LEGE
Nr. 101 din 12 noiembrie 1994
pentru aderarea Romaniei la Acordul european privind activitatea echipajelor
vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale (A.E.T.R.),
inclusiv la anexele acestuia, incheiat la Geneva la 1 iulie 1970
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 22 noiembrie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Acordul european privind activitatea echipajelor
vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale (A.E.T.R.),
inclusiv la anexele acestuia, incheiat la Geneva la 1 iulie 1970.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 septembrie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 31
octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
ACORD EUROPEAN
privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi
rutiere internationale (A.E.T.R.)*)
*) Traducere
Geneva, 1 iulie 1970
Partile contractante,
in dorinta de a favoriza dezvoltarea si imbunatatirea transporturilor
rutiere internationale de marfuri si pasageri,
constiente de necesitatea de a spori siguranta traficului rutier, de a
reglementa conditiile de munca in transporturile rutiere internationale in
conformitate cu principiile Organizatiei Internationale a Muncii si de a adopta
in comun anumite masuri pentru asigurarea respectarii unei asemenea
reglementari,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Definitii
In sensul prezentului acord, se intelege:
a) prin vehicul, orice automobil sau remorca; acest termen include orice
ansamblu de vehicule;
b) prin automobil, orice vehicul avand un motor cu propulsie, care circula
pe sosea cu mijloacele sale proprii si care serveste in mod normal la
transportul de persoane sau de marfuri pe sosea, sau la tractiunea pe sosea a
vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane sau de marfuri; acest
termen nu cuprinde tractoarele agricole;
c) prin remorca, orice vehicul destinat a fi cuplat cu un automobil; acest
termen cuprinde semiremorcile;
d) prin semiremorca, orice remorca destinata a fi cuplata cu un automobil,
astfel incat aceasta sa se sprijine cu o parte pe automobil si o parte
importanta din greutatea sa si din greutatea incarcaturii sa fie suportata de
automobilul respectiv;
e) prin ansamblu de vehicule, vehiculele cuplate care participa la
circulatia rutiera ca o singura unitate;
f) prin greutate maxima permisa, greutatea maxima a vehiculului incarcat,
declarata admisa de catre autoritatea competenta a statului in care vehiculul
este inmatriculat;
g) prin transport rutier, orice deplasare efectuata pe rute deschise pentru
public, cu incarcatura sau fara incarcatura, a unui vehicul destinat
transportului de calatori sau marfuri;
h) prin transport rutier international, orice transport rutier care include
traversarea a cel putin unei frontiere;
i) prin servicii regulate, serviciile care asigura transportul de persoane,
efectuat dupa un program si pe itinerare determinate, aceste servicii oferind
posibilitatea de a lua si de a lasa pasagerii din/in statii stabilite in
prealabil.
Un regulament de exploatare sau documente inlocuitoare, aprobate de catre
autoritatile publice competente ale partilor contractante si publicate de
transportator inaintea punerii in aplicare, stabilesc conditiile de transport,
mai ales frecventa, orarele, tarifele si obligatia de a transporta, in masura
in care aceste conditii nu sunt precizate printr-un text legal sau reglementar.
Oricare ar fi organizatorul transporturilor, sunt considerate tot ca
servicii regulate acele servicii care asigura transportul unor categorii determinate
de calatori, excluzand alti calatori, in masura in care aceste servicii sunt
efectuate conform conditiilor indicate in primul alineat al prezentei
definitii. Serviciile acestei categorii, mai ales acelea care asigura
transportul lucratorilor la locul de munca si la domiciliul lor sau transportul
elevilor la institutele de invatamant si la domiciliul lor, sunt numite in
continuare servicii regulate speciale;
j) prin sofer, orice persoana, salariata sau nu, care conduce vehiculul,
chiar pentru o perioada scurta, sau care este la bordul vehiculului pentru a-l
putea conduce, daca este cazul;
k) prin membru al echipajului sau membru de echipaj, soferul sau una dintre
persoanele mentionate mai jos, fie ca acest sofer sau ca aceste persoane sunt
salariate sau nu:
(i) insotitorul, adica orice persoana care insoteste soferul pentru a-l
asista la anumite manevre si care ia parte efectiv, in mod obisnuit, la
operatiunile de transport, fara a fi un sofer in sensul paragrafului j) al
prezentului articol.
(ii) incasatorul (taxatorul), adica orice persoana care insoteste soferul
unui vehicul care transporta persoane si care are ca sarcina principala sa
elibereze sau sa controleze biletele sau alte documente care permit persoanelor
sa calatoreasca in vehicul;
l) prin saptamana, perioada cuprinsa intre ora 0 a zilei de luni si ora 24
a zilei de duminica;
m) prin repaus, orice perioada neintrerupta de cel putin o ora, in timpul
careia soferul poate sa dispuna liber de timpul sau.
Art. 2
Domeniu de aplicabilitate
1. Prezentul acord se va aplica pe teritoriul fiecarei parti contractante
tuturor operatiunilor de transport rutier international efectuate cu un vehicul
inmatriculat pe teritoriul acestei parti contractante sau pe teritoriul oricarei
alte parti contractante.
2. Cu toate acestea:
a) daca, pe parcursul unei operatiuni de transport rutier international,
unul sau mai multi membri ai echipajului nu parasesc teritoriul national unde
isi exercita in mod normal activitatile lor profesionale, partea contractanta
careia ii apartine acest teritoriu va fi libera sa nu aplice prevederile
prezentului acord cu privire la acest sau la acesti membri ai echipajului;
b) daca partile contractante al caror teritoriu este tranzitat nu se inteleg
intr-un alt mod, prezentul acord nu se va aplica transporturilor rutiere
internationale efectuate cu:
1. vehicule destinate transporturilor de marfuri si a caror greutate maxima
admisa, inclusiv cea a remorcilor sau a semiremorcilor, nu depaseste 3,5 tone;
2. vehicule destinate transporturilor de calatori care, dupa tipul lor de
constructie sau de echipament, sunt construite sa transporte maximum noua
persoane, inclusiv soferul, si sunt destinate acestui scop;
3. vehicule destinate transporturilor de persoane prin servicii regulate al
caror parcurs al liniei nu depaseste 50 kilometri;
4. vehicule a caror viteza maxima admisa nu depaseste 30 kilometri pe ora;
5. vehicule destinate serviciilor fortelor armate, protectiei civile,
pompierilor si fortelor care raspund de mentinerea ordinii publice sau care
sunt sub controlul acestora;
6. vehicule destinate serviciilor de canalizare, de protectie impotriva
inundatiilor, serviciilor apei, gazului, electricitatii, gunoiului, colectarii
gunoaielor, telegrafului, telefoanelor, postei, radiodifuziunii, televiziunii
si detectarii emitatorilor sau receptorilor de televiziune sau radio;
7. vehicule folosite pentru stare de urgenta sau destinate actiunilor de
salvare;
8. vehicule specializate destinate serviciilor medicale;
9. vehicule care transporta materiale apartinand circurilor sau
balciurilor;
10. vehicule specializate de depanare;
11. vehicule supuse testelor rutiere in vederea perfectionarii tehnice,
repararii sau intretinerii, si vehicule noi sau transformate, care nu sunt inca
puse in circulatie;
12. vehicule folosite pentru transporturi necomerciale de bunuri in scopuri
particulare;
13. vehicule folosite pentru colectarea laptelui in ferme sau pentru
aducerea in ferme a bidoanelor cu lapte sau a produselor din lapte destinate
hranei animalelor.
Art. 3
Aplicarea anumitor dispozitii ale acordului in transporturile rutiere
efectuate de vehicule provenind din state care nu sunt parti contractante
1. Fiecare parte contractanta va aplica pe teritoriul sau, in
transporturile rutiere internationale efectuate de orice vehicul inmatriculat
pe teritoriul unui stat care nu este parte contractanta la prezentul acord,
dispozitii cel putin la fel de stricte ca acelea care sunt prevazute in art. 5,
6, 7, 8, 9 si 10 ale prezentului acord.
2. Fiecare parte contractanta va putea, in cazul unui vehicul inmatriculat
intr-un stat care nu este parte contractanta la prezentul acord, sa nu pretinda
decat foi de parcurs zilnice completate de mana de catre sofer in locul
aparatului de control, conform specificatiilor cuprinse in anexa la prezentul
acord.
Art. 4
Principii generale
Fiecare parte contractanta poate aplica minime mai ridicate sau maxime mai
scazute decat cele prevazute in art. 5 - 8 inclusiv. Dispozitiile prezentului
acord raman totusi aplicabile soferilor care efectueaza transporturi
internationale pe vehicule inmatriculate intr-un alt stat parte contractanta
sau nu.
Art. 5
Echipaje
1. Varsta minima a soferilor care efectueaza transporturi de marfuri este
fixata:
a) pentru vehiculele, inclusiv, daca este cazul, remorcile sau
semiremorcile, a caror greutate maxima admisa este inferioara sau egala cu 7,5
tone, la 18 ani impliniti;
b) pentru celelalte vehicule, la:
21 ani impliniti
sau
18 ani impliniti, cu conditia ca persoana interesata sa posede un carnet de
conducere care sa ateste pregatirea ca sofer pentru transporturile rutiere de
marfuri, recunoscut de catre una dintre partile contractante. Partile
contractante se vor informa asupra nivelului minim de pregatire cerut in tara
lor si asupra altor conditii speciale care sunt aplicabile soferilor pentru
transporturi de marfuri, in conformitate cu dispozitiile prezentului acord.
2. Soferii care efectueaza transporturi de calatori trebuie sa fie in
varsta de cel putin 21 de ani.
Soferii care efectueaza transporturi de calatori pe rute care depasesc o
raza de 50 de kilometri in jurul punctului de baza obisnuit al vehiculului
trebuie sa indeplineasca, de asemenea, una dintre conditiile urmatoare:
a) sa fi efectuat timp de un an, cel putin, activitatea de sofer pentru
transporturi de marfuri, pe vehicule a caror greutate maxima admisa este mai
mare de 3,5 tone;
b) sa fi efectuat timp de un an, cel putin, activitatea de sofer pentru
transporturi de calatori, pe rute care nu depasesc o raza de 50 de kilometri in
jurul punctului de baza obisnuit al vehiculului sau pentru alte tipuri de
transporturi de calatori, care nu sunt supuse prezentului acord, atat timp cat
autoritatea competenta considera ca ei au dobandit in acest fel experienta
necesara;
c) sa fie posesorii unui carnet de conducere care sa ateste pregatirea ca
sofer pentru transporturi rutiere de calatori, recunoscut de una dintre partile
contractante.
Art. 6
Timpul de conducere a vehiculului
1. Durata totala de conducere a vehiculului cuprinsa intre doua repausuri
zilnice sau intre un repaus zilnic si un repaus saptamanal, numita in
continuare perioada de conducere zilnica nu trebuie sa depaseasca 9 ore. Poate
sa fie prelungita pana la 10 ore, de doua ori pe saptamana.
Dupa maximum 6 perioade de conducere zilnica, soferul trebuie sa ia un
repaus saptamanal ca cel stabilit in paragraful 3 al art. 8.
Perioada de repaus saptamanal poate fi mutata la sfarsitul celei de a sasea
zi, daca durata totala de conducere a vehiculului in cursul celor 6 zile nu
depaseste perioada maxima corespunzatoare celor sase perioade de conducere
zilnica a vehiculului.
In cazul transporturilor internationale de calatori, altele decat
serviciile regulate, cuvintele "sase" si "al saselea", care
figureaza in al doilea si in al treilea alineat, sunt inlocuite cu
"doisprezece" si, respectiv, cu "al doisprezecelea".
2. Durata totala de conducere nu trebuie sa depaseasca 90 de ore pentru o
perioada de doua saptamani consecutive.
Art. 7
Intreruperi
1. Dupa patru ore si jumatate de conducere a vehiculului, soferul trebuie
sa faca o pauza de cel putin 45 de minute, cu exceptia cazului cand el intra in
perioada de repaus.
2. Aceasta pauza poate fi inlocuita prin pauze de cel putin 15 minute
fiecare, intercalate in timpul cand se conduce vehiculul sau imediat dupa
aceasta perioada, astfel incat sa se respecte dispozitiile paragrafului 1.
3. In timpul acestor pauze soferul nu poate efectua alte activitati.
Conform prezentului articol, timpul de asteptare si timpul care nu este afectat
conducerii vehiculului, petrecuti intr-un vehicul in mers, in feribot sau in
tren, nu sunt considerati ca alte activitati.
4. Intreruperile mentionate in prezentul articol nu pot fi considerate ca
repausuri zilnice.
Art. 8
Timp de repaus
1. In fiecare perioada de 24 de ore, soferul beneficiaza de un timp de
repaus zilnic, de cel putin 11 ore consecutive, care ar putea fi redus la un
minimum de 9 ore consecutive, cel mult de 3 ori pe saptamana, cu conditia ca un
timp de repaus corespunzator sa fie acordat prin compensare, inainte de
sfarsitul saptamanii urmatoare.
In zilele in care perioada de repaus nu este redusa conform primului
alineat, repausul poate fi luat in doua sau trei perioade separate in timpul
perioadei de 24 de ore, una dintre aceste perioade trebuind sa fie de cel putin
8 ore consecutive. In acest caz durata minima de repaus ajunge pana la 12 ore.
2. In timpul fiecarei perioade de 30 de ore, in care exista cel putin doi
soferi la bordul unui vehicul, acestia trebuie sa beneficieze, fiecare, de un
repaus zilnic, de cel putin 8 ore consecutive.
3. In cursul fiecarei saptamani, una dintre perioadele de repaus mentionate
in paragrafele 1 si 2 atinge, cu titlu de repaus saptamanal, un total de 45 de
ore consecutive. Aceasta perioada de repaus poate fi redusa la un minimum de 36
de ore consecutive, daca ea este luata la punctul de baza obisnuit al
vehiculului sau al soferului sau la un minimum de 24 de ore consecutive, daca
ea este luata in afara acestor puncte. Fiecare scurtare este compensata
printr-un timp de repaus echivalent, luat in bloc inainte de sfarsitul celei
de-a treia saptamani care urmeaza saptamanii respective.
4. O perioada de repaus saptamanal care incepe intr-o saptamana si se
prelungeste in urmatoarea poate fi legata la una sau alta din aceste saptamani.
5. In cazul transporturilor de calatori, carora li se aplica paragraful 1
alin. 4 al art. 6, o perioada de repaus saptamanal poate fi mutata in saptamana
care urmeaza celei la care se refera perioada de repaus si adaugata repausului
saptamanal al acestei de-a doua saptamani.
6. Orice timp de repaus luat in compensare pentru reducerea perioadelor de
repaus zilnic si/sau saptamanal trebuie sa fie legat de un alt repaus, de cel
putin 8 ore, si trebuie sa fie acordat, la cererea persoanei interesate, la
locul de stationare a vehiculului sau la punctul de baza al soferului.
7. Pauza zilnica poate fi luata intr-un vehicul, atunci cand acesta este
echipat cu o cuseta si este in stationare.
8. Prin derogare de la dispozitiile paragrafului 1 mai sus mentionat, in cazul
in care, in domeniul transporturilor de marfuri sau de pasageri, un sofer
insoteste un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul, repausul zilnic
poate fi intrerupt o singura data, atat timp cat sunt indeplinite conditiile
urmatoare:
- partea de repaus zilnic luata pe jos trebuie sa se situeze inainte sau
dupa partea repausului zilnic luata la bordul feribotului sau in tren;
- perioada intre cele doua parti ale repausului zilnic trebuie sa fie cat
se poate de scurta si nu poate, in nici un caz, sa depaseasca o ora inainte de
imbarcare sau dupa debarcare, formalitatile vamale fiind cuprinse in
operatiunile de imbarcare sau de debarcare;
- in timpul celor doua parti ale repausului zilnic, soferul trebuie sa aiba
la dispozitie un pat sau o cuseta.
Repausul zilnic, astfel intrerupt, creste cu 2 ore.
Art. 9
Derogari
Cu conditia sa nu se prejudicieze siguranta rutiera si pentru a se da
posibilitatea soferului sa atinga un punct de oprire corespunzator, soferul
poate sa se abata de la prezentul acord atat cat este necesar pentru a asigura
securitatea pasagerilor, vehiculului sau incarcaturii sale. Soferul trebuie sa
mentioneze natura si motivul abaterii de la acord pe foaia de inregistrare a
aparatului de control sau in registrul sau de serviciu.
Art. 10
Aparatul de control
1. Partile contractante vor trebui sa prescrie instalarea si folosirea pe
vehiculele inmatriculate pe teritoriile lor a unui aparat de control, in
conformitate cu prescriptiile urmatoare:
a) aparatul de control, in sensul prezentului acord, trebuie sa corespunda,
in ceea ce priveste conditiile sale de constructie, de instalare, de folosire
si de control, dispozitiilor prezentului acord, inclusiv anexei sale;
b) daca nu se poate folosi in mod normal si intr-un mod adecvat un aparat
de control instalat pe un vehicul, fiecare membru al echipajului trebuie sa
scrie de mana, pe foaia de parcurs, folosind simboluri grafice adecvate,
indicatiile privind etapele sale de activitate profesionala si de repaus;
c) daca, datorita departarii de vehicul, membrii echipajului nu au fost in
masura sa foloseasca aparatul, ei trebuie sa adauge de mana, folosind simboluri
grafice adecvate, pe foaia de inregistrare, diversii timpi corespunzatori
activitatilor lor profesionale in perioada cand ei nu erau in vehicul;
d) membrii echipajului trebuie sa aiba mereu la ei si sa poata prezenta la
control foile de inregistrare pentru saptamana in curs si ale ultimei zile a
saptamanii precedente, in cursul careia ei au condus;
e) membrii echipajului trebuie sa fie atenti ca aparatul de control sa fie
pus in functiune si manipulat corect si ca, in caz de defectare, el sa fie
reparat cat mai repede posibil.
2. Proprietarul elibereaza soferilor un numar suficient de foi de
inregistrare, tinand cont de caracterul individual al acestor foi, de durata
serviciului si de obligatia de a inlocui eventual foile stricate sau retinute
de un agent de control. Proprietarul nu inmaneaza soferilor decat foi de un
model omologat, corespunzatoare, pentru a fi folosite in aparatul instalat la
bordul vehiculului.
3. Intreprinderile vor pastra foile de inregistrare completate conform
dispozitiilor de la alin. b), c), d) ale paragrafului 1 din prezentul articol,
pe o perioada de cel putin 12 luni dupa data ultimei inscrieri, si le vor
prezenta, la cerere, agentilor de control.
Art. 11
Controale efectuate de intreprindere
1. Intreprinderea trebuie sa organizeze serviciul de transport rutier,
astfel incat membrii echipajului sa fie in masura sa respecte dispozitiile
prezentului acord.
2. Intreprinderea trebuie sa supravegheze in mod regulat perioadele de
conducere a vehiculului si perioadele altor activitati, la fel ca si orele de
repaus, folosind toate documentele de care ea dispune, ca de exemplu, carnetele
individuale de control. Daca intreprinderea constata abateri de la prezentul
acord, ea trebuie sa le faca sa inceteze imediat si sa ia masuri pentru a evita
repetarea lor, ca de exemplu, modificand orarele si itinerarele.
3. Este interzisa remunerarea soferilor salariati, chiar prin acordarea de
prime sau prin majorarea salariilor, in functie de distantele parcurse si/sau
de volumul de marfuri transportate, in conditiile in care aceste remuneratii
sunt de natura a compromite securitatea rutiera.
Art. 12
Masuri pentru a asigura punerea in aplicare a acordului
1. Fiecare parte contractanta va lua toate masurile corespunzatoare pentru
a se respecta dispozitiile prezentului acord, in special prin controale la un
nivel adecvat, efectuate pe drumuri si in intreprinderi. Autoritatile
competente ale partilor contractante vor fi informate asupra masurilor generale
luate in acest scop.
2. Partile contractante isi acorda reciproc asistenta pentru aplicarea
prezentului acord si pentru controlul acesteia.
3. In cadrul acestei asistente reciproce, autoritatile competente ale
partilor contractante isi comunica, in mod regulat, toate informatiile
disponibile privind:
- abaterile de la prezentul acord comise de cei care nu sunt rezidenti si
orice sanctiune aplicata pentru astfel de abateri;
- sanctiunile aplicate de catre o parte contractanta rezidentilor sai,
pentru astfel de abateri comise pe teritoriul altor parti contractante.
In cazul abaterilor grave, aceasta informare trebuie sa contina si
sanctiunile aplicate.
4. Daca, atunci cand se face un control pe ruta unui sofer al unui vehicul
inmatriculat pe teritoriul unei alte parti contractante, constatarile efectuate
stabilesc ca au fost comise abateri care nu pot fi dovedite in cursul acestui
control, ca urmare a lipsei elementelor necesare, autoritatile competente ale
partilor contractante implicate isi acorda reciproc asistenta, in vederea
clarificarii situatiei. In acest scop, in cazul in care partea contractanta
competenta procedeaza la un control in intreprinderi, rezultatele acestui
control sunt aduse la cunostinta celeilalte parti contractante interesate.
Art. 13
Dispozitii tranzitorii
Dispozitiile noului articol 10 - aparat de control - nu vor deveni
obligatorii pentru tarile parti contractante la acest acord inainte de 3 ani
dupa intrarea in vigoare a acestor amendamente. Inaintea acestei date,
dispozitiile fostului articol 12 - Carnet individual de control - raman
valabile.
Art. 14
Dispozitii finale
1. Prezentul acord este deschis pentru semnare pana la 31 martie 1971 si,
dupa aceasta data, este deschis aderarii statelor membre ale Comisiei economice
pentru Europa si a statelor admise la comisie cu titlu consultativ, conform
paragrafului 8 din mandatul acestei comisii.
2. Prezentul acord va fi ratificat.
3. Instrumentele de ratificare sau de aderare vor fi depuse la secretarul
general al Organizatiei Natiunilor Unite.
4. Prezentul acord va intra in vigoare in a 180-a zi de la depunerea celui
de-al 8-lea instrument de ratificare sau de aderare.
5. Pentru fiecare stat care va ratifica prezentul acord sau va adera la el,
dupa depunerea celui de-al 8-lea instrument de ratificare sau de aderare
precizat in paragraful 4 al prezentului articol, prezentul acord va intra in
vigoare dupa 180 de zile de la data depunerii de catre acest stat a
instrumentului sau de ratificare sau de aderare.
Art. 15
1. Orice parte contractanta va putea denunta prezentul acord printr-o
comunicare adresata secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite.
2. Denuntarea contractului va intra in vigoare dupa 6 luni de la data de la
care secretarul general va fi instiintat despre aceasta.
Art. 16
Prezentul acord va inceta sa-si exercite dispozitiile sale, daca, dupa
intrarea sa in vigoare, numarul partilor contractante este mai mic de trei timp
de o perioada oarecare de 12 luni consecutive.
Art. 17
1. Orice stat va putea, atunci cand el va semna prezentul acord sau cu
ocazia depunerii instrumentului sau de ratificare sau de aderare, sau oricand
ulterior, sa declare, prin notificare adresata secretarului general al
Organizatiei Natiunilor Unite, ca valabilitatea prezentului acord va acoperi in
totalitate sau partial, teritoriile pe care el le reprezinta pe plan
international. Prezentul acord se va aplica pe teritoriul sau pe teritoriile
mentionate in notificare, incepand cu cea de-a 180-a zi din momentul primirii
acestei notificari de catre secretarul general sau, daca in acea zi prezentul
acord nu a intrat in vigoare, incepand cu ziua intrarii sale in vigoare.
2. Orice stat care va face, conform paragrafului precedent, o declaratie
avand drept scop punerea in aplicare a prezentului acord pe un teritoriu pe care
el il reprezinta pe plan international, va putea, conform art. 15 din prezentul
acord, sa denunte prezentul acord in ceea ce priveste teritoriul respectiv.
Art. 18
1. Orice dezacord intre doua sau mai multe parti contractante privind
interpretarea sau punerea in aplicare a prezentului acord va fi, pe cat
posibil, rezolvat prin negocieri intre partile aflate in litigiu.
2. Orice dezacord, care nu va fi rezolvat prin negocieri, va fi supus
arbitrajului, daca vreuna dintre partile contractante aflate in litigiu cere
acest lucru, si va fi, in consecinta, inaintat unuia sau mai multor arbitri
alesi de comun acord de catre partile aflate in litigiu. Daca, dupa 3 luni de
la data cererii de arbitraj, partile in litigiu nu ajung la o intelegere in ceea
ce priveste alegerea arbitrului sau arbitrilor, oricare dintre aceste parti va
putea cere secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite sa desemneze
un arbitru unic, caruia i se va prezenta pentru rezolvare diferendul.
3. Decizia arbitrului sau arbitrilor desemnati conform paragrafului
precedent va fi obligatorie pentru partile contractante aflate in litigiu.
Art. 19
1. Orice stat va putea, in momentul cand va semna sau va ratifica prezentul
acord, sau va adera la el, sa declare ca el nu se considera legat prin
paragrafele 2 si 3 ale art. 18 din prezentul acord. Celelalte parti
contractante nu vor fi legate de aceste paragrafe fata de oricare parte
contractanta care va formula o astfel de rezerva.
2. Daca la data depunerii instrumentelor sale de ratificare sau de aderare,
un stat formuleaza o rezerva, alta decat cea prevazuta la paragraful 1 al
prezentului articol, secretarul general al O.N.U. va comunica aceasta rezerva
statelor care au depus deja instrumentele de ratificare sau aderare si care nu
au denuntat ulterior prezentul acord. Rezerva se va considera acceptata, daca,
intr-un termen de 6 luni de la data acestei comunicari, nici unul dintre aceste
state nu se opune aprobarii sale. In caz contrar, rezerva nu va fi admisa si, daca
statul care a formulat-o nu o retrage, depunerea instrumentelor de aderare sau
ratificare a acestui stat va fi fara efect. Pentru aplicarea prezentului
paragraf nu se va tine seama de opozitia statelor a caror aderare sau
ratificare este fara efect, in virtutea acestui paragraf, datorita faptului ca
rezervele introduse de ele nu vor fi luate in considerare.
3. Orice parte contractanta a carei rezerva va fi adoptata in protocolul de
semnare a prezentului acord sau care va formula o rezerva conform paragrafului
1 din prezentul articol sau care va exprima o rezerva acceptata conform
paragrafului 2 al prezentului articol va putea, in orice moment, sa renunte la
aceasta rezerva printr-o notificare adresata secretarului general.
Art. 20
1. Dupa ce prezentul acord va fi in vigoare timp de 3 ani, orice parte
contractanta va putea cere convocarea unei conferinte, in scopul revizuirii
prezentului acord, printr-o nota adresata secretarului general al O.N.U.
Secretarul general va notifica aceasta cerere tuturor partilor contractante si
va convoca o conferinta de revizuire, daca, intr-un interval de patru luni de
la data notificarii secretarului general, cel putin o treime dintre partile
contractante comunica acordul lor in legatura cu aceasta cerere.
2. Daca este convocata o conferinta conform paragrafului precedent,
secretarul general va anunta toate partile contractante si le va invita sa
prezinte, intr-un termen de 3 luni, propunerile pe care ele doresc sa fie
examinate in cadrul conferintei. Secretarul general va comunica tuturor
partilor contractante ordinea de zi provizorie a conferintei, precum si textul
acestor propuneri, cu cel putin 3 luni inainte de data deschiderii conferintei.
3. Secretarul general va invita la orice conferinta convocata conform
prezentului articol toate statele la care se refera paragraful 1 al art. 14 din
prezentul acord.
Art. 21
1. Orice parte contractanta poate propune unul sau mai multe amendamente la
prezentul acord. Textul oricarui proiect de amendament va fi comunicat
secretarului general al O.N.U., care il va comunica tuturor partilor
contractante si il va aduce la cunostinta celorlalte state mentionate la
paragraful 1 al art. 14 al prezentului acord.
2. Intr-un termen de 6 luni de la data comunicarii de catre secretarul
general a proiectului de amendament, orice parte contractanta poate informa pe
secretarul general:
a) fie ca are o obiectie la amendamentul propus;
b) fie ca, cu toate ca intentioneaza sa accepte proiectul, conditiile
necesare pentru aceasta acceptare nu sunt inca indeplinite in statul sau.
3. Daca o parte contractanta, care a inaintat secretarului general o
comunicare, asa cum este prevazut in paragraful 2 b) din prezentul articol, nu
a comunicat secretarului general acceptul sau, ea va putea, intr-un interval de
9 luni, incepand de la data expirarii perioadei de 6 luni prevazuta pentru
comunicare, sa prezinte o obiectie la amendamentul propus.
4. Daca se face vreo obiectie la proiectul de amendament in conditiile
prevazute la paragrafele 2 si 3 ale prezentului articol, amendamentul va fi
considerat ca nefiind acceptat si va fi fara efect.
5. Daca nu a fost formulata nici o obiectie la proiectul de amendament in
conditiile prevazute la paragrafele 2 si 3 ale prezentului articol,
amendamentul va fi considerat acceptat incepand de la data:
a) expirarii termenului de 6 luni prevazut la paragraful 2 din prezentul
articol, daca nici o parte contractanta nu a inaintat o comunicare conform
paragrafului 2 b) al acestui articol;
b) cea mai apropiata dintre urmatoarele doua date, daca, cel putin o parte
contractanta a adresat o comunicare, asa cum prevede paragraful 2 b) al
prezentului articol:
- data la care toate partile contractante care au trimis o asemenea
comunicare au notificat secretarului general acceptarea proiectului, aceasta
data fiind totusi amanata pana la expirarea termenului de 6 luni mentionat in
paragraful 2 al prezentului articol, daca toate acordurile au fost comunicate
inaintea acestei date de expirare;
- data expirarii termenului de 9 luni mentionat in paragraful 3 al
prezentului articol.
6. Orice amendament considerat acceptat va intra in vigoare dupa trei luni
de la data la care a fost considerat acceptat.
7. Secretarul general va adresa, cat mai curand posibil, tuturor partilor
contractante o notificare pentru a le instiinta daca a fost formulata vreo
obiectie in legatura cu proiectul de amendament conform cu paragraful 2 a) al
prezentului articol si daca una sau mai multe parti contractante i-au adresat o
comunicare conform cu paragraful 2 b) al prezentului articol. In cazul in care
una sau mai multe parti contractante au adresat o asemenea notificare, el va
anunta ulterior toate partile contractante daca partea sau partile contractante
care au adresat o asemenea comunicare ridica vreo obiectie fata de proiectul de
amendament sau daca il accepta.
8. Independent de procedura de amendare prevazuta la paragrafele 1 - 6 ale
prezentului articol, anexa prezentului acord va putea fi modificata prin
intelegere intre autoritatile competente ale tuturor partilor contractante;
daca autoritatea competenta a uneia dintre partile contractante a declarat ca
legislatia sa nationala o obliga sa supuna acordul sau obtinerii unei
autorizari speciale in acest scop sau aprobarii unui organ legislativ,
consimtamantul autoritatii competente al partii contractante in cauza, in
legatura cu modificarile anexei, nu va fi considerat ca dat decat in momentul
in care aceasta autoritate competenta va declara secretarului general ca
autorizarile sau aprobarile necesare au fost obtinute. Autoritatile competente,
de comun acord, vor fixa data intrarii in vigoare a anexei modificate si vor
putea prevedea ca, pe parcursul unei perioade tranzitorii, fosta anexa sa
ramana in vigoare, in totalitate sau partial, simultan cu anexa modificata.
Art. 22
1. Apendicele 1 si 2 la anexa prezentului acord vor putea fi amendate
conform procedurii stabilite in prezentul articol.
2. La cererea unei parti contractante, orice amendament la apendicele 1 si
2 la anexa prezentului acord propus de catre aceasta parte va fi examinat de
grupa de lucru principala a transporturilor rutiere a Comisiei economice pentru
Europa.
3. Daca el este adoptat cu majoritatea membrilor prezenti si votanti si
daca aceasta majoritate contine majoritatea partilor contractante prezente si
votante, amendamentul va fi comunicat de catre secretarul general pentru
acordul autoritatilor competente ale tuturor partilor contractante.
4. Amendamentul va fi acceptat, daca, intr-un termen de 6 luni de la data
acestei comunicari, mai putin de o treime dintre autoritatile competente ale
partilor contractante fac cunoscuta secretarului general obiectia lor la
amendament.
5. Orice amendament acceptat va fi comunicat de catre secretarul general
tuturor partilor contractante si va intra in vigoare dupa 3 luni de la data
acestei comunicari.
Art. 23
In afara de notificarile prevazute la art. 20 si 21 ale prezentului acord,
secretarul general al O.N.U. va anunta statele mentionate la paragraful 1 al
art. 14 al prezentului acord in legatura cu:
a) ratificarile si adeziunile conform art. 14 al prezentului acord;
b) datele la care prezentul acord va intra in vigoare, conform art. 14 al
prezentului acord.
c) denuntarile conform art. 15 din prezentul acord;
d) abrogarea prezentului acord conform art. 16 al prezentului acord;
e) notificarile primite conform art. 17 al prezentului acord;
f) declaratiile si notificarile primite conform art. 19 al prezentului
acord;
g) intrarea in vigoare a oricarui amendament conform art. 21 al prezentului
acord.
Art. 24
Protocolul de semnare a prezentului acord are aceeasi valabilitate, valoare
si durata ca insusi acordul din care este considerat ca facand parte
integranta.
Art. 25
Dupa data de 31 martie 1971, originalul prezentului acord va fi depus la
secretarul general al O.N.U., care va transmite copii certificate conforme
fiecaruia dintre statele mentionate la paragraful 1 al art. 14 din prezentul
acord.
Drept pentru care, subsemnatii, avand depline puteri, au semnat prezentul
acord.
Incheiat la Geneva la data de 1 iulie 1970, intr-un singur exemplar, in
limbile engleza si franceza, ambele texte avand aceeasi valabilitate.
ANEXA 1
APARAT DE CONTROL
DISPOZITII GENERALE
I. Omologare
Art. 1
Orice cerere de omologare pentru un model de aparat de control sau de foaie
de inregistrare, insotita de documente descriptive corespunzatoare, este
inaintata de catre fabricant sau de catre imputernicitul sau unei parti
contractante. Pentru un acelasi model de aparat de control sau de foaie de
inregistrare, aceasta cerere nu poate fi inaintata decat unei singure parti
contractante.
Art. 2
Fiecare parte contractanta aproba omologarea oricarui model de aparat de
control sau oricarui model de foaie de inregistrare, daca acestea sunt conforme
prevederilor apendicelui 1 si daca partea contractanta este in masura sa
supravegheze productia pentru a corespunde modelului omologat.
Modificarile sau completarile la un model omologat trebuie sa constituie
obiectul unei omologari suplimentare din partea partii contractante care a
aprobat omologarea initiala.
Art. 3
Partile contractante atribuie solicitantului o marca de omologare
corespunzatoare modelului stabilit la apendicele 2, pentru fiecare model de
aparat de control sau de foaie de inregistrare, pe care ele le omologheaza in
virtutea art. 2.
Art. 4
Autoritatile competente ale partii contractante careia i-a fost inaintata
cererea de omologare trimit celorlalte parti contractante, intr-un termen de o
luna, o copie a fisei de omologare insotita de o copie a documentelor
descriptive necesare sau le comunica refuzul omologarii, pentru fiecare model
de aparat de control sau de foaie de inregistrare pe care ele le omologheaza
sau le refuza; in caz de refuz ele comunica motivarea deciziei.
Art. 5
1. Daca partea contractanta care a facut omologarea mentionata la art. 2
constata ca aparatele de control sau foile de inregistrare care poarta marca de
omologare pe care ea le-a atribuit-o nu sunt conforme cu modelul pe care ea l-a
omologat, aceasta ia masurile necesare pentru ca productia sa corespunda
modelului. Daca este cazul, masurile luate pot merge pana la retragerea
omologarii.
2. Partea contractanta, care a aprobat o omologare, trebuie sa o revoce,
daca aparatul de control sau foaia de inregistrare care constituie obiectul
omologarii este considerata ca nefiind conforma cu prezenta anexa, inclusiv cu
apendicele sale, sau prezinta, la folosire, un defect de ordin general care le
face improprii destinatiei lor.
3. Daca partea contractanta, care a aprobat o omologare, este informata de
catre alta parte contractanta despre existenta unuia dintre cazurile mentionate
in paragrafele 1 si 2, aceasta ia, de asemenea, dupa consultarea acesteia din
urma, masurile prevazute in paragrafele mentionate, sub rezerva paragrafului 5.
4. Partea contractanta, care a constatat existenta unuia dintre cazurile
prevazute la paragraful 2, poate sa suspende pana la un nou ordin lansarea pe
piata si punerea in functiune a aparatelor de control sau a foilor. Acelasi
lucru se intampla in cazurile prevazute la paragraful 1 pentru aparatele de
control sau pentru foile scutite de verificarea primara, daca fabricantul, dupa
avertizare, nu le face conform modelului aprobat sau cerintelor prezentei
anexe.
In orice caz, autoritatile competente ale partilor contractante se
informeaza reciproc intr-un termen de o luna asupra retragerii unei omologari
acordate si asupra altor masuri luate in conformitate cu paragrafele 1, 2, 3,
la fel ca si asupra motivelor care justifica aceste masuri.
5. Daca partea contractanta, care a aprobat o omologare constata existenta
cazurilor prevazute la paragrafele 1 si 2, despre care ea a fost informata,
partile contractante interesate se ocupa de rezolvarea diferendului.
Art. 6
1. Cel care solicita omologarea pentru un model de foaie de inregistrare trebuie
sa precizeze pe cererea sa modelul sau modelele de aparate de control carora le
este destinata pentru folosire aceasta foaie si trebuie sa furnizeze un aparat
adecvat pentru tipul sau tipurile respective, in scopul testarii foii de
inregistrare.
2. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante indica pe fisa
de omologare a modelului foii de inregistrare modelul sau modelele de aparate
de control pe care se poate folosi modelul foii de inregistrare.
Art. 7
Partile contractante nu pot sa refuze inmatricularea sau sa interzica
punerea in circulatie sau folosirea vehiculelor echipate cu aparat de control,
datorita unor cauze inerente unui astfel de aparat, daca aparatul are marca de
omologare mentionata la art. 3 si placa de instalare mentionata la art. 9.
Art. 8
Orice decizie, care se refera la refuzul sau la retragerea omologarii unui
model de aparat de control sau de foaie de inregistrare, luata in virtutea
prezentei anexe, este motivata intr-un mod precis. Ea este adusa la cunostinta
celui interesat, indicandu-se caile de a face recurs, stabilite de catre
legislatia in vigoare a partilor contractante, si termenele in care aceste
recursuri pot fi inaintate.
II. Instalare si control
Art. 9
1. Sunt autorizati sa efectueze operatiunile de instalare si de reparare
ale aparatului de control doar instalatorii sau atelierele autorizate in acest
scop de catre autoritatile competente ale partilor contractante, dupa ce
acestea au tinut seama, daca ele doresc acest lucru, de parerea fabricantilor
interesati.
2. Cel care instaleaza sau atelierul autorizat aplica un insemn special pe
sigiliul pus. Autoritatile competente ale fiecarei parti contractante tin o
evidenta a tuturor insemnelor folosite.
3. Autoritatile competente ale partilor contractante se informeaza reciproc
asupra listei celor care fac instalarea sau asupra atelierelor autorizate si
isi transmit o copie a insemnelor folosite.
4. Instalarea aparatului de control conform dispozitiilor din prezenta
anexa este atestata prin placa de instalare aplicata conform conditiilor
prevazute la apendicele 1.
III. Modul de folosire
Art. 10
Proprietarul si soferii iau masuri pentru a asigura o buna functionare si o
corecta intrebuintare a aparatului.
Art. 11
1. Soferii nu utilizeaza foi de inregistrare murdare sau deteriorate. In
acest scop, foile trebuie sa fie protejate in mod corespunzator.
In cazul deteriorarii unei foi care contine inregistrari, soferii trebuie
sa anexeze foaia deteriorata la foaia de rezerva folosita pentru a o inlocui.
2. Soferii folosesc foile de inregistrare in fiecare zi in care ei conduc,
din momentul in care ei iau in primire vehiculul. Foaia de inregistrare nu este
retrasa inainte de sfarsitul perioadei de lucru zilnice, doar daca retragerea
sa nu este permisa in alt mod.
Nici o foaie de inregistrare nu poate fi folosita pe o perioada mai lunga
decat aceea pentru care ea a fost destinata.
Cand, ca urmare a faptului ca nu sunt in apropierea vehiculului, soferii nu
pot folosi aparatul montat pe vehicul, perioadele de timp sunt inscrise in mod
lizibil si fara stersaturi, pe foi, de mana, automat sau prin alte mijloace.
Ei trec pe foile de inregistrare modificarile necesare, atunci cand la
bordul unui vehicul se afla mai mult de un sofer, astfel incat informatiile
mentionate la apendicele 1, rubrica II, de la pct. 1 - 3, sa fie inregistrate
pe foaia soferului care conduce efectiv.
Aparatul trebuie sa fie conceput astfel incat sa permita agentilor insarcinati
cu controlul sa citeasca, dupa deschiderea eventuala a aparatului, fara sa se
deformeze definitiv, sa se strice sau sa se murdareasca foaia, inregistrarile
facute in cele 9 ore dinaintea controlului.
In plus, aparatul trebuie sa fie astfel conceput incat sa permita sa se
verifice daca se fac inregistrarile, fara a deschide cutia.
4. Soferul trebuie sa fie in masura sa prezinte, ori de cate ori agentul de
control solicita aceasta, foile de inregistrare ale saptamanii in curs si, in
orice caz, foaia ultimei zile pentru saptamana precedenta, in cursul careia el
a condus.
ANEXA-APENDICE Nr. 1.
CONDITII
de constructie, de test, de instalare si de control
I. Definitii
Prin termenii prezentului apendice se intelege:
a) prin aparat de control, un aparat destinat instalarii la bordul
vehiculelor rutiere pentru a indica si a inregistra, in mod automat sau
semiautomat, datele privind mersul acestor vehicule si anumiti timpi de lucru
ai soferilor lor;
b) prin foaie de inregistrare, o foaie conceputa pentru a primi si a pastra
inregistrarile, care se introduce in aparatul de control si pe care
dispozitivele de inscriere ale acestuia inscriu in mod continuu diagramele
datelor de inregistrat;
c) prin constanta aparatului de control, caracteristica numerica, care da
valoarea semnalului de intrare necesara pentru a obtine indicarea si
inregistrarea unei distante de 1 kilometru parcurse; aceasta constanta trebuie
sa fie exprimata fie in turatii pe kilometru (K = ... tr/km), fie in impulsuri
pe kilometru (K = ... imp/km);
d) prin coeficient specific al vehiculului, caracteristica numerica, care
da valoarea semnalului de iesire emis de catre piesa prevazuta pe vehicul,
pentru racordarea sa la aparatul de control (priza de iesire a cutiei de viteze
in anumite cazuri, roata vehiculului in alte cazuri), cand vehiculul parcurge
distanta de un kilometru masurata in conditii normale de test (a se vedea
capitolul VI paragraful 4 al prezentului apendice).
Coeficientul caracteristic este exprimat fie in turatii pe kilometru (W =
... tr/km), fie in impulsuri pe kilometru (W = ... imp/km);
e) prin circumferinta efectiva a pneurilor rotilor, media distantelor
parcurse de fiecare dintre rotile care antreneaza vehiculul (roti motrice), in
timpul unei rotatii complete. Masurarea acestor distante trebuie sa se faca in
conditii normale de test (a se vedea capitolul VI paragraful 4 al prezentului
apendice) si este exprimata sub forma "l = ... mm".
II. Caracteristicile generale si functiile aparatului de control
Aparatul trebuie sa realizeze inregistrarea elementelor urmatoare:
1) distanta parcursa de vehicul;
2) viteza vehiculului;
3) timpul de conducere;
4) alti timpi de lucru si timpi disponibili;
5) intreruperi de lucru si timpi de repaus zilnici;
6) deschiderea cutiei care contine foaia de inregistrare;
7) pentru aparatele electronice care functioneaza pe baza de semnale
transmise electric prin indicatorul de distanta si de viteza, orice intrerupere
a alimentarii aparatului mai mare de 100 milisecunde (cu exceptia luminarii), a
alimentarii indicatorului de distanta si de viteza si orice intrerupere a
semnalului indicatorului de distanta si de viteza.
Pentru vehiculele folosite de doi soferi aparatul trebuie sa permita
inregistrarea timpilor mentionati la pct. 3, 4 si 5 in mod simultan si
diferentiat pe doua foi distincte.
III. Conditii de constructie a aparatului de control
A. Generalitati
1. Pentru aparatul de control sunt prevazute urmatoarele dispozitive:
a) dispozitive indicatoare:
- pentru distanta parcursa (contor totalizator);
- pentru viteza (tahometru);
- pentru timp (ceas);
b) dispozitive de inregistrare care cuprind:
- un inregistrator pentru distanta parcursa;
- un inregistrator pentru viteza;
- unul sau mai multe inregistratoare de timp corespunzatoare conditiilor
stabilite la rubrica III, sectiunea C paragraful 4;
c) un dispozitiv de marcare, care indica separat pe foaia de inregistrare:
- orice deschidere a cutiei care contine aceasta foaie;
- pentru aparatele electronice, ca cele definite la pct. 7 al cap. II,
orice intrerupere a alimentarii aparatului mai mare de 100 milisecunde (cu
exceptia luminarii), cel tarziu in momentul cand se face realimentarea;
- pentru aparatele electronice, ca cele definite la pct. 7 al cap. II,
orice intrerupere de alimentare mai mare de 100 milisecunde, a indicatorului
pentru distanta si viteza, si orice intrerupere a semnalului indicatorului de
distanta si de viteza.
2. Prezenta eventuala in aparat a altor dispozitive decat cele enumerate
mai sus nu trebuie sa compromita buna functionare a dispozitivelor obligatorii
si nici sa impiedice citirea lor.
Aparatul trebuie sa fie prezentat la omologare echipat cu aceste eventuale
dispozitive complementare.
3. Materiale
a) Toate elementele constitutive ale aparatului de control trebuie sa fie
realizate din materiale cu o stabilitate si cu o rezistenta mecanica
corespunzatoare si cu caracteristici electrice si magnetice invariabile.
b) Orice schimbare a unui element al aparatului sau a felului materialelor
folosite pentru fabricatia sa trebuie sa fie autorizata, inaintea folosirii, de
catre autoritatea care a omologat aparatul.
4. Masurarea distantei parcurse
Distantele parcurse pot fi totalizate si inregistrate:
- fie in mers inainte si in mers inapoi;
- fie doar in mers inainte.
Inregistrarea eventuala a manevrelor de mers inapoi nu trebuie neaparat sa
influenteze asupra claritatii si preciziei celorlalte inregistrari.
5. Masurarea vitezei
a) Plaja de masura a vitezei este stabilita prin certificatul de omologare
a modelului.
b) Frecventa proprie si dispozitivul de amortizare al mecanismului de masura
trebuie sa fie astfel incat dispozitivele indicator si inregistrator de viteza
sa poata, in limita plajei de masura, sa ajunga pana la o accelerare de 2m/s^2,
in limitele tolerantelor admise.
6. Masurarea timpului (ceas)
a) Comanda dispozitivului de potrivire la ora trebuie sa se gaseasca in
interiorul cutiei care contine foaia de inregistrare, a carei fiecare
deschidere este marcata automat pe foaia de inregistrare.
b) Daca mecanismul de avansare a foii de inregistrare este comandat prin
ceas, durata de functionare corecta a acestuia, dupa intoarcerea completa, va
trebui sa fie superioara cu cel putin 10% duratei de inregistrare
corespunzatoare incarcaturii maxime in foile de inregistrare ale aparatului.
7. Luminare si protectie
a) Dispozitivele indicatoare ale aparatului trebuie sa fie prevazute cu o
luminare adecvata, care sa nu fie prea puternica.
b) Pentru conditiile normale de folosire, toate partile interne ale
aparatului trebuie sa fie protejate impotriva umiditatii si prafului. In plus,
ele trebuie sa fie protejate impotriva violarii sigiliului.
B. Dispozitive indicatoare
1. Indicatorul distantei parcurse (contor totalizator)
a) Valoarea celei mai mici gradatii a dispozitivului indicator al distantei
parcurse trebuie sa fie de 0,1 km. Cifrele care indica hectometrii trebuie sa
fie diferentiate in mod clar de acela care indica numerele intregi de
kilometri.
b) Cifrele contorului totalizator trebuie sa fie clar lizibile si sa aiba o
inaltime aparenta de cel putin 4 mm.
c) Contorul totalizator trebuie sa aiba capacitatea sa indice pana la
99999,9 km, cel putin.
2. Indicatorul de viteza (tahometru)
a) Intre limitele plajei de masura, scala vitezei trebuie sa fie gradata in
mod uniform prin 1, 2, 5 sau 10 km/h. Valoarea in viteza a gradatiei
(intervalul cuprins intre doua repere succesive) nu trebuie sa depaseasca 10%
din viteza maxima indicata pe scala.
b) Spatiul care depaseste plaja de masura nu trebuie sa fie marcat prin
cifre.
c) Lungimea fiecarei gradatii de pe scala care reprezinta o diferenta de
viteza de 10 km/h nu trebuie sa fie mai mica de 10 mm.
d) Pe un indicator cu ac, distanta intre ac si cadran nu trebuie sa
depaseasca 3 mm.
3. Indicator de timp (ceas)
Indicatorul de timp trebuie sa fie vizibil din exteriorul aparatului si
citirea acestuia trebuie sa fie sigura, usoara si clara.
C. Dispozitive de inregistrare
1. Generalitati
a) In orice aparat, oricare ar fi forma foii de inregistrare (banda sau
disc), trebuie prevazut un reper care sa permita o asezare corecta a foii de
inregistrare, astfel incat ora indicata de ceas sa corespunda cu ora inscrisa
pe foaie.
b) Mecanismul care antreneaza foaia de inregistrare trebuie sa asigure
antrenarea acesteia fara joc, introducerea si scoaterea ei in mod liber.
c) Dispozitivul de avansare a foii de inregistrare, cand aceasta are forma
unui disc, va fi comandat de mecanismul ceasului. In acest caz, miscarea de
rotatie a foii va fi continua si uniforma, cu o viteza minima de 7 mm/h,
masurata pe partea interioara a inelului care delimiteaza zona de inregistrare
a vitezei.
In cazul aparatelor cu banda, cand dispozitivul de avansare a foilor este
comandat de mecanismul ceasului, viteza de avansare rectilinie va fi de 10
mm/h, cel putin.
d) Inregistrarile distantei parcurse, ale vitezei vehiculului si ale
deschiderii cutiei continand foaia sau foile de inregistrare trebuie sa fie
automate.
2. Inregistrarea distantei parcurse
a) Orice distanta parcursa, de 1 km, trebuie sa fie reprezentata pe
diagrama printr-o variatie de cel putin 1 mm a coordonatei corespunzatoare.
b) Chiar la viteze situate la limita superioara a plajei de masura,
diagrama parcursurilor trebuie sa fie clar lizibila.
3. Inregistrarea vitezei
a) Acul de inregistrare a vitezei trebuie sa aiba, in principiu, o miscare
rectilinie si perpendiculara pe directia de deplasare a foii de inregistrare,
oricare ar fi forma acesteia.
Totusi poate fi admisa o miscare curbilinie a acului, daca sunt indeplinite
conditiile urmatoare:
- traiectoria acului este perpendiculara pe circumferinta medie (in cazul
foilor sub forma de disc) sau pe axa zonei rezervate inregistrarii vitezei (in
cazul foilor sub forma de banda);
- raportul dintre raza de curbura a traiectoriei trasate de ac si latimea
zonei rezervate inregistrarii vitezei nu este mai mic de 2,4:1, oricare ar fi
forma foii de inregistrare;
- diversele linii ale scalei de timp trebuie sa traverseze zona de
inregistrare dupa o curba cu aceeasi raza ca traiectoria descrisa de ac.
Distanta dintre liniile scalei de timp trebuie sa reprezinte o perioada care sa
nu depaseasca o ora.
b) Orice variatie de 10 km/h a vitezei trebuie sa fie reprezentata pe
diagrama printr-o variatie de cel putin 1,5 mm a coordonatei corespunzatoare.
4. Inregistrarea timpilor
a) Aparatul trebuie sa inregistreze timpul de condus, complet automat. El
trebuie sa inregistreze, de asemenea, dupa efectuarea eventuala a unei manevre
corespunzatoare, celelalte grupe de timp, sub semnele corespunzatoare, dupa cum
urmeaza:
- (i) timpul de conducere;
- (ii) toti ceilalti timpi de lucru;
- (iii) timpul disponibil, adica:
- timpul de asteptare - perioada in care soferii nu sunt obligati sa
ramana la posturile lor de munca, decat doar pentru a raspunde la un
eventual apel, pentru a porni sau a relua cursa sau pentru a efectua
alte activitati;
- timpul petrecut alaturi de un sofer in timpul mersului vehiculului;
- timpul petrecut pe o cuseta, in timpul mersului vehiculului;
- (iv) opriri si perioade de odihna zilnica.
Fiecare parte contractanta poate permite, pentru foile de inregistrare
folosite pe vehicule inmatriculate pe teritoriul sau, ca perioadele de timp
mentionate la pct. (ii) si (iii) de mai sus sa fie toate inregistrate sub
semnul corespunzator timpului disponibil.
b) Caracteristicile traiectoriilor, pozitiile lor relative si, eventual,
semnele prevazute la paragraful 4 a) trebuie sa faca distinctia clara dintre
diversele perioade de timp.
Distinctia dintre diversele grupe de timp este reprezentata in diagrama
prin diferenta de grosime a liniilor corespunzatoare acestora sau prin orice
alt sistem care sa fie cel putin la fel de eficace din punct de vedere al
lizibilitatii si interpretarii diagramei.
c) In cazul vehiculelor folosite de un echipaj compus din mai multi soferi,
inregistrarile mentionate in paragraful 4 a) trebuie sa fie facute pe doua foi
distincte, fiecare fiind atribuita unui sofer. In acest caz, avansarea
diverselor foi de inregistrare trebuie sa fie asigurata de acelasi mecanism ori
de mecanisme sincronizate.
D. Dispozitiv de inchidere
1. Cutia continand foaia sau foile de inregistrare si comanda
dispozitivului de fixare la ora trebuie sa aiba o incuietoare.
2. Orice deschidere a cutiei, continand o foaie sau mai multe foi de
inregistrare si comanda dispozitivului de fixare la ora trebuie sa fie marcata
in mod automat pe foaia sau pe foile de inregistrare.
E. Inscrieri
1. Pe cadranul aparatului trebuie sa figureze inscrierile urmatoare:
- langa numarul indicat de contorul totalizator, unitatea de masura a
distantelor, cu simbolul "km",
- langa scala de viteze, insemnul "km/h",
- plaja de masura a tahometrului, cu simbolul "Vmin...km/h,
Vmax...km/h". Aceasta indicatie nu este necesara, daca ea figureaza pe
placa semnalizatoare a aparatului.
Totusi aceste prevederi nu se aplica aparatelor de control omologate
inainte de 10 august 1970.
2. Pe placa semnalizatoare care face corp comun cu aparatul trebuie sa
figureze urmatoarele date, care trebuie sa fie vizibile pe aparatul instalat:
- numele si adresa fabricantului aparatului;
- numarul de fabricatie si anul de constructie;
- marca de omologare a modelului aparatului;
- constanta aparatului cu simbolul "k = ... tr/km" sau "k =
... imp/km";
- eventual, plaja de masura a vitezei, sub forma indicata in paragraful 1;
- daca sensibilitatea instrumentului la unghiul de inclinatie poate sa
influenteze asupra indicatiilor date de aparat, dincolo de tolerantele admise,
unghiul permis are forma urmatoare:
+ beta
/
/
<) alfa
\
\
- gamma
in care forma s-a reprezentat unghiul masurat pornind din pozitia
orizontala a partii din fata (orientata in sus) a aparatului pentru care este
reglat instrumentul, b) si c) reprezentand, respectiv in sus si in jos,
limitele de abatere admisibile fata de unghiul (alfa).
F. Erori maxime admise (dispozitive indicatoare si inregistratoare)
1. La bancul de probe, inaintea instalarii:
a) distanta parcursa:
1% in plus sau in minus fata de distanta reala, aceasta fiind cel putin
egala cu 1 km;
b) viteza:
3 km/h in plus sau in minus fata de viteza reala;
c) timp: plus sau minus 2 minute/zi, cu maximum de 10 minute/7 zile, in
cazul cand durata de mers a ceasului, dupa intoarcere, nu este inferioara
acestei perioade.
2. La instalare:
a) distanta parcursa:
2% in plus sau in minus din distanta reala, aceasta fiind cel putin egala
cu 1 km;
b) viteza:
4 km/h in plus sau in minus in raport cu viteza reala;
c) timp:
plus sau minus 2 minute/zi, sau,
plus sau minus 10 minute/7 zile.
3. In functiune:
a) distanta parcursa:
4% in plus sau in minus din distanta reala, aceasta fiind cel putin egala
cu 1 km;
b) viteza:
6 km/h in plus sau in minus in raport cu viteza reala;
c) timp:
plus sau minus 2 minute/zi, sau
plus sau minus 10 minute/7 zile.
4. Erorile maxime admise enumerate in paragrafele 1, 2, 3 sunt valabile
pentru temperaturi situate intre 0 grade si 40 grade C, temperaturile fiind
inregistrate in imediata apropiere a aparatului.
5. Masurarea erorilor maxime admise in paragrafele 2 si 3 se va face in
conformitate cu conditiile mentionate in capitolul VI.
IV. Foi de inregistrare
A. Generalitati
1. Foile de inregistrare trebuie sa fie de o asemenea calitate, incat sa nu
impiedice functionarea normala a aparatului si ca inregistrarile facute pe ele
sa nu se stearga, sa fie clar lizibile si sa poata fi identificate.
Foile de inregistrare trebuie sa-si pastreze dimensiunile si
inregistrarile, in conditii normale de higrometrie si temperatura.
In plus, trebuie sa existe posibilitatea pentru fiecare membru al
echipajului sa inscrie pe foile de inregistrare, fara sa le deterioreze si fara
sa afecteze lizibilitatea inregistrarilor, indicatiile urmatoare:
a) numele si prenumele sau, la inceputul folosirii foii;
b) data si locul, la inceputul si sfarsitul folosirii foii;
c) numarul placii de inmatriculare a vehiculului pe care il conduce,
inainte de prima cursa inregistrata pe foaie si apoi, in cazul schimbarii
vehiculului, in timpul folosirii foii de inregistrare;
d) contorul de parcurs:
- inainte de prima cursa inregistrata pe foaie;
- la sfarsitul ultimei curse inregistrate pe foaie;
- in cazul schimbarii vehiculului, in timpul zilei de lucru (contorul
vehiculului pe care l-a condus si contorul vehiculului pe care il va conduce);
e) daca este cazul, ora schimbarii vehiculului.
In conditii normale de pastrare, inregistrarile trebuie sa ramana clar
lizibile timp de cel putin un an.
2. Capacitatea minima de inregistrare a foilor, oricare ar fi forma lor,
trebuie sa fie de 24 ore.
Daca mai multe discuri sunt legate intre ele pentru a mari capacitatea de
inregistrare continua, realizabila fara interventia personalului, racordarile
dintre diferitele discuri trebuie sa fie astfel realizate incat inregistrarile
sa nu prezinte nici intreruperi, nici suprapuneri in locurile de trecere de la
un disc la altul.
B. Zone de inregistrare si impartirea lor in grade
1. Foile de inregistrare cuprind urmatoarele zone de inregistrare:
- o zona rezervata exclusiv indicatiilor privind viteza;
- o zona rezervata exclusiv indicatiilor privind distantele parcurse;
- o zona sau zone pentru indicatiile privind timpii de conducere, alti
timpi de lucru, timpi disponibili, intreruperile de lucru si repausul
soferilor.
2. Zona rezervata inregistrarii vitezei trebuie sa fie subimpartita in
transe de 20 km/h, cel putin. Viteza corespunzatoare trebuie sa fie indicata in
cifre pe fiecare linie a acestei subdiviziuni. Simbolul "km/h"
trebuie sa figureze cel putin o data in interiorul acestei zone. Ultima linie a
acestei zone trebuie sa coincida cu limita superioara a plajei de masura.
3. Zona rezervata inregistrarii parcursurilor trebuie sa fie astfel
tiparita incat sa permita citirea usoara a numarului de kilometri parcursi.
4. Zona sau zonele rezervate inregistrarii timpilor mentionati in
paragraful 1 trebuie sa fie astfel marcate incat sa se poata face diferenta
clara dintre diversele grupe de timp.
C. Indicatii tiparite pe foile de inregistrare
Fiecare foaie trebuie sa contina tiparite urmatoarele indicatii:
- numele si adresa sau marca fabricantului;
- marca de omologare a modelului foii de inregistrare;
- marca de omologare a modelului sau modelelor de aparate, in care se poate
folosi foaia de inregistrare;
- limita superioara a vitezei care se poate inregistra, tiparita, in km/h.
Fiecare foaie trebuie sa aiba tiparita, in plus, cel putin o scala de timp
gradata, astfel incat sa permita citirea directa a timpului la intervale de 15
minute, la fel ca si determinarea fara dificultati a intervalelor de 5 minute.
D. Spatiul liber pentru inscrieri de mana
Trebuie sa se prevada un spatiu liber pe foi, pentru a permite soferului sa
adauge in acest spatiu, de mana, cel putin mentiunile de mai jos:
- numele si prenumele soferului;
- data si locul cand incepe si se termina folosirea foii;
- numarul sau numerele placii de inmatriculare a vehiculului sau
vehiculelor pe care le conduce soferul in timpul cat foloseste foaia;
- contoarele kilometrice de parcurs ale vehiculului sau vehiculelor pe care
le conduce soferul in timpul cat foloseste foaia;
- ora schimbarii de vehicul.
V. Instalarea aparatului de control
A. Generalitati
1. Aparatele de control trebuie sa fie montate pe vehicule, astfel incat,
pe de o parte, soferul sa poata supraveghea cu usurinta de la locul sau
indicatorul de viteza, contorul totalizator si ceasul si, pe de alta parte,
toate elementele lor, inclusiv cele de transmisie, sa fie protejate impotriva
oricarei deteriorari intervenite.
2. Constanta aparatului de control trebuie sa fie adaptata coeficientului
caracteristic al vehiculului, cu ajutorul unui dispozitiv corespunzator, numit
adaptor.
Vehiculele cu doua sau mai multe sarcini pe axa trebuie sa fie prevazute cu
un dispozitiv de comutare, care regleaza automat aceste sarcini, conform cu
aceea pentru care adaptarea aparatului la vehicul este realizata prin adaptor.
3. O placuta de instalare este instalata la loc vizibil pe vehicul, langa
aparat sau chiar pe aparat, dupa verificarea facuta cu ocazia primei instalari.
Dupa fiecare interventie a unui instalator sau a unui atelier autorizat, care
necesita o modificare a reglarii instalarii propriu-zise, trebuie sa fie
atasata o noua placuta, care o inlocuieste pe cea anterioara.
Placuta trebuie sa contina cel putin mentiunile de mai jos:
- numele, adresa sau marca instalatorului, sau a atelierului autorizat;
- coeficientul caracteristic al vehiculului, cu simbolul "w = ...
tr/km" sau "w = ... imp/km";
- circumferinta efectiva a pneurilor rotilor, cu simbolul "l = ...
mm";
- data cand a fost determinat coeficientul caracteristic al vehiculului si
cand s-a masurat circumferinta efectiva a pneurilor rotilor.
B. Sigilii
Trebuie sa fie sigilate urmatoarele elemente:
a) placuta de instalare, numai daca ea nu este aplicata astfel incat sa nu
poata fi desprinsa, fara sa se deterioreze indicatiile;
b) capetele legaturii dintre aparatul de control propriu-zis si vehicul;
c) adaptorul propriu-zis si inserarea sa in circuit;
d) dispozitivul de comutare pentru vehiculele cu mai multe sarcini pe axa;
e) legaturile adaptorului si dispozitivului de comutare cu celelalte
elemente de instalare;
f) ambalajele prevazute in capitolul III sectiunea A paragraful 7 b).
Pentru cazuri particulare pot fi prevazute si alte sigilii, cu ocazia
omologarii modelului aparatului si trebuie sa se mentioneze pe fisa de omologare
amplasarea acestor sigilii.
Doar sigiliile de legatura mentionate la lit. b), c), si e) pot fi
inlaturate in caz de urgenta; orice rupere a acestor sigilii trebuie sa
constituie obiectul unei justificari in scris, care sa stea la dispozitia autoritatii
competente.
VI. Verificari si controale
Partile contractante desemneaza organele care trebuie sa efectueze
verificarile si controalele.
1. Atestarea instrumentelor noi sau reparate
Orice aparat individual, nou sau reparat, este atestat in ceea ce priveste
buna sa functionare si exactitatea indicatiilor si inregistrarilor, in limitele
fixate in capitolul III sectiunea F paragraful 1, prin sigiliul prevazut in
capitolul V sectiunea B lit. f).
Partile contractante pot introduce, in acest scop, verificarea primara,
care este controlul si recunoasterea conformitatii unui aparat nou sau
reconditionat cu modelul omologat si/sau cu cerintele anexei, inclusiv cu
apendicele sale, sau acordarea de drepturi de atestare fabricantilor sau reprezentantilor
acestora.
2. Instalare
Cu ocazia instalarii sale la bordul unui vehicul, aparatul si toata
instalarea sa trebuie sa corespunda dispozitiilor privind erorile maxime admise
stabilite in capitolul III sectiunea F paragraful 2.
Testele de control aferente acestora sunt executate, pe raspunderea sa, de
instalator sau de atelierul autorizat.
3. Controale periodice
a) Controalele periodice ale aparatelor instalate pe vehicule au loc cel
putin din 2 in 2 ani si pot fi efectuate, printre altele, in cadrul
inspectiilor tehnice ale vehiculelor automobile.
Se vor controla mai ales:
- starea de buna functionare a aparatului;
- prezenta semnului de omologare pe aparate;
- prezenta placutei de instalare;
- integritatea sigiliilor aparatului si a celorlalte elemente de instalare;
- circumferinta efectiva a pneurilor.
b) Controlul respectarii dispozitiilor capitolului III sectiunea F
paragraful 3 privind erorile maxime tolerate in functionare va fi efectuat cel
putin o data din 6 in 6 ani, cu posibilitatea, pentru orice parte contractanta,
de a prevedea un termen mai scurt pentru vehiculele inmatriculate pe teritoriul
sau. Acest control presupune, in mod obligatoriu, inlocuirea placutei de
instalare.
4. Depistarea erorilor
Depistarea erorilor la instalare si in functionare se realizeaza in
conditiile urmatoare, considerate drept conditii normale de incercare (test):
- vehicule fara incarcatura, in conditii normale de mers;
- presiunea pneurilor, conform indicatiilor date de catre fabricant;
- uzura pneurilor, in limitele admise de prevederile in vigoare;
- deplasarea vehiculului: acesta trebuie sa se deplaseze, pus in miscare de
propriul sau motor, in linie dreapta, pe o suprafata plana, cu o viteza de 50
plus sau minus 5 km/h; controlul, cu conditia ca el sa fie de o exactitate
comparabila, poate fi efectuat, de asemenea, pe un banc de incercari
corespunzator.
ANEXA-APENDICE Nr. 2
MARCA SI FISA DE OMOLOGARE
I. Marca de omologare
1. Marca de omologare este compusa din:
- un dreptunghi, in interiorul caruia este situata litera "E",
urmata de un numar distinctiv al tarii care a acordat omologarea, conform celor
convenite mai jos:
Norvegia - 1
Spania - 2
Suedia - 3
Portugalia - 4
Grecia - 5
Iugoslavia - 6
Austria - 7
Germania - 8
Republica Federativa Ceha si Slovaca - 9
Belgia - 10
Danemarca - 11
Luxemburg - 12
Tarile de Jos - 13
Regatul Unit - 14
Franta - 15
Uniunea Republicilor Socialiste Sovietice - 16
Italia - 17
Irlanda - 18
Cifrele care urmeaza sunt atribuite celorlalte tari, in functie de ordinea
cronologica a ratificarii lor a Acordului european privind munca echipajelor
vehiculelor care efectueaza transporturi internationale rutiere sau de aderarea
lor la acest acord, si
- un numar de omologare corespunzator numarului fisei de omologare
stabilita pentru prototipul aparatului de control sau al foii, numar plasat
oriunde in imediata apropiere a acestui dreptunghi.
2. Marca de omologare este pusa pe placuta semnalizatoare a fiecarui aparat
si pe fiecare foaie de inregistrare. Ea trebuie sa nu poata fi stearsa si sa
ramana mereu lizibila.
3. Dimensiunile marcii de omologare desenate mai jos sunt exprimate in mm,
aceste dimensiuni constituind minimele. Trebuie sa se respecte raportul dintre
aceste dimensiuni.
7
|<------------------------------------------>|
| 1 2,5 1 1,5 1 |
|<--->|<------------->|<--->|<-------->|<--->|
|____________________________________________|___________
| _________________________________________ | ^
| | | | | 1
| | _________ ___ | | _v__
| | | ______| / | | | ^
| | | | //| | | | |
| | | |_____ // | | | | |
| | | _____| //__| |_ | | 2,5
| | | | /____ _| | | |
| | | |_____ | | | | |
| | |_______| |_| | | _v__
| | | | ^
| | | | |
| | | | 1
| |________________________________________| | |
|____________________________________________|__________v____
__ ___ _______ __ _______
/ | / | \___ | / | ^
/_ | / /| | / / /_ | |
| | / /_| |_ / / | | | 2
| | /____ _| | | | | |
|_| |_| |_| |_| ___v____
| |
| |
|<---->|
| 1,5 |
| |
Aceste cifre sunt date numai cu titlu de indicatie.
II. Fisa de omologare
Partea contractanta, care a omologat, elibereaza solicitantului o fisa de
omologare stabilita dupa modelul de mai jos. Pentru a comunica celorlalte parti
contractante omologarile acordate sau eventualele retrageri, fiecare parte
contractanta foloseste copii ale acestui document.
-----------------------------------------------------------------------------
FISA DE OMOLOGARE
-----------------------------------------------------------------------------
Numele administratiei competente ...........................................
Comunicare privind*):
- omologarea unui model de aparat de control;
- retragerea omologarii unui model de aparat de control;
- omologarea foii de inregistrare;
- retragerea omologarii foii de inregistrare.
------------------------------------------------------------------------------
*) A se sterge mentiunile inutile.
Nr. de omologare..................
1. Marca de fabrica sau de comert ...........................................
2. Denumirea modelului ......................................................
3. Numele fabricantului .....................................................
4. Adresa fabricantului .....................................................
5. Prezentat la omologare la data de ........................................
6. Laborator de incercari ...................................................
7. Data si numarul procesului-verbal al laboratorului .......................
8. Data omologarii ..........................................................
9. Data retragerii omologarii ...............................................
10. Modele de aparate de control, pe care se poate folosi foaia de
inregistrare .............................................................
11. Loc ......................................................................
12. Data .....................................................................
13. In anexa, documente descriptive ..........................................
14. Observatii ...............................................................
........................
(semnatura)
PROTOCOL DE SEMNARE
In momentul semnarii Acordului european privind activitatea echipajelor
vehiculelor care efectueaza transporturi internationale rutiere, subsemnatii,
avand depline puteri, au convenit ceea ce urmeaza:
Partile contractante declara ca prezentul acord nu prejudiciaza
dispozitiile care ar putea fi, daca este cazul, elaborate ulterior, privind
timpul de lucru si durata zilei de lucru.
La articolul 4 al acordului
Dispozitiile paragrafului 1 al acestui articol nu trebuie sa fie interpretate
ca facand aplicabile, in afara statului care inmatriculeaza vehiculul care
efectueaza transportul, interdictiile de circulatie, in anumite zile sau la
anumite ore, care pot exista in acest stat pentru anumite categorii de
vehicule. Dispozitiile paragrafului 2 al acestui articol nu trebuie sa fie
interpretate ca impiedicand o parte contractanta sa-si impuna pe teritoriul sau
respectarea dispozitiilor legislatiei sale nationale care interzic, in anumite
zile sau la anumite ore, circulatia anumitor categorii de vehicule.
Orice parte contractanta, parte la un acord special, asa cum prevede
paragraful 2 al art. 4 din prezentul acord, si care ar autoriza efectuarea
transporturilor internationale, incepand si terminandu-se pe teritoriul
partilor participante la respectivul acord special, prin vehicule inmatriculate
pe teritoriul unui stat care este parte contractanta la A.E.T.R., dar care nu
este parte la respectivul acord special, va putea stabili, ca o conditie a
incheierii acordurilor bilaterale sau multilaterale care autorizeaza aceste
transporturi, ca echipajele care efectueaza transporturile respective sa se
conformeze dispozitiilor acestuia din urma, pe teritoriul statelor parti la
acordul special.
La articolul 12 al acordului
Subsemnatii se angajeaza sa discute, o data intrat in vigoare acordul,
introducerea in acord, pe baza de amendament, a unei clauze care sa prevada
folosirea unui aparat de control de tip omologat, montat pe vehicul, care ar
inlocui, in masura posibilului, carnetul individual de control.
La articolul 14 al acordului
Partile contractante recunosc ca este de dorit:
- ca fiecare parte contractanta sa ia masurile necesare pentru a fi
capabila sa urmareasca abaterile de la dispozitiile acordului, nu numai cand
ele sunt comise pe teritoriul sau, dar si cand ele sunt comise pe teritoriul
unui alt stat, in cursul unui transport international rutier efectuat de un
vehicul pe care partea l-a inmatriculat;
- ca partile sa-si acorde ajutor reciproc, pentru a sanctiona abaterile
comise.
La anexa la acord
Prin derogare de la prevederile paragrafului 4 al dispozitiilor generale
ale anexei la prezentul acord, Elvetia va putea sa nu pretinda ca proprietarii
sa semneze rapoartele saptamanale ale carnetului individual de lucru.