LEGE
Nr. 177 din 4 noiembrie 1997
pentru ratificarea Tratatului dintre Romania si Republica Moldova privind
asistenta juridica in materie civila si penala, semnat la Chisinau la 6 iulie
1996
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 310 din 13 noiembrie 1997
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Tratatul dintre Romania si Republica Moldova privind asistenta
juridica in materie civila si penala, semnat la Chisinau la 6 iulie 1996.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6
octombrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
TRATAT
intre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila
si penala
Romania si Republica Moldova, denumite in continuare parti contractante, in
dorinta de a perfectiona colaborarea lor in domeniul asistentei juridice, au
hotarat sa incheie prezentul tratat de asistenta juridica in materie civila si
penala.
In acest scop au convenit asupra celor ce urmeaza:
PARTEA I
Dispozitii generale
Art. 1
Definirea unor termeni
In sensul prezentului tratat:
a) prin cauze civile se intelege cauzele de drept civil si procesual civil,
de drept al familiei, drept comercial, dreptul muncii si drept administrativ;
b) prin autoritati competente se intelege instantele judecatoresti,
parchetele (pentru Romania), organele procuraturii (pentru Republica Moldova),
notariatele si alte institutii competente in materie civila si penala;
c) prin lege se intelege orice categorie de act normativ prin care sunt
reglementate, in fiecare dintre cele doua parti contractante, raporturile
juridice in legatura cu care tratatul face referire la lege.
Art. 2
Ocrotirea juridica
1. Cetatenii unei parti contractante se bucura pe teritoriul celeilalte
parti contractante, in ceea ce priveste drepturile lor personale si
patrimoniale, de aceeasi ocrotire juridica ca si cetatenii proprii.
2. Cetatenii unei parti contractante au dreptul sa se adreseze liber si
nestanjenit autoritatilor competente ale celeilalte parti contractante in atributia
carora sunt date cauzele civile si penale, pot sa-si sustina interesele in fata
acestora, sa faca cereri si sa introduca actiuni in aceleasi conditii ca si
cetatenii acesteia.
3. Autoritatile competente ale unei parti contractante indruma, la cerere,
pe cetatenii celeilalte parti contractante pentru a-si asigura reprezentarea de
care au nevoie in sustinerea cauzelor lor legitime.
4. Dispozitiile prezentului tratat, referitoare la cetatenii partilor
contractante, se aplica in mod corespunzator si persoanelor juridice infiintate
in conformitate cu legile partii contractante pe teritoriul careia isi au
sediul.
Art. 3
Acordarea asistentei juridice
Partile contractante isi acorda reciproc, la cerere, asistenta juridica in
cauzele civile si penale, in conditiile prevazute de prezentul tratat.
Art. 4
Scutirea de cautiune
Cetatenii unei parti contractante care se adreseaza autoritatilor
competente ale celeilalte parti contractante in calitate de solicitanti sau
intervenienti, daca au domiciliul sau resedinta pe teritoriul uneia dintre
partile contractante, nu pot fi obligati sa depuna cautiune sau depozit,
oricare le-ar fi denumirea, pentru motivul ca sunt straini sau ca nu au
domiciliul ori resedinta pe teritoriul partii contractante careia ii apartine
autoritatea competenta solicitata.
Art. 5
Facilitati si asistenta judiciara gratuita
1. Cetatenii uneia dintre partile contractante beneficiaza, pe teritoriul
celeilalte parti contractante, de reducerea sau de scutirea de cheltuieli de
procedura, precum si de asistenta judiciara gratuita, in aceleasi conditii ca
si cetatenii proprii.
2. Inlesnirile prevazute la paragraful 1, acordate intr-o anumita cauza, se
aplica tuturor actelor de procedura din acea cauza, inclusiv actelor de
executare.
Art. 6
Conditiilor obtinerii inlesnirilor
1. Cand cetateanul unei parti contractante solicita o inlesnire dintre cele
prevazute la art. 5 din prezentul tratat, o data cu cererea va prezenta si un
certificat cu privire la situatia sa materiala si personala, intocmit potrivit
reglementarilor legale ale fiecarei parti contractante.
2. Daca solicitantul nu are domiciliul sau resedinta pe teritoriul nici
uneia dintre partile contractante, certificatul prevazut la paragraful 1 poate
fi eliberat de misiunea diplomatica sau de oficiul consular al partii
contractante al carei cetatean este.
Art. 7
Solicitarea inlesnirilor
1. Cetateanul uneia dintre partile contractante, care doreste sa solicite
unei autoritati competente a celeilalte parti contractante inlesnirile
prevazute la art. 5, poate face cerere in acest sens la autoritatea competenta
de la domiciliul sau resedinta sa.
2. Autoritatea competenta care, potrivit paragrafului 1, a primit cererea o
va transmite, impreuna cu certificatul si cu eventualele anexe, autoritatii
competente a celeilalte parti contractante.
3. Autoritatea competenta sa hotarasca asupra cererii pentru acordarea
inlesnirilor prevazute la art. 5 isi pastreaza dreptul de a controla certificatele
si informatiile care i-au fost furnizate si, pentru a se edifica pe deplin,
poate solicita informatii suplimentare.
Art. 8
Modul de legatura
1. In problemele privind acordarea asistentei juridice, autoritatile
competente ale celor doua parti contractante comunica dintre ele prin
intermediul organelor centrale, in masura in care prin prezentul tratat nu se
dispune altfel.
2. Organele centrale la care se refera paragraful 1 sunt, pentru Romania,
Ministerul Justitiei, iar pentru Republica Moldova, Ministerul Justitiei si
Procuratura Generala.
Art. 9
Limba folosita
In aplicarea prevederilor prezentului tratat, organele centrale ale celor
doua parti contractante mentionate la art. 8 paragraful 2 folosesc in relatiile
dintre ele limba lor oficiala. Tot astfel se procedeaza si in relatiile dintre
autoritatile competente ale partilor contractante.
Art. 10
Schimbul de informatii in domeniul legislatiei
Partile contractante se vor informa reciproc, la cerere, asupra legislatiei
in vigoare ori care a fost in vigoare in statele lor, precum si asupra
aplicarii acesteia in practica judiciara.
Art. 11
Protectia martorilor si expertilor
1. Martorul sau expertul, oricare ar fi cetatenia sa, care, in urma unei
citatii, se prezinta in fata autoritatii competente a celeilalte parti
contractante, nu poate fi nici urmarit, nici detinut, nici supus vreunei alte
limitari a libertatii sale individuale pe teritoriul acesteia, pentru fapte sau
condamnari anterioare trecerii frontierei partii contractante solicitante.
2. Imunitatea prevazuta la paragraful 1 inceteaza daca martorul sau
expertul nu a parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de
15 zile de la data cand autoritatea competenta care l-a chemat si face cunoscut
ca prezenta lui nu mai este necesara sau ca va reusi ulterior. In acest termen
nu se include timpul in care martorul sau expertul nu a putut parasi teritoriul
acestei parti contractante din motive independente de vointa sa.
Art. 12
Restituirea cheltuielilor pentru martori si experti
1. Cheltuielile de calatorie si de intretinere, precum si compensarea
veniturilor neobtinute, legate de deplasarea pentru depunerea marturiei sau
pentru efectuarea expertizei, vor fi suportate de partea contractanta
solicitanta. Expertul are dreptul si la onorariul de expert.
2. Despre drepturile prevazute la paragraful 1 se va face mentiune in
citatie. La cererea martorului sau a expertului, partea contractanta
solicitanta va plati in avans, partial sau integral, cheltuielile mentionate.
Art. 13
Audierea ca martori a persoanelor arestate
1. In cazul in care este necesar ca o persoana care se afla arestata pe
teritoriul unei parti contractante sa fie audiata ca martor de catre o autoritate
competenta a celeilalte parti contractante, organele centrale prevazute la art.
8 pot conveni ca aceasta persoana sa fie transferata pe teritoriul partii
contractante solicitante, cu conditia de a fi mentinuta in stare de arest si de
a fi inapoiata in cel mult 7 zile dupa audiere.
2. Transferul va putea fi refuzat:
a) daca persoana detinuta nu consimte;
b) daca prezenta persoanei este necesara intr-o procedura penala in curs pe
teritoriul partii contractante solicitate;
c) daca transferul este susceptibil de a prelungi detentia acesteia;
d) daca alte consideratii imperioase se opun la transferul sau pe
teritoriul partii contractante solicitante.
PARTEA a II-a
Cauze civile
CAP. 1
Asistenta juridica
Art. 14
Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila cuprinde indeplinirea unor activitati
procesuale, cum ar fi: intocmirea, transmiterea si inmanarea de acte judiciare
si extrajudiciare; audierea partilor, martorilor, expertilor si a altor persoane;
efectuarea de expertize; cercetari la fata locului si constatari ale unor stari
de fapt; aplicarea unor masuri de asigurare sau de conservare; verificari de
inscrisuri, obtinerea de copii sau fotocopii ori de extrase de pe documente.
Art. 15
Cererea de asistenta juridica
1. Cererea de asistenta juridica trebuie sa cuprinda urmatoarele date:
a) denumirea autoritatii competente solicitante;
b) denumirea autoritatii competente solicitate;
c) indicarea cauzei in care se solicita acordarea asistentei juridice;
d) numele si prenumele partilor, calitatea procesuala, cetatenia,
domiciliul sau resedinta acestora, iar in cazul persoanelor juridice, denumirea
si sediul lor;
e) numele, prenumele si adresa reprezentantilor partilor, atunci cand este
cazul;
f) obiectul cererii si datele necesare pentru indeplinirea ei;
g) mentionarea actelor anexate la cerere.
2. La cererea de inmanare de acte se vor indica adresa destinatarului si
felul actelor ce urmeaza a fi inmanate. La comisiile rogatorii vor fi indicate
imprejurarile in legatura cu care urmeaza sa se faca o proba si, atunci cand
este cazul, intrebarile care trebuie puse persoanelor ce urmeaza a fi audiate.
Prin comisie rogatorie, in sensul prezentului tratat, se intelege acel act
de procedura judiciara prin care un judecator sau procuror, dupa caz, solicita
autoritatii competente din cealalta parte contractanta sa indeplineasca, in
locul sau, acte judiciare pe care le considera necesare judecatii sau urmaririi
penale intr-un anume proces cu care este sesizat.
3. Cererea de asistenta juridica si actele anexe vor purta stampila
oficiala a autoritatii competente solicitante.
Art. 16
Modul de rezolvare a cererii
1. In executarea unei cereri de asistenta juridica, autoritatea competenta
solicitata aplica legislatia statului sau. Autoritatea competenta solicitata
poate sa aplice, la cererea autoritatii competente solicitante, o procedura
speciala, in masura in care nu contravine legii statului sau.
2. Daca autoritatea solicitata nu este competenta sa indeplineasca cererea,
ea o va trimite, din oficiu, autoritatii competente, incunostintand totodata
despre aceasta partea contractanta solicitanta.
3. La cererea autoritatii competente solicitante, autoritatea competenta
solicitata va comunica acesteia, in timp util, locul si termenul efectuarii
cererii de asistenta juridica, in scopul ca partea interesata sa poata asista.
4. Daca adresa persoanei la care se refera cererea de asistenta juridica nu
este cunoscuta sau daca adresa indicata s-a dovedit a fi gresita, autoritatea
competenta solicitata ia masurile corespunzatoare in scopul stabilirii adresei.
In cazul cand stabilirea adresei nu este posibila, autoritatea competenta
solicitata anunta despre aceasta autoritatea competenta solicitanta.
5. Dupa indeplinirea cererii, autoritatea competenta solicitata transmite
autoritatii competente solicitante actele respective. In cazul in care
asistenta juridica nu a putut fi acordata, autoritatea competenta solicitata va
restitui actele autoritatii competente solicitante, comunicandu-i, totodata,
imprejurarile care au impiedicat-o sa indeplineasca cererea.
Art. 17
Inmanarea actelor
Autoritatea competenta solicitata inmaneaza actele in conformitate cu
dispozitiile legale in vigoare pe teritoriul statului sau.
Art. 18
Dovada de inmanare a actelor
Dovada de inmanare a actelor se intocmeste in conformitate cu regulile de
inmanare in vigoare pe teritoriul partii contractante solicitate. In orice caz,
aceasta trebuie sa cuprinda semnatura destinatarului, stampila autoritatii
competente si semnatura persoanei imputernicite sa inmaneze actul, modalitatea,
locul si data inmanarii. Daca destinatarul refuza sa primeasca actul, se va
face mentiune despre motivul refuzului.
Art. 19
Atributiile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
Fiecare parte contractanta poate sa transmita sau sa inmaneze acte
judiciare si extrajudiciare si sa ia marturii cetatenilor proprii care se afla
pe teritoriul celeilalte parti contractante prin intermediul misiunilor
diplomatice si al oficiilor consulare, cu conditia ca acesti cetateni sa
consimta si sa nu fie supusi nici unei masuri de constrangere.
Art. 20
Cheltuieli legate de acordarea asistentei juridice
1. Partile contractante suporta singure toate cheltuielile ocazionate de
acordarea asistentei juridice pe teritoriul lor, inclusiv cheltuielile facute
cu administrarea probelor.
2. Autoritatea competenta solicitata comunica autoritatii competente
solicitante cuantumul cheltuielilor efectuate. Daca autoritatea solicitanta
percepe aceste cheltuieli de la persoana obligata sa le plateasca, sumele
incasate raman in sarcina partii contractante a carei autoritate le-a perceput.
Art. 21
Refuzul acordarii asistentei juridice
Asistenta juridica in materie civila poate fi refuzata, daca partea
contractanta solicitata considera ca prin acordarea ei s-ar putea aduce
atingere principiilor sale fundamentale.
CAP. 2
Acte oficiale
Art. 22
Valabilitatea actelor
1. Actele care emana de la autoritatile competente sau de la alte
institutii ale uneia dintre partile contractante, precum si actele sub
semnatura privata, carora acestea le dau data certa si le atesta autenticitatea
semnaturii, sunt valabile pe teritoriul celeilalte parti contractante fara vreo
alta legalizare. Aceasta dispozitie se aplica si cu privire la extrasele si la
copiile de pe aceste acte.
2. Actele mentionate la paragraful 1 au, pe teritoriul celeilalte parti
contractante, aceeasi forta probanta ca si actele de acelasi fel ale acestei
din urma parti contractante.
Art. 23
Transmiterea actelor de stare civila
1. Institutiile competente ale fiecarei parti contractante transmit, la
cerere, gratuit, institutiilor competente ale celeilalte parti contractante,
certificate de stare civila, extrase de pe registrele de stare civila, precum
si copii certificate de pe hotararile pronuntate de instantele judecatoresti,
in materie de stare civila, daca aceste acte se refera la cetatenii partii
contractante solicitante si sunt cerute in interes oficial.
2. Transmiterea actelor mentionate la paragraful 1 se face prin intermediul
ministerelor de justitie ale fiecarei parti contractante.
CAP. 3
Norme comune in domeniul dreptului privat
SECTIUNEA I
Dispozitii cu privire la statutul personal si dreptul familiei
Art. 24
Capacitatea persoanei
1. Capacitatea persoanei fizice se stabileste potrivit legii partii
contractante al carei cetatean este persoana.
2. Capacitatea persoanei juridice se stabileste potrivit legii partii
contractante pe teritoriul careia isi are sediul.
Art. 25
Incheierea casatoriei
1. Forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii
contractante pe al carei teritoriu se incheie casatoria.
2. Pentru casatoria care se incheie la misiunea diplomatica sau la oficiul
consular, forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii
contractante careia ii apartine misiunea diplomatica sau oficiul consular.
3. In ceea ce priveste conditiile de fond cerute pentru incheierea
casatoriei, fiecare dintre viitorii soti este supus legii partii contractante
al carei cetatean este.
Art. 26
Raporturile personale si patrimoniale de sotilor
1. Raporturile personale si patrimoniale ale sotilor sunt guvernate de
legea partii contractante ai carei cetateni sunt.
2. Daca unul dintre soti este cetatean al unei parti contractante, iar
celalalt sot este cetatean al celeilalte parti contractante, raporturile lor
personale si patrimoniale sunt guvernate de legea acelei parti contractante pe
teritoriul careia isi au domiciliul comun.
3. Daca, in cazul prevazut la paragraful 2, unul dintre soti locuieste pe
teritoriul unei parti contractante, iar celalalt pe teritoriul celeilalte parti
contractante, raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea
acelei parti contractante pe al carei teritoriu si-au avut ultimul domiciliu
comun.
Daca sotii nu au avut domiciliu comun, sunt competente instantele sau alte
institutii abilitate ale celor doua parti contractante, care aplica legea
statului lor.
4. Competenta de a hotari asupra raporturilor juridice prevazute la
paragrafele 1, 2 si 3 alin. 1 apartine instantelor sau altor institutii
abilitate ale partii contractante a carei lege guverneaza acele raporturi.
Art. 27
Divortul
In caz de divort, daca ambii soti au cetatenia unei parti contractante si
locuiesc, la data introducerii actiunii de divort, pe teritoriul celeilalte
parti contractante, va fi aplicata legea partii contractante ai carei cetateni
sunt. Competenta apartine instantelor sau altor institutii abilitate ale
ambelor parti contractante.
2. Daca, la data introducerii actiunii de divort, unul din dintre soti este
cetatean al uneia dintre partile contractante, iar celalalt sot este cetatean
al celeilalte parti contractante si locuiesc, fie ambii pe teritoriul aceleiasi
parti contractante, fie unul pe teritoriul unei parti contractante si altul pe
teritoriul celeilalte parti contractante, sunt competente instantele ambelor
parti contractante, care aplica legea statului lor.
Art. 28
Nulitatea casatoriei
1. Pentru constatarea nulitatii sau pentru anularea casatoriei se aplica
legile partii contractante care, potrivit art. 25, sunt valabile pentru
incheierea casatoriei.
2. In ceea ce priveste competenta jurisdictionala, se aplica in mod
corespunzator prevederile art. 27.
Art. 29
Filiatia
1. In cauzele privind stabilirea si contestarea filiatiei este aplicabila
legea partii contractante al carei cetatean este copilul. Daca copilul
domiciliaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, se aplica legea
acesteia daca este mai favorabila intereselor copilului.
2. Solutionarea cauzelor prevazute la paragraful 1 apartine autoritatilor
competente ale partii contractante al carei cetatean este copilul.
Daca reclamantul si paratul domiciliaza pe teritoriul aceleiasi parti
contractante, solutionarea cauzelor apartine, de asemenea, autoritatilor
competente ale acestei parti contractante.
Art. 30
Raporturile juridice dintre parinti si copii
1. Raporturile juridice dintre parinti si copii se stabilesc potrivit legii
partii contractante al carei cetatean este copilul. In cazul in care copilul
domiciliaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, poate fi aplicata
legea acestei parti, daca este mai favorabila intereselor copilului.
2. In privinta dreptului de a hotari asupra raporturilor juridice,
prevederile art. 29 paragrafele 2 si 3 se aplica in mod corespunzator.
Art. 31
Adoptia
1. Conditiile de fond cerute pentru incheierea adoptiei sunt cele stabilite
de legea nationala a adoptatorului si a celui care urmeaza sa fie adoptat.
Acestia trebuie sa indeplineasca si conditiile care sunt obligatorii pentru
ambii, stabilite de fiecare dintre cele doua legi nationale aratate.
2. Forma adoptiei este guvernata de legea partii contractante pe teritoriul
careia se incheie.
3. Efectele adoptiei si relatiile dintre adoptator si adoptat sunt
guvernate de legea nationala a adoptatorului, iar in cazul adoptiei consimtite
de soti este aplicabila legea care guverneaza, potrivit art. 26, efectele
casatoriei lor.
4. Nulitatea adoptiei este supusa, pentru conditiile de fond, legilor
prevazute la paragraful 1, iar pentru nerespectarea conditiilor de forma, legii
prevazute la paragraful 2.
5. Procedura adoptiei apartine autoritatilor competente ale partii
contractante al carei cetatean este, la data adoptiei, cel ce urmeaza a fi
adoptat.
Interdictia
Art. 32
1. Cazurile si conditiile pentru punerea sub interdictie a persoanelor
lipsite de discernamant datorita alienatiei mintale sau debilitatii mintale,
precum si cele pentru ridicarea acestei masuri sunt supuse legii partii
contractante al carei cetatean este persoana in cauza.
2. Jurisdictia apartine, in masura in care prezentul tratat nu prevede
altfel, autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este
persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie.
Art. 33
1. In cazul cand este necesara punerea sub interdictie a unui cetatean al
unei parti contractante, care are domiciliul, resedinta sau bunuri pe
teritoriul celeilalte parti contractante, autoritatea competenta acestei din
urma parti contractante instiinteaza de indata autoritatea competenta conform
art. 32 paragraful 2.
2. In cazurile care nu comporta amanare, autoritatea celeilalte parti
contractante poate lua masuri provizorii in conformitate cu legea sa, fiind
obligata sa informeze de indata autoritatea competenta conform art. 32
paragraful 2, careia ii va transmite totodata copii de pe actele incheiate.
Masurile luate isi pastreaza valabilitatea pana in momentul in care autoritatea
competenta a luat o alta hotarare.
Art. 34
1. Autoritatea prevazuta la art. 32 paragraful 2 poate transmite
autoritatii celeilalte parti contractante competenta sa privind interdictia,
daca persoana care urmeaza sa fie pusa sub interdictie are domiciliul,
resedinta sau bunuri pe teritoriul acestei din urma parti contractante.
Competenta privind interdictia se considera transmisa in momentul in care
autoritatea solicitata a acceptat aceasta competenta si informeaza despre
aceasta autoritatea solicitanta.
2. In cazul in care autoritatea competenta, instiintata potrivit art. 33
paragraful 1, nu comunica raspunsul sau in termen de 3 luni, socotite de la
data expedierii instiintarii, competenta in materie de interdictie revine de
plin drept autoritatii de la domiciliul sau resedinta persoanei care urmeaza a
fi pusa sub interdictie.
3. Autoritatea care a devenit competenta potrivit paragrafelor 1 sau 2
indeplineste masura punerii sub interdictie in conformitate cu legea statului
sau, dar numai daca motivul care determina punerea sub interdictie este
prevazut si in legea partii contractante al carei cetatean este persoana.
Totusi, in problema capacitatii de exercitiu se aplica legea partii
contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a fi pusa sub
interdictie.
4. Hotararea de punere sub interdictie, pronuntata potrivit paragrafelor 1,
2 si 3, se transmite in copie autoritatii competente prevazute la art. 32
paragraful 2.
Tutela si curatela
Art. 35
1. Cazurile si conditiile pentru instituirea ori desfiintarea tutelei sau
curatelei sunt cele prevazute de legea partii contractante al carei cetatean
este persoana careia urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
2. In ceea ce priveste obligatia de acceptare a tutelei sau curatelei, se
aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a
deveni tutore sau curator.
3. Raporturile juridice dintre tutore sau curator si persoana careia i s-a
instituit tutela sau curatela se stabilesc potrivit legii partii contractante
careia ii apartine autoritatea competenta care a instituit tutela sau curatela.
4. In cauzele de tutela si curatela privind pe cetatenii partilor
contractante sunt competente, in masura in care prezentul tratat nu prevede
altfel, autoritatile partii contractante al carei cetatean este persoana careia
urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
5. Cetateanul uneia dintre partile contractante poate fi numit tutore sau
curator al cetateanului celeilalte parti contractante, daca domiciliaza pe
teritoriul acelei parti contractante pe care urmeaza a se exercita tutela sau
curatela si daca numirea sa corespunde cel mai bine intereselor persoanei
careia i s-a instituit tutela sau curatela.
Art. 36
Prevederile art. 33 si 34 paragrafele 1 si 2 se aplica in mod corespunzator
si in cazul tutelei sau curatelei.
Art. 37
Autoritatea care, potrivit art. 34 paragrafele 1 sau 2, a devenit
competenta cu privire la tutela sau curatela, indeplineste aceste masuri in
conformitate cu legea statului sau. Totusi, in ceea ce priveste capacitatea
persoanei se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana
careia i s-a instituit tutela sau curatela. Aceasta autoritate nu are dreptul
sa adopte hotarari in probleme privind statutul personal al celui caruia i s-a
instituit tutela sau curatela.
Art. 38
Declararea disparitiei sau decesului si stabilirea datei decesului
1. Pentru declararea pe cale judecatoreasca a disparitiei sau a decesului
unei persoane si pentru stabilirea datei decesului sunt competente instantele
parti contractante al carei cetatean era acea persoana la data cand, potrivit
ultimelor stiri, mai era in viata.
2. Prin exceptie de la prevederile paragrafului 1, instantele judecatoresti
ale unei parti contractante, la cererea unor persoane care domiciliaza pe
teritoriul acesteia, sunt competente sa declare disparitia sau decesul sau sa
stabileasca data decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante,
daca, potrivit legii partii contractante solicitate, acele persoane au drept la
o asemenea actiune.
3. In cauzele aratate la paragrafele 1 si 2, instantele judecatoresti
aplica legea statului lor.
SECTIUNEA a II-a
Dispozitii cu privire la succesiuni
Art. 39
Principiul egalitatii
Cetatenii uneia dintre partile contractante sunt egali cu cetatenii
celeilalte parti contractante atat in ceea ce priveste capacitatea de a dobandi
prin mostenire sau testament bunuri situate pe teritoriul acesteia sau drepturi
ce urmeaza a fi realizate pe acest teritoriu, cat si in ce priveste capacitatea
de a intocmi, modifica sau revoca un testament referitor la astfel de bunuri
ori drepturi.
Art. 40
Legea aplicabila
1. Dreptul la succesiune asupra bunurilor mobile este determinat de legea
partii contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul
succesiunii.
2. Dreptul la succesiune asupra bunurilor mobile este determinat de legea
partii contractante pe teritoriul careia se afla acele bunuri.
3. Bunurile succesorale sunt considerate mobile sau imobile in conformitate
cu legea partii contractante pe al carei teritoriu sunt situate.
Art. 41
Succesiunea vacanta
In cazul cand succesiunea este vacanta, bunurile mobile revin partii
contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul succesiunii,
iar bunurile imobile revin partii contractante pe teritoriul careia sunt
situate.
Art. 42
Testamentul
1. Forma intocmirii, modificarii si revocarii testamentului este cea
prevazuta, la data intocmirii, modificarii sau revocarii sale, de legea partii
contractante al carei cetatean a fost defunctul sau de legea partii
contractante pe teritoriul careia aceste acte au fost facute.
2. In privinta capacitatii de a testa, modifica ori revoca testamentul,
precum si in privinta consecintelor juridice ale viciilor de vointa, se aplica
legea partii contractante al carei cetatean a fost defunctul la data
intocmirii, modificarii sau revocarii testamentului. Dupa aceeasi lege se
stabilesc si tipurile de dispozitii testamentare care sunt admise.
Art. 43
Competenta
1. Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile
succesorale privind bunurile mobile sunt de competenta autoritatilor partii
contractante al carei cetatean a fost defunctul la data decesului, in afara de
cazul in care se face aplicarea paragrafului 3.
2. Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile
succesorale privind bunurile imobile sunt de competenta autoritatilor partii
contractante pe teritoriul careia se afla aceste bunuri.
3. Daca toate bunurile mobile succesorale, ramase de pe urma cetateanului
uneia dintre partile contractante, sunt situate pe teritoriul celeilalte parti
contractante si daca toti succesorii sunt de acord, la cererea oricarui
succesor sau a altei persoane care are drepturi ori pretentii fata de
succesiune, competenta revine autoritatilor acestei parti contractante.
Art. 44
Comunicarea cazurilor de deces
1. In cazul in care cetateanul unei parti contractante decedeaza pe teritoriul
celeilalte parti contractante, autoritatea competenta a acestei parti
contractante instiinteaza, de indata, despre deces misiunea diplomatica sau
oficiul consular al celeilalte parti contractante, comunicandu-i in acelasi
timp tot ce cunoaste cu privire la succesori, domiciliul sau resedinta lor,
masa succesorala si valoarea succesiunii, precum si cu privire la testament,
daca acesta exista. Aceasta dispozitie se aplica si in cazul in care
autoritatea competenta a unei parti contractante este informata ca cetateanul
celeilalte parti contractante, decedat pe teritoriul unui al treilea stat, a
lasat bunuri pe teritoriul ei.
2. Misiunea diplomatica sau oficiul consular care detine date cu privire la
un deces ce a avut loc in conditiile mentionate la paragraful 1, precum si cu
privire la succesiune, comunica aceste date autoritatii competente, pentru ca
aceasta sa poata lua masurile necesare de conservare a succesiunii.
3. Daca pe teritoriul uneia dintre partile contractante are loc deschiderea
succesiunii si sunt date ca exista succesori, cetateni ai celeilalte parti
contractante, autoritatea competenta instiinteaza despre aceasta, neintarziat,
misiunea diplomatica sau oficiul consular al acestei parti contractante.
Art. 45
Drepturile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
In cauzele succesorale existente pe teritoriul unei parti contractante,
misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante are
dreptul, fara un mandat special, in cazul in care cetatenii proprii lipsesc si
nu si-au desemnat un nou mandatar, sa ia toate masurile ca acestia sa fie
reprezentati in fata oricarei autoritati.
Art. 46
Masuri de conservare a succesiunii
1. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante vor lua, de
indata, in conformitate cu legea statului lor, masurile necesare pentru
conservarea sau administrarea bunurilor succesorale ramase pe teritoriul lor in
urma decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante sau care ar
reveni unui cetatean al acestei parti contractante.
2. Ele informeaza fara intarziere misiunea diplomatica sau oficiul consular
al celeilalte parti contractante despre masurile luate conform paragrafului 1.
Misiunea diplomatica sau oficiul consular poate participa, direct sau prin
mandatar, la realizarea acestor masuri. La propunerea misiunii diplomatice sau
a oficiului consular, masurile luate conform paragrafului 1 vor putea fi
schimbate sau anulate, iar cele ce urmeaza a fi luate vor putea fi amanate.
3. Autoritatea competenta potrivit art. 43 paragraful 1 va putea cere
ridicarea masurilor luate conform paragrafului 1.
Art. 47
Deschiderea testamentului
1. Deschiderea testamentului este in atributia autoritatii competente a
partii contractante pe teritoriul careia se afla testamentul. Copia certificata
a testamentului si a procesului-verbal referitor la deschiderea, starea si
continutul testamentului, precum si originalul testamentului, daca se cere, se
transmit autoritatii competente a celeilalte parti contractante, daca defunctul
a fost cetatean al acesteia sau daca o autoritate a acestei parti contractante
este competenta sa efectueze procedura succesorala.
2. Autoritatea competenta a partii contractante al carei cetatean a fost
testatorul la data decesului si care are in pastrare testamentul va remite, la
cerere, autoritatii competente cu luarea masurilor de conservare a succesiunii
o copie certificata de pe testament.
Art. 48
Predarea succesiunii
1. Bunurile succesorale mobile sau sumele de bani obtinute din vanzarea
bunurilor succesorale mobile sau imobile, aflate pe teritoriul uneia dintre
partile contractante si care se cuvin unor mostenitori, cetateni ai celeilalte
parti contractante, avand domiciliul sau resedinta pe teritoriul acestei din
urma parti contractante sau pe teritoriul unui al treilea stat, vor fi predate,
dupa terminarea procedurii succesorale, acestor mostenitori. Daca ei nu se
prezinta personal sau prin mandatar pentru a prelua bunurile sau sumele de bani
mentionate mai sus, acestea vor fi predate misiunii diplomatice sau oficiului
consular al partii contractante ai carei cetateni sunt mostenitorii.
2. In cazurile prevazute la paragraful 1 predarea se va efectua daca:
a) taxele si impozitele privind succesiunea au fost platite sau asigurate;
b) pretentiile creditorilor defunctului si orice alte pretentii in legatura
cu succesiunea, formulate in termenul prevazut de legea partii contractante pe
teritoriul careia se afla bunurile sau sumele mentionate mai sus, au fost
satisfacute sau asigurate;
c) autoritatile competente au dat aprobarea, care eventual ar fi necesara,
pentru exportul bunurilor succesorale mobile sau pentru transferarea sumelor de
bani.
3. Daca cetateanul unei parti contractante decedeaza in timpul calatoriei
pe teritoriul celeilalte parti contractante, unde nu a avut domiciliul sau
resedinta, obiectele pe care le-a avut asupra sa se predau, fara vreo alta
procedura, misiunii diplomatice sau oficiului consular al partii contractante
al carei cetatean a fost.
SECTIUNEA a III-a
Raspunderea civila delictuala
Art. 49
Raspunderea civila delictuala se stabileste potrivit legii partii
contractante pe al carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu.
2. Daca atat persoana care a cauzat prejudiciul, cat si persoana care a
suferit prejudiciul sunt cetateni ai aceleiasi parti contractante si
domiciliaza pe teritoriul acesteia, se aplica legea acestei parti contractante.
3. In cauzele privind obligatiile care rezulta din delicte civile,
jurisdictia apartine autoritatilor competente ale partii contractante pe al
carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu sau pe al carei
teritoriu isi are domiciliul paratul.
CAP. 4
Recunoasterea si executarea hotararilor
Art. 50
Obiectul recunoasterii si executarii
1. Fiecare parte contractanta recunoaste si incuviinteaza executarea, pe
teritoriul sau, in conditiile prevazute de prezentul tratat, a hotararilor
pronuntate pe teritoriul celeilalte parti contractante.
2. In sensul paragrafului 1 prin hotarari se intelege:
a) hotararile in cauzele civile, patrimoniale si nepatrimoniale, pronuntate
de instante judecatoresti sau alte institutii competente;
b) hotararile judecatoresti pronuntate in cauzele penale, cu privire la
obligatia de despagubire pentru daunele cauzate;
c) hotararile judecatoresti referitoare la cheltuielile de judecata;
d) hotararile arbitrale.
3. In sensul prezentului tratat, termenul de hotarare include si tranzactiile
judiciare.
Art. 51
Conditiile recunoasterii si executarii hotararilor
Hotararile se recunosc si se executa in cazul in care sunt intrunite
urmatoarele conditii:
a) daca sunt definitive si susceptibile de executare potrivit legii partii
contractante pe teritoriul careia au fost pronuntate. In materia obligatiei de
intretinere sunt recunoscute si hotararile provizorii, daca sunt executorii in
statul de origine;
b) daca nu a fost incalcata competenta exclusiva a autoritatii partii contractante
pe teritoriul careia urmeaza a avea loc recunoasterea sau executarea;
c) daca persoanei obligate prin hotarare, care nu a participat la proces, i
s-au inmanat citatia si actul de sesizare a instantei in timp util si in
conformitate cu legea partii contractante pe teritoriul careia a fost
pronuntata hotararea, iar in cazul in care nu avea capacitate de exercitiu, i
s-a dat posibilitatea de a fi reprezentata in proces;
d) daca intre aceleasi parti, cu privire la acelasi obiect si pentru aceleasi
fapte, nu s-a pronuntat in prealabil o hotarare ori nu se afla in curs de
judecata o actiune intentata anterior pe teritoriul partii contractante unde
urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii;
e) daca, in cazurile in care trebuie aplicata legea celeilalte parti
contractante, din hotararea pronuntata rezulta ca aceasta lege nu a fost
aplicata. Totusi, recunoasterea nu poate fi refuzata numai pentru singurul
motiv ca instanta care a pronuntat hotararea a aplicat o alta lege, in afara de
situatiile in care procesul priveste starea si capacitatea unei persoane, iar
solutia adoptata difera de cea la care s-ar fi ajuns potrivit legii aplicabile;
f) daca prin recunoasterea sau incuviintarea executarii hotararii nu se
aduce atingere ordinii publice a partii contractante pe teritoriul careia
urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii.
Art. 52
Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii
1. Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii se depune la
instanta care s-a pronuntat in prima instanta in cauza respectiva. Aceasta
cerere va fi transmisa autoritatii din celalalt stat, competenta sa
incuviinteze executarea. Cererea poate fi depusa si direct la aceasta
autoritate.
2. La cerere vor fi anexate:
a) textul complet al hotararii, precum si o adeverinta ca hotararea a ramas
definitiva si este susceptibila de executare, daca aceasta nu rezulta din
hotarare;
b) actele originale sau copii certificate de pe acestea, din care sa
rezulte ca persoanei obligate prin hotarare, care nu a luat parte la proces, i
s-a inmanat, cel putin o data, la timp si in forma cuvenita, citatia.
3. La cererea de incuviintare a executarii silite, in cazul hotararilor
privind cheltuielile de judecata, se anexeaza o copie certificata de pe
hotarare si o adeverinta din care sa rezulte ca hotararea este definitiva si
executorie.
Art. 53
Procedura de recunoastere si incuviintare a executarii
1. Hotararile pronuntate pe teritoriul unei parti contractante referitoare
la statutul civil al propriilor cetateni se recunosc de plin drept pe
teritoriul celeilalte parti contractante sau daca, fiind pronuntate intr-un
stat tert, au fost recunoscute mai intai in statul de cetatenie al fiecarei parti.
2. Hotararile referitoare la alte procese decat cele aratate la paragraful
1 pot fi recunoscute daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 50 si
51.
3. Incuviintarea executarii hotararilor patrimoniale este de competenta
instantelor judecatoresti ale partii contractante pe teritoriul careia urmeaza
sa se faca executarea.
4. Procedura incuviintarii executarii, precum si executarea silita se
efectueaza potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia are loc
executarea.
5. Daca hotararea contine solutii asupra mai multor capete de cerere, care
sunt disociabile, recunoasterea sau incuviintarea executarii poate fi acordata
separat.
6. Orice obiectie cu privire la executarea silita se va rezolva de instanta
care a incuviintat executarea.
7. In fata instantei judecatoresti care efectueaza executarea silita,
debitorul poate ridica numai acele exceptii care se pot invoca potrivit legii
partii contractante pe teritoriul careia s-a pronuntat hotararea.
8. Inainte de rezolvarea cererii de incuviintare a executarii, instanta,
daca apreciaza necesar, poate cere partilor din proces sa depuna in scris
anumite lamuriri sau sa completeze cererea de executare. De asemenea, poate
cere lamuriri suplimentare de la instanta care a pronuntat hotararea.
Art. 54
Efectele recunoasterii si executarii
Hotararile definitive, o data recunoscute sau admise pentru a fi executate,
vor avea aceleasi efecte ca si cele date de autoritatile competente ale partii
contractante solicitate.
Art. 55
Cheltuielile privind recunoasterea si executarea
1. Stabilirea si incasarea cheltuielilor legate de incuviintarea executarii
si executarea silita propriu-zisa se dispun de catre instanta solicitata
potrivit legii statului ei. In aceste cheltuieli se includ si cele referitoare
la certificarea actelor.
2. Partea care a beneficiat, in fata instantei care a pronuntat hotararea,
de inlesnirile prevazute de art. 5 paragraful 1 din prezentul tratat va
beneficia de aceleasi inlesniri si in cadrul procedurii de incuviintare a
executarii si de executare propriu-zisa, desfasurata pe teritoriul celeilalte
parti contractante.
Art. 56
Executarea hotararilor privind cheltuielile de judecata
Daca una dintre partile in proces, scutita de cautiune conform art. 4 din
prezentul tratat, a fost obligata printr-o hotarare definitiva sa plateasca
celeilalte parti contractante cheltuieli de judecata, instanta competenta de pe
teritoriul celeilalte parti contractante va incuviinta, la cerere, gratuit, executarea
acestor cheltuieli.
Art. 57
Recunoasterea si executarea hotararilor arbitrale
Cele doua parti contractante, in conformitate cu prevederile Conventiei
asupra recunoasterii si executarii hotararilor arbitrale straine, incheiata la
New York la 10 iunie 1958, vor recunoaste si vor executa hotararile arbitrale
date pe teritoriul celeilalte parti contractante.
PARTEA a III-a
Cauze penale
CAP. 1
Asistenta juridica
Art. 58
Obiectul asistentei juridice
Asistenta juridica in materie penala cuprinde: inmanarea de acte judiciare
si extrajudiciare, luarea de declaratii invinuitilor si inculpatilor, audierea
martorilor si expertilor, efectuarea de expertize, perchezitii, cercetari la
fata locului, predari de probe materiale, precum si alte activitati procesuale
legate de administrarea probelor.
Art. 59
Cererea de asistenta juridica
Cererea de asistenta juridica in cauzele penale trebuie sa cuprinda, pe
langa datele prevazute la art. 15, si descrierea succinta a faptelor si
incadrarea lor juridica.
Art. 60
Executarea cererilor si informarea asupra rezultatelor indeplinirii
acestora
Prevederile art. 16, 17 si 18 se aplica in mod corespunzator si in cauzele
penale.
Art. 61
Comunicarea hotararilor de condamnare
Partile contractante isi comunica semestrial date privind hotararile penale
definitive, pronuntate de instantele unei parti contractante impotriva
cetatenilor celeilalte parti contractante. Aceasta dispozitie se aplica si cu
privire la modificarile ulterioare ce vor interveni in legatura cu hotararile
mentionate.
Art. 62
Informatii din cazierul judiciar
La cererea autoritatilor competente ale unei parti contractante se vor
transmite, gratuit, informatii din cazierul judiciar al persoanelor urmarite
sau supuse judecatii penale pe teritoriul partii contractante solicitante.
Art. 63
Refuzul asistentei juridice in cauzele penale
1. Asistenta juridica poate fi refuzata daca:
a) cererea se refera fie la infractiuni considerate de partea contractanta
solicitata ca infractiuni politice sau infractiuni conexe la astfel de
infractiuni, fie la infractiuni militare;
b) partea contractanta solicitata apreciaza ca executarea cererii de
asistenta juridica este de natura sa aduca atingere suveranitatii, securitatii
sau ordinii sale publice;
c) potrivit legii partii contractante solicitate, fapta sau faptele
invocate in cerere nu constituie infractiuni.
2. Partea contractanta solicitata va comunica partii contractante
solicitante motivele refuzului asistentei juridice.
CAP. 2
Extradarea
Art. 64
Obligatia extradarii
1. Partile contractante se obliga sa-si extradeze, reciproc, la cerere, in
conditiile prezentului tratat, persoanele aflate pe teritoriul lor, pentru a fi
trase la raspundere penala sau pentru executarea pedepsei.
2. Extradarea se admite numai daca fapta care face obiectul cererii de
extradare constituie infractiune, potrivit legilor ambelor parti contractante.
3. Extradarea, in vederea urmaririi sau judecarii, se admite numai pentru
fapte a caror savarsire atrage, potrivit legilor ambelor parti contractante, o
pedeapsa privativa de libertate mai mare de un an, iar cand este ceruta in
vederea executarii pedepsei, numai daca pedeapsa pronuntata este mai mare de 6
luni.
4. Considerarea infractiunii ca fiind pedepsita de legile ambelor parti
contractante nu este conditionata de imprejurarea ca legile partilor,
contractante inscriu fapta in aceeasi categorie de infractiuni sau o denumesc
prin aceeasi terminologie.
5. Daca cererea de extradare se refera la doua sau mai multe infractiuni
sanctionate cu o pedeapsa privativa de libertate de legile ambelor parti
contractante, chiar daca numai una dintre ele corespunde conditiilor prevazute
la paragraful 3 privind durata pedepsei, extradarea poate fi admisa si pentru
celelalte infractiuni.
Art. 65
Refuzul extradarii
1. Partile contractante nu-si extradeaza propriii lor cetateni.
2. Extradarea va fi, de asemenea, refuzata, daca:
a) infractiunea a fost savarsita pe teritoriul partii contractante
solicitate;
b) infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului partii contractante
solicitante, iar legea partii contractante solicitate nu permite exercitarea
actiunii penale pentru asemenea infractiuni savarsite in afara teritoriului sau
ori nu admite extradarea pentru infractiunea care face obiectul cererii de
extradare;
c) potrivit legii uneia dintre partile contractante, infractiunea pentru
care se cere extradarea este amnistiata sau actiunea penala nu poate fi
exercitata ori hotararea nu poate fi executata ca urmare a implinirii
termenului de prescriptie sau pentru alt temei legal;
d) persoana a carei extradare se cere a fost trimisa in judecata sau a fost
judecata pentru aceeasi infractiune ori daca in cauza s-a dat o ordonanta sau o
hotarare de incetare a procesului penal, pe teritoriul partii contractante
solicitate;
e) potrivit legii ambelor parti contractante, actiunea penala nu poate fi
pusa in miscare decat la plangerea prealabila a partii vatamate;
f) infractiunea este considerata de partea contractanta solicitata ca
infractiune politica sau ca infractiune conexa la asemenea infractiune;
g) partea contractanta solicitata are motive serioase sa creada ca cererea
de extradare a fost prezentata in scopul de a urmari sau pedepsi o persoana
pentru considerente de rasa, religie, sex, nationalitate, origine etnica sau
opinii politice ori ca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul
sau altul dintre aceste motive;
h) este ceruta pentru o infractiune militara.
Art. 66
Infractiuni fiscale
1. In materie de taxe, impozite, vama si schimb valutar, extradarea va fi
acordata intre partile contractante, conform dispozitiilor prezentului tratat,
pentru fapte care corespund, potrivit legii partii contractante solicitate,
unei infractiuni de aceeasi natura.
2. Extradarea nu va putea fi refuzata pe motiv ca legea partii contractante
solicitate nu prevede acelasi regim de taxe si impozite sau nu contine acelasi
tip de reglementare in materie de taxe si impozite, vama sau schimb valutar ca
legislatia partii contractante solicitante.
Art. 67
Actele-anexa la cererea de extradare
La cererea de extradare se anexeaza:
a) originalul sau copia certificata de pe mandatul de arestare sau orice
alt act avand aceeasi forta, emis in forma prevazuta de legea partii
contractante solicitante, iar la cererea de extradare pentru executarea
pedepsei, copia certificata de pe hotararea ramasa definitiva;
b) o expunere a faptelor pentru care extradarea este ceruta, timpul si
locul savarsirii infractiunii, calificarea infractiunii si referiri la
dispozitiile legale care ii sunt aplicabile, precum si date cu privire la
durata pedepsei executate pana atunci; daca prin infractiune s-au produs pagube
materiale, se va mentiona cuantumul stabilit sau aproximat al acestora;
c) copia de pe textele de lege ale partii contractante solicitante,
aplicabile sau aplicate in cauza respectiva;
d) in masura in care este posibil, date privind persoana a carei extradare
se cere, cetatenia ei, domiciliul sau resedinta ei, precum si descrierea
fizionomiei, fotografii si amprente digitale.
Art. 68
Date suplimentare
1. Daca datele primite de la partea contractanta solicitanta nu sunt
suficiente pentru luarea in considerare a cererii de extradare, partea
contractanta solicitata poate cere completarea lor. Ea poate stabili un termen
care nu va putea depasi 2 luni pentru trimiterea datelor suplimentare. Acest
termen poate fi prelungit, la cererea motivata a partii contractante
solicitante, cu inca 15 zile.
2. Daca persoana la care se refera cererea a fost arestata, iar partea
contractanta solicitanta nu trimite in termenul stabilit datele cerute, partea
contractanta solicitata poate pune in libertate acea persoana.
Art. 69
Arestarea in vederea extradarii
1. Dupa primirea cererii de extradare, partea contractanta solicitata va
lua neintarziat masuri pentru arestarea persoanei a carei extradare se cere, cu
exceptia cazurilor in care, potrivit prezentului tratat, extradarea nu poate
avea loc.
2. In caz de urgenta, arestarea poate avea loc si inainte de primirea
cererii de extradare, daca s-a receptionat o interventie in acest sens de la
partea contractanta solicitanta. In interventie se va mentiona, dupa caz,
mandatul de arestare ori dispozitia de arestare preventiva sau hotararea
definitiva data impotriva acelei persoane si mentiunea potrivit careia cererea
de extradare va fi transmisa ulterior. Interventia in vederea arestarii poate
fi facuta prin Interpol, prin posta, telegraf, telex, fax sau prin orice alt
mijloc care lasa urma scrisa ori este admis de partea contractanta solicitata.
Autoritatea solicitanta va fi informata in cel mai scurt timp despre cursul dat
cererii sale.
3. Persoana arestata in aplicarea prevederilor paragrafului 2 poate fi pusa
in libertate daca, in termen de o luna de la data trimiterii instiintarii, nu
se primeste cererea de extradare. Acest termen poate fi prelungit cu 15 zile,
la cererea motivata a partii contractante solicitante. Cu toate acestea,
punerea in libertate provizorie este oricand posibila, cu conditia ca partea
contractanta solicitata sa ia orice masura pe care o considera necesara in
vederea evitarii ca persoana sa se sustraga.
4. Punerea in libertate nu impiedica o noua arestare si extradare, daca
cererea de extradare parvine ulterior.
Art. 70
Amanarea extradarii
Daca persoana a carei extradare se cere este inculpata intr-un proces penal
in curs sau daca a fost condamnata pentru o alta infractiune decat aceea in
legatura cu care se cere extradarea, pe teritoriul partii contractante
solicitate, extradarea poate fi amanata pana la sfarsitul procesului penal,
pana la executarea completa a pedepsei pronuntate sau pana la eliberarea
definitiva inainte de expirarea duratei acesteia.
Art. 71
Extradarea temporara
1. Daca amanarea extradarii prevazute la art. 70 din prezentul tratat ar
putea atrage dupa sine implinirea termenului de prescriptie a actiunii penale
sau ar putea aduce prejudicii serioase pentru stabilirea faptelor, persoana a
carei extradare se cere poate fi extradata temporar, pe baza unei cereri
motivate.
2. Persoana extradata temporar va fi trimisa inapoi, imediat dupa
efectuarea actelor procesuale pentru care a fost extradata.
Art. 72
Predarea
1. Partea contractanta solicitata va face cunoscut partii contractante
solicitante hotararea sa cu privire la extradare.
2. In caz de acceptare, partea contractanta solicitata este obligata sa
comunice partii contractante solicitante locul si data predarii, precum si
durata detentiei executate in vederea extradarii de catre persoana in cauza.
3. Daca partea contractanta solicitanta nu ia in primire persoana la data
fixata pentru predare si daca nu s-a solicitat o amanare, aceasta poate fi pusa
in libertate la expirarea unui termen de 15 zile, calculat de la data stabilita
pentru predare. Partea contractanta solicitata poate refuza extradarea pentru
aceeasi fapta.
Art. 73
Transmiterea obiectelor
1. Partile contractante se obliga sa-si transmita reciproc, la cerere:
a) obiectele si valorile care au fost procurate de infractor prin
infractiunea care a atras extradarea;
b) obiectele care pot avea importanta ca probe in cauza penala pentru care
s-a cerut extradarea.
2. Obiectele si valorile prevazute la paragraful 1 se transmit chiar daca
extradarea infractorului nu poate fi facuta din cauza decesului sau,
sustragerii de la judecata sau din alte motive.
3. Daca obiectele cerute sunt necesare partii contractante solicitate ca
probe intr-o alta cauza penala, transmiterea lor poate fi amanata pana la
terminarea procesului in cauza sau pot fi predate cu conditia de a fi restituite.
4. Drepturile partii contractante solicitate sau ale tertilor asupra
obiectelor cerute raman neatinse. Obiectele asupra carora exista asemenea
drepturi se restituie partii contractante solicitate, dupa terminarea
procedurii, cat mai curand posibil si fara cheltuieli.
Art. 74
Repetarea extradarii
Daca persoana extradata se sustrage de la urmarirea penala sau de la
judecata ori de la executarea pedepsei si se inapoiaza de bunavoie pe
teritoriul partii contractante solicitate, ea va putea fi din nou extradata, la
cererea scrisa a partii contractante solicitante, fara a mai fi necesara
prezentarea actelor prevazute la art. 67.
Art. 75
Cereri de extradare primite din partea mai multor state
Daca extradarea este ceruta concomitent de mai multe state fie pentru
aceeasi fapta, fie pentru fapte diferite, partea contractanta solicitata
hotaraste tinand seama de toate circumstantele si, in special, de gravitatea si
locul infractiunilor, de data respectivelor cereri, de cetatenia persoanei
cerute si de posibilitatea unei extradari ulterioare unui alt stat.
Art. 76
Limitele urmaririi penale impotriva persoanei extradate
1. Persoana extradata nu va putea fi urmarita, judecata sau detinuta in
vederea executarii unei pedepse sau supusa unei restrictii a libertatii sale
individuale, pentru o infractiune savarsita anterior predarii, alta decat aceea
pentru care s-a cerut extradarea, sau nu poate fi reextradata unui stat tert
decat in urmatoarele cazuri:
a) statul care a predat-o consimte. In acest scop va trebui prezentata o
cerere, insotita de actele prevazute de art. 67 si de un proces-verbal incheiat
de autoritatea competenta continand declaratiile extradatului. Acest
consimtamant va putea fi dat daca infractiunea pentru care este cerut
antreneaza ea insasi obligatia de extradare;
b) desi a avut posibilitatea, persoana extradata nu a parasit teritoriul
partii contractante solicitante in termen de o luna de la sfarsitul procesului
penal, iar in cazul condamnarii, de la executarea pedepsei sau daca se
inapoiaza pe teritoriul acestei din urma parti in acest termen nu se socoteste
timpul in care persoana extradata nu a putut parasi teritoriul partii
contractante solicitante din motive independente de vointa sa.
2. Daca calificarea data infractiunii este modificata in cursul procesului,
persoana extradata nu va fi urmarita sau judecata decat in masura in care
elementele constitutive ale infractiunii, in noua calificare, ar permite
extradarea.
Art. 77
Informatii cu privire la rezultatul procesului penal
Partile contractante isi comunica reciproc informatii cu privire la
rezultatul procesului penal pornit impotriva persoanei extradate. Daca
impotriva acestei persoane a fost pronuntata o hotarare definitiva, se va transmite
si copia de pe aceasta hotarare.
Art. 78
Tranzitarea
1. Fiecare dintre partile contractante va autoriza, la cererea celeilalte
parti contractante, transportul pe teritoriul sau al persoanelor extradate
celeilalte parti contractante de catre un stat tert. Aceasta prevedere nu se va
aplica daca, potrivit prevederilor prezentului tratat, nu ar exista obligatia
de extradare.
2. Cererea pentru autorizarea tranzitului se inainteaza si se rezolva dupa
aceleasi reguli ca si cererea de extradare.
Art. 79
Cheltuieli de extradare si de tranzit
1. Cheltuielile de extradare vor fi suportate de partea contractanta pe
teritoriul careia s-au efectuat.
2. Cheltuielile de tranzit vor fi suportate de partea contractanta
solicitanta.
Art. 80
Modul de legatura
In problemele de extradare si tranzitare, organele centrale ale celor doua
parti contractante, mentionate la art. 8 din prezentul tratat, comunica direct
intre ele.
CAP. 3
Transferul urmaririi penale
Art. 81
Obligatia de a porni o actiune penala
Fiecare parte contractanta, la cererea celeilalte parti contractante, va
porni, in conformitate cu propria sa lege, actiunea penala impotriva unui
cetatean al sau, in cazul in care exista date suficiente ca a savarsit, pe
teritoriul celeilalte parti contractante, o fapta care este prevazuta ca
infractiune de legile ambelor parti contractante.
Art. 82
Cererea de transmitere
1. Cererea de transmitere a urmaririi penale se face in scris.
2. La cerere se anexeaza o informare cuprinzand date asupra faptei
savarsite, calificarii ei juridice, precum si toate probele existente cu
privire la savarsirea infractiunii, iar in masura in care este posibil, datele
prevazute in art. 67.
Art. 83
Informatii privind solutionarea procesului
Partea contractanta al carei cetatean este persoana urmarita va instiinta
cealalta parte contractanta despre rezultatul procesului penal, iar in cazul in
care ar interveni o hotarare definitiva, va trimite si copia de pe aceasta.
CAP. 4
Transferul persoanelor condamnate
Art. 84
Principii generale
1. Partile contractante se obliga, in conditiile prezentului tratat, sa
coopereze in materie de transfer al persoanelor condamnate.
2. Persoana condamnata pe teritoriul uneia dintre partile contractante
poate, in conditiile prevazute de prezentul tratat, sa fie transferata pe
teritoriul celeilalte parti contractante, pentru executarea pedepsei privative
de libertate la care a fost condamnata. In acest scop, persoana condamnata
poate sa-si exprime dorinta de a fi transferata, in baza prezentului tratat,
adresandu-se fie autoritatilor competente ale statului de condamnare, fie celor
ale statului de executie.
3. Transferul poate fi solicitat fie de statul de condamnare, fie de statul
de executie.
Art. 85
Conditiile transferului
Transferul poate avea loc:
a) daca condamnatul este cetatean al statului de executie;
b) daca hotararea de condamnare este definitiva si executorie;
c) daca durata pedepsei privative de libertate, pe care condamnatul o mai
are de executat la data cererii de transfer, este de cel putin 6 luni. In
cazuri exceptionale, partile contractante pot conveni asupra transferului,
atunci cand durata pedepsei ramase de executat este mai mica de 6 luni;
d) daca condamnatul sau, atunci cand, din motive de varsta ori stare fizica
sau stare psihica, una dintre partile contractante considera necesar,
reprezentantul sau legal consimte la transfer;
e) daca fapta pentru care s-a pronuntat hotararea de condamnare constituie
infractiune potrivit legii partii contractante al carei cetatean este cel
condamnat;
f) daca ambele parti contractante au convenit asupra transferului.
Art. 86
Comunicarea de informatii
1. Autoritatile competente ale statului de condamnare aduc la cunostinta
oricarui condamnat, cetatean al celuilalt stat, posibilitatea de a obtine, in
conditiile prevazute de prezentul tratat, transferul sau in vederea executarii
pedepsei in statul al carui cetatean este.
2. Daca condamnatul isi exprima, pe langa statul de condamnare, dorinta de
a fi transferat, acest stat trebuie sa informeze statul de executie, cat mai
curand posibil, dupa ce hotararea a ramas definitiva.
3. Informatiile trebuie sa cuprinda:
a) numele, data si locul nasterii condamnatului;
b) atunci cand este posibil, adresa sa din statul de executie;
c) o expunere a faptelor care au condus la condamnare;
d) natura, durata si data cand a inceput executarea pedepsei.
4. Daca condamnatul isi exprima pe langa statul de executie dorinta de a fi
transferat, statul de condamnare comunica acestui stat la cererea sa,
informatiile mentionate la paragraful 3.
5. Condamnatul trebuie sa fie informat in scris despre orice hotarare luata
de unul dintre cele doua state in legatura cu cererea de transfer.
Art. 87
Cererea de transfer si documentele anexe
1. Cererea de transfer trebuie sa fie formulata in scris.
2. La cerere se anexeaza:
a) un act care sa ateste ca persoana condamnata este cetatean al statului
de executie;
b) copia de pe textele legale din care rezulta ca faptele care au dus la
condamnarea persoanei ce urmeaza a fi transferata constituie infractiuni din
punct de vedere al legii statului de executie;
c) copia legalizata de pe hotararea de condamnare, cu mentiunea ca este
definitiva, precum si copia de pe textele de lege aplicate in cauza respectiva;
d) acte din care rezulta, durata pedepsei, deja executate si a arestului
preventiv, precum si durata pedepsei ce urmeaza a fi executata;
e) o declaratie privind consimtamantul la transfer;
f) alte acte, daca autoritatea competenta a statului de condamnare
considera necesara comunicarea acestora.
3. Daca unul dintre cele doua state considera necesar, poate solicita acte
sau date suplimentare;
Art. 88
Consimtamantul la transfer
1. Condamnatul trebuie sa-si dea consimtamantul la transfer de bunavoie si
in deplina cunostinta a consecintelor juridice care decurg din aceasta.
Procedura este cea prevazuta de legea statului de condamnare.
2. Statul de condamnare trebuie sa dea statului de executie posibilitatea
verificarii, prin intermediul unui functionar consular, daca consimtamantul la
transfer a fost dat cu respectarea conditiilor prevazute la paragraful 1.
Art. 89
Modul de legatura
In problemele de predare a condamnatilor, in vederea executarii pedepselor,
ministerele de justitie ale celor doua parti contractante comunica direct intre
ele.
Art. 90
Comunicarea rezolvarii cererii
Partea contractanta solicitata trebuie sa informeze partea contractanta
solicitanta, in scris, in cel mai scurt timp, despre acordul sau refuzul
transferului solicitat.
Art. 91
Predarea condamnatului
Daca propunerea de transfer este acceptata, autoritatile competente ale
celor doua parti contractante vor conveni, de indata, asupra locului, datei si
modalitatilor de transfer al persoanei condamnate.
Art. 92
Punerea in executare a pedepsei
1. Pedeapsa se executa pe baza hotararii pronuntate de instanta statului de
condamnare.
2. Totusi, instanta competenta din statul de executie decide, prin hotarare
judecatoreasca, asupra modalitatii de punere in executare a hotararii
pronuntate in statul de condamnare.
3. Daca natura sau durata pedepsei pronuntate in statul de condamnare nu
corespunde cu legea statului de executie, acest din urma stat, prin hotarare
judecatoreasca, o poate adapta la pedeapsa prevazuta de propria sa lege pentru
infractiuni de aceeasi natura. Aceasta pedeapsa va fi cat mai corespunzatoare
pedepsei aplicate prin hotararea de condamnare. Prin natura sau prin durata sa,
aceasta pedeapsa nu poate sa o agraveze pe cea pronuntata in statul de
condamnare si nici sa depaseasca maximumul prevazut de legea statului de
executie.
4. Partea din pedeapsa care a fost executata in statul de condamnare se
deduce din durata pedepsei stabilite de instanta din statul de executie, daca
pedepsele sunt de acelasi fel. In cazul in care instanta stabileste o pedeapsa
de alt fel decat cea aplicata prin hotararea de condamnare, la stabilirea
naturii si duratei pedepsei se tine seama de partea de pedeapsa executata.
5. Pedeapsa complimentara, pronuntata prin hotararea de condamnare, se
executa in masura in care este prevazuta in legea partii contractante al carei
cetatean este cel condamnat si nu a fost executata in statul de condamnare.
6. O copie de pe hotararea pronuntata de instanta statului de executie se
comunica autoritatii competente a celuilalt stat.
Art. 93
Legea aplicabila
1. Executarea pedepsei se face potrivit legii statului de executie, care
este singurul competent sa ia orice decizie.
2. Statul de condamnare este singurul competent sa reexamineze hotararea de
condamnare prin cai judiciare de atac.
3. Fiecare parte contractanta poate acorda gratierea sau amnistia, conform
legii sale.
Art. 94
Incetarea executarii
Statul de condamnare informeaza statul de executie in legatura cu orice
hotarare sau masura care are ca efect inlaturarea caracterului executoriu al
pedepsei. In acest caz, statul de executie trebuie sa inceteze executarea
pedepsei.
Art. 95
Informatii privind executarea pedepsei
Statul de executie informeaza statul de condamnare in legatura cu
executarea pedepsei:
a) la terminarea executarii pedepsei;
b) in caz de evadare a condamnatului;
c) daca statul de condamnare ii solicita informatii in legatura cu
executarea pedepsei.
Art. 96
Tranzitarea
1. Fiecare parte contractanta autorizeaza, la cerere, transportul in
tranzit pe teritoriul sau al cetatenilor celeilalte parti contractante,
transferati pentru executarea pedepsei de catre un stat tert in statul ai carui
cetateni sunt.
2. Cererea pentru autorizarea tranzitului se formuleaza si se rezolva
potrivit prevederilor din prezentul tratat, referitoare la transferul
persoanelor condamnate.
Art. 97
Cheltuielile de transfer
Cheltuielile ocazionate de transferul persoanelor condamnate sunt suportate
de statul de executie, cu exceptia cheltuielilor ocazionate exclusiv pe
teritoriul statului de condamnare.
PARTEA A V-A
Dispozitii finale
Art. 98
Solutionarea diferendelor
Orice diferend rezultat din aplicarea prezentului tratat se va solutiona pe
cale diplomatica.
Art. 99
Ratificarea si intrarea in vigoare a tratatului
Prezentul tratat va fi supus ratificarii si va intra in vigoare in cea de a
30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
Art. 100
Valabilitatea tratatului
Prezentul tratat se incheie pe o durata nelimitata. Fiecare dintre cele
doua parti contractante poate sa-l denunte printr-o notificare scrisa.
Denuntarea va produce efecte dupa trecerea unui an de la data notificarii.
Incheiat la Chisinau la 6 iulie 1996, in doua exemplare originale, ambele
texte avand aceeasi valabilitate.
Drept pentru care plenipotentiarii partilor contractante au semnat
prezentul tratat si au aplicat sigiliile lor.
Pentru Romania,
Teodor Viorel Melescanu
Pentru Republica Moldova,
Mihai Popov