ORDIN Nr. 1
din 6 iulie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Institutului de Investigare a
Crimelor Comunismului in Romania
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL DE INVESTIGARE A CRIMELOR COMUNISMULUI IN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 585 din 24 august 2007
Având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.724/2005 privind înfiinţarea Institutului de
Investigare a Crimelor Comunismului în România, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Institutului de Investigare a Crimelor
Comunismului în România emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului în România,
cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului în România,
Stejărel Olaru
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Institutului de
Investigare a Crimelor Comunismului în România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Institutul de Investigare a Crimelor
Comunismului în România, denumit în continuare Institutul, se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în
coordonarea primului-ministru.
Art. 2. -In conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.724/2005 privind înfiinţarea Institutului de Investigare a
Crimelor Comunismului în România, cu modificările şi completările ulterioare,
scopul Institutului este acela de investigare ştiinţifică şi de identificare a
crimelor, abuzurilor şi încălcărilor drepturilor omului pe întreaga durată a
regimului comunist în România, precum şi de sesizare a organelor în drept în
acele cazuri în care sunt depistate situaţii de încălcare a legii.
Art. 3. - In îndeplinirea scopului său, Institutul are
următoarele atribuţii principale:
a) analizează din punct de vedere instituţional
regimul comunist, sistemul de putere în cadrul acestui regim;
b) evidenţiază natura relaţiilor dintre activul de
partid şi fosta Securitate, dintre aceasta şi celelalte verigi ale sistemului
represiv din România;
c) descrie modul de organizare şi de funcţionare a
acestor instituţii în administrarea actului de poliţie politică;
d) prezintă activiştii de partid, ofiţerii şi
magistraţii care lucrau în cadrul aparatului de represiune;
e) identifică abuzurile şi crimele săvârşite, ordonate
sau inspirate de către persoanele care au ocupat funcţiile prevăzute la lit.
d);
f) adună date, documente şi mărturii cu privire la
toate acţiunile care au lezat drepturile şi libertăţile omului în anii
regimului comunist şi pe baza acestora sesizează organele de cercetare penală,
indiferent de timpul şi de circumstanţele în care acestea s-au petrecut;
g) identifică responsabilii aparatului de decizie din
domeniul propagandei comuniste, responsabilii pentru actele administrative şi
deciziile economice care au generat manifestări ale represiunii în viaţa
socială şi culturală, de la cartelarea hranei zilnice până la limitarea
accesului la informaţie, artă şi cultură, prin acte de cenzură;
h) aduce la cunoştinţă opiniei publice crimele, abuzurile,
instigările la crime în numele „luptei de clasă", săvârşite de persoanele
care au ocupat funcţiile prevăzute la lit. d);
i) susţine, în condiţiile
legii, prin asistenţă de specialitate proprie sau prin colaboratori externi,
demersurile legale pentru obţinerea reparaţiilor morale şi materiale de către
victimele regimului comunist şi ale fostei Securităţi;
j) organizează activităţi muzeale în locaţii puse la
dispoziţie de instituţii şi autorităţi publice centrale şi locale;
k) organizează activităţi de cercetare ştiinţifică,
conferinţe, expoziţii sau seminarii cu caracter informativ-educativ, publică
studii si documente rezultate în urma cercetărilor;
l) formulează puncte de vedere
privind crimele, abuzurile şi încălcările drepturilor omului, săvârşite în
perioada regimului comunist în România, care ar putea conduce la elaborarea
unor proiecte de acte normative cu scop reparatoriu;
m) elaborează, coordonează şi
participă la programe şi/sau proiecte de cercetare, stagii de pregătire şi
instruire în domeniul de studiu şi investigare prevăzut de lege.
Art. 4. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale,
Institutul colaborează cu ministerele, cu celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale,
cu alte instituţii publice, precum şi cu persoane fizice şi juridice de drept
privat, fiind abilitat să solicite şi să primească date şi documente specifice
domeniului său de activitate, în condiţiile legii.
(2) Institutul se poate adresa Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, precum şi autorităţilor şi persoanelor
prevăzute la art. 20 alin. (3) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice comuniste, cu modificările şi
completările ulterioare, în vederea obţinerii de informaţii, documente sau acte
în legătură cu domeniul său de activitate, în condiţiile legii.
Art. 5. - Conform prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.724/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, principalele obiective ale activităţii Institutului sunt:
a) alcătuirea unui sistem clasificat al tipurilor de
crime, abuzuri şi încălcări ale drepturilor omului pe întreaga perioadă a
regimului comunist şi stabilirea responsabilităţilor decizionale şi de execuţie
pentru fiecare dintre acestea;
b) crearea unei baze de date care să cuprindă numele
foştilor activişti de partid din nomenclatură, numele cadrelor fostei
Securităţi, numele foştilor ofiţeri de armată, miliţieni şi magistraţi care au
participat la acţiuni de poliţie politică;
c) identificarea acelor legi, decrete, hotărâri ale
Consiliului de Miniştri, decizii ministeriale, regulamente interne şi alte
prevederi, secrete sau nesecrete, care au stat la baza organizării şi
funcţionării aparatului represiv;
d) publicarea unor rapoarte trimestriale şi a unui
raport final anual, care vor sintetiza rezultatele investigaţiilor întreprinse;
e) stabilirea de parteneriate
publice şi private cu organizaţii neguvernamentale, universităţi, institute de
cercetare din ţară şi din străinătate, autorităţi publice centrale şi locale,
în vederea derulării unor proiecte şi programe de cercetare în domeniul său de
activitate, la propunerea Comitetului director al Institutului şi cu aprobarea
ordonatorului principal de credite.
Art. 6. - Institutul promovează şi asigură măsurile
privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în domeniul
muncii, în ceea ce priveşte accesul la educaţie, la sănătate, la cultură, la
informare, precum şi participarea la luarea deciziilor necesare unei bune
funcţionări a instituţiei, conform reglementărilor legale în vigoare.
CAPITOLUL II
Structura organizatorică şi funcţionarea Institutului
Art. 7. - Organele de conducere ale Institutului sunt
Consiliul şi Comitetul director.
Art. 8. - (1) Consiliul Institutului este alcătuit din
11 personalităţi ale societăţii civile, numite de primul-ministru.
(2) Consiliul are rolul de a stabili
obiectivele generale de activitate ale Institutului şi de a aviza rapoartele
acestuia.
(3) Consiliul funcţionează după principiul egalităţii
membrilor săi şi se întruneşte de cel puţin 4 ori pe an pentru avizarea rapoartelor trimestriale şi ori de câte
ori majoritatea simplă a membrilor săi îi solicită convocarea.
(4) Toţi membrii Consiliului exercită o funcţie
onorifică.
Art. 9. - Comitetul director este format din
preşedintele Institutului, directorul general şi secretarul general şi conduce
activitatea curentă a Institutului.
Art. 10. - (1) Preşedintele Institutului este numit
prin decizie a primului-ministru, în condiţiile legii, la propunerea
Consiliului, pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată
a mandatului.
(2) Preşedintele este ordonator terţiar de credite şi
reprezintă instituţia în raporturile cu terţe persoane fizice şi juridice.
(3) Preşedintele poate delega prin decizie, în
condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale unuia dintre membrii Comitetului
director.
(4) In exercitarea atribuţiilor
sale preşedintele emite decizii şi ordine. Ordinele preşedintelui Institutului
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Preşedintele Institutului îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) planifică, monitorizează şi evaluează activităţile
şi proiectele derulate în cadrul Institutului;
b) reprezintă Institutul în raporturile cu celelalte
autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din
străinătate, precum şi în justiţie; în relaţiile cu terţii, încheie acte
juridice de conservare, administrare şi dispoziţie, în numele şi pe seama
Institutului, în condiţiile legii;
c) asigură coordonarea proiectelor şi programelor pe
care Institutul le derulează în domeniul său de activitate;
d) promovează imaginea Institutului prin participarea
la seminarii/conferinte în ţară şi în străinătate, precum şi la proiecte
specifice ariei de activităţi a Institutului;
e) asigură angajarea personalului Institutului, în
baza Hotărârii Guvernului nr. 1.724/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a prezentului regulament, cu respectarea dispoziţiilor legale,
în limita numărului maxim de posturi stabilit conform statului de funcţii;
f) controlează activitatea personalului Institutului
şi soluţionează plângerile din partea acestuia;
g) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli,
rapoartele trimestriale privind execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli,
precum şi bilanţul anual, pe care le prezintă spre aprobare ordonatorului
principal de credite;
h) aprobă, prin ordin,
regulamentul de organizare şi funcţionare a Institutului;
i) aprobă, prin ordin, înfiinţarea de servicii, birouri
sau compartimente;
j) numeşte, prin decizie, directorul general şi
secretarul general ai Institutului, precum şi persoanele cu funcţii de
conducere din cadrul Institutului;
k) întocmeşte rapoarte privind activitatea desfăşurată
şi situaţia financiară, pe care le prezintă spre analiză şi aprobare membrilor
Consiliului Institutului anual sau ori de câte ori este nevoie;
l) îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite de Consiliul Institutului şi care sunt necesare conducerii
operative a Institutului.
Art. 11. - (1) Direcţia generală investigaţii este
condusă de directorul general, numit prin decizie de către preşedintele
Institutului.
(2) In cadrul Direcţiei generale investigaţii se
organizează şi funcţionează următoarele servicii:
a) Serviciul documentare şi cercetare, având
următoarele atribuţii principale:
• verifică sursele deschise din timpul regimului
comunist (presa şi alte publicaţii) pentru realizarea domeniului de activitate
al Institutului;
• întocmeşte fişe de identificare a persoanelor care au
ocupat funcţii de conducere în perioada respectivă şi asupra cărora există date
şi indicii cu privire la săvârşirea de abuzuri sau
crime;
• monitorizează activitatea publică a persoanelor
identificate de experţi ca autori ai abuzurilor şi crimelor;
• întocmeşte, pe baza surselor deschise consultate,
fişe personale pentru toţi factorii de decizie de la nivel central şi local, în
vederea verificării ulterioare în arhive de către experţii Institutului;
• cercetează fondurile arhivistice pentru
identificarea documentelor interne şi a persoanelor responsabile din cadrul
Partidului Comunist Român, Securităţii şi al celorlalte instituţii care au avut
rol sau au desfăşurat activitate represivă prin încălcarea drepturilor fundamentale
ale omului în perioada regimului comunist;
b) Serviciul muzee-memorie, având următoarele
atribuţii principale:
• organizează activităţi cu specific muzeal în
locaţiile aflate în administrarea Institutului, dar şi în alte spaţii puse la
dispoziţie de instituţii şi autorităţi publice centrale şi locale;
• organizează activităţi de cercetare ştiinţifică,
expoziţii, seminarii informativ-educative, conferinţe;
• adună date, documente şi mărturii despre încălcările
drepturilor şi libertăţilor omului în anii regimului comunist, în baza cărora
Institutul să poată sesiza organele de cercetare penală;
• organizează o arhivă audiovideo cu mărturii despre
perioada comunistă;
• efectuează transcrierea mărturiilor audiovideo în
vederea valorificării lor în scop ştiinţific, educativ sau pentru alte scopuri
ale Institutului;
• publică studii, monografii şi interviuri din arhiva
de mărturii orale;
• realizează filme documentare despre perioada
comunistă;
c) Serviciul investigaţii speciale, având următoarele atribuţii
principale:
• întreprinde investigaţii ştiinţifice referitoare la
abuzurile şi încălcările drepturilor omului săvârşite pe întreaga durată a
regimului comunist în România;
• adună probe şi mărturii care să incrimineze persoane
care au comis crime şi abuzuri în timpul regimului comunist;
• desfăşoară campanii de identificare a persoanelor
care, în timpul regimului comunist, au deţinut funcţii având competenţe
decizionale, juridice ori politice, luând decizii la nivel central sau local cu
privire la activităţi ale securităţii statului ori cu privire la activitatea
altor structuri de represiune;
• identifică legi, decrete, hotărâri ale Consiliului
de Miniştri, decizii ministeriale, regulamente interne şi alte prevederi,
secrete sau nesecrete, care priveau organizarea şi funcţionarea aparatului
represiv;
• coordonează adunarea probelor şi mărturiilor privind
gropile comune din preajma fostelor penitenciare şi lagăre de muncă, precum şi
proiectele de arheologie contemporană;
• redactează studii şi cercetări în care să fructifice
rezultatele investigaţiilor întreprinse.
Art. 12. - (1) Secretariatul general al Institutului
este condus de secretarul general, numit prin decizie
de către preşedintele Institutului.
(2) In cadrul secretariatului general se organizează şi
funcţionează următoarele servicii şi birouri:
a) Serviciul secretariat-comunicare, având
următoarele atribuţii principale:
• asigură înregistrarea corespondenţei şi
repartizarea acesteia serviciilor, birourilor şi compartimentelor Institutului,
conform rezoluţiei directorului general;
• asigură multiplicarea materialelor de curs pentru
Departamentul de formare profesională iniţială şi Departamentul de formare
profesională continuă;
• efectuează activităţile administrative necesare
pentru buna desfăşurare a relaţiilor cu autorităţile din ţară şi din
străinătate, formatori, mass-media şi publicul care se adresează Institutului;
• asigură arhivarea documentelor primite sau elaborate
şi răspunde de păstrarea şi conservarea acestora;
• comunică celorlalte departamente sau compartimente
datele şi documentele necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce le
revin;
• ţine la zi condica de prezenţă în vederea întocmirii
foii colective de prezenţă;
b) Serviciul juridic şi resurse umane, având următoarele
atribuţii principale:
• acordă consultanţă juridică, la cerere, persoanelor
fizice care solicită informaţii privind modul în care îşi pot valorifica în
justiţie drepturile care rezultă din calitatea de victime ale regimului
comunist din România şi ale fostei Securităţi;
• susţine, în condiţiile legii, demersurile legale
pentru obţinerea reparaţiilor morale şi materiale de către victimele regimului
comunist din România şi ale fostei Securităţi;
• formulează, redactează şi depune sesizări penale în
funcţie de probele şi dovezile obţinute în urma investigaţiilor realizate de
experţii Serviciului investigaţii speciale;
• elaborează statul de funcţii şi proiectul de stat de
personal pentru Institut;
• întocmeşte lunar declaraţiile privind obligaţia de
plată către bugetele fondului pentru asigurări de şomaj şi fondului de
asigurare de sănătate, declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a
obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat;
• întocmeşte fişele fiscale pentru salariaţii
Institutului şi le transmite organelor fiscale şi salariaţilor, conform
prevederilor legale;
• redactează şi fundamentează propunerile de
suplimentare a numărului de posturi, de transformare sau de modificare a
nivelurilor acestora;
• răspunde de respectarea condiţiilor cerute de lege
pentru încadrarea personalului Institutului;
• alcătuieşte şi gestionează dosarele profesionale ale
angajaţilor Institutului şi asigură confidenţialitatea acestora;
• primeşte şi rezolvă corespondenţa privind drepturile
ce decurg din executarea raporturilor de muncă;
• asigură ţinerea la zi a evidenţei personalului, cu
modificările ce intervin în statutul acestuia;
• elaborează fişele postului, fişele şi rapoartele de
evaluare pentru personalul încadrat;
• gestionează cărţile de muncă şi celelalte documente
care presupun cunoştinţe în domeniul resurselor umane;
• elaborează şi redactează deciziile de încadrare,
evaluare, promovare şi încetare a raporturilor de muncă ale personalului;
• îndeplineşte atribuţiile referitoare la organizarea
concursurilor privind selectarea şi recrutarea personalului;
• elaborează şi redactează contractele individuale de
muncă şi răspunde de efectuarea operaţiunilor necesare în registrul general de
evidenţă a salariaţilor;
c) Serviciul financiar-administrativ, având următoarele
atribuţii principale:
• asigură şi răspunde de elaborarea şi transmiterea
proiectului bugetului Institutului la termenele şi în conformitate cu
precizările Ministerului Economiei şi Finanţelor şi cu legislaţia în vigoare;
• avizează contractele încheiate de Institut cu terţii;
• ţine evidenţa creditelor bugetare aprobate şi
repartizate pe capitole, subcapitole, titluri,
articole, alineate;
• trimestrial, întocmeşte situaţia financiară şi
contul de execuţie bugetară; întocmeşte situaţia financiară şi contul de
execuţie bugetară, iar după aprobare le transmite la Cancelaria
Primului-Ministru, la termenul stabilit;
• întocmeşte registrele de contabilitate;
• lunar, întocmeşte balanţele de verificare, analizează
soldul conturilor din balanţe şi urmăreşte lichidarea soldurilor conturilor;
• furnizează informaţii cu privire la situaţia
patrimonială a Institutului, atunci când i se solicită;
• întocmeşte situaţiile financiar-contabile
solicitate de Cancelaria Primului-Ministru, de Ministerul Economiei şi
Finanţelor, Curtea de Conturi a României şi de alte ministere şi instituţii
centrale;
• operează în evidenţele operative modificările
aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli al Institutului;
• lunar, în baza solicitărilor serviciilor din cadrul
Institutului, întocmeşte şi înaintează Cancelariei Primului-Ministru necesarul
de credite bugetare şi situaţiile justificative, urmăreşte derularea şi plata
la termenele scadente a contravalorii operaţiunilor cuprinse în angajamentele
legale, în baza documentelor justificative de cheltuieli;
• întocmeşte documentaţia şi participă la licitaţiile
valutare în vederea asigurării necesarului de valută pentru desfăşurarea acţiunilor
internaţionale ale Institutului;
• întocmeşte, la cerere, adrese cu privire la
veniturile realizate de salariaţii Institutului;
• certifică realitatea, regularitatea şi legalitatea
cheltuielilor finanţate în cadrul bugetului, în limitele sale de competenţă;
• acordă asistenţă în ceea ce priveşte managementul
financiar al programelor derulate de Institut, în aplicarea corectă a
procedurilor legale şi a celor prevăzute în contractele la care Institutul este parte;
• aplică strict prevederile legale privind sistemul
de salarizare, încadrarea şi promovarea personalului Institutului;
• organizează activitatea de control financiar
preventiv;
• efectuează plăţile, prin semnătura şefului de birou,
iar în lipsa acestuia, a înlocuitorului său;
• efectuează plata drepturilor salariale şi a
indemnizaţiilor pe baza documentelor de prezenţă întocmite de şefii
compartimentelor;
• fundamentează fondul pentru salarii şi statul de
funcţii, precum şi alte lucrări financiar-contabile şi asigură controlul gestiunilor
şi efectuarea inventarierii patrimoniului;
• păstrează registrele şi dosarele administrative
privind activitatea financiar-contabilă;
• verifică documentele financiare primite şi întocmeşte
notele contabile pentru operaţiunile economico-financiare din activitatea
Institutului;
• organizează activitatea casieriei în conformitate
cu prevederile legale, asigurând efectuarea tuturor plăţilor în numerar, precum
şi operaţiunile curente cu Trezoreria Statului;
• ţine evidenţa contabilă a
consumurilor de materiale pentru activitatea Institutului, pe baza evidenţei
tehnico-operative;
• îndeplineşte orice atribuţii financiar-contabile
şi administrative stabilite de ordonatorul de credite sau de conducerea Institutului;
• întocmeşte şi actualizează evidenţa patrimoniului
aflat în administrarea Institutului;
• întocmeşte anual inventarul bunurilor imobile
aparţinând domeniului public al statului, aflat în administrarea Institutului,
şi îl transmite Ministerului Economiei şi Finanţelor;
• participă în comisiile de predare-primire a
bunurilor din patrimoniul Institutului;
• analizează finanţarea cheltuielilor de capital şi a
cheltuielilor cu reparaţiile capitale ale clădirilor aflate în administrarea
Institutului şi propune conducerii ordinea de prioritate a lucrărilor de
investiţii şi reparaţii capitale;
• fundamentează şi elaborează Programul anual de
achiziţii publice şi întocmeşte documentaţia privind achiziţiile publice;
• fundamentează şi întocmeşte lunar necesarul de
credite bugetare pentru finanţarea cheltuielilor de capital şi a reparaţiilor
capitale, cu respectarea prevederilor trimestriale aprobate, precum şi
necesarul de credite pentru finanţarea cheltuielilor de capital şi a
cheltuielilor materiale şi servicii ale Institutului;
• avizează documentaţiile tehnico-economice de
investiţii, în condiţiile legii;
• colaborează cu ministerele şi cu alte instituţii în
vederea avizării şi aprobării documentaţiilor tehnico-economice, eliberării
avizelor pentru obiectivele de investiţii;
• participă la recepţia lucrărilor de investiţii sau
reparaţii capitale finanţate din bugetul Institutului, în baza dispoziţiei
preşedintelui acestuia;
• organizează şi asigură supravegherea şi întreţinerea
tuturor instalaţiilor, mijloacelor tehnice şi aparaturii electronice din cadrul
Institutului;
• rezolvă, prin măsuri operative, deficienţele
intervenite în starea de funcţionare a instalaţiilor aferente imobilului în
care se află Institutul;
• asigură evidenţa tehnico-operativă şi gestionarea bunurilor aflate în patrimoniul Institutului;
• răspunde de asigurarea condiţiilor corespunzătoare
pentru folosirea, păstrarea, respectiv depozitarea bunurilor materiale aflate
în patrimoniul Institutului;
• organizează activitatea de întocmire şi preluare a
foilor de parcurs, de întocmire a fişei activităţii pentru fiecare autoturism,
precum şi a situaţiilor trimestriale şi anuale privind consumul de carburanţi,
lubrifianţi şi piese de schimb;
• organizează şi asigură activitatea de prevenire şi
stingere a incendiilor, precum şi activitatea de protecţie a muncii;
• vizează documentele de mişcare a bunurilor: bon de
consum, bon de predare, transfer, restituire, bon de mişcare a mijloacelor
fixe;
• întocmeşte, avizează şi urmăreşte aprobarea
documentelor privind angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor
materiale şi servicii ale Institutului;
• asigură curăţenia şi igienizarea birourilor şi a
celorlalte spaţii din clădirea-sediu a Institutului;
• întocmeşte şi depune la poliţie actele necesare în
vederea obţinerii certificatului de înmatriculare a autoturismelor
nou-achiziţionate; întocmeşte documentele necesare pentru efectuarea în
termenul legal a reviziilor obligatorii şi răspunde de realizarea acestora;
asigură fiecărui autoturism atât piesele de schimb necesare, cât şi alte
articole prevăzute de legislaţia în vigoare; urmăreşte ca autoturismele aflate
în circulaţie să se încadreze în norma de carburanţi aprobată; ţine evidenţa
pieselor de schimb achiziţionate şi a reviziilor efectuate pentru fiecare autoturism; urmăreşte
alimentarea şi decontarea bonurilor valorice de carburanţi şi întocmeşte
centralizatorul lunar, conform fişei justificative; răspunde de întocmirea şi
prelucrarea foilor de parcurs;
• grupează în dosare şi selecţionează documentele
prevăzute de lege, care privesc activitatea serviciului;
• îndeplineşte orice alte sarcini ce i se repartizează.
CAPITOLUL III
Codul de conduită al personalului contractual din
cadrul Institutului de Investigare a Crimelor
Comunismului în România
Art. 13. - (1) In vederea asigurării unor raporturi
sociale şi profesionale corespunzătoare creării şi menţinerii prestigiului
Institutului, a transparenţei în luarea deciziilor, a informării publicului,
salariaţii îşi desfăşoară activitatea profesională în baza următoarelor
principii: prioritatea interesului public; asigurarea egalităţii de tratament
al cetăţenilor; profesionalism, imparţialitate şi nediscriminare; integritate
morală, libertatea gândirii şi a exprimării; corectitudine, deschidere şi transparenţă.
(2) In exercitarea atribuţiilor, personalul contractual
al Institutului are următoarele îndatoriri:
a) să adopte un comportament profesionist în vederea
asigurării transparenţei, eficienţei şi imparţialităţii în activitatea pe care
o desfăşoară la nivelul serviciilor şi birourilor;
b) să respecte Constituţia şi dispoziţiile legale în
vigoare, în conformitate cu atribuţiile ce îi revin, cu respectarea eticii
profesionale;
c) să se abţină de la orice act sau fapt care poate
produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale
Institutului.
(3) Salariaţilor le este interzis:
a) să exprime în public aprecieri neconforme cu
realitatea în legătură cu activitatea Institutului, cu politicile şi
strategiile acestuia;
b) să dezvăluie informaţii care nu au caracter public,
în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
c) să dezvăluie informaţii la care au acces în
exercitarea funcţiei, dacă această dezvăluire este de natură să atragă avantaje
necuvenite ori să prejudicieze imaginea sau drepturile Institutului, ale unor
angajaţi ori ale unor persoane fizice sau juridice;
d) să solicite ori să accepte cadouri, servicii,
favoruri sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei,
părinţilor, prietenilor şi care le pot influenţa imparţialitatea în exercitarea
funcţiei sau pot constitui o recompensă în raport cu funcţia deţinută.
Art. 14. - (1) Numărul maxim de posturi al Institutului
este de 35.
(2) Structura organizatorică a Institutului este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
(3) Structura posturilor pe compartimente, statul de
funcţii şi structura de personal se aprobă prin ordin al preşedintelui.
(4) Atribuţiile, sarcinile, răspunderile personalului
încadrat în Institut se stabilesc prin fişa postului.
(5) Personalul Institutului este personal contractual,
salarizat potrivit reglementărilor legale aplicabile.
Art. 15. - Institutul poate folosi pentru desfăşurarea
activităţii sale bunuri materiale primite de la persoane fizice şi juridice sub
formă de donaţii şi sponsorizări, cu respectarea dispoziţiilor legale în
vigoare.
ANEXĂ
ORGANIGRAMA
Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului
în România