INSTRUCTIUNI Nr. 16028 din 28 noiembrie 1995
privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1995
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 14 decembrie 1995
In vederea asigurarii incheierii in conditiile legii a executiei bugetului
de stat, a bugetelor locale, a bugetului asigurarilor sociale de stat, a
bugetelor fondurilor speciale, precum si a mijloacelor extrabugetare pe anul
1995, ordonatorii de credite, bancile si organele financiare vor dispune masuri
pentru aplicarea si respectarea instructiunilor de mai jos.
I. Norme cu caracter general
1.1. Agentii economici, indiferent de forma de proprietate, precum si
institutiile publice au obligatia, in conditiile reglementarilor in vigoare, sa
calculeze, sa retina si sa vireze, la termenele stabilite, impozitele, taxele,
majorarile de intarziere, amenzile si alte venituri datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor cu destinatie speciala. In acest scop, agentii economici vor intocmi
si vor prezenta unitatilor bancare la care au conturile deschise, documentele
de virare a sumelor datorate, in care vor inscrie, in mod obligatoriu,
denumirea completa a sa, codul fiscal, codul contului de venituri, iar in locul
rezervat pentru obiectul platii se va inscrie natura sursei de venit virate
(impozit pe profit, taxa pe valoarea adaugata, accize, taxe de timbru etc.) si
perioada pentru care este datorata.
1.2. Agentii economici care administreaza fondul locativ de stat au
obligatia ca, pana la finele anului 1995, sa vireze integral la bugetele locale
ale unitatilor administrativ teritoriale, pe raza carora se afla locuintele
respective, sumele incasate din avansuri si rate scadente pentru locuintele
construite din fondurile statului si vandute persoanelor fizice, care la data
vanzarii aveau calitatea de chirias.
Dobanzile aferente ratelor se varsa la bugetul de stat, in contul
60.22.x.11 "Incasarea dobanzilor aferente ratelor lunare din vanzarea
locuintelor construite din fondurile statului", deschis la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A., iar la trezoreriile statului, in contul
20.22.1.11.
1.3. In documentele de virare a sumelor datorate bugetului de stat,
bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
fondurilor speciale, precum si cele care privesc plati dispuse din bugetele
mentionate mai sus, intocmite incepand cu data de 20 decembrie 1995, se va
inscrie pe manseta de sus a formularului "Priveste executia pe anul
1995".
1.4. Unitatile bancilor comerciale la care agentii economici au deschise
conturile vor verifica completarea documentelor de virare a obligatiilor catre
stat, cu toate elementele si vor lua masurile necesare pentru accelerarea
operatiunilor de decontare, astfel incat documentele respective, cu termen de
plata pana la 31 decembrie 1995, sa fie inregistrate si transmise in mod
operativ in contul trezoreriei statului deschis la sucursala judeteana a Bancii
Nationale a Romaniei sau in conturile deschise la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A., dupa caz, prevenindu-se astfel existenta la finele anului de
documente in expeditie. Aceleasi masuri vor fi luate si in cazul dispozitiilor
de plata prezentate de catre institutiile publice.
Bancile comerciale raspund, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, de
nedecontarea din conturile agentilor economici sau ale institutiilor publice,
dupa caz, care au disponibilitati, a sumelor dispuse de acestia drept plata a
obligatiilor catre stat sau catre furnizori si creditori, precum si a
dispozitiilor de incasare emise de catre organele Ministerului Finantelor,
conform art. 40 din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22/1995.
1.5. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, a municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov vor lua
masurile necesare pentru asigurarea incasarii impozitelor si taxelor de la
persoanele fizice, vor intensifica controlul la agentii economici, indiferent
de forma de proprietate, asupra modului de respectare a termenelor de varsare
la bugetul de stat a impozitelor si taxelor datorate si vor aplica, in cazul
abaterilor, sanctiunile prevazute de reglementarile in vigoare.
Totodata, organele financiare vor urmari, in mod operativ, la bancile
comerciale, modul de decontare din conturile agentilor economici a documentelor
de plata privind impozitele si taxele, precum si modul de virare a sumelor in
conturile veniturilor bugetare, fondurilor speciale, mijloacelor extrabugetare
si vor stabili raspunderile persoanelor vinovate, dupa caz, in conditiile
legii.
1.6. Casa de Economii si Consemnatiuni va dispune unitatilor din subordine
sa vireze in contul bugetului de stat si al bugetelor locale impozitele si
taxele incasate de la persoanele fizice pana in ultima zi lucratoare a anului
1995. Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorarilor de intarziere
prevazute de reglementarile in vigoare.
1.7. Fondurile alocate pentru subventii si prime de la bugetul de stat si
bugetele locale vor fi utilizate pana la 31 decembrie 1995, in conformitate cu
prevederile art. 72 din Legea nr. 10/1991 privind finantele publice si cu
normele metodologice in vigoare.
Astfel, sumele ramase disponibile la 31 decembrie 1995 in conturile bancare
64.14 "Disponibil din subventii de la buget pentru regii autonome si
societati comerciale cu capital majoritar de stat" si 64.15
"Disponibil din subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si
tarif", deschise la unitatile Bancii Agricole - S.A. si ale Bancii Romane
pentru Dezvoltare - S.A., dupa caz, vor fi restituite de catre titularii
beneficiari in conturile bugetare ale ordonatorilor de credite care le-au
acordat. In cazul in care aceasta operatiune nu se efectueaza de catre
titularul contului, unitatile bancare, la care sunt deschise conturile de mai
sus, vor dispune, din oficiu, virarea sumelor respective in ultima zi
lucratoare a anului.
1.8. Ordonatorii principali de credite care au primit in anul 1995 fonduri
de la bugetul de stat pentru subventii, diferente de pret si prime au
obligatia, potrivit dispozitiilor legale; sa verifice la regiile autonome si
societatile comerciale beneficiare, pana la data de 15 februarie 1996, pe baza
deconturilor definitive pe anul 1995, justificarea primirii subventiilor,
diferentelor de pret si primelor. In cazul in care din verificare rezulta ca
s-au primit sume necuvenite, acestea vor fi virate de catre agentii economici
respectivi, pana la 25 februarie 1996, in contul bugetului de stat pe anul
1996, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti".
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti vor urmari modul de efectuare a
verificarii deconturilor definitive si a regularizarii cu bugetul de stat si
vor dispune masurile necesare in cazul in care constata abateri de la normele
de mai sus.
1.9. Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome si
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, dupa caz, drept
cheltuieli de capital, vor fi inregistrate pana la finele anului 1995 in contul
"Capital social", acestea constituind participarea statului la
cresterea capitalului social. Concomitent cu inregistrarea in contabilitatea
proprie, agentii economici respectivi vor intocmi si formele prevazute de lege
pentru majorarea capitalului social.
1.10. Regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de
stat, carora li s-au preluat credite neperformante, in baza Legii nr. 7/1992,
au obligatia sa ramburseze, in limita acestora, sume din disponibilul fondului
de dezvoltare constituit in conditiile legii si ramas la finele anului 1995,
care vor fi virate astfel:
- in contul 50.18 "Disponibil din sumele incasate din reactivarea si
rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992",
deschis la trezorerii ale municipiilor resedinta de judet, pe seama
Ministerului Finantelor (in judetele in care functioneaza trezorerii ale
statului);
- in contul 64.01 "Disponibil din sumele incasate din reactivarea si
rambursarea obligatiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992",
deschis la Centrala Bancii Nationale a Romaniei pe seama Ministerului
Finantelor (in judetele, municipiul Bucuresti si sectorul agricol Ilfov, in
care nu functioneaza inca trezorerii ale statului).
Virarea se efectueaza in termen de 5 zile de la incheierea bilantului
contabil pe anul 1995. Aceasta operatiune reprezinta, potrivit Legii nr. 7/1992,
reactivarea unei parti din creditele neperformante preluate de catre stat.
Bancile in a caror evidenta sunt inregistrate credite neperformante, precum
si organele de control financiar de stat ale Ministerului Finantelor vor
verifica la fiecare agent economic, in termen de 20 de zile de la data
incheierii si depunerii bilantului contabil pe anul 1995, posibilitatile de
reactivare a debitelor prin identificarea si preluarea unor noi surse
disponibile in contul creditelor neperformante.
1.11. Banca Nationala a Romaniei va efectua regularizarea cu bugetul de
stat a diferentelor inregistrate in bilantul anual, potrivit art. 38 din Legea
nr. 34/1991 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, astfel:
- soldul diferentelor favorabile se varsa la bugetul de stat pe anul 1996,
in contul 60.22.x.30 "Incasari din alte surse", in termen de 5 zile
de la depunerea la Ministerul Finantelor a bilantului contabil pe anul 1995;
- in cazul soldului diferentelor nefavorabile, o data cu depunerea bilantului
contabil anual, se prezinta Ministerului Finantelor o nota de fundamentare din
care sa rezulte provenienta soldului nefavorabil, pe categorii de operatiuni si
influente si care, potrivit legii, privesc bugetul de stat.
1.12. Agentii economici inregistrati la organele fiscale ca platitori de
taxa pe valoarea adaugata, care au primit in anul 1995 alocatii de la bugetul
de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, pentru finantarea investitiilor,
isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta
bunurilor si serviciilor destinate realizarii obiectivelor de investitii cu
finantare bugetara in conditiile art. 18-21 din Ordonanta Guvernului nr.
3/1992, republicata.
Cu sumele deduse in anul 1995, inclusiv cele restituite de organele fiscale,
pe caile prevazute de art. 21 din ordonanta, este obligatorie reintregirea
contului de disponibilitati pentru investitii deschis la banca finantatoare.
Sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata aferenta bunurilor si
serviciilor aprovizionate in luna decembrie 1995, pentru investitii finantate
din alocatii bugetare, precum si sumele rambursate de organele fiscale din
deconturile de taxa pe valoarea adaugata pentru lunile pana la 31 decembrie
1995 se vireaza de catre agentii economici la bugetul de stat sau la bugetele
locale, dupa caz, in anul 1996 la capitolul 22.01.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile
de la data recuperarii prin rambursare de la organul fiscal competent sau, dupa
caz, de la data depunerii decontului prin care s-a efectuat compensarea
potrivit art. 21 lit. a) din ordonanta.
II. Incheierea executiei bugetare la institutiile publice
2.1. Institutiile publice care incaseaza venituri pentru bugetul de stat
sau pentru bugetele locale, dupa caz, prin conturi colectoare, deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., au obligatia sa verse la bugetul
respectiv, pana la 31 decembrie 1995, pe capitole si subcapitole ale
clasificatiei bugetare, soldurile aflate in conturile colectoare aferente.
Aceste conturi nu pot aparea cu sold in bilantul incheiat la 31 decembrie 1995.
Institutiile publice vor dispune masurile necesare pentru incasarea de la
clienti, pana la finele anului curent, a contravalorii produselor livrate,
lucrarilor executate si serviciilor prestate.
Sumele incasate in numerar, reprezentand venituri bugetare, vor fi varsate
direct in conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale,
dupa caz.
2.2. Directia generala a vamilor va dispune masuri, la unitatile din
subordine, ca, in perioada ramasa pana la finele anului, sumele incasate in
conturile colectoare de venituri sa fie defalcate si virate saptamanal (in
ultima zi lucratoare) in conturile de venituri, deschise pe capitole si
subcapitole, cu indicarea codului fiscal al platitorului la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. si la trezoreriile statului, dupa caz.
Unitatile bancare si trezoreriile statului vor urmari efectuarea
operatiunilor de virare la termenul stabilit mai sus.
2.3. Ordonatorii de credite vor dispune masuri severe privind angajarea
fondurilor pana la finele anului 1995, in limita creditelor bugetare aprobate
si deschise si numai pentru cheltuieli strict necesare functionarii
institutiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale
si marfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase etc. In acest
scop se va urmari:
a) repartizarea creditelor bugetare in limita alocatiilor prevazute,
aprobarea virarilor de credite in cazuri strict justificate, inainte de
efectuarea cheltuielilor si cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare;
b) achitarea contravalorii materialelor si marfurilor primite si
receptionate din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinatie;
c) acordarea de avansuri spre decontare pentru actiuni care se incheie pana
la finele anului;
d) interzicerea acordarii de avansuri furnizorilor pentru cheltuieli ce se
finanteaza in anul 1996;
e) verificarea zilnica a operatiunilor privind deschiderea si repartizarea
de credite bugetare, precum si a platilor inregistrate in extrasele de cont,
iar in cazul in care unele dintre acestea nu apartin institutiei publice, se
vor lua masuri pentru corectarea erorilor in mod operativ.
2.4. Ordonatorii de credite principali si secundari, finantati de la
bugetul de stat, vor repartiza credite bugetare institutiilor publice din
subordine, cel mai tarziu pana la 15 decembrie 1995, asigurandu-se timpul
necesar efectuarii cheltuielilor pana la finele anului. Exceptie fac creditele
bugetare deblocate dupa aceasta data, care vor fi repartizate cel mai tarziu la
25 decembrie 1995.
2.5. Avansurile acordate in anul 1995, conform Hotararii Guvernului nr.
193/1995, de catre institutiile publice, pe baza contractelor incheiate cu
furnizorii, vor fi regularizate in cursul lunii decembrie, astfel incat la 31
decembrie 1995 sa se reflecte in bunuri achizitionate, lucrari executate si
servicii prestate, iar sumele ramase neutilizate vor fi restituite ordonatorilor
de credite pana la finele anului.
Fac exceptie de la aceasta regula avansurile acordate regiilor autonome si
societatilor comerciale care, potrivit normelor interne, presteaza servicii
numai pe baza de garantii (posta, telefon, furnizarea energiei electrice si a
gazului metan si servicii comunale).
2.6. Institutiile publice vor asigura plata salariilor personalului,
inclusiv chenzina a doua a lunii decembrie, a premiilor, indemnizatiilor de
asigurari sociale si a altor drepturi banesti, in limita fondurilor prevazute
cu aceasta destinatie, pana la 31 decembrie 1995, atat din credite bugetare cat
si din mijloace speciale extrabugetare.
In acest scop, trezoreriile statului si unitatile bancare, dupa caz, vor
esalona institutiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, incepand cu
data de 20 decembrie 1995. La data stabilita pentru ridicarea numerarului
pentru plata salariilor, institutiile publice vor prezenta si dispozitiile de
plata pentru virarea contributiei de asigurari sociale, a impozitului pe
salarii, a contributiei pentru fondul pentru plata ajutorului de somaj, a
contributiei pentru pensia suplimentara, sumele retinute in contul unor
persoane juridice si fizice etc.
In cazul in care, din anumite cauze speciale, au ramas drepturi de personal
neplatite, acestea se achita in anul urmator din fondurile prevazute cu aceasta
destinatie in anul 1996.
2.7. Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe
trimestrul IV 1995 din judetele Bistrita-nasaud, Brasov, Buzau, Neamt, Sibiu,
Suceava, Valcea, Vrancea, cuprinse in experimentarea introducerii noului sistem
de acordare a asistentei medicale si de alocare a resurselor din acest domeniu,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 370/1994, completata cu prevederile
Hotararii Guvernului nr. 108/1995, se rezerva de catre directiile sanitare
judetene la finele anului 1995, pe baza de calcule fundamentate, in contul
"Sume de mandat si sume in depozit".
Aceste sume vor fi utilizate, pana cel mai tarziu la 28 februarie 1996,
pentru plata medicilor, potrivit regularizarii efectuate pentru activitatea
trimestrului IV 1995, in raport cu numarul de puncte calculate conform art. 8
din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 370/1994, completata prin Hotararea
Guvernului nr. 841/1994.
Eventualele sume ramase neutilizate vor fi varsate la bugetul de stat pe
anul 1996, la cap. 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara
a anilor precedenti", in termen de 2 zile de la plata drepturilor de
personal.
2.8. Alocatiile de stat pentru copii vor fi achitate pana la finele anului
1995, in care scop, ministerele platitoare vor lua masurile corespunzatoare.
2.9. Institutiile publice, inclusiv cele care au primit subventii de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale, au obligatia ca, pana la finele
lunii decembrie 1995, sa depuna in conturile bancare corespunzatoare sumele
aflate in casieria proprie.
2.10. Avansurile acordate cantinelor studentesti in anul 1995, potrivit
prevederilor art. 29 alin. 2 din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr.
22/1995, din Fondul special pentru invatamant, in vederea aprovizionarii de
iarna, vor fi restituite pe masura consumarii stocurilor, dar nu mai tarziu de
finele anului scolar 1995/1996. Sumele se vireaza in contul "Disponibil din
veniturile institutiilor de invatamant conform Legii nr. 84/1995", al
institutiei de invatamant pe langa care functioneaza cantina.
2.11. Sumele alocate de la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului, potrivit art. 5 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 542/1995
privind reorganizarea Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative, si
ramase nefolosite se vireaza pana la finele anului 1995, in contul institutiei
publice de la care au fost primite.
2.12. Ministerul Afacerilor Externe are obligatia sa vireze la bugetul de
stat, la subcapitolul 21.01.04 "Taxe consulare", contravaloarea in
lei a cheltuielilor efectuate in valuta in anul 1995, in baza Ordonantei
Guvernului nr. 40/1995, la reprezentantele Romaniei din strainatate, din taxele
consulare si alte venituri in valuta. Sumele se vireaza din creditele bugetare
aprobate pe anul 1996, pana la finele trimestrului I/1996.
2.13. Creditele bugetare deschise si repartizate, precum si cele care nu au
fost deschise, ramase neutilizate la data de 31 decembrie 1995, in conturile
ordonatorilor de credite, se anuleaza de drept, conform prevederilor art. 72
alin. 2 din Legea nr. 10/1991 privind finantele publice.
2.14. Institutiile publice au obligatia ca, pana cel mai tarziu la 22
decembrie 1995, sa lichideze operatiunile de mandat primite de la alte
institutii publice sau agenti economici si sa restituie sumele ramase
neutilizate. In contul "Sume de mandat si sume in depozit" nu pot fi
mentinute sume la finele anului 1995, cu exceptia cazurilor prevazute in anexa
nr. 1.
2.15. Institutiile publice vor lua masurile necesare ca eventualele
acreditive in lei, deschise pentru procurari de materiale si marfuri ramase
neutilizate pana la finele anului 1995, sa fie restituite in conturile din care
au fost acordate, in vederea reconstituirii platilor de casa.
Acreditivele in valuta, deschise de catre institutiile publice, pentru
importurile care sunt in curs de derulare, se mentin in continuare pana la
lichidarea contractului respectiv. Sumele in valuta, ramase nefolosite, se
vireaza la fondul valutar al statului, iar contravaloarea in lei se varsa la
bugetul de stat pe anul 1996 la cap. 22.01.05 "Restituiri de fonduri din
finantarea bugetara a anilor precedenti", in termen de 5 zile de la incheierea
importurilor.
2.16. Institutiile publice, care au rezervat in cursul anului la banci, in
conturi distincte, sume de la bugetul de stat, din bugetele locale, din
mijloace extrabugetare si din fonduri speciale, pentru procurarea de valuta
prin licitatie, potrivit normelor in vigoare, vor dispune restituirea, pana la
31 decembrie 1995, a disponibilitatilor neutilizate aflate in conturile
deschise la bancile comerciale, pentru reintregirea platilor de casa in
conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite raspund de
efectuarea acestei operatiuni in timp util.
2.17. Valuta procurata din credite bugetare si ramasa neutilizata la finele
anului se depune la banca in contul fondului de rezerva valutara, iar cu
contravaloarea in lei a valutei se reconstituie platile de casa la
subdiviziunea respectiva. Face exceptie valuta procurata pana la finele anului
in scopul rambursarii la extern a ratelor la imprumuturile guvernamentale si
plata de dobanzi, la termene scadente pana la 15 ianuarie 1996. Valuta
procurata din fonduri extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum si
garantiile in valuta depuse la unitatile vamale, aflate in conturile
institutiilor publice, deschise la bancile comerciale, se reporteaza in anul
urmator pentru a fi utilizate in scopul pentru care au fost procurate.
Institutiile publice, care au incasat in valuta in conturi distincte
valoarea pentru serviciile prestate sau lucrarile executate si care, potrivit
legii, reprezinta venituri bugetare, au obligatia de a vira valuta respectiva
la fondul de rezerva valutara, iar contravaloarea in lei se va vira la bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si la bugetele locale, dupa caz,
pana la 31 decembrie 1995, la subdiviziunea la care se incaseaza venitul respectiv.
Ordonatorii de credite si conducatorii compartimentelor financiar-contabile
raspund de eventualele sume neregularizate, asa cum s-a precizat mai sus.
2.18. Reprezentantele Romaniei din strainatate aplica normele prevazute in
prezentele instructiuni cu privire la plata salariilor, incasarea sumelor de la
debitori si plata obligatiilor pentru procurari de bunuri si servicii si
efectuarea inventarierii patrimoniului.
Disponibilitatile in valuta, ramase la finele anului 1995 la
reprezentantele Romaniei din strainatate, se reporteaza in anul urmator si se
regularizeaza cu bugetul de stat, de catre Ministerul Afacerilor Externe,
inclusiv de catre celelalte ministere care finanteaza cheltuieli de aceasta
natura, astfel:
- in termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa si de 60 de
zile, pentru cele din celelalte continente, contravaloarea in lei a valutelor
existente la 31 decembrie 1995, stabilite la cursul de schimb de la data cand
are loc operatiunea de regularizare, se vireaza de catre Ministerul Afacerilor
Externe si de catre celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru
anul 1996, privind intretinerea si functionarea reprezentantelor respective, la
bugetul de stat pe anul 1996, an contul bugetar 60.22.x.05 "Restituiri de
fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti".
2.19. Institutiile publice prevazute la art. 66 din Legea nr. 10/1991
privind finantele publice, care in anul 1995 au primit subventii de la bugetul
de stat sau din bugetele locale, dupa caz, in completarea veniturilor proprii,
au obligatia de a proceda la regularizarea subventiilor cu bugetul de la care
le-au primit, astfel:
- la totalul platilor de casa efectuate in anul 1995 se adauga soldul
obligatiilor catre furnizori si creditori;
- totalul cheltuielilor de mai sus se acopera cu veniturile proprii
realizate efectiv, inclusiv cu contravaloarea in lei a valutei in cont pentru
activitatea executata, iar diferenta se suporta din subventia de la buget;
- diferenta in plus, rezultata intre subventia primita si subventia
utilizata potrivit alineatului precedent, se restituie bugetului din care a
fost alocata, in limita disponibilitatilor aflate in cont;
- operatiunea de regularizare se efectueaza pana la data de 25 ianuarie
1996, iar sumele se varsa in anul 1996 la bugetul de stat sau la bugetele
locale, de la care au fost alocate, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri
de fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti" si, respectiv,
22.02.05 pentru bugetele locale.
2.20. Sumele constituite pentru organizarea taberelor si satelor de
vacanta, necheltuite, se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.
Sumele alocate de la bugetul de stat, in baza art. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 38/1994 si art. 20 din Legea nr. 22/1995, pentru completarea
fondurilor proprii necesare intretinerii si functionarii unitatilor de cult,
precum si pentru sustinerea unor actiuni cu caracter international se
reporteaza in anul urmator in cazul in care, in anul 1995, au ramas sume
neutilizate. Acelasi regim urmeaza sa se aplice si pentru sumele alocate ca
transferuri pentru construirea unor lacasuri de cult sau pentru alte
destinatii, stabilite prin lege si neutilizate pana la finele anului 1995.
2.21. Eventualele disponibilitati in lei si in valuta ramase neutilizate la
finele anului 1995 din cota de 30% retinuta de Oficiul de Stat pentru Inventii
si Marci, an conditiile prevederilor art. 41 din Legea nr. 22/1995, se
reporteaza in anul urmator cu destinatia prevazuta de lege.
2.22. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat,
care au conturile la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. isi vor
reintregi contul de finantare pe anul 1995 deschis pe capitole, cu sumele
retrase din:
- disponibilitatile banesti ramase la finele anului in conturile
corespunzatoare de la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., si Banca Agricola
- S.A., dupa caz, care provin din alocatiile bugetare pentru finantarea
investitiilor proprii si a investitiilor la regiile autonome si la societatile
comerciale cu capital de stat, alocatiile pentru cheltuielile de prospectiuni
geologice si cheltuielile pentru reparatii capitale pentru drumuri si poduri;
- disponibilitatile banesti ramase neutilizate la finele anului, in
conturile institutiilor publice subordonate, deschise la unitatile Bancii
Agricole - S.A., in judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului,
pentru finantarea cheltuielilor de intretinere si functionare;
- disponibilitatile banesti din conturile "Titulari de avansuri",
deschise pe seama institutiilor publice din subordine, care nu au calitatea de
ordonatori de credite tertiari, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.,
ale Bancii Agricole -S.A. si la trezoreriile statului, dupa caz (operatiunea
poate avea loc si la ordonatorii secundari si tertiari de credite care le-au
transmis).
Ordonatorii tertiari de credite, finantati din bugetul de stat, isi
reintregesc contul de finantare bugetara, deschis la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. sau la trezorerii ale statului, dupa caz, cu
disponibilitatile banesti retrase din contul pentru finantarea investitiilor
proprii, deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. si Banca Agricola -
S.A., dupa caz.
Virarea sumelor mentionate mai sus se efectueaza de catre institutia
publica respectiva, impreuna cu unitatea bancara finantatoare la care sunt
deschise conturile, fiind interzisa ramanerea la finele anului, in conturile
pentru finantarea investitiilor sau in conturile pentru cheltuieli de
intretinere si functionare, a sumelor provenite din alocatii bugetare.
2.23. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale,
care au conturile deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., isi
reintregesc la finele anului mijloacele banesti din contul de disponibil al
bugetului local cu sumele ramase in conturile institutiilor publice din
subordine. Operatiunea de virare se efectueaza de catre institutia publica
respectiva, impreuna cu unitatea Bancii Comerciale Romane - S.A. si a Bancii Agricole
- S.A., dupa caz, la care sunt deschise conturile respective.
De asemenea, ordonatorii principali si tertiari de credite, finantati din
bugetele locale, isi mai reintregesc mijloacele banesti din cont cu
disponibilitatile ramase neutilizate si care se regasesc in contul de finantare
a investitiilor, deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca
Agricola - S.A., dupa caz.
2.24. Soldul aflat la finele anului 1995 in contul de disponibil al
institutiilor publice, din mijloace extrabugetare, are urmatoarea destinatie:
- soldul contului de disponibil al institutiilor publice finantate integral
din mijloace extrabugetare se reporteaza in anul urmator, fiind preluat ca
venituri (art. 69 din Legea nr. 10/1991);
- soldul contului de disponibil inregistrat la celelalte categorii si
activitati finantate pe regimul mijloacelor extrabugetare, inclusiv la cele
care au primit subventii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se
reporteaza in anul urmator, daca reglementarile in vigoare nu prevad altfel.
In cazul in care in reglementarile respective, inclusiv Decretul nr.
151/1975, se prevede ca, din soldul de disponibil de la finele anului se varsa
o anumita cota la bugetul de stat sau la bugetele locale, operatiunea respectiva
se va efectua pana la 31 ianuarie 1996, avandu-se in vedere ca din soldul
disponibil se retin sumele aferente platii furnizorilor si creditorilor si
veniturile incasate cu anticipatie, aferente anului 1996.
2.25. Institutiile publice au obligatia de a lua masurile necesare pentru
lichidarea, pana la finele anului, a imobilizarilor de fonduri in debitori,
clienti si alte active, iar cu sumele incasate vor fi reconstituite platile de
casa sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unitatile Bancii Comerciale
Romane - S.A. si 20.22.1.05 la trezorerii), in cazul in care acestea provin din
finantarea bugetara a anilor precedenti.
In raportul la darea de seama contabila pe anul 1995 se va analiza in mod
deosebit situatia imobilizarilor de fonduri pe categorii de operatiuni si surse
de finantare si cauzele care le-au determinat, precum si masurile preconizate
pentru lichidarea acestora.
2.26. Institutiile publice au obligatia, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului, sa intocmeasca
registrul-inventar conform normelor in vigoare si sa reflecte rezultatele
acesteia in bilantul contabil de la finele anului 1995.
2.27. Institutiile publice au obligatia de a prezenta unitatilor bancare
sau trezoreriilor statului, dupa caz, unde acestea au conturile deschise,
darile de seama contabile asupra executiei bugetare pe anul 1995, pentru
obtinerea vizei privind exactitatea platilor de casa si a soldurilor conturilor
de disponibilitati cu cele din conturile bancare corespunzatoare.
Unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si Bancii Agricole - S.A.
vor viza bilanturile contabile ale institutiilor publice si ale ministerelor
numai pentru platile pe investitii efectuate in cursul anului; viza se acorda
pe formularul nr. 17 "Finantarea investitiilor", anexa la darea de
seama contabila.
2.28. Ordonatorii principali si secundari de credite vor centraliza datele
din darile de seama contabile primite de la unitatile din subordine, numai daca
acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile statului, dupa caz.
Darile de seama contabile centralizate ale ordonatorilor principali de credite
vor fi vizate de Banca Nationala a Romaniei - Directia contabilitatii
generale-, in ce priveste platile de casa pe capitole de cheltuieli efectuate
prin unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., raportate in situatia 1a, anexa
la darea de seama.
2.29. Ordonatorii principali si secundari de credite si organele de
control, care au obligatia de a verifica realitatea si exactitatea datelor din
bilanturile contabile pe anul 1995, vor dispune masurile necesare pentru
corectarea acestora si pentru aplicarea prevederilor privind tragerea la
raspundere a celor vinovati, potrivit legii.
2.30. Institutiile publice au obligatia, potrivit art. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin
trezoreria statului, aprobata prin Legea nr. 128/1994, sa-si efectueze
operatiunile de incasari si plati prin contul general al trezoreriei statului.
Eventualele conturi care mai functioneaza inca la unele banci comerciale in
afara contului general al trezoreriei statului vor fi transferate, incepand cu
data de 1 ianuarie 1996, in contul general al trezoreriei statului, unde
operatiunile se efectueaza fara taxe si comision.
Conducatorii institutiilor publice raspund de nerespectarea prevederilor
legale mentionate mai sus, inclusiv de plata comisioanelor si taxelor bancare.
III. Incheierea executiei bugetelor locale
3.1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale ale
judetelor in care nu functioneaza trezorerii ale statului, vor dispune virarea
soldului de disponibil ramas la finele anului in contul de disponibil deschis
pe seama acestora la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii
Agricole - S.A., dupa caz, in contul de disponibil al bugetului local, deschis
pe seama directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat judeteana, a municipiului Bucuresti si sectorului agricol Ilfov, a
administratiilor financiare si a circumscriptiilor fiscale, dupa caz.
3.2. Consiliile locale comunale, orasenesti si municipale, care au primit
in cursul anului 1995 imprumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului
judetean, al municipiului Bucuresti si al sectorului agricol Ilfov
(inregistrate la capitolul 45.1) sau au folosit temporar fondul de rulment in
conditiile art. 59 lit.b) din Legea nr. 10/1991, au obligatia sa ramburseze
aceste imprumuturi si sa-si reconstituie fondul de rulment pana la 31 decembrie
1995.
Bugetul local care nu poate rambursa integral imprumutul primit din fondul
de tezaur nu va putea ramane cu sold la finele anului 1995.
3.3. Fiecare buget local care in anul 1995 a primit transferuri cu afectatie
speciala de la bugetul de stat, potrivit legii, regularizeaza soldul la finele
anului 1995 in urmatoarea ordine:
3.3.1. Disponibilul in plus, stabilit intre sumele primite si inregistrate,
pe fiecare buget local, la subcapitolul 35.1.01, reprezentand subventii primite
pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru energia termica si
transportul urban de calatori, si platile de casa inregistrate la capitolul 62
"Gospodarie comunala si locuinte" (art. 35.03 "Subventii pentru
acoperirea diferentelor de pret si tarif") si la capitolul 77
"Transporturi si comunicatii" se vireaza cu dispozitie de plata,
reconstituindu-se platile de casa in contul:
a) La trezoreria statului
- 23.90.1.01 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru energia termica si
transportul urban de calatori".
b) La unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
- 61.90.x.01 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru asigurarea protectiei sociale a populatiei pentru energia termica si
transportul urban de calatori".
3.3.2. Diferenta in plus dintre sumele primite si inregistrate in
subcapitolul 35.1.02, reprezentand subventii primite de bugetele locale pentru
investitii, si platile de casa la capitolul 62 "Gospodarie comunala si
locuinte" si la capitolul 77 "Transporturi si comunicatii" (art.
72 si 73 din Clasificatia bugetara) se vireaza cu dispozitie de plata,
reconstituindu-se platile de casa in contul:
a) La trezoreria statului
- 23.90.1.02 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru investitii".
b) La unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
- 61.90.x.02 "Transferuri din bugetul de stat catre bugetele locale
pentru investitii".
3.4. Soldul excedentar al bugetelor locale, ramas dupa operatiunile de
regularizare mentionate mai sus, precum si soldul bugetelor locale care si-au
acoperit integral cheltuielile din venituri proprii, precum si din sume
defalcate din impozitul pe salarii, dupa rambursarea eventualelor imprumuturi
la fondul de rulment sau la fondul de tezaur si dupa plata dobanzilor aferente,
ramase nelichidate din anii precedenti, se repartizeaza astfel:
- 50% se varsa la fondul de tezaur judetean, al municipiului Bucuresti si sectorului
agricol Ilfov;
- diferenta ramasa constituie fond de rulment propriu al fiecarui buget
local aferent exercitiului bugetar pe anul 1995, dar fara a depasi 5% din
veniturile proprii, inclusiv sumele defalcate, aprobate prin bugetul local pe
anul 1995. Fondul de rulment se pastreaza in contul de disponibil al bugetului
local (la judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului) sau in
contul 50.11 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local"
(la judetele in care functioneaza trezorerii). Suma care depaseste limita de
5%, calculata potrivit celor mentionate anterior, se varsa la fondul de tezaur
judetean, al municipiului Bucuresti sau sectorului agricol Ilfov, dupa caz.
Operatiunea de regularizare si repartizare a soldului anual excedentar al
bugetelor locale se efectueaza astfel:
a) trezoreriile statului impreuna cu consiliile comunale, orasenesti,
municipale si judetene, pe baza contului de executie a bugetului local
respectiv, intocmit pe baza datelor din contabilitatea trezoreriei.
b) la judetele in care nu functioneaza trezorerii ale statului, pe baza
contului de executie al bugetului local care se prezinta astfel:
- consiliile locale comunale si consiliile judetene, la directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana;
- consiliile locale orasenesti, la circumscriptiile fiscale;
- consiliile locale municipale, la administratiile financiare.
Operatiunile de regularizare a soldului anual al bugetului local se
efectueaza in primele 5 zile lucratoare ale lunii ianuarie 1996.
3.5. Fondul de tezaur al judetului, municipiului Bucuresti si sectorului
agricol Ilfov se pastreaza in contul 65.12 "Disponibil din fondul de
tezaur", deschis pe seama consiliilor judetene, al municipiului Bucuresti
si sectorului agricol Ilfov, la sucursalele Bancii Comerciale Romane - S.A. (in
localitatile in care nu functioneaza trezorerii) sau in contul 50.08
"Disponibil din fondul de tezaur judetean" (in judetele in care
functioneaza trezorerii).
IV. Incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat
4.1. Executia de casa a bugetului asigurarilor sociale de stat se incheie
la finele anului 1995, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., astfel:
- soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurarilor sociale de
stat" si al contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurarilor
sociale de stat" se vireaza in ultima zi lucratoare a anului 1995 la
sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A. Dupa
colectarea tuturor operatiunilor, sucursala municipiului Bucuresti a Bancii
Comerciale Romane - S.A. inchide soldurile conturilor de mai sus prin contul
64.25, Disponibil din excedentul bugetului asigurarilor sociale de stat din
anii precedenti", care poate inregistra sold creditor sau debitor, dupa
caz, reflectandu-se in contul general al trezoreriei statului deschis la Banca
Comerciala Romana - S.A. (cont 51.50).
Pentru trezoreriile statului se transmit norme distincte.
V. Incheierea executiei fondurilor speciale
5.1. Soldurile fondurilor speciale constituite potrivit dispozitiilor
legale in vigoare si ramase la finele anului 1995 in conturile respective se
reporteaza in anul urmator potrivit anexei nr. 2.
5.2. Soldurile urmatoarelor fonduri cu destinatie speciala se regularizeaza
la finele anului 1995 astfel:
a) disponibilitatile existente la finele anului 1995 in contul 64.12
"Disponibil privind fondul special de cercetare-dezvoltare" deschis
la Banca Comerciala Romana - S.A., respectiv in contul 30.07 deschis la
trezoreriile statului in judetele in care acestea functioneaza, se vireaza din
oficiu de unitatile bancare si de trezoreriile statului in contul bugetului de
stat pe anul 1995 la subcapitolul 22.1.20 "Incasari din alte surse".
Dupa aceasta operatiune, contul de disponibil se inchide in contabilitatea
trezoreriei si banca.
Sumele datorate de agentii economici la Fondul special pentru
cercetare-dezvoltare si neachitate pana la 31 decembrie 1995 se vireaza la
bugetul de stat pe anul 1996, la subcapitolul 22.01.30 "Incasari din alte
surse";
b) veniturile Fondului special de invatamant ramase disponibile la finele
anului 1995 in contul deschis la trezoreria statului sau la unitatile bancare,
pe seama institutiilor si unitatilor de invatamant, se reporteaza in anul
urmator si se utilizeaza conform prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995.
Sumele respective se reporteaza in contul 50.19 "Disponibil din
veniturile institutiilor de invatamant conform Legii nr. 84/1995", care se
deschide la finele anului 1995 la trezoreriile statului, pe seama institutiilor
si unitatilor de invatamant (contul 30.14 "Disponibil din Fondul special
pentru invatamant" se inchide si nu mai functioneaza).
Contul 64.63 deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. isi
schimba la finele anului 1995 denumirea in "Disponibil din venituri ale
institutiilor de invatamant, conform Legii nr. 84/1995";
c) in anul 1995, potrivit Legii nr. 22/1995/ au fost alocate de la bugetul
de stat transferuri, in completarea veniturilor proprii, fondului destinat
platii pensiilor si celorlalte drepturi de asigurari sociale ale
agricultorilor. Avand in vedere ca, in executie, acoperirea platii pensiilor si
celorlalte drepturi de asigurari sociale s-a efectuat in primul rand din
venituri proprii si numai in completare de la bugetul de stat, la finele anului
1995, fondul destinat platii pensiilor si celorlalte drepturi de asigurari
sociale ale agricultorilor se regularizeaza astfel:
- soldul disponibil al contului 30.10, deschis la trezoreria statului si
64.34, la unitatile Bancii Agricole - S.A., dupa ce s-au platit drepturile pe
luna decembrie 1995, se vireaza in contul de cheltuieli 61.90.x.04
"Transferuri din bugetul de stat catre Fondul special destinat platii pensiilor
si celorlalte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor" deschis la
sucursala municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
d) soldul Fondului de risc si accident pentru protectia speciala a
persoanelor handicapate existent la finele anului 1995 in contul 30.05 si 64.11
deschis la trezoreria statului si, respectiv la unitatile Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A., pe seama inspectoratelor de stat teritoriale pentru handicapati
si a Secretariatului de Stat pentru Handicapati, dupa caz, se vireaza pana in
ultima zi lucratoare a anului in contul 51.20.30.1.60 "Plasament financiar
pentru acoperirea deficitului temporar al Fondului special de risc si
accident" deschis la Centrala Bancii Nationale a Romaniei pe seama
Ministerului Finantelor.
5.3. Disponibilitatile ramase la finele anului 1995 in conturile 15.78 si
15.79 deschise la unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama
consiliilor locale, din fondurile alocate in baza Ordonantei Guvernului nr.
12/1992, ca urmare a terminarii obiectivelor pentru care au fost acordate
fondurile respective, precum si in cazul sistarii unor obiective prevazute in
ordonanta mai sus mentionata, vor fi virate in contul 64.10.3.01.60 deschis la
Centrala Bancii Nationale a Romaniei pe seama Ministerului Finantelor.
In cazul in care disponibilitatile aflate in conturile respective privesc
obiective in curs de executie, acestea se reporteaza in anul urmator cu aceeasi
destinatie.
5.4. Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale si institutiile subordonate acestora au obligatia de
a verifica sumele aflate in contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu
destinatie speciala ale ministerelor si institutiilor subordonate" si
50.02 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale institutiilor
publice de subordonare locala", deschise la trezoreriile statului, si
contul 64.11 "Disponibil din fondul cu destinatie speciala si de
redistribuire" si, respectiv, 65.11, deschise la unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A., avandu-se in vedere ca in aceste conturi pot ramane,
la finele anului, numai mijloace cu destinatie speciala prevazute expres prin
dispozitiile legale in vigoare si care, de drept, se reporteaza in anul
urmator. In acest scop, pana la data de 27 decembrie 1995, institutiile
respective vor prezenta unitatii bancare sau trezoreriilor statului, dupa caz,
la care au deschise conturile respective, situatia sumelor privind fondurile speciale
si temeiul legal, in baza carora se pot reporta in anul urmator (se reporteaza,
din oficiu, sumele alocate in anul 1995 din contributia in lei a ajutoarelor
externe pentru finantarea unor obiective, donatiile de la persoane fizice si
juridice). Sumele care nu se incadreaza in aceasta categorie vor fi virate la
bugetul de stat sau la bugetele locale, dupa caz, la cap. 22.1.20
"Incasari din alte surse" pana la 31 decembrie 1995.
In cazul in care institutiile publice nu prezinta situatia mentionata mai
sus, trezoreriile statului si unitatile bancilor comerciale nu vor aviza plati
din contul respectiv, pana la clarificarea situatiei respective.
VI. Incheierea executiei bugetare de catre unitatile bancare
6.1. Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale care efectueaza
operatiuni de incasari si plati in contul trezoreriei statului vor lua masurile
necesare ca documentele primite pana la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi
lucratoare a anului), de la agentii economici, reprezentand plati de impozite,
taxe si alte venituri in contul bugetului de stat, al bugetului asigurarilor
sociale de stat, al bugetelor locale si al bugetelor fondurilor speciale
extrabugetare sa fie decontate din conturile indicate, dupa care vor fi
transmise operativ la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau la
trezoreriile statului, dupa caz, pentru inregistrarea in conturile de venituri
ale bugetelor mentionate mai sus.
In acest scop, Banca Nationala a Romaniei si centralele bancilor comerciale
vor stabili masurile care sa asigure efectuarea tuturor operatiunilor legate de
incheierea executiei bugetare pe anul 1995.
Documentele de plati primite pana la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi
lucratoare a anului) de la institutiile publice vor fi decontate in limita
creditelor bugetare deschise sau a disponibilitatilor din conturi, dupa caz, si
inregistrate in conturile corespunzatoare exercitiului bugetar al anului 1995.
Documentele de plati, care nu au acoperire in credite bugetare deschise si
repartizate sau in disponibilitatile din conturi, vor fi restituite
institutiilor respective si vor fi solutionate, conform prevederilor art. 72
din Legea nr. 10/1991 privind finantele publice.
6.2. Unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. si ale Bancii Agricole -
S.A. vor urmari prezentarea de catre ordonatorii de credite a documentelor de
retragere a disponibilitatilor aflate in conturile institutiilor publice
(ordonatori tertiari si secundari, dupa caz) in vederea virarii in conturile
ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate,
avandu-se in vedere urmatoarele:
a) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., ale Bancii Romane pentru
Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole - S.A., dupa caz, pe baza
dispozitiilor de plata prezentate de institutiile publice vor proceda la
retragerea disponibilitatilor aflate in conturile 64.13 "Titularii de
avansuri", 64.14 "Disponibil din subventii de la buget pentru regii
autonome si societati comerciale cu capital majoritar de stat", 64.15
"Disponibil din subventii pentru acoperirea diferentelor de pret si tarif,
potrivit normelor legale", 64.42 "Disponibil din alocatii bugetare
ale institutiilor publice", deschise la unitatile Bancii Agricole - S.A.,
si vor fi virate in conturile ordonatorilor principali si tertiari de credite,
dupa caz, deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., pentru
reconstituirea platilor de casa;
b) unitatile Bancii Agricole - S.A. impreuna cu unitatile vamale vor vira,
in ultima zi lucratoare a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama
Directiei generale a vamilor (in care s-au inregistrat taxele vamale, accizele,
taxa pe valoarea adaugata), defalcat pe conturile corespunzatoare de venituri
ale bugetului de stat deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.;
c) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din judetele, municipiul
Bucuresti si sectorul agricol Ilfov in care nu functioneaza trezorerii ale
statului, impreuna cu institutiile publice, vor proceda la retragerea
disponibilitatilor din conturile ordonatorilor tertiari de credite de
subordonare locala in contul ordonatorilor principali de credite finantati din
bugetele locale si de aici in conturile de disponibil ale bugetelor locale
deschise pe seama organelor financiare judetene, municipale si orasenesti, dupa
caz;
d) unitatile Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bancii Agricole
- S.A. impreuna cu ordonatorii de credite vor proceda la retragerea
disponibilitatilor din conturile de disponibil ale institutiilor publice cod
64.27 "Disponibil din alocatii bugetare pentru investitii la institutii
publice", 64.28 "Disponibil din fonduri extrabugetare pentru
investitiile institutiilor publice", 65.13 "Disponibil din alocatii
bugetare pentru investitiile institutiilor publice locale, regii autonome si
societati comerciale cu capital de stat", care vor fi virate in conturile
de cheltuieli bugetare ale ordonatorilor principali si tertiari de credite,
respectiv ale fondurilor speciale si mijloace extrabugetare, deschise la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. sau la trezoreriile statului din care
au fost primite initial. Dupa aceasta operatiune, conturile 64.27, 64.28 si
65.13 nu vor mai prezenta sold la finele anului 1995.
Retragerea sumelor de mai sus se efectueaza dupa decontarea tuturor
documentelor legale de plati, avizate de organele in drept si primite pana la
31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucratoare a anului);
e) depozitele constituite in baza prevederilor art. 2 si 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitorilor pentru realizarea unor
lucrari publice si constructii de locuinte, aprobata si modificata prin Legea
nr. 82/1995, si reflectate la finele anului 1995 in conturile 65.20
"Disponibil pentru finantarea blocurilor de locuinte, conform Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994", si contul 65.21 "Disponibil din sume
repartizate pentru finantarea blocurilor de locuinte" se reporteaza in
anul urmator cu aceeasi destinatie;
f) unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., ale Bancii Agricole - S.A.,
ale Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale Bankcoop vor vira in ultima
zi lucratoare soldul contului de disponibil al trezoreriei locale, din care
s-au efectuat platile in numerar pentru sectorul public, in contul curent al
trezoreriei statului deschis la sucursala judeteana a Bancii Nationale a
Romaniei.
6.3. Banca Comerciala Romana, Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., Banca
Agricola - S.A. si Banca Romana de Comert Exterior - S.A., precum si celelalte
banci comerciale vor verifica disponibilitatile existente in conturile speciale
pentru procurarea valutei prin licitatie, care apartin institutiilor publice,
si vor dispune, din oficiu, virarea acestora (in cazul in care institutiile nu
au prezentat dispozitii de virare pana in ziua de 26 decembrie 1995) in
conturile bugetare corespunzatoare ale institutiilor publice respective,
deschise la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
De asemenea, bancile mentionate mai sus vor vira pana la data de 31
decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucratoare a anului) soldul contului 64.99
"Disponibil din carnete de cecuri cu limita de suma eliberate
institutiilor publice" in conturile institutiilor publice deschise la
trezoreriile statului sau la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A, reconstituindu-se
platile de casa pe anul 1995. Dupa aceasta operatiune contul 64.99 se inchide
si nu mai functioneaza.
6.4. Banca Comerciala Romana - S.A., Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A.
si Banca Agricola - S.A. vor dispune masurile necesare de inregistrare a
tuturor operatiunilor care privesc executia bugetara pe anul 1995 in contul
51... "Contul general al trezoreriei statului - mandat banci
comerciale", asigurandu-se concordanta deplina dintre soldul acestui cont
deschis la Banca Nationala a Romaniei si soldurile conturilor componente 64,
65, 66 din contabilitatea fiecarei banci. La finele anului 1995 este interzisa
existenta in contul 51... a contului "Operatiuni tranzitorii".
6.5. Unitatile bancare si trezoreriile statului la care institutiile publice
au deschise conturile vor elibera institutiilor respective extrase de cont cu
operatiunile efectuate pana la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi
lucratoare a anului) si vor solicita acestora confirmarea scrisa a concordantei
soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, pana la data de 10 ianuarie
1996. In cazul in care nu se respecta acest termen, trezoreriile statului nu
vor efectua plati din conturile institutiilor respective.
Totodata unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., in judete, municipiul
Bucuresti si sectorul agricol Ilfov, vor elibera extrase de cont pentru
conturile de venituri ale bugetului de stat directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat, administratiilor financiare si
circumscriptiilor fiscale, dupa caz, cu toate operatiunile inregistrate pana la
31 decembrie 1995 inclusiv.
Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate in scris de catre
organele financiare respective pana la aceeasi data prevazuta mai sus.
6.6. Banca Comerciala Romana - S.A., dupa efectuarea operatiunilor care ii
revin din prezentele instructiuni, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor
locale, procedeaza la incheierea executiei bugetului de stat derulata prin
"Contul general al trezoreriei statului" deschis la aceasta banca,
astfel:
- vireaza soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" in
contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" deschis la Centrala
Bancii Nationale a Romaniei;
- preia cu dispozitie de incasare soldul contului 61 "Cheltuielile
bugetului de stat" din contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de
stat", mentionat mai sus, pentru reintregirea "Contului general al
trezoreriei statului" deschis la Banca Comerciala Romana - S.A.
Operatiunile de mai sus se efectueaza de catre Banca Comerciala Romana -
S.A. dupa terminarea regularizarii bugetelor locale, dar nu mai tarziu de 10
ianuarie 1996.
6.7. Unitatile bancare si trezoreriile statului la care institutiile
publice au deschise conturile vor verifica si vor viza pentru exactitate
soldurile conturilor de disponibilitati, precum si pe cele privind platile de
casa ale bugetului de stat, raportate in bilantul contabil incheiat pe anul
1995 (viza se acorda de contabilul sef al unitatii bancare in spatiul rezervat
in acest scop pe ultima fila a formularului de bilant, precum si in contul de
executie).
VII. Alte precizari privind incheierea executiei bugetare pe anul 1995
7.1. Pentru obiectivele noi de investitii - la care s-au organizat si
adjudecat licitatiile, potrivit prevederilor legale, pana la data de 20
decembrie 1995 - deschiderea finantarii si inceperea executiei lucrarilor se
vor face dupa data de 1 ianuarie 1996, cu respectarea conditiilor de finantare
si decontare specifice investitiilor in continuare.
7.2. Institutiile publice, organizatiile obstesti, fundatiile si alti
platitori de impozit pe salarii au obligatia in baza art. 11 din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, modificata si completata prin Legea nr.
35/1993, republicata, sa depuna semestrial, la organul financiar pe raza caruia
isi au sediul sau domiciliul, o dare de seama privind calcularea, retinerea si
varsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
Organele financiare teritoriale vor urmari depunerea la termen a darilor de
seama mentionate mai sus, in scopul centralizarii sumelor datorate cu cele
raportate de agentii economici.
7.3. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat si directiile de trezorerie vor stabili, impreuna cu sucursalele Bancii
Comerciale Romane - S.A., ale Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si ale
Bancii Agricole - S.A., masurile necesare pentru incheierea in bune conditii a
executiei bugetare la finele anului 1995 la institutiile publice, precum si la
bugetele locale.
7.4. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale vor lua masurile necesare, fiecare in domeniul sau
de activitate, pentru asigurarea efectuarii inventarierii intregului patrimoniu
public, potrivit normelor legale si valorificarii rezultatului acesteia,
efectuarii tuturor operatiunilor financiare legate de incheierea executiei
bugetare pe anul 1995, precum si pentru intocmirea si prezentarea darilor de
seama contabile pe anul 1995 asupra executiei bugetare la Ministerul Finantelor
(Directia generala de contabilitate publica si trezorerie a statului), pana la
data de 15 februarie 1996.
7.5. Organele abilitate prin dispozitii legale vor verifica la institutiile
publice modul in care ordonatorii de credite si conducatorii compartimentului
financiar-contabil actioneaza pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a
incheierii executiei bugetare pe anul 1995, a intocmirii si depunerii
bilantului contabil si vor lua masurile necesare in cazul constatarii de abateri
de la dispozitiile legale in vigoare.
7.6. Nerespectarea prevederilor prezentelor instructiuni, in cazul in care
nu au caracter de infractiune, se sanctioneaza cu amenda contraventionala,
potrivit dispozitiilor legale in vigoare, care se aplica de organele abilitate
in acest scop.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
LISTA
operatiunilor pentru care unele institutii publice pot pastra sume la finele
anului 1995 in contul "Sume de mandat si sume in depozit" deschis la
bancile comerciale si trezoreria statului
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Institutiile care
crt. Denumirea operatiunilor efectueaza
operatiunile
-------------------------------------------------------------------------------
1. Garantii vamale, inclusiv a drepturilor vamale achitate
in avans, precum si sumele consemnate de persoanele
fizice la unitatile vamale - unitatile vamale
2. Cotizatii pentru sport retinute de la personalul militar - unitatile
si civil, contributii ale cadrelor pentru actiuni militare
social-culturale, contributia pentru pensia din cadrul
suplimentara retinuta de la personalul militar, Ministerului
sponsorizari si donatii in lei Apararii
lei Nationale si
Ministerului
de Interne
3. Drepturi de personal si burse calculate, ordonantate dar
neridicate de catre persoanele beneficiare (evidentiate - institutiile
in contul 231 "Creditori")
publice
4. Garantii depuse de agentii economici la institutiile - institutiilor
publice pentru participarea la licitatii publice
5. Operatiuni de mandat efectuate din sumele puse la
dispozitie de catre agentii economici, care nu au putut - institutiile
fi restituite pana la finele anului publice
6. Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor - directiile
pe trim. IV. 1995 in cele 8 judete, prevazute la pct. 2.7. sanitare
din instructiuni judetene
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
LISTA
fondurilor speciale aprobate pe baza de legi, care se reporteaza, la finele
anului 1995, in anul urmator
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Baza Cod cont
crt. fondului special legala ---------------------
la banci la
trezorerii
------------------------------------------------------------------------------
1. Fondul special pentru sanatate Ordonanta Guvernului 64.39 30.06
nr. 22/1992, aprobata
prin Legea
nr. 114/1992
2. Fondul special pentru invatamant
(se reporteaza in anul 1996 Legea nr. 84/1995 64.63 50.19
conform prevederilor art 169
alin. 3 din Legea invatamantului
nr. 84/1995 in contul 64.63 la
bancile comerciale sau 50.19 la
trezoreriile statului, dupa caz)
3. Fondul special pentru dezvoltarea Legea nr. 8/1994 64.33 -
si modernizarea punctelor de
control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati
vamale
4. Fondul special pentru dezvoltarea Ordonanta Guvernului 64.55 30.13
sistemului energetic nr. 29/1994, aprobata
prin Legea nr.
136/1994
5. Fondul special pentru dezvoltarea Legea nr. 13/1994 64.29 -
si modernizarea drumurilor publice
6. Fondul special pentru protejarea Legea nr. 22/1995 64.38 -
asiguratilor (art. 35)
7. Fondul special pentru pensia
suplimentara a pensionarilor Decretul nr. 214/1977; 66.50 -
militari Decretul nr. 232/1986
8. Fondul pentru piata ajutorului Legea nr. 1/1991, 64.64 30.04
de somaj republicata 51.64
9. Fondul pentru pensia suplimentara Legea nr. 3/1977; 64.65 30.03
Legea nr. 49/1992