Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 26 din 26 septembrie 2006

pentru aprobarea Regulamentului privind dobandirea dreptului de semnatura pentru documentatiile de amenajare a teritoriului si de urbanism si a Regulamentului referitor la organizarea si functionarea Registrului Urbanistilor din Romania

ACT EMIS DE:                CONSILIUL SUPERIOR AL REGISTRULUI URBANISTILOR DIN ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 853 din 18 octombrie 2006



In temeiul dispoziţiilor art. III din Legea nr. 289/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul,

având în vedere Avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 5.095/R.B. din 19 septembrie 2006,

Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România hotărăşte:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzut în anexa nr. 1.

Art. 2. - Se aprobă Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 3. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 4. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 5. - Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România va întreprinde demersurile necesare publicării prezentei hotărâri.

Preşedintele Consiliului Superior al Registrului Urbaniştilor din România,

Alexandru Sandu

ANEXA Nr. 1

REGULAMENT

privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism

CAPITOLUL I

Prevederi generale

Art. 1. - (1) Prezentul regulament are ca scop definirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi stabilirea procedurilor privind dobândirea şi exercitarea acestui drept.

(2)   Prin instituirea dreptului de semnătură se urmăresc asigurarea calităţii documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, precum şi respectarea reglementărilor legale în procesul elaborării acestora, prin stabilirea responsabilităţilor ce revin specialiştilor care elaborează şi/sau verifică astfel de documentaţii.

(3)  Prezentul regulament are următoarele obiective:

a)  definirea dreptului de semnătură;

b)   stabilirea exercitării dreptului de semnătură în raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

c)  stabilirea procedurilor şi condiţiilor de dobândire, exercitare şi pierdere a dreptului de semnătură;

d)  definirea creaţiei intelectuale în elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în vederea protejării dreptului de autor.

Art. 2. - Prezentul regulament este elaborat în temeiul prevederilor art. 38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege.

Art. 3. - Aplicarea prezentului regulament se va face corelat cu prevederile celorlalte acte normative cu incidenţă asupra domeniului.

Art. 4. - In sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile următoare semnifică:

a)   urbanist - profesionistul în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, calificat prin diverse formaţii academice de bază şi specializări în domeniu sau prin practică profesională; în această accepţiune, termenul urbanist se referă la toate categoriile de specialişti definite la lit. b)-d);

b)   urbanist diplomat - absolventul cu diplomă universitară în urbanism, recunoscută de statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani; acest specialist poartă titlul academic „urbanist diplomat"; în prezentul regulament, referirea la acest specialist se face prin utilizarea sintagmei urbanist diplomat;

c)   arhitect-urbanist - absolventul cu diplomă universitară în arhitectură, recunoscută de statul român, cu durata studiilor de minimum 5 ani şi cu experienţă în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului de 6 ani, pentru absolvenţii de studii universitare până în anul 2002 inclusiv, sau de 2 ani, pentru absolvenţii de studii universitare începând cu anul 2003, ori care a absolvit un program de studii de specializare postuniversitară în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului; în prezentul regulament, adăugarea termenului urbanist la formaţia academică de arhitect face referire la experienţa în domeniu sau la absolvirea unor programe de specializare postuniversitară;

d)    economist-urbanist, inginer-urbanist, geograf-urbanist, sociolog-urbanist - absolventul cu licenţă sau diplomă universitară în economie, inginerie, geografie, sociologie, cu experienţă în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului de minimum 2 ani, care a absolvit un program de specializare postuniversitară în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului; în prezentul regulament, adăugarea termenului urbanist la formaţia academică de bază face referire la absolvirea acestor programe de specializare postuniversitară;

e)   specialiştii calificaţi în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului care dobândesc dreptul de semnătură şi se înscriu in Registrul urbaniştilor - în înţelesul art. 38 alin. (4) din lege, această sintagmă se referă la următoarele categorii de profesionişti:

1.  urbaniştii diplomaţi, conform lit. b);

2.  absolvenţii cu diplomă ai unor domenii/specializări acreditate de statul român, din următoarele domenii conexe urbanismului şi amenajării teritoriului: construcţii-instalaţii, geografie, sociologie, economie, ecologie, transporturi, telecomunicaţii, energetică, hidrotehnică, geodezie, istorie, care au absolvit un program de specializare postuniversitară în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului, acreditat conform legii şi recunoscut de Registrul Urbaniştilor din România;

3.   absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior de arhitectură sau de alte domenii conexe urbanismului şi amenajării teritoriului, menţionate la pct. 2, din promoţiile anterioare anului 2002 inclusiv, care s-au specializat prin practică profesională de cel puţin 6 ani în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;

f)   specialist cu drept de semnătură - specialistul calificat în domeniul urbanismului şi/sau al amenajării teritoriului, care a dobândit dreptul de semnătură conform prevederilor prezentului regulament şi care este înscris în Registrul urbaniştilor;

g)  dreptul de semnătură - dreptul pe care îl au specialiştii în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului de a elabora şi/sau de a semna documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului sau părţi ale acestora, conform schemelor A şi B prevăzute în anexa la prezentul regulament;

h) dobândirea dreptului de semnătură - procesul în cursul căruia specialistul în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului îşi demonstrează capacităţile profesionale, experienţa şi cunoaşterea cadrului juridic al domeniului şi la sfârşitul căruia i se atribuie dreptul de semnătură;

i) atestarea dreptului de semnătură - eliberarea certificatului de atestare, înscrierea în Registrul urbaniştilor şi dovedirea deţinerii dreptului de semnătură prin modalităţi specifice: ştampila şi legitimaţia;

j) exercitarea dreptului de semnătură - ansamblul de proceduri, drepturi şi obligaţii pe care le îndeplineşte specialistul cu drept de semnătură pentru documentaţiile de urbanism şi de amenajare a teritoriului.

Art. 5. - Principiile ce stau la baza prezentului regulament sunt următoarele:

1.   Principiul integrării multidisciplinare. Activităţile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, astfel cum sunt definite în lege, au caracter interdisciplinar; elaborarea şi aplicarea strategiilor, politicilor şi programelor de dezvoltare durabilă în profil spaţial, precum şi elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sunt procese de integrare la nivel spaţial a unor elemente din diferite domenii: social, economic, ecologie, protecţia mediului, cultural, tehnic, politic, juridic.

2.   Principiul planificării participative. Planificarea urbană şi teritorială şi proiectarea urbană sunt procese participative, în care sunt implicaţi deopotrivă profesionişti în domeniu, factori de decizie din administraţia publică, cetăţeni, organizaţii neguvernamentale, agenţi economici, precum şi alte persoane juridice sau fizice care sunt implicate în dezvoltarea spaţială.

3.   Principiul lucrului în echipă. Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se elaborează de către echipe pluridisciplinare, ce cuprind urbanişti, arhitecţi, ingineri, geografi, economişti, sociologi, jurişti, biologi, istorici, demografi, peisagişti, ecologi, experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari, specialişti în mediere şi participarea populaţiei, în management urban, în administraţie publică, în formare academică şi continuă, după caz; componenţa echipei de elaborare trebuie să acopere integral problematica specifică ce face obiectul documentaţiei.

4.   Principiul organizării spaţiale. Documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului sunt instrumente specializate de planificare spaţială; în consecinţă, capacitatea de a organiza spaţiul este o abilitate profesională de bază pentru specialiştii care lucrează în echipele ce elaborează aceste documentaţii, iar coordonatorul echipei de elaborare a documentaţiilor care determină nemijlocit configurarea spaţială urbană trebuie să aibă o formaţie academică de bază referitoare la organizarea fizică a spaţiului.

5.   Principiul specializării şi interdisciplinarităţii. Caracterul integrator şi complex al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism impune specializarea în domeniu a profesioniştilor având altă formaţie academică decât cea de urbanist; această specializare se obţine prin absolvirea unor programe academice postuniversitare şi prin practică în domeniu, în cadrul unor echipe multidisciplinare.

6.   Principiul diferenţierii documentaţiilor. Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzute de lege, sunt diferenţiate atât în raport cu domeniul de referinţă - amenajarea teritoriului sau urbanism - şi mărimea teritoriului care face obiectul documentaţiei, cât şi în raport cu caracteristicile acestui teritoriu - fizico-funcţionale, economice, sociale, spaţiale - şi cu scopul, natura şi amploarea obiectivelor sau ale intervenţiilor propuse.

7.   Principiul diferenţierii dreptului de semnătură. Dreptul de semnătură se defineşte în raport cu tipurile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, ţinându-se seama de diferenţele în ceea ce priveşte conţinutul şi gradul de complexitate ale documentaţiilor; în consecinţă, la definirea dreptului de semnătură, tipurile de documentaţii sunt grupate în raport cu natura conţinutului şi cu competenţele similare necesare coordonării elaborării.

8.   Principiul diferenţierii între coordonarea elaborării întregii documentaţii şi responsabilitatea privind elaborarea unei părţi din documentaţie. Complexitatea şi amploarea unor documentaţii conduc la structurarea conţinutului lor, conform reglementărilor, sub forma unor părţi componente; dreptul de semnătură se exercită diferenţiat, în raport cu coordonarea elaborării întregii documentaţii sau cu responsabilitatea privind elaborarea unei părţi din documentaţie.

Art. 6. - (1) Dreptul de semnătură se acordă de Registrul Urbaniştilor din România ca urmare a atestării sau promovării examenului organizat conform prevederilor prezentului regulament.

(2)  Dreptul de semnătură poate fi acordat pentru coordonarea elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau pentru elaborarea unor părţi ale acestora oricărei persoane care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a)  are capacitatea de exerciţiu deplină;

b)   are calitatea de „specialist calificat în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului", conform prevederilor art. 4 lit. e);

c)  a fost atestată sau a promovat examenul pentru dobândirea dreptului de semnătură.

(3)   Profesioniştii din categoriile menţionate la art. 4 lit. e) pct. 1 şi 2 pot deveni specialişti calificaţi numai după efectuarea unui stagiu de practică profesională de 2 ani în elaborarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

CAPITOLUL II

Dreptul de semnătură şi categoriile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism

SECŢIUNEA 1

Responsabilităţi privind dreptul de semnătură

Art. 7. - Coordonarea elaborării documentaţiei de urbanism sau a celei de amenajare a teritoriului implică asumarea responsabilităţii specialistului cu drept de semnătură privind calitatea întregii documentaţii, prin aplicarea şi respectarea reglementărilor legale referitoare la procesul de planificare sau, după caz, proiectare, conţinutul documentaţiei şi susţinerea acesteia în procesul de avizare şi aprobare.

Art. 8. - Elaborarea unei părţi din documentaţia de amenajare a teritoriului şi de urbanism implică asumarea responsabilităţii specialistului cu drept de semnătură privind calitatea acelei părţi, prin aplicarea şi respectarea reglementărilor legale specifice, precum şi calitatea şi concluziile eventualelor studii de fundamentare ce au stat la baza elaborării respectivei părţi din documentaţie.

Art. 9. - (1) Dreptul de semnătură se acordă, diferenţiat, pentru fiecare dintre următoarele categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism:

a)   planul de amenajare a teritoriului naţional;

b)   planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier;

c)   planurile de amenajare a teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe;

d)  planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale împreună cu regulamentele locale aferente acestora;

e)  planurile urbanistice de detaliu.

(2)   Un specialist calificat poate dobândi drept de semnătură pentru mai multe categorii de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, după caz, pentru mai multe părţi ale documentaţiilor   de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

(3)  Specialiştii prevăzuţi la art. 10-13 pot semna documentaţiile numai după dobândirea dreptului de semnătură, potrivit prevederilor prezentului regulament.

Art. 10. - (1) Dreptul de semnătură privind coordonarea elaborării planurilor de amenajare a teritoriului se stabileşte după cum urmează:

a)   planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, economişti-urbanişti, geografi-urbanişti, sociologi-urbanişti şi ingineri-urbanişti;

b)   planurile de amenajare a teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, geografi-urbanişti şi ingineri-urbanişti.

(2)   Dreptul de semnătură privind coordonarea elaborării secţiunilor planului de amenajare a teritoriului naţional revine specialiştilor în domeniul care constituie subiectul secţiunii respective, calificaţi conform prevederilor prezentului regulament.

(3)   Dreptul de semnătură implică asumarea răspunderii coordonatorului asupra calităţii documentaţiei de amenajare a teritoriului în integralitate.

Art. 11. - (1) Dreptul de semnătură privind coordonarea elaborării documentaţiilor de urbanism se stabileşte după cum urmează:

a)  planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale, precum şi regulamentele locale de urbanism aferente acestora se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi şi arhitecţi-urbanişti;

b)   planurile urbanistice de detaliu se semnează numai de către următorii specialişti: urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti şi arhitecţi;

c)   planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente pentru parcelări de locuinţe şi alte funcţiuni asociate acestora pot fi semnate şi de arhitecţi.

(2) Dreptul de semnătură implică asumarea răspunderii coordonatorului asupra calităţii documentaţiei de urbanism în integralitate.

Art. 12. - (1) Planurile de amenajare a teritoriului pot avea, conform conţinutului-cadru, părţi structurate sub forma unor capitole sau secţiuni, care se semnează numai de specialişti cu drept de semnătură, aparţinând uneia dintre următoarele categorii:

a)   cadrul natural şi calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi, biologi, ecologi, ingineri de mediu;

b)   dezvoltarea economică a teritoriului - urbanişti diplomaţi, economişti-urbanişti;

c)   demografia şi forţa de muncă - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, geografi, sociologi-urbanişti, sociologi;

d)   echiparea tehnică a teritoriului - urbanişti diplomaţi, ingineri de specialitate;

e)   protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural - urbanişti diplomaţi, geografi-urbanişti, ecologi, biologi, peisagişti;

f)    protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit - urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici;

g)   studiile de teren - ingineri de specialitate.

(2)   Planurile urbanistice generale ale municipiilor de rangurile „0" şi „1", stabilite de lege, şi cele ale municipiilor, oraşelor şi comunelor ce includ staţiuni balneoclimaterice ori turistice, precum şi planurile urbanistice zonale ale zonelor centrale ale municipiilor de rangurile „0" şi „1", cele ale staţiunilor balneoclimaterice şi cele ale zonelor urbane protejate pot avea, conform conţinutului-cadru, părţi structurate sub forma unor capitole sau secţiuni.

(3)   Pentru planurile urbanistice prevăzute la alin. (2), următoarele părţi vor fi semnate numai de specialişti cu drept de semnătură, aparţinând uneia dintre următoarele categorii:

a)  echipare edilitară - ingineri de specialitate cu specializare în urbanism;

b)  sociologie urbană şi demografie - urbanişti diplomaţi, sociologi-urbanişti sau cu experienţă în domeniul sociologiei urbane, geografi;

c)  calitatea mediului - urbanişti diplomaţi, geografi, ecologi, ingineri de specialitate;

d)  economie urbană - urbanişti diplomaţi, economişti-urbanişti sau cu experienţă în domeniul economiei urbane;

e)  studii de istorie urbană - urbanişti diplomaţi, arhitecţi-urbanişti, arhitecţi, istorici cu studii postuniversitare de urbanism sau cu experienţă în domeniul istoriei urbane;

f)   amenajare peisagistică - arhitecţi diplomaţi, urbanişti diplomaţi, urbanişti-peisagişti, ingineri horticoli-peisagişti;

g)  căi de comunicaţii şi transporturi - urbanişti diplomaţi, ingineri de specialitate;

h)  studii de teren - ingineri de specialitate.

(4)   Prevederile prezentului articol se aplică în corelare cu prevederile reglementărilor privind conţinutul-cadru al documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

Art. 13. - (1) Pentru asigurarea condiţiilor de punere optimă în aplicare a prevederilor prezentului regulament, precum şi în vederea valorificării experienţei profesionale în domeniul elaborării documentaţiilor a unor categorii de specialişti, Consiliul Superior al Registrului Urbaniştilor din România (denumit în continuare Consiliul) poate decide acordarea pe o perioadă limitată a dreptului de semnătură şi altor categorii de profesionişti, în afara celor prevăzuţi la art. 4 şi 6.

(2)  Perioada pentru care se acordă dreptul de semnătură nu poate depăşi 6 ani, după care, pentru obţinerea dreptului de semnătură, este necesară respectarea condiţiilor generale prevăzute de prezentul regulament.

(3)  Consiliul va stabili şi va face publice, în termen de 6 luni de la publicarea prezentului regulament, categoriile de profesionişti care vor putea beneficia de prevederile prezentului articol, pe baza criteriilor privind experienţa profesională în elaborarea sau în avizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau a celor referitoare la studiile absolvite, precum şi procedura de acordare a dreptului de semnătură pentru aceşti profesionişti.

(4)   După publicarea categoriilor de profesionişti care pot beneficia de prevederile prezentului articol, cei interesaţi vor putea depune solicitări timp de un an. La încheierea acestei perioade, prevederile prezentului articol se abrogă.

(5)  La înscrierea în Registrul urbaniştilor se va face menţiunea „drept de semnătură acordat pe perioadă determinată", cu specificarea datei limită de valabilitate a dreptului de semnătură.

Art. 14. - Conducătorii arhitecţi absolvenţi ai Colegiului de Arhitectură şi Urbanism, Secţia Urbanism, din cadrul Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti pot dobândi drept de semnătură pentru următoarele planuri urbanistice:

a)   planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale aferente care au drept subiect o parcelare nouă pentru realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari de 1.000 m2 fiecare;

b)   planurile urbanistice de detaliu care au drept subiect amplasarea unei construcţii de importanţă redusă, astfel cum este definită în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare.

SECŢIUNEA a 2-a

Specializarea

Art. 15. - (1) Programele de specializare postuniversitară în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului sunt programele de studii aprofundate, programele integrate „master", programele de studii academice postuniversitare, precum şi programele de doctorat în amenajarea teritoriului şi urbanism.

(2)   Programele de specializare vor fi diversificate pentru a permite calificarea în: dezvoltare economică urbană şi rurală, planificare socială şi servicii de prognoză, locuire, renovare urbană şi rurală, transporturi, energie, comunicaţii, peisagistică, protecţia mediului natural şi construit, recreere şi turism, drept urban.

(3)  In vederea dobândirii dreptului de semnătură, specialiştii formaţi de facultăţile de arhitectură şi de cele din domeniile conexe urbanismului şi amenajării teritoriului, începând cu promoţia 2003, trebuie să absolve programele de specializare postuniversitare în domeniu, recunoscute şi agreate de Registrul Urbaniştilor din România, pentru a coordona documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, potrivit prezentului regulament.

(4)   Pentru specialiştii formaţi până la promoţia 2002 inclusiv, absolvirea unor programe de specializare postuniversitară poate fi înlocuită cu dovedirea unei experienţe profesionale în domeniu de minimum 6 ani.

(5)  In vederea recunoaşterii cursurilor de specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, în sensul art. 4, Consiliul va emite hotărâre de agreare, la propunerea Comisiei profesionale care examinează conţinutul lor, în urma cererii organizatorului sau a celui care solicită obţinerea dreptului de semnătură şi pe baza unui set de criterii stabilite şi aprobate de Consiliu, în conformitate cu reglementările Consiliului European al Urbaniştilor. Consiliul va asigura publicarea anuală a listei cursurilor agreate.

Art. 16. - Registrul Urbaniştilor din România ţine evidenţa şi avizează spre acreditare programele de specializare în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, care corespund exigenţelor privind formarea specialiştilor şi practicarea profesiunii în domeniu.

SECŢIUNEA a 3-a

Stagiul de practică profesională

Art. 17. - (1) Specialiştii calificaţi menţionaţi la art. 4 lit. e) pct. 1 şi 2 trebuie să efectueze, în vederea dobândirii dreptului de semnătură, un stagiu profesional cu o durată efectivă de 2 ani, pe baza unor contracte individuale de muncă, sub îndrumarea unui specialist în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, cu drept de semnătură, în cadrul unor structuri instituţionale publice sau private.

(2)  Absolvenţilor programelor de specializare de tip „master", care conţin module dedicate elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi o perioadă de practică profesională în acest domeniu, li se poate echivala de către Registrul Urbaniştilor din România, pe bază de solicitare individuală, absolvirea programului de specializare cu un an din durata stagiului profesional.

(3)  Pentru specialiştii calificaţi în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului, menţionaţi la art. 4 lit. e) pct. 3, activitatea de specialitate cu durată de 6 ani înlocuieşte stagiul profesional.

(4)   Registrul Urbaniştilor din România stabileşte prin regulament condiţiile de desfăşurare a stagiului profesional şi de monitorizare a respectării acestora.

Art. 18. - (1) Pe durata efectuării stagiului profesional, specialiştii au calitatea de „stagiar" şi se înscriu în Registrul urbaniştilor la secţiunea „Stagiari".

(2) Inscrierea ca stagiar în Registrul urbaniştilor se face la cerere.

(3) In vederea înscrierii, odată cu cererea se depun:

a)  copii de pe actele de studii: diploma de absolvire sau, după caz, de licenţă şi, dacă este cazul, certificatul de absolvire a programului de specializare postuniversitară;

b)  recomandările a 2 specialişti cu drept de semnătură, care sprijină cererea de înscriere în Registrul urbaniştilor ca stagiar, dintre care unul se angajează să asigure îndrumarea profesională efectivă pe întreaga perioadă a stagiului.

Art. 19. - (1) Stagiarii au, pe întreaga durată a stagiului, următoarele drepturi:

a)   pot colabora la întocmirea oricăror documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, semnate de specialişti cu drept de semnătură;

b)  pot semna lucrări teoretice, studii, planuri şi proiecte proprii întocmite pentru concursuri, expoziţii sau alte manifestări de specialitate.

(2) Stagiarii au următoarele obligaţii:

a)  să respecte regulamentul privind condiţiile de desfăşurare a stagiului profesional;

b)  să desfăşoare o activitate efectivă în profesie şi să anunţe în scris orice motiv de suspendare a stagiului;

c)  să îşi perfecţioneze pregătirea profesională teoretică şi să îşi însuşească tehnicile de practică a profesiunii;

d)   să participe la manifestările profesionale de stagiu organizate de Registrul Urbaniştilor din România.

Art. 20. - La încheierea stagiului, stagiarul primeşte de la îndrumătorul de stagiu un raport de evaluare, necesar susţinerii examenului de dobândire a dreptului de semnătură.

Art. 21. - (1) Stagiul se suspendă pe durata efectuării serviciului militar sau a concentrării ori în cazuri de lipsă motivată din activitatea profesională.

(2)  Perioada de stagiu efectuată anterior suspendării stagiului se ia în considerare la calculul duratei stagiului.

(3)  Suspendarea stagiului se dispune, la cerere, de către Consiliu, care analizează împrejurările ce justifică lipsa din activitatea profesională şi decide în ceea ce priveşte durata suspendării şi întinderea perioadei de stagiu efectuat anterior suspendării.

(4)  Perioada pentru care se suspendă efectuarea stagiului se înscrie în Registrul urbaniştilor.

CAPITOLUL III

Dobândirea dreptului de semnătură

Art. 22. - (1) Procedura de dobândire a dreptului de semnătură cuprinde următoarele etape:

a)  înscrierea pentru atestarea dreptului de semnătură;

b)  înscrierea pentru susţinerea examenului de dobândire a dreptului de semnătură;

c)  desfăşurarea procedurii de atestare a dreptului de semnătură sau, după caz, desfăşurarea examenului pentru dobândirea dreptului de semnătură;

d)  acordarea dreptului de semnătură.

(2) Pentru a putea exercita dreptul de semnătură, specialiştii care l-au dobândit se înscriu în Registrul Urbaniştilor din România.

Art. 23. - (1) Inscrierea pentru atestarea dreptului de semnătură constă în:

a)  depunerea dosarului pentru atestare la secretariatul comisiei de examinare;

b)  verificarea conţinutului dosarului de către secretariatul comisiei de examinare;

c)  transmiterea către comisie a dosarului verificat;

d)  Consiliul poate solicita candidaţilor, la atestarea în vederea obţinerii dreptului de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism, să participe la o analiză asupra lucrărilor elaborate;

e)  Consiliul poate respinge motivat înscrierea candidaţilor şi poate hotărî neacordarea dreptului de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

(2) Inscrierea la examenul pentru dobândirea dreptului de semnătură constă în:

a)  depunerea dosarului de înscriere la secretariatul comisiei de examinare;

b)  verificarea conţinutului dosarului de către secretariatul comisiei de examinare, în ceea ce priveşte respectarea tuturor condiţiilor cuprinse în prezentul regulament;

c)  acceptarea înscrierii la examen şi programarea susţinerii lui.

Art. 24. - (1) Atestarea dreptului de semnătură constă în:

a)  evaluarea portofoliului de lucrări înscrise de solicitant;

b)  dovada titlului academic deţinut (copie legalizată de pe diplomă);

c)  experienţa profesională sau programe de specializare postuniversitare absolvite;

d)  recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură, dintre care un specialist din aceeaşi regiune de dezvoltare.

(2) Examenul pentru dobândirea dreptului de semnătură constă în următoarele probe:

a)  evaluarea conţinutului dosarului de înscriere în ceea ce priveşte experienţa acumulată pe durata stagiului, respectiv a practicii profesionale, în domeniul elaborării de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

b)  examinarea cunoştinţelor privind reglementările în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;

c)  interviu privind cunoaşterea problemelor recente cu care se confruntă dezvoltarea urbană şi teritorială în România şi experienţa de practică profesională a specialistului.

(3) Probele menţionate la alin. (2) lit. a) şi b) sunt eliminatorii, iar nepromovarea uneia dintre acestea atrage nepromovarea examenului, nemaifiind posibilă participarea la următoarele probe.

Art. 25. - (1) Atestarea şi examenul în vederea dobândirii dreptului de semnătură se desfăşoară, de regulă, trimestrial şi se organizează de Registrul Urbaniştilor din România, în cooperare cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti, cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România şi cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

(2)  Examenul se desfăşoară în Bucureşti, dar poate avea loc şi în alte municipii din ţară, în situaţia unei ponderi semnificative a candidaţilor din zona respectivă, cu cooptarea ca membru în comisia de examinare a unui specialist cu drept de semnătură, din zonă, de preferinţă din învăţământul superior de profil.

(3)  Atestarea se desfăşoară la sediul din municipiul Bucureşti al Registrului Urbaniştilor din România.

Art. 26. - Acordarea dreptului de semnătură se face prin hotărâre a Consiliului, în urma validării rezultatelor.

Art. 27. - Pentru atestare şi pentru examinare privind dobândirea dreptului de semnătură, Consiliul stabileşte tarife de examinare care să acopere cheltuielile ocazionate de funcţionarea comisiei de examinare, de înregistrarea şi de gestionarea evidenţei privind dreptul de semnătură.

Art. 28. - (1) Pentru desfăşurarea atestării sau examinării, se instituie o comisie de examinare şi un secretariat al acesteia.

(2)   Comisia de examinare este condusă de un preşedinte.

(3)  Comisia de examinare va fi formată din 7 membri titulari şi 4 membri supleanţi, numiţi după cum urmează:

a)  preşedintele comisiei de examinare este numit de Consiliu, dintre membrii săi;

b)  2 membri titulari vor fi numiţi de Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;

c)  2 membri titulari vor fi numiţi de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;

d)   2 membri titulari vor fi numiţi de Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti.

(4)  Membrii supleanţi sunt numiţi în acelaşi mod ca şi membrii titulari de către fiecare dintre instituţiile prevăzute la alin. (3).

(5)   Membrii comisiei de examinare vor fi numiţi dintre personalităţile recunoscute, cu reputaţie profesională şi morală şi cu o bogată experienţă în domeniu; ei trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)  să fie specialişti cu drept de semnătură;

b)  să aibă o vechime în profesie de minimum 10 ani.

(6)  In componenţa comisiei de examinare va fi asigurat un echilibru numeric între specialiştii provenind din mediul universitar şi cei care desfăşoară în principal activitate de elaborare de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

(7)   Mandatul comisiei de examinare este de 2 ani şi sunt admise maximum 3 mandate consecutive pentru oricare dintre membrii acesteia, în condiţiile în care la încheierea fiecărui mandat se înlocuiesc cel puţin 2 membri ai comisiei.

(8)   Membrii comisiei de examinare primesc indemnizaţie de şedinţă, al cărei cuantum se stabileşte de către Consiliu.

(9)   Secretariatul comisiei de examinare se asigură din aparatul propriu al Registrului Urbaniştilor din România.

Art. 29. - Data atestării sau desfăşurării examenului se stabileşte de către comisia de examinare şi este anunţată public cu cel puţin 3 luni înainte, împreună cu:

a)  calendarul, modul de desfăşurare, precum şi sistemul de punctare;

b)  conţinutul dosarului de înscriere;

c)  lista reglementărilor legale în vigoare în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului;

d) tematica şi bibliografia.

Art. 30. - Inscrierea la atestare sau la examen se face prin depunerea unui dosar, care cuprinde:

a)  cererea de înscriere;

b)  curriculum vitae care să cuprindă descrierea în detaliu a activităţii profesionale;

c)  diploma de absolvire a instituţiei de învăţământ superior absolvite sau, după caz, de licenţă, în copie legalizată;

d)  certificatul de absolvire a programului de specializare postuniversitară şi alte certificate de atestare a altor specializări, în copii legalizate;

e)  alte documente care atestă pregătirea profesională sau recunoaşterea activităţii profesionale;

f)   raportul de evaluare a desfăşurării stagiului profesional, dacă este cazul;

g)  portofoliul de lucrări;

h)  lista de cărţi, studii, articole de specialitate publicate;

i)   dovada achitării tarifului de examen.

Art. 31. - (1) In vederea atestării, comisia de examinare evaluează materialele depuse în dosarul solicitantului şi propune Consiliului validarea cererii. In cazul respingerii cererii, comisia de examinare motivează respingerea.

(2)  In vederea examinării candidaţilor, comisia de examinare stabileşte sistemul şi baremele de punctare, precum şi punctajul minim necesar pentru promovarea examenului, făcându-le publice odată cu anunţarea examenului.

(3)   Ponderea rezultatelor obţinute la cele 3 probe ale examenului în cadrul punctajului final este:

a)   40% pentru conţinutul dosarului de înscriere, inclusiv al portofoliului de lucrări;

b)  30% pentru examinarea cunoştinţelor privind reglementările în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;

c)  30% pentru interviu.

(4)  Rezultatul examenului se exprimă printr-un punctaj rezultat prin însumarea evaluărilor la cele 3 probe, conform ponderilor prevăzute la alin. (3), şi se face public prin afişare la locul desfăşurării examenului, prin grija comisiei de examinare.

Art. 32. - (1) Contestaţiile privind rezultatele evaluărilor sau desfăşurarea examenului pot fi depuse, în termen de 48 de ore de la anunţarea rezultatelor examenului, la Consiliu, care trebuie să răspundă contestaţiilor în termen de 7 zile de la anunţarea rezultatelor.

(2) Hotărârea Consiliului poate fi atacată în justiţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art. 33. - (1) Consiliul validează rezultatele atestării sau examenului şi acordă, prin hotărâre, dreptul de semnătură specialiştilor care l-au promovat, în termen de 30 de zile de la încheierea examenului, dar nu mai târziu de 90 de zile de la depunerea dosarului complet.

(2)   Specialiştii care au dobândit dreptul de semnătură primesc certificate de atestare a dreptului de semnătură, în care sunt înscrise categoriile de documentaţii pentru care acestea s-au acordat.

(3)   Certificatele de atestare a dreptului de semnătură sunt însoţite de o anexă care cuprinde rezultatele examenului susţinut.

(4)   Specialiştii pot exercita dreptul de semnătură numai după înscrierea în Registrul urbaniştilor, pe baza certificatului de atestare a dreptului de semnătură.

Art. 34. - (1) Dreptul de semnătură se acordă pentru o perioadă nedeterminată.

(2)    Dreptul de semnătură poate fi retras în situaţia nerespectării obligaţiilor privind exercitarea lui.

(3)    Suspendarea şi retragerea definitivă a dreptului de semnătură sunt reglementate prin Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România.

Art. 35. - (1) Specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în Registrul urbaniştilor primesc legitimaţii şi ştampile în concordanţă cu certificatul de atestare a dreptului de semnătură.

(2)  In situaţia dobândirii mai multor certificate de atestare a dreptului de semnătură, la date diferite, pentru mai multe categorii de documentaţii, legitimaţia şi ştampila se preschimbă, cuprinzând informaţiile actualizate, astfel încât fiecare specialist cu drept de semnătură va poseda o singură legitimaţie şi o singură ştampilă.

(3)  Legitimaţia cuprinde informaţii privind calificarea academică, specializarea profesională, categoria, respectiv categoriile de documentaţii pentru care are drept de semnătură, precum şi numărul de înscriere în Registrul urbaniştilor.

(4)  Ştampila cuprinde numele şi prenumele titularului şi categoriile de documentaţii pentru care poate fi exercitat dreptul de semnătură, precum şi numărul legitimaţiei.

CAPITOLUL IV

Exercitarea dreptului de semnătură

SECŢIUNEA 1

Modul de exercitare a dreptului de semnătură

Art. 36. - (1) Dreptul de semnătură se exercită prin semnarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi prin aplicarea ştampilei.

(2) Documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se semnează în modul următor:

a)  pe pagina de titlu, pentru toate piesele scrise; şi

b)   pe toate piesele desenate prevăzute ca obligatorii de reglementările privind conţinutul-cadru al documentaţiilor.

Art. 37. - Specialiştii cu drept de semnătură au următoarele drepturi, cu respectarea legislaţiei în vigoare:

a)   să elaboreze şi/sau să verifice şi să semneze categoriile de documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism pentru care au obţinut drept de semnătură, conform prezentului regulament;

b)  să nu semneze o documentaţie de amenajare a teritoriului şi de urbanism dacă apreciază conţinutul acesteia ca fiind de o calitate profesională necorespunzătoare sau că nu au fost respectate reglementările privind procesul de elaborare;

c)  să fie permanent informaţi, prin grija Registrului Urbaniştilor din România, despre schimbările intervenite în cadrul legal şi despre iniţiativele reglementare în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului;

d)  să folosească în toate înscrisurile cu caracter profesional, pe lângă titlul academic de bază, menţiunea „specialist cu drept de semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului", precum şi evidenţierea înscrierii în Registrul urbaniştilor, conform regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia.

Art. 38. - Obligaţiile specialiştilor cu drept de semnătură sunt următoarele:

a)  să respecte prezentul regulament;

b)   să cunoască şi să respecte prevederile legale în vigoare referitoare la exercitarea profesiunii de urbanist;

c)  să manifeste conştiinciozitate şi probitate profesională şi să-şi asume, prin exercitarea dreptului de semnătură, întreaga responsabilitate profesională faţă de beneficiar şi autorităţile publice;

d)   să urmărească, în elaborarea documentaţiilor, echilibrul între interesul public şi cel privat;

e)   să aducă la cunoştinţa beneficiarului cerinţele privind elaborarea, avizarea şi aprobarea documentaţiei;

f)    să susţină, alături de beneficiar, avizarea şi promovarea documentaţiei în procesul de avizare şi aprobare;

g)   să notifice beneficiarului situaţiile care pot conduce la o calitate profesională necorespunzătoare a documentaţiei sau la nerespectarea reglementărilor privind procesul de elaborare, avizare şi aprobare;

h)  să se preocupe de perfecţionarea calificării profesionale şi de cunoaşterea reglementărilor legale în domeniu;

i)   să achite tarifele privind exercitarea dreptului de semnătură, potrivit prevederilor prezentului regulament.

SECŢIUNEA a 2-a

Dreptul de autor

Art. 39. - (1) Potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, studiile şi documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism ori părţi din acestea constituie opere de creaţie intelectuală (opere ştiinţifice) ale unor persoane fizice sau, după caz, persoane juridice, fiind recunoscute şi protejate - independent de aducerea la cunoştinţa publică, prin simplul fapt al realizării lor, chiar neterminate.

(2) Studiile şi documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism sunt opere colective în care contribuţiile personale ale coautorilor formează un tot, fără a fi posibil să se atribuie un drept distinct vreunuia dintre coautori asupra ansamblului operei create, cu excepţia structurării proceselor de planificare urbană şi teritorială şi creaţiei spaţiale.

Art. 40. - Pot face obiectul dreptului de autor, în condiţiile legii:

1.   La planurile de amenajare a teritoriului zonal şi judeţean, dreptul de autor are ca obiect planşa de ilustrare a scenariilor de dezvoltare propuse.

2.  La planurile urbanistice generale şi zonale, dreptul de autor are ca obiect conformarea spaţiilor publice şi private, configuraţia spaţială, cuprinse în planşa de ilustrare urbanistică.

3.  La planurile urbanistice de detaliu, dreptul de autor are ca obiect conformarea volumelor construibile cuprinse în planşa de ilustrare urbanistică.

4.  Utilizarea în forma originară a documentaţiilor care intră sub incidenţa Legii nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, conform pct. 1-3, se va face cu menţionarea numelui autorului.

5.   Dreptul de autor prevăzut la pct. 1-3 poate fi invocat numai în baza unei clauze speciale prevăzute în contractul dintre părţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAPITOLUL V

Dispoziţii tranzitorii şi finale

SECŢIUNEA 1

Dispoziţii tranzitorii

Art. 41. - (1) Profesioniştii din domeniile conexe amenajării teritoriului şi urbanismului pot semna capitolele sau secţiunile de documentaţii prevăzute la art. 12, fără a obţine dreptul de semnătură, până la data de 31 decembrie 2006.

(2) Semnarea capitolelor sau secţiunilor este condiţionată în această perioadă de pregătirea academică în domeniul corespunzător tematicii părţii de documentaţie, atestată prin diploma de absolvire sau de licenţă.

Art. 42. - Dovedirea capacităţii profesionale se face prin anexarea la documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism depusă spre aprobare a unei fotocopii a diplomei de licenţă sau de absolvire a studiilor superioare, iar după obţinerea dreptului de semnătură, prin anexarea certificatului de atestare eliberat de Registrul Urbaniştilor din România.

SECŢIUNEA a 2-a

Dispoziţii finale

Art. 43. - La încredinţarea elaborării documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism finanţate din fonduri publice, în condiţiile legii, este obligatorie existenţa în cadrul entităţii elaboratoare a unui specialist cu drept de semnătură, în calitate de coordonator, pentru categoria respectivă de documentaţii.

Art. 44. - In situaţia în care documentaţia este elaborată în cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau în structuri specializate în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului ale primăriilor, respectiv ale consiliilor judeţene, funcţionarii publici pot exercita dreptul de semnătură dacă participă la elaborare în cadrul sarcinilor de serviciu, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art. 45. - (1) Pentru specialiştii care ocupă funcţiile de arhitect-şef al judeţului, arhitect-şef al municipiului, arhitect-şef al sectorului sau arhitect-şef al oraşului, Consiliul poate decide echivalarea experienţei de coordonare a aplicării prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism cu practica profesională prevăzută la art. 17 alin. (3).

(2)  Echivalarea menţionată la alin. (1) se poate decide numai dacă:

a)  experienţa în funcţia de arhitect-şef este de minimum 4 ani;

b)  pregătirea profesională corespunde prevederilor art. 10-13.

(3)   Echivalarea se poate face numai în vederea dobândirii dreptului de semnătură pentru următoarele documentaţii:

a)   planurile de urbanism şi regulamentele aferente, pentru arhitecţii-şefi de oraşe şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti;

b)   planurile de urbanism şi regulamentele aferente, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan sau periurban, după caz, pentru arhitecţii-şefi ai municipiilor;

c)   planurile de urbanism şi regulamentele aferente, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan, periurban, judeţean, interjudeţean, regional sau transfrontalier, pentru arhitecţii-şefi ai judeţelor.

(4)   Echivalarea se decide în urma analizării individuale a cazurilor, la cererea celor interesaţi, după depunerea unui dosar al cărui conţinut se va stabili de către Consiliu.

Art. 46. - (1) Absolvenţii unei instituţii de învăţământ superior din străinătate, cetăţeni români sau străini, pot dobândi drept de semnătură în cazul în care diploma şi, dacă este cazul, specializarea le sunt recunoscute de statul român, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi agreate de Registrul Urbaniştilor din România.

(2)   Procedura de acordare a dreptului de semnătură pentru absolvenţii prevăzuţi la alin. (1) este cea prevăzută de prezentul regulament.

(3)   Specialiştii străini care au drept de semnătură într-o altă ţară ori sunt membri ai unei organizaţii naţionale care reglementează dreptul de practică profesională în urbanism şi amenajarea teritoriului pot dobândi drept de semnătură în România, dacă există convenţii de reciprocitate încheiate, în conformitate cu reglementările în vigoare, între Registrul Urbaniştilor din România şi organizaţiile respective care gestionează dreptul de semnătură sau, după caz, cel de practică profesională şi dacă promovează un examen privind legislaţia română în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului.

(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (3), cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European vor putea dobândi drept de semnătură pe baza recunoaşterii diplomelor şi calificărilor profesionale, în conformitate cu prevederile legale privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România.

Art. 47. - (1) Pentru exercitarea dreptului de semnătură se achită un tarif, pentru fiecare documentaţie elaborată, în contul Registrului Urbaniştilor din România.

(2)  Cuantumul tarifului, în sumă fixă, se stabileşte anual, prin hotărâre a Consiliului superior al Registrului Urbaniştilor din România.

(3)   La depunerea documentaţiei spre aprobare, conform prevederilor legii, se prezintă dovada plăţii tarifului de exercitare a dreptului de semnătură la Registrul Urbaniştilor din România.

Art. 48. - (1) In situaţia înregistrării unui număr mare de înscrieri, pot fi organizate mai multe examene de dobândire a dreptului de semnătură.

(2) Decizia privind organizarea examenelor aparţine Consiliului.

Art. 49. - (1) Programele academice de formare şi cele de specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care au funcţionat sau funcţionează şi au fost acreditate potrivit prevederilor legale, pot fi recunoscute, în vederea obţinerii dreptului de semnătură, de către Registrul Urbaniştilor din România, din oficiu.

(2)  Programele academice de formare şi cele de specializare din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care se înfiinţează după intrarea în vigoare a prezentului regulament, pentru formarea specialiştilor prevăzuţi la art. 4, vor fi avizate de Registrul Urbaniştilor din România prin procedura indicată la art. 15 alin. (5); acest aviz poate fi solicitat de către instituţia interesată la acreditare potrivit prevederilor legale.

(3)  Recunoaşterea va avea în vedere modul în care acestea răspund exigenţelor şi problematicii profesionale în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului.

Art. 50. - (1) Acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzut la art. 12, se face potrivit prevederilor prezentului regulament.

(2) Modalităţile specifice de acordare a dreptului de semnătură pentru diferitele categorii de specialişti vor fi stabilite de Consiliu.

Art. 51. - In situaţia modificării structurii programelor de formare a specialiştilor sau conţinutului documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, Consiliul este abilitat să propună Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului adaptarea prezentului regulament la noile cerinţe, cu respectarea exigenţelor şi limitărilor privind exercitarea dreptului de semnătură în funcţie de pregătirea academică, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art. 52. - Anexa cuprinzând Schema A privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare până în anul 2002 inclusiv şi Schema B privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare începând cu anul 2003 face parte integrantă din prezentul regulament.

ANEXĂ*) la regulament

SCHEMA  A

privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare până în anul 2002 inclusiv

*) Anexa la regulament este reprodusă în facsimil.

SCHEMA B

privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi înscrierea în Registrul urbaniştilor - Absolvenţi de studii universitare începând cu anul 2003

ANEXA Nr. 2

REGULAMENT

referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Registrul Urbaniştilor din România este autoritatea care administrează dreptul de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii.

(2)   Registrul Urbaniştilor din România se înfiinţează ca instituţie publică, autonomă, cu personalitate juridică, finanţată integral din venituri proprii, care se constituie din tarifele de atestare sau de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură, de înscriere în Registrul urbaniştilor şi de exercitare a dreptului de semnătură, precum şi din alte surse legale.

(3)   Registrul Urbaniştilor din România are sediul central în municipiul Bucureşti.

Art. 2. - (1) Documentul pentru evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism are denumirea de „Registrul urbaniştilor", denumit în continuare registru.

(2) In registru sunt înscrişi specialiştii care au dobândit dreptul de semnătură, precum şi profesioniştii care participă la realizarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, în condiţiile legii.

Art. 3. - (1) Registrul Urbaniştilor din România îndeplineşte, cu respectarea reglementărilor în vigoare, următoarele atribuţii:

1.   organizează examenele privind dobândirea dreptului de semnătură, conform Regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

2.   asigură şi gestionează evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;

3.   stabileşte, în detaliu, modalităţile de exercitare a dreptului de semnătură;

4.  monitorizează aplicarea şi respectarea regulamentului privind dobândirea dreptului de semnătură;

5.  controlează exercitarea dreptului de semnătură, ca urmare a sesizării autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a altor instituţii, a persoanelor juridice şi fizice sau din oficiu şi stabileşte aplicarea sancţiunilor potrivit reglementărilor în vigoare;

6.    elaborează, împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România şi în colaborare cu alte asociaţii ale profesioniştilor din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului şi cu instituţiile de învăţământ superior de profil, statutul şi codul deontologic ale profesiunii de urbanist, care se supun aprobării în conformitate cu legislaţia în vigoare;

7.   asigură publicitatea privind specialiştii înscrişi în registru;

8.   propune şi participă la elaborarea de reglementări în domeniul planificării teritoriale şi de urbanism şi în cel al proiectării urbane;

9.  avizează norme metodologice privind elaborarea, avizarea şi aprobarea, precum şi conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

10.   organizează expoziţii de specialitate şi concursuri de urbanism, naţionale şi internaţionale;

11.  editează împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România publicaţii de specialitate, având rol de informare şi promovare a bunelor practici şi de critică în domeniu;

12.  acordă premii pentru cele mai bune lucrări realizate;

13.   desfăşoară activităţi cu caracter economic, al căror profit va fi utilizat pentru îndeplinirea atribuţiilor;

14.  menţine o permanentă comunicare cu structurile sale şi cu specialiştii înscrişi în registru;

15.  îndeplineşte şi alte atribuţii, conform legislaţiei în vigoare.

(2) Registrul Urbaniştilor din România contribuie la definirea locului şi rolului specialiştilor şi profesioniştilor în dezvoltarea teritorială şi urbană, promovează valorile profesionale şi interesul public în practica de amenajare a teritoriului şi urbanism.

Art. 4. - In îndeplinirea atribuţiilor sale, în conformitate cu reglementările în vigoare, Registrul Urbaniştilor din România:

1.   conlucrează permanent cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;

2.   cooperează cu ministerele, instituţiile centrale, prefecturile, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale - consilii locale, consilii judeţene, primării, precum şi cu Federaţia Autorităţilor Locale din România;

3.   cooperează cu alte organizaţii profesionale în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, precum şi cu asociaţiile profesioniştilor în amenajarea teritoriului şi urbanism din administraţia publică locală - Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii, Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe - ori cu alte asociaţii similare;

4.  cooperează cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti şi cu celelalte instituţii de învăţământ superior care desfăşoară programe de formare acreditate;

5.   se consultă cu Ordinul Arhitecţilor din România privind practica profesională în urbanism şi în amenajarea teritoriului;

6.   cooperează cu instituţiile care desfăşoară programe de formare continuă sau programe de asistenţă în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului din ţară şi din străinătate.

CAPITOLUL II

Organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România

Art. 5. - Registrul Urbaniştilor din România are următoarea structură organizatorică:

1.  Consiliul superior;

2.  comisii de specialitate;

3.  secretariat.

Art. 6. - (1) Consiliul superior, denumit în continuare consiliu, este organul de conducere al Registrului Urbaniştilor din România.

(2)   Consiliul are 9 membri titulari şi 6 supleanţi, desemnaţi după cum urmează:

-   3 membri titulari şi un supleant, de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;

-   2 membri titulari şi un supleant, de către Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România;

-  un membru titular şi un supleant, de către Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu" Bucureşti;

-   un membru titular şi un supleant, de către Asociaţia arhitecţilor-şefi de judeţe;

-   un membru titular şi un supleant, de către Asociaţia arhitecţilor-şefi de municipii;

-   un membru titular şi un supleant, de către Ordinul arhitecţilor din România.

(3)   Pot fi desemnaţi pentru funcţia de membru al Consiliului specialiştii şi profesioniştii în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului, cu cel puţin 10 ani de activitate profesională în domeniu şi reputaţie profesională recunoscută, cu drept de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, cu tarifele plătite la zi şi care nu au suferit sancţiuni penale sau sancţiuni disciplinare ori administrative în exercitarea profesiunii.

(4)  Membrii supleanţi ai Consiliului înlocuiesc de drept membrii titulari în situaţia în care aceştia se află în imposibilitatea exercitării mandatului pentru o durată mai mare de 4 luni sau a nerespectării condiţiilor prevăzute la alin. (3).

(5) Activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România este asigurată de un secretariat subordonat Consiliului, condus de directorul executiv al acestuia.

Art. 7. - (1) Consiliul are următoarele atribuţii în dobândirea şi exercitarea dreptului de semnătură:

1.   stabileşte data şi locul de desfăşurare a atestării sau a examenului de dobândire a dreptului de semnătură;

2.   numeşte preşedintele Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;

3.   analizează şi soluţionează contestaţiile privind respectarea regulilor de desfăşurare a atestării sau a examenului privind dobândirea dreptului de semnătură;

4.   hotărăşte acordarea dreptului de semnătură specialiştilor care au promovat atestarea sau examenul şi emite certificatele de atestare;

5.  hotărăşte înscrierea în Registrul urbaniştilor;

6.   constată încetarea calităţii de specialist cu drept de semnătură;

7.   coordonează elaborarea şi aprobă procedurile privind acordarea dreptului de semnătură pentru capitole sau secţiuni ale documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

8.   hotărăşte suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnătură, precum şi radierea din Registrul urbaniştilor, în condiţiile prezentului regulament;

9.   arbitrează, la cerere, litigii de natură profesională între specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în Registrul urbaniştilor.

(2)   Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în domeniul practicii profesiunii de urbanist:

1.   coordonează, împreună cu Asociaţia Profesională a Urbaniştilor din România, elaborarea statutului şi codului deontologic ale profesiunii de urbanist;

2.   avizează sau, după caz, recunoaşte programe academice de formare sau de specializare în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului.

(3)   Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii privind cooperarea cu alte organizaţii:

1.  încheie convenţii de cooperare cu instituţii publice sau cu alte persoane juridice române care îşi desfăşoară activitatea în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului, în vederea dezvoltării unor programe de monitorizare, documentare şi cercetare, sau de reprezentare a urbaniştilor români în organizaţiile internaţionale;

2.  încheie convenţii de cooperare bilaterală sau multilaterală cu organizaţii similare de peste hotare.

(4)   Consiliul îndeplineşte, potrivit legislaţiei în vigoare, următoarele atribuţii în activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România:

1.   aprobă programe şi proiecte ce urmăresc îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, în raport cu resursele disponibile;

2.  înfiinţează comisii de lucru, altele decât cele prevăzute în prezentul regulament;

3.  validează componenţa comisiilor de specialitate şi de lucru;

4.  aprobă regulamentele de funcţionare ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;

5.   aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al Registrului Urbaniştilor din România şi executarea acestuia, în condiţiile legii;

6.   aprobă numărul şi schema de personal angajat în secretariat, precum şi cuantumul salariilor acestuia;

7.   hotărăşte asupra patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;

8.   stabileşte sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, înfiinţează birourile sale teritoriale şi stabileşte sediile acestora, după caz;

9.  stabileşte tariful de exercitare a dreptului de semnătură pe categorii de documentaţii;

10.  stabileşte tarifele de atestare, examinare şi de înscriere în Registrul Urbaniştilor din România;

11.  aprobă desfăşurarea de activităţi cu caracter economic ce au drept scop creşterea resurselor financiare ale Registrului Urbaniştilor din România;

12.  decide asupra acceptării şi folosirii de donaţii, sponsorizări în vederea îndeplinirii atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România;

13.  aprobă raportul anual al directorului executiv;

14.  stabileşte calendarul organizării de expoziţii de specialitate şi a concursurilor de urbanism naţionale şi internaţionale;

15.  aprobă editarea publicaţiilor de specialitate;

16.   acordă premii şi aprobă cuantumul premiilor care se acordă celor mai bune lucrări de specialitate;

17.   aprobă, cu acordul Asociaţiei Profesionale a Urbaniştilor din România, înfiinţarea şi acordarea unor distincţii profesionale şi propune acordarea de ordine şi medalii ale României;

18.  aprobă cuantumul indemnizaţiei de şedinţă pentru membrii Consiliului şi comisiilor;

19.   aprobă Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi Regulamentul referitor la organizarea şi funcţionarea Registrului Urbaniştilor din România, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;

20.  asigură continuitatea funcţionării Registrului Urbaniştilor din România, prin nominalizarea reprezentanţilor instituţiilor constitutive ale acestuia.

Art. 8. - Consiliul se întruneşte în şedinţe la sediul Registrului Urbaniştilor din România, ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a cel puţin 5 dintre membrii săi.

1.   Convocarea Consiliului se face în scris, de regulă cu o săptămână înainte de data şedinţei, cu specificarea datei, a orei şi a ordinii de zi a şedinţei.

2.   Materialele ce urmează a fi analizate în şedinţele ordinare vor fi transmise membrilor Consiliului odată cu convocarea pentru şedinţă.

3.  La şedinţele Consiliului pot fi invitaţi specialişti cu drept de semnătură, alţi profesionişti din domeniu, în vederea analizării problemelor de pe ordinea de zi.

4.  In activitatea ce o desfăşoară, Consiliul adoptă hotărâri cu majoritate simplă de voturi.

5.  La număr egal de voturi, votul preşedintelui Consiliului este decisiv.

6.  Lucrările şedinţelor se consemnează într-un registru special, care poate fi consultat numai de către specialiştii cu drept de semnătură înscrişi în registru.

7.  La încheierea mandatului, Consiliul întocmeşte un raport de activitate ce se transmite organizaţiilor care desemnează membrii Consiliului, fiind accesibil specialiştilor cu drept de semnătură înscrişi în registru.

8.  Pentru participarea la şedinţele Consiliului, membrii acestuia primesc o indemnizaţie.

9.  Şedinţele Consiliului se desfăşoară pe bază de regulament propriu de funcţionare.

Art. 9. - (1) Preşedintele Consiliului este desemnat de către Consiliu dintre membrii acestuia, prin vot direct, cu majoritatea simplă a voturilor.

(2)   Preşedintele reprezintă Registrul Urbaniştilor din România în relaţiile cu autorităţile publice, precum şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate.

(3)   Preşedintele conduce lucrările Consiliului şi coordonează activitatea directorului executiv, conducător al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România.

(4)   Preşedintele poate decide formarea de grupuri de lucru pentru problemele aflate pe agenda Consiliului şi se poate implica în medierea litigiilor, în conformitate cu prevederile regulamentelor aprobate de Consiliu.

(5)  In situaţia imposibilităţii exercitării mandatului, pe perioade determinate, preşedintele poate delega exercitarea atribuţiilor unui alt membru al Consiliului.

(6)  In activitatea pe care o desfăşoară, preşedintele emite decizii.

Art. 10. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor Registrului Urbaniştilor din România, Consiliul înfiinţează comisii de specialitate.

(2)  Comisiile Registrului Urbaniştilor din România sunt:

1.  Comisia profesională;

2.   Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;

3.  Comisia de cenzori.

(3)   Comisiile au caracter permanent pe durata mandatului încredinţat de Consiliu.

(4)   Consiliul poate decide înfiinţarea unor comisii de lucru, altele decât cele prevăzute la alin. (2), cu caracter permanent sau pentru o durată limitată de timp.

(5)  O persoană nu poate face parte din mai   multe comisii.

(6)  Membrii comisiilor trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii ca membrii Consiliului, potrivit art. 6 alin. (3).

(7)  Din Comisia de cenzori va face parte un expert contabil.

(8)   Consiliul poate solicita în mod justificat instituţiilor care desemnează membri în comisii reexaminarea nominalizării unor membri.

(9)   Componenţa şi funcţionarea comisiilor se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliu.

(10)   Secretariatul comisiilor este asigurat de Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România.

(11)  In activitatea desfăşurată comisiile adoptă decizii. Art. 11. - (1) Comisia profesională

1.   Comisia profesională are următoarele obiective principale:

a)  definirea statutului şi monitorizarea stării profesiunii, precum şi a locului şi rolului profesionistului în urbanism şi amenajarea teritoriului, în raport cu evoluţia aşezărilor umane şi a teritoriului;

b)   evaluarea modului în care practicarea profesiunii şi exercitarea dreptului de semnătură răspund problemelor din dezvoltarea urbană şi teritorială şi respectă reglementările tehnice în domeniu;

c)  creşterea gradului de adecvare a programelor de formare de bază şi continuă la necesităţile impuse de dezvoltarea urbană şi teritorială.

2.    Comisia profesională are următoarele atribuţii, în conformitate cu reglementările în vigoare:

a)  participă la elaborarea statutului şi a codului deontologic ale profesiunii de urbanist;

b)  analizează şi evaluează propunerile de reglementări privind activităţile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, precum şi cele referitoare la conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism;

c)  întocmeşte rapoarte privind statutul profesiunii în alte ţări;

d)  propune sau, după caz, evaluează programe şi proiecte de cooperare profesională - conferinţe, seminarii, ateliere;

e)   analizează, la solicitarea Consiliului, precum şi pe baza audierii unor experţi, după caz, calitatea profesională a unor documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism şi propune suspendarea şi/sau retragerea dreptului de semnătură;

f)  analizează modul în care se exercită dreptul de semnătură, iniţiind acţiuni de monitorizare;

g)  coordonează monitorizarea şi întocmeşte rapoarte periodice privind calitatea formaţiei profesionale în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului;

h) structurează şi avizează conţinutul programelor de specializare şi perfecţionare continuă, desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, împreună cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi în cooperare cu instituţii de învăţământ superior sau cu alte persoane   juridice;

i) analizează şi propune avizarea sau, după caz, recunoaşterea programelor academice de formare sau de specializare, precum şi a programelor de perfecţionare continuă în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului.

(2)   Comisia de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură

Obiectivele, atribuţiile, componenţa şi modul de lucru ale Comisiei de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură sunt stabilite prin Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

(3)  Comisia de cenzori

1.   Comisia de cenzori are ca principală atribuţie controlul privind modul în care sunt utilizate resursele Registrului Urbaniştilor din România, verificând:

a)   modul în care este gestionat patrimoniul Registrului Urbaniştilor din România;

b)  dacă operaţiunile financiare se desfăşoară în condiţiile legii, sunt conforme cu hotărârile Consiliului şi dacă se înscriu în prevederile bugetului aprobat;

c)   legalitatea bilanţului contabil al Registrului Urbaniştilor din România.

2.   Comisia de cenzori întocmeşte şi transmite Consiliului rapoarte.

Art. 12. - (1) Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România asigură desfăşurarea activităţii curente, în baza hotărârilor Consiliului.

(2)   Secretariatul se compune din directorul executiv şi din personalul angajat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată.

(3)   Organigrama este aprobată de Consiliu.

(4)   Salarizarea personalului Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se face potrivit reglementărilor în vigoare, specifice instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii.

(5)   Directorul executiv este numit de Consiliu, conform legislaţiei în vigoare.

(6)  Directorul executiv are următoarele atribuţii principale:

1.   conduce activitatea curentă a Registrului Urbaniştilor din România;

2.    pune în aplicare hotărârile Consiliului şi deciziile preşedintelui;

3.   asigură toate condiţiile pentru desfăşurarea lucrărilor Consiliului şi ale comisiilor de lucru ale Registrului Urbaniştilor din România;

4.   asigură gestionarea curentă a patrimoniului Registrului Urbaniştilor din România;

5.   asigură întocmirea şi execuţia bugetului Registrului Urbaniştilor din România;

6.   coordonează activităţile cu caracter economic desfăşurate de Registrul Urbaniştilor din România, conform prevederilor art. 3 alin. (1).

(7)   Directorul executiv prezintă Consiliului, la fiecare reuniune a acestuia, rapoarte privind activitatea curentă, precum şi informări detaliate asupra unor subiecte, ca urmare a solicitării preşedintelui sau membrilor Consiliului.

(8)  In activitatea sa directorul executiv emite decizii.

(9)  Regulamentul de organizare şi funcţionare al Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România se aprobă de Consiliu.

Art. 13. - (1) Resursele financiare ale Registrului Urbaniştilor din România se constituie din tarife, donaţii, sponsorizări şi venituri din activităţile cu caracter economic, inclusiv dobânzile bancare.

(2)   Cuantumul tarifelor se stabileşte în raport cu cheltuielile necesare de organizare şi funcţionare a Registrului Urbaniştilor din România.

(3)   Tarifele ce se achită Registrului Urbaniştilor din România sunt:

-  tariful de atestare sau examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură;

-  tariful de înscriere în registru;

-  tariful privind exercitarea dreptului de semnătură aplicat pe categorii de documentaţii.

(4)   Tariful privind exercitarea dreptului de semnătură se stabileşte în mod diferenţiat, pentru categoriile de documentaţii semnate, precum şi pentru coordonarea elaborării întregii documentaţii sau, după caz, elaborarea unor secţiuni ale acestora. Achitarea tarifului pe categorii de documentaţii se face de către coordonatorul documentaţiei de amenajare a teritoriului sau de urbanism, după caz, la data înregistrării documentaţiei la autoritatea administraţiei publice locale care avizează şi aprobă documentaţia.

(5)  Cuantumul tarifelor se stabileşte de Consiliu.

(6)  In situaţia susţinerii examenului care are drept scop verificarea doar a cunoştinţelor privind reglementările în domeniu, cuantumul tarifului de examinare se reduce cu 50%.

(7)   Inscrierea stagiarilor în registru se face fără încasarea tarifului de înscriere.

(8)   Tarifele pot fi achitate în contul deschis de Registrul Urbaniştilor din România în acest scop sau direct la sediul acestuia.

Art. 14. - (1) Bugetul Registrului Urbaniştilor din România este elaborat de secretariat şi este aprobat de Consiliu în conformitate cu reglementările în vigoare.

(2)   Bugetul Registrului Urbaniştilor din România cuprinde următoarele capitole:

1.  bugetul Consiliului;

2.  bugetul comisiilor;

3.  bugetul secretariatului.

(3)  Bilanţul anual al Registrului Urbaniştilor din România este public, iar datele esenţiale se publică în Monitorul Registrului Urbaniştilor din România şi se afişează pe site-ul propriu.

Art. 15. - (1) Pentru activitatea desfăşurată, membrii Consiliului, cei ai comisiilor sau, după caz, ai grupurilor de lucru primesc indemnizaţii care se acordă pentru prezenţa la şedinţe, seminarii, conferinţe, ateliere, întruniri şi alte asemenea manifestări, pentru deplasări, cât şi pentru activitatea desfăşurată în afara acestora.

(2) Cuantumul indemnizaţiilor se stabileşte de Consiliu.

CAPITOLUL III

Evidenţa şi înscrierea în Registrul urbaniştilor

Art. 16. - (1) Inregistrarea specialiştilor cu drept de semnătură în urbanism şi amenajarea teritoriului şi a specialiştilor stagiari, precum şi evidenţa altor categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului se organizează distinct în cadrul registrului.

(2)  Registrul cuprinde două părţi:

1.  specialişti cu drept de semnătură;

2.  stagiari.

(3)   Partea referitoare la specialiştii cu drept de semnătură cuprinde coordonarea elaborării de tipuri de documentaţii şi părţi ale acestora, pentru care este acordat dreptul de semnătură.

(4)   Coordonarea elaborării documentaţiei de amenajare a teritoriului şi de urbanism cuprinde:

1.   planul de amenajare a teritoriului naţional, simbol „A";

2.   planurile de amenajare a teritoriului judeţean, planurile de amenajare a teritoriului regional, planurile de amenajare a teritoriului interjudeţean şi planurile de amenajare a teritoriului frontalier, simbol „B";

3.   planurile de amenajare a teritoriului interorăşenesc sau intercomunal, planurile de amenajare a teritoriului metropolitan şi planurile de amenajare a teritoriului periurban al principalelor municipii şi oraşe, simbol „C";

4.   planurile urbanistice generale şi planurile urbanistice zonale împreună cu regulamentele locale aferente acestora, simbol „D";

5.   planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente pentru parcelări de locuinţe şi alte funcţiuni asociate acestora, simbol „D1";

6.   planurile urbanistice zonale şi regulamentele locale de urbanism aferente care au drept subiect o parcelare nouă pentru realizarea în exclusivitate de locuinţe, cu maximum 20 de parcele, nu mai mari de 1.000 m2 fiecare, simbol „D2";

7.  planurile urbanistice de detaliu, simbol „E";

8.   planurile urbanistice de detaliu care au drept subiect amplasarea unei construcţii de importanţă redusă, aşa cum este definită în Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificările ulterioare, simbol „E1".

(5)   Elaborarea unei părţi din documentaţia de amenajare a teritoriului sau de urbanism cuprinde:

1.  cadrul natural şi calitatea mediului, simbol „F1";

2.  dezvoltarea economică a teritoriului, simbol „F2";

3.  demografia şi forţa de muncă, simbol „F3";

4.  echiparea tehnică a teritoriului, simbol „F4";

5.   protejarea şi dezvoltarea patrimoniului natural, simbol „F5";

6.  protejarea şi dezvoltarea patrimoniului construit, simbol „F6";

7.  echipare edilitară, simbol „G1";

8.  sociologie urbană şi demografie, simbol „G2";

9.  calitatea mediului, simbol „G3";

10.  economie urbană, simbol „G4";

11.  studii de istorie urbană, simbol „G5";

12.  amenajare peisagistică, simbol „G6";

13.  căi de comunicaţii şi transporturi, simbol „G7";

14.  studii de teren, simbol „G8";

15.  alte studii, simbol „G9".

(6)   Prin coordonarea documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se înţelege şi elaborarea acelor părţi din documentaţii de către specialistul a cărui pregătire profesională corespunde prevederilor art. 10-13 din Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

(7)  Evidenţa privind alte categorii de profesionişti în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului are caracter informativ şi este organizată pe următoarele capitole:

1.  cercetători şi elaboratori de studii de specialitate;

2.  specialişti în administraţia publică;

3.  specialişti în managementul urban;

4.  specialişti în formare academică şi continuă;

5.  specialişti în dezvoltare economică urbană şi rurală;

6.  specialişti în dreptul urbanismului;

7.  specialişti în mediere şi participarea populaţiei;

8.   experţi tehnici judiciari şi extrajudiciari în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului;

9.  alţi specialişti stabiliţi de Consiliu.

(8)  In cadrul capitolelor de la alin. (4) şi (5), evidenţa se organizează pe domenii de specialitate.

(9)   In registru şi în evidenţa privind alte categorii de profesionişti, înregistrarea se face în ordine alfabetică.

(10)  Consiliul stabileşte dreptul de semnătură pentru părţi ale documentaţiilor, precum şi domenii de specialitate ale altor categorii de profesionişti, în raport cu conţinutul documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism.

Art. 17. - Documentaţia necesară la înscrierea în registru este următoarea:

a)    pentru specialişti cu drept de semnătură pentru documentaţii de amenajare a teritoriului şi de urbanism:

-  formular-tip de înscriere;

-  certificat de atestare a dreptului de semnătură, eliberat de comisia de examinare;

-  dovada achitării tarifului de înscriere;

b)  pentru stagiari:

-  formular-tip de înscriere;

-  cerere de admitere la stagiu;

-   diplomă sau licenţă şi cea de specializare, după caz - copie legalizată;

-   recomandarea a 2 specialişti cu drept de semnătură, care sprijină cererea de primire în profesie ca stagiar, dintre care unul garantează îndrumarea profesională efectivă pe întreaga perioadă a stagiului, potrivit îndrumarului de stagiu aprobat de Consiliu;

c)  pentru alte categorii de profesionişti din domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului:

-  formular-tip de înscriere;

-  diplomă sau licenţă - copie legalizată;

-  diplome postuniversitare, alte diplome ce atestă specializări - copie legalizată;

-  listă de articole, cărţi publicate, după caz;

-  curriculum vitae;

-  dovada achitării tarifului de înscriere.

Art. 18. - (1) Datele înscrise în registru, pe baza formularelor-tip de înscriere, vor avea următoarea structură:

a)  numele, domiciliul şi data naşterii;

b)   denumirea actului de absolvire a instituţiei de învăţământ superior, anul eliberării, instituţia de învăţământ superior emitentă şi numărul acestuia; alte diplome sau acte care atestă studii postuniversitare ori specializări;

c)  anul atestării dreptului de semnătură, după caz;

d)  numărul de înregistrare în registru, în ordinea cronologică a înregistrării;

e)  forma de exercitare a profesiei;

f)  lista lucrărilor efectuate;

g)  distincţii acordate de statul român, de alte state, de instituţii sau autorităţi din ţară şi din străinătate;

h) diplome şi specializări, obţinute ulterior înscrierii în registru;

i) sancţiuni;

j) perioadele şi motivele de suspendare a dreptului de semnătură - când este cazul;

k) data şi motivele radierii din registru.

(2) Datele înscrise în registru, potrivit alin. (1), se vor adapta de Consiliu în funcţie de categoria de specialişti cu drept de semnătură şi stagiari stabilită la art. 16.

CAPITOLUL IV

Accesul la informaţiile din Registrul urbaniştilor

Art. 19. - (1) Registrul este public. Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia să furnizeze terţilor interesaţi informaţii privind datele înregistrate în evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură, care au fost publicate şi care nu au caracter confidenţial.

(2) Un exemplar din evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi al amenajării teritoriului va fi pus la dispoziţie consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pentru a fi consultat de către cei interesaţi.

Art. 20. - Registrul cuprinzând evidenţa specialiştilor cu drept de semnătură se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, la începutul fiecărui an.

Art. 21. - Secretariatul Registrului Urbaniştilor din România are obligaţia de a elibera, pe cheltuiala persoanei solicitante, certificate ce vor conţine datele înregistrate, care prin natura lor sunt publice, privitoare la un specialist cu drept de semnătură în domeniul urbanismului şi amenajarea teritoriului sau la un profesionist aflat în baza de date. Certificatele vor fi înseriate, vor fi semnate de directorul executiv, vor conţine data eliberării, precum şi ştampila Secretariatului Registrului Urbaniştilor din România. Eliberarea lor va fi consemnată într-un registru de evidenţă.

CAPITOLUL V

Suspendarea şi retragerea dreptului de semnătură

Art. 22. - (1) Suspendarea pe o perioadă de 6-12 luni a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism se aplică în următoarele cazuri:

a)   exercitarea dreptului de semnătură la altă categorie de documentaţii decât cea pentru care s-a dobândit dreptul de semnătură;

b)   în cazul elaborării documentaţiilor fără respectarea prevederilor legale;

c)   nerespectarea dreptului de autor şi/sau însuşirea, fără menţionarea autorului, a proprietăţii intelectuale a acestuia;

d)   neplata repetată a tarifelor privind exercitarea dreptului de semnătură pe tipuri de documentaţii;

e)   alte fapte care prejudiciază grav onoarea şi prestigiul profesiei de urbanist.

(2)  Decizia de suspendare are formă scrisă, se semnează de preşedintele Consiliului şi se argumentează.

(3)  Decizia de suspendare îşi produce efectele din momentul comunicării acesteia.

(4)  Decizia de suspendare se comunică în termen de 15 zile celor interesaţi, se afişează la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România, se înscrie în registru şi se publică în anul următor în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu ocazia publicării registrului.

(5)  In decizia de suspendare a dreptului de semnătură se precizează termenele şi procedura de contestare a acesteia.

Art. 23. - (1) Hotărârea de retragere a dreptului de semnătură, urmată de radierea specialiştilor din registru, se aplică în următoarele cazuri:

a)  invalidarea diplomei de licenţă, a diplomei de specializare sau a certificatului de stagiu;

b)  dacă persoana înscrisă a fost condamnată definitiv pentru o faptă în legătură directă cu exercitarea dreptului de semnătură;

c)   la cerere, prin renunţarea la exercitarea dreptului de semnătură;

d)  ca urmare a unei sancţiuni de suspendare a dreptului de semnătură rămase definitivă;

e)   în caz de deces.

(2)   Retragerea definitivă a dreptului de semnătură, respectiv radierea din registru, se face de către Consiliu, prin hotărâre în formă scrisă, semnată de preşedintele acestuia.

(3)   Efectul hotărârii luate de Consiliu survine din momentul comunicării acesteia.

(4)   Hotărârea de retragere/radiere se comunică în termen de 15 zile celor interesaţi şi se afişează la sediul central al Registrului Urbaniştilor din România şi pe site-ul acestuia.

(5)   Hotărârea de retragere/radiere precizează termenele şi modalităţile de contestare a acesteia.

(6)   Hotărârea de retragere/radiere, rămasă definitivă, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 24. - Impotriva deciziilor de neacordare, suspendare sau retragere a dreptului de semnătură persoana care se consideră vătămată poate face contestaţie la Consiliu şi se poate adresa instanţelor judecătoreşti competente, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Art. 25. - (1) Specialiştii înscrişi în registru răspund disciplinar, în condiţiile legii.

(2) Pentru specialiştii înscrişi în registru, care au calitatea de funcţionari publici conform art. 35 şi 36 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, se poate constitui o comisie de disciplină.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 26. - Consiliul se desemnează pentru o perioadă de 2 ani.

Art. 27. - Comisiile de specialitate se desemnează de Consiliu pentru o perioadă de 2 ani şi se constituie în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.

Art. 28. - Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la propunerea Consiliului, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

Art. 29. - Calitatea de expert tehnic judiciar şi extrajudiciar în domeniul amenajării teritoriului şi al urbanismului se dobândeşte potrivit prevederilor legale în vigoare.

Art. 30. - Hotărârile Consiliului privind tarifele de exercitare a dreptului de semnătură pentru documentaţiile de amenajare a teritoriului şi de urbanism, de dobândire a dreptului de semnătură şi de înscriere în Registrul urbaniştilor, Codul deontologic al urbanistului, componenţa Consiliului, a comisiilor de examinare profesională şi a redacţiei publicaţiilor Registrului Urbaniştilor din România se publică în Monitorul Registrului Urbaniştilor din România şi se afişează pe site-ul Registrului.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 26/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 26 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu