HOTARARE Nr.
188 din 20 februarie 2007
privind procedurile de
informare, consultare si alte modalitati de implicare a angajatilor in
activitatea societatii cooperative europene
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 162 din 7 martie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 13 din Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului
general de informare şi consultare a angajaţilor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre reglementează
informarea, consultarea, participarea şi alte mecanisme de implicare a
angajaţilor în activitatea societăţii cooperative europene, înfiinţată conform
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.435/2003 privind statutul societăţii
cooperative europene (SCE).
(2) Prezenta hotărâre se
aplică angajaţilor societăţilor cooperative europene cu sediul social în
România, precum şi angajaţilor cu contract individual de muncă în baza legii
române ai societăţilor participante, filialelor, sucursalelor sau altor sedii
secundare ale unei societăţi europene cu sediul în alt stat membru al Uniunii
Europene sau într-un stat aparţinând Spaţiului Economic European.
(3) Modalităţile privind informarea, consultarea şi
alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea societăţii cooperative
europene sunt adoptate de fiecare societate cooperativă europeană în
conformitate cu procedura de negociere prevăzută la art. 3 - 11 sau în
condiţiile prevăzute la art. 22-26.
Art. 2. - In sensul prevederilor prezentei hotărâri,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) societatea cooperativă
europeană, denumită în continuare SCE, reprezintă o societate înfiinţată
conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.435/2003 privind statutul
societăţii cooperative europene (SCE);
b) entităţi juridice
participante reprezintă societăţile, inclusiv
cooperativele care participă direct la înfiinţarea unei SCE;
c) filiala unei
entităţi juridice participante sau unei SCE, denumită şi întreprindere
controlată, reprezintă o întreprindere asupra căreia entitatea juridică
respectivă exercită o influenţă dominantă, conform prevederilor Legii nr.
217/2005 privind constituirea, organizarea şi funcţionarea comitetului european
de întreprindere, cu modificările şi completările ulterioare;
d) filială, sucursală sau
alt sediu secundar aferent reprezintă o filială, o
sucursală sau alt sediu secundar al unei societăţi participante care devine
filială, sucursală sau alt sediu secundar al unei SCE la înfiinţarea acesteia;
e) reprezentanţii
angajaţilor semnifică reprezentanţii
organizaţiilor sindicale sau, în cazul în care nu există sindicat, persoanele
alese şi mandatate să reprezinte angajaţii potrivit legii;
f) organ de reprezentare semnifică organul care îi reprezintă pe angajaţi, înfiinţat în baza
acordurilor prevăzute la art. 10 alin. (1) sau potrivit art. 12-21, în scopul
informării şi consultării angajaţilor dintr-o SCE şi din filialele şi
întreprinderile sale situate în Comunitate şi, dacă este cazul, în scopul
exercitării drepturilor de participare referitoare la
SCE;
g) grup special de negociere reprezintă grupul constituit în conformitate cu art. 3 pentru a
negocia cu organul competent al entităţilor juridice participante stabilirea
modalităţilor de implicare a angajaţilor în cadrul unei
SCE;
h) implicarea angajaţilor reprezintă informarea, consultarea, participarea, precum şi orice
alt mecanism prin care reprezentanţii angajaţilor pot să exercite o influenţă
asupra deciziilor ce urmează a fi luate în cadrul întreprinderii;
i) informare - se referă
la informarea organului care îi reprezintă pe angajaţi şi/sau a
reprezentanţilor angajaţilor de către organul de conducere competent al SCE cu
privire la problemele de interes pentru SCE şi pentru oricare dintre filialele,
sucursalele sau alte sedii secundare ale sale situate într-un alt stat membru
ori cu privire la problemele care depăşesc competenţele organelor decizionale
dintr-un stat membru la uri moment dat. Conţinutul şi modalităţile informării
trebuie realizate astfel încât să permită reprezentanţilor angajaţilor să
analizeze potenţialele efecte şi să iniţieze consultări cu organul competent al
SCE, dacă consideră necesar;
j) consultare reprezintă
instituirea unui dialog şi schimb de puncte de vedere între organul care îi
reprezintă pe angajaţi şi/sau reprezentanţii angajaţilor, pe de o parte, şi
organul de conducere competent al SCE, pe de altă parte. Conţinutul şi
modalităţile consultării trebuie să permită reprezentanţilor angajaţilor să
elaboreze, pe baza informaţiilor puse la dispoziţia lor, un punct de vedere cu
privire la măsurile preconizate de organul de conducere competent, care poate fi
luat în considerare în cadrul procesului decizional derulat la nivelul unei
SCE;
k) participare reprezintă
influenţa exercitată de organul de reprezentare a angajaţilor şi/sau de
reprezentanţii angajaţilor asupra activităţii unei entităţi juridice prin dreptul
de a alege ori de a numi anumiţi membri ai organului de control sau
administrativ al entităţii juridice ori dreptul de a recomanda şi/sau de a se
opune numirii unora ori tuturor membrilor organului de control sau de
administrare al entităţii juridice.
CAPITOLUL II
Procedura de negociere
SECŢIUNEA 1
Infiinţarea grupului special de negociere
Art. 3. - (1) In situaţia în care organele de
gestionare sau administrative ale entităţilor juridice participante realizează
un plan pentru înfiinţarea unei SCE cu sediul social în România, acestea fac
demersurile necesare cât mai curând posibil, inclusiv prin furnizarea de
informaţii cu privire la identitatea entităţilor juridice participante şi a
filialelor şi unităţilor lor, precum şi la numărul angajaţilor, pentru a începe
negocierile cu reprezentanţii angajaţilor entităţilor juridice privind
modalităţile referitoare la implicarea angajaţilor în
SCE.
(2) In acest sens, se înfiinţează, în conformitate cu
dispoziţiile de mai jos, un grup special de negociere care să îi reprezinte pe
angajaţii entităţilor juridice participante şi ai filialelor, sucursalelor şi
altor sedii secundare ale acestora:
a) membrii grupului special de
negociere sunt aleşi sau numiţi proporţional cu numărul total al angajaţilor
din entităţile juridice participante şi din întreprinderile şi filialele
acestora prin alocarea a câte un loc pentru fiecare grup de lucrători angajaţi
în statul membru respectiv care echivalează cu 10% din numărul de lucrători
angajaţi în toate statele membre luate împreună sau o fracţiune din respectivul
grup;
b) în cazul SCE constituite prin fuziune, fiecare
cooperativă participantă, care conform proiectului de fuziune va înceta să aibă
o existenţă juridică proprie după înregistrarea SCE, va asigura includerea în
grupul special de negociere a cel puţin un membru în următoarele condiţii:
- numărul membrilor suplimentari nu depăşeşte 20% din
numărul membrilor desemnaţi potrivit lit. a); şi
- alcătuirea grupului special de negociere nu implică
o dublă reprezentare a angajaţilor respectivi;
c) dacă numărul cooperativelor prevăzute la lit. b)
depăşeşte 20% din numărul membrilor desemnaţi potrivit lit. a), locurile
suplimentare se alocă cooperativelor respective în ordinea descrescătoare a
numărului de angajaţi.
Art. 4. - (1) In România, membrii grupului special de
negociere sunt desemnaţi de
către reprezentanţii angajaţilor din România ai SCE. In situaţia inexistenţei
acestor reprezentanţi, membrii grupului special de negociere sunt desemnaţi cu
majoritatea voturilor angajaţilor din România ai SCE. '
(2) Membrii grupului special de negociere elaborează
şi adoptă propriul regulament de organizare şi funcţionare.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare va
cuprinde modalităţi de numire sau de alegere a membrilor grupului special de
negociere, precum şi proceduri privind suspendarea, revocarea ori încetarea
mandatelor acestora.
(4) Repartizarea locurilor ce
revin angajaţilor din România în cadrul grupului special de negociere se face
proporţional cu numărul de angajaţi ai fiecărei societăţi participante din
România în cadrul SCE, în ordinea descrescătoare a numărului de angajaţi.
Art. 5. - (1) Grupul special de
negociere şi organele competente de conducere ale entităţilor juridice
participante stabilesc, prin acord scris, modalităţile de informare, consultare
şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea SCE.
(2) In acest sens, organele
competente ale societăţilor participante informează grupul special de negociere
cu privire la proiectul şi derularea reală a procesului de constituire a SCE,
până la înregistrarea ei.
Art. 6. - (1) Grupul special de negociere adoptă
deciziile cu majoritatea absolută de voturi a membrilor săi, cu condiţia ca
această majoritate să reprezinte, de asemenea, majoritatea absolută a
angajaţilor. Fiecare membru are dreptul la un vot.
(2) Dacă rezultatele negocierilor duc la o diminuare
a drepturilor de participare, majoritatea necesară pentru a putea decide
adoptarea unui astfel de acord constă în voturile a două treimi din numărul
membrilor grupului special de negociere, reprezentând cel puţin două treimi din
numărul angajaţilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând angajaţii din cel
puţin două state membre.
(3) Diminuarea drepturilor de participare potrivit
prevederilor art. 2 lit. k) înseamnă un procent din numărul membrilor organelor
SCE care este mai mic decât cel mai mare procent care există în cadrul
societăţilor participante.
(4) Prevederile alin. (2) se aplică:
a) în cazul unei SCE constituite prin fuziune, dacă
participarea acoperă cel puţin 25% din numărul total al angajaţilor
cooperativelor participante; sau
b) în cazul unei SCE constituite prin orice altă metodă, dacă participarea acoperă cel puţin 50%
din numărul total al angajaţilor entităţilor juridice participante.
Art. 7. - Pentru derularea negocierilor, grupul special
de negociere poate solicita să fie asistat în îndeplinirea atribuţiilor sale de
experţi, aleşi de către el, inclusiv reprezentanţi ai organizaţiilor sindicale
adecvate la nivel comunitar. Experţii pot asista, în calitate de consultanţi,
la reuniunile de negociere, la solicitarea grupului special de negociere, dacă
este cazul, pentru promovarea coerenţei şi consecvenţei la nivel comunitar.
Grupul special de negociere poate decide informarea reprezentanţilor
organizaţiilor externe adecvate, inclusiv a sindicatelor, cu privire la
demararea negocierilor.
Art. 8. - (1) Prin excepţie de
la prevederile art. 6 alin. (1), grupul special de negociere poate decide, cu
majoritatea prevăzută la alin. (2), să nu demareze negocierile sau să pună
capăt negocierilor deja iniţiate şi să se bazeze pe reglementările în vigoare
cu privire la informarea şi consultarea angajaţilor în statele membre în care
SCE are angajaţi. Această decizie încheie procedura de negociere a acordului
prevăzut la art. 10. In cazul în care se adoptă această decizie, prevederile
art. 12-21 nu se aplică.
(2) Majoritatea necesară
pentru a se decide să nu se demareze negocierile sau să se pună capăt acestora
constă în voturile a două treimi din numărul membrilor, reprezentând cel puţin
două treimi din numărul angajaţilor, inclusiv voturile membrilor reprezentând
angajaţii din' cel puţin două state membre.
(3) In cazul unei SCE constituite prin transformare,
prevederile alin. (2) nu se aplică dacă există participare în societatea ce
urmează a fi transformată.
(4) Grupul special de negociere se convoacă din nou la
cererea în scris a cel puţin 10% din numărul angajaţilor SCE, ai filialelor şi
întreprinderilor sale sau din numărul reprezentanţilor acestora, după cel puţin
2 ani de la adoptarea deciziei menţionate, în afara cazului în care părţile
convin ca negocierile să fie reluate mai devreme. Dacă grupul special de
negociere decide reluarea negocierilor cu organele de conducere, dar nu se
ajunge la niciun acord în urma acestor negocieri, nu se aplică prevederile art.
12-21.
Art. 9. - (1) Cheltuielile legate de funcţionarea
grupului special de negociere şi în general de negocieri sunt suportate de
entităţile juridice participante, astfel încât grupul special de negociere să
îşi poată realiza misiunea într-un mod corespunzător.
(2) In măsura în care conducerea centrală şi grupul
special de negociere nu decid altfel, atunci când grupul special de negociere
este asistat de experţi, entităţile juridice participante vor suporta
cheltuielile numai pentru un expert.
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul acordului şi durata negocierilor
Art. 10. - (1) Organele
competente ale entităţilor juridice participante şi grupul special de negociere
poartă negocieri în spirit de cooperare, pentru a ajunge la un acord cu privire
la modalităţile prin care angajaţii să fie implicaţi în activitatea SCE.
(2) Fără a aduce atingere
autonomiei părţilor şi în conformitate cu prevederile art. 6, acordul prevăzut
la alin. (1), încheiat între organele competente ale entităţilor juridice
participante şi grupul special de negociere, stabileşte:
a) domeniul de aplicare a acordului;
b) alcătuirea, numărul membrilor şi alocarea locurilor
în organul de reprezentare care va fi partenerul de discuţie al organului
competent al SCE în cadrul modalităţilor de informare şi consultare a
angajaţilor din SCE şi din filialele sau
întreprinderile sale;
c) atribuţiile şi procedura de informare şi
consultare a organului de reprezentare;
d) frecvenţa reuniunilor organului de reprezentare;
e) resursele financiare şi materiale ce urmează a fi
alocate organului de reprezentare;
f) în cazul în care, în cursul
negocierilor, părţile decid să instituie una sau mai multe proceduri de informare
şi consultare în loc de un organ de reprezentare, modalităţile de punere în
practică a acestor proceduri;
g) în cazul în care, în cursul negocierilor, părţile decid să adopte modalităţi de participare,
conţinutul acestor măsuri, inclusiv numărul membrilor în organul de control sau
de administrare al SCE, pe care angajaţii vor avea dreptul să îi aleagă, să îi
numească, să îi recomande ori să îi conteste, procedurile privind modul în care
aceşti membri pot fi aleşi, numiţi, recomandaţi sau contestaţi de către
angajaţi, precum şi drepturile acestora;
h) data intrării în vigoare a acordului şi durata sa,
cazurile în care acordul trebuie renegociat şi procedura
de renegociere.
(3) Acordul nu face obiectul prevederilor art. 12-21.
(4) In cazul unei SCE constituite prin transformare,
acordul prevede pentru toate elementele de implicare a angajaţilor un nivel cel
puţin echivalent cu cel existent în societatea ce urmează a fi transformată în
SCE.
(5) Acordul poate preciza modalităţile prin care
angajaţii sunt împuterniciţi să participe la adunările generale, potrivit
prevederilor art. 27 din prezenta hotărâre si ale art. 59 alin. (4) din
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.435/2003.
Art. 11. - (1) Negocierile încep imediat după
înfiinţarea grupului special de negociere şi pot continua pe parcursul a încă 6
luni.
(2) Părţile pot decide de comun acord extinderea
negocierilor' cu cel mult un an de la data înfiinţării grupului special de
negociere, după încheierea perioadei prevăzute la alin. (1).
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii de referinţă privind informarea,
consultarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor in activitatea societăţii cooperative
europene
Art. 12. - (1) In situaţia în care a fost adoptată
decizia de negociere a unui acord potrivit art. 10, prevederile art. 6-11 se
aplică în mod corespunzător, caz în care sintagma „grup special de
negociere" se înlocuieşte cu sintagma „organ de reprezentare". Dacă
la expirarea termenului stabilit pentru încheierea negocierilor nu s-a ajuns la
niciun acord, se aplică în continuare dispoziţiile adoptate iniţial în
conformitate cu dispoziţiile de referinţă.
(2) Organul de reprezentare este alcătuit din angajaţi
ai SCE şi ai filialelor şi întreprinderilor sale, aleşi ori numiţi din rândul
lor de către reprezentanţii angajaţilor sau, în absenţa acestora, de către
angajaţi. Dacă dimensiunea sa justifică acest lucru, organul de reprezentare
alege un comitet restrâns din rândul membrilor săi, alcătuit din cel mult 3
membri.
(3) Organul competent al SCE este informat cu privire
la alcătuirea organului de reprezentare.
(4) La 4 ani după înfiinţarea organului de
reprezentare, acesta va examina dacă este cazul să iniţieze negocieri pentru
încheierea acordului prevăzut la alin. (1) şi la art. 10 sau să continue aplicarea
dispoziţiilor de referinţă adoptate în conformitate cu prevederile art. 12-21.
(5) Organul de reprezentare îşi elaborează şi aprobă
regulamentul de procedură.
(6) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 10,
membrii organului de reprezentare informează reprezentanţii angajaţilor din
SCE, filialele şi întreprinderile acesteia cu privire la conţinutul şi
rezultatul procedurilor de informare şi consultare.
Art. 13. - Competenţa organului de reprezentare se
limitează la problemele ce privesc SCE şi oricare dintre filialele sau
întreprinderile sale situate în alt stat membru ori care depăşesc competenţa organelor de decizie dintr-un singur
stat membru.
Art. 14. - (1) Fără să se aducă atingere reuniunilor
organizate în conformitate cu art. 15 alin. (1) şi (2), organul de reprezentare
are dreptul de a fi informat şi consultat şi, în acest scop, de a se întâlni cu
organul competent al SCE cel puţin o dată pe an, pe baza unor rapoarte
periodice elaborate de către organul competent cu privire la evoluţia activităţilor
SCE şi la perspectivele sale. Organele de conducere locale sunt informate cu privire la aceasta.
(2) Organul competent al SCE prezintă organului de
reprezentare agenda şedinţelor organului de administrare sau, dacă este cazul,
ale organului de conducere şi de control, precum şi copiile tuturor
documentelor prezentate la adunarea generală a membrilor săi.
(3) Documentele prezentate se referă în special la
structura, situaţia economică şi financiară, evoluţia probabilă a activităţii,
a producţiei şi vânzărilor, iniţiativele privind responsabilitatea socială a
întreprinderilor, situaţia şi evoluţia probabilă a locurilor de muncă,
investiţii, schimbări substanţiale ce interesează organizaţia, introducerea de
noi procedee de producţie, transferuri de producţie, fuziuni, reduceri de
personal ori închiderea unor întreprinderi, unităţi sau părţi importante din
acestea, precum şi concedieri colective.
Art. 15. - (1) In eventualitatea unor situaţii
excepţionale care afectează în măsură considerabilă interesele angajaţilor, în
special în eventualitatea unor reamplasări, transferuri, închideri de unităţi
sau întreprinderi ori disponibilizări colective, organul de reprezentare are
dreptul de a fi informat. Organul de reprezentare sau, atunci când decide acest
lucru, în special din motive de urgenţă, comitetul restrâns are dreptul de a se
reuni, la cererea sa, cu organul competent al SCE sau cu o autoritate la orice
alt nivel de conducere mai adecvat din cadrul SCE având competenţe proprii de
decizie, pentru a se informa şi consulta cu privire la măsurile care afectează
în mod semnificativ interesele angajaţilor.
(2) Dacă organul competent decide să nu dea curs
punctului de vedere elaborat de organul de reprezentare, acest organ are
dreptul să se reunească din nou cu organul competent al SCE pentru a încerca să
ajungă la un acord.
(3) In cazul unei reuniuni organizate cu comitetul
restrâns, membrii organului de reprezentare care reprezintă angajaţii direct
interesaţi de măsurile avute în vedere au, de asemenea, dreptul de a participa.
(4) Reuniunile menţionate anterior nu aduc atingere prerogativelor organului competent.
Art. 16. - (1) Procedura privind derularea întâlnirilor
de informare şi consultare se stabileşte prin acordul părţilor.
(2) Inainte de orice reuniune cu organul competent al
SCE, organul de reprezentare sau comitetul restrâns,
care, dacă a fost necesar, a fost lărgit în conformitate cu art. 15 alin. (3),
are dreptul de a se reuni fără ca reprezentanţii organului competent să fie
prezenţi.
Art. 17. - (1) Membrii organului de reprezentare îi
informează pe reprezentanţii angajaţilor din SCE şi din filialele şi unităţile
sale cu privire la conţinutul şi rezultatul procedurilor de informare şi
consultare.
(2) Organul de reprezentare sau comitetul restrâns
poate fi asistat de experţi aleşi de oricare dintre acestea.
Art. 18. - In măsura în care este necesar pentru
realizarea sarcinilor ce le revin, membrii organului de reprezentare au dreptul
la un concediu pentru formare profesională, fără reţineri din salariu.
Art. 19. - (1) Cheltuielile organului de reprezentare sunt suportate de SCE, care pune la dispoziţia membrilor acestuia
resursele financiare şi materiale necesare, care să le permită să îşi
îndeplinească îndatorirea în mod corespunzător.
(2) Dacă nu se convine altfel, SCE va suporta în
special cheltuielile de organizare a reuniunilor şi de traducere/interpretare,
precum şi cheltuielile de cazare şi de transport pentru membrii organului de
reprezentare şi ai comitetului restrâns.
(3) In măsura în care organul de conducere competent
al SCE şi grupul special de negociere nu decid altfel, atunci când organul de
reprezentare este asistat de experţi, societăţile participante vor suporta
cheltuielile numai pentru un expert.
Art. 20. - In cazul unei SCE constituite prin
transformare, dacă dispoziţiile statului membru referitoare la participarea
angajaţilor la organul de control sau de administrare au fost aplicate înainte
de înregistrare, toate aspectele referitoare la participarea angajaţilor se aplică
în continuare la nivelul SCE. In acest caz, prevederile art. 21 alin. (1) se
aplică în mod corespunzător.
Art. 21. - (1) In alte cazuri de constituire a unei
SCE, angajaţii acesteia, precum şi cei din filialele şi întreprinderile ei
şi/sau organul lor de reprezentare au dreptul de a alege, numi, recomanda sau
contesta numirea unui număr de membri în organul de control ori de administrare
al SCE egal cu procentul cel mai mare valabil pentru entităţile juridice
participante aferente, înainte de înregistrarea SCE.
(2) Dacă niciuna dintre entităţile juridice
participante nu a fost sub incidenţa unor reguli de participare înainte de
înregistrarea SCE, aceasta nu are obligaţia să adopte dispoziţii privind
participarea angajaţilor.
(3) Organul de reprezentare decide cu privire la
alocarea locurilor în organul de control sau de
administrare între membrii care îi reprezintă pe angajaţii din diferite state
membre ori cu privire la modul în care angajaţii SCE pot recomanda sau contesta
numirea membrilor în aceste organisme, în funcţie de numărul de angajaţi ai SCE
din fiecare stat membru. Dacă angajaţii unuia sau mai multor state membre nu
fac obiectul acestui criteriu proporţional, organul de reprezentare numeşte un
membru din unul din aceste state membre, în special din statul membru unde se
află sediul social al SCE, dacă acest lucru este
adecvat. Fiecare stat membru poate stabili repartizarea locurilor care îi sunt
alocate în cadrul organului de control sau de administrare.
(4) Orice membru al organului de administrare sau,
dacă este cazul, al organului de control al SCE, care a fost ales, numit ori
recomandat de organul de reprezentare sau, dacă este cazul, de către angajaţi,
este membru deplin, având aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi membrii care îi
reprezintă pe membrii unei cooperative, inclusiv dreptul de a vota.
Art. 22. - (1) Prevederile art.
21 se aplică SCE în următoarele situaţii:
A. în cazul unei SCE constituite prin fuziune:
a) dacă înainte de înregistrarea SCE au fost aplicate
una sau mai multe forme de participare în una ori mai multe dintre
cooperativele participante, acoperind cel puţin 25% din numărul total al
angajaţilor din toate entităţile juridice participante; sau
b) dacă înainte de înregistrarea SCE au fost aplicate
una sau mai multe forme de participare în una ori mai multe dintre
cooperativele participante, acoperind mai puţin de 25% din numărul total al
angajaţilor din toate entităţile juridice participante şi dacă o astfel de
decizie este luată de grupul special de negociere;
B. în cazul unei SCE înfiinţate în orice alt mod:
a) dacă înainte de înregistrarea SCE au fost aplicate
una sau mai multe dintre formele de participare în una ori mai multe entităţi
juridice participante, acoperind cel puţin 50% din numărul total de angajaţi
din acestea; sau
b) dacă înainte de înregistrarea SCE au fost aplicate
una sau mai multe forme de participare în una ori mai multe entităţi juridice
participante, acoperind mai puţin de 50% din numărul total de angajaţi din acestea şi dacă o astfel de
decizie este luată de grupul special de negociere. (2) In cazul în care au
existat mai multe forme de participare în cadrul diverselor societăţi
participante, grupul special de negociere decide care dintre aceste forme trebuie
aplicată în cazul SCE. Grupul special de negociere informează organele
competente ale entităţilor juridice participante cu privire la orice decizii
luate în temeiul prevederilor prezentului alineat.
SECŢIUNEA a 4-a
Aplicarea dispoziţiilor de referinţă
Art. 23. - Dispoziţiile prevăzute la secţiunea a 3-a
privind informarea, consultarea şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în
activitatea societăţii cooperative europene se aplica de la data înregistrării
SCE al cărei sediu social urmează să fie situat în România, dacă:
a) părţile convin în acest fel; sau
b) până la termenul limită prevăzut la art. 11 nu s-a
încheiat niciun acord; şi:
- organul competent al fiecărei entităţi juridice
participante decide să accepte aplicarea dispoziţiilor de referinţă referitoare
la SCE şi, în acest fel, să continue înregistrarea SCE; şi
- grupul special de negociere
nu a adoptat decizia prevăzută la art. 8 alin. (1).
SECŢIUNEA a 5-a
Dispoziţii aplicabile societăţilor cooperative
europene constituite exclusiv de persoane fizice sau de o singură societate şi persoane
fizice
Art. 24. - (1) In cazul unei
SCE constituite exclusiv de persoane fizice sau de o singură entitate juridică
şi persoane fizice, care angajează împreună cel puţin 50 de angajaţi în cel
puţin două state membre, se aplică dispoziţiile art. 3-11.
(2) In cazul unei SCE constituite exclusiv de persoane fizice sau de o singură entitate juridică şi
persoane fizice, care angajează împreună mai puţin de 50 de angajaţi sau cel
puţin 50 de angajaţi în acelaşi stat membru, implicarea angajaţilor este
reglementată de următoarele dispoziţii:
a) în cadrul SCE se aplică
reglementările legislaţiei naţionale ale statului membru în care se află sediul
social al SCE, care sunt aplicabile şi altor entităţi juridice de acelaşi tip;
b) în cadrul filialelor şi întreprinderilor membre ale
SCE se aplică reglementările legislaţiei naţionale ale statului membru în care
acestea sunt situate, care sunt aplicabile şi altor entităţi juridice de
acelaşi tip.
Art. 25. - In cazul în care sediul unei SCE,
reglementat de norme de participare a angajaţilor, se transferă dintr-un stat
membru în altul, continuă să se aplice cel puţin acelaşi nivel al drepturilor
de participare a angajaţilor prevăzut în legislaţia statului membru din care se
transferă sediul social.
Art. 26. - Dacă după înregistrarea unei SCE conform
art. 24 alin. (2) cel puţin o treime din numărul total al angajaţilor din SCE,
filialele şi întreprinderile acesteia, din două state membre diferite, solicită
acest lucru sau dacă numărul total al angajaţilor atinge ori depăşeşte 50 de
angajaţi în cel puţin două state membre, se aplică dispoziţiile art. 3-11 în
mod corespunzător. In acest caz, referirile la „entităţi juridice
participante" şi „întreprinderile sau filialele" se înlocuiesc cu
referirile la „SCE" şi, respectiv, „întreprinderile sau filialele
SCE".
SECŢIUNEA a 6-a
Participarea la adunarea generală
Art. 27. - In limitele prevăzute la art. 59 alin. (4)
din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.435/2003, angajaţii din SCE şi/sau reprezentanţii angajaţilor
sunt împuterniciţi să participe la adunarea generală având drept de vot, în
următoarele condiţii:
1. dacă părţile decid acest lucru în acordul menţionat
la art. 10 alin. (1); sau
2. dacă o cooperativă reglementată de un asemenea
sistem se transformă într-o SCE; sau
3. dacă, în cazul unei SCE înfiinţate prin alte
metode decât transformarea, o cooperativa participantă a fost reglementată de
un asemenea sistem şi:
a) părţile nu pot ajunge la un acord, conform art. 10
alin. (1), până la termenul prevăzut la art. 11; şi
b) se aplică prevederile art. 23 lit. b); şi
c) cooperativa participantă, reglementată de un
asemenea sistem, are cea mai mare proporţie de participare, potrivit
prevederilor art. 2 lit. k), în cooperativele participante interesate, înainte
de înregistrarea SCE.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii referitoare la confidenţialitate
Art. 28. - (1) Membrii grupului special de negociere
sau ai organului de reprezentare, precum şi orice experţi care îi asistă nu
sunt autorizaţi să divulge terţilor informaţiile care, în interesul legitim al
SCE, le-au fost furnizate, în mod expres, cu titlu confidenţial.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi
reprezentanţilor angajaţilor în contextul oricărei proceduri de informare şi
consultare.
(3) Obligaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) continuă
să se aplice respectivilor reprezentanţi sau experţi şi după expirarea
mandatului lor. Tipul de informaţii supus regimului de confidenţialitate este
convenit de părţi în acordurile colective sau în altă formă agreată de
parteneri.
Art. 29. - Organul de control
sau de administrare al unei SCE ori al unei entităţi juridice participante cu
sediul în România nu este obligat să comunice informaţii dacă, în conformitate
cu criterii obiective, acestea ar putea să afecteze grav funcţionarea SCE sau,
după caz, a entităţii juridice participante, a întreprinderilor şi filialelor
acestora ori le-ar aduce prejudicii. Decizia de a nu comunica aceste informaţii
trebuie motivată faţă de reprezentanţii angajaţilor.
Art. 30. - In cazul în care membrii grupului special de negociere sau ai organului de reprezentare ori
reprezentanţii angajaţilor nu socotesc justificat refuzul organului de control
sau de administrare al unei SCE ori al unei entităţi juridice participante de a
furniza informaţii pe motiv de confidenţialitate, aceştia au dreptul de a se
adresa instanţelor competente, potrivit legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Funcţionarea organului de reprezentare şi procedura
informării şi consultării angajaţilor. Protecţia reprezentanţilor angajaţilor
Art. 31. - Organul competent al SCE, organul de control
sau de administrare al SCE, organul de reprezentare sau reprezentanţii angajaţilor, după caz, conlucrează în spirit de
cooperare, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor ce le revin.
Art. 32. - (1) Membrii grupului special de negociere sau ai organului de reprezentare, reprezentanţii
angajaţilor care îşi exercită funcţiile în cadrul unei proceduri de informare
şi consultare şi reprezentanţii angajaţilor în organul de control sau de
administrare ai unei SCE, care sunt angajaţi ai SCE, ai filialelor sau
întreprinderilor sale ori ai unei entităţi juridice participante, beneficiază
în cursul exercitării funcţiilor lor de protecţie şi garanţii care să le
permită să-şi îndeplinească corespunzător obligaţiile ce le-au fost
încredinţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii,
cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii sindicatelor nr.
54/2003.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică inclusiv pentru
activităţile de participare la reuniunile grupului special de negociere sau ale
organului de reprezentare, la orice reuniune organizată în cadrul acordului
prevăzut la art. 10 alin. (2) lit. f) ori la orice reuniune a organului de
control sau de administrare, precum şi pentru plata salariului cuvenit
membrilor angajaţi de către o entitate juridică participantă sau de SCE ori de
filialele şi întreprinderile sale pe durata absenţei necesare îndeplinirii
funcţiilor ce le revin.
SECŢIUNEA a 3-a
Contravenţii
Art. 33. - Nerespectarea obligaţiilor privind
informarea şi consultarea angajaţilor în cadrul SCE constituie contravenţie şi
se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 467/2006 privind
stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii finale
Art. 34. - (1) Dispoziţiile referitoare la participarea
angajaţilor la activităţile organelor unei societăţi cooperative sau societăţi
comerciale prevăzute de legislaţia română, altele decât dispoziţiile prezentei
hotărâri, nu se aplică societăţilor cooperative
europene constituite conform Regulamentului (CE) nr. 1.435/2003.
(2) Prezenta hotărâre nu aduce atingere drepturilor
existente ale angajaţilor în ceea ce priveşte informarea, consultarea,
participarea şi implicarea, prevăzute de legislaţia română, de care beneficiază
angajaţii SCE, precum şi din întreprinderile şi filialele acesteia, altele decât
cele de participare în cadrul organelor SCE, reglementată de prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii
sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat