Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 5 din  7 martie 1996

pentru ratificarea Conventiei privind concilierea si arbitrajul in cadrul Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa, semnata la Stockholm la 15 decembrie 1992

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 51 din 13 martie 1996


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia privind concilierea si arbitrajul in cadrul Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa, semnata la Stockholm la 15 decembrie 1992, cu urmatoarea rezerva:
    "In aplicarea prevederilor art. 19 paragraful 4, Romania isi rezerva dreptul de a opta pentru folosirea procedurilor de conciliere sau de arbitraj prevazute in tratatele bilaterale si multilaterale incheiate sau pe care ea le va incheia."

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  PRESEDINTELE SENATUI
              prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19 februarie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

              PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                      ADRIAN NASTASE

                       CONVENTIE
privind concilierea si arbitrajul in cadrul Conferintei pentru Securitate si Cooperare in Europa*)
-----------------
    *) Traducere.

    Statele-parti la aceasta conventie, fiind state participante la Conferinta pentru Securitate si Cooperare in Europa,
    constiente de obligatia lor, potrivit art. 2 paragraful 3 si art. 33 ale Cartei Natiunilor Unite, de a solutiona diferendele dintre ele in mod pasnic,
    subliniind ca ele nu intentioneaza in nici un fel sa aduca atingere competentei altor institutii sau mecanisme existente, inclusiv Curtea Internationala de Justitie, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene si Curtea Permanenta de Arbitraj,
    reafirmand angajamentul lor solemn de a-si solutiona diferendele prin mijloace pasnice si hotararea lor de a institui mecanisme pentru solutionarea diferendelor dintre statele participante,
    reamintind ca aplicarea integrala a tuturor principiilor si angajamentelor C.S.C.E. constituie, prin ea insasi, un element esential in prevenirea diferendelor dintre statele participante la C.S.C.E.,
    preocupate sa intareasca si sa indeplineasca angajamentele cuprinse, in special, in Raportul Reuniunii de experti privind solutionarea pasnica a diferendelor, adoptat la La Valletta, si aprobat de catre Consiliul Ministrilor Afacerilor Externe ai C.S.C.E. la intalnirea sa de la Berlin din 19-20 iunie 1991,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Infiintarea Curtii
    Se infiinteaza Curtea de Conciliere si Arbitraj pentru a solutiona, prin conciliere si, cand va fi cazul, prin arbitraj, diferendele care ii vor fi supuse in conformitate cu prevederile acestei conventii.
    Art. 2
    Comisii de conciliere si tribunale arbitrale
    1. Concilierea va fi facuta de Comisia de conciliere constituita pentru fiecare diferend. Comisia va fi compusa din conciliatori desemnati de pe o lista intocmita potrivit prevederilor art. 3.
    2. Arbitrajul va fi facut de catre Tribunalul arbitral constituit pentru fiecare diferend. Tribunalul arbitral va fi compus din arbitri desemnati de pe o lista intocmita potrivit prevederilor art. 4.
    3. Conciliatorii si arbitrii, impreuna, vor constitui Curtea de conciliere si arbitraj in cadrul C.S.C.E., denumita in continuare Curtea.
    Art. 3
    Desemnarea conciliatorilor
    1. Fiecare stat parte la aceasta conventie va desemna, in termen de doua luni de la intrarea ei in vigoare, doi conciliatori, dintre care cel putin unul este cetatean al statului care l-a desemnat. Celalalt conciliator poate fi cetatean al altui stat participant la C.S.C.E. Statul care devine parte la aceasta conventie, dupa intrarea ei in vigoare, isi va desemna conciliatorii in termen de doua luni dupa intrarea in vigoare a conventiei in privinta sa.
    2. Conciliatorii trebuie sa fie persoane care detin sau au detinut functii inalte pe plan international sau national si care poseda competente recunoscute in domeniul dreptului international, al relatiilor internationale sau al solutionarii diferendelor.
    3. Conciliatorii vor fi desemnati pentru o perioada de 6 ani, care poate fi reinnoita. Statul care i-a desemnat nu poate dispune incheierea functiilor lor in cursul mandatului. In caz de deces, demisie sau imposibilitate de a actiona, constatata de Biroul Curtii, statul in cauza va desemna un nou conciliator, pentru perioada de timp ramasa din mandatul predecesorului.
    4. La expirarea mandatului lor, conciliatorii vor continua sa se ocupe de cazurile cu care au fost sesizati.
    5. Numele conciliatorilor vor fi notificate grefierului, care le va inscrie intr-o lista ce va fi comunicata Secretariatului C.S.C.E. pentru a fi transmisa statelor participante la C.S.C.E.
    Art. 4
    Desemnarea arbitrilor
    1. Fiecare stat parte la aceasta conventie va desemna, in termen de doua luni de la intrarea ei in vigoare, un arbitru si un supleant, care pot fi cetateni ai acestui stat sau ai oricarui alt stat participant la C.S.C.E. Statul care devine parte la aceasta conventie, dupa intrarea ei in vigoare, va desemna un arbitru si un supleant in termen de doua luni de la intrarea in vigoare a conventiei in privinta sa.
    2. Arbitrii si supleantii lor trebuie sa intruneasca conditiile cerute de tarile lor pentru exercitarea celor mai inalte functii judiciare sau sa fie jurisconsulti, avand o competenta recunoscuta in domeniul dreptului international.
    3. Arbitrii si supleantii lor sunt desemnati pentru un mandat de 6 ani, care poate fi reinnoit o singura data. Statul-parte care i-a desemnat nu poate dispune incetarea functiilor lor in cursul mandatului. In caz de deces, demisie sau imposibilitate de a actiona, constatata de Biroul Curtii, arbitrul va fi inlocuit de supleantul sau.
    4. Daca un arbitru si supleantul sau decedeaza, demisioneaza sau sunt, ambii, in imposibilitate de a actiona, faptul fiind constatat de Birou, se va proceda la noi desemnari potrivit paragrafului 1. Noul arbitru si supleantul sau vor incheia mandatul predecesorilor.
    5. Regulamentul Curtii poate prevedea reinnoirea partiala a arbitrilor si a supleantilor lor.
    6. La expirarea mandatului lor, arbitrii vor continua sa se ocupe de cazurile cu care au fost sesizati.
    7. Numele arbitrilor vor fi notificate grefierului, care le va inscrie pe o lista ce va fi comunicata Secretariatului C.S.C.E., pentru a fi transmisa statelor participante la C.S.C.E.
    Art. 5
    Independenta membrilor Curtii si a grefierului
    Conciliatorii, arbitrii si grefierul isi vor exercita functiile in deplina independenta. Inainte de a-si prelua functiile, ei vor face o declaratie prin care se vor angaja sa-si exercite functiile in mod impartial si potrivit constiintei lor.
    Art. 6
    Privilegii si imunitati
    Conciliatorii, arbitrii, grefierul, precum si agentii si consilierii partilor in litigiu se vor bucura, pe timpul cat isi indeplinesc functiile pe teritoriul statelor parti la aceasta conventie, de privilegiile si de imunitatile acordate persoanelor care indeplinesc functii similare in cadrul Curtii Internationale de Justitie.
    Art. 7
    Biroul Curtii
    1. Biroul Curtii va fi format din presedinte, un vicepresedinte si trei membri.
    2. Presedintele Curtii va fi ales de catre membrii Curtii, reuniti in colegiu. Presedintele prezideaza Biroul.
    3. Conciliatorii si arbitrii vor alege, in cadrul colegiilor lor respective, doi membri ai Biroului si pe supleantii acestora.
    4. Biroul isi va alege vicepresedintele dintre membrii sai. Vicepresedintele va fi ales dintre conciliatori, daca presedintele este un arbitru, si dintre arbitri, daca presedintele este un conciliator.
    5. Regulamentul Curtii va stabili modalitatile pentru alegerea presedintelui, a celorlalti membrii ai Biroului si a supleantilor acestora.
    Art. 8
    Procedura de luare a deciziilor
    1. Deciziile Curtii vor fi luate cu votul majoritatii membrilor care participa la vot. Membrii care se abtin nu sunt considerati ca participanti la vot.
    2. Deciziile Biroului vor fi luate cu votul majoritatii membrilor sai.
    3. Deciziile comisiilor de conciliere si cele ale tribunalelor arbitrale vor fi luate cu votul majoritatii membrilor lor, care nu au dreptul de a se abtine de la vot.
    4. In caz de vot egal, votul presedintelui va prevala.
    Art. 9
    Grefierul
    Curtea isi va numi grefierul si va putea sa prevada numirea altor functionari necesari. Statutul personalului grefei va fi elaborat de Birou si va fi adoptat de catre statele-parti la prezenta conventie.
    Art. 10
    Sediul
    1. Sediul Curtii este stabilit la Geneva.
    2. La cererea partilor in litigiu si cu acordul Biroului Curtii, o comisie de conciliere sau un tribunal arbitral se pot intruni in afara sediului Curtii
    Art. 11
    Regulamentul Curtii
    1. Curtea va adopta propriul sau regulament, care va fi supus aprobarii statelor-parti la prezenta conventie.
    2. Regulamentul Curtii va stabili, in special, regulile de procedura care trebuie aplicate de catre comisiile de conciliere si de tribunalele arbitrale, constituite in conformitate cu prezenta conventie. El va preciza de la care dintre aceste reguli nu se va putea deroga, prin acordul partilor in litigiu.
    Art. 12
    Limbile de lucru
    Regulamentul Curtii va stabili regulile aplicabile in privinta limbilor de lucru.
    Art. 13
    Protocol financiar
    Cu exceptia prevederilor art. 17, toate cheltuielile Curtii vor fi suportate de statele-parti la prezenta conventie.
    Dispozitiile privind calcularea cheltuielilor, intocmirea si aprobarea bugetului anual al Curtii, repartizarea cheltuielilor intre statele-parti la aceasta conventie, verificarea conturilor Curtii si problemele conexe vor fi cuprinse intr-un protocol financiar, care va fi adoptat de catre Comitetul Inaltilor Functionari. Un stat este legat de protocol in momentul cand devine parte la conventie.
    Art. 14
    Raport periodic
    Biroul va prezenta, anual, Consiliului C.S.C.E., prin Comitetul Inaltilor Functionari, un raport asupra activitatilor desfasurate in baza prezentei conventii.
    Art. 15
    Notificarea cererilor de conciliere sau de arbitraj
    Grefierul Curtii va informa Secretariatul C.S.C.E. despre toate cererile de conciliere sau de arbitraj, pentru a fi comunicate imediat statelor participante la C.S.C.E.
    Art. 16
    Comportarea partilor; masurile provizorii
    1. In timpul procedurii, partile in litigiu se vor abtine de la orice actiune care ar putea agrava situatia sau care ar putea ingreuna ori impiedica solutionarea diferendului.
    2. Comisia de conciliere poate atrage atentia partilor in litigiul cu care a fost sesizata asupra masurilor pe care le-ar putea lua pentru a preveni agravarea diferendului si pentru ca solutionarea acestuia sa nu devina mai dificila.
    3. Tribunalul arbitral, constituit pentru a solutiona un diferend, poate indica masurile provizorii care ar trebui sa fie luate de catre partile in litigiu, in conformitate cu prevederile paragrafului 4 al art. 26.
    Art. 17
    Cheltuielile de procedura
    Partile in litigiu si orice parte intervenienta isi vor suporta, fiecare, propriile cheltuieli de procedura.

    CAP. 2
    Competenta

    Art. 18
    Competenta comisiei si a tribunalului
    1. Orice stat parte la prezenta conventie poate supune unei comisii de conciliere orice diferend cu un alt stat-parte, care nu a putut fi solutionat, intr-o perioada de timp rezonabila, prin negocieri.
    2. Un diferend poate fi supus unui tribunal arbitral in conditiile prevazute la art. 26.
    Art. 19
    Mentinerea mijloacelor existente de solutionare
    1. Comisia de conciliere sau tribunalul arbitral constituite pentru solutionarea unui diferend va inceta examinarea acestuia:
    a) daca, inainte de sesizarea comisiei sau a tribunalului, acest diferend a fost supus unei curti sau unui tribunal carui competenta partile in litigiu sunt obligate sa o accept sau, daca o asemenea instanta a pronuntat deja o hotarare asupra fondului acestui diferend;
    b) daca partile in litigiu au acceptat, dinainte, competenta exclusiva a unui organ jurisdictional, altul decat tribunalul prevazut de prezenta conventie, si daca acest organ este competent sa decida, cu forta obligatorie, asupra diferendului ce i-a fost supus, sau daca partile in litigiu a convenit sa caute solutionarea acestuia exclusiv prin alt mijloace.
    2. Comisia de conciliere, constituita pentru solutionarea unui diferend, inceteaza examinarea acestuia chiar si dupa ce a fost sesizata, daca una sau toate partile in litigiu supun diferendul unei curti sau unui tribunal a carui competenta partile respective sunt obligate sa o accepte.
    3. Comisia de conciliere va suspenda examinarea diferendului daca, mai inainte, acesta a fost supus altui organ care are competenta sa formuleze propuneri cu privire acest diferend. Daca prin acest demers anterior nu se ajunge la solutionarea diferendului, comisia isi va relua lucrarile, la cererea partilor in litigiu sau a uneia dintre ele, sub rezerva prevederilor paragrafului 1 al art. 26.
    4. Un stat poate, in momentul semnarii sau ratificarii conventiei, sau al aderarii la aceasta, sa faca o rezerva pentru a asigura compatibilitatea mecanismului de solutionare a diferendelor, instituit de aceasta conventie, cu alte mijloace de solutionare a diferendelor care rezulta din angajamentele internationale aplicabile acestui stat.
    5. Daca, in orice moment, partile reusesc sa solutioneze diferendul, comisia sau tribunalul scoate cauza de pe rol, dupa ce a primit o confirmare scrisa de la toate partile ca ele au solutionat diferendul.
    6. Orice dezacord intre partile in litigiu cu privire competenta comisiei sau a tribunalului este solutionat de comisie sau de tribunal.

    CAP. 3
    Concilierea

    Art. 20
    Cererea pentru constituirea unei comisii de conciliere
    1. Orice stat-parte la prezenta conventie poate adresa grefierului o cerere pentru a solicita constituirea unei comisii de conciliere pentru solutionarea unui diferend intre el si unul sau mai multe state-parti. Doua sau mai multe state-parti pot, de asemenea, sa adreseze grefierului o cerere comuna.
    2. Constituirea unei comisii de conciliere poate fi ceruta de asemenea, prin acordul a doua sau mai multe state-parti sau intre unul sau mai multe state-parti si unul sau mai multe state participante la C.S.C.E. Acordul trebuie sa fie notificat grefierului.
    Art. 21
    Constituirea comisiei de conciliere
    1. Fiecare parte in litigiu va numi un conciliator de pe lista conciliatorilor, stabilita in conformitate cu art. 3, pentru a face parte din comisia de conciliere.
    2. Cand mai mult de doua state sunt parti la acelasi diferend, partile care au aceleasi interese se pot intelege sa numeasca un singur conciliator. Daca nu procedeaza in acest sens, fiecare dintre cele doua parti in litigiu va numi un numar egal de conciliatori, pana la un maximum stabilit de Birou.
    3. Orice stat care este parte la un diferend supus unei comisii de conciliere, fara a fi parte la aceasta conventie, poate numi, pentru a face parte din comisie, o persoana aleasa fie de pe lista de conciliatori stabilita in conformitate cu art. 3, fie dintre cetatenii unui stat participant la C.S.C.E. In acest caz, acestia din urma vor avea, in scopul examinarii diferendului, aceleasi drepturi si aceleasi obligatii ca si ceilalti membri ai comisiei. Ei isi vor exercita functiile in deplina independenta si vor face declaratia ceruta de art. 5, inainte de a-si ocupa locurile in comisie.
    4. Imediat dupa primirea cererii sau a acordului prin care partile in litigiu solicita constituirea unei comisii de conciliere, presedintele Curtii va consulta partile in litigiu in privinta componentei restului comisiei.
    5. Biroul va numi alti trei conciliatori pentru a face parte din comisia de conciliere. Acest numar poate fi majorat sau redus de catre Birou, cu conditia sa fie impar. Membrii Biroului si supleantii lor, care se afla pe lista conciliatorilor, pot fi numiti pentru a face parte din comisie.
    6. Comisia de conciliere isi alege presedintele din randul membrilor numiti de Birou.
    7. Regulamentul Curtii va stabili regulile aplicabile pentru situatia in care, la inceputul sau in cursul procedurii, unul dintre membrii numiti sa faca parte din comisie este recuzat, nu poate sau refuza sa participe.
    8. Orice problema in legatura cu aplicarea acestui articol va fi solutionata de catre Birou ca o chestiune preliminara.
    Art. 22
    Procedura de constituire a unei comisii de conciliere
    1. Daca constituirea unei comisii de conciliere este solicitata pe calea unei cereri, cererea va enunta obiectul diferendului, partea sau partile impotriva carora este formulata cererea si numele conciliatorului sau ale conciliatorilor numiti de catre partea sau partile solicitante. Cererea va indica, pe scurt, si mijloacele de solutionare la care s-a recurs anterior.
    2. De indata ce s-a primit o cerere, grefierul o va notifica celeilalte sau celorlalte parti in litigiu mentionate in cerere. Cealalta parte sau celelalte parti dispun de un termen de 15 zile de la notificare pentru a numi pe conciliatorul sau pe conciliatorii care vor face parte din comisia de conciliere. Daca, in acest termen, una sau mai multe parti in litigiu nu au ales membrul sau membrii comisiei pe care au dreptul sa-i numeasca, Biroul va numi numarul corespunzator de conciliatori. Aceasta numire se va face dintre conciliatorii desemnati in conformitate cu art. 3 de catre partea sau de catre fiecare dintre partile in cauza sau, daca aceste parti nu au desemnat inca conciliatori, dintre conciliatorii care nu au fost desemnati de catre cealalta parte sau de catre celelalte parti in litigiu.
    3. Daca constituirea unei comisii de conciliere este ceruta in baza unui acord, acordul trebuie sa enunte obiectul diferendului. Daca nu exista acord, in intregime sau in parte, asupra obiectului diferendului, fiecare parte isi poate formula propria sa pozitie in legatura cu obiectul acestuia.
    4. In cazul in care constituirea comisiei de conciliere este ceruta in baza unui acord, fiecare parte va notifica grefierului numele conciliatorului sau ale conciliatorilor pe care i-a numit sa faca parte din comisie.
    Art. 23
    Procedura de conciliere
    1. Procedura de conciliere este confidentiala si in contradictoriu. Sub rezerva prevederilor art. 10 si 11 si a regulamentului Curtii, comisia de conciliere isi va stabili procedura, dupa consultarea partilor in litigiu.
    2. Daca partile in litigiu sunt de acord, comisia de conciliere poate invita orice stat-parte la prezenta conventie, care are un interes in solutionarea diferendului, sa participe la procedura.
    Art. 24
    Obiectivul concilierii
    Comisia de conciliere va ajuta partile in litigiu sa-l solutioneze in concordanta cu dreptul international si cu angajamentele la care au subscris in cadrul C.S.C.E.
    Art. 25
    Rezultatul procedurii de conciliere
    1. Daca in cursul procedurii, partile in litigiu reusesc, cu ajutorul comisiei de conciliere, sa gaseasca o solutie reciproc acceptabila, ele vor consemna termenii acestei solutii intr-o incheiere, semnata de reprezentantii lor si de membrii comisiei. Semnarea acestui document va incheia procedura. Consiliul C.S.C.E. va fi informat prin intermediul Comitetului Inaltilor Functionari, despre reusita concilierii.
    2. Cand comisia de conciliere apreciaza ca toate aspectele diferendului si toate posibilitatile de gasire a unei solutii au fost epuizate, ea va redacta un raport final. Raportul va contine propunerile comisiei pentru solutionarea pasnica a diferendului.
    3. Raportul comisiei de conciliere va fi notificat partilor in litigiu, care vor dispune de o perioada de 30 de zile pentru a-i examina si pentru a-l informa pe presedintele comisiei daca sunt gata sa accepte solutia propusa.
    4. Daca o parte in litigiu nu accepta solutia propusa, cealalta parte sau celelalte parti nu mai sunt legate de acceptarea, de catre ele, a solutiei respective.
    5. Daca, in termenul prevazut la paragraful 3, partile in litigiu nu au acceptat solutia propusa, raportul va fi inaintat Consiliului C.S.C.E., prin intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.
    6. Daca una dintre parti refuza sa participe la procedura de conciliere sau paraseste procedura dupa inceperea acesteia, se va intocmi, de asemenea, un raport in scopul notificarii de indata a acestei situatii Consiliului C.S.C.E., prin intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.

    CAP. 4
    Arbitrajul

    Art. 26
    Cererea pentru constituirea unui tribunal arbitral
    1. O cerere de arbitraj poate fi formulata oricand, pe baza de acord intre doua sau mai multe state-parti la prezenta conventie sau intre unul sau mai multe state-parti la conventie si unul sau mai multe alte state participante la C.S.C.E.
    2. Statele-parti la conventie pot, oricand, sa declare, printr-o notificare adresata depozitarului, ca ele recunosc ca obligatorie, ipso facto si fara un acord special, competenta unui tribunal arbitral, sub rezerva reciprocitatii. O astfel de declaratie poate fi facuta fara limitarea duratei sau pentru o durata determinata. Ea poate fi facuta pentru toate diferendele sau poate exclude diferende asupra unor chestiuni referitoare la integritatea teritoriala, la apararea nationala, la un titlu de suveranitate asupra teritoriului national sau la pretentii concurente cu privire la jurisdictia asupra altor zone.
    3. O cerere de arbitraj nu poate fi formulata printr-o solicitare adresata grefierului Curtii impotriva unui stat-parte la conventie, care a facut declaratia prevazuta la paragraful 2, decat dupa ce s-a scurs o perioada de 30 de zile dupa ce raportul comisiei de conciliere, care s-a ocupat de examinarea diferendului, a fost transmis Consiliului C.S.C.E., potrivit prevederilor paragrafului 5 al art. 25.
    4. Dupa ce un diferend este supus unui tribunal arbitral, in conformitate cu acest articol, tribunalul poate, din proprie initiativa sau la cererea uneia sau a tuturor partilor in litigiu, sa indice masurile provizorii care ar trebui luate de catre partile in litigiu pentru a evita agravarea diferendului si pentru ca solutionarea acestuia sa nu devina mai dificila sau pentru a evita ca o viitoare hotarare a tribunalului sa ramana neexecutata, datorita atitudinii partilor sau a uneia dintre partile in litigiu.
    Art. 27
    Sesizarea unui tribunal arbitral
    1. Daca o cerere de arbitraj este formulata in baza unui acord, acesta trebuie sa precizeze obiectul diferendului. Daca nu exista acord, in intregime sau in parte, cu privire la obiectul diferendului, fiecare parte isi poate formula propria pozitie in legatura cu obiectul acestuia.
    2. Daca arbitrajul este solicitat printr-o cerere, aceasta trebuie sa precizeze obiectul diferendului, statul-parte sau statele-parti la prezenta conventie impotriva caruia sau carora este indreptata si elementele principale de fapt si de drept pe care se intemeiaza. Imediat dupa primirea cererii, grefierul o va notifica celuilalt stat parte sau celorlalte state parti mentionate in cerere.
    Art. 28
    Constituirea tribunalului arbitral
    1. Dupa ce se formuleaza o cerere de arbitraj, se constituie un tribunal arbitral.
    2. Arbitrii desemnati de partile in litigiu in conformitate cu prevederile art. 4 sunt membri de drept ai tribunalului. Daca sunt mai mult de doua state-parti la acelasi diferend, statele care au aceleasi interese pot conveni sa numeasca un singur arbitru.
    3. Biroul va numi, dintre arbitri, un numar de membri care sa faca parte din tribunal, astfel incat numarul membrilor numiti de Birou sa fie cu cel putin unu mai mare decat numarul membrilor de drept. Membrii Biroului si supleantii lor, care sunt pe lista arbitrilor, vor fi eligibili pentru a fi numiti sa faca parte din tribunal.
    4. Daca un membru de drept al tribunalului nu poate sa participe sau daca, anterior, a luat cunostinta, in orice calitate, de cazul care face obiectul diferendului supus tribunalului, acest membru va fi inlocuit de supleantul sau. Daca supleantul se afla in aceeasi situatie, statul in cauza va numi, in conformitate cu modalitatile prevazute la paragraful 5, un membru in scopul examinarii acestui diferend. In cazul cand ar aparea dubii in ceea ce priveste capacitatea unui membru sau a supleantului sau de a face parte din tribunal, Biroul va decide.
    5. Orice stat care este parte la un diferend supus unui tribunal arbitral, fara sa fie parte la prezenta conventie, poate numi o persoana pentru a face parte din tribunal, aleasa fie de pe lista arbitrilor, stabilita in conformitate cu art. 4, fie dintre cetatenii unui stat participant la C.S.C.E. Orice persoana astfel numita trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute in paragraful 2 al art. 4; ea are, in scopul examinarii diferendului, aceleasi drepturi si obligatii ca si ceilalti membri ai tribunalului. Persoana respectiva isi va exercita functiile in deplina independenta si va face declaratia ceruta de art. 5, inainte de a lua parte la lucrarile tribunalului.
    6. Tribunalul isi va alege presedintele dintre membrii numiti de Birou.
    7. In cazul cand unul dintre membrii tribunalului numit de Birou nu poate participa la lucrari, el nu va fi inlocuit decat daca numarul membrilor numiti de Birou scade sub numarul membrilor de drept sau al membrilor numiti de partile in litigiu, in conformitate cu dispozitiile paragrafului 5. In acest caz, unul sau mai multi membri noi vor fi numiti de catre Birou potrivit paragrafelor 3 si 4 ale acestui articol. In cazul numirii unuia sau mai multor noi membri, nu va fi ales un nou presedinte decat daca membrul care nu poate sa participe este insusi presedintele tribunalului.
    Art. 29
    Procedura de arbitraj
    1. Procedura de arbitraj se desfasoara in contradictoriu, conform principiilor unei judecati echitabile. Ea comporta o faza scrisa si una orala.
    2. Tribunalul arbitral dispune, fata de partile in litigiu, de competentele necesare de cercetare a faptelor si de investigatie pentru indeplinirea sarcinilor sale.
    3. Orice stat participant la C.S.C.E. care considera ca are un interes juridic deosebit, ce ar putea fi afectat de hotararea tribunalului, poate, in termen de 15 zile de la transmiterea notificarii efectuate de catre Secretariatul C.S.C.E., potrivit prevederilor art. 15, sa adreseze grefierului Curtii o cerere de interventie. Aceasta cerere trebuie transmisa imediat partilor in litigiu si tribunalului constituit pentru examinarea diferendului.
    4. Daca statul intervenient dovedeste ca are un astfel de interes, el va fi autorizat sa participe la procedura, in masura in care este necesar pentru protectia acestui interes. Partea respectiva a hotararii tribunalului este obligatorie pentru statul intervenient.
    5. Partile in litigiu dispun de o perioada de 30 de zile pentru a transmite tribunalului observatiile lor privind cererea de interventie. Tribunalul va pronunta o hotarare cu privire la admisibilitatea cererii.
    6. Dezbaterile in fata tribunalului se vor tine cu usile inchise, afara de cazul cand tribunalul decide altfel, la cererea partilor in litigiu.
    7. In cazul cand una sau mai multe dintre partile in litigiu nu se prezinta, cealalta parte sau celelalte parti pot cere tribunalului sa se pronunte in favoarea pretentiilor sale sau ale lor. In acest caz, inainte de a da sentinta, tribunalul trebuie sa se asigure ca este competent si ca argumentele partii sau ale partilor care participa la procedura sunt intemeiate.
    Art. 30
    Rolul tribunalului arbitral
    Rolul tribunalului arbitral este de a hotari, in conformitate cu dreptul international, asupra diferendelor care ii sunt supuse. Aceasta prevedere nu aduce atingere competentei tribunalului de a da o decizie ex aequo et bono, daca partile in litigiu sunt de acord.
    Art. 31
    Sentinta tribunalului arbitral
    1. Sentinta tribunalului arbitral va fi motivata. Daca ea nu exprima, in intregime sau in parte, opinia unanima a membrilor lui, fiecare membru al acestuia va avea dreptul sa ataseze la sentinta opinia sa separata sau disidenta.
    2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 4 al art. 29, sentinta tribunalului nu va fi obligatorie decat intre partile in litigiu si numai cu privire la cazul care a fost solutionat.
    3. Sentinta este definitiva si nu poate fi supusa apelului. Totusi partile in litigiu sau una dintre ele pot cere tribunalului arbitral sa interpreteze sentinta in cazul unei divergente privind sensul sau continutul acesteia. Daca partile in litigiu nu convin altfel, o astfel de cerere trebuie facuta in termen de 6 luni de la comunicarea sentintei. Dupa primirea observatiilor partilor in litigiu, tribunalul va proceda la interpretarea sentintei cat mai curand posibil.
    4. O cerere de revizuire a sentintei nu poate fi facuta decat daca se descopera fapte de natura sa aiba o influenta decisiva si care, inainte de pronuntarea sentintei, nu erau cunoscute tribunalului si nici partii sau partilor in litigiu care cer revizuirea. Cererea de revizuire trebuie facuta in termen de 6 luni de la descoperirea noului fapt. Nici o cerere de revizuire nu poate fi formulata dupa 10 ani de la data pronuntarii sentintei.
    5. In masura posibilului, examinarea unei cereri de interpretare sau a unei cereri de revizuire va fi facuta de catre tribunalul care a dat sentinta. Daca Biroul constata ca acest lucru este imposibil, se va proceda la constituirea unui nou tribunal, in conformitate cu prevederile art. 28.
    Art. 32
    Publicarea sentintei arbitrale
    Sentinta arbitrala este publicata de catre grefier. O copie certificata conforma va fi comunicata partilor in litigiu si Consiliului C.S.C.E., prin intermediul Comitetului Inaltilor Functionari.

    CAP. 5
    Dispozitii finale

    Art. 33
    Semnarea si intrarea in vigoare
    1. Prezenta conventie este deschisa, la sediul Guvernului Suediei, pentru semnare de catre statele participante la C.S.C.E., pana la 31 martie 1993. Ea va fi supusa ratificarii.
    2. Statele participante la C.S.C.E., care nu au semnat conventia, pot adera ulterior la aceasta.
    3. Conventia va intra in vigoare la doua luni de la data depunerii celui de-al doisprezecelea instrument de ratificare sau de aderare.
    4. Pentru orice stat care o ratifica sau adera la aceasta, dupa depunerea celui de-al doisprezecelea instrument de ratificare sau de aderare, conventia va intra in vigoare la doua luni dupa depunerea instrumentului sau de ratificare sau de aderare.
    5. Guvernul Suediei asigura functiile de depozitar al conventiei.
    Art. 34
    Rezerve
    La prezenta conventie nu se pot face decat acele rezerve pe care le permite in mod expres.
    Art. 35
    Amendamente
    1. Amendamentele la prezenta conventie trebuie sa fie adoptate in conformitate cu paragrafele care urmeaza.
    2. Orice stat-parte la conventie poate sa formuleze propuneri de amendare a acesteia, care vor fi comunicate de catre depozitar Secretariatului C.S.C.E., pentru a fi transmise statelor participante la C.S.C.E.
    3. Daca Consiliul C.S.C.E. adopta textul amendamentului propus, acesta va fi comunicat de catre depozitar statelor-parti la conventie, pentru a fi acceptat in conformitate cu regulile lor constitutionale respective.
    4. Orice amendament astfel adoptat va intra in vigoare in a treizecea zi dupa ce toate statele-parti la conventie il vor fi informat pe depozitar despre acceptarea acestui amendament.
    Art. 36
    Denuntarea
    1. Orice stat-parte la prezenta conventie poate, in orice moment, sa o denunte printr-o notificare adresata depozitarului.
    2. Denuntarea va deveni efectiva la un an de la data primirii notificarii de catre depozitar.
    3. Conventia va continua totusi sa se aplice fata de statul care a denuntat-o, in ceea ce priveste procedurile in curs la data cand denuntarea intra in vigoare. Aceste proceduri vor fi continuate pana la incheierea lor.
    Art. 37
    Notificari si comunicari
    Notificarile si comunicarile care urmeaza a fi facute de catre depozitar vor fi adresate grefierului si Secretariatului C.S.C.E. si vor fi comunicate apoi statelor participante la C.S.C.E.
    Art. 38
    Statele care nu sunt parte la prezenta conventie
    Se confirma ca, in conformitate cu dreptul international, nici o prevedere a prezentei conventii nu trebuie interpretata ca stabilind vreo obligatie sau angajament pentru statele participante la C.S.C.E. care nu sunt parte la conventie, afara de cazul cand obligatiile sau angajamentele sunt prevazute in mod expres si acceptate in mod expres, in scris, de catre aceste state.
    Art. 39
    Dispozitii tranzitorii
    1. Curtea va proceda, in termen de 4 luni de la intrarea in vigoare a prezentei conventii, la alegerea Biroului sau, la adoptarea regulamentului sau si la desemnarea grefierului, in conformitate cu prevederile art. 7, 9 si 11. Guvernul statului-gazda al Curtii va face aranjamentele necesare in cooperare cu depozitarul.
    2. Pana la numirea grefierului, functiile prevazute la paragraful 5 al art. 3 si la paragraful 7 al art. 4, vor fi exercitate de catre depozitar.
    Incheiata la Stockholm la 15 decembrie 1992, in limbile engleza, franceza, germana, italiana, rusa si spaniola, toate cele sase versiuni fiind egal autentice.




SmartCity5

COMENTARII la Legea 5/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 5 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu