LEGE
Nr. 499 din 11 iulie 2002
pentru aprobarea platii cotizatiei care ii revine Romaniei, in calitatea sa de
participant la Aranjamentul de la Wassenaar pentru controlul exporturilor de
arme conventionale si produse si tehnologii cu dubla utilizare - Elemente
initiale -, adoptat la 11 - 12 iulie 1996 si amendat la 6 - 7 decembrie 2001
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 29 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba participarea Romaniei la Aranjamentul de la Wassenaar pentru
controlul exporturilor de arme conventionale si produse si tehnologii cu dubla
utilizare - Elemente initiale -, adoptat la 11 - 12 iulie 1996 si amendat la 6
- 7 decembrie 2001.
Art. 2
Se aproba plata de catre Ministerul Afacerilor Externe, prin Agentia
Nationala de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor
Chimice, a cotizatiei anuale si a sumelor restante pe perioada 1997 - 2001,
datorate cu titlu de cotizatie, care ii revin Romaniei in calitatea sa de
participant la Aranjamentul de la Wassenaar pentru controlul exporturilor de
arme conventionale si produse si tehnologii cu dubla utilizare - Elemente
initiale -, adoptat la 11 - 12 iulie 1996 si amendat la 6 - 7 decembrie 2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
ARANJAMENTUL DE LA WASSENAAR
pentru controlul exporturilor de arme conventionale si produse si tehnologii cu
dubla utilizare
- Elemente initiale -
Adoptat de Plenara din 11 - 12 iulie 1996 si amendat de Plenara din 6 - 7
decembrie 2001
I. SCOPURI
1. Aranjamentul de la Wassenaar (AW) a fost constituit pentru a contribui
la securitatea si stabilitatea regionale si internationale prin promovarea transparentei
si a unei mai mari responsabilitati in transferurile de arme conventionale si
de produse si tehnologii cu dubla utilizare, in scopul prevenirii acumularilor
destabilizatoare. Statele participante vor urmari sa asigure, prin politicile
lor nationale, ca transferurile acestor articole sa nu contribuie la
dezvoltarea sau perfectionarea capacitatilor militare care submineaza aceste
scopuri si sa nu fie deturnate pentru sprijinirea acestor capacitati.
2. AW va completa si va consolida, fara sa dubleze, regimurile existente de
control al armelor de distrugere in masa si al sistemelor de ducere la tinta a
acestora, precum si alte masuri recunoscute international, menite sa promoveze
transparenta si o mai mare responsabilitate, concentrandu-se asupra
amenintarilor la adresa pacii si securitatii internationale si regionale, care
pot sa apara ca rezultat al transferurilor de armamente si produse si
tehnologii cu dubla utilizare sensibile catre destinatii considerate ca
prezentand un grad ridicat de risc.
3. AW este, de asemenea, menit sa intareasca cooperarea in prevenirea
achizitionarii de armament si articole sensibile cu dubla utilizare, destinate
scopurilor militare, daca situatia in regiune sau comportamentul unui stat este
sau devine un motiv de ingrijorare majora pentru statele participante.
4. AW nu va fi indreptat impotriva nici unui stat sau grup de state si nu
va impiedica tranzactiile civile facute cu buna-credinta. AW nu va interfera cu
drepturile statelor de a achizitiona mijloace legitime pentru a se autoapara in
conformitate cu art. 51 din Carta Natiunilor Unite.
5. In sensul paragrafelor anterioare, statele participante vor continua sa
previna achizitionarea armelor conventionale si a produselor si tehnologiilor
cu dubla utilizare de catre grupuri si organizatii teroriste, precum si de
catre persoane implicate in activitati teroriste. Aceste eforturi sunt parte
integranta a luptei ce se desfasoara la nivel global impotriva terorismului*).
------------
*) Acest paragraf a fost adaugat la Plenara din decembrie 2001.
II. DOMENIU DE ACTIUNE
1. Statele participante se vor intalni in mod regulat pentru a se asigura
ca transferurile de arme conventionale si de produse si tehnologii cu dubla
utilizare sunt derulate cu responsabilitate si in sprijinul promovarii pacii si
securitatii internationale si regionale.
2. In acest scop statele participante vor schimba, pe baza voluntara,
informatii care vor spori transparenta, vor promova dialogul intre toate
statele participante privind transferurile de arme conventionale si de produse
si tehnologii cu dubla utilizare sensibile si vor sprijini dezvoltarea unor
intelegeri comune referitoare la riscurile asociate transferului acestor
articole. Pe baza acestor informatii statele vor evalua posibilitatile de
coordonare a politicilor nationale de control in vederea combaterii acestor
riscuri. Informatiile care vor fi transmise vor include orice chestiuni pe care
statele participante doresc, in mod individual, sa le aduca in atentia celorlalte
state, inclusiv, pentru cele care doresc aceasta, notificarile care depasesc
ceea ce s-a stabilit de comun acord.
3. Decizia de a transfera sau de a refuza transferul oricarui articol va
ramane in responsabilitatea exclusiva a fiecarui stat participant. Toate
masurile luate in respectarea AW vor fi in conformitate cu legislatia si
politicile nationale si vor fi implementate pe baza discretiei nationale.
4. In conformitate cu prevederile AW, statele participante sunt de acord sa
notifice transferurile si refuzurile. Aceste notificari se vor referi la toate
statele neparticipante la AW. Totusi, in contextul schimburilor de informatii
generale si specifice, vor fi revizuite atat continutul notificarilor, cat si
relevanta lor pentru scopurile AW. Notificarea unui refuz nu va impune asupra
oricarui alt stat participant obligatia de a refuza transferuri similare. Cu
toate acestea, un stat participant va notifica, de preferinta in termen de 30
de zile, dar nu mai tarziu de 60 de zile, tuturor celorlalte state participante
aprobarea unei licente care a fost refuzata de un alt stat participant pentru
efectuarea unei tranzactii identice, in esenta, in ultimii trei ani*).
------------
*) Aceasta notificare se aplica articolelor din lista 2 si din subsetul
lista 2 cuprinzand articole foarte sensibile.
5. Aranjamentul fiind la inceputul sau, statele participante sunt de acord
ca activitatea privind liniile directoare si procedurile sa continue cu
promptitudine, luandu-se in considerare experienta acumulata. Aceasta va
include, in particular, revizuirea domeniului armelor conventionale, in scopul
extinderii informatiilor si notificarilor dincolo de categoriile descrise in
anexa nr. 3. Statele participante sunt de acord sa continue discutiile in legatura
cu modul de tratare a situatiilor in care se suprapun diferitele liste.
6. Statele participante sunt de acord sa evalueze cu regularitate
functionarea de ansamblu a acestui aranjament, prima evaluare in acest sens
fiind stabilita pentru anul 1999.
III. LISTE DE CONTROL
1. Statele participante vor controla toate articolele cuprinse in Lista de
produse si tehnologii cu dubla utilizare si in Lista de armamente (anexa nr.
5), cu scopul de a preveni transferurile sau retransferurile neautorizate ale
acestor articole*).
------------
*) Republica Franceza, Federatia Rusa si Republica Ucraina considera
aceasta lista ca pe o lista de referinta elaborata pentru a sprijini selectarea
produselor cu dubla utilizare, care pot contribui la dezvoltarea, producerea
sau perfectionarea capacitatilor nationale de armamente conventionale.
2. Lista de produse si tehnologii cu dubla utilizare (lista 1) are doua
anexe, cuprinzand articole sensibile (lista 2) si un numar limitat de articole
foarte sensibile (subset lista 2).
3. Listele vor fi revizuite cu regularitate pentru a reflecta dezvoltarile
tehnologice si experienta acumulata de statele participante, inclusiv in
domeniul produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, care sunt critice
pentru capacitatile militare ale fiecarui stat. In acest sens, pentru
stabilirea unui nivel corespunzator al transparentei pentru articolele
respective, studiile trebuie finalizate astfel incat sa coincida cu prima
revizuire a listelor.
IV. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMATII GENERALE
1. Statele participante sunt de acord sa schimbe informatii generale
referitoare la riscurile asociate transferurilor de arme conventionale si de
produse si tehnologii cu dubla utilizare, tinand seama, atunci cand este necesar,
de scopul coordonarii politicilor nationale de control care vizeaza combaterea
acestor riscuri.
2. O lista a elementelor posibile ale schimbului de informatii generale
referitoare la statele neparticipante este cuprinsa in anexa nr. 1.
V. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMATII REFERITOARE LA PRODUSE SI
TEHNOLOGII CU DUBLA UTILIZARE
1. Atunci cand motivele refuzurilor sunt relevante pentru scopurile AW,
statele participante vor notifica refuzurile de licente catre statele
neparticipante, referitoare la articole cuprinse in lista de produse si
tehnologii cu dubla utilizare.
2. Pentru lista 1 statele participante vor notifica toate refuzurile de
licente relevante pentru scopurile aranjamentului catre statele neparticipante,
pe baza agregat, de doua ori pe an. Continutul acestor notificari de refuz este
descris in anexa nr. 2.
3. Pentru articolele din lista 2 si din subsetul lista 2 de articole foarte
sensibile statele participante vor notifica, pe baza individuala, toate
refuzurile de licente catre statele neparticipante, in conformitate cu
scopurile AW. Statele participante sunt de acord ca notificarile sa fie facute
cat mai devreme si in timp util, de preferinta in termen de 30 de zile, dar nu
mai tarziu de 60 de zile de la data refuzului. Continutul indicativ al acestor
notificari de refuz este descris in anexa nr. 2.
4. Pentru articolele din lista 2 statele participante vor notifica
licentele emise sau transferurile catre statele neparticipante, relevante
pentru scopurile AW, pe baza agregat, de doua ori pe an. Continutul indicativ
al acestor notificari de licente/transferuri este descris in anexa nr. 2.
5. Statele participante vor manifesta vigilenta extrema in ceea ce priveste
articolele incluse in subsetul lista 2, prin aplicarea conditiilor si
criteriilor nationale referitoare la aceste exporturi. Ulterior ele vor discuta
si compara practicile nationale.
6. Statele participante sunt de acord ca orice informatie referitoare la
transferurile specifice, in completarea celor specificate mai sus, poate fi
solicitata inter alia prin canale diplomatice obisnuite.
VI. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMATII REFERITOARE LA ARME
1. Statele participante sunt de acord ca informatiile care vor fi schimbate
cu privire la arme sa includa orice date pe care statele participante, in mod
individual, doresc sa le supuna atentiei celorlalte state, cum ar fi:
tendintele de accentuare a programelor de dezvoltare a armamentelor si
acumularile de anumite sisteme de armament, atunci cand acestea creeaza
ingrijorare privind atingerea scopurilor AW.
2. Ca o etapa initiala in evolutia AW, statele participante vor schimba
informatii la fiecare 6 luni, referitoare la livrarile de arme conventionale
(specificate in anexa nr. 3) catre statele neparticipante, derivate din
categoriile cuprinse in Registrul O.N.U. al Armelor Conventionale. Informatiile
trebuie sa includa cantitatea si numele statului care primeste si, exceptand
categoria rachetelor si lansatoarelor de rachete, detalii despre model si tip.
3. Statele participante sunt de acord ca orice alta informatie privind
transferurile specifice, in completarea celor specificate mai sus, poate fi
solicitata inter alia prin canale diplomatice obisnuite.
VII. REUNIUNI SI ASPECTE ADMINISTRATIVE
1. Statele participante se vor intalni periodic pentru a lua decizii
referitoare la AW, la scopurile si evolutia sa ulterioara, pentru revizuirea
listelor de articole supuse controlului, pentru gasirea unor modalitati de
coordonare a eforturilor in vederea promovarii dezvoltarii unor sisteme
eficiente de control al exporturilor, precum si pentru dezbaterea altor
probleme relevante de interes reciproc, inclusiv pentru selectia informatiilor
care vor fi date publicitatii.
2. Reuniunile plenare se vor desfasura cel putin o data pe an si vor fi
prezidate de catre un stat participant, conform principiului rotatiei anuale.
Cheltuielile financiare ale AW vor fi acoperite din bugete anuale ce vor fi
aprobate in cadrul reuniunilor plenare.
3. Pot fi formate grupuri de lucru daca reuniunea plenara hotaraste in
acest sens.
4. Va fi infiintat un secretariat avand personalul necesar indeplinirii
sarcinilor ce ii vor fi incredintate.
5. Toate deciziile in cadrul AW vor fi adoptate prin consensul statelor
participante.
VIII. PARTICIPARE
AW va fi deschis, pe o baza globala si nediscriminatorie, viitorilor
aderenti, daca indeplinesc criteriile de aderare cuprinse in anexa nr. 4.
Admiterea noilor participanti se va baza pe consens.
IX. CONFIDENTIALITATE
Informatiile schimbate vor ramane confidentiale si vor fi tratate drept
comunicari diplomatice privilegiate. Aceasta confidentialitate se va extinde la
orice utilizare a informatiei si la orice dezbatere intre statele participante.
ANEXA 1
la aranjament
SCHIMBUL DE INFORMATII GENERALE
Continutul indicativ
Ceea ce urmeaza este o lista a principalelor elemente posibile privind
schimbul de informatii generale referitoare la statele neparticipante si care
urmaresc atingerea scopurilor AW (nu toate elementele se aplica in mod necesar
atat armamentelor, cat si produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare):
1. Activitati de achizitionare
- Companii/organizatii
- Itinerare si metode de achizitionare
- Retele de achizitionare inauntrul/in afara tarii
- Folosirea expertizei straine
- Utilizatori finali sensibili
- Moduri de achizitionare
- Concluzii
2. Politica de export
- Politica de control al exportului
- Comertul cu produse si tehnologii critice
- Concluzii
3. Proiecte de interes
- Descrierea proiectului
- Nivelul tehnologiei
- Stadiul prezent al dezvoltarii
- Planuri de viitor
- Tehnologie necesara (dezvoltare si productie)
- Companii/organizatii implicate, inclusiv utilizatori finali
- Activitati de diversiune
- Concluzii
4. Alte probleme.
ANEXA 2
la aranjament
SCHIMBUL DE INFORMATII SPECIFICE
referitoare la produse si tehnologii cu dubla utilizare
Continutul indicativ al notificarilor
Continutul notificarilor de refuz pentru lista 1 se va baza pe, dar nu se
va limita la urmatoarea lista indicativa sau exemplificativa:
- De la (tara)
- Tara de destinatie
- Numarul articolului din lista de control
- Scurta descriere
- Numarul licentelor refuzate
- Numarul unitatilor (cantitatea)
- Motivul refuzului
Notificarea refuzului pentru articolele din lista 2 si din subsetul lista 2
de articole foarte sensibile se va baza pe, dar nu va fi limitata la urmatoarea
lista indicativa sau exemplificativa:
- De la (tara)
- Numarul articolului din lista de control
- Scurta descriere
- Numarul unitatilor (cantitatea)
- Destinatar/destinatari
- Destinatar/destinatari, intermediar/intermediari si/sau agent/agenti:
- numele
- adresa
- tara
- Ultimul/ultimii destinatar/destinatari si/sau utilizator/utilizatori
final/finali:
- numele
- adresa
- tara
- Utilizarea finala declarata
- Motivul refuzului
- Alte informatii relevante
Continutul notificarilor pentru licente/transferuri din lista 2 se va baza
pe, dar nu va fi limitat la urmatoarea lista indicativa sau exemplificativa:
- De la (tara)
- Numarul articolului din lista de control
- Scurta descriere
- Numarul unitatilor (cantitatea)
- Destinatia (tara).
ANEXA 3*)
la aranjament
*) Aceasta anexa, care contine noi subcategorii 2.3 si 3.4, inlocuieste
originalul anexei nr. 3 la Elementele initiale ale AW, adoptate la 12 iulie
1996 si amendate la Plenara din 1999.
SCHIMBUL DE INFORMATII SPECIFICE REFERITOARE LA ARME
Continutul pe categorii
1. Tancuri de lupta
Vehicule de lupta blindate cu autopropulsie pe senile sau roti, cu o mare
mobilitate pentru orice teren si cu un ridicat nivel de autoprotectie,
cantarind cel putin 16,5 tone fara sarcina, avand tunul principal de cel putin
75 mm calibru si capabil sa execute foc direct cu o mare viteza initiala.
2. Vehicule de lupta blindate
2.1. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj
de protectie si capabile de deplasare in orice teren, concepute sau modificate
si echipate:
2.1.1. sa transporte o grupa de 4 ori mai multi infanteristi; sau
2.1.2. cu arme organic incluse ori integrate, cu un calibru de cel putin
12,5 mm;
sau
2.1.3. cu lansatoare de rachete.
2.2. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj
de protectie si capabile de deplasare in orice teren, concepute sau modificate
si echipate:
2.2.1. cu mijloace tehnice organic incluse pentru observare, recunoastere,
descoperirea tintelor si concepute pentru a indeplini misiuni de recunoastere;
sau
2.2.2. cu mijloace tehnice organic incluse pentru conducerea trupelor; sau
2.2.3. cu mijloace electronice si tehnice organic incluse, concepute pentru
razboi electronic.
2.3. Vehicule blindate pentru lansarea podurilor.
3. Sisteme de artilerie de calibru mare
3.1. Tunuri, obuziere, mortiere si piese de artilerie ce combina
caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de
suprafata in principal prin tragere indirecta si avand calibrul de la 100 mm la
155 mm inclusiv.
3.2. Tunuri, obuziere, mortiere si piese de artilerie ce combina
caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de
suprafata in principal prin tragere indirecta si avand calibrul mai mare de 155
mm.
3.3. Sisteme de rachete cu lansatoare multiple, capabile sa angajeze lupta
cu tinte de suprafata, inclusiv blindate, in principal prin tragere indirecta
si avand calibrul de 100 mm sau mai mare.
3.4. Transportoare de tun special concepute pentru remorcarea pieselor de
artilerie.
4. Aeronave militare/vehicule aeriene fara pilot
4.1. Aeronave militare
Aeronave cu aripa fixa sau cu aripa cu geometrie variabila, care sunt
concepute, echipate sau modificate pentru:
4.1.1. a angaja lupta cu tinte, utilizand rachete dirijate, rachete
nedirijate, bombe, tunuri, mitraliere, tunuri de calibru mic sau alte arme de
distrugere;
4.1.2. a executa misiuni de recunoastere, conducere a trupelor, razboi
electronic, anihilare electronica sau a focului sistemelor de aparare aeriana,
alimentare in aer ori misiuni de desantare.
4.2. Vehicule aeriene fara pilot
Vehicule aeriene fara pilot, special concepute, modificate sau echipate
pentru utilizari militare, inclusiv razboi electronic, de anihilare a
sistemelor de aparare aeriana sau misiuni de recunoastere, precum si sisteme de
control si receptie a informatiilor provenite de la vehicule aeriene fara
pilot.
Termenul aeronava militara nu include in principal aeronave de antrenament,
daca nu sunt concepute, echipate sau modificate dupa cum s-a aratat mai sus.
5. Elicoptere militare si de atac
Aeronave cu aripa rotativa, care sunt concepute, echipate sau modificate
pentru:
5.1. a angaja lupta cu tinte folosind arme dirijate sau nedirijate
antiblindaj, aer-sol/apa, aer-subsol/sub apa, aer-aer si care sunt echipate cu
un sistem integrat de ochire si conducere a focului acestor arme;
5.2. a executa misiuni de recunoastere, de achizitii ale datelor despre
tinta (inclusiv razboi antisubmarin), comunicatii, conducerea trupelor, razboi
electronic sau misiuni de plantare de mine.
6. Nave de razboi
Vase sau submarine inarmate si echipate pentru utilizari militare, cu un
deplasament standard de 750 tone metrice sau mai mult, precum si nave care au
un deplasament standard mai mic de 750 tone metrice echipate pentru lansare de
rachete cu o raza de cel putin 25 km sau de torpile cu o raza de actiune
similara.
7. Rachete sau sisteme de rachete
Rachete dirijate ori nedirijate, rachete balistice sau de croaziera,
capabile sa foloseasca capete de lupta ori arme de distrugere la distanta de
cel putin 25 km, precum si mijloace concepute sau modificate special pentru
lansarea de asemenea rachete dirijate ori rachete nedirijate, necuprinse in
categoriile 1 - 6.
Aceasta categorie:
7.1. include si vehicule pilotate de la distanta, avand caracteristicile
rachetelor definite mai sus;
7.2. nu include rachetele sol-aer.
ANEXA 4
la aranjament
PARTICIPARE
Criterii
Cand se decide eligibilitatea unui stat pentru participare la AW, vor fi
luati in considerare, inter alia, urmatorii factori, ca un indiciu al
abilitatii sale de a contribui la scopurile AW:
- daca este producator/exportator de arme, respectiv de echipamente
industriale;
- politicile sale de neproliferare si politicile nationale corespunzatoare
inclusiv;
- aderarea la politicile de neproliferare, listele de control si, acolo
unde este cazul, la liniile directoare ale Grupului Furnizorilor Nucleari,
Regimului de Control al Tehnologiilor pentru Rachete si Grupului Australia,
precum si aderarea la Tratatul cu privire la neproliferarea armelor nucleare,
la Conventia privind armele biologice si toxice, la Conventia privind armele
chimice si, acolo unde este cazul, la START I, inclusiv la Protocolul de la
Lisabona;
- aderarea sa la un control efectiv si complet al exporturilor.
ANEXA 5
la aranjament
1. LISTA NATIONALA
de produse si tehnologii cu dubla utilizare
1.1. Lista produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, cuprinsa in
anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice
supuse regimului de control la export si import, cu modificarile si completarile
ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 336 din
15 iulie 1999
1.2. Lista produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, sensibile,
cuprinsa in anexa nr. 1a) la Hotararea Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea
anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice
supuse regimului de control la export si import, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 2000
1.3. Lista produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare, foarte
sensibile, cuprinsa in anexa nr. 1b) la Hotararea Guvernului nr. 20/2000 pentru
completarea anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele
strategice supuse regimului de control la export si import, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 2000.
2. LISTA NATIONALA
de armamente si munitii
Lista de armamente, munitii si alte produse militare, cuprinsa in anexa la
Hotararea Guvernului nr. 844/2001 privind lista de armamente, munitii si alte
produse militare supuse regimului de control la export si import, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 586 din 19 septembrie 2001.