Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 177 din  4 noiembrie 1997

pentru ratificarea Tratatului dintre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala, semnat la Chisinau la 6 iulie 1996

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 310 din 13 noiembrie 1997


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Tratatul dintre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala, semnat la Chisinau la 6 iulie 1996.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                   p. PRESEDINTELE SENATUI
                         OLIVIU GHERMAN

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6 octombrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

              p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                      ANDREI IOAN CHILIMAN

                          TRATAT
intre Romania si Republica Moldova privind asistenta juridica in materie civila si penala

    Romania si Republica Moldova, denumite in continuare parti contractante, in dorinta de a perfectiona colaborarea lor in domeniul asistentei juridice, au hotarat sa incheie prezentul tratat de asistenta juridica in materie civila si penala.
    In acest scop au convenit asupra celor ce urmeaza:

    PARTEA I
    Dispozitii generale
    Art. 1
    Definirea unor termeni
    In sensul prezentului tratat:
    a) prin cauze civile se intelege cauzele de drept civil si procesual civil, de drept al familiei, drept comercial, dreptul muncii si drept administrativ;
    b) prin autoritati competente se intelege instantele judecatoresti, parchetele (pentru Romania), organele procuraturii (pentru Republica Moldova), notariatele si alte institutii competente in materie civila si penala;
    c) prin lege se intelege orice categorie de act normativ prin care sunt reglementate, in fiecare dintre cele doua parti contractante, raporturile juridice in legatura cu care tratatul face referire la lege.
    Art. 2
    Ocrotirea juridica
    1. Cetatenii unei parti contractante se bucura pe teritoriul celeilalte parti contractante, in ceea ce priveste drepturile lor personale si patrimoniale, de aceeasi ocrotire juridica ca si cetatenii proprii.
    2. Cetatenii unei parti contractante au dreptul sa se adreseze liber si nestanjenit autoritatilor competente ale celeilalte parti contractante in atributia carora sunt date cauzele civile si penale, pot sa-si sustina interesele in fata acestora, sa faca cereri si sa introduca actiuni in aceleasi conditii ca si cetatenii acesteia.
    3. Autoritatile competente ale unei parti contractante indruma, la cerere, pe cetatenii celeilalte parti contractante pentru a-si asigura reprezentarea de care au nevoie in sustinerea cauzelor lor legitime.
    4. Dispozitiile prezentului tratat, referitoare la cetatenii partilor contractante, se aplica in mod corespunzator si persoanelor juridice infiintate in conformitate cu legile partii contractante pe teritoriul careia isi au sediul.
    Art. 3
    Acordarea asistentei juridice
    Partile contractante isi acorda reciproc, la cerere, asistenta juridica in cauzele civile si penale, in conditiile prevazute de prezentul tratat.
    Art. 4
    Scutirea de cautiune
    Cetatenii unei parti contractante care se adreseaza autoritatilor competente ale celeilalte parti contractante in calitate de solicitanti sau intervenienti, daca au domiciliul sau resedinta pe teritoriul uneia dintre partile contractante, nu pot fi obligati sa depuna cautiune sau depozit, oricare le-ar fi denumirea, pentru motivul ca sunt straini sau ca nu au domiciliul ori resedinta pe teritoriul partii contractante careia ii apartine autoritatea competenta solicitata.
    Art. 5
    Facilitati si asistenta judiciara gratuita
    1. Cetatenii uneia dintre partile contractante beneficiaza, pe teritoriul celeilalte parti contractante, de reducerea sau de scutirea de cheltuieli de procedura, precum si de asistenta judiciara gratuita, in aceleasi conditii ca si cetatenii proprii.
    2. Inlesnirile prevazute la paragraful 1, acordate intr-o anumita cauza, se aplica tuturor actelor de procedura din acea cauza, inclusiv actelor de executare.
    Art. 6
    Conditiilor obtinerii inlesnirilor
    1. Cand cetateanul unei parti contractante solicita o inlesnire dintre cele prevazute la art. 5 din prezentul tratat, o data cu cererea va prezenta si un certificat cu privire la situatia sa materiala si personala, intocmit potrivit reglementarilor legale ale fiecarei parti contractante.
    2. Daca solicitantul nu are domiciliul sau resedinta pe teritoriul nici uneia dintre partile contractante, certificatul prevazut la paragraful 1 poate fi eliberat de misiunea diplomatica sau de oficiul consular al partii contractante al carei cetatean este.
    Art. 7
    Solicitarea inlesnirilor
    1. Cetateanul uneia dintre partile contractante, care doreste sa solicite unei autoritati competente a celeilalte parti contractante inlesnirile prevazute la art. 5, poate face cerere in acest sens la autoritatea competenta de la domiciliul sau resedinta sa.
    2. Autoritatea competenta care, potrivit paragrafului 1, a primit cererea o va transmite, impreuna cu certificatul si cu eventualele anexe, autoritatii competente a celeilalte parti contractante.
    3. Autoritatea competenta sa hotarasca asupra cererii pentru acordarea inlesnirilor prevazute la art. 5 isi pastreaza dreptul de a controla certificatele si informatiile care i-au fost furnizate si, pentru a se edifica pe deplin, poate solicita informatii suplimentare.
    Art. 8
    Modul de legatura
    1. In problemele privind acordarea asistentei juridice, autoritatile competente ale celor doua parti contractante comunica dintre ele prin intermediul organelor centrale, in masura in care prin prezentul tratat nu se dispune altfel.
    2. Organele centrale la care se refera paragraful 1 sunt, pentru Romania, Ministerul Justitiei, iar pentru Republica Moldova, Ministerul Justitiei si Procuratura Generala.
    Art. 9
    Limba folosita
    In aplicarea prevederilor prezentului tratat, organele centrale ale celor doua parti contractante mentionate la art. 8 paragraful 2 folosesc in relatiile dintre ele limba lor oficiala. Tot astfel se procedeaza si in relatiile dintre autoritatile competente ale partilor contractante.
    Art. 10
    Schimbul de informatii in domeniul legislatiei
    Partile contractante se vor informa reciproc, la cerere, asupra legislatiei in vigoare ori care a fost in vigoare in statele lor, precum si asupra aplicarii acesteia in practica judiciara.
    Art. 11
    Protectia martorilor si expertilor
    1. Martorul sau expertul, oricare ar fi cetatenia sa, care, in urma unei citatii, se prezinta in fata autoritatii competente a celeilalte parti contractante, nu poate fi nici urmarit, nici detinut, nici supus vreunei alte limitari a libertatii sale individuale pe teritoriul acesteia, pentru fapte sau condamnari anterioare trecerii frontierei partii contractante solicitante.
    2. Imunitatea prevazuta la paragraful 1 inceteaza daca martorul sau expertul nu a parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de 15 zile de la data cand autoritatea competenta care l-a chemat si face cunoscut ca prezenta lui nu mai este necesara sau ca va reusi ulterior. In acest termen nu se include timpul in care martorul sau expertul nu a putut parasi teritoriul acestei parti contractante din motive independente de vointa sa.
    Art. 12
    Restituirea cheltuielilor pentru martori si experti
    1. Cheltuielile de calatorie si de intretinere, precum si compensarea veniturilor neobtinute, legate de deplasarea pentru depunerea marturiei sau pentru efectuarea expertizei, vor fi suportate de partea contractanta solicitanta. Expertul are dreptul si la onorariul de expert.
    2. Despre drepturile prevazute la paragraful 1 se va face mentiune in citatie. La cererea martorului sau a expertului, partea contractanta solicitanta va plati in avans, partial sau integral, cheltuielile mentionate.
    Art. 13
    Audierea ca martori a persoanelor arestate
    1. In cazul in care este necesar ca o persoana care se afla arestata pe teritoriul unei parti contractante sa fie audiata ca martor de catre o autoritate competenta a celeilalte parti contractante, organele centrale prevazute la art. 8 pot conveni ca aceasta persoana sa fie transferata pe teritoriul partii contractante solicitante, cu conditia de a fi mentinuta in stare de arest si de a fi inapoiata in cel mult 7 zile dupa audiere.
    2. Transferul va putea fi refuzat:
    a) daca persoana detinuta nu consimte;
    b) daca prezenta persoanei este necesara intr-o procedura penala in curs pe teritoriul partii contractante solicitate;
    c) daca transferul este susceptibil de a prelungi detentia acesteia;
    d) daca alte consideratii imperioase se opun la transferul sau pe teritoriul partii contractante solicitante.

    PARTEA a II-a
    Cauze civile

    CAP. 1
    Asistenta juridica

    Art. 14
    Obiectul asistentei juridice
    Asistenta juridica in materie civila cuprinde indeplinirea unor activitati procesuale, cum ar fi: intocmirea, transmiterea si inmanarea de acte judiciare si extrajudiciare; audierea partilor, martorilor, expertilor si a altor persoane; efectuarea de expertize; cercetari la fata locului si constatari ale unor stari de fapt; aplicarea unor masuri de asigurare sau de conservare; verificari de inscrisuri, obtinerea de copii sau fotocopii ori de extrase de pe documente.
    Art. 15
    Cererea de asistenta juridica
    1. Cererea de asistenta juridica trebuie sa cuprinda urmatoarele date:
    a) denumirea autoritatii competente solicitante;
    b) denumirea autoritatii competente solicitate;
    c) indicarea cauzei in care se solicita acordarea asistentei juridice;
    d) numele si prenumele partilor, calitatea procesuala, cetatenia, domiciliul sau resedinta acestora, iar in cazul persoanelor juridice, denumirea si sediul lor;
    e) numele, prenumele si adresa reprezentantilor partilor, atunci cand este cazul;
    f) obiectul cererii si datele necesare pentru indeplinirea ei;
    g) mentionarea actelor anexate la cerere.
    2. La cererea de inmanare de acte se vor indica adresa destinatarului si felul actelor ce urmeaza a fi inmanate. La comisiile rogatorii vor fi indicate imprejurarile in legatura cu care urmeaza sa se faca o proba si, atunci cand este cazul, intrebarile care trebuie puse persoanelor ce urmeaza a fi audiate.
    Prin comisie rogatorie, in sensul prezentului tratat, se intelege acel act de procedura judiciara prin care un judecator sau procuror, dupa caz, solicita autoritatii competente din cealalta parte contractanta sa indeplineasca, in locul sau, acte judiciare pe care le considera necesare judecatii sau urmaririi penale intr-un anume proces cu care este sesizat.
    3. Cererea de asistenta juridica si actele anexe vor purta stampila oficiala a autoritatii competente solicitante.
    Art. 16
    Modul de rezolvare a cererii
    1. In executarea unei cereri de asistenta juridica, autoritatea competenta solicitata aplica legislatia statului sau. Autoritatea competenta solicitata poate sa aplice, la cererea autoritatii competente solicitante, o procedura speciala, in masura in care nu contravine legii statului sau.
    2. Daca autoritatea solicitata nu este competenta sa indeplineasca cererea, ea o va trimite, din oficiu, autoritatii competente, incunostintand totodata despre aceasta partea contractanta solicitanta.
    3. La cererea autoritatii competente solicitante, autoritatea competenta solicitata va comunica acesteia, in timp util, locul si termenul efectuarii cererii de asistenta juridica, in scopul ca partea interesata sa poata asista.
    4. Daca adresa persoanei la care se refera cererea de asistenta juridica nu este cunoscuta sau daca adresa indicata s-a dovedit a fi gresita, autoritatea competenta solicitata ia masurile corespunzatoare in scopul stabilirii adresei. In cazul cand stabilirea adresei nu este posibila, autoritatea competenta solicitata anunta despre aceasta autoritatea competenta solicitanta.
    5. Dupa indeplinirea cererii, autoritatea competenta solicitata transmite autoritatii competente solicitante actele respective. In cazul in care asistenta juridica nu a putut fi acordata, autoritatea competenta solicitata va restitui actele autoritatii competente solicitante, comunicandu-i, totodata, imprejurarile care au impiedicat-o sa indeplineasca cererea.
    Art. 17
    Inmanarea actelor
    Autoritatea competenta solicitata inmaneaza actele in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare pe teritoriul statului sau.
    Art. 18
    Dovada de inmanare a actelor
    Dovada de inmanare a actelor se intocmeste in conformitate cu regulile de inmanare in vigoare pe teritoriul partii contractante solicitate. In orice caz, aceasta trebuie sa cuprinda semnatura destinatarului, stampila autoritatii competente si semnatura persoanei imputernicite sa inmaneze actul, modalitatea, locul si data inmanarii. Daca destinatarul refuza sa primeasca actul, se va face mentiune despre motivul refuzului.
    Art. 19
    Atributiile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
    Fiecare parte contractanta poate sa transmita sau sa inmaneze acte judiciare si extrajudiciare si sa ia marturii cetatenilor proprii care se afla pe teritoriul celeilalte parti contractante prin intermediul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, cu conditia ca acesti cetateni sa consimta si sa nu fie supusi nici unei masuri de constrangere.
    Art. 20
    Cheltuieli legate de acordarea asistentei juridice
    1. Partile contractante suporta singure toate cheltuielile ocazionate de acordarea asistentei juridice pe teritoriul lor, inclusiv cheltuielile facute cu administrarea probelor.
    2. Autoritatea competenta solicitata comunica autoritatii competente solicitante cuantumul cheltuielilor efectuate. Daca autoritatea solicitanta percepe aceste cheltuieli de la persoana obligata sa le plateasca, sumele incasate raman in sarcina partii contractante a carei autoritate le-a perceput.
    Art. 21
    Refuzul acordarii asistentei juridice
    Asistenta juridica in materie civila poate fi refuzata, daca partea contractanta solicitata considera ca prin acordarea ei s-ar putea aduce atingere principiilor sale fundamentale.

    CAP. 2
    Acte oficiale

    Art. 22
    Valabilitatea actelor
    1. Actele care emana de la autoritatile competente sau de la alte institutii ale uneia dintre partile contractante, precum si actele sub semnatura privata, carora acestea le dau data certa si le atesta autenticitatea semnaturii, sunt valabile pe teritoriul celeilalte parti contractante fara vreo alta legalizare. Aceasta dispozitie se aplica si cu privire la extrasele si la copiile de pe aceste acte.
    2. Actele mentionate la paragraful 1 au, pe teritoriul celeilalte parti contractante, aceeasi forta probanta ca si actele de acelasi fel ale acestei din urma parti contractante.
    Art. 23
    Transmiterea actelor de stare civila
    1. Institutiile competente ale fiecarei parti contractante transmit, la cerere, gratuit, institutiilor competente ale celeilalte parti contractante, certificate de stare civila, extrase de pe registrele de stare civila, precum si copii certificate de pe hotararile pronuntate de instantele judecatoresti, in materie de stare civila, daca aceste acte se refera la cetatenii partii contractante solicitante si sunt cerute in interes oficial.
    2. Transmiterea actelor mentionate la paragraful 1 se face prin intermediul ministerelor de justitie ale fiecarei parti contractante.

    CAP. 3
    Norme comune in domeniul dreptului privat

    SECTIUNEA I
    Dispozitii cu privire la statutul personal si dreptul familiei
    Art. 24
    Capacitatea persoanei
    1. Capacitatea persoanei fizice se stabileste potrivit legii partii contractante al carei cetatean este persoana.
    2. Capacitatea persoanei juridice se stabileste potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia isi are sediul.
    Art. 25
    Incheierea casatoriei
    1. Forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii contractante pe al carei teritoriu se incheie casatoria.
    2. Pentru casatoria care se incheie la misiunea diplomatica sau la oficiul consular, forma incheierii casatoriei este determinata de legea partii contractante careia ii apartine misiunea diplomatica sau oficiul consular.
    3. In ceea ce priveste conditiile de fond cerute pentru incheierea casatoriei, fiecare dintre viitorii soti este supus legii partii contractante al carei cetatean este.
    Art. 26
    Raporturile personale si patrimoniale de sotilor
    1. Raporturile personale si patrimoniale ale sotilor sunt guvernate de legea partii contractante ai carei cetateni sunt.
    2. Daca unul dintre soti este cetatean al unei parti contractante, iar celalalt sot este cetatean al celeilalte parti contractante, raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea acelei parti contractante pe teritoriul careia isi au domiciliul comun.
    3. Daca, in cazul prevazut la paragraful 2, unul dintre soti locuieste pe teritoriul unei parti contractante, iar celalalt pe teritoriul celeilalte parti contractante, raporturile lor personale si patrimoniale sunt guvernate de legea acelei parti contractante pe al carei teritoriu si-au avut ultimul domiciliu comun.
    Daca sotii nu au avut domiciliu comun, sunt competente instantele sau alte institutii abilitate ale celor doua parti contractante, care aplica legea statului lor.
    4. Competenta de a hotari asupra raporturilor juridice prevazute la paragrafele 1, 2 si 3 alin. 1 apartine instantelor sau altor institutii abilitate ale partii contractante a carei lege guverneaza acele raporturi.
    Art. 27
    Divortul
    In caz de divort, daca ambii soti au cetatenia unei parti contractante si locuiesc, la data introducerii actiunii de divort, pe teritoriul celeilalte parti contractante, va fi aplicata legea partii contractante ai carei cetateni sunt. Competenta apartine instantelor sau altor institutii abilitate ale ambelor parti contractante.
    2. Daca, la data introducerii actiunii de divort, unul din dintre soti este cetatean al uneia dintre partile contractante, iar celalalt sot este cetatean al celeilalte parti contractante si locuiesc, fie ambii pe teritoriul aceleiasi parti contractante, fie unul pe teritoriul unei parti contractante si altul pe teritoriul celeilalte parti contractante, sunt competente instantele ambelor parti contractante, care aplica legea statului lor.
    Art. 28
    Nulitatea casatoriei
    1. Pentru constatarea nulitatii sau pentru anularea casatoriei se aplica legile partii contractante care, potrivit art. 25, sunt valabile pentru incheierea casatoriei.
    2. In ceea ce priveste competenta jurisdictionala, se aplica in mod corespunzator prevederile art. 27.
    Art. 29
    Filiatia
    1. In cauzele privind stabilirea si contestarea filiatiei este aplicabila legea partii contractante al carei cetatean este copilul. Daca copilul domiciliaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, se aplica legea acesteia daca este mai favorabila intereselor copilului.
    2. Solutionarea cauzelor prevazute la paragraful 1 apartine autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este copilul.
    Daca reclamantul si paratul domiciliaza pe teritoriul aceleiasi parti contractante, solutionarea cauzelor apartine, de asemenea, autoritatilor competente ale acestei parti contractante.
    Art. 30
    Raporturile juridice dintre parinti si copii
    1. Raporturile juridice dintre parinti si copii se stabilesc potrivit legii partii contractante al carei cetatean este copilul. In cazul in care copilul domiciliaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, poate fi aplicata legea acestei parti, daca este mai favorabila intereselor copilului.
    2. In privinta dreptului de a hotari asupra raporturilor juridice, prevederile art. 29 paragrafele 2 si 3 se aplica in mod corespunzator.
    Art. 31
    Adoptia
    1. Conditiile de fond cerute pentru incheierea adoptiei sunt cele stabilite de legea nationala a adoptatorului si a celui care urmeaza sa fie adoptat. Acestia trebuie sa indeplineasca si conditiile care sunt obligatorii pentru ambii, stabilite de fiecare dintre cele doua legi nationale aratate.
    2. Forma adoptiei este guvernata de legea partii contractante pe teritoriul careia se incheie.
    3. Efectele adoptiei si relatiile dintre adoptator si adoptat sunt guvernate de legea nationala a adoptatorului, iar in cazul adoptiei consimtite de soti este aplicabila legea care guverneaza, potrivit art. 26, efectele casatoriei lor.
    4. Nulitatea adoptiei este supusa, pentru conditiile de fond, legilor prevazute la paragraful 1, iar pentru nerespectarea conditiilor de forma, legii prevazute la paragraful 2.
    5. Procedura adoptiei apartine autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este, la data adoptiei, cel ce urmeaza a fi adoptat.
    Interdictia
    Art. 32
    1. Cazurile si conditiile pentru punerea sub interdictie a persoanelor lipsite de discernamant datorita alienatiei mintale sau debilitatii mintale, precum si cele pentru ridicarea acestei masuri sunt supuse legii partii contractante al carei cetatean este persoana in cauza.
    2. Jurisdictia apartine, in masura in care prezentul tratat nu prevede altfel, autoritatilor competente ale partii contractante al carei cetatean este persoana care urmeaza a fi pusa sub interdictie.
    Art. 33
    1. In cazul cand este necesara punerea sub interdictie a unui cetatean al unei parti contractante, care are domiciliul, resedinta sau bunuri pe teritoriul celeilalte parti contractante, autoritatea competenta acestei din urma parti contractante instiinteaza de indata autoritatea competenta conform art. 32 paragraful 2.
    2. In cazurile care nu comporta amanare, autoritatea celeilalte parti contractante poate lua masuri provizorii in conformitate cu legea sa, fiind obligata sa informeze de indata autoritatea competenta conform art. 32 paragraful 2, careia ii va transmite totodata copii de pe actele incheiate. Masurile luate isi pastreaza valabilitatea pana in momentul in care autoritatea competenta a luat o alta hotarare.
    Art. 34
    1. Autoritatea prevazuta la art. 32 paragraful 2 poate transmite autoritatii celeilalte parti contractante competenta sa privind interdictia, daca persoana care urmeaza sa fie pusa sub interdictie are domiciliul, resedinta sau bunuri pe teritoriul acestei din urma parti contractante. Competenta privind interdictia se considera transmisa in momentul in care autoritatea solicitata a acceptat aceasta competenta si informeaza despre aceasta autoritatea solicitanta.
    2. In cazul in care autoritatea competenta, instiintata potrivit art. 33 paragraful 1, nu comunica raspunsul sau in termen de 3 luni, socotite de la data expedierii instiintarii, competenta in materie de interdictie revine de plin drept autoritatii de la domiciliul sau resedinta persoanei care urmeaza a fi pusa sub interdictie.
    3. Autoritatea care a devenit competenta potrivit paragrafelor 1 sau 2 indeplineste masura punerii sub interdictie in conformitate cu legea statului sau, dar numai daca motivul care determina punerea sub interdictie este prevazut si in legea partii contractante al carei cetatean este persoana. Totusi, in problema capacitatii de exercitiu se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a fi pusa sub interdictie.
    4. Hotararea de punere sub interdictie, pronuntata potrivit paragrafelor 1, 2 si 3, se transmite in copie autoritatii competente prevazute la art. 32 paragraful 2.
    Tutela si curatela
    Art. 35
    1. Cazurile si conditiile pentru instituirea ori desfiintarea tutelei sau curatelei sunt cele prevazute de legea partii contractante al carei cetatean este persoana careia urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
    2. In ceea ce priveste obligatia de acceptare a tutelei sau curatelei, se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana ce urmeaza a deveni tutore sau curator.
    3. Raporturile juridice dintre tutore sau curator si persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela se stabilesc potrivit legii partii contractante careia ii apartine autoritatea competenta care a instituit tutela sau curatela.
    4. In cauzele de tutela si curatela privind pe cetatenii partilor contractante sunt competente, in masura in care prezentul tratat nu prevede altfel, autoritatile partii contractante al carei cetatean este persoana careia urmeaza a i se institui tutela sau curatela.
    5. Cetateanul uneia dintre partile contractante poate fi numit tutore sau curator al cetateanului celeilalte parti contractante, daca domiciliaza pe teritoriul acelei parti contractante pe care urmeaza a se exercita tutela sau curatela si daca numirea sa corespunde cel mai bine intereselor persoanei careia i s-a instituit tutela sau curatela.
    Art. 36
    Prevederile art. 33 si 34 paragrafele 1 si 2 se aplica in mod corespunzator si in cazul tutelei sau curatelei.
    Art. 37
    Autoritatea care, potrivit art. 34 paragrafele 1 sau 2, a devenit competenta cu privire la tutela sau curatela, indeplineste aceste masuri in conformitate cu legea statului sau. Totusi, in ceea ce priveste capacitatea persoanei se aplica legea partii contractante al carei cetatean este persoana careia i s-a instituit tutela sau curatela. Aceasta autoritate nu are dreptul sa adopte hotarari in probleme privind statutul personal al celui caruia i s-a instituit tutela sau curatela.
    Art. 38
    Declararea disparitiei sau decesului si stabilirea datei decesului
    1. Pentru declararea pe cale judecatoreasca a disparitiei sau a decesului unei persoane si pentru stabilirea datei decesului sunt competente instantele parti contractante al carei cetatean era acea persoana la data cand, potrivit ultimelor stiri, mai era in viata.
    2. Prin exceptie de la prevederile paragrafului 1, instantele judecatoresti ale unei parti contractante, la cererea unor persoane care domiciliaza pe teritoriul acesteia, sunt competente sa declare disparitia sau decesul sau sa stabileasca data decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante, daca, potrivit legii partii contractante solicitate, acele persoane au drept la o asemenea actiune.
    3. In cauzele aratate la paragrafele 1 si 2, instantele judecatoresti aplica legea statului lor.

    SECTIUNEA a II-a
    Dispozitii cu privire la succesiuni
    Art. 39
    Principiul egalitatii
    Cetatenii uneia dintre partile contractante sunt egali cu cetatenii celeilalte parti contractante atat in ceea ce priveste capacitatea de a dobandi prin mostenire sau testament bunuri situate pe teritoriul acesteia sau drepturi ce urmeaza a fi realizate pe acest teritoriu, cat si in ce priveste capacitatea de a intocmi, modifica sau revoca un testament referitor la astfel de bunuri ori drepturi.
    Art. 40
    Legea aplicabila
    1. Dreptul la succesiune asupra bunurilor mobile este determinat de legea partii contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul succesiunii.
    2. Dreptul la succesiune asupra bunurilor mobile este determinat de legea partii contractante pe teritoriul careia se afla acele bunuri.
    3. Bunurile succesorale sunt considerate mobile sau imobile in conformitate cu legea partii contractante pe al carei teritoriu sunt situate.
    Art. 41
    Succesiunea vacanta
    In cazul cand succesiunea este vacanta, bunurile mobile revin partii contractante al carei cetatean era, la data decesului sau, autorul succesiunii, iar bunurile imobile revin partii contractante pe teritoriul careia sunt situate.
    Art. 42
    Testamentul
    1. Forma intocmirii, modificarii si revocarii testamentului este cea prevazuta, la data intocmirii, modificarii sau revocarii sale, de legea partii contractante al carei cetatean a fost defunctul sau de legea partii contractante pe teritoriul careia aceste acte au fost facute.
    2. In privinta capacitatii de a testa, modifica ori revoca testamentul, precum si in privinta consecintelor juridice ale viciilor de vointa, se aplica legea partii contractante al carei cetatean a fost defunctul la data intocmirii, modificarii sau revocarii testamentului. Dupa aceeasi lege se stabilesc si tipurile de dispozitii testamentare care sunt admise.
    Art. 43
    Competenta
    1. Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile succesorale privind bunurile mobile sunt de competenta autoritatilor partii contractante al carei cetatean a fost defunctul la data decesului, in afara de cazul in care se face aplicarea paragrafului 3.
    2. Deschiderea succesiunii, procedura succesorala, precum si litigiile succesorale privind bunurile imobile sunt de competenta autoritatilor partii contractante pe teritoriul careia se afla aceste bunuri.
    3. Daca toate bunurile mobile succesorale, ramase de pe urma cetateanului uneia dintre partile contractante, sunt situate pe teritoriul celeilalte parti contractante si daca toti succesorii sunt de acord, la cererea oricarui succesor sau a altei persoane care are drepturi ori pretentii fata de succesiune, competenta revine autoritatilor acestei parti contractante.
    Art. 44
    Comunicarea cazurilor de deces
    1. In cazul in care cetateanul unei parti contractante decedeaza pe teritoriul celeilalte parti contractante, autoritatea competenta a acestei parti contractante instiinteaza, de indata, despre deces misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante, comunicandu-i in acelasi timp tot ce cunoaste cu privire la succesori, domiciliul sau resedinta lor, masa succesorala si valoarea succesiunii, precum si cu privire la testament, daca acesta exista. Aceasta dispozitie se aplica si in cazul in care autoritatea competenta a unei parti contractante este informata ca cetateanul celeilalte parti contractante, decedat pe teritoriul unui al treilea stat, a lasat bunuri pe teritoriul ei.
    2. Misiunea diplomatica sau oficiul consular care detine date cu privire la un deces ce a avut loc in conditiile mentionate la paragraful 1, precum si cu privire la succesiune, comunica aceste date autoritatii competente, pentru ca aceasta sa poata lua masurile necesare de conservare a succesiunii.
    3. Daca pe teritoriul uneia dintre partile contractante are loc deschiderea succesiunii si sunt date ca exista succesori, cetateni ai celeilalte parti contractante, autoritatea competenta instiinteaza despre aceasta, neintarziat, misiunea diplomatica sau oficiul consular al acestei parti contractante.
    Art. 45
    Drepturile misiunilor diplomatice si ale oficiilor consulare
    In cauzele succesorale existente pe teritoriul unei parti contractante, misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante are dreptul, fara un mandat special, in cazul in care cetatenii proprii lipsesc si nu si-au desemnat un nou mandatar, sa ia toate masurile ca acestia sa fie reprezentati in fata oricarei autoritati.
    Art. 46
    Masuri de conservare a succesiunii
    1. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante vor lua, de indata, in conformitate cu legea statului lor, masurile necesare pentru conservarea sau administrarea bunurilor succesorale ramase pe teritoriul lor in urma decesului unui cetatean al celeilalte parti contractante sau care ar reveni unui cetatean al acestei parti contractante.
    2. Ele informeaza fara intarziere misiunea diplomatica sau oficiul consular al celeilalte parti contractante despre masurile luate conform paragrafului 1. Misiunea diplomatica sau oficiul consular poate participa, direct sau prin mandatar, la realizarea acestor masuri. La propunerea misiunii diplomatice sau a oficiului consular, masurile luate conform paragrafului 1 vor putea fi schimbate sau anulate, iar cele ce urmeaza a fi luate vor putea fi amanate.
    3. Autoritatea competenta potrivit art. 43 paragraful 1 va putea cere ridicarea masurilor luate conform paragrafului 1.
    Art. 47
    Deschiderea testamentului
    1. Deschiderea testamentului este in atributia autoritatii competente a partii contractante pe teritoriul careia se afla testamentul. Copia certificata a testamentului si a procesului-verbal referitor la deschiderea, starea si continutul testamentului, precum si originalul testamentului, daca se cere, se transmit autoritatii competente a celeilalte parti contractante, daca defunctul a fost cetatean al acesteia sau daca o autoritate a acestei parti contractante este competenta sa efectueze procedura succesorala.
    2. Autoritatea competenta a partii contractante al carei cetatean a fost testatorul la data decesului si care are in pastrare testamentul va remite, la cerere, autoritatii competente cu luarea masurilor de conservare a succesiunii o copie certificata de pe testament.
    Art. 48
    Predarea succesiunii
    1. Bunurile succesorale mobile sau sumele de bani obtinute din vanzarea bunurilor succesorale mobile sau imobile, aflate pe teritoriul uneia dintre partile contractante si care se cuvin unor mostenitori, cetateni ai celeilalte parti contractante, avand domiciliul sau resedinta pe teritoriul acestei din urma parti contractante sau pe teritoriul unui al treilea stat, vor fi predate, dupa terminarea procedurii succesorale, acestor mostenitori. Daca ei nu se prezinta personal sau prin mandatar pentru a prelua bunurile sau sumele de bani mentionate mai sus, acestea vor fi predate misiunii diplomatice sau oficiului consular al partii contractante ai carei cetateni sunt mostenitorii.
    2. In cazurile prevazute la paragraful 1 predarea se va efectua daca:
    a) taxele si impozitele privind succesiunea au fost platite sau asigurate;
    b) pretentiile creditorilor defunctului si orice alte pretentii in legatura cu succesiunea, formulate in termenul prevazut de legea partii contractante pe teritoriul careia se afla bunurile sau sumele mentionate mai sus, au fost satisfacute sau asigurate;
    c) autoritatile competente au dat aprobarea, care eventual ar fi necesara, pentru exportul bunurilor succesorale mobile sau pentru transferarea sumelor de bani.
    3. Daca cetateanul unei parti contractante decedeaza in timpul calatoriei pe teritoriul celeilalte parti contractante, unde nu a avut domiciliul sau resedinta, obiectele pe care le-a avut asupra sa se predau, fara vreo alta procedura, misiunii diplomatice sau oficiului consular al partii contractante al carei cetatean a fost.

    SECTIUNEA a III-a
    Raspunderea civila delictuala
    Art. 49
    Raspunderea civila delictuala se stabileste potrivit legii partii contractante pe al carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu.
    2. Daca atat persoana care a cauzat prejudiciul, cat si persoana care a suferit prejudiciul sunt cetateni ai aceleiasi parti contractante si domiciliaza pe teritoriul acesteia, se aplica legea acestei parti contractante.
    3. In cauzele privind obligatiile care rezulta din delicte civile, jurisdictia apartine autoritatilor competente ale partii contractante pe al carei teritoriu s-a comis fapta cauzatoare de prejudiciu sau pe al carei teritoriu isi are domiciliul paratul.

    CAP. 4
    Recunoasterea si executarea hotararilor

    Art. 50
    Obiectul recunoasterii si executarii
    1. Fiecare parte contractanta recunoaste si incuviinteaza executarea, pe teritoriul sau, in conditiile prevazute de prezentul tratat, a hotararilor pronuntate pe teritoriul celeilalte parti contractante.
    2. In sensul paragrafului 1 prin hotarari se intelege:
    a) hotararile in cauzele civile, patrimoniale si nepatrimoniale, pronuntate de instante judecatoresti sau alte institutii competente;
    b) hotararile judecatoresti pronuntate in cauzele penale, cu privire la obligatia de despagubire pentru daunele cauzate;
    c) hotararile judecatoresti referitoare la cheltuielile de judecata;
    d) hotararile arbitrale.
    3. In sensul prezentului tratat, termenul de hotarare include si tranzactiile judiciare.
    Art. 51
    Conditiile recunoasterii si executarii hotararilor
    Hotararile se recunosc si se executa in cazul in care sunt intrunite urmatoarele conditii:
    a) daca sunt definitive si susceptibile de executare potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia au fost pronuntate. In materia obligatiei de intretinere sunt recunoscute si hotararile provizorii, daca sunt executorii in statul de origine;
    b) daca nu a fost incalcata competenta exclusiva a autoritatii partii contractante pe teritoriul careia urmeaza a avea loc recunoasterea sau executarea;
    c) daca persoanei obligate prin hotarare, care nu a participat la proces, i s-au inmanat citatia si actul de sesizare a instantei in timp util si in conformitate cu legea partii contractante pe teritoriul careia a fost pronuntata hotararea, iar in cazul in care nu avea capacitate de exercitiu, i s-a dat posibilitatea de a fi reprezentata in proces;
    d) daca intre aceleasi parti, cu privire la acelasi obiect si pentru aceleasi fapte, nu s-a pronuntat in prealabil o hotarare ori nu se afla in curs de judecata o actiune intentata anterior pe teritoriul partii contractante unde urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii;
    e) daca, in cazurile in care trebuie aplicata legea celeilalte parti contractante, din hotararea pronuntata rezulta ca aceasta lege nu a fost aplicata. Totusi, recunoasterea nu poate fi refuzata numai pentru singurul motiv ca instanta care a pronuntat hotararea a aplicat o alta lege, in afara de situatiile in care procesul priveste starea si capacitatea unei persoane, iar solutia adoptata difera de cea la care s-ar fi ajuns potrivit legii aplicabile;
    f) daca prin recunoasterea sau incuviintarea executarii hotararii nu se aduce atingere ordinii publice a partii contractante pe teritoriul careia urmeaza sa se recunoasca ori sa se incuviinteze executarea hotararii.
    Art. 52
    Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii
    1. Cererea de recunoastere si incuviintare a executarii se depune la instanta care s-a pronuntat in prima instanta in cauza respectiva. Aceasta cerere va fi transmisa autoritatii din celalalt stat, competenta sa incuviinteze executarea. Cererea poate fi depusa si direct la aceasta autoritate.
    2. La cerere vor fi anexate:
    a) textul complet al hotararii, precum si o adeverinta ca hotararea a ramas definitiva si este susceptibila de executare, daca aceasta nu rezulta din hotarare;
    b) actele originale sau copii certificate de pe acestea, din care sa rezulte ca persoanei obligate prin hotarare, care nu a luat parte la proces, i s-a inmanat, cel putin o data, la timp si in forma cuvenita, citatia.
    3. La cererea de incuviintare a executarii silite, in cazul hotararilor privind cheltuielile de judecata, se anexeaza o copie certificata de pe hotarare si o adeverinta din care sa rezulte ca hotararea este definitiva si executorie.
    Art. 53
    Procedura de recunoastere si incuviintare a executarii
    1. Hotararile pronuntate pe teritoriul unei parti contractante referitoare la statutul civil al propriilor cetateni se recunosc de plin drept pe teritoriul celeilalte parti contractante sau daca, fiind pronuntate intr-un stat tert, au fost recunoscute mai intai in statul de cetatenie al fiecarei parti.
    2. Hotararile referitoare la alte procese decat cele aratate la paragraful 1 pot fi recunoscute daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 50 si 51.
    3. Incuviintarea executarii hotararilor patrimoniale este de competenta instantelor judecatoresti ale partii contractante pe teritoriul careia urmeaza sa se faca executarea.
    4. Procedura incuviintarii executarii, precum si executarea silita se efectueaza potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia are loc executarea.
    5. Daca hotararea contine solutii asupra mai multor capete de cerere, care sunt disociabile, recunoasterea sau incuviintarea executarii poate fi acordata separat.
    6. Orice obiectie cu privire la executarea silita se va rezolva de instanta care a incuviintat executarea.
    7. In fata instantei judecatoresti care efectueaza executarea silita, debitorul poate ridica numai acele exceptii care se pot invoca potrivit legii partii contractante pe teritoriul careia s-a pronuntat hotararea.
    8. Inainte de rezolvarea cererii de incuviintare a executarii, instanta, daca apreciaza necesar, poate cere partilor din proces sa depuna in scris anumite lamuriri sau sa completeze cererea de executare. De asemenea, poate cere lamuriri suplimentare de la instanta care a pronuntat hotararea.
    Art. 54
    Efectele recunoasterii si executarii
    Hotararile definitive, o data recunoscute sau admise pentru a fi executate, vor avea aceleasi efecte ca si cele date de autoritatile competente ale partii contractante solicitate.
    Art. 55
    Cheltuielile privind recunoasterea si executarea
    1. Stabilirea si incasarea cheltuielilor legate de incuviintarea executarii si executarea silita propriu-zisa se dispun de catre instanta solicitata potrivit legii statului ei. In aceste cheltuieli se includ si cele referitoare la certificarea actelor.
    2. Partea care a beneficiat, in fata instantei care a pronuntat hotararea, de inlesnirile prevazute de art. 5 paragraful 1 din prezentul tratat va beneficia de aceleasi inlesniri si in cadrul procedurii de incuviintare a executarii si de executare propriu-zisa, desfasurata pe teritoriul celeilalte parti contractante.
    Art. 56
    Executarea hotararilor privind cheltuielile de judecata
    Daca una dintre partile in proces, scutita de cautiune conform art. 4 din prezentul tratat, a fost obligata printr-o hotarare definitiva sa plateasca celeilalte parti contractante cheltuieli de judecata, instanta competenta de pe teritoriul celeilalte parti contractante va incuviinta, la cerere, gratuit, executarea acestor cheltuieli.
    Art. 57
    Recunoasterea si executarea hotararilor arbitrale
    Cele doua parti contractante, in conformitate cu prevederile Conventiei asupra recunoasterii si executarii hotararilor arbitrale straine, incheiata la New York la 10 iunie 1958, vor recunoaste si vor executa hotararile arbitrale date pe teritoriul celeilalte parti contractante.

    PARTEA a III-a
    Cauze penale

    CAP. 1
    Asistenta juridica

    Art. 58
    Obiectul asistentei juridice
    Asistenta juridica in materie penala cuprinde: inmanarea de acte judiciare si extrajudiciare, luarea de declaratii invinuitilor si inculpatilor, audierea martorilor si expertilor, efectuarea de expertize, perchezitii, cercetari la fata locului, predari de probe materiale, precum si alte activitati procesuale legate de administrarea probelor.
    Art. 59
    Cererea de asistenta juridica
    Cererea de asistenta juridica in cauzele penale trebuie sa cuprinda, pe langa datele prevazute la art. 15, si descrierea succinta a faptelor si incadrarea lor juridica.
    Art. 60
    Executarea cererilor si informarea asupra rezultatelor indeplinirii acestora
    Prevederile art. 16, 17 si 18 se aplica in mod corespunzator si in cauzele penale.
    Art. 61
    Comunicarea hotararilor de condamnare
    Partile contractante isi comunica semestrial date privind hotararile penale definitive, pronuntate de instantele unei parti contractante impotriva cetatenilor celeilalte parti contractante. Aceasta dispozitie se aplica si cu privire la modificarile ulterioare ce vor interveni in legatura cu hotararile mentionate.
    Art. 62
    Informatii din cazierul judiciar
    La cererea autoritatilor competente ale unei parti contractante se vor transmite, gratuit, informatii din cazierul judiciar al persoanelor urmarite sau supuse judecatii penale pe teritoriul partii contractante solicitante.
    Art. 63
    Refuzul asistentei juridice in cauzele penale
    1. Asistenta juridica poate fi refuzata daca:
    a) cererea se refera fie la infractiuni considerate de partea contractanta solicitata ca infractiuni politice sau infractiuni conexe la astfel de infractiuni, fie la infractiuni militare;
    b) partea contractanta solicitata apreciaza ca executarea cererii de asistenta juridica este de natura sa aduca atingere suveranitatii, securitatii sau ordinii sale publice;
    c) potrivit legii partii contractante solicitate, fapta sau faptele invocate in cerere nu constituie infractiuni.
    2. Partea contractanta solicitata va comunica partii contractante solicitante motivele refuzului asistentei juridice.

    CAP. 2
    Extradarea

    Art. 64
    Obligatia extradarii
    1. Partile contractante se obliga sa-si extradeze, reciproc, la cerere, in conditiile prezentului tratat, persoanele aflate pe teritoriul lor, pentru a fi trase la raspundere penala sau pentru executarea pedepsei.
    2. Extradarea se admite numai daca fapta care face obiectul cererii de extradare constituie infractiune, potrivit legilor ambelor parti contractante.
    3. Extradarea, in vederea urmaririi sau judecarii, se admite numai pentru fapte a caror savarsire atrage, potrivit legilor ambelor parti contractante, o pedeapsa privativa de libertate mai mare de un an, iar cand este ceruta in vederea executarii pedepsei, numai daca pedeapsa pronuntata este mai mare de 6 luni.
    4. Considerarea infractiunii ca fiind pedepsita de legile ambelor parti contractante nu este conditionata de imprejurarea ca legile partilor, contractante inscriu fapta in aceeasi categorie de infractiuni sau o denumesc prin aceeasi terminologie.
    5. Daca cererea de extradare se refera la doua sau mai multe infractiuni sanctionate cu o pedeapsa privativa de libertate de legile ambelor parti contractante, chiar daca numai una dintre ele corespunde conditiilor prevazute la paragraful 3 privind durata pedepsei, extradarea poate fi admisa si pentru celelalte infractiuni.
    Art. 65
    Refuzul extradarii
    1. Partile contractante nu-si extradeaza propriii lor cetateni.
    2. Extradarea va fi, de asemenea, refuzata, daca:
    a) infractiunea a fost savarsita pe teritoriul partii contractante solicitate;
    b) infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului partii contractante solicitante, iar legea partii contractante solicitate nu permite exercitarea actiunii penale pentru asemenea infractiuni savarsite in afara teritoriului sau ori nu admite extradarea pentru infractiunea care face obiectul cererii de extradare;
    c) potrivit legii uneia dintre partile contractante, infractiunea pentru care se cere extradarea este amnistiata sau actiunea penala nu poate fi exercitata ori hotararea nu poate fi executata ca urmare a implinirii termenului de prescriptie sau pentru alt temei legal;
    d) persoana a carei extradare se cere a fost trimisa in judecata sau a fost judecata pentru aceeasi infractiune ori daca in cauza s-a dat o ordonanta sau o hotarare de incetare a procesului penal, pe teritoriul partii contractante solicitate;
    e) potrivit legii ambelor parti contractante, actiunea penala nu poate fi pusa in miscare decat la plangerea prealabila a partii vatamate;
    f) infractiunea este considerata de partea contractanta solicitata ca infractiune politica sau ca infractiune conexa la asemenea infractiune;
    g) partea contractanta solicitata are motive serioase sa creada ca cererea de extradare a fost prezentata in scopul de a urmari sau pedepsi o persoana pentru considerente de rasa, religie, sex, nationalitate, origine etnica sau opinii politice ori ca situatia acestei persoane risca sa fie agravata pentru unul sau altul dintre aceste motive;
    h) este ceruta pentru o infractiune militara.
    Art. 66
    Infractiuni fiscale
    1. In materie de taxe, impozite, vama si schimb valutar, extradarea va fi acordata intre partile contractante, conform dispozitiilor prezentului tratat, pentru fapte care corespund, potrivit legii partii contractante solicitate, unei infractiuni de aceeasi natura.
    2. Extradarea nu va putea fi refuzata pe motiv ca legea partii contractante solicitate nu prevede acelasi regim de taxe si impozite sau nu contine acelasi tip de reglementare in materie de taxe si impozite, vama sau schimb valutar ca legislatia partii contractante solicitante.
    Art. 67
    Actele-anexa la cererea de extradare
    La cererea de extradare se anexeaza:
    a) originalul sau copia certificata de pe mandatul de arestare sau orice alt act avand aceeasi forta, emis in forma prevazuta de legea partii contractante solicitante, iar la cererea de extradare pentru executarea pedepsei, copia certificata de pe hotararea ramasa definitiva;
    b) o expunere a faptelor pentru care extradarea este ceruta, timpul si locul savarsirii infractiunii, calificarea infractiunii si referiri la dispozitiile legale care ii sunt aplicabile, precum si date cu privire la durata pedepsei executate pana atunci; daca prin infractiune s-au produs pagube materiale, se va mentiona cuantumul stabilit sau aproximat al acestora;
    c) copia de pe textele de lege ale partii contractante solicitante, aplicabile sau aplicate in cauza respectiva;
    d) in masura in care este posibil, date privind persoana a carei extradare se cere, cetatenia ei, domiciliul sau resedinta ei, precum si descrierea fizionomiei, fotografii si amprente digitale.
    Art. 68
    Date suplimentare
    1. Daca datele primite de la partea contractanta solicitanta nu sunt suficiente pentru luarea in considerare a cererii de extradare, partea contractanta solicitata poate cere completarea lor. Ea poate stabili un termen care nu va putea depasi 2 luni pentru trimiterea datelor suplimentare. Acest termen poate fi prelungit, la cererea motivata a partii contractante solicitante, cu inca 15 zile.
    2. Daca persoana la care se refera cererea a fost arestata, iar partea contractanta solicitanta nu trimite in termenul stabilit datele cerute, partea contractanta solicitata poate pune in libertate acea persoana.
    Art. 69
    Arestarea in vederea extradarii
    1. Dupa primirea cererii de extradare, partea contractanta solicitata va lua neintarziat masuri pentru arestarea persoanei a carei extradare se cere, cu exceptia cazurilor in care, potrivit prezentului tratat, extradarea nu poate avea loc.
    2. In caz de urgenta, arestarea poate avea loc si inainte de primirea cererii de extradare, daca s-a receptionat o interventie in acest sens de la partea contractanta solicitanta. In interventie se va mentiona, dupa caz, mandatul de arestare ori dispozitia de arestare preventiva sau hotararea definitiva data impotriva acelei persoane si mentiunea potrivit careia cererea de extradare va fi transmisa ulterior. Interventia in vederea arestarii poate fi facuta prin Interpol, prin posta, telegraf, telex, fax sau prin orice alt mijloc care lasa urma scrisa ori este admis de partea contractanta solicitata. Autoritatea solicitanta va fi informata in cel mai scurt timp despre cursul dat cererii sale.
    3. Persoana arestata in aplicarea prevederilor paragrafului 2 poate fi pusa in libertate daca, in termen de o luna de la data trimiterii instiintarii, nu se primeste cererea de extradare. Acest termen poate fi prelungit cu 15 zile, la cererea motivata a partii contractante solicitante. Cu toate acestea, punerea in libertate provizorie este oricand posibila, cu conditia ca partea contractanta solicitata sa ia orice masura pe care o considera necesara in vederea evitarii ca persoana sa se sustraga.
    4. Punerea in libertate nu impiedica o noua arestare si extradare, daca cererea de extradare parvine ulterior.
    Art. 70
    Amanarea extradarii
    Daca persoana a carei extradare se cere este inculpata intr-un proces penal in curs sau daca a fost condamnata pentru o alta infractiune decat aceea in legatura cu care se cere extradarea, pe teritoriul partii contractante solicitate, extradarea poate fi amanata pana la sfarsitul procesului penal, pana la executarea completa a pedepsei pronuntate sau pana la eliberarea definitiva inainte de expirarea duratei acesteia.
    Art. 71
    Extradarea temporara
    1. Daca amanarea extradarii prevazute la art. 70 din prezentul tratat ar putea atrage dupa sine implinirea termenului de prescriptie a actiunii penale sau ar putea aduce prejudicii serioase pentru stabilirea faptelor, persoana a carei extradare se cere poate fi extradata temporar, pe baza unei cereri motivate.
    2. Persoana extradata temporar va fi trimisa inapoi, imediat dupa efectuarea actelor procesuale pentru care a fost extradata.
    Art. 72
    Predarea
    1. Partea contractanta solicitata va face cunoscut partii contractante solicitante hotararea sa cu privire la extradare.
    2. In caz de acceptare, partea contractanta solicitata este obligata sa comunice partii contractante solicitante locul si data predarii, precum si durata detentiei executate in vederea extradarii de catre persoana in cauza.
    3. Daca partea contractanta solicitanta nu ia in primire persoana la data fixata pentru predare si daca nu s-a solicitat o amanare, aceasta poate fi pusa in libertate la expirarea unui termen de 15 zile, calculat de la data stabilita pentru predare. Partea contractanta solicitata poate refuza extradarea pentru aceeasi fapta.
    Art. 73
    Transmiterea obiectelor
    1. Partile contractante se obliga sa-si transmita reciproc, la cerere:
    a) obiectele si valorile care au fost procurate de infractor prin infractiunea care a atras extradarea;
    b) obiectele care pot avea importanta ca probe in cauza penala pentru care s-a cerut extradarea.
    2. Obiectele si valorile prevazute la paragraful 1 se transmit chiar daca extradarea infractorului nu poate fi facuta din cauza decesului sau, sustragerii de la judecata sau din alte motive.
    3. Daca obiectele cerute sunt necesare partii contractante solicitate ca probe intr-o alta cauza penala, transmiterea lor poate fi amanata pana la terminarea procesului in cauza sau pot fi predate cu conditia de a fi restituite.
    4. Drepturile partii contractante solicitate sau ale tertilor asupra obiectelor cerute raman neatinse. Obiectele asupra carora exista asemenea drepturi se restituie partii contractante solicitate, dupa terminarea procedurii, cat mai curand posibil si fara cheltuieli.
    Art. 74
    Repetarea extradarii
    Daca persoana extradata se sustrage de la urmarirea penala sau de la judecata ori de la executarea pedepsei si se inapoiaza de bunavoie pe teritoriul partii contractante solicitate, ea va putea fi din nou extradata, la cererea scrisa a partii contractante solicitante, fara a mai fi necesara prezentarea actelor prevazute la art. 67.
    Art. 75
    Cereri de extradare primite din partea mai multor state
    Daca extradarea este ceruta concomitent de mai multe state fie pentru aceeasi fapta, fie pentru fapte diferite, partea contractanta solicitata hotaraste tinand seama de toate circumstantele si, in special, de gravitatea si locul infractiunilor, de data respectivelor cereri, de cetatenia persoanei cerute si de posibilitatea unei extradari ulterioare unui alt stat.
    Art. 76
    Limitele urmaririi penale impotriva persoanei extradate
    1. Persoana extradata nu va putea fi urmarita, judecata sau detinuta in vederea executarii unei pedepse sau supusa unei restrictii a libertatii sale individuale, pentru o infractiune savarsita anterior predarii, alta decat aceea pentru care s-a cerut extradarea, sau nu poate fi reextradata unui stat tert decat in urmatoarele cazuri:
    a) statul care a predat-o consimte. In acest scop va trebui prezentata o cerere, insotita de actele prevazute de art. 67 si de un proces-verbal incheiat de autoritatea competenta continand declaratiile extradatului. Acest consimtamant va putea fi dat daca infractiunea pentru care este cerut antreneaza ea insasi obligatia de extradare;
    b) desi a avut posibilitatea, persoana extradata nu a parasit teritoriul partii contractante solicitante in termen de o luna de la sfarsitul procesului penal, iar in cazul condamnarii, de la executarea pedepsei sau daca se inapoiaza pe teritoriul acestei din urma parti in acest termen nu se socoteste timpul in care persoana extradata nu a putut parasi teritoriul partii contractante solicitante din motive independente de vointa sa.
    2. Daca calificarea data infractiunii este modificata in cursul procesului, persoana extradata nu va fi urmarita sau judecata decat in masura in care elementele constitutive ale infractiunii, in noua calificare, ar permite extradarea.
    Art. 77
    Informatii cu privire la rezultatul procesului penal
    Partile contractante isi comunica reciproc informatii cu privire la rezultatul procesului penal pornit impotriva persoanei extradate. Daca impotriva acestei persoane a fost pronuntata o hotarare definitiva, se va transmite si copia de pe aceasta hotarare.
    Art. 78
    Tranzitarea
    1. Fiecare dintre partile contractante va autoriza, la cererea celeilalte parti contractante, transportul pe teritoriul sau al persoanelor extradate celeilalte parti contractante de catre un stat tert. Aceasta prevedere nu se va aplica daca, potrivit prevederilor prezentului tratat, nu ar exista obligatia de extradare.
    2. Cererea pentru autorizarea tranzitului se inainteaza si se rezolva dupa aceleasi reguli ca si cererea de extradare.
    Art. 79
    Cheltuieli de extradare si de tranzit
    1. Cheltuielile de extradare vor fi suportate de partea contractanta pe teritoriul careia s-au efectuat.
    2. Cheltuielile de tranzit vor fi suportate de partea contractanta solicitanta.
    Art. 80
    Modul de legatura
    In problemele de extradare si tranzitare, organele centrale ale celor doua parti contractante, mentionate la art. 8 din prezentul tratat, comunica direct intre ele.

    CAP. 3
    Transferul urmaririi penale

    Art. 81
    Obligatia de a porni o actiune penala
    Fiecare parte contractanta, la cererea celeilalte parti contractante, va porni, in conformitate cu propria sa lege, actiunea penala impotriva unui cetatean al sau, in cazul in care exista date suficiente ca a savarsit, pe teritoriul celeilalte parti contractante, o fapta care este prevazuta ca infractiune de legile ambelor parti contractante.
    Art. 82
    Cererea de transmitere
    1. Cererea de transmitere a urmaririi penale se face in scris.
    2. La cerere se anexeaza o informare cuprinzand date asupra faptei savarsite, calificarii ei juridice, precum si toate probele existente cu privire la savarsirea infractiunii, iar in masura in care este posibil, datele prevazute in art. 67.
    Art. 83
    Informatii privind solutionarea procesului
    Partea contractanta al carei cetatean este persoana urmarita va instiinta cealalta parte contractanta despre rezultatul procesului penal, iar in cazul in care ar interveni o hotarare definitiva, va trimite si copia de pe aceasta.

    CAP. 4
    Transferul persoanelor condamnate

    Art. 84
    Principii generale
    1. Partile contractante se obliga, in conditiile prezentului tratat, sa coopereze in materie de transfer al persoanelor condamnate.
    2. Persoana condamnata pe teritoriul uneia dintre partile contractante poate, in conditiile prevazute de prezentul tratat, sa fie transferata pe teritoriul celeilalte parti contractante, pentru executarea pedepsei privative de libertate la care a fost condamnata. In acest scop, persoana condamnata poate sa-si exprime dorinta de a fi transferata, in baza prezentului tratat, adresandu-se fie autoritatilor competente ale statului de condamnare, fie celor ale statului de executie.
    3. Transferul poate fi solicitat fie de statul de condamnare, fie de statul de executie.
    Art. 85
    Conditiile transferului
    Transferul poate avea loc:
    a) daca condamnatul este cetatean al statului de executie;
    b) daca hotararea de condamnare este definitiva si executorie;
    c) daca durata pedepsei privative de libertate, pe care condamnatul o mai are de executat la data cererii de transfer, este de cel putin 6 luni. In cazuri exceptionale, partile contractante pot conveni asupra transferului, atunci cand durata pedepsei ramase de executat este mai mica de 6 luni;
    d) daca condamnatul sau, atunci cand, din motive de varsta ori stare fizica sau stare psihica, una dintre partile contractante considera necesar, reprezentantul sau legal consimte la transfer;
    e) daca fapta pentru care s-a pronuntat hotararea de condamnare constituie infractiune potrivit legii partii contractante al carei cetatean este cel condamnat;
    f) daca ambele parti contractante au convenit asupra transferului.
    Art. 86
    Comunicarea de informatii
    1. Autoritatile competente ale statului de condamnare aduc la cunostinta oricarui condamnat, cetatean al celuilalt stat, posibilitatea de a obtine, in conditiile prevazute de prezentul tratat, transferul sau in vederea executarii pedepsei in statul al carui cetatean este.
    2. Daca condamnatul isi exprima, pe langa statul de condamnare, dorinta de a fi transferat, acest stat trebuie sa informeze statul de executie, cat mai curand posibil, dupa ce hotararea a ramas definitiva.
    3. Informatiile trebuie sa cuprinda:
    a) numele, data si locul nasterii condamnatului;
    b) atunci cand este posibil, adresa sa din statul de executie;
    c) o expunere a faptelor care au condus la condamnare;
    d) natura, durata si data cand a inceput executarea pedepsei.
    4. Daca condamnatul isi exprima pe langa statul de executie dorinta de a fi transferat, statul de condamnare comunica acestui stat la cererea sa, informatiile mentionate la paragraful 3.
    5. Condamnatul trebuie sa fie informat in scris despre orice hotarare luata de unul dintre cele doua state in legatura cu cererea de transfer.
    Art. 87
    Cererea de transfer si documentele anexe
    1. Cererea de transfer trebuie sa fie formulata in scris.
    2. La cerere se anexeaza:
    a) un act care sa ateste ca persoana condamnata este cetatean al statului de executie;
    b) copia de pe textele legale din care rezulta ca faptele care au dus la condamnarea persoanei ce urmeaza a fi transferata constituie infractiuni din punct de vedere al legii statului de executie;
    c) copia legalizata de pe hotararea de condamnare, cu mentiunea ca este definitiva, precum si copia de pe textele de lege aplicate in cauza respectiva;
    d) acte din care rezulta, durata pedepsei, deja executate si a arestului preventiv, precum si durata pedepsei ce urmeaza a fi executata;
    e) o declaratie privind consimtamantul la transfer;
    f) alte acte, daca autoritatea competenta a statului de condamnare considera necesara comunicarea acestora.
    3. Daca unul dintre cele doua state considera necesar, poate solicita acte sau date suplimentare;
    Art. 88
    Consimtamantul la transfer
    1. Condamnatul trebuie sa-si dea consimtamantul la transfer de bunavoie si in deplina cunostinta a consecintelor juridice care decurg din aceasta. Procedura este cea prevazuta de legea statului de condamnare.
    2. Statul de condamnare trebuie sa dea statului de executie posibilitatea verificarii, prin intermediul unui functionar consular, daca consimtamantul la transfer a fost dat cu respectarea conditiilor prevazute la paragraful 1.
    Art. 89
    Modul de legatura
    In problemele de predare a condamnatilor, in vederea executarii pedepselor, ministerele de justitie ale celor doua parti contractante comunica direct intre ele.
    Art. 90
    Comunicarea rezolvarii cererii
    Partea contractanta solicitata trebuie sa informeze partea contractanta solicitanta, in scris, in cel mai scurt timp, despre acordul sau refuzul transferului solicitat.
    Art. 91
    Predarea condamnatului
    Daca propunerea de transfer este acceptata, autoritatile competente ale celor doua parti contractante vor conveni, de indata, asupra locului, datei si modalitatilor de transfer al persoanei condamnate.
    Art. 92
    Punerea in executare a pedepsei
    1. Pedeapsa se executa pe baza hotararii pronuntate de instanta statului de condamnare.
    2. Totusi, instanta competenta din statul de executie decide, prin hotarare judecatoreasca, asupra modalitatii de punere in executare a hotararii pronuntate in statul de condamnare.
    3. Daca natura sau durata pedepsei pronuntate in statul de condamnare nu corespunde cu legea statului de executie, acest din urma stat, prin hotarare judecatoreasca, o poate adapta la pedeapsa prevazuta de propria sa lege pentru infractiuni de aceeasi natura. Aceasta pedeapsa va fi cat mai corespunzatoare pedepsei aplicate prin hotararea de condamnare. Prin natura sau prin durata sa, aceasta pedeapsa nu poate sa o agraveze pe cea pronuntata in statul de condamnare si nici sa depaseasca maximumul prevazut de legea statului de executie.
    4. Partea din pedeapsa care a fost executata in statul de condamnare se deduce din durata pedepsei stabilite de instanta din statul de executie, daca pedepsele sunt de acelasi fel. In cazul in care instanta stabileste o pedeapsa de alt fel decat cea aplicata prin hotararea de condamnare, la stabilirea naturii si duratei pedepsei se tine seama de partea de pedeapsa executata.
    5. Pedeapsa complimentara, pronuntata prin hotararea de condamnare, se executa in masura in care este prevazuta in legea partii contractante al carei cetatean este cel condamnat si nu a fost executata in statul de condamnare.
    6. O copie de pe hotararea pronuntata de instanta statului de executie se comunica autoritatii competente a celuilalt stat.
    Art. 93
    Legea aplicabila
    1. Executarea pedepsei se face potrivit legii statului de executie, care este singurul competent sa ia orice decizie.
    2. Statul de condamnare este singurul competent sa reexamineze hotararea de condamnare prin cai judiciare de atac.
    3. Fiecare parte contractanta poate acorda gratierea sau amnistia, conform legii sale.
    Art. 94
    Incetarea executarii
    Statul de condamnare informeaza statul de executie in legatura cu orice hotarare sau masura care are ca efect inlaturarea caracterului executoriu al pedepsei. In acest caz, statul de executie trebuie sa inceteze executarea pedepsei.
    Art. 95
    Informatii privind executarea pedepsei
    Statul de executie informeaza statul de condamnare in legatura cu executarea pedepsei:
    a) la terminarea executarii pedepsei;
    b) in caz de evadare a condamnatului;
    c) daca statul de condamnare ii solicita informatii in legatura cu executarea pedepsei.
    Art. 96
    Tranzitarea
    1. Fiecare parte contractanta autorizeaza, la cerere, transportul in tranzit pe teritoriul sau al cetatenilor celeilalte parti contractante, transferati pentru executarea pedepsei de catre un stat tert in statul ai carui cetateni sunt.
    2. Cererea pentru autorizarea tranzitului se formuleaza si se rezolva potrivit prevederilor din prezentul tratat, referitoare la transferul persoanelor condamnate.
    Art. 97
    Cheltuielile de transfer
    Cheltuielile ocazionate de transferul persoanelor condamnate sunt suportate de statul de executie, cu exceptia cheltuielilor ocazionate exclusiv pe teritoriul statului de condamnare.

    PARTEA A V-A
    Dispozitii finale
    Art. 98
    Solutionarea diferendelor
    Orice diferend rezultat din aplicarea prezentului tratat se va solutiona pe cale diplomatica.
    Art. 99
    Ratificarea si intrarea in vigoare a tratatului
    Prezentul tratat va fi supus ratificarii si va intra in vigoare in cea de a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
    Art. 100
    Valabilitatea tratatului
    Prezentul tratat se incheie pe o durata nelimitata. Fiecare dintre cele doua parti contractante poate sa-l denunte printr-o notificare scrisa. Denuntarea va produce efecte dupa trecerea unui an de la data notificarii.
    Incheiat la Chisinau la 6 iulie 1996, in doua exemplare originale, ambele texte avand aceeasi valabilitate.
    Drept pentru care plenipotentiarii partilor contractante au semnat prezentul tratat si au aplicat sigiliile lor.

               Pentru Romania,
               Teodor Viorel Melescanu

               Pentru Republica Moldova,
               Mihai Popov

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Legea 177/1997

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 177 din 1997
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu