E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 2406 din 21 decembrie 2004

privind gestionarea vehiculelor scoase din uz

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 32 din 11 ianuarie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare reglementeaza masurile de prevenire a producerii de deseuri provenite de la vehiculele scoase din uz si reutilizarea, reciclarea, precum si alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz si a componentelor acestora, in vederea reducerii cantitatii de deseuri destinate eliminarii.
    (2) Prevederile prezentei hotarari stabilesc masuri pentru imbunatatirea din punct de vedere al protectiei mediului a activitatilor agentilor economici implicati in ciclul de viata al vehiculelor si, in special, ale agentilor economici direct implicati in tratarea vehiculelor scoase din uz.
    (3) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea legislatiei nationale privind standardele de siguranta, emisiile in atmosfera si nivelul emisiilor de zgomot, precum si cele referitoare la protectia solului si a apei.
    (4) Prevederile prezentei hotarari se aplica vehiculelor scoase din uz, inclusiv componentelor si materialelor acestora, fara a se tine seama de modul in care vehiculul a fost intretinut sau reparat pe toata durata utilizarii acestuia si indiferent daca acesta este echipat cu componente furnizate de producator sau cu alte componente a caror montare ca piese de schimb sau ca piese de inlocuire se realizeaza respectandu-se reglementarile nationale in domeniu.
    Art. 2
    In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni si expresii semnifica:
    a) vehicul - orice vehicul apartinand categoriilor M_1 sau N_1, precum si vehiculele cu 3 roti, astfel cum sunt definite prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 pentru aprobarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia mototriciclurilor;
    b) vehicul scos din uz - un vehicul devenit deseu, in sensul definitiei din anexa nr. IA la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001;
    c) producator - fabricantul de vehicule sau importatorul profesional al unui vehicul in Romania;
    d) producator individual - persoana fizica sau juridica care produce ori importa vehicule, dar care nu desfasoara aceasta activitate cu titlu profesional;
    e) prevenire - masurile care urmaresc reducerea cantitatii si nocivitatii pentru mediu a vehiculelor scoase din uz, a materialelor si substantelor din componenta acestora;
    f) tratare - orice activitate desfasurata dupa ce vehiculul scos din uz a fost predat unui agent economic care desfasoara activitati de depoluare, dezmembrare, taiere, maruntire, valorificare sau pregatire pentru eliminarea deseurilor maruntite, precum si orice alta operatiune efectuata in vederea valorificarii si/sau eliminarii vehiculelor scoase din uz si a componentelor lor;
    g) reutilizare - orice operatiune prin care componentele vehiculelor scoase din uz sunt utilizate in acelasi scop pentru care au fost concepute;
    h) reciclare - reprelucrarea deseurilor intr-un proces de productie in vederea utilizarii in scopul initial sau pentru alte scopuri, dar cu excluderea valorificarii energetice;
    i) valorificare energetica - utilizarea deseurilor combustibile ca mijloc de generare a energiei, prin incinerare directa sau coincinerare, cu sau fara alte deseuri, dar cu recuperarea caldurii;
    j) valorificare - oricare dintre operatiunile prevazute in anexa nr. IIB la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001;
    k) eliminare - oricare dintre operatiunile prevazute in anexa nr. IIA la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001;
    l) agenti economici - producatorii, distribuitorii, colectorii, companiile de asigurare, precum si agentii care au ca obiect de activitate tratarea, recuperarea, reciclarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv a componentelor si materialelor acestora;
    m) substanta periculoasa - orice substanta considerata periculoasa potrivit art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001;
    n) instalatie de maruntire a vehiculelor scoase din uz - orice instalatie utilizata pentru taierea in bucati sau pentru fragmentarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv in scopul obtinerii de resturi metalice direct refolosibile;
    o) informatii referitoare la dezmembrare - toate informatiile necesare pentru tratarea corespunzatoare si ecologic rationala a vehiculelor scoase din uz. Aceste informatii vor fi puse la dispozitie agentilor economici care detin instalatii de tratare autorizate de catre producatorii de vehicule si producatorii de componente sub forma de manuale sau pe suport electronic, cum ar fi CD-ROM, servicii on-line;
    p) piesa de inlocuire - piesa destinata sa inlocuiasca la un vehicul acea piesa cu care vehiculul a fost omologat de tip;
    r) masa medie la gol a vehiculului - masa proprie a vehiculului, conform cartii de identitate a vehiculului, minus masa continutului rezervorului de carburant umplut la 90% din capacitate si masa conducatorului auto evaluata la 75 kg;
    s) depoluare - golirea de fluide si de substante chimice periculoase a vehiculelor scoase din uz, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1 la prezenta hotarare;
    t) certificat de distrugere - certificatul eliberat ultimului detinator al vehiculului scos din uz de catre unitatile autorizate pentru colectare/tratare.
    Art. 3
    In scopul prevenirii aparitiei deseurilor, producatorii de vehicule, in colaborare cu producatorii de componente si de materiale, vor lua masurile necesare pentru:
    a) limitarea si reducerea pe cat posibil a utilizarii substantelor periculoase la constructia vehiculelor, incepand din faza de proiectare, pentru a evita poluarea mediului, facilitarea reciclarii componentelor si materialelor, precum si evitarea eliminarii deseurilor periculoase;
    b) conceperea si construirea noilor vehicule cu luarea in considerare a posibilitatilor de dezmembrare, reutilizare si valorificare a componentelor si materialelor acestora;
    c) dezvoltarea utilizarii materialelor reciclate la producerea de noi vehicule sau alte produse.
    Art. 4
    (1) Materialele si componentele vehiculelor vor fi introduse pe piata numai daca nu contin plumb, mercur, cadmiu si crom hexavalent.
    (2) Materialele si componentele vehiculelor exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1), precum si conditiile in care se pot utiliza se aproba prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor si al ministrului economiei si comertului, in termen de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
    Art. 5
    Producatorii de vehicule si producatorii de componente sau de materiale au obligatia de a codifica componentele si materialele pentru a facilita identificarea acestora la dezmembrarea pentru reutilizare, valorificare, reciclare. Pot fi aplicate ca standarde de referinta urmatoarele: SR EN ISO 1043-1:2003, SR ISO 1043-2:1995, SR EN ISO 11469:2001 pentru componente din materiale plastice si SR ISO 1629:1993 pentru componente din cauciuc sau latex, cu exceptia anvelopelor.
    Art. 6
    (1) Producatorii, in colaborare cu agentii economici implicati in gestionarea vehiculelor scoase din uz, sunt obligati sa publice in cartea tehnica sau prin alte mijloace de informare informatii privind:
    a) constructia vehiculelor si a componentelor acestora din punct de vedere al posibilitatilor de reciclare si valorificare a acestora;
    b) modalitatile de tratare ecologica a vehiculelor uzate, in special in ceea ce priveste dezmembrarea si evacuarea tuturor fluidelor;
    c) dezvoltarea si optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare si recuperare a vehiculelor uzate si a componentelor acestora;
    d) progresele realizate in domeniul valorificarii si reciclarii in scopul reducerii cantitatii de deseuri, precum si pentru cresterea gradului de valorificare si reciclare.
    (2) Producatorii au obligatia de a pune la dispozitie potentialilor cumparatori informatiile prevazute la alin. (1). Date generale referitoare la informatiile prevazute la alin. (1) vor fi incluse in materialele promotionale utilizate la comercializarea noilor vehicule.
    Art. 7
    (1) Producatorii de vehicule au obligatia de a furniza gratuit agentilor economici autorizati, care realizeaza dezmembrarea si/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului industrial si comercial, informatii privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule in termen de cel mult 6 luni de la punerea pe piata a acestora. Aceste informatii vor privi componentele si materialele, precum si localizarea tuturor substantelor periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevazute la art. 15.
    (2) Producatorii de componente pentru vehicule trebuie sa furnizeze agentilor economici autorizati, care realizeaza dezmembrarea si/sau tratarea vehiculelor scoase din uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului industrial si comercial, informatiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea si testarea componentelor reutilizabile.
    Art. 8
    Persoanele fizice sau persoanele juridice detinatoare de vehicule scoase din uz au urmatoarele obligatii:
    a) sa nu abandoneze vehiculele scoase din uz ori componentele solide si/sau lichide ale acestora, pe sol, in apele de suprafata si ale marii teritoriale;
    b) sa predea vehiculele scoase din uz agentilor economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare si/sau tratare a vehiculelor scoase din uz.
    Art. 9
    (1) Producatorii de vehicule trebuie sa asigure, individual sau prin contracte cu terte parti, preluarea de la ultimul detinator a vehiculelor pe care le-au introdus pe piata, atunci cand acestea devin vehicule scoase din uz.
    (2) In scopul aplicarii prevederilor alin. (1), producatorii de vehicule vor asigura, individual sau prin contracte cu terte parti, minimum:
    a) un punct de colectare in fiecare judet;
    b) un punct de colectare in fiecare oras cu peste 100.000 de locuitori;
    c) 3 puncte de colectare in municipiul Bucuresti.
    (3) Producatorii de vehicule trebuie:
    a) sa transmita anual Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor lista cu punctele de colectare desemnate, potrivit obligatiilor prevazute la alin. (1);
    b) sa afiseze lista cu punctele de colectare prevazute la alin. (2) la punctele de vanzare a vehiculelor noi; lista va include detaliile de contact privind persoanele care reprezinta aceste puncte de colectare;
    c) sa puna la dispozitie publicului, prin publicarea pe Internet, lista prevazuta la lit. a) a prezentului alineat.
    Art. 10
    (1) Predarea vehiculului scos din uz catre punctele de colectare prevazute la art. 9 alin. (2) se face fara nici o cheltuiala a detinatorului care il preda.
    (2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1):
    a) vehiculele scoase din uz, care nu sunt inmatriculate sau pentru care ultima inmatriculare nu s-a facut in Romania, potrivit prevederilor legale in vigoare;
    b) vehiculele scoase din uz, care au fost inmatriculate temporar in Romania;
    c) vehiculele scoase din uz, care nu mai contin una sau mai multe componente esentiale, in mod special grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria, sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului;
    d) vehiculele scoase din uz, carora li s-au adaugat deseuri.
    Art. 11
    (1) Colectarea vehiculelor scoase din uz se va face numai in baza prezentarii agentului economic care efectueaza colectarea si/sau dezmembrarea a urmatoarelor documente:
    a) cartea de identitate a vehiculului (original si o copie care va fi predata agentului economic care efectueaza colectarea si/sau dezmembrarea);
    b) pentru persoane fizice, documentul de identitate al ultimului proprietar, daca acesta efectueaza predarea vehiculului, sau al altei persoane imputernicite de acesta printr-un act notarial sa efectueze predarea vehiculului uzat, precum si actul notarial de imputernicire, dupa caz;
    c) pentru persoane juridice, documentul de identitate al persoanei delegate de societatea detinatoare a vehiculului scos din uz sa efectueze predarea vehiculului si delegatia din partea societatii detinatoare a vehiculului scos din uz pentru persoana care va efectua predarea vehiculului.
    (2) Se excepteaza de la aplicarea prevederilor lit. a) si b) ale alin. (1) vehiculele fara proprietar sau abandonate pe domeniul public ori privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale si trecute, potrivit legii, in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale de pe a caror raza au fost ridicate.
    (3) Agentii economici autorizati pentru colectarea vehiculelor scoase din uz au obligatia de a emite ultimului detinator al vehiculului scos din uz un certificat de distrugere, la preluarea vehiculului scos din uz. In cazul in care agentii economici desfasoara doar activitati de colectare, certificatele de distrugere vor fi emise in numele unitatilor de tratare cu care au contract, cu acordul scris al acestora si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
    (4) Modelul si conditiile de emitere ale certificatului de distrugere se aproba prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al ministrului administratiei si internelor si al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in termen de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
    Art. 12
    (1) Colectarea si tratarea vehiculelor scoase din uz, care au fost introduse pe piata de producatori individuali sau ale caror producatori si-au incetat activitatea, se asigura prin proiecte finantate de la Fondul pentru mediu, conform legislatiei in vigoare.
    (2) Finantarea proiectelor prevazute la alin. (1) se face numai in cazul in care se dovedeste cu documente ca nivelul costurilor de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz depaseste veniturile obtinute din vanzarea pieselor reutilizabile si a materiilor prime secundare, rezultate din tratarea acestora.
    Art. 13
    Agentii economici care efectueaza operatiuni de intretinere si reparatii auto au obligatia de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare materialele si piesele inlocuite, care constituie deseuri, catre agentii economici autorizati, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.
    Art. 14
    (1) Agentii economici care desfasoara activitati de colectare si dezmembrare a vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizati potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, si ale Ordonantei Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2003, cu modificarile ulterioare.
    (2) Agentii economici care desfasoara activitati de valorificare si/sau eliminare a componentelor si materialelor rezultate in urma dezmembrarii vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizati potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile ulterioare.
    (3) Agentii economici care desfasoara activitati de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligati sa respecte cerintele minime prevazute in anexa nr. 1.
    (4) In vederea respectarii obligatiilor prevazute in anexa nr. 1, agentii economici prevazuti la alin. (1) au obligatia ca, in termen de 18 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, sa solicite autoritatii teritoriale pentru protectia mediului revizuirea autorizatiei de mediu.
    (5) Agentii economici care desfasoara activitati de dezmembrare si/sau tratare a vehiculelor scoase din uz au obligatia de a tine evidenta tuturor categoriilor de deseuri si a componentelor reutilizabile.
    Art. 15
    (1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, agentii economici trebuie sa asigure realizarea urmatoarelor obiective, luand in considerare masa medie la gol:
    a) reutilizarea si valorificarea a cel putin 75% din masa vehiculelor fabricate inainte de 1 ianuarie 1980;
    b) reutilizarea si valorificarea a cel putin 85% din masa vehiculelor fabricate dupa 1 ianuarie 1980;
    c) reutilizarea si reciclarea a 70% din masa vehiculelor fabricate inainte de 1 ianuarie 1980;
    d) reutilizarea si reciclarea a 80% din masa vehiculelor fabricate incepand cu data de 1 ianuarie 1980.
    (2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2015, agentii economici trebuie sa asigure realizarea urmatoarelor obiective, luand in considerare masa medie la gol:
    a) reutilizarea si valorificarea a cel putin 95% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele scoase din uz;
    b) reutilizarea si reciclarea a cel putin 85% din masa vehiculelor, pentru toate vehiculele scoase din uz.
    (3) Prevederile alin. (1) si (2) si, de asemenea, prevederile art. 5 si 7 nu se aplica vehiculelor cu destinatii speciale, astfel cum sunt definite in Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (4) Obiectivele prevazute la alin. (1) se pot realiza in urmatoarele moduri:
    a) individuale catre producatori, in instalatii proprii, sau in instalatii autorizate ale unor alti agenti economici cu care producatorii au contract;
    b) prin transferarea acestei responsabilitati catre o persoana juridica autorizata in acest scop de catre Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.
    (5) Procedura si criteriile de autorizare pentru persoanele juridice prevazute la alin. (4) lit. b) se stabilesc prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor si al ministrului economiei si comertului, in termen de 12 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
    (6) In scopul monitorizarii atingerii obiectivelor prevazute la alin. (1) si (2), agentii economici care desfasoara operatiuni de tratare a vehiculelor scoase din uz au obligatia de a transmite autoritatilor teritoriale pentru protectia mediului formularele prevazute in anexa nr. 2, completate pentru anul precedent, pana la data de 15 martie a anului in curs.
    (7) La interval de 3 ani, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor inainteaza Comisiei Europene un raport privind punerea in aplicare a prezentei hotarari. Raportul este intocmit pe baza formularelor prevazute la alin. (6), cu scopul de a stabili o baza de date privind vehiculele uzate si tratarea acestora. Raportul contine informatii relevante referitoare la posibilele modificari in structura comercializarii autovehiculelor si in sectoarele de colectare, dezmembrare, taiere, recuperare si reciclare, care pot duce la perturbarea concurentei intre sau in interiorul statelor membre ale Uniunii Europene. Formularele sau schemele sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene cu 6 luni inainte de inceputul perioadei acoperite de raport. Raportul este inaintat Comisiei Europene in termen de 9 luni de la sfarsitul perioadei de 3 ani pe care o acopera.
    Art. 16
    (1) Vehiculele fabricate in serie mica sau cele apartinand sfarsitului de serie de fabricatie, astfel cum sunt definite in Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt exceptate de la aplicarea art. 12 si 15.
    (2) Pentru vehiculele cu 3 roti se aplica numai prevederile art. 8, 9 si 14.
    Art. 17
    (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
    a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 6, cu amenda de la 10.000.000 la 20.000.000 lei;
    b) nerespectarea prevederilor art. 7 si ale art. 15 alin. (1), (2) si (6), cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, 13 si 14, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei si cu suspendarea temporara a activitatii agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotarari;
    d) punerea pe piata a vehiculelor cu incalcarea prevederilor art. 4, cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei si cu suspendarea temporara a activitatii agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotarari.
    (2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit al Autoritatii Nationale de Control, prin Garda Nationala de Mediu, sau al celorlalte autoritati competente potrivit legii.
    (3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, inclusiv cele prevazute la art. 28 din ordonanta mentionata.
    Art. 18
    Prezenta hotarare intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 4, 5, 10, 12 si a art. 15 alin. (7), care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, si a art. 9, care intra in vigoare la data de 1 octombrie 2006.
    Art. 19
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 20
    Prezenta hotarare transpune Directiva 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene (JOCE) nr. L 269 din 21 octombrie 2000, P. 0034 - 0043, cu exceptia art. 4 alin. (2) si art. 5 alin. (3) paragraful 2 si 3, care vor fi transpuse prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor, pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul mediului
                         si gospodaririi apelor,
                         Florin Stadiu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul transporturilor,
                         constructiilor si turismului,
                         Traian Panait,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul integrarii europene,
                         Andrei Popescu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

    ANEXA 1

                               CERINTE MINIME
necesar a fi indeplinite de catre unitatile de colectare si de cele de tratare a vehiculelor scoase din uz, in scopul minimizarii impactului asupra mediului al colectarii, dezmembrarii si reciclarii vehiculelor scoase din uz, precum si a eliminarii in conditii de siguranta pentru mediu a deseurilor rezultate

    1. Cerinte care trebuie indeplinite de unitatile de colectare:
    a) unitatile de colectare nu au dreptul sa trateze vehiculele scoase din uz, in mod special in ceea ce priveste evacuarea fluidelor si dezmembrarea acestora. Acestea trebuie sa incheie contracte cu unitatile de tratare in ceea ce priveste perioadele de preluare a vehiculelor, in scopul evitarii prejudiciilor produse mediului de stocarea prelungita a acestora si al evitarii blocarii activitatii de colectare. Aceste prevederi nu se aplica agentilor economici care sunt autorizati sa desfasoare activitati de colectare si tratare;
    b) unitatile de colectare trebuie sa detina toate autorizatiile necesare pentru activitatea desfasurata, conform prevederilor legale in vigoare;
    c) este interzisa stocarea vehiculelor unul peste altul, precum si asezate pe una dintre partile laterale sau pe plafon. Vehiculele trebuie stocate in asa fel incat sa se evite orice prejudiciu ce ar putea fi adus componentelor care contin fluide sau partilor usor demontabile din sticla (cum ar fi: parbrizul, luneta sau geamurile laterale);
    d) suprafata pentru colectare trebuie impartita intr-o suprafata unde vehiculele scoase din uz sunt predate de catre detinatori si o suprafata pentru stocarea temporara a acestora in vederea predarii catre unitatile de tratare. Aceasta ultima suprafata trebuie sa fie protejata impotriva scurgerilor de ulei mineral, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, si sa prezinte o retea de drenare a apelor meteorice. Daca suprafata este acoperita, existenta retelei de drenare nu mai este obligatorie;
    e) detinerea echipamentelor necesare transportarii vehiculelor la unitatile de tratare, tinandu-se seama de faptul ca vehiculele uzate colectate nu mai au drept de circulatie pe drumurile publice o data cu emiterea certificatului de distrugere si implicit cu radierea din circulatie;
    f) sunt obligatorii detinerea in cantitati suficiente si stocarea in conditii corespunzatoare a substantelor pentru tratarea si neutralizarea oricaror posibile scurgeri de fluide;
    g) este obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a apelor meteorice, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
    h) unitatea de colectare trebuie sa aiba o capacitate adecvata de prevenire si stingere a incendiilor;
    i) unitatea de colectare trebuie sa fie ingradita, pentru a preveni accesul persoanelor neautorizate;
    j) este obligatorie amplasarea unui indicator in apropierea caii de acces, in care sa se specifice denumirea, adresa si orele de functionare ale unitatii;
    k) toate vehiculele scoase din uz, colectate de la ultimul detinator, precum si cele care urmeaza sa fie transferate catre unitatile de tratare vor fi evidentiate in scris intr-un registru de operare. In plus, vor fi inregistrate urmatoarele informatii:
    - copii ale cartilor de identitate ale vehiculelor uzate colectate;
    - pentru persoanele fizice - copii ale documentelor de identitate ale ultimilor proprietari sau ale persoanelor imputernicite de acestia printr-un document notarial sa efectueze predarea vehiculelor uzate;
    - pentru persoanele juridice - copii ale documentelor de identitate ale persoanelor delegate de societatile detinatoare ale vehiculelor scoase din uz sa efectueze predarea acestora;
    - copii ale certificatelor de distrugere ale tuturor vehiculelor scoase din uz, preluate;
    - probleme deosebite si avarii incluzand cauzele si masurile de remediere ale acestora.
    Registrul de operare va fi prezentat, la cerere, autoritatilor responsabile cu controlul.

    2. Cerinte pentru unitatile de tratare:
    a) zona de lucru trebuie sa fie impartita in:
    - zona de livrare (primire si inregistrare);
    - zona de depozitare preliminara a vehiculelor care nu au fost tratate prealabil;
    - zona de pretratare a vehiculelor scoase din uz;
    - zona de depozitare a vehiculelor pretratate;
    - zona de dezmembrare;
    - zona de stocare a partilor reutilizabile care nu contin fluide;
    - zona de stocare a partilor reutilizabile care contin fluide;
    - zona de stocare a deseurilor solide pentru reciclare/valorificare energetica/eliminare;
    - zona de stocare a deseurilor fluide pentru reciclare/valorificare energetica/eliminare;
    - zona de stocare a vehiculelor dezmembrate ce vor fi transportate catre shredder;
    - zona de compactare (daca se efectueaza aceasta operatiune).
    Toate zonele trebuie sa fie identificate in mod clar;
    b) zonele ce servesc pentru stocarea vehiculelor scoase din uz primite trebuie sa fie impermeabilizate;
    c) pe durata depozitarii, inaintea pretratarii si dezmembrarii, este interzisa stocarea vehiculelor asezate pe una dintre partile laterale sau pe plafon, pentru a preveni scurgerea fluidelor. Depozitarea vehiculelor uzate unul peste altul este admisa numai daca exista echipamentele necesare pentru a se asigura prevenirea deformarii si deteriorarii componentelor care contin fluide.
    d) in zonele in care se realizeaza pretratarea, dezmembrarea, stocarea fluidelor si a partilor care contin fluide, precum si compactarea trebuie luate masuri pentru a se asigura evitarea degradarii deseurilor valorificabile;
    e) vehiculele scoase din uz, pretratate si dezmembrate, trebuie depozitate pe suprafete impermeabile astfel incat sa fie evitata contaminarea solului sau a panzei freatice;
    f) operatorii au obligatia de a tine un registru de evidenta a operatiunilor de tratare;
    g) este obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a apelor meteorice, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
    h) unitatea trebuie sa aiba o capacitate corespunzatoare de depozitare a anvelopelor uzate si sa previna formarea de stocuri;
    i) unitatea trebuie sa aiba o capacitate adecvata de prevenire si stingere a incendiilor;

    Pretratare
    j) la primirea vehiculelor scoase din uz operatorii unitatilor de tratare vor efectua cu prioritate, in cel mai scurt timp posibil, urmatoarele operatiuni de pretratare:
    - indepartarea acumulatorilor;
    - demontarea rezervorului de combustibil lichid sau gazos de catre personal autorizat, conform instructiunilor producatorului;
    - tratarea componentelor pirotehnice, fie prin dezmembrare si eliminare conform instructiunilor producatorului, fie prin detonare, pentru a le face inofensive atat timp cat sunt instalate pe vehicule;
    - indepartarea pe cat posibil a tuturor componentelor continand mercur;
    k) inaintea oricarei tratari operatorii unitatilor de tratare trebuie sa indeparteze de pe vehicule si sa colecteze selectiv urmatoarele fluide si materiale:
    - combustibilul (inclusiv gazul lichefiat);
    - lichidul de racire;
    - lichidul de frana;
    - lichidul de spalare a parbrizului;
    - agentul frigorific din instalatia de aer conditionat;
    - filtrul de ulei;
    - condensatoare ce contin PCB/PCT;
    - uleiul de motor, de transmisie, uleiul hidraulic si cel utilizat in amortizoare, cu exceptia cazului cand acestea sunt necesare pentru reutilizarea componentelor care le contin.
    Componentele si materialele care prezinta riscuri pentru panza freatica si pentru apele de suprafata vor fi depozitate pe suprafete acoperite si impermeabilizate;

    Tratare
    l) inaintea oricarei tratari ulterioare, operatorii unitatilor de tratare vor trebui sa indeparteze urmatoarele substante, materiale sau componente, din cauza pericolului pe care acestea il prezinta:
    - componentele potential periculoase indicate de producatori;
    - suspensiile, daca nu au fost golite de fluide;
    - componentele continand azbest;
    - componentele continand mercur, cum ar fi intrerupatoarele, in masura in care este posibil;
    - componentele si materialele care contin cadmiu, plumb, crom hexavalent;
    - substantele care nu au legatura cu vehiculele scoase din uz;
    m) inainte de transferarea vehiculelor dezmembrate catre shredder sau catre o alta instalatie de tratare ulterioara, operatorii unitatilor de tratare trebuie sa asigure cu prioritate dezasamblarea urmatoarelor componente:
    - convertoare catalitice;
    - greutati de echilibrare;
    - jante de aluminiu;
    - luneta, parbriz si geamuri laterale;
    - anvelope;
    - componente mari de plastic, cum sunt barele de protectie, grila radiatorului, daca acestea nu sunt separate in timpul sau dupa procesul de tocare/maruntire intr-o maniera care sa permita reciclarea materialelor;
    - componente metalice care contin cupru, aluminiu si magneziu, daca respectivele metale nu vor fi separate in timpul sau dupa procesul de tocare/maruntire;
    n) componentele si substantele obtinute din vehiculele scoase din uz trebuie sa fie reciclate sau reutilizate intr-o masura cat mai mare, acordandu-se prioritate reutilizarii.
    In masura posibilitatilor tehnice si financiare, lichidul de frana, uleiurile hidraulice, lichidul de racire si agentul frigorific din instalatia de aer conditionat trebuie sa fie reciclate.
    Deseurile care vor fi reciclate trebuie sa fie depozitate separat de deseurile care urmeaza sa fie eliminate;
    o) vehiculele pretratate sau dezmembrate pot fi compactate in instalatii corespunzatoare in scopul transportarii, daca s-a asigurat demontarea tuturor componentelor care pot fi reutilizate sau reciclate;

    Documente
    p) operatorii unitatilor de tratare au obligatia de a tine un registru de operare in care se vor mentiona datele de identificare a vehiculelor, operatiile de evacuare a fluidelor, reutilizarea si reciclarea materialelor, materialele valorificate energetic, alte tratamente aplicate unor componente;
    r) registrul de operare va contine si toate datele esentiale privind functionarea unitatii, care rezulta din principiile de transparenta si trasabilitate in ceea ce priveste gestionarea ecologica si rationala a vehiculelor scoase din uz, respectiv:
    - copii ale certificatelor de distrugere;
    - inventarele si locatiile, pe tipuri si cantitati, ale tuturor substantelor, materialelor si componentelor rezultate in urma operatiunilor de pretratare si tratare a vehiculelor uzate;
    - evidenta tuturor deseurilor reciclate sau eliminate, precum si informatii privind componentele reutilizate;
    - informatii privind fluxurile de deseuri din alte domenii de activitate ale unitatii, care vor fi eliminate impreuna cu fluxurile de deseuri rezultate de la gestionarea vehiculelor scoase din uz;
    - probleme in functionare, cauzele acestora si masurile luate pentru solutionarea acestora.

    ANEXA 2

    Materiale provenite de la depoluarea si dezmembrarea vehiculelor scoase din uz (in tone pe an)

 ______________________________________________________________________________
|Materiale provenite |Reutilizare|Reciclare|Valorificare|Valorificare|Eliminare|
|de la depoluare si  |    (A)    |  (B1)   |energetica  |totala      |   E1    |
|dezmembrare (*)    |           |         |   (C1)     | (D1=B1+C1) |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Acumulatori cu plumb|           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Uleiuri de motor, de|           |         |            |            |         |
|transmisie si de    |           |         |            |            |         |
|ungere              |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Lichide (excluzand  |           |         |            |            |         |
|combustibilul)      |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Filtre de ulei      |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Alte materiale      |           |         |            |            |         |
|provenite de la     |           |         |            |            |         |
|depoluare (excluzand|           |         |            |            |         |
|combustibilul)      |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Catalizatori        |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Componente metalice |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Anvelope            |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Componente mari de  |           |         |            |            |         |
|plastic             |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Sticla              |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Total               |           |         |            |            |         |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|

    Materiale provenite de la tocarea/maruntirea vehiculelor scoase din uz (in tone pe an)

 ______________________________________________________________________________
|Materiale provenite de la     |Reciclare|Valorificare|Valorificare  |Eliminare|
|tocare/maruntire (*)         |  (B2)   |energetica  |totala        |   E2    |
|                              |         |   (C2)     |(D2 = B2 + C2)|         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Materiale feroase (otel)      |         |            |              |         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Metale neferoase (aluminiu,   |         |            |              |         |
|cupru, zinc, plumb etc.)      |         |            |              |         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Fractie usoara rezultata in   |         |            |              |         |
|urma tocarii/maruntirii (SLF) |         |            |              |         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Altele                        |         |            |              |         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Total                         |         |            |              |         |
|______________________________|_________|____________|______________|_________|

    Monitorizarea vehiculelor scoase din uz (partilor vehiculelor scoase din uz) exportate pentru tratare (in tone pe an)

 ______________________________________________________________________________
|Masa totala a  |Totalul vehiculelor   |Totalul vehiculelor   |Totalul         |
|vehiculelor    |scoase din uz         |scoase din uz         |vehiculelor     |
|care sunt      |(partilor vehiculelor |(partilor vehiculelor |scoase din uz   |
|exportate      |scoase din uz)        |scoase din uz)        |(partilor       |
|pentru fiecare |exportate, care au    |exportate, care au    |vehiculelor     |
|tara*1) (*)   |fost reciclate        |fost valorificate     |scoase din uz)  |
|               |       (F1)           |energetic             |     (F3)       |
|               |                      |        (F2)          |                |
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
    (*) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile conform Hotararii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase.
    *1) Se va preciza separat, pe tari, masa vehiculelor exportate pentru reutilizare si valorificare.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 2406/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 2406 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu