Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 438 din 27 iunie 2002

pentru ratificarea Conventiei dintre Romania si Republica Araba Egipt privind asistenta judiciara in materie penala, transferul condamnatilor si extradarea, semnata la Cairo la 28 iunie 2001

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 516 din 17 iulie 2002


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia dintre Romania si Republica Araba Egipt privind asistenta judiciara in materie penala, transferul condamnatilor si extradarea, semnata la Cairo la 28 iunie 2001.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20 mai 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                             VALER DORNEANU

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                           ALEXANDRU ATHANASIU

                                CONVENTIE
intre Romania si Republica Araba Egipt privind asistenta judiciara in materie penala, transferul condamnatilor si extradarea

    Romania si Republica Araba Egipt, denumite in continuare state contractante,
    in dorinta largirii formelor lor de cooperare judiciara si convinse ca adoptarea unor reguli comune in domeniul asistentei juridice si judiciare in materie penala este de natura sa atinga acest obiectiv, in interesul celor doua state,
    au hotarat sa incheie prezenta conventie privind asistenta judiciara in materie penala, transferul condamnatilor si extradarea.
    In acest scop, au convenit urmatoarele:

    PARTEA I
    Asistenta judiciara in materie penala

    TITLUL I
    Dispozitii generale

    Art. 1
    1. Cele doua state contractante se angajeaza sa isi acorde reciproc, conform dispozitiilor prezentei parti, asistenta judiciara cea mai larga posibila in orice procedura care vizeaza infractiuni a caror reprimare este, in momentul in care se cere asistenta, de competenta autoritatilor judiciare ale statului contractant solicitant.
    2. Asistenta judiciara in materie penala cuprinde in special indeplinirea de acte de ancheta preliminara, audierea inculpatului, martorului si expertului, perchezitia, sechestrarea de obiecte, remiterea de documente si obiecte privind urmarirea penala, indeplinirea unei descinderi la fata locului pentru constatarea faptelor, precum si notificarea de acte si inscrisuri.
    Prevederile prezentei parti nu se aplica totusi executarii hotararilor de arestare si de condamnare si nici infractiunilor privind numai incalcarea obligatiilor militare.
    3. Prin termenul autoritati judiciare, in sensul prezentei conventii, se intelege instantele judecatoresti si, pentru Romania, Ministerul Public, iar pentru Republica Araba Egipt, Parchetul General.
    Art. 2
    Asistenta judiciara va putea fi refuzata daca statul contractant solicitat considera ca indeplinirea cererii este de natura sa aduca atingere suveranitatii sale, securitatii sau ordinii sale publice.

    TITLUL II
    Comisii rogatorii

    Art. 3
    1. Statul contractant solicitat va indeplini, in conformitate cu legislatia sa, comisiile rogatorii privind o cauza penala, care ii vor fi adresate de catre autoritatile judiciare ale statului contractant solicitant si care au ca obiect indeplinirea actelor prevazute la alin. 1 al paragrafului 2 al art. 1, cu exceptia inmanarii de acte si inscrisuri.
    2. Daca statul contractant solicitant doreste ca martorii sau expertii sa depuna sub juramant, el va formula in mod expres cererea si statul contractant solicitat ii va da curs daca legislatia sa nu se opune.
    3. Statul contractant solicitat va putea sa transmita numai copii sau fotocopii certificate pentru conformitate ale dosarelor sau documentelor cerute. Cu toate acestea, daca statul contractant solicitant cere in mod expres transmiterea originalelor se va da curs acestei cereri pe masura posibilitatii.
    4. Informatiile transmise statului contractant solicitant nu vor putea fi folosite de catre autoritatile judiciare decat in cadrul procedurii pentru care ele au fost cerute.
    Art. 4
    1. Daca statul contractant solicitat accepta indeplinirea unei comisii rogatorii, el va trebui sa informeze, la cerere, statul contractant solicitant asupra datei si locului indeplinirii comisiei rogatorii.
    2. Autoritatile si persoanele in cauza vor putea, la cererea lor, sa asiste la aceasta indeplinire.
    Art. 5
    1. Statul contractant solicitat va putea sa amane remiterea obiectelor, dosarelor sau documentelor a caror transmitere este ceruta, daca ii sunt necesare pentru o procedura in curs.
    2. Obiectele, precum si originalele dosarelor sau ale documentelor care au fost transmise in indeplinirea unei comisii rogatorii vor fi restituite cat mai curand posibil de catre statul contractant solicitant statului contractant solicitat, in afara de cazul in care acesta nu renunta in mod expres.

    TITLUL III
    Comunicarea actelor de procedura si a hotararilor judecatoresti. Infatisarea martorilor, expertilor si a persoanelor urmarite

    Art. 6
    1. Statul contractant solicitat va proceda la comunicarea actelor de procedura si a hotararilor judecatoresti care ii sunt transmise in acest scop de catre statul contractant solicitant. Aceasta comunicare se va putea efectua prin simpla transmitere a actului sau a hotararii catre destinatar. Ea se va efectua in conformitate cu legislatia statului contractant solicitat.
    2. Dovada comunicarii se va face printr-o recipisa datata si semnata de destinatar sau printr-o atestare a statului contractant solicitat prin care se constata faptul, forma si data comunicarii. Oricare dintre aceste documente va fi transmis de indata statului contractant solicitant. Daca nu s-a putut efectua comunicarea, statul contractant solicitat va aduce de indata la cunostinta statului contractant solicitant motivul.
    3. Citatiile in vederea prezentarii vor trebui transmise statului contractant solicitat cu cel putin doua luni inainte de data fixata pentru prezentarea persoanelor citate. In cazuri foarte urgente acest termen poate fi redus, la cererea statului contractant solicitant.
    4. Fiecare stat contractant isi rezerva dreptul de a transmite fara constrangere actele catre cetatenii lui aflati pe teritoriul celuilalt stat contractant, prin intermediul agentului sau diplomatic sau al functionarului consular.
    Art. 7
    1. Daca statul contractant solicitant apreciaza ca prezentarea personala a unui martor sau a unui expert in fata autoritatilor sale judiciare este in mod deosebit necesara, va mentiona aceasta in cererea de inmanare a citatiei si statul contractant solicitat va invita martorul sau expertul sa se prezinte.
    2. Statul contractant solicitat va comunica statului contractant solicitant raspunsul martorului sau al expertului. In cazul prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, in cerere sau in citatie va trebui sa se mentioneze cuantumul aproximativ al indemnizatiei de platit, precum si cheltuielile de calatorie si de sejur de restituit.
    Art. 8
    1. Orice persoana detinuta, a carei infatisare personala in calitate de martor in scopul confruntarii este ceruta de statul contractant solicitant, va fi transferata temporar pe teritoriul acestui stat contractant, unde va avea loc audierea, cu conditia inapoierii sale in termenul indicat de statul contractant solicitat.
    Transferul va putea fi refuzat:
    a) daca persoana detinuta nu consimte;
    b) daca prezenta sa este necesara intr-o procedura penala in curs pe teritoriul statului contractant solicitat;
    c) daca transferul sau este susceptibil de a-i prelungi detentia;
    d) daca alte considerente de neinlaturat se opun transferului sau.
    Refuzul trebuie motivat.
    2. Persoana transferata va trebui sa ramana in detentie pe teritoriul statului contractant solicitant, in afara de cazul in care statul contractant solicitat nu cere punerea sa in libertate.
    Art. 9
    Martorul sau expertul care nu va da curs unei citatii de prezentare a carei comunicare a fost ceruta nu va putea fi supus, chiar daca aceasta citatie ar contine anumite obligatii, nici unei sanctiuni sau masuri de constrangere, cu conditia sa nu revina de bunavoie pe teritoriul statului contractant solicitant si sa nu fie citat din nou in mod legal.
    Art. 10
    Indemnizatiile de platit, precum si cheltuielile de transport si de sejur de restituit martorului sau expertului de catre statul contractant solicitant vor fi calculate potrivit tarifelor aplicabile la locul sau de domiciliu si ii vor fi acordate potrivit cuantumului unor taxe cel putin egale cu cele prevazute de tarifele si reglementarile in vigoare in statul contractant in care audierea trebuie sa aiba loc.
    Art. 11
    1. Nici un martor sau expert, indiferent de cetatenia pe care o are, care, ca urmare a unei citatii, se va prezenta in fata autoritatilor judiciare ale statului contractant solicitant nu va putea fi nici urmarit, nici detinut si nici supus vreunei restrictii a libertatii sale individuale pe teritoriul acestui stat pentru fapte sau condamnari anterioare intrarii sale pe teritoriul statului contractant solicitant.
    2. Nici o persoana, indiferent de cetatenia pe care o are, citata in fata autoritatilor judiciare ale statului contractant solicitant in scopul de a raspunde pentru fapte care fac obiectul urmaririi sale nu va putea fi nici urmarita, nici detinuta si nici supusa unei alte restrictii a libertatii sale individuale pentru fapte sau condamnari anterioare intrarii sale pe teritoriul statului contractant solicitant si neprevazute in citatie.
    3. Imunitatea prevazuta in prezentul articol va inceta daca martorul sau persoana urmarita, avand posibilitatea sa paraseasca teritoriul statului contractant solicitant in decurs de 15 zile consecutive dupa ce prezenta sa nu mai era ceruta de catre autoritatile judiciare, va ramane totusi pe acest teritoriu ori se va reintoarce aici dupa ce il va fi parasit.

    TITLUL IV
    Cazierul judiciar

    Art. 12
    1. Statul contractant solicitat va comunica gratuit, in masura in care autoritatile judiciare vor putea ele insele sa le obtina intr-un asemenea caz, extrase din cazierul judiciar si orice informatii referitoare la acesta, care ii vor fi cerute de catre autoritatile judiciare ale statului contractant solicitant pentru utilitatea unei cauze penale.
    2. In alte cazuri decat cele prevazute la paragraful 1 al prezentului articol se va da curs unei asemenea cereri in conditiile prevazute de legislatia, regulamentele sau de practica statului contractant solicitat.
    Art. 13
    Fiecare dintre cele doua state contractante comunica celuilalt stat contractant informatii despre condamnarile penale privitoare la cetatenii acestui din urma stat contractant si care au facut obiectul unei mentiuni in cazierul judiciar. Ministerele de justitie isi comunica aceste informatii la fiecare 2 ani.

    TITLUL V
    Procedura

    Art. 14
    1. Cererile de asistenta judiciara trebuie sa cuprinda urmatoarele mentiuni:
    a) autoritatea de la care emana cererea;
    b) obiectul si temeiul cererii;
    c) in masura in care este posibil, identitatea si cetatenia persoanei in cauza;
    d) in cazul cererii de comunicare de acte de procedura, numele si adresa destinatarului si toate informatiile cunoscute, care permit identificarea si localizarea sa, precum si felul actelor ori inscrisurilor de notificat.
    2. Comisiile rogatorii vor mentiona in plus inculparea si vor cuprinde o expunere sumara a faptelor si un chestionar cu privire la faptele in legatura cu care persoana propusa sa fie audiata urmeaza sa raspunda.
    Art. 15
    Autoritatile judiciare ale statelor contractante vor comunica intre ele, din partea Romaniei prin intermediul Ministerului Justitiei si, dupa caz, al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, iar din partea Republicii Arabe Egipt, prin intermediul Ministerului Justitiei.
    Art. 16
    Cererile de asistenta judiciara vor fi redactate in limba statului contractant solicitant. Cu toate acestea, sub rezerva dispozitiilor paragrafului 4 al art. 6, aceste cereri si actele anexate vor fi insotite de o traducere certificata pentru conformitate in limba statului contractant solicitat sau in limba engleza ori franceza.
    Art. 17
    Cererile de asistenta judiciara si actele care le insotesc trebuie sa poarte semnatura si sigiliul unei autoritati competente ori sa fie autentificate de catre aceasta autoritate. Aceste documente sunt scutite de orice alta formalitate de legalizare.
    Art. 18
    1. Daca statul contractant solicitat nu poate indeplini cererea de asistenta judiciara sau daca refuza sa o indeplineasca, el va informa de indata statul contractant solicitant, mentionand motivele pentru care indeplinirea nu a avut loc.
    2. Daca autoritatea solicitata nu este competenta pentru indeplinirea cererii, ea va transmite din oficiu aceasta cerere autoritatii competente din acelasi stat, informand totusi despre aceasta statul contractant solicitant.
    Art. 19
    Sub rezerva dispozitiilor art. 10, indeplinirea cererilor de asistenta, inclusiv a comisiilor rogatorii, nu va da nastere restituirii cheltuielilor, cu exceptia celor ocazionate de interventia expertilor pe teritoriul statului contractant solicitat si de transferul persoanelor detinute, realizat in aplicarea art. 8.

    TITLUL VI
    Instiintarea cu privire la limitarea libertatii

    Art. 20
    In completarea dispozitiilor internationale acceptate de cele doua state contractante privind relatiile consulare:
    a) autoritatile competente ale statului contractant de resedinta vor instiinta cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 24 de ore, agentul diplomatic sau functionarul consular al celuilalt stat contractant atunci cand un cetatean al acestui din urma stat contractant este arestat sau supus oricarei alte forme de limitare a libertatii sale;
    b) agentii diplomatici sau functionarii consulari au dreptul de a lua legatura cu acest cetatean, de a se intretine, de a coresponda cu el si de a putea sa il reprezinte in justitie, in afara de cazul in care acest cetatean se opune expres prezentei agentului diplomatic sau functionarului consular.

    PARTEA a II-a
    Transferul condamnatilor

    Art. 21
    Statele contractante se angajeaza reciproc sa transfere la cerere, conform regulilor si in conditiile prevazute in prezenta parte, condamnatii detinuti in vederea executarii hotararilor date in materie penala, prin care un tribunal al unuia dintre statele contractante a pronuntat definitiv impotriva unui cetatean al celuilalt stat contractant o pedeapsa privativa de libertate.
    Art. 22
    In intelesul prezentei parti:
    a) expresia stat de condamnare desemneaza statul contractant in care delincventul a fost condamnat si de unde poate fi sau a fost deja transferat;
    b) expresia stat de executare desemneaza statul contractant catre care condamnatul este transferat in scopul executarii pedepsei;
    c) termenul condamnat desemneaza orice persoana care, dupa ce a fost subiect al unei hotarari judecatoresti penale pe teritoriul unuia sau al celuilalt stat contractant, este obligata sa execute o pedeapsa privativa de libertate si se afla in stare de detentie.
    Art. 23
    Cererea in vederea transferului poate fi prezentata:
    a) de statul de condamnare;
    b) de statul de executare;
    c) de insusi cel condamnat sau de reprezentantul sau. Acestia din urma pot prezenta cererea unuia sau celuilalt dintre cele doua state contractante, la alegerea lor.
    Art. 24
    Dispozitiile prezentei parti se aplica in urmatoarele conditii:
    a) infractiunea care motiveaza cererea este prevazuta si sanctionata de legislatia penala a fiecaruia dintre cele doua state contractante cu o pedeapsa privativa de libertate;
    b) hotararea judecatoreasca de condamnare este irevocabila si executorie;
    c) condamnatul are cetatenia statului de executare;
    d) condamnatul isi da liberul consimtamant pentru transfer;
    e) condamnatul mai are de executat in momentul cererii de transfer cel putin 6 luni din pedeapsa privativa de libertate. In cazuri exceptionale cele doua state contractante pot conveni asupra transferului chiar daca durata pedepsei de executat este inferioara celei de 6 luni;
    f) statele contractante trebuie sa se puna de acord asupra transferului.
    Art. 25
    1. Fiecare condamnat caruia i se pot aplica prevederile prezentei parti trebuie sa fie informat de catre statul de condamnare asupra dispozitiilor esentiale prevazute in aceasta parte.
    2. Condamnatul trebuie informat in scris despre orice hotarare luata de unul dintre cele doua state contractante in legatura cu o cerere de transfer.
    Art. 26
    Transferul condamnatului se refuza:
    a) daca transferul este considerat de catre unul dintre cele doua state contractante ca fiind de natura sa aduca atingere suveranitatii sale, securitatii sau ordinii sale publice;
    b) daca cererea de transfer priveste o pedeapsa pronuntata pentru fapte care au fost judecate definitiv in statul de executare si pentru care pedeapsa a fost executata;
    c) daca prescriptia urmaririi penale sau a executarii pedepsei aplicate este implinita conform legii statului de executare;
    d) daca condamnarea a fost pronuntata pentru o infractiune constand numai in incalcarea obligatiilor militare sau pentru una dintre infractiunile privind stupefiantele;
    e) daca autoritatile competente ale statului de executare l-au achitat pe condamnat pentru aceleasi fapte sau a intervenit deja fie o ordonanta de incetare a urmaririi penale, fie o ordonanta de neurmarire;
    f) daca faptele care au motivat condamnarea formeaza obiectul urmaririi in statul de executare.
    Art. 27
    Transferul condamnatului poate fi refuzat:
    a) daca condamnatul nu si-a achitat debitele, amenzile, cheltuielile judiciare, daunele-interese si condamnarile pecuniare de orice alta natura puse in sarcina sa, ca urmare a condamnarii sale penale, in afara de cazul in care exista garantii ferme pentru o plata urgenta;
    b) daca condamnatul fie are si cetatenia statului de condamnare, fie nu isi are domiciliul pe teritoriul statului de executare. Calitatea de cetatean se apreciaza la data comiterii faptelor care au dus la condamnare;
    c) daca maximul pedepsei privative de libertate prevazut de legea statului de executare este in mod disproportionat inferior sau superior pedepsei privative de libertate aplicate de statul de condamnare.
    Art. 28
    Condamnatul trebuie sa isi dea consimtamantul la transferul prevazut la lit. a) si b) ale art. 23 in deplina cunostinta asupra consecintelor juridice care decurg din acesta.
    Art. 29
    1. Cererea prevazuta in prezenta parte va fi formulata in scris.
    2. Cererea va fi insotita:
    a) de originalul sau o copie certificata a hotararii, prevazuta cu atestarea puterii lucrului judecat si a caracterului executoriu;
    b) de textul dispozitiilor legale aplicabile si de calificarea infractiunii;
    c) de informatii cat mai precise posibil privind identitatea condamnatului, cetatenia sa, domiciliul si locul resedintei sale obisnuite;
    d) de o atestare privind durata arestului executat, care va fi computata;
    e) de un proces-verbal din care sa rezulte consimtamantul condamnatului;
    f) de orice alt inscris care ar putea avea importanta in cursul examinarii cererii.
    3. Daca statul contractant solicitat apreciaza ca informatiile si inscrisurile care i-au fost furnizate sunt insuficiente, cere completarea cu informatiile necesare. El poate fixa un termen pentru transmiterea completarii, care poate fi prelungit ca urmare a unei cereri justificate. In lipsa completarii statul contractant solicitat hotaraste pe baza informatiilor si inscrisurilor care i-au fost puse la dispozitie.
    4. Statul de executare va face cunoscuta statului de condamnare, inainte de acceptarea cererii de transfer, pedeapsa maxima prevazuta de legislatia sa pentru aceleasi fapte.
    Art. 30
    In baza unei cereri prevazute la art. 23, insotita de anexele mentionate la art. 29, statul contractant solicitat va informa statul contractant solicitant daca este pregatit sau nu sa accepte cererea respectiva si, in caz afirmativ, in ce conditii. Refuzul, fie definitiv sau temporar, trebuie sa fie motivat.
    Art. 31
    Cererile de transfer se transmit de Ministerul Justitiei al statului contractant solicitant Ministerului Justitiei al statului contractant solicitat.
    Art. 32
    Actele si inscrisurile transmise in aplicarea prezentei parti sunt scutite de orice formalitate de legalizare, cu conditia ca ele sa poarte semnatura si sigiliul autoritatii competente.
    Art. 33
    Cererile de transfer, actele si inscrisurile justificative, precum si orice informatii transmise in baza prezentei parti vor fi redactate in limba statului contractant solicitant si vor fi insotite de o traducere oficiala in limba statului contractant solicitat, fie in limba engleza, fie in limba franceza.
    Art. 34
    1. In cazul in care cererea este admisa, autoritatea competenta a statului de executare va substitui o pedeapsa privativa de libertate analoaga, in ceea ce priveste natura si durata sa, celei aplicate in statul de condamnare. Cu toate acestea, cand pedeapsa privativa de libertate ar fi, in ceea ce priveste natura sau durata sa, incompatibila cu legislatia statului de executare, autoritatea competenta a acestuia din urma o adapteaza la pedeapsa prevazuta de propria sa legislatie pentru o infractiune analoaga. Aceasta pedeapsa trebuie sa corespunda pe cat posibil, in ceea ce priveste natura sau durata sa, celei aplicate prin hotararea care urmeaza sa fie executata. Statul de executare este in fiecare caz legat de constatarea faptelor care constituie temeiul hotararii pronuntate in statul de condamnare.
    2. Transferul nu trebuie sa duca in nici un caz la agravarea situatiei persoanei condamnate.
    3. Modalitatile de executare, inclusiv punerea in libertate conditionata, sunt determinate de legislatia statului de executare.
    4. Durata sederii in arest in statul de condamnare trebuie computata in intregime din durata pedepsei de efectuat in statul de executare.
    Art. 35
    1. In cazul transferarii executarii, hotararea statului de condamnare are aceleasi efecte juridice in statul de executare pe care le au hotararile pronuntate in materie penala in acest din urma stat.
    2. Daca cererea in vederea transferarii este admisa, statul de condamnare il preda pe condamnat cat mai curand posibil statului de executare.
    3. In cazul in care condamnatul se sustrage de la executare in statul de executare, statul de condamnare isi reia dreptul de executare pentru partea din pedeapsa ramasa de efectuat.
    4. Dreptul de executare al statului de condamnare inceteaza definitiv atunci cand condamnatul, dupa transfer, a efectuat pedeapsa sau a fost scutit definitiv.
    5. Daca pentru infractiunea pe care se intemeiaza cererea in vederea transferului executarii este in curs o urmarire in statul de executare si cererea a fost admisa, acest din urma stat inceteaza provizoriu urmarirea. Statul de executare isi reia dreptul la urmarire atunci cand condamnatul se sustrage de la executare. Statul de executare inceteaza definitiv urmarirea daca pedeapsa a fost executata sau condamnatul a fost absolvit de ea definitiv.
    Art. 36
    1. Autoritatile competente ale statului de condamnare sau ale statului de executare pot lua hotararea de amnistiere in privinta condamnatului, conform dispozitiilor lor legale prevazute in materie. Numai autoritatile competente ale statului de condamnare vor avea dreptul sa ia o hotarare de gratiere. Statul contractant in care se pronunta hotararea de amnistiere sau de gratiere va informa celalalt stat contractant printr-o copie certificata pentru conformitate a acestei hotarari.
    2. Statul de condamnare informeaza statul de executare despre promulgarea unei legi care are ca efect dezincriminarea faptei in temeiul careia a fost pronuntata condamnarea.
    Art. 37
    Statul de condamnare este singurul care are dreptul de a statua asupra oricarei revizuiri introduse impotriva condamnarii.
    Art. 38
    Statul de condamnare va informa fara intarziere statul de executare despre orice hotarare sau masura care pune capat total sau partial executarii pedepsei aplicate.
    Art. 39
    1. Condamnatul al carui transfer a avut loc nu poate fi urmarit, judecat sau nu ii poate fi limitata in nici un alt mod libertatea sa individuala in statul de executare ori nu poate fi reextradat unui stat tert nici pentru fapte comise de el inaintea transferului si pentru care nu s-a cerut transferul, nici pentru motive preexistente transferului sau.
    2. Limitarea prevazuta la paragraful 1 nu este aplicabila daca:
    a) statul de condamnare isi da consimtamantul pentru urmarirea, extradarea sau executarea pedepsei;
    b) condamnatul, avand posibilitatea sa o faca in mod legal, nu a parasit teritoriul statului de executare in 30 de zile dupa eliberarea sa definitiva sau, dupa ce l-a parasit, s-a reintors de bunavoie.
    Art. 40
    Cheltuielile ocazionate de aplicarea prezentei parti sunt in sarcina statului de condamnare pana in momentul in care condamnatul a fost predat autoritatilor competente ale statului de executare; din acest moment cheltuielile trec in sarcina acestui din urma stat.
    Art. 41
    Dispozitiile prezentei parti se aplica deopotriva masurilor penale de siguranta privative de libertate prin care autoritatile judiciare competente ale statelor contractante au pronuntat tratamentul medical obligatoriu fata de condamnatii deveniti bolnavi mintal.

    PARTEA a III-a
    Extradarea

    Art. 42
    Cele doua state contractante se angajeaza sa isi predea reciproc, potrivit regulilor si in conditiile prevazute in articolele urmatoare, persoanele care, aflandu-se in teritoriul unuia dintre cele doua state contractante, sunt urmarite pentru o infractiune sau sunt condamnate de catre autoritatile judiciare ale celuilalt stat contractant.
    Art. 43
    Extradarea se acorda:
    a) pentru fapta sau faptele care, conform legislatiilor celor doua state contractante, constituie infractiuni sanctionate cu o pedeapsa privativa de libertate de cel putin un an sau mai grava;
    b) pentru condamnari pronuntate de catre jurisdictia statului solicitant pentru infractiunile mentionate la lit. a), cu conditia ca durata pedepsei privative de libertate aplicate sa fie de cel putin 6 luni.
    Cu toate acestea, pedeapsa prevazuta de legislatia statului contractant solicitant sau pedeapsa aplicata trebuie sa fie prevazuta in sistemul de pedepse al statului contractant solicitat.
    Art. 44
    Extradarea nu se va acorda:
    1. daca persoana a carei extradare se solicita este cetatean al statului contractant solicitat. Calitatea de cetatean se apreciaza la data savarsirii infractiunii pentru care se cere extradarea. Totusi, acest stat contractant, la cererea statului contractant solicitant, va deferi cazul autoritatilor sale competente pentru exercitarea actiunii penale. Statul contractant solicitat are dreptul, in acest scop, sa se refere la anchetele realizate de catre statul contractant solicitant. Statul contractant solicitat va informa celalalt stat contractant despre cursul dat cererii;
    2. daca statul contractant solicitat apreciaza ca acceptarea cererii este de natura sa aduca atingere suveranitatii sale, securitatii sau ordinii sale publice;
    3. daca infractiunea pentru care este solicitata consta doar in incalcarea obligatiilor militare;
    4. daca infractiunea pentru care este solicitata a fost savarsita in tot sau in parte pe teritoriul statului contractant solicitat;
    5. daca persoana solicitata a fost judecata definitiv de catre autoritatile judiciare competente ale statului contractant solicitat pentru infractiunile pentru care se cere extradarea;
    6. daca s-a implinit prescriptia exercitarii actiunii penale sau a executarii pedepsei conform legislatiei fie a statului contractant solicitant, fie a statului contractant solicitat, in momentul primirii cererii;
    7. daca a intervenit amnistia in statul contractant solicitant sau in statul contractant solicitat.
    Art. 45
    Extradarea nu se acorda daca statul contractant solicitat are motive serioase sa considere ca cererea de extradare motivata pe o infractiune de drept comun a fost prezentata in scopul urmaririi sau pedepsirii unei persoane pentru considerente de rasa, religie, nationalitate sau opinii politice ori daca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul sau altul dintre aceste motive.
    Art. 46
    Extradarea poate fi refuzata:
    1. daca infractiunea pentru care este ceruta face obiectul urmaririi in statul contractant solicitat sau a fost judecata intr-un stat tert;
    2. daca in statul contractant solicitat a intervenit deja o ordonanta de incetare a urmaririi sau de neurmarire pentru infractiunile pentru care a fost formulata cererea de extradare.
    Art. 47
    1. Cererea de extradare va fi formulata in scris si va fi adresata fie Ministerului Justitiei al statului contractant solicitat, fie pe cale diplomatica.
    2. In sprijinul cererii vor fi prezentate:
    a) originalul sau copia autentica fie de pe o hotarare de condamnare, fie de pe un mandat de arestare sau de pe orice alt act avand aceeasi putere, eliberat in formele prescrise de legea statului contractant solicitant;
    b) o expunere a faptelor pentru care se cere extradarea, mentionandu-se data si locul savarsirii lor, calificarea lor legala si referirile la dispozitiile legale care le sunt aplicabile, precum si o copie de pe aceste dispozitii;
    c) semnalmentele cat mai precise posibil ale persoanei reclamate si orice alte informatii de natura sa determine identitatea si cetatenia sa.
    Art. 48
    1. In caz de urgenta autoritatile judiciare ale statului contractant solicitant pot cere, in vederea extradarii, arestarea provizorie a persoanei reclamate.
    2. Cererea de arestare provizorie va indica existenta unuia dintre documentele prevazute la lit. a) a paragrafului 2 al art. 47, precum si intentia statului contractant solicitant de a trimite cererea de extradare in cel mai scurt timp posibil. In cererea de arestare provizorie trebuie sa se mentioneze: infractiunea savarsita, durata pedepsei aplicabile sau pronuntate, data si locul savarsirii infractiunii, precum si, in masura in care este posibil, cat mai multe informatii care sa permita identificarea si localizarea persoanei reclamate.
    3. Cererea va fi transmisa autoritatilor judiciare ale statului contractant solicitat la care face referire art. 14, fie direct prin posta sau telegrafic, fie prin alte mijloace lasand o urma scrisa. Daca aparent cererea este corespunzatoare, autoritatile judiciare ale statului contractant solicitat ii vor da curs conform legislatiei lor. Autoritatea solicitanta va fi informata de indata.
    Art. 49
    1. Arestarea provizorie va putea inceta daca, in termen de 20 de zile de la arestare, statul contractant solicitat nu a fost sesizat prin cererea de extradare si documentele mentionate la paragraful 2 al art. 47.
    2. Arestarea provizorie nu va trebui in nici un caz sa depaseasca 40 de zile de la data arestarii.
    3. Punerea in libertate provizorie este posibila oricand, dar statul contractant solicitat este obligat sa ia orice masura pe care o va aprecia necesara spre a evita fuga persoanei reclamate.
    4. Punerea in libertate nu se opune unei noi arestari si extradarii, daca cererea de extradare este primita ulterior.
    Art. 50
    Daca sunt necesare informatii suplimentare pentru a se asigura ca toate conditiile prevazute de prezenta parte sunt indeplinite, statul contractant solicitat, in cazul in care considera ca omiterea acestora poate fi remediata, comunica aceasta statului contractant solicitant pe una dintre caile mentionate la paragraful 1 al art. 47. Statul solicitat poate fixa un termen pentru obtinerea acestor informatii.
    Art. 51
    Daca extradarea este ceruta in mod curent de mai multe state fie pentru aceleasi fapte, fie pentru fapte diferite, statul contractant solicitat va decide in mod liber, tinand seama de toate circumstantele si in special de posibilitatea unei extradari ulterioare catre unul dintre statele solicitante, de datele respectivelor cereri, de gravitatea si de locul savarsirii infractiunii, precum si de cetatenia persoanei reclamate.
    Art. 52
    1. Fara a prejudicia drepturile statului contractant solicitat sau drepturile tertilor si la cererea statului contractant solicitant, statul contractant solicitat va sechestra si va remite, conform procedurii prevazute de legislatia sa penala, obiectele:
    a) care pot fi folosite ca probe;
    b) care, provenind din infractiune, au fost gasite inainte sau dupa predarea persoanei reclamate;
    c) care au fost dobandite in schimbul unor obiecte provenind din infractiune.
    2. Aceasta remitere se va efectua chiar in cazul in care extradarea nu poate avea loc ca urmare a mortii sau evadarii persoanei reclamate.
    3. Daca statul contractant solicitat sau tertii au dobandit drepturi asupra acestor obiecte, acestea din urma vor fi restituite cat mai curand posibil si fara cheltuieli statului contractant solicitat la finalizarea procedurilor exercitate pe teritoriul statului contractant solicitant.
    Art. 53
    1. Statul contractant solicitat va face cunoscuta statului contractant solicitant, pe cale diplomatica, hotararea sa asupra extradarii.
    2. Orice respingere totala sau partiala va fi motivata.
    3. In caz de acceptare statul contractant solicitat va stabili in modul cel mai adecvat locul si data predarii persoanei extradate si va informa despre aceasta in timp util statul contractant solicitant.
    4. Sub rezerva cazului prevazut la paragraful 5, daca persoana reclamata nu a fost preluata la data fixata, ea va putea fi pusa in libertate la expirarea unui termen de 15 zile incepand de la acea data si va fi, in orice caz, pusa in libertate la expirarea unui termen de 30 de zile. Statul contractant solicitat va putea refuza sa o extradeze pentru aceeasi fapta.
    5. In cazul in care circumstante exceptionale impiedica predarea sau primirea persoanei care urmeaza sa fie extradata, statul interesat va informa despre aceasta celalalt stat inainte de expirarea termenului. Cele doua state contractante se vor pune de acord asupra unei noi date si, eventual, asupra unui alt loc de predare. In acest caz sunt aplicabile dispozitiile paragrafului 4.
    Art. 54
    1. Daca persoana reclamata este urmarita sau condamnata in statul contractant solicitat pentru o infractiune, alta decat cea care motiveaza cererea de extradare, acest din urma stat contractant trebuie totusi sa statueze asupra acestei cereri si sa comunice statului contractant solicitant decizia sa in privinta extradarii, in conditiile prevazute la paragrafele 1 si 2 ale art. 53. Cu toate acestea, in cazul acceptarii predarea persoanei reclamate va fi amanata pana la solutionarea cauzei de catre autoritatile judiciare ale statului contractant solicitat. Predarea se va efectua la o data care se va determina conform paragrafului 3 al art. 53, paragrafele 4 si 5 ale aceluiasi articol fiind aplicabile.
    2. Dispozitiile prezentului articol nu se opun predarii temporare a persoanei reclamate pentru a se prezenta in fata autoritatilor judiciare ale statului contractant solicitant, cu conditia expresa ca aceasta sa fie mentinuta in stare de detentie si inapoiata de indata ce aceste autoritati au decis.
    Art. 55
    1. Persoana care va fi predata nu poate fi nici urmarita, nici judecata, nici detinuta in vederea executarii unei pedepse si nici supusa oricarei alte restrictii a libertatii sale individuale pentru o infractiune anterioara predarii, alta decat cea care a motivat extradarea, in afara de cazurile urmatoare:
    a) cand statul care a predat-o consimte. In acest scop trebuie prezentata o cerere insotita de actele prevazute la art. 47 si de un proces-verbal judiciar consemnand declaratiile extradatului privind extinderea extradarii si mentionand posibilitatea care ii este acordata de a se apara in fata autoritatilor statului contractant solicitat. Acest consimtamant se va da atunci cand infractiunea pentru care este condamnat atrage ea insasi obligatia de extradare;
    b) cand, avand posibilitatea sa o faca, persoana extradata nu a parasit in cele 30 de zile urmatoare eliberarii sale definitive teritoriul statului contractant solicitant caruia i-a fost predata ori daca a revenit pe acest teritoriu dupa ce l-a parasit.
    2. In cazul in care calificarea legala data faptei incriminate este modificata in cursul procedurii, persoana extradata nu poate fi urmarita sau judecata decat in masura in care elementele constitutive ale infractiunii in noua calificare ar permite extradarea.
    Art. 56
    In afara cazului prevazut la lit. b) a art. 55, consimtamantul statului contractant solicitat este necesar pentru a permite statului contractant solicitant sa predea unui stat tert persoana care i-a fost remisa. In acest scop statul contractant solicitant va adresa statului contractant solicitat o cerere insotita de o copie de pe actele emise de statul tert conform cerintelor paragrafului 2 al art. 47.
    Art. 57
    1. Extradarea in tranzit pe teritoriul unuia dintre cele doua state contractante a unei persoane predate celuilalt stat contractant de catre un stat tert se acorda pe baza cererii transmise pe cale diplomatica. In sprijinul acestei cereri vor fi transmise documentele necesare pentru a da posibilitatea statului de tranzit solicitat sa constate ca este vorba despre o infractiune ce da loc la extradare. Cu toate acestea tranzitul unui cetatean va putea fi refuzat.
    2. In cazul in care va fi folosita calea aeriana, se vor aplica urmatoarele dispozitii:
    a) daca nu va fi prevazuta nici o aterizare, statul contractant solicitant va avertiza statul al carui teritoriu va fi survolat si va atesta existenta documentelor prevazute la lit. a) a paragrafului 2 al art. 47. In caz de aterizare fortata aceasta notificare va produce efectele cererii de arestare provizorie prevazute la art. 48, iar statul contractant solicitant va adresa o cerere formala de tranzit;
    b) daca va fi prevazuta o aterizare, statul contractant solicitant va adresa statului de tranzit solicitat o cerere conform dispozitiilor paragrafului 1 al prezentului articol.
    Art. 58
    1. Cheltuielile ocazionate de extradare pe teritoriul statului contractant solicitat vor fi in sarcina acestui stat.
    2. Cheltuielile ocazionate de tranzitul pe teritoriul statului contractant solicitat vor fi in sarcina statului contractant solicitant.
    Art. 59
    Cererile de extradare, precum si documentele care urmeaza sa fie prezentate in executarea prezentei parti vor fi redactate in limba statului contractant solicitant si vor fi insotite de o traducere oficiala in limba statului contractant solicitat, fie in limba engleza, fie in limba franceza.
    Art. 60
    In cazul in care nu exista o dispozitie contrara prezentei parti, legea aplicabila procedurii de extradare va fi cea a statului contractant solicitat.

    PARTEA a IV-a
    Dispozitii finale

    Art. 61
    Diferendele de interpretare si aplicare a prezentei conventii vor fi solutionate pe cale diplomatica.
    Art. 62
    Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a 30-a zi de la data ultimei notificari privind indeplinirea procedurilor interne de ratificare.
    Art. 63
    Prezenta conventie este incheiata pe o durata nelimitata. Fiecare dintre statele contractante va putea sa o denunte in orice moment, adresand celuilalt stat contractant, pe cale diplomatica, o notificare scrisa. In acest caz denuntarea va produce efecte dupa un an de la data primirii notificarii.
    Intocmita la Cairo la 28 iunie 2001, in doua exemplare originale in limbile romana, araba si franceza, cele trei texte avand aceeasi valoare. In caz de divergente de interpretare textul in limba franceza va prevala.
    Drept care subsemnatii, deplin imputerniciti, au semnat prezenta conventie.

             Pentru Romania,

             Pentru Republica Araba Egipt,



SmartCity5

COMENTARII la Legea 438/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 438 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu