ORDIN
Nr. 107 din 11 februarie 2003
privind extinderea retelei experimentale de informatii contabile agricole si a
studiului de contabilitate a fermei in exploatatiile agricole
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 4 martie 2003
Vazand Referatul de aprobare nr. 144.073 din 3 februarie 2003,
avand in vedere Hotararea Guvernului nr. 32/2002 privind aprobarea Planului
de actiuni pentru anii 2002 si 2003 al Programului de guvernare - capitolul 5
"Relansarea agriculturii", punctul 10.1 "Armonizarea legislativa
si institutionala la Uniunea Europeana in domeniul agricol",
tinand seama de faptul ca in Programul de actiuni prioritare pentru anul
2003 este prevazuta extinderea retelei experimentale de informatii privind
contabilitatea agricola nefiscala - RICA, introdusa prin Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 267/2002, in 18 judete la nivelul
celor 41 de judete,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Reteaua experimentala de informatii privind contabilitatea agricola
nefiscala - RICA se constituie in fiecare judet prin optiunea voluntara a
exploatatiilor agricole selectionate pentru participarea la retea in
conformitate cu anexa nr. 1.
Art. 2
Exploatatiile participante sunt selectionate atat din exploatatiile
agricole care au evidenta contabila proprie si au fost inscrise conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 108/2001 privind exploatatiile agricole,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 166/2002, cat si din exploatatii agricole
a caror evidenta este in sarcina birourilor private de contabilitate agricola,
acolo unde acestea exista.
Art. 3
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor prin compartimentul de
resort coordoneaza intreaga activitate din acest domeniu si pune in practica,
conform calendarului stabilit, angajamentele asumate prin Documentul de pozitie
pentru capitolul 7 "Agricultura" (CONF - RO 01-02), acoperind prin
mijloacele administrative pe care le are aria exploatatiilor agricole definite
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 166/2002.
Art. 4
Exploatatiile agricole, altele decat cele definite de Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 108/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 166/2002, vor
fi luate in studiu pe masura crearii structurilor private din domeniu, similare
celor din Uniunea Europeana.
Art. 5
Esantionul corespunzator de exploatatii participante la reteaua de
informatii contabile agricole se constituie in termen de 15 zile de la
publicarea prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
conform criteriilor de selectie prevazute in anexa nr. 2, prin exprimarea in
scris a acordului liber consimtit de catre conducerile exploatatiilor agricole
selectate, conform anexei nr. 3, iar datele contabile furnizate in conditii de
confidentialitate totala se completeaza conform anexei nr. 4.
Art. 6
Date contabile reprezinta orice date tehnice, financiare sau economice
referitoare la o exploatatie agricola, derivate din conturi care constau in
inregistrari efectuate in mod sistematic si regulat pe intreaga durata a anului
financiar, pe baza carora se calculeaza dimensiunea economica a exploatatiei in
vederea incadrarii in tipologia comunitara.
Art. 7
Utilizarea in scopuri fiscale a datelor contabile individuale sau a altor
detalii obtinute prin aplicarea prezentului ordin, precum si divulgarea datelor
de catre persoane care au participat sau participa la reteaua de date sunt
interzise. In cazul incalcarii prevederilor acestui articol, Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va lua toate masurile pentru
sanctionare, conform legilor in vigoare.
Art. 8
Directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara din judetele
care participa incepand cu anul 2003 la retea numesc din cadrul Serviciului
dezvoltare rurala, prin decizie a directorului general, persoana responsabila
cu activitatea RICA, in termen de 48 de ore de la publicarea prezentului ordin
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 9
Directiile generale pentru agricultura si industrie alimentara din judetele
care au participat si in anul 2002 la retea pot mentine sau pot numi noi
responsabili RICA, in conditiile predarii/primirii documentatiei aferente.
Art. 10
Deciziile de nominalizare si coordonatele responsabililor judeteni vor fi
transmise la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor - Biroul RICA,
imediat dupa numire, iar acordurile de participare la retea a exploatatiilor
agricole vor fi transmise in copie in termen de 3 zile de la data incheierii
actiunii de selectie.
Art. 11
Numarul de exploatatii participante in anul 2003, prevazut in anexa nr. 1,
pentru crearea retelei de informatii contabile agricole in fiecare judet
constituie obligatie de serviciu pentru Directia generala pentru agricultura si
industrie alimentara.
Art. 12
In termen de 5 zile de la centralizarea deciziilor de nominalizare,
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin biroul de resort, va
instrui responsabilii RICA judeteni privind legislatia europeana din domeniu,
codificarea exploatatiilor participante, formularele necesare pentru colectarea
datelor si modul de transmitere a acestora.
Art. 13
Directia generala de elaborare si armonizare a politicilor, strategiilor si
programelor, prin Biroul RICA, va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 14
Prezentul ordin si anexele nr. 1 - 4 care fac parte integranta din
prezentul ordin vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
NUMARUL
exploatatiilor selectionate pentru reteaua experimentala - RICA
_________________________________________________________________
|Nr. | Judetul |Regiunea |Zona | Numarul exploatatiilor|
|crt.| |statistica|agricola| selectionate |
| | | | |_______________________|
| | | | | In anul | In anul |
| | | | | 2002 | 2003 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 1.| Arad | Vest | I | 10 | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 2.| Timis | Vest | I | 10 | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 3.| Dolj | Sud-Vest | I | 16 | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 4.| Olt | Sud-Vest | I | X | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 5.| Teleorman | Sud | I | 10 | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 6.| Giurgiu | Sud | I | X | 15 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 7.| Ilfov | Bucuresti| I | 10 | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 8.| Calarasi | Sud | I | 14 | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 9.| Ialomita | Sud | I | X | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 10.| Constanta | Sud-Est | I | 15 | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 11.| Tulcea | Sud-Est | I | 10 | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 12.| Braila | Sud-Est | I | 8 | 15 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 13.| Galati | Sud-Est | I | X | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 14.| Satu-Mare | Nord-Vest| II | X | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 15.| Bihor | Nord-Vest| II | X | 17 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 16.| Caras-Severin | Vest | II | X | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 17.| Mehedinti | Sud-Vest | II | X | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 18.| Gorj | Sud-Vest | II | 8 | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 19.| Valcea | Sud-Vest | II | X | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 20.| Arges | Sud | II | X | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 21.| Dimbovita | Sud | II | X | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 22.| Prahova | Sud | II | 10 | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 23.| Buzau | Sud-Est | II | 16 | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 24.| Vrancea | Sud-Est | II | X | 16 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 25.| Vaslui | Nord-Est | II | X | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 26.| Bacau | Nord-Est | II | X | 14 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 27.| Iasi | Nord-Est | II | 14 | 18 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 28.| Neamt | Nord-Est | II | 17 | 17 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 29.| Salaj | Nord-Vest| III | X | 14 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 30.| Cluj | Nord-Vest| III | 5 | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 31.| Alba | Centru | III | 10 | 15 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 32.| Hunedoara | Vest | III | X | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 33.| Sibiu | Centru | III | 10 | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 34.| Mures | Centru | III | X | 20 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 35.| Brasov | Centru | III | 10 | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 36.| Covasna | Centru | III | X | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 37.| Harghita | Centru | III | X | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 38.| Bistrita-Nasaud| Nord-Vest| III | X | 14 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 39.| Maramures | Nord-Vest| III | X | 12 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 40.| Suceava | Nord-Est | III | X | 10 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| 41.| Botosani | Nord-Est | III | X | 15 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
| | TOTAL: | X | x | 203 | 616 |
|____|________________|__________|________|___________|___________|
ANEXA 2
CRITERII DE SELECTIE
a exploatatiilor agricole participante la reteaua experimentala
Pentru a putea fi considerata drept exploatatie participanta conform art. 1
din ordin, o exploatatie agricola trebuie sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) trebuie sa fie caracteristica judetului, in ceea ce priveste:
- tipul de activitate agricola;
- zona;
- forta de munca (numarul si densitatea);
b) persoana care administreaza exploatatia trebuie sa permita ca datele
contabile ale exploatatiei sale sa fie puse la dispozitie directiei generale
pentru agricultura si industrie alimentara;
c) conditiile de productie din exploatatie si localizarea acesteia fata de
piete trebuie sa fie astfel incat sa fie considerate normale pentru judetul in
discutie.
________________________________________________________________________________
Tipul general de activitate Tipul principal de
agricola a exploatatiilor activitate agricola
________________________________________________________________________________
I. Exploatatii specializate - culturi
________________________________________________________________________________
1. Exploatatii specializate 1.1. Exploatatii specializate in
cereale
in culturi in camp 1.2. Culturi in camp generale
________________________________________________________________________________
2. Exploatatii specializate 2.0. Exploatatii specializate in
in horticultura legume, flori si plante
ornamentale
in camp, gradini, sere si solarii,
combinat
________________________________________________________________________________
3. Exploatatii specializate in 3.1. Exploatatii specializate in vii
culturi permanente 3.2. Exploatatii specializate in livezi
3.3. Exploatatii specializate in hamei
3.4. Diverse culturi permanente
combinate
________________________________________________________________________________
II. Exploatatii specializate - productia animala
________________________________________________________________________________
4. Exploatatii specializate 4.1. Exploatatii specializate in
in efective de animale erbivore productia de lapte
4.2. Exploatatii specializate in
cresterea si ingrasarea animalelor
4.3. Bovine - productia de lapte,
crestere si ingrasare, combinat
4.4. Ovine, caprine si alte erbivore
________________________________________________________________________________
5. Exploatatii specializate 5.0. Exploatatii specializate in
in cresterea granivorelor cresterea animalelor ce consuma
cereale boabe (porci, pasari etc.)
________________________________________________________________________________
III. Exploatatii mixte
________________________________________________________________________________
6. Culturi mixte 6.0. Culturi mixte (culturi in camp si
gradini, culturi in camp si
vii/livezi, combinat)
________________________________________________________________________________
7. Efective de animale mixte 7.1. Efective de animale mixte, in
principal erbivore
7.2. Efective mixte, in principal
consumatoare de cereale boabe
________________________________________________________________________________
8. Culturi in camp si efective 8.1. Culturi in camp - erbivore,
de animale combinat
8.2. Diverse culturi si efective de
animale, combinat
________________________________________________________________________________
9. Exploatatii neclasificabile
________________________________________________________________________________
Tipul de activitate agricola si dimensiunea economica a exploatatiei sunt
determinate pe baza marjei brute standard.
Tipul de activitate agricola al unei exploatatii este determinat prin
contributia relativa a fiecarei activitati de productie la marja bruta standard
totala a sa.
In functie de detaliile solicitate, tipurile de activitate agricola sunt
impartite in:
- tipuri generale de activitate agricola 9
- tipuri principale de activitate agricola 17
- tipuri speciale de activitate agricola 50
- subdiviziuni ale anumitor tipuri speciale de activitati agricole 32
Aceste subdiviziuni sunt optionale daca numarul de exploatatii cu astfel de
activitati este mic.
ANEXA 3
Vizat
Director general DGAIA
Exploatatia agricola ..........................
Localitatea ................ judetul ..........
Nr. ................. din ......................
ACORD
pentru participarea la reteaua experimentala de informatii contabile agricole
Subsemnatii ................................, sef de exploatatie, si
.............................., contabil/economist, suntem de acord sa furnizam
datele solicitate pentru calcularea marjei brute standard, conform prevederilor
din anexa nr. 4, in vederea stabilirii dimensiunii economice a exploatatiei si
incadrarii in tipologia comunitara, in conditiile de totala confidentialitate
prevazute de Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
107 din 11 februarie 2003.
Sef de exploatatie, Contabil/economist,
......................... .........................
Persoana desemnata de conducerea exploatatiei pentru operatiunile RICA:
Numele si prenumele ...........................
Functia in exploatatie ........................
Studii ........................................
Coordonate: telefon, fax, e-mail ..............
ANEXA 4
DATELE
necesare calcularii marjei brute standard
1. Fiecare exploatatie participanta constituie subiectul unei fise de
exploatatie agricola anonima si individuala. Datele despre fisa exploatatiei
trebuie sa se refere la o singura exploatatie agricola si la un singur an
contabil, compus din 12 luni consecutive.
2. Marja bruta a unei activitati agricole reprezinta valoarea monetara a
productiei brute din care sunt scazute anumite costuri specifice (denumite si
variabile) efectuate pentru obtinerea productiei respective.
3. Marja bruta standard (MBS) reprezinta diferenta dintre valoarea standard
a productiei si valoarea standard a costurilor specifice corespunzatoare
situatiei medii intr-o regiune data, pentru fiecare activitate agricola. Ea se
determina pe baza datelor primare colectate pentru o perioada de referinta care
acopera 3 ani calendaristici sau de productie agricola succesivi si serveste la
stabilirea tipului de activitate agricola si a dimensiunii economice a
exploatatiei.
4. Termenul de furnizare a datelor: maximum 3 luni de la incheierea anului
financiar
5. Formularele care se completeaza cu datele solicitate se refera la:
A. Informatii generale despre exploatatie
B. Tipul de exploatare
C. Forta de munca
D. Numarul si valoarea animalelor
E. Cumparari si vanzari de efective de animale
F. Cheltuieli
G. Terenuri si cladiri, masini, utilaje si capital circulant
H. Datorii
I. Taxa pe valoarea adaugata
J. Prime si subventii
K. Productie
6. Prezentarea datelor solicitate este in conformitate cu Reglementarea
comunitara nr. 1.837/2001 care actualizeaza forma fisei exploatatiei.
7. Datele culese trebuie sa fie obtinute din exploatatiile agricole
selectate in mod special si trebuie sa se bazeze pe fapte verificabile.