HOTARARE Nr. 501 din 1 iunie 2005
pentru aprobarea Criteriilor privind asigurarea mijloacelor de protectie
individuala a cetatenilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 482 din 8 iunie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 53
din Legea nr. 481/2004 privind protectia civila,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Criteriile privind asigurarea mijloacelor de protectie
individuala a cetatenilor, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Nerespectarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea
administrativa, contraventionala sau penala, potrivit legii.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
CRITERII
privind asigurarea mijloacelor de protectie individuala a cetatenilor
Art. 1
Prin protectie individuala se intelege ansamblul de masuri ce trebuie
desfasurat, in cazul producerii unui accident, in vederea limitarii sau
inlaturarii efectelor nocive asupra organismului uman, imediate sau intarziate,
ale uneia sau mai multor substante periculoase.
Art. 2
(1) Prin mijloc de protectie individuala se intelege echipamentul care
contribuie la apararea organismului uman impotriva substantelor periculoase.
(2) Mijloacele de protectie individuala sunt destinate protejarii cailor
respiratorii, ochilor si pielii impotriva actiunii substantelor periculoase.
(3) Potrivit rolului pe care il au in asigurarea protectiei organismului
uman, mijloacele de protectie individuala se clasifica astfel:
a) mijloace de protectie a cailor respiratorii si a ochilor, respectiv:
a 1) filtrante: masca contra particulelor si aerosolilor;
a 2) filtrant-sorbante: semimasca si masca contra gazelor cu cartus
filtro-sorbant;
a 3) izolante: aparate sau masti izolante si aparate de respirat cu aer
comprimat;
b) mijloace de protectie a pielii: completuri de protectie.
(4) Mastile filtrante si filtrant-sorbante apara fata si caile respiratorii
impotriva actiunii vatamatoare a substantelor toxice, depunerii prafului
radioactiv si agentilor microbieni.
(5) Mijloacele izolante sunt mijloacele de protectie individuala a cailor
respiratorii, care, spre deosebire de mastile filtrante si filtrant-sorbante,
izoleaza complet caile respiratorii de mediul inconjurator.
(6) Completurile de protectie sunt echipamente confectionate din materiale
care sa asigure protectia pe timpul actiunii sau stationarii intr-o zona
contaminata.
Art. 3
La stabilirea tipurilor de mijloace de protectie individuala si a
modalitatii de asigurare a cetatenilor cu acestea se au in vedere urmatoarele
criterii:
a) clasificarea din punct de vedere al protectiei civile a unitatilor
administrativ-teritoriale, localitatilor, institutiilor publice, operatorilor
economici si obiectivelor, in functie de riscurile specifice, cuprinsa in
Catalogul national de clasificare a acestora;
b) modul de dispunere a cetatenilor fata de institutii publice, operatori
economici si/sau obiective care produc, transporta, depoziteaza sau manipuleaza
substante periculoase in cantitati care pot pune in pericol viata si sanatatea
oamenilor, denumite in continuare obiective sursa de risc;
c) categoriile de cetateni care pot fi afectate de substantele periculoase,
potrivit anexei nr. 1 la prezentele criterii;
d) compatibilitatea si eficienta mijloacelor de protectie individuala in
raport cu substantele periculoase;
e) raportul cost/eficienta.
Art. 4
Asigurarea cu mijloace de protectie individuala a cetatenilor se va face in
conformitate cu tipul de risc specific fiecarui obiectiv: nuclear, radiologic,
chimic sau biologic.
Art. 5
(1) Obligatia asigurarii cu mijloace de protectie individuala a cetatenilor
care se afla in zonele de planificare la urgenta revine fiecarui obiectiv sursa
de risc.
(2) Cetatenii care se afla in afara zonei de planificare la urgenta au
obligatia sa-si asigure, prin grija proprie, mijloacele de protectie
individuala.
Art. 6
Modalitatea asigurarii cu mijloace de protectie individuala a categoriilor
de cetateni se face conform anexei nr. 2 la prezentele criterii.
Art. 7
(1) Fondurile financiare necesare pentru achizitionarea mijloacelor de
protectie se asigura dupa cum urmeaza:
a) de catre proprietarul sau administratorul obiectivului sursa de risc,
pentru categoriile de cetateni prevazute in anexa nr. 2, pentru zona de
planificare la urgenta, precum si pentru salariatii proprii;
b) de catre institutiile sau organizatiile din care fac parte, pentru
fortele care participa la interventie;
c) de catre autoritatile administratiei publice locale, pentru personalul
propriu care coordoneaza interventia sau participa la misiuni de interventie.
(2) Institutiile cu responsabilitati in asigurarea cu mijloace de protectie
individuala sunt obligate sa-si prevada anual in bugetele proprii fondurile
necesare achizitionarii de mijloace de protectie individuala si pentru
mentinerea in stare de operativitate a acestora.
Art. 8
Raspunderea privind verificarea modului de asigurare cu mijloace de
protectie individuala a cetatenilor revine Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta, respectiv structurilor de specialitate ale inspectoratelor
judetene pentru situatii de urgenta.
Art. 9
Proprietarii sau, dupa caz, administratorii obiectivelor sursa de risc vor
organiza si asigura distribuirea mijloacelor de protectie individuala pentru
populatia care locuieste in zona de planificare la urgenta, pe baza procentului
stabilit conform anexei nr. 2.
Art. 10
(1) Protectia nucleara, radiologica, chimica si biologica a cetatenilor se
poate realiza si prin mijloace de protectie colectiva sau prin alte masuri
tehnice si organizatorice specifice, cu prioritate in zonele de risc.
(2) Utilizarea in cadrul masurilor de protectie generale numai a protectiei
prin mijloace de protectie individuala, respectiv prin mijloace de protectie
individuala combinat cu cele de protectie colectiva sau numai prin protectie
colectiva se va realiza pe baza criteriului cost/eficienta.
ANEXA 1
la criterii
CATEGORII DE CETATENI
care pot fi afectate de substantele periculoase
I. Cetateni care locuiesc in zona de planificare la urgenta
II. Cetateni care locuiesc in afara zonei de planificare la urgenta
III. Cetateni aflati temporar in zona de planificare la urgenta
IV. Forte de interventie specializate, chemate in sprijin in situatii de
urgenta
V. Forte de asigurare a interventiei: politie, jandarmi, servicii medicale
de urgenta
VI. Persoane din administratia publica centrala si locala cu
responsabilitati in luarea deciziei pentru interventie, in limitarea si
inlaturarea urmarilor contaminarii cu substante periculoase.
ANEXA 2*)
la criterii
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
MODALITATEA
asigurarii cu mijloace de protectie individuala a categoriilor de cetateni
______________________________________________________________________________
| Categoria | Localizare |Obligatia |Obligatia |Procentul|Tipul
|
| | |asigurarii |asigurarii |de
|mijloacelor|
| | |in zona de |in afara |asigurare|de
|
| | |planificare |zonei de |din |protectie
|
| | |la urgenta |planificare |numarul
|individuala|
| | | |la urgenta |total de | *1)
|
| | | | |cetateni |(conform
|
| | | | | |art. 2
|
| | | | | |alin. 3)
|
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|I. Cetatenii |Cladiri de |Institutia, | - | 100% |a.1);
a.2).|
|care |locuit |operator | | |
|
|locuiesc in | |economic, | | |
|
|zona de | |obiectivul | | |
|
|planificare | |sursa de | | |
|
|la urgenta | |risc | | | |
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|II. |Cladiri de | - |Cetatenii, | 100% |a.1);
a.2).|
|Cetatenii |locuit | |prin grija | |
|
|care | | |proprie | |
|
|locuiesc in | | | | |
|
|afara zonei | | | | |
|
|de | | | | |
|
|planificare | | | | |
|
|la urgenta | | | | |
|
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|III. |Cladiri |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
|Cetatenii |administrative: |operator |prin grija |nr. total|
|
|aflati |Sedii ale |economic, |proprie |de |
|
|temporar in |administratiei |obiectivul | |angajati |
|
|zona |publice centrale|sursa de | | *2) |
|
| |si locale; sedii|risc | | |
|
| |de sindicate, | | | |
|
| |culte, fundatii,| | | |
|
| |organizatii | | | |
|
| |non- | | | |
|
| |guvernamentale, | | | |
|
| |asociatii, | | | | |
| |agentii, sedii | | | |
|
| |de birouri etc. | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |financiar- |operator |prin grija |nr. total|
|
| |bancare: sedii |economic, |proprie |de |
|
| |de banci; sedii |obiectivul | |angajati |
|
| |de societati de |sursa de | | *2) |
|
| |asigurari; burse|risc | | |
|
| |de valori si | | | |
|
| |marfuri | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladirii si |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |spatii |operator |prin grija |nr. total|
|
| |comerciale: |economic, |proprie |de |
|
| |comert alimentar|obiectivul | |angajati |
|
| |si nealimentar, |sursa de | | *2) |
|
| |magazine |risc | | |
|
| |generale si | | | | |
| |supermarket, | | | |
|
| |alimentatie | | | |
|
| |publica, piete | | | |
|
| |agroalimentare, | | | |
|
| |servicii si | | | |
|
| |autoservice | | | |
|
| |________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de cult:|Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |lacasuri de cult|operator |prin grija |nr. total|
|
| |manastiri si |economic, |proprie |de |
|
| |schituri |obiectivul | |angajati |
|
| | |sursa de | | *2) |
|
| | |risc | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |cultura: |operator |prin grija |nr. total|
|
| |expozitii, |economic, |proprie |de |
|
| |muzee, |obiectivul | |angajati |
|
| |biblioteci, |sursa de | | *2) | |
| |cluburi si sali |risc | | |
|
| |de reuniune, | | | |
|
| |cazinouri, | | | |
|
| |centre si | | | |
|
| |complexuri | | | |
|
| |culturale, casa | | | |
|
| |de cultura si | | | |
|
| |sali | | | |
|
| |polivalente; | | | |
|
| |cinematograf, | | | |
|
| |teatre, opereta,| | | |
|
| |circuri, | | | |
|
| |discoteci | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |invatamant: |operator |prin grija |nr. total|
|
| |gradinite, |economic, |proprie |de |
|
| |scoli, licee, |obiectivul | |angajati |
|
| |invatamant |sursa de | | *2) | |
| |superior, camine|risc | | |
|
| |si internate | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |sanatate: |operator |prin grija |nr. total|
|
| |spitale, |economic, |proprie |de |
|
| |clinici, centre |obiectivul | |angajati |
|
| |medicale pentru |sursa de | | *2) |
|
| |asistenta de |risc | | |
|
| |specialitate, | | | |
|
| |policlinici, | | | |
|
| |dispensare, | | | |
|
| |alte unitati | | | |
|
| |sanitare, crese,| | | |
|
| |leagane de copii| | | |
|
| |________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri si |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |amenajari |operator |prin grija |nr. total|
|
| |sportive: |economic, |proprie |de |
|
| |complexuri |obiectivul | |angajati |
|
| |sportive; sali |sursa de | | *2) |
|
| |de antrenament |risc | | |
|
| |si competitii | | | |
|
| |sportive; | | | |
|
| |patinoare | | | |
|
| |artificiale si | | | |
|
| |piscine; | | | |
|
| |poligoane de tir| | | |
|
| |si popicarii | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |turism: |operator |prin grija |nr. total|
|
| |hoteluri; |economic, |proprie |de |
|
| |moteluri; vile |obiectivul | |angajati |
|
| |si bungalouri, |sursa de | | *2) |
|
| |cabane, |risc | | |
|
| |campinguri, sate| | | |
|
| |de vacanta | | | |
|
|
|________________|____________|____________|_________|___________|
| |Cladiri de |Institutia, |Institutiile|10% din |a.1);
a.2).|
| |transport: gari,|operator |prin grija |nr. total| |
| |autogari, |economic, |proprie |de |
|
| |aerogari |obiectivul | |angajati |
|
| | |sursa de | | *2) |
|
| | |risc | | |
|
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|IV. Forte de | - |Institutia, |Institutiile| 100% |a.1);
a.2);|
|interventie | |operator |prin grija | |a.3); b).
|
|specializate | |economic, |proprie | |
|
| | |obiectivul | | |
|
| | |sursa de | | |
|
| | |risc | | |
|
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|V. Forte de | - |Institutiile|Institutiile| 100% |a.1);
a.2);|
|asigurare a | |prin grija |prin grija | |a.3); b).
|
|interventiei:| |proprie |proprie | |
|
|politie; | | | | |
|
|jandarmi; | | | | |
|
|servicii | | | | |
|
|medicale de | | | | | |
|urgenta | | | | |
|
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
|VI. Persoane | - |Institutiile|Institutiile| 100% |a.1);
a.2);|
|din | |prin grija |prin grija | |a.3).
|
|administratia| |proprie |proprie | |
|
|publica | | | | |
|
|centrala si | | | | |
|
|locala cu | | | | |
|
|responsabi- | | | | |
|
|litati in | | | | |
|
|luarea | | | | |
|
|deciziei | | | | |
|
|pentru | | | | |
|
|interventie, | | | | |
|
|in limitarea | | | | |
|
|si | | | | |
|
|inlaturarea | | | | |
|
|urmarilor | | | | |
|
|contaminarii | | | | | |
|_____________|________________|____________|____________|_________|___________|
NOTA:
1. Tipul mijloacelor de protectie individuala se va stabili in functie de
fiecare risc specific.
2. Procentul stabilit reprezinta acea categorie de personal care intervine
in asigurarea protectiei colective a intregului personal si a cetatenilor
aflati in institutie.