ORDONANTA
URGENTA Nr. 109 din 18 septembrie 2008
privind acordarea de ajutor
de stat individual avand ca obiectiv dezvoltarea regionala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 24 septembrie 2008
Având în vedere faptul că între Ford Motor Company şi
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului s-a semnat Contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 61 din 12 septembrie 2007, având ca obiect
72,40316% din acţiunile deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului la Societatea Comercială „Automobile Craiova" - S.A., aprobat
prin Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii
Comerciale „Automobile Craiova" - S.A.,
în contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni se
prevede acordarea sub condiţia autorizării de către Comisia Europeană a unui
ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională pentru două proiecte de
investiţii asumate de Ford Motor Company, în contextul dezvoltării
socioeconomice a Regiunii Sud-Vest a României, precum şi în scopul promovării
politicii de coeziune cu privire la reducerea disparităţilor de dezvoltare
între regiuni,
conform Planului de afaceri prezentat de Ford Motor
Company care a stat la baza notificării şi emiterii deciziei de autorizare a
Comisiei Europene, se prevede demararea investiţiilor cât mai urgent posibil în
cursul anului 2008, pentru a putea fi respectat calendarul investiţiilor la
care se obligă Ford Motor Company prin Contractul de vânzare-cumpărare nr. 61
din 12 septembrie 2007,
pentru a asigura implementarea corespunzătoare a celor
două proiecte de investiţii în conformitate cu calendarul propus şi ţinând
seama de impactul economico-social al acestor investiţii în regiune,
având în vedere necesitatea demarării efective a
mecanismului de acordare a ajutorului de stat determinat de o serie de condiţii
cu caracter suspensiv prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni,
ţinând seama de faptul că implementarea proiectelor de
investiţii cu implicaţiile lor economico-sociale este legată direct de
demararea şi derularea mecanismelor de ajutor de stat, aşa cum a fost autorizat
prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2008) 1.613 din 30 aprilie 2008,
având în vedere termenele stricte de realizare a
proiectelor de investiţii şi, implicit, de acordare a tranşelor de ajutor de
stat,
luând în considerare
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007, dispoziţiile Liniilor directoare privind ajutoarele de
stat regionale pentru perioada 2007-2013, publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. C 54 din 4 martie 2006, în conformitate cu Harta
ajutoarelor de stat regionale pentru România, aprobată prin Decizia Comisiei
Europene nr. N2 din 24 ianuarie 2007 şi prin Hotărârea Guvernului nr. 946/2006
privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional pentru investiţii
iniţiale, şi prevederile Deciziei Comisiei Europene nr. C (2008) 1.613 din 30
aprilie 2008, ca urmare a notificării la Comisia Europeană, înregistrată cu nr.
N767/2007 din 19 decembrie 2007, prin care se autorizează ajutorul de stat
regional individual pentru realizarea celor două proiecte de investiţii,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Se aprobă
acordarea unui ajutor de stat individual în valoare nominală de 143 milioane
euro, în echivalent lei, de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, denumit
în continuare furnizor, pentru beneficiarul prevăzut la cap. IV
(2) Ajutorul de stat prevăzut la alin. (1) se asigură
de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor-Acţiuni
generale.
Art. 2. - (1) Furnizorul acordă ajutorul de stat
individual sub condiţia implementării şi finalizării de către beneficiar a
celor două proiecte de investiţii, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgentă,
utilizând tehnologie de vârf, în amplasamentul prevăzut la art. V lit. b).
(2) Ajutorul de stat pentru cele două proiecte de
investiţii se acordă de furnizor sub forma unei rambursări parţiale a
cheltuielilor eligibile prevăzute la cap. VII, realizate efectiv de beneficiar,
în termenii şi în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 3. - Furnizorul sprijină
realizarea, potrivit calendarului prevăzut la art. 23 şi 24, a:
a) proiectului de investiţii destinat producerii de
automobile;
b) proiectului de investiţii destinat producerii de
motoare, prin acordarea de ajutor de stat individual regional, pentru
investiţii iniţiale, în
conformitate cu legislaţia din România şi acquis-ul comunitar în domeniul
ajutorului de stat.
Art. 4. - Potrivit contractului de vânzare-cumpărare de
acţiuni aprobat prin Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea
Societăţii Comerciale „Automobile Craiova" - S.A. şi în condiţiile prevăzute
de prezenta ordonanţă de urgenţă, Ford implementează fiecare dintre cele două
proiecte de investiţii, prin intermediul beneficiarului.
Art. 5. - Ajutorul de stat individual prevăzut în
prezenta ordonanţă de urgenţă notificat Comisiei Europene la 19 decembrie 2007
cu nr. N767/2007, este autorizat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2008)
1.613 din 30 aprilie 2008.
Art. 6. -Acordarea ajutorului de stat în condiţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se face cu respectarea principiilor
referitoare la proiectele mari de investiţii prevăzute în Liniile directoare
privind ajutoarele de stat regionale, aşa cum sunt definite în continuare, în
orice alte documente care fac parte din acquis-ul comunitar, cu relevanţă
pentru derularea acestei ordonanţe de urgenţă, în Decizia Comisiei Europene nr.
C (2008) 1.613 din 30 aprilie 2008, precum şi în legislaţia română în vigoare.
CAPITOLUL II
Definirea termenilor
Art. 7. - In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) ajutor de stat individual- ajutor de stat regional, acordat beneficiarului pentru două
proiecte de investiţii constând în proiectul de investiţii destinat producerii
de automobile, respectiv proiectul de investiţii destinat producerii de
motoare, ca sumă nerambursabilă, plătită în mai multe tranşe şi care constituie
o rambursare parţială a cheltuielilor eligibile realizate efectiv de
beneficiar, în temenii şi în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă;
b) amplasament- bunurile
mobile şi imobile identificate ca bunuri principale în contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni, respectiv:
1. toate bunurile mobile şi imobile construite pe
terenul platformă industrială Daewoo, în suprafaţă de 1.091.421 m2 pentru care s-a emis certificatul
de atestare a dreptului de proprietate seria M03 nr. 0011 de către Ministerul
Industriei la data de 30 octombrie 1992, afectate producţiei de automobile
inclusiv, situate faptic pe terenul platformă industrială Daewoo;
2. terenul platformă industrială Daewoo, în suprafaţă
de 1.091.421 m2,
pentru care s-a emis certificatul de atestare a dreptului de proprietate seria
M03 nr. 0011 de către Ministerul Industriei la data de 30 octombrie 1992;
3. alte bunuri imobile descrise în anexa nr. 9 la contractul
de vânzare-cumpărare de acţiuni;
4. bunuri mobile aflate în inventarul societăţii
controlate care sunt afectate procesului de producţie de automobile sau
transportului de bunuri şi persoane;
c) an investiţional - perioada neîntreruptă de 12 luni calendaristice consecutive,
începând de la sfârşitul anului calendaristic. Primul an investiţional începe
la data transferului dreptului de proprietate al acţiunilor, potrivit
contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, şi se va încheia la data de 31
decembrie 2008;
d) automobile -
autovehicule destinate transportului de pasageri şi autovehicule cu destinaţie
comercială, incluzând piesele şi componentele acestora;
e) beneficiar - beneficiarul ajutorului de stat individual, prevăzut la cap. IV şi la pct. 2 paragraful 5 din Decizia
Comisiei Europene nr. C (2008) 1.613 din 30 aprilie 2008;
f) cheltuieli eligibile -
cheltuielile efectuate de către beneficiar în vederea realizării celor două
proiecte de investiţii, stabilite potrivit prevederilor cap. VII şi acceptate
de furnizor, în conformitate cu prevederile din Liniile directoare privind
ajutoarele de stat regionale şi din decizia de autorizare a Comisiei Europene,
pe baza cărora se acordă ajutorul de stat individual;
g) contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni - Contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni nr. 61 din 12 septembrie 2007, încheiat între Ford
Motor Company şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, având ca
obiect 72,40316% din acţiunile deţinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului la Societatea Comercială „Automobile Craiova" - S.A.;
h) cursul de schimb -
cursul de schimb oficial între euro şi leu, aşa cum este stabilit de Banca
Naţională a României;
i) data finalizării
proiectelor de investiţii - data la care respectivul
proiect de investiţii este finalizat, potrivit calendarului prevăzut în anexa
nr. 1, pe baza unei declaraţii date de beneficiar;
j) Decizia Comisiei Europene - Decizia Comisiei
Europene nr. C (2008) 1.613 din 30 aprilie 2008, prin
care se autorizează ajutorul de stat individual;
k) Ford- Ford Motor
Company, o societate înfiinţată potrivit legilor statului Delaware (SUA), cu
sediul social în One American Road, Dearborn, Michigan 48126 (SUA), inclusiv o
filială deţinută (direct sau indirect) de Ford Motor Company, căreia Ford Motor
Company poate să îi transmită obligaţiile impuse prin prezenta ordonanţă de
urgenţă. In cazul în care Ford Motor Company transmite obligaţiile sale
existente în temeiul acestei ordonanţe de urgenţă către o astfel de filială,
Ford Motor Company va trebui să informeze furnizorul şi Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului, fără întârziere nejustificată, şi va asigura
că filiala cesionară respectă în totalitate obligaţiile sale ce decurg din
prezenta ordonanţă de urgenţă;
l) furnizor- autoritatea
publică care acordă ajutorul de stat individual, respectiv Ministerul Economiei
şi Finanţelor, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5;
m) intensitate -
procentul calculat pentru fiecare dintre cele două proiecte de investiţii,
exprimat în echivalent subvenţie brută, dintre valoarea actualizată a
ajutorului de stat acordat de furnizor şi valoarea actualizată a cheltuielilor
eligibile aferente respectivului proiect de investiţii, potrivit prevederilor
Liniilor directoare privind ajutoarele de stat regionale;
n) Linii directoare privind ajutoarele de stat
regionale - Liniile directoare privind ajutoarele de stat regionale pentru
perioada 2007-2013, adoptate de Comisia Europeană şi
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 54 din 4 martie 2006,
cu aplicabilitate în Uniunea Europeană de la data de 1 ianuarie 2007;
o) informaţii transmise de
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului- informaţiile transmise de Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statul ui privind stadiul realizării
obligaţiilor asumate de Ford, potrivit art. 7.2. din contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni;
p) motoare - noua
generaţie de motoare utilizate pentru automobilele concepute de Ford şi care
vor fi produse după realizarea proiectului de investiţii destinat producerii de
motoare;
q) modificări ale
specificaţiilor tehnice - orice modificare
semnificativă a unuia sau a ambelor proiecte de investiţii, ce poate viza
următoarele aspecte, fără însă a se limita la acestea:
1. modificarea calendarului de realizare;
2. modificarea echipamentului principal;
3. modificarea liniei de producţie în întregime sau a
rezultatelor aşteptate ale unei măsuri de investiţie aferente proiectelor de
investiţii asumate de Ford.
Nu este considerată modificare a specificaţiilor
tehnice simpla înlocuire a anumitor materiale, bunuri, echipamente individuale
sau procese tehnologice, în special pentru a se asigura utilizarea unei tehnologii
de vârf, cele mai bune practici în domeniu ori aducerea unei îmbunătăţiri în
procesul de producţie sau asupra calităţii produsului, dacă structura şi
rezultatul aşteptat ale respectivului proiect de investiţii nu sunt modificate;
r) proiectele de investiţii - fiecare în parte este denumit proiectul
de investiţii - înseamnă:
1. proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile;
2. proiectul de investiţii destinat producerii de
motoare;
s) proiectul de investiţii
destinat producerii de automobile - proiectul în care urmează a se investi, în valoare nominală, o sumă totală de 494 milioane euro, în
echivalent lei, pentru producerea de automobile noi; valoarea actualizată a
cheltuielilor eligibile este prevăzută în anexa nr. 3;
ş) proiectul de investiţii destinat producerii de
motoare - proiectul în care urmează a se investi, în valoare nominală, o
sumă totală de 181 milioane euro, în echivalent lei, pentru producerea
motoarelor; valoarea actualizată a cheltuielilor eligibile este prevăzută în
anexa nr. 3;
t) raportul de investiţie - raportul final, întocmit de beneficiar şi asumat de Ford, auditat
din punct de vedere tehnic şi economic de o firmă independentă recunoscută în
domeniu, prezentat furnizorului şi care va fi transmis Comisiei Europene;
ţ) societatea controlată - societatea pe
acţiuni, înregistrată la registrul comerţului sub numărul de ordine
J16/3150/1994, CUI R6488696, cu sediul social în municipiul Craiova, şos.
Caracal, km 3, judeţul Dolj, cod 200748, care este direct sau indirect controlată
de Ford Motor Company începând cu data transferului de proprietate a acţiunilor
potrivit contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni. Orice schimbare a
situaţiei juridice a societăţii controlate, cum ar fi a sediului, denumirii,
naturii juridice, structurii acţionariatului sau a oricărui alt element
esenţial al societăţii controlate va fi notificată de îndată de către Ford sau
de către beneficiar, iar o copie a certificatului de înregistrare de la
registrul comerţului cu privire la respectiva modificare va fi prezentată
furnizorului;
u) valoarea actualizată - suma ajutorului de stat individual, respectiv a cheltuielilor
eligibile, rezultată din aplicarea la suma nominală a ratei de referinţă,
stabilită de Comisia Europeană, de 5,42%, de la data notificării cazului
N767/2007; valorile actualizate sunt utilizate exclusiv pentru calculul
intensităţilor exprimate în echivalent subvenţie brută;
v) valoarea nominală - suma ajutorului de stat individual, respectiv a cheltuielilor
eligibile la care nu se aplică rata de referinţă,
stabilită de Comisia Europeană, de 5,42%, de la data notificării cazului
N767/2007.
CAPITOLUL III
Scopul ordonanţei de urgenţă
Art. 8. - Potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă, furnizorul acordă beneficiarului ajutor de stat individual în valoare
nominală totală de până la 143 milioane euro, în echivalent lei la cursul de
schimb valabil la data efectuării plăţii tranşelor de ajutor de stat, sub
condiţia realizării celor două proiecte de investiţii.
Art. 9. - Beneficiarul şi Ford implementează şi
finalizează cele două proiecte de investiţii pentru a beneficia de ajutorul de
stat.
Art. 10. - Nivelul maxim al ajutorului de stat
individual acordat beneficiarului, exprimat în valoare actualizată, precum şi
cel al intensităţii aferente fiecărui proiect de investiţii nu depăşesc
plafoanele prevăzute în Decizia Comisiei Europene.
Art. 11. - Ajutorul de stat individual se acordă pentru
implementarea fiecărui proiect de investiţii în amplasament, după cum urmează:
a) ajutor de stat în valoare nominală de până la 94,45
milioane euro pentru proiectul de investiţii destinat producerii de automobile,
în echivalent lei;
b) ajutor de stat în valoare nominală de până la 48,55
milioane euro pentru proiectul de investiţii destinat producerii de motoare, în
echivalent lei.
Art. 12. - Obiectivul acordării ajutorului de stat
individual pentru proiectele de investiţii constă în susţinerea dezvoltării
Regiunii Sud-Vest a României, în conformitate cu Harta ajutoarelor de stat regionale
pentru România, aprobată prin Decizia Comisiei Europene nr. N2 din 24 ianuarie
2007.
CAPITOLUL IV
Beneficiarul ajutorului de stat individual
Art. 13. -Având în vedere prevederile din contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni, beneficiarul ajutorului de stat individual
reprezintă societatea definită prin următoarele elemente:
a) societatea controlată, care implementează şi
finalizează cele două proiecte de investiţii pentru care se acordă ajutorul de
stat individual;
b) persoana juridică, obiectai modificărilor situaţiei
juridice ce intervin potrivit art. 7.2 şi anexei nr. 3 din contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni, care deţine şi/sau exploatează amplasamentul.
Art. 14. -In cazul modificării situaţiilor juridice ce
intervin potrivit art. 7.2 şi anexei nr. 3 din contractul de vânzare-cumpărare,
Ford prezintă de îndată furnizorului următoarele documente justificative
privind modificările intervenite:
a) certificat constatator, în original, emis de oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul beneficiarul,
în care să se menţioneze următoarele informaţii: datele de identificare, codul
unic de înregistrare, asociaţii şi reprezentanţii legali ai beneficiarului,
domeniul de activitate principal şi toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale beneficiarului;
b) certificate de atestare fiscală privind îndeplinirea
obligaţiilor de plată către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor sociale pentru şomaj şi
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în original
sau în copie legalizată, eliberate în condiţiile legii, inclusiv pentru
punctele de lucru;
c) document din care să rezulte deschiderea de către
beneficiar a unui cont separat în care se efectuează operaţiunile legate de
ajutorul de stat individual;
d) împuternicire care atestă persoana desemnată să
reprezinte beneficiarul în relaţia cu furnizorul în legătură cu ajutorul de
stat individual, precum şi înlocuitorul de drept al acesteia;
e) orice alte documente cu relevanţă pentru
modificările intervenite în structura juridică a societăţii.
Art. 15. - După primirea documentelor prevăzute la art.
14, furnizorul solicită Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului
confirmarea modificărilor intervenite în situaţia juridică a beneficiarului,
potrivit art. 7.2 şi anexei nr. 3 din contractul de vânzare-cumpărare de
acţiuni.
CAPITOLUL V
Proiectele de investiţii
Art. 16. - Furnizorul acordă ajutorul de stat
individual exclusiv pentru realizarea de către beneficiar, în amplasament, a
proiectelor de investiţii menţionate în prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 17. - Ford şi beneficiarul realizează în
amplasament proiectele de investiţii, respectiv proiectul de investiţii
destinat producerii de automobile şi proiectul de investiţii destinat
producerii de motoare.
Art. 18. - Descrierea şi caracteristicile proiectelor
de investiţii au făcut obiectul notificării ajutorului de stat aprobat prin
Decizia Comisiei Europene.
SECŢIUNEA 1
Proiectul
de investiţii destinat producerii de automobile
Art. 19. - Proiectul de investiţii destinat producerii
de automobile reprezintă investiţiile iniţiale legate de extinderea,
modernizarea substanţială şi dezvoltarea unităţii existente, inclusiv crearea de
noi capacităţi în vederea producerii de noi tipuri de automobile, care are ca
rezultat schimbări fundamentale ale întregului proces de producţie.
Art. 20. - Ford va restructura producţia de automobile
existentă în cadrul societăţii controlate, va schimba fundamental procesul de
producţie şi va extinde semnificativ instalaţiile existente şi capacitatea de
producţie, de la un volum redus de asamblare la un volum ridicat, modern, de
producţie a unităţii, prin intermediul a două linii de producţie, fiecare având
o capacitate tehnică de 150.000 de automobile pe an, integrate în mod complet
în operaţiunile de producţie ale Ford în Europa.
Art. 21. - Procesele actuale de producţie aplicate în
diferitele părţi ale uzinei sau ale atelierelor de producţie vor fi schimbate
fundamental şi vor fi extinse pe parcursul derulării investiţiei.
SECŢIUNEA a 2-a
Proiectul de investiţii destinat producerii de
motoare
Art. 22. - Proiectul de investiţii destinat producerii
de motoare reprezintă investiţiile iniţiale legate de modernizarea totală şi
dezvoltarea facilităţilor existente în amplasament, inclusiv crearea unei noi
linii de producţie destinate producerii de motoare, care are ca rezultat
schimbări fundamentale ale întregului proces de producţie şi o capacitate de
300.000 de motoare pe an.
SECŢIUNEA a 3-a
Calendarul proiectelor de investiţii
Art. 23. - (1) Proiectul de investiţii destinat
producerii de automobile este realizat în perioada 2008-2012, potrivit
tabelului nr. 1 din anexa nr. 1.
(2) Cuantumul investiţiilor şi al cheltuielilor
eligibile pentru ajutorul de stat individual aferent proiectului de investiţii
destinat producerii de automobile, exprimat în valori nominale, este defalcat
pe ani investiţionali, potrivit tabelului nr. 2 din anexa nr. 1.
Art. 24. - (1) Proiectul de
investiţii destinat producerii de motoare este realizat în perioada 2009-2012,
potrivit tabelului nr. 3 din anexa nr. 1.
(2) Cuantumul investiţiilor şi al cheltuielilor
eligibile pentru ajutorul de stat individual aferent proiectului de investiţii
destinat producerii de motoare, exprimat în valori nominale, este defalcat pe
ani investiţionali, potrivit tabelului nr. 4 din anexa nr. 1.
SECŢIUNEA a 4-a
Sursele de finanţare ale celor două proiecte de
investiţii
Art. 25. - Cheltuielile eligibile ale proiectului de investiţii destinat producerii de automobile
sunt finanţate din următoarele surse, în conformitate cu Decizia Comisiei
Europene:
a) ajutor de stat individual, în sumă nominală de până
la 94,45 milioane euro, plătit în echivalent lei;
b) în cazul în care este
efectuată, contribuţia în natură a Ford prin beneficiar constă exclusiv în
active corporale noi; beneficiarul utilizează contribuţia în natură a Ford
pentru proiectul de investiţii destinat producerii de automobile la valoarea la
care s-a contribuit, drept contribuţie proprie, dar nu la o valoare mai mare
decât valoarea de piaţă;
c) contribuţia financiară a Ford prin beneficiar,
într-un cuantum ce acoperă diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale
proiectului de investiţii destinat producerii de automobile şi ajutorul de stat
individual acordat pentru acest proiect, respectiv contribuţia în natură a
Ford, după caz.
Art. 26. - Cheltuielile eligibile ale proiectului de
investiţii destinat producerii de motoare sunt finanţate din următoarele surse,
în conformitate cu Decizia Comisiei Europene:
a) ajutor de stat individual, în sumă nominală de până
la 48,55 milioane euro, plătit în echivalent lei;
b) în cazul în care este efectuată, contribuţia în
natură a Ford prin beneficiar poate consta exclusiv în active corporale noi;
beneficiarul utilizează contribuţia în natură a Ford pentru proiectul de
investiţii destinat producerii de motoare la valoarea la care s-a contribuit
drept contribuţie proprie, dar nu la o valoare mai mare decât valoarea de
piaţă;
c) contribuţia financiară a Ford prin beneficiar,
într-un cuantum ce acoperă diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale
proiectului de investiţii destinat producerii de motoare şi ajutorul de stat
individual acordat pentru acest proiect, respectiv contribuţia în natură a
Ford, după caz.
Art. 27. - (1) Contribuţia financiară a Ford prin
beneficiar la realizarea investiţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă se realizează cu respectarea Deciziei Comisiei Europene.
(2) Contribuţia proprie a Ford
prin beneficiar, precum şi contribuţia proprie a beneficiarului, în termenii
descrişi mai sus, nu fac obiectul niciunui alt ajutor de stat pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile.
CAPITOLUL VI
Modificări ale celor două proiecte de investiţii
Art. 28. - Ajutorul de stat individual pentru cele două
proiecte de investiţii se acordă în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă şi
cu respectarea acquis-ului comunitar cu relevanţă pentru aplicarea prezentei
ordonanţe de urgenţă şi, în special, a Deciziei
Comisiei Europene.
Art. 29. - (1) In cazul în care beneficiarul
anticipează modificări ale specificaţiilor tehnice pentru unul sau ambele
proiecte de investiţii, acesta informează imediat furnizorul şi Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului, după ce beneficiarul a luat o decizie
finală în ceea ce priveşte modificările respective.
(2) Beneficiarul întocmeşte şi depune, odată cu
documentaţia pentru plata tranşelor de ajutor de stat, potrivit prevederilor
art. 54, sau cel mai târziu pe durata verificării realizate, potrivit
prevederilor art. 58, o fundamentare tehnico-economică a respectivelor
modificări ale specificaţiilor tehnice şi răspunde tuturor solicitărilor de
informaţii suplimentare primite în acest sens de la furnizor şi Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului.
(3) Modificările specificaţiilor tehnice sunt supuse
unei auditări tehnico-economice realizate de o firmă independentă, recunoscută
în domeniu. Raportul de audit face parte din documentaţia care este furnizată
potrivit alin. (2). Concluziile acestuia sunt obligatorii pentru furnizor, Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului, beneficiar şi Ford în aplicarea prevederilor
cap. X.
Art. 30. - (1) Beneficiarul poate înlocui anumite
materiale şi bunuri care sunt incluse iniţial în fiecare dintre proiectele de
investiţii, în special pentru a asigura că aceste proiecte sunt implementate
utilizând tehnologii de vârf, cele mai bune practici industriale sau permit
îmbunătăţirea procesului de producţie ori a calităţii produsului, dar numai în
aşa fel încât aceste înlocuiri să nu modifice, în mod considerabil,
respectivele proiecte de investiţii şi să nu fie considerate drept modificări
ale specificaţiilor tehnice.
(2) In acest caz Ford, respectiv beneficiarul informează furnizorul şi Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului cu privire la aceste modificări ale proiectelor de
investiţii, anexând o justificare tehnico-economică.
(3) In cazul în care furnizorul consideră că aceste
înlocuiri reprezintă modificări ale specificaţiilor tehnice, beneficiarul
parcurge procedura prevăzută la art. 29.
Art. 31. - (1) In cazul în care beneficiarul, respectiv
Ford anticipează modificări de 6 luni sau mai mari ale calendarului privind
realizarea unuia ori a ambelor proiecte de investiţii, care sunt de natură să
afecteze în mod substanţial implementarea proiectelor de investiţii, prin
amânarea unor investiţii în valoare de 50 milioane euro sau mai mult, aşa cum
acestea sunt prevăzute în tabelele nr. 5 şi 6 din anexa nr. 1, în sensul
întârzierii sau devansării acestora, beneficiarul, respectiv Ford notifică
furnizorul şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, fără
întârziere nejustificată, în momentul în care sunt hotărâte modificările care
urmează a fi aduse calendarului. Beneficiarul şi, respectiv, Ford anexează
notificării o justificare în acest sens, precum şi propuneri de noi termene
şi/sau sume de plată.
(2) Astfel de modificări trebuie să fie avute în
vedere de furnizor şi de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului,
urmând procedura descrisă la art. 29.
(3) In cazul în care intervin modificările prevăzute la
alin. (1), plata tranşelor de ajutor de stat se efectuează potrivit
prevederilor cap. IX.
Art. 32. - Beneficiarul poate aduce modificări ale calendarului privind realizarea unuia sau a ambelor
proiecte de investiţii, cu respectarea datei finalizării fiecăruia dintre
proiectele de investiţii în cauză.
CAPITOLUL VII
Cheltuieli eligibile
SECŢIUNEA 1
Condiţii specifice
Art. 33. - Cheltuielile
eligibile aferente proiectelor de investiţii sunt stabilite de furnizor cu
respectarea Deciziei Comisiei Europene.
Art. 34. - Potrivit principiilor prevăzute în Liniile
directoare privind ajutoarele de stat regionale, particularităţilor specifice
proiectelor de investiţii, precum şi prevederilor contractului de
vânzare-cumpărare de acţiuni:
a) sunt recunoscute drept cheltuieli eligibile numai
cheltuielile legate de achiziţionarea, în condiţii de piaţă, de active
corporale constând în echipamente şi utilaje noi; achiziţionarea de către Ford
sau de către beneficiar a activelor corporale menţionate mai sus este
considerată ca efectuată în condiţii de piaţă atunci când o astfel de achiziţie este realizată ca urmare a unor criterii
de selecţie, urmând standardul Ford al procesului global de achiziţionare, care
fac obiectul unor auditări independente anuale încheiate cu rapoarte de audit,
puse la dispoziţia furnizorului de către beneficiar ca parte a documentaţiei
transmise odată cu cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat, dar nu mai
târziu de 3 luni de la data încheierii anului financiar precedent;
b) nu sunt recunoscute drept cheltuieli eligibile
cheltuielile legate de achiziţionarea de active necorporale, precum şi orice
alte cheltuieli legate de prestarea de servicii sau achiziţionarea de
echipamente şi utilaje care nu sunt noi;
c) nu sunt recunoscute drept cheltuieli eligibile
cheltuielile legate de activele care fac parte din amplasament şi care sunt
dobândite de Ford Motor Company în baza contractului de vânzare-cumpărare de
acţiuni;
d) cheltuielile eligibile nu includ TVA, taxe vamale şi
orice alte taxe;
e) nu sunt recunoscute drept cheltuieli eligibile
cheltuielile legate de cheltuielile salariale aferente realizării proiectelor
de investiţii;
f) cheltuielile legate de achiziţia de echipamente şi
utilaje în leasing pot fi luate în considerare numai dacă acestea sunt achiziţionate
prin leasing financiar şi există obligaţia de cumpărare a bunului respectiv la
expirarea perioadei de leasing, dar nu mai târziu de data finalizării
proiectelor de investiţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii de menţinere a investiţiilor
Art. 35. - Acordarea ajutorului de stat individual
pentru proiectele de investiţii este condiţionată de implementarea şi
menţinerea acestora de către beneficiar, în amplasament, pentru o perioadă de
minimum 5 ani de la data finalizării proiectelor de investiţii.
Art. 36. - Condiţia prevăzută la art. 35 nu împiedică
înlocuirea, în amplasament, a instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral, în
decursul acestei perioade de 5 ani, cauzată de schimbările tehnologice rapide.
Art. 37. - Beneficiarul şi Ford nu au dreptul să comercializeze
niciun motor produs în amplasament ca rezultat al finalizării proiectului de
investiţii destinat producerii de motoare în afara grupului Ford, în decursul
perioadei de 5 ani prevăzută la art. 35.
CAPITOLUL VIII
Ajutorul de stat individual: cuantumul, intensitatea,
regula de cumul
Art. 38. - Cuantumul ajutorului de stat individual
pentru investiţii este calculat pe baza cheltuielilor eligibile aferente
fiecărui proiect de investiţii, potrivit metodologiei din Liniile directoare
privind ajutoarele de stat regionale, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 39. -Ajutorul de stat individual se acordă sub
forma unor sume nerambursabile din bugetul furnizorului -Acţiuni generale -, cu
respectarea procedurii prevăzute în cap. X, sub rezerva îndeplinirii de către Ford şi beneficiar a obligaţiilor
asumate în legătură cu proiectele de investiţii.
Art. 40. - (1) In valori nominale, cuantumul maxim al ajutorului de stat pentru proiectul de
investiţii destinat producerii de automobile reprezintă echivalentul în lei a
94,45 milioane euro, iar pentru proiectul de investiţii destinat producerii de motoare reprezintă echivalentul în lei a
48,55 milioane euro, aşa cum a fost autorizat prin Decizia Comisiei Europene.
(2) In valori actualizate, potrivit anexei nr. 3,
cuantumul maxim al ajutorului de stat pentru proiectul de investiţii destinat
producerii de automobile reprezintă echivalentul în lei a 81,3 milioane euro,
iar pentru proiectul de investiţii destinat producerii de motoare reprezintă
echivalentul în lei a 38,0 milioane euro, aşa cum a fost autorizat prin Decizia
Comisiei Europene.
Art. 41. - Intensitatea maximă a ajutorului de stat
individual acordat pentru implementarea proiectelor de investiţii, prevăzută în
anexa nr. 3, este de 21,28% pentru proiectul de investiţii destinat producerii
de automobile, respectiv de 28,65% pentru proiectul de investiţii destinat
producerii de motoare, potrivit Deciziei Comisiei Europene.
Art. 42. - Ajutorul de stat individual acordat pentru
finanţarea cheltuielilor eligibile efectuate, corespunzător celor două proiecte
de investiţii, nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau cu ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli
eligibile, sub sancţiunea prevăzută la cap. XIII.
CAPITOLUL IX
Calendarul de plăţi pentru ajutorul de stat individual aferent celor două proiecte de
investiţii
SECŢIUNEA 1
Calendarul de plăţi pentru ajutorul de stat
individual aferent proiectului de investiţii destinat producerii de automobile
Art. 43. - Ajutorul de stat aferent proiectului de
investiţii destinat producerii de automobile se plăteşte în tranşe, al căror
cuantum este prevăzut în tabelul nr. 5 din anexa nr. 1, pe perioada 2008-2012,
în echivalent lei, la cursul de schimb valabil la data plăţii tranşei, potrivit
calendarului prevăzut la art. 47.
Art. 44. - (1) Tranşele de ajutor de stat sunt aferente
cheltuielilor eligibile corespunzătoare proiectului în cauză pentru anul
investiţional precedent, cu excepţia următoarelor cazuri:
a) tranşele de ajutor de stat aferente anilor 2008 şi
2009 sunt corespunzătoare cheltuielilor eligibile efectiv realizate în anul
investiţional 2008;
b) ajutorul de stat aferent anului 2012 se va plăti în
două tranşe; prima tranşă prevăzută pentru anul 2012 este aferentă
cheltuielilor eligibile prevăzute a se realiza în anul investiţional 2011; a
doua tranşă prevăzută pentru anul 2012 este aferentă cheltuielilor eligibile
prevăzute a se realiza în anul investiţional 2012; totodată, cea de-a doua
tranşă, care reprezintă tranşa finală a ajutorului de stat, se ajustează
potrivit art. 46.
(2) Tranşele prevăzute la alin. (1) se plătesc şi se
ajustează proporţional cu cheltuielile eligibile efectiv realizate, prevăzute
în tabelul nr. 2 din anexa nr. 1.
Art. 45. - In cazul în care există variaţii ale
cheltuielilor eligibile realizate în raport cu cele prevăzute în tabelul nr. 2
din anexa nr. 1, se aplică următoarele:
a) în cazul în care cheltuielile eligibile efectuate
pentru investiţiile realizate într-un an dat nu au atins suma prevăzută în
tabelul nr. 2 din anexa nr. 1, cuantumul tranşei ajutorului de stat prevăzut în
tabelul nr. 5 din anexa nr. 1 pentru anul următor se reduce proporţional cu
gradul de realizare a cheltuielilor eligibile;
b) în cazul în care cheltuielile eligibile efectuate
pentru investiţiile realizate într-un an dat depăşesc suma prevăzută în tabelul
nr. 2 din anexa nr. 1, cuantumul tranşei ajutorului de stat prevăzut în tabelul
nr. 5 din anexa nr. 1 pentru respectivul an investiţional creşte proporţional. Suma rezultată nu va depăşi
valoarea cumulată dintre ajutorul de stat cuvenit pentru respectivul an
investiţional şi ajutorul de stat neplătit în limitele prevăzute de tabelul nr.
5 din anexa nr. 1, aferent anilor precedenţi.
Art. 46. - Tranşa finală a ajutorului de stat se
ajustează astfel încât intensitatea calculată în echivalent subvenţie brută şi
valoarea actualizată a ajutorului de stat să nu depăşească plafoanele
autorizate prin Decizia Comisiei Europene.
Art. 47. - Tranşele se stabilesc astfel:
a) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2008, tranşele ajutorului de stat se plătesc după cum urmează:
1. până la data de 15 decembrie 2008, pentru
investiţiile realizate de beneficiar până la data de 30 septembrie 2008;
2. până la data de 15 aprilie 2009, pentru investiţiile
realizate de beneficiar în perioada 30 septembrie - 31 decembrie 2008;
b) pentru investiţiile
realizate în anul investiţional 2009, tranşa ajutorului de stat se plăteşte
până la data de 15 aprilie 2010;
c) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2010, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 aprilie 2011;
d) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2011, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 aprilie 2012;
e) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2012, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 decembrie 2012.
SECŢIUNEA a 2-a
Calendarul de plăţi pentru ajutorul de stat
aferent proiectului de investiţii destinat producerii de motoare
Art. 48. - Ajutorul de stat aferent proiectului de
investiţii destinat producerii de motoare se plăteşte în tranşe pe perioada
2010 - 2012, în echivalent lei, la cursul de schimb valabil la data plăţii
tranşei, potrivit calendarului prevăzut la art. 52.
Art. 49. - (1) Tranşele de ajutor de stat prevăzute a
fi acordate potrivit tabelului nr. 6 din anexa nr. 1 se plătesc şi se ajustează
în funcţie de cheltuielile eligibile aferente proiectului în cauză pentru anul
investiţional precedent, proporţional cu cheltuielile eligibile efectiv
realizate pentru care se acordă ajutorul de stat, prevăzute în tabelul nr. 4
din anexa nr. 1.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru
anul 2012 ajutorul de stat prevăzut se plăteşte în următoarele tranşe:
a) prima tranşă prevăzută pentru anul 2012 este
aferentă cheltuielilor eligibile prevăzute a se realiza în anul investiţional 2011;
b) a doua tranşă prevăzută pentru anul 2012 este
aferentă cheltuielilor eligibile stabilite pentru anul investiţional 2012; cea
de-a doua tranşă, care reprezintă tranşa finală a ajutorului de stat, se
ajustează potrivit art. 51.
Art. 50. - In cazul în care
există variaţii ale cheltuielilor eligibile realizate în raport cu cele
prevăzute în tabelul nr. 4 din anexa nr. 2 se aplică următoarele:
a) în cazul în care cheltuielile eligibile efectuate
pentru investiţiile realizate într-un an dat nu au atins suma prevăzută în
tabelul nr. 4 din anexa nr. 1, cuantumul tranşei ajutorului de stat prevăzut în
tabelul nr. 6 din anexa nr. 1 se reduce proporţional cu gradul de realizare a
cheltuielilor eligibile;
b) în cazul în care cheltuielile eligibile efectuate pentru investiţiile realizate într-un an dat depăşesc suma
prevăzută în tabelul nr. 4 din anexa nr. 1, cuantumul tranşei ajutorului de
stat prevăzut în tabelul nr. 6 din anexa nr. 1 pentru respectivul an investiţional creşte proporţional. Suma
rezultată nu va depăşi valoarea cumulată dintre ajutorul de stat cuvenit pentru
respectivul an investiţional şi ajutorul de stat neplătit în limitele prevăzute
de tabelul nr. 6 din anexa nr. 1, aferent anilor precedenţi.
Art. 51. - Tranşa finală a ajutorului de stat se
ajustează astfel încât intensitatea calculată în echivalent subvenţie brută şi
valoarea actualizată a ajutorului de stat să nu depăşească plafoanele
autorizate prin Decizia Comisiei Europene.
Art. 52. - Tranşele se stabilesc astfel:
a) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2009, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 aprilie 2010;
b) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2010, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 aprilie 2011;
c) pentru investiţiile
realizate în anul investiţional 2011, tranşa ajutorului de stat se plăteşte
până la data de 15 aprilie 2012;
d) pentru investiţiile realizate în anul investiţional
2012, tranşa ajutorului de stat se plăteşte până la data de 15 decembrie 2012.
CAPITOLUL X
Procedura de plată
Art. 53. - (1) In aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, furnizorul desemnează, prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual, denumită în continuare unitatea de
implementare.
(2) Ford şi beneficiarul desemnează şi comunică
furnizorului persoanele autorizate să reprezinte cele două societăţi în relaţia
cu unitatea de implementare.
SECŢIUNEA 1
Depunerea documentaţiei de către beneficiar
Art. 54. - Mecanismul de
depunere a documentaţiei de către beneficiar pentru plata tranşelor de ajutor
de stat cuprinde următoarele etape:
a) beneficiarul depune la registratura generală a
furnizorului Cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat, denumită în continuare cerere de eliberare, potrivit
anexei nr. 4; beneficiarul va completa câte o cerere de eliberare pentru
fiecare proiect de investiţii;
b) cererea de eliberare este însoţită de următoarele
documente:
1. formularul de decont, potrivit anexei nr. 5, şi documentele justificative, în copie, potrivit anexei nr. 6, în
ordinea activităţilor completate în formularul de decont; copiile conţin
menţiunea „conform cu originalul", ştampila şi semnătura reprezentantului
legal al beneficiarului;
2. situaţii financiare complete aferente anului
investiţional: bilanţul contabil şi balanţele financiare sau, după caz,
situaţii financiare pentru perioada dintr-un an financiar scursă până la acel
moment şi orice alte documente contabile care să ateste existenţa contabilă a
activelor corporale aferente investiţiilor realizate;
3. declaraţie pe propria răspundere că nu va solicita
şi nu va primi alte ajutoare de stat sau alte forme de sprijin financiar
public, inclusiv ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile aferente proiectelor de
investiţii;
4. raportul de audit prevăzut la art. 34 lit. a);
5. opis cu toate documentele depuse în vederea
eliberării tranşelor de ajutor de stat;
6. în situaţia în care există documente emise într-o
altă limbă decât limba română, acestea vor fi prezentate în traducere
legalizată în limba română;
7. beneficiarul răspunde pentru legalitatea,
exactitatea şi conformitatea tuturor documentelor prezentate împreună cu
cererea de eliberare;
c) termenele de depunere a cererii de eliberare pentru proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile:
1. 31 octombrie 2008, pentru cheltuielile eligibile
efectuate până la data de 30 septembrie 2008;
2. 1 martie 2009, pentru cheltuielile eligibile
efectuate în perioada 30 septembrie - 31 decembrie 2008;
3. 1 martie 2010, pentru cheltuielile eligibile
efectuate în anul investiţional care se încheie la 31 decembrie 2009;
4. 1 martie 2011, pentru cheltuielile eligibile
efectuate în anul investiţional care se încheie la 31 decembrie 2010;
5. 1 martie 2012, pentru cheltuielile eligibile
efectuate în anul investiţional care se încheie la 31decembrie 2011;
6. 31 octombrie 2012, pentru cheltuielile eligibile
efectuate până la data de 30 septembrie 2012, sau, în cazul în care respectivul
proiect de investiţii a fost finalizat în avans, în termen de 45 de zile de la
data finalizării proiectului de investiţii;
d) termenele de depunere a cererii de eliberare pentru
proiectul de investiţii destinat producerii de motoare:
1. 1 martie 2010, pentru
cheltuielile eligibile efectuate în anul investiţional care se încheie la 31
decembrie 2009;
2. 1 martie 2011, pentru cheltuielile eligibile
efectuate în anul investiţional care se încheie la 31 decembrie 2010;
3. 1 martie 2012, pentru cheltuielile eligibile efectuate în anul investiţional care se încheie la 31
decembrie 2011;
4. 31 octombrie 2012, pentru cheltuielile eligibile
efectuate până la data de 30 septembrie 2012, sau, în cazul în care respectivul
proiect de investiţii a fost finalizat în avans, în termen de 45 de zile de la
data finalizării proiectului de investiţii.
Art. 55. - In cazul în care cererea de eliberare nu
este depusă la termenele prevăzute de art. 54 lit. c) şi d), beneficiarul o va
depune de îndată ce acest lucru va fi posibil; furnizorul va derula procedura
de verificare şi control, precum şi eliberarea tranşei de ajutor de stat în
termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de eliberare de către
beneficiar.
SECŢIUNEA a 2-a
Verificarea şi controlul furnizorului
Art. 56. - Unitatea de
implementare analizează cererile de eliberare şi verifică următoarele:
a) conformitatea documentelor justificative depuse cu
cererea de eliberare;
b) contribuţia proprie a beneficiarului,
corespunzătoare anului investiţional analizat, la realizarea proiectelor de
investiţii;
c) cuantumul tranşei ajutorului de stat şi
conformitatea acesteia cu prevederile cap. IX;
d) încadrarea cheltuielilor efectuate în categoria
cheltuielilor eligibile;
e) orice alte informaţii şi documente necesare,
inclusiv un audit tehnic în conformitate cu art. 29 alin. (3), pentru a se
stabili respectarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 57. - (1) In vederea eliberării tranşei de ajutor
de stat de către furnizor, pe lângă verificarea documentelor prevăzute la art. 54 se efectuează şi o verificare la
faţa locului de către o echipă de control desemnată de către furnizor.
(2) Echipa de control verifică la faţa locului
realitatea şi exactitatea operaţiunilor economico-financiare legate de
cheltuielile eligibile şi existenţa activelor corporale conform înscrierilor
contabile.
(3) Verificarea se efectuează în amplasament, unde
beneficiarul a realizat proiectele de investiţii.
Art. 58. -In amplasament echipa de control efectuează,
în special, o verificare a următoarelor elemente:
a) existenţa fizică a activelor corporale reprezentând
cheltuieli eligibile, în legătură cu care se solicită eliberarea tranşei de
ajutor de stat;
b) existenţa fizică a activelor corporale achiziţionate
şi pentru care s-au eliberat anterior tranşe ale ajutorului de stat;
c) conformitatea documentelor justificative depuse
împreună cu cererea de eliberare;
d) corelarea cheltuielilor eligibile pentru care se
solicită finanţarea cu măsurile cuprinse în proiectele de investiţii;
e) orice alte informaţii şi
documente necesare, inclusiv în ceea ce priveşte realizarea unui audit tehnic
în conformitate cu prevederile art. 29 sau confirmarea de către acesta a
conformităţii tehnice a unei modificări aduse specificaţiilor tehnice potrivit
prevederilor art. 29 alin. (3), pentru a se verifica respectarea prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 59. -In urma verificării în amplasament se
întocmeşte un proces-verbal de constatare, semnat de către echipa de control şi
reprezentanţii beneficiarului, în două exemplare, câte unul pentru fiecare
parte semnatară.
Art. 60. - Verificările de mai sus se realizează în
vederea constatării îndeplinirii de către Ford şi beneficiar a condiţiilor şi
obligaţiilor impuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă pentru eliberarea
tranşelor de ajutor de stat.
Art. 61. -In baza verificărilor efectuate, furnizorul
va emite o decizie de:
a) acordare, totală sau parţială, a tranşei de ajutor
de stat;
b) neacordare a tranşei de ajutor de stat;
c) recuperare totală sau parţială a tranşelor de ajutor
de stat acordate pentru unul ori mai mulţi ani investiţionali anteriori, precum
şi a dobânzilor aferente, calculate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 62. - (1) Decizia emisă de furnizor potrivit
prevederilor art. 61 lit. c) constituie titlu de creanţă, se motivează şi se
comunică beneficiarului.
(2) Beneficiarul are dreptul de
a contesta decizia prevăzută la alin. (1) potrivit prevederilor Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 63. - Furnizorul solicită Consiliului Concurenţei
să verifice în baza de date referitoare la ajutoarele de stat acordate în
România dacă beneficiarul a primit alte ajutoare de stat pentru aceleaşi
costuri eligibile.
Art. 64. - (1) La sfârşitul fiecărui an investiţional,
pe lângă analiza furnizorului, în baza documentelor contabile şi a verificării
la faţa locului, se realizează o auditare independentă externă, ale cărei
concluzii vor fi cuprinse într-un raport de audit, privind următoarele aspecte:
a) financiar-contabile;
b) tehnic-operaţionale, la faţa locului;
c) certificarea faptului că achiziţiile efectuate au
fost realizate în condiţii de piaţă.
(2) Acest raport de audit se comunică furnizorului în
termen de până la 3 luni de la data încheierii anului investiţional.
SECŢIUNEA a 3-a
Plata tranşelor de ajutor de stat
Art. 65. - Virarea efectivă a tranşelor de ajutor de
stat se efectuează de către furnizor în valori nominale, în echivalent lei, la
cursul de schimb de la data plăţii, potrivit tabelelor nr. 5 şi 6 din anexa nr.
1, într-un cont deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază
teritorială îşi are domiciliul fiscal beneficiarul.
Art. 66. - (1) Plata fiecărei tranşe de ajutor de stat
se efectuează în termen de maximum 45 de zile de la data depunerii cererii de
eliberare.
(2) Plata finală se efectuează în termen de maximum 45
de zile de la data primirii ultimei cereri de eliberare din partea
beneficiarului, potrivit prevederilor secţiunii 1 din prezentul capitol.
CAPITOLUL XI
Mecanismul de raportare
SECŢIUNEA 1
Mecanismul de raportare către Comisia Europeană
Art. 67. -Atât beneficiarul,
cât şi furnizorul sunt obligaţi să păstreze timp de 10 ani de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă înregistrări detaliate referitoare
la ajutorul de stat individual acordat, respectiv primit pentru proiectele de
investiţii.
Art. 68. -In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, furnizorul transmite Comisiei
Europene o copie a acesteia.
Art. 69. - (1) Dacă proiectele de investiţii nu sunt
finalizate în termen de 5 ani de la data Deciziei Comisiei Europene,
beneficiarul şi Ford înaintează un raport intermediar care cuprinde informaţii
referitoare la ajutorul de stat individual primit, măsura în care au fost
îndeplinite obligaţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi
informaţii asupra oricăror proiecte de investiţii demarate în amplasament.
(2) Raportul intermediar prevăzut la alin. (1) se
transmite Comisiei Europene de către furnizor.
Art. 70. - (1) In termen de 6 luni de la plata ultimei
tranşe a ajutorului de stat individual, furnizorul transmite Comisiei Europene
un raport de investiţie detaliat, pe baza graficului de plată notificat,
întocmit de beneficiar şi asumat de Ford, cuprinzând date tehnico-economice
legate de proiectele de investiţii.
(2) Investiţiile vor fi auditate de firme independente
recunoscute în domeniu, care vor certifica faptul că proiectele de investiţii
au fost realizate în parametrii propuşi şi cu rezultatele economico-financiare
corespunzătoare obligaţiilor impuse beneficiarului, respectiv Ford, prin
prezenta ordonanţă de urgenţă şi Decizia Comisiei Europene.
(3) Firmele de audit menţionate la alin. (2) trebuie să
stabilească dacă achiziţionarea echipamentelor şi utilajelor care intră în
categoria cheltuielilor eligibile s-a realizat în condiţii de piaţă.
Art. 71. - In cazul în care beneficiarul nu prezintă
furnizorului raportul de audit prevăzut la art. 64 şi raportul de investiţie în
termenul stabilit la art. 70 alin. (1), se aplică prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 137/2007.
SECŢIUNEA a 2-a
Informaţii transmise de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului
Art. 72. -Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului verifică îndeplinirea de către beneficiar a obligaţiilor
post-privatizare, în conformitate cu prevederile art. 7.2 din contractul de
vânzare-cumpărare de acţiuni.
Art. 73. - La solicitarea furnizorului, Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului transmite informaţii privind stadiul
îndeplinirii de către beneficiar a obligaţiilor stipulate în art. 7.2 din
contractul de vânzare-cumpărare de acţiuni, în măsura în care datele sunt
relevante pentru implementarea proiectelor de investiţii, potrivit prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă.
CAPITOLUL XII
Verificarea obligaţiei de menţinere a investiţiei
Art. 74. - (1) Beneficiarul are obligaţia de a
transmite furnizorului anual, timp de 5 ani de la data finalizării fiecăruia
dintre cele două proiecte de investiţii, un raport auditat, întocmit de o firmă
independentă, recunoscută în domeniu, privind modul de executare a obligaţiei
de menţinere a investiţiilor realizate, precum şi efectele economice ale
proiectelor de investiţii realizate.
(2) Transmiterea raportării se realizează până la data de 1 iunie a anului în curs pentru anul precedent.
Art. 75. - (1) In vederea verificării îndeplinirii
condiţiei de menţinere a investiţiei, furnizorul efectuează anual verificări în
amplasament, după data finalizării proiectelor de investiţii.
(2) In cadrul acestor
verificări beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului
toate documentele necesare acestuia pentru constatarea existenţei în fapt a
tuturor activelor corporale care au făcut obiectul proiectelor de investiţii.
Art. 76. -In urma verificării
la faţa locului, echipa de control întocmeşte un proces-verbal de constatare,
semnat de către echipa de control şi reprezentanţii beneficiarului, în două
exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară.
Art. 77. - (1) In cazul în care
beneficiarul nu respectă obligaţia de menţinere a investiţiilor pe o perioadă
de 5 ani, potrivit prevederilor secţiunii a 2-a a cap. VII, furnizorul emite o
decizie de recuperare totală sau parţială a ajutorului de stat individual
acordat pentru investiţiile nemenţinute, precum şi a dobânzilor aferente,
calculate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
(2) Decizia emisă în baza alin. (1) constituie titlu de
creanţă, se motivează şi se comunică beneficiarului.
(3) Beneficiarul are dreptul de a contesta decizia
prevăzută la alin. (2) potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XIII
Recuperarea ajutoarelor de stat
Art. 78. - Nerespectarea de
către beneficiar ori de către Ford a condiţiilor şi obligaţiilor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi de legislaţia aplicabilă în domeniu
determină aplicarea de către furnizor a măsurilor necesare în vederea
recuperării ajutorului de stat individual în tot sau în parte, după caz, în conformitate
cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 79. - (1) Ford şi beneficiarul răspund solidar şi
individual pentru toate angajamentele şi obligaţiile prevăzute în prezenta
ordonanţă de urgenţă, inclusiv pentru cele care rezultă din procedura de
recuperare a ajutorului de stat individual.
(2) Procedurile de recuperare sunt iniţiate de
furnizor fie împotriva beneficiarului, fie împotriva Ford, potrivit răspunderii
stabilite la alin. (1).
(3) Inainte de a dispune recuperarea, furnizorul
informează beneficiarul despre aceasta şi acordă beneficiarului şi Ford un
termen de 30 de zile de la data comunicării informării, în vederea remedierii
situaţiei.
(4) Dacă beneficiarul şi/sau Ford nu remediază
situaţia în termenul prevăzut la alin. (3), furnizorul emite decizia de
recuperare totală sau parţială a ajutorului de stat individual, inclusiv a
dobânzilor aferente.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii finale
Art. 80. - Sumele prevăzute în euro în prezenta
ordonanţă de urgenţă reprezintă echivalentul în lei, potrivit dispoziţiilor
legale în materie.
Art. 81. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 82. - Beneficiarul, respectiv Ford suportă toate
cheltuielile aferente auditărilor pe întreaga durată a obligaţiilor ce rezultă
din prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 83. - In aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă,
furnizorul emite norme interne de aplicare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Preşedintele Autorităţii pentru Valorificarea Activelor
Statului,
Teodor Atanasiu
ANEXA Nr. 1
TABELE
privind proiectele de
investiţii şi plata tranşelor de ajutor de stat*)
Tabelul nr. 1 - Calendarul proiectului de investiţii
destinat producerii de automobile
Proiectul de investiţii
|
Inceperea proiectului
|
Finalizarea proiectului
|
Producţie la capacitatea maximă
|
Producerea de automobile
|
2008
|
2012
|
2012
|
Tabelul nr. 2 - Cuantumul investiţiilor şi al
cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiţii destinat producerii
de automobile
- milioane euro -
Anul
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Total
|
Investiţii
|
145
|
172
|
72
|
50
|
55
|
494
|
Cheltuieli eligibile
|
110
|
150
|
70
|
50
|
55
|
435
|
Tabelul nr. 3 - Calendarul proiectului de investiţii
destinat producerii de motoare
Proiectul de investiţii
|
Inceperea proiectului
|
Finalizarea proiectului
|
Producţie la capacitatea maximă
|
Producerea de motoare
|
2009
|
2012
|
2012
|
Tabelul nr. 4 - Cuantumul investiţiilor şi al
cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiţii destinat producerii
de motoare
- milioane euro -
Anul
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Total
|
Investiţii
|
5
|
28
|
100
|
48
|
181
|
Cheltuieli eligibile
|
2
|
20
|
95
|
48
|
165
|
Tabelul nr. 5 - Cuantumul tranşelor ajutorului de
stat individual acordat pentru proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile
- milioane euro -
Anul
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Total
|
Ajutor de stat
|
17,5
|
16,15
|
30,4
|
19,98
|
10,42
|
94,45
|
Tabelul nr. 6 - Cuantumul tranşelor ajutorului de
stat individual acordat pentru proiectul de investiţii destinat producerii de
motoare
- milioane euro -
Anul
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Total
|
Ajutor de stat
|
0
|
0
|
1,5
|
14,1
|
32,95
|
48,55
|
*) Toate sumele prezentate în tabele sunt exprimate în
valori nominale.
ANEXA Nr. 2
METODA
de calcul a ajutorului de stat maxim admis1)
Metodologia de calcul a cuantumului ajutorului de stat
aferent celor două proiecte de investiţii
Cuantumul admis al ajutorului de stat pentru un proiect
de investiţii se va calcula după formula:
A= Rx (50 + 0,50 B + 0,34 C), unde:
- A reprezintă cuantumul maxim al ajutorului de stat;
1) Toate sumele
prezentate sunt exprimate în valori nominale.
- R reprezintă plafonul regional neajustat prevăzut de
Liniile directoare privind ajutoarele de stat regionale, respectiv 50% pentru
Regiunea Sud-Vest România;
- B reprezintă cheltuielile eligibile cuprinse între 50
milioane şi 100 milioane euro;
- C reprezintă cheltuielile eligibile de peste 100 millioane euro.
Proiectul I (proiectul
de investiţii destinat producerii de automobile), unde cheltuielile eligibile
sunt în sumă de 435 milioane euro:
Ajutorul de stat maxim = 50% * (50 + 0,5*50 + 0,34*335)
= 94,45 milioane euro în valoare nominală.
Proiectul II (proiectul
de investiţii destinat producerii de motoare), unde cheltuielile eligibile sunt
în sumă de 165 milioane euro:
Ajutorul de stat maxim = 50% * (50 + 0,5*50 + 0,34*65) =
48,55 milioane euro în valoare nominală.
Intensitatea ajutorului în
echivalent subvenţie brută şi valoarea ajutorului de stat, aşa cum sunt
determinate în anexa nr. 3, nu trebuie depăşite.
ANEXA Nr. 3
INTENSITATEA
ajutorului de stat pe baza actualizării
Ajustarea cheltuielilor eligibile, intensitatea
maximă admisibilă a ajutorului de stat stabilită pentru fiecare proiect de
investiţii
Proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile
Investiţii (în milioane euro)
Ani
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
VA*)
|
Valoarea nominală
|
TOTAL
|
0
|
110,00
|
150,00
|
70,00
|
50,00
|
55,00
|
381,8
|
435,00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ajutor (în milioane euro)
|
Ani
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
VA
|
Valoarea nominală
|
TOTAL
|
0
|
17,50
|
16,15
|
30,40
|
19,98
|
10,42
|
81,3
|
94,45
|
Total ESB = 21,28%
|
Proiectul de investiţii destinat producerii de motoare
Investiţii (în milioane euro)
Ani
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
VA
|
Valoarea nominală
|
TOTAL
|
0
|
0,00
|
2,00
|
20,00
|
95,00
|
48,00
|
132,7
|
165,00
|
Ajutor (în milioane euro)
|
Ani
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
VA
|
Valoarea nominală
|
TOTAL
|
0
|
0,00
|
0,00
|
1,50
|
14,10
|
32,95
|
38,0
|
48,55
|
Total ESB = 28,65%
|
Rata de referinţă aplicabilă la data notificării (decembrie
2007) 58.42%
|
*) VA=Valoarea actualizată.
ANEXA Nr. 4
Data intrării........................................
Număr de intrare................................
|
CEREREA DE ELIBERARE A TRANŞEI DE AJUTOR DE STAT
[a se redacta în limba română]
Subscrisa..........................................................,
având datele de identificare menţionate mai jos, reprezentată legal prin dl/dna
............................................., având calitatea
de..........................., identificat(ă) cu B.I./C.I.
seria..........nr......, eliberat/ă
de........................ la data de ..................................., cu
domiciliul în localitatea..................................................,
str......................................nr.........,
bl....., sc........., ap......, sectorul/judeţul......................, cod
poştal...................., solicit eliberarea tranşei de ajutor de stat în valoare
de..............................., pentru proiectul de investiţii pentru
automobile/proiectul de investiţii
pentru motoare, în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind
acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională.
Datele de identificare ale întreprinderii:
Denumirea
întreprinderii...............................................................................
Data înregistrării
întreprinderii.......................................................................
Nr. de înmatriculare la oficiul registrului
comerţului........................................
Codul de identificare
fiscală..........................................................................
Adresa .......................................................................................................
Telefon...........................,
fax....................., e-mail.......................................
Cod IBAN..................................., deschis la
Trezoreria...............................
Anexez la prezenta formularul de decont, conform anexei
nr. 5 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, precum şi documentele
justificative, conform anexei nr. 6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
109/2008, în copie certificată (cu menţiunea „conform cu originalul",
ştampilate şi semnate de reprezentantul legal), în ordinea activităţilor
completate în formularul de decont.
NOTĂ IMPORTANTĂ!
In situaţia în care există documente emise într-o altă
limbă decât limba română, acestea vor fi prezentate în traducere legalizată în
limba română.
Beneficiarul răspunde pentru legalitatea, exactitatea
şi conformitatea tuturor documentelor prezentate împreuna cu cererea de
eliberare a tranşei de ajutor.
Numele.....................................................
Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*)
Funcţia............................................................
Data
semnării............................................
*) Toate cererile depuse vor fi semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
ANEXA Nr. 5
FORMULAR DE DECONT 1)
Denumirea societăţii...................................
Data.................................
Proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile/Proiectul de investiţii destinat producerii de motoare
Nr. crt.
|
Măsura corespondentă
(categoria cheltuielilor eligibile) din proiectul de investiţii, obiect
al facturii
|
Obiectul facturii
|
Numărul facturii
|
Data facturii
|
Valoarea activului înregistrat în evidenţa contabilă, conform
facturii
- lei -
|
Documente care să ateste efectuarea
plăţii
|
Nr.
|
Data
|
Valoarea activului în valută (inclusiv în echivalent
euro) la data emiterii facturii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele.........................................
Semnătura şi ştampila societăţii2)
1) Lista
documentelor justificative în ordinea operaţiunilor prezentate în formular şi
copiile documentelor justificative ataşate acestui formular.
2) Toate formularele
vor purta semnătura reprezentantului legal al societăţii.
ANEXA Nr. 6
CHELTUIELI ELIGIBILE
şi documentele justificative aferente finanţării
Nr. crt.
|
Activităţi eligibile
|
Cheltuieli eligibile
|
Documente justificative
|
|
Realizarea de investiţii în imobilizări corporale
|
Cheltuieli eligibile pentru realizarea de
investiţii în imobilizări corporale:
- instalaţii tehnice şi maşini
- alte instalaţii, utilaje şi maşini industriale
|
a) contract de vânzare-cumpărare, contract de leasing financiar
(eligibil doar în cazul în care există obligaţia beneficiarului de a
achiziţiona activele la sfârşitul perioadei de leasing), factura/chitanţa
fiscală, ordine de plată/documente care să ateste efectuarea plăţii, copie de
pe extrasul de cont, documente din care să rezulte achiziţionarea în condiţii
de piaţă
b) alte documente relevante
|