HOTARARE Nr. 175 din 9 octombrie 1984
privind aprobarea normelor tehnice referitoare la receptia la fondul de stat a
cerealelor, leguminoaselor boabe si semintelor oleaginoase si conditiile de
calitate a acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 75 din 17 octombrie 1984
CAP. 1
NORME TEHNICE
privind receptionarea la fondul de stat a cerealelor, leguminoaselor si
semintelor
Art. 1
Organizarea receptiei produselor agricole
1.1. In baza sarcinilor de plan privind fondul de stat defalcat pe
subunitati de receptionare - baze si silozuri - si pe unitatile agricole
furnizoare de catre intreprinderea de contractare, achizitionare si pastrare a
produselor agricole, impreuna cu directia pentru agricultura si industria
alimentara se va elabora graficul de livrare a cantitatilor de cereale,
leguminoase boabe si seminte oleaginoase pe anul in curs, cu esalonarea pe luni
a cantitatilor pentru fondul de stat si contul altor beneficiari (cont furaj
etc.). Graficul de livrare se va intocmi odata cu contractul economic de
predare-preluare. Graficele operative de predare-preluare a produselor se vor
intocmi de catre in intreprinderile de contractare, achizitionare si pastrare a
produselor agricole furnizoare, cu 15 zile inainte de declansarea campaniei de
recoltare. Pe baza rezultatelor evaluarii productiei in camp, graficele de
livrare vor fi actualizate in functie de productiile stabilite a se livra la fondul
de stat si la alti beneficiari.
1.2. In principiu, o unitate sau o subunitate furnizoare se va repartiza la
o singura baza de receptionare. In situatia cand unitatile furnizoare au ferme
si sole dispersate, o unitate agricola furnizoare poate fi repartizata la doua
sau mai multe subunitati de receptionare primitoare, chiar daca acestea sunt
situate pe teritoriul altui judet.
1.3. Pentru reducerea distantei de transport al porumbului stiuleti care se
preda la fondul de stat, avand in vedere livrarea acestuia in timp cat mai
scurt si concomitent cu recoltarea, la propunerea directiei pentru agricultura
si industrie alimentara si a uniunii judetene a cooperativelor de productie,
intreprinderile de contractare, achizitionare si pastrare a produselor agricole
vor amplasa si organiza baze sezoniere, in conformitate cu ordinele anuale
emise de catre Departamentul pentru Contractarea, Achizitionarea si Pastrarea
Produselor Agricole, care vor trebui sa fie dotate cu: poduri bascula (in lipsa
carora vor fi folosite basculele verificate- ale unitatilor apropiate); puncte
de analiza dotate in mod corespunzator pentru stabilirea calitatii porumbului
stiuleti; puncte pentru determinarea randamentului de boabe pe stiuleti;
aparatura, instrumente si materiale pentru prevenirea si stingerea incendiilor.
1.4. Pentru desfasurarea receptiei si depozitarii produselor in conditii
corespunzatoare, la baze de receptionare, silozuri, depozite independente si
baze sezoniere se vor lua urmatoarele masuri:
a) asigurarea si pregatirea tehnica a spatiilor pentru depozitarea
produselor, remedierea defectiunilor, curatirea si, dupa caz, dezinsectizarea
acestor spatii;
b) organizarea punctelor de preluare mecanizata a produselor, in scopul
depozitarii acestora in ritm rapid si evitarii stationarii mijloacelor de
transport;
c) pregatirea tehnica a instalatiilor tehnologice si utilajelor;
d) organizarea si dotarea in mod corespunzator a laboratoarelor permanente
si sezoniere pentru determinarea calitatii produselor agricole cu instrumente,
aparatele si materialele necesare pentru extragerea si constituirea probelor si
efectuarea analizelor;
e) stabilirea unui flux rational de circulatie a mijloacelor de transport
in incinta bazelor de receptionare, atat pentru mijloace de transport pline,
cat si pentru cele goale;
f) revizuirea, repararea, curatirea si reglarea cintarelor, aparatelor si
instrumentelor de masura si control (bascule pod pentru vehicule rutiere,
bascule romane sau balante zecimale obisnuite, balante analitice si tehnice,
umidometre, etuve, termosonde etc.);
g) organizarea, pe langa fiecare laborator si punct de analiza a unei
statii pentru determinarea randamentului, dotata cu o batoza mecanica sau
manuala, in scopul determinarii proportiei de boabe pe ciocalai la porumb;
h) completarea si instruirea personalului pentru indeplinirea in cele mai
bune conditii a sarcinilor ce ii revin cu privire la stabilirea calitatii,
preluarea, depozitarea, conditionarea, conservarea, controlul calitatii si
livrarea produselor.
Directiile pentru agricultura si industria alimentara si trusturile
intreprinderilor agricole de stat vor sprijini bazele de receptionare si
silozurile in pregatirea campaniei de preluare a produselor la fondul de stat.
1.5. Predarea-preluarea produselor la fondul de stat se va face la
subunitatile de receptionare nominalizate in contract si cuprinse in
procesul-verbal privind stabilirea distantelor, graficelor de livrare si a
timpilor de utilizare a mijloacelor de transport.
1.6. Unitatile agricole furnizoare sunt obligate sa transporte produsele
contractate, direct din lan, la subunitatea de receptionare si sa le descarce
in spatiile de depozitare indicate de personalul subunitatii de receptionare.
Mijloacele de transport vor fi etansate pentru evitarea scurgerii si
risipei si vor fi prevazute cu prelate pentru protejarea produselor impotriva
precipitatiilor.
Art. 2
1.7. Unitatea beneficiara de produse agricole vegetale este obligata sa ia
masuri de dotare corespunzatoare a subunitatilor de receptionare pentru
descarcarea mecanizata a produselor, in scopul reducerii timpilor de stationare
si folosirii eficiente a mijloacelor de transport. Furnizorul are obligatia
descarcarii produselor in buncare, benzi transportoare, platforme betonate sau
alte spatii, la nivelul mijloacelor de transport, prin basculare sau manual.
Urcarea produselor in patule, poduri sau alte asemenea spatii revine
unitatilor beneficiare. Pentru produsele livrate sub forma de boabe, unitatile
beneficiare vor asigura posibilitati de preluare si descarcare mecanizata.
In situatia in care beneficiarul solicita descarcarea produselor in alt
mod, aceasta se va face de furnizor, in conditiile prevederilor art. 12 din
Legea nr. 1/1982.
1.8. Unitatile agricole socialiste sunt obligate, in calitate de furnizor
de produse agricole vegetale la fondul de stat, sa asigure la timp si in
totalitate forta de munca care va lucra la descarcarea produselor din
mijloacele de transport in baze si silozuri, in cadrul timpilor stabiliti.
Retribuirea acestor muncitori se va suporta de catre unitatea agricola
furnizoare. In cazul cand echipele de muncitori repartizate pentru descarcarea
produselor vor fi folosite la alte munci in cadrul bazei de receptionare,
retribuirea pentru lucrarile respective va fi suportata de catre baza de
receptionare.
Instruirea privind protectia muncii a membrilor echipei care executa
descarcarea produselor din mijloacele de transport in unitatile de receptionare
se face de catre conducerea unitatii furnizoare si de responsabilul locului de
munca.
1.9. Produsele se vor prelua la bazele de receptionare in prezenta
delegatilor unitatilor furnizoare in prealabil instruiti, care in colaborare cu
personalul unitatilor primitoare vor stabili cantitatea si calitatea
produselor, inclusiv randamentul la porumb, si vor semna documentele privind
receptionarea calitativa si cantitativa, precum si cele in care se specifica
ora sosirii si plecarii mijloacelor de transport.
1.10. In campania de recoltare a produselor agricole care fac obiectul
prezentelor norme, activitatea bazelor de receptionare si silozurilor se va
desfasura zilnic intre orele 5,00-22,00, iar cantitatile intrate in acest
interval se vor receptiona in aceeasi zi, inclusiv duminica si sarbatorile
legale.
La solicitarea unitatilor agricole furnizoare se va organiza receptionarea
produselor si in cursul noptii.
1.11. Durata de la sosirea mijlocului de transport si pana la iesirea
acestuia gol de la cintar nu va depasi 30 minute, la produsele boabe, pentru
mijloacele de transport cu remorca. Pentru porumbul stiuleti care se descarca
in patule, soproane si alte spatii asemanatoare, timpul de preluare a
produsului poate fi de 45 minute pentru mijloacele de transport cu capacitate
de pana la 5 tone. Pentru capacitatile de transport mai mari de 5 tone, timpul
de preluare va fi corelat cu volumul de produs transportat.
Nerespectarea duratelor de stationare prevazute atrage raspunderea unitatii
in culpa, conform reglementarilor in vigoare.
1.12. Reprezentantii subunitatilor de receptionare si delegatii unitatilor
agricole furnizoare au obligatia sa inscrie in documentele de receptie si
transport ora sosirii mijlocului de transport la locul de receptie (ora sosirii
este ora la care autovehiculul a oprit in coloana care asteapta la rampa de
sondare) si cand acesta a terminat descarcarea. In cazurile cand timpul normat
pentru stationarea mijloacelor de transport la bazele de receptionare a fost
depasit, se vor face precizari cu privire la cauzele care au provocat
intarzierea, modul cum s-a respectat graficul si ritmul de predare, numarul de
muncitori asigurati pentru descarcarea produselor din mijloacele de transport,
eventualele defectiuni si intreruperi in functionarea punctelor de preluare
etc. Precizarile vor fi inscrise pe bonul de transport si confirmate prin
semnatura de catre lucratorul subunitatii si delegatul unitatii furnizoare. In
cazul eventualelor neintelegeri, acestea vor fi solutionate de catre delegatul
directiei pentru agricultura si industrie alimentara si al intreprinderii de
contractare, achizitionare si pastrare a produselor agricole.
Art. 3
Organizarea, indrumarea si dirijarea actiunii de receptie a produselor vor
fi coordonate de seful subunitatii care va urmari efectuarea analizelor,
cantarirea, descarcarea produselor, compartimentarea acestora, completarea
documentelor si va lua masuri operative pentru descongestionarea punctelor
aglomerate si respectarea duratei de timp normata pentru fiecare operatiune.
In acest scop se va deplasa in permanenta la toate punctele de lucru,
asigurand preluarea in ritm rapid a produselor. La fiecare baza de
receptionare se va organiza o evidenta pe cartoteci a primirilor zilnice de la
fiecare unitate furnizoare. Pe baza acestora, seful bazei va atrage atentia in
scris unitatilor furnizoare si seful formatiei complexe de lucru asupra
eventualelor nereguli cu privire la predarea produselor (nerespectarea
graficului orar, calitatea necorespunzatoare a produselor cu indicarea
defectiunilor, numarul insuficient de muncitori la descarcare, neprotejarea
produselor pe timp de ploaie, scurgeri de produse pe timpul transportului etc.)
si va solicita lichidarea urgenta a acestor nereguli.
CAP. 2
Art. 4
2.1. Produsele care se predau la bazele de receptionare trebuie sa
corespunda conditiilor de calitate prevazute in prezentele norme.
2.2. Cand produsele aduse la baze nu se incadreaza in conditiile de
calitate, primul transport, se va prelua, dar se va atentiona imediat in scris
seful formatiei complexe de recoltare si conducerea unitatii furnizoare asupra
deficientelor de calitate. Daca se aduc in continuare produse necorespunzatoare
se va proceda dupa cum urmeaza:
a) unitatea de receptionare va pune la dispozitie furnizorului - in limita
posibilitatilor - utilaje pentru ca acesta sa conditioneze produsele pana ce
acestea sunt aduse la calitatea prevazuta de norme, dupa care se va face
receptia cantitativa si calitativa; pana la receptie, aceste produse raman in
administrarea furnizorului. Pentru folosirea utilajelor si a spatiului de
depozitare, furnizorul va plati cheltuielile aferente (cota de amortizare,
consum de energie, retributia personalului unitatii de receptionare care
supravegheaza utilajele etc.) pe baza calculatiilor intocmite de unitatea de
receptionare, de comun acord cu furnizorul. Plata produselor se va face dupa
conditionarea si receptia produselor;
b) la cererea furnizorului, tinand seama de capacitatea instalatiilor si in
limita spatiului de depozitare disponibil si a sarcinilor proprii de lucrari,
beneficiarul va putea executa prestari de servicii pentru curatirea si uscarea
produselor, in vederea aducerii acestora la calitatea prevazuta in normele
tehnice; produsele se preiau in mod provizoriu, intocmindu-se un proces-verbal
prin care se stabilesc cantitatea, calitatea, precum si operatiile de
manipulare, curatire, uscare, tarare, etc. care urmeaza a se executa.
Dupa aducerea produselor la calitatea prevazuta de normele tehnice, se face
receptia cantitativa si calitativa definitiva.
Pentru operatiile de conditionare executate, furnizorul va suporta
cheltuielile aferente, conform tarifelor in vigoare. Subprodusele rezultate din
conditionare se restituie fara plata furnizorului, care este obligat sa le
ridice la termen de 10 zile de la receptia produsului; dupa expirarea acestui
termen unitatea de receptionare este indreptatita sa le valorifice, platind
contravaloarea lor unitatii furnizoare;
c) in cazul cand produsele livrate prezinta instabilitate in conservare, la
cererea beneficiarului, furnizorul il va sprijini cu forta de munca, contra
cost, pentru efectuarea operatiunilor de conditionare. Plata lucrarilor
efectuate de membrii cooperatori se va face potrivit art. 12 din Legea nr.
1/1982 privind retribuirea muncii in unitatile agricole cooperatiste.
Art. 5
2.3. La solicitarea Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, pe
baza propunerilor directiilor pentru agricultura si industrie alimentara, seful
Departamentului pentru Contractarea, Achizitionarea si Pastrarea Produselor
Agricole poate aproba preluarea in baze de receptionare si silozuri a unor
cantitati limitate de produse cu abateri calitative de la conditiile prevazute
in normele tehnice, numai daca prin conditionare aceste produse pot fi aduse la
conditiile de livrare.
2.4. Luarea probelor, efectuarea analizelor, exprimarea rezultatelor (numar
de zecimale) si orice lucrari in legatura cu determinarea calitatii la
predarea-preluarea produselor la fondul de stat se vor face in conformitate cu
standardele de stat, normele tehnice de ramura, ordinele si instructiunile
comune ale Departamentului pentru Contractarea, Achizitionarea si Pastrarea
Produselor Agricole si Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare, in
vigoare la data cand se executa receptia produselor.
2.5. La laborator sau la punctul de analiza se vor lua si forma din fiecare
mijloc de transport probele necesare verificarii calitatii, conform STAS
1068-75 "Seminte pentru consum. Luarea probelor" si N.T.R. 1375-73
"Luarea probelor la porumb stiuleti si ciocalai. Determinarea proportiei
de boabe pe ciocalai (randament)". Operatiile de luare si formare a
probelor trebuie astfel executate incat sa se evite modificarea caracteristicilor
produsului.
2.6. Operatiile de luare si formare a probelor se executa de personalul
instruit in acest scop (laborantii din cadrul bazelor de receptionare si
silozuri, imputerniciti de catre intreprinderea de contractare, achizitionare
si pastrare a produselor agricole de care apartin) si de delegatul unitatii
agricole furnizoare.
2.7. La probele luate si construite reglementar se vor face imediat
urmatoarele determinari:
- examenul organoleptic (STAS 6253-80);
- continutul de umiditate (STAS 6124/1-73, STAS 6124/2-74 si instructiunile
de folosire a umidometrului "Electronic T1"). La determinarea
umiditatii cu umidometru "Electronic T1" pentru obtinerea unor valori
cat mai corecte, inainte de cantarirea probei de analiza, se vor elimina manual
impuritatile mari, cum sunt: bucati de paie, frunze, panuse, fragmente de
ciocalai, de capitule, de rahis, matase de porumb, ariste, corpurile minerale
mai mari decat semintele produsului, precum si daunatorii animali (exemplu:
plosnita cerealelor, carabusul cerealelor etc.);
- masa hectolitrica (STAS 6123/2-73).
- la determinarea masei hectolitrice se foloseste proba de laborator luata
conform STAS 1068-75, omogenizata si pregatita pentru determinarea masei
hectolitrice, eliminindu-se corpurile straine mari care stanjenesc efectuarea
analizei (tulpini de plante, ariste, bulgari mari de pamant, plosnite vii sau
moarte, bucati de paie, fragmente de rahis);
- infestarea cu daunatori (STAS 1280-80);
- la porumbul stiuleti, rezultatele analizelor efectuate conform STAS
6253-80 "Determinarea caracteristicilor organoleptice", STAS
6124/2-74 "Porumb stiuleti. Determinarea umiditatii" si
instructiunile de folosire a umidometrului "Electronic T1", STAS 6280-80
"Determinarea starii sanitare", la probele luate la sosirea
mijloacelor de transport vor servi pentru compartimentare si identificarea
eventualelor defectiuni calitative. Probele de porumb stiuleti provenite de la
aceeasi unitate furnizoare se vor introduce in recipienti, care trebuie sa
asigure pastrarea nemodificata a umiditatii si a celorlalte insusiri calitative
ale porumbului pana la stabilirea randamentului. Pentru pastrarea probelor se
pot folosi lazi din diferite materiale, care se inchid etans, adapostite de
influenta factorilor externi (soare, vant, ploaie etc.) in statiile pentru
stabilirea randamentului.
Recipientii vor avea capacitatea necesara pentru pastrarea probelor extrase
din predarile efectuate in decurs de o zi de catre unitatea furnizoare si vor
fi in numar corespunzator, in functie de unitatile aferente. La cererea
unitatilor furnizoare se vor asigura recipienti pentru pastrarea separata a
probelor provenite de la fiecare ferma in parte.
Art. 6
Recipientii in care se pastreaza probele vor fi prevazuti cu sisteme de
inchidere si etichete ce cuprind denumirea unitatii si, dupa caz, a fermei
furnizoare. In fiecare seara, la terminarea predarilor de porumb stiuleti, se
va stabili proportia de boabe pe ciocalai (randamentul). In acest scop se va
colecta in cursul zilei o cantitate de minimum 100 kg porumb stiuleti, de la
fiecare unitate agricola sau ferma, astfel incat sa reprezinte fidel calitatea
medie a loturilor din care a provenit, care se va cintari si apoi se va batoza
la o batoza din productie sau de laborator, ori se vor separa manual boabele de
pe ciocalai, cu conditia asigurarii de catre unitatea agricola furnizoarea a
fortei de munca necesara efectuarii acestei operatiuni. In cazul cand dupa
batozare raman boabe pe ciocalai, acestea se vor separa manual sau se va repeta
batozarea. Inainte de cantarirea boabelor si a ciocalailor este obligatorie
recuperarea in totalitate a boabelor si sparturii (indiferent de marimea
acesteia), inclusiv a celor risipite in timpul batozarii, precum si a separarii
din boabe a tuturor fragmentelor de ciocalai, in vederea obtinerii unor
rezultate exacte. Spartura de porumb rezultata in urma batozarii porumbului
stiuleti, in vederea stabilirii randamentului, ce trece prin ciurul de tabla
perforata nr. 2R, se considera corpuri straine numai pana la 2%, iar ceea ce
depaseste 2% se considera ca boabe normale ale produsului de baza, platindu-se
ca atare. Stabilirea randamentului se va efectua separat pentru porumbul
provenit de la fiecare unitate furnizoare. Cantarirea probei de porumb
stiuleti, batozarea, cantarirea cantitatilor de boabe si ciocalai care au
rezultat din batozare, raportarea cantitatii de boabe, precum si a ciocalailor
la proba de stiuleti introdusa in batozare, se vor face in prezenta delegatului
unitatii agricole furnizoare, cu respectarea prevederilor normelor tehnice nr.
1375-73.
Cantarirea probei de stiuleti inainte de batozare si a componentelor
(boabe, ciocalai, pleava etc.), rezultate din batozare, se va face la aceeasi
balanta, iar rezultatul procentual al randamentului se va exprima obligatoriu
cu doua zecimale. In baza randamentului stabilit, se va calcula echivalentul
in boabe si ciocalai al cantitatii de porumb stiuleti predata intr-o zi de
unitatea furnizoare respectiva. Din produsele rezultate in urma determinarii
randamentului se vor constitui probe reprezentative de boabe si ciocalai
conform normativelor in vigoare, la care se vor efectua imediat urmatoarele
determinari:
- la boabe: examen organoleptic, continut de umiditate, continut de corpuri
straine (total si pe componente), continut de boabe defecte (total si pe
componente);
- la ciocalai: examen organoleptic si continutul de umiditate.
Examenul organoleptic se va face din punct de vedere al aspectului si
mirosului. Umiditatea se va determina cu etuva (STAS 6124/2-74) sau potrivit
normelor interne. Rezultatele acestor analize se vor inscrie in "Buletinul
de cantarire si analiza", care se va semna in mod obligatoriu de catre
gestionar, laborant si delegatul unitatii furnizoare. Pentru cantitatile de
produse retinute in vederea efectuarii analizelor de laborator, pentru
determinarea proportiei de boabe pe ciocalai la porumbul stiuleti, se va
intocmi buletin de cantarire si analiza pe fiecare unitate furnizoare.
2.8. Rezultatele analizelor care se fac imediat in timpul receptionarii se
vor inscrie intr-un tichet care va fi prezentat de conducatorul mijlocului de
transport la statia de cantarire si la descarcare in spatiul de depozitare
indicat.
2.9. Din probele de produse boabe extrase din fiecare mijloc de transport,
conform STAS 1068-75, se va separa o cantitate proportionala cu marimea
lotului, ce se va pastra in recipienti care sa asigure integritatea cantitativa
si calitativa a produsului, separat pentru fiecare unitate agricola sau ferma
furnizoare, pentru determinarea continutului de corpuri straine si de seminte
defecte, conform STAS 1069-77. Separarea corpurilor straine si, respectiv a
semintelor defecte in componentele prevazute in standardul sau norma interna a
produsului se va face seara, la terminarea predarilor din ziua respectiva.
2.10. In buletinul de cantarire si analiza a produselor boabe se vor
inscrie mediile ponderate ale umiditatii si mase hectolitrice, calculate pe
baza tichetelor intocmite pe parcursul receptionarilor dintr-o zi, iar pentru
celelalte analize (corpuri straine etc.) se vor inscrie rezultatele obtinute la
proba globala analizata.
Art. 7
2.11. In buletinul de cantarire si analiza, intocmit de gestionarul care
cintareste produsul, laborantul inscrie rezultatul analizei continutului de
corpuri straine si boabe defecte. Corpurile straine vor fi mentionate atat in
total, cat si pe componentele specifice produsului respectiv, cu denumirea
exacta si completa, mentionandu-se in mod obligatoriu acele componente care au
un regim special de plata. Boabele defecte, conform STAS-ului produsului, vor
fi evidentiate separat in buletinul de cantarire si analiza. Determinarile
specifice unor produse vor fi inscrise obligatoriu in buletinul de cantarire si
analiza. In cazul porumbului stiuleti se inscriu continutul de umiditate,
componentele corpurilor straine si boabele defecte determinate la probele luate
din boabele rezultate din stabilirea randamentului.
La ciocalai se va inscrie in buletinul de cantarire si analiza continutului
de umiditate.
2.12. La luarea si formarea probelor si la efectuarea analizelor de
laborator se vor folosi instrumente, aparate, instalatii etc., in buna stare de
functionare, care asigura precizia corespunzatoare, iar aparatele supuse
regimului metrologic trebuie sa aiba verificarile efectuate in termenul
prevazut de normativele in vigoare.
2.13. Reprezentantii unitatilor furnizoare, precum si gestionarii din
cadrul unitatilor beneficiare, au dreptul si obligatia sa controleze daca
aparatele si instrumentele folosite la analiza au fost verificate de organele
de specialitate si modul cum se executa analizele.
2.14. In cazul cand se ivesc divergente la stabilirea calitatii
produselor, laborantii subunitatilor de receptionare, impreuna cu delegatii
unitatilor furnizoare, vor lua 3 probe, constituite, amabalate si sigilate
reglementar, din care una se va trimite pentru analiza laboratorului judetean
pentru controlul semintelor, una ramane la laboratorul subunitatii de
receptionare si una la delegatul unitatii furnizoare. Rezultatele analizelor
efectuate de laboratorul judetean pentru controlul semintelor sunt obligatorii
pentru receptia si plata produselor. Costul analizei va fi suportat de catre
partea ale carei obiectiuni au fost infirmate prin analiza efectuata de
laboratorul neutru.
2.15. Produsele infestate cu daunatori specifici depozitelor: gargarite,
tribolium, gindacul surinamian, gindacul roscat al grinelor etc., nu se admit
la receptie.
2.16. Produsele cu gust acru, cu miros de mucegai, de insecticide sau cu
alte mirosuri straine, deficiente care nu pot fi inlaturate pentru ca produsele
sa corespunda conditiilor de calitate pentru livrare, nu se admit la receptie.
Pentru acestea se vor intocmi procese-verbale de catre beneficiar si furnizor,
cu precizarea cantitatii si a cauzelor respingerii la receptie.
CAP. 3
Art. 8
3.1. Receptia cantitativa a produselor se va face exclusiv prin cantarire.
Se interzice receptia cantitativa pe baza estimarii produselor prin cubaj
sau prin alte unitati de masura volum-metrica.
3.2. Cantarirea produselor la receptie se va face pe cintare pod-bascula,
cintare romane cu pilnie si cu mecanism de stantare a cantitatii de produse pe
tichet, cintare automate cu cupa basculanta sau orice alt tip de cintar care
corespunde pentru cantarirea produselor agricole, aprobat si verificat de
organele de metrologie.
3.3. Stabilirea cantitatii produselor se va face de cantaragii autorizati,
din cadrul bazelor de receptionare, in prezenta delegatului unitatii agricole
furnizoare.
3.4. La cantarirea pe poduri-bascula, cantaragiul va stabili greutatea
bruta (greutatea vehiculului cu produs), dupa care mijlocul de transport se va
deplasa la locul de depozitare. Dupa descarcarea produsului, cantaragiul va
stabili tara (greutatea vehiculului gol) si va calcula greutatea neta a
produsului. Toate aceste elemente (greutatea bruto, tara si neto) se vor
inscrie de cantaragiu in documentul de receptie, imediat dupa efectuarea
operatiilor.
Cantarele pod-bascula vor fi mentinute pe toata perioada receptiei in
perfecta stare de curatenie si intretinere, evitindu-se descompletarea
platformei de cintarit, excesul de apa sub platforma, dereglarea acesteia,
atingerea platformei de peretii laterali etc. Inaintea cantaririi fiecarui
autovehicul, plin sau gol, se va proceda la echilibrarea balantei cintarului
pod-bascula. In cazul cintaririlor pe alte tipuri de cintare, la care
determinarile se fac direct, fara tara, in buletinul de cantarire si analiza se
va inscrie numai cantitatea neto, efectiv cintarita. Delegatul furnizorului
participa la inscrierea rezultatului cantaririi fiecarui autovehicul in bonul
de transport, tichet si registru de cintar, pe care le confirma prin semnatura.
3.5. Pe tichetul intocmit de laborant cantaragiul va inscrie ora plecarii
mijlocului de transport gol de la cintar, ora care se inscrie si pe documentele
de transport, in prezenta delegatului unitatii furnizoare. La terminarea
predarilor din fiecare zi, cantaragiul va totaliza cantitatile primite si va
verifica, impreuna cu gestionarul primitor si cu reprezentantii permanenti ai
unitatilor furnizoare, cantitatile inscrise in documentele de receptionare pe
care le confirma prin semnatura.
CAP. 4
Art. 9
4.1. Pentru evidenta produselor preluate la fondul de stat in baze si
silozuri, precum si pentru raportarea intrarilor de produse la fondul de stat,
se vor utiliza indicatorii "cantitatea fizica preluata" si
"cantitate STAS".
4.2. Conditiile de calitate la receptie pentru fiecare produs in parte sunt
prevazute in anexele nr. 1-31, care fac parte integranta din prezentele norme
tehnice.
4.3. La solicitarea Ministerului Agriculturii si Industriei Alimentare si
in baza aprobarii Departamentului pentru Contractarea, Achizitionarea si
Pastrarea Produselor Agricole, intreprinderile de contractare, achizitionare si
pastrare a produselor agricole vor putea receptiona cereale, leguminoase boabe
si seminte oleaginoase in contul altor beneficiari (cont furaj etc.) sub forma
de prestari de servicii, conform reglementarilor stabilite pentru astfel de
activitati.
4.4. La data intrarii in vigoare a prezentelor norme se abroga Normele
interne nr. 150/1975 de calitate si unele masuri referitoare la receptionarea
produselor agricole in fondul de stat si fond F.N.C., aprobate prin Ordinul nr.
95/1975 al ministerului agriculturii si industriei alimentare, precum si orice
alte dispozitii contrare.