Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Instructiuni Nr.0 din 28.01.2009

privind activitatea de informare şi relaţii publice în ministerul apărării naţionale
ACT EMIS DE: Ministerul Apararii Nationale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 06 februarie 2009



SmartCity1

Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1Activitatea de informare şi relaţii publice reprezintă o componentă distinctă a conducerii militare şi constă în stabilirea, menţinerea şi dezvoltarea unor relaţii de încredere între Ministerul Apărării Naţionale şi persoanele interesate de activitatea acestuia, pentru promovarea scopurilor şi obiectivelor instituţiei militare şi creşterea gradului de informare şi a nivelului de înţelegere a problematicii asociate domeniului militar. Articolul 2Misiunea sistemului de informare şi relaţii publice este de a contribui la promovarea imaginii Ministerului Apărării Naţionale prin informarea personalului propriu, a cetăţenilor, a instituţiilor şi organizaţiilor legal constituite privind activitatea armatei. Articolul 3Activitatea de informare şi relaţii publice în Ministerul Apărării Naţionale se desfăşoară pe baza următoarelor principii: a)aplicarea prevederilor Constituţiei României, republicată, referitoare la dreptul la informaţie al persoanei; b)comunicarea informaţiilor publice se va realiza oportun, corect, complet şi nediscriminatoriu; c)asigurarea unui flux continuu de informaţii publice pentru personalul armatei, cadrele militare în rezervă şi în retragere, veteranii de război şi membrii familiilor acestora; d)exceptarea de la liberul acces la informaţii se face în condiţiile stabilite de Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare; e)activitatea de informare şi relaţii publice respectă imperativul echidistanţei politice; f)politica de informare publică exclude propaganda de orice fel. Articolul 4Sensul termenilor de specialitate utilizaţi în prezentele instrucţiuni este prevăzut în anexa nr. 1. Capitolul IIConducerea activităţii de informare şi relaţii publice în Ministerul Apărării Naţionale Secţiunea 1Structura sistemului de informare şi relaţii publice şi atribuţiile principalelor sale componente Articolul 5Sistemul de informare şi relaţii publice din Ministerul Apărării Naţionale este compus din: a)Direcţia informare şi relaţii publice; b)purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale; c)structurile de informare şi relaţii publice de la diferite structuri ale armatei - secţii, birouri, compartimente; d)personalul de informare şi relaţii publice încadrat pe funcţii distincte; e)personalul care desfăşoară activitatea de informare şi relaţii publice prin cumul de funcţii, numit prin ordin de zi pe unitate; f)mass-media militară.1.1. Direcţia informare şi relaţii publice Articolul 6Direcţia informare şi relaţii publice este structura specializată în conducerea, organizarea şi gestionarea domeniului informării şi relaţiilor publice în Ministerul Apărării Naţionale în timp de pace, în situaţii de criză şi la război. Articolul 7Direcţia informare şi relaţii publice îşi desfăşoară activitatea în cadrul Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică şi are următoarele atribuţii: a)planificarea, organizarea, desfăşurarea, coordonarea şi evaluarea activităţii de informare şi relaţii publice în Ministerul Apărării Naţionale; b)conducerea mass-mediei militare centrale; c)organizarea şi desfăşurarea instruirii în domeniul informării şi relaţiilor publice pentru personalul armatei; d)monitorizarea mass-mediei interne şi internaţionale; e)realizarea, întreţinerea şi actualizarea site-ului central de internet al Ministerului Apărării Naţionale; f)asigurarea accesului la informaţiile de interes public, conform prevederilor Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.1.2. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale Articolul 8Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale organizează şi gestionează relaţiile cu mass-media la nivelul ministrului apărării naţionale. Articolul 9Purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a)asigură comunicarea cu mass-media în ceea ce priveşte activitatea Ministerului Apărării Naţionale şi a ministrului apărării naţionale; b)coordonează redactarea declaraţiilor, materialelor şi interviurilor pentru presă ale ministrului apărării naţionale; c)se informează despre activitatea statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de armă şi a celorlalte structuri subordonate Ministerului Apărării Naţionale, pentru a fi în măsură să răspundă solicitărilor specifice atât din partea ministrului, cât şi a jurnaliştilor; d)îşi coordonează activitatea cu Direcţia informare şi relaţii publice.1.3. Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice Articolul 10(1) Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice se subordonează nemijlocit comandantului/şefului structurii la care funcţionează.
(2) În domeniul specialităţii, acestea sunt coordonate de structura de profil a eşalonului imediat superior.
Articolul 11Structurile şi personalul de informare şi relaţii publice încadrat pe funcţii distincte organizează şi desfăşoară activităţile de informare şi relaţii publice ale structurilor pe care le deservesc şi îndeplinesc următoarele atribuţii principale: a)întocmesc anual, până la 31 decembrie, pentru anul următor, documentele de planificare a comunicării la nivelul eşalonului respectiv, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale; b)desfăşoară activitatea de informare publică directă, în condiţiile legii; c)organizează şi desfăşoară activitatea de informare internă a personalului; d)gestionează în toate situaţiile relaţiile marii unităţi/unităţii şi personalului acesteia cu mass-media; e)coordonează activitatea mass-mediei militare din zona lor de responsabilitate; f)monitorizează apariţia în presa locală a informaţiilor referitoare la activitatea eşalonului la care activează şi a unităţilor subordonate şi le prezintă comandanţilor/şefilor structurilor respective, informând totodată eşalonul superior; g)consiliază comandantul/şeful structurii la care funcţionează în organizarea relaţiilor cu comunitatea locală; h)organizează, la ordinul comandantului/şefului structurii la care funcţionează, când situaţia concretă o impune, conferinţe sau briefinguri de presă; despre data şi ora stabilite şi tematica ce va fi abordată informează ierarhic, până la nivelul Direcţiei informare şi relaţii publice; i)identifică nevoile de informare ale militarilor din zona de responsabilitate şi solicită Direcţiei informare şi relaţii publice, pe cale oficială, materiale care să răspundă acestor nevoi; j)informează ierarhic, până la nivelul Direcţiei informare şi relaţii publice, despre tematica solicitărilor de informaţii primite de la jurnalişti pe fondul crizelor mediatice sau cu potenţial de criză mediatică pentru instituţia militară, pentru armonizarea răspunsurilor şi a punctelor de vedere sau sprijin de specialitate. Articolul 12Personalul care desfăşoară prin cumul activităţi de informare şi relaţii publice are următoarele atribuţii principale: a)organizează şi desfăşoară activitatea de informare internă a personalului; b)participă, împreună cu structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul superior, la gestionarea crizelor mediatice locale; c)monitorizează informaţiile referitoare la activitatea eşalonului la care activează şi a unităţilor subordonate, care apar în mass-media locală, şi le prezintă comandanţilor/şefilor structurilor la care funcţionează; d)consiliază comandantul/şeful structurii la care funcţionează în organizarea relaţiilor cu comunitatea locală, respectând principiul echidistanţei politice; e)transmite la structura de informare şi relaţii publice a eşalonului superior, ori de câte ori este necesar, materiale referitoare la nevoile de informare ale militarilor din unitatea lor; f)întocmeşte, până la 31 decembrie, pentru anul următor, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale şi a precizărilor primite de la structura de informare şi relaţii publice a eşalonului superior, planuri anuale ale activităţii de informare şi relaţii publice pentru unitatea lor.1.4. Mass-media militară Articolul 13Mass-media militară contribuie la informarea internă a personalului militar şi civil al armatei şi a familiilor acestora, precum şi la informarea populaţiei despre activităţile desfăşurate de Ministerul Apărării Naţionale. Articolul 14Mass-media militară cuprinde: a)publicaţiile realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale şi alte produse tipărite de informare publică realizate de structurile centrale ale ministerului, de statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, de comandamentele de armă şi de structurile subordonate acestora; b)emisiunile de radio sau de televiziune realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale şi alte emisiuni realizate de studiourile militare teritoriale de radio şi televiziune; c)publicaţiile electronice postate pe internet şi intranet. Articolul 15(1) Activitatea redacţiilor mass-mediei militare se desfăşoară în conformitate cu prevederile constituţionale referitoare la libertatea de exprimare şi de creaţie, precum şi cu cele privind dreptul la informaţie.
(2) Activitatea redacţiilor mass-mediei militare se derulează pe baza planurilor publicistice anuale.
Articolul 16(1) Direcţia informare şi relaţii publice are în subordine Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale, care este organizat pe redacţii ale publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi televiziune.
(2) Directorul Trustului de presă al Ministerului Apărării Naţionale aprobă sumarele publicaţiilor şi emisiunilor de radio şi televiziune propuse de redactorii-şefi şi verifică conţinutul acestora pentru asigurarea concordanţei cu obiectivele de comunicare ale Ministerului Apărării Naţionale.
Articolul 17
(1) Redacţiile mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale sunt subordonate comandanţilor/şefilor marilor unităţi/unităţilor în structura cărora funcţionează.
(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor din Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale, redacţiile menţionate sunt coordonate profesional de structurile de informare şi relaţii publice de la eşalonul la care îşi desfăşoară activitatea.
Articolul 18Înfiinţarea sau schimbarea denumirii unor publicaţii periodice militare se face în baza aprobării ministrului apărării naţionale, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice. Articolul 19
(1) În garnizoanele unde funcţionează posturi teritoriale ale societăţilor publice de radio şi televiziune, comandanţii de garnizoane pot numi, pe funcţii sau prin cumul de funcţii, în raport cu competenţele exercitate în domeniul resurselor umane, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice, persoane care să pregătească şi să prezinte emisiuni militare la posturile respective, pe bază de convenţii încheiate în condiţiile legii.
(2) Sumarul şi conţinutul emisiunilor prevăzute la alin. (1) se avizează de către structura de informare şi relaţii publice a unităţii al cărei comandant asigură şi funcţia de comandant al garnizoanei.
Articolul 20Principalele atribuţii ale redactorilor-şefi ai redacţiilor mass-mediei militare sunt: a)elaborează anual, până la 31 decembrie, planuri publicistice, pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale şi a cerinţelor de comunicare existente la eşalonul unde funcţionează; b)conduc nemijlocit activitatea personalului din redacţie şi răspund de calitatea şi conţinutul materialelor de presă incluse în publicaţii şi emisiuni, de acurateţea şi conformitatea cu realitatea a informaţiilor difuzate; c)organizează şi gestionează baze proprii de date, arhive foto, audio şi video; d)fac propuneri pentru asigurarea materială şi financiară a redacţiilor pe care le conduc şi răspund de utilizarea eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare puse la dispoziţie. Articolul 21
(1) Planurile publicistice cuprind următoarele elemente:a)descrierea mijlocului de informare: format, tiraj, periodicitate, arie de difuzare, rubrici permanente; b)obiectivele de comunicare din Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale şi obiectivele operaţionale ale mijlocului de informare; c)publicul-ţintă; d)genurile publicistice folosite: ştiri, interviuri, reportaje şi foto; e)resursele umane, financiare şi materiale estimate şi sursa de finanţare.
(2) Planul publicistic al Trustului de presă al Ministerului Apărării Naţionale cuprinde sinteza planurilor publicistice ale redacţiilor din propria compunere, este avizat de Direcţia informare şi relaţii publice şi este aprobat de secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică.
(3) Planurile publicistice elaborate de redactorii-şefi ai redacţiilor mass-mediei militare care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale sunt avizate de structura de informare şi relaţii publice de la eşalonul în cadrul cărora funcţionează şi sunt aprobate de comandanţii/şefii structurilor cărora li se subordonează.
Secţiunea a 2-aAtribuţiile comandanţilor/şefilor în domeniul informării şi relaţiilor publice Articolul 22Conducerea activităţii de informare şi relaţii publice în ceea ce priveşte planificarea, organizarea, desfăşurarea şi asigurarea resurselor şi logisticii necesare este în responsabilitatea comandanţilor/şefilor la nivelul eşaloanelor pe care le comandă; în acest domeniu, comandanţii/şefii sunt consiliaţi de personalul de informare şi relaţii publice. Articolul 23Principalele atribuţii ale comandanţilor/şefilor în desfăşurarea activităţii de informare şi relaţii publice sunt: a)asigurarea aplicării prevederilor legale privind liberul acces la informaţiile de interes public la nivelul eşalonului pe care îl comandă; b)selecţionarea personalului care cunoaşte foarte bine misiunile, activitatea şi specificul eşalonului respectiv, are temeinice cunoştinţe militare şi de cultură generală, probitate morală, experienţă şi aptitudini pentru a îndeplini prin cumul activităţi de informare şi relaţii publice; c)asigurarea participării personalului de informare şi relaţii publice, pe segmentele de interes, la activităţi de conducere, cum ar fi adunările şi şedinţele de lucru cu locţiitorii; d)asigurarea informării corecte şi oportune a personalului de informare şi relaţii publice din subordine despre toate aspectele de interes public ale activităţii eşalonului respectiv, a eşaloanelor superioare şi a structurilor subordonate; e)gestionarea, prin personalul de informare şi relaţii publice, a situaţiilor de criză care ar putea avea impact asupra opiniei publice sau a instituţiei; f)îndrumarea activităţii redacţiilor mijloacelor militare de informare şi documentarea jurnaliştilor militari şi civili; g)asigurarea participării personalului de informare şi relaţii publice, precum şi a jurnaliştilor militari la cursuri, convocări şi alte activităţi de perfecţionare a pregătirii de specialitate; h)sprijinirea activităţilor de informare şi relaţii publice din cadrul exerciţiilor multinaţionale şi al misiunilor internaţionale. Secţiunea a 3-aPlanificarea activităţilor şi campaniilor de informare şi relaţii publice 3.1. Planificarea activităţilor de informare şi relaţii publice Articolul 24Planificarea activităţilor de informare şi relaţii publice reprezintă organizarea secvenţială a procesului comunicării care presupune stabilirea scopului, obiectivelor, temelor, mesajelor generale, mesajelor de sprijin, activităţilor, resurselor la dispoziţie, modalităţilor de evaluare a eficienţei pentru sprijinirea îndeplinirii misiunii generale a structurii respective; acest proces se desfăşoară în strânsă cooperare cu elementele de planificare din statele majore ale unităţilor, în scopul armonizării efortului de comunicare cu specificul activităţilor eşalonului respectiv. Articolul 25Documentele de planificare şi conducere a activităţii de informare şi relaţii publice sunt: a)Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale; b)Planul activităţilor de informare şi relaţii publice; c)planurile de comunicare pentru evenimentele de relaţii publice; d)anexele de informare publică la planurile de operaţii şi exerciţii. Articolul 26Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale este elaborată, până la 1 decembrie, pentru anul următor, de către Direcţia informare şi relaţii publice, pe baza Strategiei de securitate naţională, a Strategiei Militare a României, a Cartei Albe a Apărării, a obiectivelor principale ale Ministerului Apărării Naţionale şi este aprobată de ministrul apărării naţionale. După aprobare, Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale este difuzată, ierarhic, la toate structurile de informare şi relaţii publice din armată. Articolul 27Planul activităţilor de informare şi relaţii publice se elaborează la nivelul marilor unităţi/unităţilor pe baza Strategiei de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale, pe durata unui an de instrucţie, în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 2. Articolul 28Obiectivele de comunicare ale planurilor de informare şi relaţii publice de la toate eşaloanele se stabilesc în funcţie de obiectivele generale din Planul anual de comunicare strategică al Ministerului Apărării Naţionale, de concepţia comandantului/şefului, precum şi de rolul şi misiunile eşalonului respectiv. Articolul 29Planurile de comunicare pentru evenimentele de relaţii publice se realizează de către structurile/personalul de informare şi relaţii publice ori de câte ori este nevoie pentru detalierea activităţilor de comunicare ce urmează a fi desfăşurate cu ocazia organizării unor evenimente speciale, precum „Ziua porţilor deschise“, zilele categoriilor de forţe ale armatei şi alte manifestări. Articolul 30Anexele de informare publică la planurile de operaţii şi exerciţii se întocmesc conform prevederilor dispoziţiilor secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică. 3.2. Planificarea campaniilor de informare şi relaţii publice Articolul 31(1) Campaniile de informare şi relaţii publice se planifică în scopul atingerii unor obiective specifice sau a unor ansambluri de obiective corelate, stabilite pentru domeniul apărării prin programele de guvernare, Strategia de securitate naţională, Strategia de transformare a Armatei României şi prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi ale Parlamentului României.
(2) În raport cu obiectivele urmărite, campaniile de informare şi relaţii publice se pot planifica pentru:a)informarea societăţii în legătură cu acţiuni importante ale armatei pentru care este nevoie de susţinere publică; b)promovarea profesiei militare şi atragerea de tineri către această meserie.
(3) Campaniile de informare şi relaţii publice desfăşurate de Ministerul Apărării Naţionale sunt planificate de Direcţia informare şi relaţii publice, împreună cu structurile care participă la atingerea obiectivelor urmărite şi cu sprijinul elementelor care compun sistemul de informare şi relaţii publice.
Articolul 32(1) Planurile campaniilor de informare şi relaţii publice se elaborează pe baza analizei oportunităţii şi a calculului costurilor şi resurselor care pot fi alocate prin proiectul de buget al Ministerului Apărării Naţionale şi se aprobă, de regulă, în anul care precedă desfăşurarea acestora.(2) În situaţii excepţionale se pot organiza campanii ale căror planuri se întocmesc în anul bugetar în curs, resursele asigurându-se în conformitate cu legislaţia în vigoare. Articolul 33Desfăşurarea campaniilor de informare şi relaţii publice se aprobă de către ministrul apărării naţionale pe baza propunerilor Direcţiei informare şi relaţii publice. 3.3. Cercetarea şi evaluarea în domeniul informării şi relaţiilor publice Articolul 34(1) Cercetarea în domeniul informării şi relaţiilor publice urmăreşte înţelegerea atitudinilor şi comportamentelor publicului-ţintă şi a tendinţelor mass-mediei; cercetările sunt întreprinse în vederea planificării campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii publice.(2) Cercetarea în domeniul informării şi relaţiilor publice, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, se realizează exclusiv la solicitarea Direcţiei informare şi relaţii publice, cu precădere prin:a)sondaje de opinie publică realizate de operatori economici de profil; b)audit de comunicare. Articolul 35Evaluarea în domeniul informării şi relaţiilor publice urmăreşte măsurarea eficienţei activităţilor întreprinse şi se realizează atât prin activităţi de natură administrativă, cât şi prin analize specializate; evaluarea se desfăşoară atât la încheierea campaniilor şi a evenimentelor de informare şi relaţii publice, cât şi pe parcursul derulării acestora. Articolul 36Evaluarea activităţii de informare şi relaţii publice prin activităţi de natură administrativă constă în executarea inspecţiilor în domeniu, conform reglementărilor în vigoare. Articolul 37Evaluarea activităţii de informare şi relaţii publice prin analize specializate, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, se realizează exclusiv de Direcţia informare şi relaţii publice, cu precădere prin: a)analize ale atitudinii mass-mediei faţă de instituţia militară; b)analize ale mediatizării diferitelor evenimente de informare şi relaţii publice; c)analize ale mesajului propriu. Articolul 38La nivelul structurilor de informare şi relaţii publice de la diferite eşaloane se analizează, semestrial, stadiul îndeplinirii obiectivelor de comunicare şi al derulării activităţilor din planurile proprii. Analiza va fi trimisă spre informare, ierarhic, până la Direcţia informare şi relaţii publice.
Secţiunea a 4-aCompetenţe privind aprobarea activităţilor de informare şi relaţii publice Articolul 39(1) Accesul reprezentanţilor mass-mediei civile în obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se aprobă, în toate situaţiile, de către comandanţii/şefii acestora; accesul jurnaliştilor români şi străini în obiectivele puse la dispoziţia forţelor armate ale SUA se face în conformitate cu prevederile procedurilor standard de operare şi ale aranjamentelor semnate de către cele două părţi.
(2) Acordarea de interviuri şi/sau declaraţii de presă, precum şi participarea personalului militar ori civil la emisiuni de radio sau de televiziune civile se aprobă de către comandantul/şeful unităţii, în urma consultării structurii/personalului de informare şi relaţii publice, fără a se solicita alte aprobări de la eşaloanele superioare; personalul de informare şi relaţii publice se consultă, în ceea ce priveşte oportunitatea, cu structurile de informare şi relaţii publice de la eşaloanele superioare.
(3) Organizarea conferinţelor de presă se aprobă:a)la nivelul structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale, de către ministrul apărării naţionale; b)la nivelul statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, al direcţiilor şi al unităţilor subordonate Statului Major General, de către şeful Statului Major General; c)la nivelul unităţilor subordonate departamentelor şi Secretariatului general, de către şefii acestor structuri; d)la nivelul unităţilor din cadrul unei categorii de forţe, de către şeful statului major al categoriei de forţe respective; e)la nivelul unităţilor din comandamentele de armă, de către comandanţii acestor comandamente.
(4) Comunicatele de presă se aprobă după cum urmează:a)comunicatele iniţiale de presă, în cazul producerii de evenimente, în condiţiile stabilite prin dispoziţia secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică; b)comunicatele de presă pentru activităţi curente se aprobă de către comandantul/şeful unităţii militare.
(5) Vizitele jurnaliştilor, organizate de Ministerul Apărării Naţionale, în zonele de dislocare a detaşamentelor de militari români care participă la misiuni externe se aprobă de către ministrul apărării naţionale sau şeful Statului Major General, potrivit reglementărilor în vigoare.
Secţiunea a 5-aCondiţiile în care se realizează filmarea şi/sau fotografierea de către persoane fizice sau juridice în obiectivele aparţinând Ministerului Apărării Naţionale Articolul 40(1) Filmarea şi/sau fotografierea în obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se execută numai cu aprobarea comandanţilor/şefilor acestora, cu respectarea reglementărilor în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate, în următoarele situaţii: a)în interesul Ministerului Apărării Naţionale, în scopul informării publice şi al promovării imaginii armatei în mediile interne şi externe; b)la solicitarea unor instituţii publice şi a unor persoane fizice sau juridice din afara armatei; c)la solicitarea partenerilor militari străini în cadrul activităţilor comune.
(2) Iniţiatorul sau solicitantul fotografierii/filmării trebuie să precizeze oficial, în motivarea iniţiativei sau solicitării, scopul fotografierii/filmării, aparatura utilizată, destinaţia produselor rezultate, consimţirea la obligaţia de a respecta indicaţiile însoţitorilor în scopul prevenirii accesului neautorizat la informaţii clasificate.
Articolul 41Filmarea/fotografierea realizată de mass-media civilă cu ocazia participării la diferite activităţi ale armatei, în scopul mediatizării acestora, atât la invitaţia Ministerului Apărării Naţionale, cât şi la solicitarea jurnaliştilor, se realizează fără a se percepe plata unor tarife. Articolul 42(1) Filmarea şi/sau fotografierea în interiorul obiectivelor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale de către persoane sau instituţii din afara armatei, altele decât instituţiile de presă, la solicitarea acestora, se fac contra cost, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale.
(2) În scopul filmării şi/sau fotografierii, la cererea terţilor, între Ministerul Apărării Naţionale şi solicitant se negociază şi se încheie contracte de prestări de servicii.
Articolul 43Tarifele pentru filmarea şi/sau fotografierea de către persoane fizice şi juridice din afara armatei în obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se stabilesc de către unitatea militară în cauză, prin negociere. Articolul 44Fotografierea/filmarea de către militari străini în interiorul unităţilor militare, pe terenurile de instrucţie şi în poligoane, în timpul activităţilor de instruire în comun, se aprobă de către comandantul unităţii sau de către conducătorul exerciţiului, după caz, în următoarele condiţii: a)partea interesată îşi anunţă oficial, cu ocazia pregătirii activităţii comune, intenţia de a fotografia/filma, precizând persoana care fotografiază/filmează şi destinaţia produselor rezultate; b)partea interesată consimte la obligaţia ca produsele rezultate să fie analizate, sub aspectul protecţiei informaţiilor clasificate, de structura de securitate, iar cele care nu fac obiectul informării publice să fie excluse sau reţinute; c)fotografierea/filmarea se realizează fără a se percepe plata unor tarife. Articolul 45În toate situaţiile, persoanele care realizează filmarea şi/sau fotografierea în obiective aparţinând Ministerului Apărării Naţionale sunt însoţite de personalul care desfăşoară activitatea de informare şi relaţii publice la marea unitate/unitatea respectivă.
Secţiunea a 6-aColaborarea armatei la realizarea unor producţii cinematografice Articolul 46Colaborarea armatei la realizarea de filme artistice, documentare sau videoclipuri cu personal, tehnică militară, armament, muniţii şi materiale, la solicitarea unor studiouri, case de film sau societăţi de producţie cinematografică, se aprobă de către ministrul apărării naţionale, la propunerea Statului Major General. Articolul 47(1) Propunerea privind oportunitatea participării armatei la realizarea unor producţii cinematografice, din punctul de vedere al impactului acesteia asupra imaginii instituţiei militare, se face după studierea scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice.
(2) Solicitările de efective, tehnică militară, armament, muniţii şi materiale se înaintează Statului Major General, care coordonează această activitate.
Articolul 48După avizarea scenariului la Direcţia informare şi relaţii publice, Statul Major General prezintă ministrului apărării naţionale propuneri privind participarea armatei la realizarea filmului şi, în funcţie de situaţie, numirea unui consilier militar. Articolul 49Între studiourile, casele de film şi societăţile de producţie cinematografică, pe de o parte, şi Ministerul Apărării Naţionale, prin structurile militare ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate să participe la realizarea producţiilor cinematografice, pe de altă parte, se negociază şi se încheie contracte de prestări de servicii; în cuprinsul contractelor se includ clauze referitoare la statutul de colaborator sau coproducător al Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv înscrierea pe generic a acestui statut. Articolul 50(1) În contract se stipulează dreptul consilierului militar de a retrage personalul şi tehnica militară în cazul în care între scenariu, decupajul regizoral şi filmările propriu-zise sunt nepotriviri care angajează partizan Ministerul Apărării Naţionale sau deformează imaginea armatei.
(2) Retragerea personalului şi a tehnicii militare de la filmări se face cu aprobarea ministrului apărării naţionale.
(3) Este interzisă începerea colaborării structurilor militare la realizarea unor filme înaintea încheierii contractelor.
Articolul 51Tarifele pentru colaborarea armatei la realizarea unor producţii cinematografice se stabilesc de structurile militare ai căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonatori de credite, desemnate să participe la realizarea acestora prin negociere, în conformitate cu prevederile actelor normative specifice în vigoare. Articolul 52La încheierea filmărilor, consilierul militar raportează ministrului apărării naţionale, în scris, pe cale ierarhică, prin Statul Major General, felul în care s-a realizat colaborarea, problemele apărute pe parcurs şi modul de rezolvare a acestora, precum şi alte aspecte de interes major, prezentând, dacă se impune, propuneri corespunzătoare.
Secţiunea a 7-aAsigurarea financiar-contabilă şi tehnico-materială a activităţii de informare şi relaţii publice Articolul 53Asigurarea financiar-contabilă şi tehnico-materială a activităţilor de informare şi relaţii publice, precum şi a realizării şi distribuirii produselor mass-mediei militare se realizează prin grija comandanţilor/şefilor eşaloanelor care au în compunere elemente ale sistemului de informare şi relaţii publice, potrivit normelor legale în vigoare. Articolul 54Pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţionale, structurile de informare şi relaţii publice sunt dotate cel puţin cu tehnica prezentată în anexa nr. 3, care este destinată în exclusivitate activităţii de informare şi relaţii publice. Articolul 55(1) Materialele consumabile pentru tehnica de calcul, imprimante şi multiplicatoare, precum şi rechizitele se asigură descentralizat, prin grija structurilor de logistică de la fiecare eşalon, în funcţie de necesar şi de fondurile cu această destinaţie aprobate prin buget.
(2) Necesarul de materiale consumabile şi piese de schimb se stabileşte în conformitate cu prevederile normelor în vigoare.
Articolul 56Cu ocazia exerciţiilor multinaţionale şi a altor activităţi cu participare internaţională se elaborează şi se distribuie participanţilor materiale informative şi de prezentare, tipărituri şi produse promoţionale multimedia, pe suporţi magnetici, în limita sumelor prevăzute şi aprobate prin bugetul activităţii de organizatorul exerciţiului/activităţii. Articolul 57(1) Publicaţiile realizate de Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale se asigură gratuit, în conformitate cu prevederile metodologiei privind asigurarea cu presă militară centrală scrisă şi cu alte produse de informare publică.
(2) Produsele de informare publică realizate de alte structuri ale armatei se asigură gratuit în raport cu specificul şi periodicitatea apariţiei - săptămânal, lunar, trimestrial, anual - în limita normelor aprobate.
Articolul 58Achiziţionarea publicaţiilor cotidiene şi periodice de interes naţional şi local utilizate de structurile de informare şi relaţii publice pentru informarea comandanţilor/şefilor şi realizarea revistei presei locale se realizează în limita fondurilor cu această destinaţie aprobate în bugetul fiecărei structuri.
Capitolul IIIDomeniile activităţii de informare şi relaţii publice Articolul 59Domeniile activităţii de informare şi relaţii publice sunt: a)informarea publică; b)informarea internă; c)relaţiile cu comunitatea locală. Secţiunea 1Informarea publică 1.1. Informarea mass-mediei Articolul 60Informarea mass-mediei cuprinde: a)interviuri/declaraţii de presă acordate mass-mediei scrise şi audiovizuale; b)briefinguri şi conferinţe de presă; c)comunicate de presă, buletine de presă şi răspunsuri la solicitările jurnaliştilor; d)vizite în unităţi ale jurnaliştilor civili şi participarea acestora la aplicaţii cu trageri de luptă, şedinţe de instrucţie sau demonstrative, cursuri, activităţi ştiinţifice, culturale, sportive şi aniversări; e)vizite ale jurnaliştilor în zonele de dislocare a detaşamentelor de militari români care participă la misiuni în diferite teatre de operaţii; f)întâlniri informale cu jurnaliştii. Articolul 61În Ministerul Apărării Naţionale, relaţiile oficiale cu mass-media civilă se desfăşoară numai cu asistenţa personalului de informare şi relaţii publice. Articolul 62(1) Pentru asigurarea caracterului activ al relaţiilor cu mass-media, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale se constituie echipe de briefing militar alcătuite din specialişti pe diferite domenii din structurile armatei.(2) Rolul acestor echipe este de a prezenta şi de a susţine, în presă şi în activităţile publice, perspectiva instituţiei militare în vederea realizării obiectivelor de comunicare ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi pentru a răspunde la solicitările mass-mediei sau ale unor organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale.(3) Din momentul nominalizării reprezentanţilor structurilor în cadrul echipelor de briefing militar, aceştia sunt abilitaţi să intre în contact cu mass-media fără alte aprobări, în limita mandatelor acordate, la cererea şi cu asistenţa Direcţiei informare şi relaţii publice. Articolul 63Pentru fiecare activitate de interes public desfăşurată în armată la nivel central sau local, se stabileşte politica de informare publică, care poate fi: a)foarte activă, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice depun/depune eforturi susţinute pentru a asigura vizibilitatea activităţii în mass-media şi pentru a transmite informaţii referitoare la activitate; această politică are la bază interesul public real sau dorit şi poate fi sprijinită de o gamă largă de produse şi activităţi de informare şi relaţii publice; b)activă, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice depun/depune eforturi de rutină pentru asigurarea vizibilităţii activităţii; scopul, precum şi gama de produse de informare şi de activităţi de sprijin sunt, în general, limitate; această politică este adoptată când este de aşteptat ca activitatea să atragă un anumit interes din partea publicului sau când se apreciază că rezultatele obţinute sunt modeste în raport cu timpul şi resursele investite; c)reactivă, când structurile/personalul de informare şi relaţii publice nu fac/nu face eforturi pentru a aduce în atenţia publicului o activitate planificată; această abordare este utilizată când se anticipează un interes public nesemnificativ pentru o activitate planificată sau când există restricţii impuse de protejarea informaţiilor clasificate ori a datelor cu caracter personal; structurile/personalul de informare şi relaţii publice sunt/este totuşi pregătite/pregătit să răspundă la eventualele solicitări de informaţii din partea mass-mediei sau a publicului. Articolul 64Structurile/personalul de informare şi relaţii publice ţin/ţine evidenţa solicitărilor reprezentanţilor mass-mediei civile şi a răspunsurilor comunicate. Articolul 65(1) Orice persoană din cadrul Ministerului Apărării Naţionale poate acorda interviuri sau declaraţii reprezentanţilor mass-mediei civile în următoarele condiţii:a)să aibă aprobarea comandantului/şefului unităţii; b)să exprime numai puncte de vedere în limita mandatului aprobat şi să se refere doar la probleme din aria sa de competenţă şi responsabilitate; c)să consulte structura/personalul de informare şi relaţii publice înainte de contactul cu mass-media; d)să respecte echidistanţa politică a armatei; e)să nu furnizeze informaţii exceptate de la liberul acces, conform Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În situaţia în care nu există timpul necesar pentru obţinerea aprobării comandantului/şefului unităţii şi pentru consultarea structurii/personalului de informare şi relaţii publice, persoana care a acordat interviuri sau declaraţii de presă jurnaliştilor civili are obligaţia să îl informeze ulterior pe comandantul/şeful unităţii despre acest fapt.
Articolul 66(1) Acreditarea unui jurnalist, refuzul sau retragerea acreditării se face în condiţiile Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Acreditarea jurnaliştilor la activităţile organizate de Ministerul Apărării Naţionale se face, la cerere, de către personalul de informare şi relaţii publice al eşalonului organizator sau la centrele de informare a presei, în cel mult două zile de la înregistrarea cererii, pe baza completării unui formular-tip prezentat în anexa nr. 4.
Articolul 67Activitatea de informare şi relaţii publice, în situaţia producerii de evenimente şi în timpul operaţiilor/exerciţiilor, este reglementată prin dispoziţie a secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică. 1.2. Informarea publică directă a persoanelor şi informarea interinstituţională Articolul 68(1) Informarea publică directă a persoanelor şi informarea interinstituţională se realizează din oficiu sau la cerere; modalitatea minimă de realizare a informării publice directe din oficiu în cadrul Ministerului Apărării Naţionale constă în afişarea, în vederea consultării, a informaţiilor de interes public, în puncte de informare-documentare amenajate în spaţii special destinate.
(2) Informarea publică directă a persoanelor nu se suprapune activităţii de analizare şi rezolvare a petiţiilor - cereri, sesizări, reclamaţii şi propuneri - şi se referă doar la comunicarea de informaţii cu caracter public în condiţiile Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 69În Ministerul Apărării Naţionale se organizează puncte de informare-documentare, astfel: a)pentru structurile centrale dislocate în sediul Ministerului Apărării Naţionale, prin grija Direcţiei informare şi relaţii publice; b)pentru marile unităţi şi unităţi care au în subordine structuri/personal de informare şi relaţii publice, prin grija acestora. Articolul 70Informaţiile de interes public comunicate din oficiu şi cele exceptate de la liberul acces al persoanelor, la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, sunt cele stabilite prin Legea nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 71Structurile deţinătoare de informaţii de interes public de la diferite eşaloane ale Ministerului Apărării Naţionale au următoarele responsabilităţi: a)să primească solicitările de la structurile de informare publică; b)să identifice informaţiile solicitate; c)să analizeze, în funcţie de dificultatea, complexitatea şi volumul lucrărilor de documentare, dacă informaţia solicitată este rezolvabilă în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la data primirii cererii; d)să formuleze şi să trimită răspunsul la compartimentul de informare şi relaţii publice, împreună cu informaţia de interes public solicitată, cu avizul structurii de securitate a informaţiilor clasificate sau cu motivaţia refuzului. Articolul 72(1) Pentru analizarea reclamaţiilor administrative ale persoanelor, la eşaloanele unde există compartimente sau personal de informare şi relaţii publice numit pe funcţie, se constituie comisii de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informaţia de interes public.
(2) În situaţia în care reclamaţia administrativă priveşte informaţii publice care ţin de domeniile de competenţă ale mai multor structuri, comisia de analiză se numeşte la nivelul eşalonului superior comun al acestora.
Articolul 73Comisia de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public are următoarele responsabilităţi: a)primeşte şi analizează reclamaţiile persoanelor; b)efectuează cercetarea administrativă; c)stabileşte dacă reclamaţia persoanei privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public este întemeiată; d)în cazul în care reclamaţia este întemeiată, propune aplicarea unei sancţiuni disciplinare pentru personalul responsabil şi comunicarea informaţiilor de interes public solicitate; e)redactează şi trimite răspunsul solicitantului în termen de 15 zile de la înregistrarea reclamaţiei.1.3. Informarea publică prin internet Articolul 74Site-urile web ale structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naţionale sunt instrumente utile pentru sporirea vizibilităţii activităţilor instituţiei militare; misiunea principală a acestora este de a contribui la informarea audienţelor naţionale şi internaţionale. Articolul 75Reţeaua site-urilor web ale structurilor din Ministerul Apărării Naţionale este compusă din: a)site-ul www.mapn.ro - site central, care funcţionează ca master-website şi centru virtual de presă al Ministerului Apărării Naţionale; este realizat şi administrat de către Direcţia informare şi relaţii publice; b)site-urile web de tip A, create la nivelul departamentelor, Statului Major General, al statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armă şi al Universităţii Naţionale de Apărare; c)site-urile web de tip B, create la nivelul structurilor militare subordonate departamentelor, al categoriilor de forţe ale armatei, al comandamentelor de armă, precum şi cele aparţinând publicaţiilor militare, instituţiilor militare de învăţământ, cultură, sport sau cu domenii de activitate unicat în Ministerul Apărării Naţionale ori cele realizate cu ocazia unor evenimente speciale. Articolul 76Înfiinţarea de noi site-uri web se face cu avizul de specialitate al Direcţiei informare şi relaţii publice, care analizează oportunitatea înfiinţării şi configuraţia propusă a siteului. Articolul 77(1) Responsabilitatea postării informaţiilor publice pe site-urile WEB de tip A şi B revine structurilor pentru care au fost create şi care le administrează.(2) Informaţiile care urmează a fi publicate pe site-urile web sunt avizate de către structura de securitate din punctul de vedere al protecţiei informaţiilor clasificate şi aprobate de către comandantul/şeful structurii militare respective.
Secţiunea a 2-aInformarea internă Articolul 78(1) Informarea internă este reprezentată de ansamblul activităţilor desfăşurate în vederea punerii la dispoziţia personalului armatei, a familiilor acestuia, a cadrelor militare în rezervă şi în retragere a unui flux permanent şi nedistorsionat de informaţii generale şi militare, care le influenţează viaţa personală, viaţa de familie şi cariera.(2) Scopul informării interne este de a contribui la creşterea capacităţii de luptă, la consolidarea coeziunii şi spiritului de corp, precum şi la întărirea moralului personalului.(3) Activităţile de informare internă diferă în funcţie de eşalon, specificul, dimensiunile şi dislocarea acestuia. Articolul 79Planificarea, organizarea, derularea şi evaluarea activităţilor de informare internă sunt în responsabilitatea structurilor/personalului de informare şi relaţii publice. Articolul 80Obiectivele informării interne sunt: a)cunoaşterea direcţiilor de acţiune în domeniul apărării, stabilite prin Programul de guvernare; b)informarea personalului armatei asupra prevederilor Strategiei de securitate naţională şi ale Strategiei militare naţionale; c)înţelegerea misiunilor armatei de către întregul personal; d)cunoaşterea şi înţelegerea de către angajaţi a misiunilor structurilor militare din care fac parte şi a rolului lor în îndeplinirea acestora; e)informarea corectă şi oportună a personalului şi a membrilor de familie, în părţile care îi privesc, asupra evoluţiilor din mediul militar, politicilor de management al resurselor umane, retribuţiilor, locuinţelor şi a altor probleme care pot influenţa moralul, sănătatea, bunăstarea materială şi siguranţa acestora; f)consolidarea culturii instituţionale; g)însuşirea tradiţiilor militare ale poporului român şi ale unităţilor; h)cunoaşterea misiunilor şi a perspectivelor de evoluţie ale NATO; i)informarea personalului în legătură cu aspecte privind Uniunea Europeană; j)cunoaşterea participării Armatei României la misiuni internaţionale. Articolul 81Principalele mijloace utilizate în activitatea de informare internă sunt: a)mass-media militară; b)filmele de instrucţie sau de prezentare a armatei; c)scrisorile comandantului/şefului ori felicitările adresate familiilor personalului militar sau civil care s-a distins în mod deosebit în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu; d)publicaţia electronică de informare internă „M.Ap.N. Online“, gestionată de Direcţia informare şi relaţii publice; e)Buletinul de informare internă; f)informări realizate de personalul de informare şi relaţii publice. Secţiunea a 3-aRelaţiile cu comunitatea locală Articolul 82(1) Comunitatea locală, în sensul prezentelor instrucţiuni, include populaţia localităţilor în care sau în apropierea cărora sunt amplasate unităţile militare, instituţiile administraţiei publice locale, organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, organizaţiile profesionale, instituţiile locale de învăţământ, asociaţiile culturale şi cluburile sportive, cultele religioase, precum şi asociaţiile cadrelor militare în rezervă şi în retragere şi ale veteranilor de război.(2) Scopul derulării relaţiilor cu comunitatea locală este de a facilita integrarea socială a personalului armatei în cadrul comunităţilor. Articolul 83Obiectivele relaţiilor cu comunitatea locală sunt: a)explicarea misiunilor armatei şi ale unităţii militare din zonă; b)menţinerea reputaţiei unităţii militare de bun vecin şi de organizaţie profesionistă şi respectabilă; c)informarea comunităţii locale asupra modului în care poate fi sprijinită de militari, precum şi în legătură cu dorinţa acestora de a lua parte activ la viaţa socială locală; d)promovarea profesiei militare în cadrul comunităţii locale. Articolul 84În relaţiile cu comunitatea locală, personalul armatei nu este angajat în activităţi ce pot aduce prejudicii imaginii armatei sau demnităţii militarilor. Asemenea activităţi includ: a)acţiuni de reclamă comercială care ar putea sugera, chiar şi indirect, că armata sprijină anumite firme sau produse; b)sprijinirea sau participarea la acţiuni care, prin organizare sau conţinut, denotă un caracter xenofob, extremist şi de prozelitism religios; c)activităţi de partizanat politic care pot sugera implicarea politică a armatei.
Capitolul IVPregătirea în domeniul informării şi relaţiilor publice Articolul 85Pregătirea în domeniul informării şi relaţiilor publice se face iniţial prin instituţiile militare de învăţământ, iar după absolvire, pe parcursul carierei, după cum urmează: la nivel individual, la nivelul specialiştilor/comandanţilor/şefilor şi la nivel colectiv/subunitate. Articolul 86Identificarea nevoilor de pregătire în domeniul informării şi relaţiilor publice la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, stabilirea obiectivelor pregătirii şi avizarea programelor de pregătire sunt în responsabilitatea Direcţiei informare şi relaţii publice. Articolul 87Direcţia informare şi relaţii publice organizează periodic module de pregătire individuală cu membrii echipelor de briefing militar şi/sau cu alte persoane care urmează să intre în contact cu reprezentanţii mass-mediei. Articolul 88Pentru pregătirea specialiştilor în informare şi relaţii publice şi a comandanţilor/şefilor, Direcţia informare şi relaţii publice organizează şi desfăşoară periodic cursuri de pregătire, specializare şi perfecţionare, după cum urmează: a)pentru comandanţii de unităţi şi mari unităţi şi pentru şefii direcţiilor centrale, un curs în anul numirii în funcţie; b)pentru personalul numit în funcţii de informare şi relaţii publice în ţară sau în cadrul detaşamentelor care urmează să participe la misiuni în afara teritoriului naţional, cursuri de introducere în domeniu şi cursuri de perfecţionare în anul numirii în funcţie, respectiv în perioada premergătoare plecării în misiune. Articolul 89Structurile de informare şi relaţii publice de la nivelul categoriilor de forţe ale armatei şi al comandamentelor de armă organizează, cu sprijinul Direcţiei informare şi relaţii publice, convocări de specialitate, după cum urmează: a)pentru comandanţii de batalion/similar, o convocare zonală, cu durata de două-trei zile, în anul numirii în funcţie; b)pentru ofiţerii de informare şi relaţii publice din subordine, convocări zonale cu durata de două-trei zile, în fiecare an. Articolul 90(1) Pregătirea la nivelul subunităţilor se realizează prin includerea în programul pregătirii acestora a unor module speciale în domeniul informării şi relaţiilor publice.(2) Conţinutul modulelor şi planificarea desfăşurării acestora sunt responsabilitatea structurilor de informare şi relaţii publice de la categoriile de forţe ale armatei şi sunt avizate de către Direcţia informare şi relaţii publice; modulele de pregătire sunt susţinute de personalul de informare şi relaţii publice al eşaloanelor respective sau al eşaloanelor superioare. Articolul 91Personalul de informare şi relaţii publice poate participa la cursuri de specializare în domeniul informării şi relaţiilor publice/afacerilor publice în străinătate, la propunerea şefilor nemijlociţi, cu avizul Direcţiei informare şi relaţii publice. Articolul 92Pentru perfecţionarea pregătirii de specialitate, personalul de informare şi relaţii publice poate fi detaşat la Direcţia informare şi relaţii publice pentru perioade de câte 6 luni. Articolul 93Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale poate desfăşura periodic convocări de pregătire de specialitate cu jurnaliştii militari. Articolul 94Traseele parcurse de documentele elaborate în conformitate cu prezentele instrucţiuni sunt prevăzute în anexa nr. 5. Articolul 95Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni. ANEXA Nr. 1la instrucţiuni GLOSAR Acreditare - pentru jurnalişti - autorizarea prezenţei unui jurnalist ca reprezentant al unei instituţii de presă în sediul sau la activităţile unei organizaţii/instituţii, la care accesul mass-mediei este permis. Acurateţe - 1. grija deosebită, atenţia mare, exactitatea în executarea unui lucru; 2. corectitudinea informaţiei în text atât în ceea ce priveşte conţinutul, cât şi forma; corectitudinea gramaticală, nume, instituţii, cifre corecte, relaţii corect stabilite între persoane, instituţii, fenomene, soluţionare corectă a datelor de context, raţionament condus corect, ierarhizare corectă a informaţiei, neamestec în acelaşi text a informării cu opinia. Afaceri publice - domeniul funcţional responsabil de promovarea scopurilor şi obiectivelor organizaţiei militare, pentru a creşte, la nivelul opiniei publice, gradul de informare şi nivelul de înţelegere a problematicii asociate domeniului militar. Include planificarea şi desfăşurarea relaţiilor cu mass-media, a informării interne şi a relaţiilor cu comunitatea locală. Audit de comunicare - evaluarea sistemului activităţilor de comunicare dintr-o organizaţie; analiza cuprinde atât dimensiunea structurală, cât şi produsele de comunicare, prin raportare la obiectivele organizaţiei. Briefing de presă - tehnica de comunicare asemănătoare cu o conferinţă de presă în care se supune atenţiei un singur subiect. Canal de comunicare - mediul sau mijlocul prin intermediul căruia un mesaj ajunge de la emiţător la receptor şi/sau invers; de exemplu: poşta electronică şi televiziunea. Comunicare/informare - 1. procesul de transfer al informaţiei de la un sistem - fizic, biologic, psihosocial - la altul; 2. procesul de emitere a unui mesaj şi de transmitere a acestuia, într-o formă codificată, cu ajutorul unui canal către un destinatar, în vederea recepţionării. Comunicare/informare internă - comunicarea destinată personalului din interiorul unei organizaţii/instituţii Comunicat de presă - formă a comunicării instituţionale; invariabil, comunicatul de presă apare din iniţiativa sursei şi este întotdeauna scris. Conferinţă de presă - tehnica de comunicare materializată sub forma unei întâlniri oficiale în cadrul căreia reprezentanţii unei organizaţii difuzează informaţii jurnaliştilor şi răspund la întrebările acestora. Criză mediatică - cazul particular al crizei de comunicare în care mass-media intervine pentru a umple vidul de informaţie din surse oficiale, tinzând să devină sursă de informaţie, şi nu canal de transmitere a acesteia. Cultură instituţională - setul de valori care definesc o organizaţie şi îi permit să se adreseze societăţii cu o singură voce, clară, pentru promovarea acestora; constituie unul dintre elementele ce determină credibilitatea şi încrederea publicului în respectiva organizaţie. Declaraţie de presă - forma verbală a comunicării instituţionale; se realizează din iniţiativa emiţătorului în cadrul conferinţei de presă sau la solicitarea mass-mediei. Eveniment - 1. întâmplarea importantă, faptul de mare însemnătate; 2. schimbarea de situaţie cu impact asupra unui public-ţintă, ce poate face obiectul unei acţiuni de relaţii publice; 3. ceea ce decid jurnaliştii că este o ştire; 4. accidentul sau incidentul soldat cu victime sau pagube materiale care captează interesul mass-mediei. Gestionare a crizelor - activitatea complexă ce implică, pe de o parte, anticipare, realizarea unor scenarii de ţinere sub control şi rezolvare a crizelor, iar pe de altă parte, răspuns rapid la apariţia crizei, disciplină fermă în respectarea soluţiei adoptate atât din partea echipei de relaţii publice, cât şi a conducerii organizaţiei Date cu caracter personal - orice informaţii referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă; o persoană identificabilă este persoana care poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale ori sociale Informaţie de interes public - informaţia care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice ori instituţii publice, indiferent de suportul sau de forma ori de modul de exprimare a informaţiei. Instituţie publică - instituţia care utilizează resurse financiare publice şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României, potrivit Constituţiei României, republicată. Internet - totalitatea calculatoarelor şi a reţelelor de calculatoare de pe tot cuprinsul globului, care comunică între ele prin intermediul protocolului TCP/IP. Interviu de presă - forma de comunicare care se materializează într-un dialog între un jurnalist şi un intervievat; de regulă, interviurile sunt înregistrate de jurnalişti prin mijloace audio sau video şi sunt utilizate ulterior pentru redactarea/editarea de materiale de presă. Intranet - reţea de calculatoare proiectată pentru a asigura comunicarea şi schimbul de informaţii în cadrul unei organizaţii. În general, fişierele şi programele dintr-o reţea intranet sunt protejate împotriva accesului utilizatorilor din afara reţelei; prin utilizarea reţelei intranet se urmăresc asigurarea accesului la baze de date specifice, distribuirea pe cale electronică a diferitelor documente şi programe, asigurarea unor servicii angajaţilor. Mass-media - termenul generic care desemnează, în acelaşi timp, orice mijloc de comunicare în masă - presă tipărită sau electronică, agenţie de presă, radio, televiziune, cinema, afişaj - şi un intermediar care transmite un mesaj către un grup. Multimedia - programele suplimentare introduse în calculator pentru a trata sunetul, datele, imaginile ori toate acestea la un loc. Opinie publică - ansamblul de cunoştinţe, convingeri şi trăiri afective manifestate cu intensitate relativ mare de membrii unui grup sau ai unei comunităţi faţă de un anumit domeniu de importanţă socială majoră; forma de manifestare, intensitatea şi orientarea opiniei publice depind de gradul de cristalizare a opiniilor individuale în opinia colectivă, de intensitatea motivaţiilor asociate, de disponibilitatea canalelor de comunicare sau de toleranţa socială faţă de posibilităţile de exprimare a opiniei; exprimarea opiniei publice poate fi verbală - scrisă şi/sau orală -, iconică - afişe şi manifeste - şi nonverbală - gesturi specifice şi demonstraţii; nu se poate vorbi de opinie publică în general, ci numai cu referinţă la un domeniu de conţinut anume, care constituie obiectul său. Propagandă - activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, teze ori idei de pe poziţiile unei anumite grupări sociale, ideologice sau politice, în scopul influenţării schimbării, al formării unor concepţii, atitudini, opinii, convingeri ori comportamente Produse de informare publică - ziarele, revistele, broşurile editate de către Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale şi de redacţiile de la nivelul categoriilor de forţe, al comandamentelor operaţionale, al comandamentelor de armă şi de divizie, al marilor unităţi şi unităţi, destinate exclusiv şi explicit informării publicului cu privire la activităţile structurilor militare Public-ţintă - grupul de persoane fizice/juridice ce face obiectul acţiunilor de relaţii publice. Redacţii mass-media militară - substructurile organizatorice care realizează publicaţii tipărite sau electronice, emisiuni de radio ori de televiziune, constituite în statul de organizare al unor mari unităţi/unităţi şi încadrate cu personal specializat - jurnalişti militari şi personal tehnic. Relaţii publice - funcţia distinctă a managementului care ajută la stabilirea unor canale reciproce de comunicare, înţelegere, acceptare şi cooperare între o organizaţie şi publicul său. Solicitare de informaţii de interes public - acţiunea verbală sau scrisă, pe suport hârtie sau electronic, prin care o persoană, fizică ori juridică, română sau străină, poate cere informaţii considerate ca fiind de interes general de la o instituţie publică. Sondaj de opinie - tipul de cercetare sociologică având ca scop cunoaşterea opiniei publice, a stării şi a dinamicii ei Ştire - textul succint de agenţie, de ziar, de radio, de televiziune care reprezintă o primă avizare despre un fapt socialmente semnificativ. ANEXA Nr. 2la instrucţiuni PLANUL activităţilor de informare şi relaţii publice pe anul.... model -SCOP: OBIECTIVE: ACTIVITĂŢI: I. Informarea publicului intern şi extern despre activităţile specifice unităţii prin mediatizarea evenimentelor de interes pentru acesta şi prin evenimente de relaţii publice II. Activitatea de informare publică directă şi interinstituţională III. Activităţi de informare internă IV. Evenimente de presă organizate şi iniţiate cu diferite ocazii V. Editarea de publicaţii şi materiale informative şi/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV VI. Întocmirea documentelor de informare şi relaţii publice cu termen

ACTIVITĂŢI MIJLOACE CANALE Mesaje Responsabilităţi
Comunicat de presă Conferinţă de presă Briefing de presă Declaraţie de presă Interviu Mass-media militară Mass-media civilă Internet
Scrisă Radio-TV Scrisă Radio-TV
I. Informarea publicului intern şi extern despre evoluţia şi activităţile specifice unităţii prin mediatizarea evenimentelor de interes şi prin evenimente de relaţii publice:
A. Evenimente cu dată fixă/periodice/planificate:
1. Sărbători oficiale/zilele armelor şi specialităţilor militare
2. Depunerea jurământului militar/„Ziua porţilor deschise“
3. Aniversări - înfiinţarea unor instituţii militare, apariţia unor publicaţii militare
4. Expoziţii, reuniuni, simpozioane, spectacole, alte evenimente speciale
5. Participarea militarilor unităţii la exerciţii militare multinaţionale
6. Participarea militarilor unităţii la misiuni internaţionale sub egida ONU, UE, NATO sau de tip coaliţie
7. Evenimente de relaţii publice organizate
B. Evenimente a căror dată nu poate fi anticipată:
1. Vizite în teritoriu ale factorilor de conducere şi decizie, întâlniri cu militarii
2. Intervenţia armatei în cazuri de dezastre şi calamităţi naturale
3. Schimbări în funcţie ale persoanelor din conducerea unităţii
II. Activităţi de informare publică directă şi interinstituţională
1. Informarea publică din oficiu
2. Informarea publică la cerere
3. Elaborarea documentelor de evidenţă a activităţii de informare publică directă
ACTIVITĂŢI MIJLOACE CANALE Mesaje Responsabilităţi
Comunicat de presă Conferinţă de presă Briefing de presă Declaraţie de presă Interviu Mass-media militară Mass-media civilă Internet
Scrisă Radio-TV Scrisă Radio-TV
III. Activităţi de informare internă
1. Ore de informare
2. Adunări fără ordine de zi
3. Întâlniri cu veterani de război şi/sau cadre militare în rezervă şi în retragere
IV. Evenimente de presă organizate şi iniţiate cu diferite ocazii
1. Vizite ale jurnaliştilor în unitate
2. Călătorii de presă
3. Cupe ale presei
4. Întâlniri informale cu jurnaliştii acreditaţi
V. Editarea de publicaţii şi materiale informative şi/sau participarea la realizarea de emisiuni radio/TV
1. Editarea de ziare, reviste, pliante, postere ale eşalonului respectiv
2. Realizarea de filme de prezentare a unităţii, CD-uri/casete video
3. Participarea la realizarea de emisiuni radio/TV
VI. Întocmirea documentelor de informare şi relaţii publice cu termen
1. Planul activităţilor de informare şi relaţii publice
2. Analiza stadiului îndeplinirii obiectivelor de comunicare şi a planurilor proprii

Întocmit Şeful structurii de informare şi relaţii publice/Personalul de informare şi relaţii publice, ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............... ANEXA Nr. 3la instrucţiuni DOTAREA MINIMALĂ a structurilor de informare şi relaţii publice la diferite eşaloane din Ministerul Apărării Naţionale

Nr. crt. Denumirea materialelor Unitate de măsură Personal de informare şi relaţii publice Secţie/Birou/ Compartiment de informare şi relaţii publice Pentru ofiţerii de informare şi relaţii publice care execută misiuni externe Observaţii
1. Radiocasetofon cu compact-disc buc. - 1 1
2. Televizor buc. 1 1 -
3. Videorecorder buc. 1 1 -
4. Reportofon buc. 1 1 1
5. Calculator cu acces la internet buc. 1 1 1* * portabil
6. Imprimantă buc. 1 1 -
7. Aparat de fotografiat digital buc. 1 1 1
8. Cameră video buc. 1 1 1
9. Telefon/fax buc. 1 1 1
Nr. crt. Denumirea materialelor Unitate de măsură Personal de informare şi relaţii publice Secţie/Birou/ Compartiment de informare şi relaţii publice Pentru ofiţerii de informare şi relaţii publice care execută misiuni externe Observaţii
10. Telefon mobil buc. - 1 -
11. Copiator buc. - 1 -
12. Casete video buc./an 5 5 10
13. Casete audio buc./an 10 10 10
14. Compact discuri buc./an 50 50 50
15. Medii de stocare tip card buc. - 1 1

ANEXA Nr. 4la instrucţiuni FORMULAR de solicitare a acreditării pentru jurnalişti model -NUMELE ŞI PRENUMELE:

Data şi locul naşterii
Cetăţenia
Instituţia media reprezentată:
redacţia
adresa
funcţia
data încadrării
nr. legitimaţiei de presă
telefon redacţie
fax redacţie
e-mail
Telefon mobil
E-mail personal
Date CI/BI - CNP, serie, număr
Date paşaport - serie, număr, perioada de valabilitate
Experienţa în domeniul militar
Data solicitării acreditării
Acordul instituţiei de presă - semnătura, cu numele în clar, ştampila

ANEXA Nr. 5la instrucţiuni TABEL cu documentele periodice care se elaborează în conformitate cu prezentele instrucţiuni şi traseele pe care acestea le parcurg

Nr. crt. Denumirea lucrării Baza legală (Instrucţiuni) Frecvenţa şi/sau data-limită a înaintării Detalii privind circuitul informaţional
Persoane care îndeplinesc prin cumul activităţi de informare şi relaţii publice Personal de informare şi relaţii publice numit pe funcţie Secţiile/Birourile/ Compartimentele de informare şi relaţii publice Redacţii ale mass-mediei militare Direcţia informare şi relaţii publice Secretarul de stat cu atribuţii în domeniu Ministrul apărării naţionale
1. Strategia de comunicare a Ministerului Apărării Naţionale art. 25 anual/ 1 decembrie pentru anul următor I I I I E A H
2. Analiza atitudinii mass-mediei faţă de instituţia militară art. 37 lunar, semestrial, anual - - - I E I I
3. Planul activităţilor de informare şi relaţii publice la nivelul eşaloanelor art. 25 anual/ 31 decembrie pentru anul următor E E E I I - -
4. Planul publicistic al Trustului de presă al Ministerului Apărării Naţionale art. 21 anual/ 31 decembrie - - - E A H -
5. Planul publicistic al redacţiilor mass- mediei militare, care nu fac parte din Trustul de presă al Ministerului Apărării Naţionale art. 21 anual/ 31 decembrie - - A E I - -
6. Stadiul îndeplinirii obiectivelor de comunicare şi a planurilor proprii art. 38 semestrial 15 iulie, 15 ianuarie E E E E E - -

NOTĂ: E - Elaborare; A - Avizare; H - Hotărâre; I - Informare.



SmartCity5

COMENTARII la Instrucţiuni 0/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Instrucţiuni 0 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu