LEGE
Nr. 25 din 12 martie 1992
privind ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Elene pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe
avere
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 46 din 20 martie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene
pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere,
semnata la Atena la 17 septembrie 1991.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 ianuarie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9 martie
1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
CONVENTIE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene pentru evitarea dublei
impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene,
in dorinta de a promova si de a intari relatiile economice intre cele doua
tari, pe baza suveranitatii nationale si a respectarii independentei,
egalitatii in drepturi, avantajului reciproc si neamestecului in treburile
interne,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se va aplica persoanelor rezidente ale unuia sau ale
ambelor state contractante.
Art. 2
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se va aplica impozitelor pe venit si pe avere
stabilite de catre un stat contractant, de unitatile sale
administrativ-teritoriale sau autoritatile locale, indiferent de modul in care
sint percepute.
2. Sint considerate impozite pe venit si pe avere toate impozitele
stabilite pe venitul total, pe averea totala ori asupra elementelor de venit
sau avere inclusiv impozitele pe cistigurile provenite din instrainarea
bunurilor mobile ori imobile, precum si impozitele pe cresterea valorii averii.
3. Impozitele existente carora li se va aplica prezenta conventie sint in
special:
a) In cazul Romaniei:
(i) impozitul pe veniturile obtinute de persoanele fizice;
(ii) impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
(iii) impozitul pe profit;
(iv) impozitul pe venit realizat de persoanele fizice din activitati
agricole
(denumite in continuare impozit roman);
b) In cazul Republicii Elene:
(i) impozitul pe venitul si averea persoanelor fizice;
(ii) impozitul pe venitul si averea persoanelor juridice;
(iii) contributia pentru Agentia de Livrare si Drenare a Apei, calculata
asupra venitului total din cladiri
(denumite in continuare impozit elen);
4. Prezenta conventie se va aplica, de asemenea, oricaror impozite identice
sau substantial similare, care se vor stabili dupa data semnarii prezentei
conventii si care se vor adauga sau vor inlocui impozitele existente.
La sfirsitul fiecarui an, autoritatile competente ale statelor contractante
isi vor notifica reciproc orice modificari substantiale aduse legislatiei
fiscale respective.
Art. 3
Definitii generale
1. In sensul prezentei conventii, daca contextul nu cere altfel:
a) termenul Romania inseamna Romania si, folosit in sens geografic,
desemneaza teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala, precum si zona
economica exclusiva si platoul continental in privinta carora Romania exercita,
in conformitate cu dreptul international si propria sa legislatie, drepturi
suverane privind explorarea si exploatarea resurselor naturale, biologice si
minerale existente in apele marii, pe fundul si in subsolul acesteia;
b) termenul Republica Elena inseamna teritoriul Republicii Elene si partea
din fundul marii si subsolul sau din Marea Mediterana asupra carora Republica
Elena are drepturi suverane in conformitate cu dreptul international;
c) termenul persoana cuprinde o persoana fizica, o societate, si orice alta
entitate de persoane;
d) termenul societate inseamna orice persoana juridica, inclusiv o societate
mixta constituita in conformitate cu prevederile legislatiei statului
contractant, sau orice entitate care este considerata ca persoana juridica in
scopul impozitarii;
e) termenii intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant indica, respectiv, o intreprindere exploatata de un
rezident al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident
al celuilalt stat contractant;
f) termenii un stat contractant si celalalt stat contractant inseamna Romania
sau Republica Elena, dupa cum cere contextul;
g) termenul trafic international inseamna orice transport efectuat de o
aeronava exploatata de catre o intreprindere care isi are locul conducerii
efective intr-un stat contractant sau de o nava care isi are locul de
inregistrare sau documentele de inregistrare intr-un stat contractant, cu
exceptia cazului cind nava sau aeronava opereaza numai intre doua locuri
situate in celalalt stat contractant;
h) termenul autoritate competenta inseamna:
(i) in cazul Romaniei, ministrul economiei si finantelor sau reprezentantul
sau autorizat;
(ii) in cazul Republicii Elene, ministrul finantelor sau reprezentantul sau
autorizat.
2. In ce priveste aplicarea prezentei conventii de catre un stat contractant,
orice termen care nu este altfel definit va avea, daca contextul nu cere
altfel, intelesul pe care il are in cadrul legislatiei acelui stat cu privire
la impozitele la care prezenta conventie se aplica.
Art. 4
Domiciliul fiscal
1. In sensul prezentei conventii, termenul rezident al unui stat
contractant desemneaza orice persoana care, in virtutea prevederilor legale ale
acelui stat, este subiect de impunere in acest stat, datorita domiciliului sau,
rezidentei sale, sediului conducerii sau in virtutea oricarui alt criteriu de
natura similara. Acest termen nu include acele persoane care sint supuse
impozitarii in acest stat numai pentru veniturile din surse din acel stat sau
avere situata in interiorul acestuia.
2. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana fizica este
rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul sau fiscal se va
rezolva dupa cum urmeaza:
a) persoana va fi considerata rezidenta a statului contractant in care are
o locuinta permanenta la dispozitia sa; daca dispune de o locuinta permanenta
la dispozitia sa in ambele state contractante, ea va fi considerata rezidenta a
statului contractant cu care legaturile sale personale si economice sint cele
mai strinse (centrul intereselor vitale);
b) daca statul contractant in care aceasta persoana are centrul intereselor
sale vitale nu poate fi determinat sau daca aceasta persoana nu dispune de o
locuinta permanenta la dispozitia sa in nici unul din statele contractante,
atunci va fi considerata rezidenta a statului contractant in care locuieste in
mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state
contractante sau nu locuieste in mod obisnuit in nici unul din ele, ea va fi
considerata rezidenta a statului contractant al carui national este;
d) daca aceasta persoana este un national al ambelor state contractante sau
nu este national al nici unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor
contractante vor rezolva problema de comun acord.
3. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1, o persoana, alta decit o
persoana fizica, este rezidenta a ambelor state contractante, atunci se va
considera ca este rezidenta a statului contractant in care este situat locul
conducerii sale efective.
Art. 5
Sediul permanent
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediul permanent indica un loc
fix de afaceri prin care intreprinderea exercita in totalitate sau in parte
activitatea sa.
2. Expresia sediul permanent cuprinde, indeosebi:
a) un sediu de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, un put, de extractie a petrolului sau a gazelor, o cariera sau
orice alt loc de exploatare sau explorare a resurselor naturale.
3. Un santier de constructii sau montaj sau un proiect de instalatii
constituie un sediu permanent numai in cazul in care durata acestuia este mai
mare de 9 luni.
4. Independent de prevederile precedente ale acestui articol, expresia
sediul permanent se considera ca nu include:
a) folosirea de instalatii numai in scopul depozitarii, expunerii sau
livrarii de produse sau marfuri apartinind intreprinderii;
b) mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinind intreprinderii,
numai in scopul de a fi depozitate, expuse sau livrate;
c) mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinind intreprinderii,
numai in scopul de a fi prelucrate de catre o alta intreprindere;
d) mentinerea unui loc stabil de afaceri numai in scopul de a cumpara
produse sau marfuri ori de a stringe informatii pentru intreprindere;
e) mentinerea unui loc stabil de afaceri numai in scopul desfasurarii
pentru intreprindere a oricarei alte activitati cu caracter preparator sau
auxiliar;
f) mentinerea unui loc fix de afaceri numai in scopul desfasurarii de
activitati combinate din categoria celor mentionate la subparagrafele a) - e),
cu conditia ca intreaga activitate a locului fix de afaceri rezultata din
aceasta combinare sa aiba un caracter auxiliar sau preparator.
g) produsele sau marfurile care apartin intreprinderii si sint expuse in
cadrul unui tirg sau expozitii ocazional - temporare care se vind in timpul
tirgului si se livreaza imediat dupa inchiderea acestora.
5. Independent de prevederile paragrafului 1 si 2, cind o persoana - alta
decit un agent cu statut independent, caruia i se aplica paragraful 7 -
actioneaza in numele unei intreprinderi si are ca activitate obisnuita in
statul contractant imputernicirea de a incheia contracte in numele
intreprinderii, acea intreprindere se va considera ca are un sediu permanent in
acel stat cu privire la orice activitati pe care acea persoana le efectueaza
pentru intreprindere, afara de cazul cind activitatile acelei persoane sint
limitate la acelea mentionate la paragraful 4 care, daca ar fi exercitate
printr-un loc fix de afaceri, nu face din acest loc fix de afaceri un sediu
permanent in conditiile acelui paragraf.
6. O persoana a carei activitate este legata de exploatarea sau explorarea
fundului marii sau a subsolului acesteia ca si a resurselor naturale situate
intr-un stat contractant va fi considerat ca desfasoara o activitate de afaceri
printr-un sediu permanent in acel stat.
7. O intreprindere nu va fi considerata ca are un sediu permanent intr-un
stat contractant numai pentru faptul ca acesta isi exercita activitatea in acel
stat contractant prin intermediul unui broker, a unui agent comisionar general
sau al oricarui alt agent cu statut independent, cu conditia ca aceste persoane
sa actioneze in cadrul activitatii lor obisnuite.
8. Faptul ca o societate rezidenta a unui stat contractant controleaza sau
este controlata de catre o societate care este rezidenta a celuilalt stat
contractant sau care exercita activitatea sa in celalalt stat contractant (fie
printr-un sediu permanent ori in alt mod) nu este prin el insusi suficient
pentru a face din una din aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
Art. 6
Venituri din bunuri imobile
1. Venitul obtinut de un rezident al unui stat contractant din bunuri
imobile (inclusiv din agricultura sau silvicultura) situate in celalalt stat
contractant poate fi impus in acel stat.
2. Expresia bunuri imobile este definita in conformitate cu legislatia
statului contractant in care bunurile in discutie sint situate. Expresia va
cuprinde, in orice caz, accesoriile proprietatii imobiliare, inventarul viu si
mort al exploatarilor agricole si forestiere, drepturile asupra carora se
aplica dreptul comun cu privire la proprietatea funciara, uzufructul bunurilor
imobile si drepturile la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau
concesionarea exploatarii zacamintelor minerale, surselor si a altor resurse
naturale ale solului; navele, vasele si aeronavele nu sint considerate ca
bunuri imobile.
3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica venitului obtinut din folosirea
directa, inchirierea sau folosirea in orice alta forma a proprietatii
imobiliare.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 se vor aplica, de asemenea, venitului
din proprietati imobiliare ale unei intreprinderi si venitului din bunuri
imobile folosite pentru desfasurarea unei activitati de prestari de servicii cu
caracter personal independent.
Art. 7
Beneficiile intreprinderilor
1. Beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant sint impozabile numai
in acel stat, in afara de cazul cind intreprinderea exercita activitatea sa in
celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat in acel stat. Daca
intreprinderea exercita o activitate, astfel cum s-a mentionat anterior,
beneficiile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar
numai acea parte care poate fi atribuita acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, cind o intreprindere a unui
stat contractant desfasoara activitate in celalalt stat contractant prin
intermediul unui sediu permanent situat in acel stat, atunci se atribuie in
fiecare stat contractant acelui sediu permanent beneficiile pe care le-ar fi
putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata,
exercitind activitati identice sau analoage, in conditii identice sau analoage
si tratind cu toata independenta cu intreprinderea al carui sediu permanent
este.
3. La determinarea beneficiului unui sediu permanent se vor acorda ca
scaderi cheltuielile facute pentru scopurile urmarite de sediul permanent,
inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de administratie,
indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul contractant in care se afla
sediul permanent sau in alta parte.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca beneficiile
de atribuit unui sediu permanent sa fie determinate prin repartizarea
beneficiilor totale ale intreprinderii intre diversele ei parti componente,
nici o dispozitie a paragrafului 2 nu impiedica acel stat contractant sa
determine, dupa cum este uzual, beneficiile de impus pe baza unei astfel de
repartizari; metoda de repartizare adoptata va fi insa in asa fel incit
rezultatul sa concorde cu principiile cuprinse in prezentul articol.
5. Nici un beneficiu nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru
faptul ca acel sediu permanent cumpara produse sau marfuri pentru
intreprindere.
6. In sensul paragrafelor precedente, beneficiile de atribuit sediului
permanent vor fi determinate in fiecare an prin aceeasi metoda, in afara de
cazul cind exista motive suficiente si valabile de a proceda in alt mod.
7. Cind beneficiile cuprind elemente de venit care sint tratate separat in
alte articole ale prezentei conventii, prevederile acelor articole nu vor fi afectate
de dispozitiile acestui articol.
Art. 8
Transporturi navale si aeriene
1. Beneficiile obtinute din exploatarea navelor in trafic international vor
fi impozabile numai in statul contractant in care navele sint inregistrate sau
pentru care au documente.
2. Beneficiile obtinute din exploatarea aeronavelor in trafic international
vor fi impozabile numai in statul contractant in care este situat locul
conducerii efective a intreprinderii.
3. Prevederile paragrafului 2 se vor aplica, de asemenea, beneficiilor
obtinute din participarea intr-un pool, la o exploatare in comun sau la o
agentie internationala de transporturi.
Art. 9
Intreprinderi asociate
Cind:
a) o intreprindere a unui stat contractant participa direct sau indirect la
conducerea, controlul sau capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat
contractant, sau
b) aceleasi persoane participa direct sau indirect la conducerea, controlul
sau capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si a unei intreprinderi
a celuilalt stat contractant,
si, in oricare din aceste doua situatii, se stabilesc sau se impun conditii
intre cele doua intreprinderi, in relatiile lor comerciale sau financiare, ce
difera de acelea care ar fi stabilite intre intreprinderi independente, atunci
orice beneficii care, daca n-ar fi fost aceste conditii, ar fi fost obtinute
dar, datorita acelor conditii, nu au putut fi obtinute, pot fi incluse in
beneficiile acelei intreprinderi si impuse in consecinta.
Art. 10
Dividende
1. Dividendele platite de o societate rezidenta a unui stat contractant
catre o persoana rezidenta a celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel
stat.
2. Totusi, astfel de dividende pot sa fie, de asemenea, impuse in statul
contractant in care este rezidenta societatea platitoare de dividende, potrivit
legislatiei acelui stat, dar daca cel care le incaseaza este beneficiarul
efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu va depasi:
a) 45 la suta din suma bruta a dividendelor, daca societatea care le
distribuie este rezidenta a Greciei, si
b) 25 la suta din suma bruta a dividendelor, daca societatea care le
distribuie este rezidenta a Romaniei.
Autoritatile competente ale statelor contractante vor stabili, de comun
acord, modalitatea de aplicare a acestor limitari.
Acest paragraf nu va afecta impozitarea societatii pentru beneficiile din
care se platesc dividendele.
3. Termenul dividende, asa cum este folosit in acest articol, inseamna
veniturile provenind din actiuni, actiuni sau titluri de folosinta, parti
miniere, parti de fondator sau alte drepturi, cu exceptia creantelor, care
participa la realizarea beneficiilor, precum si veniturile din alte parti
sociale ce sint supuse aceluiasi regim de impunere ca venituri din actiuni de
catre legislatia fiscala a statului contractant in care este rezidenta
societatea distribuitoare a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica daca beneficiarul
efectiv al dividendelor, fiind rezident al unui stat contractant desfasoara
activitati producatoare de venituri in celalalt stat contractant in care
societatea platitoare de dividende este rezidenta, printr-un sediu permanent
situat in acel stat sau efectueaza in acel stat servicii independente, folosind
o baza fixa situata acolo, iar pachetul de actiuni detinut, in legatura cu care
se platesc dividendele, este efectiv legat de acest sediu permanent sau baza
fixa. In astfel de cazuri se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 15,
dupa caz.
5. Cind o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza beneficii
sau venituri din celalalt stat contractant, acel stat contractant nu poate
percepe nici un impozit asupra dividendelor platite de societate, exceptind
situatia in care aceste dividende sint platite unui rezident al acelui stat sau
in masura in care pachetul de actiuni in legatura cu care se platesc
dividendele sint legate in mod efectiv de un sediu permanent sau o baza fixa
situata in acel stat, nici sa preleve vreun impozit asupra beneficiilor
nedistribuite ale societatii, chiar daca dividendele platite sau beneficiile
nedistribuite reprezinta, in total sau in parte, beneficii sau venituri
provenind din acel stat contractant.
Art. 11
Dobinzi
1. Dobinzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel stat contractant.
2. Totusi, astfel de dobinzi pot sa fie, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat dar,
daca primitorul este beneficiarul efectiv al dobinzilor, impozitul astfel
stabilit nu va depasi 10 la suta din suma bruta a dobinzilor. Autoritatile
competente ale statelor contractante vor stabili, de comun acord, modalitatea
de aplicare a acestei limitari.
3. Termenul dobinzi, astfel cum este folosit in prezentul articol, inseamna
venituri din titluri de creanta de orice fel garantate sau nu ipotecar si
indiferent daca dau sau nu dreptul de a participa la beneficiile debitorului
si, in special veniturile din efecte publice si veniturile din obligatiuni,
inclusiv primele si premiile decurgind din aceste efecte publice sau
obligatiuni. Penalizarile pentru plata cu intirziere nu sint considerate ca
dobinzi in sensul prezentului articol.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica daca beneficiarul
efectiv al dobinzilor, rezident al unui stat contractant, desfasoara activitati
producatoare de venituri in celalalt stat contractant in care iau nastere
dobinzile printr-un sediu permanent situat acolo sau efectueaza in celalalt
stat contractant servicii personale cu caracter independent, folosind o baza
fixa situata acolo si daca titlurile de creante cu privire la care se platesc
dobinzile sint legate in mod efectiv de un astfel de sediu permanent sau baza
fixa. In astfel de cazuri se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 15,
dupa caz.
5. Dobinzile se vor considera ca iau nastere intr-un stat contractant cind
debitorul este acel stat contractant, o unitate administrativ-teritoriala, o
autoritate locala sau un rezident al acelui stat. Cind, totusi, persoana
platitoare a dobinzilor, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant,
are intr-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu
care a fost contractata creanta asupra careia se platesc dobinzile si aceste
dobinzi se suporta de acel sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste dobinzi
se vor considera ca iau nastere in statul in care este situat sediul permanent
sau baza fixa.
6. Cind, datorita relatiilor speciale existente intre debitor si
beneficiarul efectiv sau dintre ambii si o alta persoana, suma dobinzilor,
tinind cont de creanta pentru care ele sint platite excede suma asupra careia
ar fi convenit debitorul si beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de
relatii, dispozitiile prezentului articol se vor aplica numai la aceasta ultima
suma mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor va ramine
impozabila conform legislatiei fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de
celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 12
Comisioane
1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant, pot fi impuse in acel stat.
2. Totusi, astfel de comisioane pot sa fie impuse in statul contractant din
care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat, dar impozitul astfel
stabilit nu va depasi 5 la suta din suma comisionului. Autoritatile competente
ale statelor contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare a
acestei limitari.
3. Termenul comisioane, astfel cum este folosit in acest articol, inseamna
o plata efectuata unui intermediar, unui agent comisionar general sau oricarei
alte persoane asimilate unui astfel de intermediar sau agent, de catre
legislatia fiscala a statului contractant din care provine o asemenea plata.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica daca beneficiarul
comisionului, rezident al unui stat contractant, are in celalalt stat
contractant din care provine comisionul un sediu permanent de care este legata
efectiv activitatea generatoare de comision. In asemenea caz, se vor aplica
prevederile art. 7.
5. Comisioanele se vor considera ca iau nastere intr-un stat contractant
cind debitorul este chiar acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o autoritate
locala sau un rezident al acelui stat. Cind, totusi, persoana platitoare a
comisioanelor, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are
intr-un stat contractant un sediu permanent de care este legata obligatia de
plata a comisioanelor si aceste comisioane sint suportate de acel sediu
permanent, atunci aceste comisioane se vor considera ca iau nastere in statul
contractant in care este situat sediul permanent.
Art. 13
Redevente
1. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel stat.
2. Totusi, astfel de redevente pot sa fie, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat dar,
daca primitorul este beneficiarul efectiv al redeventelor, impozitul astfel
stabilit nu va depasi 5 la suta din suma bruta a redeventelor platite pentru
folosirea sau pentru dreptul de folosire a oricarui drept de autor asupra unei
opere literare, artistice sau stiintifice, inclusiv filmele de cinematograf si
filmele sau benzile de televiziune sau radio si 7 la suta din suma bruta a
redeventelor platite pentru folosirea sau dreptul de folosire a oricarui brevet
de inventie, marca de fabrica, design sau model, plan, formula sau procedeu
secret, ca si pentru folosirea unui echipament industrial, comercial sau
stiintific sau pentru informatiile relative la experienta cistigata in domeniul
industrial, comercial sau stiintific. Autoritatile competente ale statelor
contractante vor stabili, de comun acord, modul de aplicare a acestei limitari.
3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica daca beneficiarul
efectiv al redeventelor, rezident al unui stat contractant, desfasoara
activitati producatoare de venituri in celalalt stat contractant in care iau
nastere redeventele, printr-un sediu permanent situat acolo sau efectueaza in
celalalt stat contractant servicii personale cu caracter independent folosind o
baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care se
platesc redeventele sint legate efectiv de acest sediu permanent sau baza fixa.
In astfel de cazuri se vor aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
4. Se va considera ca redeventele iau nastere intr-un stat contractant cind
platitorul este acel stat, o unitate administrativ-teritoriala, o autoritate
locala sau un rezident al acelui stat. Cind, totusi, persoana platitoare de
redevente, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are intr-un
stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa in legatura cu care s-a
nascut obligatia de a plati redeventele si plata acestor redevente este
suportata de acest sediu permanent sau baza fixa, atunci aceste redevente se
vor considera ca iau nastere in statul contractant in care este situat sediul
permanent sau baza fixa.
5. Cind, datorita relatiilor speciale existente intre debitor si
beneficiarul efectiv sau dintre ambii si o alta persoana, suma redeventelor,
tinind seama de folosirea, concesionarea folosirii sau informatia pentru care se
platesc, depaseste suma asupra careia s-ar fi convenit de catre debitor si
beneficiarul efectiv in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului
articol se vor aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz,
partea excedentara a platilor va ramine impozabila conform legislatiei fiecarui
stat contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentei
conventii.
Art. 14
Cistiguri din capital
1. Cistigurile obtinute de un rezident al unui stat contractant din instrainarea
bunurilor imobile, astfel cum sint definite in art. 6, situate in celalalt stat
contractant, pot fi impuse in acel stat contractant.
2. Cistigurile care provin din instrainarea bunurilor mobile facind parte
din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant, sau a bunurilor mobile care
apartin unei baze fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant in
celalalt stat contractant in scopul efectuarii unor servicii personale cu
caracter independent, inclusiv cistigurile provenind din instrainarea unui
asemenea sediu permanent (singur sau cu intreaga intreprindere) sau a unei baze
fixe, pot impuse in celalalt stat.
3. Cistigurile care provin din instrainarea navelor sau aeronavelor
folosite in trafic international si a bunurilor mobile tinind de exploatarea
acestor nave sau aeronave vor fi impuse numai in statul contractant in care,
urmare prevederilor art. 8 al acestei conventii, sint impozabile beneficiile
obtinute din astfel de activitati.
4. Cistigurile obtinute din instrainarea oricaror bunuri, altele decit cele
mentionate la paragrafele 1, 2 si 3, vor fi impuse numai in statul contractant
al carui rezident este cel care instraineaza.
Art. 15
Servicii personale cu caracter independent
1. Veniturile obtinute de un rezident al unui stat contractant din
exercitarea unei profesii sau a altor activitati cu caracter independent vor fi
impuse numai in acel stat cu exceptia situatiei in care rezidentul are permanent
la dispozitia sa in celalalt stat contractant o baza fixa in scopul exercitarii
activitatii sau a situatiei in care rezidentul este prezent in celalalt stat
pentru o perioada care depaseste 183 de zile in cursul unui an fiscal sau
perioade care insumeaza 183 de zile in 2 ani fiscali consecutivi. Daca dispune
de o astfel de baza fixa sau daca sederea depaseste perioada sus-mentionata,
veniturile vor fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai in masura in
care acestea pot fi atribuite acelei baze fixe sau perioade de sedere.
2. Expresia profesii libere include, in special, activitati independente de
ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si
exercitarea independenta a profesiunii de medic, avocat, inginer, arhitect,
dentist si contabil.
Art. 16
Servicii personale dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 17, 19 si 20, salariile si alte
remuneratii similare, pe care un rezident al unui stat contractant le primeste
pentru o activitate salariata sint impozabile numai in acel stat, in afara de
cazul cind aceasta activitate este exercitata in celalalt stat contractant.
Daca activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant,
remuneratia primita din aceasta activitate este impozabila in acel stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile pe care un
rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate salariata
exercitata in celalalt stat contractant vor fi impozabile numai in primul stat
mentionat, daca:
a) primitorul ramine in celalalt stat o perioada sau perioade care nu
depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal al celuilalt stat, si
b) remuneratiile sint platite de catre o persoana sau in numele unei
persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat, si
c) remuneratiile nu sint suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa
pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
3. Independent de dispozitiile precedente ale acestui articol,
remuneratiile pentru activitatea salariata exercitata la bordul unei nave sau
al unei aeronave in trafic international pot fi impozabile in statul
contractant din care se obtin beneficii din activitatea acestor nave sau
aeronave, in conformitate cu prevederile art. 8.
Art. 17
Remuneratiile membrilor consiliului de administratie sau de conducere
Remuneratiile directorilor si alte remuneratii similare primite de catre un
rezident al unui stat contractant in calitatea lui de membru al consiliului de
administratie al unei societati rezidente in celalalt stat contractant, pot fi
impuse in acel stat.
Art. 18
Artisti si sportivi
1. Independent de prevederile art. 15 si 16, veniturile pe care un rezident
al unui stat contractant, in calitate de artist de teatru, de cinema, de radio
sau televiziune si interpretii muzicali, precum si sportivii le obtin din
activitatea personala desfasurata in celalalt stat contractant, pot fi impuse
in acel stat.
2. Cind veniturile privitoare la activitatile personale exercitate de un
profesionist de spectacole sau de un sportiv in aceasta calitate nu revine
acestuia ci altei persoane, independent de prevederile art. 7, 15 si 16, acele
venituri pot fi impuse in statul contractant in care se desfasoara activitatile
profesionistului de spectacole sau sportivului.
3. Veniturile obtinute din astfel de activitati, desfasurate in cadrul
acordurilor culturale incheiate intre statele contractante, sint scutite
reciproc de impozite.
Art. 19
Pensii
Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile si alte
remuneratii similare platite unui rezident al unui stat contractant pentru
munca salariata desfasurata in trecut, vor fi impozabile numai in acel stat.
Art. 20
Functii publice
1. a) Remuneratiile, altele decit pensiile, platite de un stat contractant,
o unitate administrativ-teritoriala sau o autoritate locala a acestuia oricarei
persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, unitati sau autoritati,
vor fi impuse numai in acel stat.
b) Totusi, astfel de remuneratii vor fi impuse numai in celalalt stat
contractant daca serviciile sint prestate in acel stat si persoana este un
rezident al acelui stat care:
(i) este un national al acelui stat; sau
(ii) nu a devenit rezidenta a acelui stat numai in scopul prestarii
serviciilor.
2. a) Orice pensie platita de sau din fonduri create de un stat
contractant, o unitate administrativ-teritoriala sau o autoritate locala a
acestuia unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat, unitati
sau autoritati a acestuia va fi impusa numai in acel stat.
b) Totusi, astfel de pensii vor fi impuse numai in celalalt stat
contractant, daca persoana este rezidenta si national al acelui stat.
3. Prevederile art. 16, 17 si 19 se vor aplica remuneratiilor si pensiilor
referitoare la serviciile prestate in legatura cu o activitate producatoare de
venituri desfasurata de un stat contractant, o unitate
administrativ-teritoriala sau o autoritate locala a acestuia.
Art. 21
Profesori
1. Remuneratiile pe care profesorii si alti membri ai corpului de
invatamint rezidenti ai unui stat contractant care predau intr-o universitate
sau in orice alta institutie de invatamint autorizata a celuilalt stat
contractant le primesc pentru aceasta activitate sint impozabile numai in
primul stat, pentru o perioada care nu depaseste 2 ani de la inceperea
activitatii lor.
2. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica, de asemenea, remuneratiilor pe
care o persoana fizica, rezidenta a unui stat contractant, le primeste pentru
lucrari de cercetare executate in celalalt stat contractant, daca asemenea
cercetari nu sint intreprinse in principal pentru beneficiul privat al unei
intreprinderi sau persoane.
Art. 22
Studenti, stagiari si persoane aflate la specializare
1. Sumele pe care un student, un practicant, un stagiar sau o persoana
trimisa pentru a dobindi experienta tehnica, profesionala sau comerciala care
este sau a fost imediat anterior prezentei sale intr-un stat contractant, un
rezident al celuilalt stat contractant si care este prezent in primul stat
contractant mentionat numai in scopul instruirii sau pregatirii sale, le
primeste pentru intretinere, instruire sau pregatire, nu vor fi impuse in
primul stat mentionat cu conditia ca astfel de sume sa provina din surse
situate in afara acelui stat.
2. Aceeasi scutire se va aplica venitului obtinut de catre o persoana din
cele mai sus-mentionate, din munca salariata pe care o presteaza in acel prim
stat contractant pentru a-si suplimenta mijloacele sale pentru intretinere,
educare, instruire si alte cheltuieli pentru specializare, pentru o perioada
limitata la 2 ani de la sosirea sa in acel prim stat contractant.
Art. 23
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, de
oriunde ar proveni, care nu au fost mentionate in articolele precedente ale
prezentei conventii, vor fi impuse numai in acel stat.
2. Prevederile paragrafului 1 nu vor fi aplicate veniturilor, altele decit
veniturile care provin din proprietati imobiliare, asa cum sint definite in
paragraful 2 al art. 6 daca primitorul unor astfel de venituri, care este
rezident al unui stat contractant, desfasoara activitati producatoare de
venituri in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat in
acesta sau desfasoara in acel stat servicii personale cu caracter independent
folosind o baza fixa situata in acesta si drepturile sau bunurile cu privire la
venitul platit sint legate efectiv de acel sediu permanent sau baza fixa. In
astfel de cazuri se vor aplica prevederile art. 7 sau ale art. 15, dupa caz.
Art. 24
Impunerea averii
1. Averea constituita din bunuri imobile, la care se refera art. 6,
detinuta de un rezident al unui stat contractant si situata in celalalt stat
contractant se impoziteaza in acel stat.
2. Averea constituita din bunuri mobile facind parte din activul unui sediu
permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celalalt
stat contractant sau din bunuri mobile tinind de o baza fixa la dispozitia unui
rezident al unui stat contractant in celalalt stat contractant, in scopul
exercitarii de servicii personale cu caracter independent, este impozabila in
acel stat.
3. Averea constind din nave sau aeronave exploatate in trafic international
si din bunuri mobile, tinind de exploatarea unor astfel de nave sau aeronave
sint impozabile numai in statul contractant in care beneficiile aferente
navelor sau aeronavelor sint impozabile in conformitate cu prevederile art. 8
al acestei conventii.
4. Toate celelalte elemente de avere ale unui rezident al unui stat
contractant sint impozabile numai in acel stat.
Art. 25
Evitarea dublei impuneri
1. Cind un rezident al unui stat contractant realizeaza venituri sau detine
avere care, in conformitate cu prevederile acestei conventii pot fi impuse in
celalalt stat contractant, primul stat mentionat va acorda:
a) ca o deducere din impozitul pe venit al acelui rezident o suma egala cu
impozitul pe venit platit in acel stat;
b) ca o deducere din impozitul pe avere al acelui rezident o suma egala cu
impozitul pe avere platit in acel stat.
O atare deducere in fiecare stat nu va depasi, cu toate acestea, acea parte
din impozitul pe venit sau impozitul pe avere astfel cum a fost determinat
inainte de acordarea deducerii, care este, sau dupa caz, poate fi atribuita
venitului sau averii care pot fi impuse in acel stat.
Art. 26
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat
contractant la nici un impozit sau alta obligatie legata de acesta, care sa fie
diferita sau mai impovaratoare decit impunerea si cerintele legate de aceasta
impunere la care sint sau pot fi supusi nationalii celuilalt stat in aceleasi
conditii.
2. Termenul nationali indica:
a) toate persoanele fizice care poseda nationalitatea greaca sau cetatenia
romana;
b) toate persoanele juridice, societatile de persoane si asociatiile
constituite conform legislatiei in vigoare intr-un stat contractant.
3. Impunerea unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat
contractant il are in celalalt stat contractant nu va fi stabilita in conditii
mai putin favorabile in celalalt stat, decit impunerea stabilita
intreprinderilor acelui stat care desfasoara aceleasi activitati. Aceasta
prevedere nu va fi interpretata ca obligind un stat contractant sa acorde
rezidentilor celuilalt stat contractant orice inlesnire, reducere sau scutire,
cu caracter personal, in ce priveste impunerea pe considerente privind statutul
civil sau responsabilitatile familiale pe care le acorda rezidentilor sai.
4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este, integral
sau partial detinut sau controlat, in mod direct sau indirect de unul sau mai
multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in primul stat
contractant mentionat nici unui impozit sau obligatie legata de acesta care sa
diferita sau mai impovaratoare decit impozitul sau obligatiile legate de
acesta, la care sint sau pot fi supuse alte intreprinderi similare ale primului
stat mentionat.
5. Prevederile acestui articol se vor aplica impozitelor de orice fel si
natura, independent de prevederile art. 2.
Art. 27
Procedura amiabila
1. Cind o persoana apreciaza ca masurile luate de un stat contractant sau
de ambele state contractante ii atrag sau ii pot atrage o impozitare care nu
este conforma cu aceasta conventie, ea poate, indiferent de caile de atac
prevazute de legislatia nationala a acestor state, sa supuna cazul sau
autoritatii competente a statului contractant a carui rezidenta este sau daca
cazul sau intra sub incidenta prevederilor paragrafului 1 al art. 26, atunci
acesta va fi prezentat statului contractant al carui national este. Cazul
trebuie prezentat in termen de 3 ani de la prima notificare a actiunii din care
rezulta ca impunerea este contrara prevederilor conventiei.
2. Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare intemeiata
si daca ea insasi nu este in masura sa ajunga la o solutionare corespunzatoare,
sa rezolve problema pe calea unei intelegeri mutuale cu autoritatea competenta
a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei impozitari care nu este
conforma cu conventia.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa rezolve,
pe calea intelegerii mutuale, orice dificultati sau dubii cu privire la
interpretarea sau la aplicarea conventiei. Ele pot, de asemenea, sa se consulte
in vederea evitarii dublei impuneri in cazurile neprevazute de conventie.
4. Autoritatile competente ale statelor contractante pot comunica direct
intre ele in scopul realizarii unei intelegeri in vederea aplicarii
prevederilor din paragrafele precedente. Cind, pentru a se ajunge la o
intelegere, apare ca fiind recomandabil un schimb oral de opinii, un atare
schimb poate avea loc in cadrul unei comisii compuse din reprezentantii
autoritatilor competente ale statelor contractante.
5. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor consulta
reciproc, daca schimbarile survenite in legislatia lor fiscala necesita
modificari ale conventiei.
Art. 28
Schimb de informatii
1. Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de
informatii daca este necesar pentru aplicarea prevederilor prezentei conventii
sau ale legilor interne ale statelor contractante privind impozitele prevazute
de conventie, in masura in care impozitarea nu este contrara conventiei.
Schimbul de informatii nu este influentat de art. 1. Orice informatie obtinuta
de un stat contractant va fi tratata ca secret, in acelasi mod ca si o
informatie obtinuta in conditiile legislatiei interne a acelui stat si va fi
facuta cunoscuta numai persoanelor sau autoritatilor (inclusiv tribunale si
organe administrative) care au atributii in legatura cu stabilirea sau
incasarea, executarea sau urmarirea judiciara sau rezolvarea apelurilor in
legatura cu impozitele care constituie obiectul conventiei. Persoanele sau
autoritatile mentionate trebuie sa foloseasca informatiile numai in aceste
scopuri. Ele pot face cunoscute informatiile in procesele publice la tribunale
sau in hotaririle judecatoresti.
2. Dispozitiile paragrafului 1 nu vor fi in nici un caz interpretate ca
impunind unui stat contractant obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii sau cu
practica administrativa a unuia sau a celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei
proprii sau in cadrul practicii administrative normale ale celor doua state
contractante;
c) de a furniza informatii care ar divulga orice secret comercial, de
afaceri, industrial, profesional sau procedeu comercial sau informatii a caror
divulgare ar fi contrara ordinii publice.
Art. 29
Functionari diplomatici si consulari
Nici o prevedere a prezentei conventii nu va afecta privilegiile fiscale de
care beneficiaza functionarii diplomatici si consulari, fie in virtutea
regulilor generale ale dreptului international, fie in virtutea prevederilor
unor acorduri speciale.
Art. 30
Intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie va fi ratificata si instrumentele de ratificare vor
fi schimbate la Bucuresti sau Atena, cit mai curind posibil.
2. Conventia va intra in vigoare dupa schimbul instrumentelor de ratificare
si prevederile ei se vor aplica venitului realizat pe sau dupa prima zi a lunii
ianuarie a anului calendaristic urmator celui in care conventia a intrat in
vigoare.
Art. 31
Denuntarea
Prezenta conventie va ramine in vigoare pe o durata nedeterminata. Fiecare
stat contractant poate sa denunte conventia pina la 30 iunie a fiecarui an
calendaristic, incepind din cel de al 5-lea an urmator celui intrarii in
vigoare a conventiei, printr-o nota de denuntare transmisa pe cale diplomatica;
in acest caz conventia va inceta sa aiba efect asupra venitului obtinut pe sau
dupa prima zi a lunii ianuarie a anului calendaristic urmator celui in care s-a
dat nota de denuntare.
Drept care, subsemnatii, autorizati in buna si cuvenita forma, am semnat
prezenta conventie.
Incheiata la 17 septembrie 1991 la Atena, in 2 exemplare originale, in
limbile romana, elena si engleza, fiecare din texte fiind egal autentice,
textul in limba engleza prevalind in caz de divergente.
Pentru Guvernul Romaniei,
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat,
ministrul economiei si finantelor
Pentru Guvernul Republicii Elene,
Constantin Giatrakos,
adjunct al ministrului finantelor