LEGE
Nr. 53 din 14 martie 2001
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Roman si Guvernul Macedonean
privind transporturile rutiere, semnat la Bucuresti la 12 iunie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 15 martie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Roman si Guvernul Macedonean privind
transporturile rutiere, semnat la Bucuresti la 12 iunie 2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 ianuarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22
februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ACORD
intre Guvernul Roman si Guvernul Macedonean privind transporturile rutiere
Guvernul Roman si Guvernul Macedonean, denumite in continuare parti
contractante,
dorind sa contribuie la dezvoltarea relatiilor comerciale si economice
intre tarile lor,
hotarate sa promoveze cooperarea in domeniul transporturilor rutiere in
cadrul economiei de piata,
preocupate de protectia mediului si a populatiei, de utilizarea rationala a
energiei, de siguranta rutiera si de imbunatatirea conditiilor de munca ale
conducatorilor auto,
avand in vedere rezolutiile si principiile adoptate in cadrul Comisiei
Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite, al Conferintei
Europene a Ministrilor de Transport (CEMT), al Conferintelor Paneuropene,
recunoscand avantajele si interesele reciproce ale incheierii unui acord in
domeniul transportului rutier,
au convenit urmatoarele:
PARTEA I
Prevederi generale
Art. 1
Scop
1. Prezentul acord se aplica operatorilor de transport rutier stabiliti pe
teritoriul statului unei parti contractante, avand vehicule inmatriculate pe
acel teritoriu, cu punctele de plecare si de destinatie in teritoriul mentionat
si care implica tranzitul prin acel teritoriu si prin teritoriul statului
celeilalte parti contractante.
2. Prezentul acord nu afecteaza drepturile si obligatiile ce rezulta din
celelalte angajamente internationale ale celor doua parti contractante, dupa
cum nu afecteaza legislatia Uniunii Europene sau acordurile dintre Uniunea
Europeana si statele care nu sunt membre.
Art. 2
Definitii
In sensul prezentului acord:
- Operator de transport inseamna orice persoana fizica, orice persoana
juridica, orice asociatie ori grup de persoane fara personalitate juridica sau
orice organism oficial avand propria personalitate juridica ori fiind dependent
de o autoritate avand o astfel de personalitate, care:
- este sau nu este producatoare de profit;
- este autorizata de autoritatea competenta sa efectueze transporturi
rutiere internationale de persoane sau marfuri:
a) exercitand profesia de operator angajat in activitatea de transport,
astfel cum este precizat in legislatia nationala specifica ce reglementeaza
accesul la profesia de operator de transport;
b) exercitand profesia de operator in folos propriu, angajat in activitatea
de transport ca o activitate auxiliara fata de activitatile intreprinderii sau
asociatiei sale.
- Vehicul inseamna un vehicul rutier:
- de sine statator sau o combinatie de vehicule;
- proiectat pentru transportul rutier de persoane sau marfuri;
- aflat la dispozitia operatorului de transport, fiind proprietatea
acestuia sau in baza unui contract de inchiriere ori leasing.
- Inmatriculare inseamna alocarea unui numar de identificare pentru un
vehicul de catre o autoritate competenta. In cazul unei combinatii de vehicule
vehiculul tractor este factorul determinant pentru eliberarea autorizatiei sau
pentru exceptarea de la aceasta, chiar daca vehiculul tractat nu este
inmatriculat cu acelasi numar sau este inmatriculat ori autorizat sa opereze in
alta tara.
- Transport inseamna circulatia unui vehicul incarcat sau gol, chiar daca
vehiculul, remorca ori semiremorca este transportata cu trenul sau cu vaporul
pe o portiune a calatoriei.
- Autorizatie inseamna documentul care este eliberat pentru a fi utilizat,
cu sau fara scutire de taxe/tarife rutiere, in conformitate cu reglementarile
in vigoare ale fiecarei parti contractante, si care ii confera
transportatorului dreptul de a efectua o singura calatorie dus-intors in trafic
direct sau in tranzit prin teritoriul statului celeilalte parti contractante,
pe perioada valabilitatii acestuia, pentru transportul marfurilor; pentru
transportul de persoane, mentionat la art. 3, aceasta autorizatie ii acorda
transportatorului dreptul de a efectua transport pentru o perioada determinata.
- Cabotaj inseamna operatiunile de transport derulate pe teritoriul
statului partii contractante, tara gazda, punctele de incarcare si descarcare
fiind situate pe acel teritoriu, de catre un operator de transport stabilit pe
teritoriul statului celeilalte parti contractante. Deplasarea fara incarcatura
a unui vehicul in interiorul unui teritoriu intre doua operatiuni de transport
international nu este considerata cabotaj.
- Transportul in folos propriu inseamna transportul:
- care utilizeaza vehicule aflate in proprietatea operatorului de
transport sau pe care acesta le-a inchiriat pe baza unui contract pe termen
lung ori in leasing si care sunt conduse de angajatii intreprinderii unui
membru al asociatiei;
- care reprezinta numai o activitate auxiliara in contextul tuturor
celorlalte activitati ale intreprinderii sau asociatiei;
- marfurilor care sunt proprietatea intreprinderii ori a asociatiei sau
care au fost vandute, cumparate, date spre inchiriere ori inchiriate, produse,
extrase, prelucrate sau reparate de catre intreprindere, scopul transportului
fiind sa transporte marfurile spre sau dinspre intreprindere ori sa le
deplaseze potrivit necesitatilor proprii;
- angajatilor intreprinderii sau membrilor unei asociatii nonprofit,
pentru care transportul reprezinta o parte a activitatilor sociale sau de
binefacere.
- Teritoriul statului unei parti contractante inseamna teritoriul fiecaruia
dintre statele ale caror guverne sunt parti contractante la acest acord.
- Tara de rezidenta inseamna teritoriul statului unei parti contractante pe
care operatorul de transport este stabilit si pe care vehiculul este
inmatriculat.
- Tara gazda inseamna teritoriul statului unei parti contractante pe care
vehiculul circula fara a fi inmatriculat si fara ca operatorul de transport sa
fie stabilit pe acest teritoriu.
- Autobuz si Autocar inseamna vehiculele care sunt construite si proiectate
pentru transportul de persoane si care au in afara de locul soferului mai mult
de 8 locuri.
- Vehicul angajat inseamna un vehicul care este construit si proiectat
pentru a transporta pana la 9 persoane si bagajele acestora, inclusiv soferul,
si care este destinat transportului remunerat, in beneficiul unei terte parti.
- Serviciu regulat de persoane inseamna serviciul prin care se transporta
persoane pe o ruta specificata, conform unui anumit grafic de circulatie si
pentru care sunt percepute tarife stabilite. Pasagerii sunt imbarcati sau
debarcati in puncte de oprire prestabilite, iar serviciul respectiv este
accesibil oricui; totusi, in unele cazuri este necesara o rezervare.
Termenul serviciu regulat de persoane include, de asemenea, un serviciu
care indeplineste majoritatea criteriilor mentionate mai sus si care opereaza
ca atare.
In particular acesta include un serviciu care transporta categorii
specifice de pasageri, cu excluderea altor pasageri. Acest serviciu se numeste
"serviciu regulat special". Serviciul, ca serviciu de transport
regulat, nu este afectat de faptul ca transportul este organizat astfel incat
sa corespunda diverselor necesitati ale utilizatorilor.
- Serviciu naveta inseamna un serviciu in cadrul caruia, prin calatorii
repetate dus-intors, grupuri de pasageri formate in prealabil sunt transportate
de la un singur loc de plecare la o singura destinatie. Fiecare grup alcatuit
din pasageri care au efectuat calatoria dus este transportat inapoi spre locul
de plecare intr-o calatorie ulterioara. Locul de plecare si, respectiv, de
destinatie, inseamna locul unde incepe, respectiv locul unde se incheie
calatoria, incluzand, in fiecare caz, si localitatile invecinate situate pe o
raza de 50 km.
Prima calatorie intors si ultima calatorie dus intr-o serie de servicii
naveta se efectueaza fara pasageri.
Serviciul, ca serviciu naveta, nu este afectat de faptul ca unii pasageri
efectueaza calatoria intors cu alt grup, nici de faptul ca prima calatorie dus
si ultima calatorie intors se efectueaza fara pasageri. Acest tip de serviciu
naveta este denumit naveta inversata.
Un serviciu naveta care asigura cazare pentru cel putin 80% din pasageri la
destinatie si, daca este necesar, in timpul calatoriei, cu sau fara masa, se
numeste naveta cu cazare.
- Serviciu ocazional inseamna un serviciu care nu corespunde nici
definitiei serviciului regulat de persoane, nici definitiei serviciului naveta.
Frecventa sau numarul serviciilor nu afecteaza clasificarea acestora ca
servicii ocazionale.
- Document de control inseamna lista de calatori pentru autobuze si
autocare, conforma cu specimenul prevazut in rezolutiile CEMT, si, acolo unde
este astfel prevazut in acest acord sau in concluziile comisiei mixte
mentionate la art. 14, cu raportul tehnic referitor la protectia mediului si la
siguranta rutiera, la care se face referire in aceleasi rezolutii.
PARTEA a II-a
Transportul de persoane
Art. 3
Servicii regulate si similare
1. Serviciile regulate si serviciile naveta fara cazare, operate de autobuz
sau autocar si de vehicul angajat, sunt supuse regimului de autorizatii
eliberate de autoritatea competenta din tara de plecare, de destinatie sau de
tranzit.
2. Solicitarea pentru obtinerea autorizatiei trebuie inaintata autoritatii
competente din tara de rezidenta a operatorului de transport. Daca autoritatea
aproba solicitarea, autorizarea este comunicata autoritatii competente a
celeilalte parti contractante.
Comisia mixta stabilita in baza art. 14 decide asupra formei solicitarii
pentru obtinerea autorizatiei, precum si asupra celorlalte documente necesare
pentru sustinerea acesteia.
3. Autorizatiile sunt eliberate de comun acord de catre autoritatile
competente ale partilor contractante. Comisia mixta stabilita in baza art. 14
poate decide ca autorizatia emisa de tara de rezidenta sa fie valabila si ca
autorizatie de tranzit si poate determina termenii si conditiile acestei
liberalizari.
Decizia de acordare sau de refuz de acordare a unei autorizatii este luata
intr-o perioada de 3 luni, cu exceptia cazului in care sunt situatii deosebite.
Autorizatiile sunt valabile pentru o perioada de maximum 5 ani. Acestea
stabilesc conditiile de operare, inclusiv standardele de protectie a mediului
si de siguranta pe care vehiculele trebuie sa le indeplineasca.
4. Schimbarile conditiilor de operare si incetarea serviciului sunt
hotarate in conformitate cu procedurile stabilite in paragrafele 2 si 3 ale
prezentului articol.
Daca nu mai exista solicitare pentru un anumit serviciu, operatorul il
poate anula, notificand decizia sa cu 3 saptamani inainte autoritatilor
competente care au eliberat autorizatia si clientilor.
5. Daca un serviciu este operat pe baza de asociere sau de subcontractare,
se elibereaza o singura autorizatie firmei principale, dar cu un numar de copii
egal cu cel al operatorilor de transport. Autorizatia va mentiona numele
membrilor asociatiei si ai subcontractantilor.
Art. 4
Servicii ocazionale sau similare
1. Serviciile ocazionale si serviciile naveta cu cazare, operate de autobuz
sau autocar si de vehicul angajat, sunt supuse regimului de autorizatii
eliberate de autoritatea competenta a tarii de plecare, de destinatie sau de
tranzit.
2. Ca o exceptie de la paragraful 1 serviciile enumerate mai jos sunt
exceptate de orice sistem de autorizatie pe teritoriul tarii gazda:
2.1. circuitul cu usile inchise, in care acelasi vehicul este utilizat
pentru a transporta acelasi grup de pasageri de-a lungul calatoriei si pentru
a-i aduce in acelasi loc de plecare;
2.2. servicii in care calatoria dus se efectueaza cu pasageri si calatoria
intors se efectueaza fara pasageri;
2.3. servicii in care calatoria dus se efectueaza fara pasageri si
calatoria intors cu pasageri, cu conditia ca acestia:
a) sa constituie un grup format pe baza unui contract de transport intrat
in vigoare inaintea sosirii acestuia pe teritoriul statului partii contractante
in care ei sunt imbarcati si transportati spre teritoriul tarii de rezidenta;
b) sa fi fost adusi anterior de acelasi transportator pe teritoriul
statului partii contractante in care ei sunt imbarcati din nou si transportati
spre teritoriul tarii de rezidenta;
c) sa fi fost invitati sa calatoreasca pe teritoriul tarii de rezidenta,
costul transportului fiind suportat de persoana care a facut invitatia;
2.4. servicii in folos propriu;
2.5. transport in vehicule angajate.
Un singur pasager care calatoreste intr-un vehicul angajat este considerat
ca fiind un grup de pasageri.
3. Imbarcarea pasagerilor intr-o calatorie dintr-un serviciu liberalizat nu
este permisa in afara cazului in care a fost acordata o autorizatie speciala.
Comisia mixta stabilita pe baza prevederilor art. 14 poate extinde
exceptarea de autorizatie si asupra altor categorii de servicii ocazionale, in
special asupra serviciilor in care pasagerii sunt imbarcati in timpul
calatoriei si asupra altor servicii mentionate la lit. c) a subparagrafului
2.3. Intr-un astfel de caz comisia mixta stabileste conditiile pentru acea
liberalizare, avand in vedere printre altele prevederile art. 11 paragraful 3.
4. Solicitarea pentru obtinerea autorizatiei trebuie inaintata autoritatii
competente din tara gazda.
Comisia mixta stabilita pe baza prevederilor art. 14 decide asupra formei
solicitarii pentru obtinerea autorizatiei si asupra documentelor necesare
pentru aceasta.
Decizia de a acorda sau de a refuza acordarea autorizatiei este luata
intr-o perioada de o luna, cu exceptia cazului in care sunt situatii deosebite.
5. Serviciile ocazionale si serviciile naveta cu cazare exceptate de
autorizatie si care sunt efectuate cu autobuze sau autocare trebuie sa aiba la
baza un document de control. Conditiile de utilizare si continutul documentului
de control sunt stabilite de comisia mixta la care se face referire in art. 14.
Art. 5
Prevederi comune serviciilor de persoane
1. Autorizatiile de transport sunt nominale si nu sunt transferabile altor
operatori de transport.
2. Efectuarea serviciilor de cabotaj este interzisa. Calatoriile locale
organizate numai pentru un grup de pasageri adus in locul respectiv de acelasi
operator de transport nu sunt considerate servicii de cabotaj, cu conditia ca
acestia sa fie inscrisi pe lista de calatori.
PARTEA a III-a
Transportul de marfuri
Art. 6
Sistemul de autorizare
1. Operatorii de transport stabiliti pe teritoriul statului unei parti
contractante pot derula, in baza unei autorizari prealabile, pe teritoriul
statului celeilalte parti contractante:
a) transport intre teritoriile statelor celor doua parti contractante;
b) transport in tranzit.
2. Cabotajul este permis numai cu autorizare speciala din partea tarii
gazda.
3. Operatorii de transport ai unei parti contractante, autorizati conform
prevederilor art. 2, pot derula transport de marfuri intre teritoriul statului
celeilalte parti contractante si un stat tert, precum si intre un stat tert si
teritoriul statului celeilalte parti contractante numai daca au obtinut, pe
baza de reciprocitate, aprobarea autoritatii competente a acestei parti
contractante.
Art. 7
Scutirea de autorizatii
1. Ca exceptie de la prevederile art. 6, urmatoarele categorii de transport
sunt scutite de autorizatii:
a) transportul cu vehicule a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv
remorcile, nu depaseste 6 tone sau atunci cand sarcina utila maxima admisa,
inclusiv remorcile, nu depaseste 3,5 tone;
b) transportul vehiculelor care sunt avariate sau care s-au defectat si
transportul vehiculelor defectate care au fost reparate;
c) calatoriile fara incarcatura efectuate de un vehicul de marfa, trimis
pentru a inlocui un vehicul care s-a defectat in alta tara, precum si calatoria
intors, dupa reparatie, a vehiculului care s-a defectat;
d) transportul de animale vii in vehicule special construite sau permanent
adaptate pentru transportul de animale vii si care sunt recunoscute ca atare de
autoritatile competente in tara de rezidenta;
e) transportul de provizii si echipamente medicale necesare pentru urgente,
in special cele cauzate de catastrofe naturale si de necesitatile umanitare;
f) transportul de obiecte si lucrari de arta pentru targuri si expozitii
sau in scopuri necomerciale;
g) transportul in scopuri necomerciale al bunurilor personale, accesoriilor
si animalelor spre sau dinspre manifestari teatrale, muzicale, cinematografice,
sportive ori pentru circuri, targuri sau festivitati, precum si cel destinat
inregistrarilor radio, productiilor cinematografice sau de televiziune;
h) transportul in folos propriu;
i) transportul funerar;
j) transportul de efecte de stramutare.
2. Transportul de marfuri perisabile face obiectul unui contingent distinct
de autorizatii.
3. Comisia mixta prevazuta la art. 14 poate adauga la lista de categorii de
transport scutite de autorizatie, prevazute la paragraful 1, si alte categorii
si poate elimina contingentele de autorizatii pentru alte categorii decat cele
specifice la paragraful 2.
Art. 8
Conditii de autorizare
1. Autoritatile competente ale celor doua parti contractante schimba anual
un numar convenit de formulare de autorizatii in alb.
Autorizatiile sunt eliberate operatorilor de transport rezidenti de catre
autoritatea competenta sau de catre un organism desemnat de aceasta autoritate.
2. Autorizatiile sunt nominale si nu sunt transferabile unor terte parti.
3. Autorizatiile pot fi utilizate numai de catre un singur vehicul o data.
In cazul combinatiilor de vehicule vehiculul tractor este factorul
determinant in eliberarea sau exceptarea de autorizatii.
4. Comisia mixta mentionata la art. 14 determina contingentul, categoriile
(bilaterale, tranzit, terte tari) si tipurile de autorizatii (cu sau fara
plata), precum si orice alte conditii ce guverneaza utilizarea autorizatiilor.
5. Efectuarea serviciilor de cabotaj este interzisa, cu exceptia celor
autorizate special de catre autoritatea competenta din tara gazda.
Comisia mixta prevazuta la art. 14 stabileste prevederile administrative
aplicabile cabotajului in tara gazda. Aceste prevederi se aplica fara
discriminare.
PARTEA a IV-a
Prevederi comune
Art. 9
Taxe si plati
1. Transportul cu vehicule inmatriculate pe teritoriul statului unei parti
contractante, care opereaza temporar pe teritoriul statului celeilalte parti
contractante, respectand termenii acestui acord, este scutit de la plata
tuturor taxelor referitoare la proprietate, inmatriculare si exploatare a
vehiculului, precum si de la plata taxelor speciale privind serviciile de
transport.
2. Scutirea de taxe mentionata mai sus nu se refera la tarifele si taxele
pe combustibil si la taxa pe valoarea adaugata privind serviciile de transport.
3. Combustibilul continut in rezervoarele normale, construite de fabricant,
montate pe vehicul, care sunt utilizate pentru functionarea vehiculului si
pentru operarea vehiculului rutier la temperatura controlata, precum si lubrifiantii
si piesele de schimb sunt scutite de la plata tuturor taxelor vamale pe
teritoriul tarii gazda, cu conditia ca operatorul de transport sa respecte
reglementarile legale in vigoare in domeniul vamal.
4. Transportul efectuat in conformitate cu termenii acestui acord va fi
supus platii taxelor si tarifelor percepute pentru utilizarea infrastructurii
rutiere sau a podurilor in tara gazda.
5. Pe baza avantajului reciproc comisia mixta prevazuta la art. 14 va
stabili contingentele de autorizatii, cu sau fara scutire de la plata taxelor
rutiere.
6. Toate platile rezultate din aplicarea prezentului acord se vor face in
moneda convertibila. In cazul in care un acord de plati intre partile
contractante va fi convenit se vor aplica prevederile acestui acord de plati.
7. Profiturile obtinute ca rezultat al operarii vehiculelor in traficul
international, precum si bunurile mobile legate de exploatarea lor sunt
taxabile in statul in care se afla conducerea efectiva a intreprinderii de
transport. In cazul in care o conventie de evitare a dublei impuneri va fi
incheiata intre cele doua parti contractante se vor aplica prevederile acestei
conventii.
Art. 10
Mase totale si dimensiuni
1. Masa totala maxima autorizata, sarcina pe osie si dimensiunile
vehiculelor nu trebuie sa le depaseasca pe cele inregistrate in documente si
nici limitele maxime in vigoare in tara gazda.
2. Daca masa totala maxima, sarcina pe osie sau dimensiunile vehiculului
unei parti contractante depasesc limitele maxime in vigoare pe teritoriul
statului celeilalte parti contractante, vehiculul trebuie sa aiba o autorizatie
speciala eliberata de autoritatea competenta a celeilalte parti contractante.
Daca aceasta autorizatie limiteaza deplasarea vehiculului la un itinerar
determinat, transportul se va efectua numai cu respectarea acestui itinerar.
3. Autorizatia speciala nu exclude autorizatia prevazuta la art. 6
paragraful 1.
Art. 11
Echipament si alte caracteristici
1. Vehiculele care transporta marfuri periculoase trebuie sa fie adaptate
si echipate conform prevederilor Acordului european referitor la transportul
rutier international al marfurilor periculoase, incheiat la Geneva la 30
septembrie 1957 (A.D.R.).
2. Echipamentul utilizat la bordul vehiculului pentru monitorizarea
timpului de odihna si de conducere al echipajului trebuie sa corespunda
prevederilor Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor
care efectueaza transporturi rutiere internationale, incheiat la Geneva la 1
iulie 1970 (A.E.T.R.).
3. Partile contractante se angajeaza sa promoveze in cadrul acestui acord
utilizarea vehiculelor care indeplinesc standardele de siguranta si cele
privind emisiile de noxe.
In consens cu aceasta politica comisia mixta prevazuta la art. 14 poate
acorda un tratament mai favorabil vehiculelor care indeplinesc cele mai moderne
standarde de siguranta si privind emisiile de noxe, atunci cand decide asupra
contingentelor si viitoarei liberalizari.
Art. 12
Control
Autorizatiile, documentele de control si alte acte solicitate in
conformitate cu acest acord, precum si scrisoarea de transport international,
listele de calatori, certificatele de asigurare, certificatele de pregatire
profesionala si toate documentele necesare prevazute in acordurile
multilaterale sau bilaterale sau in legislatia nationala trebuie pastrate la
bordul vehiculelor si prezentate la cererea autoritatilor de control.
Operatorii de transport in folos propriu trebuie sa prezinte dovada acestui
statut, la cererea autoritatilor de control.
Art. 13
Obligatii ale operatorilor de transport si penalizari
1. Operatorii de transport ai unei parti contractante au datoria sa
respecte pe teritoriul statului celeilalte parti contractante obligatiile ce
rezulta din acordurile multilaterale internationale la care cele doua parti
contractante sunt parti, din prezentul acord, precum si din alte acorduri
bilaterale si din legislatia nationala, in special regulile de trafic si
intelegerile vamale, precum si orice conditii si restrictii referitoare la
autorizatii.
2. Fara a prejudicia procedurile penale autoritatile competente din tara de
rezidenta pot, in cazul incalcarilor serioase sau repetate comise pe teritoriul
tarii gazda si la cererea acesteia din urma, sa initieze urmatoarele actiuni
administrative:
- emiterea unui avertisment,
- interzicerea accesului pe teritoriul statului partii contractante in care
incalcarea/incalcarile a/au fost comisa/comise.
In cazuri deosebit de grave autoritatea competenta a tarii gazda poate
interzice temporar accesul, pana la luarea unei decizii de catre autoritatea
tarii de rezidenta.
Partile contractante se vor informa reciproc asupra deciziilor luate.
3. Prevederile acestui articol nu exclud sanctiunile legale care pot fi
aplicate de tribunale sau de autoritatile administrative ale tarii in care a
avut loc evenimentul.
Art. 14
Colaborarea in comisia mixta
1. Autoritatile competente ale partilor contractante trebuie sa ia masurile
necesare pentru a aplica acest acord si sa isi transmita reciproc orice
informatie utila. Autoritatile competente trebuie sa se informeze, de asemenea,
in mod reciproc, asupra oricarei schimbari a legislatiei nationale care
afecteaza aplicarea acordului.
Autoritatile competente isi vor acorda reciproc asistenta in scopul
implementarii acestui acord. Datele personale schimbate in cadrul cooperarii
dintre partile contractante vor fi protejate prin garantie de confidentialitate
si nu pot fi utilizate in alt scop in afara de cel pentru care au fost
comunicate.
2. Pentru realizarea prevederilor paragrafului 1 va fi infiintata o comisie
mixta, compusa din delegati ai fiecarei parti contractante.
Comisia mixta este responsabila cu implementarea art. 3, 4, 7 si 8 si, in
general, de revizuirea tuturor chestiunilor privind relatiile dintre partile
contractante in domeniul transportului rutier, inclusiv aspectele referitoare
la siguranta, protectia mediului, drepturile personalului angajat, problemele
tehnice, promovarea relatiilor dintre intreprinderi, colaborarea intermodala si
managementul crizelor.
Art. 15
Autoritati competente
Autoritatile competente pentru implementarea prezentului acord sunt
autoritatile responsabile cu transportul, si anume:
- pentru Guvernul Roman: Ministerul Transporturilor;
- pentru Guvernul Macedonean: Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor.
Partile contractante isi vor notifica reciproc orice modificare privind
nominalizarea autoritatii competente implicate.
Art. 16
Solutionarea diferendelor
Orice diferend privind interpretarea sau aplicarea acestui acord va fi
solutionat prin negocieri directe intre autoritatile competente ale celor doua
parti contractante.
In cazul in care aceste autoritati competente nu ajung la o intelegere,
diferendul va fi solutionat pe cai diplomatice.
PARTEA a V-a
Prevederi finale
Art. 17
Amendamente
Orice amendament la prezentul acord va fi convenit de partile contractante
si va intra in vigoare conform procedurii mentionate la art. 18.
Art. 18
Intrarea in vigoare si durata
1. Ambele parti contractante isi vor notifica reciproc indeplinirea
procedurii cerute de legislatiile lor nationale privind intrarea in vigoare a
acordurilor internationale. Prezentul acord va intra in vigoare in cea de-a
treizecea zi de la data ultimei notificari.
2. Prezentul acord se incheie pe o perioada de un an si va fi prelungit in
mod automat pentru noi perioade de cate un an, cu exceptia cazului in care este
denuntat de una dintre partile contractante prin notificare scrisa, cu 90 de
zile inainte de expirarea valabilitatii acestuia.
3. O data cu intrarea in vigoare a prezentului acord Acordul dintre
Guvernul Republicii Populare Romane si Guvernul Republicii Socialiste
Federative Iugoslavia privind transporturile internationale rutiere, semnat la
25 decembrie 1963, si prevederile referitoare la transportul rutier din
Protocolul dintre Guvernul Roman si Guvernul Macedonean privind cadrul juridic
bilateral, semnat la 8 martie 1996, isi inceteaza valabilitatea in relatiile
dintre cele doua parti contractante.
Drept care subsemnatii, deplin imputerniciti in acest scop de guvernele lor
respective, au semnat acest acord.
Incheiat la Bucuresti la 12 iunie 2000, in doua exemplare originale,
fiecare in limbile romana, macedoneana si engleza, toate textele fiind egal
autentice. In caz de divergenta de interpretare textul in limba engleza va
prevala.
Pentru Guvernul Roman,
Adrian Gheorghe Marinescu,
secretar de stat in Ministerul Transporturilor
Pentru Guvernul Macedonean,
Bobi Spirkovski,
ministrul transporturilor si telecomunicatiilor