HOTARARE Nr.
456 din 5 mai 2010
privind aprobarea
Programului de modernizare, reorganizare si reducere a cheltuielilor Societatii
Nationale de Radiocomunicatii - S.A.
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 21 mai 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Programul de
modernizare, reorganizare şi reducere a cheltuielilor Societăţii
Naţionale de Radiocomunicatii - S.A., prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul comunicaţiilor şi
societăţii informaţionale,
Gabriel Sandu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
PROGRAMUL
de modernizare, reorganizare şi reducere a
cheltuielilor Societăţii Naţionale de Radiocomunicatii - S.A.
Preambul
Societatea Naţională de Radiocomunicatii -
S.A., denumită în continuare Radiocom, traversează din punct
de vedere strategic o perioadă de profunde transformări, datorate
unor salturi tehnologice la nivelul ambelor segmente de piaţă pe care
compania activează în prezent, i.e. radiocomunicatii („broadcasting")
şi comunicaţii electronice („telecom").
In acest context, compania înregistrează
profitabilitate negativă în ultimii 2 ani, pe fondul creşterii
cheltuielilor operaţionale, dar mai ales a celor financiare datorate
diferenţelor de curs valutar în rambursarea creditelor substanţiale
pentru investiţii/dezvoltare, precum şi a celor datorate
angajării unor linii de credit.
Mai mult, această performanţă
financiară scăzută s-a transformat spre sfârşitul anului
2009 într-o criză de lichidităţi - soldul de flux de numerar
operaţional şi investiţional la nivelul lunii decembrie 2009
fiind negativ, conducând astfel la nevoia angajării unor linii de credit (în
valoare totală de 22.000 lei) pentru acoperirea acestei lipse de
lichidităţi.
Pe segmentul de radiocomunicatii, compania
cunoaşte o evoluţie relativ constantă a veniturilor
obţinute pe o piaţă monopolistică, de la 2 clienţi
captivi (Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea
Română de Televiziune).
Pe segmentul de comunicaţii electronice, compania
se află în prezent într-o situaţie de dezavantaj competitiv
cauzată de tehnologia limitativă (i.e. dezvoltarea tehnologică a
capacităţilor este limitată, nepermiţând companiei să
ţină pasul cu principalii competitori, mai ales pe segmentul de
transport de capacitate, „carrier").
Există însă factori de risc majori care pot
afecta evoluţia veniturilor şi cheltuielilor pe ambele segmente, cum
ar fi: intrarea sub incidenţa reglementării Autorităţii Naţionale
pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), competiţia
pe piaţa difuzării posturilor TV din partea altor canale de
retransmisie (de exemplu, internet pentru serviciile radio si DTH, CaTV, dar
şi IPTV sau WebTV pentru TV).
Pentru anul 2010, previziunile financiare relevă
că, în lipsa unor măsuri drastice de eficientizare, compania Radiocom
va înregistra rezultate semnificativ negative - cel mai probabil pierdere
netă semnificativă, precum şi intrarea pe flux de numerar
negativ în a doua jumătate a anului.
In acest context, se impune elaborarea unui Program de
modernizare, reorganizare şi reducere a cheltuielilor Societăţii
Naţionale de Radiocomunicatii - S.A. (denumit în continuare Program), care
să permită sustenabilitatea financiară a companiei pe termen
scurt şi mediu. Programul se bazează pe:
- un set de măsuri de eficientizare, identificat
de către echipa de management şi cuantificat preliminar;
- un plan preliminar pentru reorganizarea companiei,
care vizează realocarea unui număr de 700-800 de persoane.
Intr-o estimare preliminară, beneficiile nete1
aduse de implementarea acestor măsuri ar putea varia între 10.000 şi
13.000 lei în anul 2010 şi între 50.000 şi 60.000 lei în anii 2011
şi 2012. De menţionat că, de departe, ponderea cea mai
ridicată în totalul beneficiilor nete - circa 80% - o reprezintă
câştigurile aduse de planul de reorganizare (care vizează
eficientizarea utilizării resurselor umane în cadrul Radiocom).
Insă pentru a redresa complet situaţia
financiară defavorabilă, Radiocom are nevoie de un concept de
eficientizare detaliat, exhaustiv, care să integreze atât măsuri de
economii de cost, cât şi de eliberare de numerar.
CAPITOLUL I
Situaţia actuală
Din punct de vedere strategic, Radiocom
traversează o perioadă de profunde transformări, datorate unor
salturi tehnologice la nivelul ambelor segmente de piaţă pe care
compania activează în prezent, i.e. radiocomunicaţii
(„broadcasting") şi comunicaţii electronice („telecom").
Analiza indicatorilor economici arată faptul
că Radiocom se află pe o pantă descendentă a
profitabilităţii în ultimii 2 ani, pe fondul creşterii
cheltuielilor operaţionale, dar mai ales a celor financiare datorate
angajării unor credite substanţiale pentru
investiţii/dezvoltare, precum şi a celor datorate angajării unor
linii de credit. Mai mult, această performanţă financiară
scăzută s-a transformat spre sfârşitul anului 2009 într-o
criză de lichidităţi. Astfel, soldul de flux de numerar operaţional
şi investiţional la nivelul lunii decembrie 2009 a fost negativ,
conducând la nevoia angajării unor linii de credit în trimestrele III
şi IV (în valoare totală de 22.000 lei) pentru acoperirea acestei
lipse de lichidităţi.
Conform bugetului de venituri şi cheltuieli (BVC)
prezentat în consiliul de administraţie, în absenţa unor
măsuri drastice de eficientizare prevăzute în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul Program, vor fi următoarele
consecinţe:
- previziunile pentru profitul net pe anul 2010 sunt
pozitive, dar fundamentate pe o creştere de venituri atât în segmentul de
broadcasting (5%, dependent de aprobarea ANCOM), cât şi pe segmentul de
telecomunicaţii (15%);
- soldul fluxului de numerar va deveni negativ în
trimestrul IV al acestui an - în scenariul pesimist încă din luna octombrie,
iar în scenariul optimist doar din luna decembrie.
Potrivit analizei unei firme de consultanţă
specializate, consecinţele pe anul 2010, astfel cum sunt prevăzute în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul Program, pot fi
următoarele:
- pe fondul stagnării veniturilor la nivelul
anului 2009 şi în lipsa unui plan de eficientizare clar definit, care
să permită reducerea cheltuielilor, Radiocom va înregistra şi în
anul 2010 o pierdere netă importantă;
- finanţarea fluxului numerar negativ din
trimestrul 3 al anului 2010 va avea un efect negativ asupra cheltuielilor cu
dobânda şi implicit asupra profitabilităţii nete;
- nu sunt prevăzute măsuri clare de
ameliorare a situaţiei - de exemplu, Radiocom lucrează în ultimii 3
ani cu capital de lucru negativ.
De asemenea, analiza indică un decalaj
semnificativ din punctul de vedere al majorităţii indicatorilor
financiari (de profitabilitate, eficienţă în utilizarea activelor,
dar şi lichiditate şi solvabilitate) între Radiocom şi media
industriei (prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă din
prezentul Program). Spre exemplu, activele companiei sunt de două ori mai
puţin eficient folosite pentru generarea veniturilor decât competitorii
companiei, iar din punctul de vedere al lichidităţii, Radiocom
operează în ultimii 2 ani cu un capital de lucru negativ.
Din perspectiva domeniilor de activitate, Radiocom va
trebui să gestioneze o serie de provocări importante atât la nivel
strategic, cât şi la nivel organizaţional.
La acest moment, poziţia pe piaţă, pe
principalele segmente/arii de activitate este următoarea:
1. In ceea ce priveşte segmentul de broadcasting:
1.1. Atât pe radio cât şi pe TV
1.1.1. Radiocom deţine o poziţie de monopol
pe serviciile terestre analogice.
1.1.2. Cu toate acestea, reglementarea
activităţii (de exemplu, a tarifelor) de către ANCOM se va
constitui cel mai probabil într-un factor de risc important privind
menţinerea veniturilor.
1.1.3. Salt tehnologic important de realizat în
perioada 2010-20122
1.2. Radio
1.2.1. Determinanţii cererii pe trend
descrescător (i.e. audienţa zilnică netă3 cu 6%
mai scăzută între 2007 şi 2008)
1.2.2. Dezvoltarea canalelor alternative de transmisie
radio, în special cele prin internet, constituie un factor de risc important.
1.3.TV
1.3.1. Determinanţii cererii pe trend
descrescător (i.e. scăderea audienţei SRTVcu 29% p.a între anii
2004 şi 2008)
1.3.2. Dezvoltarea canalelor alternative de difuzare
retransmisie a posturilor TV, în special DTH si CaTV, iar mai nou WebTV şi
IPTV
2. In ceea ce priveşte segmentul de
comunicaţii electronice:
2.1. Terestre
2.1.1. Cota de piaţă în continuă
erodare pe segmentul de transport de capacitate („carrier")
2.1.2. Erodare graduală a veniturilor generate de
clienţii comerciali mari
2.1.3. Extindere pe toate segmentele de clienţi
(inclusiv rezidenţial)
2.1.4. Limitare tehnologică cu impact major
asupra perspectivelor de dezvoltare (de exemplu, fibra optică)
2.2. Prin satelit
2.2.1. Concurenţa puternică datorată prezenţei
pe piaţă a unor jucători internaţionali (de exemplu,
Digicom, Intersat, Telespazio)
2.2.2. Probleme cu lichidităţile pentru
furnizori, datorate unei politici agresive de preţuri, combinată cu
gratuitatea unor servicii oferite
2.2.3. Tendinţa în piaţă spre oferirea
de servicii cu valoare adăugată mare
Din punct de vedere organizaţional situaţia
este următoarea:
• complexitate mare
• pe orizontală apar cea 500 de unităţi
organizaţionale la nivelul întregii companii;
• pe verticală apar până la 10-12 nivele de
coordonare/ management;
• procese neclar definite/documentate;
• sarcini/activităţi (parţial)
dedublate;
• lipsa unei metodologii unitare în privinţa
stabilirii nivelului de subordonaţi pentru funcţiile de conducere.
In acelaşi timp, analiza a relevat şi
existenţa unor factori de risc majori care pot afecta evoluţia
veniturilor şi cheltuielilor pe ambele segmente, cum ar fi:
• intrarea sub incidenţa reglementării ANCOM;
1 Beneficiile nete
calculate ca diferenţă între economiile de cost generate de
implementarea măsurilor şi costurile operaţionale şi
investiţionale necesare.
2 Trecerea la
transmisii digitale (T-DAB pentru radio şi DVB-T pentru TV).
3 Definit ca
numărul mediu de ascultători al unui post de radio al SRR pentru cel
puţin 15 min./zi.
• competiţia pe piaţa difuzării şi
transmisiei posturilor radio (alţi operatori de radioemiţătoare,
precum şi canalul alternativ de transmisie prin internet);
• competiţia pe piaţa difuzării şi
transmisiei posturilor TV din partea altor canale de retransmisie (de exemplu,
DTH, CaTV, dar şi IPTV sau WebTV);
• iminenţa transformării fundamentale a
pieţei de broadcasting prin trecerea la digital.
In concluzie, problemele companiei sunt mai profunde
şi cu rădăcini mai adânci în timp decât o „simplă"
criză „accidentală" de lichiditate şi, ca atare, pentru ca
societatea să nu intre în stare de insolvenţă, este
necesară elaborarea unui program de eficientizare amplu, care să
vizeze realizarea de economii de cost substanţiale, iar ulterior să
includă şi măsuri de eliberare de numerar şi creştere
de venituri. (Situaţia este ilustrată în anexa nr. 4, care face parte
integrantă din prezentul Program).
CAPITOLUL II
Privire de ansamblu asupra programului de
eficientizare
Pentru redresarea situaţiei, Radiocom are nevoie
de un program de eficientizare exhaustiv, structurat în mai multe faze,
după cum urmează:
1. Analiza diagnostic
1.1. Transparenţa situaţiei curente
1.1.1. Situaţia companiei
1.1.2. Program de acţiuni iniţiale
1.1.3. Potenţial adiţional
1.2. Prima privire asupra poziţionării în
piaţă
2. Concept de eficientizare
2.1. Identificarea completă a măsurilor de
eficientizare a costurilor
2.2. Cuantificarea impactului
2.3. Redactarea planurilor de acţiune
2.4. Ajustări structurale
2.5. Ameliorare lichidităţi
3. Plan de creştere a veniturilor
3.1. Analiza detaliată a pieţei
3.2. Identificarea segmentelor de piaţă cu
ritmuri de creştere importante
3.3. Identificarea măsurilor clare de
valorificare suplimentară a bazei de activitate
4. Plan de implementare detaliat
4.1. Detalierea conceptului de restructurare
4.2. Planificarea remediilor de jos în sus
(„buttom-up") Descrierea fazelor Programului de eficientizare, necesar a
fi parcurse, este prezentată detaliat în anexa nr. 5, care face parte integrantă
din prezentul Program.
In continuare este prezentată o primă
schiţă a programului*) de eficientizare operaţională
şi organizaţională, elaborată de echipa de lucru
mixtă.
Pornind de la:
*) Schiţa programului este reprodusă în
facsimil.
1 COGS - costurile
directe cu furnizarea serviciilor.
2 PEX - cheltuieli
cu personalul (salarii, indemnizaţii şi alte taxe, beneficii legate
de angajaţi).
3 Beneficiile nete
calculate ca diferenţă între economiile de cost generate de
implementarea măsurilor şi costurile operaţionale şi
investitionale necesare.
Planul de Reorganizare are ca direcţii principale:
• Centralizarea - în vederea eliminării
dedublării unor activităţi
• Comasarea nivelelor de management - pentru
simplificarea procesului de comunicare şi decizie în companie
• Optimizarea de unităţi organizaţionale
(desfiinţare sucursale) - pentru simplificarea structurii
organizaţionale şi înlesnirea procesului de monitorizare şi
control
• Externalizarea de servicii - reorganizarea
portofoliului actual de activităţi la nivel strategic în vederea
menţinerii în companie a serviciilor de bază, care aduc un avantaj
competitiv
Programul de eficientizare include un prim set de
măsuri preliminare identificate la nivel global, măsuri segmentate
după specificul reducerii costurilor:
- cheltuieli cu personalul - PEX
(salarii, indemnizaţii şi alte taxe, beneficii legate de
angajaţi), se au în vedere următoarele măsuri:
A1
|
Redefinire linii de business
|
A2
|
Reducerea cheltuielilor cu paza cu 50%
|
A3
|
Externalizarea serviciilor
|
A4
|
Reducerea sporului de responsabilitate şi complexitate cu
10%
|
A5
|
Reducerea la 40% a primelor de Paşti
|
A6
|
Reducerea la 40% a primelor de Crăciun
|
A7
|
Reducerea fondului de prime cu 50%
|
A8
|
Anularea sporului pentru a doua funcţie
|
A9
|
Reducerea numărului de ore suplimentare cu 30%
|
- costuri operaţionale - OPEX, se au în vedere
următoarele măsuri:
B1
|
Optimizarea flotei auto
|
B2
|
Optimizarea stocurilor
|
B3
|
Conservarea CPR
|
B4
|
Optimizarea cheltuielilor cu energia electrică
|
B5
|
Reducerea cheltuielilor cu telefonia cu 50%
|
B6
|
Reducerea cheltuielilor cu deplasările cu 30%
|
B7
|
Optimizarea consumurilor combustibil încălzire
|
B8
|
Reducerea materialelor consumabile cu 30%
|
B9
|
Reducerea combustibilului pentru încălzire cu 30%
|
B10
|
Reducerea combustibilului solid cu 20%
|
B11
|
Reducerea cheltuielilor cu piese de schimb diverse cu 50%
|
B12
|
Reducerea cheltuielilor cu piese de schimb pentru echipament cu
20%
|
B13
|
Reducerea cheltuielilor cu prestaţii diverse,
mentenanţă soft cu 30%
|
B14
|
Reducerea cheltuielilor privind cursurile de perfecţionare
cu 15%
|
B15
|
Reducerea cheltuielilor cu transportul de bunuri cu 20%
|
- în domeniul financiar, se au în vedere
următoarele măsuri:
C1
|
Refinanţarea creditelor
|
C2
|
Reducerea impozitelor pe nerezidenţi cu 50%
|
C3
|
Reducerea contribuţiilor salariale corelat cu reducerea
sporurilor
|
C4
|
Reducerea cheltuielilor cu biletele de odihnă şi
tratament cu 15%
|
C5
|
Reducerea ajutoarelor sociale cu 10%
|
C6
|
Reducerea penalităţilor fiscale cu 20%
|
C7
|
Prelungirea liniei de credit
|
- în ceea ce priveşte costurile directe - COGS, se
au în vedere următoarele măsuri:
D1
|
Reducerea cheltuielilor cu spaţiile tehnice închiriate
|
D2
|
Reducerea cheltuielilor cu circuitele închiriate
|
D3
|
Reducerea cheltuielilor cu chirii spaţii tehnice cu 30%
|
Etapizarea/Prioritizarea măsurilor va tine cont
atât de dimensiunea beneficiilor, cât şi de efortul şi rapiditatea în
implementare*):
Beneficiile măsurilor identificate în această
etapă preliminară pot fi fundamentate pe o serie de factori
determinanţi:
1. Optimizarea costului cu transportul, respectiv:
1.1. Optimizarea flotei de maşini
1.1.1. Reducerea flotei
1.1.2. Reducerea volumului de transport
1.2. Optimizarea transportului cu personalul
1.2.1. Reducerea volumului de deplasări
1.2.2. Reducerea nivelului de confort
2. Externalizarea serviciilor firmei - Analiza
oportunităţii internalizării serviciilor - Diferenţa de
cost între serviciile interne şi preţul mediu al pieţei
3. Optimizarea stocurilor
3.1. Stocuri destinate mentenanţei -Analiza
oportunităţii externalizării serviciilor
3.2. Stocuri destinate altor activităţi
-Ajustarea la minimul necesar al stocurilor
4. Optimizarea costului cu utilităţile
4.1. Optimizarea consumului de energie electrică
în toate spaţiile
4.1.1. Centralizarea şi comasarea contractelor
4.1.2. Renegocierea parţială a termenelor
contractului
4.1.3. Eficienţă energetică
4.2. Optimizarea consumului de energie termică în
spaţiile tehnice - Reabilitarea termică a anumitor centre
5. Optimizarea costurilor cu comunicaţii
5.1. In companie
5.1.1. Prin furnizori externi
5.1.1.1. Analiza oportunităţii
internalizării serviciilor
5.1.1.2. Renegocierea tarifelor
5.1.2. Prin mijloace proprii
5.2. In exterior
5.2.1. Comasarea controlului intern
5.2.2. Sporirea controlului intern
6. Refinanţarea creditelor
6.1. Renegocierea termenilor contractuali cu actualii
creditori
6.2. Atragerea de noi surse de finanţare -
Diferenţa de dobândă între creditele actuale şi viitoare
7. Valorificarea proprietăţilor închiriate
şi proprii
7.1. Spaţii administrative
7.1.1. Proprii
7.1.2. Inchiriate
7.2. Spaţii tehnice
7.2.1. Proprii
7.2.2. Inchiriate
8. Reducerea cheltuielilor cu circuitele închiriate
8.1. Renegocierea tarifelor contractuale - Modificarea
lor conform preţului mediu
8.2. Optimizarea capacităţilor circuitelor
8.3. Analiza oportunităţii
internalizării circuitelor Prezentarea schematică a celor de mai sus
este făcută în anexele nr. 6/1-6/4, care fac parte integrantă
din prezentul Program.
Pe lângă măsurile identificate mai
sus, au mai fost identificate şi următoarele măsuri:
1. Inchiderea locaţiilor
nestrategice - Analiza profitabilităţii/interesul strategic
2. Consolidarea furnizorilor-Analiza financiară a
relaţiei cu furnizorii
2.1. Renegocierea contractelor cu furnizorii
importanţi
2.2. Renunţarea la anumiţi furnizori
3. Micşorarea capitalului circulant necesar
3.1. Eliminarea stocurilor cu mişcare lentă
3.2. Micşorarea termenelor de plată de la
clienţi -Aplicarea de penalităţi
3.3. Creşterea termenelor de plată
faţă de furnizori - Folosirea unor mijloace de plată avantajoase
(cecuri etc.)
Aceste măsuri sunt prevăzute în anexa nr. 7,
care face parte integrantă din prezentul Program.
*) Schema este reprodusă în facsimil.
1 Rapiditatea
ţine cont de durata precondiţiilor care trebuie îndeplinite înaintea
implementării şi de durata acesteia.
2 Efortul de
implementare ţine cont de dimensiunea costurilor investiţionale, a
barierelor administrative, sociale sau legale şi de acceptul
părţilor implicate în implementarea măsurii.
In această fază, pe baza ideilor generate de
echipa de management a fost elaborată o primă cuantificare a
măsurilor identificate, astfel:
PEX - Cheltuieli cu personalul (salarii,
indemnizaţii si alte taxe, beneficii legate de angajaţi)
Codul
|
Denumirea măsurii
|
Valoarea beneficiilor
totale în 2012
[lei]
|
Costuri de investiţii
|
Pârghii de optimizare
|
Durata de implementare
[luni]
|
A1
|
Redefinirea liniilor de business
|
5.000.000
|
16.243
|
Realocări personal
|
12
|
A2
|
Reducerea cheltuielilor cu paza cu 50%
|
3.456.969
|
|
|
9
|
A3
|
Externalizarea serviciilor
|
2.213.000
|
|
|
9
|
A4
|
Reducerea sporului de responsabilitate şi complexitate cu
10%
|
870.577
|
|
|
|
A5
|
Reducerea de la 50% la 40% a primelor de Paşti
|
2.835.800
|
|
|
|
A6
|
Reducerea de la 50% la 40% a primelor de Crăciun
|
1.520.310
|
|
|
|
A7
|
Reducerea fondului de prime cu 50%
|
377.740
|
|
|
|
A8
|
Anularea sporului pentru a doua funcţie
|
933.460
|
|
|
|
A9
|
Reducerea numărului de ore suplimentare cu 30%
|
3.301.288
|
|
|
4
|
Total beneficii nete PEX
|
20.509.144
|
|
OPEX- Măsuri de reducere a costurilor
operaţionale
Codul
|
Denumirea măsurii
|
Valoarea beneficiilor
totale în 2012
[lei]
|
Costuri de investiţii
|
Pârghii de optimizare
|
Durata de
implementare
[luni]
|
B1
|
Optimizarea flotei auto
|
3.980.000
|
315.000
|
|
5
|
B2
|
Optimizarea stocurilor
|
|
252
|
Diminuare cu 30%
|
2
|
B3
|
Conservarea CPR
|
622.000
|
|
|
8
|
B4
|
Optimizarea cheltuielilor cu energia electrică
|
1.472.000
|
|
Incheiere de contracte noi pentru energie electrică Discont
5%
|
4
|
B5
|
Reducerea cheltuielilor cu telefonia cu 50%
|
1.246.667
|
|
|
2
|
B6
|
Reducerea cheltuielilor cu deplasările cu 30%
|
1.789.333
|
|
Micşorare diurnă, transport cu terţi şi
cazare
|
3
|
B7
|
Optimizarea consumurilor de combustibil pentru încălzire
|
185.000
|
2.250
|
Reabilitare termică a
5 centre de mare altitudine
|
9
|
B8
|
Reducerea materialelor consumabile cu 30%
|
1.978.333
|
|
|
9
|
B9
|
Reducerea combustibilului pentru încălzire cu 30% (pentru
două luni din 5)
|
324.551
|
|
|
9
|
B10
|
Reducerea combustibilului solid cu 20%
|
56.969
|
|
|
4
|
B11
|
Reducerea cheltuielilor cu piese de schimb diverse cu 50%
|
431.500
|
|
|
9
|
B12
|
Reducerea cheltuielilor cu piese de schimb pentru echipament cu
20%
|
641.667
|
|
|
8
|
B13
|
Reducerea cheltuielilor cu prestaţii diverse,
mentenanţă soft cu 30%
|
1.110.633
|
|
|
3
|
B14
|
Reducerea cheltuielilor privind cursurile de perfecţionare
cu 15%
|
434.735
|
|
|
1
|
B15
|
Reducerea cheltuielilor cu transportul de bunuri cu 20%
|
133.833
|
|
|
4
|
Total beneficii nete OPEX
|
14.416.221
|
|
Financiar
Codul
|
Denumirea măsurii
|
Valoarea beneficiilor
totale în 2012
[lei]
|
Costuri de investiţii
|
Pârghii de optimizare
|
Durata de
implementare
[luni]
|
C1
|
Refinanţarea creditelor
|
1.209.000
|
|
|
4
|
C2
|
Reducerea impozitelor pe nerezidenţi cu 50%
|
273.790
|
|
|
2
|
C3
|
Reducerea contribuţiilor salariale corelat cu reducerea
sporurilor
|
2.754.968
|
|
|
1
|
C4
|
Reducerea cheltuielilor cu biletele de odihnă şi
tratament cu 15%
|
216.333
|
|
|
2
|
C5
|
Reducerea ajutoarelor sociale cu 10%
|
322.667
|
|
|
2
|
C6
|
Reducerea penalităţilor fiscale cu 20%
|
1.254.000
|
|
|
2
|
C7
|
Prelungirea liniei de credit cu 6 luni şi suplimentarea
scadenţei la plată/sursă (data încasării
restanţelor)
|
30.000.000
|
|
|
1
|
Total beneficii nete financiare
|
36.030.758
|
|
COGS - Măsuri de reducere a costurilor directe
Codul
|
Denumirea măsurii
|
Valoarea
beneficiilor totale
în 2012
[lei]
|
Costuri de investiţii
|
Pârghii de optimizare
|
Durata de
implementare
[luni]
|
D1
|
Reducerea cheltuielilor cu spaţiile tehnice închiriate
|
506.000
|
630
|
|
9
|
D2
|
Reducerea cheltuielilor cu circuitele închiriate
|
1.002.676
|
|
Optimizarea capacităţii închiriate
Posibilităţi de internalizare
|
6
|
D3
|
Reducerea cheltuielilor cu chirii pentru spaţii tehnice cu
30%
|
4.315.667
|
|
|
9
|
Total beneficii nete COGS
|
5.824.343
|
|
TOTAL GENERAL
|
76.780.467
|
|
Intr-o primă evaluare*) grosieră,
măsurile identificate ar putea crea beneficii însumate la 13.000 lei în
anul 2010 ...
... în timp ce beneficiile nete însumate pentru 2011
şi/sau 2012 ar putea ajunge până la 56.000 lei pe an.
*) Schema privind evaluarea este reprodusă în
facsimil.
CAPITOLUL III
Planul de reorganizare - principalele elemente
Performanţa actuală se datorează
parţial şi eficienţei în utilizarea resurselor umane, fapt
relevat de o serie de indicatori specifici, cum ar fi indicatorii privind
eficienţa utilizării resurselor umane şi venitul mediu pe
angajat.
Evoluţia indicatorilor economici*) referitori
la eficienţa utilizării resurselor umane în Radiocom, 2002-2010 ['000
lei/angajat]
Analizând performanţele furnizorilor de
reţele şi servicii de comunicaţii electronice din Franţa,
Germania, Ungaria, Polonia, Finlanda şi Marea Britanie, rezultă un
venit mediu pe angajat în anul 2008 ['000 euro/angajat]:
*) Schemele privind evoluţia indicatorilor
economici sunt reproduse în facsimil.
Din motivele prezentate anterior, este necesară
eficientizarea structurii organizationale*); a fost identificat un
potenţial de realocare de aproximativ 700-800 de angajaţi.
*) Schema privind eficientizarea structurii
organizationale este reprodusă în facsimil.
Pentru eficientizarea structurii organizaţionale
se vor folosi o serie de pârghii cu o secvenţialitate bine definită.
Principiul director va fi: simplificarea şi
eficientizarea organizaţiei.
Pârghiile de eficientizare recomandate sunt:
1. Centralizarea:
1.1. unor departamente de la nivelul direcţiilor
(de exemplu: departamentele buget-finanţe, investiţii, dezvoltare,
resurse umane);
1.2. unor activităţi operaţionale la
nivel central (de exemplu: laborator central, control tehnic general).
2. Comasarea nivelelor de management:
2.1. eliminarea a 3 nivele de coordonare din 8 nivele
în prezent (de exemplu: nivelul directorilor adjuncţi ai direcţiilor)
pentru simplificarea fluxului de comunicare şi decizional în companie.
3. Optimizarea unităţilor
organizaţionale:
3.1. fuziune de unităţi organizaţionale;
3.2. eliminare de unităţi
organizaţionale;
3.3. raţionalizare de unităţi
organizaţionale, ca urmare a îmbunătăţirii
performanţei, în special a activităţii direct productive
(serviciile tehnice din cadrul direcţiilor);
3.4. externalizarea activităţilor/serviciilor
care nu fac parte din activitatea de bază, nu aduc un avantaj competitiv,
nu sunt necesare sau nu sunt impuse de reglementator (de exemplu:
curăţenie, cantină, electroalimentare, proiectare etc).
CAPITOLUL IV
Etape preconizate
Câteva acţiuni individuale (extinderea liniilor de
credit, îmbunătăţirea fluxului de numerar, reduceri de costuri)
nu pot redresa situaţia societăţii.
In cadrul viitoarelor acţiuni întreprinse trebuie
ţinut cont de câteva semne de alarmă vizibile sau sub
suprafaţă*):
De asemenea, trebuie dată importanţa
cuvenită următorilor factori:
- validarea şi ajustarea strategiei (produse
şi segmente de piaţă);
- eficientizarea organizaţiei (structură
şi procese);
- focalizarea lanţului de valoare
(activităţi de bază/neprincipale şi în externalizare);
- regândirea surselor de finanţare (lichiditate pe
termen scurt şi structura de capital/finanţare pe termen lung);
- crearea unei viziuni convingătoare pentru
toţi deţinătorii de interese.
Ca atare, Radiocom are nevoie de un program de
eficientizare exhaustiv pentru a redresa situaţia (prevăzut în anexa
nr. 5). Fazele 2 şi 3 sunt critice şi se pot suprapune parţial.
*) Schema de mai jos este reprodusă în facsimil.
Programele de eficientizare*) vizează
obţinerea a două efecte: realizarea de economii de costuri şi
eliberarea de numerar.
In acest fel compania poate să treacă de la
un rezultat profund negativ la o situaţie financiară sustenabila,
după cum este ilustrat mai jos.
*) Schemele privind programele de eficientizare sunt
reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1*) la Program
Previziunile financiare prevăzute în BVC-ul
prezentat în consiliul de administraţie
LICHIDITATE - Evoluţia fluxului de numerar
previzionat prin metoda directa1), 2010 [m RON]
• Previziunile pentru profitul net pe anul 2010 sunt
pozitive, dar fundamentate pe o creştere de venituri atât in segmentul de
broadcasting (5%, dependent de aprobarea ANCOM) cat si pe segmentul de
telecomunicaţii (15%)
1) Varianta pesimista prezentata de Direcţia Buget
* Soldul fluxului de numerar va deveni negativ in
trimestrul IV al acestui an - in scenariul pesimist inca din luna octombrie,
iar in scenariul optimist doar din luna decembrie
|_| Incasări |_| Plaţi |_| Sold final
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
la Program
Previziuni financiare preliminare pe anul 2010
PROFITABILITATE- Evoluţia profitului net,
2004-2010 [m RON]
• Pe fondul stagnării veniturilor la nivelul
anului 2009 si in lipsa unui plan de eficientizare clar definit, care sa
permită reducerea cheltuielilor, Radiocom va inregistra si in anul 2010 o
pierdere neta importanta
1) Previziunile financiare au fost realizate fara a lua
in considerare eventuale masuri din Proaramul de eficientizare
LICHIDITATE - Evoluţia fluxului de numerar
previzionat prin metoda directa, 2010 [m RON]
• Finanţarea fluxului numerar negativ din
trimestrul 3 al anului 2010 va avea un efect negativ asupra cheltuielilor cu
dobanda si implicit asupra profitabilităţii nete
• Nu sunt prevazute masuri clare de ameliorare a
situaţiei - de ex. Radiocom lucreaza in ultimii 3 ani cu capital de lucru
negativ
|_| Incasari |_| Plaţi |_| Sold final
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*) la Program
Analiza detaliată a situaţiei financiare a
companiei relevă un decalaj mare de profitabilitate şi
eficienţă faţă de media industriei.
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4*) la Program
Problemele companiei sunt mai profunde şi cu
rădăcini mai adânci în timp decât o „simplă" criză
„accidentală" de lichiditate.
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5*) la Program
Program de eficientizare pentru a redresa
situaţia
*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6/1*) la Program
Beneficiile măsurilor identificate în această
etapă preliminară pot fi fundamentate pe o serie de factori
determinanţi.
*) Anexa nr. 6/1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6/2*) la Program
*) Anexa nr. 6/2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6/3*) la Program
*) Anexa nr. 6/3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6/4*) la Program
*) Anexa nr. 6/4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 7*) la Program
Măsuri suplimentare identificate
*) Anexa nr. 7 este reprodusă în facsimil.
1) Beneficiile nete
pentru o serie mai extinsă de măsuri potenţiale, identificate
preliminar de către echipa Roland Berger în cadrul analizei diagnostic.