ORDIN
Nr. 107 din 4 martie 2005
pentru aprobarea modelului de ancheta sociala privind situatia sociofamiliala a
copilului roman aflat neinsotit pe teritoriul altui stat, in vederea
repatrierii acestuia si a reintegrarii sale sociale, si a structurii-cadru a
planului referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului care se afla
neinsotit pe teritoriul altui stat si care urmeaza a fi repatriat
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI

AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 271 din 1 aprilie 2005
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 7 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.443/2004
privind metodologia de repatriere a copiilor romani neinsotiti si asigurarea
masurilor de protectie speciala in favoarea acestora,
secretarul de Stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba modelul de ancheta sociala privind situatia sociofamiliala a
copilului roman aflat neinsotit pe teritoriul altui stat, in vederea
repatrierii acestuia si a reintegrarii sale sociale, si structura-cadru a
planului referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului care se afla
neinsotit pe teritoriul altui stat si care urmeaza a fi repatriat, prevazute in
anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Drepturilor Copilului,
Bogdan Adrian Panait
ANEXA 1
MODEL DE ANCHETA SOCIALA
privind situatia sociofamiliala a copilului roman aflat neinsotit pe teritoriul
altui stat, in vederea repatrierii acestuia si a reintegrarii sale sociale
Statul pe teritoriul caruia se afla copilul neinsotit, conform adresei prin
care se solicita efectuarea anchetei sociale de catre Autoritatea Nationala
pentru Protectia Drepturilor Copilului:
..............................................................................
I. Date de identificare privind copilul
1. Numele si prenumele copilului:
Data nasterii:
Locul nasterii:
CNP:
Domiciliul:
Etnia:
Religia:
2. Parinti
Numele si prenumele mamei:
Domiciliul:
Adresa la care locuieste in fapt la data efectuarii anchetei:
Studii:
Profesia:
Locul de munca:
Etnia:
Religia:
Situatia juridica in raport cu copilul (este/nu este reprezentant legal al
copilului):
Numele si prenumele tatalui:
Domiciliul legal:
Adresa la care locuieste efectiv la data efectuarii anchetei:
Studii:
Profesia:
Locul de munca:
Etnia:
Religia:
Situatia juridica in raport cu copilul (este/nu este reprezentant legal al
copilului):
3. Reprezentantul legal al copilului, in cazul in care parintii nu exercita
drepturile parintesti persoana fizica si/sau juridica, hotararea/decizia
organului competent):
II. Date privind familia extinsa
1. Frati/surori
Numarul total:
Numarul fratilor/surorilor minori/minore:
Numele si prenumele fratilor/surorilor:
Data nasterii:
Domiciliul:
2. Bunici
Numele, prenumele si domiciliul bunicilor materni:
Numele, prenumele si domiciliul bunicilor paterni:
3. Unchi/matusi
Numele, prenumele si domiciliul unchilor/matusilor care prezinta relevanta
pentru copil (persoane apropiate pentru copil si/sau implicate in istoria
plecarii copilului in strainatate):
III. Date privind istoria personala a copilului
1. Relatiile copilului cu parintii:
2. Relatiile relevante ale copilului cu alti membri ai familiei extinse:
3. Starea de sanatate a copilului:
4. Gradul de scolarizare la care a ajuns copilul si tipul de invatamant
urmat, aspecte generale privind situatia scolara (invatamant de masa sau
invatamant special, probleme particulare de integrare scolara):
5. Conditiile materiale de viata ale copilului si relatiile cu comunitatea
(conditii de locuit, accesul la educatie, la servicii medicale sau sociale, la
viata comunitatii in raport cu copiii de aceeasi varsta, alte aspecte
relevante):
IV. Date privind istoricul de migratie al copilului si familiei
1. Imprejurarile in care copilul a plecat din tara (data plecarii, scopul,
insotitori, acordul parintilor/reprezentantului legal, mijloc de transport,
alte informatii relevante):
2. Informatii privind eventualele plecari anterioare in strainatate ale
copilului si istoricul de migratie al familiei (parinti, frati, alte rude):
V. Date privind posibilitatile si disponibilitatile familiei pentru
revenirea copilului in familie imediat dupa repatriere
1. Nevoia si accesul familiei la servicii medicale (membrii familiei se
afla/nu se afla in evidenta unui medic de familie, prezenta/absenta serviciilor
medicale specializate la nivel local):
2. Situatia economica a familiei (salarii, alte venituri, proprietati), in
contextul conditiilor de viata ale comunitatii, si aspecte relevante privind
integrarea/marginalizarea sociala a acesteia:
3. Nevoia si accesul familiei la eventuale prestatii si servicii sociale
(membrii familiei se afla/nu se afla in evidenta institutiilor si serviciilor
abilitate):
4. Atitudinea familiei in raport cu eventuala reintoarcere a copilului in
tara si revenirea imediata in mediul familial (consemnata ca favorabila sau
nefavorabila, iar in caz afirmativ, confirmata prin acordul scris al
parintilor):
5. Proiectele familiei privind viitorul copilului si disponibilitatea
acesteia de a colabora cu serviciile sociale competente:
VI. Date referitoare la circumstante particulare susceptibile de a
constitui factori cu grad ridicat de risc pentru revenirea imediata a copilului
in familie (eventuale situatii de abuz, violenta, exploatare, alte situatii):
VII. Date privind luarea unei masuri de protectie speciala, adecvata
nevoilor copilului, in cazul imposibilitatii revenirii copilului in familie
imediat dupa repatriere (masura de protectie speciala propusa):
VIII. Concluziile si recomandarile asistentului social
1. Concluzii privind nevoile potentiale ale copilului (sub aspect medical,
juridic, educational, social, al ofertei de munca etc.):
2. Concluzii privind posibilitatile oferite de mediul familial pentru
cresterea si ingrijirea copilului:
3. Recomandarea unei solutii de protectie adecvate pentru copil, imediat
dupa repatriere (revenirea in familie si acordarea formelor de sprijin
prevazute de lege pentru copil si familia sa sau, dupa caz, o masura de
protectie speciala):
Data .....................................
Numele, prenumele si semnatura asistentului social .......................
Numele, prenumele si semnatura sefului de serviciu .......................
Numele, prenumele si semnatura directorului general al directiei generale
de asistenta sociala si protectia copilului
.....................................
ANEXA 2
STRUCTURA-CADRU
a planului referitor la pregatirea reintegrarii sociale a copilului care se
afla neinsotit pe teritoriul altui stat si care urmeaza a fi repatriat
Numele si prenumele copilului:
Data nasterii:
Locul nasterii:
CNP:
Domiciliul:
Etnia:
Religia:
Numele si prenumele mamei:
Numele si prenumele tatalui:
1. Pregatirea familiei pentru primirea copilului in conditii de securitate
afectiva, morala si materiala (in cazul in care in urma anchetei sociale se
decide revenirea copilului in familie imediat dupa repatriere):
2. Pregatirea primirii copilului intr-un serviciu rezidential specializat
pentru protectia si asistenta copiilor repatriati si/sau victime ale
exploatarii ori traficului de fiinte umane, public sau privat, ori intr-un alt
serviciu de tip familial sau rezidential (in cazul in care in urma anchetei
sociale se constata imposibilitatea revenirii copilului in familie imediat dupa
repatriere si se propune o masura de protectie speciala):
3. Pregatirea evaluarii starii de sanatate a copilului si a acordarii
asistentei medicale si psihologice (in ambele situatii, respectiv atat pentru
copiii care revin in familie, cat si pentru cei care vor beneficia de o masura
de protectie speciala imediat dupa repatriere):
4. Pregatirea reintegrarii scolare a copilului sau, dupa caz, pregatirea
orientarii scolare si profesionale in vederea gasirii unui loc de munca (in
ambele situatii):
5. Pregatirea acordarii asistentei juridice (in ambele situatii):
6. Pregatirea monitorizarii situatiei copilului pe o durata de cel putin 6
luni dupa repatriere (in ambele situatii).
Data .............................................
Numele, prenumele si semnatura asistentului social .......................
Numele, prenumele si semnatura sefului de serviciu .......................
Numele, prenumele si semnatura directorului general al directiei generale
de asistenta sociala si protectia copilului
.....................................