Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 718 din 2 iulie 2008

privind aprobarea schemei de ajutor de stat orizontal pentru dezvoltarea regionala durabila si reducerea emisiilor

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 529 din 14 iulie 2008



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi al art. 72 din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,

având în vedere art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Articol unic. - (1) Se aprobă schema de ajutor de stat orizontal pentru dezvoltarea regională durabilă şi reducerea emisiilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(2) Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul CE nr. 1.628/2006 al Comisiei pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat la ajutorul investiţional naţional regional.

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

Contrasemnează:

Ministrul economiei şi finanţelor,

Varujan Vosganian

Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,

Attila Korodi

Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale,

Ovidiu Ioan Silaghi

ANEXĂ

SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT ORIZONTAL

pentru dezvoltarea regională durabilă şi reducerea emisiilor

I. Introducere

Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumită în continuare schemă, prin care se urmăreşte realizarea coeziunii economice şi sociale între România şi Uniunea Europeană şi îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor prin promovarea dezvoltării durabile şi a investiţiilor în regiunile din România.

Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii potrivit prezentei scheme se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/20061) pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, denumit în continuare Regulament.

(2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele:

a) Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice"2);

b) Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-20133);

c) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană4), ratificat prin Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratat de aderare.

(3) Schema contribuie, de asemenea, la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:

a) Directiva CE/32/2006 a Parlamentului European şi a Consiliului privind eficienţa energetică la utilizatorii finali şi serviciile energetice5);

b) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare6);

c) Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,7) republicată;

d) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20208);

1)  Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302/2006.

2)  Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C (2007) 3.472/2007.

3)  Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, aprobată prin Decizia N 2/07, publicată în J.O. C 73 din 30 martie 2007.

4) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în J.O. L157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.

5)  Directiva CE/32/2006, publicată în J.O. L 114 din 27 aprilie 2007.

6) Legea nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.

7) Legea nr. 199/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.

8)  Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

e)  Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice9);

f)  Hotărârea Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de ardere, cu modificările şi completările ulterioare"10);

g)  Hotărârea Guvernului nr. 1.879/2006 pentru aprobarea Programului naţional de reducere progresivă a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, compuşi organici volatili şi amoniac"1"1);

h) Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASCp);'

i) Hotărârea Guvernului nr. 60/2008 pentru aprobarea Planului naţional de alocare privind certificatele de emisii de gaze cu efect de seră pentru perioadele 2007 şi 2008-201213);

j) Directiva CE/2001/80 a Parlamentului European şi a Consiliului privind limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanţi proveniţi din instalaţii mari de arderei4).

II.  Obiectivul schemei

Art. 3. - (1) Sprijinul financiar acordat operatorilor economici în cadrul prezentei scheme vizează realizarea de investiţii iniţiale în toate sectoarele industriale şi în sectorul energetic, cu privire la activităţile de consum, respectiv producere a energiei electrice şi termice, ceea ce contribuie la stimularea dezvoltării economice şi creşterea coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate. In conformitate cu Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întregul teritoriu al României este eligibil pentru ajutor de stat regional în baza art. 87 alin. (3) lit. a) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.

(2)  Realizarea investiţiilor prevăzute de prezenta schemă contribuie la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul axei prioritare 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" şi în cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020: reducerea intensităţii energetice primare cu 40% până în anul 2015 faţă de anul 2001 si reducerea emisiilor de poluanţi din aer cu 30% până în anul 2015.

(3) Ajutorul de stat se acordă operatorilor economici, fără a aduce atingere realizării măsurilor la termenele prevăzute în actele de reglementare emise de autorităţile competente pentru protecţia mediului;

(4)   Prin prezenta schemă se urmăreşte îndeplinirea următoarelor obiective orizontale:

a) crearea şi menţinerea locurilor de muncă;

b) încurajarea invenţiilor şi inovaţiilor în domeniul tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice, precum şi achiziţionarea de echipamente specifice inovative;

c)  reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi limitarea impactului acestora asupra dezvoltării durabile.

III.  Necesitatea implementării schemei

Art. 4. - (1) Prezenta schemă se înscrie în contextul integrării politicilor de mediu în elaborarea şi aplicarea politicilor regionale şi energetice şi al fundamentării unei strategii de dezvoltare durabilă. Obiectivele acesteia sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru „Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi sigură", cu documentul „An Energy Policy for Europe", Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice (UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum şi cu documentele prevăzute la art. 2 alin. (3).

(2) Dezvoltarea regională durabilă se va realiza prin sprijinirea investiţiilor pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice la operatorii economici din toate sectoarele industriale, cu excepţia celor excluşi de Regulament, respectiv pentru reducerea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot şi pulberi generate de instalaţiile mari de ardere din centralele electrice, în conformitate cu prevederile domeniului major de intervenţie 1 - operaţiunile a) şi c) din cadrul axei prioritare 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".

(3) Imbunătăţirea eficienţei energetice la consumatorii industriali şi reducerea emisiilor poluante provenite de la instalaţiile mari de ardere reprezintă o prioritate a politicii energetice naţionale şi a politicii de mediu şi contribuie la realizarea a 3 deziderate: dezvoltarea durabilă a regiunilor României, cu impact asupra creşterii competitivităţii şi eficienţei economice a consumatorilor industriali, reducerea la nivel local a impactului negativ asupra mediului, precum şi intervenţia asupra cauzelor şi nu a efectelor poluării. De asemenea, aceasta conduce la economisirea resurselor energetice fosile şi constituie o măsură eficace şi efectivă în ameliorarea schimbărilor climatice datorate emisiilor poluante.

(4) Având în vedere că dezvoltarea durabilă şi creşterea competitivităţii economice se bazează în mare măsură pe consumul eficient de resurse energetice şi de energie electrică, precum şi pe reducerea poluării, realizarea investiţiilor finanţate în cadrul prezentei scheme va contribui la o diminuare a discrepanţelor faţă de regiunile mai dezvoltate din cadrul Uniuni Europene. Reducerea consumului de energie la consumatori industriali, ca urmare a utilizării unor echipamente şi instalaţi mai eficiente energetic, va conduce la reducerea costurilor aferente alimentării cu energie necesară şi, implicit, la reducerea consumului final de energie, precum şi a consumului de resurse primare de energie la nivel naţional, contribuind astfel la reducerea importurilor de energie şi la diminuarea poluării. In contextul scăderii rezervelor naţionale şi mondiale de energie primară şi a creşterii tarifelor pentru energie, energia disponibilă este un factor determinant care influenţează dezvoltarea durabilă a unei ţări.

Art. 5. - (1) Implementarea prezentei scheme de ajutor de stat va conduce la reducerea intensităţii energetice a României şi la îndeplinirea obligaţiilor de mediu asumate în Tratatul de aderare.

(2) România este caracterizată printr-o intensitate energetică primară şi finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (aproximativ de 3 ori mai ridicată în 2004 în comparaţie cu media comunitară). Acest decalaj poate constitui un handicap important pentru competitivitatea economiei naţionale, în special în sectorul industrial, mai ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierea acestora la nivelurile europene.

Art. 6. - (1) In conformitate cu angajamentele asumate prin Tratatul de aderare, România trebuie să realizeze investiţii semnificative pentru reducerea emisiilor de gaze provenite de la instalaţiile mari de ardere, care au perioade de tranziţie, pentru alinierea la standardele comunitare prevăzute în Directiva CE/2001/80.

9)  Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 şi 160 bis din 24 februarie 2004.

10)  Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2003.

11) Hotărârea Guvernului nr. 1.879/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 16 ianuarie 2007.

12)  Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.

13)  Hotărârea Guvernului nr. 60/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 şi 126 bis din 18 februarie 2008.

14)  Directiva CE/2001/80, publicată în J.O. L 309 din 27 noiembrie 2001; prezenta directivă este transpusă în legislaţia românească prin Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

(2)  Multe dintre instalaţiile mari de ardere sunt situate în centrale termoelectrice de bază ale Sistemului Electroenergetic Naţional, care funcţionează în cea mai mare parte a anului şi furnizează, în principal, energie electrică, dar şi abur tehnologic consumatorilor industriali şi apă caldă menajeră sau pentru încălzire centralizată urbană. Nerealizarea acestor investiţii va determina închiderea capacităţilor de producere a energiei, cu următoarele consecinţe majore: periclitarea funcţionării în siguranţă a Sistemului Electroenergetic Naţional, reducerea drastică a competitivităţii sectorului energetic, importul masiv de energie electrică în regim de bază, creşterea preţului produselor şi serviciilor industriale şi comunale şi disponibilizarea masivă de personal, cu impact social negativ.

(3)  Majoritatea instalaţiilor mari de ardere sunt localizate în regiuni monoindustriale cu risc de şomaj ridicat şi furnizează energie unui segment semnificativ de populaţie din oraşe importante, producând aproximativ 50% din producţia de energie electrică a României.

Art. 7. - (1) De asemenea, prin implementarea prezentei scheme se estimează crearea a aproximativ 100 de noi locuri de muncă, concomitent cu menţinerea a cel puţin 1.400 de locuri de muncă. Totodată, înfiinţarea de filiale/puncte de lucru ale contractorilor şi subcontractorilor pe perioada derulării investiţiilor va atrage crearea de noi locuri de muncă temporare în regiunile respective.

(2) Aplicarea schemei va avea ca efect îmbunătăţirea standardului de viaţă al locuitorilor din regiunile în care vor fi realizate investiţiile, creşterea gradului de sănătate al populaţiei şi va crea condiţii favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, încurajarea investiţiilor în zonă, în special în ceea ce priveşte turismul, agricultura, industria agroalimentară şi altele asemenea. Astfel se pun bazele dezvoltării socioeconomice durabile şi se creează un echilibru între creşterea economică, protecţia mediului şi accesul echitabil la resurse între generaţii.

IV. Domeniul de aplicare

Art. 8. - Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici care realizează investiţii iniţiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, care activează în toate sectoarele industriale şi în sectorul producerii energiei electrice şi termice, cu excepţia situaţiilor prevăzute în art. 9.

Art. 9. - (1) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele sectoare:

a) sectorul pescuitului şi acvaculturii;

b) sectorul construcţiei de nave;

c) industria carboniferă;

d) industria siderurgică;

e) sectorul fibrelor sintetice;

f) activităţile legate de producţia primară a produselor agricole prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;

g)  procesarea şi marketingul produselor agricole, inclusiv a celor care imită sau substituie laptele, ori produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/8715).

(2) In cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective:

a) susţinerea financiară a activităţilor de export către ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

b) utilizarea preferenţială a produselor naţionale în detrimentul produselor importate;

c)  achiziţionarea de echipamente de transport în sectorul transportului.

V.  Definiţii

Art. 10. -In sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:

a) întreprinderile mici şi mijlocii (IMM, inclusiv microîntreprinderi) - se încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei I la Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/200116), cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, în sensul art. 10 lit. a);

c)  investiţie iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentarea, schimbarea fundamentală a procesului global de producţie a unei unităţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială;

d)   începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcţii, fie primul angajament care creează obligaţii juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu prevederile cuprinse în Regulament;

e) costuri eligibile - costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;

f)  active corporale - construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje;

g) active necorporale - transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau informaţii tehnice nepatentate;

h) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiilor17);

i) rată de actualizare - rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet la adresa http://ec.europa.eu/comm/competition/state_aid/legislation/ reference_rates.html;

j) instalaţii mari de ardere - orice echipament tehnic în care combustibilii sunt oxidaţi în scopul utilizării energiei termice astfel produse, a cărui putere termică nominală este egală cu sau mai mare de 50 MW, aflate în proprietatea societăţilor din coordonarea autorităţilor publice centrale;

k) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generală politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice" din Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice";

l) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".

VI.  Beneficiarii

Art. 11. - Potenţialii beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv microîntreprinderile.

Art. 12. - Beneficiarii pot depune proiecte individual.

Art. 13. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarului sunt următoarele:

1. este înregistrat ca societate comercială în România, conform legislaţiei naţionale în vigoare;

15)  Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87, publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.

16)  Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/2001, publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.

17)  Intensitatea se calculează ţinându-se cont de valoarea totală a sprijinului financiar public acordat pentru realizarea proiectului care se poate acorda din surse comunitare, naţionale sau locale. Toate cifrele utilizate vor fi cele cărora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.

2. îşi desfăşoară activitatea în orice sector industrial sau în sectorul producerii de energie electrică şi termică, cu excepţia sectoarelor şi obiectivelor prevăzute în art. 9;

3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugete speciale şi bugete locale, inclusiv obligaţiile de plată privind reeşalonările, conform legislaţiei naţionale în vigoare;

4. nu se află în dificultate, în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate18);

5.  nu are restricţii în activităţile comerciale, în conformitate cu legea;

6.  demonstrează că deţine resursele financiare necesare pentru implementarea proiectului;

7.  are capacitatea de implementare a proiectului în ceea ce priveşte resursele umane necesare;

8.  are capacitatea de a asigura operarea şi întreţinerea infrastructurii după implementarea proiectului (resurse umane şi financiare);

9. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a CE, rămasă definitivă şi irevocabilă, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie să fi fost recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/199919) şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/200620) privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/200721);

10. să justifice necesitatea finanţării proiectului din ajutor de stat. Evaluarea necesităţii acordării finanţării cade în sarcina autorităţii responsabile cu administrarea schemei;

11.  îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

Art. 14. - Numărul maxim estimat de beneficiari este de 200.

VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor

Art. 15. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se acceptă proiecte care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor instalaţii, echipamente şi utilaje existente.

(2) Condiţiile de eligibilitate a proiectelor sunt următoarele:

1. Prin implementarea proiectului trebuie realizate unul dintre următoarele obiective:

a) se va realiza o economie de energie minimă specificată în cererea de propuneri de proiecte, în conformitate cu bilanţul energetic întocmit conform Legii nr. 199/2000, republicată;

b) emisiile de SO2, NOx şi pulberi se vor încadra în sau vor fi sub valorile-limită prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

2.  Proiectul este implementat pe teritoriul României.

3.   Proiectul trebuie să vizeze unul dintre următoarele obiective:

a) îmbunătăţirea eficienţei energetice la operatorii industriali, realizată prin investiţii în instalaţii şi echipamente, care să conducă la economii de energie bazate pe un bilanţ energetic (cu efect asupra consumului de energie), sau prin investiţii în cogenerare, acolo unde această soluţie se impune;

b) investiţii în instalaţii de desulfurare, în instalaţii de reducere a oxizilor de azot din gazele de ardere şi filtre pentru instalaţiile mari de ardere cu perioadă de tranziţie, prevăzute la art. 10 lit. j), în conformitate cu Tratatul de aderare, într-un grup retehnologizat/modernizat, care să poată funcţiona cel puţin 15 ani sau cel puţin 100.000 ore din momentul finalizării proiectului.

4. Proiectul are toate acordurile/autorizaţiile/avizele necesare pentru realizarea acestuia, prevăzute în cererea de propuneri de proiecte.

5.  Proiectul respectă reglementările naţionale şi comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice şi informarea şi publicitatea.

6. Proiectul asigură resursele materiale, financiare şi umane necesare implementării, operării şi menţinerii investiţiei timp de 5 ani după punerea în funcţiune, în cazul întreprinderilor mari, respectiv 3 ani, în cazul IMM. Menţinerea în funcţiune a investiţiei trebuie să se realizeze în conformitate cu parametrii consideraţi în studiul de fezabilitate şi asumaţi prin contractul de finanţare.

7.  Activităţile proiectului nu au fost finanţate şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (studiu de prefezabilitate, analiză geotopografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic/detalii de execuţie şi altele asemenea).

8. In cadrul proiectului să nu se fi efectuat activităţi care să semnifice „începerea lucrărilor", în conformitate cu prevederile art. 10 lit. d).

9. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

VIII.  Durata

Art. 16. - Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.

IX.  Bugetul schemei

Art. 17. - (1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 318.800.000 euro, din care 287.300.000 euro, echivalent în lei, reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi 31.500.000 euro, echivalent în lei, reprezintă fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:

                                                                   - milioane euro -

Anul

Total (fonduri comunitare şi fonduri publice naţionale)

2008

33,3

2009

48,8

2010

63,3

2011

65,9

2012

57,1

2013

50,4

18) Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. nr. C 244 din 1 octombrie 2004.

19)  Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 659/1999, stabilind regulile de aplicare a art. 93 din Tratatul CE., publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.

20) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.

21) Legea nr. 137/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 24 mai 2007.

(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergenţă.

X.  Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 18. - Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.

Art. 19. - Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordării ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării contractului de finanţare de către ambele părţi.

XI. Valoarea maximă a finanţării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)

Art. 20. - Intensitatea ajutorului de stat acordat nu poate depăşi:

a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea Bucureşti Ilfov;

b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.

Art. 21. -Aceste intensităţi se majorează cu 20% în cazul întreprinderilor mici, inclusiv al microîntreprinderilor, şi cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii.

Art. 22. - Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuţie financiară de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie resurse personale, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public22).

Art. 23. - Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică proiectelor mari de investiţii ale căror costuri eligibile depăşesc 50 milioane euro23).

XII.  Cheltuielile eligibile

Art. 24. - Prevederilor prezentului capitol li se aplică dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare24), în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.

Art. 25. - Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţială:

a)  costul investiţiilor în active corporale - considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât şi pentru IMM;

b) costul investiţiilor în active necorporale. In cazul IMM se ia în considerare costul integral al acestor investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului.

Art. 26. - (1) In sensul prezentei scheme, investiţiile în active corporale privesc exclusiv construcţii, echipamente, instalaţii şi utilaje.

(2) Valoarea activelor corporale se stabileşte la costul de achiziţie pentru bunurile procurate cu titlu oneros, în conformitate cu legislaţia naţională în domeniu.

Art. 27. -Activele achiziţionate trebuie să fie noi.

Art. 28. - Cheltuielile privind achiziţia de active corporale şi necorporale prin leasing nu sunt eligibile.

Art. 29. - Pentru a fi incluse în investiţia inţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;

b) să fie considerate active amortizabile;

c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţă;

d)  să fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puţin 5 ani pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM.

Art. 30. - (1) Toate costurile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fără TVA.

(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.

XIII. Necesitatea ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei

Art. 31. - (1) Ajutorul de stat regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacă, înaintea începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacă autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplineşte în principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii lucrărilor25).

(2) Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute în alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.

Art. 32. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM. Această regulă nu împiedică înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută26).

XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat

Art. 33. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un  ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale ori comunitare.

22)  Exemplu de ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândă, participări de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc criteriul investitorului în economia de piaţă, garanţii publice care conţin elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.

23)  Un proiect mare de investiţii va fi considerat ca un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţială este realizată, în cursul unei perioade de 3 ani, de către una şi aceea şi întreprindere şi este constituită dintr-o combinaţie economică indivizibilă de elemente de capital fix.

24)  Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.

25) In conformitate cu art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006.

26) In conformitate cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006.

Art. 34. - Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.

XV. Modalitatea de derulare a schemei

Art. 35. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 din Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autorităţii de management a aceluiaşi program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.

Art. 36. - (1) Procedura de implementare şi derularea schemei se desfăşoară după cum urmează:

1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;

2. primirea şi înregistrarea cererii de finanţare;

3. verificarea conformităţii administrative a cererii de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

4. verificarea eligibilităţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a acordului de principiu că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate a schemei, potrivit art. 31 alin. (1);

5. evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor;

6. selecţia proiectelor;

7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;

8.  derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plăţile se efectuează de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare;

9.  efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor;

10.  finalizarea proiectelor: plata finală se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;

11. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor, pe o perioadă de 5 ani în cazul întreprinderilor mari şi pe o perioadă de 3 ani în cazul IMM.

(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor, adresată Organismului Intermediar pentru Energie, o cerere de finanţare corespunzătoare fiecărei operaţiuni menţionate la art. 4 alin. (2), însoţită de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului.

(3) Conţinutul cererii şi al documentelor însoţitoare, descrierea detaliată a etapelor prevăzute în alin. (2), criteriile de selecţie, precum şi celelalte condiţii necesare pentru implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei operaţiuni în conformitate cu art. 4 alin. (2). Cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei operaţiuni vor fi publicate pe pagina de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro

Art. 37. - Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul Economiei şi Finanţelor va fi anunţată la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor: Organismul Intermediar pentru Energie: http://oie.minind.ro

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat

Art. 38. -In vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/199827), furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.

Art. 39. - Textul schemei, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce.minind.ro şi http://oie.minind.ro

Art. 40. - Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea schemei. Aceste informaţii se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Art. 41. - Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun.

Art. 42. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea Organismului Intermediar pentru Energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.

Art. 43. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se asigură că investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.

(2) In situaţia în care constată nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.

Art. 44. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul schemei sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor28), dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficială sau parţială a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de exceptare prevăzute de Regulament.

(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei29), toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.

27) Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998.

Art. 45. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.

Art. 46. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/200730) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, şi cu Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/200431) cu privire la implementarea Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.

Art. 47. -Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 si 46.

28)  Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

29)  Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.

30) Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

31)  Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/2004, publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 718/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 718 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu