HOTARARE Nr
HOTARARE Nr.
589 din 3 mai 2006
pentru modificarea anexei
nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 581/1998 privind infiintarea Companiei
Nationale de Cai Ferate „C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 18 mai 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa
nr. 2 „Elementele concrete ale infrastructurii feroviare publice" la
Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înfiinţarea Companiei Naţionale de
Căi Ferate „C.F.R." - S.A. prin reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 15 septembrie 1998, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul apărării naţionale,
Ion-Mircea Plângu,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ*)
(Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 581/1998)
„Elementele concrete ale infrastructurii feroviare
publice
Nr. crt.
|
Elementul concret
|
Definirea elementului
|
a) Liniile ferate de circulaţie,
suprafaţa de teren pe care sunt construite, precum şi terenurile situate de o
parte şi de alta a axei căii ferate până la limita de expropriere aprobată
sau limita zonei de siguranţă a infrastructurii feroviare, potrivit legii
|
a)l
|
Liniile de cale ferată curente dintre
staţii şi terenul aferent
|
Ansamblul de elemente tehnice ale căii ferate cu toate
componentele sale funcţionale, format din terasamentul căii ferate,
suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de
balastare), delimitate de semnalele de intrare din direcţii opuse dintre două
staţii consecutive, precum şi fâşiile de teren în limita de expropriere
aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor
marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare
publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.
|
a) 2
|
Liniile de cale ferată de primiri-expedieri din staţii şi terenul
aferent
|
Ansamblul de elemente tehnice ale căii ferate cu toate
componentele sale funcţionale, format din terasamentul căii ferate,
suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere, prisma de
balastare), care continuă liniile curente în incinta staţiilor, liniile de
primiri-expedieri, precum şi alte linii destinate prin planurile tehnice de
exploatare desfăşurării circulaţiei trenurilor de călători şi marfa, dotate cu
semnale de circulaţie, pasaje pietonale aferente, peroane adiacente şi
copertine, precum şi fâşiile de teren în limita de expropriere aprobată, dar
minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor marginale de
primiri expedieri, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii
feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.
|
a) 3
|
Liniile de cale ferată de evitare şi terenul aferent
|
Ansamblul de elemente tehnice ale căii
ferate cu toate componentele sale funcţionale, format din terasamentul căii
ferate, suprastructura căii ferate (şină, traverse, sistem de prindere,
prisma de balastare), care formează liniile ferate construite în scopul
dirijării materialului rulant, care nu poate fi oprit la locul stabilit, în
condiţii optime pentru protecţia circulaţiei şi manevrei pe alte linii din
staţie sau linie curentă, precum şi fâşiile de teren în limita de expropriere
aprobată, dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor
marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii feroviare
publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere.
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
a) 4
|
Liniile de cale ferată care asigură accesul la infrastructura
portuară sau terminale şi terenul aferent dat în concesiune
|
Liniile de acces la infrastructura publică în terminalele care
servesc sau pot să servească mai mult decât un utilizator final, inclusiv
liniile de acces către şi de la alte locaţii şi facilităţi precum şi fâşiile
de teren, după caz, date în concesiune în limita de expropriere aprobată,
dar minim două fâşii de 20 m de o parte şi de alta a axei liniilor
marginale, care alcătuiesc zona de siguranţă a infrastructurii
feroviare publice dacă este satisfăcută şi condiţia de expropriere; Liniile
de acces la infrastructura publică spre şi dinspre porturile aferente,
inclusiv liniile de legătură precum şi fâşiile de teren, după caz, date în
concesiune în limita de expropriere aprobată, dar minim două fâşii de 20 m
de o parte şi de alta a axei liniilor marginale, care alcătuiesc zona de
siguranţă a infrastructurii feroviare publice dacă este satisfăcută şi
condiţia de expropriere.
|
a) 5
|
Aparate de cale
|
Ansamblul compus din şină, traverse,
elemente mecanice şi electrice, care asigură trecerea materialului rulant de
pe o linie de cale ferată pe alta.
|
a) 6
|
Trecerile la nivel cu liniile de cale ferată
|
Ansamblul de elemente tehnice utilizate la intersecţia la acelaşi
nivel între liniile căii ferate şi o cale rutieră.
