Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 8 din 14 mai 2008

pentru aprobarea Regulamentului privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile

ACT EMIS DE: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 472 din 26 iunie 2008



In temeiul art. 20 lit. c) şi al art. 27 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, precum şi al pct. 3, 18, 25 şi 152 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi nr. 1/1995, republicat,

Consiliul superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România emite următoarea hotărâre:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Regulamentul privind controlul de calitate aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 00/39/2000, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 23 ianuarie 2001.

Art. 4. - Organele alese şi structurile executive ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentei hotărâri.

Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,

Marin Toma

ANEXĂ

REGULAMENT

privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile

CAPITOLUL I

Introducere

Art. 1. - Auditul de calitate asupra serviciilor contabile prestate de membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, se desfăşoară în baza:

1. Standardelor internaţionale emise de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC):

a) Standardului internaţional de control al calităţii (ISQC) nr. 1;

b) Declaraţiei internaţionale de practică profesională (IPPS) nr. 1, intitulată „Asigurarea calităţii serviciilor profesionale";

c) Declaraţiei privind îndeplinirea obligaţiilor de membru (SMO) nr. 1, emisă de Consiliul IFAC în noiembrie 2004, aprobată prin Hotărârea Conferinţei naţionale a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 05/55 din 26 martie 2005;

2. Recomandării CE din 15 noiembrie 2000 (nr. 2001/256/CE) privind exigenţele minime în materie de control de calitate al serviciilor profesionale;

3. Metodologiei CE, care prevede două abordări ale controlului de calitate:

a) controlul prin persoane angajate de organismul profesional, de altă autoritate sau entitate;

b) controlul prin membri activi cu pregătire corespunzătoare.

4. Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată:

- art. 20: „Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi are următoarele atribuţii:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

c) asigură buna desfăşurare a activităţii experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi."

5. Regulamentului de organizare şi funcţionare al Corpului, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a Corpului nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001;

- pct. 65: „Consiliul filialei are următoarele atribuţii:

a) supraveghează modul de exercitare a profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei;";

- pct. 115: „Adunarea generală are următoarele atribuţii:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

c) ia cunoştinţă de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activităţii profesionale a experţilor individuali şi a societăţilor comerciale controlate, în vederea asigurării bunei exercitări a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generală aprobă lista experţilor individuali şi a societăţilor comerciale ce vor fi analizate în anul următor;";

- pct. 124: „...Sunt abateri disciplinare următoarele fapte:

j) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control şi auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea profesională;

........................................................................................................................................................................ .........................................................

l) înscrierea în rapoartele de expertiză contabilă sau în alte lucrări efectuate pentru terţi de aprecieri la adresa altor membri ai Corpului fără consimţământul acestora sau fără să fi fost consultaţi;

m) nerespectarea normelor şi standardelor profesionale emise de Corp cu ocazia efectuării lucrărilor pentru terţi;

n) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în Regulamentul privind auditul calităţii serviciilor profesionale.

6. Codului etic naţional al Profesioniştilor contabili, aprobat prin Hotărârea a Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 07/80/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 şi 429 bis din 27 iunie 2007, secţiunea 100 „Introducere şi principii fundamentale. Abordarea cadrului conceptual":

- pct. 100.1 - „Calitatea serviciilor. Este nevoie de asigurarea că toate serviciile obţinute din partea profesionistului contabil sunt executate la standardul cel mai ridicat de performanţă."

Art. 2. -In cuprinsul prezentului regulament, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) expresia audit de calitate desemnează un ansamblu de măsuri luate de Corp vizând analiza modalităţilor de organizare şi funcţionare a unui cabinet, aprecierea modului de aplicare în cadrul acestuia a fiecărei norme profesionale emise de Corp şi verificarea modului de respectare a obligaţiilor de membru. Auditul de calitate se exercită asupra cabinetului şi fiecărui profesionist contabil înscris în Tabloul Corpului. El se exercită atât la sediul principal al cabinetului, cât şi la sediile birourilor secundare, înscrise sau neînscrise în Tabloul Corpului. Auditul de calitate are drept scop asigurarea respectării de către toţi membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrări efectuate de aceştia;

b) expresia cabinet desemnează fie un cabinet individual condus de un expert contabil sau de un contabil autorizat, membru al Corpului, fie o societate de expertiză contabilă şi/sau de contabilitate, recunoscută de Corp;

c) prin audit de calitate la un cabinet cu birouri secundare instalate pe teritoriul mai multor filiale ale Corpului se înţelege auditul efectuat atât la sediul cabinetului, cât şi la sediile biroului sau ale birourilor sale secundare;

d) auditorii de calitate sunt experţi contabili cu experienţă formaţi şi instruiţi de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile.

CAPITOLUL II

Obiective, principii şi metodologia auditului în domeniul calităţii serviciilor contabile

Art. 3. -Auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile răspunde următoarelor obiective:

a) oferirea posibilităţii ca publicul să aibă o bună percepţie asupra calităţii serviciilor prestate şi armonizarea comporta­mentelor profesionale ale membrilor;

b) contribuirea la buna organizare a cabinetelor şi la perfecţionarea metodelor de lucru;

c) aprecierea modului de aplicare a regulilor şi normelor profesionale şi de respectare a obligaţiilor de membru;

d) dezvoltarea solidarităţii în rândul profesiei, prin favorizarea contactelor dintre colegi, apropierea şi respectul profesioniştilor faţă de organele Corpului.

Art. 4. - Auditul de calitate se întemeiază pe 5 principii fundamentale:

a) universalitate: auditul se aplică tuturor cabinetelor definite ca atare şi tuturor serviciilor profesionale realizate de acestea: contabilitate, audit, consultanţă, expertiză etc;

b) confidenţialitate: nicio informaţie privind un cabinet sau un membru al acestuia nu poate fi adusă la cunoştinţă terţilor;

c) adaptarea auditului: este corespunzător naturii misiunilor exercitate şi mărimii cabinetului;

d) colegialitate: auditul este efectuat de către experţii contabili membri ai Corpului, anume formaţi şi instruiţi, care au calitatea de angajaţi ai Corpului;

e) armonizare: pe cât posibil, cabinetele care execută activităţi reglementate de mai multe organisme profesionale pot face obiectul unui audit cu obiective stabilite de comun acord cu aceste organisme.

Art. 5. -Auditul de calitate cuprinde:

a) cunoaşterea modului de organizare a cabinetului, a sistemelor şi procedurilor în vigoare în cadrul acestuia (auditul structural);

b) aprecierea modului în care sunt aplicate normele profesionale, examinându-se prin sondaj dosarele de lucru corespunzătoare misiunilor selecţionate pentru audit (audit tehnic);

c) îndeplinirea obligaţiilor de membru al Corpului în ceea ce priveşte educaţia, etica, plata cotizaţiilor, depunerea declaraţiilor, participarea la activităţile organizate de Corp (auditul de conformitate).

Art. 6. -Auditul de calitate are drept referinţă standardele profesionale emise de Corp pentru fiecare natură de serviciu profesional prestat, regulile şi normele profesionale în vigoare în momentul exercitării misiunilor şi uzanţele profesionale.

Art. 7. - Prezentul regulament se referă atât la misiunile normalizate de Corp, cât şi la misiunile cerute de anumite reglementări în vigoare.

CAPITOLUL III

Organizarea auditului de calitate

Art. 8. - Departamentul pentru urmărirea aplicării normelor profesionale şi auditului de calitate, denumit în continuare DUANPAC, are următoarele atribuţii:

a) elaborează programul anual al auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile, cuprinzând listele cabinetelor prevăzute a fi auditate pe baza propunerilor formulate de filiale;

b) urmăreşte realizarea programului privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile pe baza graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor transmise de filiale;

c) pregăteşte şi adaptează la condiţiile conjuncturale metodologia auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;

d) analizează cazurile de recuzare a auditorilor de calitate şi face propunerile care se impun;

e) organizează testul-interviu în vederea angajării auditorilor de calitate, analizează şi controlează activitatea acestora şi propune măsuri de sancţionare, după caz;

f) formulează dispoziţiile către filiale, cuprinzând măsurile ce trebuie luate ca urmare a auditărilor efectuate la cabinete;

g) gestionează certificatele de atestare a auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile şi prezintă propunerile de emitere a acestora cabinetelor auditate;

h) în cazul unor încălcări ale reglementărilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi ale normelor profesionale emise de Corp, sesizează consiliul filialei;

i) rezolvă problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigaţiilor proprii sau a sesizărilor primite de la terţe persoane în domeniul serviciilor contabile;

j) elaborează semestrial sinteza auditului de calitate şi o prezintă, prin directorul general executiv, preşedintelui Consiliului superior al Corpului;

k) asigură instruirea auditorilor de calitate, organizează mese rotunde şi întâlniri de lucru în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile;

l) elaborează bugetul anual de costuri (retribuţii, cheltuieli de transport şi cazare) privind auditul de calitate, pe care îl prezintă spre aprobare, prin directorul general executiv, Consiliului superior al Corpului.

Art. 9. - Auditorii de calitate sunt angajaţi cu contract individual de muncă, făcând parte din structura DUANPAC.

Art. 10. -Activitatea de audit asupra calităţii serviciilor contabile poate fi realizată şi prin externalizare, pe bază de contracte de prestări de servicii, încheiate de DUANPAC cu persoane fizice şi juridice membre ale Corpului, în condiţii ce sunt aprobate de Biroul permanent al Consiliului superior.

Art. 11. -Auditorii de calitate au următoarele drepturi:

a) să îşi exercite misiunea de audit de calitate, în mod personal, la cabinetele prevăzute în programul auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;

b) să îşi organizeze misiunea şi să îşi determine întinderea investigaţiilor în timpul prevăzut în prezentul regulament;

c) să efectueze vizite la cabinete pentru efectuarea auditului de calitate, având în vedere metodologia de analiză structurală, tehnică şi de conformitate;

d) să primească normele, ghidurile profesionale şi reglementările Corpului şi să beneficieze de instruirile profesionale organizate de acesta;

e) să li se ramburseze cheltuielile efectuate pentru deplasări în vederea exercitării atribuţiilor.

Art. 12. -Auditorii de calitate au următoarele obligaţii:

a) să asigure îndeplinirea misiunii auditului de calitate la cabinetele cuprinse în graficele de eşalonare lunară a programului auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile;

b) să efectueze auditul de calitate cu respectarea normelor profesionale şi a ghidurilor profesionale emise de Corp;

c) să întocmească dosarul de audit de calitate al cabinetului, conţinând raportul, fişa centralizatoare cu rezultatele auditului, notele de sinteză şi anexele prevăzute de ghid, precum şi eventualele observaţii ale cabinetului;

d) să sesizeze DUANPAC şi, după caz, consiliul filialei în cazul unor încălcări ale reglementărilor privind exercitarea profesiei, ale Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi ale normelor profesionale emise de Corp;

e) să analizeze problemele ivite în activitatea auditului de calitate ca urmare a investigaţiilor proprii sau a sesizărilor primite de la terţe persoane în domeniul serviciilor contabile şi să prezintă propuneri către DUANPAC;

f) să facă propuneri pentru valorificarea constatărilor (sancţiuni, recomandări etc);

g) să facă propuneri pentru adaptarea la condiţiile conjuncturale a metodologiei auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile.

Art. 13. -Auditorii de calitate au dreptul şi, în acelaşi timp, obligaţia să refuze o misiune de audit de calitate în situaţiile în care independenţa ar fi periclitată.

CAPITOLUL IV

Derularea auditului de calitate

Art. 14. - Până la data de 31 ianuarie a fiecărui an filiala transmite fiecărui membru al Corpului formularul „Raport anual privind auditul de calitate", prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul regulament; fiecare membru al Corpului are obligaţia de a completa „Raportul anual privind auditul de calitate" şi de a-l depune la filiala de care aparţine până la data de 31 martie. Până la data de 20 aprilie a fiecărui an directorii executivi ai filialelor transmit DUANPAC:

a) rapoartele anuale privind auditul de calitate, completate de toţi membrii din raza de activitate;

b) o listă aprobată de adunarea generală, cuprinzând cabinetele pe care filiala apreciază că ar trebui să le auditeze în anul următor, cu precizarea cabinetelor care au cerut voluntar să beneficieze de un audit de calitate.

Art. 15. - DUANPAC elaborează programul auditului de calitate pentru anul următor, care se supune aprobării până la data de 31 mai a fiecărui an, cu indicarea modalităţii de realizare a auditului calităţii: prin control pe bază de declaraţii, prin control în teren sau mixt.

Art. 16. - Până la data de 30 iunie a fiecărui an DUANPAC trimite fiecărei filiale programul de audit al calităţii pentru anul viitor.

Art. 17. - Etapele realizării auditului de calitate sunt următoarele:

a) Pregătire. Timpul necesar pentru audit este în funcţie de importanţa cabinetului şi se stabileşte numai după completarea şi analiza chestionarului pregătitor. Cabinetul ales pentru auditul de calitate este informat prin scrisoare, cu cel puţin 60 de zile înainte de data fixată pentru începerea auditului. Scrisoarea este însoţită de un chestionar care cuprinde un ansamblu de informaţii referitoare, pe de o parte, la organizarea generală a cabinetului, la misiunile pe care acesta le derulează, iar pe de altă parte, la respectarea obligaţiilor de membru. Chestionarul completat trebuie retrimis filialei, în termen de 30 de zile de la data primirii lui. Odată cu returnarea chestionarului, cabinetul poate cere să beneficieze de dispoziţiile prezentului regulament referitoare la recuzarea auditorului, caz în care auditul va fi realizat prin auditori din afara razei de activitate a filialei, prin grija DUANPAC.

b) Modalităţi de audit. Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare: audit structural, audit tehnic şi audit de conformitate. Auditul de calitate se efectuează conform ghidului aprobat de Consiliul superior al Corpului:

- auditul structural constă într-un diagnostic de organizare a cabinetului în scopul aprecierii dacă modul de organizare asigură îndeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor şi uzanţelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidenţiind lipsurile în ceea ce priveşte metodele şi procedurile existente în cabinet, existenţa logisticii şi a standardelor şi normelor profesionale specifice fiecărei misiuni, conform obiectului de activitate al cabinetului;

- auditul tehnic constă în examinarea unui număr de dosare de lucru şi permite aprecierea calităţii metodelor efectiv puse în lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza concluziilor şi informaţiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele şi regulile în vigoare, precum şi la uzanţele profesionale;

- auditul de conformitate constă în verificarea modului în care cabinetul îşi îndeplineşte obligaţiile de membru cu privire la formarea şi dezvoltarea profesională, depunerea declaraţiilor anuale, plata obligaţiilor financiare, aspecte etice etc.

c) Evaluarea rezultatelor şi măsuri

1. La sfârşitul misiunii desfăşurate pe baza ghidului de audit, auditorul completează „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul regulament.

2. Numărul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atât pe tota, cât şi pe domenii ale auditului, este 100.

3. Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic şi de conformitate) se au în vedere rezultatele din „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", care se evaluează astfel :

- peste 95% răspunsuri corecte - 100 de puncte;

- 80-95% răspunsuri corecte - 80 de puncte;

- 50-79% răspunsuri corecte - 60 de puncte;

- 25-49% răspunsuri corecte - 40 de puncte;

- sub 25 % răspunsuri corecte - 20 de puncte.

4. La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat şi, respectiv, a clasei de calitate se au în vedere următoarele ponderi pe domenii ale auditului:

- auditul structural - 20%;

- auditul tehnic - 50%;

- auditul de conformitate - 30%.

5. In funcţie de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi încadrat în una dintre următoarele clase de calitate:

- clasa A: peste 95 de puncte calitative;

- clasa B: 80-95 de puncte calitative;

- clasa C: 50-79 de puncte calitative;

- clasa D: 25-49 de puncte calitative;

- clasa E: sub 25 de puncte calitative.

6. In funcţie de clasa de calitate în care a fost încadrat cabinetul, se pot lua următoarele măsuri:

Clasa

Măsuri

A

- Recomandări şi termene pentru remedierea punctelor slabe constatate în „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate"

B

- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor

- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor profesionale şi/sau de etică

C

- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor

- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor profesionale şi/sau de etică

- Efectuarea unui nou control în maximum 2 ani

D

- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor

- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor profesionale şi/sau de etică

- Publicarea în revista Corpului

- Efectuarea unui nou control în maximum un an

- Sesizarea consiliului filialei

E

- Recomandări şi termene pentru remedierea deficienţelor

- Participarea la cursuri pentru însuşirea standardelor profesionale şi/sau de etică

- Publicarea în revista Corpului

- Instituirea unui sistem de supraveghere permanentă

- Sesizarea consiliului filialei

Cabinetele care au obţinut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate, precum şi drepturile şi obligaţiile cabinetelor deţinătoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, în termen de 90 de zile de la aprobarea prezentului regulament.

d) Raportare

1. La sfârşitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii întocmesc o notă de sinteză care se trimite cabinetului auditat. Cabinetul dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, în scris, auditorilor observaţiile sale.

2. Raportul auditorului de calitate, prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul regulament, este întocmit de auditori şi are ca anexe nota de sinteză şi eventualele observaţii ale cabinetului. Raportul scoate în evidenţă lipsurile descoperite în cursul auditului efectuat şi abaterile grave şi repetate de la reglementările profesionale. Raportul trebuie să cuprindă propuneri de clasificare a rezultatelor controlului şi măsurile de remediere a deficienţelor.

3. Raportul, „Fişa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate", nota de sinteză şi eventualele observaţii ale cabinetului se trimit la DUANPAC, in termen de 15 zile de la expirarea perioadei în care cabinetul avea posibilitatea să depună observaţii.

4. După verificarea documentelor primite, DUANPAC formulează dispoziţii către filială, inclusiv pentru valorificarea constatărilor şi aplicarea de sancţiuni, iar după aprobarea acestora le trimite preşedintelui consiliului filialei.

5. Preşedintele şi directorul executiv ai filialei pot decide în legătură cu alte modalităţi de valorificare şi comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe lângă cele cuprinse în dispoziţii.

6. Dosarul de audit, dispoziţiile primite de la DUANPAC, precum şi corespondenţa cu cabinetul până la remedierea deficienţelor sunt păstrate la dosarul cabinetului respectiv, existent la filială, până la data la care cabinetul va face obiectul unui nou audit de calitate.

7. In cazul unor repetări ale abaterilor constatate, preşedintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplină a filialei Corpului.

CAPITOLUL V

Prevederi speciale cu privire la auditul lucrărilor de expertiză contabilă

Art. 18. - Experţii contabili, în efectuarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară au obligaţia să respecte şi să aplice prevederile Standardului profesional nr. 35/2000, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 01/42 din 11 august 2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi să prezinte rapoartele de expertiză, precum şi opiniile' separate ale experţilor-parte, pentru a fi supuse auditului de calitate potrivit prezentului regulament.

Art. 19. -Auditorii de calitate au următoarele atribuţii:

a) auditarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciara înainte de depunerea acestora la organele care le-au solicitat;

b) întocmirea referatelor de verificare tehnico-profesională asupra lucrărilor de expertiză contabilă aflate pe rol la comisiile de disciplină ale Corpului, la cererea acestor comisii;

c) elaborarea documentelor de evidenţă a activităţilor desfăşurate şi raportarea.

Art. 20. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 19 lit. a), auditorii de calitate vor proceda astfel:

1. studiază raportul de expertiză, urmărind dacă:

- în elaborarea lucrării, experţii contabili autori au respectat în totalitate prevederile Standardului profesional nr. 35/2000;

- obiectivele stabilite au fost tratate corespunzător, iar răspunsurile date au fost susţinute prin acte şi documente care au legătură cu cauza;

- autorii lucrării nu s-au îndepărtat de ştiinţa contabilităţii, procedând la încadrări juridice ale faptelor sau la efectuarea de lucrări şi operaţiuni care presupun alte cunoştinţe decât cele contabile;

- autorii lucrării au respectat prevederile Codului etic naţional al profesioniştilor contabili;

2. analizează opiniile separate ale experţilor contabili - consilieri ai părţilor, urmărind aceleaşi obiective ca în cazul raportului de expertiză;

3. verifică starea de independenţă a expertului contabil în raport cu cauza şi mandatul primit pe baza declaraţiei date pe propria răspundere şi semnate de către expertul contabil; declaraţia se apostilează de către auditorul de calitate cu menţiunea „dată în faţa noastră", prevăzută în anexa nr. 4 la prezentul regulament.

Art. 21. - Constatările şi observaţiile auditorului de calitate se vor înscrie într-un referat privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale, prevăzut în anexa nr. 5 la prezentul regulament, document ce se tipăreşte şi se distribuie prin grija Secretariatului general al Corpului.

Art. 22. - Folosind exclusiv legea, ştiinţa contabilităţii, standardele şi normele profesionale, auditorul de calitate le solicită autorilor lucrărilor de expertiză contabilă să le revadă în funcţie de observaţiile făcute şi va proceda astfel:

a) dacă nu sunt observaţii sau dacă lucrările sunt refăcute, auditorul de calitate va aplica pe prima pagină a lucrărilor analizate ştampila dreptunghiulară de auditare, prevăzută în anexa nr. 6 la prezentul regulament, va semna şi va aplica ştampila filialei;

b) dacă lucrările nu sunt refăcute, auditorul de calitate va ataşa la lucrarea analizată referatul (exemplarul original) cuprinzând observaţiile sale pentru informare şi o înaintează organului care a solicitat-o, pentru luarea unei decizii.

Art. 23. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 19 lit. a), auditorul de calitate colaborează cu biroul de expertiză din cadrul tribunalului judeţean şi cu organele beneficiare ale lucrărilor de expertiză efectuate de membrii Corpului.

Art. 24. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 19 lit. b), auditorul de calitate colaborează cu compartimentul de etică şi cu comisia de disciplină din cadrul filialei, precum şi cu Direcţia juridică din cadrul Corpului.

Art. 25. -In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 19 lit. c), auditorul de calitate colaborează cu celelalte compartimente operative şi administrative ale filialei, precum şi cu cele din cadrul aparatului central al Corpului.

Art. 26. - Pentru evidenţa activităţii desfăşurate pe linia expertizelor contabile auditorul de calitate ţine „Registrul de evidenţă a lucrărilor de expertiză", prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul regulament, ce va fi tipărit prin grija Corpului.

Art. 27. - Departamentul de specialitate organizează semestrial schimburi de experienţă, analize, seminarii şi reuniuni de lucru cu toţi auditorii de calitate, la care sunt invitaţi să participe reprezentanţi ai organismelor beneficiare ale lucrărilor de expertiză contabilă.

CAPITOLUL VI

Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare

Art. 28. - Auditorul de calitate face parte din structura DUANPAC şi este angajat de Corp la propunerea preşedintelui de filială, pe durată nedeterminată, cu contract de muncă full-time sau part-time, în funcţie de volumul lucrărilor, potrivit specificului şi condiţiilor concrete din fiecare filială. Auditorul de calitate este expert contabil cu experienţă, format şi instruit de Corp în domeniul auditului de calitate al serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare.

Art. 29. - Misiunea de bază a auditorului de calitate constă în verificarea modului de respectare a normelor profesionale privind exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat, a Codului etic naţional al profesioniştilor contabili, precum şi a reglementărilor interne ale Corpului.'

Art. 30. - Auditor de calitate poate fi persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) este cetăţean român şi are domiciliul în România;

b) are exerciţiul drepturilor civile;

c) are calitatea de expert contabil şi experienţă profesională de minimum 10 ani;

d) beneficiază de pregătire profesională desăvârşită şi face dovada pregătirii sale profesionale continue;

e) a avut un comportament personal şi profesional ireproşabil de la înscrierea în Corp până în prezent şi corespunde cerinţelor din punctul de vedere al independenţei, ăl conflictului de interese şi al celorlalte aspecte etice şi deontologice;

f) este apt din punct de vedere medical pentru exercitarea funcţiei de auditor de calitate; această condiţie se dovedeşte cu certificat medical eliberat în condiţiile legii.

Art. 31. - Exercitarea misiunii de auditor de calitate nu este compatibilă cu:

a) activităţile care lezează demnitatea şi independenţa profesiei de expert contabil, prestigiul Corpului sau bunele moravuri;

b) activităţile profesionale care îl pun pe auditorul de calitate în situaţii de conflict de interese;

c) prestarea concomitentă a unor servicii sau participarea la activităţi organizate de alte organisme ori entităţi concurenţiale.

Art. 32. -Auditorul de calitate este subordonat din punct de vedere tehnic-profesional DUANPAC şi din punct de vedere administrativ directorului executiv al filialei.

Art. 33. -In relaţiile de subordonare tehnic-profesionale ale auditorului de calitate cu DUANPAC se includ:

a) transmiterea rapoartelor de activitate lunare, semestriale şi anuale în domeniul serviciilor contabile şi al expertizei contabile judiciare;

b) înaintarea dosarelor de audit ale cabinetelor conform programului anual al auditului de calitate;

c) semnalarea problemelor deosebite ivite în activitatea auditului de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizei contabile judiciare;

d) instruirea auditorilor de calitate pe probleme privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile şi al expertizei contabile judiciare;

e) analizarea şi propunerea pentru decontare a cheltuielilor ocazionate de desfăşurarea auditului de calitate;

f) comunicarea lunară către DUANPAC a programului zilnic de lucru care a fost prezentat directorului executiv al filialei, precum şi a propunerilor de programare a concediului de odihnă;

g) evaluarea anuală a activităţii profesionale şi a conduitei auditorilor de calitate, care se prezintă conducerii Corpului.

Art. 34. - (1) Relaţiile de subordonare administrativă ale auditorului de calitate constau în:

a) prezentarea de către auditorul de calitate a programului zilnic de lucru şi urmărirea modului de respectare a acestuia de către directorul executiv al filialei; învoirile în interes personal se aprobă de către directorul executiv al filialei;

b) colaborarea cu directorii executivi la întocmirea graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de calitate, urmărirea execuţiei acestora, transmiterea şi primirea de la membrii Corpului a rapoartelor anuale privind auditul de calitate, verificarea îndeplinirii obligaţiilor de membru al Corpului în ceea ce priveşte formarea şi dezvoltarea profesională, achitarea cotizaţiilor şi respectarea obiectului de activitate autorizat;

c) directorul executiv asigură auditorului de calitate condiţiile necesare activităţii (spaţiu, echipamente, consumabile şi alte materiale).

(2) In relaţiile de subordonare administrativă ale auditorului de calitate se va proceda astfel:

a) auditorul de calitate întocmeşte programul zilnic de lucru, în care se menţionează zilele şi/sau orele în care îşi desfăşoară activitatea la sediul filialei pentru verificarea expertizelor contabile judiciare şi, respectiv, auditul de calitate al serviciilor contabile la cabinete (cu nominalizarea cabinetelor potrivit graficului de eşalonare lunară a acestora). Programul de lucru se întocmeşte la sfârşitul fiecărei luni pentru luna următoare şi se prezintă lunar directorului executiv al filialei, precum şi DUANPAC, odată cu „Fişa de activitate" pe luna precedentă. Directorul executiv asigură informarea experţilor contabili care se prezintă pentru verificarea lucrărilor de expertiză contabilă judiciară asupra programului de lucru al auditorului de calitate şi urmăreşte respectarea acestuia;

b) deplasarea în interes de serviciu, atât în localitatea de reşedinţă a filialei, cât şi în alte localităţi, pentru efectuarea auditului de calitate la cabinetele prevăzute în graficul de eşalonare se va efectua în baza „Ordinului de deplasare", care se aprobă de către directorul executiv. Deplasarea în interes de serviciu pentru auditarea unui cabinet se asigură în cadrul unei singure zile de lucru, fără acordarea diurnei de deplasare şi decontarea cheltuielilor de cazare. Decontarea cheltuielilor de transport în alte localităţi decât aceea de reşedinţă a filialei se face în baza documentelor emise de transportator (bilete, tichete etc). Cheltuielile ocazionate de transportul cu autoturismul proprietate personală se decontează în limita unui consum de carburant stabilit prin norme ale Corpului. Ordinele de deplasare împreună cu documentele justificative, după caz, vor fi transmise la DUANPAC pentru analiză şi decontare a cheltuielilor ocazionate de desfăşurarea auditului de calitate, odată cu dosarul de audit de calitate;

c) potrivit prevederilor art. 39 din Regulamentul intern al Corpului, învoirile pentru probleme de interes personal ale auditorului de calitate în timpul programului de lucru se aprobă de către directorul executiv al filialei pentru o durată de maximum 3 ore pe zi şi de cel mult 3 ori pe trimestru. Invoirile se consemnează în registrul special existent la secretariatul filialei, vizat zilnic de directorul executiv, conform art. 39 din Regulamentul intern al Corpului. O copie a registrului special al învoirilor auditorului de calitate se transmite la sfârşitul fiecărei luni Direcţiei resurse umane din cadrul aparatulm central al Corpului, odată cu „Foaia colectivă de prezenţă". Invoirile ce depăşesc durata prevăzută mai sus necesită aprobarea directorului general executiv. In acest sens, auditorul de calitate va transmite cererea de învoire la DUANPAC pentru analiză şi prezentarea spre aprobare;

d) propunerile de programare a concediului de odihnă al auditorului de calitate se transmit la DUANPAC şi se supun aprobării directorului general executiv, conform art. 49 din Regulamentul intern al Corpului. Auditorul de calitate va informa directorul executiv asupra concediului de odihnă programat, aprobat de conducerea Corpului;

e) rechemarea auditorului de calitate din concediul de odihnă pentru nevoile de serviciu neprevăzute, care fac necesară prezenţa acestuia la sediul filialei, se face pe baza ordinului scris al directorului general executiv, la propunerea directorului executiv al filialei;

f) în colaborare cu directorii executivi, la întocmirea graficelor de eşalonare lunară a cabinetelor programate pentru auditul de calitate se va asigura stabilirea cabinetelor ce urmează să fie cuprinse în grafic, în funcţie de informaţiile existente la filială în legătură cu natura, volumul de activitate şi de sediile membrilor Corpului. Scrisoarea de informare a cabinetului împreună cu chestionarul pregătitor, prevăzute de Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, se vor întocmi şi transmite prin grija directorului executiv, care va urmări şi derularea graficului auditului de calitate;

g) la termenul stabilit în prezentul regulament, directorul executiv al filialei va asigura transmiterea către fiecare membru al Corpului a formularelor de „Raport anual privind auditul de calitate", care după completarea de către membrii Corpului vor fi transmise la DUANPAC. Auditorul de calitate va colabora la centralizarea şi sintetizarea unor informaţii cuprinse în „Raportul anual privind auditul de calitate", referitoare la activitatea membrilor Corpului filialei;

h) în ceea ce priveşte modul în care se achită cotizaţiile de către membrii filialei, directorul executiv va pune la dispoziţia auditorului de calitate „Declaraţiile anuale de venit" pentru consultare şi verificarea realităţii datelor raportate şi, respectiv, achitarea obligaţiilor faţă de Corp. Totodată, directorul executiv va înlesni cunoaşterea de către auditorul de calitate a modului de realizare a programului de pregătire profesională continuă de către membrii filialei;

i) auditorul de calitate va aduce la cunoştinţă şi va sesiza consiliul filialei asupra tuturor aspectelor rezultate din auditul de calitate al cabinetelor în legătură cu nerespectarea normelor privind: depunerea declaraţiilor anuale şi a rapoartelor anuale de audit de calitate, pregătirea şi dezvoltarea profesională continuă, achitarea cotizaţiilor profesionale, exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat fără autorizaţie eliberată de Corp;

j) directorul executiv asigură auditorului de calitate condiţiile necesare desfăşurării activităţii, respectiv spaţiu şi birou de lucru, calculator (includerea în programul de investiţii în condiţiile în care nu există în dotare), accesul la telefon, xerox şi la serviciile de secretariat ale filialei, materiale consumabile şi cărţi tehnice, publicaţia „Monitorul Oficial al României, Partea I" şi alte publicaţii din biblioteca filialei. Totodată, se vor pune la dispoziţia auditorului de calitate hotărârile, deciziile, reglementările şi normele emise de organele de conducere ale Corpului.

CAPITOLUL VII

Drepturile şi obligaţiile cabinetului auditat

Art. 35. - Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat să pună la dispoziţia auditorilor, la sediul său social sau/şi al biroului secundar, toate actele şi documentele necesare în vederea efectuării auditului şi să furnizeze orice explicaţie utilă.

Art. 36. - Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate fi cerută în termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat cunoştinţă despre audit, prin scrisoare adresată preşedintelui consiliului filialei. Cererea este trimisă DUANPAC, care va lua măsurile ce se impun.

Art. 37. - Un cabinet nu poate fi auditat decât la expirarea unei perioade de 5 ani de la încheierea auditului precedent, de 3 ani dacă respectivul cabinet prestează servicii pentru entităţi de interes public sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la îndeplinire a măsurilor stabilite la controalele anterioare.

Art. 38. - Durata auditului de calitate în teren se stabileşte în funcţie de mărimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore.

CAPITOLUL VIII

Auditarea cabinetelor instalate în mai multe filiale

Art. 39. -Auditul de calitate la cabinetele instalate în mai multe filiale se caracterizează prin separarea auditului structural şi a celui de conformitate, care se desfăşoară la sediul cabinetului, de auditul tehnic, realizat la nivelul birourilor secundare, pornindu-se de la sinteza auditului structural.

CAPITOLUL IX

Finanţarea

Art. 40. - Costurile auditului de calitate sunt cuprinse într-un buget separat integrat în bugetul aparatului central al Corpului. DUANPAC elaborează bugetul anual de costuri (retribuţii, cheltuieli de transport şi cazare), care este supus spre aprobare Consiliului superior al Corpului în vederea înglobării lui distincte în bugetul anual al Corpului.

CAPITOLUL X

Informarea Conferinţei naţionale

Art. 41. - DUANPAC elaborează sinteza anuală a auditului de calitate şi o prezintă, prin directorul general executiv, preşedintelui Consiliului superior al Corpului. După însuşirea acesteia de către Consiliul superior al Corpului, sinteza este încorporată în raportul anual destinat dezbaterii şi aprobării de către Conferinţa naţională ordinară.

Art. 42. - Nerespectarea de către structurile Corpului a prevederilor prezentului regulament constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului sau Regulamentului intern al Corpului, după caz.

Art. 43. - La data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Normele nr. 12.264/2002 privind activitatea de expertiză contabilă judiciară, aprobate prin Decizia Biroului permanent al Consiliului superior al Corpului nr. 02/90 din 12 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Statutul auditorilor de calitate în domeniul serviciilor contabile şi expertizelor contabile judiciare, aprobat prin Hotărârea Consiliului superior al Corpului nr. 05/66 din 14 septembrie 2005.

Art. 44. - In termen de 60 de zile de la aprobarea prezentului regulament se va emite un nou ghid cuprinzând îndrumările tehnice ale auditorului de calitate.

Art. 45. - Prezentul regulament intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data aprobării de către Consiliul superior al Corpului.

ANEXA Nr. 1 la regulament

RAPORT ANUAL

privind auditul de calitate

1. Numele şi prenumele membrului (denumirea societăţii comerciale sau a cabinetului)

...........................................................................................................................................

2. Numărul şi data carnetului de membru şi ale autorizaţiei de funcţionare Carnet...................../................Autorizaţie.............................../..................

3. Adresa:

Localitatea.............................................str.............................................................nr........ bloc......sc........et........ sector (judeţ).........................

1. Informaţii generale despre cabinet

1.1. Forma juridică de exercitare a profesiei:

- societate comercială:

pe acţiuni (SA)                      |_|

cu răspundere limitată (SRL) |_|

cu capital autohton                |_|

cu capital străin                     |_|

cu capital mixt                       |_|

- persoană fizică autorizată:    |_|

1.2. Filiale (F), sucursale (S), puncte de lucru (PI):

Localitatea şi adresa

Forma de organizare (F,S sau PI)

1.3. Structura acţionariatului:

Nr. crt.

Numele şi prenumele asociaţilor (acţionarilor)

Membru CECCAR da*) nu

Funcţia în cadrul cabinetului

Procent din capitalul social

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

TOTAL:

X

X

100

*) Dacă „da", se trece una dintre iniţialele „I" (liber profesionist) sau „a" (angajat).

2. Organizarea cabinetului

2.1. Organigrama cabinetului (Prezentaţi o descriere a structurii organizatorice şi introduceţi o anexă dacă este cazul)

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

3. Personal

3.1. Număr de personal utilizat în cursul anului

a) Numărul mediu al angajaţilor conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare - total; .............................

din care:

• economişti şi contabili ...................................

- din care liber profesionişti .............../.............

•juridic şi fiscal ...............................................

• social ..........................................................

• informatică ..................................................

• cu pregătire tehnică .....................................

- din care liber profesionişti .............../............

b) Numărul mediu al colaboratorilor utilizaţi în cursul anului, ............................

din care:

• persoane fizice .............................

- din care liber profesionişti/ angajaţi .............../.............

c) Există contracte individuale de muncă şi contracte de prestări de servicii? (da sau nu) .............................

d) In contractele de muncă ale salariaţilor sau de prestări de servicii există clauze referitoare la:

- concurenţă loială                                  DA                  NU

- secret profesional                                 DA                  NU

- independenţă                                        DA                  NU

Se prezintă în anexă un model de contract individual de muncă şi unul de prestări de servicii pentru colaboratori.

e) Există fişe de atribuţii şi/sau manuale de proceduri proprii? DA NU

4. Formarea profesională

4.1. A existat un program de formare profesională pe anul încheiat? DA NU

4.2. Câte ore/om au fost consacrate formării şi dezvoltării profesionale a membrilor Corpului din cadrul cabinetului?

- prin acţiuni organizate în cadrul cabinetului .......................

- prin acţiuni organizate în afara cabinetului .......................

4.3. Sursele de documentare în cadrul cabinetului:

- cărţi tehnice şi ghiduri emise de Corp (număr) .......................

- cărţi tehnice şi ghiduri existente pe piaţă (număr) .......................

- legislaţie: abonamente la Monitorul Oficial al României (număr) .................

5. Clienţi şi misiuni

5.1. Prezentaţi numărul (sau cea mai bună estimare a numărului) clienţilor cabinetului în anul încheiat, precum şi cifra de afaceri realizată (sau cea mai bună estimare a cifrei de afaceri):

                                                                 Număr                 Cifra de afaceri (lei)

- ţinerea contabilităţii                                  ............                 .........................

- examinarea contabilităţii                           ............                 .........................

- evaluări şi studii de fezabilitate                  ............                 .........................

- consultanţă financiar-contabilă şi fiscală    ............                 .........................

- audit                                                        ............                 .........................

- activitate de cenzor                                  ............                 .........................

- expertize contabile judiciare                      ............                 .........................

- alte activităţi (să se nominalizeze pe cât posibil) ............         .........................

Total activitate realizată în anul încheiat        ............                 .........................

5.2. Care sunt primii 5 clienţi în funcţie de volumul onorariilor în totalul cifrei de afaceri realizate de cabinet?

Nr. crt.

Codul intern al clientului

Onorarii

(lei)

Natura misiunii

1.

2.

3.

4.

5.

5.3. Modalităţi de stabilire şi percepere a onorariilor:

Cum se stabilesc onorariile?                                                          % din total

- negociere directă, pornind de la piaţă                                         DA/ NU

- negociere directă, pornind de la tariful profesional                      DA/ NU

- participări la licitaţie                                                                   DA/ NU

Cum se percep onorariile?

- la terminarea lucrărilor                                                               DA/NU

- în avans până la......% şi restul la predarea lucrărilor                   DA/NU

- lunar                                                                                         DA/NU

5.4. a) Clienţi noi în anul încheiat:

Natura misiunii

Număr

b) Clienţi pierduţi în anul încheiat:

Natura misiunii

Număr

5.5. Modalităţile de raportare faţă de client (precizaţi ce rapoarte şi la ce perioade se predau conducerii entităţii-client)

Natura misiunii

Raportarea făcută

Termen

(perioada)

5.6. Asigurare:

Are cabinetul o poliţă de asigurare pentru riscul profesional?             DA/ NU

- Nr. poliţă valabilă pentru anul încheiat                                            ............

- Suma asigurată                                                                              ............

- Asigurător                                                                                     ............

6. Metode de lucru

6.1. a) Ce norme profesionale sunt utilizate în cadrul cabinetului?

Misiunea

Norma profesională folosită (Nr.)

b) Există în dotarea cabinetului numărul suficient de norme profesionale emise de Corp?                                                                                                  DA/ NU

6.2. Instrumente informatice:

- Utilizaţi programe informatice în cabinet?                             DA/ NU

Dacă da, precizaţi pentru ce misiuni:

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

- Utilizaţi sisteme de transmitere automată a datelor?                DA/ NU

Dacă da, precizaţi-le (internet, modem, altele).

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

6.3. Există un sistem de control intern în cadrul cabinetului? DA/ NU

(Dacă da, descrieţi sumar sistemul.)

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

6.4. Dosarele de lucru

Există dosarele de lucru prevăzute în normele profesionale pentru fiecare natură de misiuni?

Misiunea

DA/NU

6.5. Delegare şi supraveghere

Cum este organizată supravegherea lucrărilor? (Descrieţi sumar procedura.)

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

7. Colaborarea cu organismele profesionale de profil

7.1. Cabinetul este membru şi al organismelor profesionale care funcţionează prin lege:

- Camera Consultanţilor Fiscali                                                    DA/ NU

- Camera Auditorilor Financiari                                                    DA/ NU

- Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă                          DA/ NU

7.2. Cabinetul este membru şi al următoarelor asociaţii:

(denumirea exactă a asociaţiei sau organizaţiei)

-

-

-

-

7.3. Colaborarea cu filiala Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România:

- aţi beneficiat de revista lunară a Corpului?                                  DA/ NU

(Dacă da, număr de exemplare.) ............

- aţi participat la cursuri, seminarii şi ore de consultaţii oferite de filiala Corpului?

(Dacă da, specificaţi numărul de participări şi natura.)

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

- aţi participat la adunarea generală a membrilor filialei?                                        DA/ NU

- aţi participat la vreun congres internaţional al profesiei contabile din România?    DA/ NU

(Dacă da, precizaţi când.) .....................................

8. Certificare

Subsemnatul(expert contabil, contabil autorizat sau calitatea în cadrul cabinetului),............................................................................., certific în deplină cunoştinţă de cauză că informaţiile conţinute în acest raport reprezintă o declaraţie adevărată şi corectă despre modul în care a fost organizat şi a funcţionat cabinetul în anul expirat.

Data.................................................................

........................................................................

(Numele, prenumele, semnătura şi ştampila)

NOTA:

In baza art. 14 din Regulamentul privind auditul de calitate în domeniul serviciilor contabile, Raportul anual se trimite filialei Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.

ANEXA Nr. 2 la regulament

FIŞĂ CENTRALIZATOARE

a rezultatelor auditului de calitate la cabinetul................................................

I. Auditul structural

1. Aţi efectuat o vizită la sediul cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

2. Independenţa:

Aţi constatat exercitarea de activitate în condiţii de incompatibilitate sau de conflicte de interese? da |_|; nu |_|;

Dacă DA, se va explica în anexe.

Cabinetul efectuează misiuni pentru entităţi la care există interese financiare, familiare sau de afaceri? da |_|; nu |_|;

Care sunt serviciile pe care le prestează cabinetul?

Servicii contabile - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%

Servicii de audit statutar - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%

Servicii de alte tipuri de audit - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%

Servicii consultanţă financiară şi fiscală - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%

Servicii de personal-salarizare - nr. clienţi..........; ponderea în cifra de afaceri..........%

Aţi constatat că se consacră marea parte a activităţilor pentru o singură entitate sau un grup restrâns de entităţi? da |_| nu |_|;

Cabinetul funcţionează în conformitate cu reglementările în materie în ceea ce priveşte:

obiectul de activitate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

acţionariat? da |_|; nu |_|; N/A|_|

administrare? da |_|; nu |_|; N/A|_|

3. Competenţa:

Cabinetul foloseşte salariaţi? da |_|; nu |_|;

Dacă da, câţi? ..........

Cabinetul foloseşte colaboratori pe bază de contracte civile? da |_|; nu |_|;

Dacă da, câţi? ..........

Nivelul de competenţă al efectivului este în concordanţă cu misiunile cabinetului? da |_|; nu |_|;

Există un program de dezvoltare profesională continuă în cadrul cabinetului? da |_|; nu |_|;

Există o evidenţă a acţiunilor de formare şi dezvoltare profesională continuă la care participă efectivul cabinetului? da |_|; nu |_|;

Există o continuitate a acţiunilor de formare şi dezvoltare profesională? da |_|; nu |_|;

Se face periodic o evaluare a personalului? da |_|; nu |_|;

Există proceduri scrise cu privire la evaluarea şi promovarea personalului? da |_|; nu |_|;

Salariile personalului se înscriu în piaţă? da |_|; nu |_|;

Există diferenţe între salariile din carnetele de muncă şi cele plătite efectiv?  da |_|; nu |_|;

Salariile personalului se plătesc în funcţie de onorariile încasate pentru prestaţia fiecăruia dintre salariaţi? da |_|; nu |_|;

Există standardele profesionale emise de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România pentru fiecare tip de serviciu profesional prestat? da |_|; nu |_|;

4. Calitatea muncii:

Există concordanţă între efectivul de salariaţi ai cabinetului şi volumul de activitate? da |_|; nu |_|;

Există o procedură de planificare a misiunilor şi de programare a lucrărilor? da |_|; nu |_|;

Asigură planificarea cabinetului respectarea termenelor legale de depunere a declaraţiilor? da |_|; nu |_|;

Aţi constatat cazuri de delegare a demersurilor?

de acceptare sau refuz al misiunilor da |_|; nu |_|;

de semnare a contractelor da |_|; nu |_|;

de semnare a rapoartelor da |_|; nu |_|;

Supravegherea lucrărilor este corect efectuată? da |_|; nu |_|;

Există un sistem de control intern în cadrul cabinetului? da |_|; nu |_|;

Dacă da, se va descrie în anexe.

Cabinetul foloseşte lucrări ale altor profesionişti? da |_|; nu |_|; rareori |_|;

Cabinetul întocmeşte dosarele de lucru pentru fiecare tip de misiune şi pentru fiecare client? da |_|; nu |_|; nu în toate cazurile |_|;

In documentele interne, în contractele individuale de muncă şi în contractele de prestări de servicii există prevederi referitoare la confidenţialitate? da |_|; nu |_|; nu în toate cazurile |_|

Contractele cu clienţii conţin clauzele şi elementele prevăzute în reglementările Corpului? da |_|; nu |_|; nu în toate cazurile |_|;

Există o formă de comunicare scrisă (raport, atestare) pentru fiecare lucrare predată şi pentru fiecare client? da |_|; nu |_|

II. Auditul tehnic

1. Lucrări de ţinere a contabilităţii, de elaborare şi examinare a situaţiilor financiare

(respectarea standardelor profesionale nr. 21 şi 22)

Există un dosar permanent? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Este acesta corect organizat? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Există contract? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Este conform cu normele? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Documentele din dosarul permanent permit cunoaşterea clientului:

în planul structurii umane, mai ales al conducătorilo? da |_|; nu |_|; N/A|_|

pe plan juridic şi fiscal (documente legale şi contracte plurianuale importante)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

pe plan economic şi financiar (activitate, situaţie economică şi financiară)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

pe planul organizării economice şi contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|

In ceea ce priveşte acceptarea şi menţinerea misiunii:

există un chestionar în acest sens? da |_|; nu |_|; N/A|_|

regulile de colegialitate vizavi de predecesor sunt respectate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

In ceea ce priveşte independenţa:

misiunea este compatibilă cu regulile profesionale (normele profesionale şi de deontologie)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Există un dosar anual al clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

In ceea ce priveşte programarea misiunilor:

s-a stabilit un program de lucru? da |_|; nu |_|; N/A|_|

punctele sensibile sunt scoase în evidenţă? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Onorariile sunt la nivelul de a perniţe o rentabilitate normală a cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Onorariile sunt la nivelul de până la 10% din cifra de afaceri a cabinetului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Niciun element incompatibil cu secretul profesional n-a fost relevant în cadrul dosarului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Funcţionarea procedurilor a fost evaluată?

existenţa procedurilor privind funcţiunea contabilă da |_|; nu |_|; N/A|_|

verificarea prin sondaj a unor dosare da |_|; nu |_|; N/A|_|

Următoarele documente figurează în dosarul inventarierii?

situaţia recapitulativă a stocurilor şi a producţiei în curs de execuţie da |_|; nu |_|; N/A|_|

situaţia facturilor de încasat da |_|; nu |_|; N/A|_|

actele de achiziţie şi de cesiune de imobilizări da |_|; nu |_|; N/A|_|

contractele de împrumut da |_|; nu |_|; N/A|_|

Foile de lucru fac dovada că au fost puse în lucru tehnici de control pentru a vă asigura că se respectă reglementările contabile privind:

capitalurile proprii da |_|; nu |_|; N/A|_|

provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli da |_|; nu |_|; N/A|_|

împrumuturile da |_|; nu |_|; N/A|_|

imobilizările da |_|; nu |_|; N/A|_|

stocurile da |_|; nu |_|; N/A|_|

furnizorii şi conturile asimilate da |_|; nu |_|; N/A|_|

cumpărările şi cheltuielile externe da |_|; nu |_|; N/A|_|

clienţii şi veniturile da |_|; nu |_|; N/A|_|

impozitele şi taxele da |_|; nu |_|; N/A|_|

fişa de personal da |_|; nu |_|; N/A|_|

conturile financiare, cheltuielile şi veniturile financiare da |_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiunile excepţionale da |_|; nu |_|; N/A|_|

In foile de lucru sunt corect prezentate:

numele clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

exerciţiul? da |_|; nu |_|; N/A|_|

numele colaboratorilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

date privind activitatea? da |_|; nu |_|; N/A|_|

referinţe? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Anexele din dosarul anual au fost stabilite de profesionistul contabil?

Sunt întocmite în conformitate cu reglementările în domeniu? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Existenţa şi ţinerea la zi a registrelor sunt menţionate în dosar?

registrul jurnal da |_|; nu |_|; N/A|_|

cartea mare da |_|; nu |_|; N/A|_|

registrul inventar da |_|; nu |_|; N/A|_|

registrul consiliului de administraţie da |_|; nu |_|; N/A|_|

registrul adunărilor generale da |_|; nu |_|; N/A|_|

Când înregistrările contabile sunt efectuate de către client, este asigurată:

existenţa pieselor justificative? da |_|; nu |_|; N/A|_|

corecta înregistrare în conturi? da |_|; nu |_|; N/A|_|

înregistrarea în perioada corectă? da |_|; nu |_|; N/A|_|

A avut loc o analiză critică a evoluţiei:

posturilor de bilanţ şi contului de rezultate pentru exerciţiul în curs şi cel precedent? da |_|; nu |_|; N/A|_|

ratiourilor semnificative ale dosarului clientului şi coerenţei lor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

coerenţei diferitelor elemente ale conturilor anuale? da |_|; nu |_|; N/A|_|

o notă de sinteză asupra punctelor importante a fost pregătită în atenţia expertului contabil? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a stabilit un tablou al fluxurilor de trezorerie? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a stabilit situaţia mişcării capitalurilor proprii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a efectuat o analiză a riscurilor legate de continuitatea activităţii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a întocmit o atestare sau un raport? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Este în conformitate cu ansamblul dosarului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

2. Lucrări de audit statutar

(respectarea standardului profesional nr. 24)

Există o foaie de lucru care precizează:

natura şi durata misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

tipul de raport care trebuie emis? da |_|; nu |_|; N/A|_|

controalele de efectuat? da |_|; nu |_|; N/A|_|

onorariile prevăzute şi modalităţile de facturare au fost prezentate clientului şi acceptate de acesta? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Cabinetul poate fi considerat totalmente independent asupra acestei misiuni? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Misiunea este efectuată fără vreo restricţie, indiferent de natura impusă sau nu de client? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Timpul global consacrat misiunii permite realizarea tuturor obiectivelor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a stabilit o planificare în funcţie de obiectivele misiunii şi de competenţa celor care intervin? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Există o planificare precisă a intervenţiilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Lucrările de planificare sunt corect documentate în dosarul de lucru? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Organizarea misiunii este de natură a permite atingerea obiectivelor acesteia? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Inaintea întocmirii unui program de muncă s-a efectuat o analiză a riscurilor în vederea identificării punctelor critice ale misiunii şi s-a ţinut cont de ea în cadrul programului de muncă? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a avut în vedere:

cunoaşterea întreprinderii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

cunoaşterea sectorului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

riscurile inerente ale întreprinderii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

evaluarea controlului intern? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a stabilit un prag de semnificaţie - dacă criteriile de bază sunt în concordanţă cu volumul activităţii întreprinderii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a modificat programul de lucru în funcţie de elementele noi apărute în cursul misiunii (concluzii asupra evaluării controlului intern etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Programul de muncă a fost aprobat şi parafat de un responsabil al cabinetului înainte de începerea controalelor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Programul de muncă a fost în întregime acoperit pe parcursul misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Programul stabilit permite executarea în condiţii rezonabile a misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Un responsabil al cabinetului a revăzut şi a vizat foile de lucru considerate de importanţă pentru misiune? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Această supervizare s-a efectuat pe loc, la domiciliul clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a redactat o notă de sinteză generală asupra ansamblului misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Supervizarea poate fi considerată reală şi este ea adaptată misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Raportul emis este conform misiunii şi normelor de raport? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Raportul reflectă concluziile înscrise în sinteza misiunii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Raportul menţionează clar:

limitele în intervenţia cabinetului? da |_|; nu|_|; N/A|_|

aplicarea principiilor contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|

impactul asupra situaţiei financiare al modificărilor de metode contabile? da |_|; nu |_|; N/A|_|

După cum este redactat, raportul:

respectă normele de raportare (fond şi formă)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

este suficient de clar pentru un cititor care nu are cunoştinţe (particulare) despre întreprinderea clientului? da |_|; nu |_|; N/A|_|

poate fi remis fără a expune cabinetul la riscuri importante? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Situaţiile financiare care fac obiectul unui raport sunt clar identificate sau anexate acestuia în aşa fel încât pot fi disociate de opinia care a fost emisă de cabinet? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Independent de raportul de audit, misiunea a făcut obiectul unui/unor raport/rapoarte intermediar/intermediare care se referă mai ales la calitatea organizării şi funcţionării sistemelor şi procedurilor de control intern? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Rapoartele sunt adaptate şi redactate în mod judicios? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Rapoartele emise de cabinet sunt remise clientului în proiect şi discutate cu acesta înaintea definitivării? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Există un sistem care să permită verificarea dacă dosarul este complet şi bine întocmit (chestionarul de sfârşit de misiune spre exemplu)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Se ţine un registru al timpilor realizaţi de diverşii profesionişti participanţi la misiune pentru a fi comparaţi cu bugetul alocat? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Diferenţele mai semnificative dintre timpii prevăzuţi în buget şi cei realizaţi au fost explicate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

S-a procedat la efectuarea unei aprecieri individuale a performanţelor diverşilor profesionişti? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Foile de lucru permit asigurarea că următoarele obiective sunt respectate:

Imobilizări

Exhaustivitatea

toate imobilizările intrate şi ieşite sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate amortismentele sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate veniturile sau cheltuielile sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

imobilizările înregistrate există şi aparţin întreprinderii? da |_|; nu |_|; N/A|_|

nicio cheltuială curentă nu este trecută pe imobilizări? da |_|; nu |_|; N/A|_|

restricţiile de proprietate sunt înregistrate (ipoteci, gajuri etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

înregistrarea imobilizărilor s-a efectuat la costul corect? da |_|; nu |_|; N/A|_|

amortismentele sunt calculate conform principiilor general admise? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

înregistrarea în contabilitate se efectuează atunci când fenomenul economic se produce? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Inregistrarea corectă

intrările şi ieşirile sunt corect înregistrate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiunile diverse sunt justificate şi autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Stocuri şi producţie în curs

Exhaustivitatea

toate stocurile sunt inventariate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

toate stocurile inventariate sunt contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

toate mişcările de stocuri sunt contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

stocurile contabilizate există şi aparţin întreprinderii? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

costul stocurilor a fost corect stabilit? da |_|; nu |_|; N/A|_|

stocurile supuse deprecierii sunt corect identificate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

provizioanele pentru deprecierea stocurilor sunt corect calculate şi contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

înregistrarea stocurilor s-a efectuat la aceeaşi dată ca şi înregistrările de la cumpărări-vânzări, darea în producţie da|_|; nu |_|; N/A|_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

stocurile inventariate sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|

listele de inventar sunt corect totalizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

suma stocurilor din bilanţ corespunde cu inventarul? da|_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt corect justificate şi autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Ciclul de cumpărări/furnizori

Exhaustivitatea

toate mărfurile primite sunt recepţionate şi facturate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

scăderile (stornările) s-au efectuat pentru toate mărfurile returnate şi pentru litigiile cu furnizorii? da |_|; nu |_|; N/A |_|

toate facturile primite (şi anulările) sunt contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_| Realitatea

toate facturile primite corespund cu mărfurile efectiv primite? da|_|; nu |_|; N/A|_|

toate scăderile (anulările) primite corespund cu retururile efective? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

facturile sunt primite cu preţurile corecte şi au fost corect evaluate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

devizele au fost corect convertite? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

facturile sunt contabilizate sau provizionate în perioada în care mărfurile au fost primite? da|_|; nu |_|; N/A|_|

scăderile (anulările) sunt contabilizate îndată ce sunt cunoscuţi factorii care le justifică? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

facturile şi anulările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (furnizori, cheltuieli, TVA)? da|_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Ciclul de vânzări/clienţi

Exhaustivitatea

toate mărfurile expediate sunt facturate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

facturile sunt emise pentru toate mărfurile returnate de clienţi? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate facturile (anulările) sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

toate facturile emise corespund mărfurilor expediate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate anulările de facturi corespund cu returnările efective? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

facturile (anulările) sunt emise cu preţuri corecte şi sunt corect calculate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

facturile a căror plată este îndoielnică sunt rapid identificate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

destinatarul facturilor şi cel al mărfurilor este acelaşi? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

facturile sunt contabilizate în perioada livrărilor? da |_|; nu |_|; N/A|_|

anulările sunt contabilizate îndată ce faptele care le justifică sunt cunoscute? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

facturile şi anulările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? da |_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Trezorerie/finanţare

Incasări

Exhaustivitate

toate sumele datorate întreprinderii au fost încasate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate sumele încasate sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

diferenţele încasate au fost corect înregistrate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

toate descărcările clienţilor sau debitorilor corespund încasărilor efective? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate efectele sunt efectiv încasate sau remise la încasare? da |_| nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

încasările sunt contabilizate pentru suma reală? da |_|; nu |_|; N/A|_|

efectele remise la încasare au fost corect contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

încasările sunt înregistrate în perioada în care au fost efectiv primite? da |_|; nu |_|; N/A |_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

încasările sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (clienţi, bănci, casa etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Plăţi furnizori

Exhaustivitatea

toate plăţile efectuate sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

reţinerile sunt contabilizate la fiecare plată? da |_| nu |_|; N/A|_|

diferenţele de plată sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

toate plăţile înregistrate corespund unor documente justificative? da |_|; nu |_|; N/A|_|

documentele care reflectă obligaţii nu sunt plătite decât o dată? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

plăţile sunt înregistrate pentru suma reală? da |_|; nu |_|; N/A|_|

avansurile sunt deduse din plăţi? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

plăţile sunt înregistrate în perioada în care au fost efectiv făcute? da |_|; nu |_|; N/A |_|

scadenţele raportate sunt înregistrate în momentul în care au fost cunoscute? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

plăţile sunt înregistrate în conturile corespunzătoare (furnizori, bănci, casa etc.)? da |_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Plăţi personal

Exhaustivitatea

toate sumele plătite (prime etc.) sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

toate statele sunt contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Realitatea

numai salariaţii reali ai întreprinderii primesc o remuneraţie? da |_|; nu |_|; N/A|_|

remuneraţia şefului de întreprindere nu este excesivă? da |_|; nu |_|; N/A|_|

salariile sunt corect înregistrate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Evaluarea corectă

salariile şi asimilatele sunt corect evaluate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Perioada corectă

salariile şi asimilatele sunt înregistrate în perioada corespunzătoare prestaţiei reale a serviciului? da |_|; nu |_|; N/A |_|

Imputarea (înregistrarea) corectă

salariile şi asimilatele s-au înregistrat în conturile corespunzătoare? da |_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile diverse sunt justificate şi autorizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

jurnalele sunt corect totalizate şi centralizate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Grup şi asociaţi

Foile de lucru permit constatarea că operaţiunile înscrise în conturile de grup şi asociaţi:

cuprind toate mişcările care le privesc şi doar pe acestea? da|_|; nu |_|; N/A|_|

sunt evaluate corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|

sunt înregistrate în conturile corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|

au făcut obiectul autorizării necesare? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Casa

Foile de lucru permit asigurarea că:

poziţiile conturilor de casă corespund realităţii? da|_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiunile se sprijină pe documente de trezorerie şi că acestea sunt corecte şi contabilizate? da |_|; nu |_|; N/A |_|

constrângerile legale privind încasările şi plăţile sunt respectate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Bănci, cecuri, valori de încasat

Foile de lucru permit constatarea că:

poziţiile conturilor de trezorerie corespund realităţii? da|_|; nu |_|; N/A|_|

operaţiile se sprijină pe documente de trezorerie şi că acestea sunt corect contabilizate? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Cheltuieli şi venituri financiare

Foile de lucru permit asigurarea că cheltuielile şi veniturile care figurează în conturi:

sunt evaluate în mod corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|

cuprind numai cheltuielile şi veniturile aferente exerciţiului încheiat? da|_|; nu |_|; N/A|_|

sunt înregistrate şi imputate în manieră corespunzătoare? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Operaţiuni excepţionale

Foile de lucru permit asigurarea că conturile 67 şi 77:

cuprind toate datoriile şi toate rezultatele operaţiunilor excepţionale şi doar pe acestea? da|_|; nu |_|; N/A|_|

că veniturile şi cheltuielile sunt corect evaluate şi înregistrate? da |_|; nu |_|; N/A|_|

3. Respectarea standardelor profesionale privind misiuni speciale: aporturi la capital, fuziuni sau divizări, consultanţă fiscală

Sunt respectate normele de comportament profesional prevăzute în standardele profesionale?

independenţă da |_|; nu |_|; N/A|_|

competenţă da |_|; nu |_|; N/A|_|

calitatea lucrărilor da|_|; nu |_|; N/A|_|

confidenţialitate da|_|; nu |_|; N/A|_|

respectarea standardelor profesionale da|_|; nu |_|; N/A|_|

Sunt respectate normele de lucru prevăzute în standardele profesionale?

programarea lucrărilor da|_|; nu |_|; N/A|_|

delegarea şi supravegherea da|_|; nu |_|; N/A|_|

utilizarea lucrărilor altor profesionişti da|_|; nu |_|; N/A|_|

documentarea lucrărilor da|_|; nu |_|; N/A|_|

Sunt respectate normele de raportare prevăzute în standardele profesionale? da|_|; nu |_|; N/A|_|

III. Auditul de conformitate

In legătură cu declaraţiile anuale ale cabinetului:

au fost depuse declaraţiile de membru pe ultimii 3 ani? da|_|; nu |_|; N/A|_|

au fost completate corect? da|_|; nu |_|; N/A|_|

In legătură cu dezvoltarea profesională continuă:

s-a participat la acţiunile organizate de Corp? da|_|; nu |_|; N/A|_|

s-au respectat cele 40 de ore de educaţie în ultimii 2 ani? da |_|; nu |_|; N/A|_|

Cabinetul a fost reprezentat la adunările generale în ultimii 3 ani? da|_|; nu |_|; N/A|_|

Au fost plătite cotizaţiile pe ultimii 3 ani?

fixe da |_|; nu |_|; N/A|_|

variabile da |_|; nu |_|; N/A|_|

ANEXA Nr. 3 la regulament

RAPORTUL AUDITORULUI DE CALITATE

- model -

I. Cabinetul auditat

Numele şi prenumele (denumirea socială)

.......................................................................

II. Timpul afectat auditului

- în teren : de la data.............................la data....................nr. zile.....

- la sediul filialei: de la data....................la data....................nr. zile.....

III. Constatările auditului de calitate

Auditul structural

1.

2.

3.

Cabinetul are un număr de.....salariaţi.

Auditul tehnic

Natura serviciului prestat

.......................................

........................................

Număr clienţi

.......................................

.......................................

Număr dosare verificate

.......................................

.......................................

Constatări:

1.

2.

3.

Auditul de conformitate

1.

2.

3.

IV. Evaluare

Pe baza fişei centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate a rezultat un număr de ......... puncte calitative determinate astfel:

Puncte calitative

%

Total puncte

Auditul structural

20

Auditul tehnic

50

Auditul de conformitate

30

Total

Propunem încadrarea cabinetului în clasa ... de calitate.

Data

Semnătura

ANEXA Nr. 4 la regulament

DECLARAŢIE

Subsemnatul..........................................................., expert contabil cu numărul matricol........../........../.........., în legătură cu cauza ce face obiectul Dosarului nr.........../..........al................................................................., declar următoarele:

a) nu mă aflu în niciuna dintre situaţiile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 12 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată, şi de art. 8 din Hotărârea Conferinţei naţionale a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 53/2005 emise în baza art. 20 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată.

b) faţă de prevederile reglementărilor sus-menţionate mă aflu în următoarele situaţii:

- ........................................................................................................................................................................ ......................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

- ........................................................................................................................................................................ ......................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

- ........................................................................................................................................................................ ......................................................

........................................................................................................................................................................ ........................................................

Prezenta declaraţie este dată pe propria răspundere, fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul în înscrisuri şi declaraţii.

Data

........................................

Semnătura

........................................

ANEXA Nr. 5 la regulament

C.E.C.C.A.R.

Filiala..........................

Dosar nr.:

Beneficiar:

Termen:

Nr. înregistrare:

REFERAT

privind auditarea modului de respectare a normelor profesionale

    I.     Data primirii:

II.

Experţi contabili:

Numele si prenumele

1. _______________________

2. _______________________

3. _______________________

4. _______________________

5. _______________________

6. _______________________

7. _______________________

Calitatea

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

III.

Observaţii cu privire la:

a) Concordanţa dintre obiective, constatări şi concluzii

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________

b) Respectarea Standardului profesional nr. 35/2000

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________

______________________________________________________________

c) Respectarea Codului etic naţional al profesioniştilor contabili

______________________________________________________________

______________________________________________________________

d) Alte observaţii

______________________________________________________________

______________________________________________________________

Auditor de calitate,

........................................

(Semnătura)

Ştampila

ANEXA Nr. 6 la regulament

C.E.C.C.A.R.

CORPUL EXPERŢILOR CONTABILI ŞI CONTABILILOR AUTORIZAŢI DIN ROMÂNIA

- Filiala..................................................... -

Auditat îndeplinirea Standardului profesional nr. 35/2000

Dosar nr...................../...............al....................

Auditor de calitate

Numele.....................................

Prenumele................................

L.S.

ANEXA Nr. 7 la regulament

REGISTRUL

de evidenţă a lucrărilor de expertiză

Nr. crt.

Dosar

Experţi contabili, numele şi prenumele

Termen

Data intrării

Data ieşirii

Observaţii

Nr. şi data

Organul beneficiar


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 8/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 8 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu