HOTARARE Nr. 901 din 4 august 2005
privind aprobarea Strategiei de reforma a sistemului achizitiilor publice,
precum si a planului de actiune pentru implementarea acesteia in perioada 2005
- 2007
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 19 august 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia de reforma a sistemului achizitiilor publice, precum si
planul de actiune pentru implementarea acesteia in perioada 2005 - 2007,
prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
p. Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Florin Bejan,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
de reforma a sistemului achizitiilor publice in perioada 2005 - 2007
A. Consideratii generale
I. Premise
Realizarea unui sistem al achizitiilor publice eficient si credibil
reprezinta unul dintre elementele fundamentale ale procesului de integrare in
Uniunea Europeana, cu impact asupra tuturor celorlalte arii de interes ale
acquis-ului comunitar aferent "Pietei interne". In acest context
intensificarea eforturilor pentru elaborarea unei legislatii complet armonizate
cu noua legislatie europeana si pentru asigurarea unei capacitati de
implementare corespunzatoare devine extrem de importanta in perioada imediat
urmatoare.
Reforma sistemului achizitiilor publice implica restructurare
institutionala, reformarea mentalitatilor care stau la baza sistemului actual,
precum si eforturi financiare care trebuie asumate. Realizarea procesului de
reforma este o prioritate a Guvernului, care se angajeaza sa furnizeze resursele
necesare.
Prezenta strategie vizeaza problemele sistemice in domeniul achizitiilor
publice, asa cum au fost relevate in mai multe rapoarte de evaluare.
Principalele puncte slabe ale sistemului achizitiilor publice, semnalate in
perioada 2001 - 2004, se pot sintetiza dupa cum urmeaza:
- suprapuneri legislative si distributie neclara a competentelor
institutiilor publice care sunt implicate in gestionarea sistemului
achizitiilor publice, ceea ce a determinat o disolutie a autoritatii si, implicit,
a responsabilitatilor;
- derogari ad-hoc de la prevederile legislatiei privind achizitiile
publice, in cazul atribuirii unor contracte de mare anvergura;
- personal insuficient la nivelul structurii institutionale cu rol de
reglementare si monitorizare;
- capacitate adesea redusa a autoritatilor contractante de a aplica
procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica in mod corect si
eficient;
- sistem neadecvat de control intern ex-ante;
- lipsa unei abordari coerente a procesului de instruire a personalului
autoritatilor contractante;
- mecanism ineficient de colectare a informatiilor privind modul de
functionare a sistemului achizitiilor publice;
- sistem relativ lent si neperformant de solutionare a contestatiilor.
Prezenta strategie are in vedere remedierea, in intervalul de timp 2005 -
2007, a aspectelor negative constatate, asigurandu-se astfel calitatea si
eficienta modului de functionare a sistemului achizitiilor publice in Romania,
in concordanta cu cerintele si standardele impuse la nivelul Uniunii Europene.
II. Principii fundamentale
Fiecare actiune cuprinsa in prezenta strategie se subsumeaza urmatoarelor
principii, a caror respectare este esentiala pentru perfectionarea unui sistem
al achizitiilor publice viabil si functional:
- asigurarea deplinei compatibilitati legislative si institutionale cu
acquis-ul comunitar si cu sistemele similare europene;
- adoptarea celor mai bune practici europene legate de functionarea
sistemului achizitiilor publice;
- crearea premiselor de crestere a eficientei, transparentei si
competitivitatii achizitiilor in sectorul public.
B. Directii de actiune
Prezenta strategie este orientata pe urmatoarele directii de actiune:
I. perfectionarea cadrului legislativ;
II. intarirea capacitatii de implementare a legislatiei.
Prevederile prezentei strategii sunt completate cu cele ale planului de
actiune in care sunt detaliate masurile pentru atingerea obiectivelor
stabilite, termenele de realizare, institutiile responsabile, resursele
financiare necesare, precum si indicatorii de evaluare a realizarii acestor
masuri.
I. Perfectionarea cadrului legislativ
Perfectionarea cadrului legislativ in domeniul achizitiilor publice se impune,
in primul rand, ca urmare a necesitatii de transpunere in legislatia nationala
a prevederilor noului pachet legislativ european - Directiva 18/2004/CE privind
coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de lucrari, de furnizare
si de servicii, Directiva 17/2004/CE privind coordonarea procedurilor de
achizitie aplicate de entitatile care opereaza in sectoarele apa, energie,
transport si servicii postale, publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 134 din 30 aprilie 2004.
Ca abordare strategica de ansamblu, modalitatea de transpunere a recentelor
prevederi legislative europene se va realiza prin elaborarea si adoptarea unei
noi legi privind atribuirea contractelor de achizitie publica, care va
reglementa atat achizitiile din sectorul "clasic" (Directiva
18/2004/CE), cat si achizitiile din sectorul "utilitati" (Directiva
17/2004/CE). Prevederile corespunzatoare directivelor de "remedii"
urmeaza sa fie, de asemenea, incluse in obiectul de reglementare al viitoarei
legi.
Noua legislatie urmeaza sa integreze intr-o viziune unitara atat sistemul
"traditional" al achizitiilor publice, cat si sistemul
"achizitiilor electronice", evitandu-se in acest mod suprapuneri
legislative care creeaza dificultati de interpretare. De asemenea, in corpul
noii legislatii vor fi incluse si reglementari referitoare la atribuirea
contractelor de concesiune de lucrari/servicii sau alte forme de parteneriat
public-privat.
Normele de aplicare a legislatiei-cadru se vor constitui intr-un document similar,
intr-o oarecare masura, cu ghidurile utilizate pentru atribuirea contractelor
de achizitie publica in cadrul procedurilor aferente instrumentelor financiare
PHARE, ISPA si SAPARD.
Este constientizat deja faptul ca de reusita procesului de transpunere a
acquis-ului comunitar depinde in mod fundamental accesarea sumelor
nerambursabile de care Romania va beneficia prin intermediul fondurilor
structurale/de coeziune incepand cu anul 2007.
Intrarea in vigoare a noii legislatii in materie de achizitii publice va
trebui sa se realizeze cu cel putin 6 luni inainte de data aderarii, pentru a
se asigura o perioada de adaptare suficienta a utilizatorilor finali la noile
prevederi legislative.
II. Intarirea capacitatii de implementare a legislatiei
Elaborarea unei legislatii pe deplin aliniate la acquis-ul comunitar nu
reprezinta decat o prima conditie pentru a considera sistemul achizitiilor
publice din Romania ca fiind corespunzator din punct de vedere al cerintelor
europene.
Intarirea capacitatii de implementare a legislatiei la nivelul tuturor
autoritatilor contractante - central si local -, precum si la nivelul
structurii institutionale cu rol de reglementare si monitorizare reprezinta cea
de-a doua directie de actiune avuta in vedere in cadrul planului de actiune.
Autoritatile contractante vor suporta impactul procesului de implementare a
legislatiei in domeniul achizitiilor publice.
Principalele modalitati de asigurare a intaririi capacitatii de
implementare la nivelul autoritatilor contractante se pot sintetiza astfel:
- alocarea adecvata a resurselor umane si materiale la nivelul
compartimentelor de achizitii din cadrul fiecarei autoritati contractante;
- accesul facil la consultanta metodologica;
- utilizarea de instrumente de instruire si materiale de referinta
(buletine informative, ghiduri);
- participarea la programe de instruire periodica a personalului implicat
in activitatea de achizitii publice.
Dezvoltarea institutionala la nivel central reprezinta un factor important
in procesul de intarire a capacitatii de implementare, cu implicatii directe
inclusiv asupra autoritatilor contractante. Aceasta dezvoltare trebuie sa
porneasca de la premisa asigurarii, la un standard corespunzator, a
urmatoarelor functii:
a) functia de reglementare legislativa;
b) functia de reprezentare in cadrul comisiilor si grupurilor de lucru
organizate la nivelul Comisiei Europene;
c) functia de monitorizare, analiza si evaluare a modului de functionare a
sistemului achizitiilor publice;
d) functia de consultanta metodologica;
e) functia de elaborare si implementare a programelor de instruire
continua, inclusiv elaborarea de ghiduri, manuale, suporturi de curs specifice
pentru domeniul achizitiilor publice.
Separat de aceste functii urmeaza sa fie optimizate mecanismele de
asigurare a controlului ex-ante si ex-post.
La nivel central, o prima problema care trebuie clarificata o reprezinta
stabilirea institutiei care sa reprezinte autoritatea in materie de achizitii
publice si care sa dispuna de independenta necesara indeplinirii unei misiuni
cu grad de "sensibilitate" ridicat.
In acest scop, masurile propuse in planul de actiune pleaca de la premisa
dezvoltarii unei noi structuri organizationale care sa dispuna de resursele
necesare indeplinirii functiilor sus-mentionate. In acest scop, prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 a fost infiintata Autoritatea Nationala
pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP), ca institutie
publica independenta, cu personalitate juridica, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, aflata in directa coordonare a
primului-ministru.
Obiectivele generale ale Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si
Monitorizarea Achizitiilor Publice sunt:
a) asigurarea unui cadru legislativ coerent si armonizat cu acquis-ul
comunitar in domeniul achizitiilor publice;
b) indeplinirea obligatiilor corelative derivate din aplicarea prevederilor
directivelor Uniunii Europene in materie de achizitii publice;
c) asigurarea unui canal de comunicare permanent cu structurile din cadrul
Comisiei Europene, cu institutiile publice corespondente din statele membre si
cu organisme de interes public national;
d) asigurarea unui cadru de aplicare conforma a legislatiei in domeniul
achizitiilor publice;
e) dezvoltarea capacitatii de implementare la nivelul autoritatilor
contractante.
Sistemul actual de rezolvare a contestatiilor este perceput ca avand o
eficienta redusa, ceea ce impune identificarea unor solutii noi pentru
perfectionarea sa. Pentru rezolvarea acestei probleme se propune infiintarea de
complete specializate pentru solutionarea rapida a litigiilor privind aplicarea
procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica.
C. Metode de evaluare a indeplinirii obiectivelor prezentei strategii
In scopul monitorizarii implementarii masurilor prevazute in prezenta
strategie se instituie o comisie de monitorizare alcatuita din reprezentanti,
la nivel de secretar de stat, ai Ministerului Integrarii Europene, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Justitiei, Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si ai Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor. La lucrarile
Comisiei de monitorizare pot fi invitati reprezentanti ai societatii civile.
Comisia de monitorizare se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie. Comisia de monitorizare analizeaza stadiul implementarii obiectivelor
prezentei strategii si propune masuri de remediere a eventualelor deficiente.
Comisia de monitorizare poate propune revizuirea prezentei strategii, in masura
in care aceasta trebuie adaptata constant situatiei reale a sistemului judiciar
si angajamentelor asumate de Romania in contextul pregatirii pentru aderare la
Uniunea Europeana.
In sprijinul Comisiei de monitorizare se instituie un grup tehnic de lucru,
cuprinzand reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Justitiei, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Consiliului
Concurentei, Ministerului Integrarii Europene si ai Ministerului Mediului si
Gospodaririi Apelor. Grupul tehnic de lucru pregateste lucrarile Comisiei de
monitorizare si se intruneste lunar sau ori de cate ori este nevoie. Grupul
tehnic de lucru elaboreaza un raport lunar privind indeplinirea obiectivelor
prezentei strategii in conformitate cu termenele prevazute in planul de actiune,
pe care il inainteaza factorilor de decizie ai Ministerului Integrarii Europene
si ai Ministerului Finantelor Publice. Inainte de intrunirea Comisiei de
monitorizare, Grupul tehnic de lucru pregateste un raport trimestrial privind
indeplinirea obiectivelor prezentei strategii in conformitate cu termenele
prevazute in planul de actiune, pe care il inainteaza membrilor Comisiei de
monitorizare cu cel putin 5 zile inainte de reuniune. Coordonarea activitatii
Grupului tehnic de lucru revine reprezentantului nominalizat al Ministerului
Integrarii Europene, care va decide modalitatea de indeplinire eficienta a
acestei coordonari.
Monitorizarea prin mecanismele si masurile propuse mai sus se completeaza
cu concluziile monitorizarii de catre Comisia Europeana a angajamentelor
asumate de Romania in contextul incheierii negocierilor de aderare, relevante
pentru domeniul achizitiilor publice. In acest scop Guvernul Romaniei se
angajeaza sa raporteze semestrial Comisiei Europene stadiul implementarii
prezentei strategii.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei de reforma a sistemului
achizitiilor publice
______________________________________________________________________________
| I. PERFECTIONAREA CADRULUI LEGISLATIV
|
|______________________________________________________________________________|
| | Obiectiv
|
| |________________________________________________________________________|
| | Masura
|
|
|________________________________________________________________________|
| | Termen de | Resurse*1) | Responsabil | Indicatori de evaluare
|
| | realizare | | |
|
|_____|_____________|______________|_____________|_____________________________|
| I.1| Armonizarea completa a legislatiei nationale cu prevederile noului
|
| | acquis comunitar (Dir. 17/2004/CE si Dir. 18/2004/CE)
|
|
|________________________________________________________________________|
| | I.1.1 Examinarea analitica a prevederilor legislative primare din
|
| | diferite sectoare
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Octombrie |Buget ANRMAP |ANRMAP | Identificarea in vederea
|
| |2005 | |MIE | abrogarii prin noua
|
| | | | | legislatie a prevederilor
|
| | | | | contrare acquis-ului
|
| | | | | comunitar in materia
|
| | | | | achizitiilor publice
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.1.2 Examinarea analitica a prevederilor legislative secundare din
|
| | diferite sectoare
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Decembrie |Buget ANRMAP |ANRMAP | Identificarea in vederea
|
| |2005 | |MIE | abrogarii prin noua
|
| | | | | legislatie a prevederilor
|
| | | | | contrare acquis-ului
|
| | | | | comunitar in materia
|
| | | | | achizitiilor publice
|
| |______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.1.3 Elaborarea primei variante de lucru a noii Legi privind
|
| | atribuirea contractelor de achizitie publica. Legea va include in
|
| | obiectul de reglementare si atribuirea contractelor de concesiune de
|
| | lucrari/servicii sau alte forme de parteneriat public-privat, precum
si|
| | achizitiile electronice.
|
|
|________________________________________________________________________|
| |August 2005 |Buget MFP |MFP | Varianta de lucru
finalizata|
| | |2005 | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.1.4 Consultari cu privire la textul propus cu serviciile tehnice ale
|
| | Comisiei Europene si preluarea observatiilor/comentariilor primite
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Septembrie - |Buget MFP |MFP | Proiect de act normativ
|
| |Octombrie |2005 + |ANRMAP | supus dezbaterii publice
|
| |2005 |Buget ANRMAP | |
|
| |______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.1.5 Consultari cu privire la textul propus cu factorii interesati,
si|
| | preluarea observatiilor/comentariilor primite
|
| |________________________________________________________________________|
| |Septembrie - |Buget MFP |ANRMAP | Proiect de act normativ
|
| |Noiembrie |2005 + | | supus dezbaterii publice
|
| |2005 |Buget ANRMAP | | |
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.1.6 Adoptarea Legii privind atribuirea contractelor de achizitie
|
| | publica. Legea va include in obiectul de reglementare si atribuirea |
| | contractelor de concesiune de lucrari/servicii sau alte forme de
|
| | parteneriat public-privat, precum si achizitiile electronice.
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Ianuarie | |Parlamentul | Act normativ publicat in
|
| |2006 | |Romaniei | Monitorul Oficial al
|
| | | | | Romaniei
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| I.2| Elaborarea si adoptarea legislatiei secundare pentru atribuirea
|
| | contractelor de achizitie publica, concesiune de lucrari/servicii si
|
| | achizitii electronice |
|
|________________________________________________________________________|
| | I.2.1 Finalizarea proiectului de hotarare a Guvernului privind
|
| | parteneriatul public privat. |
|
|________________________________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Buget MFP |Guvernul | Act normativ publicat in
|
| | | |Romaniei | Monitorul Oficial al
|
| | | | | Romaniei
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.2.2 Elaborarea primei variante de lucru a normelor de aplicare pentru|
| | noua Lege privind atribuirea contractelor de achizitie publica
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Octombrie |Buget ANRMAP |ANRMAP | Varianta de lucru
finalizata|
| |2005 | | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.2.3 Consultari cu privire la textul propus cu serviciile tehnice ale
|
| | Comisiei Europene si preluarea observatiilor/comentariilor primite
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Ianuarie - |Buget ANRMAP |ANRMAP | Proiect de act normativ
|
| |Februarie |2006 - | | supus dezbaterii publice
|
| |2006 |Componenta | |
|
| | |program | |
|
| | |Phare2004*2) | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.2.4 Consultari cu privire la textul propus cu factorii interesati,
|
| | preluarea observatiilor/comentariilor primite |
|
|________________________________________________________________________|
| |Ianuarie - |Buget ANRMAP |ANRMAP |
|
| |Februarie |2006 | | |
| |2006 | | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.2.5 Adoptarea actului normativ pentru aprobarea normelor de aplicare
|
| | a Legii privind atribuirea contractelor de achizitie publica
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Martie 2006 | |Guvernul | Act normativ publicat in
|
| | | |Romaniei | Monitorul Oficial al
|
| | | | | Romaniei
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| I.3| Elaborarea si adoptarea instrumentelor de lucru pentru atribuirea
|
| | contractelor de achizitie publica, concesiune de lucrari/servicii si
|
| | achizitii electronice
|
| |________________________________________________________________________|
| | I.3.1 Elaborarea primei variante a instrumentelor de lucru pentru
|
| | atribuirea contractelor de achizitie publica, concesiune de
|
| | lucrari/servicii si achizitii electronice |
|
|________________________________________________________________________|
| |Februarie |Bugete |ANRMAP, | Varianta de lucru
finalizata|
| |2006 |ANRMAP, |MFP, MTCT | |
| | |MFP, |MCTI, IGCTI, |
|
| | |MTCT, | |
|
| | |MCTI, | |
|
| | |IGCTI | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.3.2 Consultari cu privire la textul propus cu serviciile tehnice ale
|
| | Comisiei Europene si preluarea observatiilor/comentariilor primite
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Aprilie - |Bugete |ANRMAP | Proiect de act normativ
|
| |Mai 2006 |ANRMAP |MCTI, IGCTI, | supus dezbaterii
|
| | |MCTI, | |
|
| | |IGCTI | |
|
| |______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | I.3.3 Adoptarea actului normativ pentru aprobarea instrumentelor de
|
| | lucru pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, concesiune
|
| | de lucrari/servicii si achizitii electronice
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Iunie 2006 | |Guvernul | Act normativ publicat in
|
| | | |Romaniei | Monitorul Oficial al
|
| | | | | Romaniei
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| II. INTARIREA CAPACITATII DE IMPLEMENTARE A LEGISLATIEI |
|______________________________________________________________________________|
| II.1| Dezvoltarea capacitatii administrative la nivelul structurii
|
| | institutionale de reglementare si monitorizare
|
| |________________________________________________________________________|
| | II.1.1 Infiintarea Autoritatii Nationale de Reglementare si
|
| | Monitorizare a Achizitiilor Publice, in directa coordonare a
|
| | Primului-ministru, cu o schema de personal cuprinzand un numar
|
| | corespunzator de posturi.
|
| | ANRMAP va indeplini functiile de reglementare, monitorizare,
|
| | consultanta metodologica si training in materie de achizitii publice,
|
| | inclusiv domeniul PPP si concesiunea de servicii.
|
| | ANRMAP va avea rol de "policy-maker", reprezentand unica
autoritate in |
| | domeniu |
|
|________________________________________________________________________|
| |Iulie - |Buget MFP - |MFP - MTCT | Hotarare a Guvernului
pentru|
| |Octombrie |MTCT 2005 | | crearea ANRMAP si
|
| |2005 | | | suplimentarea cu posturi
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.1.2 Recrutare si selectie personal pentru ocuparea posturilor |
| | vacante ANRMAP
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Iulie 2005 - |Buget MFP si |MFP | 125 Posturi ocupate
|
| |Aprilie 2006 |ANRMAP 2005, |ANRMAP |
|
| | |2006 | |
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| II.2| Dezvoltarea capacitatii de implementare la nivelul autoritatilor
|
| | contractante
|
|
|________________________________________________________________________|
| | II.2.1 Asigurarea accesului autoritatilor contractante la un punct de
|
| |
"help-desk"
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Decembrie |Buget ANRMAP |ANRMAP | Birou "help-desk"
constituit|
| |2005 | | | in cadrul ANRMAP
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.2 Dezvoltarea paginii web-site pentru achizitii publice prin
|
| | crearea optiunii de acces "Frecvent Answers and Questions"
(FAQ) |
|
|________________________________________________________________________|
| |Decembrie |Buget ANRMAP |ANRMAP | Acces FAQ asigurat |
| |2005 | | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.3 Prevederi privind crearea la nivelul fiecarei autoritati
|
| | contractante a unui compartiment specializat in atribuirea
contractelor|
| | de achizitie publica
|
|
|________________________________________________________________________|
| |August 2006 |Bugetele |Autoritatile | Activitate efectiva a
|
| | |autoritatilor|contractante,| compartimentelor
|
| | |contractante |ANRMAP | nominalizate
|
| |______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.4 Crearea la nivelul ANRMAP a unui compartiment de control
ex-ante|
| | cu rol explicit de verificare a procedurilor aplicate pentru
atribuirea|
| | contractelor de achizitie publica |
|
|________________________________________________________________________|
| |Aprilie 2006 |Buget ANRMAP |ANRMAP | Compartiment control
ex-ante|
| | | | | infiintat
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.5 Prevederi privind crearea la nivel judetean a unui compartiment
|
| | de control ex-ante cu rol explicit de verificare a procedurilor
|
| | aplicate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Aprilie 2006 | |MFP |
|
| |in functie de | |ANRMAP |
|
| |modificarea | | |
|
| |legislatiei | | |
|
| |privind | | |
|
| |administratia | | |
|
| |publica | | |
|
| |locala | | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.6 Implementarea unui program specific de instruire pentru
|
| | personalul ANRMAP |
|
|________________________________________________________________________|
| |August 2005 - |Program |ANRMAP | 5 seminarii organizate 60
de|
| |Iulie 2006 |SIGMA, | | persoane instruite
|
| | |TAIEX - | |
|
| | |Componenta | |
|
| | |program | | |
| | |Phare 2004*2)| |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.7 Implementarea unui program specific de instruire pentru |
| | autoritatile contractante care intra in categoria
"principali |
| |
achizitori" |
|
|________________________________________________________________________|
| |Iulie 2006 - |Componenta |ANRMAP | 20 - 25 seminarii
organizate|
| |Septembrie |program Phare| | 500 persoane instruite
|
| |2007 |2004*2) | |
|
| |______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.8 Elaborarea si difuzarea de instrumente de instruire si
materiale|
| | de referinta (buletine informative, ghiduri)
|
| |________________________________________________________________________|
| |August 2007 |Componenta |ANRMAP | 2500 ghiduri distribuite
|
| | |program Phare| | autoritatilor contractante
|
| | |2004*2) | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.2.9 Participarea ca lectori la cursuri organizate de Institutul
|
| | National de Administratie |
|
|________________________________________________________________________|
| |Continuu |Bugetul |ANRMAP | 30 cursuri pana la
sfarsitul|
| | |autoritatilor| | anului 2005 |
| | |contractante | |
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| II.3| Eficientizarea sistemului de colectare a datelor necesare
monitorizarii|
| |________________________________________________________________________|
| | II.3.1 Intrarea in functiune a sistemului de monitorizare a modului de
|
| | atribuire a contractelor de achizitie publica
|
| |________________________________________________________________________|
| |Iulie 2005 |Nu necesita |MFP | Date statistice relevante
|
| | |fonduri | |
|
| | |suplimentare | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.3.2 Up-gradarea sistemului on-line de monitorizare a contractelor
de|
| | achizitie publica |
|
|________________________________________________________________________|
| | Continuu | |ANRMAP | Date statistice relevante
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| II.4| Eficientizarea sistemului de solutionare a contestatiilor
|
|
|________________________________________________________________________|
| | II.4.1 Analiza posibilitatii de introducere a unei cai alternative de
|
| | solutionare a litigiilor, inclusiv prin introducerea unei proceduri
|
| | rapide de solutionare a contestatiilor
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Decembrie |Buget MJ - |MJ + ANRMAP | Identificarea unei solutii
|
| |2005 |ANRMAP | | fiabile
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.4.2 Infiintarea de complete specializate pentru solutionarea
|
| | litigiilor privind aplicarea procedurilor de atribuire a contractelor
|
| | de achizitie publica
|
| |________________________________________________________________________|
| |Septembrie |Buget MJ |MJ | Numar de complete
|
| |2006 - Iunie | | | specializate
|
| |2007 | | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.4.3 Implementarea unui program specific de instruire pentru
|
| | judecatori, in colaborare cu Institutul National al Magistraturii
|
|
|________________________________________________________________________|
| |Iunie 2006 |Componenta |ANRMAP Inst. | 10 seminarii organizate
|
| | |program Phare|Nat. Magistr.| 100 - 150 persoane instruite|
| | |2004*2) | |
|
|
|______________|_____________|_____________|_____________________________|
| | II.4.4 Elaborarea si difuzarea de instrumente de instruire si
materiale|
| | de referinta (buletine informative, ghiduri) privind functionarea
|
| | sistemului de "remedii", cazuri practice preluate din
jurisprudenta |
| | Curtii Europene de Justitie, comentarii
|
| |________________________________________________________________________|
| |Iulie 2006 - |Componenta |ANRMAP | 700 ghiduri distribuite
|
| |Septembrie |program Phare| |
|
| |2007 |2004*2) | |
|
|_____|______________|_____________|_____________|_____________________________|
*1) Resursele aferente realizarii masurilor cu termen 2005, 2006, 2007,
care nu sunt asigurate din surse extrabugetare, sunt sau vor fi incluse in
bugetul de stat pentru anii respectivi.
*2) Bugetul programului Phare este de 2.000.000 EUR, program care va fi
derulat de catre ANRMAP.
LISTA ABREVIERI
MFP Ministerul Finantelor Publice
MIE Ministerul Integrarii Europene
MJ Ministerul Justitiei
MCTI Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor
IGCTI Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiilor
MTCT Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
ANRMAP Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea
Achizitiilor Publice