HOTARARE Nr. 207 din 17 martie 2005
privind stabilirea cerintelor esentiale de securitate ale explozivilor de uz
civil si a conditiilor pentru introducerea lor pe piata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 6 aprilie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 alin.
(1) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, si al art. 5 alin.
(2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in aplicarea prevederilor art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prevederile prezentei hotarari se aplica explozivilor, astfel cum sunt definiti
in art. 2 alin. (1) lit. a).
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni si expresii se definesc
astfel:
a) explozivi - materii si articole considerate ca fiind explozive in
recomandarile Natiunilor Unite privind transportul produselor periculoase si
care se incadreaza in clasa 1 a acestor recomandari;
b) recomandarile Natiunilor Unite - recomandarile stabilite de Comitetul de
experti ai Natiunilor Unite privind transportul produselor periculoase, asa cum
au fost publicate de aceasta organizatie (Cartea Portocalie) si modificate pana
la data adoptarii prezentei hotarari;
c) securitate - prevenirea accidentelor si, atunci cand aceasta prevenire
nu poate fi evitata, limitarea efectelor acestora;
d) siguranta - prevenirea utilizarii explozivilor ce contravine
reglementarilor in vigoare si ordinii publice;
e) armurier - orice persoana fizica sau juridica a carei ocupatie consta
total ori partial in fabricarea, comercializarea, schimbul, inchirierea,
repararea sau transformarea armelor de foc si munitiei;
f) transfer - orice deplasare fizica a explozivilor pe teritoriul Romaniei,
precum si dinspre statele membre ale Uniunii Europene catre Romania sau invers,
cu exceptia deplasarilor in cadrul aceluiasi amplasament;
g) autorizatie de transfer - decizia luata pentru a permite transferuri
prevazute de explozivi in/din Romania dintr-un/intr-un stat membru al Uniunii
Europene;
h) intreprindere/agent economic din sectorul explozivilor - orice persoana
fizica sau juridica ce poseda autorizatie care o indreptateste sa se angajeze
in fabricarea, depozitarea, utilizarea, transferul sau comercializarea
explozivilor;
i) introducerea pe piata - actiunea de a face disponibil, pentru prima
data, contra cost sau gratuit, explozivii care intra sub incidenta prezentei
hotarari, in vederea distribuirii si/sau utilizarii lor in Romania sau intr-un
stat membru al Uniunii Europene.
(2) Termenii si expresiile definite la alin. (1) se completeaza cu termenii
definiti la art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii
produselor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) explozivilor, inclusiv munitiilor, destinati utilizarii de catre fortele
armate si politie;
b) articolelor pirotehnice;
c) munitiilor de uz civil, cu exceptia prevederilor art. 26 - 34 si art. 40
- 42.
(2) Articolele prevazute in anexa nr. 1 sunt considerate explozivi si intra
sub incidenta prezentei hotarari.
Art. 4
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei poate sa clasifice
anumite materii sau substante, care nu intra sub incidenta prezentei hotarari,
ca fiind explozivi, in temeiul unor acte normative sau reglementari tehnice, cu
conditia ca acestea sa nu contravina prevederilor prezentei hotarari.
CAP. 2
Conditii de introducere pe piata
Art. 5
Nu poate fi interzisa, restrictionata sau impiedicata introducerea pe piata
a explozivilor care fac obiectul prezentei hotarari si care sunt conformi cu
prevederile acesteia.
Art. 6
Explozivii trebuie sa respecte cerintele esentiale de securitate prevazute
in anexa nr. 2, care le sunt aplicabile.
Art. 7
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei ia toate masurile
necesare pentru a se asigura ca explozivii de uz civil:
a) sunt introdusi pe piata numai daca respecta toate prevederile prezentei
hotarari;
b) poarta marcajul european de conformitate CE, denumit in continuare
marcaj CE, prevazut la art. 12;
c) au fost supusi unei evaluari de conformitate potrivit procedurilor
prevazute in anexa nr. 3.
Art. 8
In cazul in care explozivilor le sunt aplicabile si alte reglementari care
se refera la alte aspecte si care prevad aplicarea marcajului CE, acest marcaj
semnifica si conformitatea cu prevederile acelor reglementari aplicabile
acestora.
Art. 9
(1) Se considera ca fiind in conformitate cu cerintele esentiale de
securitate prevazute la art. 8 explozivii care fac obiectul prezentei hotarari
si care satisfac standardele romane si/sau standardele nationale ale statelor
membre ale Uniunii Europene care adopta standarde europene armonizate ale caror
numere de referinta au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va publica si va
actualiza periodic, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, lista
standardelor romane care adopta standardele prevazute la alin. (1), aprobata
prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(3) In situatia in care se constata ca un standard prevazut la alin. (1) nu
satisface in totalitate cerintele esentiale de securitate prevazute la art. 8,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei instiinteaza Comitetul Permanent
de pe langa Comisia Europeana. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei va duce la indeplinire decizia adoptata de Comitetul Permanent de pe
langa Comisia Europeana, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
1.016/2004 privind masurile pentru organizarea si realizarea schimbului de
informatii in domeniul standardelor si reglementarilor tehnice, precum si al
regulilor referitoare la serviciile societatii informationale intre Romania si
statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia Europeana.
(4) Autoritatile competente vor desemna cate un reprezentant pentru
participare la Comitetul Permanent de pe langa Comisia Europeana pentru
dezbaterea problemelor care pot aparea la implementarea Directivei 93/15/CEE
privind armonizarea legislatiei statelor membre referitoare la introducerea pe
piata si controlul explozivilor de uz civil.
CAP. 3
Proceduri pentru evaluarea conformitatii
Art. 10
Evaluarea conformitatii explozivilor se face dupa una dintre urmatoarele proceduri:
1. examinarea EC de tip (modulul B), prevazuta in anexa nr. 3 pct. 1, la
care se adauga, la alegerea producatorului, una dintre urmatoarele:
a) conformitatea cu tipul (modulul C), prevazuta in anexa nr. 3 pct. 2;
b) procedura referitoare la asigurarea calitatii productiei (modulul D),
prevazuta in anexa nr. 3 pct. 3;
c) procedura referitoare la asigurarea calitatii produsului (modulul E),
prevazuta in anexa nr. 3 pct. 4;
d) procedura referitoare la verificarea produsului (modulul F), prevazuta
in anexa nr. 3 pct. 5;
2. verificarea unitatii de produs (modulul G), prevazuta in anexa nr. 3
pct. 6.
CAP. 4
Organisme notificate
Art. 11
(1) Competenta organismelor care urmeaza a fi notificate este recunoscuta
de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei pe baza unei
proceduri de evaluare, avandu-se in vedere criteriile minime prevazute in anexa
nr. 4. Se considera ca organismele care indeplinesc criteriile de evaluare
prevazute in standardele europene armonizate relevante indeplinesc criteriile
prevazute in anexa nr. 4.
(2) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei notifica statelor
membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene organismele desemnate pentru
realizarea procedurilor de evaluare a conformitatii, prevazute la art. 10,
impreuna cu sarcinile specifice pe care aceste organisme au fost desemnate sa
le indeplineasca si numarul de identificare alocat acestora anterior de catre
Comisia Europeana.
(3) Lista organismelor notificate si numarul de identificare alocat
acestora, precum si sarcinile specifice pentru care au fost notificate se
publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se actualizeaza permanent.
(4) In conditiile in care se constata ca un organism notificat nu mai
intruneste criteriile minime prevazute in anexa nr. 4, Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei retrage notificarea organismului si
informeaza Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene.
CAP. 5
Marcajul de conformitate CE
Art. 12
(1) Marcajul de conformitate CE se aplica direct pe explozivi, astfel incat
sa fie vizibil, usor de citit si sa nu poata fi sters sau, daca acest lucru nu
este posibil, pe o placa de identificare atasata la exploziv. In ultima instanta,
daca nici una dintre primele doua metode nu poate fi utilizata, marcajul de
conformitate CE se aplica pe ambalaj.
(2) Placa de identificare trebuie realizata in asa fel incat sa fie
imposibila reutilizarea ei.
(3) Modelul ce trebuie folosit pentru marcajul de conformitate CE este
prevazut in anexa nr. 5.
Art. 13
(1) Aplicarea pe explozivi a marcajelor care pot induce in eroare tertii in
ceea ce priveste semnificatia si forma marcajului CE este interzisa.
(2) Orice alt marcaj poate fi aplicat pe explozivi cu conditia ca
vizibilitatea si lizibilitatea marcajului CE sa nu fie reduse.
Art. 14
(1) In cazul in care organul de control prevazut la art. 43 alin. (3)
stabileste ca marcajul de conformitate CE a fost aplicat necorespunzator,
producatorul, reprezentantul sau autorizat ori persoana responsabila pentru
introducerea pe piata a explozivului in cauza, fara a aduce atingere
prevederilor art. 15, este obligata sa aduca produsul in stare de conformitate
cu prevederile privind aplicarea marcajului si sa inceteze incalcarea
prevederilor prezentei hotarari.
(2) In cazul in care organul de control prevazut la art. 43 alin. (3)
constata ca neconformitatea prevazuta la alin. (1) persista, acesta dispune
toate masurile necesare de restrictionare sau de interzicere a introducerii pe
piata a produsului respectiv ori asigura retragerea acestuia de pe piata, in
conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1).
Art. 15
(1) In cazul in care organul de control prevazut la art. 43 alin. (3)
constata ca explozivii care poarta marcajul CE si sunt utilizati in scopul
pentru care au fost proiectati pot pune in pericol securitatea, acesta dispune
masuri pentru a-i retrage de pe piata, pentru a interzice introducerea lor pe
piata sau libera circulatie.
(2) Organul de control prevazut la art. 43 alin. (3) informeaza in scris
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei asupra masurilor luate,
precizand motivele care au stat la baza deciziei si in special daca aceasta se
datoreaza:
a) nerespectarii cerintelor esentiale de securitate;
b) aplicarii necorespunzatoare a standardelor;
c) unei deficiente din cuprinsul standardelor.
(3) In cazul in care un exploziv care nu este conform poarta marcajul CE,
organul de control prevazut la art. 43 alin. (3) dispune masurile
corespunzatoare impotriva persoanei/persoanelor care a/au aplicat marcajul si
informeaza in scris Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei asupra
deciziilor sale.
(4) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va informa Comisia
Europeana si statele membre ale Uniunii Europene cu privire la masurile luate
potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
CAP. 6
Supravegherea transferurilor de explozivi
Art. 16
Explozivii care fac obiectul prezentei hotarari pot fi transferati numai cu
respectarea prevederilor art. 17 - 25.
Art. 17
In cazul transferurilor explozivilor reglementati de prezenta hotarare,
controalele efectuate in conformitate cu normele de drept comunitar sau cu
legislatia nationala nu se mai efectueaza sub forma de controale in interiorul
frontierelor, ci numai ca parte a procedurilor normale de control aplicate fara
discriminare pe teritoriul Uniunii Europene.
Art. 18
(1) Autorizatia pentru transferul explozivilor se obtine de catre
destinatar de la Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau de
la inspectoratul judetean de politie de la locul de destinatie.
(2) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie verifica daca destinatarul este autorizat legal sa
primeasca explozivi si daca poseda autorizatiile necesare.
(3) Persoana responsabila pentru transfer informeaza Directia Generala de
Politie a Municipiului Bucuresti, inspectoratul judetean de politie sau
autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene cu privire la
itinerarul de deplasare a transportului de explozivi, inclusiv al celor aflate
in tranzit pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat membru al Uniunii
Europene, solicitand autorizarea acestora.
Art. 19
Atunci cand exista suspiciuni in ceea ce priveste dreptul destinatarului de
a primi explozivi, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau
inspectoratul judetean de politie transmite Comisiei Europene informatiile
detinute in acest sens.
Art. 20
(1) Daca Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau
inspectoratul judetean de politie de la locul de destinatie aproba un transfer,
acesta emite destinatarului un document reprezentand autorizatia de transfer,
care trebuie sa cuprinda toate informatiile prevazute la art. 22.
(2) Acest document insoteste explozivii pana la destinatia declarata si
este prezentat, la cerere, organelor de control.
(3) Destinatarul pastreaza o copie a documentului, pe care o prezinta
organelor de control din locul de destinatie, la cererea acestora.
(4) Modelul documentului pentru transferul explozivilor este prezentat in
anexa nr. 6.
(5) Documentul pentru transfer, conform modelului, este un document valabil
pentru a insoti explozivii transferati pana ajung la destinatie.
(6) Documentul pentru transferul explozivilor nu este valabil si pentru
transferul munitiilor.
(7) Documentul pentru transferul explozivilor, denumit in continuare
document, se intocmeste in trei exemplare, luandu-se masurile necesare care sa
includa mijloace de securizare sigure pentru a-l face de nefalsificat.
(8) Documentul se tipareste pe hartie avand minimum 80 g/mp care sa fie
suficient de rezistenta pentru a nu se rupe si a nu se sifona usor in conditii
normale de utilizare.
Art. 21
(1) Daca Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau
inspectoratul judetean de politie considera ca nu sunt necesare masuri speciale
de siguranta, cum ar fi cele prevazute la art. 22, explozivii pot fi
transferati pe teritoriul Romaniei sau pe o parte a teritoriului Romaniei fara
furnizarea informatiilor prevazute in acelasi articol.
(2) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie de la locul de destinatie emite atunci o autorizatie de
transfer pe durata determinata, care poate fi suspendata sau retrasa in orice
moment pe baza unei decizii motivate.
(3) Documentul mentionat la art. 20 se refera in acest caz doar la
autorizatia prevazuta la alin. (2) si insoteste explozivii pana la destinatie.
Art. 22
Daca transferul explozivilor necesita supraveghere speciala pentru a
respecta cerintele particulare de siguranta, destinatarul trebuie sa furnizeze
inainte de transfer Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau
inspectoratului judetean de politie de la locul de destinatie urmatoarele date:
a) numele si adresele operatorilor implicati; aceste date trebuie sa fie suficient
de detaliate pentru a permite contactarea operatorilor, iar pe de alta parte,
pentru a stabili persoanele care sunt oficial abilitate de a receptiona
transportul;
b) numarul si cantitatea explozivilor transferati;
c) o descriere completa a explozivilor in cauza si a mijloacelor de
identificare, inclusiv a numarului de identificare al Natiunilor Unite;
d) daca explozivii urmeaza a fi introdusi pe piata, date si informatii cu
privire la respectarea conditiilor impuse pentru introducerea pe piata;
e) mijloacele de transport si itinerarul;
f) data estimativa a plecarii si sosirii transportului;
g) daca este necesar, punctul exact de intrare si/sau de iesire pe/de pe
teritoriul Romaniei.
Art. 23
(1) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie de la locul de destinatie analizeaza toate conditiile in
care are loc transferul, acordand o atentie deosebita asigurarii cerintelor
specifice de siguranta.
(2) Transferul este autorizat numai daca cerintele specifice de siguranta
sunt respectate.
(3) In cazul tranzitului pe teritoriul Romaniei, Directia Generala de
Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul judetean de politie
analizeaza si aproba, in aceleasi conditii, informatiile referitoare la
transfer.
Art. 24
Fara a aduce atingere verificarilor obisnuite realizate de statul membru al
Uniunii Europene din care porneste transportul, pe teritoriul sau, destinatarii
si operatorii implicati in sectorul explozivilor transmit autoritatilor
competente din statul membru al Uniunii Europene din care porneste transportul,
precum si celor din statele membre ale Uniunii Europene tranzitate, la cererea
acestora, toate datele si informatiile relevante pe care le poseda in legatura
cu transferul de explozivi.
Art. 25
Transferul de explozivi se poate efectua numai atunci cand destinatarul a
obtinut toate aprobarile necesare pentru transfer conform prevederilor art. 18
alin. (1) si (3), art. 20 alin. (1) - (3), art. 21 si 22.
CAP. 7
Supravegherea transferurilor de munitie
Art. 26
(1) Munitia poate fi transferata numai cu respectarea prevederilor
stabilite in art. 27 - 31.
(2) Prevederile art. 27 - 31 se aplica si in cazul transferului munitiei
care face obiectul unei vanzari prin corespondenta.
Art. 27
In cazul transferului munitiei catre un stat membru al Uniunii Europene,
inainte de orice expeditie, persoana interesata comunica Directiei Generale de
Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratului judetean de politie din
locul unde se afla munitia urmatoarele date:
a) numele si adresa persoanelor care vand sau transfera munitia, ale
persoanei care cumpara sau primeste munitia si, cand este cazul, numele si
adresa proprietarului;
b) adresa la care va fi trimisa sau transportata munitia;
c) cantitatea de munitie trimisa sau transportata;
d) date care fac posibila identificarea munitiei, precum si o indicare a
faptului ca munitia a fost verificata conform prevederilor Conventiei din 1
iulie 1969 privind recunoasterea reciproca a marcarii armelor de foc mici;
e) mijloacele de transfer;
f) data plecarii si data estimata pentru sosirea transportului.
Art. 28
(1) Datele prevazute la art. 27 lit. e) si f) nu trebuie comunicate in
cazul transferului intre armurieri.
(2) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie analizeaza conditiile in care are loc transferul, in
special cele referitoare la siguranta.
(3) In cazul in care Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti
sau inspectoratul judetean de politie autorizeaza un astfel de transfer, acesta
emite o autorizatie care cuprinde toate datele prevazute la art. 27,
autorizatie care insoteste munitia pana la destinatie.
(4) Autorizatia trebuie prezentata Directiei Generale de Politie a
Municipiului Bucuresti sau inspectoratului judetean de politie din locul de
destinatie, la cerere.
Art. 29
(1) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie poate acorda armurierilor dreptul de a efectua transferuri
de munitie de pe teritoriul Romaniei catre armurieri dintr-un stat membru al
Uniunii Europene sau in tranzit pe teritoriul Romaniei, fara autorizarea
prealabila prevazuta la art. 28 alin. (3), acestia avand obligatia respectarii
actelor normative in vigoare.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) Directia Generala de Politie a
Municipiului Bucuresti sau inspectoratul judetean de politie emite o
autorizatie valabila timp de 3 ani, care poate fi suspendata sau anulata in
orice moment, prin decizie motivata.
(3) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie emite un document care face referire la autorizatia
prevazuta la alin. (2), care insoteste munitia pana la destinatie si se
prezinta autoritatilor competente din Romania si din statele membre ale Uniunii
Europene, la cererea acestora.
(4) Inainte de efectuarea transferului, armurierul comunica autoritatilor
competente din statul membru al Uniunii Europene din care porneste transferul
toate datele prevazute la art. 27.
Art. 30
(1) Ministerul Administratiei si Internelor trebuie sa furnizeze celorlalte
state membre ale Uniunii Europene lista cu tipurile de munitie pentru care
autorizarea transferului catre teritoriul Romaniei se poate face fara a fi
nevoie de un acord prealabil.
(2) Listele cu tipurile de munitie se transmit armurierilor care au obtinut
autorizatii pentru transferuri de munitie fara autorizarea prealabila conform
art. 29.
Art. 31
(1) Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau inspectoratul
judetean de politie trebuie sa transmita datele si informatiile utile pe care
le detine in legatura cu transferurile definitive de munitie, autoritatilor
competente din statele membre ale Uniunii Europene spre teritoriul carora se
efectueaza asemenea operatiuni.
(2) Toate datele si informatiile primite in aplicarea art. 26 - 31 sunt
comunicate cel tarziu in momentul transferului autoritatilor competente din
statul membru al Uniunii Europene in care se afla punctul de destinatie al
transferului si, daca este cazul, celor din statele membre ale Uniunii Europene
tranzitate.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 32
(1) Prin derogare de la prevederile art. 18, 20 - 22 si art. 26 - 31, in
cazul unor amenintari grave sau atacuri asupra sigurantei prin detinerea ori
folosirea ilicita a explozivilor sau munitiilor reglementate de prezenta
hotarare, Ministerul Administratiei si Internelor poate lua toate masurile
necesare referitoare la transferul explozivilor ori munitiei pentru a preveni
aceasta detinere sau folosire ilicita.
(2) Aceste masuri trebuie sa respecte principiul proportionalitatii si nu
trebuie sa constituie un mijloc de discriminare arbitrara sau o restrictie
mascata in comertul cu explozivi ori munitii.
(3) Daca adopta masurile prevazute la alin. (1), Ministerul Administratiei
si Internelor trebuie sa le notifice imediat Comisiei Europene, care informeaza
autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene despre aceasta.
Art. 33
(1) Autoritatea competenta pentru realizarea schimbului de informatii
pentru aplicarea prevederilor art. 16 - 31 este Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) Datele de identificare a autoritatii competente pentru schimbul de
informatii si pentru aplicarea regulilor prevazute de art. 16 - 31 se comunica
statelor membre ale Uniunii Europene si Comisiei Europene.
Art. 34
In scopul aplicarii prezentei hotarari, prevederile Regulamentului Comisiei
(CE) nr. 515/97 privind asistenta reciproca intre autoritatile administrative
ale statelor membre si cooperarea dintre acestea din urma si Comisie in vederea
asigurarii aplicarii corecte a legislatiei din domeniul vamal si agricol,
publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 028 din 22
martie 1997, in special cele referitoare la confidentialitate, se aplica
intocmai.
Art. 35
Ministerul Administratiei si Internelor pune la dispozitie autoritatilor
competente din tarile Uniunii Europene informatii actualizate referitoare la
intreprinderile/agentii economici din sectorul explozivilor care poseda
autorizatiile mentionate la art. 2 alin. (1).
Art. 36
Ministerul Administratiei si Internelor trebuie sa verifice daca
intreprinderile/agentii economici din sectorul explozivilor poseda un sistem de
urmarire a explozivilor, astfel incat identificarea celor care detin sau produc
explozivi sa fie posibila in orice moment.
Art. 37
Intreprinderile/agentii economici din sectorul explozivilor pastreaza acele
inregistrari ale tranzactiilor care sunt necesare pentru respectarea
obligatiilor prevazute la art. 35 si 36.
Art. 38
(1) Documentele prevazute la art. 37 trebuie pastrate cel putin 3 ani de la
sfarsitul anului calendaristic in care a fost efectuata tranzactia
inregistrata, chiar daca intreprinderea/agentul economic din sectorul
explozivilor si-a incetat activitatea.
(2) Aceste documente trebuie sa fie disponibile imediat pentru verificare,
la cererea Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 39
Atunci cand Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei emite o
autorizatie cu scopul de a permite exercitarea unei activitati de producere a
explozivilor, verifica daca persoanele responsabile sunt in masura sa respecte
obligatiile tehnice asumate.
Art. 40
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 6 atrage sanctionarea producatorului,
reprezentantului sau autorizat sau a persoanei responsabile pentru introducerea
pe piata cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe
piata, interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a explozivilor neconformi;
b) nerespectarea prevederilor art. 12 sau 14 atrage sanctionarea
producatorului, reprezentantului sau autorizat sau a persoanei responsabile
pentru introducerea pe piata cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei,
retragerea de pe piata si/sau interzicerea introducerii pe piata a explozivilor
fara marcajul de conformitate sau cu marcajul incorect;
c) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (1) si (3), art. 22 ori 25, cu
amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea efectuarii
transferului de explozivi pana la obtinerea aprobarilor si informatiilor
solicitate;
d) nerespectarea prevederilor art. 27 ori art. 28 alin. (4), cu amenda de
la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea efectuarii transferului de
munitie, pana la obtinerea autorizatiei si a informatiilor solicitate;
e) nerespectarea prevederilor art. 10, cu amenda de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei pentru neaplicarea sau aplicarea necorespunzatoare a
procedurilor pentru evaluarea conformitatilor explozivilor.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) lit. a), b) si e) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul
Inspectiei Muncii, iar cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d), de catre
personalul imputernicit din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
Art. 41
Contraventiilor prevazute la art. 40 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 42
Ministerul Administratiei si Internelor, prin organele imputernicite
conform legislatiei in vigoare, poate confisca orice produs care intra sub
incidenta prezentei hotarari, atunci cand exista suficiente probe care sa
ateste ca acel produs va fi dobandit, utilizat sau traficat ilicit.
Art. 43
(1) Autoritatile competente in sensul prezentei hotarari sunt Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Administratiei si
Internelor.
(2) Organul de control care asigura supravegherea transferurilor de
explozivi de uz civil si munitii este Inspectoratul General al Politiei Romane.
(3) Organul de control care asigura supravegherea pietei explozivilor de uz
civil si munitiei este Inspectia Muncii, organ al administratiei publice
centrale in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 44
(1) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, se admite
introducerea pe piata in Romania a explozivilor cu marcaj national de
conformitate CS, denumit in continuare marcaj CS, aplicat conform prevederilor
alin. (2). Elementele de identificare a marcajului CS sunt prevazute in anexa
nr. 2 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In situatia in care evaluarea conformitatii explozivilor prevazuti la
art. 1, destinati pietei nationale, se realizeaza de catre organisme
recunoscute si desemnate conform prevederilor alin. (5) prin utilizarea
procedurilor prevazute de prezenta hotarare, producatorul sau reprezentantul
sau autorizat trebuie sa aplice marcajul CS si sa emita declaratia CS de
conformitate.
(3) Prevederile prezentei hotarari referitoare la marcajul CE se aplica
identic si pentru marcajul CS.
(4) Pe explozivii care fac obiectul prezentei hotarari nu se pot aplica
simultan marcajul CE si marcajul CS.
(5) Pana la implinirea termenului prevazut la alin. (1), pentru realizarea
procedurilor de evaluare a conformitatii prevazute de prezenta hotarare,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei recunoaste si desemneaza
organisme la nivel national.
(6) Recunoasterea si desemnarea prevazute la alin. (5) se realizeaza
avandu-se in vedere criteriile minime prevazute in anexa nr. 4, conform
normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(7) Lista cuprinzand organismele prevazute la alin. (5) si sarcinile
specifice pe care acestea trebuie sa le indeplineasca se aproba si se
actualizeaza ori de cate ori este necesar prin ordin al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I. In acest ordin se va mentiona pentru fiecare organism
numarul de identificare alocat anterior in Registrul organismelor recunoscute.
Art. 45
Responsabilitatile producatorului sau reprezentantului sau autorizat in
legatura cu explozivii prevazuti la art. 1, introdusi pe piata cu marcaj CS,
sunt aceleasi cu cele prevazute de prezenta hotarare pentru explozivii
prevazuti la art. 1 cu marcaj CE.
Art. 46
Avizele acordate pentru explozivii prevazuti la art. 1 in baza legislatiei
in vigoare la data publicarii prezentei hotarari isi mentin valabilitatea pana
la data expirarii acestora, dar nu mai tarziu de data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana.
Art. 47
De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se admite introducerea pe
piata numai a explozivilor care poarta marcajul CE.
Art. 48
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 49
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 octombrie 2005, cu exceptia
prevederilor art. 9 alin. (3), art. 11 alin. (2), (3), (4), art. 15 alin. (4),
art. 17, art. 31 alin. (1), art. 32 alin. (3), art. 33 si ale art. 34, care
intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Art. 50
Prezenta hotarare transpune prevederile Directivei europene nr. 93/15/CEE
privind armonizarea legislatiei statelor membre referitoare la introducerea pe
piata si supravegherea explozivilor de uz civil, publicata in Jurnalul Oficial
al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 121 din 15 mai 1993, ale Directivei
2004/57/CE privind identificarea articolelor pirotehnice si anumitor munitii
din Directiva 93/15/CEE privind armonizarea legislatiei statelor membre
referitoare la introducerea pe piata si supravegherea explozivilor de uz civil,
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 127 din 29
aprilie 2004, precum si ale Deciziei 2004/388/CE privind documentul de transfer
intracomunitar al explozivilor, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene (JOUE) nr. L 120 din 24 aprilie 2004.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
ANEXA 1
ARTICOLE CONSIDERATE EXPLOZIVI
________________________________________________________________________________
Numar Denumirea si descrierea Clasa/ Glosar
NU Diviziune (numai pentru informare)
________________________________________________________________________________
Grupa G
________________________________________________________________________________
0121 Aprinzatoare (dispozitive de 1.1 G Aprinzatoare (dispozitive de
aprindere) aprindere)
Obiecte continand una sau mai
multe materii explozive,
folosite pentru a declansa o
deflagratie intr-un lant
pirotehnic. Ele pot fi
actionate chimic, electric sau
mecanic.
________________________________________________________________________________
0314 Aprinzatoare 1.2 G Conform rubricii No NU 0121
(dispozitive de aprindere)
________________________________________________________________________________
0315 Aprinzatoare 1.3 G Conform rubricii No NU 0121
(dispozitive de aprindere)
________________________________________________________________________________
0325 Aprinzatoare 1.4 G Conform rubricii No NU 0121
(dispozitive de aprindere)
________________________________________________________________________________
0353 Materii explozive n.s.a. 1.4 G
________________________________________________________________________________
0454 Aprinzatoare 1.4 S Conform rubricii No NU 0121
(dispozitive de aprindere)
________________________________________________________________________________
Grupa S
________________________________________________________________________________
0131 Aprinzatoare pentru fitile 1.4 S Aprinzatoare pentru fitile
utilizate in minerit utilizate in minerit
Obiecte de conceptie variata
functionand prin frictiune,
soc
sau electric si folosit pentru
aprinderea fitilului utilizat
in minerit
________________________________________________________________________________
0349 Materii explozive n.s.a. 1.4 S
________________________________________________________________________________
In prezenta anexa s-au folosit urmatoarele abrevieri:
n.s.a. - nespecificat in alta parte
NU - Natiunile Unite
No - Numarul de identificare
ANEXA 2
CERINTE ESENTIALE DE SECURITATE
I. Cerinte generale
1. Fiecare exploziv trebuie proiectat, fabricat si furnizat in asa fel
incat sa prezinte un risc minim pentru securitatea vietii si sanatatii
oamenilor si sa previna deteriorarea proprietatii si mediului, in conditii normale
si previzibile, in special cu privire la regulile de securitate si practicile
standard, inclusiv cele referitoare la perioada dinaintea utilizarii.
2. Fiecare exploziv trebuie sa atinga performantele specifice declarate de
producator, pentru a asigura cel mai mare grad de securitate si de fiabilitate
posibil.
3. Fiecare exploziv trebuie sa fie proiectat si fabricat in asa fel incat
sa poata fi neutralizat, folosindu-se tehnici corespunzatoare, cu efecte minime
asupra mediului inconjurator.
II. Cerinte speciale
1. Cel putin urmatoarele informatii si proprietati trebuie sa fie luate in
considerare, cand este cazul:
a) date despre producere si proprietati caracteristice, inclusiv compozitia
chimica, gradul de amestecare si, cand este cazul, dimensiunile si distributia
marimii granulelor;
b) stabilitatea fizica si chimica a explozivului in toate conditiile
mediului inconjurator in care acesta va fi expus;
c) sensibilitatea la impact si la frecare;
d) compatibilitatea tuturor componentelor din punct de vedere al
stabilitatii lor fizice si chimice;
e) puritatea chimica a explozivului;
f) rezistenta explozivului la actiunea apei, atunci cand acesta este
destinat utilizarii in conditii ude sau umede si cand siguranta sau fiabilitatea
acestuia poate fi afectata negativ de apa;
g) rezistenta la temperaturi joase si inalte, atunci cand explozivul este
destinat pastrarii sau utilizarii la astfel de temperaturi si cand siguranta
sau fiabilitatea acestuia poate fi afectata negativ de racirea sau incalzirea
unuia dintre componenti sau a explozivului in intregime;
h) oportunitatea utilizarii explozivului in medii cu risc (de exemplu,
medii puse in pericol de atmosfere grizutoase, mase calde etc.), daca
explozivul este destinat utilizarii in astfel de conditii;
i) caracteristici de securitate pentru preintampinarea initierii sau
aprinderii neasteptate ori neatente;
j) incarcarea si functionarea corecta a explozivului atunci cand acesta
este utilizat cu scopul pentru care a fost creat;
k) instructiuni corespunzatoare si, daca este necesar, marcaje referitoare
la manipularea in conditii de securitate, depozitarea, utilizarea si
distrugerea explozivului, scrise in limba romana sau in limba/limbile
oficiala/oficiale a/ale statelor membre ale Uniunii Europene destinatare;
l) capacitatea explozivului, a invelisului si a tuturor componentelor de a
rezista deteriorarilor ce pot aparea in timpul depozitarii pana la data
expirarii specificata de producator;
m) specificarea tuturor dispozitivelor si accesoriilor necesare pentru
functionarea fiabila si sigura a explozivilor.
Fiecare exploziv se testeaza in conditii reale. Daca nu este posibila
testarea intr-un laborator, testele se efectueaza in conditiile in care urmeaza
sa fie folosit explozivul.
2. Diferitele grupe de explozivi trebuie sa respecte cel putin cerintele
urmatoare:
A. Explozivi minieri
a) Metoda de initiere propusa trebuie sa asigure detonarea sigura, fiabila
si completa sau, dupa caz, deflagratia explozivului minier. In cazul particular
al pulberii negre trebuie verificata capacitatea de deflagratie a acesteia.
b) Explozivii minieri sub forma de cartuse trebuie sa transmita detonarea
de la un capat la celalalt al lantului de cartuse in conditii de siguranta si
fiabilitate.
c) Gazele produse de explozivii minieri destinati utilizarii in subteran
trebuie sa contina monoxid de carbon, gaze nitroase, alte gaze, vapori sau
reziduuri solide in suspensie, in cantitati care, in conditii normale de lucru,
nu sunt daunatoare pentru sanatate.
B. Fitile detonante, fitile de siguranta, fitile de aprindere si tuburi de
soc
a) Invelisurile fitilelor detonante, fitilelor de siguranta si cele ale
fitilelor de aprindere trebuie sa aiba o rezistenta mecanica adecvata, care sa
permita protejarea umpluturii de exploziv in timpul expunerii la solicitari
mecanice obisnuite.
b) Parametrii timpilor de ardere ai fitilelor de siguranta trebuie indicati
si sa corespunda in conditii de fiabilitate.
c) Fitilele detonante trebuie sa poata fi initiate in conditii fiabile, sa
aiba o capacitate de initiere suficienta si sa fie respectate cerintele
referitoare la depozitare in conditii climatice speciale.
C. Detonatoare (inclusiv detonatoare cu intarziere) si relee
a) Detonatoarele trebuie sa initieze fiabil detonarea explozivilor minieri
destinati folosirii impreuna cu acestia, in toate conditiile de utilizare
previzibile.
b) Releele trebuie sa poata fi initiate fiabil.
c) Capacitatea de initiere nu trebuie sa fie afectata negativ de umiditate.
d) Timpii de intarziere ai detonatorilor cu intarziere trebuie sa fie
suficient de uniformi pentru a asigura ca probabilitatea suprapunerii timpilor
de intarziere ai treptelor de timp apropiate sa fie nesemnificativa.
e) Caracteristicile electrice ale detonatorilor electrici trebuie sa fie
indicate de ambalaj (de exemplu, curent minim de functionare, rezistenta etc.).
f) Reoforii detonatorilor electrici trebuie sa aiba izolatia electrica
corespunzatoare si o rezistenta mecanica suficient de mare, inclusiv
soliditatea legaturii cu detonatorul, avandu-se in vedere destinatia acestora.
D. Propulsori si carburanti pentru rachete
a) Aceste materiale nu trebuie sa detoneze cand sunt utilizate in scopul
pentru care au fost destinate.
b) Cand este necesar, propulsorii trebuie sa fie stabilizati impotriva
descompunerii (de exemplu, cei bazati pe nitroceluloza).
c) Carburantii solizi pentru rachete, cand se afla in forma comprimata sau
turnata, nu trebuie sa contina fisuri ori bule de gaz accidentale care
afecteaza in mod periculos functionarea lor.
ANEXA 3
PROCEDURI PENTRU EVALUAREA CONFORMITATII
1. Modulul B: Examinarea EC de tip
1. Acest modul descrie acea parte din procedura prin care un organism
notificat constata si atesta faptul ca un exemplar reprezentativ din productia
avuta in vedere respecta prevederile prezentei hotarari.
2. Cererea pentru efectuarea examinarii EC de tip se inainteaza de
producator sau de reprezentantul sau autorizat unui organism notificat ales de
acesta.
Cererea trebuie sa cuprinda:
- denumirea si sediul producatorului, precum si denumirea si sediul
reprezentantului sau autorizat, daca cererea este inaintata de catre acesta din
urma;
- o declaratie scrisa in care se specifica faptul ca aceeasi cerere nu a
mai fost inaintata la un alt organism notificat;
- documentatia tehnica, conform specificarilor de la pct. 3.
Solicitantul pune la dispozitie organismului notificat un exemplar
reprezentativ din productia considerata, denumit in continuare tip. Organismul
notificat poate solicita exemplare suplimentare daca acestea ii sunt necesare
in programul de examinare.
3. Documentatia tehnica trebuie sa permita evaluarea conformitatii
produsului cu cerintele esentiale de securitate ale prezentei hotarari.
Documentatia trebuie sa respecte, in masura necesara acestei evaluari,
proiectarea, fabricarea si functionarea produsului si trebuie sa contina, in
masura relevantei pentru evaluare:
- o descriere generala a tipului;
- desene de conceptie si executie, precum si desenele si schemele
componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
- descrierile si explicatiile necesare pentru intelegerea desenelor si
schemelor si a modului de functionare a produsului;
- o lista a standardelor prevazute la art. 9 alin. (2) din hotarare,
aplicate total sau partial, precum si descrieri ale solutiilor adoptate pentru
respectarea cerintelor esentiale de securitate mentionate in prezenta hotarare,
atunci cand nu au fost aplicate standardele prevazute la art. 9 alin. (2) din
hotarare;
- rezultatele calculelor de proiectare efectuate, rezultatele testelor
etc.;
- rapoarte de incercare.
4. Organismul notificat:
4.1. examineaza documentatia tehnica, verifica daca tipul a fost fabricat
in conformitate cu aceasta documentatie si identifica elementele proiectate
conform dispozitiilor relevante ale standardelor prevazute la art. 9 alin. (2)
din hotarare, precum si componentele proiectate fara aplicarea dispozitiilor
relevante din aceste standarde;
4.2. efectueaza sau dispune efectuarea examinarilor corespunzatoare si
testelor necesare pentru a verifica daca au fost aplicate standardele prevazute
la art. 9 alin. (2) din hotarare si daca solutiile adoptate de producator
satisfac cerintele esentiale ale prezentei hotarari;
4.3. efectueaza sau dispune efectuarea examinarilor si testelor necesare
pentru a verifica daca producatorul a ales aplicarea standardelor relevante si
daca acestea au fost efectiv aplicate;
4.4. ajunge la un acord cu solicitantul in privinta locului unde se
efectueaza examinarile si testele aplicate.
5. Cand tipul de exploziv satisface dispozitiile relevante ale prezentei
hotarari, organismul notificat emite solicitantului un certificat de
conformitate EC de tip. Acest certificat contine numele si adresa
producatorului, concluziile examinarii si datele necesare pentru identificarea
tipului de exploziv aprobat.
O lista cu partile relevante din documentatia tehnica se anexeaza la
certificat, o copie ramanand la organismul notificat.
Daca organismul notificat refuza sa emita un certificat de tip
producatorului sau reprezentantului sau, organismul notificat transmite
motivele detaliate ale acestui refuz.
Se va prevedea o clauza privind o procedura de apel/recurs.
6. Solicitantul informeaza organismul notificat care detine documentatia
tehnica referitoare la certificatul de examinare EC de tip cu privire la toate
modificarile asupra produsului aprobat, fiind necesare aprobari suplimentare
atunci cand astfel de modificari pot afecta respectarea cerintelor esentiale de
securitate sau a conditiilor specificate pentru folosirea produsului respectiv.
Aprobarea suplimentara se emite sub forma unei modificari a certificatului
original de conformitate EC de tip.
7. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate
informatiile relevante referitoare la certificatele de examinare EC de tip si
la modificarile aprobate si retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot primi copii ale certificatelor EC de
tip si/sau ale modificarilor. Anexele la certificate se pastreaza la dispozitia
celorlalte organisme notificate.
9. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat pastreaza alaturi de
documentatia tehnica toate copiile certificatelor EC de tip si ale
modificarilor acestora, pentru o perioada de cel putin 10 ani de la data
ultimei fabricari a produsului in cauza.
Cand nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu este stabilit
pe teritoriul Romaniei sau al unui stat membru al Uniunii Europene, obligatia
de a pastra documentatia tehnica disponibila revine persoanei care introduce
produsul pe piata.
2. Modulul C: Conformitatea de tip
1. Acest modul descrie acea parte din procedura prin care producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia asigura si declara ca explozivii in cauza
sunt in conformitate cu tipul descris in certificatul EC de tip si satisfac
cerintele prezentei hotarari aplicabile acestora. Producatorul ataseaza
marcajul CE pe fiecare exploziv si redacteaza o declaratie scrisa de
conformitate.
2. Producatorul aplica toate masurile necesare pentru a se asigura ca
procesul de fabricatie asigura conformitatea produsului fabricat cu tipul
specificat in certificatul de conformitate EC de tip si cu cerintele esentiale
de securitate prevazute de prezenta hotarare.
3. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat pastreaza o copie a
declaratiei de conformitate cel putin 10 ani de la ultima data de fabricatie a
produsului in cauza. Daca nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat
nu este stabilit pe teritoriul Romaniei sau pe teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene, obligatia de a pastra documentatia tehnica disponibila revine
persoanei care introduce produsul pe piata.
4. Un organism notificat ales de producator efectueaza sau dispune
efectuarea examinarilor produsului la intervale de timp aleatorii. Se
examineaza o mostra adecvata de produs finit, prelevata pe loc de organismul
notificat; se aplica testele corespunzatoare definite in standardul sau in
standardele prevazute la art. 9 alin. (2) din hotarare, aplicabile, sau se
efectueaza teste echivalente pentru verificarea conformitatii produsului cu cerintele
prezentei hotarari. In cazul in care una sau mai multe mostre nu sunt conforme,
organismul notificat dispune masurile corespunzatoare.
Pe raspunderea organismului notificat, producatorul ataseaza simbolul de
identificare al organismului notificat pe parcursul procesului de fabricatie.
3. Modulul D: Asigurarea calitatii productiei
1. Acest modul prezinta procedura prin care producatorul care indeplineste
obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca explozivii in cauza sunt
in conformitate cu tipul descris in certificatul de conformitate EC de tip si
satisfac cerintele prezentei hotarari. Producatorul ataseaza marca CE pe
fiecare exploziv si intocmeste o declaratie scrisa de conformitate. Marca CE
este insotita de simbolul de identificare al organismului notificat responsabil
pentru verificarile prevazute la pct. 4.
2. Producatorul aplica un sistem de calitate aprobat pentru productie,
control final si testare, conform pct. 3, si se supune controalelor prevazute
la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producatorul depune la organismul notificat ales de el o cerere de
evaluare a sistemului sau de calitate pentru explozivii in cauza.
Cererea trebuie sa includa:
- toate informatiile relevante pentru categoria de explozivi in cauza;
- documentele referitoare la sistemul de calitate;
- documentatia tehnica in legatura cu tipul aprobat si o copie a
certificatului de conformitate EC de tip.
3.2. Sistemul de calitate asigura conformitatea explozivilor cu tipul descris
in certificatul de examinare EC de tip si cu cerintele prezentei hotarari, care
li se aplica.
Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de fabricant trebuie
sa fie documentate intr-o maniera sistematica si ordonata, sub forma de masuri,
proceduri si instructiuni scrise. Documentele privind sistemul de calitate
trebuie sa permita o interpretare consecventa a programelor, planurilor,
manualelor de calitate si a dosarelor de calitate.
El trebuie sa contina in special o descriere adecvata a:
- obiectivelor de calitate si structurii organizatorice, a
responsabilitatilor si atributiilor conducerii cu privire la calitatea
explozivilor;
- tehnicilor de fabricatie, de control si de asigurare a calitatii, a
proceselor si actiunilor sistematice care vor fi utilizate;
- examinarilor si testelor care vor fi efectuate inaintea, pe parcursul si
la sfarsitul fabricatiei, precum si a frecventei efectuarii acestora;
- dosarelor de calitate, cum ar fi buletinele si datele de control, datele
de etalonare, rapoartele referitoare la calificarea personalului implicat etc.;
- mijloacelor de supraveghere a atingerii nivelului corespunzator de
calitate al explozivilor si a functionarii efective a sistemului de calitate.
3.3. Organismul notificat evalueaza sistemul de calitate pentru a determina
daca acesta satisface cerintele prevazute la pct. 3.2. El analizeaza
conformitatea sistemului de calitate cu acele cerinte care aplica standardele
armonizate relevante. Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu
experienta in evaluarea respectivei tehnologii de produs.
Procedura de evaluare include o vizita de control in localul
producatorului. Decizia este comunicata producatorului. Instiintarea contine
concluziile examinarii si decizia de evaluare argumentata.
3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze ca respecta obligatiile impuse de
sistemul de calitate aprobat si ca mentine sistemul de calitate la un nivel
adecvat si eficient.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat informeaza organismul
notificat care a aprobat sistemul sau de calitate cu privire la orice
modificare propusa in sistemul de calitate.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa
hotarasca daca sistemul de calitate astfel modificat mai indeplineste cerintele
prevazute la pct. 3.2 sau este necesara o noua evaluare.
El instiinteaza producatorul cu privire la hotararea sa. Instiintarea
contine concluziile examinarii si decizia de evaluare argumentata.
4. Supravegherea pe raspunderea organismului notificat
4.1. Supravegherea are rolul de a asigura ca producatorul indeplineste
corect obligatiile impuse de sistemul de calitate aprobat.
4.2. Producatorul permite accesul organismului notificat in incintele in
care au loc fabricatia, controlul, testarea si depozitarea si furnizeaza
acestuia toate informatiile necesare, in principal:
- documentatia privind sistemul de calitate;
- dosarele de calitate, cum ar fi rapoartele inspectiilor si datele
incercarilor, etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului
implicat etc.
4.3. Organismul notificat efectueaza audituri periodice pentru a se asigura
ca producatorul mentine si aplica sistemul de calitate si trebuie sa furnizeze
producatorului buletine de audit.
4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la
producator. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate efectua
teste sau poate dispune efectuarea unor teste pentru a verifica daca sistemul
de calitate functioneaza corect; daca este necesar, organismul notificat
furnizeaza producatorului un proces-verbal al vizitei si, in cazul efectuarii
unui test, un buletin de analiza.
5. Producatorul pastreaza la dispozitia organelor de control, timp de 10
ani de la ultima data de fabricatie a produsului, urmatoarele:
- documentatia prevazuta la pct. 3.1 a doua liniuta;
- adaptarile prevazute la pct. 3.4 al doilea paragraf;
- hotararile si procesele-verbale ale organismului notificat, prevazute la
pct. 3.4 ultimul paragraf si la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat furnizeaza celorlalte organisme notificate
informatiile relevante cu privire la aprobarile emise sau retrase pentru
sistemul de calitate.
4. Modulul E: Asigurarea calitatii produsului
1. Acest modul prezinta procedura prin care producatorul care indeplineste
obligatiile prevazute la pct. 2 asigura si declara ca explozivii sunt in
conformitate cu tipurile descrise in certificatul de examinare EC de tip.
Producatorul ataseaza marcajul CE pe fiecare exploziv si intocmeste o
declaratie scrisa de conformitate. Marcajul CE este insotit de simbolul de
identificare al organismului notificat pentru verificarile prevazute la pct. 4.
2. Producatorul aplica un sistem de calitate aprobat pentru productie,
control final si testare, conform pct. 3. El se supune controalelor prevazute
la pct. 4.
3. Sistemul de calitate
3.1. Producatorul depune la organismul notificat ales de el o cerere de
evaluare a sistemului de calitate pentru explozivii pe care ii produce.
Cererea trebuie sa includa:
- toate informatiile relevante pentru categoria de explozivi prevazuta;
- documentatia sistemului de calitate;
- documentatia tehnica in legatura cu tipul aprobat si o copie a certificatului
de examinare EC de tip.
3.2. In cadrul sistemului de calitate este examinat fiecare exploziv si se
efectueaza testele corespunzatoare definite de standardul/standardele
relevant/relevante prevazute la art. 9 alin. (2) din hotarare sau teste echivalente
pentru verificarea conformitatii acestuia cu cerintele prezentei hotarari.
Toate elementele, cerintele si dispozitiile adoptate de producator trebuie sa
fie documentate sistematic si ordonat, sub forma unor masuri, proceduri si
instructiuni scrise. Aceasta documentatie a sistemului de calitate trebuie sa
permita interpretarea uniforma a programelor, planurilor, manualelor si
dosarelor de calitate.
Ea trebuie sa cuprinda, in principal, descrieri adecvate ale:
- obiectivelor de calitate si structurii organizatorice, ale
responsabilitatilor si atributiilor conducerii cu privire la calitatea
explozivilor;
- examinarilor si testelor care vor fi efectuate dupa fabricatie;
- mijloacelor de verificare a functionarii efective a sistemului de calitate;
- dosarelor de calitate, cum ar fi rapoartele inspectiilor si datele
incercarilor, etalonarilor, rapoartele referitoare la calificarea personalului
implicat etc.
3.3. Organismul notificat evalueaza sistemul de calitate pentru a determina
daca acesta respecta cerintele prevazute la pct. 3.2. El prezuma conformitatea
cu cerintele prevazute la pct. 3.2 pentru sistemele de calitate care aplica
standardele armonizate relevante.
Echipa de audit trebuie sa contina cel putin un membru cu experienta in
evaluarea tehnologiei respectivului produs. Procedura de evaluare poate include
o vizita de control in incintele producatorului.
Decizia se comunica producatorului. Aceasta decizie trebuie sa contina
concluziile controlului si decizia de evaluare motivata.
3.4. Producatorul se angajeaza sa respecte obligatiile impuse de sistemul
de calitate pe care l-a aprobat si sa mentina sistemul de calitate la un nivel
adecvat si eficient.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat informeaza organismul
notificat care a aprobat sistemul sau de calitate cu privire la orice
modificare propusa in sistemul de calitate.
Organismul notificat evalueaza modificarile propuse si decide daca sistemul
de calitate astfel modificat mai indeplineste cerintele prevazute la pct. 3.2
sau daca este necesara o noua evaluare.
El comunica producatorului decizia sa. Comunicarea contine concluziile
controlului si decizia de evaluare motivata.
4. Supravegherea pe raspunderea organismului notificat
4.1. Supravegherea are rolul de a asigura ca producatorul indeplineste cum
se cuvine obligatiile impuse de sistemul de calitate aprobat.
4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat in
incintele in care au loc fabricatia, controlul, testarea si depozitarea si sa
ii furnizeze acestuia toate informatiile necesare, in special:
- documentatia privind sistemul de calitate;
- documentatia tehnica;
- dosarele de calitate, cum ar fi rapoartele inspectiilor si datele
incercarilor, etalonarilor, rapoartele privind calificarea personalului
implicat etc.
4.3. Organismul notificat realizeaza audituri periodice pentru a se asigura
ca producatorul mentine si aplica sistemul de calitate si transmite
producatorului buletine de audit.
4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la
producator. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat poate efectua
teste sau poate dispune efectuarea unor teste pentru a verifica daca sistemul
de calitate functioneaza corect; daca este necesar, organismul notificat
transmite producatorului un proces-verbal al vizitei si, in cazul efectuarii
unui test, un buletin de analiza.
5. Producatorul pastreaza la dispozitia organelor de control, timp de 10
ani de la data de fabricatie a ultimului produs, urmatoarele:
- documentatia prevazuta la pct. 3.1 a doua liniuta;
- adaptarile prevazute la pct. 3.4 al doilea paragraf;
- deciziile si procesele-verbale ale organismului notificat, prevazute la
pct. 3.4 ultimul paragraf si la pct. 4.3 si 4.4.
6. Fiecare organism notificat comunica celorlalte organisme notificate
informatiile relevante cu privire la aprobarile emise sau retrase pentru
sistemele de calitate.
5. Modulul F: Verificarea produsului
1. Acest modul descrie procedura prin care producatorul sau reprezentantul
sau autorizat stabilit in Romania ori intr-un alt stat membru al Uniunii
Europene verifica si confirma ca explozivii care fac obiectul dispozitiilor
pct. 3 sunt in conformitate cu tipurile descrise in certificatul de
conformitate EC de tip si satisfac cerintele relevante ale prezentei hotarari.
2. Producatorul ia toate masurile necesare pentru ca procesul de fabricatie
sa asigure conformitatea explozivilor cu tipul descris in certificatul de examinare
EC de tip si cu cerintele prezentei hotarari, care li se aplica. El aplica
marcajul EC pe fiecare exploziv si intocmeste o declaratie de conformitate.
3. Organismul notificat efectueaza examinarile si testele corespunzatoare
pentru a verifica daca explozivii corespund cerintelor relevante din prezenta
hotarare, examinand si testand fiecare exploziv, asa cum este prevazut la pct.
4.
Producatorul sau reprezentantul sau autorizat pastreaza o copie a
declaratiei de conformitate pentru o perioada de cel putin 10 ani de la data de
fabricatie a ultimului exploziv.
4. Verificarea prin examinare si testarea fiecarui exploziv
4.1. Toti explozivii sunt examinati individual si se efectueaza testele
corespunzatoare stabilite de standardul/standardele prevazut/prevazute la art.
9 alin. (2) sau se efectueaza teste echivalente pentru a verifica daca acestia
sunt in conformitate cu tipul relevant si cu cerintele aplicabile ale prezentei
hotarari.
4.2. Organismul notificat aplica sau determina aplicarea simbolului sau de
identificare pe fiecare exploziv aprobat si intocmeste un certificat scris de
conformitate referitor la testele efectuate.
4.3. Producatorul sau reprezentantul sau autorizat are capacitatea de a
furniza, la cerere, certificatele de conformitate ale organismului notificat.
6. Modulul G: Verificare unitara
1. Acest modul descrie procedura prin care un producator asigura si declara
ca explozivul care a obtinut certificatul prevazut la pct. 2 respecta cerintele
relevante ale prezentei hotarari. Producatorul aplica marcajul CE pe exploziv
si intocmeste o declaratie de conformitate.
2. Organismul notificat examineaza explozivul si efectueaza testele
corespunzatoare stabilite in standardul/standardele prevazut/prevazute la art.
9 alin. (2) din hotarare sau teste echivalente, pentru a asigura conformitatea
explozivului cu cerintele corespunzatoare ale prezentei hotarari.
Organismul notificat aplica sau determina aplicarea simbolului sau de
identificare pe explozivul aprobat si intocmeste un certificat de conformitate
privind testele efectuate.
3. Documentatia tehnica are rolul de a permite evaluarea conformitatii cu
cerintele prezentei hotarari si in intelegerea proiectarii, fabricarii si
modului de functionare a explozivului.
Documentatia trebuie sa cuprinda, in masura in care este necesar pentru
evaluare:
- o descriere generala a tipului;
- desenele de conceptie si de executie, precum si desenele si schemele
componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
- descrierile si explicatiile necesare pentru intelegerea desenelor si
schemelor prevazute si a modului de functionare a explozivului sau a sistemului
de protectie;
- o lista a standardelor prevazute la art. 9 alin. (2) din prezenta
hotarare, aplicate total sau partial, precum si o descriere a solutiilor
adoptate pentru respectarea cerintelor esentiale de securitate mentionate in
prezenta hotarare, atunci cand nu au fost aplicate standardele prevazute la
art. 9 alin. (2) din prezenta hotarare;
- rezultatele calculelor de proiectare, ale testelor etc. efectuate;
- buletinele de analiza.
ANEXA 4
CRITERII MINIME
care trebuie luate in considerare pentru notificarea organismelor
1. Organismul, directorul acestuia sau personalul responsabil cu efectuarea
operatiunilor de verificare nu trebuie sa fie proiectantul, producatorul,
furnizorul sau utilizatorul explozivilor verificati si nici reprezentant
autorizat al acestora. Ei nu pot interveni, nici direct si nici ca
reprezentanti autorizati, in proiectarea, fabricarea, comercializarea sau
mentenanta acestor explozivi. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de
informatii tehnice intre producator si organism.
2. Organismul si personalul responsabil cu realizarea controlului trebuie
sa efectueze testele de verificare cu cel mai inalt grad de integritate
profesionala si competenta tehnica si sa nu fie supusi presiunilor si
stimulentelor, in special financiare, care pot influenta decizia sau rezultatele
inspectiei, in special din partea persoanelor ori grupurilor de persoane care
au un interes in rezultatul verificarilor.
3. Organismul trebuie sa dispuna de personalul si de mijloacele necesare
pentru a-i permite sa-si indeplineasca adecvat sarcinile administrative si
tehnice legate de verificare; de asemenea, el trebuie sa aiba acces la
materialele necesare pentru verificari speciale.
4. Personalul responsabil cu realizarea controlului trebuie sa aiba:
- formare temeinica tehnica si profesionala;
- cunostinte satisfacatoare ale reglementarilor privind verificarile pe
care le efectueaza si o experienta adecvata pentru astfel de verificari;
- capacitatea de a redacta certificatele, rapoartele si procesele-verbale
care reprezinta materializarea verificarilor efectuate.
5. Independenta personalului responsabil cu realizarea controlului este
garantata. Remunerarea acestuia nu trebuie sa depinda de numarul controalelor
efectuate sau de rezultatele unor asemenea teste.
6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila, cu
exceptia cazului in care aceasta este asumata de stat, in conformitate cu
legislatia nationala, sau in care statul este direct raspunzator de controalele
efectuate.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional
referitor la toate informatiile obtinute in efectuarea sarcinilor prevazute de
prezenta hotarare, mai putin fata de autoritatile competente prevazute la art.
43 alin. (1) din prezenta hotarare.
ANEXA 5
MARCAJUL DE CONFORMITATE CE
Marcajul de conformitate CE este constituit din initialele CE in urmatoarea
forma:
Figura 1, reprezentand marcajul de conformitate CE, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 6 aprilie 2005, la pagina
13.
Diversele elemente ale marcajului de conformitate CE trebuie sa aiba
aceleasi dimensiuni pe verticala, care nu pot sa fie mai mici de 5 mm.
In situatia micsorarii sau maririi marcajului de conformitate CE, trebuie
respectate proportiile din reprezentarea grafica de mai sus.
ANEXA 6
MODELUL
documentului pentru transferul explozivilor
______________________________________________________________________________
|
|
| Transfer de explozivi pe teritoriul Romaniei si/sau al unui stat membru
|
| al Uniunii Europene (cu exceptia munitiilor) (art. 16 - 25 din
|
| Hotararea de Guvern*1))
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Tipul autorizatiei |
|______________________________________________________________________________|
| Data expirarii*):
|
|______________________________________________________________________________|
| Transfer unic (art. 20 din Hotararea | Transferuri multiple-durata
|
| de Guvern*1)) | determinata (art. 21 din Hotararea
|
| | de Guvern*1))
|
|_______________________________________|______________________________________|
| 2. Informatii asupra operatorilor |
|
|_______________________________________|______________________________________|
| 2.1. Destinatar*) | 2.2. Furnizor
|
|_______________________________________|______________________________________|
| Denumirea: | Denumirea: |
| |
|
| |
|
| |
|
| Adresa (sediu social): | Adresa (sediu social):
|
| |
|
| |
|
| |
|
| Nr. telefon: | Nr. telefon:
|
| |
|
| |
|
| Fax: | Fax:
|
| |
|
| | |
| E-mail: | E-mail:
|
| |
|
| | |
| Semnatura: | Semnatura:
|
| |
|
|_______________________________________|______________________________________|
| 2.3. Transportator/transportatori
|
|______________________________________________________________________________|
| Denumirea: | Denumirea: | Denumirea:
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| Adresa (sediu social): | Adresa (sediu social): | Adresa (sediu social):
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
| Nr. telefon: | Nr. telefon: | Nr. telefon:
|
| | |
|
| | |
|
| Fax: | Fax: | Fax:
|
| | |
|
| | | |
| E-mail: | E-mail: | E-mail:
|
| | |
|
|_________________________|_________________________|__________________________|
*1) In documentul pentru transferul explozivilor pe teritoriul Romaniei
si/sau al unui stat membru al Uniunii Europene se vor indica intocmai numarul
si anul intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
______________________________________________________________________________
| 3. Descrierea completa a explozivilor
|
|______________________________________________________________________________|
|Numar |Clasa/ |Denumirea |Marcaj |Adresa |Cantitatea |Alte
|
|NU*) |Diviziune |comerciala*) |CE |intreprinderii/|
|informatii|
| | | |(Da/Nu)|agent economic | |utile
|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
|______|__________|_____________|_______|_______________|___________|__________|
| 4. Informatii asupra transferului
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Localizare si calendar
|
|______________________________________________________________________________|
| Locul de plecare: Data plecarii:
|
|______________________________________________________________________________|
| Locul de livrare: Data estimativa a sosirii:
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Particularitatile generale ale itinerarului
|
|______________________________________________________________________________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| Statul | Punctul | Punctul | Mijloacele
|
| | de intrare | de iesire | de transport
|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
|_________________|__________________|_________________|_______________________|
| 5. Autorizatii de tranzit eliberate de catre autoritatile romane si/sau ale
|
| statelor membre ale Uniunii Europene, incluzand identificarea de
siguranta|
| (de exemplu, stampila)
|
|______________________________________________________________________________|
| Tara de| Data | Numarul | Data |
|
| origine| autorizarii| autorizatiei| expirarii|
|
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________|
|
| Tara de| Data | Numarul | Data | L.S.
|
| tranzit| autorizarii| autorizatiei| expirarii|
|
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________| |
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________| |
|________|____________|_____________|__________|
|
|________|____________|_____________|__________|_______________________________|
| 6. Autorizatia eliberata de catre autoritatile romane si/sau ale statelor
|
| membre ale Uniunii Europene din locul de destinatie (cu identificarea de
|
| siguranta)
|
|______________________________________________________________________________|
| |
| Data:
|
|
|
| Functia semnatarului: |
|
|
| L.S.
|
| |
| Semnatura
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Note explicative:
1. Destinatarul explozivilor completeaza rubricile de la pct. 1 - 4 ale
documentului pentru transferul explozivilor pe teritoriul Romaniei si/sau al
unui stat membru al Uniunii Europene si transmite acest document autoritatii
competente din locul de destinatie, pentru autorizare.
2. In paralel cu obtinerea autorizatiei de la autoritatea competenta din
locul de destinatie (rubrica 6), persoana responsabila pentru transfer trebuie
sa il notifice autoritatilor competente din statele tranzitate si din statul de
origine, a caror autorizare este, in egala masura, necesara (rubrica 5).
Autorizarea poate fi prezentata pe acelasi document sau pe documente diferite.
In toate cazurile autorizarea trebuie sa faca obiectul unei identificari de
siguranta.
3. Atunci cand Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti sau
inspectoratul judetean de politie si/sau autoritatile competente ale unui stat
membru al Uniunii Europene considera ca exigentele particulare de siguranta
sunt necesare, toate informatiile cerute in document trebuie sa fie comunicate
in prealabil. Daca autoritatile mentionate mai sus nu apreciaza ca exigente
particulare de siguranta trebuie respectate, numai cererile de informatii
prevazute cu asterisc (*) trebuie sa fie completate.
4. In toate cazurile documentul trebuie sa insoteasca explozivii pana la
destinatie.
5. "Descrierea completa a explozivilor" cuprinde denumirea
comerciala si/sau numarul NU (Natiunile Unite) corect, precum si toate
celelalte informatii pertinente care permit identificarea elementelor. In cazul
in care explozivii nu dispun de marcajul CE, acest lucru trebuie indicat clar.
6. "Cantitatea" inseamna, dupa caz, numarul articolelor sau masa
neta a explozivilor.