LEGE Nr. 387
din 17 decembrie 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/2009 pentru modificarea si completarea Legii
învatamantului nr. 84/1995 si a Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 898 din 22 decembrie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 40 din 22 aprilie 2009 pentru modificarea şi completarea Legii
învăţământului nr. 84/1995 şi a Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 286 din 30 aprilie 2009, cu următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I
punctul 2, literele a) şi b) ale alineatului (2) al articolului 151 se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
,,a) educatori/educatoare - în învăţământul preşcolar;
b) învăţători/învăţătoare - în învăţământul primar;".
2. La articolul I,
după punctul 2 se introduc două noi puncte, punctele 3 şi 4, cu următorul
cuprins:
„3. La articolul 151 alineatul (2), după litera
d) se introduc două noi litere, literele d1) şi d2), cu
următorul cuprins:
«d1) profesori pentru învăţământul preşcolar
- în învăţământul preşcolar;
d2) profesori pentru învăţământul primar -
în învăţământul primar.»
4. La articolul 151 alineatul (2), litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«e) profesor - în învăţământul preşcolar, primar,
secundar şi postliceal.»"
3. La articolul II
punctul 1, literele a) şi b) ale alineatului (1) al articolului 5 se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
,,a) în învăţământul preşcolar: educator/educatoare;
institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul preşcolar; profesor;
b) în învăţământul primar: învăţător/învăţătoare;
institutor/ institutoare; profesor pentru învăţământul primar; profesor."
4. La articolul II,
după punctul 1 se introduc două noi puncte, punctele 11 şi 12,
cu următorul cuprins:
„11. La articolul 7 alineatul (1),
literele c)-g) se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
«c) pentru funcţia de institutor - absolvirea cu examen
de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei
şcoli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de
învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă durată ori de absolvirea cu
diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă ori absolvirea cu
diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul
psihopedagogie şi metodic; prevederile prezentei litere nu se aplică
absolvenţilor de Pedagogia Invăţământului Preşcolar şi Primar, care beneficiază
de aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d);
d) pentru funcţia de profesor pentru învăţământul
preşcolar şi profesor pentru învăţământul primar - absolvirea cu diplomă a
ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii
universitare de masterat în profilul postului sau absolvirea liceului
pedagogic, urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de
scurtă sau de lungă durată în profilul pedagogic;
e) pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal
şi postliceal - absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată sau echivalentă acesteia în profilul postului sau
absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un
an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii
postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi
îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă
a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu
condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din
programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru
pregătirea personalului didactic sau a absolvirii unui liceu pedagogic ori a
unui colegiu universitar pedagogic şi deţinerii a minimum 30 de credite de
studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de
departamentele pentru pregătirea personalului didactic;
f) pentru funcţia de maistru-instructor - absolvirea
cu examen de diplomă a unei şcoli postliceale în domeniu sau absolvirea, cu
examen de licenţă sau de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior în
profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu
durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice
postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului
-, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de
licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul
postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile
din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru
pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui
colegiu universitar pedagogic;
g) pentru funcţiile de profesor documentarist, cadru
didactic-tutore şi cadru didactic-mentor - absolvirea cu examen de licenţă,
examen de diplomă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior
de lungă sau scurtă durată în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a
cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate
în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii
aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de
specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei
prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I
de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de
masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite
de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele
pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori
a unui colegiu universitar pedagogic;».
12.
La articolul 7 alineatul (1), după litera d) se introduc două noi litere,
literele d1 şi d2), cu următorul cuprins:
«d1) pentru funcţia de profesor în
învăţământul gimnazial şi şcoala de arte şi meserii - absolvirea, cu examen de
licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a
unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a
cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate
în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii
aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de
specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei
prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I
de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de
masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite
de studiu transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de
departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului
pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
d2) pentru funcţia de profesor la anul de
completare - absolvirea cu examen de licenţă ori examen de absolvire a unei
instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu
pedagogic în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor
postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest
scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate,
studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în
profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din
Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de
licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul
postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile
din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea
personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu
universitar pedagogic;»".
5. La articolul II,
punctul 2 se abrogă.
6. La articolul II punctul 5, litera b2)
a alineatului (1) al articolului 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b2) pretransferarea la cerere şi
transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de
activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi între
nivelurile de învăţământ, cu condiţia suplimentară a parcurgerii unui program
de perfecţionare/formare continuă în ultimii 5 ani;".
Art. II. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2010,
salarizarea cadrelor didactice încadrate ca profesor pentru învăţământul
preşcolar, respectiv profesor pentru învăţământul primar se va face la nivelul
încadrării pentru un profesor cu studii superioare din învăţământul
preuniversitar.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
TEODOR VIOREL MELEŞCANU