|
b) Podurile, viaductele, tunelurile şi alte construcţii şi
lucrări de apărare şi protecţie aferente
|
b)l
|
Lucrările de artă destinate traversării unor obstacole şi terenul
aferent
|
Ansamblul elementelor constructive ale
podurilor, podeţelor, viaductelor, pasajelor inferioare, tunelurilor,
lucrările de apărare şi protecţie aferente şi terenul aferent, până la limita
ultimului element component al lucrării respective.
|
c)Luc ferate
|
rările geotehnice de protecţie şi de consolidare, plantaţiile de
protecţie a liniilor precum şi terenurile aferente, pe care sunt amplasate.
|
c)l
|
Lucrările destinate drenării, captării şi evacuării apelor şi
terenul aferent
|
Apeductele, drenurile, casiurile, zidurile de retenţie, şanţurile, chesoanele, canalele şi terenul aferent.
|
c)2
|
Lucrările de artă destinate consolidării şi apărării
terasamentelor şi tunelurilor de cale ferată şi terenul aferent
|
Zidurile de sprijin, horele, contraforturile, pereurile,
pragurile, epiurile, digurile, apărările de maluri,
polatele, lucrările de protecţie a intrărilor în tuneluri şi deasupra
acestora din considerente de securitate şi terenul aferent.
|
c)3
|
Plantaţiile de protecţie împotriva înzăpezirilor şi suprafeţele
înierbate destinate protejării taluzelor căii ferate împotriva eroziunii şi
terenul aferent.
|
Plantaţiile de arbori şi arbuşti destinaţi protecţiei împotriva
înzăpezirilor, suprafeţele înierbate destinate protejării taluzelor căii
ferate împotriva eroziunii şi terenul aferent acestora, aflat în zona de
siguranţă.
|
c)4
|
Protecţiile antifonice şi terenul aferent
|
Amenajările destinate protecţiei antifonice la circulaţia
trenurilor pe liniile infrastructurii feroviare publice şi terenul aferent acestora
|
d) Instalaţiile fixe de siguranţă şi conducere operativă a
circulaţiei feroviare, aferente liniilor de cale ferată aparţinând
infrastructurii feroviare publice
|
d)l
|
Instalaţiile de asigurare cu încuietori, cu şi fără bloc
|
Ansamblul de echipamente mecanice cu care impiegatul de mişcare
asigura încuierea macazurilor si punerea semnalelor mecanice pe liber, numai
daca acestea sunt poziţionate corespunzător parcursului comandat pentru
trecerea trenului, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)2
|
Instalaţiile de
centralizare
electromecanică
|
Ansamblul de echipamente electromecanice cu care impiegatul de
mişcare controlează manevrarea si zăvorârea macazurilor, realizând punerea
semnalelor mecanice pe liber, numai daca sunt îndeplinite condiţiile de
siguranţa corespunzătoare parcursului comandat, cu toate anexele, clădirile
şi terenul aferent.
|
d)3
|
Instalaţiile de
centralizare
electrodinamică
|
Ansamblul de echipamente mecanice şi electrice bazate în
principal pe relee cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi
înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi macazurilor de
către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase de
manevră sau de circulaţie, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de
siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul
aferent.
|
d)4
|
Instalaţiile de centralizare electronică
|
Ansamblul de echipamente mecanice, electrice, electronice şi de
tehnică de calcul, cu care se comandă şi se controlează manevrarea şi
înzăvorârea macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor şi a macazurilor
de către materialul rulant, permiţând punerea pe liber a semnalelor luminoase
de circulaţie sau de manevră, numai dacă sunt îndeplinite condiţiile de
siguranţă verificate de instalaţie, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)5
|
Instalaţiile dispecer pentru conducerea circulaţiei trenurilor
|
Ansamblul de echipamente electrice, electronice şi de tehnică de
calcul, cu care operatorul dispecer realizează de la un post central
telecontrolul permanent al circulaţiei trenurilor şi telecomanda şi/sau
telecontrolul macazurilor şi semnalelor din staţiile de pe secţia condusă, cu
toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)6
|
Instalaţiile de bloc de linie automat.
|
Ansamblul de elemente situate în linia curentă, în dependenţă cu
instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifică
starea de liber/ocupat a liniei curente şi care permite circulaţia mai multor
trenuri, în acelaşi sens, la interval de sector de bloc, comanda semnalelor
de circulaţie care acoperă sectoarele de bloc realizându-se în mod automat de
tren, cu toate anexele,
clădirile şi terenul aferent.
|
d)7
|
Instalaţiile de bloc de linie semiautomat
|
Ansamblul de elemente situate în linia curentă, în dependenţă cu
instalaţiile de centralizare din staţiile adiacente, prin care se verifică
starea de liber/ocupat a
liniei curente, cu toate anexele,
clădirile şi terenul aferent.
|
d)8
|
Instalaţiile de semnalizare automată a trecerilor la nivel, cu şi
fără barieră
|
Ansamblul de echipamente situate în staţii sau în linie curentă
prin care, în mod automat, se interzice traficul rutier la trecerea la nivel,
când are loc apropierea unui convoi feroviar, astfel încât timpul de
interdicţie sa fie redus la minimul permis de siguranţa circulaţiei
feroviare, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)9
|
Instalaţiile pentru controlul automat al vitezei trenurilor
-INDUSI şi ETCS (instalaţia din cale)
|
Instalaţiile automate, în dependenţă cu semnalele instalaţiilor
de centralizare sau ale blocului de linie automat, care controlează viteza de
circulaţie a trenurilor şi comandă oprirea automată a acestora în cazul
depăşirii limitei de viteză impuse prin semnalizare, cu toate anexele,
clădirile şi terenul aferent.
|
d)10
|
Instalaţiile pentru înlăturarea sau topirea zăpezii şi a gheţii
la macazuri
|
Instalaţiile electrice sau electronice care prin dispozitive cu
aer comprimat înlătură zăpada dintre acele şi contraacele macazurilor sau
bazate pe efectul termic al curentului electric, fie al unei flăcări de gaz,
prin elemente specifice, topesc gheata si zăpada ce se acumulează între acele
si contraacele macazurilor, cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d) 11
|
Instalaţiile de comandă automată a macazurilor în triaje
|
Ansamblul de echipamente cu care operatorul de triere din
triajele de reţea, prin intermediul unui pupitru sinoptic, comandă şi
controlează manevrarea macazurilor, permiţând trierea trenurilor conform
aşezării vagoanelor in cuprinsul acestora, pe liniile alocate direcţiilor de
destinaţie, cu respectarea condiţiilor de siguranţă specifice, cu toate
anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d) 12
|
Instalaţiile de frână de cale
|
Ansamblul de echipamente cu care operatorul de triere din
triajele de reţea, moderează viteza vagoanelor care rulează singure pe
dispozitivul (cocoaşa) de triere, astfel încât acestea să se oprească la
destinaţie, pe liniile de acumulare, fără ca viteza de impact sa fie
periculoasă pentru materialul rulant sau marfa transportată, cu toate
anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)13
|
Instalaţiile de tracţiune electrică şi de
electroalimentare aferente liniilor de cale ferată aparţinând
infrastructurii feroviare publice (liniile curente dintre staţii,
liniile directe, liniile de primire-expediere din staţii,
liniile de evitare, triajele de reţea ale căii ferate)
|
Linia de contact 25 kV - 50 Hz;
Posturile de secţionare, subsecţionare, alimentare şi de
legare în paralel cu echipamentele, instalaţiile, clădirile
şi terenurile aferente;
Substaţiile de tracţiune electrică cu clădirile,
platformele, drumurile de acces şi
terenurile aferente;
Instalaţiile de telemecanizare, pentru comanda şi
controlul operativ prin dispecer a instalaţiilor fixe de
tracţiune electrică, cu toate anexele, clădirile şi terenul
aferent;
Instalaţiile de comandă la distanţă a
separatoarelor
montate în punctele de secţionare ale liniei de contact,
cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent;
Instalaţiile de la posturile Dispecer Energetic Feroviar, ce
constau în totalitatea dotărilor tehnice prin care se asigură în timp real
informaţiile necesare comenzii operative a instalaţiilor de tracţiune
electrică şi se exercită autoritatea de conducere a dispecerului, cu
spaţiile special destinate şi terenurile aferente; Instalaţiile de protecţie
din cale şi vecinătate ce constau în ansamblul de elemente utilizate în
zona căii ferate electrificate pentru protecţia omului, a instalaţiilor din
cale şi din afara căii aparţinând căilor ferate şi altor instituţii
împotriva influenţelor periculoase şi perturbatoare ale tracţiunii
electrice în curent alternativ monofazat de 25 kV / 50Hz, cu toate anexele,
clădirile şi terenul aferent;
Posturile de transformare care alimentează instalaţiile de
siguranţa circulaţiei cu clădirile şi terenurile aferente; Liniile electrice
aeriene şi în cablu care alimentează substaţiile de tracţiune
electrică şi instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele,
clădirile şi terenul aferent;
Grupurile electrogene care alimentează instalaţiile de siguranţa
circulaţiei cu clădirile special destinate şi terenurile aferente;
Instalaţiile electrice de lumină şi forjă care deservesc
instalaţiile de siguranţa circulaţiei, cu toate anexele, clădirile şi
terenurile aferente.
|
d)14
|
Alte instalaţii de automatizare
|
Ansamblul de echipamente cu care
se determina elementele geometrice sau de poziţie ale vagoanelor,
staţionate sau in mişcare, necesare pentru îndeplinirea condiţiilor de
siguranţă specifice cu toate anexele, clădirile şi terenul aferent.
|
d)15
|
Echipamente speciale de supraveghere,
detecţie, avertizare şi climatizare
|
Echipamente pentru supravegherea parametrilor de
funcţionare ai instalaţiilor de siguranţa a circulaţiei, echipamente
de telecomandă şi/sau telecontrol, echipamente de avertizare şi/sau
stingere a incendiilor, echipamente de climatizare, echipamente de detectare
a cutiilor de osii supraîncălzite, cu toate anexele, clădirile şi terenul
aferent.
|
d)16
|
Instalaţiile electrice de iluminat exterior care deservesc
liniile şi spaţiile care aparţin infrastructurii feroviare publice
|
Totalitatea elementelor utilizate pentru asigurarea
iluminatului peroanelor, zonelor de macazuri, pasajelor la
nivel, zonelor tehnologice, care deservesc liniile şi spaţiile precizate,
compuse din: corpurile de iluminat, sursele de lumină, suporţii pentru
corpurile de iluminat, de tip stâlp, pilon sau lampadar, liniile
electrice aeriene sau liniile în cablu aferente, elementele de comandă,
distribuţie şi protecţie aferente cu toate anexele, clădirile şi terenul
aferent.
|
e) Triajele de reţea ale caii ferate si terenurile afectate
acestora
|
e)l
|
Triajele de reţea ale caii
ferate si terenurile
aferente acestora din
staţiile:
Bucureşti Triaj, Ploieşti
Triaj,
Craiova, Simeria Triaj,
Caransebeş Triaj,
Braşov Triaj, Adjud,
Dej
|
Ansamblul liniilor, echipamentelor şi instalaţiilor de siguranţa
a circulaţiei şi a activităţii de manevra cu clădirile şi terenurile
aferente, necesare primirii, descompunerii, acumulării, compunerii şi
expedierii trenurilor de marfă.
|
f)Reţele fixe de telecomunicaţii feroviare
|
f) 1
|
Reţea feroviară de cabluri cu fibre optice
|
Ansamblul de cabluri cu fibre optice, elemente de joncţionare
pentru continuitate, elemente de protecţie subterană şi de ancorare aeriană
prin care se asigură suportul de transmitere a informaţiei, datelor pentru
sistemul naţional de telecomunicaţii digitale feroviare.
|
f) 2
|
Reţea feroviară magistrală de transmisiuni digitale sincrone DTBN
|
Ansamblul de echipamente electronice, de tehnică de calcul,
aplicaţiile specifice de management şi sincronizare, care permite preluarea
informaţiei, datelor electronice, prelucrarea şi transmiterea lor,
realizându-se interconectarea staţiilor de cale ferată, în vederea asigurării
telecomunicaţiilor de siguranţa şi conducerea operativă a circulaţiei
feroviare, precum şi telecomunicaţiile de exploatare, managementul feroviar
şi conducerea activităţii feroviare.
|
f)3
|
Reţea feroviară de transmisiuni digitale asincrone ATM
|
Ansamblul de echipamente electronice, de
tehnică de calcul cu programele lor de management, care permite implementarea
aplicaţiilor informatice specific feroviare, prelucrarea şi gestionarea lor,
astfel realizându-se interconectarea centrelor administrative cu centralul
companiilor de transport feroviar.
|
f)4
|
Reţea feroviară de telefonie cu servicii integrate ISDN
|
Ansamblul de echipamente electronice, de tehnică de calcul şi
aplicaţiile specifice de management, care permite interconectarea nodurilor
feroviare, realizându-se transmisiuni comutate de voce, date şi imagini,
asigurând posibilitatea efectuării telecomunicaţiilor de exploatare şi
administrare a activităţii feroviare.
|
|