HOTARARE Nr.
460 din 5 aprilie 2006
pentru aplicarea unor
prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 26 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 1 alin. (5), art. 11 alin. (4), art. 8 alin. (2) şi ale art. 251 alin. (4) din Legea nr. 340/2004
privind prefectul şi instituţia prefectului, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In calitate de
reprezentant al Guvernului pe plan local, prefectul asigură legătura operativă
dintre fiecare ministru, respectiv conducător al organului administraţiei
publice centrale din subordinea Guvernului şi conducătorul serviciului public
deconcentrat din subordinea acestuia.
(2) Miniştrii şi conducătorii celorlalte organe ale
administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega
prefectului unele atribuţii de conducere şi control, precum:
a) verificarea modului de utilizare a fondurilor
publice alocate serviciilor publice deconcentrate;
b) verificarea modului de realizare a obiectivelor
cuprinse în strategiile sectoriale;
c) analizarea modului de realizare a acţiunilor cu
caracter interministerial care au ca scop creşterea calităţii serviciilor
publice;
d) organizarea unor achiziţii publice prin programe
comune mai multor servicii publice deconcentrate din judeţ, respectiv din
municipiul Bucureşti;
e) reprezentarea în faţa instanţelor judecătoreşti,
în cazul în care serviciile publice deconcentrate din
subordine nu pot fi mandatate;
f) alte atribuţii stabilite prin ordin al
conducătorului instituţiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.
(3) La solicitarea Secretariatului General al
Guvernului sau a Cancelariei Primului-Ministru, după
caz, prefectul asigură, prin consilierii juridici ai instituţiei prefectului,
reprezentarea Guvernului sau a primului-ministru în faţa instanţelor
judecătoreşti.
Art. 2. - (1) Subprefecţii îndeplinesc, în numele
prefectului, atribuţii în domeniul conducerii serviciilor publice
deconcentrate, al conducerii operative a instituţiei prefectului, precum şi
alte atribuţii prevăzute de lege ori sarcini date de Ministerul Administraţiei
şi Internelor sau de către prefect.
(2) Subprefecţii au următoarele atribuţii principale:
1. cu privire la exercitarea, în numele prefectului, a conducerii serviciilor
publice:
a) analizarea activităţii desfăşurate de serviciile
publice deconcentrate, de serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi
evidenţa paşapoartelor simple şi de serviciile publice comunitare regim permise
de conducere şi înmatriculare a vehiculelor şi elaborarea de propuneri pentru
îmbunătăţirea activităţii acestora, pe care le înaintează prefectului;
b) examinarea, împreună cu conducătorii serviciilor
publice deconcentrate şi cu autorităţile administraţiei publice locale, a
stadiului de execuţie a unor lucrări şi acţiuni care se derulează în comun;
c) consultarea conducătorilor serviciilor publice
deconcentrate cu privire la ordinele prefectului prin care se stabilesc măsuri
cu caracter tehnic sau de specialitate, potrivit legii;
d) asigurarea transmiterii ordinelor prefectului
având ca obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate
către conducătorul instituţiei ierarhic superioare serviciului public
deconcentrat, prin grija personalului din cadrul instituţiei prefectului;
e) asigurarea examinării proiectelor bugetelor, precum
şi a situaţiilor financiare privind execuţia bugetară întocmite de serviciile
publice deconcentrate, conform procedurii stabilite, după caz, prin ordin al
ministrului ori al conducătorului organului administraţiei publice centrale
organizat la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale, în vederea emiterii avizului prefectului;
f) întocmirea proiectului regulamentului de
funcţionare a colegiului prefectural, cu respectarea prevederilor
regulamentului-cadru;
g) dispunerea măsurilor în vederea organizării
şedinţelor colegiului prefectural, stabilirea, după consultarea conducătorilor
serviciilor publice deconcentrate, a ordinii de zi şi a listei invitaţiilor, pe
care le înaintează prefectului;
h) urmărirea modului de îndeplinire a hotărârilor luate
în cadrul colegiului prefectural, prin grija secretariatului colegiului
prefectural, şi formularea de propuneri în cazul nerespectării acestora, pe
care le înaintează prefectului;
i) gestionarea şi urmărirea măsurilor dispuse de către
