HOTARARE Nr. 758 din 30 decembrie 1993
pentru aprobarea Metodologiei privind intocmirea si eliberarea cartilor de
alegator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 31 din 1 februarie 1994
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Metodologia privind intocmirea si eliberarea cartilor de
alegator, anexa la prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind intocmirea si eliberarea cartilor de alegator
CAP. 1
Listele electorale permanente
A. Intocmirea listelor electorale permanente
1. Listele electorale permanente cuprind toti cetatenii romani cu drept de
vot, care domiciliaza in localitatea pentru care se intocmesc listele.
Cetatenii romani cu domiciliul in strainatate pot fi inscrisi, la cererea
lor, in listele electorale permanente ale localitatii in care s-au nascut sau
in care au avut ultimul domiciliu in tara. Cererea se poate depune fie la
misiunea diplomatica a Romaniei in statul in care domiciliaza solicitantul,
care o va trimite, de indata, consiliului local indicat in cerere, fie direct
la consiliul local.
Cetatenii prevazuti la alineatul precedent vor fi trecuti intr-o lista
electorala permanenta separata, indiferent de domiciliu, la sfarsitul
registrului, avand urmatoarea titulatura: "Lista cetatenilor romani cu
drept de vot, domiciliati in strainatate".
2. Listele electorale permanente se intocmesc de primar si se semneaza de
acesta si de secretarul consiliului local.
In scopul intocmirii listelor electorale permanente, Ministerul de Interne,
cu sprijinul Comisiei Nationale de Informatica, va pune la dispozitia
primarilor datele privind cetatenii cu drept de vot. In masura in care listarea
se poate realiza pe calculator, Ministerul de Interne impreuna cu Comisia
Nationala de Informatica vor pune la dispozitia primarilor listele electorale
permanente, potrivit modelului aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 729/1992.
3. Listele electorale permanente se intocmesc pe localitati, in ordinea
numarului imobilelor. La comune listele se intocmesc pe sate, iar la orase,
municipii si subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestora, pe strazi.
4. Listele electorale se intocmesc potrivit modelului prevazut in anexa nr.
1 la Hotararea Guvernului nr. 729/1992.
La intocmirea listei, se vor completa numai primele 4 rubrici, si anume:
"Numarul curent", "Numele si prenumele alegatorului",
"Domiciliu", "Data si locul nasterii".
Urmatoarele rubrici se vor completa prin grija primarului, cu ocazia
eliberarii cartii de alegator, respectiv a duplicatului acesteia.
Pe prima pagina a listei se va scrie, in partea din stinga sus, urmatoarele:
Romania, judetul ...................., comuna, orasul sau municipiul, dupa caz
....................., strada ......................; (in cazul comunelor,
satul .................), iar in partea din dreapta sus: Circumscriptia
electorala nr. .................(dupa care se trece denumirea judetului. Spre
exemplu, nr. 1 Alba).
5. Listele electorale permanente se intocmesc in doua exemplare oficiale,
care se pastreaza in doua registre speciale, cu file detasabile, din care unul,
de catre secretarul consiliului local si celalalt, de catre judecatoria in a
carei raza teritoriala se afla localitatea pentru care au fost intocmite.
Dupa trimiterea la judecatorie a exemplarului registrului continand listele
permanente, primarul are obligatia sa comunice acesteia, de indata, orice
modificare facuta in lista.
Registrul in care se pastreaza listele permanente va fi pus la dispozitia
primarului prin grija prefecturii. Registrul va fi confectionat din carton,
suficient de gros si de rezistent, pentru a permite utilizarea lui frecventa,
si va fi astfel dimensionat incat sa permita protejarea listelor.
Registrul va fi dotat cu un mecanism care sa permita detasarea si
inlocuirea cu usurinta a filelor, atunci cand aceasta operatiune se impune.
Pe coperta registrului se va inscrie, in stinga sus: Romania, judetul
...................., comuna (orasul, municipiul,
sectorul)...................., iar in dreapta sus: Circumscriptia electorala
nr. .............. (si se adauga denumirea judetului), volumul nr. ...............
6. Inscrierea in lista electorala permanenta este obligatorie.
Un alegator nu poate fi inscris decat intr-o singura lista electorala
permanenta.
B. Actualizarea listelor electorale permanente
7. Completarea listelor electorale permanente cu noi alegatori sau orice
mentiuni, inclusiv cele referitoare la cartile de alegator, se va face numai cu
cerneala sau pasta albastra sau neagra, cu litere cursive, scrise citet. Nu se
va folosi creionul.
8. Listele electorale permanente intocmite potrivit listei "A" se
actualizeaza, anual, de catre primar, in luna ianuarie, precum si in termen de
cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votarii.
Actualizarea consta in operatiunea de inscriere in lista a persoanelor care
au implinit sau implinesc varsta de 18 ani pana in luna ianuarie sau pana in
ziua alegerilor inclusiv.
9. Radierea din listele electorale permanente a unor persoane se face in
urmatoarele situatii:
a) in caz de deces, pe baza comunicarii serviciului public local unde s-a
inregistrat decesul. Comunicarea se face in termen de 24 de ore;
b) in cazul persoanelor care si-au pierdut cetatenia romana, pe baza
comunicarii Ministerului Justitiei;
c) in cazul persoanelor care au pierdut drepturile electorale, pe baza
comunicarii facute din oficiu de catre instanta de judecata.
Radierea consta in bararea pozitiei respective cu o linie orizontala si se
efectueaza cu pasta sau cerneala albastra si nu conduce la schimbarea numarului
curent. La rubrica "Mentiuni" se va trece motivul radierii si numarul
actului constatator, astfel: "decedat, certificat nr. ...........
/1993".
Reinscrierea in listele electorale a persoanelor prevazute la lit. c) se
face la cerere, in temeiul actului prin care se dovedeste incetarea situatiei
care a impus radierea. Reinscrierea se va face conform pct. 53 alin. 2.
Persoanele care isi schimba domiciliul dintr-o localitate in alta sau, in
cadrul aceleiasi localitati, dintr-un imobil in altul, precum si persoanele
care isi stabilesc pentru prima data domiciliul in Romania vor fi inscrise in
listele electorale permanente pe baza datelor comunicate de autoritatea
competenta sa efectueze mentiunea de schimbare sau de stabilire a domiciliului.
In cazul persoanelor care isi schimba domiciliul dintr-o localitate in
alta, comunicarea prevazuta la alineatul precedent se face si primarului
localitatii din care se schimba domiciliul, in vederea radierii din lista a
persoanei in cauza.
In cazul persoanelor care isi schimba domiciliul in cadrul aceleiasi
localitati, atat radierea, cat si inscrierea in lista se va face in baza
aceleiasi comunicari.
Comunicarile prevazute la lit. a), b si c) vor contine elementele necesare
identificarii persoanei respective in lista electorala permanenta: numele,
prenumele, data si locul nasterii, ultimul domiciliu inainte de producerea
evenimentului.
Situatiile prevazute la alin. 4-6 vor fi comunicate pe formularul al carui
model este prevazut in anexa nr. 1.
10. Primarii asigura tinerea la zi a listelor electorale permanente,
stabilind un circuit logic si o evidenta stricta a tuturor comunicarilor
privitoare la acestea.
Evidenta comunicarilor si a oricaror corespondente privitoare la listele
electorale permanente se tine intr-un registru special de intrare-iesire,
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2, care se pastreaza de catre
secretarul consiliului local.
Primarii vor asigura pastrarea registrelor continand listele electorale
permanente in fisete metalice sau dulapuri asigurate cu chei, protejindu-le
impotriva distrugerilor sau deteriorarilor.
11. Primarii si secretarii consiliilor locale sunt direct raspunzatori de
integritatea registrelor si a listelor electorale permanente.
12. Comunicarile privitoare la persoanele cuprinse in listele electorale
permanente se pastreaza de secretarul consiliului in dosare speciale, impreuna
cu registrul continand listele electorale si cu celelalte registre de evidenta
prevazute in prezenta metodologie.
C. Verificarea inscrierilor in listele electorale
13. Alegatorii au dreptul sa verifice inscrierea in listele electorale.
In acest scop, dupa intocmirea listelor electorale permanente, primarii vor
lua masuri pentru incunostintarea populatiei cu privire la incheierea acestei
actiuni, anuntind, totodata, locul si perioadele de timp in care acestea pot fi
verificate.
Omisiunile, inscrierile gresite, precum si orice erori din liste se
solutioneaza potrivit prevederilor art. 12 din Legea nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si Senatului.
14. Daca intampinarea a fost admisa, se va proceda la efectuarea
modificarilor necesare sau se va proceda potrivit pct. 53 alin. 2, barindu-se
pozitia initiala. Daca s-a eliberat deja cartea de alegator, se va proceda la
intocmirea si eliberarea unei noi carti, potrivit prevederilor Legii nr.
68/1992, Hotararii Guvernului nr. 729/1992 si prezentei metodologii.
Modificarile operate in liste se comunica de indata organului Ministerului
de Interne, in cazul in care listele au fost puse la dispozitia primarului
potrivit prevederilor pct. 2 alin. 2.
Neconcordantele constatate de primar in listele electorale permanente, puse
la dispozitia acestuia in conditiile pct. 2 alin. 2, se aduc la cunostinta
organelor de politie pe formularul prevazut in anexa nr. 3 la prezenta
metodologie.
CAP. 2
Cartile de alegator
A. Dispozitii generale
15. Cartile de alegator constituie documentul de baza caruia se exercita
dreptul de vot. Ele se intocmesc si se elibereaza tuturor alegatorilor inscrisi
in listele electorale permanente ale localitatii in care domiciliaza.
16. Cartile de alegator sunt permanente. Ele sunt valabile pentru toate
consultarile electorale cu caracter national, potrivit numarului de scrutin
prevazut in cuprinsul lor.
Numarul fiecarui scrutin din cartea de alegator se stabileste si se aduce
la cunostinta publica de catre Guvern, o data cu data alegerilor. Presedintele
biroului electoral al sectiei de votare este obligat, potrivit art. 54 alin.
(9) din Legea nr. 68/1992, sa aplice stampila cu mentiunea "Votat" in
locul corespunzator numarului de scrutin stabilit de Guvern.
17. Potrivit art. 14 din Legea nr. 68/1992, exercitarea dreptului de vot se
face pe baza cartii de alegator, cu exceptia cetatenilor romani aflati in
strainatate, care pot vota si fara carte de alegator.
18. Un alegator nu poate primi decat o singura carte de alegator.
Cartea de alegator se pastreaza si se foloseste numai de catre titular,
fiind netransmisibila.
B. Tiparirea si difuzarea cartilor de alegator
19. Tiparirea cartilor de alegator, potrivit modelului prevazut in anexa
nr. 2 la Legea nr. 68/1992, se face centralizat, prin grija Ministerului
Culturii. Lansarea comenzii si efectuarea platilor revin compartimentului de
specialitate al Secretariatului General al Guvernului.
20. Departamentul pentru Administratie Publica Locala va organiza actiunea
de difuzare a cartilor de alegator la prefectura, pe baza unui grafic intocmit
impreuna cu unitatea care executa lucrarile de tiparire.
Pentru ridicarea formularelor cartilor de alegator, prefectii vor asigura
mijloacele de transport adecvate, care se vor prezenta la data si locul
stabilite prin grafic.
Cartile de alegator vor fi ridicate de un delegat al prefectului, avand
imputernicire speciala in acest scop.
Numarul de exemplare pentru fiecare judet se va stabili de Departamentul
pentru Administratie Publica Locala, cu consultarea prefectilor, avandu-se in
vedere numarul total al alegatorilor inscrisi in listele electorale permanente
din localitatile judetului.
21. Prefectii vor asigura depozitarea in conditii corespunzatoare a
cartilor de alegator, pana la distribuirea acestora catre primari.
Distribuirea cartilor de alegator catre primari, in vederea completarii si
eliberarii lor, se asigura de prefectura, care va pune la dispozitie mijloacele
de transport necesare.
Predarea-primirea cartilor de alegator se face la sediul fiecarui consiliu
local, pe baza unui grafic intocmit de prefect.
Se vor preda atatea exemplare citi alegatori sunt inscrisi in listele
electorale permanente ale localitatii, cu un plus de 5-10%.
22. Predarea cartilor de alegator de la tipografie catre prefect sau
delegatul acestuia se va face pe baza de proces-verbal, care se incheie in doua
exemplare.
La predarea cartilor de alegator catre primar se va incheia proces-verbal
prevazut in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 729/1992.
23. Primarii vor asigura pastrarea in conditii de securitate a cartilor de
alegator care le-au fost predate de catre prefect.
24. Cartile de alegator nerepartizate pe localitati se pastreaza de catre
directorul general de prefectura si se elibereaza primarilor la cerere, in
functie de necesitati.
Cu ocazia fiecarei operatiuni de predare-primire a cartilor de alegator se
va incheia proces-verbal prevazut in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
729/1992.
Directorul general de prefectura raspunde de buna pastrare si gestionare a
cartilor de alegator nerepartizate pe localitati, asigurand evidenta stricta a
acestora.
C. Intocmirea cartilor de alegator
25. Cartea de alegator se intocmeste de catre primarul localitatii unde
alegatorul isi are domiciliul. La municipiul Bucuresti, cartile de alegator se
intocmesc si se elibereaza de catre primarii sectoarelor.
Pentru intocmirea cartii de alegator se va folosi cerneala sau pasta
albastra sau neagra. Intocmirea cartii de alegator se face cu litere cursive,
scrise citet.
Nu se admit stersaturi, taieturi sau prescurtari.
26. Cartile de alegator completate gresit se anuleaza de catre primar,
aceasta operatiune fiind consemnata intr-un proces-verbal.
27. In localitatile care au un numar mare de alegatori inscrisi in listele
electorale permanente, primarul poate constitui comisii speciale pentru
completarea cartilor de alegator.
Comisiile speciale isi vor desfasura activitatea sub conducerea directa a
primarului.
28. Cartile de alegator se semneaza de primar.
29. Fiecare carte de alegator va purta un numar care corespunde numarului
de ordine din lista electorala permanenta.
30. Intocmirea cartii de alegator se face prin completarea rubricilor
continute, astfel:
- la rubrica "Eliberata de ................" se va scrie
"primarul comunei, orasului, municipiului
........................*)", dupa caz, si se va adauga judetul, iar la
municipiul Bucuresti "primarul sectorului ..................*)
Bucuresti";
- la rubrica "Semnatura si locul stampilei" va semna primarul si
se va aplica stampila;
- la rubrica "Pentru" se va scrie numele si prenumele
titularului;
- la rubrica "Semnatura" va semna titularul cartii de alegator,
la eliberarea acesteia conform art. 16 alin. (2) din Legea nr. 68/1992;
- la rubrica "Domiciliul" se va scrie domiciliul complet al
titularului. Domiciliul este cel consemnat in actul de identitate si in lista
electorala permanenta.
-------------
*) Se trece denumirea localitatii, respectiv numarul sectorului
municipiului Bucuresti in care se intocmeste cartea de alegator si in care
titularul isi are domiciliul.
D. Eliberarea cartilor de alegator
31. Primarul raspunde de buna organizare a actiunii de eliberare a cartilor
de alegator intocmite.
Eliberarea cartii de alegator se poate face fie la sediul consiliului
local, fie la domiciliul titularului.
32. Cartile de alegator se elibereaza numai pe baza actului de identitate.
Eliberarea se face numai titularului cartii, sub semnatura acestuia.
33. La eliberarea cartii de alegator se va completa rubricile
corespunzatoare din lista electorala permanenta: "Numarul si seria actului
de identitate" si "Data eliberarii cartii de alegator".
Titularul va semna la rubrica "Semnatura de primire".
Completarea rubricilor mentionate la alin. 1, precum si semnatura se vor
face numai cu cerneala sau pasta neagra sau albastra.
34. Eliberarea cartii de alegator se face, potrivit art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 68/1992, de catre:
a) primarul care a intocmit-o;
b) primarul localitatii (sectorului municipiului Bucuresti) unde alegatorul
isi are resedinta. In acest scop, solicitantul cartii de alegator, care poate
fi numai titularul acesteia, va adresa primarului localitatii de resedinta o
cerere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
Cererea se inregistreaza intr-un registru special avand continutul prevazut in
anexa nr. 5.
Primarul din localitatea de resedinta, caruia i-a fost adresata cererea, va
solicita primarului localitatii unde alegatorul isi are domiciliul si, in consecinta,
unde este trecut in lista electorala permanenta, trimiterea cartii de alegator.
In adresa prin care se solicita trimiterea cartii de alegator, se vor mentiona
toate datele din cererea adresata de titularul cartii sau, daca este posibil,
se va expedia chiar o copie a cererii.
O data cu trimiterea cartii de alegator, primarul localitatii de domiciliu
va face mentiunile corespunzatoare in lista electorala permanenta.
La eliberarea cartii de alegator, primarul localitatii de resedinta va
asigura semnarea acesteia de catre titular.
Titularul cartii de alegator va semna in registrul special;
c) biroul electoral al sectiei de votare din localitatea in care
domiciliaza alegatorul, pentru cartile de alegator neridicate. In acest scop,
cartile de alegator neridicate, nepredate sau netrimise in alte localitati,
potrivit prevederilor de la lit. b), se predau de catre primar, cu 3 zile
inainte de ziua alegerilor, biroului electoral al sectiei de votare.
Predarea-primirea cartilor de alegator prevazute la alineatul precedent se
face pe baza de proces-verbal, semnat de primar si de presedintele biroului
electoral al sectiei de votare, care va cuprinde numarul cartilor de alegator
predate si lista titularilor acestora, continand numele si prenumele,
domiciliul si numarul cartii.
Cartile de alegator nepredate de presedintele biroului electoral al sectiei
de votare se restituie, in termen de 5 zile de la data incheierii scrutinului,
primarului, pe baza de proces-verbal, care va cuprinde elementele prevazute la
alineatul precedent.
35. Domiciliul sau resedinta se dovedeste numai cu actul de identitate.
36. Dupa actualizarea listelor electorale permanente, potrivit art. 9 alin.
(1) din Legea nr. 68/1992 si prezentei metodologii, intocmirea si eliberarea
cartilor de alegator pentru cetatenii care au implinit varsta de 18 ani pana in
luna ianuarie sau care vor implini aceasta varsta pana in ziua alegerilor
inclusiv se fac potrivit prevederilor prezentei metodologii.
E. Eliberarea duplicatelor
37. In cazul pierderii, distrugerii, deteriorarii sau furtului cartii de
alegator, se elibereaza un duplicat.
Duplicatul se intocmeste de catre primarul localitatii de domiciliu.
Eliberarea duplicatului se face pe baza cererii titularului, care se
intocmeste potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului
nr. 729/1992 si se adreseaza primarului localitatii de domiciliu sau de
resedinta. Cererea va contine si declaratia titularului, data pe propria
raspundere, cu privire la imprejurarile in care s-a produs fapta.
Daca cererea a fost adresata primarului localitatii de resedinta, acesta o
va inregistra in registrul special prevazut la pct. 34 alin. 1. lit. b) si o va
trimite de indata primarului localitatii de domiciliu, in vederea intocmirii
duplicatului. Dupa intocmire acesta se trimite primarului localitatii de
resedinta. Prevederile pct. 34 alin. 1 lit. b) se aplica in mod corespunzator.
38. Eliberarea duplicatului se inscrie in lista electorala permanenta la
numarul de ordine respectiv, iar titularul va semna de primirea acestuia.
In cazul in care duplicatul se elibereaza de primarul localitatii de
resedinta, acesta va comunica primarului localitatii de domiciliu data
eliberarii duplicatului, in vederea efectuarii mentiunii in lista electorala
permanenta.
39. Duplicatul cartii de alegator poarta acelasi numar cu originalul si
mentiunea "Duplicat", scrisa cu cerneala, cu majuscule sau imprimata
cu ajutorul unei stampile.
40. Cartea de alegator declarata pierduta, furata, distrusa sau deteriorata
este nula de drept.
Utilizarea unei astfel de carti de alegator se va pedepsi potrivit legii.
41. Primarii vor comunica prefectului, trimestrial sau cu cel putin 45 de
zile inaintea unui scrutin, lista cartilor de alegator pierdute, furate,
distruse sau deteriorate.
42. Cu cel putin 30 de zile inaintea fiecarui scrutin, prefectul va publica
in Monitorul Oficial al Romaniei lista cartilor de alegator declarate nule de
drept.
F. Eliberarea unei noi carti de alegator
43. In caz de schimbare a numelui, prenumelui sau domiciliului
alegatorului, acestuia i se intocmeste si i se elibereaza o noua carte de
alegator, potrivit noii pozitii din lista electorala permanenta.
In acest scop, alegatorul aflat intr-o astfel de situatie va solicita in
scris primarului din localitatea de domiciliu sau, dupa caz, din localitatea de
resedinta, eliberarea noii carti de alegator.
Cererea adresata primarului localitatii de resedinta se inregistreaza in
registrul special prevazut la pct. 34 alin. 1 lit. b) si se trimite de indata
primarului localitatii de domiciliu, impreuna cu vechea carte de alegator.
Eliberarea noii carti de alegator se va face pe baza actului de identitate
si a vechii carti de alegator. Prevederile pct. 34 se aplica in mod
corespunzator.
Cartea de alegator eliberata anterior va fi anulata de primar, prin
inscrierea pe aceasta, cu majuscule, a mentiunii "ANULAT", sub care
se aplica semnatura si stampila primarului.
44. Primarul va face in lista electorala permanenta mentiunea cu privire la
anularea cartii de alegator.
Cartile de alegator anulate se distrug de catre primar, anual, incheindu-se
in acest scop un proces-verbal.
45. Intocmirea si eliberarea unei noi carti de alegator se inregistreaza in
lista electorala permanenta, ca operatiune noua, iar la vechea pozitie se va
mentiona "Schimbat nume, prenume, domiciliu", dupa caz, "Vezi
pozitia nr.....".
G. Evidenta cartilor de alegator
46. Evidenta cartilor de alegator se asigura de secretarul consiliului
local.
47. In conformitate cu prevederile art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 729/
1992, evidenta cartilor de alegator se tine prin listele electorale permanente
ale fiecarei localitati.
48. In baza aceluiasi articol secretarul consiliului local este obligat sa
ia masurile necesare pentru depozitarea, conservarea, securitatea si tinerea
unei evidente stricte a cartilor de alegator necompletate, precum si a celor
completate, dar neeliberate titularilor.
49. La cererea primarului, secretarul consiliului local va prezenta
situatia gestionarii cartilor de alegator eliberate, precum si a celor
necompletate sau a celor care, desi au fost intocmite, nu au fost eliberate
titularului.
H. Alte dispozitii
50. Intampinarile si contestatiile privind intocmirea si eliberarea
cartilor de alegator se fac si se solutioneaza potrivit prevederilor art. 12
din Legea nr. 68/1992.
51. Primarul este obligat sa aduca la cunostinta alegatorilor, cu ocazia
eliberarii cartilor de alegator, toate obligatiile ce le revin cu privire la
pastrarea si folosinta acestora.
52. In cazul decesului titularului cartii de alegator, aceasta va fi
depusa, o data cu actul de identitate, la compartimentul de specialitate al
consiliului local al comunei sau al orasului la care se inregistreaza decesul.
In situatia in care nu se poate depune cartea de alegator, indiferent de
motiv, persoana care declara decesul si careia i se elibereaza actul de deces
va da o declaratie privitoare la cartea de alegator.
Cartea de alegator sau, dupa caz, declaratia se trimite, impreuna cu
comunicarea referitoare la deces, primarului localitatii de domiciliu, in
vederea declararii nulitatii cartii de alegator si instiintarii prefectului in
vederea publicarii nulitatii, potrivit art. 9 alin. 6 din Hotararea Guvernului
nr. 729/1992.
53. Cheltuielile privitoare la intocmirea listelor electorale permanente,
actualizarea acestora, tiparirea, distribuirea la judete si de la judete la
primari a cartilor de alegator, precum si la intocmirea si eliberarea acestora
se vor suporta din fondurile puse la dispozitie din bugetul Secretariatului
General al Guvernului, potrivit prevederilor art. 14 din Hotararea Guvernului
nr. 729/1992.
Persoanele care se inscriu in listele electorale permanente dupa intocmirea
acestora, indiferent de motiv (dobandirea sau redobindirea drepturilor
electorale, schimbarea domiciliului, schimbarea numelui sau prenumelui etc.) se
trec la sfarsitul registrului, in continuarea numarului de ordine, spre a se
permite atribuirea de numar pentru cartea de alegator, precum si in continuarea
listei corespunzatoare strazii, respectiv satului de domiciliu. La inscrierea
in lista strazii sau a satului se vor completa numai rubricile: "Numele si
prenumele alegatorului", "Domiciliul" si "Data
nasterii" si se va face mentiunea "Vezi nr. de ordine ......".
ANEXA 1
Politia ............................... (municipiu/sector/oras/comuna)
Domnului primar,
COMUNICARE al ..............................
privind (municipiu/sector/oras/comuna)
SCHIMBAREA DOMICILIULUI
judetul .........................
In conformitate cu Legea nr. 68/1992, va comunicam schimbarea domiciliului
pentru: ....................................nascut(a) la |_|_|_|_| |_|_| |_|_|
(numele si prenumele) (anul) (luna) (ziua)
in ...................................judetul .................................
(municipiu/sector/oras/comuna)
1. A plecat din .........................................................
(municipiu/sector/oras/comuna)
strada (satul) .................................... nr ....... blocul .........
scara .........., etaj ..........., apartamentul .... judetul ................
2. S-a stabilit in
.........................................................
(municipiu/sector/oras/comuna)
strada (satul) .................................... nr. ....... blocul ........
scara ........, etaj ..........., apartamentul ....... judetul ................
Transmiterea datelor se face pentru:
1. |_|*) Radierea din lista electorala permanenta.
2. |_|*) Inscrierea in lista electorala permanenta.
-----------------
*) Se inscrie in caseta semnul "X", dupa caz.
Inainte de completare, cititi cu atentie indicatiile de pe verso.
Seful unitatii,
L.S.
Data
................ schimbarii domiciliului ...............
(semnatura)
MENTIUNI
LA CONSILIUL LOCAL: LA JUDECATORIE
Efectuat Transmis la judecatorie Efectuat
radierea/inscrierea ........................ modificarea
Data................ ........................ in exemplarul nr. 2
.................... Adresa nr............... Data................
(semnatura) din..................... ....................
(semnatura)
INDICATII:
Dupa efectuarea mentiunii de schimbare a domiciliului in actul de
identitate al persoanei, se completeaza "Comunicarea privind schimbarea
domiciliului", pana la pct. 2 inclusiv, in doua exemplare, clar, citet si
curat, fara prescurtari sau stersaturi, cu cerneala sau pasta de culoare
albastra sau neagra.
Primul formular se trimite primarului localitatii de unde a plecat
persoana, pentru radierea din lista electorala permanenta. In acest caz, in
chenarul formularului, dupa pct. 2 se va inscrie semnul "X" in caseta
1, iar caseta 2 ramane necompletata.
Al doilea formular se trimite primarului localitatii noului domiciliu (unde
s-a stabilit persoana), pentru inscrierea acesteia in lista electorala
permanenta. In aceasta situatie se inscrie semnul "X" in caseta 2,
iar caseta 1 ramane necompletata.
Pentru persoana care isi schimba domiciliul in aceeasi localitate, se
completeaza un singur formular, care se trimite primarului localitatii
respective, pentru operarea modificarilor in lista electorala permanenta, dupa
ce s-a inscris semnul "X" in ambele casete (1 si 2).
Data nasterii - anul, luna, ziua - se completeaza cu cifre arabe. Pentru
lunile si zilele de la 1 la 9 se adauga in fata cifrei care indica luna si ziua
cifra zero (ex. 01, 02, .........09).
ANEXA 2
JUDETUL .......................
Municipiul, orasul, comuna ....................
REGISTRUL
comunicarilor privitoare la listele electorale permanente
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Data operarii Data
crt. Data Organul Numarul Obiectul in lista
comunicarii
inregistrarii emitent si data comunicarii electorala la
permanenta
judecatorie
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
-------------------------------------------------------------------------------
1.
2.
3.
.
.
.
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
- MODEL -
Primarul .........................................
(municipiu/sector/oras/comuna)
Catre
Politia ..............................
(municipiu/sector/oras/comuna)
Domnul(doamna)................................., fiul(fica) lui..............
(numele si prenumele) (prenume)
si al(a) ................., nascut la ..................in..........., judetul
(prenume) (anul, luna, ziua)
...................................., posesor al B.I. seria .....nr.....,
(municipiu/sector/oras/comuna)
domiciliat(a) in ..............................., strada(satul) ......nr...,
(municipiu/sector/oras/comuna)
blocul ..., scara ..., etajul ..., ap. ..., judetul .....:
- are urmatoarele neconcordante fata de datele din lista transmisa de
dvs.*).
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
- nu figureaza in lista transmisa de dvs.*).
Va rugam sa ne comunicati rezultatul pe verso.
Primar,
L.S.
....................... Data: ......................
(semnatura)
---------------
*) Se bareaza cu o linie, dupa caz, una dintre situatii.
ANEXA 4
Cerere-tip pentru eliberarea cartii de alegator de catre primarul localitatii
de resedinta (art. 16 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 68/1992)
Domnule primar,
Subsemnatul(a)..................., fiul(fiica) lui ................si
al(a)................., nascut(a) la data de ............in (comuna, orasul)
........, judetul ............, avand domiciliul in localitatea ..........,
strada ...... nr.., blocul..., scara..., etajul..., apartamentul..., judetul
(sectorul)........., si resedinta in (localitatea)............... strada
.......
nr..., blocul...., scara..., etajul..., apartamentul....., judetul(sectorul)
..............., posesor al B.I.*) seria .... nr ....., eliberat de ..........,
la data de................., va rog ca, in conformitate cu prevederile art. 16
alin. (2) lit. b) din Legea nr. 68/1992, sa solicitati primarului din
localitatea de domiciliu mentionata mai sus cartea mea de alegator. Dupa
primirea cartii, va rog sa fiu anuntat(a) la resedinta indicata mai sus sau la
telefonul nr..........., urmand a ma prezenta pentru eliberarea acesteia.
Semnatura, Data ...................
-------------------
*) Daca poseda un alt act de identitate dintre cele mentionate la art. 89
din Legea nr. 68/1992, se va mentiona acest act.
ANEXA 5
JUDETUL .......................
Municipiul, orasul, comuna .....................
REGISTRUL
de evidenta a solicitantilor cartilor de alegator
-------------------------------------------------------------------------------
Localita- Data Data Actul Semna-
Nr. Data Numele tea din soli- eli- de iden- tura
crt.inre- si prenu- Rese- Obiectul care se citarii bera- titate de de
gis- mele soli- dinta cererii*) solicita cartii rii -------- pri-
trarii citantului solici- cartea de de ale- cartii Seria, mire
tantului alegator gator de ale- nr.
gator
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
-------------------------------------------------------------------------------
1.
2.
3.
.
.
.
*) Se va preciza, dupa caz: eliberare carte originala, eliberare duplicat,
eliberare carte noua.