HOTARARE Nr. 1869 din 22
decembrie 2005
pentru aprobarea Programului national de asigurare a calitatii in domeniul
securitatii aeronautice - PNAC-SECA
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 17 ianuarie 2006
Avand in vedere prevederile Regulamentului Parlamentului European si al
Consiliului nr. 2.320/2002 care stabileste reguli comune in domeniul
securitatii aviatiei civile si ale Regulamentului Comisiei Europene nr.
1.217/2003 cu privire la specificatiile comune pentru programele nationale de
control al calitatii in domeniul securitatii aviatiei civile,
in vederea asigurarii implementarii Programului national de securitate
aeronautica, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 443/2005,
in conformitate cu prevederile art. 79 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1997
privind Codul aerian, republicata,
in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 69
din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ART. 1
Se aproba Programul national de asigurare a calitatii in domeniul
securitatii aeronautice, denumit in continuare PNAC-SECA, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
ART. 2
In aplicarea PNAC-SECA, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului emite reglementari obligatorii pentru toti administratorii
aerodromurilor, furnizorii de servicii de navigatie aeriana, precum si pentru
orice institutie sau operator economic, persoane fizice si/sau juridice romane
ori straine, care desfasoara activitati in perimetrul aerodromurilor.
ART. 3
Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de catre persoanele
fizice si/sau juridice prevazute la art. 2:
a) inregistrarea la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului a raportului anual cu privire la rezultatele aplicarii programului
propriu de control intern al calitatii, dupa termenul prevazut in PNAC-SECA;
b) neefectuarea la termenele stabilite a actiunilor corective cuprinse in
planul de actiuni corective, aprobat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului in conformitate cu PNAC-SECA;
c) obstructionarea accesului inspectorilor AVSEC in facilitatile proprii
care pot fi supuse controlului conform PNAC-SECA.
ART. 4
Contraventiile prevazute la art. 3 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) contraventiile prevazute la lit. a), cu amenda de la 2.500 lei (RON) la
5.000 lei (RON);
b) contraventiile prevazute la lit. b), cu amenda de la 6.000 lei (RON) la
8.000 lei (RON);
c) contraventiile prevazute la lit. c), cu amenda de la 8.000 lei (RON) la
10.000 lei (RON).
ART. 5
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac, cu
respectarea dispozitiilor legale, de catre persoane cu atributii de control din
cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, anume
desemnate prin ordin al ministrului.
ART. 6
Contraventiilor prevazute in prezenta hotarare le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 7
Refuzul nejustificat al unui operator aerian de a permite accesul la bordul
unei aeronave operate de acesta al inspectorilor AVSEC, in vederea efectuarii
inspectiei in conformitate cu PNAC-SECA, se sanctioneaza cu:
a) in cazul operatorilor aerieni romani, pe langa sanctiunea aplicata
potrivit art. 4 lit. c), cu suspendarea licentei de transport de catre
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) in cazul operatorilor aerieni straini, cu interdictia operarii pe
aeroporturile din Romania, in conformitate cu reglementarile in vigoare si in
masura in care nu se prevede altfel in tratatele la care Romania este parte.
ART. 8
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ART. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pct. 1.3.42 din cap. I si
cap. XIX si anexele nr. 10 - 16 din Programul national de securitate
aeronautica, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 443/2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 31 mai 2005, se abroga.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Alexandros Galiatatos,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
ANEXA 1
PROGRAMUL NATIONAL
de asigurare a calitatii in domeniul securitatii aeronautice - PNAC-SECA
CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Programul national de asigurare a calitatii in domeniul securitatii
aeronautice, denumit in continuare PNAC-SECA, stabileste masurile de
monitorizare necesare pentru evaluarea, cu regularitate, a modului de
implementare a Programului national de securitate aeronautica, denumit in
continuare PNSA.
ART. 2
PNAC-SECA are urmatoarele obiective:
a) de a verifica implementarea efectiva si intr-un mod eficient a masurilor
de securitate de catre agentii aeronautici civili romani, operatorii aerieni
straini care opereaza in Romania, precum si de catre toate celelalte entitati,
carora, potrivit PNSA, le revin responsabilitati in aplicarea unor masuri de
securitate aeronautica in perimetrul aeroporturilor civile;
b) de a monitoriza nivelul conformitatii cu cerintele PNSA;
c) de a evalua viabilitatea PNSA.
ART. 3
In sensul prezentului PNAC-SECA, termenii si definitiile utilizate au
urmatorul inteles:
a) audit de securitate - examinare aprofundata a tuturor aspectelor legate
de masurile si procedurile de securitate, cu scopul de a determina daca acestea
sunt implementate in mod continuu si la un standard acceptat;
b) control - orice procedura sau proces utilizat pentru monitorizarea
conformitatii la nivel national. Acest termen acopera auditul de securitate,
inspectiile, evaluarile, testele si investigatiile;
c) deficienta - neindeplinirea cerintelor de securitate aeronautica;
d) evaluare - un studiu aprofundat al operatiunilor in scopul determinarii
necesitatilor de securitate. Aceasta cuprinde identificarea vulnerabilitatilor
care pot fi exploatate pentru comiterea unui act de interventie ilicita, cu
toate ca sunt implementate masuri si proceduri de securitate aeronautica,
precum si recomandarea unor masuri de protectie compensatorii pentru a face
fata riscului constatat si care sa fie proportionale cu nivelul amenintarii;
e) incident de securitate - eveniment care are consecinte negative asupra
securitatii si sigurantei persoanelor si a bunurilor;
f) inspector AVSEC - persoana desemnata pentru efectuarea activitatilor de
control la nivel national;
g) inspectie - o examinare a implementarii unuia sau mai multor aspecte
legate de masurile si procedurile de securitate in scopul determinarii
eficientei aplicarii acestora;
h) investigatie - o examinare a unui incident de securitate si o explicare
a cauzei care a condus la producerea acestuia, in scopul evitarii repetarii
acestuia, si evaluarea oportunitatii de actionare in justitie;
i) test - o punere la incercare a masurilor de securitate aeronautica, in
cadrul careia autoritatea competenta prezinta sau simuleaza intentia de a
comite un act de interventie ilicita in scopul evaluarii eficientei si a
modului de implementare a masurilor de securitate existente.
CAP. 2
Autoritatea competenta
SECTIUNEA 1
Generalitati
ART. 4
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este autoritatea
competenta responsabila de coordonarea si monitorizarea implementarii PNSA.
ART. 5
In aplicarea prevederilor prezentului PNAC-SECA, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului emite reglementari specifice.
ART. 6
Incepand cu data aderarii la Uniunea Europeana, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului va coopera cu Comisia Europeana pentru a facilita
inspectiile din domeniul securitatii aeronautice pe care aceasta institutie le
va efectua la aeroporturile civile din Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii si responsabilitati
ART. 7
In calitatea sa de autoritate competenta, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza, implementeaza si actualizeaza PNAC-SECA in scopul asigurarii
eficacitatii PNSA;
b) monitorizeaza modul de implementare a PNSA;
c) intocmeste planul anual al activitatilor de control de calitate;
d) decide asupra oportunitatii efectuarii unor inspectii inopinate sau
teste, precum si asupra conditiilor in care acestea urmeaza a fi efectuate;
e) desemneaza inspectorii AVSEC care efectueaza activitatile de control
descrise in prezentul PNAC-SECA si aproba componenta echipelor de control;
f) autorizeaza persoanele desemnate sa efectueze testele sub acoperire ale
masurilor de securitate;
g) aproba planurile de actiuni corective pe care entitatile supuse
controalelor de calitate sunt obligate sa le intocmeasca in situatia in care,
in urma acestor controale, sunt constatate deficiente in aplicarea masurilor de
securitate sau vulnerabilitati ale sistemului de securitate supus controlului.
Urmareste indeplinirea cu strictete a actiunilor corective si, daca acestea nu
se realizeaza conform calendarului convenit, aplica sanctiuni;
h) verifica, in mod regulat, efectuarea de catre entitatile supuse controalelor
de calitate a activitatilor descrise in programele proprii de control intern al
calitatii;
i) intocmeste raportul anual al activitatilor desfasurate in conformitate
cu prevederile PNAC-SECA.
ART. 8
Pentru indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor ce ii revin
potrivit prevederilor prezentului PNAC-SECA, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului constituie o structura operationala a carei schema
este prezentata in anexa nr. 1.
CAP. 3
Monitorizarea implementarii masurilor de securitate aeronautica
SECTIUNEA 1
Generalitati
ART. 9
(1) Monitorizarea conformitatii cu cerintele PNSA se realizeaza prin
desfasurarea de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
a urmatoarelor activitati:
a) audit de securitate;
b) inspectie;
c) evaluare;
d) test;
e) investigatie.
(2) Activitatile de control prevazute la alin. (1) lit. a) - d) se
efectueaza cu regularitate, pe baza planului anual al activitatilor de control
de calitate, aprobat de ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului. Pentru a-i asigura flexibilitate si eficienta, planul anual de
control va fi conceput pe baza unei ordini de prioritati. La stabilirea
prioritatilor se va tine cont de urmatorii factori: nivelul de amenintare,
tipul, natura, marimea si frecventa operatiunilor, prezenta operatorilor cu
nivel ridicat de risc, istoricul unor deficiente constatate anterior.
(3) Suplimentar activitatilor de control cuprinse in planul anual al activitatilor
de control de calitate, vor fi efectuate inspectii inopinate, precum si teste
sub acoperire, ori de cate ori astfel de activitati vor fi considerate ca fiind
necesare pentru determinarea eficientei masurilor de securitate.
(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (3) dispozitivele institutiilor
din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala cu
responsabilitati in aplicarea masurilor de securitate aeronautica.
(5) Entitatile supuse activitatilor de control prevazute la alin. (1) sunt:
a) aeroporturile civile din Romania, precum si aeroporturile din alte state
ce constituie originea unor zboruri cu destinatia Romania, cu acordul prealabil
din partea statelor respective;
b) operatorii aerieni romani si straini care opereaza pe aeroporturile
civile din Romania;
c) agentii aeronautici civili carora, potrivit PNSA, le revin
responsabilitati in domeniul securitatii aeronautice, cum ar fi: agentii
regulati cargo, agentii regulati postali, companiile de catering, agentii de
handling, furnizorii de servicii de navigatie aeriana, companiile care
furnizeaza servicii de curatenie la bordul aeronavelor sau de alimentare cu
combustibil a aeronavelor etc.;
d) orice alt operator economic care desfasoara activitati in perimetrul
unui aeroport civil sau al carui personal are acces in zonele restrictionate
ale unui aeroport civil;
e) institutiile si autoritatile publice carora, potrivit PNSA, le revin
responsabilitati in aplicarea unor masuri de securitate aeronautica in perimetrul
aeroporturilor civile.
SECTIUNEA a 2-a
Efectuarea activitatilor de control
ART. 10
(1) Activitatile de control prevazute la art. 9 alin. (1) vor fi efectuate
in conformitate cu metodologiile aprobate prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului. Metodologiile vor descrie: scopul, obiectivul,
continutul, frecventa, mijloacele si responsabilitatile pentru fiecare dintre
activitatile de monitorizare, precum si sistemul armonizat de clasificare a
conformitatilor.
(2) In functie de complexitatea activitatilor de control, in componenta
echipelor de control vor putea fi cooptati si specialisti din cadrul
entitatilor prevazute la art. 9 alin. (5).
(3) Fiecare activitate de control se finalizeaza prin intocmirea unui
raport care va contine si recomandari de actiuni corective in cazul constatarii
unor deficiente in implementarea sau aplicarea masurilor de securitate
aeronautica.
SECTIUNEA a 3-a
Sistemul armonizat de clasificare a conformitatilor. Rectificarea
deficientelor
ART. 11
Activitatile de control trebuie sa evalueze implementarea PNSA in baza
sistemului armonizat de clasificare a conformitatilor, prezentat in anexa nr.
2.
ART. 12
Rectificarea deficientelor constatate cu ocazia activitatilor de control se
va realiza prin: intocmirea de catre entitatea supusa monitorizarii a planului
de actiuni corective si supunerea acestuia spre aprobare Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, implementarea actiunilor corective,
urmarirea efectuarii actiunilor corective, inclusiv prin controale repetitive,
constatarea rectificarii efective a deficientelor si atingerea conformitatii cu
cerintele impuse. Modul de rectificare a deficientelor va fi descris in detaliu
in cadrul metodologiilor prevazute la art. 10 alin. (1).
CAP. 4
Inspectorii AVSEC
SECTIUNEA 1
Desemnarea inspectorilor AVSEC
ART. 13
Activitatile de control prevazute la art. 9 alin. (1) se efectueaza de
catre inspectorii AVSEC, desemnati de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului din randul functionarilor publici proprii sau,
prin delegare de competente, din randul angajatilor entitatilor cu
responsabilitati in domeniul securitatii aeronautice.
ART. 14
Inspectorii AVSEC desemnati de Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului conform art. 13 trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fi absolvit cel putin un curs de instruire in domeniul securitatii
aeronautice, recunoscut de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, si sa fi participat la cel putin 3 activitati de monitorizare
dispuse de acest minister;
b) sa posede:
(i) o buna intelegere a PNSA si a modului in care acesta se aplica
operatiunilor supuse activitatilor de monitorizare;
(ii) o buna cunoastere a modului de aplicare a tehnologiilor si tehnicilor
din domeniul securitatii aeronautice;
(iii) cunostinte referitoare la principiile, procedurile si tehnicile de
efectuare a activitatilor de monitorizare;
(iv) cunostinte privind operatiunile supuse activitatilor de monitorizare.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile inspectorilor AVSEC
ART. 15
(1) In exercitarea atributiilor, inspectorii AVSEC au urmatoarele drepturi:
a) de a inspecta orice aeronava civila, indiferent de statul de
inmatriculare, atunci cand aceasta se afla pozitionata pe un aeroport civil din
Romania, din punct de vedere al respectarii masurilor de securitate aplicabile,
fara a afecta programul de zbor al aeronavei;
b) de a inspecta orice zona sau obiectiv din perimetrul unui aeroport
civil;
c) de a inspecta orice facilitate situata in afara unui aeroport civil,
detinuta de un operator economic in scopul sustinerii unor activitati pe care
acesta le desfasoara in perimetrul unui aeroport civil;
d) de a supune verificarii/testarii orice bun, susceptibil a fi suspect sau
suspect, gasit in perimetrul unui aeroport civil ori in spatiile operatorului
economic mentionat la lit. c), oricare ar fi proprietarul;
e) de a cerceta si de a verifica eficienta masurilor si procedurilor de
securitate aplicate de entitatile prevazute la art. 9 alin. (5), urmand ca, in
cazul dispozitivelor institutiilor din sistemul de aparare, ordine publica si
securitate nationala cu responsabilitati in aplicarea masurilor de securitate
aeronautica, sa fie informata in timp util conducerea institutiei vizate despre
activitatile care se vor derula, precum si despre rezultatul acestora;
f) de a solicita operatorului aerian, administratorului aeroportului civil
sau detinatorului unor facilitati din afara aeroportului civil, utilizate in
scopul sustinerii unor activitati pe care acesta le desfasoara in perimetrul
unui aeroport civil, sa puna la dispozitie informatiile relevante pentru inspectie,
evaluare, test sau investigatie;
g) de a patrunde in orice incinta, zona sau cladire, daca acest lucru este
necesar in scopul inspectarii unui aeroport civil;
h) de a solicita informatii de la orice persoana angajata in cadrul uneia
dintre entitatile mentionate la art. 9 alin. (5), supuse activitatilor de
control, care poate sa acorde sprijin in activitatea de evaluare a masurilor si
procedurilor de securitate;
i) de a inregistra in scris, fotografic, audio sau video orice zona, orice
operatie, procedura ori instalatie supusa inspectarii, cu respectarea
prevederilor legale privind protectia informatiilor clasificate.
(2) Drepturile prevazute la alin. (1) se aplica, fara discriminare, si
pentru elementele de infrastructura, instalatiile si echipamentele utilizate
pentru furnizarea serviciilor de navigatie aeriana.
ART. 16
Pe timpul efectuarii activitatilor de control, inspectorii AVSEC au
urmatoarele obligatii:
a) sa cunoasca si sa respecte cerintele de securitate aeronautica ale
aeroporturilor civile, operatorilor aerieni si ale altor organizatii cu
activitate aeroportuara si sa foloseasca caile normale de acces, cu exceptia
cazurilor in care, procedand astfel, activitatea de control ar avea de suferit;
b) sa respecte prevederile reglementarilor din domeniul securitatii
aeronautice;
c) sa nu foloseasca forta pentru a obtine accesul la aeronava sau la
facilitatile supuse activitatilor de control;
d) sa nu deschida usile de acces ale aeronavelor, sa nu atinga suprafetele
de comanda ale aeronavelor si sa nu patrunda in cabina echipajului daca nu sunt
insotiti de un reprezentant competent al operatorului aerian;
e) la incheierea activitatii de monitorizare, sa informeze un reprezentant
al organizatiei supuse controlului asupra rezultatului controlului: ce anume a
fost controlat, daca a corespuns cerintelor stabilite prin PNSA;
f) sa nu conduca autovehicule in zona de miscare a aeroporturilor, fara
autorizatie;
g) sa nu faca uz de drepturile pe care le au, pentru a intarzia sau a
retine o aeronava, daca nu exista motive serioase de a proceda astfel, in
conformitate cu legislatia in vigoare;
h) sa afecteze cat mai putin activitatea profesionala curenta a persoanelor
audiate.
ART. 17
Inspectorii AVSEC desemnati sa efectueze activitatile de control mentionate
la art. 9 alin. (1) se vor identifica cu legitimatii ale caror model si
continut se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
CAP. 5
Comunicari si rapoarte cu privire la activitatile de monitorizare a
conformitatii
ART. 18
(1) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va intocmi in
fiecare an un raport cu privire la masurile luate pentru indeplinirea
obligatiilor ce ii revin in conformitate cu prevederile prezentului PNAC-SECA,
precum si cu privire la situatia securitatii aeronautice existenta pe
aeroporturile civile din Romania. Raportul va fi intocmit in conformitate cu
instructiunile de redactare a rapoartelor prezentate in anexa nr. 3.
(2) Perioada de referinta pentru raport va cuprinde intervalul 1 ianuarie -
31 decembrie. Raportul trebuie intocmit in cel mult 6 saptamani dupa incheierea
perioadei de referinta.
(3) Incepand cu data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, raportul
prevazut la alin. (1) va fi transmis la Comisia Europeana in cel mult doua luni
dupa incheierea perioadei de referinta.
CAP. 6
Obligatiile entitatilor supuse activitatilor de control
ART. 19
Entitatile supuse activitatilor de control, mentionate la art. 9 alin. (5),
au urmatoarele obligatii:
a) sa elaboreze, sa implementeze si sa mentina la zi un program de control
intern al calitatii pentru a asigura implementarea efectiva si eficienta a
propriilor masuri de securitate;
b) sa intocmeasca planul de actiuni corective pentru deficientele semnalate
cu ocazia activitatilor de control intern sau al celor de control efectuate de
inspectorii AVSEC;
c) sa efectueze la termenele stabilite actiunile corective mentionate in planul
de actiuni corective aprobat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
d) sa se conformeze intocmai si la termenul prevazut recomandarilor
formulate in scris de inspectorii AVSEC in situatia constatarii unor deficiente
in aplicarea masurilor de securitate aeronautica din sfera lor de
responsabilitate;
e) sa nu obstructioneze in nici un fel exercitarea de catre inspectorii
AVSEC a atributiilor ce le revin potrivit prezentului PNAC-SECA;
f) sa furnizeze inspectorilor AVSEC informatiile pe care acestia le
solicita;
g) sa nu furnizeze inspectorilor AVSEC informatii false sau sa includa
astfel de informatii in rapoartele anuale pe care le transmit la Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
h) sa intocmeasca un raport anual cu privire la rezultatele aplicarii
propriului program de control intern al calitatii. Perioada de referinta pentru
raport va cuprinde intervalul 1 ianuarie - 31 decembrie. Raportul trebuie
transmis la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pana cel
tarziu pe data de 31 ianuarie a fiecarui an. Intocmirea raportului se va face
in conformitate cu instructiunile de redactare a rapoartelor prezentate in
anexa nr. 3.
ART. 20
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul PNAC-SECA.
ANEXA 1
la PNAC-SECA
STRUCTURA OPERATIONALA SI DIAGRAMA DE RELATII
a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru aplicarea
PNAC-SECA
___________
| MINISTRU |<--------------------
|___________| |
| |
__________v_________ |
| SECRETAR DE STAT |<----------------|
|____________________| |
| |
_____________v_____________ Raportare |
| Directia generala |-------------
| aviatie civila |<------------
|___________________________| |
| |
_____________v_____________ Raportare |
| Compartimentul securitate |-------------
| si facilitati aeronautice |<------------
|___________________________| |
: |
_____________v_____________ |
| Inspectori AVSEC, | Raportare |
| desemnati conform art. 13 |-------------
| din PNAC-SECA |
|___________________________|
ANEXA 2
la PNAC-SECA
SISTEMUL ARMONIZAT
de clasificare a conformitatilor
Pentru evaluarea implementarii Programului national de securitate
aeronautica si a programelor proprii de securitate aeronautica ale entitatilor
mentionate la art. 9 alin. (5) din PNAC-SECA se va aplica urmatoarea clasificare
a conformitatilor:
__________________________________________________________________________
Audit de Inspectie Test
securitate
__________________________________________________________________________
Conform in totalitate
Conform, dar sunt necesare imbunatatiri
Neconform/numai discrepante
Neconform/deficiente majore
Neaplicabil
Nu se confirma
__________________________________________________________________________
ANEXA 3
la PNAC-SECA
INSTRUCTIUNI
pentru redactarea rapoartelor*)
*) Pentru rapoartele anuale ale entitatilor supuse activitatilor de control
[a se vedea art. 19 lit. h) din PNAC-SECA] sunt aplicabile prevederile
sectiunilor I, II si III, care vor fi adaptate la masurile proprii de
securitate aeronautica.
Rapoartele vor fi structurate in patru sectiuni, dupa cum urmeaza:
I. Structura organizatorica, responsabilitati si resurse:
- modalitati de control al calitatii din punct de vedere al organizarii,
responsabilitatilor si resurselor, inclusiv viitoarele modificari planificate;
- numarul de inspectori - actual si planificat;
- calificarea inspectorilor - facilitati de instruire utilizate, pregatire
de specialitate initiala si periodica, resurse alocate (a se vedea art. 14 din
PNAC-SECA);
- daca este cazul, explicarea motivelor pentru care programul de control al
calitatii, pentru prezenta sectiune, nu este aplicat integral.
II. Activitati operationale de monitorizare:
- situatia implementarii activitatilor operationale de monitorizare:
tipuri, scop, continut, frecventa si obiectiv pentru toate activitatile de
monitorizare, inclusiv numarul de controale per aeroport si per categorii de
cerinte privind masurile de securitate aeronautica (de exemplu: controlul
accesului, protectia aeronavelor, controlul de securitate al bagajelor de
cala), in functie de nevoi si posibilitati;
- proportionalitatea activitatilor operationale de monitorizare raportate
la activitatile concrete din domeniu;
- nivelul de conformitate per categorii de cerinte privind masurile de
securitate aeronautica (de exemplu: controlul accesului, protectia aeronavelor,
controlul de securitate al bagajelor de cala);
- daca este cazul, explicarea motivelor pentru care activitatile
operationale de monitorizare nu sunt aplicate integral.
III. Activitati de rectificare a deficientelor:
- situatia implementarii activitatilor de rectificare a deficientelor;
- zone principale cu probleme in ceea ce priveste implementarea cerintelor
din domeniul securitatii aeronautice (de exemplu: controlul accesului, paza si
protectia aeronavelor, controlul de securitate al bagajelor de cala);
- principalele activitati intreprinse sau planificate in scopul corectarii
deficientelor (de exemplu: sesiuni de informare in domeniul securitatii
aeronautice, seminarii, programe de stimulare);
- masuri coercitive (sanctiuni, penalitati etc.) utilizate, in conformitate
cu reglementarile in vigoare.
IV. Situatia din domeniul securitatii aeronautice la aeroporturi:
- situatia generala din domeniul securitatii aeronautice la aeroporturile
din Romania.