HOTARARE Nr. 280 din 8 aprilie 1999
pentru aprobarea Protocolului de cooperare trilaterala largita in combaterea
criminalitatii si, in special, a criminalitatii transfrontaliere, semnat la
Sofia la 8 septembrie 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 28 aprilie 1999
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Protocolul de cooperare trilaterala largita in combaterea
criminalitatii si, in special, a criminalitatii transfrontaliere, semnat la
Sofia la 8 septembrie 1998.
p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Razvan Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
PROTOCOL
de cooperare trilaterala largita in combaterea criminalitatii si, in special, a
criminalitatii transfrontaliere*)
*) Traducere.
Guvernul Romaniei, Guvernul Republicii Bulgaria si Guvernul Republicii
Elene, denumite in continuare parti,
preocupate de dimensiunea atinsa de criminalitate, in ultimii ani, la nivel
national si international, care constituie o amenintare serioasa la securitatea
si stabilitatea interna a tarilor lor,
concentrandu-si atentia asupra cresterii criminalitatii internationale, in
special asupra noilor sale forme,
subliniind importanta intelegerii si a beneficiului reciproc, a egalitatii
si actiunilor coordonate, ca baza pentru o cooperare eficienta in combaterea
criminalitatii,
luand in considerare cresterea criminalitatii, sub toate formele, si faptul
ca tarile lor, datorita pozitiei geografice, sunt strabatute de asa-numita Ruta
Balcanica ce leaga Estul de Vest,
subliniind importanta cooperarii transnationale referitoare la problemele
mentinerii ordinii publice si a securitatii,
exprimandu-si dorinta de cooperare reciproca cat mai ampla si de crestere a
eficientei in acest sector, cu respectarea drepturilor si libertatilor omului,
dorind sa armonizeze actiunile autoritatilor lor competente, indreptate
impotriva criminalitatii si, in special, impotriva crimei organizate, la nivel
trilateral si regional, in sud-estul Europei, in concordanta cu standardele
Uniunii Europene, in perspectiva aderarii Romaniei si a Republicii Bulgaria la
Uniunea Europeana,
dezvoltand baza legala internationala de cooperare a autoritatilor partilor
care se ocupa de aplicarea legii, prin implementarea acordurilor care au fost
deja incheiate, la nivel bilateral, in domeniul cooperarii autoritatilor de
politie si al readmisiei, ca si a Declaratiei comune trilaterale, semnata la
Salonic la 7 martie 1998, cu incheierea, atunci cand se considera necesar, de
noi acorduri la nivel bilateral si trilateral,
respectand principiile egalitatii, acordurile internationale si
legislatiile existente in tarile lor si fara a prejudicia angajamentele lor
anterioare, bazate pe acorduri bilaterale si multilaterale cu tari terte,
convinse de faptul ca realizarea telurilor si scopurilor lor va fi facilitata
de adoptarea unor programe si masuri specifice,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Domeniile de cooperare
Partile, in conformitate cu legislatia lor nationala, vor coopera pentru
prevenirea, combaterea, constatarea si cercetarea criminalitatii si, in
special, a:
- crimei organizate;
- criminalitatii transfrontaliere;
- actelor de terorism;
- cultivarii ilicite, producerii si traficului de droguri si de substante
psihotrope;
- productiei ilicite, comertului ilicit si utilizarii precursorilor si
substantelor chimice esentiale, folosite pentru producerea ilegala de droguri
si substante psihotrope;
- traficului ilegal de arme, inclusiv biologice, chimice si radiologice, de
munitii, explozivi, materiale nucleare si radioactive, precum si a traficului
cu substante otravitoare;
- activitatilor economice internationale ilegale si legalizarii veniturilor
(spalarea banilor) obtinute in urma desfasurarii activitatilor infractionale,
tranzactiilor economice suspecte si abuzurilor in domeniul investitiilor,
precum si a altor forme de infractiuni financiare;
- contrabandei (cu tigari, alcool etc);
- activitatilor infractionale legate de migratie, trecerii ilegale a
frontierei si traficului ilegal cu fiinte umane;
- exploatarii sexuale a femeilor si minorilor sau a copiilor;
- contrafacerii sau falsificarii bancnotelor, cartilor de credit,
documentelor, garantiilor si a altor valori, precum si a oricarui tip de
document de identitate;
- contrafacerii marcii produselor alimentare si industriale si
comercializarii acestora;
- infractiunilor grave savarsite impotriva vietii umane si proprietatii,
inclusiv impotriva proprietatii intelectuale;
- furtului, traficului ilegal si dobandirii in mod ilegal de bunuri
apartinand patrimoniului istoric si cultural, de metale si pietre pretioase,
precum si de alte bunuri de valoare;
- infractiunilor ecologice;
- criminalitatii de inalta tehnologie, inclusiv prin folosirea
computerelor;
- deturnarii aeronavelor;
- rapirii si traficului cu fiinte umane si cu organe;
- infractiunilor maritime (fraude in domeniul maritim, piraterie) si a
infractiunilor grave comise in sfera transporturilor;
- furtului si traficului ilegal de vehicule;
- extorcarilor;
- actelor de coruptie comise in legatura cu domeniile mentionate mai sus.
Partile vor coopera, totodata, in urmatoarele domenii specifice:
- invatamant, instruire si perfectionarea pregatirii personalului;
- cultural, sportiv si social, prin intermediul schimburilor de delegatii;
- realizarea de cercetari stiintifice in scopul combaterii
infractionalitatii si al dezvoltarii sistemelor de informatii, a mijloacelor de
comunicatie si a echipamentelor speciale;
- alte domenii de interes reciproc, urmarindu-se, in general, mentinerea
sub control a infractionalitatii si prevenirea criminalitatii, precum si
descoperirea persoanelor disparute, a bunurilor furate sau pierdute si
identificarea cadavrelor.
Art. 2
Forme de cooperare
Cooperarea dintre autoritatile competente ale partilor in domeniile
mentionate la art. 1 se va realiza indeosebi prin:
- schimbul de informatii, experienta si expertiza in domenii de interes
comun;
- schimbul de informatii cu privire la noile tipuri de criminalitate, la
formele si metodele de prevenire, combatere, investigare si depistare a
acestora;
- schimbul de informatii cu privire la noile tipuri de criminalitate
transfrontaliera, la formele si metodele folosite la comiterea acestora (modus
operandi);
- acordarea de asistenta in scopul identificarii tranzactiilor economice
suspecte, inclusiv a celor referitoare la legalizarea veniturilor ilicite;
- schimbul de informatii, experienta si expertiza cu privire la folosirea
tehnologiilor criminalistice, a metodelor, tehnologiilor si mijloacelor de
cercetare criminologica, in special in domeniul anchetelor, detectarii si
controlului precursorilor, drogurilor si substantelor psihotrope, in
conformitate cu conventiile internationale;
- schimbul de informatii cu privire la metodele folosite pentru
transportul, ascunderea si distribuirea drogurilor si a substantelor
psihotrope;
- schimbul de informatii cu privire la noile tipuri de droguri si substante
psihotrope care apar in traficul ilegal, la tehnologia de producere si la
substantele folosite in acest scop, precum si la noile metode de cercetare
folosite pentru analizarea si identificarea drogurilor si a substantelor
psihotrope;
- schimbul de informatii, cunostinte si experienta in domeniul controlului
la frontiera si in domeniul sprijinului material si tehnic al serviciilor de
control competente, in scopul identificarii documentelor de calatorie
falsificate si pentru prevenirea intrarii ilegale a persoanelor suspecte, implicate
in savarsirea de infractiuni si acte de terorism, precum si a migratiei
ilegale;
- schimbul de informatii pentru prevenirea si suprimarea oricarei forme a
crimei organizate transnationale, precum si de informatii referitoare la
persoanele si retelele infractionale implicate;
- schimbul de experienta, incluzand instruirea speciala, prin organizarea
de seminarii si cursuri de instruire, precum si schimbul de opinii;
- schimbul de date statistice, precum si de texte legislative nationale si
prevederi, brosuri, publicatii si rezultate ale cercetarilor stiintifice in
domeniile acoperite de acest protocol;
- planificarea si adoptarea de actiuni coordonate impotriva retelelor
infractionale;
- coordonarea actiunilor politienesti pentru realizarea unor cercetari
operative comune si acordarea de sprijin reciproc, sub supravegherea si
monitorizarea partii pe teritoriul careia au loc aceste actiuni, in
conformitate cu legislatia sa nationala;
- organizarea de intalniri la nivel de experti in cadrul competentelor
acestora, ori de cate ori ei convin asupra necesitatii rezolvarii unor probleme
urgente si speciale de interes comun, precum si pregatirea si adoptarea de
masuri comune, atunci cand sunt necesare, in cazuri operative si de ancheta
specifice;
- cautarea persoanelor care se sustrag de la urmarirea penala sau cu
mandate de executare a pedepselor si a persoanelor declarate disparute;
- cautarea si returnarea adecvata, in conformitate cu legislatia nationala,
a obiectelor furate, avand inregistrate numere sau trasaturi specifice,
inclusiv a valorilor culturale si istorice, vehiculelor si armelor de foc,
precum si a garantiilor inregistrate, a documentelor de calatorie si de
identitate;
- schimbul de informatii, in conformitate cu legislatiile nationale si cu
obligatiile internationale, cu privire la cetatenii statelor-parti care au fost
condamnati pentru comiterea de infractiuni pe teritoriul acestora si la
persoanele care se afla in curs de cercetare;
- schimbul de cunostinte si experienta in ceea ce priveste aspecte ale
cooperarii politienesti, in conformitate cu standardele europene si cu acquisul
comunitar, urmarindu-se armonizarea legislatiilor lor in acest sector,
promovarea si facilitarea aderarii tarilor asociate la Uniunea Europeana,
precum si elaborarea de programe regionale pentru indeplinirea acestui scop.
Art. 3
Livrari controlate
Partile, in conformitate cu legislatia lor nationala si cu obligatiile lor
internationale, vor asigura conditiile necesare pentru realizarea livrarilor
controlate de droguri si substante psihotrope, precum si a precursorilor
folositi pentru producerea acestora.
Partile vor analiza posibilitatea aplicarii metodei livrarii controlate si
in cazul altor bunuri care fac obiectul traficului ilicit.
Partile se vor stradui sa isi armonizeze legislatiile si practicile lor
pentru a asigura compatibilitatea reciproca, in masura in care acest lucru este
necesar in scopul realizarii eficiente a livrarilor controlate.
Art. 4
Mijloace de cooperare
Partile vor coopera pentru combaterea criminalitatii si pentru mentinerea
ordinii publice, prin intermediul autoritatilor competente, in conformitate cu
prevederile acestui protocol, cu legislatiile nationale si cu obligatiile lor
internationale.
Partile vor specifica autoritatea sau autoritatile reprezentand punctele de
contact prin intermediul carora se va stabili comunicarea directa, precum si
ofiterii de legatura.
Aceste autoritati vor fi:
Pentru Romania:
- Directia de Cooperare Internationala si Integrare Euroatlantica din
cadrul Ministerului de Interne;
- Inspectoratul General al Politiei;
- Brigada de Combatere a Crimei Organizate si Coruptiei;
- Directia Generala a Politiei de Frontiera, Straini, Probleme de Migrari
si Pasapoarte;
- Comandamentul National al Granicerilor.
Pentru Republica Bulgaria:
- Serviciul National de Combatere a Crimei Organizate;
- Serviciul Politiei Nationale de Frontiera;
- Institutul de Criminalistica si Criminologie;
- Academia Ministerului de Interne.
Pentru Republica Elena:
- Directia de Cooperare Internationala a Politiei din cadrul Ministerului
Ordinii Publice, si numai in mod exceptional si in cazul schimbului de
informatii operative urgente (informatii "calde"), prin notificarea
in acelasi timp a Directiei de Cooperare Internationala a Politiei;
- Directia de Securitate a Statului din cadrul Ministerului Ordinii
Publice;
- Directia de Securitate Publica din cadrul Ministerului Ordinii Publice.
Serviciile de control al pasapoartelor si vizelor de la punctele de control
ale frontierelor comune ale statelor vecine vor mentine contacte directe pentru
asigurarea unui schimb rapid de informatii, necesare in vederea combaterii
folosirii documentelor frauduloase pentru intrarea sau iesirea ilegala din tara
a indivizilor si a vehiculelor.
Art. 5
Cererea de cooperare
In cadrul acestui protocol cooperarea se va desfasura pe baza cererilor de
cooperare inaintate de catre autoritatile competente ale partilor interesate.
Cererile de cooperare vor fi adresate in scris. In caz de urgenta, cererile
pot fi adresate verbal, fiind insa necesara confirmarea in scris, in decurs de
doua zile.
Fiecare parte poate respinge, total sau partial, o cerere de cooperare,
daca o asemenea cooperare ar pune in pericol suveranitatea sa nationala,
securitatea, ordinea publica sau interesele sale nationale ori daca este in
contradictie cu legislatia nationala si cu obligatiile internationale ale partii.
Respingerea cererii de cooperare se adreseaza in scris, fara intarziere, partii
solicitante.
Autoritatile competente ale partilor vor lua masurile adecvate pentru a
asigura punerea in executare imediata si completa a cererii de cooperare.
Art. 6
Comitetul comun
Partile vor stabili un comitet comun raspunzator de aplicarea prevederilor
prezentului protocol. Comitetul va examina, in special, necesitatea semnarii
protocoalelor aditionale, in scopul eficientizarii si largirii cooperarii.
Comitetul comun va fi alcatuit din reprezentanti ai autoritatilor
competente ale partilor si se va reuni o data pe an in tara gazda, inainte de
intalnirea ministrilor de interne si ai ordinii publice ai partilor.
Ministrii de interne si ai ordinii publice se vor intalni o data pe an. Cu
ocazia acestor intalniri, desfasurate prin rotatie, se va analiza progresul
general al cooperarii si se vor identifica problemele aparute in cursul
indeplinirii acestui protocol. Ministrii vor lua masuri specifice, in scopul
imbunatatirii si largirii cooperarii.
Art. 7
Limbile folosite
Pentru a se asigura concretizarea cooperarii in cadrul acestui protocol,
autoritatile competente ale partilor vor folosi limba franceza sau engleza
pentru procedurile scrise. Limba nationala sau alte limbi pot fi folosite in
cursul procedurilor orale, cu conditia ca partile sa convina astfel.
Art. 8
Cheltuieli
Fiecare parte va suporta cheltuielile necesare pentru indeplinirea
prevederilor acestui protocol, daca nu se convine altfel.
Art. 9
Aplicarea prezentului protocol
Aplicarea acestui protocol se face in conformitate cu legislatia nationala
a fiecarei parti.
Nici una dintre parti nu este autorizata sa faca publice sau sa transfere
unei terte tari informatii confidentiale decat in cazul in care primeste
acceptul partii care le-a furnizat.
Problemele in disputa care pot aparea in legatura cu interpretarea sau
aplicarea prevederilor acestui protocol vor fi solutionate de catre partile
interesate, conform normelor de drept international in materie.
Fiecare parte poate propune amendamente la acest protocol, care vor fi
examinate de catre comitetul comun si vor fi inaintate ministrilor de interne
si ai ordinii publice, in vederea aprobarii.
Art. 10
Prevederi finale
Partile isi vor notifica reciproc, prin intermediul canalelor diplomatice,
indeplinirea procedurilor referitoare la aprobarea si aplicarea prevederilor
acestui protocol.
Acest protocol va intra in vigoare in a 30-a zi de la data la care este
primit cel de-al doilea document de ratificare sau de aprobare.
Acest protocol poate fi denuntat si isi inceteaza valabilitatea, pentru
partea care il denunta, la 6 luni dupa primirea de catre fiecare dintre parti a
notificarii scrise, prin intermediul canalelor diplomatice.
Redactat in limba engleza, in trei exemplare originale.
Semnat la Sofia la 8 septembrie 1998.
In numele Guvernului Romaniei,
Gavril Dejeu,
ministru de interne
In numele Guvernului Republicii Bulgaria,
Bogomil Bonev,
ministru de interne
In numele Guvernului Republicii Elene,
Georgios Romeos,
ministrul ordinii publice