HOTARARE Nr.
984 din 22 august 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Legii nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri
de plante
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 18 septembrie 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 52 alin. (3) din Legea nr.
255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de aplicare a Legii
nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicată, prevăzut
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 200/2000 privind aprobarea
Regulamentului pentru aplicarea Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor
soiuri de plante, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 30 martie 2000.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci,
Gabor Varga
Ministrul pentru întreprinderi
mici şi mijlocii, comerţ, turism
şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru aplicarea Legii nr. 255/1998 privind
protecţia noilor soiuri de plante
SECŢIUNEA I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Obiectul protecţiei
In aplicarea art. 1 alin. (1) din lege protecţia prin
brevete se acordă pentru soiuri din toate genurile şi speciile de plante
cunoscute, clasificate botanic. Brevetele pentru soiuri se acordă şi pentru
soiuri obţinute prin încrucişarea între genuri şi/sau specii de plante, care
îndeplinesc condiţiile pentru a fi considerate soiuri în sensul definiţiei din
Convenţia UPOV.
ARTICOLUL 2
Definiţii
In sensul prezentului articol se înţelege prin:
a) Lege - Legea nr.
255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicată;
b) Regulament -
Regulamentul pentru aplicarea Legii nr. 255/1998, republicată;
c) Oficiu - Oficiul de
Stat pentru Invenţii şi Mărci;
d) MADR - Ministerul Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale;
e) autoritatea naţională
competentă - Institutul de Stat pentru Testarea şi
Inregistrarea Soiurilor (ISTIS);
f) RNCBS- Registrul
naţional al cererilor de brevete pentru soiuri, în care se înscriu cererile de
brevete pentru soiuri;
g) RNBS - Registrul
naţional al brevetelor pentru soiuri, în care se înscriu brevetele pentru
soiuri acordate;
h) BOPISPA/SP-Buletinul
Oficial de Proprietate Industrială - Secţiunea Protecţia Noilor Soiuri de
Plante;
i) reprezentant autorizat- consilier în proprietate atestat de Oficiu şi împuternicit de
solicitant sau titular să îl reprezinte în procedurile în faţa Oficiului, în
condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea şi
exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrială, republicată;
j) soi candidat - soiul pentru care s-a depus la
Oficiu o cerere de brevet pentru soi;
k) soi esenţial derivat - soiul derivat dintr-un alt soi iniţial, care reţine expresia
caracterelor esenţiale, rezultate dintr-un genotip al soiului iniţial sau
dintr-o combinaţie de genotipuri; soiul esenţial derivat trebuie să se distingă
clar de soiul iniţial printr-unul sau mai multe caractere ce pot fi precis
descrise;
l) soi modificat genetic - orice soi obţinut prin folosirea tehnicilor de inginerie
genetică;
m) soi martor - soiul declarat de solicitant în
cerere ca fiind cel mai apropiat de soiul candidat;
n) UPOV- Uniunea
Internaţională pentru Protecţia Noilor Soiuri de Plante.
ARTICOLUL 3
Reprezentarea
(1) Solicitantul sau titularul unui brevet pentru soi
poate fi reprezentat în procedurile în faţa Oficiului
printr-un reprezentant autorizat definit la art. 2 lit. i).
(2) Desemnarea reprezentantului autorizat se face
printr-o comunicare scrisă, transmisă la Oficiu, denumită în continuare procură, în care sunt înscrise numele, prenumele şi semnătura solicitantului
sau ale titularului, după caz.
(3) Procura se va referi la o singură cerere de brevet
pentru soi sau la un brevet pentru soi.
(4) Orice act solicitat prin reprezentant autorizat cu privire la retragerea cererii de brevet pentru soi,
renunţarea la brevetul pentru soi, precum şi orice cerere vizând transferul de
drepturi cu privire la un soi se va face numai pe baza unei procuri speciale
care trebuie să menţioneze expres actul retragerii, renunţării sau transmiterii.
(5) In cazul în care depunerea la Oficiu a cererii de
brevet pentru soi se face prin reprezentant autorizat, acesta poate semna
cererea de brevet pentru soi pe baza procurii date de solicitant. Dacă în
termen de 3 luni de la depunerea cererii procura nu este prezentată la Oficiu,
cererea se respinge în condiţiile art. 16 alin. (5) din Lege.
(6) Solicitantul sau titularul nu poate avea decât un
singur reprezentant autorizat; în caz că sunt înscrişi în cerere sau într-un
alt act, separat, mai mulţi reprezentanţi, nu va fi luat în considerare decât
primul înscris.
SECŢIUNEA a II-a
Brevetabilitatea soiurilor de plante
ARTICOLUL 4
Condiţii pentru acordarea protecţiei
Oficiul acordă un brevet pentru un soi dacă sunt
îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 5 din Lege, respectiv
noutate, distinctivitate, uniformitate şi stabilitate în funcţie de grupa de
specii din care face parte soiul pentru care se solicită protecţie, şi dacă
acesta poartă o denumire conformă cu prevederile art. 15 din Lege.
ARTICOLUL 5
Noutatea
(1) In aplicarea art. 6 alin.
(1) din Lege, soiul nu îşi pierde noutatea dacă:
a) exploatarea comercială a soiului de către
ameliorator în România s-a făcut în intervalul de până la un an înainte de transmiterea cererii la Oficiu, prin exploatare comercială înţelegându-se
vânzarea materialului de înmulţire sau a producţiei în vederea verificării
pieţei;
b) exploatarea comercială a soiului sau punerea la
dispoziţie a soiului în vederea comercializării în alte state s-a făcut în
intervalul de 4 ani înainte de depunerea cererii la Oficiu, iar pentru speciile
de pomi fructiferi, arbori, precum şi pentru viţă-de-vie, de 6 ani înainte de
depunerea cererii la Oficiu.
(2) In aplicarea art. 6 alin.
(2) lit. a) şi b) din Lege, dacă amelioratorul sau succesorul său în drepturi
încheie un contract cu un terţ pentru a înmulţi soiul, materialul de înmulţire
produs este returnat la cel care a încheiat contractul.
(3) In aplicarea art. 6 alin. (2) lit. c) din Lege, dacă amelioratorul transmite material de înmulţire în
vederea evaluării soiului pentru stabilirea distinctivităţii, uniformităţii şi
stabilităţii prin cultivare în câmp, solarii sau sere şi/sau pentru efectuarea
unor analize de laborator, soiul nu îşi pierde noutatea.
(4) In aplicarea art. 6 alin. (2) lit. d) din Lege,
dacă soiul se înregistrează în catalogul oficial al soiurilor admise pentru
comercializare sau este descris şi înregistrat într-o colecţie pentru
conservarea diversităţii biologice şi nu se foloseşte pentru înmulţiri
repetate, soiul nu îşi pierde noutatea.
ARTICOLUL 6
Distinctivitatea
(1) Distinctivitatea se
stabileşte, conform art. 7 din Lege, comparativ cu un soi martor şi faţă de
orice alt soi notoriu cunoscut la data depunerii cererii de brevet pentru soi
sau la data de prioritate revendicată, dacă soiul candidat se deosebeşte clar
printr-unul sau mai multe caractere relevante.
(2) Caracterele morfologice, fiziologice şi/sau
biochimice luate în considerare la examinarea soiului pentru stabilirea
distinctivităţii sunt caracterele considerate relevante şi independente de
condiţiile de mediu şi uşor de recunoscut şi de descris.
(3) Depunerea cererii de protecţie pentru un nou soi
sau înregistrarea unui soi într-un catalog de soiuri admise pentru
comercializare face ca soiul să fie considerat notoriu, cu condiţia ca cererea
să conducă la acordarea şi recunoaşterea dreptului amelioratorului şi ca soiul
să existe sub formă de material biologic.
(4) In aprecierea notorietăţii unui soi pe teritoriul
României pot fi prezentate documente din care să rezulte exploatarea soiului,
înregistrarea într-un catalog oficial de soiuri sau ţinut de o asociaţie
profesională înregistrată, includerea într-o colecţie de referinţă recunoscută
internaţional ori într-un stat membru UPOV.
(5) La stabilirea distinctivităţii unui soi pot fi
luate în considerare şi caracterele care afectează valoarea agronomică a
soiului; acestea se folosesc numai pentru unele specii agricole şi, în măsura
în care caracterele respective sunt agrobotanice, pot fi descrise precis şi nu
sunt supuse fluctuaţiilor de mediu.
ARTICOLUL 7
Uniformitatea
(1) Uniformitatea se determină
ţinând seama de grupa de specii căreia îi aparţine şi de variaţiile
interspecifice cunoscute ce se produc în timpul înmulţirii sexuate sau
vegetative, în funcţie de caracterele relevante folosite pentru stabilirea
distinctivităţii şi pentru descrierea soiului.
(2) Pentru soiurile care se înmulţesc pe cale
vegetativă şi pentru soiurile care sunt obţinute din plante autopolenizatoare
gradul de uniformitate se stabileşte în funcţie de specie.
(3) Pentru soiurile care aparţin speciilor cu
polenizare încrucişată şi mare heterogenitate gradul de uniformitate este
măsurat în raport cu cel găsit la soiurile de comparaţie.
ARTICOLUL 8
Stabilitatea
Stabilitatea unui soi în sensul art. 9 din Lege se
determină după reproduceri repetate şi în conformitate cu specificitatea
fiecărui ciclu de reproducere a soiului, dacă acesta rămâne neschimbat în
caracterele relevante folosite pentru examinarea distinctivităţii şi pentru
descrierea soiului.
SECŢIUNEA a III-a
Dreptul la protecţie
ARTICOLUL 9
Dreptul la brevetul pentru soi
(1) Dreptul la brevetul pentru soi aparţine
amelioratorului.
(2) In situaţia în care două sau mai multe persoane au
creat, descoperit şi dezvoltat noul soi împreună, dreptul la brevet pentru soi
aparţine în comun acestora.
(3) In situaţia în care două persoane au creat,
descoperit şi dezvoltat în mod independent acelaşi soi, persoana îndreptăţită
la acordarea brevetului pentru soi este cea care a depus prima cerere de brevet
pentru soi.
(4) In situaţia în care cererile pentru acelaşi soi au
fost depuse la Oficiu de 2 solicitanţi în aceeaşi zi, dreptul la acordarea
brevetului aparţine ambilor solicitanţi şi soiul se va exploata în mod egal.
SECŢIUNEA a IV-a
Procedura de examinare a cererii de brevet pentru
soi
ARTICOLUL 10
Depunerea cererii de brevet pentru soi
(1) In înţelesul art. 11 din Lege depunerea cererii de
brevet pentru soi la Oficiu se poate face:
a) direct şi cu confirmarea de primire de la
Registratura generală a Oficiului;
b) prin poştă, trimisă recomandat cu confirmare de
primire;
c) prin mijloace electronice, cu transmiterea
ulterioară a originalului prin poştă.
(2) Registratura generală
menţionează pe cerere anul, luna şi ziua primirii cererii, în ordine
cronologică.
ARTICOLUL 11
Conţinutul cererii de
brevet pentru soi
(1) Cererea de brevet pentru soi se depune în limba
română, în două exemplare, pe formulare-tip şi trebuie să conţină:
a) solicitarea expresă de acordare a unui brevet pentru
soi completată pe formularul-tip;
b) numele, prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul
solicitantului sau solicitanţilor;
c) numele, prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul
amelioratorului, dacă acesta nu este şi solicitantul cererii;
d) când solicitantul este o persoană fizică sau
juridică străină, şi denumirea statului al cărui cetăţean este sau denumirea
statului în care acesta îşi are domiciliul sau sediul;
e) când solicitantul este
reprezentat de un reprezentant autorizat, numele/denumirea şi domiciliul/sediul
acestuia;
f) denumirea speciei în limba latină şi denumirea
comună în limba română a speciei căreia îi aparţine soiul pentru care se
solicită protecţie;
g) propunerea de denumire a
soiului făcută de către solicitant pe un formular-tip, separat;
h) în cazul în care se revendică prioritatea unei prime
cereri din alt stat, un document de prioritate din care să rezulte data
depozitului constituit în acel stat;
i) un chestionar tehnic în care
sunt descrise principalele caractere ale soiului candidat şi ale soiului
martor, pentru comparaţie, după cunoştinţa amelioratorului;
j) originea geografică a soiului;
k) semnătura solicitantului sau a reprezentantului
autorizat;
l) menţiunea că soiul nu a fost
exploatat sau, dacă a fost exploatat, în ce state şi de la ce dată.
(2) Cererea trebuie să fie însoţită de:
a) dovada de plată a taxei de înregistrare a cererii;
b) procura de reprezentare a solicitantului în limba
română sau însoţită de traducerea autentificată în limba română, dacă este
cazul;
c) numele amelioratorului şi o declaraţie din partea
solicitantului, din care să rezulte că după propria sa cunoştinţă nicio altă
persoană nu a mai fost implicată în munca de creare, descoperire şi dezvoltare
a noului soi;
d) actul de cesiune a dreptului la acordarea brevetului
pentru soi, dacă solicitantul nu este aceeaşi persoană cu amelioratorul;
e) documente care confirmă dreptul de prioritate
dintr-un alt stat.
(3) Cererea de brevet pentru soi se va referi la un
singur soi.
(4) Cererea poate fi însoţită de orice alte documente
ce dau indicaţii despre o primă cerere de protecţie pentru soiul în cauză,
depusă dintr-un alt stat.
(5) In cazul revendicării priorităţii pe baza unei
prime cereri depuse în alt stat, Oficiul va cere solicitantului ca în termen de
3 luni de la depunerea cererii să transmită o traducere conformă a acestei
cereri în limba română.
ARTICOLUL 12
Data de depozit a cererii de brevet pentru soi
(1) Data de depozit a unei
cereri de brevet pentru soi este data depunerii la Oficiu a cererii de brevet
pentru soi conţinând cel puţin elementele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit.
a)-d) din Lege, redactate în limba română, însoţită de dovada de plată a taxei
de înregistrare a cererii conform art. 12 alin. (2)
lit. a) din Lege.
(2) Data de depozit este cea prevăzută la art. 13 alin.
(1) din Lege şi pentru solicitanţii persoane fizice sau juridice care au depus
cererea într-o limbă străină, cu condiţia ca în termen de 3 luni de la
depunerea cererii de brevet pentru soi să transmită la Oficiu traducerea
conformă a documentaţiei în limba română.
(3) In termen de două luni de la data primirii cererii,
Oficiul examinează dacă aceasta îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 12
alin. (1) lit. a)-d) şi alin. (2) lit. a) din Lege. In caz afirmativ, Oficiul
decide atribuirea datei de depozit, înscrierea datelor cererii în RNCBS şi
notifică aceasta solicitantului.
(4) In cazul în care din cerere lipsesc unele dintre
elementele prevăzute la alin. (3), Oficiul notifică aceasta solicitantului,
acordându-i un termen de maximum 3 luni pentru remedierea lipsurilor în vederea
acordării datei de depozit.
(5) In situaţia în care solicitantul completează
cererea în termenul prevăzut la alin. (4), data de depozit va fi data primirii
documentaţiei complete la Oficiu.
(6) In cazul în care solicitantul nu completează
cererea în termenele stabilite, Oficiul va considera că cererea nu a fost
depusă şi va înapoia documentaţia solicitantului, cu restituirea taxelor de
examinare a cererii, dacă acestea au fost plătite.
ARTICOLUL 13
Dreptul de prioritate
(1) In situaţia în care o
prioritate a fost revendicată în condiţiile art. 14 alin. (2) din Lege,
solicitantul va face o menţiune expresă în cererea de brevet pentru soi depusă
la Oficiu şi va depune documentele de identificare ale primului depozit de la
administraţia naţională a statului, parte contractantă la Convenţia UPOV, unde
a fost constituit sau de la Oficiul Comunitar.
(2) In scopul recunoaşterii priorităţii din alt stat,
solicitantul trebuie să transmită la Oficiu în termen de 3 luni de la depunerea cererii de brevet pentru soi o traducere
conformă în limba română de pe documentele prevăzute la alin. (1), din care să rezulte
că soiul este identic, precum şi material de înmulţire, dacă este cazul.
(3) In situaţia în care solicitantul nu respectă
termenul prevăzut la alin. (2) şi nu achită taxa de revendicare a priorităţii,
conform art. 14 alin. (4) şi (5) din Lege, prioritatea nu se recunoaşte.
(4) In înţelesul art. 14 alin.
(6) din Lege, într-un interval de 12 luni de la data unei prime cereri,
depunerea unei cereri ulterioare, publicarea sau folosirea soiului care face
obiectul primei cereri nu constituie motiv de respingere a acesteia şi nu dă
naştere la drepturi pentru terţi.
(5) O cerere de brevet pentru soi la care prioritatea
revendicată nu a fost recunoscută va fi considerată ca cerere depusă prima dată
la Oficiu.
ARTICOLUL 14
Denumirea soiului
(1) Soiul protejat va purta o denumire generică ce permite identificarea acestuia pe piaţă. Denumirea este
menţionată în brevetul pentru soi.
(2) Denumirea soiului va fi propusă de solicitant şi
va fi transmisă la Oficiu odată cu cererea de brevet pentru soi, fiind completată
pe un formular-tip pentru denumire.
(3) De regulă, denumirea soiului este alcătuită
dintr-un cuvânt sau dintr-o combinaţie de cuvinte, cu sau fără semnificaţie, la
care se pot adăuga litere sau cifre astfel încât soiul să poată fi diferenţiat
de orice alt soi existent, cunoscut, protejat sau înscris într-un catalog
pentru soiuri protejate ori de comerţ şi care aparţine unei specii sau
subspecii, varietăţi, subvarietăţi de plante, înrudită îndeaproape cu soiul şi
de rangul botanic cel mai scăzut, pentru care se solicită protecţie.
(4) Denumirea soiului nu trebuie să fie compusă numai
din cifre, cu excepţia cazurilor recunoscute ca făcând parte din practica
internaţională de desemnare prin coduri pentru denumirea acelei specii, de
exemplu, pentru unele specii de cereale.
(5) Este interzisă folosirea
denumirii soiului protejat pentru desemnarea altui soi înrudit şi care ar putea
da naştere la confuzii cu privire la caracterele sale distincte, pe teritoriul
României, pe toată perioada de valabilitate a brevetului pentru soi.
(6) Interdicţia prevăzută la
alin. (5) se menţine şi după expirarea perioadei de valabilitate a brevetului
pentru soi, dacă exploatarea soiului continuă sau dacă denumirea cade sub
incidenţa art. 7 din Lege.
(7) Denumirile unor soiuri care nu s-au comercializat de peste 10 ani şi a căror existenţă nu a fost şi nu este de
notorietate se pot refolosi.
(8) Orice persoană care oferă spre vânzare, vinde sau
comercializează într-un alt mod material de înmulţire aparţinând soiului protejat
este obligată să folosească denumirea soiului.
(9) In situaţia în care o cerere de brevet pentru
acelaşi soi este depusă în România şi în alte state, soiul se înregistrează cu
aceeaşi denumire, în afară de cazurile în care:
a) denumirile sunt apreciate de Oficiu ca fiind
nepotrivite pentru acest soi;
b) denumirile au fost folosite anterior de către terţi
pentru acel soi sau pentru un alt soi, creând confuzie pe piaţa autohtonă.
(10) In situaţiile prevăzute la alin. (9) lit. a) şi
b), Oficiul cere solicitantului să propună o altă denumire
pentru soiul candidat.
(11) Inregistrarea denumirii unui soi va fi refuzată
dacă conţine un element de natură să aducă atingere sau să creeze un risc de confuzie cu o altă denumire
comercială a altui soi sau a unei mărci ori a unui alt drept de proprietate
industrială sau intelectuală protejat anterior.
(12) In situaţia în care Oficiul consideră că sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 15 din Lege, denumirea propusă de
solicitant pentru soiul candidat este publicată în BOPI SPNSP până la anularea brevetului.
(13) In termen de 3 luni de la data publicării orice
persoană poate formula la Oficiu obiecţii în scris şi motivat referitoare la
denumirea soiului candidat.
(14) Oficiul comunică solicitantului obiecţiile
formulate şi îl invită să depună observaţiile sale în termen de 30 de zile de
la data primirii notificării.
(15) In termenul acordat de Oficiu conform alin. (14),
solicitantul poate transmite o nouă propunere de denumire a soiului.
(16) Noua propunere de denumire va fi spusă examinării
şi va fi publicată în BOPI SPNSP dacă îndeplineşte condiţiile prevăzute de
lege.
(17) In situaţia în care noua denumire nu este în
conformitate cu prevederile art. 15 din Lege, Oficiul va notifica din nou
solicitantul, cerându-i să propună o altă denumire. Dacă solicitantul nu
răspunde, cererea de brevet pentru soi va fi respinsă.
(18) Oficiul radiază denumirea înregistrată:
a) în situaţia în care se constată că a fost
înregistrată cu nerespectarea a cel puţin uneia dintre condiţiile prevăzute la
art. 15 alin. (1)-(11) din Lege;
b) la cererea solicitantului care demonstrează că
există un interes legitim;
c) în situaţia în care există o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă care interzice folosirea denumirii
pentru acel soi şi care a fost comunicată la Oficiu.
(19) Oficiul va informa solicitantul asupra motivelor
radierii prevăzute la alin. (18) lit. a) sau c) şi îi va cere să propună o nouă
denumire în termen de 30 de zile de la data primirii notificării.
(20) Denumirea propusă conform alin. (19) va fi din
nou supusă procedurii de examinare şi publicare.
(21) Orice persoană, înainte de a depune o cerere de
brevet pentru soi şi pentru a propune o denumire corectă pentru soiul candidat,
poate solicita la Oficiu efectuarea unei cercetări documentare preliminare cu
plata taxelor prevăzute de lege.
ARTICOLUL 15
Examinarea formală a cererii de brevet pentru soi
(1) Examinarea formală a cererii se face de către
Oficiu conform art. 16 din Lege şi constă în analiza îndeplinirii condiţiilor
prevăzute la art. 10 alin. (1)-(4) şi la art. 12 din Lege.
(2) Oficiul examinează în conformitate cu prevederile
art. 10 alin. (1)-(4) din Lege dacă:
a) persoana îndreptăţită la brevetul pentru soi este
amelioratorul;
b) dreptul la brevetul pentru soi aparţine mai multor amelioratori;
c) dreptul la brevet aparţine în comun amelioratorului
şi altei persoane, conform unei declaraţii scrise şi semnate de acestea;
d) amelioratorul fiind salariat şi creând soiul în
timpul serviciului, dreptul la brevet aparţine unităţii al cărei angajat este.
(3) In situaţia în care se constată că solicitantul nu
este persoana îndreptăţită la acordarea brevetului şi/sau că stabilirea
paternităţii noului soi face obiectul unui litigiu în curs de judecare, Oficiul
suspendă procedura de examinare a cererii de brevet pentru soi până când
hotărârea judecătorească rămâne definitivă şi irevocabilă. Persoana interesată va comunica la
Oficiu această hotărâre.
(4) Oficiul examinează în conformitate cu prevederile
art. 12 din Lege dacă cererea de brevet pentru soi conţine:
a) numele şi prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul
solicitantului;
b) numele şi prenumele, domiciliul/sediul
amelioratorului sau amelioratorilor care au creat, descoperit şi dezvoltat noul
soi;
c) propunerea de denumire pentru noul soi;
d) denumirea în limba latină a genului, familiei,
speciei, subspeciei sau varietăţii căreia îi aparţine soiul şi denumirea comună
în limba română;
e) originea geografică a noului soi;
f) chestionarul tehnic în care caracterele soiului sunt prezentate în forma standardizată conform normelor
internaţionale pentru descrierea unui nou soi în funcţie de specia de
apartenenţă; dacă acesta nu este complet, solicitantului i se acordă două luni
pentru completare;
g) documentele de prioritate pentru recunoaşterea priorităţii revendicate;
h) dovada de plată a taxei de înregistrare a cererii;
i) procura de reprezentare semnată de solicitant;
j) formularul de cerere completat la rubrica prin care
solicitantul declară pe propria răspundere că nu a comercializat soiul în
conformitate cu prevederile art. 6 din Lege sau că l-a comercializat, în ce
state şi de la ce dată;
k) actul de cesiune a dreptului la brevetul pentru soi,
dacă este cazul;
l) alte documente şi informaţii
cu privire la provenienţa şi condiţiile de cultură pentru soiul candidat.
(5) In situaţia în care după examinarea cererii se
constată că sunt îndeplinite prevederile art. 12 alin. (1) se acordă odată de
depozit, cererea se înregistrează în RNCBS şi în interval de două luni se
notifică solicitantului constituirea depozitului
cererii.
(6) Cererile se publică în BOPI SPNSP în termen de
maximum 3 luni de la data de depozit.
(7) Pentru fiecare soi candidat se publică specia şi
denumirea propusă sau denumirea provizorie a soiului, data de depozit a
cererii, prioritatea revendicată, dacă este cazul, şi datele de identificare
ale solicitantului.
(8) In situaţia în care cererea este incompletă,
incorectă sau conţine neclarităţi, Oficiul notifică solicitantul şi îi acordă
un termen de 30 de zile, de la primirea notificării, pentru remedierea
deficienţelor.
(9) In situaţia în care solicitantul nu răspunde şi
nici nu solicită o prelungire a termenului acordat la alin. (8) ori nu
completează chestionarul tehnic în termenul de două luni acordat conform alin. (4) lit. f), Oficiul respinge cererea.
ARTICOLUL 16
Examinarea în fond a cererii de brevet pentru soi
(1) Cererea care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 16 alin. (1) din Lege va fi examinată în fond dacă:
a) are ca obiect un soi în înţelesul
art. 2 lit. a) din Lege;
b) soiul, la prima vedere, se încadrează în taxonul
botanic declarat;
c) soiul este nou conform prevederilor art. 6 din Lege;
d) denumirea propusă de solicitant este corectă şi
îndeplineşte prevederile art. 15 din Lege.
(2) Oficiul nu va lua o
hotărâre de respingere a cererii de brevet pentru soi decât după notificarea
către solicitant a motivelor de respingere a cererii, acordându-i un termen de
maximum 3 luni pentru răspuns.
(3) La cererea expresă a solicitantului termenul
prevăzut la alin. (2) poate fi prelungit de către Oficiu cu încă două luni,
conform prevederilor art. 17 alin. (3) din Lege, şi cu plata taxei legale.
(4) In cazul în care solicitantul nu răspunde în
termenul acordat, Oficiul respinge cererea de brevet
pentru soi.
(5) In situaţia în care cererea îndeplineşte
cumulativ prevederile art. 6, 10, 12 şi 16 din Lege, Oficiul hotărăşte
începerea examinării tehnice cerând solicitantului să transmită materialul
biologic de înmulţire necesar efectuării testelor de creştere la autoritatea
naţională competentă.
ARTICOLUL 17
Examinarea tehnică a noului soi
(1) ISTIS examinează în
conformitate cu art. 18 din Lege dacă:
a) soiul candidat aparţine taxonului botanic declarat
de solicitant şi identificat în cadrul examinării de fond;
b) soiul este distinct, uniform şi stabil conform art.
7-9 din Lege;
c) descrierea oficială a soiului este efectuată astfel
încât să permită diferenţierea acestuia prin unul sau mai multe caractere de un
alt soi notoriu cunoscut.
(2) In sensul art. 18 alin. (2) şi (3) din Lege, în
situaţia în care solicitantul nu prezintă rezultatele testării soiului
efectuate de o autoritate naţională competentă sau de una recunoscută
internaţional, se vor organiza teste de creştere autohtone în vederea
stabilirii distinctivităţii, uniformităţii şi stabilităţii:
a) de către ISTIS;
b) de către solicitant, la cererea ISTIS sau a
Oficiului, pentru speciile rare pentru care nu există o colecţie de referinţă.
(3) In vederea desfăşurării corecte a testelor de
creştere, amelioratorul va furniza materiale informative cu privire la modul de
cultură a soiului candidat.
(4) ISTIS va transmite Oficiului şi solicitantului un
raport preliminar în termen de 12 luni de la iniţierea experienţelor practice.
(5) In sensul art. 18 alin.
(3) din Lege, în situaţia în care testările nu au fost efectuate de către ISTIS
sau de o autoritate recunoscută internaţional, Oficiul poate hotărî acordarea
protecţiei pe baza raportului tehnic efectuat de o altă autoritate competentă,
dacă solicitantul cumpără acest raport tehnic plătind taxa legală.
(6) In vederea efectuării testelor de creştere
solicitantul este obligat să furnizeze fără plată material de înmulţire în
cantităţile cerute de către executantul testărilor şi să notifice în scris atât
ISTIS, cât şi Oficiului cantitatea şi felul materialului de înmulţire transmis,
precum şi data la care a fost livrat.
(7) In cazuri excepţionale durata de testare se poate
prelungi de către autoritatea competentă sau la cererea solicitantului, cu plata taxei legale.
(8) Pe baza experimentărilor practice efectuate în
interval de 2 ani, ISTIS efectuează un raport tehnic ce trebuie să conţină
caracterele morfologice şi fiziologice relevante care fac soiul distinct,
uniform şi stabil faţă de orice alt soi notoriu cunoscut, aparţinând aceluiaşi
taxon botanic.
(9) Raportul tehnic efectuat de o autoritate
internaţională sau de către ameliorator se poate supune analizei formale a
autorităţii naţionale competente în vederea validării sau invalidării.
(10) In situaţia în care
Oficiul constată că testele sunt invalidate de către ISTIS, notifică rezultatul
solicitantului, acordându-i un termen de 3 luni pentru răspuns. La expirarea
acestui termen, dacă solicitantul nu răspunde, Oficiul ia hotărârea de respingere a cererii de
brevet pentru soi şi o publică în BOPI SPNSP.
(11) Pe întreaga perioadă de examinare a soiului
Oficiul ISTIS se vor informa reciproc asupra stadiului examinării cererii de
brevet pentru soi în vederea acordării brevetului.
(12) Solicitantul, respectiv titularul brevetului
pentru un soi din speciile de plante agricole, poate cere la ISTIS
înregistrarea acestui soi în Catalogul soiurilor comercializate în România
conform prevederilor Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor
şi a materialului săditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante.
ARTICOLUL 18
Testarea noului soi
(1) Autoritatea naţională competentă, respectiv ISTIS,
în funcţie de specia căreia îi aparţine soiul, organizează şi conduce teste de
creştere cu mijloace proprii şi poate să ia în considerare şi/sau să inspecteze
culturile şi testele efectuate de ameliorator şi/sau de solicitant şi să
aprecieze dacă soiul în cauză îndeplineşte condiţiile de distinctivitate,
uniformitate şi stabilitate.
(2) Testele de creştere sunt organizate de către ISTIS
pe baza protocoalelor normelor europene şi a recomandărilor elaborate de UPOV
în forma standardizată şi completate cu normele naţionale existente pentru
testarea soiurilor, utilizate pentru a fi introduse în Catalogul oficial al
soiurilor de plante înregistrate pentru comercializare în România, sau cu cele
considerate specifice condiţiilor pedoclimatice ale ţării, pentru fiecare
specie.
(3) In cazul efectuării
testelor de creştere conform art. 19 alin. (2) din Lege, ISTIS stabileşte
cantitatea de material de înmulţire necesară organizării experimentărilor,
locul, adresa şi data până la care materialul trebuie transmis de către
solicitant.
(4) In conformitate cu art. 19
alin. (4) din Lege, Oficiul şi ISTIS, pentru desfăşurarea în bune condiţii a
examinării tehnice, pot cere solicitantului informaţii, materiale şi documente,
acordând un termen pentru transmiterea lor.
(5) In situaţia în care solicitantul nu răspunde la
cererile prevăzute la alin. (4) în termenul acordat şi nici nu cere o amânare
în care să prezinte o motivaţie temeinică, cererea de brevet pentru soi se
respinge conform art. 19 alin. (5) din Lege.
(6) In perioada de testare solicitantul are dreptul, la cererea sa expresă, să viziteze culturile
experimentale efectuate în vederea stabilirii distinctivităţii, uniformităţii
şi stabilităţii pentru soiul său.
ARTICOLUL 19
Examinarea din oficiu
Oficiul, prin experţii săi, poate verifica existenţa
câmpurilor de cultură şi a experienţelor organizate de autoritatea naţională
pentru examinarea tehnică a soiului candidat.
ARTICOLUL 20
Hotărârile Oficiului
(1) Pe baza raportului tehnic transmis de ISTIS şi dacă
sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 6-9 şi 15 din Lege, Oficiul ia
hotărârea de acordare a brevetului pentru soi şi publică menţiunea acordării în
BOPI-SPBS. Totodată pune la dispoziţia publicului descrierea oficială a
soiului.
(2) Odată devenită publică, descrierea oficială poate
fi adaptată la cererea titularului sau de către Oficiu pe întreaga perioadă de
valabilitate a brevetului fără ca întinderea protecţiei să fie afectată, dacă
evoluţia cunoştinţelor agrobiologice şi/sau metodologice de descriere a soiului
o cer. Adaptările se fac de către
Oficiu împreună cu ISTIS numai după ce s-a cerut acordul titularului şi au avut
loc consultări reciproce. Adaptările descrierii oficiale se' publică în BOPI
SPNSP.
(3) In situaţia în care cererea nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 6-9 şi 15 din Lege, aceasta se respinge.
(4) Hotărârea de respingere nu se ia înainte ca
Oficiul să transmită solicitantului în scris motivele respingerii cererii şi
sa-i acorde un termen de cel puţin 3 luni pentru a formula un răspuns. Pentru
motive întemeiate, solicitantul poate cere o amânare în vederea formulării
răspunsului.
(5) Hotărârea de respingere poate fi contestată de
solicitant la comisia de reexaminare a Oficiului în termen de 3 luni de la
comunicare. Contestaţia va fi formulată în scris, motivată şi cu plata taxei
prevăzute de Lege.
(6) Soluţionarea contestaţiilor se face de către
comisia de reexaminare în termen de 3 luni de la depunerea contestaţiei conform
art. 42 alin. (2) din Lege.
ARTICOLUL 21
Procedura orală
Procedura în faţa comisiei de reexaminare va fi
publică, în condiţile prevăzute de art. 22 din Lege.
ARTICOLUL 22
Protecţia provizorie
(1) Solicitantul cererii de
brevet pentru soi poate cere oprirea efectuării actelor prevăzute la art. 31
din Lege numai după publicarea cererii de brevet pentru
soi.
(2) In cazul în care cererea de brevet pentru soi a
fost respinsă, solicitantul nu beneficiază de drepturile prevăzute la art. 31
din Lege.
ARTICOLUL 23
Prelungirea termenului-limită
In aplicarea art. 24 alin. (1) din Lege, prelungirea termenului de examinare se face printr-o cerere
motivată transmisă la Oficiu şi care va fi însoţită de plata taxei legale, în
funcţie de procedura la care se referă.
ARTICOLUL 24
Retragarea cererii de brevet pentru soi
(1) In aplicarea art. 25 din Lege, retragerea cererii se
face numai la cererea expresă a solicitantului sau a
reprezentantului acestuia, pe baza procurii speciale, conform art. 4 alin. (4).
(2) Dacă procedura de examinare tehnică a soiului a
început, taxele de examinare nu se restituie
solicitantului.
(3) Data primirii cererii de retragere la Oficiu este
şi data de la care cererea se consideră retrasă.
ARTICOLUL 25
Revocarea brevetului pentru soi
(1) In termen de 3 luni de la data publicării menţiunii
hotărârii de acordare a brevetului, orice persoană poate formula în scris şi
motivat la Oficiu o cerere de revocare a brevetului dacă:
a) soiul nu este nou potrivit art. 6 din Lege;
b) soiul nu este distinct potrivit art. 7 din Lege;
c) soiul nu este uniform potrivit art. 8 din Lege;
d) soiul nu este stabil potrivit art. 9 din Lege;
e) solicitantul nu este persoana îndreptăţită la
acordarea brevetului pentru soi potrivit art. 10 din Lege;
f) denumirea soiului nu este corespunzătoare sau
încalcă unele drepturi anterioare potrivit art. 15 din
Lege.
(2) Persoana care a formulat cererea de revocare poate
consulta, la cerere, la Oficiu documentaţia de examinare, rezultatele
examinării tehnice şi alte documente depuse de solicitant.
(3) Cererea de revocare va fi însoţită de documente
justificative şi de dovada de plată a taxei de examinare a cererii de revocare
prevăzute de Lege.
(4) In termen de maximum 3 luni de la depunere, comisia
de reexaminare a Oficiului va analiza cererea de revocare şi va lua o hotărâre.
(5)In vederea luării hotărârii, Oficiul poate solicita
persoanei care a formulat cererea de revocare documente şi informaţii
suplimentare cu privire la soiul în cauză.
(6) In cazul în care cererea de revocare se întemeiază
pe neîndeplinirea uneia dintre condiţiile de distinctivitate, uniformitate
şi/sau stabilitate, comisia de reexaminare poate solicita repetarea testelor de
către ISTIS sau de către o altă autoritate desemnată de MADR.
(7) Comisia de reexaminare poate solicita analizarea
soiului candidat de către experţi atestaţi în culturile respective.
(8) Solicitantul va fi informat de către Oficiu că a
fost formulată o cerere de revocare a brevetului şi i se va acorda un termen
pentru transmiterea de observaţii.
(9) In cazul repetării testelor de creştere conform
alin. (6), solicitantul va putea inspecta loturile de cultură pentru a-şi putea
susţine soiul.
(10)In termen de 15 zile de la pronunţare, hotărârea
comisiei de reexaminare se va comunica atât solicitantului, cât şi persoanei
care a cerut revocarea.
(11) Hotărârile comisiei de reexaminare se publică în
BOPI SPNSP în termenul prevăzut de lege.
ARTICOLUL 26
Eliberarea brevetului pentru soi şi înregistrarea
denumirii soiului
(1) Pe baza hotărârii de
acordare a brevetului, în termen de 6 luni de la publicarea menţiunii hotărârii
în BOPI SPNSP, directorul general al Oficiului eliberează brevetul pentru soi,
la care se anexează descrierea oficială a soiului.
(2) Soiul este înscris în Registrul naţional al
brevetelor pentru soiuri protejate, acesta fiind deschis terţilor pentru
inspectarea publică, cu plata taxei de inspectare.
ARTICOLUL 27
Taxe pentru eliberarea brevetului pentru soi şi
înregistrarea denumirii soiului
(1) Taxele pentru
înregistrarea cererii de brevet şi examinarea denumirii soiului se plătesc
odată cu depunerea cererii la Oficiu.
(2) Taxele pentru revendicarea priorităţii se pot plăti
odată cu depunerea cererii sau în maximum 3 luni de la depunerea cererii.
(3) Taxele pentru examinarea în fond a cererii de
brevet pentru soi se plătesc până la publicarea cererii
de brevet pentru soi.
(4) In situaţia în care solicitantul omite să plătească
taxa de examinare până la data publicării cererii, Oficiul notifică aceasta
solicitantului şi se percepe o majorare de 50%, potrivit legii.
(5) Taxele pentru examinarea
tehnică se plătesc la Oficiu pe grupe de specii, conform Ordonanţei Guvernului
nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecţiei proprietăţii industriale şi
regimul de utilizare a acestora, republicată, cu modificările ulterioare, după
cum urmează:
G1 - orz de primăvară, grâu de
toamnă, grâu de primăvară, triticale, sfeclă de zahăr, cartof, rapiţă de iarnă,
ovăz, secară;
G2 - porumb furajer, mazăre (soiuri comestibile),
trifoi roşu, raygras peren, ceapă, castraveţi de câmp, varză albă, morcovi,
tomate de câmp, măr, prun, vişin, căpşun;
G3 - orz de iarnă, fasole de câmp, mazăre (soiuri
furajere), lupin galben, trifoi alb, lucerna, hibrizi de lucerna, festuca,
sfeclă furajeră, tutun; conopidă, sfeclă de grădină, ţelină, fasole pitică,
mazăre de grădină, ciuperci, hamei; păr (soiuri altoite pe portaltoi), prun
(soiuri altoite de portaltoi), măr (soiuri altoite pe portaltoi), coacăz negru;
G4 - triticale de primăvară, lupin albastru, raygras,
usturoi, varză de Bruxelles, tomate de seră; pătrunjel rădăcini, salată de
Căpăţână, spanac; trandafir (soiuri de seră), gerbera, garoafe, crizanteme;
zmeură, coacăz roşu;
G5 - speciile neincluse în grupele G1-G4.
(6) Pentru testele de creştere efectuate de către o
autoritate competentă recunoscută internaţional solicitantul nu mai plăteşte
taxele pentru examinarea tehnică a soiului, dar trebuie să cumpere raportul
tenie.
(7) Taxa de cumpărare a raportului tehnic de la o altă
autoritate competentă a unui stat membru UPOV se achită de către solicitant la
autoritatea care a testat soiul şi a elaborat raportul de examinare tehnică.
(8) Taxele pentru eliberarea brevetului pentru soi se
achită în termen de 3 luni de la data publicării hotărârii de acordare, dacă în
acest interval nu se depune o contestaţie la hotărârea de acordare sau o cerere
de renunţare la brevetul pentru soi.
(9) In cazul unei cereri de anulare a brevetului, taxa
de examinare a cererii de anulare se achită odată cu solicitarea anulării
brevetului pentru soi potrivit legii.
(10) Taxa de menţinere în vigoare a brevetului pentru
soi se plăteşte anual şi devine scadentă în prima zi a fiecărui an de
protecţie, ce curge de la data acordării brevetului pentru soi.
(11) In cazul în care taxa de menţinere în vigoare nu a
fost achitată până la începerea anului următor de protecţie, ea se poate plăti
în termen de 6 luni, cu o majorare de 50% din taxa anuală cuvenită.
ARTICOLUL 28
Durata brevetului pentru soi
Durata curge de la data acordării brevetului pentru soi
până la:
a) împlinirea a 30 de ani pentru viţă-de-vie, pomi
fructiferi, cartofi şi arbori;
b) împlinirea a 25 de ani pentru celelalte specii.
SECŢIUNEA a V-a
Drepturile titularului
ARTICOLUL 29
Drepturile titularului de brevet pentru soi
(1) Fără a aduce atingere art. 32 şi 33 din Lege,
titularul acordă autorizaţie pentru activităţile prevăzute la art. 31 alin. (1)
lit. a)-g) din Lege în legătură cu constituenţii soiului sau cu materialul
recoltat aparţinând soiului protejat.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi pentru
materialul recoltat, numai în cazul când a fost obţinut prin utilizarea
neautorizată de constituenţi din soiul protejat şi dacă titlarul nu şi-a putut
exercita în mod rezonabil dreptul privind constituenţii soiului menţionat.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi:
a) soiurilor esenţial derivate
din soiul pentru care s-a acordat brevetul pentru soi, dacă acest soi nu este
el însuşi un soi esenţial derivat;
b) soiurilor care nu se disting clar de soiul protejat
în înţelesul art. 7 din Lege;
c) soiurilor a căror producere necesită folosirea
repetată a soiului protejat.
(4) Exercitarea drepturilor conferite de protecţia prin
brevetul pentru soi nu poate încălca nicio prevedere legală referitoare la
moralitate publică, ordine şi siguranţă publică, protecţie a vieţii şi
sănătăţii oamenilor, animalelor şi plantelor, protecţia mediului, protecţia
proprietăţii industriale sau comerciale ori în vederea salvgardării
concurenţei, comerţului şi producţiei agricole.
ARTICOLUL 30
Excepţii de la drepturile titularului de brevet
pentru soi
In înţelesul art. 32 din Lege, autorizaţia titularului
nu este necesară când:
a) soiul este cultivat de un fermier pentru
necesităţile familiale sau de un grădinar amator;
b) soiul este folosit în scop experimental, pentru
obţinerea de noi soiuri, în activitatea de creare de
noi soiuri.
ARTICOLUL 31
Privilegiul fermierului
(1) In aplicarea art. 33 din
Lege, micii fermieri care cultivă plante din speciile de plante agricole
prevăzute în anexa la Lege au dreptul să folosească seminţe şi să cultive
soiuri protejate din aceste specii fără a deţine autorizaţie sau o licenţă din partea
titularului, cu condiţia plăţii unei remuneraţii minime, echivalente cu plata
unei licenţe de cea mai mică valoare.
(2) Titularul brevetului pentru soi are dreptul să
urmărească şi să fie informat, la cerere, de către fermieri şi/sau procesatorii
de seminţe despre cantitatea de sămânţă folosită, pentru a putea stabili
remuneraţia pe care trebuie să o primească.
SECŢIUNEA a VI-a
Incetarea efectelor brevetului pentru soi
ARTICOLUL 32
Anularea brevetului pentru soi
(1) Oficiul poate declara
brevetul nul în situaţiile prevăzute la art. 35 alin. (1) dacă se formulează o
cerere de anulare.
(2) Cererea de anulare a brevetului se depune la
Oficiu în scris, motivată şi însoţită de documente de susţinere a anulării,
precum şi de dovada de plată a taxei legale.
(3) In situaţia în care a avut loc o transmitere de
drepturi asupra unui soi, iar brevetul a fost eliberat cu nerespectarea art. 10
alin. (1) din Lege, Oficiul anulează brevetul acordat şi eliberează un alt
brevet de soi persoanei căreia i-a fost transmis dreptul la brevet.
(4) Comisia de reexaminare a Oficiului nu ia nicio
hotărâre înainte de a comunica titularului că a fost depusă o cerere de anulare
a brevetului pentru soi şi de a da posibilitatea acestuia să îşi prezinte
punctul de vedere în faţa comisiei.
(5) Hotărârea de anulare a brevetului pentru soi luată
de comisia de reexaminare se publică în BOPI SPNSR
(6) Hotărârea comisiei de reexaminare se comunică în
termen de 15 zile de la pronunţare şi este supusă căilor de atac prevăzute la
art. 42 alin. (3) din Lege.
(7) Hotărârile judecătoreşti definitive şi
irevocabile se comunică de către persoana interesată la Oficiu, care le
înregistrează în RNBS şi publică menţiunea acestor hotărâri în BOPI, în termen
de o lună de la comunicare.
(8) In situaţia în care brevetul pentru soi este
declarat nul, anularea produce efecte de la data la care s-a depus la Oficiu
cererea de protecţie a soiului.
ARTICOLUL 33
Decăderea din drepturi a titularului de brevet pentru soi
(1) Oficiul nu va proceda la
decăderea titularului din drepturi decât după notificarea către titular a
neîndeplinirii uneia dintre condiţiile prevăzute la art. 36 alin. (1) din Lege
şi acordarea unui termen de 3 luni pentru răspuns.
(2) In situaţia în care titularul nu răspunde în
termenul acordat şi nici nu cere o prelungire de termen, Oficiul decade
titularul din drepturile conferite de brevetul pentru soi, înscrie decăderea în
RNBS şi o publică în BOPI SPNSP, aceasta producând
efecte de la data înscrierii.
(3) Titularul beneficiază de un termen de 6 luni de la
publicarea decăderii din drepturi pentru a cere revalidarea brevetului pentru
soi, după achitarea taxei de menţinere în vigoare.
(4) Hotărârile comisiei de reexaminare privind
revalidarea brevetului pentru soi se comunică titularului în 15 zile de la
pronunţare şi pot fi supuse căilor de atac prevăzute la art. 42 din Lege.
(5) Efectuarea de către terţi a actelor prevăzute la
art. 31 din Lege, respectiv exploatarea soiului în scopuri comerciale în
intervalul de timp dintre decăderea titularului din drepturi şi revalidarea
brevetului pentru soi în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (5) din
Lege, nu constituie o încălcare a drepturilor titularului.
ARTICOLUL 34
Renunţarea la brevetul pentru soi
(1) Renunţarea la brevetul pentru soi se face conform
art. 37 alin. (1) din Lege printr-o declaraţie scrisă, depusă la Oficiu,
semnată de titular şi însoţită de dovada transmiterii prin poştă la ameliorator
a intenţiei de renunţare.
(2) Oficiul nu va da curs renunţării şi nu o va înscrie
înainte de a analiza motivele.
(3) In cazul în care titularul nu mai este interesat
în exploatarea soiului, are obligaţia de a informa amelioratorul în scopul
transmiterii dreptului asupra brevetului pentru soi.
SECŢIUNEA a VII-a
Exploatarea soiului protejat
ARTICOLUL 35
Menţinerea soiului protejat
(1) Titularul este obligat să
menţină soiul protejat şi să furnizeze, la cererea Oficiului, ISTIS-ului sau
autorităţii desemnate de MADR, într-un interval de timp prestabilit, eşantioane
din soiul protejat sau, unde este necesar, componente ale acestuia, pe toată
perioada de valabilitate a brevetului pentru soi.
(2) Titularul este obligat să transmită la cererea
Oficiului informaţii şi documente în vederea verificării existenţei soiului
protejat şi a menţinerii condiţiilor de distinctivitate, uniformitate sau
stabilitate.
(3) In situaţia în care titularul nu dă curs cererilor formulate de Oficiu
şi/sau de ISTIS ori de autoritatea desemnată de MADR de furnizare de informaţii
şi material de înmulţire conform alin. (1) sau (2) ori nu achită taxele de
menţinere în vigoare, titularul este decăzut din drepturile conferite de
brevetul pentru soi potrivit prevederilor art. 36 din Lege.
ARTICOLUL 36
Transmiterea drepturilor asupra soiului
(1) Cererea de înscriere a transmiterii dreptului
conform art. 39 din Lege va fi depusă la Oficiu şi va
fi însoţită, după caz, de copia autentificată a următoarelor documente:
a) contract de cesiune sau
b) contract de licenţă sau
c) act de succesiune legală/testamentară şi
d) alte documente care să dovedească transmiterea.
(2) In cazul soiurilor protejate dependente de alte
soiuri protejate, transmiterea drepturilor este posibilă numai în totalitate,
cu acordul titularului primului soi protejat.
ARTICOLUL 37
Contractul de licenţă
(1) Licenţa poate fi exclusivă
când se acordă unei singure persoane sau neexclusivă când se acordă mai multor
persoane interesate.
(2) Licenţa exclusivă se acordă pentru un interval de timp limitat.
(3) Persoana care a încheiat cu titularul un contract
de licenţă neexclusivă nu are dreptul să acorde altor persoane un drept de
exploatare asupra soiului.
(4) La solicitarea titularului şi cu plata unei taxe,
Oficiul publică oferta de acordare a licenţelor de exploatare în BOPI SPNSP,
indicând soiul protejat şi datele de identificare a titularului pentru a fi
contactat de persoanele interesate în obţinerea licenţei.
ARTICOLUL 38
Licenţa obligatorie
(1) Cererea de acordare a licenţei obligatorii trebuie
să conţină datele de identificare a solicitantului, motivul pentru care se
solicită acordarea licenţei obligatorii, documente care să dovedească faptul că
are competenţă, condiţii materiale şi facilităţi pentru exploatarea
corespunzătoare a soiului protejat pentru care solicită licenţa obligatorie.
(2) Licenţa obligatorie conferă licenţiatului un
drept neexclusiv de exploatare a soiului protejat.
(3) Licenţa obligatorie fiind neexclusivă permite
titularului brevetului pentru soi să exploateze în continuare noul soi şi/sau
să acorde licenţe de exploatare unor terţi.
(4) MADR va acorda licenţe obligatorii de exploatare
la cererea unei persoane interesate numai după o analiză temeinică, putând
solicita avizul organizaţiilor profesionale specializate, în scopul protejării
intereselor titularului.
(5) MADR va stabili condiţiile de exploatare a soiului
protejat, durata licenţei, precum şi drepturile băneşti cuvenite titularului de
brevet pentru soi.
(6) Nerespectarea de către beneficiarul licenţei
obligatorii a condiţiilor de exploatare poate atrage după sine retragerea
licenţei de către MADR.
(7) Licenţa obligatorie poate fi retrasă şi la cererea
titularului de brevet pentru soi, pentru motive întemeiate.
(8) MADR poate prelungi licenţa obligatorie dacă
există în continuare un interes public şi se menţine situaţia pentru care
aceasta a fost iniţial acordată sau poate anula licenţa obligatorie la
expirarea fiecărui an calendaristic la cererea părţii interesate.
SECŢIUNEA a VIII-a
Apărarea
drepturilor privind noile soiuri de plante
ARTICOLUL 39
Căile de atac împotriva hotărârilor Oficiului
(1) Contestaţiile la
hotărârile Oficiului, cererile de revocare, anulare sau revalidare a brevetului
pentru soi trebuie să fie formulate la Oficiu, în scris şi motivat, însoţite de
acte doveditoare şi de dovada plăţii taxei legale.
(2) Comisia de reexaminare conform art. 42 alin. (2)
din Lege va fi formată dintr-un preşedinte şi din 2 sau 4 membri, în funcţie de
motivele expuse în cereri, în componenţa sa fiind numiţi atât experţi ai
Oficiului, cât şi ai MADR, după caz; un membru al comisiei va fi consilier
juridic.
(3) Lista membrilor comisiei de reexaminare va fi
aprobată de directorul general al Oficiului.
(4) Comisia de reexaminare va analiza cererile în
interval de maximum 3 luni de la depunerea acestora la Oficiu.
(5) Pentru cazuri speciale, justificate, care necesită
eventuale repetări ale testelor de creştere în vederea soluţionării lor,
termenul de luare a hotărârilor se poate prelungi.
ARTICOLUL 40
Competenţele instanţelor judecătoreşti
In urma rezolvării litigiilor privind protecţia soiului
de către instanţele judecătoreşti, persoanele interesate vor comunica Oficiului
în termen de 30 de zile hotărârea definitivă pentru a fi înscrisă, după caz, în
RNCBS sau în RNBS si publicată în BOPI SPNSP.
ARTICOLUL 41
Menţinerea registrelor
(1) RNCBS şi RNBS se formează şi se păstrează la
Oficiu.
(2) RNCBS cuprinde următoarele indicaţii:
a) numărul cererilor de brevet pentru soi cu
precizarea taxonului botanic, a denumirii provizorii a soiului, a datei de
depunere, datele de identificare a solicitantului şi/sau a reprezentantului
acestuia;
b) propunerea de denumire a soiului;
c) modificările în situaţia juridică a cererii;
d) măsuri de executare forţată, dacă este cazul.
(3) RNBS, conform art. 50 din Lege, mai cuprinde:
a) specia şi denumirea soiului;
b) descrierea oficială a soiului sau menţionarea
documentelor aflate în posesia Oficiului şi care conţin descrierea oficială ca
parte integrantă a registrului;
c) menţionarea constituenţilor în cazul soiurilor care
necesită folosirea repetată a acestora pentru producerea de material;
d) data începerii şi a încheierii protecţiei şi cauzele
încheierii;
e) licenţele de exploatare;
f) menţiunea că soiul este iniţial sau esenţial
derivat.
ARTICOLUL 42
Dispoziţii tranzitorii
(1) Dispoziţiile Legii nr.
255/1998, republicată, se aplică şi pentru cererile de brevete pentru soiuri,
nerezolvate, până la data intrării în vigoare a legii.
(2) Taxele datorate de solicitant
Oficiului pentru examinare şi menţinere în vigoare a brevetului pentru soi se
plătesc conform Ordonanţei Guvernului nr. 41/1998, republicată, cu modificările
ulterioare.
(3) Acelaşi regim se aplică şi pentru menţinerea
brevetelor pentru soiuri acordate din 1990 şi până în prezent.