MEMORANDUM Nr. 0 din 2
august 2010
(al doilea addendum la
Memorandumul de întelegere)
(între Uniunea Europeana si
România*)
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 636 din 10 septembrie 2010
1. La data de 6 mai
2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la
dispoziţia României asistenţă financiară pe termen mediu de până la 5 miliarde
euro. La 16 februarie 2010, Consiliul a modificat această decizie pentru a reflecta
impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai
puternică decât cea anticipată. Asistenţa este oferită sub formă de împrumut pe
termen mediu în cadrul facilităţii pentru balanţa de plăţi a statelor membre
[având la bază art. 1431 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) si Regulamentul nr.
332/20022]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea sprijinului acordat de Fondul
Monetar Internaţional (FMI) prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de
11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la data de 4 mai
2009. Sprijin suplimentar multilateral în valoare de 2
miliarde euro va fi furnizat de către Banca Mondială (1 miliard euro), precum
şi de Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) (1 miliard euro).
2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), care stabileşte
criteriile de politică economică legate de fiecare tranşă, precum şi condiţiile
de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat la data de 23 iunie 2009. Implementarea măsurilor
fiscale, a celor din sectorul financiar şi a măsurilor de reformă structurală
prevăzute în Memorandum ar trebui să permită economiei să reziste la presiunile
de lichiditate pe termen
scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunătăţirea competitivităţii şi
sprijinirea ajustării coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, reaşezând
astfel economia pe o bază solidă şi durabilă. Prima tranşă de 1,5 miliarde euro
a fost virată la data de 27 iulie 2009 în urma semnării Acordului de împrumut
la 23 iunie 2009. A doua
tranşă în valoare de 1 miliard euro a fost virată la data de 11 martie 2010.
Alte 3 tranşe au fost programate pentru perioada cuprinsă între trimestrul II al anului 2010 şi trimestrul II al anului 2011.
3. In luna august 2009, serviciile Comisiei au
participat la o misiune de evaluare a FMI, care a dus
la eliberarea celei de-a doua tranşe în cadrul programului FMI. Deoarece la
acel moment nu era planificată nicio tranşă UE, misiunea nu a reprezentat o
evaluare formală în cadrul programului de asistenţă din partea UE. S-a convenit
cu autorităţile revizuirea unora dintre obiectivele programului. In mod
special, ţinta de deficit pentru bugetul de stat 2009 a fost stabilită la 7,8%
din PIB în termeni ESA95 (7,3% din PIB în termeni cash) datorită recesiunii mai
puternice decât cea prognozată. Au fost identificate măsuri suplimentare pentru
limitarea deficitului în anul 2010 la 6,4% din PIB în termeni ESA95 (5,9% din
PIB în termeni cash), inclusiv măsuri menite să menţină sub control
cheltuielile cu salariile din sectorul public ca procent din PIB şi să limiteze
cheltuielile cu pensiile şi cele cu bunuri şi servicii, precum şi creşteri ale
accizelor.
*) Traducere.
1 Fostul art. 199
din Tratatul de înfiinţare a Comunităţii Europene.
2 Aşa cum este
modificat de Regulamentul nr. 431/2009.
4. Serviciile Comisiei au
efectuat, în lunile octombrie/noiembrie 2009 şi ianuarie 2010, misiuni de
evaluare a progreselor realizate în ceea ce priveşte condiţiile specifice
ataşate celei de-a doua tranşe de 1 miliard euro în cadrul programului de
asistenţă financiară a UE. Aceste misiuni au fost comune cu cele ale FMI şi
Băncii Mondiale. Conform constatărilor acestor misiuni şi după consultarea cu
Comitetul Economic şi Financiar, criteriile de politică economică asociate
virării celei de-a doua tranşe din împrumutul UE au fost îndeplinite. In mod
special, Parlamentul a adoptat un buget pe anul 2010 în conformitate cu ţintele
programului şi au fost realizate progrese satisfăcătoare în alte domenii ale
reformelor structurale. Totuşi, ţinându-se seama de prognoza macroeconomică
modificată şi de întârzierile ivite în implementarea unora dintre măsurile de
reformă prevăzute în Memorandum, s-a impus ajustarea condiţiilor asociate
virării tranşelor viitoare din cadrul asistenţei financiare. Modificările
convenite în legătură cu criteriile specifice de politică economică au fost
prevăzute în anexa la Memorandumul suplimentar de înţelegere (primul Memorandum suplimentar), semnat
de autorităţile române la data de 18 februarie 2010 şi de comisarul Olli Rehn
la data de 22 februarie 2010. Totodată, s-a convenit reducerea graduală a
deficitului fiscal, astfel încât în anul 2012 acesta să ajungă sub nivelul de
referinţă de 3% din PIB prevăzut în Tratat. La data de 16 februarie 2010, acest
acord a fost avizat prin Recomandările revizuite ale Consiliului Ecofin către
România, conform art. 126(7) din Tratat.
5. Serviciile Comisiei au mai efectuat o misiune de evaluare
împreună cu experţii FMI şi ai Băncii Mondiale în perioada 26 aprilie-10 mai
2010, pentru a evalua progresele înregistrate în ceea ce priveşte condiţiile
specifice asociate celei de-a treia tranşe, în valoare de 1,15 miliarde euro,
în cadrul programului de asistenţă financiară a UE. S-a constatat că, în
contextul politicilor actuale, ţinta de deficit fiscal pentru anul 2010, de
6,4% din PIB, va fi ratată cu o marjă semnificativă, ca urmare a unei
deteriorări a condiţiilor economice, dificultăţilor în colectarea veniturilor
şi derapajelor pe partea de cheltuieli. Cu toate acestea, Guvernul României
şi-a asumat angajamentul de a lua măsuri compensatorii suplimentare (vezi anexa
nr. 1). Aceste măsuri vor trebui adoptate şi implementate înainte de eliberarea
de către Comisie a celei de-a treia tranşe din împrumutul UE. Acest lucru va fi
verificat în iulie 2010. In alte domenii de reformă par a se fi înregistrat
progrese notabile, ce includ adoptarea de către Parlament a legii
responsabilităţii fiscale şi a legii menite să asigure independenţa
autorităţilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar, adoptarea de
către Guvern a unei propuneri de reformă a sistemului de pensii, precum şi
semnarea contractului privind analiza funcţională a administraţiei publice.
Conform acestor constatări şi după consultarea cu Comitetul Economic şi
Financiar, criteriile de politică economică pentru virarea celei de-a treia
tranşe din împrumutul UE par a fi fost îndeplinite în linii mari.
6. Cu toate acestea, se impune ajustarea condiţiilor
aferente virării următoarelor tranşe din asistenţa financiară, pentru a
reflecta în mod special măsurile de consolidare fiscală agreate de Guvernul
României. Modificările convenite în criteriile specifice de politică economică
sunt prezentate în anexa nr. 1 la acest al doilea
Memorandum suplimentar de înţelegere (al doilea Memorandum suplimentar), ce constituie al doilea addendum la Memorandum.
7. Prevederile articolelor din
Memorandum şi din primul Memorandum suplimentar (inclusiv ale anexelor
acestora) rămân valabile şi în vigoare dacă nu sunt amendate în mod explicit
prin acest al doilea Memorandum suplimentar.
8. Virarea tuturor tranşelor
viitoare rămase în cadrul programului este condiţionată de conformitatea
măsurilor implementate de către Guvernul României în baza acestui al doilea
Memorandum suplimentar cu prevederile Tratatului UE. In mod special,
prevederile ordonanţei de urgenţă a Guvernului privind combaterea evaziunii
fiscale trebuie să fie aliniate la prevederile Tratatului UE înainte de
intrarea sa în vigoare.
9. In baza îndeplinirii condiţiilor prevăzute în
Memorandum şi în primul Memorandum suplimentar şi în urma consultării
Comitetului Economic şi Financiar, Comisia va decide cu privire la eliberarea
celei de-a treia tranşe, în valoare de 1,15 miliarde euro, sub rezerva
implementării măsurilor de consolidare fiscală prezentate în anexa nr. 1
(secţiunea „Acţiuni ce vor fi întreprinse înaintea virării celei de-a treia
tranşe a împrumutului UE") şi a semnării celui de-al doilea Memorandum
suplimentar de către părţi şi a intrării în vigoare a acestuia.
10. Anexa nr. 1 face parte
integrantă din acest al doilea Memorandum suplimentar.
11. Toate notificările legate de acest al doilea
Memorandum suplimentar vor fi transmise în mod valabil dacă sunt trimise, în
scris, la adresa:
Pentru Comunitatea Europeană:
Comisia Comunităţilor Europene
Direcţia Generală pentru Afaceri Economice şi
Financiare
B-1049 Bruxelles
Nr. fax: +32 2 299 35 23
Pentru primul-ministru:
Cabinetul primului-ministru
Piaţa Victoriei nr. 1
Sectorul 1, 011791, Bucureşti
Nr. fax:+40 21 319 15 88
Pentru Ministerul Finanţelor
Publice din România:
Ministerul Finanţelor Publice din România
Str. Apolodor nr. 17
Sectorul 5, 050741, Bucureşti
Nr. fax:+40 21 312 16 30
Pentru Banca Naţională a României:
Banca Naţională a României
Str. Lipscani nr. 25
Bucureşti, 030031
Nr. fax:+40 21 312 62 60
12. Pentru România, acest al
doilea Memorandum suplimentar va intra în vigoare după parcurgerea procedurilor
interne prevăzute de legislaţia română. Acest al doilea Memorandum suplimentar
poate fi amendat cu acordul comun al părţilor, sub forma unui addendum. Orice
astfel de addendum va constitui parte integrantă a Memorandumului şi va intra
în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele aplicabile
Memorandumului.
Adoptat la Bruxelles la 20 iulie 2010 şi la Bucureşti
la 2 august 2010, în 5 exemplare originale în limba engleză.
ROMÂNIA
Reprezentată de
Emil Boc,
prim-ministru
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu,
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isărescu,
guvernatorul Băncii Naţionale a României
UNIUNEA EUROPEANĂ
Reprezentată de Comisia Europeană
Olli Rehn,
membru al Comisiei Europene
ANEXA Nr. 1
CRITERII SPECIFICE DE POLITICĂ ECONOMICĂ
(Modificări şi completări la anexa nr. I la Memorandumul de înţelegere şi
la anexa 1
la primul Memorandum suplimentar de înţelegere)
Avându-se in vedere modificarea perspectivelor
economice pentru anul 2010 apărută de la evaluarea programului din luna
ianuarie 2010, ţinta de deficit ESA95 pentru anul 2010, de 6,4% din PIB, din
primul Memorandum suplimentar va fi înlocuită cu o ţintă de 7,3% din PIB în
termeni ESA95 (6,8% din PIB în termeni de numerar). Pentru menţinerea
încrederii în cifrele privind deficitul bugetului general consolidat, Guvernul
României este gata să supună aceste cifre în permanenţă unui audit. Progresele
în materie de consolidare fiscală vor fi monitorizate în raport cu această nouă
ţintă. In plus, criteriile specifice de politică economică precizate în anexa
nr. I la Memorandumul de înţelegere şi în anexa 1 la primul Memorandum
suplimentar de înţelegere vor fi completate cu următoarele acţiuni:
Acţiuni ce vor fi întreprinse înaintea virării celei
de-a treia tranşe a împrumutului UE
• Implementarea riguroasă a
unor măsuri de reducere a cheltuielilor, ce includ:
- o reducere cu 25% a salariilor din sectorul public, sporurilor şi altor compensaţii plătite tuturor salariaţilor
din sectorul public începând cu data de 1 iulie 2010, asigurând în acelaşi timp
un salariu minim de 600 lei;
- raţionalizarea în continuare a numărului de salariaţi
din sectorul public în lunile următoare;
- o reducere cu 15% a tuturor
prestaţiilor sociale, cu excepţia pensiilor şi a alocaţiilor pentru însoţitorii
persoanelor cu handicap cu gradul I de invaliditate. Programele sociale care nu sunt direcţionate către
grupurile dezavantajate ale societăţii vor contribui, proporţional, cu mai mult
la această reducere;
- o îngheţare a pensionărilor anticipate începând cu
data de 1 iunie 2010 şi până la intrarea în vigoare a legii de reformă a
sistemului de pensii. Pensiile noi de invaliditate vor fi acordate numai dacă
acestea au fost în prealabil aprobate de echipele de evaluare medicală din
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale;
- reducerea cu 0,3% din PIB a
transferurilor către autorităţile locale.
• Implementarea riguroasă a unor măsuri de sporire
continuă a veniturilor, ce includ:
- o creştere a ratei TVA de la 19% la 24%;
- extinderea bazei de impunere pentru impozitul pe
venit, pentru a include şi tichetele de masă, veniturile din câştigurile de
capital, inclusiv dobânzile la depozitele bancare şi plăţile compensatorii,
precum şi eliminarea graduală a scutirilor de la impozitul pe venit acordate
programatorilor din domeniul IT
In cazul în care aceste acţiuni nu sunt implementate
până la începutul lunii iulie 2010 sau nu conduc la consolidarea anticipată,
vor fi implementate acţiuni suplimentare de consolidare fiscală, pentru a se
elimina orice deficit bugetar anticipat.
A patra tranşă [T4 2010]
A. Consolidare fiscală
• Progrese în implementarea
bugetului pe anul 2010 ce vizează o ţintă de deficit al bugetului general
consolidat de 7,3% din PIB în termeni ESA95 (deci 6,8% din PIB în termeni de
numerar)
•Adoptarea unui proiect de buget pentru anul 2011 care
are în vedere continuarea reducerii considerabile a deficitului structural, în conformitate cu recomandarea Consiliului formulată la art. 126.7
• Eliminarea celui de-al 13-lea
salariu aferent anului 2010 pentru angajaţii din sectorul public. Acest lucru
se va reflecta în bugetul anului 2011.
• Respectarea ţintei din
bugetul anului 2010 pentru cheltuielile cu bunuri şi servicii, excluzând rambursarea
arieratelor acumulate
B. Guvernanta fiscală şi
reforma fiscală structurală
• Stimularea adecvată a inspectorilor cu atribuţii în
colectarea impozitelor şi taxelor, în vederea majorării veniturilor fiscale
• Acţiuni efective îndreptate împotriva evaziunii
fiscale, în mod deosebit pentru a spori veniturile din accize cu 2 miliarde lei
comparativ cu nivelurile anului 2009
• Aprobarea de către Parlament
a legislaţiei revizuite a pensiilor până la sfârşitul lunii septembrie 2010
C. Reglementarea şi supravegherea
sectorului financiar
• Intrarea în vigoare a legii privind independenţa
autorităţilor de supraveghere din sectorul financiar nonbancar până la finele
lunii septembrie 2010
•Asigurarea capacităţii Băncii
Naţionale a României de a face faţă provocărilor la adresa stabilităţii
financiare, generate printre altele de presiunile asupra calităţii activelor,
inclusiv prin planuri de contingenţă
• Intărirea finanţării fondului de garantare a depozitelor prin:
(i) majorarea cotei efective de contribuţie la 0,3% în
2011 şi creşterea progresivă a ratei de acoperire prealabilă la 2%;
(ii) eliminarea treptată a liniilor de credit stand-by
de la instituţiile de credit, începând din luna ianuarie 2011;
(iii) revizuirea aranjamentelor de guvernantă a
Fondului de Garantare a Depozitelor pentru a se asigura că nici membrii
Consiliului şi nici angajaţii instituţiilor de credit nu sunt reprezentaţi în
consiliul de administraţie. Amendamentele necesare ar trebui să intre în
vigoare începând cu finele lunii septembrie 2010.
• Menţinerea cadrului actual de reglementare
prudenţială în materie de provizionare
• Consolidarea stabilităţii
financiare prin reţinerea de la promovarea unor iniţiative legislative (precum
actualul proiect al legii insolvabilităţii personale) ce ar submina disciplina
în materie de creditare
• Efectuarea amendamentelor legislative necesare menite
să clarifice regimul de despăgubire a creditorilor băncilor plasate sub
administrare specială, pentru a asigura implementarea efectivă a legislaţiei
recent amendate privind lichidarea instituţiilor de credit cu probleme
financiare. Această legislaţie ar trebui să intre în vigoare până la sfârşitul
lunii decembrie 2010.
D. Reforme structurale
• Punerea în aplicare a
ţintelor trimestriale rezultând în reducerea trimestrială cu 2,5% a arieratelor
de către fiecare dintre cele 10 companii de stat cu cele mai mari pierderi.
Punerea în aplicare va începe cu al treilea trimestru al anului 2010.
• Paşi concreţi în direcţia privatizării sau închiderii
Societăţii Comerciale „Termoelectrica" - S.A. şi a privatizării Societăţii
Naţionale de Transport Feroviar CFR Marfă - S.A.
• Raţionalizarea numărului de şcoli şi de spitale
• Adoptarea unui acord multianual de performanţă între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi
agenţiile de implementare în termen de 30 de zile de la adoptarea de către
Guvern a cadrului bugetar pe termen mediu.
A cincea tranşă [T2 2011]
A. Consolidare fiscală
• Implementarea de prevederi în
buget care să garanteze că fondul de salarii din sectorul public în anul 2011
nu va depăşi 39 miliarde lei. Acest obiectiv va fi realizat prin reducerea
numărului total de angajaţi în sectorul public la 1,29 milioane la începutul
anului 2011.
• Introducerea sistemului de
copiată pentru serviciile medicale. Ponderea scutirilor de la obligaţia de a
efectua aceste plăţi nu va depăşi 40%.