HOTARARE Nr.
527 din 19 aprilie 2006
privind aprobarea
contractului-cadru si a onorariilor maximale acordate evaluatorilor autorizati,
persoane fizice sau juridice, in vederea efectuarii raportului de evaluare a
imobilelor conform titlului VII „Regimul stabilirii si platii despagubirilor
aferente imobilelor preluate in mod abuziv" din Legea nr. 247/2005 privind
reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri
adiacente
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 5 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 32 alin. (3) din titlul VII al Legii nr. 247/2005
privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri
adiacente, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă modelul
contractului-cadru de prestări de servicii şi anexa la contractul-cadru de
prestări de servicii, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Se aprobă cuantumul maxim al onorariilor
ce pot fi acordate evaluatorilor autorizaţi, persoane fizice sau juridice, în
vederea efectuării raportului de evaluare a imobilelor conform titlului VII din
Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei,
precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare,
prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Plăţile vor fi efectuate în lei, cuantumul
onorariilor fiind calculat la cursul leu/euro comunicat de Banca Naţională a
României la data efectuării plăţii.
Art. 3. - Contractul-cadru prevăzut ia art. 1 se va
încheia între evaluator, persoană fizică sau juridică, şi Cancelaria
Primului-Ministru.
Art. 4. - Sumele reprezentând onorariile acordate
evaluatorilor autorizaţi vor fi achitate din bugetul Cancelariei
Primului-Ministru, la cererea Secretariatului Comisiei Centrale pentru
Stabilirea Despăgubirilor.
Art. 5. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Preşedintele Autorităţii Naţionale
pentru Restituirea
Proprietăţilor,
Ingrid Zaarour
p. Ministrul finanţelor publice,
Istvan Jakab,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
CONTRACT-CADRU DE PRESTĂRI DE SERVICII
Nr.............../................
I. Părţile
contractante:
Intre:
Societatea Comercială
............................................................/evaluator persoană
fizică, membru al unei asociaţii naţionale profesionale de evaluare recunoscute ca fiind de
utilitate publică, având calitatea de evaluator
independent, cu sediul în ......................., în calitate de prestator,
şi
Cancelaria Primului-Ministru, cu sediul în municipiul
Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, cod fiscal 16287630, cont de virament nr.
RO98TREZ70023510120XXXXX, deschis la Direcţia Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti, prin reprezentantul său legal
........................................................, în calitate de
beneficiar,
a intervenit următorul contract-cadru de prestări de
servicii:
II. Obiectul
contractului
Art. 1. - Obiectul contractului îl constituie
asigurarea de către prestator a serviciilor de evaluare solicitate de Comisia
Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, denumită în continuare Comisia
Centrală, în aplicarea titlului VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente. Serviciile de
evaluare solicitate privesc executarea evaluării imobilelor identificate în
anexa care face parte integrantă din prezentul
contract.
III. Valoarea contractului şi modalitatea de plată
Art. 2. - Preţul prestaţiei pentru fiecare tip de
imobil este cel stabilit prin hotărâre a Guvernului şi prevăzut în anexa la
prezentul contract.
Art. 3. - Factura se eliberează în termen de 15 zile de
la data comunicării acceptării de către beneficiar a raportului de evaluare a
imobilului ce face obiectul contractului.
Art. 4. - Plata se efectuează prin ordin de plată, în
termen de cel mult 30 de zile de la data prezentării facturii la Direcţia
generală economică a Cancelariei Primului-Ministru, confirmată cu „bun de
plată" de responsabilul de contract.
IV. Durata
contractului
Art. 5. - Contractul se încheie pe o durată
nedeterminată.
V. Drepturile şi obligaţiile părţilor
Art. 6. - Obligaţiile
prestatorului:
6.1. să îndeplinească în orice moment criteriile de
selecţie stabilite prin Decizia Comisiei Centrale nr. 1 din 7 octombrie 2005
pentru aprobarea condiţiilor de înscriere în lista de evaluatori autorizaţi;
6.2. să asigure serviciile de evaluare a
proprietăţilor imobiliare în conformitate cu Standardele internaţionale de
evaluare;
6.3. să întocmească raportul de evaluare şi să îl
înainteze Comisiei Centrale pe suport magnetic şi în scris;
6.4. să transmită un exemplar al raportului de
evaluare şi solicitantului, persoană îndreptăţită, şi să răspundă la
obiecţiunile acestuia, după caz;
6.5. să realizeze prestaţia datorată la termenul şi
în condiţiile stabilite în prezentul contract.
Art. 7. - Obligaţiile beneficiarului
7.1. să pună la dispoziţie prestatorului, în format
electronic, actele deţinute, din dosarele ce i-au fost înaintate;
7.2. să achite suma prevăzută la art. 2 în condiţiile
şi în termenele prevăzute de prezentul contract.
VI. Termenul de execuţie
Art. 8. - Termenul de executare
a evaluării imobilului este prevăzut în anexa la prezentul contract.
VII. Incetarea
contractului
Art. 9. - Prezentul contract încetează de plin drept la
data îndeplinirii obligaţiilor asumate sau, fără a mai fi necesară intervenţia
unui/unei tribunal arbitrai/instanţe judecătoreşti, în cazul în care una dintre
părţi subcontractează drepturile şi obligaţiile sale prevăzute de prezentul
contract fără acordul celeilalte părţi.
In cazul în care una dintre părţi nu îşi execută
obligaţiile asumate prin prezentul contract, acesta se consideră desfiinţat de
drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere şi fără orice altă formalitate prealabilă, precum şi
fără a mai fi necesară intervenţia unui/unei tribunal arbitrai/instanţe
judecătoreşti.
Art. 10. - Incetarea contractului poate interveni după
trecerea unei perioade de 10 zile de la data expirării termenului de executare
a evaluării, Comisia Centrală rezervându-şi dreptul de a putea refuza preluarea
raportului de evaluare şi achitarea serviciilor prestate cu întârziere.
Art. 11. - Partea care se află în imposibilitate de a
executa prezentul contract va notifica celeilalte părţi în termen de 5 zile de
la ivirea acesteia.
VIII. Penalităţi
Art. 12. - In cazul nerespectării obligaţiilor
contractuale aferente prestatorului, se vor aplica penalităţi în cuantum de 1%
pentru fiecare zi de întârziere, din valoarea
contractului.
Art. 13. - In cazul nerespectării termenului de plată,
se vor aplica penalităţi în cuantum de 1% pentru fiecare zi de întârziere, din
valoarea contractului.
IX. Litigii
Art. 14. - Litigiile ce intervin între părţi se vor soluţiona pe cale amiabilă sau vor fi soluţionate
de instanţele judecătoreşti competente.
X. Forţa majoră
Art. 15. - Nici una dintre părţile contractante nu
răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod necorespunzător
- total sau parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului
contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei
respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.
Art. 16. - Partea contractantă care invocă forţa majoră
este obligată să notifice celeilalte părţi, în termen de 24 de ore, producerea
evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării
consecinţelor lui.
Art. 17. - Dacă în termen de 7 zile de la producere,
evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice
încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre acestea
să pretindă daune-interese.
Art. 18. - Partea care invocă forţa majoră va prezenta
în termen de 3 zile de la apariţia situaţiei notificate certificatul emis de
camera de comerţ şi industrie teritorială.
Art. 19. - Incetarea cazului de forţă majoră va fi
comunicată celeilalte părţi contractante în scris, în termen de 24 de ore.
XI. Dispoziţii finale
Art. 20. - Orice schimbare
adusă elementelor de identificare a oricăreia dintre părţile contractante va fi
notificată celeilalte părţi în termen de cel mult 24 de ore de la data
producerii acesteia, în caz contrar orice comunicare sau acte de procedură
urmând a se face la vechea/vechiul adresă/sediu.
Prezentul contract a fost încheiat în 3 (trei)
exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte şi unul pentru a fi arhivat
de către secretariatul tehnic al Comisiei Centrale, şi conţine ...........
file.
Prestator, Beneficiar,
....................................................
Cancelaria Primului-Ministru
ANEXA
la contractul de prestări de servicii
Nr......./......
Părţile contractante, astfel cum sunt acestea
determinate potrivit pct. I din contractul-cadru, înţeleg să convină asupra următoarelor:
Art. 1. - Serviciile de evaluare solicitate de Comisia
Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor în aplicarea art. 16 din titlul VII
din Legea nr. 247/2005 şi care se vor asigura de prestator privesc executarea
evaluării:
a) terenului intravilan;
b) terenului forestier;
c) terenului extravilan agricol;
d) construcţiei demolate (cu/fără teren);
e) construcţiei existente
(cu/fără teren);
f) apartamentului cu/fără teren;
g) blocului de locuinţe - condominiu (cu/fără teren);
h) obiectivului comercial, industrial,
situat în
.................................................................... , ce face
obiectul Dosarului nr ............
(datele de identificare)
.../............, constituit în baza Notificării
nr......./......, soluţionată prin emiterea Dispoziţiei nr......./......, de
acordare/propunere de acordare de măsuri reparatorii în
echivalent constând în ............................................
Art. 2. - Termenul de executare a evaluării
............................................... este de ............ de zile de
la data primirii dosarului.
(obiectul
contractului)
Art. 3. - Preţul prestaţiei este de ................
lei (RON).
Prezenta anexă face parte integrantă din
contractul-cadru, fiind încheiată în 3 (trei) exemplare originale, câte unul
pentru fiecare parte şi unul pentru a fi arhivat de către Secretariatul tehnic
al Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, şi conţine ...... file.
Prestator,
Beneficiar,
..............................................
Cancelaria Primului-Ministru
ANEXA Nr. 2
Onorariile acordate evaluatorilor autorizaţi, persoane
fizice sau juridice, în vederea efectuării raportului de evaluare a imobilelor conform titlului VII din
Legea nr. 247/2005, se vor stabili pentru fiecare tip de lucrare de evaluare
şi constituie cuantumuri maxime, după cum urmează:
a) teren
intravilan
- 150 euro;
b) teren
forestier
- 150 euro;
c) teren extravilan agricol -
150 euro;
d) construcţie demolată (cu/fără teren)*) - 250 euro;
e) construcţie existentă (cu/fără
teren)*) - 250
euro;
f) apartament (cu/fără
teren) -
150 euro;
g) bloc de locuinţe -
condominiu (cu/fără teren)*) -
200 euro;
h) obiectiv comercial, industrial (fabrici, mori,
hoteluri etc), - 200 euro.
*) Construcţii cu o suprafaţă construită desfăşurată de
până la 500 m2 şi
cu un teren aferent de până la 500 m2. Pentru suprafeţele construite desfăşurate mai mari de 500 m2 şi pentru suprafeţele de teren
aferent mai mari de 500 m2, onorariile se suplimentează cu 50 euro pentru fiecare depăşire a
unui multiplu de 500 m2, dar nu mai mult de 400 euro valoarea
totală a onorariului.
Exemplu:
Imobil compus din construcţii în suprafaţă de 1.001 m2
şi teren aferent în suprafaţă de 2.001 m2
Valoarea onorariului = 250 euro (onorariu de bază) + 50
euro x 2 (onorariu corespunzător pentru fiecare depăşire a unui multiplu de 500
m2 suprafaţă de teren) = 350 euro.