prefect în calitate de preşedinte al comitetului judeţean pentru situaţii de
urgenţă, precum şi a hotărârilor luate în cadrul comitetului judeţean pentru
situaţii de urgenţă;
2. cu privire la conducerea operativă a instituţiei
prefectului:
a) asigurarea conducerii operative a instituţiei
prefectului, cu excepţia cancelariei prefectului;
b) elaborarea proiectului regulamentului
de organizare şi funcţionare a instituţiei prefectului, pe care îl supune spre
aprobare prefectului;
c) asigurarea elaborării proiectului ordinului
prefectului privind înfiinţarea şi organizarea oficiilor prefecturale şi
transmiterea acestuia către Ministerul Administraţiei şi Internelor;
d) asigurarea transmiterii către persoanele
interesate a ordinelor prefectului cu caracter individual;
e) primirea, distribuirea corespondenţei şi urmărirea
rezolvării acesteia în termenul legal;
f) elaborarea de studii şi rapoarte cu privire la
aplicarea actelor normative în vigoare, pe care le prezintă prefectului;
g) asigurarea transmiterii ordinelor prefectului cu
caracter normativ către Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum şi
publicarea în monitorul oficial al judeţului ori al municipiului Bucureşti,
după caz;
h) îndrumarea metodologică a secretarilor unităţilor
administrativ-teritoriale şi ai subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale
municipiilor, cu excepţia secretarului general al judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti;
i) gestionarea şi urmărirea îndeplinirii măsurilor
dispuse de către prefect cu privire la realizarea sarcinilor rezultate din
actele normative în vigoare;
j) stabilirea şi urmărirea modului de realizare a fluxului
de informare-documentare în domeniile de activitate specifice instituţiei
prefectului;
k) înaintarea către prefect de propuneri cu privire la
organizarea şi desfăşurarea circuitului legal al lucrărilor, informarea
documentară, primirea şi soluţionarea petiţiilor, precum şi la arhivarea
documentelor;
l) acordarea de consultanţă
autorităţilor administraţiei publice locale privind proiectele acordurilor de
colaborare, cooperare, asociere, înfrăţire şi aderare, iniţiate de acestea;
m) verificarea documentaţiei şi
aplicarea apostilei pe actele oficiale administrative întocmite pe teritoriul
României, care urmează să producă efecte juridice pe teritoriul unui stat
semnatar al Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării
actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România
a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr.
52/2000, cu modificările ulterioare;
n) aprobarea eliberării de extrase sau copii de pe acte
din arhiva instituţiei prefectului, cu excepţia celor care conţin informaţii
clasificate ca secrete de stat sau de serviciu;
o) asigurarea secretariatului comisiei judeţene pentru
stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, în calitate de
secretar al comisiei judeţene;
p) exercitarea atribuţiilor rezultate ca urmare a
aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu şi convocarea în şedinţe
lunare a comisiilor care au ca obiect punerea în aplicare a acestor legi.
(3) Ordinele prefectului sunt contrasemnate de către subprefectul care are sarcina de a le pune în aplicare.
Art. 3. - (1) Atribuţiile prevăzute la art. 2 care
revin fiecărui subprefect se stabilesc prin ordin al prefectului.
(2) In lipsa prefectului, atribuţiile acestuia se
asigură de către subprefectul desemnat prin ordin al
prefectului.
CAPITOLUL II
Instituţia prefectului
Art. 4. - (1) Structura-cadru de organizare a
instituţiei prefectului este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Structurile de specialitate prevăzute în anexa nr.
1 se pot organiza, în condiţiile legii, prin ordin al prefectului, la nivel de
direcţii, servicii şi birouri, după caz, în funcţie de specificul fiecărei
activităţi.
Art. 5. - (1) Personalul din cadrul instituţiei
prefectului este format din funcţionari publici, funcţionari publici cu statut
special şi personal contractual.
(2) Numirea, respectiv încadrarea, precum şi
modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu, respectiv a
raporturilor de muncă ale personalului din cadrul instituţiei prefectului se efectuează
prin ordin al prefectului, în condiţiile legii.
(3) Numirea, modificarea, suspendarea şi încetarea
raporturilor de serviciu ale subprefecţilor se efectuează în condiţiile legii.
(4) Numărul maxim de posturi şi structura posturilor
aferente instituţiei prefectului se stabilesc anual prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor, cu încadrarea în numărul maxim de posturi şi în
structura posturilor aprobate Ministerului Administraţiei şi Internelor.
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile structurilor de specialitate ale
instituţiei prefectului
Art. 6. - (1) Structurile de specialitate ale
instituţiei prefectului îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
1. cu privire la aplicarea şi respectarea Constituţiei,
a legilor şi a celorlalte acte normative:
a) elaborează studii şi
rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare, precum şi
propuneri privind îmbunătăţirea stării de legalitate, pe care le înaintează
prefectului;
b) participă alături de reprezentanţi ai serviciilor
publice deconcentrate la acţiuni de verificare, potrivit competenţelor, a
modului de aplicare şi respectare a actelor normative la nivelul judeţului,
respectiv al municipiului Bucureşti, în cadrul unor comisii mixte constituite
prin ordin al prefectului;
c) prezintă prefectului propuneri privind
priorităţile de dezvoltare a judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, în
concordanţă cu prevederile planului de dezvoltare regională şi cu consultarea
autorităţilor administraţiei publice locale şi â conducătorilor serviciilor publice deconcentrate;
d) întocmesc anual planul de acţiuni pentru realizarea
în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, a obiectivelor cuprinse în
Programul de guvernare;
e) elaborează şi prezintă prefectului informări
periodice cu privire la situaţia şi evoluţia stării generale economice,
sociale, culturale, precum şi cu privire la stadiul realizării obiectivelor
cuprinse în Programul de guvernare, în judeţ, respectiv în municipiul
Bucureşti;
f) realizează documentarea necesară şi elaborează pe
baza acesteia raportul anual privind starea economico-socială a judeţului,
respectiv a municipiului Bucureşti, care se înaintează, potrivit legii, Guvernului, prin Ministerul
Administraţiei şi Internelor;
g) monitorizează modul de aplicare în judeţ, respectiv
în municipiul Bucureşti, a programelor şi strategiilor guvernamentale sau
ministeriale cu privire la restructurarea sectorială şi la alte activităţi;
2. cu privire la verificarea legalităţii actelor
administrative adoptate sau emise de autorităţile administraţiei publice locale
şi contenciosul administrativ:
a) ţin evidenţa actelor administrative adoptate sau
emise de autorităţile administraţiei publice locale şi transmise prefectului în
vederea verificării legalităţii, asigură păstrarea acestora, precum şi evidenţa
acţiunilor şi dosarelor aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti;
b) examinează sub aspectul legalităţii, în termenele
prevăzute de lege, actele administrative adoptate sau emise de autorităţile
administraţiei publice locale;
c) verifică legalitatea
contractelor încheiate de autorităţile administraţiei publice locale, asimilate
potrivit legii actelor administrative, ca urmare a sesizării prefectului de
către persoanele care se consideră vătămate într-un drept sau interes legitim;
d) propun prefectului
sesizarea, după caz, a autorităţilor emitente, în vederea reanalizării actului
considerat nelegal, sau a instanţei de contencios administrativ, cu motivarea
corespunzătoare;
e) întocmesc documentaţia, formulează acţiunea pentru
sesizarea instanţelor judecătoreşti şi susţin în faţa acestora acţiunea
formulată, precum şi căile de atac, atunci când este cazul;
f) elaborează rapoarte şi prezintă informări
prefectului cu privire la actele verificate;
g) avizează ordinele prefectului din punctul de vedere
al legalităţii;
h) întocmesc documentaţia şi reprezintă prefectul şi
instituţia prefectului în faţa instanţelor judecătoreşti de orice grad, precum
şi a altor autorităţi sau instituţii publice;
i) acţionează în vederea îndeplinirii, în condiţiile
legii, a atribuţiilor ce revin prefectului în domeniul organizării şi
desfăşurării alegerilor locale, parlamentare şi prezidenţiale, precum şi a
referendumului naţional ori local;
j) efectuează, în condiţiile legii, verificările şi
întocmesc documentaţia necesară cu privire la dizolvarea de drept a unor
consilii locale sau judeţene, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, la suspendarea de drept a unor mandate de consilier sau de primar
ori la încetarea de drept a unor mandate de primar, respectiv la încetarea
înainte de termen a mandatului preşedintelui consiliului judeţean sau al
preşedintelui Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz;
k) efectuează, în condiţiile legii, verificări cu
privire la măsurile întreprinse de primar sau de preşedintele consiliului
judeţean, respectiv de preşedintele Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, fn calitatea lor de reprezentanţi ai statului în unitatea
administrativ-teritorială, inclusiv la sediul autorităţilor administraţiei
publice locale, şi propun prefectului, dacă este cazul, sesizarea organelor
competente;
l) desfăşoară acţiuni de
îndrumare privind modul de exercitare de către primari a atribuţiilor delegate
şi executate de către aceştia în numele statului;
3. cu privire la realizarea
politicilor naţionale, a celor de integrare europeană şi a planului de măsuri
pentru integrare europeană şi intensificare a relaţiilor externe:
a) întocmesc anual planul de acţiuni pentru realizarea
în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, a politicilor naţionale, a
politicilor de integrare europeană şi intensificare a relaţiilor externe, cu
consultarea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti,
şi a conducătorilor serviciilor publice deconcentrate;
b) elaborează, în colaborare cu reprezentanţi ai
consiliului judeţean, respectiv ai Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, ai serviciilor publice deconcentrate, ai autorităţilor
administraţiei publice locale, precum şi ai societăţii civile, planul de măsuri
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, în conformitate cu documentele
programatice referitoare la integrarea europeană;
c) acţionează, cu sprijinul serviciilor publice
deconcentrate şi al structurilor de integrare europeană, pentru cunoaşterea
documentelor privind integrarea europeană adoptate la nivel central;
d) acţionează pentru atragerea societăţii civile la
activităţile care au legătură cu procesul de integrare europeană şi participă
la programele societăţii civile în domeniul integrării europene;
e) desfăşoară activităţi menite să conducă la
cunoaşterea de către autorităţile administraţiei publice locale şi de către
cetăţeni a programelor cu finanţare externă iniţiate şi susţinute de Uniunea
Europeană şi de alte organisme internaţionale;
f) întocmesc, gestionează prin evidenţă centralizată
şi monitorizează activitatea de relaţii şi de colaborări internaţionale a
instituţiei prefectului;
g) elaborează evidenţa centralizată a rapoartelor de
activitate întocmite obligatoriu pentru orice activitate de relaţii
internaţionale;
4. cu privire la buna organizare şi desfăşurare a
activităţii pentru situaţii de urgenţă, precum şi la pregătirea şi ducerea la
îndeplinire a măsurilor de apărare care nu au caracter militar:
a) urmăresc îndeplinirea măsurilor dispuse de către
prefect, în calitate de preşedinte al comitetului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti, pentru situaţii de urgenţă;
b) prezintă prefectului propuneri privind modul de
utilizare, în situaţii de criză, a fondurilor special alocate de la bugetul de
stat;
c) propun prefectului, în situaţiile prevăzute de
lege, convocarea consiliilor locale, a consiliului judeţean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz;
d) întocmesc rapoarte şi
informări privind evoluţia şi desfăşurarea evenimentelor în caz de dezastru,
precum şi măsurile întreprinse de autorităţile administraţiei publice locale în
acest domeniu, pe care le înaintează prefectului;
e) asigură informarea prefectului cu privire la
iminenţa producerii unor fenomene naturale periculoase;
f) asigură informarea prefectului, în perioada
producerii fenomenelor naturale periculoase, cu privire la evaluarea
preliminară a efectelor şi a pagubelor produse;
g) prezintă prefectului propuneri pentru acordarea
unor ajutoare umanitare în scopul protecţiei populaţiei afectate de calamităţi
naturale, epidemii, epizootii, incendii sau alte fenomene periculoase;
h) verifică modul de distribuire a ajutoarelor
umanitare şi a sumelor alocate din Fondul de intervenţie la dispoziţia
Guvernului;
5. cu privire la activitatea de eliberare şi de
evidenţă a paşapoartelor simple:
a) soluţionează cererile pentru eliberarea
paşapoartelor simple, în conformitate cu prevederile legii;
b) colaborează cu serviciile publice comunitare locale
de evidenţă a persoanelor pentru asigurarea eliberării paşapoartelor simple, în
sistem de ghişeu unic;
c) administrează şi gestionează registrul judeţean,
respectiv al municipiului Bucureşti, de evidenţă a paşapoartelor simple şi
valorifică datele cuprinse în acesta;
d) asigură furnizarea permanent, în cadrul Sistemului
naţional informatic de evidenţă a persoanelor, a informaţiilor necesare
actualizării Registrului naţional de evidenţă a paşapoartelor simple;
e) asigură înscrierea de menţiuni în paşapoartele
