Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA DE URGENTA Nr

ORDONANTA DE URGENTA   Nr. 157 din 19 octombrie 1999

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul RO 9903 privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni, partea a 4-a - Pregatirea proiectelor ISPA, semnat la Bucuresti la 2 septembrie 1999

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 519 din 26 octombrie 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul RO 9903 privind Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni, partea a 4-a - Pregatirea proiectelor ISPA, semnat la Bucuresti la 2 septembrie 1999.

                PRIM-MINISTRU
                 RADU VASILE

                      Contrasemneaza:
                      p. Ministru delegat
                      pe langa primul-ministru
                      pentru integrare europeana,
                      Aurel Ciobanu Dordea,
                      secretar de stat

                      p. Ministrul afacerilor externe,
                      Ion Pascu,
                      secretar de stat

                      Ministrul apelor, padurilor
                      si protectiei mediului,
                      Romica Tomescu

                      Ministrul transporturilor,
                      Traian Basescu

                      Ministrul finantelor,
                      Decebal Traian Remes

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in acest memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ, in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos, este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru dintre Comisie si Beneficiar si completate prin prevederile acestui memorandum si ale Dispozitiilor speciale anexate la acesta.
    Art. 1
    Natura si subiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:

    Numarul Programului:    RO 9903
    Titlul:                 Facilitatea pentru infrastructuri
                            de mari dimensiuni, partea a 4-a -
                            Pregatirea proiectelor ISPA
    Durata:                 pana la 31 mai 2000.

    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 2 milioane euro, denumita in continuare finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si termenul de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 31 mai 2000, facand subiectul reglementarilor acestui memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 31 mai 2001. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Acest memorandum va expira la data expirarii perioadei de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
      Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
      Fokion Fotiadis
      Seful Delegatiei CE
      Str. Grigore Mora nr. 11
      71278 Bucuresti
      Romania
      Fax: (40-1) 230 2453

    Pentru Beneficiar:
      Guvernul Romaniei
      Alexandru Herlea
      Ministru pentru integrare europeana
      Departamentul pentru Integrare Europeana
      Piata Victoriei nr. 1
      Sectorul 1, Bucuresti
      Romania
      Fax: (40-1) 312 6929
    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Acest memorandum este intocmit in limba engleza in doua exemplare.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Acest memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a acestui memorandum.
    Intocmit la Bucuresti la 2 septembrie 1999.

                          Pentru Beneficiar,
                          Alexandru Herlea,
                          ministru pentru
                          integrare europeana

                          Pentru Comunitate,
                          Fokion Fotiadis,
                          seful Delegatiei CE
    Anexe:
    Anexa nr. 1: Acord-cadru
    Anexa nr. 2: Conditii generale privind memorandumurile de finantare (anexele A si B)
    Anexa nr. 3: Dispozitii speciale (anexa C)

    ANEXA 1

                             ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat de Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante, denumit in continuare memorandum de finantare, pentru care este oferit un model in anexa C.
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum ar fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, o data ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia isi poate delega responsabilitatea, integral sau partial, in ceea ce priveste implementarea unei masuri, catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate intr-un acord ce urmeaza a fi incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare in ziua in care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti contractante. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu i se pune capat prin notificarea scrisa a uneia din partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor forme de cooperare convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                           Eugen Dijmarescu,
                           ministru de stat
                           Romania

                           Frans Andriessen,
                           vicepresedinte al
                           Comisiei Europene
                           Comunitatea

    ANEXA 2
    ANEXA A

                          CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata directa de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu prevede altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi executata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibilizate, la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea, in timp util, a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si calitatii serviciilor, al naturii si conditiilor de executie a lucrarilor sau livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele de cooperare tehnica vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele de cooperare tehnica urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cuprinzand unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, a experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga, dintre cei propusi, candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul de cooperare tehnica va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor; acest drept va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau servicii, finantate de Comunitate, si membrilor familiei acestuia apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si al schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul schimburilor valutare fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent. Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform celor cerute pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau dispute asupra stabilirii taxelor vamale, platilor sau impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat, din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, taxe si alte impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara, conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, dupa cum se prevede la art. 11, daca astfel solicita, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, astfel cum este definit in legislatia nationala a Beneficiarului, fata de echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava Macedonia.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului sau in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri ori in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile necesare pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatilor Europene in executarea evaluarilor contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului.
    Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite, care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, unde este necesar, poate agrea cu Beneficiarul asupra unei noi orientari pentru masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra completarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, unde este potrivit, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari; dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, ducand, unde este necesar, la un amendament la memorandumurile de finantare.
    2. Acolo unde se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii, dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt; adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante rezultand din Acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale privind memorandumurile de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor contractante sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre partile contractante nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 3
    ANEXA C

                           DISPOZITII SPECIALE

    1. OBIECTIVE SI DESCRIERE

    1.1. Obiective
    Obiectivul general al prezentului memorandum de finantare il constituie acordarea de asistenta pentru demararea si implementarea eficienta a Instrumentului de politici structurale pentru preaderare (ISPA), unul din principalele trei instrumente de preaderare dupa anul 2000.
    Obiectivul specific al prezentului memorandum de finantare este de a asigura pregatirea documentelor tehnice si de implementare necesare acelor proiecte care au cele mai mari sanse de finantare prin instrumentul ISPA, facilitand astfel punerea lor in aplicare rapid si cu succes.

    1.2. Cheltuieli pentru pregatirea proiectelor eligibile
    Urmatoarele documente tehnice si de implementare pot fi elaborate pentru proiectele-tinta din cadrul acestui memorandum de finantare privind "Programul pentru infrastructura de mari dimensiuni" (PIMD):
    1. Finalizarea si testarea studiilor de fezabilitate;
    2. Studii preliminare realizarii investitiei, inclusiv privind costurile si efortul financiar;
    3. Studii de impact, precum evaluarea impactului de mediu, analiza cost - beneficii sau analize financiare si asistenta pentru planurile de restructurare ale agentiilor aflate intr-o stare critica, precum societatile de transport pe calea ferata;
    4. Proiecte tehnice detaliate si formulare cantitative (de exemplu: orice parte din documentatia necesara, prezentata in cartea FIDIC galbena, portocalie sau rosie);
    5. Planuri de achizitii si documentatia de oferta;
    6. Programe de actiune pentru implementarea si administrarea proiectului;
    7. Analiza utilizatorilor de sisteme.
    Sunt necesare evaluari ale impactului de mediu pentru fiecare proiect finantat prin instrumentul ISPA. Asistenta pentru pregatire, acordata prin prezentul memorandum de finantare, va contribui la elaborarea analizelor tehnice necesare in vederea intrunirii cerintelor legislatiei Comunitatii Europene in domeniul evaluarii impactului asupra mediului.
    Data fiind inceperea imediata a finantarii prin instrumentul ISPA din anul 2000, Comisia va finanta, numai in mod exceptional, lucrarile de substanta in cadrul studiilor prevazute la pct. 1 si 2, care reprezinta faze preliminare de pregatire a proiectelor. Cu toate acestea, proiectele vor presupune adesea verificarea concluziilor studiilor de fezabilitate existente si imbunatatirea lor unde este cazul, cunoscut fiind ca studiile de fezabilitate existente sunt adesea vechi de 4 - 5 ani.
    Cele mai mari eforturi vor fi orientate spre domeniul tehnic si pregatirea documentelor pentru oferta, dat fiind nivelul de maturitate la care au ajuns cele mai multe dintre proiectele eligibile. Astfel, tipurile de asistenta care pot fi finantate sunt:
    - studii de impact, inclusiv evaluarea impactului de mediu, analiza cost - beneficii si analiza financiara:
    - modalitatea de ofertare;
    - programarea unor informatii suplimentare;
    - formulare cantitative;
    - forma contractului;
    - conditii din contractul FIDIC;
    - prevederi generale si speciale;
    - planuri si schite tehnice.

    1.3. Descrierea propunerilor de proiect
    O scurta prezentare pe fiecare tara a asistentei propuse pentru pregatirea ISPA prin finantarea din PIMD este cuprinsa in tabelul care urmeaza.
    Dupa cum se observa, aceste fonduri sunt menite sa pregateasca proiectele ISPA in cea mai mare parte pentru anul 2000. Proiectele au fost identificate in timpul misiunilor pe tara efectuate de catre DG XVI impreuna cu alte DG implicate. Detalierea acestor proiecte se afla in plin progres. Totusi statele candidate elaboreaza proiecte potentiale, iar necesitatile impuse de pregatirea lor pot evolua si, drept urmare, la initiativa DG XVI, pot fi adaugate propuneri suplimentare. Astfel, nevoia de flexibilitate in directionarea resurselor in cadrul prezentului memorandum de finantare este critica. Din acest motiv, sumele totale alocate pe fiecare tara sunt prevazute mai jos, dar definirea exacta (ca si cea a bugetului) a proiectelor pe fiecare tara poate sa difere in functie de modul in care evolueaza cerintele proiectelor ISPA si in functie de bugetele finale prevazute in propunerile consultantilor alesi.
    Aceasta nevoie de flexibilitate arata totodata stadiul in care se afla proiectele din domeniul transportului de mari dimensiuni si proiectele pentru infrastructura de mediu din statele candidate. Numai cateva asemenea proiecte se afla intr-o forma finala acceptabila si aproape toate necesita o revizuire. Complexitatea acestor proiecte, datorita marimii lor, arata ca aceste necesitati particulare, dar adesea minore, nu sunt previzibile si apar doar mai tarziu, in timpul unei analize foarte detaliate a cerintelor lor, analiza care se afla in curs de realizare.
    Lista cuprinzand proiectele prezinta intr-adevar proiecte eligibile pentru ISPA, dar includerea lor in aceasta lista nu constituie in nici un fel un angajament din partea Comisiei de a sprijini financiar acele proiecte prin ISPA in anul 2000 sau mai tarziu.
    Se vor asigura sanse egale de participare pentru femei si barbati la toate proiectele.

    2. BUGETUL

    Milioane euro
____________________________________________________________________
 Tara      Codul      Alocat  Investitii  Constructie      Asistenta
                                          institutionala   tehnica
____________________________________________________________________
 Bulgaria  BG.99.03    2,70      0,00         0,00            2,70
 Cehia     CZ.99.08    2,40      0,00         0,00            2,40
 Estonia   ES.99.07    2,10      0,00         0,00            2,10
 Ungaria   HU.99.03    2,40      0,00         0,00            2,40
 Letonia   LE.99.08    2,00      0,00         0,00            2,00
 Lituania  LI.99.04    2,20      0,00         0,00            2,20
 Polonia   PL.99.02    6,60      0,00         0,00            6,60
 Romania   RO.99.03    2,00      0,00         0,00            2,00
 Slovacia  SR.99.03    2,40      0,00         0,00            2,40
 Slovenia  SL.99.04    2,00      0,00         0,00            2,00
____________________________________________________________________
 TOTAL:               26,80      0,00         0,00           26,80
                     -----------------------------------------------
                     100%        0%           0%            100%
____________________________________________________________________

    De observat ca beneficiarii si institutiile financiare internationale nu participa la cofinantarea acestor proiecte PHARE, dar participa la cofinantarea pregatirii altor aspecte ale proiectelor eligibile ISPA si vor cofinanta eventuale proiecte ISPA, atunci cand acestea vor fi definitivate, in cazul in care acestea vor fi acceptate pentru cofinantare.

    3. ORGANIZAREA IMPLEMENTARII

    In timp ce PIMD este prezentat Comitetului de gestiune ca un program orizontal, proiectele vor fi puse in aplicare prin structurile Programului national PHARE.
    Astfel, programul IMD pentru pregatirea proiectelor se va realiza proiect cu proiect prin semnarea a 10 memorandumuri de finantare separate, asa cum sunt prevazute in tabelul urmator, putandu-se astfel realiza o monitorizare optima in fiecare tara si o eficienta maxima in aplicarea proiectului.

    3.1. Punerea in aplicare prin programe nationale
    Asa cum se desprinde din tabel, toate proiectele finantate prin programul IMD vor fi puse in aplicare prin sistemul Programului national PHARE si astfel se vor utiliza procedurile programului national in conditiile punerii in aplicare si transferarii de fonduri in conformitate cu prezentul memorandum de finantare si cu fisa de proiect.
    Fondurile trebuie pastrate in Fondul national si disponibilizate pentru plati de catre Oficiul de plati si contractare PHARE (OPCP), in conformitate cu structurile obisnuite ale programului national. Achizitiile in baza contractelor, precum si platile se vor face de catre OPCP catre contractor. Beneficiarul va efectua supravegherea zi de zi, raportand situatia catre OPCP.
    Aceste proiecte vor fi administrate in concordanta cu procedurile Sistemului de implementare descentralizat PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea generala pentru programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. Fondul national (FN), condus de catre responsabilul national cu autorizarea (RNA), va supraveghea gestiunea financiara a programului. Autoritatile nationale de control competente vor derula operatiuni de control financiar privind implementarea programului.
    Comisia va transfera fondurile catre Fondul national, in concordanta cu memorandumul de intelegere incheiat intre Comisie si Ministerul Finantelor. Fondurile vor fi transferate in urma solicitarii de catre RNA, dupa cum urmeaza:
____________________________________________________________________________
 Tara                            Transferul fondului
____________________________________________________________________________
 Bulgaria   O suma de pana la 0,54 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,54 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Cehia      O suma de pana la 0,48 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,48 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Estonia    O suma de pana la 0,42 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,42 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Ungaria    O suma de pana la 0,48 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,48 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Letonia    O suma de pana la 0,40 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,40 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Lituania   O suma de pana la 0,44 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,44 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Polonia    O suma de pana la 1,32 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 1,32 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Romania    O suma de pana la 0,40 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,40 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Slovacia   O suma de pana la 0,48 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,48 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
 Slovenia   O suma de pana la 0,40 MEURO va fi transferata FN dupa semnarea
            memorandumului de finantare. Vor fi facute patru realimentari de
            pana la 0,40 MEURO sau pana la soldul contului, oricare dintre
            aceste sume.
____________________________________________________________________________

    Prima realimentare va fi facuta atunci cand 10% din buget au fost cheltuite de catre agentiile de implementare (AI) si OPCP. A doua realimentare poate fi solicitata atunci cand 30% din bugetul alocat au fost contractate. Pentru a treia realimentare a contului este necesar ca 50% din buget sa fie contractate, iar a patra si ultima realimentare, cand s-au contractat 75% din bugetul alocat. Cu exceptia autorizarii exprese a Comisiei, nici o realimentare a contului nu poate fi solicitata daca fondurile totale din FN si de la AI depasesc 10% din bugetul angajat. In mod exceptional, RNA poate solicita o plata in avans mai mare de 20%, in concordanta cu procedurile stipulate in memorandumul de intelegere mentionat anterior.
    Fondul national va transfera fonduri agentiilor de implementare (AI), inclusiv Oficiului de plati si contractare PHARE (OPCP), in conformitate cu acordurile financiare (AF) semnate intre FN si AI/OPCP, dupa caz. Fiecare AF va fi andosat in prealabil de catre Comisie. In cazul in care FN este agentul de plata pentru OPCP, nu se vor face transferuri de fonduri de la FN catre OPCP. OPCP si AI vor fi conduse de un responsabil cu autorizarea programului (RAP), numit de RNA dupa consultare cu CNA. RAP va raspunde de toate operatiunile derulate de OPCP/AI relevante.
    Agentia de implementare - in acest caz OPCP in cele zece tari - poarta intreaga raspundere pentru ofertare, contractare si plati.
    FN va deschide si va administra un cont separat, purtator de dobanda, in euro, la una dintre bancile agreate de Comisie. Dobanda va fi raportata Comisiei; daca aceasta decide in acest sens, pe baza propunerii RNA, dobanda poate fi reinvestita in program.
    Se va tine seama de faptul ca in cazul Letoniei Fondul national va fi agentie de plata.
    RNA si RAP vor asigura pregatirea tuturor contractelor, in concordanta cu procedurile stipulate in manualul SID, pentru proiectele cofinantate prin PHARE sau prin alte institutii financiare internationale.

    3.2. Conditii generale
    Toate contractele trebuie incheiate pana la data de 31 mai 2000. Toate derularile de fonduri la toate proiectele trebuie facute pana la data de 31 mai 2001.
    Comisia se va implica direct pentru a asigura expertiza privind asistenta si supravegherea procesului de achizitionare si implementare a proiectelor PIMD, datorita importantei programului, termenelor scurte pentru contractare si faptului ca OPCP si fondurile nationale sunt abia acum functionale si operationale la intreaga capacitate. Aceasta devine un aspect critic in conditiile in care termenele-limita pentru contractare si cheltuirea fondurilor trebuie sa fie respectate. Toate cererile de transfer de fonduri (inclusiv prima) trebuie insotite de o confirmare scrisa, din care sa reiasa ca activitatile vor fi contractate la nivel local.
    Toate fondurile neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de catre Comisie.
    In cazul contractelor cu fonduri retinute pe o perioada de garantie care depaseste data de sfarsit a perioadei de utilizare a fondurilor, volumul total al fondurilor privind aceste contracte, dupa cum a fost calculat de catre RAP si stabilit de Comisie, se va plati Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare raspunde in totalitate de depozitarea fondurilor pana la plata finala, precum si de asigurarea ca aceste fonduri se vor folosi numai pentru plati in legatura cu clauzele de retinere. Agentia de implementare raspunde fata de contractori de indeplinirea obligatiilor privind clauzele de retinere. Dobanzile acumulate de fondul depozitat se vor plati Comisiei dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu sunt platite contractorilor dupa ce plata finala a fost facuta se vor rambursa Comisiei. RNA va raporta anual Comisiei in legatura cu situatia generala privind utilizarea fondurilor depozitate in conturi de garantie, si mai ales privind platile efectuate din aceste conturi, precum si asupra dobanzii acumulate.

    4. MONITORIZAREA SI APRECIEREA

    Se va infiinta un comitet comun de monitorizare (CCM), cu participarea fiecarei tari. Acesta va include CNA, RNA si Comisia. Comitetul comun de monitorizare se va intruni cel putin o data pe an pentru a revizui toate programele finantate din fonduri PHARE - inclusiv proiectele PIMD din fiecare tara -, in vederea aprecierii progresului acestora pentru indeplinirea obiectivelor stabilite prin memorandumurile de finantare si Parteneriatul de aderare. CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau realocarea fondurilor PHARE.
    CCM va fi asistat de subcomitetul de monitorizare (SCM) care va include CNA, RAP al fiecarei AI (si al OPCP, unde este cazul), precum si serviciile Comisiei. SCM va analiza in detaliu progresul fiecarui program, inclusiv componentele sale si contractele, pe baza unor rapoarte periodice de monitorizare si apreciere elaborate cu asistenta unor consultanti externi (in conformitate cu prevederile manualului SID), si va inainta recomandari privind aspectele legate de management si proiectare, asigurandu-se ca acestea sunt puse in practica. SCM va raporta CCM, caruia ii va prezenta rapoarte detaliate asupra tuturor programelor finantate din fonduri PHARE.

    5. AUDIT SI EVALUARE

    La proiectele implementate prin structurile Programului national PHARE conturile si operatiunile Fondului national si, acolo unde este cazul, ale OPCP si ale tuturor agentiilor de implementare relevante pot fi controlate din dispozitia Comisiei de catre un auditor din afara, contractat de catre Comisie, fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, astfel cum este prevazut in Conditiile generale cuprinse in Acordul-cadru, ca anexa la memorandumul de finantare. Serviciile Comisiei vor asigura realizarea unei evaluari ex-post dupa incheierea programului.

    6. TRANSPARENTA/PUBLICITATE

    RAP al programului respectiv va fi responsabil pentru luarea tuturor masurilor necesare in vederea asigurarii publicitatii corespunzatoare pentru toate activitatile finantate in cadrul programului. Aceasta se va face in stransa legatura cu Delegatia Comisiei.

    7. CONDITII SPECIALE

    In situatia in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive care se afla sub controlul guvernelor catorva tari, Comisia poate, din proprie initiativa, sa revizuiasca programul in vederea anularii sale totale sau partiale si/sau sa realoce fondurile nefolosite altor scopuri legate de obiectivele Programului PHARE in ansamblu.

                     INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru Programul PHARE al Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si pentru crearea unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.

    2. Principii generale
    Fiecare PAO responsabil de implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei UE, care va fi informata despre demersurile facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia Comisiei UE din tara respectiva.
    Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
    Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea (Comisiei UE) nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea (Comisiei UE) nr. 2.082/93, Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20, 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39, 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile Ghidului informativ pentru delegatiile Comisiei Europene din Europa Centrala. Partea relevanta din acest ghid informativ va fi atasata tuturor contractelor de lucrari si achizitii.

    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si al publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita.
    Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) Pentru investitii de infrastructura ce depasesc un milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor Ghidului informativ.
    (ii) In cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de asemenea solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor vine din partea UE si sa specifice Programul PHARE, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau de dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea organismelor de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurilor de afaceri, centrelor de formare si a organizatiilor neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, Programul PHARE asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de Programul PHARE. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, ele trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicitate generala
    Media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, de maniera cea mai potrivita, in ceea ce priveste actiunile cofinantate de UE si PHARE, in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, precum conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programul PHARE, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se va pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
    Materiale informative
    Publicatiile (precum brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila din tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a putea face clara participarea PHARE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Prevederi privind panourile, posterele si placutele permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de Programul PHARE, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie sa fie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de un milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii proiectului (tinandu-se seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui plasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda, pe langa simbolul UE, si o mentiune privind Programul PHARE si cofinantarea UE.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta sau poster ori fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de un milion ECU, trebuie indicata participarea UE si PHARE.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul Delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar.



SmartCity5

COMENTARII la OUG 157/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la OUG 157 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu