MEMORANDUM Nr.
0 din 22 februarie 2010
suplimentar de intelegere
(primul addendum la Memorandumul de întelegere)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 23 februarie 2010
Intre
Uniunea Europeană şi România*
1. La 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat
Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României
asistenţă financiară pe termen mediu de până la 5 miliarde
euro. La 16 februarie 2010, Consiliul a modificat această decizie pentru a
ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului
recesiunea mai puternică decât cea anticipată. Asistenţa este
oferită ca un împrumut pe termen mediu în cadrul Facilităţii
balanţei de plăti a statelor membre [având la bază art. 1431)
din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi
Regulamentul (CE) nr. 332/20022)]. Asistenţa UE pentru România
vine în completarea sprijinului acordat de FMI prin intermediul unui acord
stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde
euro), aprobat la 4 mai 2009. Sprijin suplimentar multilateral în valoare de 2
miliarde euro va fi furnizat de către Banca Mondială (1 miliard
euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard euro).
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), ce
stabileşte criteriile de politică economică legate de fiecare
tranşă, precum şi condiţiile de raportare şi
monitorizare a împrumutului, a fost semnat în data de 23 iunie 2009.
Implementarea măsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a
măsurilor de reformă structurală prevăzute în Memorandum ar
trebui să permită economiei să reziste la presiunile de
lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunătăţirea
competitivităţii şi sprijinirea ajustării coerente a
dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o baza
solida şi durabila. Prima tranşă de i ,5 miliarde euro a
fost virată în data de 27 iulie 2009 în urma semnării Acordului de
împrumut din 23 iunie 2009'. Alte 4 tranşe au fost programate pentru
perioada cuprinsă între trimestrul al IV-lea al anului 2009 şi
trimestrul al II-lea al anului 2011.
3. In august 2009, serviciile Comisiei au participat la
o misiune de evaluare a FMI, care a dus la tragerea celei de-a doua tranşe
în cadrul programului FMI. Deoarece la acel moment nu era planificată
nicio tranşă UE, misiunea nu a reprezentat o evaluare formală în
cadrul programului de asistenţă din partea UE. S-a convenit cu
autorităţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. In mod
special, ţinta de deficit pentru bugetul de stat pe anul 2009 a fost
stabilită la 7,8% din PIB în termeni ESA 95 (7,3% din PIB în termeni cash)
ca urmare a recesiunii mai puternice decât cea prognozată. Au fost
identificate măsuri suplimentare pentru limitarea deficitului în 2010 la
6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni cash), inclusiv
măsuri menite să menţină sub control cheltuielile cu
salariile ca procent din PIB şi să limiteze cheltuielile cu pensiile
şi cele cu bunuri şi servicii, precum si creşteri ale accizelor.
4. Serviciile Comisiei au efectuat, în perioada
cuprinsă între 28 octombrie şi 6 noiembrie 2009, o misiune de
evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile
specifice ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul
programului de asistenţă financiară a UE. Aceasta a fost o
misiune comună cu FMI şi Banca Mondială. Deoarece
autorităţile române nu au putut oferi angajamente ferme de
politică în ceea ce priveşte bugetul pe anul 2010, din cauza situaţiei
politice incerte, Comisia şi FMI au decis să amâne finalizarea
evaluării şi a tragerilor asociate acesteia. In perioada 14-16
decembrie 2009, imediat după alegerile prezidenţiale, a avut loc o
misiune tehnică pentru a discuta elaborarea bugetului pe anul 2010.
5. După formarea unui nou guvern în data de 23
decembrie 2009, serviciile Comisiei au efectuat o altă misiune de evaluare
a programului (între 20 şi 27 ianuarie 2010). Pe baza constatărilor
misiunii şi după consultări cu Comitetul Economic şi Financiar,
criteriile de politică economică pentru virarea celei de-a doua
tranşe de împrumut UE para fi îndeplinite. Ţinta revizuită a
deficitului bugetului de stat pe anul 2009 a fost îndeplinită. Parlamentul
a adoptat bugetul pe anul 2010 în conformitate cu ţintele programului.
Autorităţile au demarat implementarea unei legi ce unifică
sistemul public de salarizare, au elaborat un proiect de lege a
responsabilităţii fiscale (LRF), în conformitate cu
recomandările UE, FMI şi BM, şi au finalizat un proiect de lege
pentru reforma sistemului de pensii, care, dacă va fi pus în aplicare, va
îmbunătăţi în mod semnificativ sustenabilitatea pe termen lung a
finanţelor publice în România. Au fost realizate progrese, de asemenea,
şi în ceea ce priveşte celelalte reforme structurale menţionate
în Memorandum. In cele din urmă, s-a ajuns la un acord cu privire la
reducerea graduală în continuare a deficitului fiscal până la un
nivel aflat sub nivelul de referinţă din Tratat, de 3% din PIB în
2012. La data de 16 februarie 2010, acest acord a fost susţinut oficial de
recomandările revizuite ale Consiliului Ecofin făcute României, în
conformitate cu art. 126 alin. (7) din Tratat.
6. Ţinându-se seama de prognoza
macroeconomică modificată şi de întârzierile ivite în
implementarea unora dintre măsurile de reformă prevăzute în
Memorandum, se impune ajustarea condiţiilor asociate virării
tranşelor viitoare din cadrul asistenţei financiare.
Modificările convenite în legătură cu criteriile specifice de
politică economică sunt prevăzute în anexa la prezentul
memorandum suplimentar de înţelegere (memorandumul suplimentar), ce
constituie un addendum la Memorandum.
7. Articolele prevăzute în Memorandum şi în
anexa la Memorandum rămân valabile şi în vigoare dacă nu sunt
amendate în mod explicit prin prezentul memorandum suplimentar.
8. In baza îndeplinirii condiţiilor din Memorandum
şi în urma consultării Comitetului Economic şi Financiar,
Comisia va decide cu privire la eliberarea celei de-a doua tranşe in
valoare de 1 miliard euro, sub rezerva semnării memorandumului suplimentar
de către părţi şi a intrării în vigoare a acestuia.
9. Anexa face parte integrantă din prezentul
memorandum suplimentar.
10. Toate notificările legate de prezentul
memorandum suplimentar vor fi transmise în mod valabil dacă sunt trimise,
în scris, la adresa:
Pentru Comunitatea Europeană:
Comisia Comunităţilor Europene
Direcţia Generală pentru Afaceri Economice si
Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru:
Cabinetul primului-ministru
Piata Victoriei nr. 1
Sectorul 1,011791, Bucureşti
Nr. fax:+40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor Publice din România:
Ministerul Finanţelor Publice
Str. Apolodornr. l7
Sectorul 5, 050741, Bucureşti
Nr. fax:+40 21 312 16 30
* Traducere.
1) Fostul art. 119
din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
2) Aşa cum
este modificat de Regulamentul nr. 431/2009.
Pentru Banca Naţională a României:
Banca Naţională a României
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti, 030031
Nr. fax:+40 21 312 62 60
11. Pentru România, memorandumul suplimentar va intra
în vigoare după parcurgerea procedurilor interne prevăzute de
legislaţia română. Memorandumul suplimentar poate fi modificat cu
acordul comun al părţilor, sub forma unui addendum. Orice astfel de
addendum va constitui parte integrantă a Memorandumului şi va intra
în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele
aplicabile Memorandumului.
Adoptat la Bruxelles în data de...............şi
la Bucureşti în data de................, în 5 exemplare originale în limba
engleză.
ROMANIA,
reprezentată de
Emil Boc,
prim-ministru
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isărescu,
guvernatorul Băncii Naţionale a României
UNIUNEA EUROPEANĂ,
reprezentată de Comisia Europeană
OIM Rehn,
membru al Comisiei Europene
ANEXĂ la memorandum suplimentar
CRITERII SPECIFICE DE POLITICĂ
ECONOMICĂ
(modificări şi completări la anexa I
la Memorandumul de înţelegere)
Având în vedere înrăutăţirea semnificativă
a perspectivelor economice pentru 2009 şi 2010, ţintele de deficit
ESA 95 aferente anilor 2009 şi 2010, de 5,1% din PIB şi, respectiv,
4,1% din PIB, din Memorandumul original vor fi înlocuite cu ţinte de 7,8%
din PIB în termeni ESA 95 (7,3% din PIB în termeni de numerar) şi,
respectiv, 6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni de numerar).
Progresele în materie de consolidare fiscală vor trebui monitorizate în
raport cu aceste noi obiective. Termenul-limită pentru corectarea
deficitului excesiv este extins din 2011 la 2012. In plus, criteriile specifice
de politică economică precizate în Memorandumul de înţelegere
vor fi completate cu următoarele acţiuni:
A 3-a tranşă [T2 2010]
A. Consolidarea fiscală
• Realizarea ţintei de deficit al bugetului
general consolidat pe anul 2009 de 7,8% din PIB în termeni ESA 95 (7,3% în
termeni de numerar)
• Realizarea de progrese în implementarea bugetului pe
anul 2010, având ca ţintă de deficit al bugetului general consolidat
6,4% din PIB în termeni ESA 95 (5,9% din PIB în termeni de numerar)
• Implementarea riguroasă a măsurilor pentru
a atinge această ţintă, inclusiv:
• o reducere nominală a cheltuielilor cu bunurile
şi serviciile, comparativ cu nivelul anului 2009;
• o reducere a cheltuielilor cu salariile în sectorul
public până la 8,7% din PIB în anul 2010. In acest sens, salariile
nominale vor fi îngheţate la nivelul de la sfârşitul anului 2009 (cu
excepţia salariaţilor din sectorul public care câştigă
salariul minim);
• o îngheţare nominală a nivelului'
pensiilor, în comparaţie cu nivelul atins la finele anului 2009, cu
excepţia pensiilor minime, care pot fi indexate cu inflaţia, şi
o creştere cu 0,5 puncte procentuale a ratei de contribuţie la al
doilea pilon al sistemului de pensii;
• în cazul în care măsurile preconizate nu
generează consolidarea fiscală estimată, vor fi aplicate
măsuri suplimentare în vederea acoperirii oricărei deficienţe
anticipate.
B. Reforma în domeniul guvernantei fiscale
• Adoptarea de către Parlament a legii responsabilităţii
fiscale până la finele lunii martie 2010. Consiliul Fiscal ar trebui
să fie integral operaţional până la sfârşitul lunii aprilie
2010 şi să fie implicat în elaborarea bugetului pentru anul 2011.
• Elaborarea de către Guvern a proiectului de lege
privind Codul de procedură fiscală, care vizează creşterea
eficienţei managementului fiscal. Legislaţia se va adopta până
la finele lunii aprilie 2010, prin ordonanţă de urgentă.
•Adoptarea de către Guvern a legii revizuite a
pensiilor în luna februarie 2016
• Instituirea de către Guvern a unui sistem de
monitorizare a arieratelor de plată pentru 10 companii de stat care
înregistrează cele mai mari pierderi, pe bază de ţinte
trimestriale. Un sistem eficace de monitorizare ar trebui să fie
operaţional până la sfârşitul lunii martie 2010.
C. Reglementarea şi supravegherea sectorului
financiar
• Amendarea legislaţiei referitoare la
instituţiile de credit, în sensul consolidării competenţelor
administratorilor băncilor plasate sub administrare specială, în
conformitate cu legea UE privind societăţile comerciale şi cu
directivele privind instituţiile de credit, precum şi legislaţia
de lichidare a instituţiilor de credit. Legislaţia revizuită ar
trebui să intre în vigoare până la sfârşitul lunii martie 2010.
• Adoptarea de către Parlament, până la
sfârşitul lunii martie 2010, a unei legi cu privire la independenţa
autorităţilor de supraveghere din sectorul financiar nebancar, care
include, printre altele, dispoziţii ce vizează: (i) asigurarea
imunităţii personalului de supraveghere pentru acţiunile
întreprinse cu bună-credinţă atunci când îşi exercită
atribuţiile; (ii) consolidarea calificărilor tehnice ale membrilor
consiliilor de conducere ale autorităţilor de supraveghere; (iii)
asigurarea independenţei financiare a autorităţilor de
supraveghere, concomitent cu respectarea principiilor
responsabilităţii şi transparenţei în utilizarea resurselor
lor.
• BNR monitorizează îndeaproape evoluţiile în
materie de calitate a activelor şi continuă un nivel adecvat de
provizionare.
D. Reforme structurale
• Demararea analizei funcţionale a
administraţiei publice înainte de sfârşitul lunii februarie 2010.
Analiza va fi realizată în două etape. Fiecare etapă va cuprinde
6 ministere sau instituţii guvernamentale.
• Realizarea de progrese în implementarea planului de
creştere a intensităţii controlului muncii nedeclarate, în
special prin asigurarea înregistrării tuturor contractelor de muncă
înainte de începerea relaţiei de muncă.
A 4-a tranşă [T4 2010]
A. Consolidare fiscală
• Implementarea riguroasă a măsurilor care
vizează atingerea ţintei de deficit pentru anul 2010
•Adoptarea de către Guvern a cadrului bugetar pe
termen mediu pentru perioada 2011-2013 înainte de sfârşitul lunii mai 2010
• Depunerea de către Guvern a bugetului pentru
anul 2011. Bugetul ar trebui să fie susţinut de măsuri concrete
şi ar trebui să fie în conformitate cu un traseu de ajustare
bugetară care să permită atingerea ţintei de deficit de sub
3% din PIB în termeni ESA95 (în anul 2012).
B. Reforma în domeniul guvernantei fiscale
• Adoptarea de către Parlament, înainte de
sfârşitul lunii septembrie 2010, a legislaţiei ulterioare la legea
salarizării unitare, asigurându-se respectarea ţintelor cantitative
incluse în legea salarizării unitare adoptate în octombrie 2009 în ceea ce
priveşte cheltuielile cu salariile. Noua lege include, de asemenea,
dispoziţii care garantează simplificarea grilelor de salarizare
şi asigurarea unei remunerări transparente în funcţie de
responsabilităţi şi calificări. Aceasta ar trebui să
elimine, de asemenea, „fondul de stimulente".
• Aprobarea de către Parlament a legii revizuite a
pensiilor în iunie 2010
• Ratificarea de către Parlament, înainte de
sfârşitul lunii iunie 2010, a ordonanţei de urgenţă privind
Codul de procedură fiscală, vizându-se creşterea eficienţei
administrării fiscale
• Adoptarea de către Parlament, înainte de
sfârşitul lunii iunie 2010, a legislaţiei privind
îmbunătăţirea controlului asupra cheltuielilor efectuate de
autorităţile locale. Această legislaţie va trebui să
includă: (i) elaborarea de norme standardizate de cost pentru cheltuielile
cu bunurile şi serviciile şi pentru cheltuielile de personal; (ii)
interzicerea transferului de resurse de la cheltuieli de capital către
cheltuieli curente; şi (iii) întărirea controlului
autorităţilor centrale asupra autorităţilor locale prin
introducerea, spre exemplu, a unui control ex-ante al cheltuielilor
• Adoptarea de către Guvern până la finele
lunii mai 2010 a unor măsuri concrete de suprimare a blocajelor şi
întârzierilor, astfel încât să se accelereze procesul de absorbţie a
fondurilor structurale ale UE. Acestea includ consolidarea
capacităţii serviciilor publice relevante implicate în gestionarea,
controlul şi utilizarea fondurilor structurale ale UE,
îmbunătăţirea eficacităţii procedurilor de
achiziţii publice, precum şi integrarea cheltuielilor fondurilor
structurale în cadrul bugetar pe termen mediu.
C. Reglementarea şi supravegherea sectorului
financiar
• Progrese în creşterea progresivă pe termen
mediu a disponibilităţilor Fondului de Garantare a Depozitelor.
Decizia BNR de a majora nivelul efectiv al contribuţiei în condiţiile
cadrului legislativ actual ar trebui adoptată până la sfârşitul
lunii septembrie 2010.
D. Reforme structurale
• Finalizarea primei etape a analizei funcţionale
a administraţiei publice româneşti şi lansarea celei de-a doua
etape înainte de mijlocul lunii octombrie 2010. Pe baza rezultatelor din prima
etapă a analizei, elaborarea de către Guvern a unui plan de
acţiune care să cuprindă puncte de referinţă şi
un calendar de implementare, până la sfârşitul lunii octombrie 2010.
• Adoptarea până la sfârşitul lunii iunie
2010 a unui acord multianual de performanţă între Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii şi agenţii, care să
includă obiectivele operaţionale şi de investiţii şi
resursele preconizate. Acest acord va fi realizat în contextul cadrului bugetar
pe termen mediu. Acordul de performanţă va trebui să stabilească
un cadru clar de asumare a răspunderii şi să reducă
interferenţele politice, precum şi schimbările frecvente de
priorităţi.
A 5-a tranşă [T2 2011]
A. Consolidare fiscală
• Atingerea ţintei de deficit de 6,4% din PIB în
termeni ESA 95 pentru anul 2010
• Adoptarea de către Parlament a bugetului pentru
anul 2011. Acest obiectiv ar trebui să fie însoţit de măsuri
concrete, incluzând plafoane de cheltuieli pentru capitolele principale ale
bugetului, precum şi pentru cheltuielile cu salariile la nivel consolidat
şi ar trebui să fie în conformitate cu ajustări bugetare care
să permită atingerea unei ţinte de deficit de sub 3% din PIB în
termeni ESA in anul 2012.
B. Reforma în domeniul guvernantei fiscale
• Guvernul elaborează un raport, până la
finele lunii februarie 2011, referitor la progresele înregistrate în
absorbţia fondurilor structurale europene, ca urmare a măsurilor
luate pentru a suprima blocajele şi întârzierile în utilizarea acestora.
C. Reforme structurale
• Finalizarea celei de-a doua etape a analizei
funcţionale a administraţiei româneşti, până la
sfârşitul lunii martie 2011. Elaborarea de către Guvern a unui plan
de acţiune care să cuprindă momente de referinţă
şi un calendar de implementare, bazat pe rezultatele celei de-a doua etape
a analizei, până la sfârşitul lunii aprilie 2011. Adoptarea şi
realizarea de progrese în implementarea de către Guvern a planului de
acţiune, bazat pe rezultatul primei etape a analizei, până la
sfârşitul lunii martie 2011.
Pe tot parcursul implementării programului de
asistenţă financiară vor fi monitorizate performanţele în
următorul domeniu:
Inflaţia
Politica monetară ar trebui să
rămână orientată către stabilitatea preţurilor şi
atingerea ţintei de inflaţie a BNR (definită ca creştere
anuală a indicelui preţurilor de consum de 3,5 ± 1 punct procentual
bandă de variaţie la sfârşitul anului 2010 şi de 3,0 ± 1
punct procentual bandă de variaţie la finele anului 2011).