simple, în condiţiile legii;
f) organizează la nivelul judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti, gestionarea şi controlul eliberării paşapoartelor
simple;
g) asigură soluţionarea contestaţiilor depuse la
serviciul public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple;
6. cu privire la regimul permiselor de conducere, al
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi
al plăcilor cu numere de înmatriculare:
a) constituie şi actualizează registrul judeţean,
respectiv al municipiului Bucureşti, de evidenţă a permiselor de conducere şi a
autovehiculelor înmatriculate şi valorifică datele cuprinse în acesta;
b) organizează examenele
pentru obţinerea permiselor de conducere a autovehiculelor, în condiţiile
legii;
c) soluţionează cererile pentru eliberarea permiselor
de conducere, a certificatelor de înmatriculare şi a plăcilor cu numere de
înmatriculare pentru autovehicule rutiere, în condiţiile legii;
d) colaborează cu serviciile publice comunitare locale
de evidenţă a persoanelor pentru asigurarea eliberării certificatelor de
înmatriculare şi a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru autovehicule
rutiere, în sistem de ghişeu unic;
e) asigură eliberarea permiselor de conducere, a
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor şi a plăcilor cu numere de
înmatriculare pentru autovehicule rutiere;
f) monitorizează şi controlează modul de respectare a
prevederilor legale referitoare la asigurarea protecţiei datelor cu caracter
personal, în domeniul de competenţă;
g) asigură soluţionarea contestaţiilor depuse la
serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor.
(2) Structurile de specialitate
ale instituţiei prefectului mai îndeplinesc şi următoarele atribuţii:
a) întocmirea documentaţiei necesare emiterii
ordinelor prefectului;
b) elaborarea proiectului ordinului prefectului de
stabilire a numărului consilierilor locali şi judeţeni, precum şi ai
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe baza datelor statistice
oficiale, şi întocmirea graficului de convocare a consiliilor locale şi a
consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, în şedinţa de constituire;
c) elaborarea proiectului ordinului prefectului
privind numirea şefului oficiului prefectural;
d) elaborarea, cu consultarea conducătorilor
serviciilor publice deconcentrate, a proiectelor ordinelor prefectului având ca
obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
e) asigurarea primirii, înregistrării şi soluţionării
petiţiilor adresate prefectului, precum şi a comunicării către petent a
răspunsului, în termenul legal;
f) îndrumarea cetăţenilor care se adresează
instituţiei prefectului în problemele generale sau specifice relaţiei cu
publicul;
g) organizarea activităţii de primire a cetăţenilor
în audienţă la prefect şi subprefecţi;
h) asigurarea de asistenţă de specialitate experţilor
locali pentru romi, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul aparatului
propriu al consiliilor locale, pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute în
Planul general de măsuri pentru aplicarea Strategiei de îmbunătăţire a
situaţiei romilor;
i) urmărirea şi aplicarea prevederilor cuprinse în
strategiile şi programele pentru susţinerea reformei în administraţia publică;
j) realizarea lucrărilor de secretariat pentru colegiul
prefectural şi prezentarea propunerilor cu privire la programul de activitate
al acestuia subprefectului cu atribuţii în domeniu;
k) conlucrarea cu unităţile teritoriale din subordinea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Apărării Naţionale şi a
Serviciului Român de Informaţii la elaborarea măsurilor care se impun pentru
asigurarea respectării drepturilor individuale, apărarea proprietăţii publice
şi a proprietăţii private, siguranţa cetăţenilor şi prevenirea infracţiunilor;
l) asigurarea organizării şi
desfăşurării şedinţelor comisiilor sau comitetelor constituite în cadrul
instituţiei prefectului potrivit legii;
m) realizarea lucrărilor de secretariat pentru comisia
judeţeană consultativă şi comitetul operativ consultativ şi prezentarea
propunerilor cu privire la programul de activitate al acestora prefectului;
n) conlucrarea cu compartimentele
din aparatul propriu al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General
al Municipiului Bucureşti, în vederea elaborării proiectelor hotărârilor
Guvernului care au ca obiect soluţionarea unor probleme de interes local ori a
iniţierii, prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, a unor proiecte de
acte normative;
o) exercitarea atribuţiilor rezultate ca urmare a
aplicării actelor normative cu caracter reparatoriu.
Art. 7. - Prefectul poate stabili prin ordin şi alte
atribuţii pentru structurile de specialitate ale instituţiei prefectului, în
vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a atribuţiilor care i-au fost
conferite prin reglementările legale.
SECŢIUNEA a 2-a
Cancelaria prefectului
Art. 8. - Cancelaria prefectului are următoarele
atribuţii principale:
a) asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării
şedinţelor de lucru ale prefectului;
b) analizarea datelor oferite de sondaje, statistici,
studii şi informarea prefectului şi a subprefectilor cu privire la principalele
probleme şi tendinţe ale mediului social şi economic din judeţ, respectiv din
municipiul Bucureşti;
c) organizarea întâlnirilor prefectului cu
reprezentanţii locali ai societăţii civile, ai sindicatelor, ai patronatelor şi
ai partidelor politice;
d) elaborarea sintezelor
mass-media pentru informarea rapidă şi corectă a prefectului şi a
subprefectilor;
e) organizarea, la solicitarea prefectului, a
evenimentelor de natură să informeze opinia publică şi mass-media cu privire la
acţiunile prefectului;
f) asigurarea realizării,
întreţinerii şi actualizării site-ului oficial al instituţiei prefectului;
g) punerea la dispoziţia mijloacelor de informare în
masă a informaţiilor destinate opiniei publice, în vederea cunoaşterii exacte a
activităţii prefectului, prin informări şi conferinţe de presă organizate lunar
sau ori de câte ori este nevoie;
h) realizarea documentării necesare în vederea
elaborării raportului semestrial al prefectului referitor la stadiul
îndeplinirii obiectivelor cuprinse în Strategia guvernamentală de îmbunătăţire
a situaţiei romilor.
Art. 9. - Prefectul poate stabili prin ordin şi alte
atribuţii pentru personalul din cadrul cancelariei prefectului.
SECŢIUNEA a 3-a
Oficiul prefectural
Art. 10. - (1) In cadrul instituţiei prefectului se pot
organiza oficii prefecturale prin ordin al prefectului emis în condiţiile
legii.
(2) Oficiul prefectural are următoarele atribuţii
principale:
a) realizarea documentării cu privire la situaţia şi
evoluţia stării generale economice, sociale şi culturale a zonei deservite;
b) desfăşurarea unor acţiuni de îndrumare şi de
verificare a măsurilor întreprinse de către primari în calitatea lor de
reprezentanţi ai statului în unităţile administrativ-teritoriale;
c) formularea de propuneri privind sesizarea, după
caz, a autorităţilor administraţiei publice locale emitente, în vederea
reanalizării actului considerat nelegal, sau a instanţei de contencios
administrativ;
d) desfăşurarea de activităţi menite să conducă la
cunoaşterea de către autorităţile administraţiei publice locale şi de către
cetăţeni a programelor cu finanţare externă iniţiate şi susţinute de Uniunea
Europeană şi de alte organisme internaţionale;
e) realizarea de acţiuni pentru atragerea societăţii
civile la activităţile care au legătură cu procesul de integrare europeană şi
participarea la programele societăţii civile în domeniul integrării europene;
f) informarea prefectului cu privire la situaţiile
deosebite care apar în zona deservită;
g) formularea de propuneri privind convocarea
consiliilor locale, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz, în situaţiile prevăzute de lege, pe care le
înaintează prefectului;
h) urmărirea îndeplinirii măsurilor dispuse de către
prefect, în calitate de preşedinte al comitetului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti, pentru situaţii de urgenţă;
i) asigurarea primirii şi înregistrării petiţiilor
adresate prefectului;
j) îndrumarea cetăţenilor care se adresează oficiului
prefectural în problemele generale sau specifice relaţiei cu publicul.
(3) Prefectul poate stabili prin ordin şi alte sarcini
pentru oficiul prefectural.
Art. 11. - Regulamentul de organizare şi funcţionare a
oficiului prefectural, întocmit în conformitate cu regulamentul-cadru prevăzut
în anexa nr. 2, se aprobă prin ordin al prefectului.
CAPITOLUL III
Colegiul prefectural
Art. 12. - (1) In fiecare judeţ, respectiv în
municipiul Bucureşti, funcţionează un colegiu prefectural condus de către
prefect.
(2) Colegiul prefectural are ca scop asigurarea
coordonării activităţii serviciilor publice deconcentrate din judeţ, respectiv
din municipiul Bucureşti, şi este organul consultativ al prefectului în
realizarea atribuţiilor de conducere
a serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe
ale administraţiei publice centrale organizate la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale.
(3) In cadrul şedinţelor de lucru, membrii colegiului
prefectural raportează şi analizează stadiul implementării programelor,
politicilor, strategiilor şi planurilor de acţiune de la nivelul judeţului sau
al localităţilor acestuia, respectiv de la nivelul municipiului Bucureşti,
nevoile şi dificultăţile cu care se confruntă serviciile publice deconcentrate,
propunând măsuri în vederea îmbunătăţirii activităţii.
Art. 13. - (1) Colegiul prefectural
are următoarele atribuţii principale:
a) analizează activitatea serviciilor publice
deconcentrate şi propune măsuri în vederea îmbunătăţirii acesteia;
b) stabileşte domeniile şi sectoarele în care este
necesară sau se poate realiza cu eficienţă acţiunea coordonată a mai multor
servicii publice deconcentrate;
c) stabileşte măsurile necesare implementării
programelor, politicilor, strategiilor şi planurilor de acţiune adoptate la
nivel naţional;
d) organizează acţiunile comune ale mai multor servicii
publice deconcentrate în vederea soluţionării unor situaţii deosebite;
e) analizează măsurile necesare în vederea realizării
unui sistem comun de management al informaţiei, al resurselor materiale,
financiare ori umane.
(2) Colegiul prefectural îndeplineşte
şi alte atribuţii prevăzute de lege, precum şi sarcini date de ministere sau de
celelalte organe ale administraţiei publice centrale din subordinea Guvernului
ori de către prefect.
Art. 14. - Regulamentul de funcţionare a colegiului
prefectural se elaborează în conformitate cu regulamentul-cadru prevăzut în
anexa nr. 3 şi se aprobă prin ordin al prefectului.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 15. - Indrumarea şi controlul ierarhic de
specialitate asupra activităţii prefecţilor şi a instituţiilor prefectului se
asigură de Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Art. 16. - (1) In termen de 45 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prefectul aprobă, prin ordin,
regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei prefectului, în care
sunt stabilite sarcinile fiecărui compartiment.
(2) Pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare
a instituţiei prefectului se întocmeşte fişa fiecărui post din statul de
funcţii.
Art. 17. - Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 18. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.844/2004 privind aparatul de
specialitate al prefectului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.079 din 19 noiembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
STRUCTURA-CADRU
de organizare a instituţiei prefectului
NOTĂ: în municipiul Bucureşti, prefectul este ajutat de
trei subprefecţi
*) Anexa nr. 1 este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 2
R E G U L A M E N T - C
A D R U
de organizare şi funcţionare a oficiului prefectural
Art. 1. - (1) Oficiul prefectural se organizează în
temeiul prevederilor art. 40 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi
instituţia prefectului, cu modificările şi completările ulterioare, şi face
parte integrantă din instituţia prefectului.
(2) Structura organizatorică a oficiului prefectural se
aprobă prin ordin al prefectului de înfiinţare şi organizare a oficiului
prefectural.
Art. 2. - Oficiul prefectural
are ca scop realizarea în zona deservită a atribuţiilor ce revin instituţiei
prefectului.
Art. 3. - Activitatea oficiului prefectural se
organizează şi se desfăşoară conform programului-cadru de acţiuni propriu,
aprobat de către prefect.
Art. 4. - (1) Şeful oficiului prefectural este numit
prin ordin al prefectului şi are următoarele atribuţii principale:
a) conduce întreaga activitate a oficiului prefectural;
b) raportează prefectului cu privire la activitatea
oficiului prefectural;
c) reprezintă oficiul prefectural în relaţiile cu
autorităţile administraţiei publice locale, cu reprezentanţii societăţii
civile, cu alte persoane juridice şi cu cetăţenii din zona deservită;
d) întocmeşte proiectul de regulament de organizare şi
funcţionare a oficiului prefectural;
e) supune spre aprobare prefectului programul-cadru de
acţiuni al oficiului prefectural, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, şeful
oficiului prefectural colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale, cu conducătorii serviciilor publice deconcentrate, cu organizaţii neguvernamentale,
cu partenerii sociali şi cu mass-media, putând furniza, la cererea acestora,
date şi informaţii, în limitele sale de competenţă, potrivit prevederilor
legale.
Art. 5. - Activitatea oficiului prefectural este
îndrumată şi controlată de către subprefectul care asigură conducerea operativă
a instituţiei prefectului.
ANEXA Nr. 3
REGULAMENTUL-CADRU
de funcţionare a colegiului prefectural
Art. 1. - Colegiul prefectural funcţionează în temeiul
prevederilor art. 251 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia
prefectului, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - (1) Colegiul prefectural se întruneşte la
prefectură şi este prezidat de către prefect.
(2) In lipsa prefectului, şedinţele colegiului
prefectural sunt prezidate de către subprefectul care realizează conducerea
serviciilor publice deconcentrate.
Art. 3. - Colegiul prefectural îşi desfăşoară
ativitatea în plen, în prezenţa majorităţii membrilor acestuia.
Art. 4. - (1) Membrii colegiului prefectural, precum şi
celelalte persoane a căror prezenţă la şedinţele colegiului este considerată
necesară sunt convocate de către prefect, individual şi în scris.
(2) Ordinul de convocare
trebuie să cuprindă data, ora, locul unde se desfăşoară şedinţa, ordinea de zi
şi lista participanţilor.
(3) In mod excepţional, la propunerea unor membri ai
colegiului prefectural, se pot introduce pe ordinea de zi probleme apărute
ulterior convocării, cu acordul membrilor colegiului prefectural.
Art. 5. - (1) Membrii colegiului prefectural sunt
obligaţi să participe personal la şedinţe, cu excepţia cazurilor temeinic
motivate.
(2) Membrul colegiului prefectural aflat în situaţia
prevăzută la alin. (1) trebuie să comunice numele înlocuitorului său de drept.
Art. 6. - (1) Secretariatul colegiului prefectural este
asigurat de instituţia prefectului şi are ca atribuţii redactarea ordinii de
zi, luarea măsurilor pentru aducerea la cunoştinţă a convocării şedinţelor,
primirea rapoartelor, a informărilor, a sintezelor şi a celorlalte materiale
necesare desfăşurării şedinţelor, solicitate de la membrii colegiului
prefectural, întocmirea proceselor-verbale şi a sintezelor şedinţelor,
arhivarea şi multiplicarea materialelor, precum şi asigurarea legăturii cu
membrii colegiului prefectural.
(2) Procesul-verbal de şedinţă se semnează de către
prefect sau de către subprefectul care a condus şedinţa colegiului prefectural
şi cuprinde dezbaterile care au avut loc.
Art. 7. - (1) In exercitarea atribuţiilor care îi revin
colegiul prefectural adoptă hotărâri.
(2) Hotărârile se adoptă prin vot deschis şi cu
majoritatea simplă a membrilor prezenţi.
(3) In caz de paritate de voturi, votul prefectului
decide.
Art. 8. - (1) Hotărârile colegiului prefectural se aduc
la cunoştinţă instituţiilor
interesate de către secretariatul colegiului prefectural.
(2) Hotărârile de interes public general se aduc la
cunoştinţă prin oricare mijloace de publicitate.