Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LISTA Nr

LISTA   Nr. 1237 din 24 noiembrie 2010

prin care s-a constatat ca unele texte din Legea privind sistemul unitar de pensii publice, precum si legea în ansamblul sau sunt constitutionale.

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 785 din 24 noiembrie 2010



Nu împărtăşim, pentru considerentele pe care le vom arăta în continuare, soluţia adoptată prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, cu votul majorităţii judecătorilor Curţii Constituţionale, prin care s-a constatat că unele texte din Legea privind sistemul unitar de pensii publice, precum şi legea în ansamblul său sunt constituţionale.

Criticile de neconstituţionalitate au vizat, pe de o parte, aspecte de neconstituţionalitate extrinsecă referitoare la procedura de adoptare a legii în ansamblul său, iar pe de altă parte, aspecte de neconstituţionalitate intrinsecă a unor texte din cuprinsul legii supuse controlului. Ne vom referi doar la unele aspecte.

A. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate extrinsecă

1. Autorii obiecţiei susţin încălcarea prevederilor art. 67 şi art. 76 alin. (1) din Constituţie întrucât, la momentul votului final asupra legii, nu a fost asigurat cvorumul legal de şedinţă - 167 de deputaţi -, în sală fiind prezenţi în jur de 80 de deputaţi. Ca atare, nu se putea întruni nici majoritatea prevăzută de Constituţie pentru adoptarea proiectului de lege, care are caracter de lege organică.

In conformitate cu prevederile art. 67 din Constituţie -Actele juridice şi cvorumul legal, „Camera Deputaţilor şi Senatul adoptă legi, hotărâri şi moţiuni, în prezenţa majorităţii membrilor", iar potrivit art. 76 alin. (1), „Legile organice [...] se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere".

Textul constituţional al art. 67 prevede doar cvorumul pentru adoptarea unui act juridic, care este, de altfel, singurul „cvorum legal" prevăzut de Constituţie.

Pentru ca votul să aibă loc, condiţia este existenţa cvorumului. Se impune însă a face o distincţie între cvorumul de vot, prin care se înţelege numărul minim de deputaţi prezenţi pentru ca votul să poată avea loc, şi majoritatea minimă pentru ca un proiect de lege să poată fi votat şi adoptat. Aşadar, cvorumul de vot este o condiţie a votării, el este prealabil votării.

Sintagma „în prezenţa majorităţii membrilor" din art. 67 priveşte exclusiv „votul final" când se adoptă un proiect de lege în ansamblu, nu şi faza de dezbateri pe articole a unui proiect de lege pentru care condiţia de cvorum este de domeniul regulamentelor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi a şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, în concordanţă cu art. 64 alin. (1) teza întâi din Constituţie.

Cu referire la susţinerile că la momentul votului final asupra legii în sală mai erau 80 de deputaţi, sunt de semnalat următoarele aspecte:

La reluarea lucrărilor, preşedintele Camerei Deputaţilor a anunţat că din totalul celor 333 de deputaţi şi-au înregistrat prezenţa 181, fiind absenţi 152.

Din derularea votului, aşa cum este consemnat în stenograma şedinţei Camerei Deputaţilor din data de 15 septembrie 2010, se constată că acesta a fost exprimat atât prin mijloace electronice, cât şi prin ridicarea mâinii.

In prima parte a lucrărilor şedinţei, la ora 21,46, erau prezenţi în sala de şedinţe 209 deputaţi, moment în care Grupul parlamentar al Alianţei politice PSD+PD a părăsit sala de şedinţe. La ora 21,55, în continuarea dezbaterilor asupra proiectului de lege, erau prezenţi 171 de deputaţi; după acest moment, Grupul parlamentar al PNL a părăsit sala de şedinţe. La ora 21,57, odată cu respingerea unui amendament la lege, mai erau prezenţi, potrivit votului electronic, 135 de deputaţi, iar la ora 22,15 erau prezenţi 120 de deputaţi. La ora 22,35, la momentul ultimului vot electronic, prezenţa era de 115 deputaţi. După acest vot, liderul Grupului parlamentar al PDL, domnul deputat Mircea Nicu-Toader, are o intervenţie: „Doamnă preşedinte, tot încercăm pe voturi, ne numărăm de 10 ori şi nici nu apare pe sistemul acesta de numărare electronic, vă rog să fiţi de acord, şi solicităm şi plenului, un vot deschis şi atunci va merge şi mai repede." Această propunere - vot deschis prin ridicarea mâinii - a fost adoptată cu 137 de voturi pentru, un vot împotrivă şi 15 abţineri, ceea ce înseamnă că în sală erau prezenţi 153 de deputaţi; la votul imediat următor dat asupra art. 162 alin. (1) din proiectul de lege, se constată că în sală erau prezenţi 160 de deputaţi; la art. 167 au fost exprimate 157 de voturi pentru şi 6 abţineri, iar la art. 182 au votat pentru 160 de deputaţi şi s-au abţinut 5; votul final asupra proiectului de lege a consemnat o prezenţă de 175 de deputaţi - 170 de voturi pentru, două voturi împotrivă şi 3 abţineri, ceea ce ar duce la concluzia că legea, conform stenogramei, a fost adoptată cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală -, şedinţa încheindu-se imediat la ora 23,30, potrivit stenogramei.

Prezenţa unui număr fluctuant de deputaţi la lucrările Camerei, modul anevoios în care au decurs operaţiunile de numărare efectuate doar de unul dintre secretarii de şedinţă şi de anunţare a rezultatului votului într-un interval extrem de scurt între cele două operaţiuni scot în evidenţă imposibilitatea stabilirii efective a numărului de deputaţi aflaţi în sală la finalul şedinţei, necesar, pe de o parte, pentru constatarea cvorumului legal în sensul art. 67, iar, pe de altă parte, pentru adoptarea proiectului de lege, cu respectarea dispoziţiilor art. 76 alin. (1) din Legea fundamentală.

In plus, potrivit art. 33 lit. b) din Regulamentul Camerei Deputaţilor, preşedintele „conduce lucrările plenului Camerei Deputaţilor, asistat obligatoriu de 2 secretari, şi asigură menţinerea ordinii în timpul dezbaterilor, precum şi respectarea prevederilor prezentului regulament", iar în conformitate cu dispoziţiile art. 111 alin. (1) din acelaşi regulament, „proiectul de lege sau propunerea legislativă, în forma rezultată din dezbaterea pe articole, se supune Camerei spre adoptare în condiţiile existenţei cvorumului legal". Totodată, art. 129 alin. (6) prevede că înainte de votare preşedintele poate cere verificarea cvorumului, iar conform alin. (7), dacă în sala de şedinţe nu se află majoritatea deputaţilor, preşedintele amână votarea până la întrunirea cvorumului legal. Or, această verificare nu s-a efectuat, deşi, faţă de cele arătate, se impunea a se stabili, fără echivoc, dacă la votul final cvorumul necesar era asigurat. Aşa, s-a ajuns să planeze suspiciunea că cvorumul şi rezultatul votului final ar fi fost viciate.

2. O altă critică de neconstituţionalitate extrinsecă se referă la încălcarea prevederilor art. 65 alin. (2) lit. j), ale art. 73 alin. (3) lit. c) şi ale art. 75 alin. (4) din Constituţie, ca urmare a eliminării pensiilor de serviciu ale deputaţilor şi senatorilor prin adoptarea unei reglementări care nu era de competenţa decizională a Camerei Deputaţilor, ci trebuia adoptată în şedinţa comună a celor două Camere ale Parlamentului.

Această susţinere este întemeiată.

Prin reglementările adoptate, pensiile de serviciu ale deputaţilor şi senatorilor au devenit la început, potrivit dispoziţiilor art. 1 lit. f) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, „pensii în înţelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale".

Ulterior, în conformitate cu dispoziţiile art. 171 din legea supusă controlului de constituţionalitate, pensiile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, printre care la art. 1 lit. f) sunt prevăzute şi pensiile de serviciu ale deputaţilor şi senatorilor, devin pensii în înţelesul legii criticate.

Pe cale de consecinţă, atât Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cât şi dispoziţiile art. 49-51 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor au fost abrogate expres, potrivit art. 196 lit. a) şi g) din legea contestată la Curtea Constituţională.

Aceste operaţiuni legislative succesive, având drept rezultat abrogarea expresă a normelor pe care le-am indicat, nu pot fi considerate, aşa cum se afirmă în decizie, „decât o operaţiune tehnico-legislativă de corelare a prevederilor actului normativ adoptat cu cele existente în alte legi ce reglementează pensiile speciale, respectiv măsuri în domeniul pensiilor".

Abrogarea unor texte dintr-o lege adoptată în şedinţa comună a celor două Camere, aşa cum este Legea nr. 96/2006, nu poate avea loc în procesul legislativ desfăşurat în şedinţe separate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.

Potrivit dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. c) din Legea fundamentală, statutul deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiilor şi a celorlalte drepturi ale acestora se reglementează prin lege organică, iar conform prevederilor art. 65 alin. (2) lit. j) şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie, stabilirea statutului deputaţilor şi al senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora au loc în şedinţa comună a celor două Camere şi se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

Faţă de cele menţionate, abrogarea dispoziţiilor art. 49-51 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor în şedinţe separate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului contravine textelor constituţionale invocate mai sus.

B. In ceea ce priveşte criticile referitoare la neconstituţionalitatea intrinsecă a legii

Legea privind sistemul unitar de pensii publice încalcă sub aspectul micşorării valorii punctului de pensie şi al recalculării pensiilor speciale principiul neretroactivităţii legii, aşa cum este prevăzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia „legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile".

Se cunoaşte că o lege se aplică numai situaţiilor născute după adoptarea ei, şi nu situaţiilor anterioare intrării ei în vigoare. In speţă, pensiile deja calculate şi pensiile speciale deja aflate în plată sunt drepturi care s-au născut anterior Legii privind sistemul unitar de pensii publice.

In asemenea condiţii, această lege nu se aplică situaţiilor definitiv constituite, modificate sau stinse, precum şi efectelor juridice produse de legile anterioare, potrivit adagiului tempus regit actum.

Or, sub acest aspect se impune a se sublinia că micşorarea valorii punctului de pensie stabilit de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi recalcularea tuturor celorlalte pensii ocupaţionale (speciale) aflate deja în plată determină modificarea regimului juridic al acestor pensii stabilite în baza unor legi anterioare în vigoare, încălcându-se astfel principiul neretroactivităţii legii, ajungându-se la pierderea unor drepturi câştigate. In acest sens, Decizia nr. 375 din 6 iulie 2005 precizează că „noile reglementări nu pot fi aplicate cu efecte retroactive, respectiv în privinţa cuantumului pensiilor anterior stabilite, ci numai pentru viitor, începând cu data intrării lor în vigoare".

Decizia Curţii Constituţionale nr. 57 din 26 ianuarie 2006 a statuat că „orice prevedere nouă poate fi aplicată numai de la data intrării sale în vigoare, pentru a se respecta principiul neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie".

Mai mult, Decizia nr. 120 din 15 februarie 2007 a reţinut că, „în cazurile în care din recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate anterior".

Sugestivă este prezentarea în literatura de specialitate a faptului că, „dacă legea nouă nu ar respecta ceea ce s-a făcut în cadrul prevederilor legii vechi, încrederea ar dispărea şi, odată cu ea, ar fi atinsă şi autoritatea legii" (Tr. Ionescu şi colaboratorii, în Tratat de drept civil, Partea generală, Editura Academiei, 1967, p. 77).

Or, principiul legalităţii reprezintă un principiu esenţial al statului de drept, ce trebuie respectat inclusiv de legiuitor.

Judecător,

Ion Predescu

Judecător,

Acsinte Gaspar

Judecător,

Aspazia Cojocaru

Judecător,

Tudorel Toader


SmartCity5

COMENTARII la Lista 1237/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Lista 1237 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Lista 1237/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu