LEGE
Nr. 159 din 28 iulie 1998
privind cooperarea autoritatilor romane cu Tribunalul International pentru
urmarirea persoanelor presupuse a fi responsabile de grave violari ale
dreptului international umanitar, comise pe teritoriul fostei Iugoslavii
incepand cu anul 1991
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 31 iulie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Romania coopereaza, prin autoritatile sale competente si in conditiile
prezentei legi, cu Tribunalul International pentru urmarirea persoanelor
presupuse a fi responsabile de violari grave ale dreptului international
umanitar, comise pe teritoriul fostei Iugoslavii incepand cu anul 1991,
infiintat in temeiul Rezolutiei 827/1993 a Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite.
Art. 2
Dispozitiile prezentei legi se aplica persoanelor aflate pe teritoriul
Romaniei, presupuse a fi responsabile pentru fapte grave, incriminate de legea
penala romana, care, in sensul art. 2 - 5 din Statutul Tribunalului
International, constituie grave incalcari ale conventiilor de la Geneva din
anul 1949, violari ale legilor sau cutumelor, genocid sau alte crime impotriva
umanitatii.
Art. 3
Procedura de cooperare se declanseaza la cererea Tribunalului
International.
Art. 4
Ministerul Justitiei este autoritatea centrala competenta sa primeasca
cererile Tribunalului International, sa le verifice sub aspectul regularitatii
formale si sa le transmita neintarziat spre rezolvare organelor judiciare
competente.
Art. 5
Tribunalul International va fi informat, la cererea sa, de catre Ministerul
Justitiei asupra cauzelor in curs de urmarire penala sau de judecata ce au ca
obiect infractiuni de competenta acestui tribunal, precum si cu privire la
persoanele condamnate pentru alte asemenea infractiuni, aflate in executarea
pedepselor in Romania.
In acest scop, Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie si
Ministerul de Interne vor furniza Ministerului Justitiei datele pe care le
detin si care prezinta relevanta pentru solutionarea cererilor primite de la
Tribunalul International.
CAP. 2
Competenta organelor judiciare romane
Art. 6
Cauzele care au ca obiect infractiuni ce intra in competenta Tribunalului
International, aflate in curs de urmarire penala sau de judecata in Romania,
vor fi trimise Tribunalului International, conform art. 9 alin. 2 din statutul
acestuia, care prevede prioritatea de jurisdictie in favoarea tribunalului.
In acest scop, procurorul sau instanta de judecata, dupa caz, se
desesizeaza si inainteaza dosarul la Ministerul Justitiei spre a fi trimis
Tribunalului International.
Art. 7
Persoana care a suferit o vatamare prin vreuna dintre infractiunile de
competenta Tribunalului International se poate constitui parte civila impotriva
invinuitului sau inculpatului si persoanei responsabile civilmente, prin
introducerea unei actiuni civile la instanta romana in raza careia aceasta
domiciliaza.
Actiunea civila urmeaza a fi solutionata in temeiul hotararii penale
definitive a Tribunalului International, care are autoritate de lucru judecat
in fata instantei romane cu privire la raspunderea penala a condamnatului.
CAP. 3
Examinarea si solutionarea cererii de arestare si predare a persoanei
arestate
Art. 8
Cererea Tribunalului International avand ca obiect arestarea si predarea
persoanei presupuse a fi responsabila de violari grave ale dreptului
international umanitar, impreuna cu copia de pe actul de acuzare si cu
celelalte documente insotitoare vor fi transmise de Ministerul Justitiei spre
solutionare, dupa caz, procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea
Suprema de Justitie sau instantei sesizate cu judecarea cauzei.
Daca mandatul de arestare emis de Tribunalul International sau de
procurorul sau nu poate fi pus in executare, Ministerul Justitiei va comunica
Tribunalului International impedimentele ce au determinat neexecutarea
mandatului.
Art. 9
Mandatul de arestare emis de Tribunalul International sau, dupa caz, de
procurorul acestuia se aduce la indeplinire in urma identificarii persoanei in
cauza, prin luarea masurii arestarii preventive, in conditiile prevazute de legea
romana.
Persoana arestata, daca considera ca masura luata impotriva sa este
nelegala, are dreptul sa se adreseze cu plangere instantei romane competente.
Masura arestarii este notificata de indata Tribunalului International de
catre Ministerul Justitiei.
Art. 10
Predarea persoanei arestate se va face la data si in locul stabilite de
Tribunalul International si de Ministerul Justitiei.
In actul de predare se va arata durata arestarii preventive, in scopul
deducerii ei in caz de condamnare.
Predarea persoanei arestate se face fara a se recurge la procedura
extradarii si va avea loc cu precadere fata de orice impediment legal ce ar
rezulta din legea romana sau din conventii la care Romania este parte.
Dispozitiile prezentei legi, referitoare la predare, se aplica si in cazul
in care persoana presupusa a fi responsabila de violari grave ale dreptului
international umanitar, comise pe teritoriul fostei Iugoslavii, se afla in
executarea pedepselor aplicate pentru alte infractiuni decat cele care sunt de
competenta Tribunalului International.
Predarea persoanei aflate in executarea pedepsei intrerupe cursul
prescriptiei executarii, prevazut de legea penala romana.
CAP. 4
Solutionarea altor cereri si transmiterea unor date din dosarele penale
Art. 11
Organele judiciare romane au obligatia de a solutiona si alte cereri ale
Tribunalului International avand ca obiect: identificarea unor persoane care
pot fi martori sau experti in cauzele aflate pe rolul acestuia, ascultarea
martorilor mentionati in cerere, ridicarea si pastrarea inscrisurilor,
confiscarea obiectelor care au servit la savarsirea infractiunii, in vederea
trimiterii lor Tribunalului International.
De asemenea, acestea vor indisponibiliza bunurile sau valorile obtinute
prin savarsirea infractiunii comise pe teritoriul fostei Iugoslavii, pentru a
fi restituite persoanei pagubite, si vor administra alte asemenea acte utile
solutionarii cauzei.
Art. 12
Cererile Tribunalului International prevazute la art. 11, impreuna cu
documentele insotitoare primite de Ministerul Justitiei se vor trimite
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, care va lua masurile
necesare pentru solutionarea lor.
Actele administrate de catre organele de urmarire penala vor fi transmise
Tribunalului International prin intermediul Ministerului Justitiei.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 13
Prevederile prezentei legi se completeaza cu cele ale Codului penal si ale
Codului de procedura penala, in masura in care acestea nu cuprind dispozitii
contrare.
Art. 14
Legea intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica pana la incetarea activitatii
Tribunalului International pentru urmarirea persoanelor presupuse a fi
responsabile de grave violari ale dreptului international umanitar, comise pe
teritoriul fostei Iugoslavii.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 30
septembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
P. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Andrei Ioan Chiliman
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 29 iunie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
P. PRESEDINTELE SENATUI
Cristian Dumitrescu