HOTARARE Nr.
290 din 2 martie 2006
pentru aprobarea Strategiei
de stimulare a dezvoltarii retelei nationale de incubatoare de afaceri
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 232 din 15 martie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Strategia de stimulare a dezvoltării reţelei naţionale de incubatoare de afaceri, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei
Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Preşedintele
Agenţiei Naţionale
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie,
Eugen Ovidiu Chirovici
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXA
Strategia de stimulare a dezvoltării reţelei naţionale de incubatoare de afaceri
|
Este recunoscut faptul că, cea mai mare parte a noilor
locuri de muncă provin din noile firme şi întreprinderile mici (până la 49 de
salariaţi inclusiv), aflate în faza de "dezvoltare", ce se
specializează în dezvoltarea de noi produse şi servicii. Intreprinderile noi şi
cele mici sunt vitale pentru o economie sănătoasă. In statele membre, ale
Uniunii Europene la un număr de 500.000 întreprinderi nou înfiinţate maximum
100.000 vor supravieţui mai mult de cinci ani, asigurând locuri de muncă şi
plătind taxe pentru comunitatea locală. Intreprinderile mici şi cele nou
înfiinţate sunt o realitate a economiei globale, în care flexibilitatea şi
creativitatea individuală joacă un rol mult mai mare decât în secolul trecut.
Astfel de acţiuni care se concentrează pe întărirea capacităţii de dezvoltare a
întreprinderilor start-up1 şi a celor mici sunt cele mai importante.
Primele stadii de viaţă ale unei întreprinderi start-up
sunt cele mai dificile. Procesul de administrare a creşterii, dezvoltarea
noilor abilităţi în domenii cum ar fi contabilitatea, reglementarea afacerii şi
marketing-ul reprezintă provocări considerabile pentru antreprenori, care se
pot confrunta cu un eşec în primii ani de funcţionare. Cea mai frecventă cauză
a eşecului întreprinderilor start-up este lipsa suportului financiar, deoarece
întreprinderile mici de obicei trebuie să funcţioneze pe piaţă pe baza
propriilor resurse, fără a beneficia de susţinere financiară care să le ajute
să facă faţă presiunilor mediului concurenţial. In ţările aflate în perioada de
tranziţie procedurile legale şi cele de înregistrare, ca şi lipsa serviciilor
suport pentru întreprinderi, fac ca primii ani de viaţă ai acestora să prezinte
un grad de dificultate ridicat.
Analizele efectuate indică faptul că acesta este un domeniu
în care autorităţile guvernamentale şi autorităţile locale pot asigura valoare
adăugată ridicată. Suportul acordat întreprinderilor mici şi celor nou
înfiinţate, aflate în acest stadiu de dezvoltare, prin intermediul
incubatorului de afaceri sau al unor spaţii de lucru special amenajate,
reprezintă o facilitate majoră pentru a susţine crearea locurilor de muncă şi
dezvoltarea economică. Totodată, reprezintă o şansă pentru autorităţile
guvernamentale şi pentru autorităţile locale de a-şi demonstra dorinţa şi
capacitatea de a acţiona în sensul susţinerii întreprinzătorilor. Acest tip de
asistenţă poate aduce beneficii reale economiei naţionale şi locale.
In anul 2004 Guvernul României a adoptat Strategia
Guvernamentală pentru Susţinerea Dezvoltării Intreprinderilor mici şi Mijlocii
în perioada 2004-2008 prin Hotărârea Guvernului, nr. 1280/2004. Prioritatea B,
Măsura B6-Susţinerea incubatoarelor de afaceri în domeniul productiv şi al
serviciilor creatoare de valoare adăugată ridicată are ca scop suportul
acordat pentru înfiinţarea şi dezvoltarea incubatoarelor de afaceri şi
tehnologice în vederea stimulării afacerilor şi a iniţiativelor inovative şi a
înfiinţării pe plan local de întreprinderi mici şi mijlocii în domeniul
producţiei şi a serviciilor generatoare de valoare adăugată.
Prin "start-up" se definesc întreprinderile
cu un istoric de funcţionare de până la doi ani de activitate
Strategia de dezvoltare a
reţelei naţionale de incubatoare de afaceri în România se adresează în mare
măsură necesităţii de schimbare asigurată prin instrumente specifice la nivel
local, cu suportul autorităţilor locale şi a celor guvernamentale care pot
susţine întreprinzătorii privaţi în procesul dificil de dezvoltare în primii
ani de funcţionare. Strategia va asigura crearea şi consolidarea unei reţele
naţionale de incubatoare în România, prin dezvoltarea unor programe integrate
de susţinere a acestora, până în 2013. In acest sens, resursele financiare
existente trebuie mai bine organizate şi mai bine utilizate, pentru a reduce
rata de eşec a întreprinderilor aflate în primele faze de dezvoltare şi pentru
a le ajuta în procesul de creştere pe cele care prezintă potenţial să devină
generatoare de noi locuri de muncă.
Incubatoare de afaceri importanţă şi provocări
|
Importanţa
|
Sistemul Incubatoarelor de Afaceri este foarte flexibil şi
serveşte o varietate de scopuri şi actori implicaţi la nivel local şi
central. Este important ca obiectivele precum şi tipul de Incubator de
Afaceri să fie în strânsă conexiune cu politicile şi obiectivele acestora.
|
Obiectivele primare ale Incubatoarelor de Afaceri
|
Scopurile principale ale Incubatoarelor de Afaceri sunt de a ajuta noile afaceri să se consolideze şi prin urmare de creare de noi
locuri de muncă. Incubatorul de Afaceri vine de asemenea în sprijinul
propriilor chiriaşi pentru a depăşi barierele legislative, administrative,
pentru o formare mai rapidă a afacerilor, prin facilitarea procesului de
înfiinţare a întreprinderilor şi prin accesul acestora la reţeaua de suport
comunitar. Se doreşte asigurarea suportului financiar pentru viitorii
întreprinzători pentru a-şi promova ideile de afaceri, realizându-se astfel
un impact măsurabil asupra ratei de creştere şi dezvoltare a noilor afaceri.
|
Obiectivele sociale
|
Dezvoltarea culturii antreprenoriale şi creşterea ratei de
participare a întreprinzătorilor locali, inclusiv a tinerilor, femeilor şi
altor grupuri speciale, la creşterea competitivităţii naţionale.
|
Obiective specifice (depind de destinaţia Incubatorului de
Afaceri)
|
Inovare tehnologică prin centrele
de cercetare şi universităţi, pentru iniţierea
produselor şi serviciilor inovative;
Dezvoltare regională prin activitatea economică descentralizată
din marile concentrări urbane, ca şi
mobilizarea resurselor locale şi libera circulaţie
a afacerilor se pot orienta către
sectoare economice deficitare care necesită un suport specializat;
Sub-contractare industrială prin conexiunea acestora cu site-urile industriale, facilitând reducerea dimensională a marilor conglomerate
industriale
, asigurând componente specializate şi
posibilitatea de formare a "spin-off"2;
Internaţionalizare prin
sprijinul oferit întreprinderilor beneficiare
în vederea participării la procesul de
globalizare şi atragerea potenţialilor parteneri;
Dezvoltare specializată a anumitor
sectoare industriale.
|
Provocări
|
Crearea întreprinderilor bazate pe cunoaştere oferă posibilitatea
unor ţări industrializate de a participa la procesul de
globalizare. Pentru multe dintre ele nu sunt încă create structurile şi
abilităţile necesare realizării performanţei
în context concurenţi al, sunt încă provocări enorme în ceea ce
priveşte depăşirea
obstacolelor legate de iniţierea şi dezvoltarea unei afaceri.
Guvernul, mediul de afaceri şi societatea civilă sunt actorii
desemnaţi să contureze
servicii de dezvoltare eficientă a micilor afaceri, care pornesc
de la considerente de
risc minim şi sunt elaborate în condiţii de autofinanţare
progresivă, accesibilitate cât
mai mare şi impact efectiv.
Inovarea şi antreprenoriatul tehnologic nu apar în mod arbitrar,
acestea trebuie să fie
dezvoltate prin investiţii majore în educaţie tehnologică şi
cercetare, politici şi legislaţie de susţinere şi infrastructură destinată
dezvoltării afacerilor
|
Factori determinanţi pentru funcţionarea
incubatoarelor
|
Schemele financiare destinate susţinerii Incubatoarelor
de Afaceri trebuie să includă principalele aspecte cum sunt scopurile şi
obiectivele de început ale schemei precum şi criterii privind abilităţile
manageriale solide ale echipei de conducere a centrului de incubare:
- Managementul incubatorului
trebuie să prezinte calificarea şi experienţa adecvată pentru a asigura
marketing-ul şi suportul pentru planificarea afacerilor şi care sunt în
concordanţă cu nevoile specifice ale micilor întreprinderi;
- Politica de selecţie a IMM
trebuie focalizată pe start-up sau afaceri de dimensiune mică pentru a le
asigura o creştere rapidă;
- Politica de ieşire din
incubatorul de afaceri identifică clar momentul în care întreprinderile care au
atins o anumită rată de creştere economică trebuie să părăsească incubatorul;
2 Prin
"spin-off" se defineşte o întreprindere a
cărei activitate rezidă în aplicarea sau utilizarea rezultatelor activităţii de
cercetare dezvoltate din cadrul unei universităţi sau institut de cercetare.
- Regulile interne ale incubatorului trebuie să
stabilească norme clare de excludere din incubator pentru clienţii care au
performanţe scăzute;
- Proprietatea spaţiilor destinate incubatorului
trebuie să fie clar definită pentru întreaga perioadă de funcţionare a cestuia.
In cazul în care incubatorul de afaceri îşi va înceta activitatea, se va urmări
ca, la transferul infrastructurii create, să se evite crearea de avantaje
pentru una sau mai multe întreprinderi, indiferent de forma juridică de
organizare sau regimul de proprietate al acesteia;
- Existenţa infrastructurii
adecvate, inclusiv utilităţi, conexiuni la reţeaua de telefonie, valabile
pentru toţi clienţii;
- Susţinerea solidă
provenind din partea autorităţilor publice locale;
- Echipa managerială
competentă, selectarea societăţii de administrare pe baza unei proceduri
deschise, transparente şi nediscriminatorii
Incubatoarele de afaceri sunt cel mai bine administrate
în mod independent în raport cu autorităţile publice sau de furnizorul public
al finanţării, în condiţiile unui management privat.
Etapele de înfiinţare a unui incubator de afaceri
|
1. Efectuarea unui studiu de oportunitate / elaborarea
strategiei de incubare
|
Identificarea necesităţilor, a condiţiilor şi a cererii privind
susţinerea afacerilor,
definirea "grupului ţintă" -
sau a scopurilor incubatorului.
In această etapă este inclusă analiza întreprinderilor mici şi a
tipului de spaţii şi
servicii necesare acestora.
Procesul de incubare are ca scop crearea celor mai bune condiţii
pentru a pune în
practică dezvoltarea accelerată a firmelor start-up şi a ideilor
de afaceri, acest lucru se
realizează printr-o strategie proprie de incubare:
Strategia de incubare:
-Identificarea
nevoilor de schimbare ale clienţilor de-a lungul timpului;
-Evaluarea calităţii
serviciilor externe incubatorului de afaceri;
-Identificarea
mediului de afaceri din care provin clienţii;
-Informarea obiectivă
a acestora asupra procesului de incubare;
-Cuantificarea şi
monitorizarea impactului economic asupra comunităţii locale;
-Identificarea metodelor prin care se asigură calitatea resurselor de dezvoltare
a
afacerilor;
-Identificarea
surselor de dezvoltare a afacerilor, facilităţilor şi a infrastructurii
prin care clienţii vor fi sprijiniţi să atingă potenţialul de
dezvoltare;
-Identificarea modului în care incubatorul de afaceri acţionează ca
un
catalizator al dezvoltării economice locale;
-Identificarea
punctelor critice în dezvoltarea mediului de incubare;
-Stabilirea
obiectivelor şi focalizarea asupra mediului de incubare ;
- Modalitatea de livrare a serviciilor suport pentru clienţi;
- Oferta de servicii
prin care incubatorul de afaceri devine un mediu de incubare
complex şi complet;
|
- Identificare modalităţilor de diminuare
în timp a subvenţiilor acordate clienţilor
|
2. Identificarea spaţiului
|
Găsirea unui spaţiu adecvat şi racordarea la utilităţi (apă,
energie electrică, telefon,
spaţii pentru parcări, etc). Dacă este necesară reabilitarea
spaţiilor, acestea trebuie
proiectate corespunzător pentru a permite flexibilitatea
întreprinderilor şi securizarea
produselor acestora.
Amplasarea trebuie să fie de preferinţă în apropierea
utilităţilor şi a potenţialilor
clienţi. Spaţiul trebuie să poată asigura amplasarea unui punct
de informare şi
consultanţă, spaţii pentru întâlniri. In mod ideal ar trebui să
existe suficient spaţiu
pentru extinderea zonei destinată producţiei şi pentru
dimensionarea corespunzătoare
a acestora.
|
3. Selectarea managementului incubatorului
|
Managementul incubatorului este unul dintre factorii cei mai importanţi în asigurarea
succesului de lungă durată a incubatorului de afaceri. Abilitatea
echipei manageriale
de a crea şi menţine un mediu de afaceri pozitiv şi o cultură
necesară susţinerii
incubatorului pe termen lung sunt factorii cheie.
Echipa managerială trebuie selectată
înainte de începerea activităţii incubatorului,
pentru a asigura reguli coerente şi unitare pentru toţi clienţii
incubatorului.
Aspectele operaţionale trebuie să fie clar definite; managementul
trebuie să fie
asigurat de o manieră transparentă prin
selectarea societăţii de administrare pe baza
unei proceduri de licitaţie publică deschisă, nediscriminatorii.
|
4. Elaborarea planului de afaceri
|
Planul de afaceri trebuie să conţină:
Tipurile de servicii suport furnizate (acest lucru va întări performanţa incubatorului).
Vor trebui evidenţiate serviciile permanent oferite în cadrul
incubatorului de afaceri şi
cele achiziţionate extern, caracteristicile acestora în funcţie
de specificul fiecărui
client, politica de preţuri, tipul de rezultate / indicatori
stabiliţi
Regulile de funcţionare ale incubatorului, criteriile de
admitere, chirii, politica de
excludere din incubator, analiza economică (cheltuieli şi
venituri previzionate din
chirii şi din serviciile furnizate)
Strategia de marketing, tipurile de afaceri ce vor fi incubate,
aspecte privind
sustenabilitatea incubatorului de afaceri pe termen lung
|
5. Stabilirea resurselor de finanţare
|
Trebuie specificate sursele de finanţarea şi în ce măsură această
facilitate este
administrată în mod independent. Planul
de afaceri trebuie revizuit după începerea
activităţii incubatorului.
Este important ca scopul operaţional al incubatorului să fie cel
de generare de locuri
de muncă şi de creştere a competitivităţii prin susţinerea
dezvoltării afacerilor viabile
şi nu cel de natură socială
|
6. Utilarea spaţiului incubatorului de afaceri
|
0 altă etapă este aceea de echipare a spaţiului incubatorului de
afaceri, care se
realizează cu ajutorul echipei manageriale a incubatorului. Echipamentele
achiziţionate trebuie corelate cu planul de afaceri şi cu nivelul
de servicii identificat
|
7. Identificarea clienţilor
|
Chiar înaintea finalizării etapei de echipare a spaţiului de
incubare, strategia de
marketing, evidenţiată în planul de afaceri, trebuie
să încurajeze solicitările
întreprinderilor "start-up", a serviciilor de
pre-incubare şi de evaluare a afacerilor. De
acest lucru nu trebuie însă să depindă admiterea clienţilor în
incubator, ci trebuie
înţeleasă ca o etapă finală în procesul de pre-incubare.
|
8. Semnarea contractelor cu clienţii
|
Clienţi selectaţi vor semna un contract cu
managementul incubatorului şi caurmare pot să-şi înceapă activitatea în
cadrul incubatorului
|
Definirea principalelor caracteristici ale unui incubator
|
Procesul de selectare: prin
acest proces trebuie să se asigure faptul că ideile de afaceri selectate sunt cele care corespund cel mai bine scopului
incubatorului.
Politica de selectare poate fi diferită de la un
incubator de afaceri la altul, funcţie de obiectivele
acestora.
Clienţii admişi în incubator trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
- Potenţial de dezvoltare a afacerii;
- Indeplinirea obiectivelor specifice de dezvoltare;
- Prezentarea unui plan / idee de dezvoltare viabil;
- Acceptarea serviciilor de consultanţă de tip
mentorat oferite;
- Capacitate proprie de a
plăti facilităţile şi serviciile oferite
Asigurarea serviciilor de consultanţă: incubatoarele asigură în mod frecvent servicii de consultanţă în
afaceri, de tipul biroului de informare şi consultanţă pentru clienţi.
Echipa managerială: suportul
oferit clienţilor va fi asigurat prin echipa de consultanţi locali, precum şi
de serviciile specializate oferite contra cost. Echipa managerială trebuie să
fie capabilă să asigure echilibrul între nevoile clienţilor şi ceilalţi actori
de la nivel local şi naţional implicaţi în finanţarea incubatorului de afaceri.
Funcţie de specificul incubatorului de afaceri echipa managerială poate
externaliza serviciile pentru anumite arii de intervenţie; tehnic, juridic,
drepturi de proprietate intelectuală, managementul fondurilor, etc.
Ieşirea din incubator. întreprinzătorii
sunt încurajaţi să părăsească incubatorul în momentul în care s-au dezvoltat,
au intrat pe piaţă şi s-au consolidat. Strategia de ieşire din incubatorul de
afaceri trebuie să includă:
- Definirea limitei maxime de timp privind perioada
de incubare;
- Stabilirea ratei chiriei;
- Stimularea clienţilor
pentru a părăsi incubatorul de afaceri;
- Eliminarea subvenţiilor;
- Stabilirea unor obiective
de creştere economică ce trebuie atinse
Tipul de afaceri incubate: incubatoarele trebuiesc focalizate pe afacerile cu potenţial de
creştere şi de dezvoltare rapidă.
Procesul de incubare presupune un complex de acţiuni
bazate pe activitatea de consultanţă:
Consultanţă de tip mentorat. Toate mediile de incubare asigură acest tip de activităţi, sau
acces la astfel de surse. In unele cazuri pot fi asigurate de către înşişi
managerii de incubatoare sau sunt atrase resurse externe prin identificarea
corectă a necesităţilor clienţilor.
Accesul la reţel, Un
alt aspect important al procesului de incubare este accesul la reţele naţionale
şi internaţionale. Acesta reprezintă unul dintre factorii de succes ai echipei
manageriale şi anume accesul nediscriminatoriu al tuturor clienţilor la
resursele externe. Echipa managerială joacă un rol vital în filtrarea acestor
surse şi în controlul calităţii acestora. Activitatea de networking oferă clienţilor accesul la
o gamă variată de servicii de susţinere a afacerilor, abilităţi
antreprenoriale, informaţii despre identificarea pieţelor şi potenţialilor
clienţi, finanţare. In cadrul generic de networking pot fi incluse bănci, fonduri de garantare a creditelor pentru IMM,
fonduri de risc, reţele de clienţi, autorităţi publice locale şi naţionale,
alte incubatoare de afaceri, asociaţii profesionale.
Resurse pentru dezvoltarea afacerilor. Este cel de al treilea factor important necesar pentru a sprijini clienţii incubatoarelor de faceri, în scopul depăşirii
barierelor de început a afacerilor şi de creştere / supravieţuire pe piaţă şi
pentru a accelera dezvoltarea acestora. Acestea trebuie să fie orientate către
nevoile individuale ale clienţilor. In unele cazuri se poate identifica un
spectru larg de resurse pornind de la cele privind abilităţile de baza până la
consultanţă specializată:
- Servicii profesionale (contabilitate, asistenţă
juridică, înregistrarea mărcilor şi brevetelor);
- Portalul serviciilor de
consultanţă;
- Consultanţă directă, orientată către nevoile
individuale ale clienţilor;
- Seminarii;
- Cursuri şi instruire.
Acces la finanţare şi pachete financiare. Cele mai bune procese de incubare creează pentru potenţialii
clienţi posibilităţi de accesare a surselor de finanţare pentru a-i sprijini pe
aceştia pe parcursul procesului investiţional.
Acces la tehnologii moderne. Procesele de incubare trebuie să acţioneze ca un instrument de
acces la noi tehnologii, ajutând proprii clienţi să devină mai inovativi, să-şi
extindă poziţia pe piaţă şi să-şi accelereze dezvoltarea propriei afaceri. Cele
mai bune medii de incubare sunt un catalizator al afacerilor inovative care au
ca bază de pornire rezultatele cercetării.
Monitorizare. Incubatorul
de Afaceri trebuie să facă dovada existenţei propriilor proceduri de
monitorizare prin care se cuantifică realizarea obiectivelor şi dacă acestea
sunt armonizate cu necesităţile clienţilor. Pe parcursul procesului de incubare
echipa managerială trebuie să monitorizeze modul de utilizare a serviciilor în
scopul adaptării acestora la nevoile permanente ale clienţilor.
Tipurile de servicii oferite de incubatoarele de afaceri
|
Funcţie de necesităţile comunităţilor locale,
serviciile oferite de Incubatorul de Afaceri constau
din:
- Infrastructura de afaceri, facilităţi oferite întreprinzătorilor la costuri mici, în mod
obişnuit clădiri, spaţii de lucru, birouri, spaţii destinate expoziţiilor.
Aceasta structură trebuie să fie flexibilă şi proiectată în funcţie de
necesităţile clienţilor. Gradul de flexibilitate este în strânsă dependenţă cu
politica de ieşire din incubator, prin mobilitatea clienţilor în cadrul
incubatorului funcţie de stadiul de dezvoltare al afacerii.
- Servicii de consultanţă
şi instruire cu valoare adăugată ridicată, oferite
individual şi la costuri subvenţionate;
- Asigurarea facilităţilor
comune, a echipamentelor. Sunt incluse în aceasta
categorie de servicii: acces la reţea internet, săli de conferinţă, echipamente
de birotică, servicii de secretariat, laboratoare;
- Asigurarea utilităţilor,
la preţuri rezonabile, fără costuri iniţiale de
racordare;
- Asigurarea accesului rapid şi a vizibilităţii. Vizibilitatea este un factor important pentru incubatoarele de
afaceri pentru ca acestea să acţioneze ca un
catalizator pentru comunitatea locală de afaceri, prin amplasarea acestora în
zone cu acces direct la căile de transport; promovarea incubatoarelor în
comunitatea de faceri; publicitatea asigurată prin web-sites şi mass-media.
Asigurarea spaţiului şi a serviciilor are în vedere
crearea unui mediu optim pentru dezvoltarea întreprinderilor start-up sau a
celor mici în primii ani de funcţionare. Un incubator de afaceri implică, din
punctul de vedere al potenţialilor întreprinzători, scăderea costurilor şi a
riscurilor în perioada de iniţiere a afacerii şi le oferă acestora cea mai bună
şansă de supravieţuire.
Incubatoarele de afaceri reprezintă instrumentul
utilizat de către autorităţile publice pentru a încuraja formarea şi
supravieţuirea noilor întreprinderi.
Incubatoarele de afaceri asigură aceste servicii pe o
perioadă medie de 3 ani. Din acest motiv este vitală stabilirea unei politici
eficiente de selecţie şi de ieşire din incubator a potenţialilor clienţi. Cele
mai eficiente incubatoare prezintă o strategie de dezvoltare pentru a încuraja
creşterea economică locală, pentru a nu subvenţiona afaceri ineficiente sau în
stare de faliment.
Infiinţarea firmei
|
Susţinere acordată potenţialilor întreprinzători pentru a demara
propria
afacere
|
Dezvoltarea planului de faceri
|
Asigurarea primei etape de finanţare
|
Anul 1 de
funcţionare
|
Consultanţă juridică
|
Servicii de contabilitate
|
Marketing
|
Start-up aflate în anii 2-3 de
funcţionare
|
A doua etapă de finanţare
|
Consultanţă în management
|
Promovarea exporturilor
|
Reducerea costurilor
|
Cuantificarea indicatorilor de performanţă ai incubatorului de afaceri
Rata de ocupare
|
Trebuie păstrate înregistrări referitoare la ratele lunare şi
anuale de ocupare, tipurile de clienţi, profilul acţionarilor şi al
angajaţilor. Este important să se analizeze clienţii care au înregistrat
succes în derularea facerii.
|
Performante financiare
|
Incubatorul de afaceri trebuie să funcţioneze pe principii
comerciale şi să-şi monitorizeze în mod constant performanţele financiare.
Obligaţiile financiare datorate de clienţi trebuie cuantificate şi
contabilizate pentru a fi minimalizate riscurile. Datoriile neperformante nu
trebuie acceptate.
|
Cererile de ofertă
|
Informaţiile în ceea ce priveşte sursa, tipul şi natura cererilor
trebuie totdeauna înregistrate şi analizate
|
Performanţa în afaceri
|
Verificările de bază asupra naturii afacerilor sunt monitorizate
în timp pentru a indica afacerile corect planificate, realizările şi
potenţialul de extindere sau de creare de noi locuri de muncă.
|
Performanţa
serviciilor
|
Feedback-ul obţinut în mod regulat din partea
clienţilor asupra eficacităţii serviciilor asigurate, cum ar fi cele de
consultanţă şi rata chiriilor.
|
Publicitate
|
Acoperirea costurilor de publicitate
locală, precum şi pentru fiecare afacere, orice impact rezultat din acestea
trebuie să fie colateral. Dacă incubatorul de afaceri are ca scop dezvoltarea
anumitor grupuri ţintă aceste aspecte trebuie incluse în campania de publicitate.
|
Reclamaţii
|
Toate reclamaţiile trebuie să fie înregistrate şi analizate
pentru a preveni posibile disfuncţionalităţi ulterioare.
|
Utilităţi comune
|
Trebuie păstrată evidenţa utilizării serviciilor comune (ex. săli
de conferinţe, echipamente), inclusiv a întâlnirilor,
în cursul week-end-ului sau în afara programului.
|
Monitorizarea ieşirii clienţilor din incubator
|
Pentru dezvoltarea incubatorului de afaceri este vitală păstrarea
tuturor informaţiilor detaliate asupra părăsirii acestuia-colectate pentru
toate întreprinderile care părăsesc incubatorul
|
Indicatori de monitorizare în procesul de incubare
|
- Comunitatea de afaceri
Este importantă promovarea culturii antreprenoriale. De
aceea întreprinzătorii simt nevoia ca procesul de management al incubatorului
să fie orientat în scopul dezvoltării afacerilor acestora; echipa managerială
trebuie formată din experţi proveniţi din rândurile comunităţii locale de
afaceri.
- Perioada de incubare
Trebuie definită clar perioada de incubare, pentru a
facilita această politică echipa managerială trebuie să cunoască şi să fie în
contact permanent cu furnizorii de pe piaţa locală de servicii imobiliare.
- Criterii de selectare a noilor incubati
Potenţialii clienţi trebuie să fie evaluaţi nu numai
din punctul de vedere al propriei afaceri, dar şi din punctul de vedere al
abilităţilor acestora de a se adapta mediului de
incubare şi să coopereze cu alţi beneficiari ai
incubatorului de afaceri şi cu echipa managerială.
- Planul de afaceri
Planurile de afaceri trebuie să
fie prezentate înainte de a accepta intrarea în incubator a potenţialilor
clienţi. Pot fi modificate pe parcursul procesului de incubare, acestea
reprezentând principala garanţie a faptului că există un plan de acţiune.
- Suportul financiar pentru dezvoltarea
afacerilor
Cea mai mare parte a afacerilor necesită suport
financiar în faza de start-up. Centrul de incubare trebuie să demonstreze o
capacitate complexă pentru a putea asigura un răspuns flexibil la necesităţile
IMM.
- Accesul la reţele
naţionale şi internaţionale şi parteneriate
Organizaţii şi instituţii care pot asigura suportul
necesar dezvoltării întreprinderilor mici. Acestea sunt cuprinse intr-o plajă
largă de actori de la furnizori de servicii până la autorităţi publice şi
organizaţii internaţionale. Administratorii de incubatoare trebuie să
încurajeze activ aceşti parteneri pentru a se implica şi pentru a oferi
servicii de consultantă de calitate.
Distribuţia geografică a incubatoarelor de afaceri existente la sfârşitul anului 2005
Sursa: ANIMMC - Raportul anual al sectorului IMM din
România ediţia 2005
Se înregistrează la nivel naţional diferenţe între
regiunile de dezvoltare, acestea se raportau în mod foarte diferit şi faţă de
media pe ansamblul ţârii de 19 IMM-uri/ 1000 de locuitori, sub media din
Uniunea Europeană de 52 de IMM-uri/1000 de locuitori. Patru dintre regiunile de
dezvoltare se poziţionau în jurul mediei, respectiv Centru, Nord-vest cu 20 IMM/1000 de locuitori, Vest cu 19,
şi respectiv Sud-est cu 17 IMM/1000 de locuitori. Distribuţia relativ difuză a
incubatoarelor de afaceri demonstrează necesitatea susţinerii dezvoltării
acestora la nivel naţional printr-o serie de măsuri convergente destinate
creşterii capacităţii competitive, în regim asistat, a întreprinderilor mici şi
mijlocii în faza de iniţiere a afacerilor.
Astfel, pentru perioada următoare, până la nivelul
anului 2013, se prevede dezvoltarea unei reţele capilare de incubatoare de
afaceri corelată cu capacitatea de dezvoltare socio-economică a României, în
vederea stimulării capacităţii, la nivel naţional, de a crea noi întreprinderi
cu valoare adăugată mare în sectorul productiv şi al serviciilor utilizând
potenţialul şi resursele locale.
Acţiunile şi măsurile vizează stimularea autorităţilor
publice locale şi a managerilor de incubatoare pentru crearea şi dezvoltarea
reţelei naţionale de incubatoare de afaceri, contribuind astfel, la stimularea
dezvoltării IMM, prin servicii suport integrate oferite în cadrul reţelei
capilare, ceea ce va conduce la creştere economică şi angajarea forţei de
muncă.