Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 10 din 23 februarie 1998

pentru aprobarea Normelor metodologice privind selectionarea, scolarizarea,


SmartCity3

atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism
ACT EMIS DE: MINISTERUL TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 112 bis  din 12 martie 1998

    Ministrul turismului,
    in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 58/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului si ale Hotararii Guvernului nr. 78/1996 privind atestarea si utilizarea ghizilor de turism,
    avand in vedere prevederile:
    - Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile ulterioare;
    - Hotararii Guvernului nr. 360/1990 privind calificarea muncitorilor in unitati de stat;
    - Ordinului ministrului de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, nr. 435/1995 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfasurarea si absolvirea cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de pregatire profesionala a somerilor si a Normelor de infiintare, organizare si functionare a centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor;
    - Ordinului ministrului turismului nr. 103/1995 pentru aprobarea Metodologiei organizarii si desfasurarii cursurilor de calificare profesionala in meseriile de baza din activitatile hoteliere si de turism,
    emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele metodologice privind selectionarea, scolarizarea, atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directia generala strategie si reglementare, Oficiul de Autorizare si Control in Turism (O.A.C.T.) si Institutul National de Formare si Management pentru Turism (I.N.F.M.T.) vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

                    Ministrul turismului,
                       Akos Birtalan

    ANEXA 1
                        NORME METODOLOGICE
privind selectionarea, scolarizarea, atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Ghidul de turism este persoana calificata care, in urma obtinerii atestatului de ghid de turism in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, este angajata in relatiile dintre turisti, prestatorii de servicii si agentii economici, pentru derularea in bune conditii a programelor turistice.
    Art. 2
    Categoriile de ghizi utilizate in activitatea de turism din Romania sunt:
    - ghid local;
    - ghid national;
    - ghid specializat pentru anumite segmente ale serviciilor turistice.
    Ghidul local este ghidul care acorda asistenta turistica pe plan local (statiune turistica, hotel, obiectiv turistic, transfer);
    Ghidul national este ghidul care asigura asistenta turistica pentru turistii romani si straini in actiunile turistice organizate in tara si in strainatate;
    Ghidul specializat este ghidul care asigura asistenta turistica pentru anumite segmente ale serviciilor turistice, respectiv:
    - ghidul de munte, pentru drumetii si excursii in zona montana;
    - ghidul sportiv, pentru organizarea cursurilor de initiere si perfectionare in practicarea diferitelor discipline sportive de catre turisti pe timpul sejurului (schi, tenis, inot, calarie etc.);
    - ghidul supraveghetor, pentru supravegherea copiilor in varsta de pana la 7 ani, aflati in statiuni turistice;
    - ghidul de animatie, pentru organizarea activitatilor de agrement, a programelor sau actiunilor turistice pentru turisti pe perioada sejurului;
    - alte specializari in functie de necesitati.

    CAP. 2
    Calificarea ghizilor de turism

    Art. 3
    Calificarea in meseria de ghid de turism se realizeaza, potrivit normelor legale in vigoare, prin:
    a) clase specializate in cadrul liceelor, scoli postliceale de turism din reteaua Ministerului Educatiei Nationale, potrivit propriilor reglementari;
    b) Institutul National de Formare si Management pentru Turism (I.N.F.M.T.);
    c) agenti economici din turism, indiferent de forma de proprietate si modul de organizare, asociatii profesionale si fundatii, institute specializate in invatamantul hotelier-turistic, alte persoane juridice, daca este prevazuta in statutul lor aceasta activitate si daca sunt autorizate de Ministerul Educatiei Nationale si de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
    Art. 4
    Organizarea cursurilor de calificare de catre persoanele juridice mentionate la art. 3 lit. b) si c) se face pe baza Metodologiei organizarii si desfasurarii cursurilor de calificare profesionala in meseriile de baza din activitatile hoteliere si de turism, aprobata prin Ordinul ministrului turismului nr. 103/1995.
    Art. 5
    Planurile si programele de pregatire pentru calificarea in meseria de ghid de turism se elaboreaza de catre unitatile care organizeaza cursurile de calificare si se aproba de catre Ministerul Turismului potrivit prevederilor Metodologiei organizarii si desfasurarii cursurilor de calificare profesionala in meseriile de baza din activitatile hoteliere si de turism.
    Planurile si programele de pregatire pentru calificarea in meseria de ghid de turism au la baza planuri si programe-cadru de pregatire, simple sau in sistem modular, adaptate permanent cerintelor impuse de standardele ocupationale.
    Art. 6
    Calificarea in meseria de ghid de turism, categoria ghid specializat, se poate face concomitent cu specializarea profesionala, printr-un singur curs.
    Absolventii unitatilor de invatamant de educatie fizica si sport din reteaua Ministerului Educatiei Nationale, inscrisi la cursurile de calificare si specializare profesionala pentru ghizi sportivi, pot frecventa, cu acordul organizatorului de curs, numai partea din programa de curs care cuprinde metodica de predare a disciplinei sportive respective, partea practica, precum si terminologia specifica in limba straina pentru care opteaza.
    Art. 7
    Selectionarea candidatilor pentru cursurile de calificare profesionala in meseria de ghid de turism, inclusiv pentru cursurile de calificare si specializare pentru categoria ghid specializat, se face de catre organizatorii acestor cursuri, mentionati la art. 3 lit. b) si c), conform criteriilor prevazute in anexele nr. 1 si 2 la prezentele norme metodologice.
    Organizatorii cursurilor de calificare profesionala in meseria de ghid de turism, inclusiv organizatorii cursurilor de calificare si de specializare pentru categoria ghid specializat, sunt responsabili de respectarea criteriilor privind selectionarea candidatilor pentru aceste cursuri.
    Art. 8
    Persoanele care promoveaza examenul de absolvire la oricare dintre formele de calificare profesionala sus-mentionate obtin certificatul de calificare profesionala / atestatul (in reteaua Ministerului Educatiei Nationale) in meseria de ghid de turism.
    Organizatorii de cursuri de calificare vor respecta regulamentul privind modul de autorizare si de acordare a certificatelor de calificare profesionala recunoscute de stat, regulament ce urmeaza a fi elaborat de Ministerul Educatiei Nationale si de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale potrivit prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile ulterioare.
    Art. 9
    Persoanele care au obtinut certificatul de calificare profesionala in meseria de ghid de turism pot fi utilizate ca ghizi locali.
    Pot fi utilizati ca ghizi locali si absolventii unitatilor de invatamant superior cu specializare in turism.

    CAP. 3
    Specializarea profesionala a ghizilor de turism

    Art. 10
    Categoriile ghid national si ghid specializat se obtin pe baza absolvirii unor cursuri de specializare profesionala.
    Pentru ghidul specializat, specializarea se poate face concomitent cu calificarea profesionala printr-un singur curs, in conformitate cu dispozitiile prezentelor norme metodologice.
    Art. 11
    Specializarea profesionala pentru categoriile ghid national si ghid specializat se realizeaza prin Institutul National de Formare si Management pentru Turism (I.N.F.M.T.), asociatii profesionale si fundatii recunoscute de Ministerul Turismului, agenti economici din turism, alte persoane juridice, daca este prevazuta in statutul lor aceasta activitate si daca sunt autorizate de Ministerul Educatiei Nationale si de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
    Art. 12
    Organizarea cursurilor de specializare de catre persoanele juridice mentionate la art. 11 se face pe baza planurilor si programelor de pregatire elaborate de catre unitatile care organizeaza cursurile de specializare si aprobate de catre Ministerul Turismului.
    Art. 13
    Criteriile pentru participarea la cursurile de specializare profesionala pentru categoriile ghid national si ghid specializat sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
    Organizatorii cursurilor de specializare sunt responsabili de respectarea criteriilor pentru participarea la cursurile de specializare profesionala pentru categoriile ghid national si ghid specializat.
    Din comisia constituita pentru examenul de absolvire a cursurilor de calificare-specializare va face parte si un reprezentant al asociatiilor profesionale de profil, recunoscute de Ministerul Turismului.
    Art. 14
    Ghizii de turism care promoveaza examenul de absolvire la cursurile de specializare vor obtine certificate de absolvire care confirma specializarea pentru categoriile de ghizi respective.
    Absolventii facultatilor de turism, economia turismului si geografia turismului din reteaua Ministerului Educatiei Nationale, precum si absolventii altor facultati cu o practica de 2 ani in activitatea de ghid de turism sunt exceptati de la absolvirea cursurilor de specializare profesionala pentru categoria ghid national de turism.
    Activitatea de ghid in turism va fi dovedita cu o copie de pe carnetul de munca, de pe contractul civil sau de colaborare incheiat cu agentii economici din turism, indiferent de forma de proprietate.

    CAP. 4
    Atestarea ghizilor de turism

    Art. 15
    In conformitate cu prevederile art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 78/1996, ghidul de turism isi desfasoara activitatea in baza atestatului de ghid de turism eliberat de Ministerul Turismului, obtinut in conditiile prezentelor norme metodologice.
    Atestatul de ghid de turism este documentul prin care se recunoaste capacitatea persoanei in cauza de a exercita activitatea intr-una dintre categoriile de ghizi definite in prezentele norme metodologice.
    Art. 16
    Eliberarea atestatului de ghid de turism de catre Ministerul Turismului se face prin Oficiul de Autorizare si Control in Turism, denumit in continuare O.A.C.T.
    Cheltuielile ocazionate de eliberarea atestatului de ghid de turism se suporta individual de catre fiecare solicitant si vor fi achitate in contul O.A.C.T.
    Art. 17
    Atestatul de ghid de turism va fi eliberat pe baza cererii prezentate de solicitant, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, pentru una dintre categoriile de ghizi prevazute in prezentele norme metodologice, in functie de nivelul calificarii si specializarii ghidului de turism.
    O.A.C.T. va verifica si va confirma indeplinirea conditiilor obligatorii si cumulative pentru obtinerea atestatului de ghid de turism si existenta documentelor justificative, prezentate de solicitant, prevazute in anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.
    Art. 18
    Atestatul de ghid de turism este tip si va contine in mod obligatoriu elementele prevazute in anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice.
    Art. 19
    In vederea perfectionarii pregatirii ghizilor si a ridicarii calitatii prestatiei turistice, atestatul de ghid de turism va fi vizat de O.A.C.T. o data la 2 ani.
    Pentru obtinerea vizei posesorul atestatului trebuie sa faca dovada practicarii pe durata ultimilor 2 ani a meseriei de ghid de turism, in conditiile prevazute la art. 14 alin. 2, sau, in lipsa acesteia, a absolvirii unui curs de perfectionare de scurta durata in domeniu.
    Cursurile de perfectionare de scurta durata in vederea reatestarii se organizeaza in conditiile prevazute de prezentele norme metodologice privind calificarea/specializarea in meseria de ghid de turism.
    Art. 20
    Evidenta la zi a ghizilor de turism, detinatori ai atestatului de ghid de turism, se va tine de O.A.C.T. si va fi pusa, la cerere, la dispozitie Ministerului Turismului si altor persoane juridice interesate.

    CAP. 5
    Utilizarea ghizilor de turism

    Art. 21
    Activitatea de ghid de turism poate fi exercitata fie ca activitate de baza, fie ca activitate complementara, desfasurata in timpul liber numai de catre ghizii detinatori ai atestatului de turism si posesori ai ecusonului de ghid de turism.
    Agentii economici cu activitate de turism pot utiliza ghizii de turism numai in baza unui contract individual de munca sau a unui contract civil, incheiat potrivit legii.
    Profesia de ghid de turism poate fi practicata si pe cont propriu de catre persoane fizice autorizate potrivit legii, cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 78/1996 si a prezentelor norme metodologice.
    Art. 22
    Ecusonul de ghid de turism este tip si va contine, in mod obligatoriu, elementele prevazute in anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
    Ecusonul va fi realizat si gestionat de O.A.C.T.
    Cheltuielile ocazionate de realizarea si gestionarea ecusonului de ghid de turism se suporta individual de catre fiecare ghid de turism si vor fi achitate in contul O.A.C.T.
    Ecusonul de ghid de turism va fi eliberat o data cu atestatul de ghid de turism, pe baza cererii-tip prezentate de solicitant, prezentata in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.
    Art. 23
    Controlul respectarii prevederilor prezentelor norme metodologice se face de O.A.C.T.
    In actiunile de control vor fi atrasi si reprezentanti ai asociatiilor profesionale.
    Art. 24
    Aspectele negative constatate, privind abateri ale ghizilor de turism in ceea ce priveste comportamentul cu turistii si realizarea programelor si/sau a actiunilor incredintate, vor fi evidentiate, pentru fiecare ghid de turism in parte, in banca de date a O.A.C.T.
    Ghizii de turism care, pe parcursul activitatii, inregistreaza reclamatii care se confirma ca fiind reale vor fi sanctionati de O.A.C.T., astfel:
    - pentru cinci reclamatii pe an confirmate, retragerea temporara a atestatului de ghid de turism;
    - pentru un numar mai mare de cinci reclamatii pe an confirmate, anularea atestatului de ghid de turism;
    - propune agentului economic din turism la care isi desfasoara activitatea ghidul respectiv sa ia masuri de sanctionare potrivit Codului muncii.
    Art. 25
    Hotararea O.A.C.T. cu privire la retragerea temporara sau la anularea atestatului de ghid de turism se comunica in scris ghidului de turism in cauza, care are posibilitatea ca, in termen de 15 zile, sa conteste hotararea. Contestatia se depune, in scris, la Ministerul Turismului.
    Ghidul de turism al carui atestat de ghid de turism a fost anulat poate solicita O.A.C.T. reintrarea in posesia drepturilor de ghid de turism atestat.
    Consiliul de administratie al O.A.C.T. va analiza posibilitatea restituirii atestatului de ghid. In cazurile cand se aproba restituirea acestui document, ghidul de turism va trebui sa absolve cursurile de perfectionare de scurta durata, prevazute la art. 19 alin. 2 si 3, cu reluarea procedurii de atestare.
    Art. 26
    Retragerea temporara sau anularea atestatului de ghid de turism se comunica de catre O.A.C.T. si agentului economic la care ghidul de turism isi desfasoara activitatea.
    Agentii economici au obligativitatea verificarii periodice a valabilitatii atestatului de ghid de turism.
    Art. 27
    Asociatiile profesionale cu adresabilitate in domeniu sunt imputernicite sa asigure ridicarea permanenta a nivelului profesional al ghizilor de turism utilizati, prin masuri specifice, inclusiv prin organizarea de examene periodice pentru obtinerea unor grade superioare in cadrul categoriei respective.

    CAP. 6
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 28
    Ghidul de turism are obligatia ca, in timpul desfasurarii activitatii, sa poarte ecusonul de ghid de turism si sa detina asupra sa atestatul de ghid de turism pe care sa-l prezinte la cererea persoanelor imputernicite sa-i controleze activitatea conform prezentelor norme metodologice.
    Art. 29
    Certificatele/atestatele obtinute de ghizii din turism pana la intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice raman valabile pana la data de 31 mai 1998.
    Art. 30
    Cadrul general al atributiilor ce revin ghidului de turism in derularea programelor si actiunilor turistice sunt prezentate in anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice.
    Atributiile si obligatiile concrete ale ghidului de turism se stabilesc de agentul economic din turism, organizator al actiunilor turistice, si difera in functie de categoria de ghid de turism si de specificul fiecarei actiuni.
    Organizatorii de cursuri de calificare, specializare si perfectionare de scurta durata a ghizilor de turism vor prevedea in planul si programa de invatamant teme concrete privind atributiile si obligatiile ghizilor de turism, pe categorii si tipuri de actiuni, precum si teme concrete privind modul de rezolvare a unor cazuri speciale si situatii neprevazute.
    Art. 31
    In vederea ridicarii continue a pregatirii profesionale a ghizilor de turism, organizatorii de cursuri de calificare, specializare si perfectionare de scurta durata a ghizilor din turism sunt obligati sa amenajeze cabinete metodologice proprii, dotate corespunzator si actualizate permanent cu literatura turistica, ghiduri, monografii, pliante, brosuri, harti, descrieri de circuite turistice, trasee, cursuri pe problematica specifica etc. si sa stabileasca conditiile in care cursantii si cei interesati pot beneficia de materialele documentare sus-mentionate.
    Atributiile si obligatiile ghidului de turism, elaborate si actualizate conform prevederilor art. 30 din prezentele norme metodologice, se vor gasi la cabinetele metodologice ale organizatorilor de cursuri de calificare, specializare si perfectionare de scurta durata.
    Art. 32
    Ministerul Turismului, prin Directia generala strategie si reglementare, va urmari respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice si va verifica periodic existenta si dotarea cabinetelor metodologice.

    ANEXA Nr. 1
    la normele metodologice

                           CRITERII
privind selectionarea candidatilor pentru cursurile de calificare profesionala in meseria de ghid de turism

    1. sa fie cetatean roman;
    2. sa aiba varsta minima de 18 ani;
    3. sa aiba studii liceale cu bacalaureat;
    4. sa nu fi suferit condamnari;
    5. sa aiba conduita morala ireprosabila (recomandare de la locul de munca, de la institutia de invatamant unde urmeaza studiile etc.), tinuta corespunzatoare si infatisare fizica agreabila;
    6. sa fie apt, din punct de vedere medical, pentru meseria de ghid de turism (sanatos clinic, fara defecte fizice, de vorbire si de auz);
    7. sa aiba cunostinte de cultura generala, dovedite prin test de verificare*);
    8. sa cunoasca satisfacator cel putin o limba straina de circulatie internationala, dovedita prin test de verificare*);
    9. sa prezinte documente justificative care sa ateste indeplinirea criteriilor mentionate la pct. 1-6.
-------------
    *) Candidatul este selectionat pentru cursul de calificare, daca la testul de verificare va obtine cel putin nota 5.

    ANEXA Nr. 2
    la normele metodologice

                           CRITERII
pentru participarea la cursurile de specializare profesionala pentru categoriile ghid national si ghid specializat

    1. sa fie cetatean roman;
    2. sa aiba calificarea profesionala pentru meseria de ghid de turism;
    3. sa aiba varsta minima de 18 ani;
    4. sa aiba cel putin studii liceale cu bacalaureat;
    5. sa nu fi suferit condamnari;
    6. sa aiba conduita morala ireprosabila (recomandare de la locul de munca, de la institutia de invatamant unde urmeaza studiile etc.), tinuta corespunzatoare si infatisare fizica agreabila;
    7. sa fie apt, din punct de vedere medical, pentru meseria de ghid de turism (sanatos clinic, fara defecte fizice, de vorbire si de auz, apt pentru efort fizic*));
    8. sa aiba cunostinte de cultura generala, dovedite prin test de verificare*);
    9. sa cunoasca temeinic una sau doua limbi straine de circulatie internationala, dovedite prin test de verificare*);
    10. pentru categoria ghid specializat, sa aiba cunostinte temeinice, teoretice si practice, specifice categoriei de ghid specializat pentru care opteaza, respectiv cunostinte in domeniul montan, rural, de animatie, in domeniul disciplinei sportive pentru care opteaza ca ghid sportiv etc.;
    11. sa prezinte documente justificative care sa ateste indeplinirea criteriilor mentionate la pct. 1-7 si 10.
-----------
    *1) Conditie necesara pentru ghidul specializat - ghid sportiv, ghid montan.
    *) Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionala pentru categoria ghid national si ghid specializat, daca la testul de verificare va obtine cel putin nota 5.
    *) Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionala pentru categoria ghid national si ghid specializat (ghizii care lucreaza cu turistii straini), daca la testul de verificare va obtine cel putin nota 7.
    Ghidul poate participa la cursul de specializare profesionala pentru categoria ghid specializat (ghizii care lucreaza cu turistii romani), daca la testul de verificare va obtine cel putin nota 5.

    NOTA:
    Criteriile mentionate mai sus vor fi respectate si in cazul selectionarii candidatilor pentru calificarea si specializarea profesionala pentru meseria de ghid specializat cand specializarea se face concomitent cu calificarea profesionala printr-un singur curs (art. 6 din prezentele norme metodologice).


    ANEXA Nr. 3
    la normele metodologice

                         CERERE-TIP
pentru eliberarea atestatului si a ecusonului de ghid de turism

    Subsemnatul(a) ..........................................................,
nascut(a) la data de ..................... in localitatea ...................,
judetul .................., domiciliat(a) in ................................,
                                                         (adresa)
nr. de telefon de acasa ............., nr. de telefon de la serviciu ........,
va rog sa-mi eliberati atestatul de ghid de turism pentru categoria*):
    - local ....................
    - national ................
    - specializat:
      - ghid de munte ................
      - ghid sportiv .................
      - ghid supraveghetor ...........
      - ghid de animatie .............
      - alte specializari in functie de necesitati si de cereri
    si ecusonul de ghid de turism.
    Alaturat prezint o fotografie tip buletin de identitate, chitanta nr. ....  de achitare a contravalorii atestatului si a ecusonului de ghid de turism, curriculum vitae si documentele justificative care atesta indeplinirea conditiilor necesare obtinerii atestatului si a ecusonului de ghid de turism.

                                                     Data:
                                                   Semnatura
-------------
    *) Se bareaza cu X categoria pentru care optati.


    ANEXA Nr. 4
    la normele metodologice

                           CONDITII
necesare pentru obtinerea atestatului de ghid de turism

    1. Pentru atestatul de ghid de turism - ghid local:
    - sa detina certificatul de calificare in meseria de ghid de turism, cu exceptiile prevazute de prezentele norme metodologice;
    - sa prezinte cerere-tip pentru obtinerea atestatului de ghid de turism (anexa nr. 3);
    - sa prezinte toate documentele justificative (in original si in copie), care atesta indeplinirea criteriilor mentionate in anexa nr. 1).
    2. Pentru atestatul de ghid de turism - national si specializat:
    - sa detina certificatul de calificare in meseria de ghid de turism, cu exceptiile prevazute de prezentele norme metodologice;
    - sa aiba certificatul care atesta absolvirea cursurilor de specializare profesionala, cu exceptiile prevazute de prezentele norme metodologice;
    - sa prezinte cerere-tip pentru obtinerea atestatului de ghid de turism (anexa nr. 3);
    - sa prezinte toate documentele justificative (in original si in copie), care atesta indeplinirea criteriilor mentionate in anexa nr. 2.

    ANEXA Nr. 5
    la normele metodologice

                   ATESTATUL DE GHID DE TURISM

    A. Forma:
    - tip carnet, prevazut cu suport din plastic;
    - marime 12/8 cm;
    - 8 pagini, inclusiv copertile.
    B. Sumarul paginilor:
    1. - coperta fata
    2. - coperta verso
    3. - vize de atestare/reatestare
    4. - vize de atestare/reatestare
    5. - sanctiuni
    6. - sanctiuni
    7. - coperta
    8. - coperta

    C. Macheta atestatului:

                                                 - coperta fata -

                               ROMANIA
                         MINISTERUL TURISMULUI
               OFICIUL DE AUTORIZARE SI CONTROL IN TURISM

                               ATESTAT
                         DE GHID DE TURISM

------------------------------------------------------------------------------
                                                         - coperta verso -
    Atestat de ghid de turism nr. ................. data ..............
   ----------
  | - foto - |                    Categoria*) ...............
  |          |                    Dl (Dna) ..................
  |          |                    B.I. seria ...... nr. .....
  |__________|                                        Director O.A.C.T.,
                                                   (semnatura si stampila)
-----------
    *) Se va mentiona categoria.
------------------------------------------------------------------------------
                                                          - pag. 1, 2 -
    Vize de atestare/reatestare:
     ___________       ___________      ___________      ___________
    |           |     |           |    |           |    |           |
    |___________|     |___________|    |___________|    |___________|
     ___________       ___________      ___________      ___________
    |           |     |           |    |           |    |           |
    |___________|     |___________|    |___________|    |___________|
------------------------------------------------------------------------------
                                                              - pag. 3, 4 -
    Sanctiuni:
------------------------------------------------------------------------------
                                                              - pag. 5, 6 -
    Sanctiuni:
------------------------------------------------------------------------------
                                                         - pag. 7, coperta -
------------------------------------------------------------------------------
                                                         - pag. 8, coperta -
------------------------------------------------------------------------------

    ANEXA Nr. 6
    la normele metodologice

                         ECUSONUL DE GHID DE TURISM

    - marime 9/6 cm;
    - tras in plastic.

    Macheta ecusonului:
------------------------------------------------------------------------------

                                  ROMANIA
                           MINISTERUL TURISMULUI
                OFICIUL DE AUTORIZARE SI CONTROL IN TURISM

    GHID DE TURISM*) ...................................
    Domnul/doamna  ..............................*)
    Codul ......................................*)

                                                   Director O.A.C.T.,
                                                (semnatura si stampila)
------------------------------------------------------------------------------

    *) Se va mentiona categoria.
    *) Se completeaza cu majuscule.
    *) Codul este identic cu numarul atestatului de ghid de turism.

    ANEXA Nr. 7
    la normele metodologice

                                ATRIBUTIILE
                            ghidului de turism
                             - cadru general -

    1. Dispozitii generale
    Ghidul de turism este obligat:
    - sa poarte ecusonul de ghid de turism in timpul desfasurarii activitatii si sa detina asupra sa atestatul de ghid de turism, pe care sa-l prezinte la cererea persoanelor imputernicite sa-i controleze activitatea conform prezentelor norme metodologice;
    - sa se poarte respectuos cu turistii si sa-si indeplineasca atributiile cu demnitate si intr-un mod care sa inspire increderea si respectul turistilor;
    - sa realizeze un serviciu de primire de informatii turistice si animatie eficace;
    - sa asigure informarea turistilor privind masurile de securitate si siguranta personala a obiectelor de valoare si a lucrurilor personale;
    - sa puna la dispozitie turistilor informatii de baza, respectiv: telefoane utile, puncte de informatii / asistenta turistica, ambasade si consulate, politie, servicii de asistenta medicala, alte servicii de urgenta disponibile;
    - sa intretina un dialog corect si decent cu turistii si sa conduca derularea actiunilor turistice: vizite, circuite, manifestari etc., conform programului incredintat;
    - sa modeleze (potrivit competentelor acordate) programul si sa impuna un anume ritm de desfasurare a actiunii, in functie de structura turistilor participanti la actiune si de circumstante;
    - sa faca propuneri de imbunatatire a programelor turistice, in functie de sugestiile turistilor;
    - sa gestioneze corect mijloacele de plata incredintate;
    - sa faca dovada unei stari de spirit compatibile cu exigentele profesiei, indeosebi in domeniile relationale si comerciale.
    2. Atributiile ghidului de turism
    Atributiile generale ale ghidului de turism vizeaza urmatoarele elemente: preluarea actiunii, inceperea actiunii, desfasurarea programului turistic, incheierea actiunii.
    In scopul protectiei turistilor si al asigurarii unor servicii de calitate, se stabilesc urmatoarele atributii generale ale ghidului de turism:
    2.1. sa preia de la agentul de turism organizator dosarul actiunii (delegatia, stampila, programul actiunii, mijloacele de plata) si instructiunile de lucru referitoare la derularea programului;
    2.2. sa verifice daca au fost lansate comenzile de cazare, masa, transport sau alte servicii si sa ia masuri in consecinta;
    2.3. sa controleze daca sunt rezervate spatiile de cazare si de servire a mesei;
    2.4. sa verifice starea de curatenie a autocarului si functionarea statiei de amplificare;
    2.5. sa preia de la organizatori materiale publicitare, respectiv: pliante, brosuri, harti etc. ale localitatilor si obiectivelor de interes turistic prevazute in program, pe care le va pune la dispozitie turistilor la inceperea actiunii;
    2.6. sa se prezinte la punctul de primire a turistilor, cu minimum 45 de minute inainte de ora fixata pentru inceperea actiunii;
    2.7. sa asigure imbarcarea turistilor si a bagajelor acestora in mijlocul de transport;
    2.8. sa comunice, la inceperea actiunii, programul ce urmeaza a fi efectuat, prezentand succint traseul si alte informatii;
    2.9. sa verifice daca turistii nu au uitat obiecte/lucruri personale in mijlocul de transport;
    2.10. sa asigure in mod operativ, in baza diagramei, cazarea si transportul bagajelor turistilor in camere;
    2.11. sa asigure, prin receptia unitatii de cazare, trezirea turistilor atunci cand programul impune aceasta;
    2.12. sa asigure executarea tuturor actiunilor inscrise in program (excursii, tur de oras, spectacole etc.);
    2.13. sa recomande turistilor prestatiile suplimentare de care acestia pot beneficia;
    2.14. sa atentioneze turistii asupra obligatiei pe care o au cu privire la ocrotirea monumentelor naturii, a tuturor obiectivelor turistice, la evitarea degradarii si a poluarii naturii si la pastrarea patrimoniului national;
    2.15. sa asigure pregatirea unor meniuri corespunzatoare preferintelor turistilor, urmand ca, in perioada sejurului, inclusiv in cazul excursiilor in mai multe localitati, sa nu se repete meniul, iar turistilor bolnavi sa li se asigure regimul alimentar adecvat;
    2.16. sa fie prezent la servirea meselor de catre turisti, urmarind servirea operativa si corespunzatoare a tuturor preparatelor prevazute in meniu;
    2.17. sa intervina, cu operativitate, pentru a se acorda asistenta medicala de specialitate in cazul imbolnavirii unor turisti;
    2.18. sa comunice organizatorului situatiile in care, din motive de sanatate sau din alte cauze deosebite, este nevoit sa-si intrerupa activitatea, stabilindu-se modalitatea de preluare a actiunii de catre alt ghid si continuarea in bune conditii a derularii programului;
    2.19. sa fie cazat in aceeasi unitate in care este cazat grupul de turisti pe care il insoteste. In cazul actiunilor de sejur, numele sau si numarul camerei vor fi afisate vizibil la receptia hotelului;
    2.20. sa urmareasca, zilnic, efectuarea curateniei in camere si buna functionare a instalatiilor sanitare, electrice etc., precum si schimbarea la timp a lenjeriei;
    2.21. sa verifice, inainte de servirea mesei, starea de curatenie a restaurantului si a grupurilor sanitare, aranjarea meselor si mis-en-place, stabilind masurile in consecinta, si sa urmareasca servirea in bune conditii a tuturor turistilor cu preparatele si bauturile cuprinse in meniu;
    2.22. sa se intereseze, pe timpul derularii programului turistic, daca turistii sunt multumiti de serviciile primite intervenind ca eventualele sesizari si reclamatii ale acestora sa fie rezolvate operativ cu factorii de decizie ai prestatorilor de servicii in cauza;
    2.23. sa asigure ca, la incheierea programului turistic, plecarea turistilor sa se faca in bune conditii, luand urmatoarele masuri:
    - rezerva si procura biletele de calatorie;
    - pregateste listele nominale in cazul transportului aerian;
    - verifica daca au fost programate mijloacele de transport corespunzatoare numarului de turisti si volumului de bagaje si ia masuri in consecinta;
    - se intereseaza daca ora efectiva de plecare a mijlocului de transport corespunde cu orarul si ia masuri in functie de situatia creata;
    - verifica asigurarea eventualelor servicii de care turistii beneficiaza pe perioada transportului (pachete cu hrana rece, bauturi racoritoare, masa la vagon-restaurant etc.);
    - verifica daca toti turistii au predat cheile la receptia hotelului, daca nu le lipsesc bagaje sau actele de identitate;
    - se ingrijeste de imbarcarea turistilor si a bagajelor acestora.
    3. Obligatiile ghidului de turism privind tinuta si comportamentul sau in relatiile cu turistii
    3.1. Tinuta generala si vestimentara
    Ghidul trebuie sa aiba un aspect ingrijit si agreabil, pastrand permanent o igiena desavarsita.
    Imbracamintea va fi aleasa cu gust, croita decent si intotdeauna bine ingrijita (proaspat spalata si calcata). Tinuta oficiala a ghizilor (barbati) pe timpul efectuarii atributiilor de ghid, este costumul clasic. In zilele calduroase de vara si in excursiile efectuate in afara oraselor ghidul poate purta imbracaminte sport.
    In cazul unor actiuni deosebite (mese, receptii, primiri oficiale, spectacole etc.), tinuta vestimentara a ghizilor (femei si barbati) va fi in concordanta cu caracterul acestor actiuni.
    Ghizii specializati (sportivi, de munte etc.) vor avea tinuta si echipamentul corespunzatoare activitatii pe care o desfasoara.
    3.2. Primirea turistilor si prezentarea
    Ghidul va saluta politicos oaspetii, cu zambetul pe buze, aratandu-se incantat ca poate fi de folos turistilor prin asigurarea unui sejur cat mai agreabil.
    De regula, ghidul se va prezenta turistilor cu prenumele deoarece acesta poate fi retinut cu usurinta. Pe toata durata perioadei de sejur a turistilor ghidul va purta ecusonul de ghid de turism.
    Este indicat ca ghidul sa se recomande la scurt timp dupa sosirea turistilor, cand grupul este complet (de exemplu: in autocar, pe timpul transferului la hotel).
    Ghidul se va stradui sa cunoasca si sa retina cat mai repede cu putinta numele turistilor (folosindu-se de diagramele de hotel, de tichetele de bagaje etc.), deoarece prin folosirea numelui acestora se creeaza o atmosfera placuta.
    Ghidul se va adresa turistilor cu numele lor de familie, insotit de o formula de politete.
    Urarile de bun venit vor fi adresate cu jovialitate, naturalete si cordialitate; de regula, acestea vor fi adresate imediat dupa prezentare.
    Ghidul ii va asigura totodata pe turisti ca atat el, cat si toate celelalte persoane care contribuie la organizarea si desfasurarea actiunii turistice se straduiesc ca ei sa se simta bine in timpul programului.
    3.3. Conversatia
    Ghidul va depune eforturi pentru a intretine mereu treaza conversatia. Este stiut ca turistii doresc sa cunoasca cat mai multe despre tara vizitata. Ca atare, este indicat ca ei sa fie antrenati cu mult tact in conversatii agreabile.
    Ghidul va cauta sa antreneze in conversatie pe toti turistii, evitand monopolizarea acesteia numai de catre unele persoane. El va acorda o atentie deosebita conversatiei cu persoanele mai timide, precum si cu cele in varsta, care trebuie tratate cu condescendenta cuvenita. Ghidul se va interesa despre starea de sanatate a turistilor, despre impresiile ce le-au fost produse de obiectivele vizitate, despre modul de derulare a programului etc.
    Pentru a crea o ambianta generala placuta, este recomandabil ca discutiile sa fie presarate cu glume de bun gust. Un ghid bun va avea intotdeauna la indemana cateva glume bune, usor de inteles de catre turistii carora li se adreseaza.
    Deoarece, in cele mai multe cazuri, turistii din acelasi grup nu se cunosc intre ei, este recomandabil ca ghidul sa creeze o ambianta propice stimularii cunoasterii reciproce.
    Cand trebuie sa raspunda la anumite intrebari sau sa dea unele explicatii, ghidul trebuie sa fie politicos, agreabil si bine dispus.
    Ghidului ii este interzis sa raspunda la insulte sau provocari. El va cauta intotdeauna modalitatile de a evita, prin comportament si atitudine ireprosabila in indeplinirea sarcinilor profesionale, cauzele care pot genera insulte sau atitudini provocatoare. In cazul in care, cu toate eforturile depuse, turistul continua sa insulte sau sa treaca la provocari, ghidul va informa neintarziat pe organizatorul programului turistic, pentru ca acesta sa ia masurile ce se impun.
    3.4. Atitudinea fata de sesizarile sau nemultumirile turistilor
    Ghidul trebuie sa asculte cu deosebita atentie orice sesizare si sa nu manifeste irascibilitate, nici in cazul in care nemultumirea nu este indreptatita si nici atunci cand ea se refera chiar la activitatea sa.
    Ghidul va urmari in mod obligatoriu felul in care sunt solutionate sesizarile turistilor, informand totodata pe turisti asupra masurilor intreprinse pentru rezolvarea acestora.
    In toate cazurile, turistilor li se va multumi pentru cele sesizate, li se vor cere scuzele de rigoare, li se vor da asigurari ca lucrurile se vor indrepta si ca nu se vor mai repeta.
    In cazul in care turistul reclamant nu are dreptate sau este rau intentionat, ghidul va adopta o atitudine demna si politicoasa, evitand provocarile si angajarea in discutii contradictorii.
    3.5. Manifestari de atentie si amabilitate fata de turisti
    O reala satisfactie o produce turistilor marcarea, prin mijloace variate, a diferitelor sarbatori nationale sau personale (aniversarea nasterii, ziua onomastica etc.), care coincid cu perioada programului turistic.
    Astfel de atentii constituie dovada unei amabilitati deosebite, in masura sa creeze o buna dispozitie si sa evite sau sa atenueze eventualele nemultumiri ale turistilor.
    Pentru marcarea sarbatorilor respective, ghizii vor colabora cu directorii structurilor de primire turistice, pentru ca acestea sa poata actiona in conformitate si in limitele posibilitatilor pe care le au (oferirea de flori, bauturi etc.).
    Ghidul va adresa felicitari intregului grup de turisti, cu ocazia sarbatorilor nationale, si felicitari individuale, cu ocazia aniversarii sau sarbatorilor cu caracter personal. Datele aniversarilor cu caracter personal ale turistilor pot fi cunoscute prin consultarea fiselor aflate la receptia hotelului, precum si prin consultarea delegatului partenerului strain, in cazul turistilor straini.
    Ghidul va prezenta turistilor pe conducatorul auto si pe ajutorul acestuia, in cazul deplasarilor facute cu mijloace de transport auto, si pe colaboratorii sai, la intampinarea turistilor, in momentul sosirii.
    In functie de particularitatile grupului pe care il insoteste (varsta, preocupari, temperament etc.), ghidul va gasi formele cele mai adecvate pentru crearea unei atmosfere de destindere si de buna dispozitie.
    In cazul in care turistii straini vor oferi ghidului anumite atentii sau cadouri, acesta are obligatia de a le refuza politicos, explicand turistilor ca tot ceea ce a intreprins pentru reusita sejurului lor reprezinta pentru el o indatorire de serviciu. In eventualitatea in care turistii insista, ghidul va primi cadoul oferit, exprimand multumirile de rigoare.
    4. Atributiile si obligatiile concrete ale ghidului de turism
    Atributiile si obligatiile concrete ale ghidului de turism se stabilesc de agentul economic din turism, organizator al actiunilor turistice, si difera in functie de categoria de ghid de turism si de specificul fiecarei actiuni.
    Organizatorii de cursuri de calificare, specializare si perfectionare de scurta durata a ghizilor de turism sunt obligati sa prevada in planul si programa de invatamant teme concrete privind atributiile si obligatiile ghizilor de turism, pe categorii si tipuri de actiuni, precum si teme concrete privind modul de rezolvare a unor cazuri speciale si situatii neprevazute. Se va acorda o deosebita atentie atributiilor concrete ale ghidului specializat (de munte, sportiv etc.), prin includerea unor teme privind securitatea turistilor, legile nescrise ale muntelui etc.
    In vederea ridicarii continue a pregatirii profesionale a ghizilor de turism, organizatorii de cursuri de calificare, specializare si perfectionare de scurta durata a ghizilor din turism sunt obligati sa si amenajeze cabinete metodologice, dotate corespunzator si actualizate permanent cu literatura turistica, ghiduri, monografii, pliante, brosuri, harti, descrieri de circuite turistice, trasee, cursuri pe problematica specifica etc. si sa stabileasca conditiile in care cursantii si cei interesati pot beneficia de materialele documentare sus mentionate.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 10/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 10 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu