Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 18 din  2 aprilie 1993

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Ucraina, semnata la Bucuresti la 3 septembrie 1992

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 71 din  8 aprilie 1993


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Ucraina, semnata la Bucuresti la 3 septembrie 1992.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 1 martie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                 PRESEDINTELE SENATUI
               prof. univ. OLIVIU GHERMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22 martie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

               PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                        ADRIAN NASTASE


               CONVENTIE CONSULARA
             intre Romania si Ucraina

    Romania si Ucraina, denumite in continuare parti contractante,
    in dorinta de a dezvolta relatiile lor consulare, de a contribui la protectia drepturilor si intereselor celor doua tari, precum si ale cetatenilor lor si de a intari relatiile de prietenie si colaborare dintre partile contractante,
    in dezvoltarea prevederilor Conventiei de la Viena asupra relatiilor consulare, din 24 aprilie 1963, au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit urmatoarele:

    CAP. 1
    Definitii

    Art. 1
    Definitii
    In prezenta conventie, expresiile mentionate mai jos au urmatoarele intelesuri:
    1. post consular inseamna consulat general, consulat, viceconsulat, agentie consulara;
    2. circumscriptie consulara inseamna teritoriul atribuit postului consular pentru exercitarea functiilor consulare;
    3. seful postului consular inseamna persoana insarcinata in aceasta calitate de catre statul trimitator;
    4. functionar consular inseamna orice persoana, inclusiv seful postului consular, insarcinata sa exercite in aceasta calitate functiile consulare;
    5. membru al personalului tehnic si administrativ inseamna orice persoana care indeplineste sarcini tehnice sau administrative la un post consular;
    6. membru al personalului de serviciu inseamna orice persoana angajata in serviciul domestic al unui post consular;
    7. membru al postului consular inseamna functionarii consulari, membrii personalului tehnic si administrativ si personalul de serviciu;
    8. membru de familie inseamna sotia (sotul), copiii si parintii unui membru al postului consular care locuiesc impreuna cu el si se afla in intretinerea acestuia;
    9. membru al personalului particular inseamna orice persoana care este angajata exclusiv in serviciul casnic al unui membru al postului consular;
    10. cetatean inseamna orice persoana fizicA si juridica apartinand statului trimitator sau statului primitor, in conformitate cu legislatiile acestor state;
    11. localuri consulare inseamna cladirile sau parti din cladiri, inclusiv resedinta sefului postului consular, precum si terenurile aferente, care sunt folosite exclusiv in scopul activitatii consulare, indiferent in proprietatea cui se afla;
    12. arhiva consulara cuprinde toate hartiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice de stocare, pastrare si utilizare a informatiei, registrele postului consular impreuna cu cifrul, codurile, cartotecile si orice echipament destinat pentru asigurarea, protectia si pastrarea acesteia;
    13. nava inseamna orice nava civila care are dreptul sa arboreze pavilionul statului trimitator;
    14. aeronava inseamna orice aeronava care are dreptul sa poarte insemnele de recunoastere ale statului trimitator.

    CAP. 2
    Prevederi generale privind relatiile consulare

    Art. 2
    Infiintarea unui post consular
    1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului primitor numai cu consimtamantul acestui stat.
    2. Stabilirea sediului postului consular, a rangului sau si a circumscriptiei sale consulare, precum si orice schimbare cu privire la acestea se vor face numai pe baza de intelegeri intre statul trimitator si statul primitor.
    Art. 3
    Numirea si admiterea sefului de post consular
    1. In vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie sa obtina acordul prealabil al statului primitor. Daca statul primitor nu este de acord, acesta nu este obligat sa-si motiveze hotararea.
    2. Statul trimitator va transmite Ministerului Afacerilor Externe al statului primitor patenta consulara de numire a sefului de post consular. In patenta se vor indica numele, prenumele, cetatenia si rangul sefului de post consular, sediul, clasa si circumscriptia postului consular.
    3. Dupa primirea patentei consulare, statul primitor va acorda exequaturul sefului de post consular, cat mai curand posibil.
    4. Seful de post consular poate sa-si inceapa exercitarea functiilor sale dupa acordarea de catre statul primitor a exequaturului.
    5. Statul primitor, pana la eliberarea exequaturului, poate sa permita sefului de post consular sa-si indeplineasca provizoriu functiile sale.
    6. Dupa acordarea exequaturului sefului de post consular ori dupa autorizarea sa de a-si exercita, cu titlu provizoriu, functiile sale, statul primitor va notifica imediat autoritatilor din circumscriptia consulara si va lua toate masurile necesare pentru a-i oferi posibilitatea sefului de post consular sa-si indeplineasca functiile si de a se bucura de drepturile, facilitatile, privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
    Art. 4
    Exercitarea temporara a functiilor sefului de post consular
    1. Daca seful unui post consular nu poate sa-si indeplineasca functiile sale ori postul de sef al postului consular este vacant, un inlocuitor al sefului de post poate actiona cu titlu provizoriu ca sef al postului consular.
    2. Numele complet al inlocuitorului sefului de post consular se va comunica Ministerului Afacerilor Externe al statului primitor de catre seful de post consular sau, daca acesta nu o poate face, de orice alta autoritate competenta a statului trimitator. De regula, o astfel de comunicare se va face in prealabil.
    3. Statul primitor va acorda inlocuitorului sefului de post consular ajutor si protectie. Pe durata indeplinirii atributiilor de inlocuitor al sefului de post consular el se va bucura de prevederile acestei conventii in aceeasi masura ca si seful de post consular.
    Art. 5
    Notificarea numirilor, sosirilor si plecarilor
    Postul consular al statului trimitator va notifica, in scris, Ministerului Afacerilor Externe al statului primitor, imediat dupa sosirea la post a unui membru, urmatoarele:
    1. numele, prenumele, cetatenia, rangul si functia membrilor postului consular, data sosirii, a plecarii definitive ori a incetarii functiilor acestora, precum si orice modificare a statutului lor, in perioada cat se afla angajati la postul consular;
    2. numele, prenumele, cetatenia, data sosirii, a plecarii definitive a membrilor de familie ai unui membru al postului consular, precum si faptul ca o persoana devine sau inceteaza de a mai fi membru al familiei;
    3. autoritatile competente ale statului primitor vor elibera gratuit, in conformitate cu reglementarile acestui stat, carti de identitate membrilor postului consular si familiilor acestora, cu exceptia celor care sunt cetateni sau rezidenti permanenti ai statului primitor.
    Art. 6
    Cetatenia functionarilor postului consular
    1. De regula, functionarii consulari trebuie sa fie cetateni ai statului trimitator.
    2. Functionarii consulari pot fi numiti din randul cetatenilor statului primitor sau al unui stat tert numai cu consimtamantul expres al statului primitor.
    Art. 7
    Institutia consulului onorific
    Fiecare parte contractanta este libera sa hotarasca daca va numi sau va primi consuli onorifici.
    Problema numirii consulului onorific, determinarea statutului sau si sfera obligatiilor sale functionale se rezolva de catre partile contractante, pe canale diplomatice.
    Art. 8
    Persoane declarate "non grata" sau inacceptabile
    Statul primitor poate oricand notifica statului trimitator ca un membru al postului consular este persoana "non grata" ori este inacceptabil, fara sa fie obligat sa-si motiveze hotararea sa. In acest caz, statul trimitator trebuie sa recheme pe membrul respectiv al postului consular. Daca statul trimitator nu-si indeplineste intr-un termen rezonabil aceasta obligatie, statul primitor poate sa refuze sa mai recunoasca o astfel de persoana in calitate de membru al personalului consular.

    CAP. 3
    Functii consulare

    Art. 9
    Prevederi generale
    Functionarul consular are dreptul:
    1. sa protejeze drepturile si interesele statului trimitator si ale cetatenilor acestuia, sa acorde ajutor si asistenta;
    2. sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, juridice, turistice, ecologice, tehnico-stiintifice, in domeniul informatiilor culturale, umanitare si pe linie de invatamant intre statul trimitator si statul primitor si sa contribuie in alte moduri la dezvoltarea relatiilor prietenesti dintre ele;
    3. sa se informeze, prin toate mijloacele licite, despre conditiile si evolutia vietii comerciale, economice, culturale si stiintifice din statul primitor, sa faca rapoarte in aceasta privinta catre guvernul statului trimitator;
    4. sa indeplineasca orice alte functii incredintate de statul trimitator, care nu sunt interzise de legile si regulamentele statului primitor sau la care statul primitor nu se opune.
    Art. 10
    Functii referitoare la cetatenie si la starea civila
    1. Functionarul consular are dreptul:
    1.1. sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
    1.2. sa primeasca orice cerere referitoare la cetatenie;
    1.3. sa primeasca comunicari de la organele competente ale statului primitor privind nasterile si decesele cetatenilor statului trimitator, sa inregistreze nasterile si decesele acestor cetateni si sa elibereze actele corespunzatoare;
    1.4. sa incheie casatorii intre cetatenii statului trimitator si sa le elibereze actele corespunzatoare;
    1.5. sa inregistreze divorturile intre cetatenii statului trimitator, in conformitate cu legislatia acestuia. Aceste acte nu vor avea insa efecte juridice pe teritoriul statului primitor.
    2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu scutesc persoanele in cauza de obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor.
    Art. 11
    Functii referitoare la pasapoarte si vize
    Functionarul consular are dreptul:
    1. sa elibereze, sa reinnoiasca, sa prelungeasca si sa anuleze pasapoartele cetatenilor statului trimitator si sa faca mentiuni in acestea, precum si sa elibereze acestor cetateni si alte documente care dau dreptul la trecerea frontierei;
    2. sa acorde, sa prelungeasca si sa anuleze vize pentru intrarea sau tranzitarea teritoriului statului trimitator.
    Art. 12
    Legalizari si autentificari
    1. Functionarul consular are dreptul sa efectueze urmatoarele activitati:
    1.1. sa intocmeasca, la cererea oricarui cetatean, acte si documente pentru a fi folosite in statul trimitator si in afara acestui stat;
    1.2. sa traduca acte si documente oficiale in limba statului trimitator ori a statului primitor si sa certifice ca aceste traduceri sunt conforme cu originalul;
    1.3. sa indeplineasca orice alte functii notariale incredintate de statul trimitator;
    1.4. sa legalizeze documente oficiale, copii, extrase si traduceri de pe aceste documente;
    1.5. sa certifice autenticitatea semnaturilor si sigiliilor de pe documente ale autoritatilor competente ale statului trimitator si semnaturile si sigiliile Ministerului Afacerilor Externe ale statului primitor.
    2. Documentele intocmite, legalizate sau autentificate de functionarul consular al statului trimitator, daca nu contravin legilor si regulamentelor statului primitor, vor avea aceeasi valoare juridica ca si documentele intocmite, legalizate sau autentificate de autoritatile competente ale statului primitor.
    Art. 13
    Notificarea retinerii, arestului, detentiei si vizitelor
    1. Organele competente ale statului primitor vor informa pe functionarul consular cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 3 zile, despre retinerea, arestarea sau luarea oricarei alte masuri de limitare a libertatii cetateanului statului trimitator.
    2. Autoritatile competente ale statului primitor, cat mai curand posibil, dar nu mai tarziu de 4 zile din momentul retinerii, arestarii sau oricarei alte masuri de limitare a libertatii cetateanului statului trimitator, vor asigura realizarea dreptului functionarului consular sa viziteze sau sa intre in legatura cu un asemenea cetatean, inclusiv pentru a-i asigura asistenta juridica necesara, cu conditia ca acesta sa nu se opuna.
    3. Autoritatile competente ale statului primitor vor incunostinta cetateanul respectiv al statului trimitator despre prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol.
    4. Drepturile mentionate la paragrafele 1 si 2 ale acestui articol se realizeaza in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, insa cu conditia ca aceste legi si regulamente sa nu faca inoperante drepturile respective.
    Art. 14
    Asistenta cetatenilor statului trimitator
    1. Functionarul consular are dreptul:
    1.1. sa comunice si sa viziteze orice cetatean al statului trimitator aflat in circumscriptia consulara, iar statul primitor nu va impiedica comunicarea dintre cetatenii statului trimitator si postul consular si nici nu va pune restrictii acestora de a avea acces la postul consular;
    1.2. sa se informeze asupra conditiilor de trai si de munca ale unui cetatean al statului trimitator in statul primitor si sa-i acorde asistenta necesara;
    1.3. sa solicite autoritatilor competente ale statului primitor sa-l informeze asupra situatiei unui cetatean al statului trimitator, iar acesta sa faca tot ce se poate pentru a-i transmite informatiile solicitate;
    1.4. sa primeasca in pastrare temporara bunuri, bani, valori si documente ale oricarui cetatean al statului trimitator, daca aceasta nu contravine legilor si regulamentelor statului primitor;
    1.5. sa solicite organelor competente ale statului primitor sa-l informeze imediat despre orice evenimente care au drept rezultat pagube materiale si jertfe omenesti, retineri de mijloace de transport si despre accidentele in care au fost implicati cetatenii statului trimitator.
    2. In cazul in care un cetatean al statului trimitator nu este in masura sa-si apere la timp drepturile si interesele, in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, functionarul consular il poate reprezenta in fata tribunalului si a altor autoritati competente ale statului primitor sau sa-i asigure o reprezentare adecvata pana cand acesta isi desemneaza reprezentantul sau ori pana cand va fi in masura sa-si asume apararea propriilor drepturi si interese.
    Art. 15
    Tutela si curatela
    1. Autoritatile competente ale statului primitor vor notifica postului consular necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru un cetatean, inclusiv minor, al statului trimitator din circumscriptia consulara, care nu are capacitate sau aceasta este restransa, pentru a putea actiona in nume propriu.
    2. Functionarul consular are dreptul sa protejeze, in conformitate cu legile si regulamentele statului primitor, drepturile si interesele unui cetatean, inclusiv ale unui minor, al statului trimitator, care nu are capacitate sau are capacitate restransa de a actiona in nume propriu si, atunci cand este necesar, sa recomande sau sa desemneze un curator sau tutore unei asemenea persoane si sa supravegheze activitatile privind tutela si curatela.
    Art. 16
    Notificarea deceselor
    In caz de deces al unui cetatean al statului trimitator in statul primitor, autoritatile competente ale statului primitor, vor informa postul consular cat mai repede posibil; la cererea postului consular, acestea ii vor pune la dispozitie un certificat de deces sau alte documente referitoare la deces.
    Art. 17
    Functii privind succesiunile
    1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, decedat in statul primitor, lasa o succesiune in acest stat si nu exista mostenitori ori executor testamentar in statul primitor, autoritatile competente ale acestui stat vor informa neintarziat despre aceasta postul consular.
    2. Functionarul consular are dreptul de a fi prezent, in cazul existentei unei succesiuni prevazute la paragraful 1 al acestui articol, la intocmirea si sigilarea inventarului de catre autoritatile competente ale statului primitor.
    3. In cazul in care un cetatean al statului trimitator este indreptatit la succesiunea unei persoane decedate pe teritoriul statului primitor, indiferent de cetatenia acesteia, autoritatile competente ale acestui stat vor informa postul consular despre aceasta.
    4. Daca un cetatean al statului trimitator are sau pretinde a avea drept de mostenire in statul primitor, insa nici el si nici reprezentantul sau nu pot sa ia parte la dezbaterea succesiunii, functionarul consular poate, personal sau prin reprezentantul sau, sa-l reprezinte pe acest cetatean in fata tribunalului ori a altor autoritati competente ale statului primitor.
    5. Functionarul consular are dreptul, in numele unui cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, sa primeasca pentru a transmite acestui cetatean orice mostenire din statul primitor care se cuvine acestuia.
    7. Daca un cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent in statul primitor, moare in acest stat si daca nu are nici o ruda ori reprezentant al sau in statul primitor, functionarul consular este indreptatit sa ia imediat in pastrare provizorie toate documentele, banii si bunurile personale care s-au gasit in posesia defunctului, pentru a fi transmise mostenitorilor sai, executorului testamentar sau altor persoane autorizate.
    7. In exercitarea functiilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6 ale acestui articol, functionarul consular trebuie sa respecte legile si regulamentele statului primitor.
    Art. 18
    Asistenta acordata navelor statului trimitator
    1. Functionarul consular are dreptul, in circumscriptia sa consulara, sa acorde asistenta navelor statului trimitator, care se afla in apele interioare sau teritoriale ale statului primitor, comandantilor si echipajelor acestora si, de asemenea:
    1.1. sa faca vizite la bordul navei, sa chestioneze pe comandant si pe oricare membru al echipajului, precum si sa primeasca rapoarte asupra activitatii navei, voiajului si incarcaturii acesteia;
    1.2. sa cerceteze orice accident care a aparut in timpul voiajului, cu conditia ca aceasta sa nu lezeze prerogativele autoritatilor statului primitor;
    1.3. sa solutioneze conflictele dintre comandant si membrii echipajului, inclusiv disputele asupra salariului si obligatiilor care decurg din contractul de munca, precum si sa ia masuri pentru asigurarea ordinii si disciplinei la bordul navei;
    1.4. sa ia masuri pentru a asigura comandantului navei si oricarui membru din echipaj asistenta medicala sau repatrierea acestora;
    1.5. sa primeasca, sa examineze, sa intocmeasca, sa semneze sau sa autentifice documente care privesc o nava;
    1.6. sa solutioneze si alte probleme care privesc o nava, la cererea autoritatilor statului trimitator.
    2. Comandantul si membrii echipajului au dreptul sa ia contact nemijlocit cu functioarul consular, cu conditia de a nu contraveni legilor si regulamentelor statului primitor.
    Art. 19
    Protectia in caz de aplicare de masuri coercitive impotriva unei nave care navigheaza sub pavilionul statului trimitator
    1. In cazul in care tribunalele ori alte autoritati competente ale statului primitor iau masuri coercitive ori dispun efectuarea de acte de urmarire la bordul unei nave care navigheaza sub pavilionul statului trimitator, acestea vor notifica, in prealabil, postului consular, astfel ca un functionar consular sau reprezentantul acestuia sa poata fi prezent atunci cand astfel de masuri sunt luate. Daca, in caz de urgenta, nu este posibila notificarea prealabila, postul consular va fi informat imediat despre masurile luate de catre autoritatile competente ale statului primitor, iar la cererea functionarului consular, si despre rezultatele masurilor intreprinse.
    2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica in mod corespunzator si masurilor luate la uscat de autoritatile competente ale statului primitor impotriva comandantului navei ori a oricarui membru din echipaj.
    3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica inspectiilor de rutina efectuate de autoritatile competente ale statului primitor pe linie de vama, administratie a porturilor, carantina, control al frontierei si nici masurilor intreprinse pentru a asigura securitatea navigatiei pe mare sau prevenirea poluarii apelor.
    4. Autoritatile competente ale statului primitor nu vor interveni in problemele interne ale unei nave, atunci cand linistea, siguranta si ordinea publica din statul primitor nu sunt incalcate, exceptand cazul cand aceasta se efectueaza la cererea expresa a comandantului navei sau cu consimtamantul acestuia ori al unui functionar consular al statului trimitator.
    Art. 20
    Asistenta acordata navelor in caz de avarie, esuare si naufragiu in apele interioare sau teritoriale
    1. In caz de avarie, esuare sau naufragiu al unei nave, autoritatile competente ale statului primitor vor notifica postului consular, cat mai curand posibil, informandu-l despre masurile luate pentru salvarea persoanelor aflate la bordul navei, a incarcaturii sale si a altor bunuri.
    2. Functionarul consular nu va fi impiedicat de autoritatile statului primitor sa acorde asistenta oricarei nave avariate, esuate sau naufragiate a statului trimitator, echipajului si pasagerilor acesteia si, in acest scop, poate sa ceara sprijinul autoritatilor statului primitor.
    3. Autoritatile statului primitor vor informa postul consular, cat mai curand posibil, in cazul in care o nava avariata, esuata sau naufragiata a statului trimitator sau orice obiect care apartine acesteia, precum si incarcatura, sunt gasite pe coasta sau in apropierea acesteia, ori sunt aduse intr-un port al statului primitor, iar comandantul, proprietarul, agentul navei sau reprezentantul companiei de asigurare nu sunt prezenti sau nu pot lua masuri pentru conservarea ori dispunerea de acestea in orice mod. In aceasta situatie, functionarul consular poate intreprinde masurile necesare in numele acestora.
    4. Nici un fel de taxe vamale nu pot fi percepute pentru nava statului trimitator avariata, esuata sau naufragiata, pentru incarcatura sau bunurile de pe aceasta, in afara de cazul cand acestea au fost puse in consumatie sau folosite in statul primitor.
    5. Functionarul consular are dreptul sa fie prezent la procedurile intreprinse de autoritatile competente ale statului primitor pentru determinarea cauzei avariei, esuarii sau naufragiului navei statului trimitator.
    Art. 21
    Aeronava a statului trimitator
    Prevederile prezentei conventii referitoare la navele statului trimitator se aplica in mod corespunzator si in ce priveste aeronavele statului trimitator, cu conditia ca acestea sa nu contravina altor acorduri bilaterale in vigoare intre statul trimitator si statul primitor sau acordurilor multilaterale la care ambele state sunt parti.
    Art. 22
    Transmiterea actelor judiciare
    Functionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare si extrajudiciare, in masura in care ii este permis de legile si regulamentele statului primitor. Daca intre statul trimitator si statul primitor exista alte intelegeri, se vor aplica prevederile acestora.
    Art. 23
    Teritoriul prevazut pentru exercitarea functiilor consulare
    Functionarul consular poate sa-si indeplineasca functiile consulare numai in circumscriptia consulara. Cu consimtamantul statului primitor, el poate sa-si exercite functiile si in afara circumscriptiei consulare.
    Art. 24
    Comunicarea cu autoritatile statului primitor
    Functionarul consular se poate adresa autoritatilor locale din circumscriptia sa consulara, iar in lipsa unei misiuni diplomatice, si autoritatilor centrale competente ale statului primitor, in masura in care ii este permis de legile, regulamentele si uzantele statului primitor.
    Art. 25
    Informarea asupra schimbarilor intervenite in legislatia statului primitor, care ar putea privi pe cetatenii statului trimitator
    Statul primitor va informa postul consular asupra schimbarilor intervenite in legislatia sa, care pot avea implicatii asupra drepturilor si intereselor cetatenilor statului trimitator.

    CAP. 3
    Inlesniri, privilegii si imunitati

    Art. 26
    Inlesniri pentru postul consular si membrii acestuia
    1. Statul primitor va acorda postului consular orice inlesniri pentru indeplinirea functiilor sale.
    2. Statul primitor va trata membrii postului consular cu respectul cuvenit si va lua masurile corespunzatoare pentru a asigura indeplinirea functiilor acestora, cu respectarea prevederilor prezentei conventii.
    Art. 27
    Localuri consulare si locuinte
    1. Statul primitor trebuie fie sa faciliteze dobandirea pe teritoriul sau, in cadrul legilor si regulamentelor sale, de catre statul trimitator, a localurilor necesare postului consular, fie sa sprijine statul trimitator sa-si procure aceste localuri in alt mod.
    2. El trebuie, de asemenea, daca acest lucru este necesar, sa ajute postul consular sa obtina locuinte corespunzatoare pentru membrii sai.
    Art. 28
    Folosirea drapelului si a stemei de stat
    1. Postul consular are dreptul sa aseze pe localurile consulare stema statului sau si inscriptia cu denumirea postului consular in limba statului trimitator si in cea a statului primitor.
    2. Postul consular are dreptul de a arbora drapelul de stat pe localurile consulare, pe resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de transport folosite de acesta in indeplinirea functiilor sale oficiale.
    Art. 29
    Inviolabilitatea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari
    1. Localurile consulare si locuintele functionarilor consulari sunt inviolabile. Autoritatile statului primitor nu pot patrunde in localurile consulare si in locuintele functionarilor consulari fara consimtamantul sefului postului consular ori al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator in statul primitor sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.
    2. Statul primitor va lua toate masurile necesare pentru protejarea localurilor consulare si a locuintelor functionarilor consulari impotriva oricaror imixtiuni sau pagube, precum si pentru a impiedica orice tulburare a linistii postului consular sau stirbirea demnitatii sale.
    Art. 30
    Imunitatea de rechizitie a localurilor consulare
    Localurile consulare si toate bunurile postului consular, cat si mijloacele de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica. In cazul cand o expropriere ar fi necesara in aceste scopuri, vor fi luate toate masurile necesare pentru a evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare; in asemenea cazuri, statului trimitator ii va fi acordata o compensatie prompta, adecvata si efectiva.
    Art. 31
    Inviolabilitatea arhivelor consulare
    Arhivele consulare sunt inviolabile in orice moment si in orice loc s-ar afla.
    Art. 32
    Libertatea de deplasare
    Sub rezerva legilor si a regulamentelor referitoare la zonele in care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul primitor asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de deplasare si de circulatie pe teritoriul sau. Insa, in toate cazurile, statul primitor asigura functionarului consular posibilitatea de a-si indeplini functiile de serviciu.
    Art. 33
    Libertatea de comunicare
    1. Statul primitor va permite si proteja libertatea de comunicare a postului consular pentru toate scopurile oficiale. In comunicarile cu guvernul, misiunile diplomatice si alte posturi consulare ale statului trimitator, postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare adecvate, inclusiv mesajele in cod sau cifrate, curierul diplomatic sau consular si valiza diplomatica sau consulara. Postul consular poate instala si folosi un emitator radio, cu consimtamantul statului primitor.
    2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa si nici retinuta. Aceasta va purta semne exterioare vizibile, care indica caracterul sau, si va contine numai corespondenta oficiala, documente oficiale si obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficiala.
    3. Curierul consular trebuie sa fie cetatean al statului trimitator, dar sa nu fie rezident permanent in statul primitor. El trebuie sa posede un document oficial indicand statutul sau. Acesta se bucura de aceleasi facilitati, privilegii si imunitati in statul primitor ca si un curier diplomatic.
    4. Statul trimitator si postul consular pot desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz, prevederile paragrafului 3 din prezentul articol sunt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva ca imunitatile care sunt mentionate in acest paragraf vor inceta sa se aplice din momentul in care curierul va fi remis destinatarului valiza consulara pe care o are in grija.
    5. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau aeronave a statului trimitator, care trebuie sa posede un document oficial, indicand numarul de colete ce constituie valiza consulara, fara a fi insa considerat curier consular. Membrii postului consular pot sa inmaneze comandantului unei nave sau aeronave ori sa preia liber si direct de la acestia valiza consulara.
    Art. 34
    Drepturi si taxe consulare
    1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului primitor taxe si drepturi pentru serviciile consulare prestate in conformitate cu legile si regulamentele statului trimitator.
    2. Drepturile si taxele prevazute la paragraful 1 al acestui articol vor fi scutite de orice impozite si taxe in statul primitor.
    Art. 35
    Inviolabilitatea functionarilor consulari
    Functionarii consulari se bucura de inviolabilitate personala si nu pot fi supusi retinerii sau arestarii. Statul primitor va lua masuri corespunzatoare pentru a preveni orice atingere a libertatii sau demnitatii acestora.
    Art. 36
    Imunitatea in jurisdictie
    1. In ce priveste imunitatile fata de jurisdictia penala a statului primitor, functionarul consular se bucura de acelasi regim juridic ca si agentul diplomatic, prevazut in Conventia de la Viena asupra relatiilor diplomatice, din 18 aprilie 1961, atat timp cat partile contractante nu vor conveni altfel.
    2. Functionarul consular se bucura, de asemenea, de imunitati fata de jurisdictia civila si administrativa a statului primitor, cu exceptia urmatoarelor cauze civile:
    2.1. actiune reala privind un imobil particular situat pe teritoriul statului primitor, exceptand cazul cand acesta este detinut in contul statului trimitator pentru realizarea scopurilor postului consular;
    2.2. actiune privind o succesiune, in care acesta figureaza ca executor testamentar, administrator, mostenitor sau legatar cu titlu particular si nu in numele statului trimitator;
    2.3. actiune privind o activitate profesionala sau comerciala, indiferent de natura ei, exercitata in statul primitor in afara functiilor sale oficiale;
    2.4. actiune intentata de un tert pentru o paguba rezultand dintr-un accident cauzat in statul primitor de un autovehicul, nava sau aeronava.
    3. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului consular nu sunt supusi jurisdictiei statului primitor pentru actele indeplinite in exercitarea atributiilor lor.
    Art. 37
    Obligatia de a depune ca martor
    1. Functionarul consular nu este obligat sa depuna ca martor.
    2. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in procedurile judiciare sau administrative in statul primitor; cu exceptia cazurilor prevazute la paragraful 3 al acestui articol, ei nu pot refuza sa depuna ca martori.
    3. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu nu pot fi obligati sa depuna marturie in legatura cu indeplinirea functiilor lor sau sa prezinte corespondenta oficiala ori documente referitoare la aceasta activitate. Ei au dreptul sa depuna marturie ca experti asupra legislatiei statului trimitator, daca seful postului consular isi da acordul. Acestia au dreptul, insa, sa refuze sa depuna marturie ca experti.
    4. Autoritatile competente ale statului primitor, care solicita marturia unui membru al personalului tehnic, administrativ si de serviciu al postului consular, trebuie sa evite a-l impiedica in indeplinirea atributiilor sale de serviciu. Aceste autoritati pot, atunci cand este posibil, sa obtina marturia la resedinta acestei persoane, la sediul postului consular sau sa primeasca o declaratie scrisa din partea sa.
    Art. 38
    Scutirea de prestatii si alte obligatii personale
    Membrii postului consular sunt exceptati in statul primitor de la orice fel de prestatii personale, publice si obligatii militare, precum si de la indeplinirea oricaror obligatii prevazute in legile si regulamentele statului primitor cu privire la inregistrarea strainilor si obtinerea permiselor de sedere.
    Art. 39
    Scutirea postului consular de impozite si taxe
    1. Statul primitor va scuti de impozite si taxe:
    1.1. localurile consulare si locuintele membrilor postului consular, dobandite in numele statului trimitator ori reprezentantului acestuia, precum si tranzactiile sau actele referitoare la acestea.
    1.2. bunurile mobile si mijloacele de transport dobandite in mod legal de postul consular pentru folosinta exclusiv oficiala, precum si procurarea, posesia si intretinerea acestora.
    2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica:
    2.1. impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor speciale prestate;
    2.2. impozitelor si taxelor percepute, potrivit legilor si regulamentelor statului primitor, de la o persoana care incheie un contract cu statul trimitator sau reprezentantul acestuia.
    Art. 40
    Scutirea de taxe a membrilor postului consular
    1. Membrii postului consular, precum si membrii familiilor lor care locuiesc impreuna cu acestia sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale sau reale, nationale, regionale si comunale, cu exceptia:
    1.1. impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor si serviciilor;
    1.2. impozitelor si taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe teritoriul statului primitor, sub rezerva dispozitiilor art. 39;
    1.3. drepturilor din succesiuni si mosteniri, precum si drepturilor percepute asupra transferului de capital, sub rezerva prevederilor art. 44;
    1.4. impozitelor si taxelor pe venituri particulare, inclusiv castigurile din capital, care isi au sursa in statul de resedinta, si a impozitelor pe capital prelevate asupra investitiilor efectuate in intreprinderi comerciale sau institutii financiare situate in statul de resedinta;
    1.5. impozitelor si taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
    1.6. taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva prevederilor art. 39.
    2. Membrii postului consular sunt scutiti de impozite si taxe pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.
    3. Membrii postului consular, care angajeaza persoane ale caror retributii sau salarii sunt scutite de impozitul pe venit in statul primitor, trebuie sa respecte obligatiile pe care legile si regulamentele acestui stat le impun, in materie de percepere a impozitului pe venit, celor care angajeaza.
    Art. 41
    Scutirea de control si taxe vamale
    1. In conformitate cu legile si regulamentele sale, statul primitor va permite intrarea si iesirea cu scutire de taxe vamale, altele decat cele platite pentru inmagazinaj, manipulare si alte servicii similare, pentru:
    1.1. obiectele destinate folosintei oficiale a postului consular;
    1.2. obiectele de uz personal pentru functionarul consular;
    1.3. obiectele importate cu ocazia primei instalari la post a unui membru al personalului tehnic, administrativ si de serviciu al postului consular, inclusiv articolele de uz gospodaresc.
    2. Obiectele mentionate la subparagraful 1.2. si 1.3. ale paragrafului 1 al acestui articol nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosinta personala a persoanelor in cauza.
    3. Bagajul personal al functionarului consular este scutit de control vamal.
Acesta poate fi controlat de catre autoritatile competente ale statului primitor numai daca exista motive serioase sa se creada ca el contine alte obiecte decat cele mentionate la subparagraful 1.2. al paragrafului 1 al acestui articol, ori bunuri de import sau export interzise de legile si regulamentele statului primitor sau care sunt supuse carantinei. In acest caz, controlul se va efectua in prezenta functionarului consular in cauza sau a reprezentantului sau.
    Art. 42
    Privilegiile si imunitatile membrilor de familie
    1. Membrii de familie ai membrilor postului consular se bucura in mod corespunzator de privilegiile si imunitatile la care sunt indreptatiti in baza prevederilor prezentei conventii.
    2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplica membrilor de familie care sunt cetateni ai statului primitor sau au resedinta in acest stat ori desfasoara o activitate lucrativa in statul primitor.
    Art. 43
    Persoane care nu se bucura de privilegii si imunitati
    1. Membrii personalului tehnic, administrativ si de serviciu ai postului consular, care sunt cetateni ai statului primitor sau au rezidenta permanenta in acest stat, nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, cu exceptia prevederilor paragrafului 3 al art. 37.
    2. Membrii familiilor persoanelor mentionate in paragraful 1 al acestui articol nu se bucura de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie.
    3. Statul primitor trebuie sa-si exercite jurisdictia fata de persoanele mentionate in paragrafele 1 si 2 ale acestui articol, astfel incat sa nu impiedice, in mod nejustificat, activitatea postului consular.
    Art. 44
    Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei sale
    In caz de deces al unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei sale, statul primitor este obligat:
    1. sa permita exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu exceptia celor care au fost dobandite in statul primitor, al caror export este interzis in momentul decesului;
    2. sa scuteasca bunurile mobile ale defunctului de taxe de succesiune si de toate impozitele aferente.
    Art. 45
    Inceputul si incetarea privilegiilor si imunitatilor
    1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in aceasta conventie din momentul intrarii pe teritoriul statului primitor pentru a-si lua in primire postul, sau, daca se afla deja pe teritoriul acestuia, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
    2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie incepand cu data intrarii lor pe teritoriul statului primitor sau de la data cand au devenit membri ai unei astfel de familii.
    3. Cand functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile si imunitatile sale, ca si cele ale membrilor sai de familie, inceteaza in momentul cand persoana in cauza paraseste statul primitor sau in momentul expirarii unui termen rezonabil acordat pentru a putea parasi acest stat.
    Privilegiile si imunitatile membrilor de familie ai unui membru al postului consular inceteaza in momentul in care nu mai au calitatea de membri ai acelei familii. Totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului primitor intr-o perioada rezonabila de timp, intr-o astfel de situatie, privilegiile si imunitatile lor subzista pana in momentul plecarii.
    4. In caz de deces al unui membru al postului consular, membrii sai de familie vor continua sa beneficieze de privilegiile si imunitatile acordate pana in momentul parasirii statului primitor sau pana la expirarea unei perioade rezonabile de timp acordate in acest scop.
    Art. 46
    Renuntarea la privilegii si imunitati
    1. Statul trimitator poate renunta la oricare dintre privilegiile si imunitatile de care beneficiaza persoanele in cauza potrivit art. 36 si 37 ale conventiei. In toate cazurile, renuntarea trebuie sa fie comunicata, in scris, statului primitor in mod explicit.
    2. Initierea unei proceduri de catre o persoana, intr-o problema in care aceasta s-ar putea bucura de imunitate de jurisdictie, potrivit acestei conventii, face imposibila invocarea de catre aceasta persoana a imunitatii de jurisdictie in cazul unei actiuni reconventionale fata de actiunea principala.
    3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie intr-o actiune civila sau administrativa nu implica renuntarea la imunitatea privind executarea hotararii judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare la imunitate, in scris, distincta.

    CAP. 5
    Prevederi generale

    Art. 47
    Respectarea legilor si regulamentelor statului primitor
    1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor prevazute in prezenta conventie, persoanele care beneficiaza de aceste privilegii si imunitati au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor, inclusiv regulile de circulatie rutiera.
    2. Localurile consulare nu pot fi folosite in scopuri incompatibile cu indeplinirea functiilor consulare.
    3. Postul consular, membrii postului consular si membrii lor de familie au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului primitor privind asigurarea mijloacelor de transport.
    4. Membrii postului consular, trimisi de statul trimitator in statul primitor, nu pot desfasura activitati profesionale sau comerciale in statul primitor, cu exceptia celor legate de indeplinirea functiilor oficiale.
    Art. 48
    Exercitarea functiilor consulare de catre misiunea diplomatica
    1. Dispozitiile prezentei conventii se aplica, de asemenea, in masura in care contextul o permite, si la exercitarea functiilor consulare de catre o misiune diplomatica.
    2. Numele membrilor misiunii diplomatice care sunt insarcinati cu indeplinirea functiilor consulare vor fi notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului primitor sau autoritatilor desemnate de acest minister.
    3. In exercitarea functiilor consulare, misiunea diplomatica poate sa se adreseze:
    3.1. autoritatilor locale din circumscriptia consulara;
    3.2. autoritatilor centrale ale statului primitor, daca legile, regulamentele si uzantele statului primitor sau acordurile internationale respective permit aceasta.
    4. Privilegiile si imunitatile membrilor misiunii diplomatice, mentionati in paragraful 2 din prezentul articol, continua sa fie reglementate de normele dreptului international privind relatiile diplomatice.

    CAP. 6
    Dispozitii finale

    Art. 49
    Ratificarea, intrarea in vigoare si denuntarea
    1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in a 30-a zi dupa efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare. Schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc la Kiev.
    2. Prezenta conventie va fi in vigoare pana la expirarea a 6 luni de la data la care una dintre parti va comunica, in forma scrisa, celeilalte parti contractante hotararea sa de a denunta conventia.
    Incheiata la Bucuresti la data de 3 septembrie 1992, in doua exemplare, fiecare in limba romana si in limba ucraineana, ambele texte avand aceeasi valoare.

               PENTRU ROMANIA,
               Ministrul afacerilor externe,
               Adrian Nastase

               PENTRU UCRAINA,
               Ministrul afacerilor externe,
               Anatolii Zlenko




SmartCity5

COMENTARII la Legea 18/1993

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 18 din 1993
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 18/1993
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu