HOTARARE
Nr. 197 din 9 februarie 2006
privind aprobarea
programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor persoanelor
cu handicap, precum si in domeniul asistentei sociale a persoanelor varstnice,
persoanelor fara adapost si persoanelor victime ale violentei in familie si a finantarii
acestor programe
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 195 din 1 martie 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, al art. 4 lit. D.n) din Hotărârea Guvernului
nr. 412/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu modificările şi completările ulterioare,
al art. 501 lit. b)
şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 515/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi al art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 239/2003, cu modificările
şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă programele
de interes naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap,
precum şi în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice, persoanelor
fără adăpost şi persoanelor victime ale violenţei în familie şi finanţarea
acestora.
(2) Programele de interes
naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap sunt
prevăzute în anexele nr. 1-5.
(3) Programele de interes
naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor
fără adăpost sunt prevăzute în anexele nr. 6 şi 7.
(4) Programele de interes
naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în
familie sunt prevăzute în anexele nr. 8 şi 9.
Art. 2. - Fondurile necesare
pentru finanţarea programelor de interes naţional, prevăzute la art. 1, se
asigură de la bugetul de stat prin bugetul aprobat Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 3. - (1) Finanţarea
programelor de interes naţional prevăzute la art. 1 se realizează în baza
proiectelor elaborate de furnizorii de servicii sociale publici sau privaţi ori
în parteneriat, în urma unui proces de evaluare şi selecţie.
(2) Evaluarea şi selecţia
proiectelor prevăzute la alin. (1) se realizează de către Autoritatea Naţională
pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevăzute
la art. 1 alin. (2), de către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei pentru programele de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (3) şi
de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei pentru programele de
interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (4).
(3) Metodologia de evaluare,
selectare şi de finanţare a proiectelor prevăzute la alin. (1) se aprobă în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri prin
ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei pentru programele
de interes naţional prevăzute la art. 1 alin. (3) şi (4) şi prin ordin al
preşedintelui Autorităţii Naţionale
pentru Persoanele cu Handicap pentru programele de interes naţional prevăzute
la art. 1 alin. (2), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 4. - (1) Monitorizarea
implementării şi controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes
naţional în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu handicap se asigură
de către Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Monitorizarea implementării şi
controlul utilizării fondurilor alocate în cadrul programelor de interes
naţional în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice şi persoanelor fără adăpost se realizează de
către Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, prin departamentele
specializate şi direcţiile teritoriale de muncă, solidaritate socială şi
familie.
(3) Monitorizarea implementării şi
controlul fondurilor alocate în cadrul programelor de interes naţional în
domeniul asistenţei sociale a persoanelor victime ale violenţei în familie se
asigură de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Familiei.
Art. 5. - Anexele nr. 1 -9 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL DE INTERES NAŢIONAL
„Restructurarea instituţiilor de tip vechi destinate
persoanelor adulte cu handicap şi crearea de servicii alternative de
tip rezidenţial"
Scop:
a) implementarea standardelor de
calitate pentru serviciile sociale specializate de tip rezidenţial;
b) iniţierea de servicii sociale
specializate pentru persoanele adulte cu handicap la nivelul consiliilor
judeţene, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucureşti;
c) întărirea capacităţii
instituţionale la nivelul consiliilor judeţene, respectiv al consiliilor locale
ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru asumarea responsabilităţii în abordarea problematicii persoanelor adulte cu handicap;
d) gestionarea eficientă a
resurselor umane şi financiare implicate în sistemul de protecţie a persoanei
adulte cu handicap.
Obiectiv general:
- Continuarea reformei
instituţionale a sistemului de protecţie a persoanelor adulte cu handicap prin
implementarea Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea
socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006 - 2013, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2005.
Obiective specifice:
a) reducerea numărului
instituţiilor rezidenţiale de mari dimensiuni;
b) respectarea angajamentelor de
aderare asumate prin Programul naţional de aderare la Uniunea Europeană.
Indicatori fizici:
a) reducerea cu două a numărului
instituţiilor rezidenţiale publice cu capacitate de
peste 250 de persoane;
b) creşterea cu cel puţin 8 a
numărului de servicii alternative de tip rezidenţial, cum ar fi, de exemplu,
centre de tip respiro, centre de pregătire pentru o viaţă independentă,
locuinţe protejate, centre de integrare prin terapie ocupaţională etc. pentru
persoanele cu handicap, nou-înfiinţate în vederea preluării beneficiarilor din
instituţiile rezidenţiale de mare capacitate ce urmează să fie restructurate
conform planurilor judeţene de restructurare aprobate.
Indicatori de eficienţă:
- Creşterea calităţii vieţii
pentru un număr de minimum 400 de persoane cu handicap instituţionalizate,
beneficiare ale serviciilor sociale alternative de tip rezidenţial.
Indicatori de rezultate:
- Standardele minime de calitate sunt aplicate, în condiţiile legii, în cel puţin 8
servicii nou-create prin program.
Perioadă de derulare
- Programul se derulează pe o
perioadă de 3 ani.
Buget
Bugetul aferent acestui program de
interes naţional este de 13.800 mii lei, repartizat
astfel:
• 4.600 mii lei pentru anul 2006;
• 4.600 mii lei pentru anul 2007;
• 4.600 mii lei pentru anul 2008.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Crearea şi dezvoltarea serviciilor sociale pentru
persoanele adulte cu handicap din familie în vederea prevenirii
instituţionalizării şi sprijinirii integrării sau reintegrării adultului cu
handicap în societate: îngrijiri la domiciliu"
Scop:
a) prevenirea
instituţionalizării adultului cu handicap din familia biologică prin crearea şi
dezvoltarea serviciilor sociale de îngrijiri la
domiciliu;
b) prevenirea abuzului,
neglijării şi excluziunii sociale a adultului cu handicap aflat în îngrijirea
şi protecţia familiei;
c) iniţierea procesului de
descentralizare, de la nivel judeţean la nivel local, prin susţinerea
dezvoltării serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul consiliilor
locale din municipii şi oraşe, precum şi a angajării persoanelor cu atribuţii
în asistenţa socială la nivelul consiliilor locale municipale;
d) responsabilizarea
autorităţilor locale privind măsurile de sprijin şi protecţie a familiilor
aparţinătoare persoanelor cu handicap.
Obiective:
a) promovarea dreptului
persoanei cu handicap de a fi îngrijită în familia sa;
b) sprijinirea familiei biologice
pentru evitarea situaţiilor de criză.
Indicatori fizici - unitate de
măsură:
a) crearea centrelor de îngrijiri
şi asistenţă la domiciliu pentru persoanele cu handicap în 5 judeţe, respectiv
sectoare ale municipiului Bucureşti/an;
b) reducerea cu cel puţin 25% a
cererilor de instituţionalizare pentru persoanele cu handicap aflate pe listele
de aşteptare.
Indicatori de eficienţă:
a) reducerea indicelui de instituţionalizare
pentru persoanele cu handicap aflate pe listele de aşteptare în 5 judeţe,
respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an;
b) existenţa planului individual
de servicii pentru 100% din persoanele cu handicap aflate în familie în cele 5
judeţe, respectiv sectoare ale municipiului Bucureşti/an.
Indicatori de rezultate:
a) cel puţin 700 de familii şi
persoane cu handicap din 5 judeţe, respectiv sectoare ale municipiului
Bucureşti/an beneficiază de serviciile de îngrijire la domiciliu create;
b) standardele de calitate pentru
serviciile de îngrijire la domiciliu a persoanei cu handicap sunt aplicate.
Perioadă de derulare
Programul se derulează pe o
perioadă de 3 ani.
Buget
Bugetul anual pentru acest program
de interes naţional este de 1.000 mii lei.
ANEXA Nr. 3
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Formare profesională în vederea integrării în muncă
a persoanelor cu handicap"
Scop:
Formarea profesională/reabilitarea
persoanelor cu handicap neinstituţionalizate, care se află în căutarea unui loc
de muncă.
Obiective:
a) evaluarea persoanei cu
handicap sub aspectul abilităţilor profesionale;
b) identificarea tipului de
handicap, a profesiilor şi meseriilor care pot fi practicate de persoanele din
grupul-ţintă - formarea în meseriile care oferă cele mai mari şanse de angajare
pe termen scurt şi mediu;
c) consilierea persoanelor cu
handicap în ceea ce priveşte drepturile acordate de
lege pentru persoanele cu handicap angajate în muncă;
d) consilierea familiilor
persoanelor cu handicap în ceea ce priveşte sprijinul acordat deplasării la
locul de muncă şi importanţa activităţii pentru persoana
cu handicap;
e) prospectarea pieţei muncii sub
aspectul oportunităţilor de angajare şi al disponibilităţii operatorilor
economici de a angaja persoane cu handicap;
f) informarea operatorilor
economici cu privire la facilităţile legale acordate de lege la angajarea în
muncă a unei persoane cu handicap;
g) întărirea colaborării cu
agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă în vederea identificării de
oportunităţi de angajare.
Indicatori de performanţă:
a) creşterea oportunităţilor de
angajare în muncă a persoanelor cu handicap;
b) creşterea numărului de
persoane cu handicap formate în profesii căutate pe piaţa muncii;
c) creşterea numărului de
persoane cu handicap angajate în muncă cu contract de muncă pe perioadă
nedeterminată;
d) dezvoltarea unei reţele de informare şi consultanţă pentru persoanele cu
handicap şi pentru operatorii economici;
e) reducerea ratei de
inactivitate în rândul persoanelor cu handicap neinstituţionalizate.
Indicatori fizici:
- Imbunătăţirea pregătirii
profesionale a unui număr de minimum 300 de persoane cu handicap care pot
desfăşura activitate salarială.
Perioadă de derulare
- Programul
se derulează pe o perioadă de un an.
Buget
- Bugetul pentru acest program
de interes naţional este de 300 mii lei.
ANEXA Nr. 4
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Dezvoltarea serviciilor sociale specializate pentru
persoanele adulte cu handicap: centre de servicii de
recuperare neuromotorie - de tip ambulatoriu"
Scop:
a) iniţierea de servicii sociale
specializate: centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu
- pentru persoanele adulte cu handicap, la nivelul fiecărui judeţ/consiliu
local al municipiului Bucureşti;
b) prevenirea fenomenelor care
pot determina instituţionalizarea adultului cu handicap;
c) întărirea capacităţii
instituţionale la nivel judeţean pentru asumarea responsabilităţii în abordarea
problematicii persoanelor adulte cu handicap;
d) implementarea standardelor de
calitate pentru serviciile sociale specializate: centre de servicii de
recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu;
e) scăderea presiunii asupra
caselor teritoriale de pensii pentru bilete gratuite de tratament şi recuperare
balneară pentru persoanele cu handicap.
Obiective:
a) asigurarea implementării
programelor individuale de reabilitare şi integrare socială elaborate de
comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
b) asigurarea condiţiilor
necesare pentru recuperarea persoanelor adulte cu handicap locomotor din
centrele rezidenţiale şi din familie.
Indicatori fizici:
- Infiinţarea unui număr de 47 de
centre de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu pentru
persoanele cu handicap, care oferă servicii de recuperare şi reabilitare pentru
persoanele cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din familie.
Indicatori de eficienţă:
- Creşterea cu 47 a numărului de
servicii sociale specializate pentru persoanele cu handicap.
Indicatori de rezultate:
- Creşterea cu 2.350 a numărului
de persoane adulte cu handicap locomotor din centrele rezidenţiale şi din
familie, beneficiare ale serviciilor sociale specializate create prin program.
Perioadă de derulare:
- Programul se derulează pe o
perioadă de un an.
Buget:
- Bugetul aferent pentru acest
program de interes naţional este de 4.300 mii lei.
ANEXA Nr. 5
PROGRAMUL DE INTERES
NAŢIONAL
„Formare pentru personalul implicat în protecţia
persoanei cu handicap"
Scop:
Instruirea personalului implicat
în protecţia persoanelor cu handicap, în conformitate cu prevederile Strategiei
naţionale pentru protecţia, integrarea şi incluziunea socială a persoanelor cu
handicap în perioada 2006 - 2013, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
1.175/2005, şi a Planului naţional privind formarea personalului din sistemul
de protecţie a persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008, aprobat prin
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr.
363/2005.
Obiective:
a) realizarea instruirii pentru
un număr de 150 de persoane cu funcţii de conducere, angajate în domeniul
protecţiei persoanelor cu handicap;
b) asigurarea fondului de
cunoştinţe şi informaţii specifice, depăşind modelul medical, referitoare la
încurajarea activităţii şi participării persoanelor cu handicap la viaţa
comunităţii, la dezvoltarea abilităţilor de trai independent şi la abordarea
problematicii handicapului în contextul creat de aprobarea prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.175/2005 a Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea
şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013;
c) crearea, pentru un număr de
150 de persoane, a competenţelor necesare transferului de cunoştinţe însuşite
în baza Programei-cadru de instruire specifică a personalului implicat în
protecţia şi îngrijirea persoanei adulte cu handicap, prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap nr. 363/2005;
d) elaborarea şi editarea de
materiale necesare în procesul de instruire specifică.
Indicatori fizici - unitate de
măsură:
- 150 de persoane cu funcţie de
conducere angajate în domeniul protecţiei persoanelor cu handicap instruite în
conformitate cu prevederile Strategiei naţionale pentru protecţia, integrarea
şi incluziunea socială a persoanelor cu handicap în perioada 2006-2013 şi a
Planului naţional privind formarea personalului din sistemul de protecţie a
persoanelor cu handicap pentru perioada 2006-2008.
Indicatori de eficienţă:
- Creşterea numărului de
persoane instruite în problematica handicapului.
Indicatori de rezultate:
- Formarea unui grup de 150 de
instructori recunoscuţi de Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap.
Perioadă de derulare:
- Programul se derulează pe o
perioadă de un an.
Buget:
- Bugetul aferent anului 2006
pentru acest program de interes naţional este de 154,12 mii lei.
ANEXA Nr. 6
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Dezvoltarea serviciilor de îngrijire la domiciliu a
persoanelor vârstnice dependente"
Scop:
a) menţinerea autonomiei pe o
perioadă cât mai lungă şi prevenirea agravării situaţiei de dependenţă a
persoanei vârstnice;
b) diminuarea costurilor induse
de îngrijirea de lungă durată în regim rezidenţial;
c) creşterea responsabilităţii
autorităţilor locale faţă de persoanele vârstnice care necesită îngrijire şi
suport pentru a-şi continua viaţa în propria familie şi locuinţă şi întărirea
capacităţii acestora de a răspunde acestui obiectiv;
d) îmbunătăţirea calităţii
serviciilor de îngrijire furnizate;
e) suportul acordat familiei care
are în îngrijire persoane vârstnice dependente, pentru a asigura continuitatea
serviciilor pe perioade de lungă durată.
Obiective:
a) creşterea calităţii vieţii
persoanelor vârstnice dependente, respectarea demnităţii şi a libertăţii de a
alege a acestei categorii de populaţie aflate în nevoie;
b) prevenirea spitalizărilor
repetate şi a instituţionalizării persoanelor vârstnice care suferă de
afecţiuni cronice, generatoare de dependenţă;
c) formarea de personal calificat care să ofere îngrijiri la domiciliul persoanelor
asistate;
d) angajarea personalului
calificat, format de către autorităţile locale direct sau prin contractare cu
organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura serviciile necesare.
Indicatori cantitativi:
a) formarea şi acreditarea unui
număr de 10.000 de îngrijitori la domiciliu;
b) angajarea unui număr de
10.000 de îngrijitori de către autorităţile locale, direct sau prin contractare
cu organizaţiile neguvernamentale, pentru a asigura
serviciile sociale necesare;
c) asigurarea de servicii de
îngrijire la domiciliu pentru un număr de aproximativ 40.000 de persoane
vârstnice dependente, cu domiciliul în municipii şi sectoarele municipiului
Bucureşti;
d) existenţa unui număr
cuantificabil de planuri de îngrijire şi asistenţă, elaborate pentru fiecare
beneficiar.
Indicatori de eficienţă:
a) reducerea numărului de
persoane vârstnice aflate în situaţia de a fi încadrate, în evoluţie, într-un
grad mai înalt de dependenţă faţă de cel evaluat la data începerii
implementării programului;
b) asigurarea unor servicii de
calitate, în baza planurilor individuale de îngrijire şi asistenţă;
c) reducerea numărului de
spitalizări/an/persoană vârstnică dependentă, precum şi a solicitărilor de
admitere în căminele pentru persoane vârstnice.
Indicatori de rezultate:
a) 40.000 de persoane vârstnice
dependente continuă să îşi trăiască viaţa, cu demnitate, în propria locuinţă,
în mijlocul familiei şi al comunităţii, ca urmare a furnizării de servicii de îngrijire la domiciliu;
b) 10.000 de persoane sunt
calificate şi angajate în sistemul de servicii sociale;
c) o serie de instituţii tip
cămin pentru persoane vârstnice nu se mai află sub presiunea solicitărilor de
internare, reuşind astfel să se înscrie în programele de reabilitare şi modernizare,
pentru a asigura servicii sociale de calitate, în regim rezidenţial, doar
pentru persoanele care nu pot fi îngrijite la domiciliu.
Perioadă de derulare:
- Programul se derulează pe o
perioadă de 2 ani.
Buget:
a) bugetul total al acestui
program de interes naţional este de 7.400 mii lei;
b) planificarea este
multianuală, cu un buget anual de 3.700 mii lei, din care 2.000 mii lei pentru
asigurarea formării personalului calificat care va furniza servicii de îngrijire
la domiciliul persoanelor vârstnice şi 1.700 mii lei pentru asigurarea
salarizării acestora;
c) pentru anul 2006 bugetul este
de 3.700 mii lei.
ANEXA Nr. 7
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Combaterea excluziunii sociale a persoanelor fără adăpost prin crearea de centre sociale de urgenţă"
Scop:
a) integrarea socială a
persoanelor fără adăpost;
b) creşterea responsabilităţii
autorităţilor locale faţă de persoanele fără adăpost;
c) îmbunătăţirea calităţii
serviciilor sociale furnizate;
d) creşterea accesibilităţii la
serviciile direct orientate spre reintegrarea socială a persoanelor aflate în
stradă şi prevenţia abuzului şi violenţei;
e) creşterea numărului de centre
sociale de urgenţă pentru persoanele fără adăpost.
Obiective:
a) prevenirea excluziunii sociale
şi asigurarea protecţiei sociale a persoanelor fără adăpost;
b) crearea de centre sociale de
urgenţă pentru persoane fără adăpost, care vor asigura, în principal, servicii
de găzduire şi de îngrijire;
c) crearea şi dezvoltarea unor
centre de sprijin şi consiliere pe termen lung, în vederea integrării sociale a
persoanelor fără adăpost;
d) elaborarea şi implementarea
unei metodologii pentru identificarea şi evaluarea persoanelor care trăiesc în
stradă;
e) monitorizarea, pe baza unor date reale, a numărului de persoane fără adăpost,
precum şi a procentului de rezolvare a cazurilor existente.
Indicatori cantitativi:
a) înfiinţarea în sectoarele
municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţă de judeţ, prin reabilitarea unor
spaţii corespunzătoare şi dotarea cu mobilier şi echipamente strict necesare, a unui număr de 50 de centre
sociale de urgenţă;
b) acordarea de servicii sociale
în cadrul centrelor sociale de urgenţă pentru un număr de aproximativ 10.000 de
persoane fără adăpost;
c) creşterea numărului
persoanelor fără adăpost care beneficiază de servicii sociale.
Indicatori de eficienţă:
a) asigurarea unor condiţii
minimale de viaţă, respectiv găzduire, îngrijire, consiliere, suport în vederea
integrării sociale, în vederea combaterii marginalizării sociale a acestei
categorii de persoane;
b) reintegrarea socială a unui
număr de persoane fără adăpost prin găsirea unui loc de muncă, găsirea unui
spaţiu de locuit, posibilitatea acordării unor cursuri de calificare şi recalificare,
educaţie pentru sănătate.
Indicatori de rezultate:
a) 50 de centre sociale de
urgenţă înfiinţate în sectoarele municipiului Bucureşti şi în oraşele reşedinţă
de judeţ şi dotate cu mobilier şi echipamente strict necesare;
b) aproximativ 10.000 de persoane fără adăpost beneficiază de servicii sociale în
centrele sociale de urgenţă.
Perioadă de derulare:
- Programul se derulează pe o
perioadă de 3 ani. Buget:
a) bugetul total al acestui
program de interes naţional este de 36.500 mii lei;
b) planificarea este
multianuală, cu un buget de 28.000 mii lei pentru asigurarea înfiinţării şi
dotării centrelor sociale de urgenţă pentru persoanele fără adăpost şi de 8.500
mii lei pentru asigurarea furnizării serviciilor sociale pentru anul următor înfiinţării
centrelor sociale de urgenţă;
c) pentru anul 2006, bugetul
este de 10.000 mii lei pentru înfiinţarea şi dotarea unor centre sociale.
ANEXA Nr. 8
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Susţinerea sistemului de servicii specializate prin
finanţarea în parteneriat de proiecte destinate dezvoltării şi menţinerii
unităţilor pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie"
Scop:
a) facilitarea accesului
victimelor la unităţile pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie,
prin promovarea serviciilor oferite de aceasta la nivelul comunităţilor locale;
b) dezvoltarea de servicii
specializate oferite în cadrul unităţilor pentru prevenirea şi combaterea
violenţei în familie;
c) crearea şi dezvoltarea de
servicii oferite în cadrul acestor centre de tipul: găzduire temporară,
asistenţă medicală, îngrijire şi consiliere psihologică, conform standardelor
de calitate pentru serviciile sociale din domeniul protecţiei victimelor
violenţei în familie;
d) implicarea tuturor
instituţiilor publice locale şi a organizaţiilor neguvernamentale în oferirea
de servicii sociale şi suport victimelor violenţei în familie.
Obiective:
a) înfiinţarea în anii 2006-2007
a câte 6 unităţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie prin
cofinanţarea proiectelor depuse de organizaţii neguvernamentale şi/sau
instituţii publice locale. Judeţele eligibile: Alba, Arad, Argeş, Bihor,
Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Buzău, Călăraşi, Caraş-Severin, Constanţa,
Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Gorj, Harghita, Ialomiţa, Olt, Prahova, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea;
b) susţinerea financiară a cel
puţin 8 unităţi de prevenire şi combatere a violenţei în familie, respectiv
adăposturi existente, dar rămase fără finanţare, din Bucureşti, Braşov, Buftea,
Baia Mare, Cluj-Napoca, Deva, Târgu Mureş.
Obiectivul propus se referă la
adăposturi înfiinţate de organizaţii neguvernamentale, cu sprijin financiar
extern, care au desfăşurat o activitate susţinută în domeniu şi care au
acumulat o experienţă valoroasă în domeniu, experienţă care trebuie
valorificată în continuare.
Atât adăposturile care se vor
înfiinţa, cât şi cele ce urmează a fi susţinute financiar vor reprezenta
reţeaua de unităţi furnizoare
de servicii sociale necesare în situaţii de criză familială.
Indicatori de eficienţă:
a) reducerea cu 25% a costurilor
medii destinate reintegrării victimelor violenţei în familie;
b) reducerea cu cel puţin 20% a
numărului mediu de cazuri de vătămare corporală şi vătămare corporală gravă, ca
urmare a actelor de violenţă în familie.
Indicatori de rezultat:
a) creşterea cu 20% anual a
numărului de beneficiari ai serviciilor specializate în prevenirea şi
combaterea violenţei în familie;
b) îmbunătăţirea anuală cu 25% a
calităţii serviciilor destinate beneficiarilor.
Buget:
Bugetul aferent acestui program se
referă la următoarele tipuri de cheltuieli:
a) drepturi cu caracter social,
cum ar fi: certificate medico-legale, taxe judiciare/notariale, transportul
beneficiarilor etc;
b) hrană;
c) medicamente şi materiale sanitare;
d) cheltuieli pentru întreţinere
şi gospodărie, cum ar fi: încălzire, electricitate, apă, canal, salubritate,
materiale igienico-sanitare;
e) obiecte de inventar de mică
valoare sau scurtă durată şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi: lenjerie şi
accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier etc;
f) reparaţii curente;
g) materiale de promovare.
Programul se va derula pe
parcursul a 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri şi va avea un
buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei
pentru anul 2006.
ANEXA Nr. 9
PROGRAMUL
DE INTERES NAŢIONAL
„Dezvoltarea serviciilor de recuperare şi
reintegrare socială destinate agresorilor familiali"
Scop:
a) responsabilizarea agresorilor
asupra consecinţelor comportamentului violent în
familie;
b) informarea şi educarea
agresorilor prin mijloacele specifice asupra responsabilităţilor şi riscurilor
pe care le comportă actele de violenţă în familie;
c) instituirea de măsuri de
protecţie specială a membrilor familiei în raport cu agresorul.
Obiective:
a) înfiinţarea în anii 2006 -
2007 a 10 unităţi de recuperare şi reintegrare socială şi susţinerea financiară
a acestora, în principiu, pe lângă catedrele de specialitate din centrele
universitare;
b) oraşe eligibile: Bucureşti,
Alba Iulia, Craiova, Galaţi, Iaşi, Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Oradea, Timişoara,
Constanţa.
Indicatori de eficienţă:
a) reducerea cu 50% a
repetabilităţii cazurilor de violenţă în familie;
b) reducerea cu 50% a numărului
de cazuri de violenţă în familie soldate cu vătămare corporală şi vătămare
corporală gravă, rezultate din actele de violenţă în familie.
Indicatori de rezultate:
- Tratarea a cel puţin 2.000 de
cazuri de violenţă în familie în unităţile înfiinţate în cadrul acestui
program.
Buget:
Bugetul aferent
acestui program va fi de 540 mii lei/an, repartizat pe următoarele tipuri de
cheltuieli:
a) drepturi cu caracter social,
cum ar fi, de exemplu, obţinerea de certificate medico-legale, taxe judiciare/
notariale, transportul beneficiarilor;
b) hrană;
c) cheltuieli pentru întreţinere
şi gospodărie, cum ar fi încălzire, electricitate, apă-canal, salubritate,
materiale igienico-sanitare;
d) obiecte de inventar de mică
valoare sau scurtă durată şi întreţinere a spaţiului, cum ar fi lenjerie şi
accesorii de pat, piese de schimb, mic mobilier;
e) materiale de promovare.
Programul se va derula pe
parcursul a 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi va
avea un buget total de 1.080 mii lei, din care 540 mii lei în anul 2006.