LEGE
Nr. 44 din 30 iunie 1993
pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Polona,
semnata la Bucuresti la 25 ianuarie 1993
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 7 iulie 1993
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Polona, semnata
la Bucuresti la 25 ianuarie 1993.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 31 mai 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 iunie
1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
CONVENTIA CONSULARA
intre Romania si Republica Polona
Romania si Republica Polona,
animate de dorinta de a dezvolta si intari relatiile prietenesti
traditionale intre cele doua tari, dorind sa constituie dezvoltarea cooperarii
si a relatiilor intre cele doua state, pe baza principiilor respectului reciproc,
egalitatii suverane a statelor si integritatii lor teritoriale, ca si a
neamestecului in treburile lor interne,
animate de dorinta de a reglementa si dezvolta relatiile consulare intre
cele doua state pe baza principiilor celor mai avansate facilitati in domeniul
protectiei drepturilor si intereselor cetatenilor lor,
au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit
urmatoarele:
CAP. 1
Dispozitii preliminare
Art. 1
Definitii
1. In intelesul prezentei conventii, expresiile urmatoare se inteleg asa
cum se precizeaza mai jos:
a) prin post consular se intelege orice consulat general, consulat,
viceconsulat sau agentie consulara;
b) prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul atribuit unui post
consular pentru exercitarea functiilor consulare;
c) prin sef de post consular se intelege persoana insarcinata sa actioneze
in aceasta calitate;
d) prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful de
post consular, insarcinata in aceasta calitate cu exercitarea functiilor
consulare;
e) prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in serviciile
administrative sau tehnice;
f) prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana
afectata serviciului casnic al unui post consular;
g) prin membru al postului consular se intelege functionarii consulari,
angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se intelege o persoana folosita
in mod exclusiv in serviciul particular al unui membru al postului consular;
i) prin membru de familie se intelege sotul sau sotia membrului postului
consular, copiii si parintii lor, cu conditia ca aceste persoane sa locuiasca
impreuna si sa ramana in intretinerea membrului postului consular;
j) prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile din cladiri si
terenul aferent care, indiferent in a cui proprietate se afla, sunt folosite
exclusiv pentru postul consular;
k) prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele,
corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea
si utilizarea informatiilor, registrele postului consular, precum si materialul
de cifru, fisierele si mobilierul destinate sa le protejeze si sa le conserve;
l) prin nava se intelege orice unitate plutitoare, autorizata sa arboreze
pavilionul statului trimitator potrivit legilor sale, cu exceptia navelor
militare;
m) prin aeronava se intelege orice unitate zburatoare inregistrata in
statul trimitator, purtand insemnele de inregistrare ale acestui stat, cu
exceptia unitatilor zburatoare militare.
2. Dispozitiile prezentei conventii, aplicabile cetatenilor statului
trimitator, sunt aplicabile, de asemenea, atunci cand contextul admite, persoanelor
juridice si altor subiecti fara statut de personalitate juridica, constituiti
conform legislatiei statului trimitator si care isi au sediul social in acest
stat.
CAP. 2
Stabilirea de posturi consulare si numirea membrilor posturilor consulare
Art. 2
Stabilirea unui post consular
1. Un post consular nu poate fi stabilit pe teritoriul statului de
resedinta decat cu consimtamantul acestui stat.
2. Sediul postului consular, clasa si circumscriptia consulara sunt fixate
de statul trimitator si supuse aprobarii statului de resedinta. Modificari
ulterioare nu pot fi aduse de statul trimitator sediului postului consular,
clasei sau circumscriptiei sale consulare decat cu consimtamantul statului de
resedinta.
Art. 3
Numirea si admiterea sefului de post consular
1. Seful de post consular este numit de statul trimitator si este admis
pentru exercitarea functiilor sale de catre statul de resedinta.
2. Sub rezerva dispozitiilor prezentei conventii, modalitatile de numire si
de admitere a sefului de post consular sunt fixate prin legile, regulamentele
si uzantele statului trimitator si, respectiv, ale statului de resedinta.
Art. 4
Patenta consulara sau notificarea numirii
1. Seful de post consular primeste de la statul trimitator un document sub
forma de patenta sau un act similar, intocmit pentru fiecare numire, atestand
calitatea sa si indicand, ca regula generala, numele si prenumele sau,
categoria si clasa sa, circumscriptia consulara si sediul postului consular.
2. Statul trimitator transmite patenta sau actul similar, pe cale
diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, guvernului statului pe teritoriul
caruia seful de post consular trebuie sa-si exercite functiile.
3. Daca statul de resedinta este de acord, statul trimitator poate inlocui
patenta sau actul similar printr-o notificare cuprinzand indicatiile prevazute
la paragraful 1 din prezentul articol.
Art. 5
Exequaturul
1. Seful de post consular este admis sa-si exercite functiile printr-o
autorizatie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma
acestei autorizatii.
2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice
statului trimitator motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 si 8, seful de post consular nu poate
intra in functie inainte de a fi primit exequaturul.
Art. 6
Admiterea provizorie a sefilor de post consular
In timpul cat asteapta eliberarea exequaturului, seful de post consular
poate fi admis in mod provizoriu sa exercite functiile sale. In acest caz,
dispozitiile prezentei conventii sunt aplicabile.
Art. 7
Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului de post consular
1. Daca seful postului consular este impiedicat sa-si exercite functiile
sau daca postul sau este vacant, un gerant interimar poate actiona cu titlu
provizoriu in calitate de sef al postului consular.
2. Numele si prenumele gerantului interimar sunt notificate de catre
misiunea diplomatica a statului trimitator sau, in lipsa unei misiuni
diplomatice a acestui stat in statul de resedinta, de catre seful postului
consular sau, in cazul in care acesta este impiedicat sa o faca, de catre orice
autoritate competenta a statului trimitator Ministerului Afacerilor Externe al
statului de resedinta sau autoritatii desemnate de acest minister. In general,
aceasta notificare trebuie facuta in prealabil. Statul de resedinta poate
supune consimtamantului sau admiterea ca gerant interimar a unei persoane care
nu este nici agent diplomatic, nici functionar consular al statului trimitator
in statul de resedinta.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa acorde
asistenta si protectie gerantului interimar. In perioada gestiunii sale,
dispozitiile prezentei conventii ii sunt aplicabile in aceeasi masura ca si
sefului de post consular respectiv.
4. Daca, in circumstantele prevazute la paragraful 1 din acest articol, un
membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant
al Ministerului Afacerilor Externe al statului trimitator este numit de acest
stat in calitate de gerant interimar, acesta beneficiaza de privilegii si
imunitati diplomatice.
Art. 8
Notificarea catre autoritatile circumscriptiei consulare
De indata ce seful postului consular a fost admis, chiar cu titlu
provizoriu, sa-si exercite functiile, statul de resedinta este obligat sa
informeze imediat autoritatile competente ale circumscriptiei consulare si sa
ia masurile necesare pentru a-i permite sa se achite de obligatiile misiunii
sale si sa beneficieze de tratamentul prevazut prin prezenta conventie.
Art. 9
Cetatenia functionarilor consulari
Functionarii consulari trebuie sa aiba cetatenia statului trimitator.
Art. 10
Exercitarea functiilor consulare intr-un stat tert
Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor interesate si daca nici
unul dintre acestea nu se opune in mod expres, sa insarcineze un post consular
stabilit intr-un stat sa-si asume exercitarea functiilor consulare intr-un alt
stat.
Art. 11
Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tert.
Dupa notificarea corespunzatoare facuta statului de resedinta si daca
acesta nu se opune, un post consular al statului trimitator poate exercita
functii consulare in statul de resedinta pentru un stat tert.
Art. 12
Functionari consulari onorifici
Fiecare dintre cele doua parti contractante poate numi si primi functionari
consulari onorifici in cadrul relatiilor lor bilaterale, aplicand in privinta
acestor functionari dispozitiile cap. III din Conventia de la Viena asupra
relatiilor consulare si, atunci cand contextul permite, dispozitiile prezentei
conventii.
Functionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a
statului de resedinta sau a unui stat tert.
Art. 13
Notificarea catre statul de resedinta a sosirilor si plecarilor
Sunt notificate, in scris, la Ministerul Afacerilor Externe al statului de
resedinta:
a) sosirea unui membru al postului consular dupa numire, plecarea sa
definitiva sau incetarea exercitarii functiilor sale, precum si orice alte
schimbari referitoare la statutul sau, care pot sa se produca in cursul
serviciului sau la postul consular;
b) sosirea si plecarea definitiva a unei persoane din familia unui membru
al postului consular si, daca este cazul, faptul ca o persoana devine sau
inceteaza a mai fi membru al familiei;
c) sosirea si plecarea definitiva a unui membru al personalului particular
si incetarea serviciului sau;
d) angajarea si concedierea unei persoane care isi are domiciliul in statul
de resedinta ca membru al postului consular sau ca membru al personalului
particular.
Art. 14
Documente de identitate
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta elibereaza, in mod
gratuit, fiecarui functionar consular un document care sa ateste identitatea si
calitatea sa, mentionand functiile pe care le indeplineste.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol se aplica si
angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu si membrilor
personalului particular, cu conditia ca aceste persoane sa nu fie nici
cetateni, nici rezidenti ai statului de resedinta.
Art. 15
Incetarea functiilor unui membru al unui post consular
1. Functiile unui membru al unui post consular inceteaza, indeosebi, prin:
a) notificarea de catre statul trimitator catre statul de resedinta a
faptului ca functiile lui au incetat;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta catre statul trimitator a faptului ca
el a incetat sa mai considere persoana in cauza ca membru al postului consular.
2. Statul de resedinta poate, in orice moment, si fara a fi obligat sa-si
motiveze decizia, sa comunice pe cale diplomatica statului trimitator ca exequaturul
acordat sefului postului consular se retrage sau ca un functionar consular este
declarat persona non grata sau ca orice alt membru al postului consular nu mai
este acceptabil. In acest caz, statul trimitator recheama persoana in cauza,
daca aceasta a intrat deja in exercitiul functiilor sale. Daca statul
trimitator nu executa intr-un termen rezonabil aceasta obligatie, statul de
resedinta poate inceta sa considere persoana in cauza membru al postului
consular.
CAP. 3
Facilitati, privilegii si imunitati
Art. 16
Facilitatile acordate postului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda postului consular orice inlesniri pentru
indeplinirea functiilor consulare si ia masurile necesare pentru ca membrii
postului consular sa-si poata exercita activitatea oficiala si sa beneficieze
de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
Art. 17
Folosirea drapelului si a stemei nationale
1. Statul trimitator are dreptul de a folosi drapelul sau national si
scutul cu stema sa de stat in statul de resedinta, conform prevederilor
prezentului articol.
2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat pe cladirea
ocupata de postul consular, pe resedinta sefului postului consular si pe
mijloacele sale de transport, atunci cand acestea sunt folosite in interes
oficial.
3. Stema statului trimitator avand o inscriptie corespunzatoare, in limba
statului trimitator si cea a statului de resedinta, care sa indice postul
consular poate fi pusa pe cladirea postului consular si pe resedinta sefului
postului consular.
4. In exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine
seama de legile, regulamentele si uzantele statului de resedinta.
Art. 18
Locuinte
Statul de resedinta sprijina statul trimitator, in cadrul legilor si
reglementarilor sale, sa-si procure localurile necesare postului consular si,
in caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii postului consular.
Art. 19
Achizitionarea de terenuri si de cladiri
1. Statul trimitator are dreptul, in cadrul legilor si reglementarilor
statului de resedinta:
a) sa achizitioneze, posede sau sa inchirieze terenuri, cladiri sau parti
de cladiri destinate birourilor postului consular, resedintei sefului de post
consular sau locuintelor celorlalti membri ai postului consular;
b) sa construiasca sau sa amenajeze, in aceleasi scopuri, cladirile aflate
pe terenurile cumparate;
c) sa transfere proprietatea terenurilor, cladirilor sau unor parti din
cladiri astfel achizitionate sau construite.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu dispenseaza statul
trimitator de obligatia de a respecta reglementarile si restrictiile in materie
de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitectonice si
monumentelor, cu aplicare pe teritoriul unde se afla terenurile, cladirile sau
parti de cladiri destinate localurilor consulare.
Art. 20
Inviolabilitatea localurilor consulare si a resedintei
1. Localurile consulare, ca si resedinta sefului postului consular, sunt
inviolabile. Autoritatile statului de resedinta nu pot patrunde in acestea
decat cu consimtamantul sefului postului consular, sefului misiunii diplomatice
a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
2. Statul de resedinta are obligatia speciala de a lua orice masuri
necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare si
pentru a impiedica tulburarea linistii postului consular sau atingerea
demnitatii sale.
Art. 21
Scutirea de rechizitie
Localurile consulare, resedinta sefului de post consular si locuintele
celorlalti membri ai postului consular, mobilierul lor, bunurile postului
consular ca si mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de
rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica.
Art. 22
Scutirea fiscala a localurilor consulare si a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare si resedinta sefului de post consular, ca si
locuintele membrilor postului consular, asupra carora statul trimitator sau
orice persoana actionand in numele acestui stat este proprietar sau locatar,
sunt scutite de orice impozite si taxe de orice fel, nationale, regionale sau
comunale, cu exceptia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii prestate.
2. Scutirea fiscala prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol nu se
aplica acestor impozite si taxe cand, dupa legile si regulamentele statului de
resedinta, ele sunt in sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator
sau cu persoana care actioneaza in numele acestui stat.
3. Dispozitiile prezentului articol se aplica, de asemenea, mijloacelor de
transport folosite pentru nevoile postului consular.
Art. 23
Inviolabilitatea arhivelor si documentelor consulare
Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si in
orice loc s-ar gasi.
Art. 24
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite si protejeaza libera comunicare a postului
consular pentru orice scopuri oficiale.
Comunicand cu guvernul, cu misiunile diplomatice si cu celelalte posturi
consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele, postul consular poate
folosi toate mijloacele de comunicatie potrivite, inclusiv curierii diplomatici
sau consulari, valiza diplomatica sau consulara si mesajele in cod sau cifrate.
Totusi, postul consular nu poate instala si utiliza un post de radioemisie
decat cu asentimentul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Prin expresia
corespondenta oficiala se intelege intreaga corespondenta referitoare la postul
consular si la functiile sale.
3. Valiza consulara nu trebuie sa fie nici deschisa si nici retinuta.
Totusi, daca autoritatile competente ale statului de resedinta au motive
serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta,
documentele si obiectele vizate in paragraful 4 din prezentul articol, ele pot
cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant
autorizat al statului trimitator. Daca autoritatile statului trimitator refuza
sa satisfaca cererea, valiza este inapoiata la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie sa poarte semne
exterioare vizibile ale caracterului lor si nu pot contine decat corespondenta
oficiala si documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial in care sa se
ateste calitatea sa si sa se precizeze numarul de colete care constituie valiza
consulara. Afara de cazul cand statul de resedinta consimte la aceasta, el nu
trebuie sa fie nici cetatean al statului de resedinta, nici, cu exceptia cand
el este cetatean al statului trimitator, o persoana cu resedinta permanenta in
statul de resedinta. In exercitarea functiilor sale, acest curier este protejat
de catre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale
si nu poate fi supus nici unei forme de arest, de detentie sau altei forme de
limitare a libertatii sale personale.
6. Statul trimitator, misiunile sale diplomatice si posturile sale
consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz, prevederile
paragrafului 5 din prezentul articol sunt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva
ca imunitatile care sunt mentionate in el vor inceta sa se aplice din momentul
in care curierul va fi remis destinatarului valiza consulara pe care o are in
grija.
7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al
unei aeronave care trebuie sa soseasca intr-un punct de intrare autorizat.
Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial indicand numarul de
colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular.
Printr-un aranjament cu autoritatile locale competente, postul consular poate
trimite pe unul dintre membrii sai sa ia valiza, in mod direct si liber, de la
comandantul navei sau al aeronavei si sa-i predea o asemenea valiza in acelasi
mod.
Art. 25
Protectia functionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit
si va lua toate masurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusa
persoanei, libertatii si demnitatii lor.
Art. 26
Inviolabilitatea personala si imunitatea de jurisdictie
1. Functionarul consular beneficiaza de imunitate de jurisdictie in statul
de resedinta in materie penala, civila si administrativa. El beneficiaza de
inviolabilitate personala si nu poate fi nici arestat, nici detinut, nici
privat de libertate sub nici o forma.
2. Angajatul consular si membrul personalului de serviciu beneficiaza de
imunitate de jurisdictie in statul de resedinta in materie penala, civila si
administrativa pentru actele indeplinite in exercitarea functiilor lor
oficiale.
3. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica cauzelor civile:
a) rezultand din incheierea, de catre un membru al postului consular, a
unui contract in care interesatul nu figureaza in mod expres sau implicit in
calitate de reprezentant al statului trimitator;
b) intentate pentru o paguba rezultata dintr-un accident cauzat in statul
de resedinta de catre un membru al postului consular, indiferent de felul
mijlocului de transport;
c) referitoare la succesiuni in care un membru al postului consular,
considerat ca persoana particulara actioneaza in calitate de mostenitor, de
legatar, de executor testamentar, de administrator sau curator al unei
succesiuni.
Art. 27
Obligatia de a depune ca martor
1. Membrii postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori la cererea
autoritatilor judiciare sau altor autoritati competente ale statului de
resedinta. Totusi, nici o masura coercitiva sau alta sanctiune nu va putea fi
luata fata de functionarii consulari.
Angajatul consular si membrul personalului de serviciu nu trebuie sa refuze
sa depuna ca martor daca nu se afla in situatia mentionata la paragraful 3 din
prezentul articol.
2. Autoritatea care solicita marturia trebuie sa evite a impiedica
functionarul consular in indeplinirea functiilor sale. Ea poate sa obtina
marturia lui la resedinta lui, la postul consular, sau sa accepte o declaratie
scrisa din partea sa ori de cate ori acest lucru este posibil.
3. Membrii postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra
faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte
corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de
asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra
legislatiei statului trimitator.
Aceasta dispozitie este aplicabila si membrilor personalului particular
atunci cand este vorba de fapte legate de activitatea postului consular.
Art. 28
Renuntarea la privilegii si imunitati
1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile si imunitatile prevazute
in art. 26 paragraful 1 si 2 si art. 27. Aceasta renuntare trebuie sa fie
intotdeauna expresa si comunicata in scris statului de resedinta.
2. Daca un membru al postului consular angajeaza o procedura intr-o materie
in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca imunitatea
de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea
principala.
3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o activitate civila sau
administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate in ceea ce
priveste masurile de executare a hotararii. Pentru aceste masuri de executare
este necesara o renuntare distincta.
Art. 29
Scutirea de prestatii personale si reale
Statul de resedinta scuteste pe membrii postului consular de orice prestatii
personale si de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor,
ca si de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contributiile si
incartiruirile militare.
Art. 30
Scutirea de obligatia de inmatriculare a strainilor
Membrii postului consular sunt scutiti de toate obligatiile prevazute de
legile si regulamentele statului de resedinta in materie de inmatriculare a
strainilor, de permise de sedere ca si de alte formalitati privind strainii.
Art. 31
Scutirea fiscala
1. Membrii postului consular sunt scutiti de orice impozite si taxe,
personale si reale, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
a) impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau
serviciilor;
b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe
teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 22;
c) drepturilor de succesiune si de mutatie percepute de catre statul de
resedinta, sub rezerva prevederilor art. 33;
d) impozitelor si taxelor pe orice fel de venituri particulare care-si au
sursa in statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva
dispozitiilor art. 22.
2. Membrii postului consular care angajeaza persoane ale caror retributii
sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit in statul de resedinta
trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si reglementarile acestui stat
le impun in materie de percepere a impozitului pe venit.
Art. 32
Scutirea de taxe vamale si de control vamal
1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul de resedinta
autorizeaza, intrarea si iesirea si acorda scutirea de orice taxe vamale, taxe
si alte redevente conexe, altele decat cheltuielile de depozitare, de transport
si cheltuieli pentru servicii similare pentru:
a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al functionarului consular, inclusiv
efectele destinate instalarii sale.
2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile si scutirile prevazute la
paragraful 1 lit. b) din prezentul articol in ceea ce priveste obiectele
importante cu ocazia primei sale instalari.
3. Functionarul consular este scutit de controlul bagajului sau personal,
daca nu exista motive serioase sa se presupuna ca acesta contine obiecte care
nu beneficiaza de scutirile mentionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul
articol sau obiecte al caror import sau export este interzis de legile statului
de resedinta sau supus regulamentelor sale de carantina. Intr-un asemenea caz,
controlul nu se poate face decat in prezenta functionarului consular, a unui
membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
Art. 33
Succesiunea unui membru al postului consular
In caz de deces al unui membru al postului consular, statul de resedinta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile,
a caror prezenta in statul de resedinta se datora exclusiv prezentei in acest
stat a defunctului in calitate de membru al postului consular.
Art. 34
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care
accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala,
statul de resedinta asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de
deplasare si de circulatie pe teritoriul sau.
Art. 35
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport proprietate a statului trimitator si destinate
uzului postului consular, sau care sunt proprietate a membrilor postului
consular, trebuie sa faca obiectul unei asigurari obligatorii.
Art. 36
Privilegii si imunitati ale membrilor de familie
Membrii familiei unui membru al postului consular beneficiaza de
privilegiile prevazute la art. 14, 26, 27 paragraful 3 si la art. 29, 30, 31,
32 paragraful 1 lit. b) si paragraful 2, ca si art. 33 si 34 din prezenta
conventie, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta,
sa nu domicilieze in acest stat si sa nu exercite nici o activitate lucrativa.
Art. 37
Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
1. Membrii postului consular care sunt cetateni ai statului de resedinta
sau rezidenti permanenti in acest stat nu beneficiaza de privilegiile si
imunitatile definite prin prezenta conventie, sub rezerva paragrafului 3 de la
art. 27.
2. Totusi, statul de resedinta trebuie sa-si exercite jurisdictia asupra
persoanelor enumerate la paragraful 1 din prezentul articol in asa fel incat sa
nu impiedice fara motiv exercitarea functiilor postului consular.
CAP. 4
Functii consulare
Art. 38
Functii consulare generale
Functionarul consular are dreptul sa favorizeze, sub toate formele,
dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale si stiintifice, precum
si a turismului intre statul trimitator si statul de resedinta, sa promoveze,
in orice alt mod, relatiile prietenesti intre statul trimitator si statul de
resedinta si sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale
cetatenilor sai.
Art. 39
Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
1. Functionarul consular isi exercita functiile in circumscriptia sa
consulara. Totusi, in cazuri exceptionale, el isi poate exercita functiile in
afara acestei circumscriptii cu consimtamantul statului de resedinta.
2. In exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:
a) autoritatilor locale componente ale circumscriptiei consulare;
b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, in masura
in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele acestui
stat, ca si de acordurile internationale.
Art. 40
Reprezentarea pe langa organizatii internationale
Functionarul consular poate actiona, dupa notificarea facuta statului de
resedinta, in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa
organizatii internationale.
Art. 41
Reprezentarea cetatenilor in fata tribunalelor statului de resedinta
1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor si
procedurilor in vigoare in statul de resedinta, sa reprezinte cetatenii
statului trimitator sau sa ia masuri in scopul reprezentarii corespunzatoare a
acestora in fata tribunalelor sau altor autoritati ale statului de resedinta,
pentru a cere, conform legilor si regulamentelor statului de resedinta,
adoptarea de masuri provizorii in vederea apararii drepturilor si intereselor
cetatenilor sai atunci cand, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza,
ei nu-si pot apara in timp util drepturile si interesele.
2. Reprezentarea la care se refera paragraful 1 al prezentului articol ia
sfarsit in momentul in care persoana reprezentata isi desemneaza mandatarul sau
isi asigura ea insasi apararea drepturilor si intereselor.
Art. 42
Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
Functionarul consular are dreptul:
a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte
documente de calatorie, sa le reinnoiasca, sa faca modificari in acestea si sa
le anuleze;
c) sa acorde vize.
Art. 43
Functii referitoare la starea civila
1. Seful postului consular are dreptul sa celebreze casatorii cu conditia
ca cei doi soti sa nu aiba decat cetatenia statului trimitator. Postul consular
informeaza autoritatile competente ale statului de resedinta in legatura cu
casatoriile incheiate, daca legislatia statului de resedinta o impune.
2. Functionarul consular are dreptul sa tina registrul de nasteri,
casatorii si decese sau sa primeasca avizele si documentele privind nasterile,
casatoriile sau decesele cetatenilor statului trimitator si sa elibereze
documentele corespunzatoare. Totusi, aceasta dispozitie nu dispenseaza
cetatenii statului trimitator de obligatia de a respecta legislatia statului de
resedinta in materie de inregistrare a nasterilor, casatoriilor si deceselor.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor trimite postului
consular, in scopuri oficiale, la cererea sa, imediat si gratuit, copiile si
extrasele documentelor de stare civila privind cetatenii statului trimitator.
Art. 44
Functii notariale
1. Functionarul consular are dreptul:
a) sa primeasca, intocmeasca si legalizeze declaratiile cetatenilor
statului trimitator;
b) sa primeasca, intocmeasca si legalizeze dispozitiile de ultima vointa si
alte documente constatand acte juridice unilaterale ale cetatenilor statului
trimitator, intocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze documentele, semnaturile si sigiliile pe documentele
cetatenilor statului trimitator;
d) sa legalizeze orice documente eliberate de autoritatile statului
trimitator sau ale statului de resedinta, sa legalizeze copiile si extrasele
acestor documente;
e) sa traduca documentele si sa certifice traducerea conforma;
f) sa intocmeasca si sa legalizeze contractele incheiate intre cetatenii
statului trimitator, daca acestea nu se refera la stabilirea, transferul sau
extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate in statul de
resedinta;
g) sa intocmeasca si sa legalizeze contractele, indiferent de nationalitatea
partilor, daca aceste contracte privesc bunurile sau drepturile situate in
statul trimitator si daca acestea trebuie sa produca efecte juridice numai in
acest stat;
h) sa legalizeze sau sa elibereze, conform dispozitiilor legale ale statului
trimitator, certificatele de origine ca si alte documente similare pentru
marfuri;
i) sa publice in localurile consulare anunturi privind orice probleme
legate de drepturile si obligatiile sau interesele cetatenilor statului
trimitator.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 din prezentul articol, intocmite,
legalizate sau certificate de functionarul consular, sunt considerate ca
documente oficiale, valabil legalizate si avand aceeasi forta probanta si
producand aceleasi efecte ca si documentele legalizate de autoritatile
competente ale statului de resedinta.
Art. 45
Primirea in depozit
1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca in depozit documente,
sume de bani si obiecte de valoare care ii sunt remise de cetatenii statului trimitator.
2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a
le transmite proprietarului lor, obiectele pierdute de cetatenii statului
trimitator in timpul sejurului lor in statul de resedinta.
Art. 46
Tutela si curatela
1. Autoritatile statului de resedinta informeaza postul consular in
legatura cu necesitatea de a institui tutela sau curatela pentru un cetatean al
statului trimitator minor sau care are o capacitate limitata de a contracta sau
de a asigura protectia bunurilor aflate in statul de resedinta si ca cetateanul
statului trimitator nu este in stare sa administreze, indiferent de motive.
2. Functionarul consular poate comunica subiectilor sai problemele avute in
vedere la paragraful 1 al prezentului articol cu autoritatile competente ale
statului de resedinta si, in special, propune persoana care sa actioneze in
calitate de tutore sau curator.
Art. 47
Comunicarea cu cetatenii statului trimitator
Functionarul consular are dreptul de a comunica cu orice cetatean al
statului trimitator, sa-i acorde asistenta, sa-l indrume si, in caz de nevoie,
sa-i asigure asistenta juridica. Statul de resedinta nu va limita in nici un
fel posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu postul
consular si nici accesul la acest post.
Art. 48
Comunicarea cu cetatenii privati de libertate
1. Functionarul consular va fi informat fara intarziere si cel mai tarziu
in 3 zile, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta, in legatura
cu arestarea, detentia sau oricare alta masura privativa de libertate care ar
lovi un cetatean al statului trimitator in circumscriptia sa.
2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze si sa comunice cu
cetateanul statului trimitator arestat, supus altor forme de limitare a
libertatii personale sau care executa o pedeapsa privativa de libertate si,
dupa caz, sa ii acorde sprijin pentru asigurarea apararii. Dreptul de vizita si
de comunicare se acorda periodic si va putea fi exercitat cat mai curand
posibil, fara a putea fi amanat dupa implinirea termenului de 4 zile de la data
luarii masurii de privare sau de limitare a libertatii personale.
3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa persoanele
in cauza despre posibilitatea de a comunica cu functionarul consular.
4. Vizitele mentionate la paragrafele 2 si 3 din prezentul articol vor avea
loc in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta. Se
intelege ca aceste legi si regulamente nu trebuie sa impiedice exercitarea
functiilor consulare.
Art. 49
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa imediat
functionarul consular in legatura cu toate accidentele grave de circulatie ale
cetatenilor statului trimitator. La cererea postului consular acestea ii vor
pune la dispozitie documentele intocmite de organele competente in legatura cu
accidentul in care a fost implicat un cetatean al statului trimitator.
Art. 50
Decesul unui cetatean
Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, functionarul consular in legatura cu decesul unui cetatean al
statului trimitator. La cererea postului consular, acestea ii vor pune la
dispozitie gratuit un certificat de deces ori o copie a altui document confirmand
decesul.
Art. 51
Succesiunea
1. Autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza fara
intarziere functionarul consular in legatura cu deschiderea, in acest stat, a
unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator,
precum si in legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de
nationalitatea persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetatean al
statului trimitator in calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua masurile
necesare prevazute de legile si regulamentele acestui stat pentru a proteja
succesiunea si pentru a transmite functionarului consular copia testamentului,
daca acesta a fost intocmit, precum si toate informatiile de care acestea
dispun in legatura cu titularii de drepturi, domiciliul lor permanent si
temporar, valoarea si compozitia succesiunii, inclusiv sumele provenind din
asigurari sociale, veniturile, politele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea,
asupra datei de deschidere a procedurii succesorale sau a stadiului acestei
proceduri.
3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte, fara a fi necesar sa
prezinte o procura, direct sau indirect prin intermediul reprezentantului sau,
in fata tribunalelor sau altor autoritati competente ale statului de resedinta,
un cetatean al statului trimitator care are dreptul la o succesiune sau care
are pretentii la o succesiune in statul de resedinta, in cazul in care acest
mostenitor este absent sau nu a desemnat un alt mandatar.
4. Functionarul consular are dreptul sa ceara autoritatilor competente ale
statului de resedinta:
a) conservarea succesiunii, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea de
masuri in vederea conservarii succesiunii, inclusiv desemnarea unui
administrator al succesiunii, precum si sa participe la aceste operatiuni;
b) vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune ca si comunicarea datei
fixate pentru aceasta vanzare astfel incat el sa poata fi prezent.
5. In momentul incheierii procedurii succesorale sau a altor formalitati
oficiale, autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa, fara
intarziere, functionarul consular si, dupa plata datoriilor, taxelor si
impozitelor, ii vor transmite in termen de 3 luni succesiunea sau partile
personale ale persoanelor pe care le reprezinta.
6. In cazul in care valoarea succesiunii nu este importanta, functionarul
consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea
atunci dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Functionarul consular are dreptul de a primi pentru a le transmite
persoanelor interesate, partile personale si legatele revenind cetatenilor
statului trimitator, care nu domiciliaza in statul de resedinta, precum si de a
primi sumele care revin persoanelor interesate cu titlu de indemnizatie, de
pensie, de asigurari sociale, arierate de salarii si de polite de asigurare.
8. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul
permanent in statul de resedinta, a decedat in timpul unui sejur temporar in
acest stat, bunurile sale trebuie protejate de autoritatile competente ale
statului de resedinta si apoi transmise, fara o procedura speciala,
functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie
sa acopere datoriile contractate de defunct in timpul sejurului sau in statul
de resedinta pana la un nivel care sa nu depaseasca valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor si activelor in statul trimitator in aplicarea
dispozitiilor paragrafelor 5, 6, 7 si 8 din prezentul articol nu se putea face
decat in conformitate cu legislatia statului de resedinta.
Art. 52
Asistenta acordata navelor
1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta
prevazuta in prezenta conventie navelor statului trimitator, precum si
echipajelor acestor nave in timpul sejurului lor in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, de indata ce aceste
nave au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de
control si de inspectie asupra navelor acestui stat si a echipajelor lor. In
acest scop, el poate vizita navele statului trimitator si primi comandantii si
echipajele acestor nave.
2. In indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator,
comandantul sau echipajul sau, functionarul consular poate solicita asistenta
autoritatilor competente ale statului de resedinta.
Art. 53
Dreptul functionarului consular privind nava si echipajul sau
In ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are
dreptul:
a) fara a prejudicia drepturile autoritatilor statului de resedinta, sa
chestioneze pe comandantul navei sau oricare alt membru al echipajului, sa
verifice, sa primeasca, sa vizeze, sa intocmeasca sau sa semneze orice fel de
certificat sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii privind
nava, incarcatura sau voiajul, precum si sa elibereze documentele
indispensabile pentru a facilita intrarea, sejurul si iesirea navei;
b) sa intervina in vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii,
conform legislatiei statului trimitator, a oricaror diferende intre comandant
si ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de
angajare si conditiile de munca;
c) sa dispuna in legatura cu inrolarea sau concedierea comandantului si
altor membri ai echipajului;
d) sa ia masurile necesare in vederea asigurarii spitalizarii si
repatrierii comandantului sau a oricarui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin si asistenta comandantului navei sau oricarui alt
membru al echipajului in raporturile lor cu tribunalele si alte autoritati ale
statului de resedinta;
f) sa ia toate masurile utile pentru a apara disciplina si ordinea la
bordul navei.
Art. 54
Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navelor
1. In cazul in care un tribunal sau oricare alta autoritate din statul de
resedinta are intentia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului
trimitator pe comandant, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei
nave sau oricare alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta,
sau sa sechestreze un bun aflat la bord, sau sa angajeze o ancheta oficiala la
bord, autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze,
in prealabil, functionarul consular astfel incat el sa poata asista la
executarea unor astfel de masuri. Daca datorita urgentei afacerii nu a fost
posibil sa fie informat functionarul consular sau nici un functionar consular nu
a fost prezent la executarea masurilor, autoritatile statului de resedinta
informeaza fara intarziere si in mod complet functionarul consular in legatura
cu masurile pe care le-au luat. Autoritatile competente ale statului de
resedinta vor facilita functionarului consular vizita la persoana arestata sau
retinuta, ca si comunicarea cu aceasta persoana si luarea de masuri
corespunzatoare menite sa protejeze interesele persoanei sau navei interesate.
2. Dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica in cazul
unui control uzual, efectuat de autoritatile statului de resedinta in materie
de pasapoarte, vama, sanatate publica, poluarea marii si apararea vietii umane
in mare sau in cazul oricarui alt demers intreprins la cererea sau cu consimtamantul
comandantului navei.
Art. 55
Avaria sau naufragiul navei
1. Daca o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata, esuata,
aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau
interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturi, autoritatile
competente ale acestui stat vor informa fara intarziere functionarul consular
in legatura cu aceasta.
2. In cazurile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol,
autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor
statului de resedinta, masurile necesare pentru a organiza salvarea si
protectia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei,
incarcaturii, proviziilor si altor obiecte aflate la bord si, de asemenea,
pentru a evita orice prejudiciu adus proprietatii si orice dezordine la bord,
sau pentru a le elimina. Aceste masuri vor fi luate, de asemenea, si fata de
obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa si care au fost
aruncate peste bord. Autoritatile statului de resedinta vor informa
functionarul consular in legatura cu masurile luate. Aceste autoritati vor
ajuta functionarul consular pentru a putea lua toate masurile ca urmare a
avariei, esuarii sau naufragiului.
3. Atunci cand o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau,
incarcatura, proviziile sau alte obiecte care erau la bord sunt gasite pe
tarmul statului de resedinta sau in apropiere sau sunt aduse in portul acestui
stat si nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici
reprezentantii asigurarilor nu sunt prezenti sau nu pot lua masurile necesare
de conservare sau de administrare, functionarul consular este autorizat sa ia,
in calitate de reprezentant al proprietarului navei, masurile pe care
proprietarul le-ar fi putut lua in acelasi scop daca ar fi fost prezent.
4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevazute in
paragraful 3 al prezentului articol, in legatura cu orice obiect apartinand
unui cetatean al statului trimitator si provenind de la bordul sau din
incarcatura unei nave, indiferent de nationalitatea sa, adusa intr-un port sau
gasita pe tarm sau in apropierea tarmului, sau de pe nava avariata, esuata sau
naufragiata. Autoritatile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze,
fara intarziere, functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa
pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se
legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 56
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Daca comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a
statului trimitator moare sau dispare in statul de resedinta la bordul navei
sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau ca si functionarul consular al
statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul obiectelor,
valorilor sau altor bunuri lasate de defunct sau disparut si sa efectueze
celelalte demersuri necesare pentru conservarea bunurilor si pentru
transmiterea lor in vederea lichidarii succesiunii. Totusi, daca defunctul sau
disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul
sau intocmeste inventarul in momentul constatarii decesului sau a disparitiei.
O copie a acestui inventar este remisa autoritatilor statului de resedinta care
sunt competente sa efectueze orice demersuri necesare pentru conservarea
bunurilor, si in caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste
autoritati vor informa postul consular al statului trimitator in legatura cu
demersurile lor.
2. In cazul in care un functionar consular exercita drepturile in materie
succesorala prevazute la paragraful 1 din prezentul articol, el trebuie sa se
conformeze legilor si regulamentelor statului de resedinta.
Art. 57
Aeronava
Dispozitiile art. 52-56 ale prezentei conventii sunt aplicabile
corespunzator si aeronavelor statului trimitator, cu conditia ca aplicarea lor
sa nu contravina dispozitiilor altor acorduri in domeniul aviatiei, bilaterale
sau multilaterale, care sunt in vigoare intre partile contractante.
Art. 58
Drepturi si taxe consulare
1. Postul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta,
drepturi si taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor si
regulamentelor statului trimitator.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, mentionate in
paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de orice impozite si taxe
in statul de resedinta.
Art. 59
Transmiterea actelor
Functionarul consular are dreptul sa transmita actele judiciare si
extrajudiciare si sa procedeze la interogatorii conform acordurilor
internationale in vigoare intre partile contractante, iar in lipsa unor
asemenea acorduri, intr-un mod compatibil cu legile si reglementarile statului
de resedinta. Acest drept nu poate fi exercitat decat fata de cetatenii
statului trimitator si fara a aplica mijloace de constrangere.
Art. 60
Alte functii consulare
Functionarul consular poate indeplini orice fel de alte functii consulare
cu care il insarcineaza statul trimitator, daca acestea nu sunt contrare
legilor si regulamentelor statului de resedinta sau daca statul de resedinta nu
se opune indeplinirii lor.
CAP. 5
Dispozitii generale si finale
Art. 61
Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii si imunitati, in virtutea
prezentei conventii, sunt obligate sa respecte legile si regulamentele statului
de resedinta, fara a prejudicia privilegiile si imunitatile lor.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate in mod incompatibil cu
exercitarea functiilor consulare.
Art. 62
Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
1. Toate dispozitiile prezentei conventii se aplica si in cazul in care
functiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.
2. Numele si prenumele membrilor misiunii diplomatice, afectati serviciului
consular al misiunii diplomatice, vor fi notificate la Ministerul Afacerilor
Externe al statului de resedinta.
3. Membrii sesiunii diplomatice mentionati in paragraful 2 al prezentului
articol continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile pe care le
confera statutul diplomatic.
Art. 63
Ratificarea si intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a
treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea
loc la Varsovia.
2. La intrarea in vigoare a prezentei conventii, Conventia consulara
semnata la Bucuresti la 24 martie 1973 isi inceteaza valabilitatea.
3. Prezenta conventie va intra in vigoare pentru o perioada nedeterminata.
Ea poate fi denuntata prin notificare scrisa, de fiecare dintre partile
contractante. In acest caz, ea isi va inceta valabilitatea dupa 6 luni de la
data denuntarii.
Drept care, imputernicitii partilor contractante au semnat prezenta
conventie si au aplicat sigiliile.
Facuta la Bucuresti, la 25 ianuarie 1993, in doua exemplare originale, in
limbile romana si polona, ambele texte avand aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Teodor Viorel Melescanu
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru Republica Polona,
Krzysztof Skubiszewski
ministrul afacerilor externe