HOTARARE Nr. 4
din 31 iulie 2007
privind aprobarea
Regulamentului pentru organizarea examenului de atribuire a calitatii de
consultant fiscal
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 647 din 21 septembrie 2007
In baza prevederilor art. 6 din Ordonanţa Guvernului
nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă
fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, astfel
cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
53/2007,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor Fiscali, întrunit în şedinţa
din 19 iulie 2007, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul pentru organizarea
examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 2. - Direcţia de învăţămant şi Secretariatul general vor duce la
îndeplinire prevederile prezentei hotărari.
Art. 3. - Prezenta hotărare se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, conform prevederilor art. 261 din
Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii
de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
198/2002, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 53/2007.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chitoiu
ANEXA
REGULAMENT
pentru organizarea examenului de atribuire a
calităţii de consultant fiscal
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Examenul pentru atribuirea calităţii de
consultant fiscal se organizează şi se desfăşoară în baza prevederilor art. 6
din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi exercitarea
activităţii de consultanţă fiscală, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 198/2002, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 53/2007, denumită în continuare ordonanţă.
Art. 2. - (1) Examenul pentru atribuirea calităţii de
consultant fiscal se organizează de către Camera Consultanţilor Fiscali.
(2) Prin ordin al preşedintelui Camerei Consultanţilor
Fiscali, se constituie Colectivul pentru organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant
fiscal, denumit în continuare Colectiv.
(3) Consiliul superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali stabileşte componenţa comisiei de examinare, a comisiei de evaluare, a
comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi atribuţiile acestora, denumite în
continuare comisii de examen.
(4) La solicitarea Camerei Consultanţilor Fiscali,
ministrul economiei şi finanţelor poate desemna prin ordin specialişti din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor care să facă parte din comisiile de
examen.
Art. 3. - (1) Componenţa comisiilor de examen se va
stabili la fiecare examen organizat central sau teritorial. Aceste comisii vor
fi formate atat din
consultanţi fiscali membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali, cat şi din specialişti în domeniul
disciplinelor de examen.
(2) Responsabilii de săli şi membrii personalului de
supraveghere şi corectare la examen pot fi contractaţi şi din mediul
universitar.
Art. 4. - Consiliul superior al
Camerei Consultanţilor Fiscali stabileşte prin hotărare, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, data de susţinere şi locul desfăşurării
examenului, precum şi locul de depunere a dosarelor de înscriere şi perioada în
care se depun.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea examenului
Art. 5. - (1) Pentru atribuirea calităţii de consultant
fiscal, conform prevederilor art. 4 din ordonanţă, candidaţii trebuie să
îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a) să fie licenţiaţi ai unei facultăţi cu profil
economic;
b) să aibă o experienţă de minimum 5 ani după obţinerea
licenţei, în una dintre următoarele activităţi:
- elaborarea, avizarea, aprobarea sau aplicarea
legislaţiei fiscale;
- servicii de administrare a legislaţiei fiscale;
- elaborarea sau aplicarea reglementărilor contabile;
- activitatea financiar-contabilă;
c) să nu aibă antecedente penale;
d) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
e) să promoveze examenul pentru atribuirea calităţii
de consultant fiscal.
(2) Dosarul de înscriere se
depune sau se transmite prin servicii poştale, cu confirmare de primire, la
Camera Consultanţilor Fiscali şi va conţine documentele care atestă
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 4 lit. a)-d) din ordonanţă, astfel:
a) cererea de înscriere la
examen, prevăzută în anexa nr. 1;
b) curriculum vitae;
c) diploma de studii superioare, în copie legalizată,
precum şi copii legalizate ale actelor doveditoare, în cazul schimbării
numelui;
d) carnetul de muncă, în copie certificată de angajator
sau în copie legalizată, după caz, adeverinţă eliberată de angajator, adrese
eliberate de asociaţiile profesionale din care fac parte, în cazul profesiilor
liberale;
e) actul de identitate, în copie;
f) certificatul de cazier judiciar;
g) certificatul de cazier fiscal;
h) adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie
sau de instituţia medicală la care este înregistrat;
i) trei fotografii 2/3 cm.
Art. 6. - (1) Colectivul verifică dosarele depuse şi
respinge dosarele candidaţilor care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art.
5.
(2) Pentru dosarele aprobate ale candidaţilor înscrişi la
examen se editează legitimaţia de examen prevăzută în anexa nr. 2, care se
aplică pe mese în sălile de examen.
Art. 7. - (1) In dosarul de înscriere candidatul va depune în original documentul de plată a taxei de înscriere la
examen.
(2) Nivelul taxei se stabileşte anual prin hotărare a Consiliului superior al Camerei
Consultanţilor Fiscali.
Art. 8. - Intrarea în sălile de examen se face în baza
actului de identitate sau a unui alt act prin care se
poate dovedi identitatea.
Art. 9. - Colectivul afişează la locul de desfăşurare a
examenului şi pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali, cu cel puţin 48 de ore
înaintea începerii acestuia, listele nominale ale candidaţilor înscrişi, indicandu-se data şi ora începerii probei şi
repartizarea pe săli a candidaţilor.
Art. 10. - (1) Candidaţii au obligaţia de a verifica
exactitatea datelor înscrise în listele afişate şi de a sesiza imediat
Colectivul cu privire la eventualele neconcordanţe între înregistrările din
liste şi datele din documentele depuse la înscriere.
(2) Orice modificare a listelor afişate se face cu cel
puţin 24 de ore înainte de începerea examenului.
Art. 11. - (1) Preşedintele comisiei de examinare, cu 3
ore înainte de începerea examenului, numeşte responsabilii de sală şi
repartizează membrii personalului de supraveghere şi corectare pe săli,
proporţional cu numărul candidaţilor din sălile respective.
(2) Examenul se desfăşoară în săli în care se poate
asigura aşezarea candidaţilor la distanţă corespunzătoare, păstrandu-se un loc liber între candidaţi.
(3) Responsabilii de sală şi supraveghetorii sunt
răspunzători de modul în care se derulează examenul, începand cu accesul candidaţilor în săli,
derularea propriu-zisă a examenului şi predarea lucrărilor.
Art. 12. - La examenul scris, accesul candidaţilor în
sală este permis cu maximum o oră înainte de începerea examenului, conform
listelor afişate, sub supravegherea responsabilului de sală.
Art. 13. - (1) Responsabilii de
săli primesc de la comisia de examinare lista candidaţilor repartizaţi în sala
respectivă, instrucţiunile de derulare a examenului şi subiectele.
(2) După expirarea termenului legal de susţinere a
examenului, responsabilii de săli primesc de la comisia
de examinare grilele de corectare a probelor de examen.
Art. 14. - (1) Responsabilul de sală notează în listă
candidaţii prezenţi şi absenţi.
(2) Actul de identitate şi legitimaţia de examen vor
rămane pe masa candidatului pe
toată durata examenului, pentru a putea fi efectuate verificări suplimentare.
Art. 15. - Candidaţii care nu sunt în sală în momentul
comunicării subiectelor pierd dreptul de a susţine examenul.
Art. 16. - (1) Pe parcursul desfăşurării examenului,
candidaţii nu au voie să părăsească sala şi să revină.
(2) In situaţii cu caracter medical, un membru delegat
dintre supraveghetori va însoţi candidatul de la ieşirea şi pană la revenirea în sală.
Art. 17. - (1) Examenul va consta într-o probă
scrisă/interviu.
(2) Proba scrisă va fi sub formă de test-grilă/lucrare
scrisă, care va conţine de regulă întrebări din:
a) legislaţia fiscală, legislaţia privind administrarea
fiscală şi legislaţia vamală, 90%;
b) dreptul comercial şi dreptul financiar-fiscal, 5%;
c) gestiunea financiară şi contabilitatea
întreprinderii, 5%.
(3) Durata de elaborare a răspunsurilor pentru proba
scrisă este de 3 ore.
(4) Examenul sub formă de interviu va fi susţinut de
persoanele prevăzute la art. 24 şi 25 în faţa unei comisii de evaluare.
Art. 18. - (1) Comisia de examinare va elabora
subiectele pentru examen conform tematicii.
(2) Comisia de examinare stabileşte punctajul
fiecărui subiect.
(3) Pentru promovarea examenului, candidaţii trebuie
să acumuleze un minimum de 80 de puncte dintr-un total de 100 de puncte.
(4) In arhivă se vor păstra toate subiectele, atat cele propuse, cat şi cele extrase.
Art. 19. - Camera Consultanţilor Fiscali va publica
tematica şi bibliografia pentru examen cu cel puţin 30 de zile înainte de data
susţinerii acestuia.
Art. 20. - După terminarea
examenului, Colectivul afişează la avizierele de la locul de desfăşurare a examenului
şi pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali răspunsurile corecte şi punctajul
aferent fiecărui răspuns.
Art. 21. - (1) După expirarea termenului legal de
susţinere a probei, fiecare lucrare se corectează în prezenţa candidatului şi a
unui martor din randul
candidaţilor, care semnează proces ui-verb al de luare la cunoştinţă a
punctajului obţinut. In situaţia în care candidatul refuză să semneze sau nu
este prezent în sală, la corectarea formularului probei sale de concurs este
chemat un al doilea martor, care va semna în locul acestuia.
(2) După încheierea corectării, responsabilul de sală
preia lucrările şi împreună cu lista candidaţilor repartizaţi în sala
respectivă le predă pe baza unui proces-verbal preşedintelui comisiei de
examinare.
Art. 22. - Rezultatele obţinute la examen se aduc la
cunoştinţă candidaţilor de către Colectiv, prin afişare la locul de desfăşurare
a examenului şi pe site-ul Camerei Consultanţilor Fiscali.
Art. 23. - (1) Rezultatele obţinute la examen se pot
contesta o singură dată, în termen de 48 de ore (două zile lucrătoare) de la
data afişării rezultatelor, sub sancţiunea decăderii. Contestaţia se depune la
sediul Camerei Consultanţilor Fiscali.
(2) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea
acestora, iar rezultatele vor fi publicate pe site-ul Camerei Consultanţilor
Fiscali.
(3) După soluţionarea contestaţiilor, rezultatele
examenului răman definitive.
Art. 24. - Persoanele care au titlul de academician,
profesor sau conferenţiar universitar, doctor în economie, doctor docent, cu
specialitatea finanţe-contabilitate, precum şi membrii şi specialiştii Comisiei
pentru buget, finanţe şi bănci din Parlamentul Romaniei, care verifică şi analizează actele normative din domeniul
fiscal supuse spre aprobare Parlamentului, pot solicita dobandirea calităţii de consultant fiscal cu
respectarea condiţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), iar examenul se va
susţine sub formă de interviu în faţa Comisiei de evaluare a Camerei
Consultanţilor Fiscali.
CAPITOLUL III
Evaluarea consultanţilor fiscali care au obţinut calificarea profesională în unul
dintre statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European
Art. 25. - (1) Persoana provenită dintr-un stat membru
al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, care doreşte să
desfăşoare activitatea de consultant fiscal în Romania, independent sau în asociere, în mod permanent, va susţine
examen pe baza unui interviu în faţa Comisiei de evaluare a Camerei
Consultanţilor Fiscali.
(2) Solicitanţii trebuie să depună dovada dobandirii calităţii de consultant fiscal
eliberată de statul membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic
European, tradusă şi legalizată.
CAPITOLUL IV
Sancţiuni
Art. 26. - (1) Nerespectarea prevederilor prezentului
regulament atrage sancţionarea persoanelor vinovate.
(2) Sancţionarea candidaţilor se face în funcţie de
gravitatea faptelor şi constă în avertisment sau în eliminarea din examen, în
următoarele situaţii:
a) încercarea dovedită de a copia din cărţi, caiete,
notiţe, surse electronice sau alte materiale;
b) transmiterea ori primirea de ciorne sau alte
materiale.
(3) In cazul nerespectării
prevederilor prezentului regulament de către responsabilii de săli sau
supraveghetori, preşedintele comisiei de examinare procedează la eliminarea şi
înlocuirea acestora din sală şi face propuneri de sancţionare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 27. - Dosarele de înscriere ale persoanelor
prevăzute la art. 24, depuse în vederea susţinerii examenului-interviu la
Ministerul Economiei şi Finanţelor pană la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 53/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 71/2001
privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, se
predau la Camera Consultanţilor Fiscali, urmand ca examenul-interviu să fie organizat de aceasta.
Art. 28. - Persoana care a promovat examenul de
consultant fiscal este obligată să se înregistreze în Registrul consultanţilor
fiscali şi al societăţilor comerciale de consultanţă fiscală în termen de 60 de
zile de la comunicarea rezultatului examenului, în caz contrar va fi
sancţionată conform prevederilor art. 25 alin. (6) din ordonanţă.
Art. 29. - (1) Remunerarea membrilor comisiilor de
examen, a membrilor Colectivului, a responsabililor de
săli, a supraveghetorilor, precum şi cheltuielile de transport, cazare şi
diurnă se suportă de Camera Consultanţilor Fiscali.
(2) Nivelul indemnizaţiilor se aprobă de Consiliul
superior al Camerei Consultanţilor Fiscali.
Art. 30. - (1) După încheierea probelor de examen,
subiectele şi lucrările candidaţilor se păstrează la comisia de examinare pană la finalizarea examenului, urmand a fi predate Secretariatului general al
Camerei Consultanţilor Fiscali, pe bază de proces-verbal.
(2) Lucrările candidaţilor admişi în urma susţinerii
examenului vor fi arhivate la dosarul personal al fiecărui candidat.
Art. 31. - Dosarele de înscriere ale candidaţilor care
nu au promovat examenul se eliberează la solicitarea acestora, în termen de 90
de zile de la data la care rezultatele examenului răman
definitive, iar în caz contrar, acestea se vor distruge.
Art. 32. - (1) Pentru candidaţii care s-au înscris la
examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal, dar care nu
îndeplinesc condiţiile de participare conform art. 5 şi solicită restituirea
taxei de înscriere, se va returna întreaga sumă achitată.
(2) Pentru candidaţii care s-au înscris la examenul
pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal, dar care nu s-au prezentat la
examen şi solicită restituirea taxei de înscriere, se va reţine de către Camera
Consultanţilor Fiscali un procent de 50% din suma achitată.
(3) Dreptul candidaţilor de a solicita restituirea
taxei de înscriere la examen se prescrie în termen de 30 de zile de la data
examenului.
Art. 33. -Anexele nr. 1 şi 2
fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
Nr. înregistrare/....................
Loc foto
CERERE
de înscriere la examenul pentru atribuirea calităţii
de consultant fiscal, sesiunea.............................
Subsemnatul(a)........................................................................................,
născut(ă) la data de.........................în localitatea......................................, judeţul...............................................................................,
legitimat(ă) cu B.I./C.I./Paşaport,
seria....................nr................................................, eliberat(ă)
de................................................., la
data de.............................................,
CNP.................................................., cetăţenia............................, domiciliat(ă) în................................,
str...........................................nr..............., bl........,
sc..........., et.........., ap.....................,
judeţul/sectorul...................., telefon fix...................., telefon
mobil...................., solicit înscrierea la examenul pentru atribuirea calităţii de consultant
fiscal, organizat de Camera Consultanţilor Fiscali,
sesiunea....................
Anexez la prezenta cerere curriculum vitae însoţit de
următoarele documente, conform art. 5 alin. (2) din Regulamentul pentru
organizarea examenului de atribuire a calităţii de consultant fiscal:
- B.I./C.I./Paşaport, în copie;
- diploma de studii superioare (profil economic),
sesiunea..........................................,
seria....................nr....................., emisă
de....................la data de...................., în copie legalizată;
- carnetul de muncă,
seria..................nr..............., emis de....................la data
de....................,în copie certificată de angajator sau în copie legalizată;
- certificatul de naştere,
seria....................nr...................., emis de.................... la
data de...................., în copie legalizată, în
cazul schimbării numelui;
- certificatul de căsătorie,
seria.................nr....................., emis de....................la data de...................., în copie legalizată, în cazul schimbării numelui;
- certificatul de cazier judiciar,
seria....................nr....................., emis de....................
la data de...................., în perioada de valabilitate;
- certificatul de cazier fiscal, seria....................nr.....................,
emis de....................la data de...................., în perioada de
valabilitate;
- adeverinţa medicală,
seria...................nr...................., emisă de...................la
data de...................;
- trei fotografii de 2/3 cm.
Declar pe propria răspundere, cunoscand prevederile Codului penal, că am
desfăşurat activităţile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) din regulament,
astfel:
Unitatea
|
Activitatea
desfăşurată
|
Perioada
|
Nr. luni
|
Funcţia
|
Observaţii
|
de la
|
pană la
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total perioadă
|
|
|
|
|
|
|
Data...............................................
Semnătura.......................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
CAMERA CONSULTANŢILOR FISCALI
Colectivul pentru organizarea examenului de atribuire a
calităţii de consultant fiscal
Loc foto
LEGITIMAŢIE DE EXAMEN
nr..................../...................
Numele şi prenumele candidatului................................................, CNP........................................., B.I./C.I.
seria................... nr.............., emis(ă)
de.....................................la data
de........................................
Prezenta legitimaţie s-a eliberat ca urmare a depunerii
dosarului de înscriere nr...........................din data
de................... la
examenul de atribuire a calităţii de consultant fiscal, sesiunea....................................
Identificarea candidatului se face pe baza prezentei
legitimaţii şi a actului de identitate.
Taxa de înscriere la examen, în sumă
de........................................, a fost achitată cu chitanţa
seria...................................
nr......................................din...........................................
Valabilă pe perioada examenului,
sesiunea...................
Semnătura şi ştampila
...................................