În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 160-185 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările şi completările ulterioare,Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNIC Luând în considerare Opinia nr. 4c-19/282 adoptată de Comisia pentru afaceri europene, în şedinţa din 5 iunie 2018, Camera Deputaţilor: 1. Recomandă sporirea eforturilor Comisiei Europene şi a parlamentelor statelor membre ale UE pentru a se asigura un cadru de concurenţă solid pe piaţa unică, pentru a se combate monopolurile şi pentru încurajarea întreprinderilor mici şi mijlocii, a microîntreprinderilor, precum şi pentru susţinerea noilor tipuri de contracte de muncă, astfel încât concurenţa să fie cât mai puternică, într-o economie diversificată şi, astfel, să se reducă riscul de formare a unor mecanisme ilegitime sau ilegale prin care sunt înşelaţi consumatorii. 2. Consideră că normele modernizate referitoare la pachetele de servicii pentru vacanţe ar trebui urmate cât mai curând de o armonizare profundă a reglementărilor pe planul Uniunii, pentru a se asigura condiţii echivalente în capacităţile de cazare, în toate statele membre, şi pentru toate formele de furnizare a acestor servicii, precum şi pentru a se asigura norme unitare de protecţie a sănătăţii în unităţile de cazare. 3. Propune derularea unor procese de consultare cât mai largi, astfel încât să fie susţinută întărirea cooperării pe plan regional acolo unde aceasta este eficientă, precum şi asigurarea unor norme detaliate la nivelul Uniunii Europene, spre a reduce riscul de apariţie a unor situaţii de instalare a unor tehnologii de înşelare a testelor de emisii şi a cazurilor de practicare pe scară largă a clauzelor contractuale abuzive de către bănci. 4. Subliniază necesitatea susţinerii unui efort puternic pentru implementarea conceptului de economie circulară, în vederea reducerii intensităţii ambalării şi pentru promovarea agriculturii ecologice, deoarece pe aceste căi se poate menţine un model economic durabil, bazat pe o structură diversificată a consumului, concomitent cu scăderea riscului încălcării drepturilor consumatorilor. 5. Recomandă ca, pentru a evita apariţia unor nereguli la achiziţia din mediul on-line, în urma cumpărării mascate de la un terţ, cadrul normativ al Uniunii să fie completat cu obligaţia de a se indica pe platforma respectivă acest mod de a face comerţ, precum şi de o verificare din oficiu, timpurie, a respectării legislaţiei privind libera concurenţă de către autorităţile responsabile de la nivelul Uniunii Europene sau de la nivelul statelor membre în astfel de cazuri. 6. Atrage atenţia asupra riscurilor practicii semnalate de a solicita date personale în loc de bani pentru serviciile on-line, ca urmare a poziţiei vulnerabile a consumatorului faţă de tehnici avansate de manipulare şi inginerie socială şi recomandă stabilirea unor condiţii specifice de informare precontractuală şi de retractare mult mai favorabile consumatorului în aceste situaţii decât în cazul contractelor cu plata în bani. 7. Susţine consolidarea instrumentelor existente pentru protecţia consumatorilor prin soluţionarea alternativă a litigiilor şi soluţionarea on-line a litigiilor sub o formă aplicabilă la nivelul pieţei unice, dar cât mai flexibilă, pentru a reflecta caracteristicile socioculturale din statele membre şi pentru a permite depăşirea barierelor de limbă şi a celor derivate din practicile administrative diferite din statele membre. 8. Propune analizarea, cât mai rapidă, a sectoarelor, produselor şi serviciilor cu grad ridicat de risc în ceea ce priveşte diferenţele dintre legislaţiile naţionale ale statelor membre, referitoare la sancţionarea societăţilor comerciale care încalcă normele de protecţie a consumatorilor, pentru a dezvolta operativ, inclusiv la scară naţională, mecanisme legislative de descurajare a comercianţilor ce înşală consumatorii profitând de aceste diferenţe. 9. Propune ca diferenţele dintre sancţiuni, aplicabile practicilor de înşelare a consumatorilor, din legislaţiile naţionale să fie analizate în contextul diferenţelor dintre normele de supraveghere a concurenţei. 10. Atrage atenţia asupra riscului ca sistemele informatice avansate de protecţie a consumatorului, propuse să fie transformate de comercianţii mai puţin oneşti în mijloace ilegitime de a-şi înlătura concurenţa, în special atunci când poziţia lor dominantă pe piaţă este ameninţată de întreprinderile aflate la început de drum, de întreprinderile mici şi mijlocii inovatoare sau preferate pe piaţa locală. 11. Recomandă elaborarea unui document de îndrumare pentru consumatori, astfel încât noul pachet legislativ ce priveşte protecţia consumatorilor să fie cât mai simplu de înţeles de către cetăţeni şi să reprezinte şi un mijloc prin care să se verifice cu uşurinţă dacă au fost încălcate drepturile specifice. 12. Atrage atenţia asupra necesităţii de a asigura în mod rezonabil siguranţa produselor, de a evita riscul ca unele prevederi ale Uniunii Europene să fie excesiv de protective sau prea dificil de respectat ori să se refere la riscuri improbabile ori exagerate. 13. Salută iniţiativa Comisiei Europene de a propune acorduri bilaterale sau multilaterale de cooperare în materie de asigurare a protecţiei consumatorilor între Uniunea Europeană şi terţe jurisdicţii, precum SUA, Canada şi, în viitor, China şi propune extinderea, pe cât posibil, a acestei preocupări şi spre alte regiuni în dezvoltare, în special din Asia şi din Africa. 14. Propune revizuirea normelor Uniunii privind etichetarea produselor alimentare, atât pentru asigurarea uşurinţei de a le citi, cât şi pentru a institui semnalarea cantitativă a componenţilor sau aditivilor, inclusiv a celor, în principiu, inofensivi, dar care au potenţialul de a afecta sănătatea dacă nu sunt inscripţionate pe etichete suficiente date referitoare la cantitate pentru a calcula aportul cumulativ zilnic. 15. Propune transformarea dialogului Comisiei Europene cu consumatorii din statele membre într-un proces periodic, pentru informare asupra modificărilor, obiceiurilor de consum intervenite sub influenţa progresului tehnic şi a societăţii digitale. 16. Îşi exprimă preocuparea cu privire la utilizarea fondurilor şi la eficienţa aşteptată a mecanismului propus prin care ar urma să se pregătească formatori principali şi locali în domeniul legislaţiei Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor, cu scopul de a ajuta întreprinderile mici şi mijlocii să îşi îndeplinească mai uşor obligaţiile legale, având în vedere că aceste întreprinderi sunt nevoite să aloce foarte mult timp şi resurse acestor proceduri, dar nu preponderent din cauza necunoaşterii, ci mai curând din cauza modului în care ele sunt formulate ori din diverse alte cauze, cum ar fi inadecvarea prevederilor normative la condiţiile diverse din toate zonele Uniunii sau ca urmare a progresului tehnic. 17. Consideră oportună sprijinirea dezvoltării cadrului de protecţie a consumatorilor, în cazuri cum ar fi internetul lucrurilor, cu precădere în statele membre ale căror sisteme educative se adaptează mai dificil acestei noi realităţi a societăţii digitale. 18. Se alătură îndemnului Comisiei Europene pentru eforturi intensificate ale tuturor factorilor responsabili, implicaţi, de la nivelul Uniunii şi al statelor sale membre, de a colabora pentru a se aproba modificările legislative propuse şi pentru a le introduce în codul legislativ înainte de desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European din luna mai 2019 şi îşi manifestă deplina disponibilitate de a-şi aduce contribuţia în acest sens. Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 18 iunie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată. p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, PETRU-GABRIEL VLASE