ORDONANTA
URGENTA Nr. 81 din 28 iunie 2007
pentru accelerarea
procedurii de acordare a despagubirilor aferente imobilelor preluate in mod
abuziv
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 446 din 29 iunie 2007
Având în vedere necesitatea instituirii unor prevederi
legale care să permită ca Fondul Proprietatea să devină operaţional în cel mai
scurt timp astfel încât acţionarii să aibă posibilitatea să îşi valorifice
acţiunile,
în vederea eliminării riscului promovării unor acţiuni
în justiţie împotriva statului român,
ţinând seama de necesitatea redefinirii instrumentelor
prin care urmează a se acorda despăgubirile, precum şi a statutului Fondului
Proprietatea - S.A.,
pentru unificarea cadrului legislativ în materia
acordării despăgubirilor,
întrucât înregistrarea la Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, distribuirea, admiterea la tranzacţionare pe o piaţă reglementată
administrată de Bursa de Valori Bucureşti - S.A. şi începerea propriu-zisă a
tranzacţionării acţiunilor emise de Fondul Proprietatea - S.A. şi de entităţile
ale căror acţiuni au format capitalul social iniţial al acesteia presupun
parcurgerea unor termene procedurale, iar interesul persoanelor despăgubite
este de urgentare a acestor proceduri,
având în vedere că toate aceste elemente vizează
interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu
poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
TITLUL I
Modificarea şi completarea titlului VII „Regimul
stabilirii şi plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv" din Legea nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi
unele măsuri adiacente
Articol unic. - Titlul
VII „Regimul stabilirii şi plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate
în mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După alineatul (3)
al articolului 1 se introduc două noi alineate, alineatele (4) şi (5), cu
următorul cuprins:
„(4) Despăgubirilor acordate prin hotărâri ale
comisiilor judeţene şi a municipiului Bucureşti în baza Legii nr. 290/2003
privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români pentru
bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în Basarabia,
Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a aplicării
Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate, semnat la
Paris la 10 februarie 1947, cu modificările şi completările ulterioare, li se
aplică procedura prevăzută la Capitolul V1.
(5) Până la data la care sursele de finanţare prevăzute
la art. 141 alin.
(4) vor fi operaţionale şi la dispoziţia Direcţiei pentru acordarea
despăgubirilor în numerar, plata despăgubirilor acordate în temeiul Legii
nr.290/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se va face de către
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, din fondurile transferate
în acest scop de la Ministerul Economiei şi Finanţelor."
2. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.2. - Pentru asigurarea resurselor
financiare necesare acordării de despăgubiri în
conformitate cu prevederile prezentei legi Fondul Proprietatea funcţionează ca
un organism de plasament colectiv, sub forma unei societăţi de investiţii de
tip închis, cu personalitate juridică, din categoria
altor organisme de plasament colectiv."
3. La articolul 3,
literele a) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) titlurile de despăgubire sunt certificate emise de
Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, în numele şi pe seama
statului român, care încorporează drepturile de creanţă ale deţinătorilor
asupra statului român, corespunzător despăgubirilor acordate potrivit prezentei
legi şi care urmează a fi valorificate prin conversia lor în acţiuni emise de
Fondul „Proprietatea" şi/sau, după caz, în funcţie de opţiunea titularului
ori a titularilor înscrişi în acestea, prin preschimbarea lor contra titluri de
plată, în limitele şi condiţiile prevăzute în prezenta lege. Titlurile de
despăgubire nu pot fi vândute, cumpărate, date în garanţie sau transferate în
orice alt mod, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii
acestora ca efect al succesiunii. Actele de înstrăinare a titlurilor de
despăgubire, cu excepţia transmiterii ca urmare a succesiunii, sunt lovite de
nulitate absolută. Titlurile de despăgubire nu sunt titluri de participare ale
altor organisme de plasament colectiv (AOPO) şi nu intră sub incidenţa Legii nr.297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare, şi a reglementărilor emise
de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) titlu de valoare nominală nevalorificat este orice
titlu de valoare nominală emis de Ministerul Finanţelor Publice, neutilizat de
către deţinător sau dobânditorul subsecvent înregistrat al acestuia, în cadrul
procesului de privatizare în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi care se converteşte în titluri de despăgubire, prin decizia
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, potrivit procedurii
prevăzute în prezenta lege; la data intrării în vigoare a prezentei legi
încetează puterea circulatorie a titlurilor de valoare nominală
nevalorificate."
4. La articolul 3,
după litera g) se introduc trei noi litere, literele h), i) şi j), cu următorul
cuprins:
,,h) titlurile de plată sunt certificate emise de
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, în numele şi pe seama
statului român, care încorporează drepturile de creanţă ale deţinătorilor
asupra statului român, de a primi, în numerar o sumă de maxim 500.000 lei.
Sumele aferente despăgubirilor în numerar se plătesc în două tranşe, pe parcursul a doi ani, calculaţi cu
începere de la data emiterii titlului de plată, până la concurenţa sumei de
500.000 lei, chiar dacă valoarea titlurilor de despăgubire depăşeşte această
sumă. Sumele aferente despăgubirilor în numerar în cuantum de maxim 250.000 lei
se vor plăti într-o singură tranşă. Despăgubirile în numerar mai mari de
250.000 lei dar până în 500.000 lei se vor plăti astfel: prima tranşă a
despăgubirilor în numerar va fi în cuantum de 250.000 lei, cea de-a doua tranşă
a despăgubirilor va fi reprezentată de diferenţa între cuantumul total al
despăgubirilor în numerar şi suma de 250.000 lei. Suma de până la 500.000 lei
urmează a se acorda pentru fiecare dosar de despăgubire, cu menţiunea ca în
ipoteza în care obiectul cererilor de restituire, deşi identic, a fost disjuns,
pretenţiile de restituire fiind soluţionate de entităţi diferite, dosarele
respective se vor conexa, socotindu-se a fi un singur dosar de despăgubire;
i) titlurile de conversie sunt certificate emise de
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, în numele şi pe seama
statului român, care încorporează drepturile de creanţă ale deţinătorilor
asupra statului român şi care urmează a fi valorificate prin conversia lor în
acţiuni emise de Fondul „Proprietatea". Titlurile de conversie nu pot fi
vândute, cumpărate, date în garanţie sau transferate în orice alt mod cu titlu
oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii acestora ca efect al
succesiunii. Actele de înstrăinare a titlurilor de conversie cu excepţia
transmiterii ca urmare a succesiunii sunt lovite de nulitate absolută.
Titlurile de conversie nu sunt titluri de participare ale AOPC şi nu intră sub
incidenţa Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
reglementărilor emise de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea
acesteia;
j) investitor este persoana fizică sau juridică ce
deţine acţiuni emise de Fondul Proprietatea."
5. La articolul 5
alineatul (1), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) drepturile stabilite prin titlurile de despăgubire
nu pot fi vândute, cumpărate, date în garanţie sau transferate în orice alt
mod,cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, cu excepţia dobândirii acestora ca
efect al succesiunii. Actele de înstrăinare a acestor drepturi, cu excepţia
transmiterii ca efect al succesiunii, sunt lovite de nulitate absolută;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) au o durată limitată de existenţă şi circulaţie,
respectiv până la conversia în acţiuni emise de Fondul „Proprietatea"
si/sau, după caz, în funcţie de opţiunea titularului ori a titularilor înscrişi
în acestea, până la preschimbarea lor contra titluri de plată, în limitele şi
în condiţiile prevăzute de prezenta lege;".
6. După alineatul
(2) al articolului 5 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) In vederea valorificării titlurilor de
despăgubire, titlurilor de plată, titlurilor de conversie, după caz, valoarea
despăgubirilor menţionată în deciziile de despăgubire/titlurile respective se
rotunjeşte la leu prin majorare pentru fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv
şi prin neglijarea fracţiunilor de până la 49 de bani inclusiv."
7. Alineatul (1) al
articolului 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Prin derogare de la prevederile privind
constituirea societăţilor de investiţii de tip închis din Legea nr.297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, prin hotărâre a Guvernului, Fondul
„Proprietatea" este organizat ca organism de plasament colectiv, din
categoria altor organisme de plasament colectiv (AOPC), sub forma unei
societăţi de investiţii de tip închis, prevăzută la art. 114 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004,
cu modificările şi completările ulterioare. Fondul „Proprietatea" funcţionează în conformitate
cu prevederile prezentei legi. Unde prezenta lege nu dispune se aplică în mod
corespunzător dispoziţiile Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, şi, în completare, prevederile Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."
8. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.7. - (1) Fondul „Proprietatea" funcţionează
sub forma unei societăţi de investiţii de tip închis, deţinută iniţial în
întregime de statul român, în calitate de acţionar unic, până la transmiterea
acţiunilor din proprietatea statului către persoane fizice sau juridice,
potrivit prezentei legi. Transmiterea acţiunilor din proprietatea statului se
realizează fie prin transfer direct către persoanele despăgubite, respectiv
deţinătorii de titluri de despăgubire şi/sau de conversie, fie către persoanele
care subscriu în cadrul ofertei/ofertelor publice de vânzare lansate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor. Ministerul Economiei şi Finanţelor va
derula oferta publică de vânzare conform prevederilor Legii nr.297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, şi reglementărilor Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare.
(2) Fondul „Proprietatea" se înregistrează la
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, ca alt organism de plasament colectiv
(AOPC), de tip special constituit în scopul acordării despăgubirilor aferente
imobilelor care nu pot fi restituite în natură, distinct de alte categorii de AOPC
menţionate în reglementările Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, pe baza
următoarelor documente:
a) certificatul de înregistrare la Oficiul
Registrului Comerţului, în copie legalizată;
b) încheierea judecătorului delegat de pe lângă
Oficiul Registrului Comerţului prin care se autorizează constituirea Fondului
„Proprietatea" şi se dispune înregistrarea
acestuia, în copie;
c) contractul de depozitare încheiat cu un depozitar
autorizat, în original şi în formă autentică;
d) actul constitutiv al Fondului „Proprietatea",
în copie;
e) lista cuprinzând specimenele de semnături pentru
reprezentanţii Fondului „Proprietatea" în relaţia cu Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare;
f) raportul de evaluare întocmit potrivit art.92
alin.(2);
g) pentru reprezentantul compartimentului de control
intern, documentele prevăzute la art. 34 alin. (1) din Regulamentul Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2004 privind autorizarea şi funcţionarea
societăţilor de administrare a investiţiilor, a organismelor de plasament
colectiv şi a depozitarilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.67/2004, cu modificările ulterioare;
h) reglementările interne ale Fondului
„Proprietatea", în original, având conţinutul stabilit în regulamentul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare menţionat la lit. g);
i) pentru membrii Consiliului
de supraveghere al Fondului „Proprietatea", documentele prevăzute la art.
19 alin. (1) lit. d) din Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare
nr. 15/2004, cu modificările ulterioare;
j) prospect întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului nr. 809/2004 privind implementarea Directivei
2003/71/EC cu privire la informaţiile ce trebuie cuprinse în cadrul prospectelor,
precum şi cu privire la forma, referinţele la alte informaţii, publicarea
prospectelor şi diseminarea anunţurilor publicitare, publicat în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene nr. 149 din 30 aprilie 2004.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2) lit. g), h) şi
i) se depun doar în cazul în care Fondul „Proprietatea" se înregistrează
la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare anterior desemnării societăţii de
administrare."
9. După articolul 7
se introduce un nou articol, articolul 71, cu următorul cuprins:
„Art.71. - (1) De la
data constituirii Fondului „Proprietatea" şi până la data intrării în
vigoare a contractului încheiat de Fondul „Proprietatea" cu societatea de
administrare, Consiliul de Supraveghere al Fondului Proprietatea realizează toate
operaţiunile de administrare a acestuia, inclusiv în ceea ce priveşte
administrarea portofoliului de instrumente financiare al Fondului
„Proprietatea", prin încheierea de acte de dispoziţie cu privire la
activele şi sumele ce au fost sau vor fi transferate în temeiul prezentei legi
sau dobândite în orice alt mod după constituirea Fondului „Proprietatea".
(2) Ministerul Economiei şi
Finanţelor răspunde în solidar cu Consiliul de Supraveghere al Fondului
„Proprietatea" pentru deciziile adoptate până la data intrării în vigoare
a contractului încheiat cu societatea de administrare.
(3) Politica de investiţii este stabilită de către
Consiliul de Supraveghere al Fondului „Proprietatea" sau de societatea de
administrare, după caz, cu respectarea următoarelor limitări investiţionale:
a) Fondul „Proprietatea" poate investi în toate
categoriile de active menţionate în art. 101 alin. (1) şi art. 102 alin. (1)
lit. b) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în
condiţiile prezentului articol;
b) Fondul „Proprietatea" nu poate deţine mai
mult de 20% din activele sale în valori mobiliare şi instrumente ale pieţei
monetare, neadmise la tranzacţionare, cu excepţia titlurilor de stat şi a
obligaţiunilor emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor, în cazul cărora nu
se instituie limită de deţinere. In calculul limitei de deţinere în valori
mobiliare neadmise la tranzacţionare, se exclud din valoarea activelor neadmise
la tranzacţionare valorile mobiliare neadmise la tranzacţionare dobândite de la
statul român în temeiul prezentei legi, reprezentat de Ministerul Economiei şi
Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului şi Ministerul Transporturilor şi de la
S.C. Electrica S.A.;
c) Fondul „Proprietatea" poate investi în
depozite constituite în conformitate cu prevederile art. 101 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, şi în instrumente ale pieţei monetare menţionate la art. 101 alin.
(1) lit. a), b) şi g) din Legea nr. 297/2004 şi poate să deţină conturi curente
şi numerar în lei şi valută;
d) Fondul „Proprietatea" poate achiziţiona numai
acele bunuri mobile şi imobile necesare pentru desfăşurarea activităţii sale;
e) Fondul „Proprietatea" nu poate deţine mai
mult de 10% din activele sale în acţiunile menţionate la alin. (4) şi în
instrumentele pieţei monetare menţionate la art. 101 alin. (1) lit. a) şi b)
din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, emise de un
singur emitent, cu excepţia titlurilor de stat;
f) Fondul „Proprietatea" nu poate deţine mai
mult de 10% din activele sale în instrumente financiare emise de entităţi
aparţinând aceluiaşi grup;
g) Fondul „Proprietatea" nu poate deţine mai
mult de 10% din activele sale în titluri de participare emise de OPCVM şi/sau
AOPC;
h) valoarea conturilor curente şi a numerarului deţinut
de Fondul „Proprietatea" nu trebuie să depăşească 20% din activele sale.
La calculul acestei limite se exclude din valoarea activelor numerarul dobândit
de la statul român în temeiul prevederilor prezentului titlu. Această limită
poate fi extinsă până la maximum 50% sub condiţia ca sumele respective să
provină din plasamente ajunse la scadenţă sau din vânzarea de instrumente
financiare din portofoliu, iar depăşirea respectivă să nu se întindă pe o
perioadă mai mare de 90 de zile;
i) valoarea depozitelor bancare
constituite de Fondul „Proprietatea" la aceeaşi instituţie de credit nu
poate reprezenta mai mult de 10% din activele sale;
j) expunerea Fondului „Proprietatea" la riscul de
contraparte într-o tranzacţie cu instrumente financiare derivate tranzacţionate
în afara pieţelor reglementate nu poate depăşi 10% din activele sale,
indiferent de contraparte a tranzacţiei, iar expunerea globală faţă de
instrumentele financiare derivate nu poate depăşi 15% din alocarea totală a
activului său net;
k) Fondul „Proprietatea" poate să depăşească
limitele privind investiţiile în instrumentele financiare care sunt incluse în
activul său în cazul exercitării drepturilor de subscriere aferente acestora,
cu condiţia ca depăşirea să nu se întindă pe o perioadă mai mare de 120 de zile
calendaristice.
(4) Fondul „Proprietatea" investeşte cel puţin
20% din activele sale în:
a) valori mobiliare înscrise la tranzacţionare pe o
piaţă reglementată, astfel cum este aceasta definită la art. 125 din Legea nr.
297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sau tranzacţionate în
cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare, din România sau dintr-un stat
membru al Uniunii Europene;
b) valori mobiliare admise la cota oficială a unei
burse dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene sau negociate pe o altă piaţă
reglementată dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene, care operează în mod regulat
şi este recunoscută şi deschisă publicului, cu condiţia ca alegerea bursei sau
a pieţei reglementate să fie în prealabil aprobată de Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare sau să se regăsească în actul constitutiv al Fondului
Proprietatea aprobat de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare;
c) valori mobiliare nou-emise, în condiţiile art. 101
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) titluri de participare emise de OPCVM şi/sau AOPC
menţionate în art. 101 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) valori mobiliare emise de
OPCVM şi/sau AOPC, admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau
tranzacţionate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacţionare.
(5) Ulterior desemnării societăţii de administrare sau
ca urmare a procesului de selecţie a acesteia, limitele investiţionale
menţionate la alin. (3) şi (4) pot fi modificate prin lege cu avizul prealabil
al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare."
10. La articolul 9
alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) alte tipuri de active stabilite prin hotărârea Guvernului de înfiinţare a Fondului
„Proprietatea", cu respectarea prevederilor Legii nr.31/1990, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare."
11. La articolul 9
alineatul (2), literele a), b) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) sumele rezultate din recuperarea creanţelor
României provenite din activitatea de comerţ exterior şi cooperare economică
internaţională, derulată înainte de 31 decembrie 1989, reglementate în baza
Legii nr. 29/1994 privind autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în
vederea recuperării creanţelor României provenite din activitatea de comerţ
exterior şi cooperare economică internaţională, derulată înainte de 31
decembrie 1989, cu modificările ulterioare, după deducerea unui procent de 3%
din care se vor plăti:
(i) cheltuielile cuvenite operatorilor economici
exportatori, stabilite pe baza cursului de 0,0015 lei pentru un dolar SUA, ale
căror credite nu au fost preluate la datoria publică în baza Legii nr.7/1992
privind acoperirea financiară a obligaţiilor statului rămase neregularizate la
31 decembrie 1990 şi preluarea de către stat şi băncile comerciale a
pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu capital
de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante;
(ii) comisioanele Băncii Comerciale Române sau a băncii
desemnate pentru operaţiunile bancare efectuate în vederea recuperării
creanţelor României;
(iii) indemnizaţia membrilor şi secretariatului
Comisiei interdepartamentale constituite în baza Hotărârii Guvernului nr.
362/1994 privind constituirea Comisiei interdepartamentale pentru avizarea
modalităţilor de încasare a creanţelor României din activitatea de comerţ
exterior şi alte activităţi externe, derulate în baza acordurilor
guvernamentale şi comerciale înainte de 31 decembrie 1989, cu modificările
ulterioare;
(iv) costurile aferente unor eventuale litigii pierdute
de Ministerul Economiei şi Finanţelor aferente acestei activităţi;
b) sumele rezultate din recuperarea drepturilor care
decurg din acordurile comerciale şi de plăţi
guvernamentale şi aranjamente tehnice bancare corespunzătoare, reglementate
conform Ordonanţei Guvernului nr.59/1994 privind reglementarea operaţiunilor de
import-export care se derulează prin cliring, barter şi cooperare economică
internaţională în baza acordurilor comerciale şi de plăţi guvernamentale,
republicată, după deducerea unui procent de 3% din care se vor plăti:
(i) comisioanele Băncii Comerciale Române sau ale
băncii desemnate pentru operaţiunile bancare efectuate în vederea derulării
operaţiunilor în cadrul conturilor de cliring, barter şi cooperare economică
internaţională;
(ii) indemnizaţia membrilor şi secretariatului Comisiei
interdepartamentale constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr.59/1994,
republicată;
(iii) costurile aferente unor eventuale litigii
pierdute de Ministerul Economiei şi Finanţelor aferente acestei activităţi;
d) 3% din sumele încasate de către instituţiile
implicate în procesul de privatizare din fiecare vânzare a acţiunilor deţinute
la S.C Romtelecom - S.A. până la vânzarea întregii participaţii. Operaţiunea se
efectuează de instituţiile publice implicate în privatizare, cu modificarea
corespunzătoare a bugetelor de venituri şi cheltuieli."
12. După alineatul
(2) al articolului 9 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Procedurile şi modalităţile de reţinere şi
gestionare a sumelor aferente procentului de 3% prevăzut la alin.(2) lit.a) şi
b) se vor reglementa prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor."
13. După articolul 9
se introduc două noi articole, articolele 91 şi 92, cu următorul cuprins:
„Art.91. - (1) Prin
derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, capitalul social iniţial este considerat subscris şi integral vărsat de statul român, prin
efectul legii, sub condiţia înregistrării Societăţii Comerciale Fondul
„Proprietatea" - S.A. la Oficiul Registrului Comerţului. Valoarea
capitalului social iniţial al Fondului „Proprietatea" se stabileşte prin
hotărâre a Guvernului.
(2) Se mandatează Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, în calitate de acţionar unic al Societăţii Comerciale de
Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A. să dispună
reprezentanţilor acestei societăţi comerciale ca în cadrul adunărilor generale
ale societăţilor la care Fondul Proprietatea a primit participaţii de la
Electrica - S.A. să mandateze consiliile de administraţie să înregistreze
Fondul Proprietatea în registrele acţionarilor respectivelor societăţi
comerciale. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de
acţionar unic, poate proceda la reducerea capitalului social al Societăţii
Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A.
(3) De la data constituirii Fondului Proprietatea şi
până la actualizarea registrelor acţionarilor societăţilor comerciale,
societăţilor naţionale şi companiilor naţionale menţionate în anexă, drepturile
nepatrimoniale aferente acţiunilor transferate Fondului „Proprietatea" se
exercită de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului, Ministerul Transporturilor, respectiv de către Societatea Comercială
de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice - Electrica - S.A. în cadrul
societăţii menţionate în alin. (2).
(4) Se împuterniceşte Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului ca împreună cu Fondul „Proprietatea" şi
pe bază de protocol de predare-primire să dispună cu privire la activele
menţionate în anexă la punctele 5.1-5.83, cât şi cu privire la alte active ale
statului aflate în administrarea Autorităţii pentru Valorificarea Activelor
Statului, în scopul consolidării portofoliului Fondului
„Proprietatea", cu observarea valorii stabilite în conformitate cu
prevederile art. 92 alin. (1) a
respectivelor active şi în limita capitalului social iniţial.
(5) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului poate transmite Fondului „Proprietatea",
pe bază de protocol de predare-primire şi fără contraprestaţie, dreptul de
proprietate asupra unor pachete suplimentare de acţiuni celor menţionate în
anexă, în măsura în care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
deţine sau va deţine o participaţie la capitalul social al societăţilor din
anexă, alta decât cea deja transmisă Fondului „Proprietatea".
(6) Atât timp cât capitalul social al societăţilor
comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale menţionate în anexă
sau al altor societăţi ale căror acţiuni sunt transferate Fondului Proprietatea
de către statul român este deţinut în totalitate de Fondul „Proprietatea"
şi statul român reprezentat prin entităţile menţionate la art. 9 alin.(1) lit.
a) - e), în cazul majorărilor de capital cu aporturi în natură ale statului
român/respectivelor entităţi, acestea au obligaţia de a transfera Fondului „Proprietatea"
acţiuni nou-emise astfel încât cota de participare a Fondului
„Proprietatea" în respectiva societate, deţinută anterior iniţierii
operaţiunii de majorare, să nu fie diminuată. In termen de 15 zile de la
înregistrarea hotărârii de majorare a capitalului social, acţiunile nou-emise
se transferă Fondului „Proprietatea" de către entitatea implicată, în
numele şi pe seama statului român reprezentat prin Ministerul Economiei si
Finanţelor, cu titlu de aport în natură al statului român la capitalul social
al Fondului „Proprietatea", urmând a se proceda în mod corespunzător la
majorarea capitalului social al Fondului „Proprietatea".
(7) Ulterior schimbării structurii acţionariatului
menţionate în alin.(6), capitalul social al societăţilor comerciale,
societăţilor naţionale şi companiilor naţionale respective se majorează cu
valoarea terenurilor pentru care se eliberează certificatul de atestare a dreptului de proprietate, astfel:
a) în condiţiile art. 12 din Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi
completările ulterioare, dacă există cumpărător sau succesor în drepturi al
acestuia, în sensul respectivei legi;
b) cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin.
(8) în privinţa Fondului „Proprietatea", dacă nu există cumpărător sau
succesor în drepturi al acestuia, în sensul Legii nr. 137/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
(8) Până la data de 31 decembrie 2007, societăţile
comerciale, societăţile naţionale şi companiile naţionale menţionate în anexă
al căror capital social este deţinut în totalitate de către Fondul
„Proprietatea" şi statul român, prin entităţile menţionate la art. 9 alin.
(1) lit. a)-e), îşi vor modifica actele constitutive în vederea asigurării
conformităţii acestora cu dispoziţiile prezentei legi şi ale Legii nr. 31/1990,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Entităţile menţionate
la art. 9 alin. (1) lit. a)-e) vor asigura modificarea actelor constitutive, în
vederea asigurării conformităţii acestora cu dispoziţiile prezentei legi şi ale
Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 92. - (1) Evaluarea
activelor care formează capitalul social iniţial al Fondului
„Proprietatea" se realizează, în cazul societăţilor comerciale,
societăţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare,
prin metoda capitalurilor proprii înregistrate la data de 31 decembrie 2004,
iar în cazul celor admise la tranzacţionare, pe baza preţului mediu ponderat
aferent ultimelor 90 de şedinţe de tranzacţionare, cu obligaţia ca ziua de
împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare să fie cu cel mult 60
de şedinţe de tranzacţionare anterioară datei de adoptare a hotărârii
Guvernului privind înfiinţarea Fondului „Proprietatea", prin hotărârea
Guvernului privind înfiinţarea Fondului „Proprietatea" urmând să se
determine data de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de tranzacţionare. In
cazul societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale
admise la tranzacţionare pentru care, în perioada de referinţă menţionată mai
sus, nu s-au înregistrat tranzacţii cu acţiuni care să reprezinte cumulat mai
mult de 0,3% din totalul capitalului social al emitentului respectiv
înregistrat în registrul acţionarilor la data de împlinire a termenului de 90
de şedinţe de tranzacţionare, se utilizează metoda de evaluare aplicabilă
societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale
neadmise la tranzacţionare. In cazul societăţilor care nu au depus situaţiile
financiare aferente anului 2004 la unităţile teritoriale ale Ministerului
Economiei si Finanţelor, se vor lua în considerare ultimele situaţii financiare
anuale înregistrate la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi
Finanţelor.
(2) După înmatricularea Fondului „Proprietatea",
dar anterior înregistrării la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare potrivit
art. 7 alin. (2), Fondul „Proprietatea" contractează servicii de evaluare
cu societăţi înregistrate la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare care, pe
baza termenelor de referinţă şi metodelor de evaluare stabilite potrivit alin.
(1) şi, dacă este cazul, a hotărârii Guvernului pentru înfiinţarea Fondului
„Proprietatea", analizează corelaţia între valoarea activelor care formează
capitalul social al Fondului „Proprietatea" şi valoarea capitalului social
al Fondului „Proprietatea" stabilită prin hotărârea Guvernului privind înfiinţarea Fondului
„Proprietatea". Selectarea evaluatorului are loc pe baza unei proceduri
competitive deschise şi transparente.
(3) Dacă prin raportul de evaluare se constată că
valoarea activelor aportate nu coincide cu valoarea capitalului social iniţial
stabilită prin hotărârea Guvernului privind înfiinţarea Fondului
„Proprietatea", se procedează astfel:
a) în cazul în care valoarea activelor este mai mare -
capitalul social al Fondului „Proprietatea" se majorează în mod
corespunzător, acţiunile revenind integral statului român. Operaţiunea de
majorare se realizează de drept, operaţiunea fiind înregistrată la Oficiul
Registrului Comerţului în baza hotărârii Consiliului de Supraveghere al
Fondului „Proprietatea", adoptată în temeiul raportului de evaluare;
b) în cazul în care valoarea activelor este mai mică -
acţiunile corespunzătoare valorii lipsă se consideră neplătite şi aparţin în
întregime statului român.
(4) Până la data plăţii integrale, acţiunile
neplătite sunt indisponibilizate în contul statului român la depozitarul
central şi nu pot fi vândute sau transmise persoanelor despăgubite şi
deţinătorilor de titluri de despăgubire sau de conversie.
(5) Acţiunile neplătite nu se iau în calcul la
stabilirea valorii unitare a activului net al Fondului „Proprietatea" şi
nu dau dreptul la repartizarea activului societăţii în cazul lichidării
acesteia.
(6) Acţiunile neplătite nu se iau în calcul la
stabilirea cvorumului de prezenţă în cadrul adunărilor generale ale
acţionarilor şi nu dau drept de vot.
(7) Acţiunile neplătite se liberează progresiv, pe
măsură ce statul român virează Fondului „Proprietatea" contravaloarea
acestora, în numerar sau în natură, din sursele şi în temeiul prezentei legi şi
al reglementărilor emise în aplicarea acesteia."
14. După alineatul
(1) al articolului 10 se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu
următorul cuprins:
„(2) Prin derogare de la prevederile referitoare la
majorare de capital social şi la exercitarea dreptului de preferinţă prevăzute
în Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi
prevederile referitoare la majorarea de capital social şi la exercitarea
dreptului de preferinţă prevăzute de Legea nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, majorarea capitalului social al
Fondului „Proprietatea", în numerar sau în natură, din sursele menţionate
în art. 9 alin. (2), art. 91 alin. (5) sau art. 10 alin. (1), sau cu alte surse aportate de
statul român în temeiul prezentei legi sau al reglementărilor emise în
aplicarea acesteia, se realizează de drept, prin hotărârea Consiliului de
supraveghere al Fondului „Proprietatea" şi fără a fi necesară aprobarea
adunării generale a acţionarilor, fără promovarea vreunei oferte publice şi
fără prospect de emisiune, astfel:
a) anterior înregistrării Fondului „Proprietatea"
la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare - fără acordarea dreptului de
preferinţă acţionarilor existenţi, acţiunile nou-emise urmând să fie atribuite
Ministerului Economiei şi Finanţelor la valoare nominală;
b) ulterior înregistrării Fondului „Proprietatea"
la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare - cu respectarea dreptului de
preferinţă al acţionarilor existenţi, acţiunile nou-emise urmând să fie
atribuite la valoarea stabilită conform reglementărilor Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare aplicabile.
(3) Majorările de capital menţionate la alin. 2 vor fi înregistrate
la Oficiul Registrului Comerţului în baza hotărârii Consiliului de supraveghere
al Fondului „Proprietatea". Hotărârile Consiliului de supraveghe al
Fondului „Proprietatea" privitoare la majorarea capitalului social vor fi
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi vor avea acelaşi
regim ca şi hotărârile adunării generale a acţionarilor, în ceea ce priveşte
publicitatea acestora şi posibilitatea de contestare în instanţă."
15. După articolul
10 se introduce un articol nou, articolul 101, cu următorul cuprins:
„Art.101 - Orice
vărsământ efectuat de statul român la Fondul „Proprietatea", în numerar
sau natură, în temeiul prezentei legi, se consideră făcut cu prioritate pentru
stingerea obligaţiei de plată a acţiunilor subscrise şi neplătite, fără
distincţie sau distribuţie între surse sau sume, iar după îndestularea acestora
pentru majorarea capitalului social al Fondului
„Proprietatea".
16. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11 - (1) Entităţile menţionate la art. 9 alin.
(1) au obligaţia ca până la data de 30 septembrie 2007 să iniţieze procedurile
legale necesare pentru derularea de oferte publice iniţiale sau secundare de
vânzare pentru pachete de acţiuni de minim de 5% emise de societăţile comerciale,
societăţile naţionale şi companiile naţionale prevăzute în anexă, în vederea
admiterii acţiunilor acestora la tranzacţionare în sisteme de tranzacţionare
administrate de S.C. Bursa de Valori Bucureşti - S.A. Procedurile de admitere
la tranzacţionare vor fi finalizate cel târziu la 31 decembrie 2008.
(2) Obligaţia prevăzută în alin. (1) nu se aplică în
privinţa:
a) societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi
companiilor naţionale care fac obiectul unei strategii de privatizare către un
investitor strategic, aprobată de Guvernul României, caz în care instituţia
publică implicată stabileşte oportunitatea şi condiţiile iniţierii, derulării
şi încheierii de oferte publice secundare de vânzare pentru pachete de acţiuni
de minim de 5%;
b) societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi
companiilor naţionale în care entităţile menţionate la art. 9 alin. (1) deţin
un număr de acţiuni care, împreună cu cele deţinute de Fondul Proprietatea, nu
le conferă drepturi de vot suficiente adoptării hotărârilor menţionate în alin.
(1);
c) societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi
companiilor naţionale care nu îndeplinesc cerinţele minime referitoare la
emitent şi acţiuni stabilite în Legea nr. 297/2004, cu modificările şi
completările ulterioare."
17. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art.12 - (1) Până la desemnarea unei societăţi de
administrare, Fondul Proprietatea va fi administrat de un organ colectiv,
denumit Consiliul de Supraveghere, a cărei funcţionare va fi reglementată prin
hotărâre a Guvernului de înfiinţare a Fondului Proprietatea. In perioada în
care Ministerul Economiei şi Finanţelor este acţionar unic al Fondului
Proprietatea, membrii Consiliului de Supraveghere vor fi numiţi prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor.
(2) Societatea de administrare va fi selectată în urma
unor licitaţii internaţionale, regulamentul de organizare a acesteia, precum şi
competenţa comisiei de licitaţie urmând să fie stabilită prin hotărâre a
Guvernului. Desemnarea societăţii
de administrare se va face cu respectarea prevederilor Legii nr.297/2004
privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
a reglementărilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, emise în aplicarea
acesteia.
(3) Capitalul social iniţial al Fondului
„Proprietatea" este împărţit în acţiuni deţinute de Ministerul Economiei
şi Finanţelor. O parte dintre acestea vor fi vândute de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor investitorilor interesaţi prin una sau mai multe oferte
publice sau prin alte operaţiuni bursiere autorizate de reglementările
operatorului de piaţă sau legislaţia aplicabilă, iar cealaltă parte va fi
distribuită gratuit titularilor titlurilor de despăgubire sau a titlurilor de
conversie, după caz. Acţiunile vor fi distribuite persoanelor menţionate în
acest articol prin transformarea titlurilor de despăgubire sau a titlurilor de
conversie, după caz, în acţiuni emise de Fondul „Proprietatea", conform
mecanismului prevăzut la cap. V1. Realizarea conversiei acestor titluri în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea" determină stingerea creanţelor constatate prin aceste
titluri.
(4) In vederea admiterii la
tranzacţionare a acţiunilor emise de Fondul „Proprietatea" pe piaţa
reglementată administrată de Bursa de Valori Bucureşti S.A., în termen de 90 de
zile de la data înregistrării Fondului „Proprietatea" la Comisia Naţională
a Valorilor Mobiliare, în calitate de AOPC, Ministerul Economiei şi Finanţelor
va lansa o ofertă publică secundară de vânzare a unui pachet de acţiuni emise
de Fondul „Proprietatea", într-un procent ce urmează a fi stabilit prin
hotărâre a Guvernului. Oferta publică secundară de vânzare lansată de
Ministerul Economiei şi Finanţelor se va derula cu respectarea prevederilor
Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Prin hotărâre a
Guvernului se stabilesc condiţiile în care are loc lansarea şi derularea
ofertei publice secundare de vânzare. Toate cheltuielile aferente operaţiunilor
derulării ofertei publice secundare vor fi suportate din bugetul Fondului
Proprietatea. Toate operaţiunile necesare derulării în bune condiţii a ofertei
publice secundare lansată de Ministerul Economiei şi Finanţelor vor fi
desfăşurate de Fondul Proprietatea.
(5) Prospectul pentru derularea ofertei publice
secundare va fi acelaşi cu prospectul menţionat la art.7 alin.2 lit. j,
actualizat cu informaţii suficiente despre termenii ofertei şi valorile
mobiliare oferite, astfel încât să permită investitorilor să adopte o decizie
cu privire la cumpărarea respectivelor valori mobiliare.
(6) Ulterior admiterii la tranzacţionare a acţiunilor
Fondului „Proprietatea", Ministerul Economiei şi Finanţelor poate să
deruleze alte oferte publice de vânzare şi să vândă sau să cumpere acţiuni
emise de Fondul „Proprietatea" în condiţiile legii.
(7) Admiterea acţiunilor pe
piaţa reglementată administrată de Bursa de Valori Bucureşti S.A. se efectuează
prin derogare de la prevederile art. 213 alin. 1 lit. c) şi art. 215 în
privinţa plăţii integrale a acţiunilor şi art. 217 din Legea nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare. Fondul „Proprietatea" poate
iniţia procedura necesară pentru admiterea acţiunilor acestuia la
tranzacţionare pe pieţe internaţionale de instrumente financiare.
(8) Acţiunile neplătite se tranzacţionează numai după
depunerea la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a dovezii plăţii integrale
a acestora, care constă în certificatul de înregistrare de menţiuni emis de
Oficiul Registrului Comerţului
şi într-o confirmare emisă de un auditor financiar /evaluator înregistrat la
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare.
(9) Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare va adopta
reglementări pentru punerea în executare a prevederilor prezentei legi
referitoare la funcţionarea şi înregistrarea de către Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare a Fondului „Proprietatea", precum şi la
tranzacţionarea acţiunilor emise de acesta."
18. După articolul
12 se introduce un articol nou, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art.121 - (1)
Acţiunile emise de Fondul „Proprietatea" dau dreptul la vot, în condiţiile
menţionate mai jos:
a) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar
reprezentând până la 1% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului
„Proprietatea", fiecare acţiune dă dreptul la un vot;
b) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar
reprezentând până la 3% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului
„Proprietatea", acţiunile reprezentând până la 1% inclusiv, din capitalul
social vărsat al Fondului „Proprietatea" dau dreptul la un vot fiecare,
iar acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, două acţiuni dau dreptul la
un vot;
c) în cazul unei participaţii deţinute de un acţionar
reprezentând până la 5% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului
„Proprietatea", acţiunile reprezentând până la 1% inclusiv, din capitalul
social vărsat al Fondului „Proprietatea" dau dreptul la un vot fiecare,
acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, două acţiuni dau dreptul la un
vot, iar acţiunile reprezentând între 3% şi 5% inclusiv, trei acţiuni dau
dreptul la un vot,
d) participaţiile deţinute de un acţionar
reprezentând peste 5% dau dreptul la vot astfel: acţiunile reprezentând până la
1% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea" dau
dreptul la un vot fiecare, acţiunile reprezentând între 1% şi 3% inclusiv, două
acţiuni dau dreptul la un vot, acţiunile reprezentând între 3% şi 5% inclusiv,
trei acţiuni dau dreptul la un vot, iar acţiunile reprezentând peste 5% nu
conferă drept de vot.
(2) Prevederile alin.(1) nu se aplică Ministerului
Economiei şi Finanţelor.
(3) Pentru validitatea deliberărilor adunării
generale extraordinare a acţionarilor pentru adoptarea unei hotărâri privind
majorarea capitalului social, cu excepţia majorărilor de capital care se
realizează de drept, reducerea capitalului social, dizolvarea anticipată a
Fondului „Proprietatea", este necesară, atât la prima, cât şi la a doua
convocare, prezenţa acţionarilor care să reprezinte cel puţin 50% din numărul
total al drepturilor de vot.
(4) Pentru validitatea deliberărilor adunării
generale ordinare pentru adoptarea unei hotărâri pentru schimbarea societăţii
de administrare, este necesară la prima adunare prezenţa acţionarilor care să
reprezinte cel puţin 50% din numărul total al drepturilor de vot.
(5) Ulterior datei la care participaţia statului
scade sub 33% din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea",
acţionarii pot decide cu privire la dreptul de vot conform numărului de acţiuni
şi asupra cvorumului, cu respectarea dispoziţiilor dreptului comun în
materie."
19. Alineatul (2) al
articolului 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Comisia Centrală este formată din 9 membri şi are
următoarea componenţă:
a) preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea
Proprietăţilor;
b) vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor care coordonează Direcţia pentru Acordarea
Despăgubirilor în Numerar;
c) vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor care coordonează Direcţia pentru coordonarea şi
controlul aplicării legislaţiei din domeniul proprietăţii funciare, şi
vicepreşedintele Autorităţii pentru Restituirea Proprietăţilor care coordonează
Serviciul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensaţii
cetăţenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în
urma aplicării Tratatului dintre România şi Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicată şi Legii nr. 290/2003, cu modificările şi
completările ulterioare.
d) un reprezentant al Secretariatului General al
Guvernului;
e) doi reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi
Finanţelor;
f) doi reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei."
20. După articolul
13, se introduce un nou articol, articolul 131, cu următorul cuprins:
„Art.131 -
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor coordonează procesul de
acordare a despăgubirilor realizând activităţile prevăzute în acte normative
speciale, precum şi activităţile necesare implementării prezentei legi,
incluzând emiterea titlurilor de plată, titlurilor de conversie, realizarea
conversiei în acţiuni şi achitarea despăgubirilor în numerar."
21. Alineatul (2) al articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Comisia
Centrala va emite decizii sub semnătura preşedintelui acesteia. Comisia
Centrală va lucra în şedinţă în prezenţa a minim 7 membri şi va decide cu
majoritatea de voturi a celor prezenţi".
22. Dupa articolul 14, se introduce un nou articol,
articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art.141 - (1) Se
înfiinţează Direcţia pentru Acordarea Despăgubirilor în Numerar în structura
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, denumită în continuare
Direcţia, a cărei activitate va fi coordonată de un vicepreşedinte al
Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Numărul vicepreşedinţilor cu rang de subsecretar
de stat ai Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor se
suplimentează de la doi la trei.
(3) Atribuţia principală a Direcţiei constă în
acordarea de despăgubiri în numerar persoanelor îndreptăţite cărora li s-au
emis titluri de plată, conform prezentei legi şi normelor emise în aplicarea
acesteia, în limita unei sume de maximum 500.000 lei, cu respectarea termenelor
şi a limitărilor prevăzute la art.3 lit. h. Plata sumelor înscrise în titlurile
de plată se face într-o singură tranşă în cazul despăgubirilor în numerar de
maxim 250.000 lei şi în 2 tranşe pe o perioadă de 2 ani în cazul despăgubirilor
în numerar în cuantum de peste 250.000 lei. Persoanele îndreptăţite la
despăgubiri în cuantum de peste 500.000 lei pot opta pentru acordarea de
despăgubiri în numerar în cuantum de maxim 500.000 lei, diferenţa urmând a fi
acordată în acţiuni la S.C. - „Fondul Proprietatea " S.A.
(4) Sursele de finanţare a acordării despăgubirilor în
numerar de către Direcţie se asigură, până la listarea S.C. Fondul Proprietatea - S.A, din
dividendele aferente acţiunilor deţinute de stat la Fondul „Proprietatea".
23. Alineatul (2) al
articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Notificările formulate potrivit prevederilor Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată,cu modificările şi completările
ulterioare care nu au fost soluţionate în sensul arătat la alin. (1) până la
data intrării în vigoare a prezentei legi, se predau pe bază de proces-verbal
de predare-primire Secretariatului Comisiei Centrale pentru Stabilirea
Despăgubirilor, însoţite de deciziile/dispoziţiile emise de entităţile
învestite cu soluţionarea notificărilor, a cererilor de retrocedare sau, după
caz, ordinelor conducătorilor administraţiei publice centrale conţinând
propunerile motivate de acordare a despăgubirilor, după caz, de situaţia
juridică actuală a imobilului obiect al restituirii şi de întreaga documentaţie
aferentă acestora, inclusiv orice acte juridice care descriu imobilele construcţii
demolate depuse de persoana îndreptăţită şi/sau regăsite în arhivele proprii,
în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a
deciziilor/dispoziţiilor sau după caz, a ordinelor."
24. Dupa alineatul
(2) al articolului 16 se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi alin. (22), cu următorul cuprins:
„(21) Dispoziţiile
autorităţilor administraţiei publice locale vor fi centralizate pe judeţe la
nivelul prefecturilor, urmând a fi înaintate de prefect către Secretariatul
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, însoţite de referatul
conţinând avizul de legalitate al instituţiei prefectului, ulterior exercitării
controlului de legalitate de către acesta.
(22) Deciziile/dispoziţiile
sau, după caz, ordinele prevăzute la alin.(2) vor fi însoţite de înscrisuri
care atestă imposibilitatea atribuirii, în compensare, total sau parţial, a
unor alte bunuri sau servicii disponibile, deţinute de entitatea învestită cu
soluţionarea notificării."
25. Articolul 18 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. (1) După emiterea titlurilor de despăgubire
aferente, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor va emite, pe
baza acestora şi a opţiunilor persoanelor îndreptăţite, un titlu de conversie
şi/sau un titlu de plată. Titlul de conversie va fi înaintat Depozitarului
Central în termen de 30 de zile calendaristice calculate de la data emiterii,
în vederea conversiei în acţiuni, iar titlurile de plată vor fi remise
Direcţiei pentru Acordarea Despăgubirilor în Numerar în vederea efectuării
operaţiunilor de plată.
(2) In cazul în care în titlul de despăgubire au fost
individualizate mai multe persoane, fără a fi stabilită contravaloarea
despăgubirilor cuvenite fiecăreia dintre acestea, despăgubirile în numerar, în
limita sumei prevăzute la art. 141 alin. (3), vor fi acordate reprezentantului comun, desemnat prin
procură încheiată în formă autentică. In cazul în care în titlul de despăgubire
emis a fost stabilită contravaloarea despăgubirilor cuvenite fiecăreia dintre
persoanele îndreptăţite individualizate în cuprinsul acesteia, despăgubirile în
numerar urmează a fi acordate fiecăreia dintre persoanele îndreptăţite, în
cotele indicate în titlul de despăgubire, raportate la suma prevăzută la art.
141 alin.(3)."
26. După capitolul V se introduce un nou capitol, capitolul V1, intitulat „Valorificarea titlurilor de despăgubire. Stabilirea
algoritmului de atribuire a acţiunilor emise de Fondul „Proprietatea",
cuprinzând articolele 181 - 189, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL V1
Valorificarea titlurilor de despăgubire. Stabilirea algoritmului de atribuire a
acţiunilor emise de Fondul „Proprietatea"
SECŢIUNEA 1
Valorificarea titlurilor de despăgubire
Art. 181. - (1) Titlurile de despăgubire pot fi valorificate de deţinătorii acestora într-una din
modalităţile prevăzute în prezenta secţiune.
(2) Dacă titlul de despăgubire individual este emis
pentru o sumă de maxim 500.000 lei, titularul acestuia are posibilitatea să
solicite fie realizarea conversiei acestuia în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea", fie acordarea de despăgubiri în numerar, fie parte în
acţiuni, parte în numerar.
(3) Dacă titlul de despăgubire individual este emis
pentru o sumă care depăşeşte 500.000 lei, titularul acestuia are două
posibilităţi de valorificare a titlurilor de despăgubire, în funcţie de
opţiunea sa:
a) să solicite primirea exclusiv de acţiuni emise de
Fondul „Proprietatea" sau
b) să solicite primirea de titluri de plată, în
condiţiile art.141 şi cu respectarea termenelor şi a limitărilor prevăzute la art.3
lit. h) din lege şi, până la concurenţa despăgubirii totale acordate prin
titlul sau titlurile de despăgubire, acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea".
(4) Titlurile de despăgubire se valorifică în termen
de 3 ani de la data emiterii, care însă nu expiră mai devreme de 12 luni de la
prima şedinţă de tranzacţionare a acţiunilor emise de Fondul
„Proprietatea".
Art. 182. - In cazul
prevăzut la art. 181 alin. (2), titularul titlului de despăgubire va proceda astfel:
a) dacă optează pentru primirea exclusiv de
despăgubiri în numerar, se prezintă, personal sau prin mandatar cu procură
autentică, la Direcţie, care, după reţinerea titlului de despăgubire în
original, îi va transfera despăgubirea în numerar în termen de 15 zile
calendaristice de la data existenţei disponibilităţilor financiare;
b) dacă optează pentru valorificarea titlului de
despăgubire exclusiv prin conversia acestuia în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea", se prezintă, personal sau prin mandatar cu procură
autentică, la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, care în
baza solicitării exprese a persoanei despăgubite şi după reţinerea titlului de
despăgubire în original, dispune realizarea conversiei acestuia în acţiuni
emise de Fondul „Proprietatea" şi instructează depozitarul central al
acţiunilor emise de Fondul „Proprietatea" să înregistreze persoana
despăgubită în registrul acţionarilor Fondului „Proprietatea".
c) dacă optează pentru primirea de despăgubiri în
numerar şi acţiuni emise de Fondul „Proprietatea", se prezintă, personal
sau prin mandatar cu procură autentică, la Autoritatea Naţională pentru
Restituirea Proprietăţilor care, după reţinerea titlului de despăgubire în
original, eliberează un titlu de plată pentru suma solicitată de persoana despăgubită
şi un titlu de conversie, pentru diferenţa dintre valoarea înscrisă în titlul
de despăgubire şi valoarea înscrisă în titlul de plată. Titlul de plată va fi
valorificat conform lit. a), iar titlul de conversie se
va valorifica conform lit. b).
Art. 183. - In cazul
prevăzut la art. 181 alin. (3) lit. a), se aplică în mod corespunzător procedura
prevăzută la art. 182 lit. b).
Art. 184. - (1) In
cazul prevăzut la art. 181 alin. (3) lit. b), se aplică în mod corespunzător procedura
prevăzută la art. 182 lit. c).
Art. 185. - (1)
Titlurile de despăgubire emise pe numele mai multor persoane se valorifică în
condiţiile menţionate la art. 181 - 184, cu luarea în considerare
a următoarelor reguli:
a) dacă titlul de despăgubire este emis pentru o sumă
de maxim 500.000 lei, titularii titlului de despăgubire pot opta pentru soluţia
prevăzută la art. 182 lit. a) şi/sau pentru cea de la art. 182 lit. b), dar numai dacă toţi
titularii titlului de despăgubire sunt de acord cu aceeaşi soluţie de
despăgubire. Indiferent de soluţia de despăgubire exprimată, aceştia vor
desemna un reprezentant unic şi comun, căruia i se transferă despăgubirea în
numerar.
b) dacă titlul de despăgubire este emis pentru o sumă
care depăşeşte 500.000 lei, titularii titlului de despăgubire pot opta exclusiv
pentru soluţia prevăzută la art. 181 alin. (3), dar numai dacă toţi titularii titlului de despăgubire
sunt de acord cu aceeaşi soluţie de despăgubire. Indiferent de soluţia de
despăgubire exprimată, aceştia vor desemna un reprezentant unic şi comun,
căruia i se transferă despăgubirea în numerar. Dacă aceeaşi persoană deţine,
singură sau împreună cu alte persoane, titluri de despăgubire, având ca obiect
acelaşi imobil, şi optează atât pentru primirea de titluri de plată, cât şi
pentru primirea de titluri de conversie, titlul de plată se va emite până la
concurenţa sumei de 500.000 lei, indiferent de numărul titlurilor de
despăgubire emise, pentru diferenţa dintre valoarea înscrisă în titlurile de
despăgubire şi titlul de plată emis, urmând a-i fi emis un titlu de conversie.
(2) Dacă până la valorificarea titlului de despăgubire
emis pe numele mai multor persoane se stabileşte cota de proprietate care
revine fiecăreia, fiecare din aceste persoane are posibilitatea de valorificare
în condiţiile aplicabile titlurilor individuale de despăgubire.
Art. 186. - (1) In
toate cazurile, depozitarul central al acţiunilor Fondului „Proprietatea"
înregistrează transferul acţiunilor din contul Ministerului Finanţelor Publice
în cel al titularilor titlurilor de despăgubire sau al celor de conversie în
registrul acţionarilor societăţii numai în baza şi corespunzător instrucţiunii
scrise primite de la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor.
(2) Depozitarul central al
acţiunilor Fondului „Proprietatea" alocă şi distribuie coduri
confidenţiale pentru conturile acţionarilor Fondului „Proprietatea", în
condiţiile reglementărilor aplicabile şi ale contractului încheiat cu Fondul
„Proprietatea".
SECŢIUNEA A 2-A
Reguli de atribuire a acţiunilor emise de Fondul
Proprietatea
Art.187 - (1)
Procedura de conversie a titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de
conversie în acţiuni emise de Fondul Proprietatea va fi suspendată de la data
înregistrării la CNVM a Fondului Proprietatea ca societate de investiţii de tip
închis şi până la data stabilită conform prevederilor alin.(2) al prezentului
articol. Până la data suspendării, conversia titlurilor de despăgubire,
respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea" se va realiza la valoarea nominală.
(2) Procedura de conversie a titlurilor de despăgubire,
respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea" va reîncepe în ziua de luni a celei de-a doua săptămâni calendaristice
ulterioare primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare a acţiunilor „Fondului
Proprietatea". Conversia titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor
de conversie în acţiuni emise de Fondul Proprietatea se va realiza potrivit
algoritmului prezentat în alineatele următoare.
(3) După reluarea în conformitate cu prevederile
alin.(2) a procesului de conversie a titlurilor de despăgubire, respectiv a
titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul „Proprietatea",
conversia se va realiza prin împărţirea valorii despăgubirii menţionate în titlul
de despăgubire, respectiv în titlul de conversie la preţul mediu ponderat de
tranzacţionare al acţiunilor, care se stabileşte astfel:
a) în cazul conversiilor care se realizează în a doua
săptămână calendaristică ulterioară expirării termenului de 60 de şedinţe de
tranzacţionare, preţul mediu ponderat este egal cu preţul mediu de
tranzacţionare aferent primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare, comunicat de
operatorul pieţei reglementate la încheierea celei de-a 60-a şedinţe de
tranzacţionare;
b) în cazul conversiilor care se realizează începând
cu ziua de luni a celei de-a treia săptămâni calendaristice ulterioare
expirării termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare, preţul mediu ponderat
de tranzacţionare este egal cu preţul mediu ponderat de tranzacţionare aferent
ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare, comunicat de operatorul pieţei
reglementate.
Art.188. - (1)
Incepând cu cea de-a saizecişiuna şedinţă de tranzacţionare, zilnic, după
închiderea şedinţei de tranzacţionare, Bursa de Valori Bucureşti S.A. va
publica pe pagina sa de internet şi va comunica Autorităţii Naţionale pentru
Restituirea Proprietăţilor preţul mediu ponderat de tranzacţionare a acţiunilor
Fondului „Proprietatea" aferent ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare.
(2) Titlurile de despăgubire, respectiv titlurile de
conversie depuse la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor
începând cu ziua de luni a celei de-a treia săptămâni calendaristice ulterioare
expirării termenului de 60 de şedinţe de tranzacţionare se vor converti în
acţiuni emise de Fondul „Proprietatea" prin utilizarea preţului mediu
ponderat de tranzacţionare aferent ultimelor 60 de şedinţe de tranzacţionare,
anterioare depunerii titlurilor de despăgubire,
respectiv a titlurilor de conversie.
(3) Titlurile de despăgubire, respectiv titlurile de
conversie depuse la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor în
a doua săptămână calendaristică ulterioară expirării termenului de 60 de
şedinţe de tranzacţionare se vor converti în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea", prin utilizarea preţului mediu ponderat de tranzacţionare
aferent primelor 60 de şedinţe de tranzacţionare.
(4) Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor va dispune realizarea conversiei titlurilor de despăgubire,
respectiv a titlurilor de conversie în acţiuni emise de Fondul
„Proprietatea" şi va instructa depozitarul central al acţiunilor emise de
Fondul „Proprietatea" să înregistreze persoana despăgubită în registrul
acţionarilor Fondului „Proprietatea", astfel încât persoana respectivă să
fie înregistrată în registrul acţionarilor Fondului „Proprietatea" în cel
mult 10 zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete la
Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor.
(5) Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor şi depozitarul central vor stabili modul şi condiţiile de
implementare a prevederilor prezentului capitol din prezentul titlu, prin
convenţii legal încheiate.
Art.189 - Dispoziţiile
prevăzute la art. 181 - 188 intră în vigoare începând
cu data de 1 octombrie 2007."
27. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19 - (1) Deciziile adoptate de către Comisia
Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor pot fi atacate în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, în contradictoriu cu statul, reprezentat prin Comisia Centrală
pentru Stabilirea Despăgubirilor. Plângerea suspendă exerciţiul dreptului de
opţiune asupra titlului de despăgubire al titularului.
(2) Valorificarea titlurilor de despăgubire se face
numai după finalizarea procedurii administrative prealabile sau, după caz, după
rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti prin care
plângerea formulată în temeiul alin. (1) a fost respinsă, în cazul în care
procedura administrativă a fost urmată de o procedură judecătorească.
(3) In cazul în care, după parcurgerea procedurii
administrative prealabile sau, după caz, după parcurgerea procedurii în faţa
instanţei judecătoreşti, a fost acordată o sumă mai mare decât cea stabilită în
titlul de despăgubire iniţial emis, decizia reprezentând titlul de despăgubire
aferent diferenţei cuvenite se emite de către Comisia Centrală pentru
Stabilirea Despăgubirilor. După emiterea respectivei decizii, reprezentând
titlul de despăgubire emis în completare, se urmează procedura prevăzută la
capitolul V1".
28. După capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VI1, intitulat „Răspunderi şi sancţiuni", cuprinzând articolul 201, cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI1
Răspunderi şi sancţiuni
„Art. 201. - (1)
Incălcarea prevederilor art. 91 alin. (8) constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de
la 50.000 lei la 100.000 lei.
(2) Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin.(1) se realizează de către organele
de control ale Ministerului Economiei si Finanţelor - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală şi ale unităţilor sale teritoriale."
29. Fondul Proprietatea are obligaţia de a transfera de îndată pachetele de acţiuni
reprezentând 20% din capitalul social al Companiei Naţionale Imprimeria
Naţională - S.A. şi a Companiei Naţionale Loteria Română - S.A. către
Ministerul Economiei si Finanţelor.
30. La anexa de la
titlul VII privind transferul Participatiilor de la Ministerul Economiei şi
Comerţului şi OPSPI, se abrogă punctul 1.22.
31. La anexa de la
titlul VII privind transferul Participatiilor de la Ministerul Finanţelor
Publice se abrogă punctele 2.1, 2.2 şi 2.3.
32. La anexa de la
titlul VII privind transferul Participatiilor de la Ministerul Finanţelor
Publice, punctul 2.4. se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.4. - sumele obţinute din recuperarea drepturilor
valutare deţinute de statul român din activitatea de comerţ exterior şi cooperare
economică internaţională, derulată înainte de 31 decembrie 1989, şi sumele
rezultate din recuperarea drepturilor care decurg din acordurile comerciale şi
de plăţi guvernamentale şi aranjamente tehnice bancare corespunzătoare,
înregistrate în conturile de
cliring, barter şi cooperare economică internaţională, conform art.9 alin.(2)
lit. a) şi b)."
33. La anexa de la
titlul VII privind transferul Participatiilor de la Ministerul Comunicaţiilor
şi Tehnologia Informaţiei, se abrogă punctul 3.1.
34. La anexa de la
titlul VII privind transferul Participatiilor de la Ministerul Transporturilor,
Construcţiei şi Turismului, se abrogă punctele 4.1, 4.2. şi 4.3.
35. La anexa de la titlul VII privind transferul
Participatiilor de la Agenţia de Valorificare a
Activelor Statului, se abrogă punctele 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.6. 5.7, 5.15,
5.16, 5.17, 5.18, 5.19, 5.21, 5.24, 5.26, 5.27, 5.31, 5.32, 5.33, 5.34, 5.35,
5.37, 5.38, 5.40, 5.42, 5.43, 5.44, 5.46, 5.47, 5.48, 5.50, 5.51, 5.52, 5.54, 5.55, 5.56, 5.64, 5.69, 5.74, 5.75, 5.76, 5.81,5.83.
TITLUL II
Alte măsuri pentru accelerarea procedurii de
acordare a despăgubirilor
aferente imobilelor preluate în mod abuziv
Art.1 - (1) In scopul reîntregirii capitalului social
vărsat al Fondului „Proprietatea", la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se transferă Fondului „Proprietatea" următoarele:
1. De la Ministerul Transporturilor se transferă
următorul pachet de acţiuni:
1.1 Compania Naţională Administraţia Porturilor
Maritime Constanţa - 1.369.125 acţiuni
2. De la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului se transferă următoarele pachete de acţiuni:
2.1 S.C. Complexul Energetic Craiova S.A. - 2.599.134
acţiuni
2.2. S.C. Complexul Energetic Rovinari S.A. - 2.210.067 acţiuni
2.3. S.C. Complexul Energetic
Turceni S.A. - 4.536.869 acţiuni
2.4. S.C. Conpet - S.A. -
346.301 acţiuni
2.5 S.C. Enel Electrica Banat
„S.A.- 4.634.741 acţiuni
2.6 S.C. Enel Electrica Dobrogea S.A. - 3.389.701
acţiuni
2.7 S.C. E.ON Moldova
Distribuţie S.A.- 5.022.348 acţiuni
2.8 S.C. E.ON Moldova Furnizare - S.A. - 1.393.872
acţiuni
2.9 S.C. Electrica Muntenia Nord S.A. - 3.259.176
acţiuni
2.10 S.C. CEZ Distribuţie S.A. - 12.874.225 acţiuni
2.11 S.C. CEZ Vânzare- S.A. - 12.874.225 acţiuni
2.12 S.C. Electrica Transilvania Nord - S.Â.-
3.332.503 acţiuni
2.13 S.C. Electrica Transilvania Sud S.A. - 3.898.704
acţiuni
2.14 S.C. Petrom - S.A.- 5.791.079.578 acţiuni
2.15 S.C. Romaero - S.A. - 1.311.691 acţiuni
2.16 Societatea Naţionala a
Sării - S.A. - 2.005.884 acţiuni
2.17 S.C. Romplumb - S.A.- 1.595.520 acţiuni
2.18 S.C. Simtex S.A.- 132.859 acţiuni
2.19 S.C. Zirom Giurgiu - S.A. - 3.624.346 acţiuni
2.20 S.C. Delfincom - S.A.- 645.647 acţiuni
2.21 Societatea Naţională Plafar S.A. - 99.310
acţiuni
2.22 S.C. IAR - S.A. - 2.622.273 acţiuni
2.23 S.C. Electromecanica Ploieşti - S.A.- 1.002.301
acţiuni
2.24 Compania Naţională Romarm filiala Uzina
Mecanică Bucureşti S.A.- 2.951.053 acţiuni
2.25 S.C. Centrofarm Bucureşti
- S.A.- 57 acţiuni
2.26 S.C. Comcereal Cluj-Napoca S.A. - 15 acţiuni
2.27 S.C. Comcereal Fundulea - S.A.- 5.159 acţiuni
2.28 S.C. Electroconstrucţia Elco Cluj-Napoca S.A. -
165.206 acţiuni
2.29 S.C. FECNE Bucureşti - S.A.- 36 acţiuni
2.30 S.C. Laromet Bucureşti
- S.A.- 1.634 acţiuni
2.31 S.C. Prestări Servicii Bucureşti - S.A.- 6.346
acţiuni
2.32 S.C. Primcom Bucureşti - S.A.- 12 acţiuni
2.33 S.C. Remat Timiş Timişoara S.A.- 5.765 acţiuni
2.34 S.C. Severnav Drobeta-Turnu Severin S.A. - 11.968 acţiuni
(2) Transferul dreptului de proprietate asupra
activelor prevăzute la alin. (1) se realizează de drept, de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, administratorii societăţilor
comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale emitente ale
acţiunilor transferate având obligaţia de a actualiza din oficiu registrele
acţionarilor şi acţiunilor. In cazul în care registrele acţionarilor
societăţilor comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale
respective sunt ţinute de depozitarul central sau de societăţi de registru,
actualizarea registrelor se realizează de depozitarul central sau de societatea
de registru, după caz, pe baza cererii Fondului „Proprietatea".
(3) Evaluatorul desemnat în conformitate cu art. 92 alin. (2) din titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările şi
completările ulterioare, va evalua şi valoarea activelor prevăzute la alin.
(1), în conformitate cu metoda următoare: în cazul societăţilor comerciale,
societăţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la tranzacţionare,
prin metoda capitalurilor proprii înregistrate la data de 31 decembrie 2006,
iar în cazul celor admise la tranzacţionare, pe baza preţului mediu ponderat
aferent ultimelor 90 de şedinţe de tranzacţionare anterioare datei intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. In cazul societăţilor comerciale,
societăţilor naţionale şi companiilor naţionale admise la tranzacţionare pentru
care, în perioada de referinţă menţionată mai sus, nu s-au înregistrat
tranzacţii cu acţiuni care să reprezinte cumulat mai mult de 0,3% din totalul
capitalului social al emitentului respectiv înregistrat în registrul
acţionarilor la data de împlinire a termenului de 90 de şedinţe de
tranzacţionare, se utilizează metoda de evaluare aplicabilă societăţilor
comerciale, societăţilor naţionale şi companiilor naţionale neadmise la
tranzacţionare. in cazul societăţilor care nu au depus situaţiile financiare
aferente anului 2006 la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi
Finanţelor, se vor lua în considerare ultimele situaţii financiare anuale
depuse la unităţile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(4) In termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul, prin hotărâre, poate
regulariza numărul acţiunilor operatorilor economici prevăzuţi la alin.(1),
transferate de la Ministerul Transporturilor şi Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului la S.C. Fondul Proprietatea S.A. în funcţie de
evidenţele oficiale ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.
Art.2 - (1) Dacă raportul de evaluare întocmit potrivit
art. 92 alin. (2)
din titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, constată că valoarea activelor prevăzute în anexa la titlul VII al
Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cumulată cu
valoarea activelor prevăzute la art. 1 alin. (1) din prezentul titlu este inferioară valorii capitalului social,
astfel cum a fost stabilit prin hotărârea Guvernului nr. 1.481/2005 privind
înfiinţarea Societăţii Comerciale „Fondul Proprietatea" - S.A., capitalul
social al Societăţii Comerciale Fondul Proprietatea S.A va fi reîntregit cu
diferenţa dintre suma de 14.240.540.675 lei şi valoarea determinată în urma
evaluării.
(2) in termen de maxim 3 luni de la data întocmirii
raportului de evaluare prin care s-a constatat că valoarea activelor stabilită
în condiţiile alin. (1) este inferioară valorii capitalului social al
Societăţii Comerciale Fondul „Proprietatea" S.A., Guvernul va stabili
sursele din care va fi reîntregit capitalul social al Societăţii Comerciale
Fondul „Proprietatea" S.A.
Art.3 - (1) Persoanele care la data intrării în vigoare
a prezentei ordonanţe de urgenţă deţin calitatea de acţionar al Fondului „Proprietatea" pot opta în termen de 6 luni calculat potrivit
prevederilor art. 189 din Titlul VII al
Legii nr. 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare, între a-şi
menţine calitatea de acţionar al Fondului Proprietatea, în condiţiile existente
anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sau a solicita
anularea conversiei titlurilor de despăgubire în urma căreia au dobândit
calitatea de acţionar.
(2) Absenţa opţiunii în termenul prevăzut la alin.
(1) prezumă acordul pentru menţinerea calităţii de acţionar.
(3) Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor va instructa depozitarul central să transfere direct acţiunile
emise de Fondul „Proprietatea" şi deţinute de persoana respectivă din
contul acesteia în contul Ministerului Economiei si Finanţelor.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot solicita
anularea conversiei dacă, până la data depunerii solicitării la Autoritatea
Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, nu au efectuat acte de dispoziţie
asupra acţiunilor dobândite în urma conversiei sau nu au constituit garanţii
asupra acestora, care să determine imposibilitatea transferării acestora,
împreună cu toate drepturile aferente, din contul persoanei care solicită
anularea conversiei în contul Ministerului Economiei si Finanţelor.
(5) La data depunerii solicitării scrise Autoritatea
Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor va instructa depozitarul central să
blocheze transferul acţiunilor Fondului „Proprietatea" deţinute de
persoana care a depus solicitarea de anulare a
conversiei.
(6) Toate comisioanele solicitate de depozitarul
central pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute în prezentul articol se
plătesc din bugetul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor.
Art.4. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, se transferă de drept şi fără contraprestaţie de la
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Fondul
„Proprietatea" creanţa împotriva Societăţii Comerciale World Trade Center
Bucureşti S.A., împreună cu toate accesoriile aferente acumulate până la data
transferului (creanţa împreună cu toate accesoriile aferente acumulate până la
data transferului fiind denumite în continuare creanţa). După
valorificarea creanţei de către Fondul „Proprietatea" prin orice metodă aleasă
de către acesta, pentru valoarea recuperată, Fondul „Proprietatea" va
emite acţiuni noi care vor reveni în întregime şi de drept statului român,
reprezentat prin Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art.5 - (1) Se suplimentează cu 25 posturi, încadrate
conform Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de
demnitate publică, numărul maxim de posturi aprobat Autorităţii Naţionale
pentru Restituirea Proprietăţilor prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
25/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea aparatului de lucru
al Guvernului, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor
să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările
corespunzătoare în anexele la bugetul aprobat Autorităţii Nationale pentru
Restituirea Proprietăţilor pe anul 2007.
(3) Până la data modificării prevăzute la alin. (2),
pentru asigurarea finanţării posturilor prevăzute la alin. (1), se
suplimentează bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru Autoritatea
Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, de la fondul de rezervă, conform
prevederilor legale în vigoare.
Art. 6 - (1) In termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, operatorii economici
prevăzuţi în anexa la Titlul VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu
modificările şi completările ulterioare, care au virat dividendele aferente
anilor 2005 şi 2006 către bugetul de stat sau bugetele instituţiilor publice
implicate, vor vira partea corespunzătoare din acestea către Fondul
Proprietatea.
(2) In termen de maxim 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, operatorii economici vor recupera
contravaloarea dividendelor prevăzute la alin. (1) conform metodologiei de
restituire/compensare aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(3) In cazul în care operatorii economici prevăzuţi
la alin. (1) nu vor respecta termenul de 60 de zile, aceştia vor fi obligaţi să
plătească dobânda legală pe fiecare zi de întârziere.
Art. 7 - (1) In termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va aproba prin hotărâre
regulamentul de organizare a licitaţiei internaţionale pentru desemnarea
societăţii de administrare şi caietul de sarcini al licitaţiei, documente ce
vor fi întocmite de către Fondul Proprietatea. Componenţa comisiei care va
derula procesul de selecţie se stabileşte prin decizie a Primului-Ministru.
(2) Până la aprobarea prin hotărâre a Guvernului a
regulamentului de organizare a licitaţiei internaţionale pentru desemnarea
societăţii de administrare şi a caietului de sarcini al licitaţiei, Fondul
Proprietatea are obligaţia de a selecta consultanţii financiari şi juridici
necesari selecţiei societăţii de administrare.
(3) Cheltuielile aferente procedurilor de selecţie a
consultanţilor financiari, consultanţilor juridici şi a societăţii de
administrare se suportă din bugetul Fondului Proprietatea.
(4) Transferul administrării Societăţii Comerciale
„Fondul Proprietatea" S.A. din responsabilitatea Ministerului Economiei şi
Finanţelor către societatea de administrare a investiţiilor desemnată cu
respectarea procedurilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se face cu
respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu
modificările şi completările ulterioare, şi a reglementărilor Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare emise în aplicarea acesteia.
Art. 8 - Prin hotărâre a Guvernului se pot stabili şi
alte destinaţii cu caracter social pentru sumele provenite din vânzarea
acţiunilor pe care statul, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, le deţine
la Fondul „Proprietatea" şi din dividendele cuvenite statului român de la
Fondul Proprietatea.
Art. 9 - (1) Atribuţiile prevăzute în Titlul VII din
Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei,
precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare,
în sarcina Cancelariei Primului-Ministru se preiau de Autoritatea Naţională
pentru Restituirea Proprietăţilor.
(2) Titlurile de despăgubire emise de Cancelaria
Primului-Ministru rămân valabile.
Art. 10 - Până la data la care vor fi numiţi cei doi
membri în cadrul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, dar nu mai
târziu de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, aceasta va funcţiona în continuare cu numărul de 7 membri, iar pentru
îndeplinirea atribuţiilor sale, Comisia Centrală va emite decizii sub semnătura
preşedintelui acesteia şi va lucra în şedinţă în prezenţa a minim 5 membri şi
va decide cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
Art. 11 - In termen de 90 de zile de la publicarea
prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va aproba, prin hotărâre, la
propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor, Norme metodologice de aplicare
a Titlului VII din Legea nr. 247/2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Teodor Atanasiu
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban