LEGE
Nr. 73 din 3 noiembrie 1993
pentru infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului Legislativ
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 5 noiembrie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Infiintarea si atributiile Consiliului Legislativ
Art. 1
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se infiinteaza Consiliul
Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizeaza
proiectele de acte normative in vederea sistematizarii, unificarii si
coordonarii intregii legislatii si tine evidenta oficiala a legislatiei
Romaniei.
(2) Consiliul Legislativ are sediul la Camera Deputatilor.
Art. 2
(1) Consiliul Legislativ are urmatoarele atributii:
a) analizeaza si avizeaza proiectele de legi, propunerile legislative si
proiectele de ordonante si de hotarari cu caracter normativ ale Guvernului, in
vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, dupa caz;
b) analizeaza si avizeaza, la cererea presedintelui comisiei parlamentare
sesizate in fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei si proiectele de
legi sau propunerile legislative primite de comisie dupa adoptarea lor de catre
una dintre Camerele Parlamentului;
c) realizeaza nemijlocit sau coordoneaza, din dispozitia Camerei
Deputatilor sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte
legi de complexitate deosebita;
d) elaboreaza, din dispozitia Camerei Deputatilor sau a Senatului ori din
proprie initiativa, studii pentru sistematizarea, unificarea si coordonarea
legislatiei si face, pe aceasta baza, propuneri Parlamentului si, dupa caz,
Guvernului;
e) examineaza conformitatea legislatiei cu prevederile si principiile
Constitutiei si sesizeaza birourile permanente ale Camerelor Parlamentului si,
dupa caz, Guvernul asupra cazurilor de neconstitutionalitate constatate;
prezinta, in cel mult 12 luni de la infiintare, propuneri pentru punerea de
acord a legislatiei anterioare Constitutiei cu prevederile si principiile
acesteia;
f) tine evidenta oficiala a legislatiei si organizeaza informatizarea
sistemului de evidenta;
g) coordoneaza elaborarea si editarea de repertorii legislative, culegeri
de acte normative in limba romana si in alte limbi si avizeaza, in vederea
publicarii, sub aspectul concordantei cu evidenta oficiala a legislatiei,
culegerile elaborate de alte autoritati sau persoane fizice ori juridice;
h) pastreaza cate un exemplar din originalele legilor adoptate si ale
decretelor de promulgare a acestora.
(2) Consiliul Legislativ prezinta anual Parlamentului raportul asupra
activitatii sale.
Art. 3
(1) Proiectele de legi si propunerile legislative se supun dezbaterii
Parlamentului cu avizul Consiliului Legislativ.
(2) Avizul va fi dat inauntrul termenului stabilit de Biroul permanent sau
de comisia permanenta a Camerei Parlamentului care l-a solicitat. Daca avizul
nu este dat in termenul stabilit, aceasta nu impiedica desfasurarea procedurii
legislative.
(3) Avizul este consultativ si are ca obiect:
a) concordanta cu Constitutia a reglementarii propuse, precum si natura
legii;
b) inlaturarea contradictiilor sau necorelarilor dintre prevederile
proiectului de lege sau ale propunerii legislative si asigurarea caracterului
complet al acestora, respectarea normelor de tehnica legislativa;
c) prezentarea implicatiilor noii reglementari asupra legislatiei in
vigoare, prin identificarea dispozitiilor legale care, avand acelasi obiect de
reglementare, urmeaza sa fie abrogate, modificate sau unificate, precum si prin
evitarea reglementarii unor aspecte identice in acte normative diferite.
(4) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, Consiliul
Legislativ va prezenta birourilor permanente ale celor doua Camere normele de
tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, in vederea exercitarii
de catre cei interesati a dreptului de initiativa legislativa.
Art. 4
(1) Proiectele de ordonante si de hotarari cu caracter normativ se supun
spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la
legalitatea masurilor preconizate si la modul in care sunt realizate cerintele
prevazute de art. 3 alin. (3), care se aplica in mod corespunzator.
(2) Avizul este consultativ.
(3) Avizul va fi dat inauntrul termenului solicitat de Guvern, care nu
poate fi mai mic de 10 zile in cazul proiectelor cu procedura obisnuita si de 2
zile in cazul celor cu procedura de urgenta. Pentru ordonantele prevazute de art.
114 alin. (4) din Constitutie, termenul este de 24 de ore.
Art. 5
(1) In indeplinirea atributiilor sale, Consiliul Legislativ colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice si cu institutiile publice de specialitate,
in functie de natura lucrarilor.
(2) Autoritatile administratiei publice si institutiile publice de
specialitate sunt obligate sa asigure, in termenele si conditiile stabilite de
Consiliul Legislativ, informatiile si documentatiile solicitate de acesta si
sa-i acorde sprijinul necesar indeplinirii atributiilor sale.
CAP. 2
Organizarea Consiliului Legislativ
Art. 6
(1) Consiliul Legislativ este alcatuit din Sectia de drept public, Sectia
de drept privat si Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si documentare.
(2) Fiecare sectie are in componenta sa un numar de sectoare.
(3) Domeniile de activitate ale sectiilor si sectoarelor, precum si
atributiile acestora se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare a Consiliului Legislativ.
(4) Lucrarile financiar-contabile ale Consiliului Legislativ se asigura de
compartimentul de specialitate al Camerei Deputatilor.
Art. 7
(1) Consiliul Legislativ este condus de presedintele consiliului, iar
fiecare sectie de un presedinte de sectie.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii se numesc
prin votul majoritatii deputatilor si senatorilor, reuniti in sedinta comuna a
celor doua Camere ale Parlamentului, pe baza a cate trei propuneri ale
birourilor permanente pentru fiecare functie, cu avizul comisiilor juridice
reunite. Acestia isi exercita atributiile de la data depunerii, in mod
individual, a juramantului prevazut la alin. (3) in fata presedintilor celor
doua Camere.
(3) Juramantul va avea urmatorul continut:
"Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar interesele
Romaniei, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor si sa-mi
indeplinesc cu onoare si constiinta profesionala atributiile ce-mi revin. Asa
sa-mi ajute Dumnezeu!"
(4) Functia de presedinte al Consiliului Legislativ este asimilata celei de
ministru, iar functia de presedinte de sectie, celei de secretar de stat.
Art. 8
(1) Presedintele Consiliului Legislativ indeplineste urmatoarele atributii:
a) reprezinta consiliul in fata Camerei Deputatilor, a Senatului si a
celorlalte autoritati publice, precum si in relatiile cu persoanele fizice sau
juridice.
b) semneaza actele consiliului, care se pot emite numai cu acordul sau;
c) angajeaza, potrivit legii, salariatii consiliului, cu exceptia celor
numiti in conditiile prezentei legi;
d) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit legii.
(2) Presedintele este ordonator de credite.
(3) Atributiile presedintilor de sectii se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a Consiliului Legislativ.
(4) Unul dintre presedintii de sectii, desemnat de presedintele
consiliului, este loctiitorul de drept al acestuia.
Art. 9
(1) Fiecare sector din cadrul unei sectii este condus de unul dintre
consilieri, cu exceptia sectorului de studii si documentare si a
secretariatului Consiliului Legislativ, care sunt conduse de cate un director.
(2) Consilierii si directorii se numesc de presedintele consiliului, cu
aprobarea birourilor permanente ale Camerelor Parlamentului.
(3) Consilierii si directorii isi exercita atributiile de la data depunerii
juramantului prevazut de art. 7 alin. (3) din lege, in fata presedintelui
consiliului si a presedintelui sectiei in care sunt incadrati.
(4) Fiecare presedinte de sectie este ajutat de unul dintre consilierii
prevazuti la alin. (1), care este loctiitorul de drept al acestuia.
Art. 10
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Legislativ si
nomenclatorul de functii se aproba in sedinta comuna a birourilor permanente
ale celor doua Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor juridice reunite.
CAP. 3
Functionarea Consiliului Legislativ
Art. 11
(1) Propunerile legislative facute de deputati sau de senatori se
inainteaza Consiliului Legislativ, spre avizare, de catre secretarul general al
Camerei in care au fost depuse, in ziua inregistrarii, iar proiectele de legi
initiate de Guvern sau proiectele de ordonante ori de hotarari cu caracter
normativ ale Guvernului, de secretarul general al acestuia.
(2) Proiectele de legi vor fi insotite de documentele si de informatiile
care au stat la baza elaborarii lor.
(3) Senatorii si deputatii, autori de propuneri legislative, ministrii,
secretarii de stat si subsecretarii de stat pot lua parte, din proprie
initiativa sau la invitatia presedintelui Consiliului Legislativ, la
examinarea, in sectiile acestuia, a proiectelor de acte normative supuse
avizarii. Acestia pot fi invitati de presedintele Consiliului Legislativ la
examinarea, pentru avizare, a proiectelor de acte din domeniul lor de
activitate, indiferent de initiator.
Art. 12
Proiectele ce fac obiectul initiativei legislative a cetatenilor se
inainteaza spre avizare Consiliului Legislativ in conditiile prevazute de lege
pentru exercitarea acestei initiative.
Art. 13
(1) Avizul Consiliului Legislativ se transmite in scris, sub semnatura
presedintelui.
(2) Avizele favorabile neinsotite de obiectii sau propuneri nu vor fi
motivate. In celelalte cazuri, avizul va cuprinde motivarea completa a fiecarei
obiectii sau propuneri si va fi insotit, dupa caz, de studiile, documentele si
informatiile pe care se sprijina, inclusiv de cele cu caracter istoric sau de
drept comparat.
(3) Avizul nu poate cuprinde consideratii cu caracter politic.
(4) Initiatorii sau autoritatea care a solicitat avizul pot cere
Consiliului Legislativ lamuriri suplimentare sau il pot invita pe presedintele
acestuia ori pe reprezentantul sau la dezbaterea propunerilor legislative sau a
proiectelor avizate.
Art. 14
(1) Proiectele de coduri si de alte legi complexe, elaborate nemijlocit de
Consiliul Legislativ sau sub indrumarea acestuia, vor fi insotite de un raport
detaliat, cuprinzand principalele solutii adoptate, rezultatele studiilor de
fundamentare intreprinse, referiri la jurisprudenta si la dreptul comparat in
materie, eventualele solutii alternative posibile, masurile de sistematizare a
legislatiei, impuse de adoptarea reglementarilor propuse, si orice alte
asemenea aspecte interesand dezbaterea proiectelor.
(2) Raportul impreuna cu proiectul de reglementare se prezinta
Parlamentului dupa aprobarea lor de catre Guvern.
Art. 15
(1) Avizele si celelalte lucrari ale Consiliului Legislativ se dezbat in
sectiile si sectoarele acestuia.
(2) Modul de lucru in cadrul sectiilor si sectoarelor Consiliului
Legislativ, precum si raporturile dintre acestea se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare a consiliului.
CAP. 4
Personalul Consiliului Legislativ
Art. 16
(1) Pot fi numiti in functiile de presedinte al Consiliului Legislativ,
presedinte de sectie sau consilier persoane care au numai cetatenia romana si
domiciliul in tara, cu pregatire juridica superioara, o buna reputatie
profesionala si morala si o vechime de cel putin 15 ani in activitatea
juridica.
(2) Pentru celelalte functii din structura aparatului Consiliului
Legislativ, conditiile de numire se stabilesc prin regulamentul de organizare
si functionare a acestuia.
(3) Functiile de specialitate de executie se ocupa prin concurs, in
conditiile legii. Concursul se organizeaza de catre Comisia de numiri si
disciplina a Consiliului Legislativ, formata din 3 consilieri, desemnati de
presedintele Consiliului Legislativ, care va functiona potrivit normelor
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare.
Art. 17
(1) Functiile de presedinte al Consiliului Legislativ, de presedinte de
sectie, de consilier si de expert sunt incompatibile cu oricare alta functie
publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul juridic
superior.
(2) Personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide
politice.
Art. 18
(1) Functia de presedinte al Consiliului Legislativ, de presedinte de
sectie, de consilier sau de expert inceteaza prin demisie in caz de incalcare a
prevederilor art. 17, de pierdere a drepturilor electorale, in situatia
condamnarii definitive pentru savarsirea unei infractiuni sau, dupa caz, in
alte situatii prevazute de lege.
(2) Incetarea exercitarii functiilor prevazute la alin. (1) se constata de
autoritatile in fata carora cei care ocupa aceste functii au prestat
juramantul.
Art. 19
(1) Incalcarea prevederilor prezentei legi si a dispozitiilor
regulamentului de organizare si functionare a Consiliului Legislativ atrage
raspunderea celor vinovati si aplicarea sanctiunilor disciplinare prevazute de
lege pentru functionarii publici.
(2) Presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii sunt
cercetati pentru abaterile disciplinare de comisiile juridice ale celor doua
Camere, iar sanctiunile disciplinare se aplica de birourile permanente ale
Camerei Deputatilor si Senatului.
(3) Personalul de specialitate de executie al consiliului este cercetat,
pentru abaterile disciplinare comise, de Comisia de numiri si disciplina a
Consiliului Legislativ, iar sanctiunile se aplica de presedintele Consiliului
Legislativ, in conditiile legii si ale regulamentului de organizare si
functionare.
Art. 20
Salarizarea functiilor de specialitate de executie din Consiliul Legislativ
este corespunzatoare functiilor similare din aparatul celor doua Camere ale
Parlamentului.
Art. 21
Pentru executarea unor lucrari deosebit de importante, presedintele
Consiliului Legislativ poate aproba consultarea unor experti de inalta
specialitate, in calitate de colaboratori externi, care vor beneficia de
drepturile corespunzatoare cuvenite, potrivit legii, colaboratorilor externi ai
aparatului Camerelor Parlamentului.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 22
(1) Bugetul Consiliului Legislativ face parte integranta din bugetul de
stat.
(2) Proiectul de buget se intocmeste de Consiliul Legislativ, cu avizul
Ministerului Finantelor.
(3) Pentru anul 1993 Guvernul va asigura, din rezerva bugetara aflata la
dispozitia sa, fondurile necesare organizarii si functionarii Consiliului
Legislativ.
Art. 23
Prevederile art. 3 se aplica dupa 30 de zile de la intrarea in vigoare a
regulamentului de organizare si functionare a Consiliului Legislativ.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 octombrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18
octombrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
RADU BERCEANU