ORDONANTA
URGENTA Nr. 54 din 28 iunie 2006
privind regimul contractelor
de concesiune de bunuri proprietate publica
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 569 din 30 iunie 2006
Având în vedere necesitatea şi urgenţa compatibilizării
depline a legislaţiei naţionale în domeniul concesiunilor cu reglementările şi
practica comunitară, recomandarea Comisiei Europene de abrogare totală şi
expresă a Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor, cu modificările şi
completările ulterioare, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, precum şi prevederile art. 136 alin. (4) din Constituţia României,
republicată, se impune adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă care
reglementează regimul concesiunilor de bunuri proprietate publică şi care
trebuie să intre în vigoare începând cu data de 30 iunie 2006,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă
reglementează regimul juridic al contractelor de concesiune de bunuri
proprietate publică.
(2) Contractul de concesiune de
bunuri proprietate publică, denumit în continuare contract
de concesiune, este acel contract încheiat în
formă scrisă prin care o autoritate publică, denumită concedent, transmite, pe o perioadă
determinată, unei persoane, denumite concesionar, care acţionează pe riscul şi răspunderea sa, dreptul şi obligaţia
de exploatare a unui bun proprietate publică în schimbul unei redevenţe.
Art. 2. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă nu se aplică contractelor reglementate de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii.
(2) In cazul unui contract a cărui atribuire intră
sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
pentru a cărui executare este necesară exploatarea unui bun proprietate
publică, dreptul de exploatare a respectivului bun se transmite în cadrul şi
potrivit procedurii aplicate pentru atribuirea contractului în cauză.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) autoritatea
contractantă încheie un singur contract guvernat de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2006.
Art. 3. - Fac obiectul contractului de concesiune
bunurile care sunt proprietate publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, potrivit Constituţiei şi reglementărilor legale
privind proprietatea publică.
Art. 4. - (1) Redevenţa obţinută prin concesionare se
face venit la bugetul de stat sau ia bugetele locale, după caz.
(2) Modul de calcul şi de plată
a redevenţei se stabileşte de către ministerele de resort sau de alte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale ori de către autorităţile
administraţiei publice locale.
Art. 5. - Au calitatea de concedent, în numele statului, judeţului, oraşului sau comunei:
a) ministerele sau alte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, pentru bunurile proprietate publică a
statului;
b) consiliile judeţene, consiliile locale, Consiliul
General al Municipiului Bucureşti sau instituţiile publice de interes local,
pentru bunurile proprietate publică a judeţului, oraşului sau comunei.
Art. 6. - Calitatea de concesionar o poate avea orice
persoană fizică sau persoană juridică, română ori străină.
Art. 7. - (1) Contractul de
concesiune se încheie în conformitate cu legea română, indiferent de
naţionalitatea sau de cetăţenia concesionarului, pentru o durată care nu va
putea depăşi 49 de ani, începând de la data semnării lui.
(2) Durata concesiunii se stabileşte de către concedent pe baza studiului de oportunitate.
(3) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru
o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa iniţială, prin simplul
acord de voinţă al părţilor.
Art. 8. - Subconcesionarea este interzisă, cu excepţia
situaţiilor expres prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL II
Procedura administrativă de iniţiere a concesionării
Art. 9. - (1) Concesionarea are loc la iniţiativa
concedentului sau ca urmare a unei propuneri însuşite de acesta.
(2) Propunerea de concesionare
prevăzută la alin. (1) trebuie să fie fundamentată din punct de vedere
economic, financiar, social şi de mediu.
Art. 10. - (1) Iniţiativa concesionării trebuie să aibă
la bază efectuarea unui studiu de oportunitate, care să cuprindă, în principal,
următoarele elemente:
a) descrierea şi identificarea bunului care urmează
să fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi
de mediu, care justifică realizarea concesiunii;
c) nivelul minim al redevenţei;
d) procedura utilizată pentru
atribuirea contractului de concesiune şi justificarea alegerii procedurii;
e) durata estimată a concesiunii;
f) termenele previzibile pentru realizarea procedurii
de concesionare;
g) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General
privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului
naţional de apărare, după caz;
h) avizul obligatoriu al structurii de administrare/
custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care
obiectul concesiunii îl constituie bunuri situate în interiorul unei arii
naturale protejate, respectiv al autorităţii teritoriale pentru protecţia
mediului competente, în cazul în care aria naturală protejată nu are structură
de administrare/custode.
(2) Concedentul este obligat ca, într-un termen de 30
de zile de la însuşirea propunerii de concesionare formulate de orice persoană interesată, să procedeze la întocmirea
studiului de oportunitate.
(3) In cazurile în care autoritatea publică nu deţine
capacitatea organizatorică şi tehnică pentru elaborarea studiului de
oportunitate prevăzut la alin. (1), aceasta poate apela la serviciile unor
consultanţi de specialitate.
(4) Contractarea serviciilor prevăzute la alin. (3) se
face cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006, ale Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, şi ale Legii nr. 11/1991
privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 11. - In măsura în care, după întocmirea studiului
de oportunitate, se constată că exploatarea bunului ce va face obiectul
concesionării implică în mod necesar şi executarea unor lucrări şi/sau
prestarea unor servicii, concedentul are obligaţia ca, în funcţie de scopul
urmărit şi de activităţile desfăşurate, să califice natura contractului
potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006. In acest
scop, concedentul poate solicita punctul de vedere al Autorităţii Naţionale
pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
Art. 12. - (1) Studiul de oportunitate se aprobă de
către concedent.
(2) Concesionarea se aprobă, pe baza studiului de
oportunitate prevăzut la alin. (1), prin hotărâre a Guvernului, a consiliilor
locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3) In baza studiului de oportunitate prevăzut la
alin. (1) concedentul elaborează caietul de sarcini al concesiunii.
(4) Principalele elemente ale caietului de sarcini se
stabilesc în normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL III
Atribuirea contractului de concesiune
SECŢIUNEA 1
Principii şi reguli generale pentru atribuirea
contractului de concesiune
Art. 13. - Principiile care stau la baza atribuirii
contractelor de concesiune sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor
referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de
concesiune;
b) tratamentul egal - aplicarea,
într-o manieră nediscriminatorie, de către autoritatea publică, a criteriilor
de atribuire a contractului de concesiune;
c) proporţionalitatea - presupune că orice măsură stabilită de autoritatea publică trebuie
să fie necesară şi corespunzătoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de către autoritatea publică a aceloraşi reguli, indiferent de
naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractului de
concesiune, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acordurile şi convenţiile
la care România este parte;
e) libera
concurenţă - asigurarea de către autoritatea
publică a condiţiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire să
aibă dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi
acordurilor internaţionale la care România este parte.
Art. 14. - Procedurile de atribuire a contractului de
concesiune sunt următoarele:
a) licitaţia - procedura la care orice persoană fizică sau juridică interesată are
dreptul de a depune ofertă;
b) negocierea directă - procedura prin care concedentul negociază
clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, cu unul sau mai mulţi participanţi
la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
Art. 15. - Concedentul are obligaţia de a atribui
contractul de concesiune, de regulă, prin aplicarea procedurii licitaţiei.
Art. 16. - Fără a aduce atingere celorlalte prevederi
ale prezentei ordonanţe de urgenţă, concedentul are obligaţia de a asigura
protejarea acelor informaţii care îi sunt comunicate de persoanele fizice sau
juridice cu titlu confidenţial, în măsura în care, în mod obiectiv, dezvăluirea
informaţiilor în cauză ar prejudicia interesele legitime ale respectivelor
persoane, în special în ceea ce priveşte secretul comercial şi proprietatea
intelectuală.
Art. 17. - (1) Concedentul are obligaţia de a preciza
în cadrul documentaţiei de atribuire orice cerinţă, criteriu, regulă şi alte
informaţii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completă, corectă
şi explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire.
(2) Informaţiile pe care trebuie să le conţină
documentaţia de atribuire sunt prevăzute în normele metodologice la prezenta
ordonanţă de urgenţă.
Art. 18. - Concedentul are dreptul de a impune în
cadrul documentaţiei de atribuire, în măsura în care acestea sunt compatibile
cu obiectul contractului, condiţii speciale de îndeplinire a contractului prin
care se urmăreşte obţinerea unor efecte de ordin social sau în legătura cu
protecţia mediului şi promovarea dezvoltării durabile.
Art. 19. - Orice persoană interesată are dreptul de a transmite o solicitare de participare la procedura de atribuire
a contractului de concesiune.
Art. 20. - (1) Concedentul are obligaţia să asigure
obţinerea documentaţiei de atribuire de către orice persoană interesată, care
înaintează o solicitare în acest sens.
(2) Concedentul are dreptul de a opta pentru una
dintre următoarele modalităţi de obţinere a documentaţiei de atribuire de către
persoanele interesate:
a) asigurarea accesului direct, nerestricţionat şi
deplin, prin mijloace electronice, la conţinutul documentaţiei de atribuire;
b) punerea la dispoziţie oricărei persoane interesate
care a înaintat o solicitare în acest sens a unui exemplar din documentaţia de
atribuire, pe suport hârtie şi/sau pe suport magnetic.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. b) concedentul
are dreptul de a stabili un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire,
cu condiţia ca acest preţ să nu depăşească costul multiplicării documentaţiei,
la care se poate adăuga, dacă este cazul, costul transmiterii acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Licitaţia
Art. 21. - (1) In cazul procedurii de licitaţie
concedentul are obligaţia să publice în Monitorul Oficial al României, Partea a
VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unui de circulaţie
locală anunţul de licitaţie.
(2) Informaţiile pe care trebuie să le conţină
anunţul de licitaţie sunt prevăzute în normele metodologice la prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(3) Anunţul de licitaţie se trimite spre publicare cu
cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data limită pentru depunerea
ofertelor.
Art. 22. - (1) Orice persoană interesată are dreptul de
a solicita şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(2) In cazul prevăzut la art. 20 alin. (2) lit. b)
concedentul are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la dispoziţia
persoanei interesate cât mai repede posibil, într-o perioadă care nu trebuie să
depăşească 4 zile lucrătoare de la primirea unei solicitări din partea
acesteia.
(3) Persoana interesată are obligaţia de a depune
diligenţele necesare, astfel încât respectarea de către concedent a perioadei prevăzute la alin.
(2) să nu conducă la situaţia în care documentaţia de atribuire să fie pusă la
dispoziţia sa cu mai puţin de 4 zile lucrătoare înainte de data limită pentru
depunerea ofertelor.
Art. 23. - (1) Orice persoană
interesată are dreptul de a solicita clarificări privind documentaţia de atribuire.
(2) Concedentul are obligaţia de a răspunde, în mod
clar, complet şi fără ambiguităţi, la orice clarificare solicitată, într-o
perioadă care nu trebuie să depăşească 4 zile lucrătoare de la primirea unei
astfel de solicitări.
(3) Concedentul are obligaţia de a transmite
răspunsurile însoţite de întrebările aferente către toate persoanele interesate
care au obţinut, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, documentaţia de
atribuire, luând măsuri pentru a nu dezvălui identitatea celui care a solicitat
clarificările respective.
Art. 24. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
23 alin. (2), concedentul are obligaţia de a transmite răspunsul la orice
clarificare cu cel puţin 4 zile lucrătoare înainte de data limită pentru
depunerea ofertelor.
(2) In cazul în care solicitarea de clarificare nu a
fost transmisă în timp util, punând astfel concedentul în imposibilitatea de a
respecta termenul prevăzut la alin. (1), acesta din urmă are totuşi obligaţia
de a răspunde la solicitarea de clarificare în măsura în care perioada necesară
pentru elaborarea şi transmiterea răspunsului face posibilă primirea acestuia
de către persoanele interesate înainte de data limită de depunere a ofertelor.
Art. 25. - (1) Procedura de licitaţie se poate
desfăşura numai dacă în urma publicării anunţului de licitaţie au fost depuse
cel puţin 3 oferte valabile.
(2) In cazul în care în urma publicării anunţului de
licitaţie nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile, concedentul este
obligat să anuleze procedura şi să organizeze o nouă licitaţie.
SECŢIUNEA a 3-a
Negocierea directă
Art. 26. - Concedentul are dreptul de a aplica
procedura de negociere directă numai în situaţia în care, după repetarea
procedurii de licitaţie conform prevederilor art. 25 alin. (2), nu au fost
depuse cel puţin 3 oferte valabile.
Art. 27. - (1) In cazul procedurii negocierii directe
se aplică corespunzător prevederile art. 21 alin. (1).
(2) Informaţiile pe care
trebuie să le conţină anunţul negocierii directe sunt prevăzute în normele
metodologice la prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3) Anunţul negocierii directe se trimite spre
publicare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data limită pentru
depunerea ofertelor.
Art. 28. - (1) Orice persoană interesată are dreptul de
a solicita şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(2) In cazul prevăzut la art. 20 alin. (2) lit. b)
concedentul are obligaţia de a pune documentaţia de atribuire la dispoziţia
persoanei interesate, într-o perioadă care nu trebuie să depăşească două zile
lucrătoare de la primirea unei solicitări din partea acesteia.
(3) Persoana interesată are obligaţia de a depune
diligenţele necesare astfel încât respectarea de către concedent a perioadei
prevăzute la alin. (2) să nu conducă la situaţia în care documentaţia de atribuire
să fie pusă la dispoziţia sa cu mai puţin de două zile lucrătoare înainte de
data limită pentru depunerea ofertelor.
Art. 29. - (1) Orice persoană interesată are dreptul de
a solicita clarificări privind documentaţia de atribuire.
(2) Concedentul are obligaţia de a răspunde, în mod
clar, complet şi fără ambiguităţi, la orice clarificare solicitată, într-o perioadă care nu
trebuie să depăşească două zile lucrătoare de la primirea unei astfel de
solicitări.
(3) Concedentul are obligaţia de a transmite
răspunsurile însoţite de întrebările aferente către toate persoanele interesate
care au obţinut, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, documentaţia de
atribuire, luând măsuri pentru a nu dezvălui identitatea celui care a solicitat
clarificările respective.
Art. 30. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
29 alin. (2), concedentul are obligaţia de a transmite răspunsul la orice
solicitare de clarificare cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data
limită pentru depunerea ofertelor.
(2) In cazul în care solicitarea de clarificare nu a
fost transmisă în timp util, punând astfel concedentul în imposibilitatea de a
respecta termenul prevăzut la alin. (1), acesta din urmă are totuşi obligaţia
de a răspunde la solicitarea de clarificare în măsura în care perioada necesară
pentru elaborarea şi transmiterea răspunsului face posibilă primirea acestuia
de către persoanele interesate înainte de data limită de depunere a ofertelor.
Art. 31. - Concedentul derulează negocieri cu fiecare
ofertant care a depus o ofertă valabilă.
SECŢIUNEA a 4-a
Reguli privind oferta
Art. 32. - (1) Ofertantul are obligaţia de a elabora
oferta în conformitate cu prevederile documentaţiei de atribuire.
(2) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta în
conformitate cu prevederile normelor metodologice la prezenta ordonanţă de
urgenţă.
Art. 33. - Oferta are caracter obligatoriu, din punct
de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de
concedent.
Art. 34. - (1) Persoana interesată are obligaţia de a
depune oferta la adresa şi până la data limită pentru depunere, stabilite în
anunţul procedurii.
(2) Riscurile legate de transmiterea ofertei, inclusiv forţa majoră, cad în sarcina persoanei interesate.
(3) Oferta depusă la o altă adresă a concedentului
decât cea stabilită sau după expirarea datei limită pentru depunere se
returnează nedeschisă.
(4) Conţinutul ofertelor trebuie să rămână
confidenţial până la data stabilită pentru deschiderea acestora, concedentul
urmând a lua cunoştinţă de conţinutul respectivelor oferte numai după această
dată.
SECŢIUNEA a 5-a
Determinarea ofertei câştigătoare
Art. 35. - Evaluarea ofertelor depuse se realizează
potrivit normelor metodologice la prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 36. - (1) Criteriul de atribuire a contractului de
concesiune este cel mai mare nivel al redevenţei.
(2) Concedentul poate ţine seama şi de alte criterii
precum:
a) capacitatea economico-financiară
a ofertanţilor;
b) protecţia mediului înconjurător;
c) condiţii specifice impuse de natura bunului
concesionat.
Art. 37. - Concedentul are obligaţia de a stabili
oferta câştigătoare pe baza criteriului/criteriilor de atribuire precizate în
documentaţia de atribuire.
Art. 38. - (1) Pe parcursul
aplicării procedurii de atribuire, concedentul are dreptul de a solicita
clarificări şi, după caz, completări ale documentelor prezentate de ofertanţi
pentru demonstrarea conformităţii ofertei cu cerinţele solicitate.
(2) Concedentul nu are dreptul
ca prin clarificările ori completările solicitate să determine apariţia unui
avantaj evident în favoarea unui ofertant.
Art. 39. - Concedentul are obligaţia de încheia
contractul de concesiune cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind
câştigătoare.
Art. 40. - Concedentul are obligaţia de a transmite
spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, un anunţ de
atribuire a contractului de concesiune, în cel mult 20 de zile calendaristice
de la finalizarea oricăreia dintre procedurile de atribuire a contractului de
concesiune prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 41. - (1) Concendentul are obligaţia de a informa
ofertanţii despre deciziile referitoare la atribuirea contractului de
concesiune, în scris, cu confirmare de primire, nu mai târziu de 3 zile
lucrătoare de la emiterea acestora.
(2) In cadrul comunicării prevăzute la alin. (1)
concedentul are obligaţia de a informa ofertantul/ofertanţii
câştigător/câştigători cu privire la acceptarea ofertei/ofertelor prezentate.
(3) In cadrul comunicării prevăzute la alin. (1)
concedentul are obligaţia de a informa ofertanţii care au fost respinşi sau a
căror ofertă nu a fost declarată câştigătoare asupra motivelor ce au stat la
baza deciziei respective.
Art. 42. - Concedentul poate să
încheie contractul de concesiune numai după împlinirea unui termen de 20 de
zile calendaristice de la data realizării comunicării prevăzute la art. 41
alin. (1).
SECŢIUNEA a 6-a
Anularea procedurii de atribuire a contractului de
concesiune
Art. 43. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 39,
concedentul are dreptul de a anula procedura pentru atribuirea contractului de
concesiune, dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii
comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire şi, oricum,
înainte de data încheierii contractului, numai în următoarele cazuri:
a) se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 25 alin.
(2);
b) se constată abateri grave de la prevederile legale
care afectează procedura de atribuire sau fac imposibilă încheierea
contractului.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) lit. b), procedura
de atribuire se consideră afectată în cazul în care sunt îndeplinite în mod
cumulativ următoarele condiţii:
a) în cadrul documentaţiei de atribuire şi/sau în
modul de aplicare a procedurii de atribuire se constată erori sau omisiuni care
au ca efect încălcarea principiilor prevăzute la art. 13;
b) concedentul se află în imposibilitate de a adopta
măsuri corective, fără ca acestea să conducă, la rândul lor, la încălcarea
principiilor prevăzute la art. 13.
Art. 44. - Incălcarea prevederilor prezentei ordonanţe
de urgenţă privind atribuirea contractului de concesiune poate atrage anularea
procedurii, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 45. - Concedentul are obligaţia
de a comunica, în scris, tuturor participanţilor la procedura de atribuire, în
cel mult 3 zile lucrătoare de la data anulării, atât încetarea obligaţiilor pe
care aceştia şi le-au creat prin depunerea ofertelor, cât şi motivul concret care a determinat decizia de anulare.
SECŢIUNEA a 7-a
Reguli privind conflictul de interese
Art. 46. - (1) Pe parcursul aplicării procedurii de
atribuire concedentul are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a
evita situaţiile de natură să determine apariţia unui conflict de interese
şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se
sancţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 47. - Persoana care a participat la întocmirea
documentaţiei de atribuire are dreptul de a fi ofertant, dar numai în cazul în
care implicarea sa în elaborarea documentaţiei de atribuire nu este de natură
să distorsioneze concurenţa.
Art. 48. - Persoanele care sunt implicate direct în
procesul de verificare/evaluare a ofertelor nu au dreptul
de a fi ofertant sub sancţiunea excluderii din procedura de atribuire.
Art. 49. - Nu au dreptul să fie implicate în procesul
de verificare/evaluare a ofertelor următoarele persoane:
a) soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al
patrulea inclusiv cu ofertantul, persoană fizică;
b) soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al
patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de administraţie,
organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanţi, persoane
juridice;
c) persoane care deţin părţi sociale, părţi de
interes, acţiuni din capitalul subscris ai unuia dintre ofertanţi sau persoane
care fac parte din consiliul de administraţie, organul de conducere ori de
supervizare al unuia dintre ofertanţi;
d) persoane care pot avea un
interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de
verificare/evaluare a ofertelor.
CAPITOLUL IV
Contractul de concesiune
Art. 50. - (1) Neîncheierea contractului de concesiune
într-un termen de 20 de zile calendaristice de la data
împlinirii termenului prevăzut la art. 42 poate atrage plata daunelor-interese
de către partea în culpă.
(2) Refuzul ofertantului declarat câştigător de a
încheia contractul de concesiune poate atrage după sine plata daunelor-interese.
Art. 51. - (1) Contractul de concesiune cuprinde
clauzele prevăzute în caietul de sarcini şi clauzele convenite de părţile
contractante, în completarea celor din caietul de sarcini, fără a contraveni
obiectivelor concesiunii prevăzute în caietul de sarcini.
(2) Conţinutul contractului de concesiune este
prezentat, cu titlu orientativ, în cadrul normelor metodologice la prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(3) Contractul de concesiune trebuie să conţină
interdicţia pentru concesionar de a subconcesiona, în tot sau în parte, unei
alte persoane obiectul concesiunii, cu excepţia cazurilor în care
subconcesionarea este permisă, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Contractul de concesiune va cuprinde şi clauze
contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între
concedent şi concesionar.
Art. 52. - In contractul de concesiune trebuie precizate
în mod distinct categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de concesionar în
derularea concesiunii, respectiv:
a) bunurile de retur ce revin
de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini concedentului la încetarea
contractului de concesiune. Sunt bunuri de retur bunurile care au făcut
obiectul concesiunii;
b) bunurile proprii care la încetarea contractului de
concesiune rămân în proprietatea concesionarului. Sunt bunuri proprii bunurile
care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de către acesta pe
durata concesiunii.
Art. 53. - (1) Concedentul poate modifica unilateral
partea reglementară a contractului de concesiune, cu notificarea prealabilă
a concesionarului, din motive excepţionale legate de interesul naţional
sau local, după caz.
(2) In cazul în care modificarea unilaterală a
contractului îi aduce un prejudiciu, concesionarul are dreptul să primească
fără întârziere o justă despăgubire.
(3) In caz de dezacord între concedent şi concesionar
cu privire la suma despăgubirii, aceasta va fi stabilită de către instanţa
judecătorească competentă. Acest dezacord nu poate în niciun caz să permită
concesionarului să nu îşi execute obligaţiile contractuale.
Art. 54. - (1) Raporturile contractuale dintre
concedent şi concesionar se bazează pe principiul echilibrului financiar al
concesiunii între drepturile care îi sunt acordate concesionarului şi
obligaţiile care îi sunt impuse.
(2) Concesionarul nu va fi obligat să suporte creşterea
sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, în cazul în care această
creştere rezultă în urma:
a) unei măsuri dispuse de o autoritate publică;
b) unui caz de forţă majoră sau unui caz fortuit.
Art. 55. - (1) Concesionarul îşi execută obligaţiile
potrivit termenilor şi condiţiilor prevăzute în contractul de concesiune şi în
acord cu prevederile legale specifice bunului concesionat.
(2) Concedentul are dreptul să verifice în perioada
derulării contractului de concesiune modul în care sunt respectate clauzele
acestuia de către concesionar.
Art. 56. - (1) Concesionarul are obligaţia ca în termen
de cel mult 90 de zile de la data semnării contractului de concesiune să
depună, cu titlu de garanţie, o sumă fixă reprezentând o cotă-parte din suma
obligaţiei de plată către concedent, stabilită de acesta şi datorată pentru
primul an de exploatare.
(2) Din această sumă sunt reţinute, dacă este cazul,
penalităţile şi alte sume datorate concedentului de către concesionar, în baza
contractului de concesiune.
(3) Concesionarul poate constitui drept garanţie şi
titluri de credit, asupra cărora se va institui garanţie reală mobiliară, cu
acordul concedentului.
Art. 57. - (1) Incetarea contractului de concesiune poate avea loc în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contractul de
concesiune;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o
impune, prin denunţarea unilaterală de către concedent, cu plata unei
despăgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind
competentă instanţa de judecată;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către concesionar, prin reziliere de către concedent, cu plata unei despăgubiri
în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectării
obligaţiilor contractuale de către concedent, prin reziliere de către
concesionar, cu plata unei despăgubiri în sarcina concedentului;
e) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a
bunului concesionat sau în cazul imposibilităţii obiective a concesionarului de
a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri.
(2) La încetarea contractului de concesiune
concesionarul este obligat să restituie, în deplină proprietate, liber de orice
sarcină, bunul concesionat.
Art. 58. - (1) Contractul de
concesiune va fi încheiat în limba română, în două exemplare, câte unul pentru
fiecare parte.
(2) In cazul în care concesionarul este de o altă
naţionalitate sau cetăţenie decât cea română şi dacă părţile consideră necesar,
contractul de concesiune se va putea încheia în patru exemplare, două în limba
română şi două într-o altă limbă aleasă de ele.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2) fiecare parte
va avea câte un exemplar în limba română şi un exemplar în limba străină în
care a fost redactat contractul.
(4) In caz de litigiu, exemplarele în limba română ale
contractului prevalează.
Art. 59. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 14,
bunurile proprietate publică pot fi concesionate prin atribuire directă
companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor comerciale
aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităţilor prevăzute
la art. 5, care au fost înfiinţate prin reorganizarea regiilor autonome şi care
au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreţinerea, repararea şi
dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai până la finalizarea privatizării
acestora.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) nu este
necesară întocmirea studiului de oportunitate.
(3) Concesionarea prevăzută la alin. (1) se aprobă
prin hotărâre a Guvernului, a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti, după caz.
(4) In măsura în care se constată că exploatarea
bunului ce face obiectul concesiunii prevăzute la alin. (1) implică în mod
necesar şi executarea unor lucrări şi/sau prestarea unor servicii,
concesionarul bunului are obligaţia de a încheia contracte pe care, în funcţie
de scopul urmărit şi de activităţile desfăşurate, să le califice conform
prevederilor Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr.
34/2006.
(5) Prin excepţie de la prevederile art. 5 şi 8,
companiile naţionale, societăţile naţionale sau societăţile comerciale
prevăzute la alin. (1) pot subconcesiona bunurile proprietate publică care
le-au fost concesionate potrivit alin. (1).
(6) Studiul de oportunitate al subconcesionării se
aprobă de către persoanele care, potrivit art. 5, au calitatea de concedent în
contractul de concesiune.
(7) Subconcesionarea prevăzută la alin. (5) se
aprobă, pe baza studiului de oportunitate, prin hotărâre a Guvernului, a
consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, după caz.
(8) Prin hotărârea de aprobare a concesionării
prevăzută la alin. (3) poate fi aprobată şi subconcesionarea prevăzută la alin.
(5).
(9) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (6)
-(8), regimul juridic al subconcesionării prevăzute la alin. (5) este cel
instituit de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru concesionare.
(10) Redevenţa obţinută prin subconcesionare se face
venit la bugetul companiilor naţionale, societăţilor naţionale sau societăţilor
comerciale care au subconcesionat bunurile aparţinând proprietăţii publice.
(11) Sumele reprezentând redevenţa prevăzută la alin.
(10) sunt utilizate numai pentru întreţinerea, repararea, reabilitarea,
modernizarea şi/sau dezvoltarea bunurilor proprietate publică care au făcut
obiectul concesionării şi nu pot fi recuperate prin amortizare conform
prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL V
Dosarul concesiunii
Art. 60. - Concedentul are
obligaţia de a întocmi dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit.
Art. 61. - Dosarul concesiunii se păstrează de către
concedent atât timp cât contractul de concesiune produce efecte juridice, dar
nu mai puţin de 5 ani de la data încheierii
contractului respectiv.
Art. 62. - Dosarul concesiunii trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele elemente:
a) studiul de oportunitate al concesiunii;
b) hotărârea de aprobare a concesiunii şi, după caz,
hotărârea de aprobare a subconcesiunii;
c) anunţurile prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă referitoare la procedura de atribuire a
contractului de concesiune şi dovada transmiterii acestora spre
publicare;
d) documentaţia de atribuire;
e) nota justificativă privind alegerea procedurii de
atribuire, în cazul în care procedura aplicată a fost alta decât licitaţia
deschisă;
f) denumirea/numele ofertantului/ofertanţilor a
cărui/a căror ofertă/oferte a/au fost declarată/declarate câştigătoare şi
motivele care au stat la baza acestei decizii;
g) justificarea hotărârii de anulare a procedurii de
atribuire, dacă este cazul;
h) contractul de concesiune semnat.
Art. 63. - (1) Dosarul concesiunii are caracter de
document public.
(2) Accesul persoanelor la aceste informaţii se
realizează cu respectarea termenelor şi procedurilor prevăzute de
reglementările legale privind liberul acces la informaţiile de interes public
şi nu poate fi restricţionat decât în măsura în care aceste informaţii sunt
clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală, potrivit
legii.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii privind exercitarea controlului şi
soluţionarea litigiilor privind concesionarea
Art. 64. - Orice persoană care consideră că un contract
a fost calificat drept contract de concesiune de bunuri proprietate publică, cu
nerespectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006,
poate solicita punctul de vedere al Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
Art. 65. - Ministerele de resort şi Ministerul
Finanţelor Publice, prin structurile cu atribuţii specifice de control,
realizează verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publică de interes
naţional, iar Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili,
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti
realizează verificarea concesiunilor de bunuri proprietate publică de interes
local, urmărind în special respectarea dispoziţiilor referitoare la:
a) aplicarea hotărârii de concesionare;
b) publicitatea;
c) documentaţia de atribuire;
d) aplicarea procedurii de atribuire a contractului de
concesiune;
e) dosarul concesiunii;
f) îndeplinirea obligaţiilor
contractuale de către concedent şi concesionar.
Art. 66. - (1) Soluţionarea litigiilor apărute în legătură
cu atribuirea, încheierea, executarea, modificarea şi încetarea contractului de
concesiune, precum şi a celor privind acordarea de despăgubiri se realizează
potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările ulterioare.
(2) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de
contencios administrativ a tribunalului în a cărui jurisdicţie se află sediul
concedentului.
(3) Impotriva hotărârii tribunalului se poate declara
recurs la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, conform
prevederilor legale.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 67. - Constituie contravenţii la dispoziţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă:
a) nerespectarea termenului prevăzut la art. 10 alin.
(2);
b) atribuirea contractului de concesiune prin aplicarea altor proceduri decât cele prevăzute la art. 14;
c) încălcarea prevederilor art. 16;
d) încălcarea prevederilor art. 20 alin. (1);
e) nerespectarea termenelor prevăzute la art. 21
alin. (3), art. 27 alin. (3), art. 40 şi 42;
f) aplicarea procedurii de
negociere directă în alte cazuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă;
g) încălcarea prevederilor art. 36 alin. (1);
h) încălcarea prevederilor art. 39;
i) încălcarea prevederilor art. 41;
j) încălcarea prevederilor art.
45;
k) încălcarea prevederilor art. 56;
l) încălcarea prevederilor art.
59 alin. (11);
m) încălcarea prevederilor art. 60 şi 61.
Art. 68. - (1) Pentru săvârşirea contravenţiilor
prevăzute la art. 67 se aplică o amendă de la 5.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
(2) Amenzile prevăzute la alin. (1) pot fi aplicate
atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite de structurile cu atribuţii
de control.
Art. 69. - Prevederile art. 67
şi 68 referitoare la contravenţii se completează cu dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată şi
modificată prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 70. - Contractele de concesiune încheiate până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân supuse
reglementărilor în vigoare la data încheierii lor.
Art. 71. - Contractele de
concesiune a terenurilor de orice natură vor fi înregistrate de către
concesionar în registrele de publicitate imobiliară sau în Cartea funciară.
Art. 72. - In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Ministerul Finanţelor Publice şi
Ministerul Justiţiei vor elabora şi vor propune spre adoptare Guvernului norme
metodologice.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu