HOTARARE Nr. 787 din 25 iulie 2002
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a autoritatii
teritoriale de ordine publica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 5 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 21 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei
Romane,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a autoritatii
teritoriale de ordine publica, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a autoritatii teritoriale de ordine publica
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Autoritatea teritoriala de ordine publica este organism cu rol consultativ,
fara personalitate juridica, care se constituie si functioneaza pe langa
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv pe langa fiecare
consiliu judetean, si care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
prevederile Legii nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei
Romane si ale prezentului regulament, in scopul asigurarii bunei desfasurari si
sporirii eficientei serviciului politienesc din unitatea
administrativ-teritoriala in care functioneaza.
Art. 2
Autoritatea teritoriala de ordine publica asigura, prin activitatea sa,
reprezentarea si promovarea intereselor comunitatii in scopul asigurarii unui climat
de siguranta si securitate publica.
CAP. 2
Constituirea autoritatii teritoriale de ordine publica
Art. 3
Pentru nominalizarea membrilor autoritatii teritoriale de ordine publica,
conform componentei prevazute la art. 17 din Legea nr. 218/2002, prefectii
desemneaza prin ordin un comitet de organizare, din care fac parte:
subprefectul, un viceprimar al municipiului Bucuresti, unul dintre
vicepresedintii consiliului judetean, 3 consilieri si un reprezentant al
Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, respectiv al
inspectoratului de politie judetean.
Art. 4
In termen de 5 zile de la constituire Comitetul de organizare solicita
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv consiliului judetean,
sa desemneze cate 6 consilieri ca membri ai autoritatii teritoriale de ordine
publica. O astfel de cerere se adreseaza si primarului general al municipiului
Bucuresti, respectiv presedintelui consiliului judetean, pentru a desemna 3
reprezentanti ai comunitatii, precum si Consiliului Directiei generale de
politie a municipiului Bucuresti, respectiv consiliului inspectoratului de
politie judetean, ca organe teritoriale de conducere si control ale Corpului
National al Politistilor, pentru a desemna un reprezentant al sau.
Art. 5
Subprefectul, seful Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti,
respectiv seful inspectoratului de politie judetean si seful Corpului
gardienilor publici al municipiului Bucuresti, respectiv al judetului, sunt
membri de drept ai autoritatii teritoriale de ordine publica.
Art. 6
In baza nominalizarilor facute conform art. 4 si 5 Comitetul de organizare
convoaca membrii autoritatii teritoriale de ordine publica in sedinta de
constituire, pentru alegerea presedintelui autoritatii teritoriale de ordine
publica, conform art. 17 alin. (4) din Legea nr. 218/2002, si stabilirea
componentei comisiilor de lucru prevazute la art. 13.
Art. 7
Desemnarea nominala a membrilor autoritatii teritoriale de ordine publica
este validata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv de
consiliul judetean, conform art. 17 alin. (3) din Legea nr. 218/2002, data de
la care Comitetul de organizare se dizolva.
Art. 8
Mandatul membrilor autoritatii teritoriale de ordine publica este valabil
pana la urmatoarele alegeri locale pentru Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, respectiv pentru consiliile judetene, urmand ca dupa alegerile
locale sa fie desemnata o alta componenta pentru o perioada de 4 ani.
Art. 9
(1) Calitatea de membru al autoritatii teritoriale de ordine publica se
pierde in cazul in care titularul nu mai indeplineste functia care a determinat
desemnarea sa, iar pentru reprezentantii comunitatii, in situatia in care isi
schimba domiciliul in alta unitate administrativ-teritoriala ori ca urmare a
revocarii lor.
(2) Membrii autoritatii teritoriale de ordine publica, care si-au pierdut
aceasta calitate in conditiile prevazute la alin. (1) sau ca urmare a decesului
ori a altor motive care ii impiedica sa isi indeplineasca in mod corespunzator
atributiile conferite de aceasta calitate, vor fi inlocuiti cu alte persoane,
desemnate conform art. 4 si 5 si validate in prima sedinta in plen a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv a consiliului
judetean.
CAP. 3
Organizarea si functionarea autoritatii teritoriale de ordine publica
Art. 10
In vederea realizarii atributiilor prevazute de Legea nr. 218/2002
autoritatea teritoriala de ordine publica isi desfasoara activitatea in plen si
in comisii de lucru.
Art. 11
Plenul se intruneste trimestrial in sedinta ordinara si ori de cate ori
este nevoie in sedinta extraordinara, la convocarea scrisa a presedintelui sau
la solicitarea a cel putin 4 membri, adresata presedintelui.
Art. 12
Presedintele reprezinta autoritatea teritoriala de ordine publica, avand in
principal urmatoarele atributii:
a) convoaca si conduce sedintele plenului;
b) coordoneaza activitatea comisiilor de lucru si a secretariatului executiv;
c) prezinta trimestrial informari asupra eficientei serviciului politienesc
in sedintele Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv ale
consiliului judetean;
d) coordoneaza elaborarea raportului anual asupra activitatii politiei.
Art. 13
(1) Comisiile de lucru sunt:
a) Comisia de coordonare, situatii de urgenta si pentru petitii;
b) Comisia de planificare, stabilire si evaluare a indicatorilor de
performanta minimali;
c) Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanta si
drepturile omului.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) se intrunesc lunar.
(3) Informarile periodice, planurile de masuri, programele, strategiile de
actiune si orice alte documente elaborate de comisiile de lucru, prin care se
angajeaza autoritatea teritoriala de ordine publica in relatiile cu tertii, se
supun spre adoptare sau, dupa caz, spre aprobare plenului acesteia, care se
pronunta in acest sens.
Art. 14
(1) Comisia de coordonare, situatii de urgenta si pentru petitii este
compusa din 5 membri, dupa cum urmeaza: 2 consilieri, inclusiv presedintele
autoritatii, un reprezentant al comunitatii, seful Directiei generale de
politie a municipiului Bucuresti, respectiv al inspectoratului de politie
judetean, si seful Corpului gardienilor publici al municipiului Bucuresti,
respectiv al judetului.
(2) Comisia prevazuta la alin. (1) are urmatoarele atributii:
a) organizeaza consultari cu membrii comunitatii locale si cu organizatiile
neguvernamentale cu privire la prioritatile sigurantei persoanei si ordinii
publice si, pe aceasta baza, intocmeste un plan strategic anual cu caracter de
recomandare pentru unitatile de politie;
b) monitorizeaza activitatile politiei si sesizeaza eventualele deficiente
in activitatea acesteia, in vederea luarii operative a masurilor de inlaturare
a acestora;
c) face propuneri pentru solutionarea de catre organele de politie a
sesizarilor care ii sunt adresate, referitoare la incalcarea drepturilor si
libertatilor fundamentale ale omului;
d) la propunerea unitatilor de politie sau din proprie initiativa
analizeaza activitatea institutiilor investite cu atributii de sprijin al
persoanelor aflate in situatii de risc ori cu comportamente inadecvate (bolnavi
psihic, minori, liberati din penitenciare, persoane lipsite de mijloace de
subzistenta etc.), recomandand acestora luarea unor masuri pentru cresterea
eficientei activitatii desfasurate;
e) intreprinde masuri pentru cointeresarea organizatiilor neguvernamentale
in exercitarea actului de prevenire a criminalitatii;
f) identifica logistica necesara pentru eficientizarea exercitarii
serviciului politienesc.
Art. 15
(1) Comisia de planificare, stabilire si evaluare a indicatorilor de
performanta minimali este compusa din 4 membri, dupa cum urmeaza: 2 consilieri,
un reprezentant al comunitatii si subprefectul.
(2) Comisia prevazuta la alin. (1) are urmatoarele atributii:
a) participa la elaborarea planului de activitati prevazut la art. 18 lit.
a) din Legea nr. 218/2002 si la fixarea indicatorilor de performanta minimali
pentru serviciul politienesc;
b) urmareste indeplinirea indicatorilor de performanta, prezentand periodic
informari in acest sens in plenul autoritatii teritoriale de ordine publica;
c) recomanda initierea unor acte normative in domeniul asigurarii
climatului de siguranta publica;
d) atat la solicitare, cat si din proprie initiativa se deplaseaza la
sediile unitatilor de politie si in raport de constatari formuleaza cereri sau
recomandari ordonatorilor de credite pentru finantare;
e) elaboreaza studii de specialitate, lucrari si documentatii in domeniul
ordinii publice;
f) elaboreaza raportul anual asupra eficientei politiei, care va fi
prezentat in sedinta consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, si care se da publicitatii.
Art. 16
(1) Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanta si
drepturile omului este compusa din 4 membri, dupa cum urmeaza: 2 consilieri, un
reprezentant al comunitatii si reprezentantul Corpului National al
Politistilor.
(2) Comisia prevazuta la alin. (1) are urmatoarele atributii:
a) primeste sesizari referitoare la incalcarea drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului si face propuneri pentru solutionarea lor legala de
catre unitatile de politie, organizand in acest scop audiente;
b) monitorizeaza, din punct de vedere al ordinii publice, activitatile
cotidiene si face recomandari scrise celor predispusi sa incalce legea, pentru
a-si revizui atitudinea (administratori de piete, organizatori de manifestari
cultural-artistice si sportive, administratori ai localurilor de alimentatie
publica, ai discotecilor, ai cazinourilor etc.);
c) ia masuri de antrenare a populatiei in activitati de asigurare a ordinii
publice si a sigurantei bunurilor persoanei;
d) recomanda tuturor structurilor cu atributii educative luarea masurilor
necesare fata de persoanele predispuse la incalcarea legii.
Art. 17
(1) Activitatea autoritatii teritoriale de ordine publica se desfasoara in
spatii puse la dispozitie de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de
consiliile judetene, dupa caz.
(2) In vederea executarii atributiilor sale cu caracter permanent
autoritatea teritoriala de ordine publica isi constituie un secretariat
executiv format din minimum doua persoane, incadrate pe functii stabilite prin
hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, respectiv a
consiliului judetean, prin suplimentarea corespunzatoare a posturilor Biroului
de relatii cu publicul din organigrama proprie acestora.
(3) Secretariatul executiv asigura primirea si trimiterea corespondentei, a
petitiilor si sesizarilor cetatenilor, precum si relatia cu presa.
Art. 18
(1) Hotararile autoritatii teritoriale de ordine publica sunt adoptate cu
majoritate simpla, in cvorum de cel putin 9 membri.
(2) Autoritatea teritoriala de ordine publica nu are competente in
problemele operative ale politiei.
Art. 19
Pentru activitatea desfasurata in plen si in comisii membrii autoritatii
teritoriale de ordine publica au dreptul la o indemnizatie de sedinta stabilita
de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv de consiliile
judetene.
CAP. 4
Elaborarea planului strategic anual
Art. 20
Anual, in cursul lunii decembrie, pe baza concluziilor desprinse in urma
consultarii populatiei si a celor rezultate din analiza situatiei operative la
nivelul unitatii administrativ-teritoriale, se intocmeste un plan strategic
pentru anul urmator, cuprinzand principalele obiective ce trebuie indeplinite
de unitatile de politie si indicatorii de performanta minimali.
Art. 21
Planul va fi analizat in consiliul de conducere al Directiei generale de
politie a municipiului Bucuresti, respectiv al inspectoratului de politie
judetean, prezentandu-se autoritatii un raport asupra resurselor materiale si
umane necesare indeplinirii obiectivelor stabilite, precum si cu privire la
modalitatile practice preconizate pentru realizarea indicatorilor de
performanta minimali.
Art. 22
Cu aceste amendamente planul va fi supus aprobarii plenului autoritatii
teritoriale de ordine publica si va fi prezentat in prima sedinta a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, respectiv a consiliului judetean, un extras
al acestuia fiind dat publicitatii.
Art. 23
Planul strategic anual va avea urmatoarele capitole:
a) obiectivele nationale prioritare, identificate in programul de guvernare
si in planul de activitati al Ministerului de Interne si al Politiei Romane;
b) obiectivele si prioritatile de interes local;
c) indicatorii de performanta minimali pentru serviciul politienesc;
d) bugetul si dotarea politiei, cu specificarea alocatiilor bugetare si a
nevoilor de suplimentare a acestora din surse extrabugetare.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii
Art. 24
Prin exceptare de la dispozitiile art. 4, pana la data intrarii in vigoare
a hotararii Guvernului prevazute la art. 52 din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul politistului, cererea va fi adresata de catre Comitetul de organizare
Directiei generale de politie a municipiului Bucuresti, respectiv
inspectoratului de politie judetean, pentru a desemna un reprezentant al sau,
urmand ca acesta sa fie confirmat ulterior de organul teritorial competent al
Corpului National al Politistilor.