ORDIN Nr. 1057
din 19 octombrie 2007
privind armonizarea
serviciilor de informatii pe caile navigabile interioare (RIS) din Romania cu
cele din Comunitatea Europeana
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 721 din 25 octombrie 2007
In temeiul prevederilor art. 12 lit. b) şi j) din
Ordonanţa Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Obiectiv
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileşte cadrul pentru
implementarea şi utilizarea serviciilor de informaţii pe căile navigabile
interioare (RIS) din
România, pentru a sprijini transportul pe căile
navigabile interioare, crescând siguranţa, eficienţa şi protecţia mediului
înconjurător şi facilitând interfaţa cu celelalte moduri de transport.
(2) RIS din România se organizează ca un sistem
deschis, armonizat şi interoperabil cu sisteme similare de pe căile navigabile
interioare ale Comunităţii Europene, şi este implementat şi dezvoltat ulterior
în conformitate cu cerinţele tehnice, specificaţiile şi condiţiile stabilite de
Comisia Europeană.
Domeniul de aplicare
Art. 2. - Prezentul ordin se
aplică în scopul implementării şi operării RIS pe următoarele căi navigabile
ale României: fluviul Dunărea de la km 1.075 până la Marea Neagră pe braţul
Sulina, braţele navigabile ale Dunării, Borcea, Bala, Macin, Vâlciu, Caleia,
braţul Chilia şi braţul Sfântul Gheorghe, Canalul Dunăre - Marea Neagră (64,410
km lungime) şi Canalul Poarta Albă - Midia Năvodari (29,410 km lungime),
incluzând porturile de pe acestea.
Definiţii
Art. 3. -In înţelesul prezentului ordin, următorii
termeni se definesc astfel:
a) administraţii portuare
şi/sau de căi navigabile interioare - persoanele
juridice abilitate să asigure funcţionalitatea porturilor, respectiv condiţiile
minime de navigaţie;
b) aplicaţii RIS - operaţiunile de furnizare a serviciilor de informaţii despre
căile navigabile interioare prin sisteme destinate acestui scop;
c) autoritate competentă - Ministerul Transporturilor, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale şi autoritate de stat în domeniul
transporturilor navale, responsabil cu implementarea
RIS, denumit în continuare minister;
d) autoritate RIS -
autoritatea cu responsabilităţi privind managementul, operarea şi coordonarea
RIS, interacţiunea cu navele, siguranţa traficului şi eficacitatea serviciilor:
(i) Autoritatea Navală Română -
organul tehnic de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor,
denumit în continuare ANR, căruia îi revin prin prezentul ordin responsabilităţi RIS pe căile
navigabile interioare ale României, specificate în prezentul ordin, cu excepţia
Canalului Dunăre - Marea Neagră şi a Canalului Poarta Albă - Midia Năvodari;
(ii) Compania Naţională „Administraţia Canalelor
Navigabile" - S.A. Constanţa - persoană juridică sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, denumită în continuare ACN, căreia îi revin prin prezentul
ordin responsabilităţi RIS pe Canalul Dunăre - Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă
- Midia Năvodari;
e) centru RIS - locul unde serviciile sunt
procesate de operatori;
f) filială RIS - locaţia de unde sunt obţinute informaţiile tactice şi strategice
de trafic locale;
g) informaţii despre
şenalele navigabile - sistemul de informaţii
într-un singur sens: de la uscat la navă sau de la uscat la birou, cuprinzând
informaţii geografice, hidrologice şi administrative privind şenalele
navigabile;
h) informaţii strategice
despre trafic - informaţiile care influenţează
deciziile pe termen mediu şi lung ale utilizatorilor RIS;
i) informaţii tactice despre
trafic - informaţiile care influenţează deciziile
imediate de navigaţie în situaţia respectivă de trafic şi în configuraţia
geografică a zonei învecinate;
j) interoperabilitate -
armonizarea serviciilor, a conţinutului şi formatului datelor şi a
frecvenţelor, astfel încât utilizatorii RIS să aibă acces la aceleaşi servicii
şi informaţii la un nivel european;
k) organism notificat-
laboratorul de încercări, organismul de certificare sau de inspecţie, persoană
juridică cu sediul în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene,
care a fost desemnat şi notificat de către o autoritate competentă ori,
respectiv, de către un alt stat membru pentru a realiza evaluarea conformităţii
într-un domeniu reglementat şi care este cuprins în lista organismelor notificate, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene;
l) servicii de informaţii
pe căile navigabile interioare (RIS) - serviciile
de informaţii armonizate pentru sprijinirea managementului traficului şi
transportului pe căile navigabile interioare, incluzând, pe cât posibil tehnic,
interfeţe cu alte moduri de transport, denumite în
continuare RIS. RIS nu au legătură cu
activităţile comerciale interne între una sau mai multe companii implicate, dar
sunt deschise pentru interfaţa cu activităţile comerciale. RIS includ servicii
precum informaţii despre căile navigabile interioare, trafic, managementul
traficului, suport pentru reducerea urmărilor calamităţilor, informaţii pentru
managementul transportului, statistici, servicii vamale, tarife de navigaţie pe
căile navigabile interioare şi tarife portuare;
m) utilizatori RIS - toate grupurile de utilizatori, incluzând conducătorii de nave,
operatorii RIS, operatorii de ecluze şi/sau poduri, administraţiile portuare
şi/sau de căi navigabile interioare, organe ale administraţiei publice al căror
obiect de activitate are legătură cu căile navigabile şi porturile, operatorii
portuari şi ai terminalelor, operatorii din centrele de intervenţie în caz de
urgenţă şi calamităţi, armatorii sau proprietarii de nave, companiile de
expediţie şi brokeraj.
Implementarea RIS
Art. 4. - (1) Ministerul
trebuie să ia măsurile necesare pentru implementarea RIS pe căile navigabile
interioare, incluzând porturile situate pe acestea, prevăzute la art. 2.
(2) Ministerul, prin intermediul autorităţilor
portuare şi al administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile interioare,
trebuie să dezvolte RIS în conformitate cu prevederile Regulamentului
414/2007/CE privind liniile directoare tehnice pentru planificarea, punerea în
aplicare şi utilizarea operaţională a serviciilor de informaţii pe căile
navigabile interioare (RIS), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 105/1 din 23 aprilie 2007, astfel încât aplicarea acestuia să fie
eficientă, extensibilă şi interoperabilă pentru a permite interacţiunea cu alte
aplicaţii RIS şi, dacă este posibil, cu sistemele pentru alte moduri de
transport. RIS trebuie, de asemenea, să realizeze interfeţe cu sistemele de management
al transportului şi cu activităţile comerciale.
(3) Pentru implementarea RIS:
a) autorităţile RIS trebuie să furnizeze utilizatorilor
RIS toate datele relevante privind navigaţia şi planificarea voiajelor pe căile
navigabile interioare. Aceste date trebuie furnizate cel puţin într-un format
electronic accesibil;
b) Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de
Jos" Galaţi, denumită în continuare AFDJ, trebuie să asigure în mod continuu, pentru toate căile navigabile
interioare prevăzute la art. 2, hărţi electronice de navigaţie, care vor fi
actualizate periodic şi furnizate autorităţilor RIS şi utilizatorilor RIS.
Numai aceste hărţi sunt recunoscute de către minister în ceea ce priveşte
derularea în condiţii de siguranţă a navigaţiei;
c) administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile
interioare vor pune la dispoziţia centrelor RIS date privind siguranţa
navigaţiei şi condiţiile de navigaţie, date generale privind infrastructura
portuară, precum şi date privind traficul portuar;
d) autorităţile RIS vor primi în format electronic
rapoarte de la nave conţinând datele cerute, atât timp cât raportarea de către
nave este cerută de reglementările naţionale sau internaţionale, In cazul
transportului transfrontalier, aceste informaţii trebuie transmise autorităţilor
competente ale statului vecin şi orice astfel de transmitere trebuie să fie
complet realizată înainte de ajungerea navei la frontieră;
e) autorităţile RIS trebuie să transmită avizele către
navigatori, incluzând nivelul apei (pescajul maxim admis), şi rapoartele despre
gheaţă pentru căile navigabile interioare, ca mesaje standardizate, codificate
şi descarcabile. Mesajele standardizate trebuie să conţină cel puţin
informaţiile necesare pentru navigaţia în siguranţă. Avizele către navigatori trebuie
furnizate cel puţin în format electronic.
(4) Ministerul va urmări ca
autorităţile RIS, AFDJ şi administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile
interioare să implementeze RIS cu respectarea cel puţin a prevederilor cuprinse
în anexele nr. 1 şi 2.
(5) Pentru implementarea RIS au fost stabilite centre
RIS şi filiale RIS în jurisdicţia acestora, prevăzute în anexa nr. 3.
(6) Pentru folosirea sistemului
de identificare automată (/A/S), trebuie aplicat Acordul regional privind
serviciile de radiotelefonie pentru căile navigabile interioare, încheiat la
Basel la 6 aprilie 2000, în cadrul regulilor radio ale Uniunii Internaţionale
de Telecomunicaţii (ITU), semnat de România la 6 aprilie 2000.
(7) Ministerul, în cooperare cu
Comunitatea Europeană, trebuie să încurajeze conducătorii de nave fluviale,
operatorii portuari, agenţii sau armatorii/proprietarii navelor care navighează
pe căile navigabile interioare naţionale şi companiile de expediţie şi brokeraj
sau proprietarii mărfurilor transportate la bordul acestor nave să utilizeze
RIS.
Specificaţii şi linii directoare tehnice
Art. 5. - Pentru implementarea şi folosirea
operaţională a RIS, autorităţile RIS, AFDJ şi administraţiile portuare şi/sau
de căi navigabile interioare trebuie să respecte:
a) Regulamentul 415/2007/CE
privind specificaţiile tehnice pentru sistemele de urmărire şi monitorizare a
navelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 105/35 din 23 aprilie 2007;
b) Regulamentul 416/2007/CE
privind specificaţiile tehnice pentru avizele către navigatori, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 105/88 din 23 aprilie 2007;
c) regulamentele ce vor fi elaborate de Comisia Europeană privind specificaţiile tehnice pentru sistemul de
informaţii şi afişare a hărţilor electronice pentru navigaţia pe căile
navigabile interioare (ECDIS), precum şi specificaţiile tehnice pentru raportarea electronică de
către nave.
Poziţionarea prin
satelit
Art. 6. - In cazul aplicaţiilor RIS pentru care este
cerută poziţionarea exactă, este recomandată folosirea tehnologiei de
poziţionare prin satelit.
Aprobarea de tip pentru echipamentul RIS
Art. 7. - (1) In situaţia în care este necesar pentru
siguranţa navigaţiei şi este cerut de către specificaţiile tehnice relevante,
terminalele RIS, echipamentul de reţea şi aplicaţiile software vor avea
aprobarea de tip pentru conformitatea cu respectivele specificaţii înainte de
darea în folosinţă pe căile navigabile interioare.
(2) Ministerul trebuie să notifice Comisiei Europene
organismele naţionale responsabile cu aprobarea de tip, pentru a fi comunicate
şi celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
(3) Ministerul trebuie să recunoască aprobările de tip
emise de organismele naţionale ale celorlalte state membre ale Uniunii
Europene, comunicate de către Comisia Europeană.
Notificarea Comisiei Europene
Art. 8. - La intrarea în vigoare a prezentului ordin,
ministerul trebuie să notifice Comisiei Europene autorităţile RIS, precum şi
celelalte instituţii responsabile cu aplicaţiile RIS şi cu schimbul
internaţional de date.
Reguli privind confidenţialitatea, siguranţa şi
reutilizarea informaţiilor
Art. 9. - (1) Autorităţile RIS trebuie să se asigure că
procesarea datelor personale necesare pentru operarea RIS este realizată în
acord cu regulile comunitare referitoare la protejarea libertăţilor şi
drepturilor fundamentale ale persoanelor, incluzând Directiva 95/46/CE1) a Parlamentului European şi a
Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor în legătură cu
procesarea datelor personale şi a liberei circulaţii a acestor date şi
Directiva 2002/58/CE2) a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002
privind procesarea datelor personale şi protecţia confidenţialităţii în
sectorul comunicaţiilor electronice.
(2) Autorităţile RIS trebuie să implementeze şi să
menţină măsuri de securitate pentru protejarea mesajelor RIS şi înregistrarea
necorespunzătoare sau neconformă, inclusiv accesul neautorizat, distrugerea sau
pierderea.
(3) Autorităţile RIS trebuie să aplice prevederile Directivei 2003/98/CE3) a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 noiembrie 2003 privind reutilizarea
informaţiilor din sectorul public.
Transpunere
Art. 10. -Atunci când este necesar, ministerul va
colabora cu autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene
pentru implementarea Directivei 2005/44/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 7 septembrie 2005 privind armonizarea serviciilor de informaţii
pe căile navigabile interioare (RIS) din Comunitatea Europeană.
Art. 11. - Ministerul Transporturilor, Autoritatea
Navală Română, Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile" -
S.A. Constanţa, Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos"
Galaţi şi administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 12. -Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 13. - Prezentul ordin transpune prevederile
Directivei 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7
septembrie 2005 privind armonizarea serviciilor de informaţii pe căile
navigabile interioare (RIS) din Comunitatea Europeană, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 255 din 30 septembrie 2005, p. 152-159.
Art. 14. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXA Nr. 1
MINIMUM DE DATE
pe care autorităţile RIS trebuie să le furnizeze
utilizatorilor RIS
Astfel cum este prevăzut în art. 4 alin. (3) lit. a)
din ordin, autorităţile RIS trebuie să furnizeze utilizatorilor RIS, în
special, următoarele date:
a) axa şenalului navigabil, cu indicarea kilometrului;
b) restricţii pentru nave şi convoaie privitoare la
lungime, lăţime, pescaj şi pescaj aerian;
c) timpii de operare ai
structurilor restrictive, în special ai ecluzelor şi podurilor;
d) amplasarea porturilor şi a locurilor de
transbordare;
e) poziţia de referinţă pentru
măsurătorile nivelului apei relevant pentru navigaţie.
ANEXA Nr. 2
CERINŢE MINIME PRIVIND RIS
1. Liniile directoare RIS
Liniile directoare RIS prevăzute în Regulamentul
414/2007/CE privind liniile directoare tehnice pentru planificarea, punerea în
aplicare şi utilizarea operaţională a serviciilor de informaţii pe căile
navigabile interioare (RIS) au la bază următoarele principii:
a) indicarea cerinţelor tehnice
privind planificarea, implementarea şi utilizarea operaţională a serviciilor şi
sistemelor conexe;
b) structura şi organizarea RIS; şi
c) recomandările pentru nave în vederea participării la
RIS, pentru servicii individuale şi pentru dezvoltarea etapizată a RIS.
2. ECDIS pe căile
navigabile interioare
Specificaţiile tehnice, stabilite conform art. 5 din
ordin, pentru sistemul de informaţii şi afişare a hărţilor electronice (ECDIS
pe căile navigabile interioare) trebuie să respecte următoarele principii:
a) compatibilitatea cu ECDIS maritim pentru a facilita
traficul navelor pe căile navigabile interioare în zonele de trafic mixt ale
estuarelor şi traficul maritim-fluvial;
b) cerinţele minime stabilite privind echipamentul
ECDIS pe căile navigabile interioare, precum şi conţinutul minim al hărţilor
electronice de navigaţie în legătură cu siguranţa navigaţiei, în special:
1. un nivel înalt de siguranţă
şi disponibilitate a echipamentului ECDIS pe căile navigabile interioare;
2. robusteţea echipamentului
ECDIS pe căile navigabile interioare pentru a rezista la condiţiile de mediu
tipice predominante la bordul unei nave fără nicio degradare a calităţii sau a siguranţei;
3. includerea în hărţile
electronice de navigaţie a tuturor reperelor definite geografic (de exemplu,
limitele şenalului navigabil, construcţiile de pe linia uscatului, balizele)
care sunt necesare pentru siguranţa navigaţiei;
4. monitorizarea hărţii
electronice cu imagine radar extinsă, atunci când este folosită pentru
conducerea navei;
c) integrarea informaţiilor
despre adâncimea şenalului navigabil în harta electronică de navigaţie şi
afişarea unui nivel al apei predeterminat sau predefinit;
d) integrarea unor informaţii
suplimentare (de exemplu, a celor care provin de la alte surse decât de la
autorităţile competente) în harta electronică de navigaţie şi afişarea în ECDIS
pe căile navigabile interioare fără a se afecta informaţiile care sunt necesare
pentru navigaţia în siguranţă;
e) disponibilitatea hărţilor
electronice de navigaţie pentru utilizatorii RIS;
f) disponibilitatea datelor
necesare întocmirii hărţilor electronice de navigaţie pentru toţi realizatorii
de aplicaţii, dacă este cazul contra unei taxe rezonabile legate de cost.
1) Directiva
95/46/CE, publicată în JO L281, 23.11.1995, p. 31, aşa cum a fost amendată de
Regulamentul (CE) nr. 1882-2003 (publicat în JO L 284, 31.10.2003, p. 1), a
fost transpusă prin Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire
la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor
date, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001.
2) Directiva
2002/58/CE, publicată în JO L 201, 31.07.2002, p. 37, a fost transpusă prin
Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi
protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu
completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.101 din 25 decembrie 2004.
3) Directiva
2003/98/CE, publicată în JO L 345, 31.12.2003, p. 90, a fost transpusă prin
Legea nr. 109/2007 privind reutilizarea informaţiilor din instituţiile publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 300 din 5 mai 2007.
3. Raportări
electronice transmise de nave
Raportările electronice transmise de nave în cazul
navigaţiei pe căile navigabile interioare, conform art. 5 din ordin, trebuie să
respecte următoarele principii:
a) să includă facilitarea schimbului electronic de date
dintre autorităţile competente ale statelor membre, dintre participanţii la
navigaţia pe căile navigabile interioare şi maritimă, precum şi la transportul
multimodal, în care este implicată navigaţia interioară;
b) folosirea mesajelor
standardizate de notificare navă- autoritate, autoritate-navă şi
autoritate-autoritate pentru compatibilitatea cu navigaţia maritimă;
c) folosirea listelor şi clasificărilor de coduri acceptate
internaţional, eventual completate pentru nevoile navigaţiei pe căile
navigabile interioare;
d) folosirea unui număr unic de identificare a navelor
europene.
4. Avize către
navigatori
Avizele către navigatori în conformitate cu art. 5 din
ordin, în special cele referitoare la informaţiile privind şenalul navigabil,
traficul şi managementul acestuia, precum şi planificarea voiajului, au la bază
următoarele principii:
a) o structură standardizată a datelor care foloseşte
module de texte predefinite şi codificate într-o mare măsură, pentru a permite
traducerea automată în alte limbi a conţinutului şi pentru a facilita
includerea avizelor către navigatori în sistemele de planificare a voiajelor;
b) compatibilitatea structurii
standardizate de date cu structura de date ECDIS pe căile navigabile interioare
pentru a facilita includerea avizelor către navigatori în ECDIS pe căile
navigabile interioare.
5. Sistemele de
urmărire şi monitorizare a navei
Specificaţiile tehnice pentru sistemele de urmărire şi monitorizare a navei, în conformitate cu art. 5 din ordin, au la bază următoarele principii:
a) precizarea cerinţelor
privind sistemele şi mesajele standard, precum şi procedurile care să permită
furnizarea lor în mod automat;
b) diferenţa dintre sistemele
corespunzătoare cerinţelor privind informaţiile tactice referitoare la trafic
şi sistemele corespunzătoare cerinţelor privind informaţiile strategice
referitoare la trafic atât cu privire la precizia poziţionării, cât şi la rata
de actualizare cerută;
c) descrierea sistemelor
tehnice corespunzătoare de urmărire şi monitorizare a navei, cum arfi AIS pe
căile navigabile interioare (sistemul de identificare automată pe căile
navigabile interioare);
d) compatibilitatea formatului de date cu sistemul
maritim AIS.
ANEXA Nr. 3
CENTRELE RIS DIN ROMÂNIA SI FILIALELE RIS
I. Centre RIS aflate
în subordinea Autorităţii Navale Române:
A. Centrul RIS Drobeta-Turnu Severin, cu următoarele filiale RIS:
1. Moldova Veche
2. Orşova
3. Gruia
4. Calafat
5. Bechet
B. Centrul RIS Giurgiu, cu
următoarele filiale RIS:
1. Corabia
2. Turnu Măgurele
3. Zimnicea
4. Olteniţa
C. Centrul RIS Galaţi, cu următoarele filiale RIS:
1. Călăraşi
2. Feteşti
3. Cernavodă
4. Hârşova
5. Brăila
6. Macin
7. Agigea - port Constanţa
D. Centrul RIS Tulcea, cu
următoarele filiale RIS:
1. Isaccea
2. Mahmudia
3. Sulina
II. Centre RIS aflate
în subordinea Companiei Naţionale „Administraţia Canalelor Navigabile" -
S.A. Constanţa:
1. Ecluza Agigea
2. Basarabi
3. Medgidia
4. Ovidiu
5. Ecluza Cernavodă.