HOTARARE Nr. 3 din 24 octombrie 2000
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 8 noiembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
La data de 23 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 65
din 23 octombrie 2000, formulata de domnul Petru-Bucur Volk, precum si
contestatia inregistrata la nr. 70 din 23 octombrie 2000, formulata de domnul
Claudiu Paun.
Contestatiile privesc inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu
pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 si
formeaza obiectul dosarelor Curtii Constitutionale nr. 320 D/2000 si, respectiv,
nr. 325 D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat
prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie
2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea
numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar.
Prin cerere separata depusa la dosar contestatorul Petru-Bucur Volk a
adresat, in temeiul art. 27 pct. 1 si 7 din Codul de procedura civila,
solicitarea de recuzare a domnului judecator Florin Bucur Vasilescu.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza cererea de recuzare ca fiind
inadmisibila si solicita respingerea ei. Curtea Constitutionala constata
inadmisibilitatea cererii de recuzare, intrucat, potrivit art. 25 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum
a fost modificat prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509
din 17 octombrie 2000, "O data legal sesizata, Curtea procedeaza la
examinarea constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la
suspendarea, intreruperea sau stingerea procesului si nici cele privind
recuzarea judecatorilor".
Acelasi contestator a solicitat, printr-o petitie separata depusa la dosar,
conexarea Dosarului nr. 163 D/1996 (referitor la contestatia pe care autorul a
formulat-o impotriva inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu la
alegerile pentru functia de Presedinte al Romaniei din anul 1996) la Dosarul
nr. 320 D/2000, ceea ce ar determina, dupa opinia sa, o mai buna administrare a
justitiei. Se precizeaza ca impotriva Hotararii nr. 1/1996, pronuntata in
Dosarul nr. 163 D/1996, contestatorul s-a adresat cu o petitie, la 17 noiembrie
1996, Comisiei Europene a Drepturilor Omului, petitie pe care ulterior a
inaintat-o si Curtii Europene a Drepturilor Omului. Reprezentantul Ministerului
Public apreciaza cererea de conexare ca fiind, de asemenea, inadmisibila.
Curtea Constitutionala respinge cererea, avand in vedere ca Dosarul nr. 163
D/1996 a fost solutionat prin Hotararea nr. 1/1996, definitiva, astfel incat nu
se mai afla pe rolul acesteia, iar conexarea se poate dispune numai cu privire
la cauze in curs de solutionare.
In motivarea contestatiei care formeaza obiectul Dosarului nr. 320 D/2000
autorul acesteia solicita constatarea nulitatii inregistrarii candidaturii
domnului Ion Iliescu, in esenta pentru urmatoarele motive:
Prin "Comunicatul catre Tara" al Consiliului Frontului Salvarii
Nationale a fost propus un program continand 10 puncte fundamentale, printre
care si separarea puterilor legislativa, executiva si judecatoreasca in stat,
si alegerea tuturor conducatorilor politici pentru unul sau cel mult doua
mandate.
Decretul-lege nr. 2/1989, precum si Decretul-lege nr. 92/1990, acte
normative cu caracter constitutional, consacrau principiul eligibilitatii
functiilor de conducere, alegerea tuturor conducatorilor politici urmand sa se
faca numai pentru unul sau cel mult doua mandate.
Un prim mandat sau fragment de mandat de Presedinte al Romaniei a fost
indeplinit de domnul Ion Iliescu incepand cu 8 iunie 1990. In aceste conditii
se invoca incalcarea prevederilor art. 81 alin. (4) din Constitutie si ale art.
10 din Legea nr. 69/1992, sustinandu-se ca domnul Ion Iliescu "a
indeplinit, anterior alegerilor presedintiale programate pentru 26 noiembrie
2000, doua mandate in functia de Presedinte al Romaniei, astfel: mai intai,
intre 20 mai 1990 si 30 octombrie 1992, si anume, intre 20 mai 1990 si 7
decembrie 1991, sub aplicarea Decretului-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 si a
Decretului-lege nr. 92 din 14 martie 1990, iar intre 8 decembrie 1991 si 30
octombrie 1992, sub aplicarea Constitutiei din 1991; a doua oara, cu incepere
de la 30 octombrie 1992 si pana la depunerea juramantului de catre Presedintele
ce a fost desemnat prin alegerile din 17 noiembrie 1996, respectiv Emil
Constantinescu, la 29 noiembrie 1996".
In sprijinul contestatiei se invoca si unele opinii ale unor juristi,
precum si declaratia domnului Ion Iliescu din anul 1992, in sensul ca participa
la alegeri pentru un al doilea mandat constitutional.
Totodata autorul contestatiei solicita Curtii analizarea continutului
motivelor invocate intr-o "Intampinare", inregistrata la Biroul
Electoral Central la 17 octombrie 2000, intampinare despre care precizeaza ca
este parte integranta a contestatiei. Curtea observa ca motivele invocate in
aceasta "Intampinare" se regasesc, in esenta, in ambele contestatii
care formeaza obiectul dosarelor nr. 320 D/2000 si nr. 325 D/2000, astfel incat
nu mai este necesara reproducerea lor separata.
In motivarea contestatiei care formeaza obiectul Dosarului nr. 325 D/2000
autorul acesteia arata ca: "In fapt, domnul Ion Iliescu nu indeplineste
toate exigentele art. 35 din Constitutie de a candida si, respectiv, de a fi
ales in functia de Presedinte al Romaniei. De asemenea, domnul Ion Iliescu a
indeplinit pana astazi doua mandate constitutionale de Presedinte al Romaniei
si, potrivit prevederilor Constitutiei, nu mai are vocatie pentru un al treilea
mandat." In dezvoltarea motivelor invocate, dupa ce se realizeaza unele
consideratii teoretice de ordin politic si social, contestatorul sustine, in
esenta, urmatoarele: "Domnul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate de
Presedinte al Romaniei, intre mai 1990 - octombrie 1992 si, respectiv, intre
octombrie 1992 - noiembrie 1996; hotararile Curtii Constitutionale date in 1992
si 1996 nu au autoritate de lucru judecat (deoarece in viitoare litigii
electorale partile nu vor fi aceleasi), ele au un caracter individual,
limitandu-se doar la alegerile din 1992 si 1996; hotararile respective nu
conserva drepturi in viitoarele litigii, Curtea Constitutionala isi poate
revizui concluziile; revizuirea se poate realiza in baza art. 16 din Legea nr.
47/1992; hotararile Curtii pot fi anulate chiar de Curtea Constitutionala sau
pe calea justitiei."
Curtea, avand in vedere ca ambele contestatii au acelasi obiect, si anume
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu, precum si ca acestea au,
practic, un continut identic, ridica, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare. Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicata, si ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
Dosarului nr. 325 D/2000 la Dosarul nr. 320 D/2000.
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 85
alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, apreciaza ca fiind neintemeiate contestatiile privind
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al
Romaniei, aratand, in esenta, urmatoarele: Decretul-lege nr. 92/1990 este un
act normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care nu se refera la
notiunea de mandat presedintial, ci la unele prerogative ale functiei de
Presedinte al Romaniei. Notiunea de mandat al Presedintelui Romaniei este
utilizata pentru prima data in Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul
Constitutiei din anul 1991. Rezulta ca singurul mandat de Presedinte al
Romaniei, in inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor
din septembrie 1992. In consecinta, se solicita respingerea contestatiilor.
CURTEA,
analizand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare,
vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele
aflate la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din
Legea nr. 47/1992, republicata, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (3)
din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze contestatiile privind inregistrarea candidaturii
pentru functia de Presedinte al Romaniei.
In opinia contestatorilor candidatul Ion Iliescu a indeplinit doua mandate
de Presedinte al Romaniei, astfel incat la alegerile din 26 noiembrie 2000 ar
candida pentru un al treilea mandat.
Unul dintre argumentele aduse in sprijinul acestei sustineri are in vedere
functia de Presedinte al Romaniei detinuta de domnul Ion Iliescu in temeiul
Decretului-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 si al Decretului-lege nr. 92 din 14
martie 1990, acte normative preconstitutionale care, intre altele, au cuprins
si reglementari cu privire la institutia de sef al statului. Acest argument
implica examinarea naturii juridice a actelor normative preconstitutionale, pe
baza carora s-au indeplinit mandatele anterioare, precum si a institutiei
mandatului de Presedinte al Romaniei, ca si a raportului dintre aceasta si
functia de sef al statului, indeplinita anterior.
In legatura cu Decretul-lege nr. 2/1989 se constata ca in nici una dintre
prevederile acestuia nu se indica functia de sef al statului sau mandatul de
Presedinte al Romaniei. Art. 5 din acest act normativ se refera la presedintele
Consiliului Frontului Salvarii Nationale, ale carui atributii sunt stabilite in
mod sumar, unele dintre acestea fiind specifice prin natura lor prerogativelor
unui sef de stat, altele insa neavand nimic comun cu asemenea prerogative.
Astfel, unele atributii dintre cele care ar fi putut apartine unui sef de stat
unipersonal au fost rezervate, prin prevederile art. 2 din mentionatul act
normativ, Consiliului Frontului Salvarii Nationale, ca organ colegial de
putere.
Functia de sef al statului a fost instituita prin Decretul-lege nr. 92/1990
sub denumirea "Presedintele Romaniei". Reglementarea acestei
institutii cuprindea elemente specifice, diferite de cele reglementate prin
Constitutie, si anume cele privind varsta minima pentru a fi ales, interdictia
pentru unele persoane de a fi alese, procedura contenciosului electoral,
validarea alegerii si momentul de la care candidatul ales este declarat
presedinte, precum si cele care au stabilit atributiile Presedintelui Romaniei
si raporturile sale cu celelalte autoritati publice. Tot astfel Decretul-lege nr.
92/1990 nu a stabilit durata indeplinirii functiei de presedinte. Din
compararea acestui act normativ cu reglementarile constitutionale actualmente
in vigoare, avand ca obiect institutia de Presedinte al Romaniei, cuprinse la
art. 35 si in art. 80 - 100 din Constitutie, rezulta ca, desi formal, in ceea
ce priveste denumirea institutiei, s-ar parea ca este reglementata una si
aceeasi autoritate publica, in realitate cele doua institutii sunt esential
diferite. Pe calea unei asemenea examinari comparative rezulta asadar ca sub
aceeasi denumire au fost reglementate institutii de autoritate publica
esentialmente diferite, prima avand un caracter tranzitoriu, cealalta in
conditii de stabilitate constitutionala.
Decretul-lege nr. 2/1989 si Decretul-lege nr. 92/1990 au avut, intr-adevar,
caracterul unor acte cu valoare constitutionala, dar ele nu au fost
constitutii. Indiscutabil, respectivele acte normative au avut un caracter
tranzitoriu. In acest sens sunt relevante prevederile tranzitorii ale art. 99
din Decretul-lege nr. 92/1990, potrivit carora: "Prezentul decret-lege se
aplica pana la adoptarea legii electorale elaborate pe baza noii
Constitutii". Constitutia din 1991 a confirmat apoi caracterul tranzitoriu
al reglementarilor anterioare. Astfel, art. 150 alin. (1) a prevazut ca
"Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in
care ele nu contravin Constitutiei". Art. 151 alin. (1) a precizat, de
asemenea, ca "Institutiile republicii, existente la data intrarii in vigoare
a Constitutiei, raman in functiune numai pana la constituirea celor noi".
Desi textul constitutional se refera la "institutiile republicii",
aceasta locutiune implica, neindoielnic, si normele care au stat la baza
organizarii si functionarii acelor institutii, o "institutie", ca
structura organizatorica si functionala, neputand exista in afara cadrului
juridic care o reglementeaza. De altfel, prin art. 30 din Legea nr. 69/1992
pentru alegerea Presedintelui Romaniei, Decretul-lege nr. 92/1990 a fost expres
abrogat, asa incat nici una dintre reglementarile cuprinse in acel decret-lege
nu poate fi reactualizata decat artificial si anacronic, in afara rigorilor
juridice.
Fata de cele aratate, Curtea Constitutionala constata ca nici un act
normativ preconstitutional nu consacra institutia mandatului de Presedinte al
Romaniei. Aceasta institutie este pentru prima oara reglementata prin
Constitutia din 1991. Mandatul de Presedinte al Romaniei are determinari
constitutionale specifice si inedite fata de reglementarile anterioare, care
privesc mai ales functiile ce deriva din mandat, conditiile de dobandire, de
validare si de incepere a mandatului, durata acestuia, incompatibilitatile si
imunitatile pe care le antreneaza, atributiile ce deriva din mandat si,
implicit, raporturile in care se afla detinatorul acestuia cu celelalte
autoritati publice, raspunderea ce revine titularului mandatului pentru modul
de exercitare a acestuia. Nici o alta functie dobandita pe baza unor
reglementari anterioare Constitutiei nu a avut ca fundament un asemenea mandat,
asa incat trebuie admis ca prevederile Constitutiei marcheaza o solutie de
ruptura sau de reasezare esential diferita a institutiei de sef al statului. Pe
cale de consecinta, mandatul de Presedinte al Romaniei reglementat de Legea
fundamentala nu poate fi asezat in prelungirea unor durate de indeplinire a
functiei de Presedinte al Romaniei anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei din anul 1991.
Mandatul de Presedinte al Romaniei isi gaseste consacrarea in mai multe
texte constitutionale, printre care si prevederile art. 81 alin. (4) din
Constitutie, potrivit carora "Nici o persoana nu poate indeplini functia
de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si
succesive". Aceste prevederi trebuie interpretate insa in contextul
tuturor reglementarilor cuprinse in noul asezamant fundamental al Romaniei,
instituit prin Constitutia din 1991. Or, potrivit dispozitiilor art. 15 alin.
(2) din Constitutie "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale mai favorabile". Acest principiu, fiind de natura constitutionala,
se aplica insesi prevederilor constitutionale, astfel incat regula interdictiei
exercitarii a mai mult de doua mandate de Presedinte al Romaniei nu isi poate
gasi aplicarea decat dupa ce Constitutia a intrat in vigoare, adica incepand cu
alegerile presedintiale din 1992.
In consecinta, potrivit celor aratate mai sus, candidatul Ion Iliescu a
indeplinit un singur mandat intre anii 1992 - 1996 si de aceea prevederile art.
81 alin. (4) din Constitutie nu sunt aplicabile in cauza de fata.
Pe de alta parte, in motivarea contestatiilor se face referire constanta
numai la "functia de Presedinte al Romaniei", ignorandu-se cea de-a
doua componenta a reglementarii cuprinse in art. 81 alin. (4), si anume
institutia mandatului. Or, functia de presedinte nu poate fi extrasa din
cuprinsul reglementarii, netinandu-se seama de conceptul de mandat. De aceea,
pentru compararea institutiei de sef al statului, in reglementarea actuala, cu
situatii anterioare trebuie sa se observe ca institutia Presedintelui Romaniei
este definita, intre altele, si prin mandatul constitutional. In lipsa unui
astfel de mandat, anterior intrarii in vigoare a Constitutiei, orice asociere
cu situatii juridice premergatoare Constitutiei este nefondata.
Un alt motiv pentru contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion
Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei este acela ca perioada
cuprinsa intre data de 8 decembrie 1991 si pana la alegerile din septembrie
1992 face parte din primul mandat constitutional indeplinit in succesiunea
celor doua mandate permise de art. 81 alin. (4) din Constitutie. In sustinerea
acestui argument sunt invocate prevederile art. 151 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora "Institutiile republicii, existente la data intrarii in
vigoare a prezentei Constitutii, raman in functiune pana la constituirea celor
noi".
Curtea retine ca aceste dispozitii constitutionale au asigurat
continuitatea vietii statale a tarii prin prorogarea functionarii autoritatilor
publice existente pana la constituirea celor noi, dupa regulile stabilite in
Constitutie. In aceste conditii si-au desfasurat activitatea Presedintele
Romaniei, Parlamentul, Guvernul, instantele judecatoresti, organele de procuratura
si alte autoritati publice. In ceea ce priveste autoritatile publice cu
caracter electiv - Parlamentul si Presedintele Romaniei -, acestea si-au
continuat activitatea, conform art. 151 alin. (1) din Constitutie, pe baza
legitimarii conferite anterior, in temeiul scrutinului din 20 mai 1990,
desfasurat conform Decretului-lege nr. 92/1990. Rezulta ca numai prin alegerile
din 1992, organizate inauntrul termenului de un an de la adoptarea
Constitutiei, prevazut la art. 80 alin. (2) coroborat cu art. 99 din
Decretul-lege nr. 92/1990, aceste autoritati publice s-au constituit pentru
prima oara ca institutii noi, in sensul art. 151 din Constitutie. Desigur, in
ceea ce priveste atributiile acestor autoritati, Constitutia a fost de imediata
aplicare. Dar caracterul nou, constitutional, al acestor autoritati, avand
semnificatia unei rupturi fata de legitimitatea lor anterioara, este, fara
indoiala, consecinta alegerilor din septembrie 1992. De aceea, perioada
cuprinsa intre intrarea in vigoare a Constitutiei si alegerile din 1992 nu
poate avea semnificatia mandatului constitutional prevazut la art. 81 alin. (4)
din Constitutie.
In contestatii s-a sustinut ca, daca ar fi ales, domnul Ion Iliescu ar
depasi limita maxima a doua mandate de 4 ani prevazuta la art. 81 alin. (4) si
la art. 83 alin. (1) din Constitutie, fara a se tine seama ca, in realitate, a
fost exercitat un singur mandat constitutional, in urma alegerilor din
septembrie 1992. Intr-adevar, mandatele pe care le poate exercita Presedintele
Romaniei sunt cel mult doua, dar aceasta numai in conditiile cuprinse in Legea
fundamentala a tarii, deoarece numai aceasta a dat valoare juridica limitarii
respective.
In sprijinul contestatiilor au fost invocate si prevederile art. 10 din
Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit carora:
"Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu
indeplinesc conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese
sau care au fost alese anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei."
Curtea constata ca si acestor prevederi, ca si celor cuprinse in art. 81
alin. (4) din Constitutie, le sunt aplicabile deopotriva dispozitiile art. 15
alin. (2) din Legea fundamentala. Principiul neretroactivitatii legii impune ca
dispozitiile art. 10 din Legea nr. 69/1992 sa se aplice numai mandatelor de
Presedinte al Romaniei indeplinite dupa intrarea in vigoare a acestei legi. In
consecinta, primele alegeri pentru functia de Presedinte al Romaniei carora li
s-au aplicat aceste prevederi de lege au fost cele din anul 1992. Prin urmare,
rezulta ca in prezent candidatura domnului Ion Iliescu vizeaza un al doilea
mandat constitutional.
De altminteri, invocarea acestor prevederi legale pentru contestarea
legitimitatii constitutionale a candidaturii domnului Ion Iliescu, facand
abstractie de dispozitiile Legii fundamentale, nu este concludenta, din moment
ce obiectul contestatiilor, prin referirea la nesocotirea unor dispozitii din
Constitutie, imprima litigiilor cu care a fost sesizata Curtea Constitutionala
trasaturile contenciosului constitutional. Or, in contenciosul constitutional
Curtea, garant al suprematiei Constitutiei, trebuie sa se raporteze la
dispozitiile acesteia, iar nu la cele ale unor acte subsecvente si inferioare
acestora. Pe de alta parte, chiar daca nu s-ar avea in vedere un asemenea
imperativ, socotindu-se ca se desfasoara un simplu contencios electoral, este
de la sine inteles, avand in vedere principiul necontestat al ierarhiei
normelor juridice, ca norma legala nu poate fi opusa normei constitutionale.
Fiind vorba despre un text adoptat dupa intrarea in vigoare a Constitutiei,
prevederile sale nu pot fi interpretate decat in concordanta cu dispozitiile
art. 81 alin. (4) din Constitutie, referindu-se deci la aceeasi interdictie ce
priveste exclusiv mandatul constitutional de Presedinte al Romaniei. Orice alta
interpretare, fiind neconstitutionala, nu poate fi retinuta, chiar daca, sub
aspect literal, textul ar permite-o.
In sfarsit, in motivarea contestatiilor se invoca declaratii ale
candidatului Ion Iliescu, opinii ale unor juristi, precum si consideratii de
ordin moral ori politic. Nici unul dintre acestea nu poate fi retinut ca
argument juridic in fata Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 13 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, republicata, "se pronunta in numele
legii". In plus, art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
precizeaza explicit si imperativ: "Curtea Constitutionala se pronunta
numai asupra problemelor de drept".
Din cele aratate rezulta ca mandatul de Presedinte al Romaniei din perioada
1992 - 1996 este primul mandat constitutional al domnului Ion Iliescu.
Aceasta solutie este in concordanta si cu jurisprudenta Curtii
Constitutionale, exprimata in mai multe hotarari ale acesteia, printre care,
indeosebi, Hotararea nr. 1/1996, neintervenind elemente juridice noi care sa
determine renuntarea la jurisprudenta Curtii in acest domeniu.
In consecinta, contestatiile ce fac obiectul cauzei de fata urmeaza sa fie
respinse.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. Ba), al art. 16, 26 si 27 din Legea nr. 47/1992,
republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion
Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatii formulate de
domnii Petru-Bucur Volk si Claudiu Paun.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
*
OPINIE SEPARATA
Consider ca cele doua contestatii care fac obiectul prezentei cauze sunt
intemeiate si trebuia sa fie admise, constatandu-se ca inregistrarea depunerii
de catre domnul Ion Iliescu a unei noi candidaturi pentru functia de Presedinte
al Romaniei, la alegerile programate la 26 noiembrie 2000, este in contradictie
cu dispozitiile art. 81 alin. (4) din Constitutie, potrivit carora: "Nici
o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru
cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
Anterior inregistrarii la Biroul Electoral Central, la 21 octombrie 2000, a
candidaturii sale pentru alegerile programate la 26 noiembrie 2000, candidatul
Ion Iliescu a mai indeplinit functia de Presedinte al Romaniei, exercitand doua
mandate constitutionale, si anume:
- un prim mandat, ca urmare a alegerilor din 20 mai 1990 (desfasurate in
temeiul Decretului-lege al Consiliului Provizoriu de Uniune Nationala nr.
92/1990 pentru alegerea Parlamentului si a Presedintelui Romaniei), mandat
incheiat la 29 octombrie 1992;
- un al doilea mandat, cu incepere de la 30 octombrie 1992 (data depunerii
juramantului in calitate de Presedinte al Romaniei, conform rezultatului
alegerilor desfasurate in tururile de scrutin din 26 septembrie 1992 si, apoi,
din 11 octombrie 2000, desfasurate in temeiul art. 80 si urmatoarele din
Constitutia intrata in vigoare la 8 decembrie 1991), mandat incheiat la 28
noiembrie 1996 (ca urmare a depunerii juramantului, in calitate de Presedinte
al Romaniei, la 29 noiembrie 1996, de catre un alt candidat, conform
rezultatului alegerilor desfasurate in tururile de scrutin din 3 noiembrie 1996
si, apoi, din 17 noiembrie 1996).
Asa fiind, nu sunt de acord cu dispozitivul si considerentele hotararii la
care se refera prezenta opinie separata (si care, de altfel, constituie - in
cea mai mare parte - reproducerea Hotararii Plenului Curtii Constitutionale nr.
1 din 8 septembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 213 din 9 septembrie 1996), in sensul ca singurul mandat de Presedinte al
Romaniei exercitat pana in prezent de candidatul Ion Iliescu ar fi acela
cuprins intre 1992 - 1996.
In plus, trebuie constatat ca solutia de respingere a contestatiilor se
afla in contradictie cu principiul neretroactivitatii legii, stabilit prin
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie (principiu care - astfel cum
rezulta din jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale - este aplicabil,
deopotriva, si prevederilor constitutionale), daca se are in vedere faptul ca
unul dintre considerentele pe care se fundamenteaza dispozitivul hotararii
pronuntate in prezentul dosar aplica exigentele cuprinse in art. 83 alin. (1)
din Constitutie ("Mandatul Presedintelui Romaniei este de 4 ani si se
exercita de la data depunerii juramantului.") la mandatul de Presedinte al
Romaniei din perioada 1990 - 1992, adica dintr-o perioada partial anterioara
intrarii in vigoare a Constitutiei.
Intrucat - conform, de altfel, si hotararii la care se refera prezenta
opinie separata - este necontestata exercitarea de catre candidatul Ion Iliescu
a unui mandat constitutional de Presedinte al Romaniei intre 1992 - 1996, in
cele ce urmeaza vor fi infatisate - sub punctul I - considerentele din care
rezulta exercitarea, de catre acelasi candidat, a unui mandat constitutional de
Presedinte al Romaniei intre 1990 - 1992; de asemenea, sub punctul II, vor fi
infatisate considerentele din care rezulta ca au fost incalcate prevederile
art. 15 alin. (2) din Constitutie, referitoare la principiul
neretroactivitatii, criticandu-se - totodata - modul in care aceste prevederi
au fost utilizate spre a se ajunge la o solutie eronata; in sfarsit, sub
punctul III, se vor face referiri la evolutia contradictorie a jurisprudentei
Curtii Constitutionale in aceasta materie.
I.1. Candidatul Ion Iliescu a exercitat cel dintai mandat constitutional de
Presedinte al Romaniei ca urmare a rezultatului alegerilor din 20 mai 1990,
desfasurate in temeiul Decretului-lege al Consiliului Provizoriu de Uniune
Nationala nr. 92/1990 pentru alegerea Parlamentului si a Presedintelui Romaniei
(publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 35 din 18 martie
1990).
Prin insasi hotararea la care se refera prezenta opinie separata se
confirma sustinerea contestatorilor in sensul ca acest act normativ (la fel ca,
de altfel, si Decretul-lege al Consiliului Frontului Salvarii Nationale nr.
2/1989 privind constituirea, organizarea si functionarea Consiliului Frontului
Salvarii Nationale) au "valoare constitutionala". Se adauga insa
precizarile ca aceste acte normative "nu au fost constitutii", precum
si ca ele "au avut un caracter tranzitoriu". Aceste precizari, pe
langa aceea ca indica elemente oricum necontestate, nu prezinta nici o
relevanta sub aspectele care intereseaza cu privire la natura mandatului de
Presedinte al Romaniei - si anume, "mandat constitutional" -
exercitat ca urmare a alegerilor din 20 mai 1990.
I.2. Este adevarat ca acest prim mandat de Presedinte al Romaniei a fost
exercitat, pentru inceput, in temeiul Decretului-lege nr. 92/1990 (act normativ
cu "valoare constitutionala") si, apoi, in temeiul Constitutiei
intrate in vigoare la 8 decembrie 1991. Dar, prin dispozitiile - extrem de
clare - ale art. 151 alin. (1) din Constitutie ("Institutiile republicii,
existente la data intrarii in vigoare a prezentei Constitutii, raman in
functiune pana la constituirea celor noi."), a fost reglementata continuitatea
exercitarii mandatului inceput anterior intrarii in vigoare a Constitutiei. De
aceea, este evident neintemeiata concluzia inversa, continuta in considerentele
hotararii la care se refera prezenta opinie separata, in sensul ca "[...]
prevederile Constitutiei marcheaza o solutie de ruptura sau de reasezare
esential diferita a institutiei de sef al statului" sau ca - intr-o alta
abordare - "[...] caracterul nou, constitutional, al acestor autoritati,
avand semnificatia unei rupturi fata de legitimitatea lor anterioara, este,
fara indoiala, consecinta alegerilor din septembrie 1992." Dupa cum, de
asemenea, sunt inexacte si argumentele care se axeaza pe ideea ca "[...]
nici un act normativ preconstitutional nu consacra institutia mandatului de
Presedinte al Romaniei", care "[...] are determinari constitutionale
specifice si inedite fata de reglementarile anterioare [...]."
In sensul continuitatii exercitarii mandatului de Presedinte al Romaniei
opereaza numeroase argumente, printre care figureaza, de exemplu, urmatoarele:
I.2.a) Mai intai, trebuie observat ca discontinuitatea afirmata prin
hotararea la care se refera prezenta opinie separata este contrazisa - in chiar
aceeasi hotarare - prin afirmatii de genul: "Aceste dispozitii
constitutionale [ale art. 151 alin. (1)] au asigurat continuitatea vietii
statale a tarii prin prorogarea functionarii autoritatilor publice existente
pana la constituirea celor noi, dupa regulile stabilite prin Constitutie."
I.2.b) In al doilea rand, dupa cum, de altminteri, se constata si in
hotararea la care se refera prezenta opinie separata, in ambele acte normative
a fost utilizata denumirea de "Presedinte al Romaniei".
I.2.c) In al treilea rand, analiza reglementarilor esentiale referitoare la
institutia Presedintelui Romaniei cuprinse in cele doua acte normative
constitutionale releva existenta continuitatii. Astfel, cat priveste domeniul -
esential - al atributiilor Presedintelui Romaniei, imensa majoritate a
atributiilor stabilite prin art. 82 al Decretului-lege nr. 92/1990 se regasesc
in cuprinsul textelor ce alcatuiesc Capitolul II (denumit "Presedintele
Romaniei") al Titlului III din Constitutia intrata in vigoare in 1991 (de
exemplu, la art. 85, art. 88, art. 89, art. 92, art. 93, art. 94, art. 99) sau
in alte texte ale Constitutiei (de exemplu, la art. 77). De asemenea, contrar
celor afirmate in considerentele hotararii la care se refera prezenta opinie
separata, si in alte domenii de reglementare (nu atat de semnificative precum
este cel al atributiilor conferite Presedintelui Romaniei), exista mai multe
asemanari decat deosebiri. Bunaoara, exista identitate cat priveste caracterul
votului ("universal, egal, direct, secret si liber exprimat" - art. 3
din Decretul-lege nr. 92/1990 si art. 81 alin. (1) din Constitutie) pentru
alegerea Presedintelui Romaniei, sau incompatibilitatea cu calitatea de membru
al unui partid politic [art. 81 alin. (3) si, respectiv, art. 84 alin (1)], ori
suspendarea de catre Camerele Parlamentului (art. 83 si, respectiv, art. 95),
sau demiterea numai prin referendum national [art. 83 si, respectiv, art. 95
alin. (3)] si altele asemenea. Iar putinele deosebiri existente tin, mai mult,
de modul de redactare a textelor, asadar de aspecte formale, iar nu
substantiale.
I.2.d) In al patrulea rand, in legatura cu argumentul - esential in cadrul
structurii hotararii - conform caruia "[...] nici un act normativ
preconstitutional nu consacra institutia mandatului de Presedinte al
Romaniei", trebuie retinut ca nu exista o definitie a unui asemenea "mandat"
in vreunul dintre textele Constitutiei. De aceea, este natural ca notiunea de
"mandat" al Presedintelui Romaniei sa fie utilizata in acceptiunea
generala a acestui termen, cu semnificatia de imputernicire data uneia sau mai
multor persoane de a reprezenta una sau mai multe persoane pentru efectuarea
unuia sau mai multor acte juridice. Asa fiind, cum s-ar putea oare sustine -
intemeiat - ca sub imperiul Decretului-lege nr. 92/1990 nu a existat un
"mandat al Presedintelui Romaniei", adica o imputernicire a acestuia
de catre persoanele care compun electoratul spre a indeplini prerogativele
functiei respective?
Sub acest aspect, este, de altminteri, de observat ca nici Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei (publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992), care detaliaza
reglementarile constitutionale privind "mandatul de Presedinte al
Romaniei", nu utilizeaza aceasta expresie (desi Legea nr. 69/1992 a fost
adoptata de Parlament intr-o compozitie identica aceleia a Adunarii
Constituante, care adoptase Constitutia intrata in vigoare la 8 decembrie
1991).
I.2.e) In sfarsit, trebuie subliniat ca este nerelevant argumentul
subsidiar din cuprinsul hotararii la care se refera prezenta opinie separata, argument
indreptat impotriva existentei continuitatii in cadrul mandatului dintre 1990 -
1992 si prin care se arata ca prin art. 30 din Legea nr. 69/1992 pentru
alegerea Presedintelui Romaniei a fost abrogat expres Decretul-lege nr.
92/1990, "asa incat nici una dintre reglementarile cuprinse in acel
decret-lege nu pot fi reactualizate decat artificial si anacronic, in afara
rigorilor juridice". In realitate, sustinerile contestatorilor intemeiate
pe Decretul-lege nr. 92/1990 nu constituie o "reactualizare" a
acestui act normativ, in sensul de mentinere in vigoare a dispozitiilor
acestuia dupa abrogarea sa, ci reprezinta referiri la efectele juridice produse
de un act normativ in timpul cat acesta se afla in vigoare, efecte care, in mod
evident, nu pot fi sterse prin nici o abrogare.
I.3. Dar chiar daca nu ar fi existat o continuitate in cadrul mandatului de
Presedinte al Romaniei din perioada 1990 - 1992 (continuitate a carei existenta
a rezultat, insa, cu claritate din cele de mai sus), ramane, totusi, un lucru
cert si imposibil de contestat - fiindca, pur si simplu, face parte din istorie
- acela ca, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, la 8 decembrie 1991,
Presedintele Romaniei ales in temeiul Decretului-lege nr. 92/1990 a exercitat
numai prerogative prevazute de Constitutie, fiind supus - exclusiv - regimului
juridic prevazut de aceasta.
De exemplu, Presedintele Romaniei ales la 20 mai 1990 a promulgat Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei in temeiul art. 77 din
Constitutie, iar nu in temeiul dispozitiilor art. 82 lit. m) din Decretul-lege
nr. 92/1990 (dispozitii ce fusesera abrogate ca efect al art. 150 alin. (1) din
Constitutie). Se poate, desigur, continua cu multe alte si diferite exemple.
Dar chiar in lipsa acestora, concluzia se poate trage deja: Presedintele
Romaniei ales in temeiul Decretului-lege nr. 92/1990 a "indeplinit",
dupa 8 decembrie 1991, mandatul de Presedinte al Romaniei in temeiul
Constitutiei intrate in vigoare la acea data.
I.4. In lumina celor de mai sus, devine deosebit de relevanta observatia ca
art. 81 alin. (4) teza intai din Constitutie nu se refera la
"alegerea" anterioara, ca Presedinte al Romaniei, a uneia si
aceleiasi persoane, ci la "indeplinirea" anterioara a functiei de Presedinte
al Romaniei. Cu alte cuvinte, art. 81 alin. (4) teza intai nu stabileste drept
criteriu de interdictie actul - desfasurat intr-o anumita zi - al alegerii, ci
conceptul - cu derulare in timp - al indeplinirii functiei de Presedinte al
Romaniei". Numai daca art. 81 alin. (4) teza intai din Constitutie ar fi
utilizat termenul de "alegere", iar nu expresia "indeplinire a
functiei de Presedinte al Romaniei pentru cel mult doua mandate", s-ar fi
putut sustine ca mandatul din perioada 1992 - 1996 este primul mandat indeplinit
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, iar candidatura prezenta ar fi depusa
pentru un al doilea mandat (dupa intrarea in vigoare a Constitutiei). Iar cum
"mandatul" se deruleaza in timp, este suficient ca, in momentul
intrarii in vigoare a Constitutiei din 1991, Presedintele Romaniei ales la 20
mai 1990 sa fi exercitat chiar si timp de o singura zi prerogativele prevazute
de aceasta Constitutie pentru ca sa devina obligatoriu a se tine seama, in
numaratoarea impusa de art. 81 alin. (4), de "indeplinirea" unui
mandat.
Este adevarat ca textul art. 10 din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei utilizeaza expresia "[...] care au fost alese
anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei", dar aceasta redactare
diferita este neconcludenta pentru solutionarea contestatiei ce face obiectul
prezentului dosar, intrucat, astfel cum judicios se subliniaza in hotararea la
care se refera prezenta opinie separata, "Fiind vorba de un text adoptat
dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, prevederile sale nu pot fi
interpretate decat in concordanta cu dispozitiile art. 81 alin. (4) din
Constitutie, referindu-se, deci, la aceeasi interdictie ce priveste exclusiv
mandatul constitutional de Presedinte al Romaniei. Orice alta interpretare,
fiind neconstitutionala, nu poate fi retinuta, chiar daca, sub aspect literal,
textul ar permite-o".
II.1. Solutia de respingere a contestatiilor ce fac obiectul prezentului
dosar constituie o incalcare a principiului neretroactivitatii legii [stabilit
prin art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia "Legea dispune
numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."], principiu
care, conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, este
aplicabil, deopotriva, si prevederilor constitutionale.
Avem in vedere imprejurarea ca, intr-unul din considerentele hotararii la
care se refera prezenta opinie separata, este respinsa argumentarea conform
careia "[...] daca ar fi ales, domnul Ion Iliescu ar depasi limita maxima
a doua mandate de 4 ani prevazuta la art. 81 alin. (4) si art. 83 alin. (1) din
Constitutie [...]". Mai precis, respingerea acestei argumentari este
motivata prin ideea ca "[...] mandatele pe care le poate exercita
Presedintele Romaniei sunt cel mult doua, dar aceasta numai in conditiile
cuprinse in Legea fundamentala a tarii, deoarece numai aceasta a dat valoare
juridica limitarii respective".
Rezulta din aceasta motivare, referitoare la un argument contrar ce este
intemeiat atat pe dispozitiile constitutionale ale art. 81 alin. (4), cat si pe
cele ale art. 83 alin. (1) ("Mandatul Presedintelui Romaniei este de 4 ani
si se exercita de la data depunerii juramantului"), ca - in conceptia
hotararii la care se refera prezenta opinie separata - una dintre ratiunile
pentru care nu este avut in vedere mandatul din perioada 1990 - 1992 este aceea
ca, de exemplu, durata acestuia a fost mai mica decat termenul de 4 ani
stabilit prin mentionatele dispozitii constitutionale ale art. 83 alin. (1).
Un asemenea rationament reprezinta insa, in mod evident, o aplicare
retroactiva a dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Constitutie, care nu pot
reglementa decat pentru viitor durata mandatului de Presedinte al Romaniei. A
considera ca mandatele anterioare la care se refera art. 81 alin. (4) din Constitutie
trebuie sa corespunda, neaparat, exigentei de durata (4 ani) stabilita prin
art. 83 alin. (1) inseamna a aplica aceasta din urma reglementare unei situatii
juridice anterioare intrarii in vigoare a art. 83 alin. (4) din Constitutie.
Problema juridica aici analizata nu este, in sine, deloc noua, ea
constituind de multa vreme obiect de analiza pentru stiinta juridica sub
denumirea "conflictul legilor in timp". Desi aceasta analiza a fost
realizata, indeosebi, in domeniul dreptului civil, precum si anterior intrarii
in vigoare a Constitutiei din anul 1991, principiile acolo stabilite sunt de
incontestabila actualitate si aplicabilitate in materia contenciosului
constitutional, avand in vedere identitatea de reglementare substantiala din,
pe de o parte, art. 15 alin. (2) din Constitutie si, pe de alta parte, art. 1
din Codul civil ("Legea dispune numai pentru viitor: ea n-are putere
retroactiva."). Astfel, in cea mai stralucitoare abordare existenta in
stiinta juridica romana asupra acestei teme, abordare impartasita ulterior de
catre toti autorii si de intreaga practica jurisdictionala si care apartine
eminentului savant Mihail Eliescu (in lucrarea "Aplicarea legii civile in
timp si in spatiu. Conflictele de legi", din "Tratat de drept civil.
Volumul I. Partea generala" de Traian Ionascu si alti autori, Editura
Academiei, Bucuresti, 1967, pagina 93), se arata, intre altele (cu titlu de
exemplificare scolastica, dar parca intr-adins conceputa spre a clarifica, inca
de atunci, problemele ce fac obiectul prezentului dosar), ca "[...] daca o
lege noua prevede o noua conditie pentru incheierea valabila a casatoriei, acea
lege ar fi retroactiva daca nu ar respecta casatoriile valabil incheiate, sub
imperiul legii anterioare, fara indeplinirea acelei conditii". Cu alte
cuvinte, daca art. 83 alin. (1) prevede ca mandatul Presedintelui Romaniei
trebuie sa fie de (cel mult) 4 ani, altfel nefiind valabil, aceasta dispozitie
ar fi retroactiva daca - prin invocarea ei - nu ar fi respectate mandatele
anterioare de Presedinte al Romaniei, care nu indeplinesc (noua) conditie cu
privire la durata de (cel mult) 4 ani.
In plus, mai trebuie observat ca solutia de respingere a contestatiilor,
printre altele, pentru considerentul ca, de exemplu, mandatul din perioada 1990
- 1992 nu a avut durata de 4 ani, conform art. 83 alin. (1) din Constitutie,
creeaza un precedent periculos pentru eventualitatea modificarii, in viitor, a
acestor din urma dispozitii constitutionale in sensul maririi sau al reducerii
duratei mandatului (la - de exemplu - 5 ani ori 3 ani) sau in sensul
modificarii unora dintre prerogativele Presedintelui Romaniei. Intr-adevar,
intr-o asemenea eventualitate, consecventa ar necesita solutia ca, in aplicarea
dispozitiilor constitutionale ale art. 81 alin. (4), referitoare la interdictia
indeplinirii functiei de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua
mandate, sa nu se tina seama de mandatele anterioare a caror durata a fost de 4
ani sau, dupa caz, de mandatele care au conferit (numai) prerogativele actuale
ale functiei de Presedinte al Romaniei, adica - spre a reproduce exprimarea din
redactarea hotararii la care se refera prezenta opinie separata - interdictia
sa functioneze "[...] numai in conditiile cuprinse in [reglementarile
actuale din] Legea fundamentala a tarii, deoarece numai aceasta a dat valoare
juridica limitarii respective".
Si tot consecventa ar mai necesita, bunaoara, si solutia ca, daca mandatul
de 9 ani prevazut in redactarea actuala a art. 140 alin. (1) din Constitutie
pentru judecatorii Curtii Constitutionale ar avea, in viitor, prin modificarea
legii fundamentale, o durata mai lunga ori mai scurta (de exemplu, de 12 ani
sau de 6 ani), sa nu se tina seama de mandatele anterioare de 9 ani atunci cand
s-ar pune problema aplicarii tezei finale din acelasi art. 140 alin. (1),
potrivit cu care mandatul judecatorilor Curtii Constitutionale "[...] nu
poate fi prelungit sau innoit".
Exemplificari suplimentare cu privire la alte consecinte grave ale
neaplicarii corecte - in prezenta cauza - a principiului constitutional al
neretroactivitatii sub aspectul efectelor dispozitiilor art. 81 alin. (4) din
Constitutie nici nu mai sunt necesare.
II.2. Nu numai ca hotararea la care se refera prezenta opinie separata a
fost pronuntata (astfel cum rezulta din considerentele imediat anterioare) cu
incalcarea dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie referitoare la
principiul neretroactivitatii, dar - paradoxal - una dintre motivarile
esentiale care au condus la solutia neintemeiata de respingere a contestatiilor
se bazeaza tocmai pe invocarea principiului constitutional al
neretroactivitatii. Astfel, se afirma ca numai prin aplicarea retroactiva a
dispozitiilor art. 81 alin. (4) din Constitutie (la fel ca si a celor ale art.
10 din Legea nr. 69/1992) s-ar putea ajunge la considerarea mandatului de
Presedinte al Romaniei din perioada 1990 - 1992 ca un mandat constitutional,
care sa fie avut in vedere pentru aplicarea mentionatelor dispozitii
constitutionale.
Acest rationament nu poate fi primit. (Si, de altminteri, in mod inspirat
el nici nu a fost inclus in Hotararea Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
septembrie 1996, reprodusa in cea mai mare parte prin hotararea la care se
refera prezenta opinie separata.)
Intr-adevar, nu constituie aplicare retroactiva a dispozitiilor art. 81
alin. (4) din Constitutie ("Nici o persoana nu poate indeplini functia de
Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si
succesive.") includerea, in numarul de mandate la care acest text se
refera, si a mandatului constitutional exercitat in perioada 1990 - 1992.
Astfel cum s-a stabilit de multa vreme in stiinta juridica din Romania,
<<Legea este retroactiva de indata ce intelege sa reglementeze fapte care
inainte de intrarea ei in vigoare au dat nastere, au modificat sau stins o
situatie juridica sau efecte pe care acea situatie le-a produs inainte de
aceeasi data - "facta praeterita". [...] Dar legea noua se va aplica,
de la intrarea ei in vigoare, fara a fi retroactiva, nu numai situatiilor
juridice care se vor naste, se vor modifica ori stinge, dupa aceasta data, dar,
de regula, si situatiilor juridice in curs de formare, modificare sau stingere
la data intrarii ei in vigoare - "facta pendentia", precum si
efectelor viitoare ale raporturilor juridice trecute - "facta
futura".>> (Mihail Eliescu, la pagina 90 din lucrarea citata la pct.
II.1 de mai sus). In cazul in care legea noua creeaza o institutie noua si
<<[...] daca starea anterioara de fapt are un caracter de permanenta [cum
este, de exemplu, situatia unui mandat de Presedinte al Romaniei - adauga
semnatarul prezentei opinii separate], legea cea noua va putea guverna asemenea
fapte nu ca apartinand trecutului, ci ca fapte actuale>>. (Mihail
Eliescu, la pagina 95 din lucrarea citata la pct. II.1 de mai sus).
Asadar, o reglementare este retroactiva nu pentru ca ia in considerare
fapte din trecut, ci doar daca modifica efecte din trecut ale acestor fapte.
Daca insa acea reglementare modifica pentru viitor efectele unei situatii
juridice nascute in trecut, aceasta nu constituie retroactivitate, ci aplicarea
imediata a reglementarii noi. Este exact ceea ce se intampla in ipoteza art. 81
alin. (4) din Constitutie, care nu modifica efecte din trecut (anterioare datei
de 8 decembrie 1991) ale mandatului de Presedinte al Romaniei inceput la 20 mai
1990 (pe care il considera valabil), ci doar ia in considerare existenta unei
situatii anterioare (mandatul inceput in baza alegerilor din 20 mai 1990),
modificand - pentru viitor - efectele aferente acestei situatii, in sensul ca
mandatul in curs de indeplinire la momentul intrarii in vigoare a art. 81 alin.
(4) este avut in vedere, pentru viitor, la socotirea mandatelor indeplinite de
o persoana spre a se constata daca acea persoana are sau nu are capacitatea de
a mai candida.
III. In sfarsit, trebuie observat ca hotararea la care face referire
prezenta opinie separata (la fel ca si Hotararea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 septembrie 1996, al carei continut esential, cum aratam,
este reluat in hotararea pronuntata in prezentul dosar) constituie o abandonare
a jurisprudentei Curtii Constitutionale create prin Hotararea Plenului Curtii
Constitutionale nr. 18 din 7 septembrie 1992 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 238 din 25 septembrie 1992). Conform preambulului
Hotararii nr. 18 din 7 septembrie 1992, "In motivarea contestatiei,
Partidul Casa Romana a Europei Democrate a invocat prevederile art. 81 alin.
(4) din Constitutie, conform carora nici o persoana nu poate indeplini functia
de Presedinte al Romaniei mai mult de doua mandate, acestea putand fi si
succesive, ori in fapt, domnul Ion Iliescu, dupa 22 decembrie 1989 a exercitat
prerogativele sefului statului, fiind ales mai intai in C.F.S.N., apoi in
C.P.U.N. si, in fine, din nou ales la 20 mai 1990, textul art. 81 din
Constitutie nefacand distinctie intre caracterul provizoriu sau relativ
determinat al mandatului si neavand relevanta continutul altui text care
precizeaza durata mandatului". Respingand aceasta contestatie, Curtea
Constitutionala a aratat, la pct. 7 al considerentelor Hotararii nr. 18 din 7
septembrie 1992: "Pe de alta parte, Constitutia Romaniei are in vedere
functia de Presedinte al Romaniei, functie instituita dupa 22 decembrie 1989 prin
Decretul-lege nr. 92/1990 [sublinierea apartine semnatarului prezentei opinii
separate], si nu functia de presedinte al Parlamentului provizoriu, cum a fost
Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala". Cu alte cuvinte, Curtea
Constitutionala a constatat ca art. 81 alin. (4) din Constitutia Romaniei are
in vedere functia de Presedinte al Romaniei, astfel cum aceasta a fost
stabilita prin Decretul-lege nr. 92/1990, act normativ cu "valoare
constitutionala".
IV. Cea mai mare parte a argumentelor de mai sus se regaseste, intr-o
redactare diferita, in continutul opiniei separate a domnului judecator
Kozsokar Gabor, opinie separata cu care sunt pe deplin de acord.
V. Potrivit art. 1 alin. (3) din Constitutie, Romania este stat de drept.
De aceea, hotararea la care se refera prezenta opinie separata (rezultat al
vointei exprimate prin mecanisme democratice de catre majoritatea judecatorilor
Curtii Constitutionale) este singura care produce efecte obligatorii. Atat
considerentele, cat si enuntul prezentei opinii separate constituie, exclusiv,
exercitarea libertatii de exprimare si afirmarea independentei judecatorilor
Curtii Constitutionale, fara a produce insa vreun efect juridic in privinta
solutionarii contestatiilor ce fac obiectul prezentului dosar. Orice hotarare a
Curtii Constitutionale pronuntata in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie
este obligatorie, in masura in care a fost pronuntata cu votul a cel putin 5
judecatori, conform art. 8 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale. Nu exista grade ale obligativitatii
hotararilor Curtii Constitutionale in raport cu numarul de voturi exprimat
pentru solutia pronuntata. De aceea, autoritatile si institutiile statului sunt
obligate sa dea curs solutiei decise cu majoritatea voturilor la fel ca si
solutiei pronuntate cu unanimitatea voturilor judecatorilor ce formeaza
completul de judecata.
Presedintele Curtii Constitutionale,
Lucian Mihai
*
OPINIE SEPARATA
In opozitie cu solutia adoptata de majoritatea membrilor Curtii
Constitutionale, consideram ca cele doua contestatii care constituie obiectul
prezentei cauze trebuiau primite ca fiind intemeiate si admise, constatandu-se
ca depunerea de catre domnul Ion Iliescu a unei noi candidaturi pentru functia
de Presedinte al Romaniei este nelegala.
Potrivit prevederilor art. 144 lit. d) din Constitutie, Curtea
Constitutionala "vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului"; indeplinirea
acestei atributii presupune examinarea de catre Curtea Constitutionala a
respectarii tuturor conditiilor, actelor si masurilor de procedura electorala
prevazute nu numai de Constitutie, ci si de legea electorala, incepand din
momentul depunerii si inregistrarii candidaturii si pana in momentul
confirmarii rezultatelor sufragiului.
Aceasta concluzie se intemeiaza pe dispozitiile art. 26 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, conform carora "Curtea Constitutionala vegheaza la
respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma
rezultatele sufragiului in conditiile prevazute de legea pentru alegerea
Presedintelui Romaniei". De asemenea, Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei prevede la art. 2 alin. (2): "Curtea
Constitutionala, potrivit art. 144 lit d) din Constitutie, vegheaza la
respectarea, in intreaga tara, a prevederilor prezentei legi si confirma
rezultatele sufragiului." Prin urmare, in acest domeniu, nu se exercita
doar un control de constitutionalitate, ci controlul pe care trebuie sa-l
exercite Curtea Constitutionala in mod obligatoriu vizeaza intreaga procedura pentru
alegerea Presedintelui Romaniei.
Constitutia, in art. 81 alin. (4) prevede ca "Nici o persoana nu poate
indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate.
Acestea pot fi si succesive". Constitutia nu defineste notiunea de mandat,
reglementand in art. 83 doar durata acestuia, momentul inceperii si al
incetarii sale, precum si conditiile unei eventuale prelungiri. Astfel,
notiunea de mandat al Presedintelui Romaniei nu poate fi inteleasa decat in
acceptiunea generala a termenului, ca semnificand o imputernicire data unei
persoane de a reprezenta o alta persoana fizica sau juridica, in speta aceasta
insemnand imputernicirea data unei persoane de catre electorat, cetatenii
romani, cu drept de vot, de a reprezenta statul roman, dupa cum prevede art. 80
alin. (1) din Constitutie rolul Presedintelui, si de a indeplini toate
atributiile constitutionale ale Presedintelui Romaniei.
Termenul de mandat al Presedintelui nu este definit nici in Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei. De altfel, in aceasta lege nici
nu se utilizeaza termenul. Legea electorala, detaliind si concretizand
prevederile constitutionale, consacra ideea ca persoana care nu poate indeplini
si nu poate fi ales in functia de Presedinte al Romaniei nici nu poate candida
pentru aceasta functie, si dispune in art. 10 ca "Nu pot candida
persoanele care la data depunerii candidaturii nu indeplinesc conditiile
prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese sau care au fost alese
anterior, de doua ori, ca Presedinte al Romaniei". Asadar, alegerea unei
persoane in functia de Presedinte al Romaniei este echivalenta cu acordarea
mandatului de a exercita rolul si atributiile Presedintelui Romaniei.
Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei a fost adoptata de
acelasi Parlament care, nu cu mult timp inainte, fusese constituit in Adunarea
Constituanta si a adoptat Constitutia. De aceea acest Parlament era cel mai in
masura sa concretizeze interdictia inscrisa in art. 81 alin. (4) din Constitutie
privind indeplinirea unui eventual al treilea mandat de Presedinte. Parlamentul
a inteles aceasta interdictie in sensul ca nu pot candida pentru a fi alese
persoanele care "au fost alese anterior, de doua ori ca Presedinte al
Romaniei". Fata de aceasta vointa, foarte clar exprimata de legiuitor, nu
se justifica nici o alta interpretare.
Nici Constitutia si nici legea electorala nu dispun in privinta duratei ce
trebuie sa fi avut cele doua mandate. Dispozitia art. 83 alin. (1) din
Constitutie referitoare la durata de 4 ani nu poate fi considerata ca fiind
aplicabila decat pentru mandatele care se obtin dupa intrarea in vigoare a
Constitutiei.
Domnul Ion Iliescu a obtinut un mandat de Presedinte ca rezultat al
alegerilor de la 20 mai 1990, pe care l-a exercitat pana la data de 29
octombrie 1992. Ca rezultat al scrutinului electoral din 11 octombrie 1992, a
obtinut un nou mandat, pe care l-a exercitat in intervalul 30 octombrie 1992 -
29 noiembrie 1996. Rezulta deci ca domnul Ion Iliescu a fost ales de doua ori
ca Presedinte al Romaniei, iar o a treia candidatura pentru aceeasi functie nu
poate fi primita, decat prin nesocotirea dispozitiilor explicite ale legii
electorale.
Luarea in considerare a perioadei 20 mai 1990 - 29 octombrie 1992, pentru a
retine ca in aceasta perioada domnul Ion Iliescu a indeplinit un mandat de
Presedinte, nu inseamna ca se da efect retroactiv nici prevederilor art. 81
alin. (4) din Constitutie si nici dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 69/1992.
In sensul acestor dispozitii, incepand de la primele alegeri, ce se organizeaza
dupa intrarea lor in vigoare, nici o persoana nu mai poate fi aleasa,
respectiv, nu mai poate candida pentru functia de Presedinte al Romaniei daca
anterior a indeplinit deja doua mandate, respectiv a fost aleasa de doua ori in
aceasta functie. Nici Constitutia si nici legea electorala nu dispun neluarea
in considerare a mandatelor anterior indeplinite sau a alegerilor anterioare.
Ele ar retroactiva, cu incalcarea prevederilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie, tocmai daca ar contine o asemenea dispozitie.
Dispozitiile art. 81 alin. (4) din Constitutie si cele ale art. 10 din
Legea nr. 69/1992 nu sunt retroactive pentru ca nu modifica efectele din trecut
ale unor fapte, dar, in mod firesc, iau in considerare acele fapte care, de
altfel, sunt in derulare si dupa intrarea lor in vigoare.
In perioada 20 mai 1990 - 29 octombrie 1992 candidatul Ion Iliescu a
indeplinit functia de Presedinte al Romaniei in temeiul si in conformitate cu
dispozitiile Decretului-lege nr. 92/1990 pentru alegerea Parlamentului si a
Presedintelui Romaniei, care, si in aceasta privinta, au avut un caracter
constitutional de necontestat. Identitatea functiei de Presedinte al Romaniei,
instituite prin prevederile Decretului-lege nr. 92/1990, iar apoi prin cele ale
Constitutiei, nu rezida numai in denumire. Presedintele Romaniei, ca sef de
stat, constituie aceeasi institutie, in primul rand, prin identitatea in
continut a principalelor atributii inscrise la art. 82 din Decretul-lege nr.
92/1990, iar apoi in art. 82, art. 85, art. 88, art. 89, art. 92, art. 93, art.
94, art. 99 sau art. 77 din Constitutie. Modalitatea de alegere a Presedintelui
Romaniei "prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat"
a fost identic prevazuta la art. 3 din Decretul-lege nr. 92/1990, ca si la art.
81 alin. (1) din Constitutie.
Existenta unor deosebiri intre cele doua reglementari constitutionale in
privinta atributiilor Presedintelui Romaniei, mai putin esentiale, nu poate
duce la concluzia ca Presedintele ales conform prevederilor Constitutiei din
1991 nu reprezinta aceeasi institutie ca si cel ales conform dispozitiilor
Decretului-lege nr. 92/1990, sau ca mandatele obtinute in temeiul
reglementarilor succesive nu au avut acelasi continut. A sustine contrariul
inseamna a accepta ideea ca o eventuala modificare a Constitutiei, constand in
extinderea, restrangerea ori in reformularea atributiilor Presedintelui
Romaniei, ar determina scoaterea din calcul a tuturor mandatelor anterior indeplinite,
cu atributii partial diferite.
Este de retinut si faptul ca, incepand cu data de 8 decembrie 1991, functia
de Presedinte al Romaniei a fost indeplinita in conformitate cu prevederile
noii Constitutii. Institutia Presedintelui Romaniei, alaturi de toate celelalte
institutii publice existente, a fost prorogata, prin art. 151 alin. (1) din
Constitutie, pana la constituirea noilor institutii, dar toate prerogativele si
atributiile Presedintelui au fost exercitate in conditiile stabilite de aceasta
Constitutie.
Pentru identitate de motive, dar intr-o redactare diferita si cu o
argumentatie mai ampla, se considera inadmisibila constitutional o noua
candidatura a domnului Ion Iliescu pentru a fi ales Presedinte al Romaniei, si
in opinia separata a domnului Lucian Mihai, presedintele Curtii
Constitutionale, cu al carei continut sunt pe deplin de acord.
Judecator,
Kozsokar Gabor