Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 302 din  4 iulie 2003

pentru ratificarea Memorandumului de intelegere privind cooperarea dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei pentru implementarea in comun (JI) si a Acordului asupra proiectului "Dezvoltarea utilitatilor municipale - sistemul de incalzire din Fagaras - faza a doua - CT5, CT6, CT7, CT8, judetul Brasov", semnate la Oslo la 21 decembrie 2001

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 546 din 30 iulie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de intelegere privind cooperarea dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei pentru implementarea in comun (JI) si Acordul asupra proiectului "Dezvoltarea utilitatilor municipale - sistemul de incalzire din Fagaras - faza a doua - CT5, CT6, CT7, CT8, judetul Brasov", semnate la Oslo la 21 decembrie 2001.
    Art. 2
    Responsabilitatea pentru planificarea, administrarea, implementarea, coordonarea tehnica si monitorizarea proiectului ii revine Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, in cooperare cu celelalte institutii competente din Romania. Consiliul Local al Municipiului Fagaras, prin operatorul furnizor/prestator de servicii publice locale de gospodarire comunala specializat, a fost desemnat ca unitate de implementare si beneficiar al proiectului.
    Art. 3
    Finantarea proiectului se efectueaza cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 38/1997 pentru ratificarea Acordului de imprumut (Proiectul de conservare a energiei termice) dintre Romania si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Londra la 13 aprilie 1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 205/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, din fonduri ale Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, dintr-un grant norvegian, din transferuri de la bugetul de stat, din alocatii de la bugetul local al municipiului Fagaras si din surse proprii ale operatorului furnizor/prestator de servicii publice locale de gospodarire comunala specializat, conform anexei nr. 2 la Acordul asupra proiectului, actualizata in anexa care face parte integranta din prezenta lege.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 mai 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                           ALEXANDRU ATHANASIU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                            VIOREL HREBENCIUC

    ANEXA 1

__________________________________________________________
        Surse financiare                     Dolari S.U.A.
__________________________________________________________
Investitii totale                              5.557.733
Fonduri BERD (neutilizate in etapa I)          1.955.182
Total contributie romana,                      2.917.551
din care:
- buget de stat (neutilizate in etapa I)       2.577.868
- fonduri de la bugetul de stat si local         339.683
  (in conformitate cu prevederile
  Legii nr. 587/2001)
Diferenta ca urmare a modificarilor ratei        135.000
de schimb USD/coroana norvegiana*)
Grant norvegian                                  550.000
__________________________________________________________
    *) Se va suporta din fondurile proprii ale operatorului furnizor/prestator de servicii publice locale de gospodarire comunala specializat.

                       MEMORANDUM DE INTELEGERE
privind cooperarea dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei pentru implementarea in comun (JI)

    Tinand cont ca Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei (guvernele participante) au ratificat Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice (UNFCCC) si doresc sa contribuie la aplicarea art. 4.2, care obliga fiecare parte mentionata in anexa nr. 1 la UNFCCC pentru a lua masuri destinate limitarii emisiilor proprii de gaze antropogenice cu efect de sera;
    tinand cont ca partile la UNFCCC se vor orienta catre principiile stipulate in art. 3.3 din aceasta conventie, care stabileste, printre altele, ca partile vor lua in considerare faptul ca "politicile si masurile destinate schimbarilor climatice vor fi eficiente din punct de vedere al costurilor, astfel incat sa asigure beneficii globale la cel mai scazut cost posibil";
    tinand cont ca art. 4.2 din UNFCCC permite ca aceste parti sa aplice masuri in comun cu alte parti;
    tinand cont ca la prima sesiune a Conferintei partilor la UNFCCC s-a adoptat o hotarare destinata infiintarii unei faze-pilot pentru activitati implementate in comun (AIJ) (Decizia 5/CP.1);
    tinand cont de prevederile art. 6 din Protocolul de la Kyoto, adoptat la Conferinta partilor la UNFCCC in cadrul celei de-a treia sesiuni, care permite oricarei parti mentionate in anexa nr. 1 sa transfere catre sau sa dobandeasca de la orice alta parte mentionata in anexa nr. 1 unitati de reducere a emisiilor care rezulta din proiecte destinate reducerii emisiilor antropogenice la sursa sau prin cresterea capacitatii de absorbtie a rezervoarelor naturale, in scopul indeplinirii angajamentelor proprii, in conformitate cu art. 3 din protocol,

    Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei au convenit urmatoarele:

    Art. 1
    Scopul memorandumului de intelegere
    a) sa demareze proiecte in scopul acumularii de experienta privind mecanismul de implementare in comun (JI) in baza UNFCCC si a Protocolului de la Kyoto. Detaliile primului proiect agreat de catre partile participante vor fi oferite de acordul asupra proiectului anexat;
    b) sa includa monitorizarea in cadrul acordului asupra proiectului, care va contine o descriere generala asupra monitorizarii care se va face, cat si asumarea responsabilitatilor privind desfasurarea si raportarea asupra acestei operatii;
    c) sa includa in cadrul fiecarui proiect proceduri astfel incat sa se asigure verificarea de catre o a treia parte independenta a performantelor ex post ale proiectului;
    d) sa raporteze in comun asupra proiectului intr-un mod sistematic. Raportarea trebuie sa fie in conformitate cu orice linii directoare relevante stabilite de UNFCCC si instrumentele legale asociate acesteia;
    e) avand in vedere ca transferul si achizitionarea de unitati de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera sunt permise in baza UNFCCC si a Protocolului de la Kyoto, unitatile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera verificate, generate de acest proiect sau de alte proiecte viitoare, se vor distribui, de la acea data, intre partenerii la proiect, in concordanta cu fiecare acord asupra proiectului, luandu-se in considerare deciziile importante ale UNFCCC.
    Art. 2
    Responsabilitati
    a) Institutiile din Romania si din Regatul Norvegiei, autorizate sa accepte si sa pregateasca aprobarea proiectelor cu implementare in comun si sa raporteze asupra lor Conferintei partilor, sunt:
    - Romania: Ministerul Apelor si Protectiei Mediului - Departamentul pentru protectia mediului, relatii internationale;
    - Regatul Norvegiei: Ministerul Mediului - Departamentul pentru cooperare internationala, schimbari climatice si aspecte polare.
    Fiecare parte va da o declaratie scrisa de acceptare, aprobare sau de sprijin catre Secretariatul UNFCCC.
    b) Fiecare acceptare depinde de evaluarea guvernelor participante privind indeplinirea de catre proiect a criteriilor de eligibilitate destinate proiectelor si a regulilor importante adoptate la Conferinta partilor la UNFCCC si la Protocolul de la Kyoto, privind transferul de unitati de reducere a emisiilor.
    Art. 3
    Solutionarea diferendelor
    Orice posibil diferend privind interpretarea si aplicarea acestui memorandum de intelegere se va solutiona imediat prin consultari intre guvernele participante.
    Art. 4
    Intrarea in vigoare
    Guvernele participante au convenit ca prezentul memorandum de intelegere sa intre in vigoare la data primirii ultimei notificari prin care acestea se vor informa reciproc, pe cai diplomatice, asupra indeplinirii procedurilor legale interne.
    Semnat la Oslo la 21 decembrie 2001, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, engleza si norvegiana, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergenta de interpretare textul in limba engleza va prevala.

                         Pentru Guvernul Romaniei,
                                Serban Vlad,
                                 ambasador

                      Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,
                                Borge Brende,
                             ministrul mediului

                          ACORD ASUPRA PROIECTULUI

    "Dezvoltarea utilitatilor municipale - sistemul de incalzire din Fagaras - faza a doua - CT5, CT6, CT7, CT8, judetul Brasov"

    Avand in vedere Memorandumul de intelegere privind cooperarea dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei pentru implementarea in comun (JI) in vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera,
    Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Norvegiei (guvernele participante) au convenit urmatoarele:

    Art. 1
    Scop si obiective
    Acest acord stabileste termenii si procedurile pentru asistenta norvegiana acordata pentru proiectul "Modernizarea sistemului de incalzire din orasul Fagaras, Romania" (denumit in continuare Proiect), proiect tip JI, in conformitate cu Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice (UNFCCC) si cu Protocolul de la Kyoto. Principalele obiective ale Proiectului sunt de a castiga experienta, de a sprijini eforturile Romaniei pentru finantarea si implementarea masurilor de eficienta energetica, de reducere a emisiei de gaze cu efect de sera, in special dioxid de carbon (CO2), si de reducere a poluarii aerului. Guvernul Regatului Norvegiei asigura partial finantarea Proiectului, in completare la imprumutul de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Guvernul Romaniei va asigura cofinantarea prin autoritatile locale, asa cum se specifica in anexa nr. 2 la prezentul acord.
    Proiectul se va realiza in concordanta cu criteriile internationale stabilite pentru activitatile privind proiectele cu implementare in comun, conform Deciziei 5/CP.1 a Conferintei partilor la UNFCCC si documentului FCCC/SBSTA/1996/8 (anexa IV) al Organismului subsidiar pentru consiliere stiintifica si tehnologica al UNFCCC si art. 6 din Protocolul de la Kyoto.
    Descrierea si detaliile proiectului aprobat de guvernele participante si de partenerii Proiectului sunt incluse in anexa nr. 1 la prezentul acord.
    Art. 2
    Cooperare-reprezentare-administrare
    1. Ministerul Apelor si Protectiei Mediului din Romania (MAPM) si Ministerul Mediului din Norvegia (MMN) vor coopera strans pentru a asigura indeplinirea cu succes a obiectivului Proiectului si pentru a pune mai eficient in valoare informatiile din acest proiect. Partile vor asigura implementarea Proiectului intr-o maniera total corespunzatoare cu deciziile si recomandarile UNFCCC existente si cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto. Daca va fi necesar, partile vor cauta sa faca modificari cu privire la implementarea Proiectului pentru a se asigura ca Proiectul este in concordanta cu liniile directoare si cu regulile viitoare pentru JI. Fiecare parte va furniza celeilalte parti toate informatiile care pot fi rezonabil cerute pentru continuarea Proiectului.
    2. In chestiuni privitoare la administrarea acestui acord, Autoritatea Norvegiana pentru Controlul Poluarii (NPCA) va fi autoritatea competenta sa reprezinte MMN din partea Norvegiei. Din partea Romaniei Inspectoratul de Protectie a Mediului Brasov va fi autoritatea competenta sa reprezinte MAPM.
    3. In scopul asigurarii punerii mai eficient in valoare a informatiilor din Proiect, se va stabili un comitet comun al Proiectului (numit Comitet) cu participarea ambelor parti. Comitetul:
    - va discuta si va avea in vedere chestiuni si probleme legate de transferarea unitatilor de reducere a emisiilor (URE);
    - va analiza progresul Proiectului;
    - va discuta posibilele revizuiri ale planurilor Proiectului;
    - va discuta si va rezolva chestiunile legate de revizuirea Proiectului, monitorizarea, verificarea si raportarea in lumina experientei dobandite si in concordanta cu deciziile UNFCCC si cu liniile directoare si regulile viitoare pentru JI;
    - aproba toate rapoartele.
    Comitetul nu trebuie sa se reuneasca pentru a lua decizii.
    Art. 3
    Contributii si obligatii ale Guvernului Regatului Norvegiei
    1. Pana la intrarea in vigoare a acestui acord, MMN in cooperare cu Ministerul Norvegian al Afacerilor Externe va face toate aranjamentele necesare pentru a transfera contributia norvegiana, in urma unei cereri scrise de la autoritatea locala romana prin Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL). Aceasta cerere va include o confirmare ca s-a deschis contul autoritatii locale specificat in paragraful 2. Autoritatea locala romana, prin MLPTL, va recunoaste, in scris, la MMN primirea contributiei.
    2. MMN, in baza termenilor si procedurilor specificate in paragraful 1, va transfera in contul autoritatii locale (care este responsabila de administrarea fondurilor) o contributie financiara de 5 milioane coroane norvegiene (cinci milioane NOK) care sa fie utilizati exclusiv pentru a asista in finantarea Proiectului.
    3. Pana la intrarea in vigoare a acestui acord Guvernul Regatului Norvegiei va face toate aranjamentele necesare pentru a transfera contributia, in conformitate cu paragraful 1, in contul Proiectului.
    4. Rambursarea contributiilor poate fi ceruta total sau partial daca se constata ca fondurile sau o parte a fondurilor nu sunt utilizate in mod corespunzator.
    5. Inainte de cererea replatii partile se vor consulta in vederea gasirii unei solutii la problema in cauza.
    Art. 4
    Contributii si obligatii ale Guvernului Romaniei
    1. Guvernul Romaniei prin Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) va informa Ministerul Mediului din Norvegia, in scris, despre primirea contributiei in concordanta cu art. 3.
    2. Autoritatile romane locale sunt responsabile pentru administrarea, informarea privind utilizarea fondului si marirea dobanzii fondului. Orice marire a dobanzii contributiei va fi utilizata pentru beneficiul Proiectului, asa cum au convenit partile in scris.
    3. Guvernul Romaniei va face toate eforturile rezonabile pentru a facilita implementarea cu succes a Proiectului, si:
    - MLPTL are responsabilitatea globala pentru planificarea, administrarea si implementarea Proiectului, in cooperare cu celelalte institutii relevante din Romania;
    - MAPM asigura faptul ca Proiectul este in concordanta cu politica nationala de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera;
    - autoritatile locale asigura ca conturile Proiectului sunt tinute in concordanta cu practicile contabile general acceptate;
    - MLPTL informeaza prompt Ministerul Mediului din Norvegia, in scris, cu privire la orice conditii care interfereaza sau ameninta sa interfereze cu implementarea cu succes a Proiectului;
    - implementarea, coordonarea tehnica si monitorizarea Proiectului sunt responsabilitatea MLPTL, care, de asemenea, este responsabil pentru Programul municipal de incalzire pentru 5 orase, inclusiv Fagaras, - un program cofinantat de BERD.
    4. Guvernul Regatului Norvegiei va cere transferul unitatilor de reducere a emisiilor (URE) pentru contributii, in baza anexei nr. 1 la acest acord, de la data la care Conferinta partilor la UNFCCC poate decide ca cererile pot fi facute pentru indeplinirea angajamentelor mentionate in UNFCCC si in Protocolul de la Kyoto. Daca Proiectul nu se conformeaza cu liniile directoare si regulile viitoare pentru JI, partile vor coopera pentru gasirea mijloacelor de modificare a Proiectului, care sa asigure conformarea cu astfel de cerinte.
    Creditele (unitatile de reducere a emisiilor URE) vor fi impartite intre cele doua guverne participante astfel:
    - Norvegia va primi pentru prima perioada de angajament (2008 - 2012) 170.000 tone de dioxid de carbon echivalent, care reflecta reducerile estimate de emisii ale Proiectului in aceasta perioada;
    - Romania va primi reducerile de emisii ramase, in perioada proiectului JI (aproximativ 319.000 tone de dioxid de carbon echivalent).
    Creditele (unitatile de reducere a emisiilor URE) pentru prima perioada de angajament se vor baza pe o verificare. Creditele (unitatile de reducere a emisiilor URE) devin transferabile in momentul in care Proiectul a fost verificat de o a treia parte independenta. Verificarea va fi facuta cel tarziu pana in anul 2013.
    Art. 5
    Situatia de referinta si beneficii pentru mediu
    1. Situatia de referinta sau modalitatea de dezvoltare previzionata, formulata in cadrul Proiectului, este descrisa in detaliu in anexa nr. 1. Se asigura ca prezentul sistem municipal de incalzire isi va continua functionarea pe perioada primilor 2 ani ai Proiectului, cu investitii minime destinate pastrarii starii de functionare a sistemului. O modalitate alternativa de dezvoltare a emisiilor care corespunde performantelor previzionate in Proiectul de conservare a energiei termice al BERD, acum aflat in implementare, este insusita ca situatie de referinta.
    2. Reducerile previzionate de emisii de gaze cu efect de sera, in perioada de functionare a Proiectului, au fost estimate in cadrul studiului de fezabilitate la aproximativ 489.000 tone de dioxid de carbon. Emisiile anuale anticipate in situatia de referinta se asteapta sa inceapa cu 45.000 tone si sa creasca la 50.000 tone dioxid de carbon. Reducerile anuale de dioxid de carbon sunt estimate sa fie de 29.000 tone in primii ani si sa creasca la 36.000 tone in ultimii ani ai perioadei Proiectului JI. Acest lucru este descris cu mai multe detalii in anexa nr. 1.
    3. Situatia de referinta si beneficiile pentru mediu vor fi ajustate in cazul cresterii numarului de consumatori la reteaua de incalzire municipala.
    Art. 6
    Notificarea si raportarea
    1. Partile vor raporta in comun catre UNFCCC, in baza formatului uniform de raportare, asupra Proiectului, in urmatoarea modalitate:
    (i) un raport comun privind pregatirea Proiectului;
    (ii) in baza unor rapoarte anuale, comune, modul in care se aplica Proiectul.
    Aceste rapoarte se vor transmite Conferintei partilor la UNFCCC prin intermediul Secretariatului UNFCCC si trebuie facut orice efort pentru a indeplini termenele fixate pentru aceste raportari. Transmiterea rapoartelor comune va include transmiterea unei scrisori de insotire oficiala care va fi semnata de MAPM si MMN in calitate de autoritati autorizate sa notifice si sa pregateasca aprobarile pentru proiectele JI. Raportarea comuna este transmisa Secretariatului UNFCCC de catre MAPM si MMN. MAPM si MMN vor pregati, de asemenea, un raport destinat factorilor de decizie privind pregatirile destinate Proiectului.
    2. MAPM, in conformitate cu prevederile paragrafului 1, va pregati o propunere de raport privind pregatirile asupra Proiectului si anual va pregati propuneri de rapoarte privind aplicarea Proiectului, pentru ca acestea sa fie supuse aprobarii MMN. Raportul anual comun se va baza, dar nu se va limita la formatul uniform de raportare, acceptat de UNFCCC. Raportul va include atat cifrele de emisie pentru gazele cu efect de sera, cat si reducerile comparate cu situatia de referinta prezentata in anexa nr. 1.
    3. MAPM, in colaborare cu autoritatile locale, va supune aprobarii MMN un raport de audit privind situatia conturilor Proiectului, in limita fondurilor furnizate. Daca pregatirile Proiectului acopera o perioada mai mare de un an, se va emite un raport de audit, nu mai tarziu de 3 luni dupa fiecare an financiar. Auditul va fi facut de o firma recunoscuta de audit. Raportul de audit va certifica:
    - principiile aplicate pe parcursul auditului;
    - circulatia totala a fondurilor, incepand cu primirea acestora de catre autoritatile locale, pana la folosinta finala pentru diverse activitati;
    - corectitudinea si integritatea totala a cifrelor si faptul ca reflecta situatia prezenta descrisa in cadrul Proiectului;
    - orice informatie importanta din cadrul auditului.
    4. Costurile auditului se vor acoperi de catre Regia Autonoma Servicii Comunale (RASC) Fagaras.
    Art. 7
    Monitorizare si verificare
    1. Reducerile de emisii de gaze cu efect de sera se vor verifica de catre o societate independenta norvegiana - in primul an dupa ce proiectul este finalizat. Aceste costuri ale consultantilor norvegieni se vor acoperi de catre MMN. Raportul din cadrul acestui audit de mediu va include raportul catre UNFCCC. In anii urmatori rapoartele transmise Secretariatului UNFCCC se vor verifica in concordanta cu liniile directoare si cu procedurile date de UNFCCC in cadrul limitelor fondurilor economice furnizate pentru Proiect.
    2. Guvernele participante au convenit ca monitorizarea emisiilor de dioxid de carbon reale sa se faca de catre operatorii de la fiecare statie termica. Se vor monitoriza continuu, prin folosirea echipamentului de masurare automata si se vor verifica anual urmatorii parametri: (i) consumul combustibilului de catre boilere si de centralele de termoficare (separat); (ii) caldura produsa, masurata la iesirea din boiler; (iii) caldura furnizata, masurata in contoare la substatii; si (iv) electricitatea produsa.
    3. Proiectul a fost proiectat si se va implementa intr-un mod care sa garanteze o transparenta maxima si accesul expertilor calificati si al entitatilor de verificare a Proiectului pe parcursul tuturor fazelor de implementare a acestuia, inclusiv accesul total la datele Proiectului, metodologia si la verificarea reducerilor de emisii de gaze cu efect de sera rezultate din Proiect.
    4. Dupa ce faza de pregatire a Proiectului este finalizata, cooperarea pe parcursul fazei operationale se va limita la monitorizarea, verificarea si raportarea reducerilor emisiilor de gaze cu efect de sera.
    Art. 8
    Intrarea in vigoare
    1. Prezentul acord va intra in vigoare la data la care memorandumul de intelegere intra in vigoare si va ramane in vigoare pana la data pana la care partile si-au indeplinit obligatiile care decurg din prezentul acord. Modalitatea ca aceste obligatii vor fi privite ca indeplinite se va determina prin consultari intre parti, prin intermediul Comitetului comun al Proiectului.
    2. Ambele parti au dreptul sa denunte acordul printr-o notificare scrisa adresata celeilalte parti, cu 3 luni inainte de data de denuntare.
    3. Intelegerile privind cooperarea, reprezentarea, administrarea si raportarea, conform art. 2 si 5, in cazul in care nu s-a stipulat altfel, isi pastreaza efectul pe parcursul aplicarii Proiectului. O revizuire a acestor proceduri se va efectua dupa finalizarea fazei-pilot actuale (AIJ).
    Semnat la Oslo la 21 decembrie 2001, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, engleza si norvegiana, toate textele fiind egal autentice. In caz de divergenta de interpretare textul in limba engleza va prevala.

                          Pentru Guvernul Romaniei,
                                Serban Vlad,
                                 ambasador

                      Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,
                               Borge Brende,
                             ministrul mediului

    ANEXA 1
    la acord

                                  MODERNIZAREA
                   sistemului de incalzire in Fagaras, Romania

    1. Generalitati
    In aceasta anexa sunt descrise principalele aspecte ale Proiectului, situatia de referinta si alternativa JI.
    Cifrele din aceasta anexa se bazeaza pe un studiu de fezabilitate elaborat de Institutul pentru Tehnologia Energiei in martie 1999, cu modificari facute in ianuarie 2000. Aceste modificari se bazeaza pe presupunerea unei eficiente energetice mai mari in cazul alternativei JI, in concordanta cu standardele BERD, cu o reducere corespunzatoare a consumului de gaz si a emisiilor de dioxid de carbon.
    Sistemul de incalzire din Fagaras deserveste in mod curent aproximativ 29.000 de locuitori din totalul de 50.000 de locuitori. Regia Autonoma Servicii Comunale (RASC) Fagaras este o companie municipala care furnizeaza servicii de incalzire, apa calda si canalizare pentru locuitorii din Fagaras.
    In actualul sistem de incalzire caldura este generata in statiile de incalzire de la "Nitramonia", combinat chimic industrial aflat in afara orasului Fagaras, si in statia de incalzire din oras. Apa calda este transportata pe o distanta lunga prin tevi prost izolate. Centrala termica si sistemul de distributie sunt vechi, prezinta un grad avansat de uzura si au o eficienta scazuta. Din cauza acestei livrari ineficiente autoritatile municipale doresc sa aiba propriul lor sistem de incalzire, mai eficient.
    O parte din acest sistem, care deserveste 17.000 de locuitori, este in curs de reabilitare cu ajutorul unui credit de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD). Reabilitarea va consta in inlocuirea centralelor termice si tevilor vechi cu unele noi. Astfel se asteapta sa se reduca consumul de combustibil cu aproape 50% prin cresterea eficientei. Pentru restul de 12.000 de locuitori nu exista nici o posibilitate pentru o imbunatatire tehnica similara din cauza restrictiilor de credit impuse pana la achitarea creditului BERD.
    Proiectul norvegian JI impreuna cu ceilalti participanti la acest proiect (bugetul de stat, bugetul local si componenta BERD) vor contribui la crearea sistemului de incalzire pentru cei 12.000 de locuitori ramasi.

    2. Situatia de referinta
    Pentru a putea evalua daca un proiect indeplineste criteriile pentru proiectele JI, este important sa existe date cu privire la emisii atat in cazul implementarii Proiectului, cat si in cazul neimplementarii acestuia.
    Caldura furnizata pentru orasul Fagaras este produsa intr-o centrala termoelectrica si un boiler. Sistemul are o eficienta energetica de 42% si in prezent productia de energie este cu aproximativ 35% mai scazuta decat cererea reala a consumatorilor, in concordanta cu normele romanesti pentru zona Fagaras.
    Pana la achitarea creditului BERD nu exista mijloace financiare pentru a imbunatati eficienta sistemului de incalzire existent la "Nitramonia" si de furnizare a caldurii in Fagaras. Astfel, nu a fost dezvoltata nici o sursa alternativa de energie sau situatie de referinta privind emisiile de dioxid de carbon (CO2).
    Situatia de referinta pentru cei 12.000 de locuitori este calculata prin adaugarea la consumul actual de combustibil a cresterii consumului de combustibil necesar pentru a se atinge normele romanesti. In plus cererea de combustibil se asteapta sa creasca ca urmare a unei descresteri anuale moderate a eficientei sistemului de 1% peste situatia de referinta, pe o perioada a proiectului de 15 ani.

    Figura 1. Situatia de referinta a emisiilor de CO2 si reducerea emisiilor de CO2 pentru proiectul JI

    Figura 1, reprezentand situatia de referinta a emisiilor de CO2 si reducerea emisiilor de CO2 pentru proiectul JI, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 30 iulie 2003, la pagina 7.

    3. Alternativa JI
    Au fost elaborate patru scenarii alternative JI. Doar un scenariu este recomandat ca cel mai eficient din punct de vedere al costului si al posibilitatii de implementare (alternativa nr. 4). Alternativa a fost aleasa pe baza catorva motive. Alternativa JI va asigura reduceri permanente ale emisiilor de dioxid de carbon prin utilizarea unui sistem independent de incalzire, ceea ce va fi de mare importanta. Contrar celorlalte alternative, proiectul JI va moderniza partea din sistemul de incalzire a orasului Fagaras care nu a fost introdusa in prima faza a proiectului "Dezvoltarea utilitatilor municipale - sistemul de incalzire din Fagaras".
    Principala caracteristica a alternativei JI este reabilitarea unor statii si substatii ramase de reabilitat. Proiectul se refera la transformarea a 4 puncte termice in 4 termocentrale. Aceasta va conduce la urmatoarele schimbari:
    - reabilitarea termocentralei "Centru II" va deservi consumatorii din actualele puncte termice "Centru II" si "Posta";
    - reabilitarea termocentralei "Titu Pertia" va deservi consumatorii din actualul punct termic "Titu Pertia" si termocentrala actuala "Narcisa";
    - punctul termic "Campului" va fi modernizat si va fi termocentrala "Campului";
    - termocentrala reabilitata "Sere" va deservi consumatorii din actualele puncte termice "Colonia Combinat" si "Sere";
    - se va reabilita reteaua de distributie cu o lungime de 8,8 km.
    Incalzirea si apa calda menajera vor fi distribuite printr-o noua retea tip "4 tevi", ingropata, alcatuita din tevi preizolate. Sistemul va fi echipat cu contoare pentru incalzire si apa calda menajera conectate la un sistem de control automat in substatii, care va fi utilizat pentru monitorizarea si facturarea incalzirii si apei calde menajere la consumatori. Sistemul de control va servi, de asemenea, ca baza pentru monitorizarea si evaluarea consumului de combustibil si a emisiilor de dioxid de carbon aferente.

    4. Comparatie intre situatia de referinta si alternativa JI
    Alternativa JI va conduce la o reducere a emisiilor de dioxid de carbon egala cu 29.290 tone in primul an al proiectului. Aceasta se datoreaza cresterii eficientei energetice si economiilor de combustibil. Pe o durata de 15 ani proiectul JI va conduce la reduceri ale emisiilor cumulate de 489.146 tone de dioxid de carbon. In perioada 2008 - 2012 proiectul JI va conduce la reduceri acumulate ale emisiilor de dioxid de carbon de 170.223 tone. Economiile totale de energie vor fi de 1.172 Gcal. Aceasta este echivalenta cu o economie a costului de combustibil de 18,87 milioane dolari S.U.A. pentru perioada JI. Economiile de energie, emisiile de gaze cu efect de sera si reducerile pentru proiectul JI sunt prezentate in tabelul de mai jos.

    TABEL

    Economia de energie si reducerea emisiilor pentru alternativa JI

________________________________________________________________________________
JI     Energie    Energie     Combustibil    Cost              Emisii CO2
________________________________________________________________________________
Anul   Economii   Economii    Economii    Economii in      Emisiile     Emisiile
       de energie de energie  de gaz      costul           din          din JI 4
       (Gcal)     (GWh)       natural     combustibililor  situatia de  (tone)
                              (mii mc)    (milioane        referinta 4
                                          dolari S.U.A.)   (tone)
________________________________________________________________________________
2001      72,812        85      14,65         1,17          45.400       16.110
2002      73,540        86      14,80         1,18          45.854       16.110
2003      74,276        86      14,94         1,20          46.313       16.110
2004      75,018        87      15,09         1,21          46.776       16.110
2005      75,768        88      15,24         1,22          47.243       16.110
2006      76,526        89      15,40         1,23          47.716       16.110
2007      77,291        90      15,55         1,24          48.193       16.110
2008      78,064        91      15,71         1,26          48.675       16.110
2009      78,845        92      15,86         1,27          49.162       16.110
2010      79,633        93      16,02         1,28          49.653       16.110
2011      80,430        94      16,18         1,29          50.150       16.110
2012      81,234        94      16,34         1,31          50.651       16.110
2013      82,046        95      16,51         1,32          51.158       16.110
2014      82,867        96      16,67         1,33          51.669       16.110
2015      83,696        97      16,84         1,35          52.186       16.110
________________________________________________________________________________
Total: 1.172,047     1.363     235,82        18,87         730.799      241.653
________________________________________________________________________________

    - continuare -
_________________________________________________
JI         Reduceri CO2          SO2       NOx
_________________________________________________
Anul    Reduceri  Reduceri     Reduceri  Reduceri
        emisii    emisii       emisii    emisii
        (tone)    (tone)       (tone)    (tone)
                  2008 - 2012
_________________________________________________
2001     29.290                  1,1      10,6
2002     29.744                  1,1      10,8
2003     30.202                  1,1      10,9
2004     30.665                  1,1      11,1
2005     31.133                  1,1      11,3
2006     31.606                  1,1      11,5
2007     32.083                  1,2      11,6
2008     32.565                  1,2      11,8
2009     33.051     33.051       1,2      12,0
2010     33.543     33.543       1,2      12,2
2011     34.040     34.040       1,2      12,3
2012     34.541     34.541       1,3      12,5
2013     35.048     35.048       1,3      12,7
2014     35.559                  1,3      12,9
2015     36.076                  1,3      13,1
_________________________________________________
Total:  489.146    170.223      17,7     177,2
_________________________________________________

    5. Alte efecte asupra mediului
    Emisiile de dioxid de sulf, dioxid de carbon, oxizi de azot si particule vor fi reduse ca efect al implementarii acestui proiect. In perioada JI proiectul va conduce la o reducere de 177,2 tone emisii de oxizi de azot, in timp ce reducerile de dioxid de sulf vor fi de 17,7 tone, asa cum este prezentat in tabelul de mai sus.

    ANEXA 2
    la acord

    1. Contributii financiare
    Proiectul este viabil din punct de vedere economic datorita sprijinului financiar suplimentar din partea Guvernului Romaniei si a Guvernului Regatului Norvegiei. Finantarea modernizarii planificate a sistemului de incalzire municipal se presupune in principiu ca este impartita intre 3 parteneri. Acestia sunt:
    a) Guvernul Romaniei;
    b) Guvernul Regatului Norvegiei;
    c) Proprietar/operator.
    Tabelul de mai jos contine cifrele aferente pachetului financiar aprobat pentru JI prin Acordul Ministerului Finantelor Publice nr. 134/2000 si Acordul Comitetului interministerial din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei nr. 396/2000.

    TABEL

    Finantarea aprobata pentru proiectul JI

_______________________________________________________________
        Surse financiare           Dolari S.U.A.  Dolari S.U.A.
_______________________________________________________________
Investitii totale                    6.107.765
Fonduri BERD                         1.842.463
(neutilizate in etapa I)
Contributie romana, din care:        3.580.302
 - buget de stat                                    3.355.050
   (neutilizate in etapa I)
 - fonduri de la bugetul local                        225.252
   (conform Hotararii Consiliului
   Local al Municipiului Fagaras
   nr. 33 din 14 martie 2000)
Deficitul datorat ratei de schimb      135.000
dolar S.U.A./coroana norvegiana*)
Grant norvegian                        550.000
_______________________________________________________________
    *) Deficitul in planul financiar va fi acoperit de autoritatile locale.

    Structura financiara este aspectul cel mai important pentru fezabilitatea economica si implementarea proiectului JI. Grantul norvegian de 5 milioane coroane norvegiene (NOK) reprezinta aproximativ 550.000 dolari S.U.A., la o rata presupusa de 1 dolar S.U.A. = 9,1 coroane norvegiene (NOK), si va fi folosit dupa cum urmeaza:
    - 184.459 dolari S.U.A. pentru achizitionarea unei parti din totalul de conducte preizolate care sa fie folosite pentru inlocuirea retelei existente uzate, din solutia clasica;
    - 203.841 dolari S.U.A. pentru achizitionarea echipamentului automat si electric;
    - 159.700 dolari S.U.A. pentru achizitionarea unor metrometre la sursa, la consumator si pentru sistemul de la statia de lucru.
    Suma totala destinata lucrarilor de constructii-montaj, taxelor de vama, T.V.A. pentru conductele preizolate, echipamentului de procurat din grantul norvegian este de 550.000 dolari S.U.A. si restul va fi acoperit din contributia romaneasca de 3.580.302 dolari S.U.A.

    2. Calculul costului reducerii emisiilor de CO2
    Proiectul JI va avea ca rezultat o reducere a emisiilor de CO2 de 489.146 tone pentru perioada 2001 - 2015 sau de 170.223 tone pentru perioada 2008 - 2012.
    Proiectul JI va avea urmatoarele avantaje:
    - economii semnificative pentru partenerul roman in perioada 2001 - 2015;
    - economii semnificative pentru partenerul roman in perioada de dupa 2015;
    - emisii reduse de CO2, NOx si SO2 in perioada 2001 - 2008;
    - emisii reduse de CO2, NOx si SO2 in perioada 2008 - 2012;
      emisii reduse de CO2, NOx si SO2 in perioada de dupa 2012.
    In cazul ipotezei ca Norvegia va primi reducerea de emisii de CO2 (circa 170.000 tone) pentru prima perioada de angajament (2008   2012), costul reducerii emisiilor de CO2 pentru Norvegia va fi de 5.000.000/170.000 = circa 30 coroane norvegiene/tona de CO2 sau 3,3 dolari S.U.A./tona.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 302/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 302 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu